Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:23
Ik ben ook in zee gegaan met notariskantoor Spier&Hazenberg.... Heb eind vorige week het ontwerp van de akte binnen gekregen ter beoordeling. Het kost me inclusief alle extra kosten 668 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Admiraal
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09-2024
Goedemiddag, Leuke discussies tot nu toe.

Nog steeds lastig om te bepalen of het zinvol is om over te stappen.

Ik ben vooral benieuwd of het zinvol is om over te stappen met 0% inflatie of zelfs deflatie. In Japan is dit al meer dan 20 jaar aan de gang. Het lijkt er op dat wij dat ook een lange periode gaan krijgen.

Heeft iemand deze berekening al gemaakt? Wat is gunstiger?

2046 afloop
390 euro canon
320.000 woz 2014
18.000 euro afkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56
Rebunted schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:20:
Ik heb vandaag bericht gekregen van mijn hypotheekverstrekker (Argenta) dat ik wat hen betreft geen nieuwe hypotheekakte hoef bij het afkopen. Als ik het bericht hierboven van @Talicus lees, dan gaat mij dat flink schelen in de kosten.

Ik heb nog geen onderzoek naar notarissen gedaan, dus als iemand inderdaad nog tips heeft voor goedkopere notarissen - dan houd ik mij aanbevolen :)
ABN Amro lijkt haar eis om een nieuwe hypotheekakte bij afkoop erfpacht wat gewijzigd te hebben. Dit willen ze nu alleen wanneer alle eigenaren binnen een VVE zijn overgestapt naar de eeuwigdurende erfpacht. Als er dus 1 iemand niet overgaat dan scheelt dat behoorlijk in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:21
wouter12345 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:17:
[...]

ABN Amro lijkt haar eis om een nieuwe hypotheekakte bij afkoop erfpacht wat gewijzigd te hebben. Dit willen ze nu alleen wanneer alle eigenaren binnen een VVE zijn overgestapt naar de eeuwigdurende erfpacht. Als er dus 1 iemand niet overgaat dan scheelt dat behoorlijk in de kosten.
Dit geldt ook zo voor de rabobank. In het appartementencomplex waar ik woon is het merendeel huur. Het kan wel tientallen jaren gaan duren voordat de laatste huurder eruit is en de nieuwe koper de erfpacht aangepast heeft.

Inmiddels ben ik drie weken geleden bij de notaris geweest en is alles rond. Uiteindelijk heeft het hele proces ongeveer een jaar geduurd.

[ Voor 10% gewijzigd door stokmeister op 18-06-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 11:32
Wel interessant dit topic weer eens tegen te komen!
Ik was één van de eerste overstappers in Amsterdam (september 2018 bij de notaris) en heb toen bij LB Noteriaat (voor +- 300 euro notariskosten) mijn erfpacht over laten sluiten naar eeuwigdurend.
Ik weet niet of deze notaris nog steeds dit tarief hanteren natuurlijk, maar voor degene die opzoek zijn naar een goedkope notaris, wie weet informeren kan nooit kwaad.

Bij mij ging alles vrij soepel, uiteindelijk heb ik nog wel een keer extra bij een door de gemeente aangewezen notaris moeten zitten (betaald door de gemeente) omdat er later nog 10% extra korting over het te bepalen bedrag was toegevoegd; en om die korting terug te storten moest een nieuwe akte gemaakt worden.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambroz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-01 13:39
In Januari 2020 besloten af te kopen en de keuze doorgegeven.
Tot op heden niks gehoord, kon enkele weken tot jaren (!!!) duren :)

Iemand ervaringen hoelang het in praktijk duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allessendro
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 00:03
Ikke_Niels schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:07:
Wel interessant dit topic weer eens tegen te komen!
Ik was één van de eerste overstappers in Amsterdam (september 2018 bij de notaris) en heb toen bij LB Noteriaat (voor +- 300 euro notariskosten) mijn erfpacht over laten sluiten naar eeuwigdurend.
Ik weet niet of deze notaris nog steeds dit tarief hanteren natuurlijk, maar voor degene die opzoek zijn naar een goedkope notaris, wie weet informeren kan nooit kwaad.

Bij mij ging alles vrij soepel, uiteindelijk heb ik nog wel een keer extra bij een door de gemeente aangewezen notaris moeten zitten (betaald door de gemeente) omdat er later nog 10% extra korting over het te bepalen bedrag was toegevoegd; en om die korting terug te storten moest een nieuwe akte gemaakt worden.
LB staat niet meer in de lijst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:48
mouse86 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:23:
Ben benieuwd of er hier mensen zijn die bij de MUNT Hypotheken zijn. Ik heb gevraagd of ik de hypotheekakte moet aanpassen, maar krijg er na weken wachten nog steeds geen antwoord op (antwoord: "ze hebben het in behandeling").

Weet iemand wat de gevolgen zijn als ik gewoon accepteer en naar de notaris ga zonder hypotheekakte mee te nemen? Ik ben bang dat ik straks te laat ben met het accepteren van het aanbod van amsterdam.
@mouse86 Heb je ooit nog reactie van Munt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 22:39
kgevol schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

@mouse86 Heb je ooit nog reactie van Munt gekregen?
Ja! Behalve een mededeling van de notaris was er verder niets extra s nodig. Fijn want dat scheelde hoop $$$

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:56
ambroz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:14:
In Januari 2020 besloten af te kopen en de keuze doorgegeven.
Tot op heden niks gehoord, kon enkele weken tot jaren (!!!) duren :)

Iemand ervaringen hoelang het in praktijk duurt?
Ik heb het eind december 2019 doorgegeven en gisteren net een e-mail gehad voor de acties van de volgende fase.

• kgevol
Anoniem: 1343048 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Heb zelf in het verleden hele hele slechte ervaring gehad met Van Lenning omtrent erfenis. Schreven wel uren, maar zonder te werken. Want er gebeurde werkelijk niets.

Vwb notaris voor erfpacht heb ik hopelijk een goed alternatief gevonden nu, die goed betaalbaar is (beter zelfs dan Van Lenning): Notariaat Elise Visser.

Ik moet het resultaat nog afwachten, maar het contact dat ik met ze heb gehad is veelbelovend (naast de prijs).
@Anoniem: 1343048 Is de afhandeling door Elise Visser helemaal goed gegaan? Ik moet nu ook een notaris uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 10:23
ik had een aanbod in januari gekregen en is paar keer verlengd tot ergens in oktober. Dan moet ik een keuze maken afkopen of vastklikken. Het blijft lastig om die keus te maken. meer dan 20k voor afkopen of vastklikken voor rond 1300 euro vanaf 2050 (zal in 2050 wel boven 2k per jaar uitkomen).

De gemeente oftewel de overheid is vaak onbetrouwbaar in zulke zaken gebleken. Bijvoorbeeld met subsidies zie je dat ook vaak. Nu is de mogelijkheid er om af te kopen maar is geen garantie dat dit zelfs na vastklikken mogelijk is in de toekomst. Met een ander bestuur kan dit allemaal weer veranderen.

Ik denk dat afkopen alleen voordelig kan zijn als je deze in je hypotheek kan mee financieren. Stel dat je 24k wil financieren rente is op dit moment ongeveer voor 10 jaar rond de 1.5% afhankelijk van risicowaarde. Kosten hypotheek verhogen rond 900 euro. zeg maar 25k. Zit je rond 86 euro per maand bruto bij 30 jaar looptijd. Krijg je nog wat rente aftrek. De vraag is wil je de komende 29/30 jaar zeg maar netto ongeveer 70 euro betalen of wil je dat liever na die 30 jaar doen en dan is denk ik rond 180/200 euro per maand afhankelijk van de inflatie. Kijk nu kan je het betalen, de vraag is kan je het tijdens je pensioen wel betalen?
Daarnaast is een schuld die je nu hebt elk jaar minder waard. Andersom dus bij vastklikken de inflatie bij gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
Figo112 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:00:
ik had een aanbod in januari gekregen en is paar keer verlengd tot ergens in oktober. Dan moet ik een keuze maken afkopen of vastklikken. Het blijft lastig om die keus te maken. meer dan 20k voor afkopen of vastklikken voor rond 1300 euro vanaf 2050 (zal in 2050 wel boven 2k per jaar uitkomen).
De vraag is eigenlijk of je verwacht er rond 2050 nog te wonen.. Bij ons speelde iets dergelijks, maar ik verwacht dat we voor 2051 wel weer eens verhuisd zijn. We hebben het dus maar vastgeklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
eggda schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

De vraag is eigenlijk of je verwacht er rond 2050 nog te wonen.. Bij ons speelde iets dergelijks, maar ik verwacht dat we voor 2051 wel weer eens verhuisd zijn. We hebben het dus maar vastgeklikt.
Ik verwacht niet meer te verhuizen maar goed dat weet je nooit. na 3 verhuizingen binnen 7 jaar hebben we even genoeg gehad en woon nu ruim genoeg. Blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Wie is nu de goedkoopste notaris in Amsterdam voor het oversluiten van de erfpacht ? Ik wil de tijdsklemmen laten zetten maar niet te veel kwijt zijn aan een notaris.

Ik heb een florius hypotheek en daar moet ook de hypotheekakte worden aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
eggda schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Tja, voor hetzelfde geval wil hij over 15 jaar verhuizen en is de wetgeving tegen die tijd zo veranderd dat het afkopen voor 20k nu tegen die tijd zorgt voor een 100k hogere verkoop waarde... Het is gewoon over 10-20-30 jaar kijken of je de juiste keuze hebt gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Hier ook een aanbod ontvangen. 1725 euro. Aanbod is geldig tot februari 2021.
Hierboven komt dus nog ongeveer 500 euro notariskosten bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
com2,1ghz schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:42:
Hier ook een aanbod ontvangen. 1725 euro. Aanbod is geldig tot februari 2021.
Hierboven komt dus nog ongeveer 500 euro notariskosten bovenop?
Was het maar zo goedkoop, denk dat je tegenwoordig minimaal 900 euro kwijt bent en dit is dan nog zonder hypotheekakte aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
President schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Tja, voor hetzelfde geval wil hij over 15 jaar verhuizen en is de wetgeving tegen die tijd zo veranderd dat het afkopen voor 20k nu tegen die tijd zorgt voor een 100k hogere verkoop waarde... Het is gewoon over 10-20-30 jaar kijken of je de juiste keuze hebt gemaakt!
Ja alleen lastig hoe beoordeel je iets over 10 of 20 jaar? Ik merk wel dat de meesten trouwens vast klikken tenminste in mijn omgeving dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
nog anderen die inmiddels al overgestapt zijn of een aanbieding hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Ik heb een aanbieding gekregen die ik heb geaccepteerd. Stukken liggen nu bij de notaris (Veenhof). Ze hebben het wel druk, afspraken worden nu gepland voor november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-03 17:37
Ik heb een aanbieding gekregen en stukken liggen eveneens bij notaris (elise visser).
Ga voor het voorstel afkoop 35k (momenteel jaarlijks 710 euro (jaarlijks verhoogd met inflatie) tot 2055, WOZ 2014 EUR 250k).

Het is een fors bedrag en als ik het op korte termijn verkoop ga ik dat er zeker niet uithalen. Toch voor afkoop gekozen omdat:
1. goedkoop te financieren (ca 1% rente)
2. geen plannen om op korte termijn te verhuizen en na verhuizing zou ik het wellicht willen aanhouden om te verhuren (en dan is de canon niet meer aftrekbaar, plus de aftrekbaarheid wordt sowieso al beperkt/verlaagd samen met de hypotheekrente)
3. ik zie de kosten ook als een verzekeringspremie (stel dat de inflatie opeens toch flink stijgt, dan gaat de jaarlijkse erfpacht ook fors omhoog of dat erfpacht zwaarder gaat meetellen voor de hypotheek van potentiele nieuwe kopers).

Ter aanvulling: lastig dilemma waar ik lang over getwijfeld heb. Er zijn veel onzekere (toekomstige) variabelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Amsterdammer1 op 22-09-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Amsterdammer1 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:44:
Ik heb een aanbieding gekregen en stukken liggen eveneens bij notaris (elise visser).
Ga voor het voorstel afkoop 35k (momenteel jaarlijks 710 euro (jaarlijks verhoogd met inflatie) tot 2055, WOZ 2014 EUR 250k).

Het is een fors bedrag en als ik het op korte termijn verkoop ga ik dat er zeker niet uithalen. Toch voor afkoop gekozen omdat:
1. goedkoop te financieren (ca 1% rente)
2. geen plannen om op korte termijn te verhuizen en na verhuizing zou ik het wellicht willen aanhouden om te verhuren (en dan is de canon niet meer aftrekbaar, plus de aftrekbaarheid wordt sowieso al beperkt/verlaagd samen met de hypotheekrente)
3. ik zie de kosten ook als een verzekeringspremie (stel dat de inflatie opeens toch flink stijgt, dan gaat de jaarlijkse erfpacht ook fors omhoog of dat erfpacht zwaarder gaat meetellen voor de hypotheek van potentiele nieuwe kopers).

Ter aanvulling: lastig dilemma waar ik lang over getwijfeld heb. Er zijn veel onzekere (toekomstige) variabelen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Die dilemma zit ik nu helaas ook mee. Moet voor eind oktober beslissen of ik ga voor vastklikken 1300 euro vanaf 2049 excl. inflatie of de optie veranderen naar afkoop en afkopen voor rond 26k.

Denk als je voor afkoop gaat het beste deze kan meefinancieren in je hypotheek omdat je schuld met de jaren steeds minder wordt. Op deze manier profiteer jij van de inflatie. Inclusief renteaftrek zit je zelfs onder de 1%. Een van de risico's is ook dat GroenLinks eigenlijk de optie afkoop wil tegenhouden, ze zijn op dit moment een onderzoek gestart met de vraag of afkoop wenselijk is.
Dus nu vastklikken en later afkopen, is niet bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
kgevol schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:23:
Ik heb een aanbieding gekregen die ik heb geaccepteerd. Stukken liggen nu bij de notaris (Veenhof). Ze hebben het wel druk, afspraken worden nu gepland voor november.
afgekocht of gekozen voor vastklikken? en hoe duur was je notaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Figo112 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:25:
[...]

afgekocht of gekozen voor vastklikken? en hoe duur was je notaris
Ik koop hem af. Notaris is 825. Hopelijk geen hypotheekakte aanpassing nodig anders komt er uiteraard nog een hoop bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
kgevol schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:46:
[...]

Ik koop hem af. Notaris is 825. Hopelijk geen hypotheekakte aanpassing nodig anders komt er uiteraard nog een hoop bij...
is bij jou de afkoop ook duizenden euros? Ben bang dat omdat florius dochter van ABN is dat je waarschijnlijk ook een nieuwe hypotheekakte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Figo112 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:13:
[...]

is bij jou de afkoop ook duizenden euros? Ben bang dat omdat florius dochter van ABN is dat je waarschijnlijk ook een nieuwe hypotheekakte nodig hebt.
Is bij mij ongeveer 3000 dus nog te overzien. Ik zit bij munt en heb van mouse86 gehoord dat aanpassing van de akte niet nodig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
is wel heel lastig zeg moet binnen 2 weken keuze maken wel of niet accepteren. Heb nu een aanbieding klaar staan maar twijfel of ik toch niet voor afkoop moet gaan. Kan eenmalig de betaaloptie veranderen. Het is of nu afkopen en maandelijks betalen aflossen (hypotheek) tegen lage rente of na 30 jaar voor altijd jaarlijks betalen wat nog kan oplopen door de inflatie en canon percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
iemand nog een goedkope notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer1
Figo112 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:47:
is wel heel lastig zeg moet binnen 2 weken keuze maken wel of niet accepteren. Heb nu een aanbieding klaar staan maar twijfel of ik toch niet voor afkoop moet gaan. Kan eenmalig de betaaloptie veranderen. Het is of nu afkopen en maandelijks betalen aflossen (hypotheek) tegen lage rente of na 30 jaar voor altijd jaarlijks betalen wat nog kan oplopen door de inflatie en canon percentage.
Lastige keuze inderdaad. Deels hangt het af van de bedragen en hoe lang je de woning (verwacht) aan te houden.
Voordeel van afkoop is dat het nu goedkoop te financieren is en de lasten op den duur lager worden door inflatie en evt aflossing, wellicht (?) in de toekomst je woning beter verkoopbaar is, en (zoals eerder genoemd) de afkoop optie wellicht niet blijft bestaan of duurder wordt (in afkoop en nogmaals langs de notaris moeten). Nadeel is dat je hypotheekschuld hoger wordt en dat het niet zeker is of je dat in de toekomst bij verkoop eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Amsterdammer1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Lastige keuze inderdaad. Deels hangt het af van de bedragen en hoe lang je de woning (verwacht) aan te houden.
Voordeel van afkoop is dat het nu goedkoop te financieren is en de lasten op den duur lager worden door inflatie en evt aflossing, wellicht (?) in de toekomst je woning beter verkoopbaar is, en (zoals eerder genoemd) de afkoop optie wellicht niet blijft bestaan of duurder wordt (in afkoop en nogmaals langs de notaris moeten). Nadeel is dat je hypotheekschuld hoger wordt en dat het niet zeker is of je dat in de toekomst bij verkoop eruit haalt.
haha bedankt voor de toelichting, maar maakt de keus niet makkelijker :) . Heb je eerdere post even doorgenomen maar heb jij nou nu je huidige tijdvak afgekocht of de eeuwigdurende ? Edit ben blijkbaar nog niet echt wakker. Maar is gewoon dus afkoop eeuwigdurend erfpacht. Hoeveel zijn de notariskosten bij Elisevisser?

Trouwens als je nog een deel aflossingsvrije hypotheek hebt, wat zou je dan doen, afkopen erfpacht door hypotheek te verhogen of aflossingsvrije deel omzetten naar annuïteiten zodat die aan het eind ook afgelost is.

[ Voor 21% gewijzigd door Figo112 op 08-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Bij Elise Visser kom je op 750 voor alleen de erfpacht aanpassing, aanpassing hypotheek is ook 750 indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer1
Figo112 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

haha bedankt voor de toelichting, maar maakt de keus niet makkelijker :) . Heb je eerdere post even doorgenomen maar heb jij nou nu je huidige tijdvak afgekocht of de eeuwigdurende ? Edit ben blijkbaar nog niet echt wakker. Maar is gewoon dus afkoop eeuwigdurend erfpacht. Hoeveel zijn de notariskosten bij Elisevisser?

Trouwens als je nog een deel aflossingsvrije hypotheek hebt, wat zou je dan doen, afkopen erfpacht door hypotheek te verhogen of aflossingsvrije deel omzetten naar annuïteiten zodat die aan het eind ook afgelost is.
Afkoop voortdurend (tot 2055) + eeuwigdurend (na 2055).
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar volgens mij kun je als je je hypotheek ophoogt, de rente alleen aftrekken voor dat deel als het hypotheekverhoging deel annuitair is. Als je voldoende spaargeld hebt, kun je natuurlijk besluiten je hypotheek niet op te hogen, scheelt gedoe en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:04
Ook wij moeten binnenkort bepalen wat we gaan doen. Uit mijn hoofd, kost de afkoop iets van 1500 euro. (Noord, Vogelbuurt). We hebben ook ABN. Ondanks dat het denk ik slim is om het wel af te kopen is het wel zwaar irritant dat je dubbele kosten hebt om de hypotheekakte aan te passen. Is er nog een kans dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen?

Ik kwam zojuist dit artikel tegen; wellicht interessant:
https://www.mr-online.nl/amsterdam-gooit-erfpachtmarkt-open-voor-notarissen/

[ Voor 25% gewijzigd door webber87 op 08-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 09:10
Figo112 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
iemand nog een goedkope notaris?
Ik heb meerdere offertes opgevraagd, maar de prijzen liggen flink uiteen. Goedkoopste was
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
G-Mono schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb meerdere offertes opgevraagd, maar de prijzen liggen flink uiteen. Goedkoopste was
***members only***
Heb je hier al iets meegedaan? Wij zitten ook te kijken naar een notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
webber87 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar de goedkoopste notaris. Er zijn er ook een paar die geen nieuwe klanten aannemen vanwege de drukte.
Toch mooi dat er nog iemand is die beter wordt van dit hele syteem...

En wat betreft de kwaliteit van de notaris, dit is toch gewoon een template aanpassen, niks complex? Durf het wel aan bij de goedkoopste :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
StephaN900 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 04:54:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar de goedkoopste notaris. Er zijn er ook een paar die geen nieuwe klanten aannemen vanwege de drukte.
Toch mooi dat er nog iemand is die beter wordt van dit hele syteem...

En wat betreft de kwaliteit van de notaris, dit is toch gewoon een template aanpassen, niks complex? Durf het wel aan bij de goedkoopste :).
Ja dat idee heb ik ook. Ze moeten bij ook ons de hypotheekakte aanpassen (ABN) maar ook dat lijkt mij geen rocketscience. En vol... zou dat een probleem kunnen zijn? Onze deadline loopt met een week of 2 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Ik heb volgende maand op zaterdag een afspraak, doen ze hele dag alleen maar erfpacht overstappers... Andere dagen kon dit jaar al niet meer en dat was een paar weken geleden al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Mono
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-05 09:10
webber87 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Uiteindelijk besloten om toch voor de goedkoopste te gaan. Was een beetje huiverig, aangezien ik in het verleden bij een goedkope makelaar het hele getekend koopcontract + kopie ID bewijzen en nog meer gegevens van een andere koper toegestuurd heb gekregen. Nooit duidelijkheid gehad of onze gegevens ergens anders terecht gekomen zijn.

Maar voor €300 verschil en waarschijnlijk een standaard procedure ga ik toch de gok nemen om de goedkoopste makelaar te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
G-Mono schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Uiteindelijk besloten om toch voor de goedkoopste te gaan. Was een beetje huiverig, aangezien ik in het verleden bij een goedkope makelaar het hele getekend koopcontract + kopie ID bewijzen en nog meer gegevens van een andere koper toegestuurd heb gekregen. Nooit duidelijkheid gehad of onze gegevens ergens anders terecht gekomen zijn.

Maar voor €300 verschil en waarschijnlijk een standaard procedure ga ik toch de gok nemen om de goedkoopste makelaar te kiezen.
Ik denk dat wij hetzelfde doen. Ik hoor graag nog als iemand zegt van; Ik zou toch maar wat meer betalen want..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
Ik zou nog even checken of het een all-in prijs is. Soms rekenen ze extra als je bijvoorbeeld nog een vraag hebt oid...
En ik zou vantevoren vragen of hypotheekakte aanpassing ook nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het begint hier ook ergens op te lijken.
Ik ben op het punt dat een notaris gezocht kan worden.

Wat zijn die duur zeg. Dit kost me net zoveel aan de notaris als aan de afkoop zelf.
Rond de 1000 euro zonder hypotheek gerelateerde zaken.
Kan me herinneren dat dit een tijdje terug "maar" 700 euro was.

Doordat de gemeente alleen een selecte groep notarissen toestaat lijkt dit ongezonde gevolgen te hebben.

Weten jullie hoe het zit met de bergingen onder de appartementen als die een apart appartementsrecht hebben?
Moet je dan 2x het bedrag betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Baytep schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:24:

Wat zijn die duur zeg. Dit kost me net zoveel aan de notaris als aan de afkoop zelf.

Doordat de gemeente alleen een selecte groep notarissen toestaat lijkt dit ongezonde gevolgen te hebben.

Weten jullie hoe het zit met de bergingen onder de appartementen als die een apart appartementsrecht hebben?
Het staat mij bij dat de gemeente dit veranderd heeft. Dat je ook buiten Amsterdam een notaris mag kiezen. Misschien wel een selecte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Ik ben nu ook een notaris aan het zoeken. Echt storend dat de gemeente schaarste creëerd waardoor een handjevol notarissen lekker hun zakken kunnen vullen.

De meeste zitten ook nog eens in oud-zuid, grachtengordel en zuidas.
Baytep schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:24:

Bij hoeveel notarissen heb jij een offerte opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
retoohs schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:51:
Bij hoeveel notarissen heb jij een offerte opgevraagd?
Dit topic doorgenomen en een stuk of zeven van de lijst geplukt (juit niet die in oud zuid).
Heb nog niet van allemaal bericht gekregen...

Ik vind dit altijd zo apart aan Nederland, zeggen dat we niet corrupt zijn terwijl het er af en toe dik bovenop ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door Baytep op 17-11-2020 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Nog weer zoiets:
Ik heb mijn hypotheekvertrekker gevraagd of een nieuwe hypotheekakte nodig is. Dit is het antwoord:

"Voor het overstappen naar eeuwigdurend erfpacht is een nieuwe hypotheekakte niet noodzakelijk.
Om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen ontvangen wij graag een verzoek van de notaris. Hij zal ons een concept akte conversie erfpacht toezenden die wij zullen beoordelen.
Na ons akkoord kan de notaris zorg dragen voor de verdere afhandeling."

Iemand een idee wat de hypotheekvertrekker te maken heeft met de conversie erfpacht?
Asle er geen nieuwe hypotheekakte nodig is heb ik toch helemaal geen verzoek naar hen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgevol
De notaris gaat dit zelf ook vragen aan de bank en het antwoord komt als bijlage bij de akte. Sommige banken vragen namelijk wel een aanpassing van de hypotheekakte om zichzelf in te dekken om het hypotheekrecht ook met de eeuwigdurende erfpacht te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Baytep schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 05:43:
[...]

Dit topic doorgenomen en een stuk of zeven van de lijst geplukt (juit niet die in oud zuid).
Heb nog niet van allemaal bericht gekregen...

Ik vind dit altijd zo apart aan Nederland, zeggen dat we niet corrupt zijn terwijl het er af en toe dik bovenop ligt.
Welke heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 14:36
Bij mij bij het VvE-beheer is dit geroepen.
Frappant: alle jonkies die kochten erfpacht af want ze weten hoe duur het na een paar decennia wordt en die paar duizend euro is NIKS.

Alle boomers vertrouwden het niet, zeggen dat het nooit gaat veranderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Van alle offertes kreeg ik een redelijke van Veenhof notariaat, en van Elise Visser.
Ik vroeg bij de laatste nog of het uitmaakt dat appartement en berging kadastraal apart zijn ingeschreven, maar daar heb ik geen fatsoenlijk antwoord op gekregen.
Dit is echt lopende band werk, waar bakken geld naar binnen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Baytep schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:58:
[...]

Van alle offertes kreeg ik een redelijke van Veenhof notariaat, en van Elise Visser.
Ik vroeg bij de laatste nog of het uitmaakt dat appartement en berging kadastraal apart zijn ingeschreven, maar daar heb ik geen fatsoenlijk antwoord op gekregen.
Dit is echt lopende band werk, waar bakken geld naar binnen stromen.
Dank! Wij hebben ook Eline visser gekozen uiteindelijk. Ik bedoelde eigenlijk welke hypotheekverstrekker je hebt. Wij hebben ABN en daarvoor is naar mijn weten wel een aanpassing benodigd in de akte. Of het moet zijn veranderd. Wat ik hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 19:56

ultimateharry

Team Slayer:-)

webber87 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:55:
[...]

Dank! Wij hebben ook Eline visser gekozen uiteindelijk. Ik bedoelde eigenlijk welke hypotheekverstrekker je hebt. Wij hebben ABN en daarvoor is naar mijn weten wel een aanpassing benodigd in de akte. Of het moet zijn veranderd. Wat ik hoop.
Volgens hun site in is dit nog het geval: https://www.abnamro.nl/nl...ken/actueel/erfpacht.html

Maar hier lees ik iets anders: https://www.erfpachtnotar...nu-met-die-hypotheekakte/

Blijkbaar bij een woning dus "altijd", bij een appartement "meestal niet". Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer de hele VVE overstapt naar eeuwigdurend dat het dan bij sommige banken niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
ultimateharry schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:
[...]

Volgens hun site in is dit nog het geval: https://www.abnamro.nl/nl...ken/actueel/erfpacht.html

Maar hier lees ik iets anders: https://www.erfpachtnotar...nu-met-die-hypotheekakte/

Blijkbaar bij een woning dus "altijd", bij een appartement "meestal niet". Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer de hele VVE overstapt naar eeuwigdurend dat het dan bij sommige banken niet nodig is.
Die kwam ik ook tegen. Wat is dan de scheiding tussen appartement en een huis. Wij hebben een 1 verdieping (met tuin) van een pand met in totaal 3 verdiepingen. Is het dan een huis of een appartement? Ik ga de bank is bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

webber87 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:08:
[...]

Die kwam ik ook tegen. Wat is dan de scheiding tussen appartement en een huis. Wij hebben een 1 verdieping (met tuin) van een pand met in totaal 3 verdiepingen. Is het dan een huis of een appartement? Ik ga de bank is bellen.
Het lijkt me de kadastrale aanduiding bij het Kadaster: appartementsrecht of niet?

Overigens hebben de banken nu ook het KIFID achter zich staan in deze: https://www.amweb.nl/fina...heekakte-vragen-101124895

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
ultimateharry schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:05:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat wanneer de hele VVE overstapt naar eeuwigdurend dat het dan bij sommige banken niet nodig is.
Hier (Rabobank) juist pas als de hele VVE is overgestapt: de bank heeft me daar een brief over gestuurd met die 'verplichting'. Onze VVE heeft ca 40 woningen dus ik verwacht dat niet binnen afzienbare tijd iedereen is overgestapt en hoe ik er achter moet komen dat iedereen is overgestapt wordt helemaal niet uitgelegd.

Ik ga woensdag naar de notaris om de akte te tekenen voor eeuwigdurende afkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

euchromatic schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:27:
[...]

Hier (Rabobank) juist pas als de hele VVE is overgestapt: de bank heeft me daar een brief over gestuurd met die 'verplichting'. Onze VVE heeft ca 40 woningen dus ik verwacht dat niet binnen afzienbare tijd iedereen is overgestapt en hoe ik er achter moet komen dat iedereen is overgestapt wordt helemaal niet uitgelegd.

Ik ga woensdag naar de notaris om de akte te tekenen voor eeuwigdurende afkoop.
Ah ok, check, dus dat klopt. Gaat voor mij ook niet meer lukken met de resterende looptijd van de aanbieding helaas.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
edit. weggehaald.
offtopic:
ik bregreep het verkeerd. Heb de adviseur nogmaals gesproken

[ Voor 91% gewijzigd door com2,1ghz op 10-12-2020 15:52 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Baytep schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:24:
Nog weer zoiets:
Ik heb mijn hypotheekvertrekker gevraagd of een nieuwe hypotheekakte nodig is. Dit is het antwoord:

"Voor het overstappen naar eeuwigdurend erfpacht is een nieuwe hypotheekakte niet noodzakelijk.
Om uw verzoek in behandeling te kunnen nemen ontvangen wij graag een verzoek van de notaris. Hij zal ons een concept akte conversie erfpacht toezenden die wij zullen beoordelen.
Na ons akkoord kan de notaris zorg dragen voor de verdere afhandeling."

Iemand een idee wat de hypotheekvertrekker te maken heeft met de conversie erfpacht?
Asle er geen nieuwe hypotheekakte nodig is heb ik toch helemaal geen verzoek naar hen?
Jij kunt dan namelijk, in theorie, in gebreke blijven bij de hypotheek totaan zelfs executie verkoop... terwijl de grond toch van jou blijft waar de woning op staat. Wat kan leiden tot bijvoorbeeld dusdanig absurd bedrag aan 'erfpacht' vragen aan de nieuwe eigenaar ofzo. Zaken dus waardoor je de taxatiewaarde van de woning van buitenaf kunt beinvloeden, wat gevolgen heeft voor het risico van de bank.

Zelfde reden waarom je niet zomaar mag gaan verhuren met een hypotheek... een hypotheek is niet simpelweg een lening waarna je vrij bent alles te doen en laten wat je wilt.

• Baytep
  • Niet online
@Xanaroth
Duidelijk, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace Kimono
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-04 18:25
Hi,
ik heb, 2 dagen voor de deadline, besloten om vast te zetten ipv af te kopen. Dus naar Overstapportaal en 'WIJZIGEN' proces doorlopen. Ging prima en ik kreeg ineens weer 6 maanden deadline-verschuiving. Hopelijk zijn dan de notaris-tarieven wat lager...

Florius (onderdeel van ABNAMRO) gaf dit als antwoord op mijn vraag of er een hypotheekakte-wijziging moet komen:"Wanneer er eeuwigdurende erfpacht word afgekocht moet de notaris bij ons een verzoek indienen. De notaris stuurt het verzoek naar de desbetreffende afdeling ter beoordeling. Helaas kan ik u niet aangeven of de akte moet worden aangepast. De reden hiervoor is dat de materie te complex is en het via de acceptatie afdeling loopt. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Hier een gewijzigde situatie en daardoor wat in dubio.

Onze deadline loopt eind dit jaar af en wij hebben een gunstig aanbod (zelfs met EPC-korting e.d.). Alleen is de situatie nu dat we net een nieuwbouwhuis hebben gekocht en het huis dus gaan verkopen. De nieuwbouw oplevering (en daarmee verkoop huis) staat echter wel pas gepland halverwege 2022.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 09:29
Rebunted schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:14:
Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
Ik zou doorgaan met de goedkoopste optie, dat is waarschijnlijk het erfpacht bedrag vastklikken. De volgende bewoner kan altijd zelf nog volledig afkopen, dat is tzt wel duurder maar dat is niet jouw probleem. Je kan het huis dan te koop zetten als 'geen zorgen over erfpacht' oid, daarmee haal je die investering er ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
G-Mono schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

***members only***
Heeft iemand Amon & Kolhoff gekozen? Ik wil graag weten of ze ok zijn. Hun tarief is een stuk lager maar de reviews op Google zijn niet top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:15
Kan iemand mij even adviseren over wat verstandig is betreft erpacht ?

Mijn erfpacht loopt af op 2059 maar dan ben ik wel 70+.
Ik heb nog geen plannen om voor altijd in de huidige woning te blijven.
Volgens sommige artikelen die ik heb gelezen moet ik toch één van de keuzes selecteren.
Maar ik vraag me af kan ik het gewoon niet laten zoals het is en dan zie ik wel hoe het afloopt?

• sprankel
  • Laatst online: 03-06 01:34
Voor de niet Amsterdammers, wat is het verschil nog tussen eeuwigdurende pacht en eigen eigendom? De grond is nog steeds van de stad maar door de eeuwigdurende pacht is het in eigendom hebben van de grond waardeloos geworden. Immers stel dat ik die grond koop waar jij een eeuwigdurende pacht op hebt, wat heb ik dan nog aan het hebben van de eigendom van die grond?

Gezien er, tenzij ik het verkeerd begrijp, bij eeuwigdurende pacht nauwelijks nog verschil is met het hebben van de grond in eigen eigendom, dan zou ik sowieso kijken om die te nemen, het verhoogt simpelweg de waarde van de eigendom die erop staat dus ook al verkoop je op korte termijn, die waarde ben je niet kwijt.

• retoohs
sanane schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:39:
Kan iemand mij even adviseren over wat verstandig is betreft erpacht ?

Mijn erfpacht loopt af op 2059 maar dan ben ik wel 70+.
Ik heb nog geen plannen om voor altijd in de huidige woning te blijven.
Volgens sommige artikelen die ik heb gelezen moet ik toch één van de keuzes selecteren.
Maar ik vraag me af kan ik het gewoon niet laten zoals het is en dan zie ik wel hoe het afloopt?
Ik verwacht binnen twee jaar uit m'n woning te zijn dus ik heb zelf geen bal aan de voordelige canon tarieven over 30 jaar. Ik doe dit alleen om mijn woning een beetje verkoopbaar te houden.

Mijn idee was dat het meer oplevert in de verkoopprijs dan wat ik kwijt ben aan notariskosten. Als blijkt dat de meeste mensen overstappen, wat volgens mij wel het geval is, levert het ook geen voordeel op bij de verkoop maar eerder een nadeel als je het niet gedaan hebt.

• retoohs
sprankel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:01:
Voor de niet Amsterdammers, wat is het verschil nog tussen eeuwigdurende pacht en eigen eigendom? De grond is nog steeds van de stad maar door de eeuwigdurende pacht is het in eigendom hebben van de grond waardeloos geworden. Immers stel dat ik die grond koop waar jij een eeuwigdurende pacht op hebt, wat heb ik dan nog aan het hebben van de eigendom van die grond?

Gezien er, tenzij ik het verkeerd begrijp, bij eeuwigdurende pacht nauwelijks nog verschil is met het hebben van de grond in eigen eigendom, dan zou ik sowieso kijken om die te nemen, het verhoogt simpelweg de waarde van de eigendom die erop staat dus ook al verkoop je op korte termijn, die waarde ben je niet kwijt.
Het ligt er een beetje aan. Kopers hebben de neiging om zich weinig aan te trekken van eigen grond als andere woningen in de buurt nog 30+ jaar erfpacht hebben.

• sanane
retoohs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ik verwacht binnen twee jaar uit m'n woning te zijn dus ik heb zelf geen bal aan de voordelige canon tarieven over 30 jaar. Ik doe dit alleen om mijn woning een beetje verkoopbaar te houden.

Mijn idee was dat het meer oplevert in de verkoopprijs dan wat ik kwijt ben aan notariskosten. Als blijkt dat de meeste mensen overstappen, wat volgens mij wel het geval is, levert het ook geen voordeel op bij de verkoop maar eerder een nadeel als je het niet gedaan hebt.
Bedankt voor verheldering! Zo had ik er niet over nagedacht dus het lijkt mij dan verstandig om het toch af te kopen.
Volgens erfpacht portaal kost het mij eenmalig rond 2000 euro ex notaris kosten. Dus met notaris ben ik rond 3000 euro kwijt om mijn erfpacht af te kopen. Toch wel een hoop geld...

• retoohs
sanane schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor verheldering! Zo had ik er niet over nagedacht dus het lijkt mij dan verstandig om het toch af te kopen.
Volgens erfpacht portaal kost het mij eenmalig rond 2000 euro ex notaris kosten. Dus met notaris ben ik rond 3000 euro kwijt om mijn erfpacht af te kopen. Toch wel een hoop geld...
Je hoeft het niet af te kopen om van de gunstige voorwaarden gebruik te maken. Je kan ook kiezen voor jaarlijkse canon die een stuk lager wordt als je nu overstapt, dat heb ik gedaan. Dan help je de toekomstige eigenaar zonder dat het je iets kost, behalve dan de notariskosten.

In jouw geval is het afkopen wel echt een prikkie, lijkt me wel rendabel bij de verkoop over een tijd. Alsnog klote om nu 2k extra af te tikken maar misschien kan je kijken wat financieren kost. Ik las dat dit voor 1% rente kan.

• sanane
retoohs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:12:
[...]

Je hoeft het niet af te kopen om van de gunstige voorwaarden gebruik te maken. Je kan ook kiezen voor jaarlijkse canon die een stuk lager wordt als je nu overstapt, dat heb ik gedaan. Dan help je de toekomstige eigenaar zonder dat het je iets kost, behalve dan de notariskosten.

In jouw geval is het afkopen wel echt een prikkie, lijkt me wel rendabel bij de verkoop over een tijd. Alsnog klote om nu 2k extra af te tikken maar misschien kan je kijken wat financieren kost. Ik las dat dit voor 1% rente kan.
Pff lastig... Van ene kant betaal je eenmalig bedrag en ben je er van af. De vraag is natuurlijk hoeveel invloed gaat het hebben op de verkoop prijs. Van andere kant valt jaarlijkse canon bedrag ook reuze mee.
Dus dat zou niet echt een negatief invloed hebben op de verkoop prijs. Ik zit nog steeds te twijfelen :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y5SBcRxFDXxbJcz-b37idTXGZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R8tb7ctO2U4aCVNqdkFWIYzC.png?f=user_large

• sprankel
  • Laatst online: 03-06 01:34
retoohs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:19:
[...]

Het ligt er een beetje aan. Kopers hebben de neiging om zich weinig aan te trekken van eigen grond als andere woningen in de buurt nog 30+ jaar erfpacht hebben.
Het hebben van grond in eigendom is een dikke plus voor een koper, dan beseft ofwel die koper niet dat eeuwigdurende pacht = bijna zo goed als hetzelfde als het in eigendom hebben ofwel mis ik een verschil tussen de grond in eigendom hebben vs eeuwigdurende pacht.

Het enigste verschil dat ik kon terugvinden is dat indien Amsterdam bepaalt dat het de grond nodig heeft voor kritische infrastructuurwerken het de pacht kan opzeggen. Met andere woorden, het is iets eenvoudiger om een grond te onteigenen via eeuwigdurende pacht vs eigen eigendom.

• retoohs
sanane schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:13:
[...]

Pff lastig... Van ene kant betaal je eenmalig bedrag en ben je er van af. De vraag is natuurlijk hoeveel invloed gaat het hebben op de verkoop prijs. Van andere kant valt jaarlijkse canon bedrag ook reuze mee.
Dus dat zou niet echt een negatief invloed hebben op de verkoop prijs. Ik zit nog steeds te twijfelen :9~

[Afbeelding]
Beide is waarschijnlijk prima. Alleen niks doen zou nadelig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
retoohs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:52:
[...]

Beide is waarschijnlijk prima. Alleen niks doen zou nadelig zijn.
Bedankt! ik heb toch gekozen voor jaarlijks erfpacht.
Nu al 2000 euro neertellen voor iets dat nog komende jaren kan veranderen vind ik te riskant.
Met Gemeente Amsterdam weet je het nooit en dat risico wil ik niet nemen.

De vraag is ook natuurlijk of ik 70 wel haal :P Bij deze keuze gemaakt en een zorg minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-06 10:41
Zit zelf nog te twijfelen tussen afkopen voor ca €6500 of vastklikken. Ik kan het geld gemakkelijk van mijn spaargeld betalen maar ik betwijfel of het wel een goede investering is. Mijn erfpacht loopt namelijk nog tot 2055 en ik denk dat potentiele kopers zich er nog niet erg druk om maken als ik bv binnen 10 jaar mijn appartement verkoop. De vraag is of ik het terug ga zien in de verkoopprijs. Aan de andere kant is het wel een relatief klein bedrag voor afkoop. Vastklikken geeft natuurlijk voor kopers ook voldoende financiële garantie (ca €400 per jaar vanaf 2055) maar wellicht dat men toch gevoelig is/wordt voor volledig erfpacht vrij.

Ik heb wat makelaars gebeld voor advies en zij zeiden dat het interessant kan gaan worden als je erfpacht-vrij bent in de toekomst en dat ik het beter kan afkopen met zo`n laag bedrag. Toch heb ik het gevoel dat het op één of andere manier zonde is van het geld. Lastig, ik zoek nog naar goede argumenten om definitief de knoop door te hakken. Ik moet sowieso ca €1600 aan notariskosten maken (i.v.m. nieuwe hypotheekakte). Iemand nog tips/ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan79 op 28-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Stefan79 schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:54:
Zit zelf nog te twijfelen tussen afkopen voor ca €6500 of vastklikken. Ik kan het geld gemakkelijk van mijn spaargeld betalen maar ik betwijfel of het wel een goede investering is. Mijn erfpacht loopt namelijk nog tot 2055 en ik denk dat potentiele kopers zich er nog niet erg druk om maken als ik bv binnen 10 jaar mijn appartement verkoop. De vraag is of ik het terug ga zien in de verkoopprijs. Aan de andere kant is het wel een relatief klein bedrag voor afkoop. Vastklikken geeft natuurlijk voor kopers ook voldoende financiële garantie (ca €400 per jaar vanaf 2055) maar wellicht dat men toch gevoelig is/wordt voor volledig erfpacht vrij.

Ik heb wat makelaars gebeld voor advies en zij zeiden dat het interessant kan gaan worden als je erfpacht-vrij bent in de toekomst en dat ik het beter kan afkopen met zo`n laag bedrag. Toch heb ik het gevoel dat het op één of andere manier zonde is van het geld. Lastig, ik zoek nog naar goede argumenten om definitief de knoop door te hakken. Ik moet sowieso ca €1600 aan notariskosten maken (i.v.m. nieuwe hypotheekakte). Iemand nog tips/ideeën?
Je kan kijken hoeveel financiering kost voor die €6500. Als de rente 1% is dan is dat wel een goed alternatief. €6500 die je kwijt bent heeft ook opportunity cost. Met andere woorden, als je het op de beurs zet dan levert dat een rendement op wat je mis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zit volgens mij in de zelfde situatie als @Stefan79 , mijn erfpacht loopt tot 2054, echter ik overweeg sterk om mijn woning te verkopen en te verhuizen. Mijn situatie is dat ik er in 2003 ongeveer 165K voor betaald heb, de huidige marktwaarde is ongeveer 330K (aan de voorzichtige kant, dit zou de vraagprijs zijn, niet rekening houdend met overbieding). Ik overweeg zelf om het wel helemaal af te kopen omdat het denk ik een mooie verkoop propositie is, daarnaast kan ik het prima betalen van mijn spaargeld.

Klopt het dat mijn kosten ook rond de 600 euro zijn? Mijn straatquote is 42.

Eventueel feedback van mijn broer die NVM makelaar is zal ik later posten (ik zit binnenkort met hem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Zijn er eigenlijk ontwikkelingen in hoe de banken ermee omgaan? Wij hebben ABN, dus wijziging van de hypotheekakte. Het stoort me dat bij sommige banken het blijkbaar niet nodig is en het toch wel veel geld kost. Ik betaal niet graag onzin omdat het moet. Er zal vast een logica achter zitten die valide is maar het voelt dusver als irritante overbodige kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan79
raptorix schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:33:
Ik zit volgens mij in de zelfde situatie als @Stefan79 , mijn erfpacht loopt tot 2054, echter ik overweeg sterk om mijn woning te verkopen en te verhuizen. Mijn situatie is dat ik er in 2003 ongeveer 165K voor betaald heb, de huidige marktwaarde is ongeveer 330K (aan de voorzichtige kant, dit zou de vraagprijs zijn, niet rekening houdend met overbieding). Ik overweeg zelf om het wel helemaal af te kopen omdat het denk ik een mooie verkoop propositie is, daarnaast kan ik het prima betalen van mijn spaargeld.

Klopt het dat mijn kosten ook rond de 600 euro zijn? Mijn straatquote is 42.

Eventueel feedback van mijn broer die NVM makelaar is zal ik later posten (ik zit binnenkort met hem).
Het zal zeker een goede verkooppropositie zijn maar de vraag is of het de volledige afkoopsom waard is. Het lijkt mij eerder slim om het alleen vast te klikken als je al weet dat je op korte termijn gaat verhuizen. Of heb je hier een andere beweegreden bij? De afkoopsom kan je zien in het erfpachtportaal in je aanbieding of persoonlijk informatiepakket als je nog geen aanbieding hebt ontvangen. Ik hoor graag wat het advies is van de makelaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Stefan79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:22:
[...]

Het zal zeker een goede verkooppropositie zijn maar de vraag is of het de volledige afkoopsom waard is. Het lijkt mij eerder slim om het alleen vast te klikken als je al weet dat je op korte termijn gaat verhuizen. Of heb je hier een andere beweegreden bij? De afkoopsom kan je zien in het erfpachtportaal in je aanbieding of persoonlijk informatiepakket als je nog geen aanbieding hebt ontvangen. Ik hoor graag wat het advies is van de makelaar!
Ik heb in september 2019 de aanvraagdatum geregistreerd, de aanbieding staat echter nog steeds ter beoordeling open, en de rekentool is offline. Voorts spreekt men over en informatie pakket downloaden, maar dat heb ik nooit kunnen vinden.......

De reden is gewoon dat ik wil weten wat mijn opties zijn en wat het gaat kosten zodat ik een afweging kan maken het zelf te regelen voordat ik mijn appartement verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:58
Mijn vriendin en ik hebben ook een aanbieding gekregen van de gemeente met de volgende opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTypGrwBApDRaVBYKtoSB8SRtXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uv6kWH2b7wc3TBiw3Tc6zLWO.png?f=user_large

De erfpacht is afgekocht tot en met 31 juli 2052 en ons lijkt optie 1 (overstappen met jaarlijkse canonbetaling) de beste optie. De reden om niet voor optie 2 te kiezen is als volgt:

Kort door de bocht geredeneerd (dat het rendement op de EUR 10.293 die nu niet wordt geïnvesteerd in de afkoop minimaal net zo hoog is als de inflatie waarmee de jaarlijkse canon wordt geïndexeerd) levert de EUR 10.293 investering pas na 17,5 jaar een voordeel op: EUR 10.293 / EUR 587,96 = 17,5 jaar. Dit betekent dat het break-even punt op 1 februari 2070 ligt en dan zijn wij toch al bijna 80 jaar. Vergeet ik hier nog iets essentieels?

Verder heb ik offertes opgevraagd en is er inmiddels 1 binnen:

Members only: Offertes

Bij Lloyds Bank hoeft de hypotheek niet opnieuw gevestigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan79
TobiasdePagter schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:26:
Mijn vriendin en ik hebben ook een aanbieding gekregen van de gemeente met de volgende opties:

[Afbeelding]

De erfpacht is afgekocht tot en met 31 juli 2052 en ons lijkt optie 1 (overstappen met jaarlijkse canonbetaling) de beste optie. De reden om niet voor optie 2 te kiezen is als volgt:

Kort door de bocht geredeneerd (dat het rendement op de EUR 10.293 die nu niet wordt geïnvesteerd in de afkoop minimaal net zo hoog is als de inflatie waarmee de jaarlijkse canon wordt geïndexeerd) levert de EUR 10.293 investering pas na 17,5 jaar een voordeel op: EUR 10.293 / EUR 587,96 = 17,5 jaar. Dit betekent dat het break-even punt op 1 februari 2070 ligt en dan zijn wij toch al bijna 80 jaar. Vergeet ik hier nog iets essentieels?

Verder heb ik offertes opgevraagd en is er inmiddels 1 binnen:

***members only***

Bij Lloyds Bank hoeft de hypotheek niet opnieuw gevestigd te worden.
Je redenatie klopt wel aardig ja, zo zit ik er ook in. Ik denk zelfs dat het nog gunstiger uitkomt voor jaarlijks vastklikken omdat de jaarlijkse canon aftrekbaar is en de afkoopsom niet. Daarmee kom je nog veel verder in de tijd uit. Natuurlijk onzeker of dat in de toekomst ook zo is, maar nu is dat wel zo. Wel zijn er andere redenen om misschien toch voor afkoop te gaan:

- misschien zullen potententiele kopers ook vóór het aflopen van het lopende erfpacht tijdvak al rekening gaan houden met de erfpachten kosten en dit doorrekenen in hun bod/koopprijs (bv door uit te rekenen wat afkopen kost en dit in mindering brengen op de vraagprijs)
- je woning verkoopt wellicht beter met eeuwig afgekochte erfpacht (men gaat misschien zoeken op "erfpachtvrij")
- in de toekomst kunnen kopers misschien minder hypotheek krijgen voor woningen met erfpachtkosten of banken gaan andere voorwaardes stellen
- misschien vervalt de mogelijkheid tot afkopen over een paar jaar (nieuw beleid/politiek)
- erfpacht kan afschrikken bij potentiele kopers (ook al zijn de jaarlijkse kosten laag)
- je bespaart vermogensrendementheffing (indien van toepassing, of in de toekomst)
- omdat de afkoop vanaf 1-10-2017 wordt berekend heb je alsware een soort van voordeel/korting t.o.v. later afkopen (de netto contante waarde berekening valt gunstig uit)
- misschien geeft het een goed gevoel van erfpacht af te zijn (geldt ook voor nieuwe kopers)

Al met al persoonlijk, maar het voelt niet lekker nu iets af te kopen wat je zelf nooit zal betalen en je waarschijnlijk ook niet volledig voor de kiezen krijgt bij verkoop voor die tijd. Misschien dat het voor hele kleine afkoopsommen wel interessant is? Wat verder ook meespeelt is wat iedereen kiest als optie en hoe jouw woning met vastgeklikte erfpacht zich dan verhoudt t.o.v. overige woningen in Amsterdam. Daar is weinig over te zeggen vooralsnog volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan79 op 04-01-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29
Ik heb recent ook een aanbieding gehad, het is een nieuwbouw woning waarbij de gemeente gerekend heeft met een onbezwaarde waarde van 1 ton hoger dan waarvoor ik het gekocht heb. Hier heb ik al een paar klacht mailtjes over gestuurd, en zijn denk ik nog in behandeling.

Maar voor 8/11 januari wil ik toch alvast een keuze maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoE6hTt4fKKGwxxeK6hTCKbfdDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XyL5gKZQQCmjbVEJjtWhLd2J.png?f=user_large

En ik neig naar optie 2.
Optie 3 is echt veel te hoog.
Optie 1 geeft denk ik teveel onzekerheid hoe hoog de jaarlijkse erfpacht zal gaan worden (over 6 jaar).

Jullie ideeën?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TobiasdePagter
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:58
Ik heb een overzicht gemaakt van offertes die ik tot nu toe heb gekregen:

Members only: Offertes Akte Erfpacht

[ Voor 12% gewijzigd door TobiasdePagter op 12-01-2021 17:01 . Reden: Nog een extra offerte toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
euchromatic schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:40:
[...]

Ik zou doorgaan met de goedkoopste optie, dat is waarschijnlijk het erfpacht bedrag vastklikken. De volgende bewoner kan altijd zelf nog volledig afkopen, dat is tzt wel duurder maar dat is niet jouw probleem. Je kan het huis dan te koop zetten als 'geen zorgen over erfpacht' oid, daarmee haal je die investering er ook wel uit.
Thx, ik denk ook dat wij voor de optie gaan: dus enkel vastklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Zo.Ik heb net alle 16 pagina's gelezen. Ik ga zo in feutushouding op de bank liggen denk ik ;)

Al mijn dilemma's zijn veelvuldig naar voren gekomen. Gedeeld leed is altijd beter :*)

Ik sluit me aan bij de vele verzoeken voor tips qua notaris. Ik heb er al een aantal uit de thread geplukt, inclusief het fijne overzicht van @TobiasdePagter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:52
Als ik het zo lees is Amson & Kolhoff Notarissen dus de goedkoopste ? Wij willen ook alleen vastklikken en we moeten ook de hypotheekakte laten aanpassen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Rebunted schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Thx, ik denk ook dat wij voor de optie gaan: dus enkel vastklikken.
Wij hebben definitief vastgeklikt (optie 1). Nu wachten op de aanbieding (heeft wat mij betreft geen haast) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rebunted op 07-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 18:50
Moet uiterlijk morgen accepteren, notarissen hebben prijzen verhoogd door corona. Word er niet goed van.
Vraagje moet je gelijk alles betalen of pas bij het tekenen van de akte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jay47 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:35:
Moet uiterlijk morgen accepteren, notarissen hebben prijzen verhoogd door corona. Word er niet goed van.
Vraagje moet je gelijk alles betalen of pas bij het tekenen van de akte?
Na de stap notaris kiezen, heeft de notaris/jij alsnog 9 maanden ofzo. Voor het betalen zal je dus nog wel even de tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
xileS schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:11:
[...]

Na de stap notaris kiezen, heeft de notaris/jij alsnog 9 maanden ofzo. Voor het betalen zal je dus nog wel even de tijd hebben.
Gelukkig, kan ik ff doorsparen. Kan niet zo 1 2 3 duizenden euro's ophoesten. En heb geen zin om mijn hypotheek te verhogen want dan moet je weer een nieuwe aanvragen en kost het weer meer.
Thnx voor je bericht 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Jay47 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Gelukkig, kan ik ff doorsparen. Kan niet zo 1 2 3 duizenden euro's ophoesten. En heb geen zin om mijn hypotheek te verhogen want dan moet je weer een nieuwe aanvragen en kost het weer meer.
Thnx voor je bericht 👍
"U en eventuele mede-erfpachters ondertekenen de akte bij de notaris of u geeft een volmacht af. Het ondertekenen moet binnen 9 maanden na een goedkeurend besluit van het gemeentebestuur gebeuren."

Ik heb het even voor de zekerheid even opgezocht, mijn vader had afgelopen jaar ook niet veel tijd meer voor een keuze en ik dacht dat hij even snel nog een notaris moest vinden die tijd had. Maar blijkbaar heb ja na keuze dus alsnog 9 maanden te tijd. Hij heeft gewoon een notaris gekozen waar hij eerder is geweest in het lijstje, prijs is volgens mij niet eens bekend xD.

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 10-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqvsPXyBpBvykANpCuk8aQ-Zunw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iSvxCzc7PjJOSUZbINOietgD.png?f=user_large

Dit is trouwens mijn keuze en denk voor optie 2 te gaan, maar ik zie ook dat het nogal veel kan schelen bij welke notaris je het laat doen ;s. Ik heb niet echt het gevoel dat het veel uitmaakt voor welke notaris ik kies, dus mijn voorkeur is om voor de goedkoopste te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
Ik ga voor eeuwig afkopen, morgen is mijn deadline anders kan ik mijn aanbieding gedag zeggen. Daarom moet ik uiterlijk morgen een notaris hebben. Heb van 1 een offerte, €1200 en als er een nieuwe hypotheek moet komen dan is het €1785 😵
Mijn erfpacht loopt in 2026 af, daarom gekozen om eeuwig af te kopen. Mocht ik mijn huis verkopen hoop ik dat het wat meer oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door Jay47 op 10-01-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Jay47 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:34:
Mijn erfpacht loopt in 2026 af, daarom gekozen om eeuwig af te kopen. Mocht ik mijn huis verkopen hoop ik dat het wat meer oplevert.
Dat is wat ik ook hoop, want weet niet of ik deze woning dan überhaupt nog in bezit heb tegen die tijd.

Als ik bepaalde prijzen voorbij zie komen, lijkt mij het ook lastig om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
xileS schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Dat is wat ik ook hoop, want weet niet of ik deze woning dan überhaupt nog in bezit heb tegen die tijd.

Als ik bepaalde prijzen voorbij zie komen, lijkt mij het ook lastig om een keuze te maken.
Dat bedoel ik en de vraag is hoelang blijft het nog stijgen, gaat weer een keer barsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 08:38
Bij mij staat in het overstapportaal alleen vermeld wat de overstap kost. Ik zie echter geen bedrag wat het na, in mijn geval, 2053 kost. Meerdere mensen hetzelfde? Mijn afkoop is overigens 1700, wellicht speelt dat mee.

En ook al iemand toevallig info over NIBC, is een aanpassing van de hypotheekakte benodigd?

[ Voor 31% gewijzigd door flo_ op 14-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

ChromeFR

Qui est l'exemple?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGJNdVqOSHz56aH9XxtA1OL8LG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saslUydlOK8iUKigssZzYoTP.png?f=fotoalbum_large

Dit is het aanbod dat ik heb gekregen. Ik neig naar optie 1.

Helaas heb ik momenteel niet ~7000 euro beschikbaar om het in een keer af te kopen. Zou het slim zijn om het mee te financieren in mijn hypotheek (als dat al mogelijk is)?

Ik verwacht absoluut niet hier nog 15+ jaar te wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door ChromeFR op 15-01-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinballor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-07-2023
TL;DR

- Ik heb 2 opties voor de erfpacht kwestie in Amsterdam. Op dit moment is de erfpacht afgekocht tot 2065
- Optie 1: canon vastklikken welke ingaat in 2065 en €416 per jaar bedraagt. Notariskosten €800-900
- Optie 2: eeuwigdurende erfpacht nu afkopen voor €5.400 en dan heb ik of de latere bewoners nooit meer met erfpacht te maken.
- Ik neig naar optie 1 vanwege de nadelige opportunity costs van optie 2 (wanneer ik de afkoop op de beurs zet en laat renderen voor 44 jaar zou dit c. €14k op kunnen leveren), maar hoor graag hoe jullie hier tegen aankijken.

Erfpacht opties – Amsterdam – advies gevraagd
- Huidige erfpacht afgekocht tot en met 31-10-2065 (was onderdeel van de koopprijs nieuwbouwwoning, c. €14k voor 50 jaar afkoop). In 2065 zijn we 78 jaar.
- WOZ beneden woning – c. €600k (overwaarde aantal ton)
- Op korte termijn (<3-5jaar) zie ik ons (M/V – 34 jaar) hier nog wel wonen. Mochten we verhuizen acht ik de kans aannemelijk dat we deze woning blijven aanhouden en de overwaarde inzetten voor een nieuwe woning. Kan echter niet in de toekomst kijken dus wie weet dat we op enig moment toch overgaan tot verkoop.

Aanbieding (inclusief korting want aangevraagd voor 2020):
o Optie1 : Jaarlijkse canon vastklikken -> vanaf 1 november 2065 jaarlijks €416,- + inflatie vanaf 2019
o Optie 2: Afkoop van eeuwigdurende canon -> €5.300. Indien ik kies voor afkoop hoeft dit niet perse gefinancierd te worden (leidt weer tot extra notariskosten)
o Kosten notaris bij zowel canon vastklikken als afkoop eeuwigdurende canon: c. €800-€900

Optie 2 zou voor mijn gemoedstoestand de gemakkelijkste keuze zijn. Het feit dat ik het geld op de plank heb liggen en de afkoopsom beperkt is t.o.v. de WOZ waarde (<1%) zou echter niet uit moeten maken voor de beslissing mijn inziens. Met name de opportunity costs van de afkoop zit ik mee en het feit dat er nog weinig bekend is wat afkoop doet voor de waarde van je huis. Ik vind het nogal wat om bijv. zomaar €5.300 af te tikken voor een probleem dat ver in de toekomst ligt. Hierbij mijn gedachtegang en hoor graag hoe jullie hier tegen aan kijken / of ik nog voor- en nadelen over het hoofd heb gezien.

Gedachtegang:

- Optie 1 – erfpacht vastklikken vanaf 2065
o Geen cash outflow. €416 aan jaarlijkse pacht is minder dan €40 per maand, wat voor iemand die deze woning zou kunnen kopen geen probleem gaat zijn. Ja dit zal omhoog gaan door indexatie, maar over het algemeen zullen de lonen de indexatie ook aardig volgen.
o De €5.300 die ik hiermee uitspaar zou ik kunnen wegzetten op de beurs. Dit zou in 2065 (uitgaande van 4% rendement, forfaitair 5,69% afgerekend op 31% belasting = 1,75%. Blijft over 4%-1,75% = 2,25%) c. €14.000 waard kunnen zijn. Uiteraard is dit een onzekere uitkomst. Mijn inziens is dan de vraag of iemand, mocht ik het willen verkopen, de woning op een gegeven moment €14.000 meer waard vindt omdat de erfpacht is afgekocht.
o Nadeel: mocht het huis toch verkocht zijn aan iemand anders en die wil voor afkoop gaan, zal de prijs hiervan 2 tot 4 keer zoveel hoger liggen en zal dit de woning wellicht minder aantrekkelijk maken.
o Nadeel: overheid is niet altijd betrouwbaar, wellicht komt hierna nooit meer een optie tot afkoop
o Nadeel: als veel andere mensen klakkeloos kiezen voor afkoop en jij bent de enige die dat niet doet, kan dat de verkoopwaarde van je woning drukken.

- Optie 2 – eeuwigdurende erfpacht afkopen voor €5.300
o Voordeel: hierna niets meer te maken met erfpacht en gemeente Amsterdam op dit gebied
o Voordeel: geen erfpacht te betalen vanaf 2065. Echter die pacht is maar €416, dus duurt 13 jaar voordat iemand dit er uit heeft. Mocht ik er zelf nog wonen moet ik 78 + 13 = de 91 jaar eerst nog even halen
o Waarde verhogend voor de woning – of dit een 1 op 1 relatie heeft is mij op dit moment nog volslagen onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay47
flo_ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:35:
Bij mij staat in het overstapportaal alleen vermeld wat de overstap kost. Ik zie echter geen bedrag wat het na, in mijn geval, 2053 kost. Meerdere mensen hetzelfde? Mijn afkoop is overigens 1700, wellicht speelt dat mee.

En ook al iemand toevallig info over NIBC, is een aanpassing van de hypotheekakte benodigd?
Korting is daar nog niet verwerkt, vandaar dat je een ander bedrag ziet.
Aanpassing van de hypotheek ligt aan je hypotheek verstrekker. De een eist een nieuwe hypotheek de ander niet. Mij gaan ze sowieso een nieuwe aansmeren omdat mijn hypotheekvorm niet meer bestaat. Dus dan ik weer meer kosten, oude hypotheek schrappen kost geld en nieuwe hypotheek afsluiten kost ook geld. Plus ik heb een eigen parkeerplaats en aparte berging. Dus deze zijn opgedeeld in 3 verschillende kadastrale inschrijvingen 😭😭😭
Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste