Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
vw23a schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:23:
Ik kijk ook wel eens op Funda. Als daar staat dat de vraagprijs € 600.000 is en de jaarlijkse canon € 4000 dan weet ik dat er zo’n € 100.000 en een boel gedoe bij moet om de erfpacht af te kopen. Dan is het toch rustiger als er staat "eeuwig afgekocht." De opmerking is al eerder langsgekomen: "Afkoop doe je vooral voor de volgende eigenaar"
Die laatste zin is niet altijd even positief bedoelt he. Dus dat de volgende eigenaar er profijt van heeft en jij niet. Dat hoeft absoluut geen issue te zijn, en het zou je huis ook beter verkoopbaar kunnen maken.
Maar ik heb ook gezien dat iemand (voordat je deze 4 keuzes had) een paar jaar terug erfpacht had afgekocht, en dat het huis nauwelijks meer opbracht dan andere huizen. Het bracht wel meer op, maar op de investering van de afkoop is gewoon zwaar verlies geleden. Dat konden de mensen wel hebben met die stijgende woningprijzen, maar het had dus meer kunnen zijn.

Ik ben er dus niet heel erg van overtuigd dat je, welke keuze je ook maakt, je het eruit gaat halen.

En uberhaupt een lastige discussie, heel theoretisch verhaal over wat er dan in 2065 gebeurt.
Als dat nou over 10 jaar was ofzo, dan waren de keuzes veel makkelijker geweest.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Dank voor alle ondersteuning en discussie zover :)

Nog een nieuw artikel van het NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws...ten-of-opleveren-a3980200

Interessant daaruit is het stukje dat beleggers wel voor overstap lijken te kiezen. Dat is natuurlijk een positief signaal.

En wat ik ook denk is dat naarmate er meer mensen zijn die een keuze maken, het wel of niet afgekocht zijn van erfpacht veel meer in het vizier van makelaars en hypotheekverstrekkers zal liggen. Die zullen huizenzoekers daar dus steeds beter over informeren.

En, als je nu een keuze vastlegt, zijn er blijkbaar nog voldoende tussenstappen waarmee je er volgens mij onderuit kan komen. Dus eigenlijk koop je alleen maar meer keuzevrijheid voor jezelf, en kan je de WOZ ontwikkeling nog een tijdje in de gaten blijven houden.

Ik overweeg nu dus weer volledige afkoop om van het hele gezeik af te zijn :)

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Wij hebben halverwege een offerte opgevraagd voor het afkopen van eeuwigdurende erfpacht. Tot op heden nog niets gehoord. Weet iemand of het mogelijk is, wanneer het voorstel ons niet bevalt, om dan alsnog te kiezen om het vast te zetten?

Edit: Ik lees net in het stuk in de NRC dat iemand een offerte heeft opgevraagd en diegene vervolgens van de gemeente een 3-tal voorstellen heeft gekregen. Dit brengt mij in de war. Krijg je nou een voorstel van je keuze dat je destijds hebt aangevraagd op de website of krijg je van alle opties een voorstel? (eeuwigdurend afkopen / vastklikken / tussenvorm).

[ Voor 43% gewijzigd door webber87 op 18-11-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Erik Jan Bij de hypotheekverstrekkers ligt dit allang in het vizier en veranderd er helemaal niks.
Aankoopbedrag en daarmee gemoeide lasten nemen ze altijd al mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:48
webber87 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:22:
Wij hebben halverwege een offerte opgevraagd voor het afkopen van eeuwigdurende erfpacht. Tot op heden nog niets gehoord. Weet iemand of het mogelijk is, wanneer het voorstel ons niet bevalt, om dan alsnog te kiezen om het vast te zetten?

Edit: Ik lees net in het stuk in de NRC dat iemand een offerte heeft opgevraagd en diegene vervolgens van de gemeente een 3-tal voorstellen heeft gekregen. Dit brengt mij in de war. Krijg je nou een voorstel van je keuze dat je destijds hebt aangevraagd op de website of krijg je van alle opties een voorstel? (eeuwigdurend afkopen / vastklikken / tussenvorm).
In het overstapportaal staan al jouw gegevens in een dossier. Deze kan je downloaden. Daarin worden de prijzen aangegeven voor de verschillende keuzes. Zodra je je keuze gemaakt hebt, vraag je de aanbieding aan. Zodra die gereed staat kan je betalen en moet je de notaris doorgeven.
Het stappenplan staat ook in je dossier in het overstapportaal.

Wel alles met een kanttekening. Bij mij waren de gegevens bijvoorbeeld niet compleet, dus daar moest ik achter aan bellen. En het schijnt erg lang te duren voordat je aanbieding klaar staat in het portaal. Daar wacht ik nu op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 12:27
Wat anders: als ik het nareken komt er uit dat de gemeente voor de afkoopberekeningen uitgaat van een inflatie van 2 % en een rente (op alternatieven, zoals beleggingen) van 4,5 %. Maar als de inflatie de komende jaren 0 % wordt kost afkopen geen € 38400 meer maar slechts € 12100 – als je verwacht dat de inflatie laag blijft en je kunt wat zinnigs met je geld moet je dan ook niet afkopen. Als je verwacht dat de inflatie gaat stijgen en je hebt het geld in een oude sok zitten: dan is afkopen heel voordelig.

Nog wat anders: er bestaat een beeld alsof je (het recht op gebruik van) de grond nu wel heel goedkoop kan verkrijgen, dank zij twee kortingen van 10 en 35 % en een lage WOZ. Maar dat gaat er aan voorbij dat de WOZ best weer zou kunnen dalen en ook aan het feit dat de vaststelling van de BSQ een heel twijfelachtige kwestie is.

De gemeente wijst er nu al op dat ze de BSQ steeds omhoog zullen laten gaan ( maps.amsterdam.nl/bsq/ ) en ze vertelt zo dat je vooral nu moet beslissen – dat anders de WOZ ook nog omhoog gaat en de kortingen vervallen. Als de gemeente zo dreigt schaart ze zich echter wel een beetje onder de woekeraars, malafide incassobureaus en andere afpersers.

Ook op een andere manier zitten de erfpachters in de tang: onze overheid perkt bij de banken de soepele toekenning van hypotheekleningen steeds meer in en eist van de banken steeds meer strenge toepassing van allerlei regels. En de banken worden zo steeds voorzichtiger en willen geen geld, of minder geld lenen aan erfpachters. Landelijke en lokale overheid spannen zo samen: als je niet afkoopt krijg je geen hypotheek meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:39
Ik heb een appartement waarvan de erfpacht tot 2034 is afgekocht. Verwacht het in de komende paar jaar te verkopen.
Betreft een 2-kamer woning van ongeveer 47m2.

Huis heeft nu een WOZ van €136.000
De erfpacht afkopen zou mij €1600 kosten + kosten voor notaris. Dus verwacht dan €2000-€2200 in totaal uit te geven.

Reden om het wel te doen:
- goede verkoop praat
- misschien stijgt de waarde van het huis

Redenen om het niet te doen:
- het huis wordt binnen een paar jaar verkocht
- ik verwacht bij de verkoop deze investering niet terug te verdienen
- ik verwacht niet dat een potentiële koper hierop zal letten (starters/1 persoons huis) gezien deze er waarschijnlijk ook niet lang zal wonen.

Neig er nu dus naar om het niet te doen. Echter hoor ik graag wat jullie idee hierover is. Uiteindelijk is het ook 'maar' €2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

timpy007 schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:33:
Ik heb een appartement waarvan de erfpacht tot 2034 is afgekocht. Verwacht het in de komende paar jaar te verkopen.

De erfpacht afkopen zou mij €1600 kosten + kosten voor notaris. Dus verwacht dan €2000-€2200 in totaal uit te geven.

- goede verkoop praat

- ik verwacht niet dat een potentiële koper hierop zal letten (starters/1 persoons huis) gezien deze er waarschijnlijk ook niet lang zal wonen.

Neig er nu dus naar om het niet te doen. Echter hoor ik graag wat jullie idee hierover is. Uiteindelijk is het ook 'maar' €2000.
Starters krijgen met erfpacht een veel lagere hypotheek dan zonder erfpachktkosten; zelfs een jaarlijkse erfpacht van 1.000 euro zorgt ervoor dat een starter bijna 25.000 euro minder kan lenen. En dat geldt ook voor een jaarlijkse erfpacht van 100 euro (8 euro p/m); daarmee kun je bijna 2.500 euro minder bij de bank lenen. 8)7

Wil je je woning dus aan een starter verkopen dan is deze veel beter te verkoper zonder erfpacht dan met erfpacht.

Persoonlijk zou ik die klem die erfpacht oplevert dus ook voor die 2k verwijderen. Dat geld haal je er met de verkoop gemakkelijk uit omdat je je woning voor meer kunt verkopen, en deze voor starters gemakkelijk te financieren is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vw23a
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 12:27
timpy007 schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:33: Huis heeft nu een WOZ van €136.000 De erfpacht afkopen zou mij €1600 kosten + kosten voor notaris. Dus verwacht dan €2000-€2200 in totaal uit te geven.
Dus timpy007, waar praat je dan over: nog geen 1,5 %. Dat vraagt een makelaar ook. Maar als iemand gaat overbieden is het zo 5 of 10 % meer. (Heb je al gekeken wat de nieuwe BSQ wordt in jouw buurt? Wil je de korting wel kwijt spelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuxani
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01-2023

- goede verkoop praat

De notariskosten kloppen volgens mij niet hoor. Ik heb een vergelijkbare situatie en mijn broer ook en de notariskosten liggen tussen de €1000 en €1500 (afhankelijk of de hypotheekakte aangepast moet worden). Dat is wat de afweging weer moeilijk maakt. €2000 afkoopsom en €1500 notariskosten, ik snap het maar het blijft bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
Theo schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:47:
Starters krijgen met erfpacht een veel lagere hypotheek dan zonder erfpachktkosten; zelfs een jaarlijkse erfpacht van 1.000 euro zorgt ervoor dat een starter bijna 25.000 euro minder kan lenen. En dat geldt ook voor een jaarlijkse erfpacht van 100 euro (8 euro p/m); daarmee kun je bijna 2.500 euro minder bij de bank lenen. 8)7

Wil je je woning dus aan een starter verkopen dan is deze veel beter te verkoper zonder erfpacht dan met erfpacht.

Persoonlijk zou ik die klem die erfpacht oplevert dus ook voor die 2k verwijderen. Dat geld haal je er met de verkoop gemakkelijk uit omdat je je woning voor meer kunt verkopen, en deze voor starters gemakkelijk te financieren is.
Ik dacht dat dat voornamelijk in de tijd van de crisis het geval was. Ik ga de bank eens bellen om te vragen hoe het er nu voor staat. Als dat inderdaad nog steeds het geval is, is het handig om dat risico voor 2k af te kopen.
vw23a schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:57:
Dus timpy007, waar praat je dan over: nog geen 1,5 %. Dat vraagt een makelaar ook. Maar als iemand gaat overbieden is het zo 5 of 10 % meer. (Heb je al gekeken wat de nieuwe BSQ wordt in jouw buurt? Wil je de korting wel kwijt spelen?)
Het is dan nog geen 1,5% maar als het niet nodig is, is het een beetje geld weggooien. Van 2k kan ik nog mooi op vakantie :9 . Als het mij echter inderdaad het voordeel op gaat leveren van een hogere verkoopwaarde of een grotere kans om het te verkopen dan is dat mooi meegenomen.
De BSQ blijft gelijk staan op 5-10%. Het grootste verschil is de WOZ, die in de afgelopen 5 jaar bijna is verdubbeld.
deuxani schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:41:
De notariskosten kloppen volgens mij niet hoor. Ik heb een vergelijkbare situatie en mijn broer ook en de notariskosten liggen tussen de €1000 en €1500 (afhankelijk of de hypotheekakte aangepast moet worden). Dat is wat de afweging weer moeilijk maakt. €2000 afkoopsom en €1500 notariskosten, ik snap het maar het blijft bizar.
Notariskosten waren dacht ik iets van €700. Nou heb ik ook het geluk dat ik er geen hypotheek voor heb. Ligt denk ik ook geel erg aan de notaris die je ervoor kiest. Anders wordt het inderdaad leuk als de notariskosten meer zijn dan de erfpacht zelf :/

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga nog eens wat meer uitzoeken hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:34
webber87 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:22:

Er komt binnenkort extra informatie in het overstapportaal over de gemaakte keuze. Het is namelijk nu mogelijk om nadat je hebt gekozen voor vastklikken of aankoop en een aanbod hebt gekregen van de gemeente alsnog kan kiezen voor de andere optie zonder gevolgen voor de gunstige voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@timpy007 als je de woning cash hebt gekocht dan heb je ook geen hypotheekakte wat aangepast moet worden.

Volgens mij vragen nu alle banken een aanpassing van de hypotheekakte, dus notaris kosten zijn dan meestal rond de 1400 euro. Iedereen die voor paar k zijn erfpacht kan afkopen gewoon doen. Als je al een investering moet doen van 1400 euro dan kan die paar k er ook wel bij en ben je van het gezeur af.

Zijn er nog mensen die niks gaan doen? Gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Zijn er nog mensen die niks gaan doen? Gewoon benieuwd.
Ik twijfel, zit pas 10 jaar in mijn woning (nieuwbouw) dus die einddatum over 40 jaar zal me een worst wezen. Het gaat puur om eventuele verkoop. Probleem is echter dat de woning ook op iemand anders naam staat en die persoon woont in het buitenland en is niet meer hier ingeschreven. Het gaat om mijn zus en ik heb haar al een mail laten sturen maar daar heeft ze tot nu toe geen respons op gekregen. Nu ga ik toch wel die offerte aanvragen zelf maar volgens het portaal moet ook zij een aanvraag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@VIC_TOR Als de woning niet van jou is en jij als huurder gebruik van maakt kan ik mij dat wel voorstellen. Maar vastklikken is in dit geval ook geen slecht idee al is het pas over 40 jaar. Ik zou zeggen altijd minimaal vastklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Figo112 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:12:
@VIC_TOR Als de woning niet van jou is en jij als huurder gebruik van maakt kan ik mij dat wel voorstellen. Maar vastklikken is in dit geval ook geen slecht idee al is het pas over 40 jaar. Ik zou zeggen altijd minimaal vastklikken.
Ik ben geen huurder, ik ben eigenaar. Maar mijn zus is dat dus ook, ook al heeft ze geen enkele interesse en belang aangezien ze gemigreerd is en ik alle huidige kosten voor mijn rekening neem. Probleem is dus dat ze geen digid heeft en dan moet ze het via de mail aanvragen. Daar heeft ze nu al een hele tijd geen respons op en dan krijg ik het gevoel van fnck it!. Ik begrijp dat vastklikken het beste is en niks doen in de toekomst mij geld kan kosten dus ik ga toch mijn rol spelen en zelf via het portaal de aanvraag doen. Ik zal ook nog even een belletje plegen richting de gemeente omtrent mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@VIC_TOR Is wel apart, ik heb ook de woning samen met iemand gekocht en dan is het toch voldoende als 1 iemand de aanvraag via het overstapportaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Figo112 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:52:
@VIC_TOR Is wel apart, ik heb ook de woning samen met iemand gekocht en dan is het toch voldoende als 1 iemand de aanvraag via het overstapportaal doet.
Dat stond er duidelijk de laatste keer dat ik alle informatie doornam. Je moest beiden inloggen en de offerte downloaden zag ik staan. Ook stond er dat als je geen digid hebt je een e-mail moet sturen. Echter zie ik nu dat ze dit hebben aangepast naar het volgende:
Kunt u geen Di­giD aan­vra­gen? Of woont u in het bui­ten­land? Ge­bruik dan dit for­mu­lier om uw aan­vraag­da­tum te re­gi­stre­ren. Als u dit doet vóór 1 ja­nu­a­ri 2020, dan kun­nen wij be­kij­ken of u recht hebt op de gun­sti­ge voor­waar­den die in 2019 gel­den. Bij­voor­beeld 35% kor­ting op de jaar­lijk­se ca­non of af­koop­som.
Je kan dus wel de datum vastzetten dus dat ga ik mijn zus voor de zekerheid laten doen en dan doe ik zelf ook nog een aanvraag via het portaal. Dat stukje over beide eigenaren de aanvraag indienen zie ik nergens meer dus misschien heb je gelijk en hoef ik het enkel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@VIC_TOR Volgens mij kan jij gewoon de aanvraag doen, dus gewoon indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Figo112 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:12:
@VIC_TOR Volgens mij kan jij gewoon de aanvraag doen, dus gewoon indienen.
ga ik doen.
iets heel anders: ik heb begrepen dat het heel lang kan duren voordat er een antwoord komt. Wat als ik de woning in de tussentijd verkoop? Ik ben tegen die tijd dan geen eigenaar meer en de nieuwe eigenaar heeft zelf geen aanvraag gedaan. Vervalt de aanvraag of gaan dat mee naar de nieuwe eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
VIC_TOR schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:27:
[...]

ga ik doen.
iets heel anders: ik heb begrepen dat het heel lang kan duren voordat er een antwoord komt. Wat als ik de woning in de tussentijd verkoop? Ik ben tegen die tijd dan geen eigenaar meer en de nieuwe eigenaar heeft zelf geen aanvraag gedaan. Vervalt de aanvraag of gaan dat mee naar de nieuwe eigenaar?
Aanvraag gaat over naar de nieuwe bewoner, dit valt onder de coulanceregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
@Rebunted Lijkt me een goed plan, vooral als je de woning gaat houden. Laten we eerlijk zijn tot die tijd heb je waarschijnlijk ook geen aftrek meer. Dus dan is afkoop niet slecht helemaal in vergelijking met je huidige canon is het maar 10%.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

- goede verkoop praat

Lijkt mij dat in jouw geval aflossen veruit de beste optie is?

Maar wellicht dat jullie mij daar mee kunnen helpen?

WOZ waarden 2015: 299.000
Erfpacht afgekocht tot 2054
Voorstel om af te kopen: €27.527

Hoe is het mogelijk dat mijn erfpacht veel verder afgekocht is dan die van Timpy en mijn voorstel meer dan 10x zo hoog is (uiteraard is de WOZ waarde het dubbele)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
StephaN900 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:50:
[...]

Lijkt mij dat in jouw geval aflossen veruit de beste optie is?

Maar wellicht dat jullie mij daar mee kunnen helpen?

WOZ waarden 2015: 299.000

Hoe is het mogelijk dat mijn erfpacht veel verder afgekocht is dan die van Timpy en mijn voorstel meer dan 10x zo hoog is (uiteraard is de WOZ waarde het dubbele)?
Tot wanneer het is afgekocht is afhankelijk van wanneer de grond in erfpacht is uitgegeven en welke termijn toen is gekozen. Bij ons is het bijvoorbeeld uitgegeven in 2012 en de termijn (van 50 jaar) loopt tot 2062.

Waardebepaling staat mooi uitgelegd in het artikel van het NRC. Zie deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/nUJN5Vr_GcT6gJ3DDCghqIMJdg8=/1920x/filters:no_upscale():format(jpeg):fill(f8f8f8,true)/s3/static.nrc.nl/images/gn4/data51961827-901f5b.png

Discutabele is vooral de buurtstraatquote (BSQ). Deze is dus erg bepalend voor de canonberekening maar wordt door gemeente (vrij random) vastgesteld.

• StephaN900
  • Niet online
Sorry ik bedoelde dat Timpy, dus nog maar 14 jaar erfpacht vrij is, een voorstel krijgt van €1600 voor de afkoop op een woz waarde van €136.000

Terwijl mijn woning nog 34 jaar erfpacht vrij is en ik een voorstel krijg van bijna €30.000 op een WOZ waarden van €299.000

Maar wellicht dat dat dan met die BSQ te maken heeft.

Lijkt in mijn geval iig niet aantrekkelijk zeker met die vele erfpacht vrije jaren die ik nog heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
VIC_TOR schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:01:
Ik twijfel, zit pas 10 jaar in mijn woning (nieuwbouw) dus die einddatum over 40 jaar zal me een worst wezen. Het gaat puur om eventuele verkoop. Probleem is echter dat de woning ook op iemand anders naam staat en die persoon woont in het buitenland en is niet meer hier ingeschreven. Het gaat om mijn zus en ik heb haar al een mail laten sturen maar daar heeft ze tot nu toe geen respons op gekregen. Nu ga ik toch wel die offerte aanvragen zelf maar volgens het portaal moet ook zij een aanvraag indienen.
Ik heb geen hypotheek, dus die notariskosten komen er bij mij dan gewoon 'bij'.
StephaN900 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:39:
Sorry ik bedoelde dat Timpy, dus nog maar 14 jaar erfpacht vrij is, een voorstel krijgt van €1600 voor de afkoop op een woz waarde van €136.000

Terwijl mijn woning nog 34 jaar erfpacht vrij is en ik een voorstel krijg van bijna €30.000 op een WOZ waarden van €299.000

Maar wellicht dat dat dan met die BSQ te maken heeft.

Lijkt in mijn geval iig niet aantrekkelijk zeker met die vele erfpacht vrije jaren die ik nog heb.
Ik denk inderdaad dat het de BSQ is die het zo laag maakt. Die van mij is namelijk 5-10%, en blijkbaar tikt die BSQ flink aan.

Heb in de afgelopen dagen met de bank en makelaar gebeld. De bank geeft aan dat het hebben van een erfpacht die nog afbetaald moet worden invloed heeft op de hoogte van het te lenen bedrag. Echter kon ze me niet vertellen hoeveel dit precies is.
De makelaar gaf aan dat, gezien het een starterswoning betreft, het gunstiger is om de erfpacht af te kopen omdat je een voorsprong hebt op andere huizen/verkopers gezien de mensen een hogere hypotheek af kunnen sluiten. Het is, voornamelijk voor starters, dus gunstiger om dan voor 'jouw' huis te gaan. Daarnaast liet hij mij weten dat we momenteel de top van de huizenmarkt hebben bereikt en de kans groot is dat de huizenprijzen in de komende jaren gaan dalen.

Dit doet mij er dus wel heel erg naar neigen om die erfpacht gewoon af te kopen.

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Nog maar een vraagje, heeft iemand succesvol korting dankzij EnergiePrestatieCoëfficiënt <= 0.3 verkregen? Zo ja, hoe ging dat in z'n werk? Bijv. waar haal je zo'n certificaat, en als je deze dan opstuurt per email (via het adres dat volgens mij nog 999999 ongelezen mail heeft), passen ze het dan aan in het portaal?

Zou de korting ook na 2020-01-01 te regelen zijn als zo'n meting niet meer te regelen is?

In theorie is mijn woning klimaatneutraal, wat kennelijk EPC = 0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 12:30
Ik zit in het proces om EPC korting te krijgen.
Je dient een document te bezitten (kan je waarschijnlijk vanuit de bouwer krijgen) waarin de EPC berekeningen staan.

Ik heb toen een mail gestuurd aan overstaperfpacht@amsterdam.nl (eind okt) met mijn documenten en of dat meegenomen kan worden, 20 dagen later een mail terug dat ik nog een ander formulier moest invullen (formulier dat ik op geen andere manier subsidie heb ontvangen over energiezuinige maatregelingen).

Die teruggestuurd, en omdat dit dan weer een speciaal verzoek is, zal mijn aanbod vast nog wel maanden/jaar(?) op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Nu online
Ik heb in juni voorstel aangevraagd, maar nog steeds niet eens een aanbieding. Aan de ene kant wel lekker, mooi nog even de kat uit de boom kijken.

Ik heb echt alleen nog geen idee of het nu interessant is om af te kopen. Afkopen zou mij iets meer dan 5k kosten, maar heb niet het idee of ik dit ga terug zien in toekomstige verkoop. Huidige erfpacht is nog afgekocht tot 2050, dus er zit ook totaal geen druk achter. Vastzetten zou betekenen dat met 2% inflatie per jaar dan ongeveer 600 per jaar betaald moet worden. Aan de andere kant is het bedrag wel dermate laag dan het interessant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Mijn situatie voor wie het interessant vindt: tijdvak erfpacht loopt tot 2064 met huidige jaarlijkse kosten van ongeveer 700 euro. Ik heb er voor gekozen om over te stappen en de erfpacht vast te zetten vanaf het einde van het tijdvak (vanaf 2064 €300 p/j + indexatie). Kost me wel €1000 notariskosten, dat is erg zuur, maar ik zie het maar als een investering. Ik vermoed dat toekomstige kopers wel €1000 over hebben voor de zekerheid van een relative lage erfpacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

voil schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:35:
Ik zit in het proces om EPC korting te krijgen.
...
Dank voor de info, maakt het proces een stuk duidelijker :) Naar aanleiding hiervan heb ik ook nog de gemeente gemaild op dat adres, zij schrijven:
U dient een EPC-certificaat aan te leveren, dus bv. geen energielabel of een energieconcept. U kunt uw EPC rapport door een aannemer of bouwbedrijf laten maken. Ook bij aanvraag van een omgevingsvergunning heeft de aannemer of de bouwer een EPC rapport moeten leveren. U kunt hetzelfde rapport naar ons mailen.
Grappig dus dat de gemeente in principe alle informatie in huis heeft voor toepassing van de korting, maar dat het aan de bewoners zelf is om in de archieven te gaan graven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
heb inmiddels ook een aanvraag gedaan met een jaarlijks canon. Ben er nog niet helemaal uit maar op dit moment maakt de keuze niet zo veel uit aangezien je bij het ontvangen van je aanbieding alsnog de betaaloptie kan wijzigen naar afkoop of jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:58
Kalua schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:47:
Ik heb in juni voorstel aangevraagd, maar nog steeds niet eens een aanbieding. Aan de ene kant wel lekker, mooi nog even de kat uit de boom kijken.

Ik heb echt alleen nog geen idee of het nu interessant is om af te kopen. Afkopen zou mij iets meer dan 5k kosten, maar heb niet het idee of ik dit ga terug zien in toekomstige verkoop. Huidige erfpacht is nog afgekocht tot 2050, dus er zit ook totaal geen druk achter. Vastzetten zou betekenen dat met 2% inflatie per jaar dan ongeveer 600 per jaar betaald moet worden. Aan de andere kant is het bedrag wel dermate laag dan het interessant kan zijn.
Ik heb 3 jaar geleden een aanvraag gedaan, maar rond september dit jaar nog steeds niks. Uiteindelijk maar de aanvraag geannuleerd en via het webportaal een aanvraag gedaan (dat bestond toen nog niet). Toen kon het opeens wel binnen 3 maanden.

Met zulke lage bedragen zou ik inderdaad toch naar afkopen kijken, in alle andere gevallen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben ook op de portal gegaan, nog niet alle informatie beschikbaar. Dat kan een paar weken tot een jaar duren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Nu online
thaan schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:26:
[...]

Ik heb 3 jaar geleden een aanvraag gedaan, maar rond september dit jaar nog steeds niks. Uiteindelijk maar de aanvraag geannuleerd en via het webportaal een aanvraag gedaan (dat bestond toen nog niet). Toen kon het opeens wel binnen 3 maanden.

Met zulke lage bedragen zou ik inderdaad toch naar afkopen kijken, in alle andere gevallen niet.
Ja ik had gezien als je het opnieuw doet dat het vaak sneller gaat, maar heel eerlijk als het nog 2 jaar duurt lijkt mij beter. Dan kan ik de ontwikkeling even peilen en denk ik beter beslissen of het de moeite waard is. Ik laat hem dus lekker staan, inschrijfdatum staat toch vast en kan dan gewoon van de korting gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 17:34
Als je nog twijfel hebt, zal dit overzicht van de gemeente je absoluut over de streep trekken:

=> https://maps.amsterdam.nl/bsq/

Daar staat heel duidelijk de STIJGING (per jaar) in van de buurtquota welke gebruikt word.
In mijn geval is dan van 15% in 2017 omhoog gegaan naar 40% in 2019 !!!!!!
Buiten het geval dat ook de WOZ waarde enorm gestegen is. In mijn geval durf ik niet eens te beginnen om te berekenen wat de overstap op 1 januari gekost zou hebben in plaats van wat ik nu betaald heb.

Nee, ik ben heel tevreden met mijn overstap (a 13.000).

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Darth_Fedor schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:42:
Als je nog twijfel hebt, zal dit overzicht van de gemeente je absoluut over de streep trekken:

=> https://maps.amsterdam.nl/bsq/

Daar staat heel duidelijk de STIJGING (per jaar) in van de buurtquota welke gebruikt word.
In mijn geval is dan van 15% in 2017 omhoog gegaan naar 40% in 2019 !!!!!!
Buiten het geval dat ook de WOZ waarde enorm gestegen is. In mijn geval durf ik niet eens te beginnen om te berekenen wat de overstap op 1 januari gekost zou hebben in plaats van wat ik nu betaald heb.

Nee, ik ben heel tevreden met mijn overstap (a 13.000).
Het is triest dat de gemeente een BullshitQoute heeft bedacht om alles zo duur mogelijk te maken. Totaal geen inzicht hoe zo een BSQ tot stand komt en dat bepaald toch de hoogte van je afkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ik vind het wel grappig om te lezen dat men heel tevreden is om nu 13k te betalen voor iets wat pas over 40 jaar gaat spelen. De gemeente dwingt als het ware iedereen om voor 1 januari over te stappen en maakt het overstappen na 1 januari extra duur zodat je nu heel tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 21:38
Is dit nog iets wat binnen 2 weken geregeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
com2,1ghz schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:10:
Is dit nog iets wat binnen 2 weken geregeld kan worden?
Als je inlogt op het portaal dan krijg je sowieso 3 maanden, en als ze je gegevens nog niet klaar hebben kan het nog langer duren.

Dus volgens mij zit je goed als je dit jaar nog daarop inlogt en nog geen beslissing neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 11-12-2019 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
!null schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:18:
[...]

Als je inlogt op het portaal dan krijg je sowieso 3 maanden, en als ze je gegevens nog niet klaar hebben kan het nog langer duren.

Dus volgens mij zit je goed als je dit jaar nog daarop inlogt en nog geen beslissing neemt.
Kleine toevoeging daarop:
Mocht je al eerder ingelogd zijn, daarmee een oudere datum hebben geregistreerd en nog geen keuze hebben gemaakt -> dan kan je ook op 31 december je aanvraag annuleren en opnieuw starten. Vanaf dan heb je weer 3 maanden.

Zorg in ieder geval dat je niet later bent dan 31 december ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
aanloggen is niet voldoende, dus wel stap 1 aanvraag datum indienen is goed voor 3 maanden tijd om de stappen t/m 3 af te ronden. Mijn advies is aanvraag indienen door stap 3 af te ronden. Kies wel voor de optie die je waarschijnlijk niet gaat nemen dan kan je namelijk stap 3 opnieuw doorlopen door je keuze na het ontvangen van je aanbieding te veranderen. Dat geeft jou weer meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:25:
aanloggen is niet voldoende, dus wel stap 1 aanvraag datum indienen is goed voor 3 maanden tijd om de stappen t/m 3 af te ronden. Mijn advies is aanvraag indienen door stap 3 af te ronden. Kies wel voor de optie die je waarschijnlijk niet gaat nemen dan kan je namelijk stap 3 opnieuw doorlopen door je keuze na het ontvangen van je aanbieding te veranderen. Dat geeft jou weer meer tijd.
Correct, je moet stap 1 'Aanvraagdatum registreren' doorlopen (wat de eerste knop is in het overstapportaal waar je op moet klikken).

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 11-12-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 14:21
Nog een bericht dat ABN ook een nieuwe hypotheekakte wil als je alleen je erfpacht eeuwigdurend vastzet. Andere banken schijnen dat niet te vragen, dus door ABN word je nog eens extra op zo'n EUR 700 extra kosten gejaagd....

“ABN AMRO heeft bij het vestigen van haar hypotheekrecht op het onderpand ook het hypotheekrecht gevestigd op het erfpachtrecht. In dit geval dus op het oude erfpachtrecht. Op het moment dat men besluit om het erfpachtrecht te wijzigen en daarmee dus ook de erfpachtvoorwaarden, dan rust ons hypotheekrecht dus niet op het nieuwe erfpachtrecht, maar nog op het oude erfpachtrecht. Stel dat de klant ooit in een positie terecht komt waardoor ABN AMRO middels haar hypotheekrecht het onderpand wil gaan verkopen dan kan de bank dat alleen doen met het onderpand en niet op het oude erfpachtrecht, want dat bestaat dan niet meer. Verkoop van het onderpand zonder het erfpachtrecht zal dus minder opleveren. Daarom vestigen we een nieuwe aanvullende hypotheekakte op zowel het onderpand als het nieuwe erfpachtrecht, zodat we bij eventuele uitwinning volledig van ons recht gebruik kunnen maken.
Of de bank haar hypotheekrecht op het erfpachtrecht ook daadwerkelijk verliest als zij niet het hypotheekrecht op het nieuwe erfpachtrecht vestigt is nog géén uitgemaakte zaak. Er is nog géén rechterlijke uitspraak hierover. De Tweede Kamer is recentelijk hier ook een onderzoek naar gestart. Te meer reden voor de bank om wél voor 100% zekerheid te gaan.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Laatst online: 09-05 17:34
Figo112 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:02:
Ik vind het wel grappig om te lezen dat men heel tevreden is om nu 13k te betalen voor iets wat pas over 40 jaar gaat spelen. De gemeente dwingt als het ware iedereen om voor 1 januari over te stappen en maakt het overstappen na 1 januari extra duur zodat je nu heel tevreden bent.
Nou, niet tevreden hoor. Blijft een hoop geld. Maar ik voel dat ik geen andere keuze had. Idd opgelegd door de deelraad. Neemt niet weg dat de BSQ aardig veranderd is in mijn nadeel. Dus "tevreden" wat dat betreft.
Idd zal het pas blijken over 25 jaar.

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
Darth_Fedor schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:59:
[...]

Nou, niet tevreden hoor. Blijft een hoop geld. Maar ik voel dat ik geen andere keuze had. Idd opgelegd door de deelraad. Neemt niet weg dat de BSQ aardig veranderd is in mijn nadeel. Dus "tevreden" wat dat betreft.
Idd zal het pas blijken over 25 jaar.
Het was niet persoonlijk richting jou, maar in het algemeen. De gemeente creëert een situatie waarbij men gedwongen wordt op korte termijn een beslissing te maken. De gemeente maakt het na 1 januari expres duurder door bijv. de BSQ om hoog te schroeven zodat je denkt dat het nu erg goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Inmiddels een aanbieding gehad en gaan begin volgend jaar overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik heb inmiddels overstap aangevraagd en het bericht gekregen dat een aanbieding mogelijk nog jaren op zich kan laten wachten. Waarschijnlijk wil ik binnen een jaar mijn huis verkopen, en dat is waarschijnlijk meer waard na overstap. Weet iemand of het mogelijk is de aanvraag over te dragen aan een koper met behoud van de gunstige voorwaarden? Dit lijkt me toch wel meer te gaan spelen als het werkelijk zo lang kan gaan duren, maar vond geen antwoord op de website van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:18
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:54:
Weet iemand of het mogelijk is de aanvraag over te dragen aan een koper met behoud van de gunstige voorwaarden?
Volgens https://www.amsterdam.nl/...415A-8E3D-D6A8FC5AC7CB%7d kun je de aanvraag overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:54:
Ik heb inmiddels overstap aangevraagd en het bericht gekregen dat een aanbieding mogelijk nog jaren op zich kan laten wachten. Waarschijnlijk wil ik binnen een jaar mijn huis verkopen, en dat is waarschijnlijk meer waard na overstap. Weet iemand of het mogelijk is de aanvraag over te dragen aan een koper met behoud van de gunstige voorwaarden? Dit lijkt me toch wel meer te gaan spelen als het werkelijk zo lang kan gaan duren, maar vond geen antwoord op de website van de gemeente.
Dat bericht kregen wij ook en toch was daar ineens een aanbieding. De wonderen zijn de wereld nog niet uit bij de Gemeente Amsterdam 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Tdem schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Dat bericht kregen wij ook en toch was daar ineens een aanbieding. De wonderen zijn de wereld nog niet uit bij de Gemeente Amsterdam 8)7
Van mij mogen ze nog heel lang wachten: geen notariskosten en toch bij verkoop geen nadelig effect op de verkoopprijs vanwege ongunstige erfpacht en geen overdrachtsbelasting over de waarde van de afkoopsom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 21:38
Ik heb ook maar een aanvraag datum vastgelegd en heb nu even tijd om er over na te denken. Mijn erfpacht is al afgekocht tot 2056. Ik zou dus eenmalig 1725 kunnen betalen om het af te kopen. Of met een jaarlijks canonbetaling van 107:
Tabel uit de PDF:
https://imgur.com/a/XmqW81J

Wat is nou in dit geval verstandig? De woning heeft op dit moment een WOZ van 300k. In 2014 was deze 149.500.

Er staat ook dat op 8 januari de financiele voorwaarden zullen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
com2,1ghz schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:09:
Ik heb ook maar een aanvraag datum vastgelegd en heb nu even tijd om er over na te denken. Mijn erfpacht is al afgekocht tot 2056. Ik zou dus eenmalig 1725 kunnen betalen om het af te kopen. Of met een jaarlijks canonbetaling van 107:
Tabel uit de PDF:

Wat is nou in dit geval verstandig? De woning heeft op dit moment een WOZ van 300k. In 2014 was deze 149.500.

Lijkt mij toch wel heel makkelijk dit, gelijk afkopen.

1. Je WOZ waarde is verdubbeld in 5 jaar
2. Het is een dusdanig klein bedrag, als je het later weer wil verkopen is een regel "eigen grond" wel 2000 waard voor de meeste kopers. De jaarlijkse canon is wel laag, maar mensen lezen toch "erfpacht" en hebben het liever niet.

Zelf vind ik het wat lastiger omdat het bij mij bijna 30k bedraagt en het canon betalen pas over 35 jaar begint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
StephaN900 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:23:
[...]

Lijkt mij toch wel heel makkelijk dit, gelijk afkopen.

1. Je WOZ waarde is verdubbeld in 5 jaar
2. Het is een dusdanig klein bedrag, als je het later weer wil verkopen is een regel "eigen grond" wel 2000 waard voor de meeste kopers. De jaarlijkse canon is wel laag, maar mensen lezen toch "erfpacht" en hebben het liever niet.

Zelf vind ik het wat lastiger omdat het bij mij bijna 30k bedraagt en het canon betalen pas over 35 jaar begint...
Dit dus, zeker als er straks allemaal horror verhalen naar boven komen over hoge erfpacht, zelf zit ik ook tot 2054, dus als ik zo een bedrag als aanbieding krijg doe ik dat gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
com2,1ghz schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:09:
Tabel uit de PDF:

De notariskosten zijn zo hoog ten opzichte van de afkoopsom dat ik zeker zou afkopen. Kies je eerst voor de jaarlijkse betaling en wil je daarna afkopen ben je 2 keer notariskosten kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
MoshiMoshi84 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:05:
[...]

De notariskosten zijn zo hoog ten opzichte van de afkoopsom dat ik zeker zou afkopen. Kies je eerst voor de jaarlijkse betaling en wil je daarna afkopen ben je 2 keer notariskosten kwijt.
Niet alleen 2x notariskosten maar waarschijnlijk is de afkoop ondertussen ook 2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Weet iemand ook hoe het zit met de notaris als je:
- Het huidige tijdvak laat zoals het is (dus met voortdurende erfpacht); en
- Alleen het eeuwigdurende deel (na het huidige tijdvlak) afkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Rebunted schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:47:
Weet iemand ook hoe het zit met de notaris als je:
- Het huidige tijdvak laat zoals het is (dus met voortdurende erfpacht); en
- Alleen het eeuwigdurende deel (na het huidige tijdvlak) afkoopt?
Dan ga je ook naar de notaris. En als je geen ing hebt moet je waarachijnlijk ook een aanpassing hypotheekakte laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 21:00

TradeMarkNL

Videoproducer
Ik zit ook in het EPC-proces. Bij 2 partijen een offerte aangevraagd, de een vraagt in de 600, de ander in de 200 wat volgens mij normaal is. Heb wel de indicatie dat de EPC-waarde echt heel laag is, net in de min, als ik een van m’n buren mag geloven. Maar ik twijfel erg of ik dit en sowieso de hele overstap wil doorzetten ivm de kosten. Mijn tijdvak loopt ergens in 2060 af en dan woon ik hier echt niet meer. Relatief klein eenpersoonsappartement van 50m2. Zoals anderen ook al aangaven doe je het dan enkel voor de verkoop, en dan heb je nog niet eens de zekerheid dat de overstap op dat moment al verwerkt is door de gemeente.

Maar omdat ik overal de adviezen lees om wel degelijk over te stappen, kan ik maar geen beslissing nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door TradeMarkNL op 29-01-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zepp123
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-02-2024
TradeMarkNL schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:54:
Ik zit ook in het EPC-proces. Bij 2 partijen een offerte aangevraagd, de een vraagt in de 600, de ander in de 200 wat volgens mij normaal is. Heb wel de indicatie dat de EPC-waarde echt heel laag is, net in de min, als ik een van m’n buren mag geloven. Maar ik twijfel erg of ik dit en sowieso de hele overstap wil doorzetten ivm de kosten. Mijn tijdvak loopt ergens in 2060 af en dan woon ik hier echt niet meer. Relatief klein eenpersoonsappartement van 50m2. Zoals anderen ook al aangaven doe je het dan enkel voor de verkoop, en dan heb je nog niet eens de zekerheid dat de overstap op dat moment al verwerkt is door de gemeente.

Maar omdat ik overal de adviezen lees om wel degelijk over te stappen, kan ik maar geen beslissing nemen.
Het is niet zo ingewikkeld. Ik zou geen huis kopen waar geen overstap is aangevraagd en met mij vele anderen. Gevolg is dus dat je eventuele verkoopprijs lager zou zijn dan als je wel overstapt.

De enige keuze die je moet maken is of je af wil kopen of alleen overstappen. Voor beide moet je naar de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zepp123
Voor wat betreft de Notariskosten, eerst had je erfpachtnotaris Amsterdam, maar deze staan niet meer op de lijst van bevoegde notarissen. Bij Spier en Hazenberg is het 940 euro. Iemand een goedkopere notaris gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
zepp123 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:59:
[...]

Het is niet zo ingewikkeld. Ik zou geen huis kopen waar geen overstap is aangevraagd en met mij vele anderen. Gevolg is dus dat je eventuele verkoopprijs lager zou zijn dan als je wel overstapt.

De enige keuze die je moet maken is of je af wil kopen of alleen overstappen. Voor beide moet je naar de notaris.
:Y 85% heeft aangegeven over te willen stappen, dus een koper kan voor zekerheid qua toekomstige kosten makkelijk kiezen voor huizen waarvan de erfpacht is vastgelegd (dus overgestapt). De kans dat een koper dit voordeel waardeert op minder dan de notariskosten lijkt mij klein, vergelijk bijvoorbeeld met de enorme waardedemping die particuliere erfpacht tot gevolg heeft,

De zekerheid dat de overstap is verwerkt op het moment van verkoop heb je niet nodig want de aanvraag is overdraagbaar op de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
zepp123 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:59:
[...]

Vanuit een koper gezien snap ik dat ja. Maar de kans is klein dat ik de gevolgen van de keuze ga voelen. Mijn tijdvak loopt nl pas over 44 jaar af. Dan woon ik er niet meer (kleine eenpersoonswoning) en degene aan wie ik het verkoop waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
TradeMarkNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Vanuit een koper gezien snap ik dat ja. Maar de kans is klein dat ik de gevolgen van de keuze ga voelen. Mijn tijdvak loopt nl pas over 44 jaar af. Dan woon ik er niet meer (kleine eenpersoonswoning) en degene aan wie ik het verkoop waarschijnlijk ook niet.
Vanuit een koper gezien = invloed op de verkoopprijs dus ook in jouw belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
MoshiMoshi84 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Vanuit een koper gezien = invloed op de verkoopprijs dus ook in jouw belang.
Als je ook verder dan de 1e regel had gelezen had je misschien begrepen waarom ik twijfel. Plus de volgende eigenaar kan toch ook nog overstappen, alleen dan zonder korting?

[ Voor 12% gewijzigd door TradeMarkNL op 02-02-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
TradeMarkNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Als je ook verder dan de 1e regel had gelezen had je misschien begrepen waarom ik twijfel.
Ik had verder gelezen dan de eerste regel en begrijp het eigenlijk niet. Als je begrijpt dat het voor een koper uitmaakt dan was voor mij de keuze zo gemaakt omdat ik mijn appartement graag makkelijk en voor een hoge prijs wil verkopen. :)
Plus de volgende eigenaar kan toch ook nog overstappen, alleen dan zonder korting?
Dat staat niet vast: het staat de gemeente vrij de voorwaarden te wijzigen (afgezien van de korting) of afkopen helemaal niet meer aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zepp123
[...]

De kans is niet klein. De kans is bijna 100% dat je het gaat voelen. Als je hem niet verkoopt in de vorm van een hogere erfpacht in de toekomst. Als je hem wel verkoopt in de vorm van een lagere verkoopprijs om de eerder genoemde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
zepp123 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:03:
[...]

De kans is niet klein. De kans is bijna 100% dat je het gaat voelen. Als je hem niet verkoopt in de vorm van een hogere erfpacht in de toekomst. Als je hem wel verkoopt in de vorm van een lagere verkoopprijs om de eerder genoemde reden.
Ik redeneer dat toch anders. Als ik hem niet verkoop ga ik over 44 jaar iets voelen: die kans is dus klein. Als ik hem wel verkoop gaat niet de nieuwe bewoner maar die daarna er pas wat gaan voelen. Ook kleine kans dus dat ik daar wat van merk. Maar ik geloof niet dat iemand hier die 44 jaar meeweegt in de discussie. Als mijn tijdvak over 5 jaar zou aflopen was het natuurlijk een uitgemaakte zaak voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
TradeMarkNL schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:12:
[...]
Als ik hem wel verkoop gaat niet de nieuwe bewoner maar die daarna er pas wat gaan voelen. Ook kleine kans dus dat ik daar wat van merk.
Sorry maar deze redenering slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Sreini schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:16:
[...]

Sorry maar deze redenering slaat nergens op.
Ik hoor graag waarom niet. Het is namelijk een heel realistisch scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
TradeMarkNL schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Ik hoor graag waarom niet. Het is namelijk een heel realistisch scenario.
Je redenering volgt gewoon niet. Waarom zou een koper het niet op prijs stellen als die zelf niet de erfpacht hoeft te betalen? Die zit in exact hetzelfde scenario als jou, hij gaat het huis verkopen (waar een afgekochte erfpacht nog hogere waarde gaat hebben dan nu) of hij blijft erin wonen. In allebij de gevallen voelt hij de effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Sreini schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:10:
[...]

Je redenering volgt gewoon niet. Waarom zou een koper het niet op prijs stellen als die zelf niet de erfpacht hoeft te betalen? Die zit in exact hetzelfde scenario als jou, hij gaat het huis verkopen (waar een afgekochte erfpacht nog hogere waarde gaat hebben dan nu) of hij blijft erin wonen. In allebij de gevallen voelt hij de effecten.
Oh ja maar erfpacht afkopen ga ik al helemaal niet doen, daar heb ik de financiële middelen niet voor (over). Maar we gaan er niet uitkomen vrees ik, maakt ook niet uit verder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik denk dat je het wel gaat voelen als de huizenprijzen weer eens dalen zoals bijvoorbeeld in de periode van 2008 tot 2014 het geval was. De mensen die dan kopen letten namelijk wel op dit soort zaken. Daarnaast speelt het wellicht over 14 jaar al, omdat een hypotheek veelal 30 jaar loopt. Als genoeg mensen overstappen, en 85% heeft het aangevraagd, dan zullen banken dat soort woningen wellicht niet willen financieren vanwege de zorgplicht.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 08:33
Als je je erfpacht vastklikt, kun je later nog afkopen staat op de website van de gemeente Amsterdam. De latere afkoopsom is dan gebaseerd op de vastgeklikte canon. Een volgende eigenaar kan ook afkopen gebaseerd op de vastgeklikte canon (die weer is gebaseerd op de gunstige voorwaarden van 2019). Is het dan een non-issue of je nu moet vastklikken of afkopen?

Wie weet hier meer van?

Van de gemeente:
Als u overstapt naar eeuwigdurende erfpacht en jaarlijkse canon gaat betalen, dan kunt u later ook alles nog afkopen. Bijvoorbeeld als u een erfenis krijgt, of als u uw huis aan iemand anders verkoopt. Daarna hoeft u nooit meer erfpacht te betalen. Lees hier hoe het werkt.

Aanvraag overstappen gedaan vóór 8 januari 2020:
Hebt u de aan­vraag voor over­stap­pen met jaar­lijk­se ca­non ge­daan vóór 8 ja­nu­a­ri 2020? Dan wordt uw nieu­we ca­non be­re­kend met de gun­sti­ge voor­waar­den uit 2019. Als u dan in de toe­komst toch wilt af­ko­pen, wordt de af­koop­som be­re­kend op ba­sis van deze ca­non. Ook als u bij­voor­beeld pas in 2040 of 2050 wilt gaan af­ko­pen. In die af­koop­som wor­den dus de gun­sti­ge voor­waar­den uit 2019 mee­ge­no­men.
Als u in de toe­komst gaat af­ko­pen moet u wel re­ke­ning hou­den met in­fla­tie­cor­rec­tie, om­dat de over­stap­ca­non ie­der jaar wordt aan­ge­past aan de in­fla­tie.
o Het af­koop­be­drag stijgt dus ie­der jaar een beet­je door de in­fla­tie.
o Hoe hoog de in­fla­tie­cor­rec­tie pre­cies is, is pas be­kend als u de aan­vraag voor af­ko­pen gaat doen. Dat komt om­dat de in­fla­tie­cor­rec­tie jaar­lijks wordt vast­ge­steld.
o Ie­der jaar wordt dus ge­ke­ken hoe­veel de euro nog waard is. We kun­nen dus niet voor­spel­len hoe dit bij­voor­beeld in 2050 zal zijn.
Wan­neer u nu kiest voor ca­non­be­ta­ling bij de over­stap
Op het mo­ment dat u er la­ter voor kiest om de eeu­wig­du­ren­de ca­non af te ko­pen, dan moet u te­ge­lij­ker­tijd ook de voort­du­ren­de ca­non af­ko­pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
brambello schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:50:
Als je je erfpacht vastklikt, kun je later nog afkopen staat op de website van de gemeente Amsterdam. De latere afkoopsom is dan gebaseerd op de vastgeklikte canon. Een volgende eigenaar kan ook afkopen gebaseerd op de vastgeklikte canon (die weer is gebaseerd op de gunstige voorwaarden van 2019). Is het dan een non-issue of je nu moet vastklikken of afkopen?

Wie weet hier meer van?
Klopt, maar het is niet helemaal een non-issue. Eerst vastklikken en daarna afkopen is 2 keer notariskosten in plaats van 1. Ook wordt de afkoopsom wel geïndexeerd met inflatie. Als je dus moet lenen is het waarschijnlijk geen verstandige keuze om meteen af te kopen omdat de rente vaak hoger is dan de inflatie, maar als je het geld kunt missen en het op een bankrekening hebt staan is het juist weer wel verstandig omdat je door meteen af te kopen de indexering uitspaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Klopt, maar het is niet helemaal een non-issue. Eerst vastklikken en daarna afkopen is 2 keer notariskosten in plaats van 1. Ook wordt de afkoopsom wel geïndexeerd met inflatie. Als je dus moet lenen is het waarschijnlijk geen verstandige keuze om meteen af te kopen omdat de rente vaak hoger is dan de inflatie, maar als je het geld kunt missen en het op een bankrekening hebt staan is het juist weer wel verstandig omdat je door meteen af te kopen de indexering uitspaart.
Volgens mij is de rente nu lager dan de inflatie, helemaal als je de hypotheekrente aftrek meerekent. Ik zou eerder denk ik meenemen in de hypotheek dan mijn spaargeld ervoor gebruiken. Ben je tenminste niet meteen het afkoopbedrag kwijt en kan je het meestal voor paar tientjes per maand financieren (afhankelijk van het bedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
brambello schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:50:

Wie weet hier meer van?

Van de gemeente:

[...]
Daar is nog onduidelijkheid over. Helaas is de gemeente daar niet duidelijk in en het lijkt erg ongunstig omdat de jaarlijkse verhoging op 4.5% lijkt te komen. zie de qoute:

Redelijk alternatief voor afkopen in 2019:
- eerst vastklikken (in 2019)
- in later jaar alsnog afkopen
Afkoopsom neemt wel jaarlijks toe. Tot aan
canonherziening einde lopende tijdvak (CHET)
is verwachte toename 4,5% per jaar
(2,5% oprenting en 2,0% inflatie).

Dus meest gunstige lijkt helemaal afkopen, beste zelfs in je hypotheek meenemen omdat de rente veel lager is dan de 4.5% die de gemeente rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Figo112 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:06:
[...]

Volgens mij is de rente nu lager dan de inflatie, helemaal als je de hypotheekrente aftrek meerekent. Ik zou eerder denk ik meenemen in de hypotheek dan mijn spaargeld ervoor gebruiken. Ben je tenminste niet meteen het afkoopbedrag kwijt en kan je het meestal voor paar tientjes per maand financieren (afhankelijk van het bedrag).
Bij grote bedragen kan dat zeker de moeite zijn; bij kleine bedragen zijn de afsluitprovisie en kosten notaris voor een hypotheek relatief zo groot dat je dat niet snel terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
Figo112 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Daar is nog onduidelijkheid over. Helaas is de gemeente daar niet duidelijk in en het lijkt erg ongunstig omdat de jaarlijkse verhoging op 4.5% lijkt te komen. zie de qoute:

Dus meest gunstige lijkt helemaal afkopen, beste zelfs in je hypotheek meenemen omdat de rente veel lager is dan de 4.5% die de gemeente rekent.
Dat is niet wat ik had begrepen. Volgens mij zijn de Algemene Bepalingen voor eeuwigdurende erfpacht 2016 Amsterdam (AB 2016) van toepassing als je de erfpacht hebt "vastgeklikt" (hier in te zien). Artikel 7.4 gaat over de jaarlijkse indexatie, en daar staat dat het gewoon jaarlijks met CPI wordt geindexeerd, ofwel de algemene inflatie. En daar gaat geen extra percentage overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
wouter12345 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:23:
[...]

Dat is niet wat ik had begrepen. Volgens mij zijn de Algemene Bepalingen voor eeuwigdurende erfpacht 2016 Amsterdam (AB 2016) van toepassing als je de erfpacht hebt "vastgeklikt" (hier in te zien). Artikel 7.4 gaat over de jaarlijkse indexatie, en daar staat dat het gewoon jaarlijks met CPI wordt geindexeerd, ofwel de algemene inflatie. En daar gaat geen extra percentage overheen.
Helaas is daar dus nog een discussie over. Bowine Michel lid CDA is daar druk mee bezig. Grondbedrijf die deze berekeningen heeft bedacht is onduidelijk over de latere afkoop na vastklikken. Je kan Bowine Michel volgen via Twitter, ze heeft deze vragen al meerdere malen gesteld aan de gemeente en elk antwoord van de gemeente is verschillend. Er staat nergens duidelijk vermeldt hoe in deze situatie gerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Figo112 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Klopt, van de gemeente komt op dit vlak niet echt duidelijkheid. Dankjewel voor je uitleg, dat gaat hard oplopen (rente-op-rente-effect). Nu afkopen dus het beste, tenzij je van plan bent je woning vrij snel te verkopen en het tijdvak nog lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
Daarbovenop komt nog dat afkopen wellicht een tijdelijke faciliteit is, bijvoorbeeld GL is ertegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
brambello schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:08:
Daarbovenop komt nog dat afkopen wellicht een tijdelijke faciliteit is, bijvoorbeeld GL is ertegen.
Het zou zomaar kunnen dat afkoopmogelijkheid in de toekomst afhankelijk van bestuur niet meer mogelijk is. Maar als het aan cda ligt moet de afkoop goedkoper worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
wouter12345 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 15:23:
[...]

https://www.linkedin.com/...n....._article-card_title

Lees dit even door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
Het is allemaal niet heel duidelijk, maar als ik het lees lijkt het met name nadelig te kunnen zijn als je nu al een lopende erfpacht hebt die niet is afgekocht tot bijvoorbeeld 2054 (willekeurig jaar), en die wil je op een later moment maar voor 2054 toch gaan afkopen. Maar in mijn specifieke geval heb ik mijn lopende tijdvak al afgekocht, dus is dat risico voor mij of een volgende koper kleiner.

De nu vastgeklikte erfpacht wordt dan wel jaarlijks verhoogd met inflatie. Uiteraard blijf je wel afhankelijk van "het op het moment van aanvraag geldende canonpercentage voor eeuwigdurende erfpacht" dat door de gemeente wordt vastgesteld op het moment van afkoop, maar deze wordt wel conform een bepaalde methodiek vastgesteld.

Ach ja, moeilijk te zeggen wat wijsheid is als je over zulke lange termijnen praat: of nu wat meer geld kwijt zijn maar dan minder risico lopen in de toekomst, of nu andere leuke dingen kunnen doen met je geld en hopen dat het allemaal goedkomt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talicus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-04 17:54
Voor tweakers die al vergevorderd zijn in hun erfpacht aanvraag: Hoe is jullie zoektocht naar een notaris verlopen, en welke notaris hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Ik heb inmiddels met 10 notariskantoren contact opgenomen voor een offerte, maar ik ben toch wel een beetje geschrokken van de kosten.

De drie voornaamste kosten die ik heb zijn:
1) Erfpachtakte plus afhandeling (tussen de 800 en de 1100 euro)
2) Hypotheekakte plus afhandeling (tussen de 700 en 900 euro)
3) Royeren oude hypotheekakte (tussen de 235 en 275 euro).

Hiermee komt het totaalbedrag aan notariskosten uit op tussen de 1850 en 2100 euro.

Heeft iemand anders een goedkopere notaris gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Ik heb vandaag bericht gekregen van mijn hypotheekverstrekker (Argenta) dat ik wat hen betreft geen nieuwe hypotheekakte hoef bij het afkopen. Als ik het bericht hierboven van @Talicus lees, dan gaat mij dat flink schelen in de kosten.

Ik heb nog geen onderzoek naar notarissen gedaan, dus als iemand inderdaad nog tips heeft voor goedkopere notarissen - dan houd ik mij aanbevolen :)

• Figo112
Talicus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:43:
Voor tweakers die al vergevorderd zijn in hun erfpacht aanvraag: Hoe is jullie zoektocht naar een notaris verlopen, en welke notaris hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Ik heb inmiddels met 10 notariskantoren contact opgenomen voor een offerte, maar ik ben toch wel een beetje geschrokken van de kosten.

Hiermee komt het totaalbedrag aan notariskosten uit op tussen de 1850 en 2100 euro.

wtf vorig jaar was een aanpassing erfpachtakte nog rond 700 euro. de gemeente dwingt je letterlijk om steeds meer kosten te maken. Net als of de afkoop zelf niet genoeg was moet je nu ook meer voor de notaris betalen, omdat ze zelf een schaarste hebben veroorzaakt.

• wouter12345
Talicus schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:43:

Niet om reclame te willen maken, maar wat jij vindt lijkt redelijk in lijn met wat deze link laat zien, deze notaris is in ieder geval op zijn website transparant in de kosten. All-in is het iets goedkoper dan wat jij vindt, maar het ligt wel redelijk in lijn. Vooral de nieuwe hypotheekakte is echt een vervelende extra kostenpost.

Zou het nog aftrekbaar zijn voor je belastbaar inkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door wouter12345 op 13-02-2020 12:30 ]

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 23:48
wouter12345 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:28:
[...]

Niet om reclame te willen maken, maar wat jij vindt lijkt redelijk in lijn met wat deze link laat zien, deze notaris is in ieder geval op zijn website transparant in de kosten. All-in is het iets goedkoper dan wat jij vindt, maar het ligt wel redelijk in lijn.
Die notaris is niet meer te selecteren in het overstap portaal. Ik heb er overgebeld en volgens de betreffende ambtenaar was dat definitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
eggda schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Die notaris is niet meer te selecteren in het overstap portaal. Ik heb er overgebeld en volgens de betreffende ambtenaar was dat definitief.
Ze zeggen zelf op Twitter dat ze er weer bij staan. Ze staan onder de naam "Notaris van Lennings".

Edit//
Reviews beloven alleen niet veel goeds.

[ Voor 16% gewijzigd door Rebunted op 13-02-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
brambello schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:07:
[...]

Klopt, van de gemeente komt op dit vlak niet echt duidelijkheid. Dankjewel voor je uitleg, dat gaat hard oplopen (rente-op-rente-effect). Nu afkopen dus het beste, tenzij je van plan bent je woning vrij snel te verkopen en het tijdvak nog lang duurt.
Op het moment was ik het van plan vast te leggen.

WOZ waarde 2015: 299.000

Maar als ik het nu vastleg kan ik het dus in een later jaar nog steeds afkopen en heeft een eventuele koper ook die mogelijkheid?

En is het dan nog steeds tegen de woz waarde van 2015? Want de waarde in 2018 was bijna 5 ton :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
StephaN900 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:28:
[...]

Op het moment was ik het van plan vast te leggen.

WOZ waarde 2015: 299.000

Maar als ik het nu vastleg kan ik het dus in een later jaar nog steeds afkopen en heeft een eventuele koper ook die mogelijkheid?

En is het dan nog steeds tegen de woz waarde van 2015? Want de waarde in 2018 was bijna 5 ton :|
Opzich kan je het later afkopen, maar de gemeente is niet duidelijk over de hoogte bij een latere afkoop. Zowel de inflatie als de canon percentage hebben een effect op de hoogte van de afkoop. Dus je weet van te voren niet hoeveel de afkoop over 10 jaar gaat kosten. De woz waarde van 2014/2015 staat wel vast. Omdat de gemeente niet duidelijk is in zijn berekening is de kans groot dat een afkoop op een later moment vaak duurder is dan meteen afkopen. Als alleen de inflatie een factor was geweest was het geen probleem. Ook de canon percentage speelt een rol en dan nog steeds is de berekening onduidelijk.

Anoniem: 1343048

Rebunted schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Ze zeggen zelf op Twitter dat ze er weer bij staan. Ze staan onder de naam "Notaris van Lennings".

Edit//
Reviews beloven alleen niet veel goeds.
Heb zelf in het verleden hele hele slechte ervaring gehad met Van Lenning omtrent erfenis. Schreven wel uren, maar zonder te werken. Want er gebeurde werkelijk niets.

Vwb notaris voor erfpacht heb ik hopelijk een goed alternatief gevonden nu, die goed betaalbaar is (beter zelfs dan Van Lenning): Notariaat Elise Visser.

Ik moet het resultaat nog afwachten, maar het contact dat ik met ze heb gehad is veelbelovend (naast de prijs).

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 1343048 op 20-02-2020 10:51 ]

• Figo112
Voor diegene die het nog niet wisten, je kan in het overstapportaal je betaaloptie aanpassen binnen 3 maanden nadat je een aanbieding heb ontvangen. Dus als je eerst heb gekozen voor vastklikken en je wil alsnog afkopen dan kan je in het overstapportaal de optie gebruiken betaaloptie veranderen door een mail te sturen naar de gemeente. Zij gaan vervolgens je lopende aanvraag annuleren met behoud van aanvraagdatum. Vervolgens heb jij weer 3 maanden te tijd om nieuwe betaaloptie te kiezen en je aanvraag opnieuw in te dienen. Daarna gaat de gemeente de aanvraag in behandeling nemen en krijg je een nieuwe aanbieding. Ook de nieuwe aanbieding is weer 3 maanden geldig voor acceptatie en notaris keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rarz
  • Laatst online: 08-04 08:02
Nou, het is afgerond. Erfpacht eeuwigdurend afgekocht.

Uiteindelijk bleek het nog wat goedkoper dan ik had ingeschat, want de bank had een tamelijk vreemde eis -- hypotheek akte wordt pas opnieuw opgesteld als alle eigenaren binnen de VvE over zijn naar eeuwigdurende erfpacht. Maar het is een forse VvE en het betreft een blok waar zowel koop als huur in zit en de verhurende partij gaat niet afkopen, dus dat scheelde me 500 euro -- en tegen die tijd is de hypotheek sowieso afbetaald.

01/10/2017 opgestart, nu afgerond. Een proces van ongeveer twee en een half jaar. Nu maar afwachten tot de gemeente Amsterdam besluit om de grond aan te gaan bieden als koop actie...

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Goed nieuws voor mensen die al een aanbieding hebben maar nog niet geaccepteerd:

https://www.parool.nl/ams...Vaw3kf2DXtoQHl5ShLFnWL2jf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:18
Rarz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:00:
Nou, het is afgerond. Erfpacht eeuwigdurend afgekocht.

Uiteindelijk bleek het nog wat goedkoper dan ik had ingeschat, want de bank had een tamelijk vreemde eis -- hypotheek akte wordt pas opnieuw opgesteld als alle eigenaren binnen de VvE over zijn naar eeuwigdurende erfpacht. Maar het is een forse VvE en het betreft een blok waar zowel koop als huur in zit en de verhurende partij gaat niet afkopen, dus dat scheelde me 500 euro -- en tegen die tijd is de hypotheek sowieso afbetaald.

01/10/2017 opgestart, nu afgerond. Een proces van ongeveer twee en een half jaar. Nu maar afwachten tot de gemeente Amsterdam besluit om de grond aan te gaan bieden als koop actie...
Heb nu gelukkig drie maanden extra om een notaris te vinden. Staat wel een uitgebreide lijst, maar veel van ze hebben onduidelijke onveilige websites. Ik stuur mailtjes en krijg niet eens antwoord. Kunnen ze het niet transparanter maken op hun websites?

Bij wie heb jij het gedaan Rarz? Ik heb echt geen zin om 100 notarissen te mailen, kon de gemeente dit niet makkelijker maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rarz
  • Laatst online: 08-04 08:02
Ik heb willekeurig 15 notarissen van de lijst een vrijblijvende offerte gevraagt en daar de op een-na goedkoopste van gekozen. In mijn geval kwam ik bij Spier & Hazenberg uit. Een aantal gaf inderdaag geen reactie en de prijzen verschilden onderling nog 300-400 euro voor dezelfde handelingen.

Het kan uit om offertes op te vragen. :)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

Pagina: 1 ... 3 ... 14 Laatste