• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
Ik zag een website met een rekentool. https://www.berekenhet.nl...aam-isoleren.html#calctop

40 m2 hr glas vervangen door vacuumglas ingevuld bij 20 graden binnentemperatuur geeft 483 euro besparing per jaar. 25.000 euro / 483 euro = 52 jaar.

Maar je kan ook de u-waarde invullen. Als ik 0,4 invul voor vaccum glas.. Dan komt er 604 euro besparing per jaar uit. 25k / 604 = 41 jaar.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
Ik zag op de website van vereniging eigen huis deze tabel. Zie ook deze link (https://www.eigenhuis.nl/...ventileren/glas-vervangen). Ik kan die tabel niet helemaal vatten hoe als ze het bedoelen. Want zoal ik hem lees doet vacuum glas dan niet veel extra..

Glas vervangen: let op hoge isolatiewaarde
Enkel glas heeft de minste isolatiewaarde, en vacuümglas heeft de beste isolatiewaarde. Hieronder vind je een overzicht van het isolerend vermogen en de jaarlijkse besparing per glassoort.

Type glas Isolerend vermogen Jaarlijkse besparing gas per m2 raam
Vacuümglas ++++ 13,7 m3
Triple glas nieuw kozijn ++++ 12,2 m3
Hr++ +++ 11,9 m3
Dubbel glas + 8,7 m3
Enkel glas - Niet van toepassing
Ga je dus van 'oud' dubbel naar vacuum, dan scheelt dat 5m3 per m2 volgens deze tabel. Dus dan is de biervitljes berekening dat het 90 jaar duurt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier kostte het ook tussen de 50 en 80 jaar, afhankelijk van de rekenmethodes.
Maar wij hebben het puur gedaan wegens comfort verbetering. En dat was echt een enorm verschil afgelopen jaar.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:47
belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:47:
Ik zag een website met een rekentool. https://www.berekenhet.nl...aam-isoleren.html#calctop

40 m2 hr glas vervangen door vacuumglas ingevuld bij 20 graden binnentemperatuur geeft 483 euro besparing per jaar. 25.000 euro / 483 euro = 52 jaar.

Maar je kan ook de u-waarde invullen. Als ik 0,4 invul voor vaccum glas.. Dan komt er 604 euro besparing per jaar uit. 25k / 604 = 41 jaar.
dan klopt het toch?, welke rekenmethode je ook kiest, de investering krig je er financieel niet uit
Extra comfort en vanaf plaatsing minder maandelijkse lasten wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 20:25
@belmonde Het verbruik van onze woning is nog maar het equivalent van ca 700m3 aardgas. We zitten al een aantal jaar op een full electric setup met warmtepomp. De hoge COP helpt niet mee om je besparingsmaatregelen snel terug te verdienen, al is het effect op de hoeveelheid opgenomen energie niet helemaal lineair. Door de betere isolatie kan de stooklijn van de warmtepomp omlaag, waardoor de COP al snel 3-6 % verbeterd.

Als je puur gaat rekenen aan de meerprijs van het vacuumglas t.o.v. alles door HR++ vervangen en rekening houdt met sterke stijgingen van de energieprijs dan zou het haalbaar kunnen zijn om het terug te verdienen, maar ik zie dat op dit moment niet als een sterke businesscase. Ons uitgangspunt bij deze woning is dat we alles op duurzaamheidslevel gelijk voor de komende 20-30 jaar aanpakken, waarbij het comfort ook nog eens flink omhoog gaat. Het label is nu trouwens A+++ en dat is niet verkeerd voor een woning uit 2000.

Spanning in het glas is geen probleem aldus de leverancier. Ze raden zandstralen af en folie aan, juist omdat het gehard glas is. Dit glas zou niet mogen breken door thermische spanning, zolang de randspeling maar goed in acht genomen wordt. De roedes zitten met roedetape/glasband en kit op de ruit, dus daar zit ruimte in voor beweging indien nodig.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:02
-------
Ja, ik snap wat je bedoelt. Met een warmtepomp die lager kosten per kwh wamte heeft t.o.v. gas.. ga je nog minder besparen met beter glas. Daarom denk ik in onze situatie ook nog eerder aan bijplaatsen van ee warmtepomp (in hybride-opstelling) in 1e instantie. En dan is daarna glas vervangen bij nog prima kozijnen pas een 2e optie terwijl het eigenlijk een andere volgorde zou zijn in verband met afstemmen van wp op benodigde capaciteit.
. En ik zou dan ook voor triple glas willen gaan i.p.v. hr++. Maar goed dan is het de vraag of dit goed in de houten kozijen kan en of dat met de 35 jaar oude kozijnen wel zinvol is..

[/quote]

[ Voor 60% gewijzigd door belmonde op 10-09-2025 12:43 ]

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste