Cath18 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:40:
Beste Tweakers even een vraag aan jullie over glas. Het probleem waar ik eerder over schreef is nog niet opgelost maar binnenkort komt er iemand decibellen meten en ook komt er een akoestisch expert. De resultaten en aanbevelingen daarvan zal ik jullie dan graag voorleggen maar voor nu het volgende: deel van mijn probleem is dat door het isolatieglas de akoestiek in huis harder is geworden. Die was al hard vanwege betonnen huis en ik had al veel maatregelen bv dikke gordijnen, hoogpolige vloerkleden etc. Maar nu moet er meer. Volgens ChatGPT helpt akoestisch glas, iig de binnenste glaslaag van de ruit akoestisch. Nou overweeg ik toch mijn keukenruit te vervangen (nu 4-15-4-15-4, en voor de duidelijkheid het is een open keuken dus bgg is 1 grote ruimte). De kozijnenboer stelt voor 4-20-44/2 (er kan max 50mm in). Heb ik het goed dat het qua geluidsdemping niet uitmaakt of de akoestische laag aan de binnenkant of aan de buitenkant zit? Zou een akoestische laag aan de binnenkant inderdaad een verschil maken qua akoestiek? (en ik verwacht dat ik sws ook akoestische panelen moet ophangen). En ik ben nogal argwanend geworden wanneer ik in een glassamenstelling 3x een 4mm zie. Telt een 44/2 glasplaat als 2x 4mm of als 8mm? Bv. Pilkington Optiphon 66/2-16A-44.2 houdt 42dB (41;38) tegen volgens Pilkington, maar een 66/2-16A-8 houdt 43dB (41;36) tegen. Dus een enkele glaasplaat van 8mm houdt meer tegen dan 2x4mm met een akoestische laag ertussen? Wat is dan nog het nut van die akoestische laag? Dank voor jullie meedenken alvast...
Edit: tegenover mijn keukenraam aan de achterkant van mijn huis is een schuifpui met veiligheidsglas 33.1-sp-4-sp-33.1. Minder erg als 4-15-4-15-4 maar toch vind ik dat hier, met roosters dicht, nog steeds veel geluid doorheen komt. Wat denken jullie ervan?
Glas is een hard oppervlak, dus geluiden die binnen ontstaan reflecteren op dat oppervlak. Maar geluiden die als bron buiten je huis liggen, zoals verkeer, kunnen sterk worden verminderd met akoestisch isolerend glas.
Je geeft aan dat je gelaagd glas hebt in de schuifpui, dat is 6-sp-4-sp-6. De folie is geen akoestische pvb-folie. Toch is het beter dan 4-15-4-15-4. Ook verwacht ik dat er door gesloten roosters evengoed meer geluid komt dan door dat gelaagde glas. Het is vaak erg moeilijk te beluisteren waar het namelijk vandaan komt.
Als je er zo mee bezig bent - en geloof me, dat was ik ook mbt onze babykamer - dan kun je best investeren in goed akoestisch isolerend glas. Vraag rapporten van de totale Rw-waarde op en let daarnaast op de correctiefactoren C & Ctr. De C is een correctie voor de midden- tot hoge tonen en de Ctr de correctiewaarde voor de lage tonen. Dus als bijvoorbeeld de Rw-waarde 42dB is, C=-2 en Ctr=-3, dan kun je verwachten dat de geluidwering op bijv verkeer ligt op 42-3=39 dB, en voor spelende kinderen op 42-2=40 dB.
Wat ik daarnaast ook nog heb gedaan - voor de ramen die open konden - deze afgesteld zodat er langs het rubber geen geluid kan passeren. Bijvoorbeeld door de sluitnokken strakker af te stellen: