Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
Ik zag een website met een rekentool. https://www.berekenhet.nl...aam-isoleren.html#calctop

40 m2 hr glas vervangen door vacuumglas ingevuld bij 20 graden binnentemperatuur geeft 483 euro besparing per jaar. 25.000 euro / 483 euro = 52 jaar.

Maar je kan ook de u-waarde invullen. Als ik 0,4 invul voor vaccum glas.. Dan komt er 604 euro besparing per jaar uit. 25k / 604 = 41 jaar.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
Ik zag op de website van vereniging eigen huis deze tabel. Zie ook deze link (https://www.eigenhuis.nl/...ventileren/glas-vervangen). Ik kan die tabel niet helemaal vatten hoe als ze het bedoelen. Want zoal ik hem lees doet vacuum glas dan niet veel extra..

Glas vervangen: let op hoge isolatiewaarde
Enkel glas heeft de minste isolatiewaarde, en vacuümglas heeft de beste isolatiewaarde. Hieronder vind je een overzicht van het isolerend vermogen en de jaarlijkse besparing per glassoort.

Type glas Isolerend vermogen Jaarlijkse besparing gas per m2 raam
Vacuümglas ++++ 13,7 m3
Triple glas nieuw kozijn ++++ 12,2 m3
Hr++ +++ 11,9 m3
Dubbel glas + 8,7 m3
Enkel glas - Niet van toepassing
Ga je dus van 'oud' dubbel naar vacuum, dan scheelt dat 5m3 per m2 volgens deze tabel. Dus dan is de biervitljes berekening dat het 90 jaar duurt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier kostte het ook tussen de 50 en 80 jaar, afhankelijk van de rekenmethodes.
Maar wij hebben het puur gedaan wegens comfort verbetering. En dat was echt een enorm verschil afgelopen jaar.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:30
belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:47:
Ik zag een website met een rekentool. https://www.berekenhet.nl...aam-isoleren.html#calctop

40 m2 hr glas vervangen door vacuumglas ingevuld bij 20 graden binnentemperatuur geeft 483 euro besparing per jaar. 25.000 euro / 483 euro = 52 jaar.

Maar je kan ook de u-waarde invullen. Als ik 0,4 invul voor vaccum glas.. Dan komt er 604 euro besparing per jaar uit. 25k / 604 = 41 jaar.
dan klopt het toch?, welke rekenmethode je ook kiest, de investering krig je er financieel niet uit
Extra comfort en vanaf plaatsing minder maandelijkse lasten wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 22:51
@belmonde Het verbruik van onze woning is nog maar het equivalent van ca 700m3 aardgas. We zitten al een aantal jaar op een full electric setup met warmtepomp. De hoge COP helpt niet mee om je besparingsmaatregelen snel terug te verdienen, al is het effect op de hoeveelheid opgenomen energie niet helemaal lineair. Door de betere isolatie kan de stooklijn van de warmtepomp omlaag, waardoor de COP al snel 3-6 % verbeterd.

Als je puur gaat rekenen aan de meerprijs van het vacuumglas t.o.v. alles door HR++ vervangen en rekening houdt met sterke stijgingen van de energieprijs dan zou het haalbaar kunnen zijn om het terug te verdienen, maar ik zie dat op dit moment niet als een sterke businesscase. Ons uitgangspunt bij deze woning is dat we alles op duurzaamheidslevel gelijk voor de komende 20-30 jaar aanpakken, waarbij het comfort ook nog eens flink omhoog gaat. Het label is nu trouwens A+++ en dat is niet verkeerd voor een woning uit 2000.

Spanning in het glas is geen probleem aldus de leverancier. Ze raden zandstralen af en folie aan, juist omdat het gehard glas is. Dit glas zou niet mogen breken door thermische spanning, zolang de randspeling maar goed in acht genomen wordt. De roedes zitten met roedetape/glasband en kit op de ruit, dus daar zit ruimte in voor beweging indien nodig.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
-------
Ja, ik snap wat je bedoelt. Met een warmtepomp die lager kosten per kwh wamte heeft t.o.v. gas.. ga je nog minder besparen met beter glas. Daarom denk ik in onze situatie ook nog eerder aan bijplaatsen van ee warmtepomp (in hybride-opstelling) in 1e instantie. En dan is daarna glas vervangen bij nog prima kozijnen pas een 2e optie terwijl het eigenlijk een andere volgorde zou zijn in verband met afstemmen van wp op benodigde capaciteit.
. En ik zou dan ook voor triple glas willen gaan i.p.v. hr++. Maar goed dan is het de vraag of dit goed in de houten kozijen kan en of dat met de 35 jaar oude kozijnen wel zinvol is..

[/quote]

[ Voor 60% gewijzigd door belmonde op 10-09-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07

dragonhaertt

@_'.'

Voor het weekend zijn hier (met veel gezeik) schuco kozijnen geplaatst.
Het viel me op dat sommige glaslatten beste kieren hadden bij het verstek.
Nu hebben ze die later nog dicht gekit, maar het lijkt me dat deze gewoon strak aan horen te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbUs26X59lLEAX2-0wOgQaoucGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMBGtO51FyVoLeN9irOMdcBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7z2owL9Uo9s_x70nfoPXRbLDWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csthRkR464L3mBFS68d38K9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgHjWHFv6II9E7kS2w3yPZXPEUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bydqDhjNv2Eipd3ObI14yfHb.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is jullie mening?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:52

Seafarer

XXX

dragonhaertt schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:43:
Nu hebben ze die later nog dicht gekit, maar het lijkt me dat deze gewoon strak aan horen te sluiten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is jullie mening?
Heel vreemd.
Kozijnen komen uit een fabriek, met meestal computer gestuurde machines. Die ook de glaslatten perfect zagen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die glaslatten komen af fabrikant, dat is idd wel slordig. Bij mij sloten ze gewoon netjes aan. Kit 'fixed' het aanzicth wel, maar mocht je ooit het glas moeten vervangen is dat wel een extra uitdaging lijkt me.
//Edit: Wat @Seafarer zegt dus :) De hoeken zijn idd ook niet recht gezaagd lijkt het op de fotos.

Op de middelste foto mist een stuk pur, dat lijkt me erger gezien dat een koudebrug kan worden waar kou vanuit de spouw naar binnen komt.

[ Voor 12% gewijzigd door IJsbeer op 15-09-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:28
dragonhaertt schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is jullie mening?
Ga je daar voor betalen? Ik denk dat je ze moet laten vervangen want dit is niet normaal

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07

dragonhaertt

@_'.'

Gelukkig heb ik er nog niet voor betaald, maar ik had al wel getekend voor "tevreden" montage, vooral om de lompe monteurs uit mijn huis te krijgen.
Er is nog wel meer mis, maar dat is misschien meer een verhaal voor in dragonhaertt in "Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc."

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 15-09-2025 10:55 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Cath18
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 04-10 22:56
Problemen met geluid door triple isolatieglas, tips/ervaring gezocht. Ik heb nieuwe kunststof kozijnen met triple isolatieglas. Sindsdien hoor ik boven in slaapkamers brommen, piepen, zoemen door geluiden van een rustige snelweg (A77) op 1km afstand die worden vervormd door het triple glas. Bij mijn oud dubbel glas had ik hier geen last van. Sws hoor ik door dit glas net iets meer geluid dan door het oude. Ik ben erg gevoelig voor geluid en deze geluidseffecten geven me veel stress dus dit probleem moet worden opgelost. Ik weet nu wel wat de oorzaak is, de opbouw van dit glas is symmetrisch waardoor elke glasplaat dezelfde frequenties tegenhoudt (er is geen variatie) en er ook resonantie optreedt: 4(dikte glas)-15(breedte spouw)-4-15-4. Het is een goed bekend staand bedrijf en kwaliteit van de montage en kozijnen is denk ik goed dus geen factor in de problematiek. Wat zal een betere glasopbouw zijn? Het bedrijf heeft wat voorstellen gedaan. Ik kan bv gaan voor speciaal geluidswerend glas (bv Pilkington Optiphon 44/2-13-4-13-44/2) maar dat is duur en onnodig, zoveel omgevingslawaai is er niet. Zijn standaard hr++ (5-18-4) is asymetrisch opgebouwd en heeft een wat bredere spouw wat lagere geluiden beter tegenhoudt dus is missch helemaal geen slechte optie. Ik vind hr++ goed genoeg voor slaapkamers. Hr++ tweezijdig gelaagd (33.1-15-33.1) zou ook kunnen en is betaalbaar maar ik ben wat huiverig geworden voor symmetrisch opgebouwd glas. Vanwege de brede kozijnen zou 44.2-22-4 een out-of-the-box optie zijn waar ik de prijs nog niet van weet. Iemand ervaring met genoemde glasopbouwen of vergelijkbaar? Andere tips ook heel welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Is je probleem ook daadwerkelijk vastgesteld dat het je glas is?
Wat voor glas had je ervoor en wat was de dempingsfactor voor geluid? Wat is de huidige dempingsfactor?
Ik kan uit ervaring vertellen (en ook de ervaringen die hier gedeeld worden) dat geluidsproblemen meestal komen door foutieve afwerking van het kozijn. Is er al onderzoek gedaan aan de aansluiting (lees afdichting) van het kozijn op de muur?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:23
Ja, je zult echt moeten kijken naar de akoestische waarden van nieuw glas. En zeker niet uit de losse pols een nieuwe ruit met verschillende glasopbouw laten plaatsen.
Ik heb zeer goede ervaring met triple AGC Stratophone van 50mm dikte (icm Duco suskast) in houten kozijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barleone op 18-09-2025 13:20 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 13:27
Cath18 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:04:
Problemen met geluid door triple isolatieglas, tips/ervaring gezocht. Ik heb nieuwe kunststof kozijnen met triple isolatieglas. Sindsdien hoor ik boven in slaapkamers brommen, piepen, zoemen door geluiden van een rustige snelweg (A77) op 1km afstand die worden vervormd door het triple glas. Bij mijn oud dubbel glas had ik hier geen last van. Sws hoor ik door dit glas net iets meer geluid dan door het oude. Ik ben erg gevoelig voor geluid en deze geluidseffecten geven me veel stress dus dit probleem moet worden opgelost. Ik weet nu wel wat de oorzaak is, de opbouw van dit glas is symmetrisch waardoor elke glasplaat dezelfde frequenties tegenhoudt (er is geen variatie) en er ook resonantie optreedt: 4(dikte glas)-15(breedte spouw)-4-15-4. Het is een goed bekend staand bedrijf en kwaliteit van de montage en kozijnen is denk ik goed dus geen factor in de problematiek. Wat zal een betere glasopbouw zijn? Het bedrijf heeft wat voorstellen gedaan. Ik kan bv gaan voor speciaal geluidswerend glas (bv Pilkington Optiphon 44/2-13-4-13-44/2) maar dat is duur en onnodig, zoveel omgevingslawaai is er niet. Zijn standaard hr++ (5-18-4) is asymetrisch opgebouwd en heeft een wat bredere spouw wat lagere geluiden beter tegenhoudt dus is missch helemaal geen slechte optie. Ik vind hr++ goed genoeg voor slaapkamers. Hr++ tweezijdig gelaagd (33.1-15-33.1) zou ook kunnen en is betaalbaar maar ik ben wat huiverig geworden voor symmetrisch opgebouwd glas. Vanwege de brede kozijnen zou 44.2-22-4 een out-of-the-box optie zijn waar ik de prijs nog niet van weet. Iemand ervaring met genoemde glasopbouwen of vergelijkbaar? Andere tips ook heel welkom.
Ik ben ook gevoelig voor geluid en heb mijn beglazing laten vervangen door geluidwerend glas. Zoek mijn posts maar in dit topic. Het issue is niet altijd symmetrie, want mijn huidige geluidwerende glas is symmetrisch en werkt perfect. Maar dat een kozijnleverancier nog steeds standaard symmetrisch aanbiedt is slecht. Overigens is het geluidwerende glas ook triple, maar met een kleinere spouw ivm gelaagde delen.

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 18:48
Je hebt een spouw van 42mm. Het zijn nieuwe kozijnen dus nieuw glaslatten zijn ook makkelijk te verkrijgen, waardoor je naar een andere spouwbreedten.

Vakgroep Glas heeft documentatie over geluidsdemping online staan. Semco en Scheuten glas heeft ook alles online staan over de samenstellingen en de bijbehorende dempingen.

Pilkington heeft een app hiervoor, ik zou me dus eerst hierin verdiepen alvorens een keuze te maken, want van je kozijnbedrijf moet je niet te veel verwachten blijkt.

Ik zou gaan voor 6-14-5-13-4 met de huidige spouw en rekening houdend met de kosten.

Als kosten niet uit maken zou ik gaan voor 33.1-16-4-16-5 of spelen met de opties en spouw tot je de gewenste demping hebt.

Hoe zijn je kozijnen geplaatst?
Heb je roosters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
3 keer dezelfde dikte glas is het probleem, vervang 1 van die drie diktes door een dikkere dan zal het probleem wel weg zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cath18
ollie1965 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:22:
Is je probleem ook daadwerkelijk vastgesteld dat het je glas is?
Wat voor glas had je ervoor en wat was de dempingsfactor voor geluid? Wat is de huidige dempingsfactor?
Ik kan uit ervaring vertellen (en ook de ervaringen die hier gedeeld worden) dat geluidsproblemen meestal komen door foutieve afwerking van het kozijn. Is er al onderzoek gedaan aan de aansluiting (lees afdichting) van het kozijn op de muur?
Ik hoor het in alledrie slaapkamers dus kozijn lijkt me niet het probleem. Vorig glas was oud dubbel uit 1975. Dempingsfactor weet ik niet wat dat is...

• Cath18
Novartis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:52:
[...]

Je hebt een spouw van 42mm. Het zijn nieuwe kozijnen dus nieuw glaslatten zijn ook makkelijk te verkrijgen, waardoor je naar een andere spouwbreedten.

Vakgroep Glas heeft documentatie over geluidsdemping online staan. Semco en Scheuten glas heeft ook alles online staan over de samenstellingen en de bijbehorende dempingen.

Pilkington heeft een app hiervoor, ik zou me dus eerst hierin verdiepen alvorens een keuze te maken, want van je kozijnbedrijf moet je niet te veel verwachten blijkt.

Ik zou gaan voor 6-14-5-13-4 met de huidige spouw en rekening houdend met de kosten.

Als kosten niet uit maken zou ik gaan voor 33.1-16-4-16-5 of spelen met de opties en spouw tot je de gewenste demping hebt.

Hoe zijn je kozijnen geplaatst?
Heb je roosters?
Ik heb geen roosters. Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag hoe mijn kozijnen zijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Cath18
Kan het zijn dat dit een extern geluid is, wat voorheen werd overstemd doordat je toen glas had wat sowieso meer geluid doorliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Bij mijn oude glas en kozijnen (oud dubbel en aluminium kozijnen uit 1975), als ik in de avond raam en rooster dichtdeed dan hoorde ik niets. Nu hoor ik met alles dicht een ruis van de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:25
Sluit het kozijn wel goed aan? Misschien dat er ergens compriband of rubber mist?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Als we wisten wat je er voorheen in had dan hadden we nog kunnen vergelijken op basis van technische specificaties.

Daar heb je nu niets meer aan. Ik zou dan de ruiten vervangen waar je het meest last hebt, maar start eerst met een kamer.

Zoek eerst ook uit wat het geluid is waar je last van hebt en kijk in welke spectrum dat valt. Op basis van die informatie moet je een samenstelling kiezen.

Snelwegverkeer valt in sepctrum 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cath18 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:00:
Bij mijn oude glas en kozijnen (oud dubbel en aluminium kozijnen uit 1975), als ik in de avond raam en rooster dichtdeed dan hoorde ik niets. Nu hoor ik met alles dicht een ruis van de snelweg.
Ruis gaat volgens mij niet zo makkelijk door glas. Ik krijg echt gevoel dat iets niet goed aansluit. Dat kunnen raam rubbers zijn, afdichtingen aan het kozijn. Kozijn afdichting naar de muur. Geluid kruipt onder de vensterbank door. Enz.enz.

Dus maak het stil in huis en ga met je oor langs alle aansluitingen en afdichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Seafarer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:55:
[...]

Ruis gaat volgens mij niet zo makkelijk door glas. Ik krijg echt gevoel dat iets niet goed aansluit. Dat kunnen raam rubbers zijn, afdichtingen aan het kozijn. Kozijn afdichting naar de muur. Geluid kruipt onder de vensterbank door. Enz.enz.

Dus maak het stil in huis en ga met je oor langs alle aansluitingen en afdichtingen.
Zelfs als het bij alledrie de kamers het geval is? Maar ik zal idd ook daar eens goed luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Novartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:
Als we wisten wat je er voorheen in had dan hadden we nog kunnen vergelijken op basis van technische specificaties.

Daar heb je nu niets meer aan. Ik zou dan de ruiten vervangen waar je het meest last hebt, maar start eerst met een kamer.

Zoek eerst ook uit wat het geluid is waar je last van hebt en kijk in welke spectrum dat valt. Op basis van die informatie moet je een samenstelling kiezen.

Het is de snelweg waar ik last van heb dus dat is spectrum 1. Waar vind ik info over die spectrums? En hoe gebruik ik dat om een samenstelling te kiezen? Staan er ergens richtlijnen of weet de glashandel dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
De samenstelling van het oude glas is waarschijnlijk 5-12-4, ik heb het net gevraagd aan het kozijnenbedrijf. Het gewone hr++ dat hij gebruikt is 5-18-4. Als ik bij het oude glas niets hoorde dan zou deze samenstelling moeten werken? En ik heb nu kunststof isolerende kozijnen itt eerst oude generatie aluminium dus dat zou zeker moeten werken. In elke slaapkamer hoor ik nu snelweg dus kan bijna niet aan montage liggen, dan hebben ze het overal verkeerd gedaan. Dat geloof ik niet want dit team was overduidelijk heel ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik heb recent bij Creon Kozijnen een tweetal aluminium vaste ramen laten maken profiel Aluprof MB79 . Het zijn twee stompe kozijnen ivm plaatsing in de buitenmuur en in de spouw. Een bovenlicht (30cm x 3 meter) en een WC-raam. Beide waren op de millimeter nauwkeurig. Bij deze leverancier kon dat worden besteld met melkglas en een gelaagde buitenzijde (helaas geen warm edge). Levertijd was volgens planning. Verbaasde mij wel dat het glas (volgens de sticker) al binnen twee weken was geproduceerd.
Bij het WC-raam zit het verstek niet helemaal lekker. Dat is na installatie niet meer te zien. De glaslatten zijn keurig haaks gezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkkUWt0Q0lx1t5BVVzg7i_eUvAg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GZrezhycOJGPDyUrnOHJ5ODN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBIFUW28isIg2fA5gZ5Dx48b5l4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KCJhx62zZk8Emq3C7HuFixoE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJHG75iub-RBjfMpIW0lrQih9DE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VHlrKyVGEEJejpOAXmlrLyb9.png?f=fotoalbum_tile
Nu heb ik ook een vraag. Ik heb een kozijn laten maken bij Kozijnenbestellen, want hier was meer maatwerk mogelijk zoals vast/draaikiep en bepalen hoogte de klink en de Aluprof MB79 SI variant (meer isolatie). Ik heb daar de onderstaande artikelen bij gekregen. Even checken: er zitten stel/pasblokjes bij, maar wat moet ik met die zwarte rubbertjes?
En bij de Creon kozijnen heb ik geen extra isolatie rondom het glas, geen celband of EPS. Bij de SI denk ik dat het meegeleverde EPS rondom het glas moet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYF6Z5OX-MTw51RaCWVeyyvOWXY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Dddc2SveUSEI0HzdYjTQ94gI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kcQeIxEl_edPPTHunV6aUIjzNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bqhScXX0A56HwOV3CQaZ3Pcf.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cath18 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:40:
[...]

Zelfs als het bij alledrie de kamers het geval is? Maar ik zal idd ook daar eens goed luisteren.
Als iemand consequent verkeerd plaatst dan kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Novartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:

5-12-4 denkt kozijnenbedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Dat is iets beter dan 4-4-4.

Zijn de kozijnen geplaatst met stelkozijnen? Welke merk kozijnen en welk profiel? Met aanslag of zonder aanslag?

• Cath18
Seafarer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:48:
[...]

Als iemand consequent verkeerd plaatst dan kan dat.
Gisteravond mijn oor te luisteren gelegd langs de kozijnranden maar daar komt niets doorheen. Ik kon nu juist goed horen dat het door het glas heen komt dus bedankt voor de suggestie. En ik weet het zeker want ik hoor heel goed en heel precies, anders zou ik ook niet zo'n probleem hebben met dat geluid.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cath18 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:55:
[...]

Gisteravond mijn oor te luisteren gelegd langs de kozijnranden maar daar komt niets doorheen. Ik kon nu juist goed horen dat het door het glas heen komt dus bedankt voor de suggestie. En ik weet het zeker want ik hoor heel goed en heel precies, anders zou ik ook niet zo'n probleem hebben met dat geluid.
Oei. Das vervelend ik had gehoopt dat je wat zou vinden, buiten het glas om dan, want dat is redelijk goedkoop op te lossen.

• Cath18
Novartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:52:
Dat is iets beter dan 4-4-4.

Zijn de kozijnen geplaatst met stelkozijnen? Welke merk kozijnen en welk profiel? Met aanslag of zonder aanslag?
Ja er zijn stelkozijnen geplaatst. Profiel is Rehau. Het kozijnenbedrijf produceert de kozijnen zelf. Met aanslag.
Gisteravond bij de kozijnen geluisterd maar daar komt het geluid niet doorheen.

• Novartis
Dan moet je toch andere ruiten nemen. Vraag even aan dat bedrijf of ze je tegemoet kunnen komen daarin, gezien ze je al een keer glas hebben verkocht.

Dan moet je nu vooral kijken om binnen de sponning maat te blijven, maar toch anders glas nemen wat beter dempt.

Dat kan zijn 3 verschillende ruit diktes in de samenstelling of een optie met geluidsdempend glas(gelaagd).

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:30
Barleone schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:19:
Ja, je zult echt moeten kijken naar de akoestische waarden van nieuw glas. En zeker niet uit de losse pols een nieuwe ruit met verschillende glasopbouw laten plaatsen.
Ik heb zeer goede ervaring met triple AGC Stratophone van 50mm dikte (icm Duco suskast) in houten kozijnen.
Ah, iemand met een Duco suskast
Zou graag horen hoe ze bevallen, uiteraard vooral op het gebied van geluid

• Barleone
offtopic:
@Ragnar9999
Deze doet het qua geluidsdemping fantastisch. Het is qua formaat dan ook een beest.
https://www.duco.eu/nl/pr...nde-ventilatie/ducomax-zr
Zoals met alle duco roosters: ze laten klein spul en muggen vrolijk door. Verzin daar zelf een list voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cath18
Novartis schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:35:
Dan moet je toch andere ruiten nemen. Vraag even aan dat bedrijf of ze je tegemoet kunnen komen daarin, gezien ze je al een keer glas hebben verkocht.

Dan moet je nu vooral kijken om binnen de sponning maat te blijven, maar toch anders glas nemen wat beter dempt.

Dat kan zijn 3 verschillende ruit diktes in de samenstelling of een optie met geluidsdempend glas(gelaagd).
Ik was zo gestresst door alles dat ik een voor de hand liggende actie over het hoofd zag: ik zit in een rij van 6 identieke huizen en twee buren hebben nieuwe kozijnen. Dus ik ga eerst even uitzoeken hoe hun geluid is en wat voor glas ze hebben. Dan weet ik hopelijk beter wat ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Update: bij de buren geweest. Nr 1 hoor ik wat geluid, opbouw is 4-18-4-18-4, bijna hetzelfde als mijn glas, dus het klopt dat ik wat hoor. Nr 2 bijna helemaal stil net niet helemaal, het is hr++ maar ik kon de opbouw niet zien, ik gok op 4-5. Had het idee dat er wat geluid via het kozijn kwam (ze hebben het zelf geplaatst).
Heb in de avond bij mezelf geluisterd met een decibelmeter op mijn telefoon. Met raam open en met raam dicht. Ik twijfel of ik dit ding nou goed aflees, ik probeer een screenshot te plaatsen maar weet niet of dat lukt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JUy5vj-5G0s-y2uMgJAKZhc7zM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DzshrmpOB28u4MIcBmqz6vFN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cath18
Lees ik dit goed: luidste geluid is 61.7decibel. En het luidste geluid zit op 3.9Hertz en dat betekent lage tonen. Klopt dit? (deze screenshot was met raam dicht)
Kan ik dit gebruiken om advies bij een glashandel te vragen?

Een aantal mensen hier vertelden dat ze geluidswerend glas hebben. Hoe zijn jullie tot je keuze van glassamenstelling gekomen?

[ Voor 11% gewijzigd door Cath18 op 22-09-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:56
Cath18 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:56:
Lees ik dit goed: luidste geluid is 61.7decibel. En het luidste geluid zit op 3.9Hertz en dat betekent lage tonen. Klopt dit? (deze screenshot was met raam dicht)
Nee, klopt niet. In je screenshot is de max op de verticale as 0db. Dat is dus de referentie. Deze app gebruikt de schaal dBFS (db Full Scale). Daarbij is 0dB het maximum wat gemeten kan worden. Je luidste piek zit daar 61dB onder.

Het is onzin dat die app 4Hz meet. Want (a) dat is helemaal niet te horen door een mens en (b) helemaal niet te meten met een simpele telefoon.

De enige conclusie die ik (voorzichtig) trek uit dit screenshot is dat er geen duidelijke (resonantie-)pieken in het spectrum zitten. Daarmee *lijkt* het probleem niet een resonantiefrequentie van het glas te zijn. Dat strookt ook wel met jouw omschrijving van "ruis".

Mogelijk dat je een iets duidelijkere meting krijgt als je een logaritmische schaal gebruikt. Waarschijnlijk is dat te selecteren met een druk op de knop waar nu "linear" staat. Maar ik vermoed dat je ook dan geen resonantiepieken zult zien. Die zijn te herkennen doordat de piek zich steeds iets minder herhaald bij 2x de frequentie van de vorige piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Cath18
Gekomen tot de samenstelling door heel veel te spelen met de Glass Configurator van AGC voor het samenstellen van glas. https://www.agc-yourglass.com/configurator/nl Verder een AGC medewerker aan de lijn gehad die mij een bepaalde samenstelling adviseerde.

Je ontdekt dan ook dat er zo veel meer komt kijken bij glas: kleur, isolatiewaarde, glashelderheid, gehard of niet, gelaagd, coatings, etc.

PS je wordt op je wenken bediend, zie de iOs app van AGC voor geluid:
https://agcglassbelgium.be/nl/widget/apps
Oeps, niet zo nieuwe app. Maar je kunt er wellicht wat mee meten.

[ Voor 53% gewijzigd door Barleone op 23-09-2025 02:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het feest gaat beginnen 😁 en goed weer helpt mee.

Na ontvangst met koffie eerst een check op 'wat gaan we doen' en alles nog een keer nameten. En ik foto's maken van de 2 karren met kozijnen en ramen 😁.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjhauA_EXq3huWZbYQBomz1eAiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5K01SOmlFCePvFczeKzjkiI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Boeryepes op 29-09-2025 08:58 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste