FairyTailed schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:08:
[...]
Dank Barry,
Zou ik dan beter richting deze samenstellingen gaan?
6-16-4-16-5
(Ik heb de indruk als ik hier wat lees dat het dikste glas best buiten is, en het dunste in het midden?)
Wat met het gelaagd glas?
5-16-4-16-33.2 ?
Ik lees hier trouwens vaak grotere lagen veiligheidsglas dan in België standaard lijkt te zijn. Geen enkele offerte ging boven de 33.2. Hier zie ik 66.2, 88.2. Waar heeft dit mee te maken?
__
En dan voor kruishouten, is er een mogelijkheid om de spacer (warm edge) gedeeltelijk zwart te kleuren waar de kruishouten erop zitten?
6-4-5 is prima, in NL is de dikste ruit in de meeste gevallen aan de buitenkant.
Dikker glas heeft te maken met enkele factoren:
- Hoogte van ruit (winddruk)
- Isochoredruk
- Oppervlakte van ruit
- Geluidsdempende wensen
- Garantievoorwaarden van fabrikant
Voor de isolatiewaarde maakt het niets uit, voor het bovenste deel moet je leverancier jouw hierover adviseren.
5-4-33.2 als dat een schuifpui is moet aan beide kanten 33.1 of 33.2 toegepast worden, 33.2-4-33.2.
Ik ken alleen de regels niet voor Belgie, kan best zijn dat het daar wat soepeler is.
Wat betreft de kruishouten, hiervoor moet je wienersprosse nemen. Deze kan je in meerdere hoogtes krijgen 20/24/30. Je kan deze ook krijgen met TGI alleen de hoogtes worden dan +1,5mm. Kan ook zo zijn dat dit dus verschilt per fabrikant.
Vervolgens plak je de plakroedes over de sprossen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Novartis op 02-11-2025 15:33
]