• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:20
FairyTailed schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:20:
[...]
Kan je iets meer duiding geven?
Nou, je kosten en je budget zet je natuurlijk zelf op een rijtje. Hoeveel meer wil jij betalen voor ietsiepietsie meer geluidsreductie?
Andere eigenschappen: gewicht (wel of niet handmatig of met hijskraan plaatsen), lichtdoorlatendheid, u-waarde, reflectie.. er is heel veel met glas te kiezen!

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• FairyTailed
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 30-11 21:41
Barleone schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:32:
[...]

Nou, je kosten en je budget zet je natuurlijk zelf op een rijtje. Hoeveel meer wil jij betalen voor ietsiepietsie meer geluidsreductie?
Andere eigenschappen: gewicht (wel of niet handmatig of met hijskraan plaatsen), lichtdoorlatendheid, u-waarde, reflectie.. er is heel veel met glas te kiezen!
Ik ben vooral benieuwd waar de verschillen liggen.

33.2, 44.2, 44.4, 66.2 allemaal leuk en wel. Maar wat zit er achter die getallen. Welke verbetering? Voor welke situaties?

Dat zou mij wel helpen.

__

Ik denk dat het PVC-profiel dat wij zullen hebben maximaal 50 mm glassamenstelling toelaat. Dus ik zit op mijn marges met dit:

- 6-15-4-15-44.2(A) (49mm) voor alle standaardbeglazing & veiligheidsglas.
- 6-15-4-15-44.4(A) (50mm) voor de schuiframen, waarvoor geen rolluiken ter beschikking zullen zijn (extra inbraakwering).

En dat is dan nog enkel mogelijk omdat we in België geen veiligheidsglas langs buiten moeten zetten. Ik denk dat er een tip over is bij

- 6-15-4-15-44.2(A) voor alle standaardbeglazing
- 33.2-15-4-15-44.2(A) voor alle veiligheidsglas.
- 33.2-15-4-15-44.4(A) voor de schuiframen.

En de samenstelling 33.2 vanbuiten en 44.2/4 van binnen is mogelijks niet ideaal naar asymmetrische glas toe? Dikste glas buiten omwille van isochoredruk & windbelasting, dacht ik. Dan zit ik vanvoor ook al minstens met 44.

• Barleone
Een goed moment om je zelf er stevig in te verdiepen, leer je veel van. Zo niet dan heb je echt professionals nodig die je adviseren. Ik heb zoveel tijd gestoken in mijn glas en mijn situatie en wensen, dat kan ik je hier niet uit de doeken doen.

Kleine tip: bij AGC staat zeer veel documentatie online. Ook tools om zelf glas samenstellingen te maken en alle eigenschappen daarvan gepresenteerd te krijgen. Hoe dat bij andere leveranciers is weet ik niet.

PS volgens mij heb ik je gisteren een belgische bron gegeven die aangeeft wel veiligheidsglas te moeten toepassen. En zo niet: wees wijzer, kies altijd veiligheidsglas als je er tegenaan kunt lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Barleone op 03-11-2025 22:47 ]

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:41
Je moet vooral bepaalde zaken uit elkaar trekken.

Er is veel keuze in glas met alle weer andere eigenschappen. Het is vooral belangrijk om te bepalen wat je doel is of wat het probleem is dat je wil oplossen.

Puur de beste Ug waarde kan je ook behalen met 4-16-4-16-4. Alleen dan lever je weer in op geluid.

33.1 staat bekend als letselveiligglas in Nederland, 44.2 als doorvalveilig, maar tegelijkertijd dus ook letselveilig.

Gelaagdglas is in de meeste gevallen in basis voor veiligheid. Dat kan deels ook behaald worden met enkel gehardglas, maar die kan weer niet doorvalveiligzijn.

Het is zoals Barleone zegt niet even hier uit te schrijven, er zijn gewoon te veel aspecten, doelen, richtlijnen etc.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:08
..snip..

[ Voor 97% gewijzigd door Ragnar9999 op 04-11-2025 10:20 ]

• Ragnar9999
Cath18 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:28:
[...]

Waarom eigenlijk geen lokale balansventilatie? Of maakt dat dan weer veel geluid. Ik vind mijn roosters niet alleen lawaaierig maar ook koud. Die balansventilatie heb ik me nog niet in verdiept maar lijkt een betere optie? (ik geloof dat hier een topic over is, ga ik nog lezen).
Ik heb een redelijk specifiek geval waarbij ik vooral 1 kamer geluidsdicht/geluidsarm wil krijgen
En de overige maatregelen zijn meer barrieres die ik opricht voor het die kamer bereikt

Decentrale ventilatie heb je grofweg 2 keuzes. Namelijk de wisselaars die om de 70 seconden van richting veranderen (aanvoer en afvoer) en de duurdere die constant aan- en afvoeren
De wisselaars zijn geen optie, het eventueel tikken bij wisselen op een slaapkamer kan ik niet hebben
De duurdere kreeg ik niet duidelijk of het geluid ervan nu wel of niet teveel was. Overigens ook niet van de wisselaars
Geluid is zo subjectief, teveel tegenstrijdige berichten bij beide opties. Ik lees ook tegenstrijdige berichten over akoestische roosters, maar die komen niet in die kamer

op een gegeven moment gekozen voor de Duco Silent, spirobuizen, Renson Aeroo ventielen, waar mogelijk flexdempers, geen 90 graden bochten voor de afvoer op 3 kamers
Heb een Siegenia Aeropac besteld en getest voor de aanvoer op deze ene slaapkamer. Deze is uiterst stil op de stand voor 1 persoon
Vind hem te luidruchtig voor de stand voor 2 personen. Ook weer subjectief natuurlijk
De andere kamers krijgen de akoestische roosters

• Cath18
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-12 21:37
Dank voor de toelichting. Elke 70 sec een tik zou ik ook niet goed trekken. En verder is idd geluid heel subjectief. Het beste is dan toch het eerst ergens in het echt te horen zo'n apparaat.
Ik hoor graag straks je ervaringen met de akoestische roosters.

• Cath18
[b]Ragnar9999 in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"Ragnar9999 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:22[/mes

De GlasVent 16 ZR AK lijkt de meest voor de hand liggende voor thuisgebruik
en ze claimen een 33dB reductie in open stand
de suskasten tot 37dB

voor degenen die het geduld kunnen opbrengen, als mijn glaszetter zijn werk doet heb ik ergens deze maand de GlasVent 16 ZR AK geplaatst op een aantal ramen i.c.m. akoestisch glas
Als dit rooster 33dB reduceert, wat is de reductie van je akoestische glas?

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:32

Saven

Administrator

Ragnar9999 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:22:
[...]

[...]

Duco heeft susroosters
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie

en suskasten
https://www.duco.eu/nl/producten/suskasten
verwarrende bij Duco is dat een aantal types bij beide staan

De GlasVent 16 ZR AK lijkt de meest voor de hand liggende voor thuisgebruik
en ze claimen een 33dB reductie in open stand
de suskasten tot 37dB

voor degenen die het geduld kunnen opbrengen, als mijn glaszetter zijn werk doet heb ik ergens deze maand de GlasVent 16 ZR AK geplaatst op een aantal ramen i.c.m. akoestisch glas
Ik ben erg benieuwd, zit ook te kijken naar dit ventilatierooster, i.c.m. vacuümglas (is dat akoestisch glas?)

In de specs zag ik echter dat het rooster-deel 7.5cm(!) hoog is. Behoorlijk fors en in your face - lijkt me. Dus ben benieuwd hoe het in de praktijk is :) !

• Barleone
7,5cm is niet veel, eerder erg weinig volgens mij.

• Ragnar9999
Cath18 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:25:
[...]

Als dit rooster 33dB reduceert, wat is de reductie van je akoestische glas?
42 (-2;-6), dus effectief 40 en 36 afhankelijk van type geluid
Volgens DUCO is de 33db in open stand en ik heb de roosters enkel waar wat geluid niet zo erg is
Zelfde glas wordt in het hele huis geplaatst
Saven schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:51:
[...]

Ik ben erg benieuwd, zit ook te kijken naar dit ventilatierooster, i.c.m. vacuümglas (is dat akoestisch glas?)

In de specs zag ik echter dat het rooster-deel 7.5cm(!) hoog is. Behoorlijk fors en in your face - lijkt me. Dus ben benieuwd hoe het in de praktijk is :) !
vergelijkbare akoestische waardes, vacuumglas is in mijn geval meer dan 2x duurder en duurde mij te lang voor het geleverd kon worden
Zal foto's plaatsen wanneer het klaar is

• Cath18
Milieu Centraal adviseert om aan de zonkant van je huis geen triple maar hr++ te nemen omdat je dan in de winter nog wat (gratis) warmte van de zon binnenkrijgt - met als kanttekening dat je voor de zomer goede zonwering moet hebben. Triple laat die winterse zonnewarmte niet door. Nu ik triple heb merk ik dat inderdaad. Had ik aan de zonkant toch hr++ moeten nemen? Hoe denken jullie hier over?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:29
Cath18 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
Milieu Centraal adviseert om aan de zonkant van je huis geen triple maar hr++ te nemen omdat je dan in de winter nog wat (gratis) warmte van de zon binnenkrijgt - met als kanttekening dat je voor de zomer goede zonwering moet hebben. Triple laat die winterse zonnewarmte niet door. Nu ik triple heb merk ik dat inderdaad. Had ik aan de zonkant toch hr++ moeten nemen? Hoe denken jullie hier over?
Dat is maar een heel klein deel van de tijd misschien een voordeel. Niet op bewolkte dagen, niet in de nacht, niet wanneer de zon ergens anders staat. Ik denk dat het vooral een voordeel is op zonnige dagen in februari/ maart, maar de nachten zijn dan ook nog koud en wat je op die dagen overdag wint kun je 's nachts (en op bewolkte dagen) weer verliezen. Zeker in de zomer is het alleen maar een nadeel. Dus nee, ik denk dat je met tripel de juiste keuze gemaakt hebt.

Zo stellig staat het niet op hun website overigens, er staat
Daarom kan hr++-glas een betere keuze zijn voor ramen aan de zonnige kant van het huis.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:23
Ik heb hier al ongeveer 4 jaar aan alle kanten triple en ik kan uit ervaring zeggen dat het nadeel van de winter in het niet valt bij het voordeel van de zomer. Op koude dagen blijft het vlakbij triple glas toch ook heel comfortabel? Bovendien dempt het geluid ook veel beter.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Rocketman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb hier al ongeveer 4 jaar aan alle kanten triple en ik kan uit ervaring zeggen dat het nadeel van de winter in het niet valt bij het voordeel van de zomer. Op koude dagen blijft het vlakbij triple glas toch ook heel comfortabel? Bovendien dempt het geluid ook veel beter.
Ik denk dat we met de huidige trend van mildere winters en hetere zomers sowieso ons niet al te druk hoeven maken voor een beetje minder zon-warmte in de winter t.o.v. minder zon-warmte in de zomer.

Liever iets meer stoken in de winter dan de airo op standje 200 laten draaien in de zomer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12 17:42
dragonhaertt schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:51:
[...]

Ik denk dat we met de huidige trend van mildere winters en hetere zomers sowieso ons niet al te druk hoeven maken voor een beetje minder zon-warmte in de winter t.o.v. minder zon-warmte in de zomer.

Liever iets meer stoken in de winter dan de airo op standje 200 laten draaien in de zomer.
Vermoed dat in de winter de betere isolatie en daardoor het minder warmteverlies meer besparing oplevert, ondanks de iets mindere instraling van zonnewarmte.

[ Voor 10% gewijzigd door Epep op 14-11-2025 17:01 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voor die paar dagen dat de zon schijnt in de winter?
Ik heb triple op een ruit die op de zuidkant staat. Zelfs in de zomer merk ik dat het in huis koeler blijft als ik toch nog zonwering en gordijn dicht doe, dus laat staan hoe dat is met "slechts" HR++.

Nee, ik zie niets in dat advies.

Signatures zijn voor boomers.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:55
Inderdaad @Cath18 . HR+++ neem je voor de betere isolatie. Als je zoveel mogelijk zonnewarmte wilt oogsten in de winter, moet je glas uitzoeken waar zoveel mogelijk IR doorheen kan stralen. En dan uiteraard combineren met zonwering, want anders wordt het in de zomer (vanaf mei t/m september) in je woning veel te warm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:32

Saven

Administrator

Ragnar9999 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:17:
[...]

vergelijkbare akoestische waardes, vacuumglas is in mijn geval meer dan 2x duurder en duurde mij te lang voor het geleverd kon worden
Zal foto's plaatsen wanneer het klaar is
Lukt het al een beetje of moeten ze nog beginnen? :) Ben echt super benieuwd! Sta op het punt om ook een knoop door te hakken, maar op papier lijken die roosters zo mega groot (7cm hoog aan de binnenkant)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
Dat is toch onzin? Glas isoleert alleen tegen omgevingswarmte en we hebben het hier over zoninstraling. dat gaat gewoon door glas heen,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:10:
[...]

Dat is toch onzin? Glas isoleert alleen tegen omgevingswarmte en we hebben het hier over zoninstraling. dat gaat gewoon door glas heen,
Zie de startpost en zoek ZTA en LTA even na of stel de vraag aan een zoekmachine

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Ragnar9999
Saven schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:40:
[...]

Lukt het al een beetje of moeten ze nog beginnen? :) Ben echt super benieuwd! Sta op het punt om ook een knoop door te hakken, maar op papier lijken die roosters zo mega groot (7cm hoog aan de binnenkant)
Ze moeten nog beginnen, sterker nog, krijg deze week te horen wanneer het glas geleverd gaat worden
Dan moet het plaatsen nog ingepland worden
Ik zal hier reageren, maar als je echt haast hebt, ben ik bang dat je aan mijn voorbeelden niets hebt

• Barleone
Zontoetreding is afhankelijk van factoren zoals meerlaags maar vooral coatings. Dat moet je puur uit specificaties halen.
Dat gezegd hebbend, het is klinkklare onzin om HR++en niet HR+++ te plaatsen voor een paar zonnestralen in de winter.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:15
Hebben er mensen ervaring met Kroon Kozijnen? Wij hebben vandaag de offerte ontvangen voor het vervangen van alle ramen (6 stuk), voordeur en plaatsen van openslaande deuren totaal ~30m2 glas. Maar ik schrok nogal van de prijs in vergelijking met zelf kunststof kozijnen bestellen bij bijvoorbeeld Creon Kozijnen.

• N0EPie0910
  • Laatst online: 15:00
Interessant topic! Bijna alles terug gelezen al, ontzettend veel geleerd, waarvoor dank!

Nou hebben wij dit voorjaar de sleutels gekregen van ons eerste koophuis, een tussenwoning uit 1982. Er zit in vrijwel alle ramen nog oud dubbelglas uit 1982, één ervan (in de woonkeuken) is lek, en één bovenlichtje in de woonkamer is nog enkel glas. Op zolder in de dakkapel zitten ramen uit 2001. Alle ramen lijken ouderwets dubbelglas (POLYGLASS SAS 1-1982 staat erin, geen andere markering. Ik gok U 2.8). Gaat in totaal om zo'n 17 m2 glas (uitgezonderd 2 velux dakramen).
Nou zit ik er aan te denken om het glas te laten vervangen voor HR++ glas, iets in de richting van 5-15-4, met U-waarde 1.0. Ik kwam op online op een totaalprijs van het glas uit op zo'n €2500, excl montage nog.

Alleen is het zo dat wij hier waarschijnlijk maar een jaar of 5-6 zullen wonen. Terug verdienen ga ik het dus zeker niet (kwam uit op een besparing van €200 per jaar), maar het gaat wel flink wat veranderen in het comfort denk ik, en dat is ook wat waard.
Hoe kijken jullie er tegen aan? En wat zou het op de meerwaarde van het huis doen als we straks het willen verkopen (nu energielabel C)?

• Barleone
@N0EPie0910
Voor de tijd waarin we leven vind ik triple de way-to-go. Ik zou zelf niet graag voor HR++ kiezen.
Als kozijnen triple aan kunnen, zou ik dat laten plaatsen.
Als het niet meer dan HR++ aan kan, dan zou ik dat kiezen.

Maar voor het betrekken van een woning voor meer dan 5 jaar zou ik wel voor verduurzaming en dus verbetering energielabel kiezen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
N0EPie0910 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:20:
Interessant topic! Bijna alles terug gelezen al, ontzettend veel geleerd, waarvoor dank!

Nou hebben wij dit voorjaar de sleutels gekregen van ons eerste koophuis, een tussenwoning uit 1982. Er zit in vrijwel alle ramen nog oud dubbelglas uit 1982, één ervan (in de woonkeuken) is lek, en één bovenlichtje in de woonkamer is nog enkel glas. Op zolder in de dakkapel zitten ramen uit 2001. Alle ramen lijken ouderwets dubbelglas (POLYGLASS SAS 1-1982 staat erin, geen andere markering. Ik gok U 2.8). Gaat in totaal om zo'n 17 m2 glas (uitgezonderd 2 velux dakramen).
Nou zit ik er aan te denken om het glas te laten vervangen voor HR++ glas, iets in de richting van 5-15-4, met U-waarde 1.0. Ik kwam op online op een totaalprijs van het glas uit op zo'n €2500, excl montage nog.

Alleen is het zo dat wij hier waarschijnlijk maar een jaar of 5-6 zullen wonen. Terug verdienen ga ik het dus zeker niet (kwam uit op een besparing van €200 per jaar), maar het gaat wel flink wat veranderen in het comfort denk ik, en dat is ook wat waard.
Hoe kijken jullie er tegen aan? En wat zou het op de meerwaarde van het huis doen als we straks het willen verkopen (nu energielabel C)?
HR+++ Triple waar dat redelijkerwijs kan.
HR++ waar Triple redelijkerwijs niet kan (bestaande kozijnen in technisch goede staat bv).

• N0EPie0910
@Rukapul en @Barleone
Dank voor jullie reacties. Helaas kunnen de huidige (houten) kozijnen geen triple aan. Heb wel gekeken naar nieuwe kozijnen en HR+++, maar kwam dan uit op een offerte van 45k voor het gehele huis, en dat kreeg ik er bij mijn wederhelft helaas niet door.. :9
Ik zit dus vast aan de houten kozijnen nog van de bouw. Technische staat is nog goed gelukkig (alleen likje verf, maar wil dat laten doen zodra het nieuwe glas er in zit).

Ik hoop mijn wederhelft van het HR++ te kunnen overtuigen door mee te laten wegen dat het ook meer oplevert bij verkoop, maar kan daar geen harde cijfers over vinden.
Soms moet ik een sales pitch houden bij dit soort verbeteringen, maar ja, het is dan ook mijn hobby/interesse en het maakt haar weinig uit :X

[ Voor 80% gewijzigd door N0EPie0910 op 28-11-2025 11:51 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Laat die sales pitch dan vooral een WAF zijn :+
Klaagt ze nu vaak over koude voeten/handen/tocht/koudeval, dan weet ik al wel wat in de pitch het meeste aandacht kan krijgen >:)
Voor labelverbetering en dus waardevermeerdering bij verkoop, aangezien het een tussenwoning is zijn voor jou het warmteverlies op het glas en het dak de grootste warmtelekken.
Dus daar aandacht aan besteden geeft procentueel de meeste verbetering. Wat het label dan daadwerkelijk wordt? Als je dat echt wil weten zou je dat kunnen laten berekenen, persoonlijk zou ik dat dus niet doen.
Comfort, valt namelijk niet uit te drukken in geld (alhoewel we als Nederlanders altijd wel een ROI willen weten van alles).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
N0EPie0910 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:49:
@Rukapul en @Barleone
Dank voor jullie reacties. Helaas kunnen de huidige (houten) kozijnen geen triple aan. Heb wel gekeken naar nieuwe kozijnen en HR+++, maar kwam dan uit op een offerte van 45k voor het gehele huis, en dat kreeg ik er bij mijn wederhelft helaas niet door.. :9
Ik zit dus vast aan de houten kozijnen nog van de bouw. Technische staat is nog goed gelukkig (alleen likje verf, maar wil dat laten doen zodra het nieuwe glas er in zit).

Ik hoop mijn wederhelft van het HR++ te kunnen overtuigen door mee te laten wegen dat het ook meer oplevert bij verkoop, maar kan daar geen harde cijfers over vinden.
Soms moet ik een sales pitch houden bij dit soort verbeteringen, maar ja, het is dan ook mijn hobby/interesse en het maakt haar weinig uit :X
Ik heb exact hetzelfde.

Voor 9k het bestaande glas vervangen door U=1.0. Dat bespaart energie en geeft comfort. Had best HR+++ gewild (zeker voor comfort / tegen koudeval) maar dan praat je over hele andere bedragen voor nieuwe kozijnen of het zoeken naar gespecialiseerde bedrijven die kozijnen aanpassen wat doorlooptijd kost (terwijl ik een oplossing voor een dozijn lekke ramen nodig had).

Wel een tip voor kunststof afstandhouders / warm edge. Door de houten kozijnen en met name ventilatie bij de neuslatten wordt het glas aan de randen kouder en condenseert vocht daar 's nachts wat in schimmel kan resulteren. Ik heb geen warm edge :+

Nieuwe dakramen, schuifpui, etc. laat ik waar mogelijk wel direct met triple uitvoeren (Velux had bij een grote maat dat nog niet in het assortiment, een leverancier van draai-naar-draaikiep-ombouw leverde ook alleen voor dubbel).

• N0EPie0910
Dank weer beiden.
Daar ga ik inderdaad op inzetten, die koude neus/handen/voeten, dan hoop ik er wel wat WAF voor te krijgen.
Warm edge had ik inderdaad op het oog. Zie nu met name op de zolderkamer bij de dakkapel, en incidenteel op de slaapkamer (1e verdieping) in de hoeken condens ontstaan. I.c.m nu nog matig schilderwerk aan de binnenkant iets dat ik zeker niet al te lang wil laten bestaan. Gelukkig nog geen houtrot nu, maar dat is een kwestie van tijd natuurlijk..

De 2 velux dakramen heb ik ook zitten kijken om te vervangen. Er zijn een aantal bedrijfjes die dat aanbieden, niet alleen glas vervangen maar feitelijk gewoon de hele opbouw. Nieuwe versies hebben namelijk meer glasoppervlak, dus meer licht, én betere isolatie in de opbouw zelf. Dat i.c.m daarin wel HR+++ glas zal veel schelen. Maar dat is ook weer 3k voor 2 ramen...

• Cath18
N0EPie0910 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:21:

De 2 velux dakramen heb ik ook zitten kijken om te vervangen. Er zijn een aantal bedrijfjes die dat aanbieden, niet alleen glas vervangen maar feitelijk gewoon de hele opbouw. Nieuwe versies hebben namelijk meer glasoppervlak, dus meer licht, én betere isolatie in de opbouw zelf. Dat i.c.m daarin wel HR+++ glas zal veel schelen. Maar dat is ook weer 3k voor 2 ramen...
Ik heb 2 nieuwe Velux dakramen met triple want de oude Velux waren rot en lek. Het type van de oude Velux doorgegeven aan de dakdekker en die deed de rest. Nu ik meer weet over glasopbouw zag ik dat dit 4-4-4 ruiten zijn en daar baal ik van want er komt veel verkeerslawaai doorheen. Dus mogelijk een aandachtspunt.

En heb je ook al duidelijk hoe je ventileert wanneer je isolatie beter is?

• N0EPie0910
@Cath18 Goed om te weten, en iets om t.z.t op te letten ja! Ik denk dat het sowieso geluid scheelt vergeleken met de twee huidige dakramen (zijn een U08 en een 304, uit resp. eind jaren 90 en 2010 of zo?). Maar inderdaad, verschillende glasdiktes kiezen.
Ik ventileer nu met type C. Ombouwen naar D is (financieel/technisch) onrealistisch, dus zou de bestaande duco's (op 't glas geplaatst) vervangen voor nieuwe, ook op 't glas. Blijft een koudebrug maar verse lucht is ook belangrijk natuurlijk.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste