Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Ik ben vooral benieuwd waar de verschillen liggen.Barleone schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:32:
[...]
Nou, je kosten en je budget zet je natuurlijk zelf op een rijtje. Hoeveel meer wil jij betalen voor ietsiepietsie meer geluidsreductie?
Andere eigenschappen: gewicht (wel of niet handmatig of met hijskraan plaatsen), lichtdoorlatendheid, u-waarde, reflectie.. er is heel veel met glas te kiezen!
33.2, 44.2, 44.4, 66.2 allemaal leuk en wel. Maar wat zit er achter die getallen. Welke verbetering? Voor welke situaties?
Dat zou mij wel helpen.
__
Ik denk dat het PVC-profiel dat wij zullen hebben maximaal 50 mm glassamenstelling toelaat. Dus ik zit op mijn marges met dit:
- 6-15-4-15-44.2(A) (49mm) voor alle standaardbeglazing & veiligheidsglas.
- 6-15-4-15-44.4(A) (50mm) voor de schuiframen, waarvoor geen rolluiken ter beschikking zullen zijn (extra inbraakwering).
En dat is dan nog enkel mogelijk omdat we in België geen veiligheidsglas langs buiten moeten zetten. Ik denk dat er een tip over is bij
- 6-15-4-15-44.2(A) voor alle standaardbeglazing
- 33.2-15-4-15-44.2(A) voor alle veiligheidsglas.
- 33.2-15-4-15-44.4(A) voor de schuiframen.
En de samenstelling 33.2 vanbuiten en 44.2/4 van binnen is mogelijks niet ideaal naar asymmetrische glas toe? Dikste glas buiten omwille van isochoredruk & windbelasting, dacht ik. Dan zit ik vanvoor ook al minstens met 44.
Een goed moment om je zelf er stevig in te verdiepen, leer je veel van. Zo niet dan heb je echt professionals nodig die je adviseren. Ik heb zoveel tijd gestoken in mijn glas en mijn situatie en wensen, dat kan ik je hier niet uit de doeken doen.
Kleine tip: bij AGC staat zeer veel documentatie online. Ook tools om zelf glas samenstellingen te maken en alle eigenschappen daarvan gepresenteerd te krijgen. Hoe dat bij andere leveranciers is weet ik niet.
PS volgens mij heb ik je gisteren een belgische bron gegeven die aangeeft wel veiligheidsglas te moeten toepassen. En zo niet: wees wijzer, kies altijd veiligheidsglas als je er tegenaan kunt lopen.
Kleine tip: bij AGC staat zeer veel documentatie online. Ook tools om zelf glas samenstellingen te maken en alle eigenschappen daarvan gepresenteerd te krijgen. Hoe dat bij andere leveranciers is weet ik niet.
PS volgens mij heb ik je gisteren een belgische bron gegeven die aangeeft wel veiligheidsglas te moeten toepassen. En zo niet: wees wijzer, kies altijd veiligheidsglas als je er tegenaan kunt lopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Barleone op 03-11-2025 22:47 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Je moet vooral bepaalde zaken uit elkaar trekken.
Er is veel keuze in glas met alle weer andere eigenschappen. Het is vooral belangrijk om te bepalen wat je doel is of wat het probleem is dat je wil oplossen.
Puur de beste Ug waarde kan je ook behalen met 4-16-4-16-4. Alleen dan lever je weer in op geluid.
33.1 staat bekend als letselveiligglas in Nederland, 44.2 als doorvalveilig, maar tegelijkertijd dus ook letselveilig.
Gelaagdglas is in de meeste gevallen in basis voor veiligheid. Dat kan deels ook behaald worden met enkel gehardglas, maar die kan weer niet doorvalveiligzijn.
Het is zoals Barleone zegt niet even hier uit te schrijven, er zijn gewoon te veel aspecten, doelen, richtlijnen etc.
Er is veel keuze in glas met alle weer andere eigenschappen. Het is vooral belangrijk om te bepalen wat je doel is of wat het probleem is dat je wil oplossen.
Puur de beste Ug waarde kan je ook behalen met 4-16-4-16-4. Alleen dan lever je weer in op geluid.
33.1 staat bekend als letselveiligglas in Nederland, 44.2 als doorvalveilig, maar tegelijkertijd dus ook letselveilig.
Gelaagdglas is in de meeste gevallen in basis voor veiligheid. Dat kan deels ook behaald worden met enkel gehardglas, maar die kan weer niet doorvalveiligzijn.
Het is zoals Barleone zegt niet even hier uit te schrijven, er zijn gewoon te veel aspecten, doelen, richtlijnen etc.
..snip..
[ Voor 97% gewijzigd door Ragnar9999 op 04-11-2025 10:20 ]
Ik heb een redelijk specifiek geval waarbij ik vooral 1 kamer geluidsdicht/geluidsarm wil krijgenCath18 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:28:
[...]
Waarom eigenlijk geen lokale balansventilatie? Of maakt dat dan weer veel geluid. Ik vind mijn roosters niet alleen lawaaierig maar ook koud. Die balansventilatie heb ik me nog niet in verdiept maar lijkt een betere optie? (ik geloof dat hier een topic over is, ga ik nog lezen).
En de overige maatregelen zijn meer barrieres die ik opricht voor het die kamer bereikt
Decentrale ventilatie heb je grofweg 2 keuzes. Namelijk de wisselaars die om de 70 seconden van richting veranderen (aanvoer en afvoer) en de duurdere die constant aan- en afvoeren
De wisselaars zijn geen optie, het eventueel tikken bij wisselen op een slaapkamer kan ik niet hebben
De duurdere kreeg ik niet duidelijk of het geluid ervan nu wel of niet teveel was. Overigens ook niet van de wisselaars
Geluid is zo subjectief, teveel tegenstrijdige berichten bij beide opties. Ik lees ook tegenstrijdige berichten over akoestische roosters, maar die komen niet in die kamer
op een gegeven moment gekozen voor de Duco Silent, spirobuizen, Renson Aeroo ventielen, waar mogelijk flexdempers, geen 90 graden bochten voor de afvoer op 3 kamers
Heb een Siegenia Aeropac besteld en getest voor de aanvoer op deze ene slaapkamer. Deze is uiterst stil op de stand voor 1 persoon
Vind hem te luidruchtig voor de stand voor 2 personen. Ook weer subjectief natuurlijk
De andere kamers krijgen de akoestische roosters
Dank voor de toelichting. Elke 70 sec een tik zou ik ook niet goed trekken. En verder is idd geluid heel subjectief. Het beste is dan toch het eerst ergens in het echt te horen zo'n apparaat.
Ik hoor graag straks je ervaringen met de akoestische roosters.
Ik hoor graag straks je ervaringen met de akoestische roosters.