• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Ook advies wat het beste van 2 werelden tussen isolatie/geluid - betaalbaarheid zou zijn voor Deceuninck ?

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:33
Eskiya schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:08:
Ook advies wat het beste van 2 werelden tussen isolatie/geluid - betaalbaarheid zou zijn voor Deceuninck ?
6-15-4-15-5
TGI

Schuifpui moet letselveilig dus het beste wat je kan nemen is 33.1-5-33.1, spouw op maximaal haalbare. Eventueel middelste blad naar 4 als het niet past.
TGI

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:05
Waarom doen ze dat toch, spouwmaat 10 aanbieden terwijl dat helemaal niet hoeft.
Is het onkunde?

• Novartis
Het interesseert ze niet, enige eat telt is het verkopen van het kozijn. Glas is bijzaak, waarschijnlijk weten sommige niet eens wat de samenstellingen voor geluid betekent. Voor Ug zou je wel verwachten dat ze het weten. Ik heb geen enkele verklaring hiervoor, wij plaatsen dagelijks nieuwe kozijnen, nog nooit zijn we onder de 15mm gezakt.

• FairyTailed
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-04 12:50
Weet iemand wat de werkelijke waarde is van de akoestische verbetering bij het gebruik van asymmetrische beglazing?

Of concreter:
  • 44.2(SIL)-18-5-18-44.2(SIL)
  • 44.2(SIL)-18-5-18-33.2(SIL)
Moet ik ervan uit gaan dat de 2de samenstelling een betere akoestische demping zal hebben dan de eerste, ook al is de glasplaat dunner? Er is immers meer symmetrie, en dus meer frequenties die gehaald worden.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:56
Gevoelsmatig zou ik voor de tweede oplossing gaan. Maar betwijfel of er schemas zijn die dat bewijzen. De denk ook niet dat het veel uitmaakt, dit omdat ze beiden folie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Epep op 22-03-2026 11:52 ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
@FairyTailed
Gewoon akoestische waarden opvragen

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Novartis
Zoals @Barleone ook aangeeft DoP verklaring aanvragen.

Wat ik heb gevonden:

SIL PVB
Optie 1: 47DB -2 -6
Optie 2: 45DB -1 -5

PVB:
Optie 1: 44DB -1 -6
Optie 2: 44DB -2 -6

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben bezig met een nieuw kunstof raamkozijn. Gealan S9000NL, dus max 52mm dikte glas
6-18-4-18-5 zou dus passen. Maar kom met de Calum configurator op een Ug waarde van 1.6 uit :?
Hoe vertaal ik dat naar de 0.5 - 0.6 waardes die normaal voor hr+++ gegeven worden?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22

Tazzios

..

@storm-biker Je bent een coating vergeten tussen buitenglas en spouw, dat scheelt 0.8 .

• marten12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-04 21:21
Bij mij worden nieuwe Schuco kozijnen geplaatst met triple glas. Daarbij stond ook de (volgens mij verplichte) asbest inventarisatie rapport op de offerte. Verder niet teveel achter gezocht, omdat ik dacht de asbest situatie wel aardig in kaart te hebben. Echter blijkt uit de inventarisatie asbest in de ruitenkit aanwezig te zijn. Ik had er zelf nog nooit van deze toepassing gehoord, maar volgens de inspecteur komt het regelmatig voor bij woningen gebouwd voor ‘94. Dus wellicht wellicht voor anderen met een oudere woning handig om hier een potje voor te reserveren.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
marten12 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:23:
Bij mij worden nieuwe Schuco kozijnen geplaatst met triple glas. Daarbij stond ook de (volgens mij verplichte) asbest inventarisatie rapport op de offerte. Verder niet teveel achter gezocht, omdat ik dacht de asbest situatie wel aardig in kaart te hebben. Echter blijkt uit de inventarisatie asbest in de ruitenkit aanwezig te zijn. Ik had er zelf nog nooit van deze toepassing gehoord, maar volgens de inspecteur komt het regelmatig voor bij woningen gebouwd voor ‘94. Dus wellicht wellicht voor anderen met een oudere woning handig om hier een potje voor te reserveren.
In het zusterdraadje 'Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.' vind je daar meer over. Ook over asbesthoudende raamkit.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1661683

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:20
marten12 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:23:
In stopverf en kit voor 1990 of zo werd dat toegevoegd om het sterker en hittebestendig te maken. Dacht dat het ook minder zou uitdrogen (of was het juist meer? ). En ook van die stukjes touw om open ruimten te vullen rond het glas zat het volgens mij in.
Het werd in 93 verboden

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-04 09:13
Ik ben bezig met het kiezen van de glasopbouw voor HR+++ (triple) beglazing in ramen die laag beginnen (onder ±30 cm vanaf de vloer). Er is geen doorvalrisico, dus volgens mij is alleen veiligheidsglas nodig om letsel te beperken bij impact.

Voor de buitenruit kies ik gelaagd glas (o.a. voor extra veiligheid/inbraakvertraging). De middelste ruit is gewoon float. Voor de binnenruit twijfel ik tussen gehard en gelaagd glas.

De afweging waar ik tegenaan loop:

Gehard binnen:
• sterker bij impact
• beter bestand tegen thermische spanningen (zon, gordijnen, radiator)

Maar: als iemand hard tegen de ruit valt en het geharde glas breekt, valt die persoon mogelijk meteen door naar de middelste ruit, die geen veiligheidsglas is. Als die ook breekt, krijg je alsnog scherpe scherven.

Gelaagd binnen:
• bij breuk blijft het glas aan de folie hangen
• blijft dus een barrière vormen als iemand ertegen valt
• extra inbraakwerend

Maar: iets minder bestand tegen thermische spanningen en mogelijk iets duurder.

De vraag is dus eigenlijk: wat zouden jullie aanbevelen bij HR+++ in dit soort situaties?
Is binnen gehard inderdaad de logische keuze vanwege thermische spanningen, of juist voor gelaagd binnen gaan omdat dat bij breuk nog een barrière vormt?

Er bestaat ook combinatie van gelaagd en gehard maar dat vind ik te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door michielhs op 07-04-2026 18:55 ]

• Novartis
33.1-4–44.2.

Voor gehard glas zie ik niet echt een doel in jouw situatie.

Wat je zelf beschrijft klopt helemaal en gehard is ook niet inbraakvertragend. Thermische breuk treedt niet zomaar op, vaak is dat een combinatie van variabelen. VSG is al iets beter bestand tegen thermische breuk dan enkel.

Vanwege de kosten zou ik het niet doen, tenzij je zegt ik wil ook het gewicht verlagen en ga op beide posities gehard nemen, de middelste ruit blijft dan wel een letselrisico.

• Tazzios

Tazzios

..

michielhs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:21:
Ik ben bezig met het kiezen van de glasopbouw voor HR+++ (triple) beglazing in ramen die laag beginnen (onder ±30 cm vanaf de vloer). Er is geen doorvalrisico, dus volgens mij is alleen veiligheidsglas nodig om letsel te beperken bij impact.
Hoe je tot de conclusie komt dat er geen doorvalrisico zou zijn is mij onduidelijk maar veiligheidsglas lijkt wel voldoende voor de NEN3569:2018 norm als ik hem goed lees.
www.kenniscentrumglas.nl/...3569-2018-toelichting.pdf
Voor de buitenruit kies ik gelaagd glas (o.a. voor extra veiligheid/inbraakvertraging). De middelste ruit is gewoon float. Voor de binnenruit twijfel ik tussen gehard en gelaagd glas.

De afweging waar ik tegenaan loop:

Gehard binnen:
• sterker bij impact
• beter bestand tegen thermische spanningen (zon, gordijnen, radiator)

Maar: als iemand hard tegen de ruit valt en het geharde glas breekt, valt die persoon mogelijk meteen door naar de middelste ruit, die geen veiligheidsglas is. Als die ook breekt, krijg je alsnog scherpe scherven.

Gelaagd binnen:
• bij breuk blijft het glas aan de folie hangen
• blijft dus een barrière vormen als iemand ertegen valt
• voelt daardoor veiliger

Maar: iets minder bestand tegen thermische spanningen en mogelijk iets duurder.

De vraag is dus eigenlijk: wat zouden jullie aanbevelen bij HR+++ in dit soort situaties?
Is binnen gehard inderdaad de logische keuze vanwege thermische spanningen, of kiezen je juist voor gelaagd binnen omdat dat bij breuk nog een barrière vormt?
Wat flarden:
  • Door gewoon glas val je niet zomaar en gehard glas is al 4 tot 5 keer sterker. Het eerste glas haalt de het momentum denk wel uit de val. Bij het opstellen van de norm is er vast overnagedacht.
  • Toen ik een keer met een glasconfigurator aan het spelen was merkte ik dat ik bij 33.1 geen warmte werende folie (70/30) kon toepassen het glas moest daarvoor 4mm zijn.
  • [i]hoe groot zijn de ramen, hoe groot is het risico daadwerkelijk? [/li]

• michielhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-04 09:13
Novartis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:55:
33.1-4–44.2.

Voor gehard glas zie ik niet echt een doel in jouw situatie.
Het doel is letsel beperken wanneer iemand tegen het glas aan valt. Dat doet gehard glas ook al, omdat het in allemaal kleine stukjes valt en dus geen scherven met bijbehorend risico creëert. Alleen als het middelste glas ook breekt is dat echter weer wel het geval.
Tazzios schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:12:
Hoe je tot de conclusie komt dat er geen doorvalrisico zou zijn is mij onduidelijk maar veiligheidsglas lijkt wel voldoende voor de NEN3569:2018 norm als ik hem goed lees.
www.kenniscentrumglas.nl/...3569-2018-toelichting.pdf
Het zijn twee ramen op de begane grond.
Wat flarden:
  • Door gewoon glas val je niet zomaar en gehard glas is al 4 tot 5 keer sterker. Het eerste glas haalt de het momentum denk wel uit de val. Bij het opstellen van de norm is er vast overnagedacht.
  • Toen ik een keer met een glasconfigurator aan het spelen was merkte ik dat ik bij 33.1 geen warmte werende folie (70/30) kon toepassen het glas moest daarvoor 4mm zijn.
  • [i]hoe groot zijn de ramen, hoe groot is het risico daadwerkelijk? [/li]
Dat dacht ik ook al, doordat het geharde glas het momentum eruit haalt lijkt me gehard glas veilig genoeg. Het betreft twee ramen van 2,40m bij 2,60m. Je kan aan zowel de binnen als buitenzijde tegen het raam vallen dus vandaar dat ik veiligheidsglas overweeg aan beide kanten. Volgens mij worden zowel gehard als gelaagd glas gezien als veiligheidsglas. Het zijn vaste ramen dus het gewicht maakt niet uit. Ik dacht aan 44.2-6-8 (gehard) of 44.2-6-44.2

[ Voor 26% gewijzigd door michielhs op 07-04-2026 21:46 ]

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-04 22:52
Iemand wel eens BENG en Fineo naast elkaar bekeken? Hoe zichtbaar zijn de puntjes bij Fineo ten opzichte van BENG? We vinden ze bij BENG wel behoorlijk zichtbaar, ookal probeer je in de verte echt door het glas te kijken ipv naar het glas.

Fineo echter geen staal van, maar scoort qua thermische isolatie stuk minder. Enige wat ons nog naar Fineo zou kunnen duwen is als puntjes daar echt wegvallen. Volgens hunzelf hebben ze meer, maar minder zichtbare afstandhouders.

[ Voor 19% gewijzigd door Hertog_Martin op 08-04-2026 13:20 ]

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
michielhs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:36:
[...]

Het doel is letsel beperken wanneer iemand tegen het glas aan valt. Dat doet gehard glas ook al, omdat het in allemaal kleine stukjes valt en dus geen scherven met bijbehorend risico creëert. Alleen als het middelste glas ook breekt is dat echter weer wel het geval.

[...]

Het zijn twee ramen op de begane grond.

[...]

Dat dacht ik ook al, doordat het geharde glas het momentum eruit haalt lijkt me gehard glas veilig genoeg. Het betreft twee ramen van 2,40m bij 2,60m. Je kan aan zowel de binnen als buitenzijde tegen het raam vallen dus vandaar dat ik veiligheidsglas overweeg aan beide kanten. Volgens mij worden zowel gehard als gelaagd glas gezien als veiligheidsglas. Het zijn vaste ramen dus het gewicht maakt niet uit. Ik dacht aan 44.2-6-8 (gehard) of 44.2-6-44.2
Ik heb niet alles gelezen hoor, maar lopen de ramen tot aan de grond, dan altijd veiligheidsglas nemen. Sowieso is het voor beneden zeg je, dus qua inbraak veiligheid wil je sowieso veiligheidsglas hebben. Gehard is 1 klein tikje met een noodhamer en alles ligt in puin.

Maar ik heb niet de volledige context, dus ik kan er naast zitten 😊

Overigens is gehard glas theoretisch wel veiligheidsglas, maar er zit een groot verschil tussen doorvalbeveiliging. Nu is dat op BG niet noodzakelijk, maar zoals eerder aangegeven, lijkt mij dat je altijd gelaagd glas wilt, i.v.m. inbraak

[ Voor 8% gewijzigd door Wachten... op 10-04-2026 09:55 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:42
@Wachten... gehard glas wat je met “1 klein tikje” in puin krijgt? Dat is helemaal niet zo. Zelfs een standaard dubbel glas ruit krijg je niet met “1 klein tikje” stuk, gehard glas al helemaal niet. Dat is echt stevig hoor.

Maar volgens mij is alles er nu wel over gezegd en kan de vraagsteller zijn keuze maken.

• Tazzios

Tazzios

..

michielhs schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:36:
..

Veiligheidsglas(gelaagd of gehard) is dan sowieso verplicht aan beide kanten.

• Wachten...
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:07:
@Wachten... gehard glas wat je met “1 klein tikje” in puin krijgt? Dat is helemaal niet zo. Zelfs een standaard dubbel glas ruit krijg je niet met “1 klein tikje” stuk, gehard glas al helemaal niet. Dat is echt stevig hoor.

Maar volgens mij is alles er nu wel over gezegd en kan de vraagsteller zijn keuze maken.
Ik had het over inbraak, dus die gasten hebben dan iets van een noodhamer of pen mee, en dan is je ruit inderdaar zonder enige moeite aan diggelen. Alleen gehard glas op de benedenverdieping wil je echt niet.

Ik heb het voor de duidelijkheid in het vorige bericht even erbij gezet

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 10-04-2026 09:57 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:17
Ik heb een jaren 30-woning met dubbel glas. Op de bovenverdieping is op mijn slaapkamer één kozijn “lek”, en de andere werkkamer voelt gewoon koud aan. Ik twijfel of ik alleen het glas moet vervangen of alle kozijnen. De badkamer kom ik alleen om te douchen. En de bijkamer is tevens mijn werkkamer, Is het vreemd om, vanuit budgetoverweging, al het glas te vervangen door HR++ (triple glas past niet), terwijl de kozijnen nog niet heel slecht zijn? Ze vertonen lichte sporen van houtrot.

Daarnaast mis ik wel ventilatierooster. Geen idee of ze dit tegenwoordig in het glas kunnen maken, maar dat zou ik dan wel graag willen.

[ Voor 12% gewijzigd door 0re0 op 14-04-2026 20:31 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
0re0 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:29:
Is het vreemd om, vanuit budgetoverweging, al het glas te vervangen door HR++ (triple glas past niet), terwijl de kozijnen nog niet heel slecht zijn? Ze vertonen lichte sporen van houtrot.
Op zich niet vreemd mits je je kozijnen ook herstelt en aflakt.
Daarnaast mis ik wel ventilatierooster. Geen idee of ze dit tegenwoordig in het glas kunnen maken, maar dat zou ik dan wel graag willen.
Roosters worden op het glas geschoven en dan als geheel geplaatst. Kan dus eigenlijk altijd wel. Kijk maar eens naar bv Duco roosters.

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23
Wij krijgen binnenkort triple glas en gaan bij een aantal ramen screens plaatsen.
Het idee is om de screens ook deels dicht te gebruiken om een laagstaande zon te blokkeren.

Nu geeft een vertegenwoordiger aan dat dit niet kan: volgens hem kan een screen alleen volledig open of volledig dicht. Deels laten zakken zou het risico op een thermische breuk van het glas vergroten. Hij was daar erg stellig in.
Ik begrijp dat niet helemaal, want een rolluik kan je bijvoorbeeld op een kierstand tussen de lammelen zetten, dan is er toch ook kans op een thermische breuk?
We willen juist screens om deels te laten zakken, nu twijvelen we.

Iemand die wat advies kan geven?

• Tazzios

Tazzios

..

@Repro glas kan bij een 'te groot' thermisch verschil breken.
Praktijk? hangt van de situatie af, niemand kan het van te voren voorspellen.
Laagstaande zon is niet zo sterk meer maar als verkoper wil je geen risico lopen. Een 'vergroot' risico is er altijd, ook met een boom in de tuin.

Ik heb zelf al jaren op maar de helft van 2dubbelglas balkon warmtewerend folie.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 19-04-2026 22:22 ]

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Repro schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:13:
Wij krijgen binnenkort triple glas en gaan bij een aantal ramen screens plaatsen.
Het idee is om de screens ook deels dicht te gebruiken om een laagstaande zon te blokkeren.

Nu geeft een vertegenwoordiger aan dat dit niet kan: volgens hem kan een screen alleen volledig open of volledig dicht. Deels laten zakken zou het risico op een thermische breuk van het glas vergroten. Hij was daar erg stellig in.
Ik begrijp dat niet helemaal, want een rolluik kan je bijvoorbeeld op een kierstand tussen de lammelen zetten, dan is er toch ook kans op een thermische breuk?
We willen juist screens om deels te laten zakken, nu twijvelen we.

Iemand die wat advies kan geven?
Volgens mij is de kans dat dit gebeurt best klein (n=1) maar de kans op een breuk zal ongetwijfeld toenemen bij grote temperatuur verschillen binnen 1 ruit. Je vertegenwoordiger heeft dus een punt en zal zich graag volledig willen indekken. Een rolluik op kierstand is voor 95% gesloten en heeft via de kierstand juist ventilatie wat ook wordt aangeraden.

In mijn vorige woning heb ik een jaar of 5 lang de screens regelmatig op 40% tot 60% gehad afhankelijk van de stand van de zon. Was ook triple glas waar ik zelf achteraf een creon screen op had gemonteerd. Vol in de zon op het zuiden.

Waar je rekening mee kan houden is om een lichte kleur screen te nemen, eventueel een screen die ook warmte reflecteert. Daarnaast is het denk ik ook afhankelijk van hoe groot je ruit is. In mij geval was het een groot raam in de woonkamer maar met 2 zij raampjes erin waardoor de middelste ruit relatief gezien kleiner was.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou juist, aan de buitenkant, een donkere nemen, dan houdt die juist meer warmte tegen (scherm zelf wordt warm, maar dat komt er beperkt 'tegen het glas').
En ligt natuurlijk aan de afstand tussen het screen en het raam.

Maar als het een groot raam is, wat let je om deze helemaal dicht te doen. De zon schijnt dus waarschijnlijk alsnog licht genoeg binnen.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik ben op zoek naar (bij voorkeur) aluminium renovatiekozijnen die in het bestaande houten kozijn geplaatst kan worden.
We hebben op de eerste verdieping houten kozijnen waarvan 1 dragend is voor het dak. Van wat ik kan vinden zijn alleen kozijnen met 25mm aanslag (dus reguliere afmetingen) waarbij ik zou verwachten dat er ook kozijnen zijn met 60mm aanslag zijn?

Heeft hier al iemand ervaring met renovatiekozijnen?

[ Voor 7% gewijzigd door BiLLY_daKid op 20-04-2026 13:07 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
Weet iemand wat er voor verschillen zijn tussen tripple glas 4-14-4-14-4 en 4-15-4-15-4 beide hebben volgens de datasheets geen verschillen in U waarde (0.6).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De U waarde is een afronding en het zal iets schelen. Maar weet je zeker dat je alle glasbladen dezelfde dikte wilt hebben? Dat heb ik ook met triple, maar het is behoorlijk gehorig. Woon ik in een rustig hofje, dus niet zo erg, maar als je wat drukker woont is dat echt wel een ding! (als in, mijn oude jaren 80 dubbel glas was stiller)

• Kees85
Het liefste had ik 4-5-6mm dikte maar de kunststof kozijnen boer levert helaas maar 2 smaken glas, 1 is hr++ u 1.1, of triple u 0.6 en dan krijg ik bovengenoemde.
Helaas valt hierin niets te bedingen hoezeer ik ook heb aangedrongen.

• Barleone
Kees85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:28:
Het liefste had ik 4-5-6mm dikte maar de kunststof kozijnen boer levert helaas maar 2 smaken glas, 1 is hr++ u 1.1, of triple u 0.6 en dan krijg ik bovengenoemde.
Als je nog niet getekend hebt zou ik maar goed verder kijken. Deze wil kennelijk snel en makkelijk zijn marge op de klus pakken en door naar de volgende klant.

• Kees85
Helaas zijn er weinig leveranciers van deze profielen in de buurt (noord-oost nl) dus het is kiezen of delen.
Ik heb namelijk al enige kozijnen met het betreffende Gealan s9000 profiel, En wil het liefste alle profielen hetzelfde.
Dan kies ik liever deze leverancier die in elk geval stelkozijnen gebruikt dan de ander die kit en pur gebruikt.
Ik vind ook dat het beter kan maar bedrijven hebben het blijkbaar voor het zeggen, voor jou 10 anderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees85 op 23-04-2026 04:13 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kees85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:28:
Dan zou ik op zoek gaan naar een andere kozijnenleverancier. Als je een beetje geluidwering wilt, dan wil je verschillende glasdiktes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Barleone
Andrehj schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:08:
[...]

Dan zou ik op zoek gaan naar een andere kozijnenleverancier. Als je een beetje geluidwering wilt, dan wil je verschillende glasdiktes.
En vooral met folies (gelaagd glas) maak je akoestisch sprongen in geluidswering.
@Kees85 Ik zou out of the box gedacht misschien wel je favoriete kozijnen bestellen met enkelglas en vervolgens bij een andere partij goed glas uitzoeken en laten plaatsen.

• srkoster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:58
@Ragnar9999 hoe bevallen de glasvent roosters?

• Kees85
@Barleone 2 smaken zijn leverbaar hr++ u 1.1 of tripple u 0.6 4 14 4 14 4.
Geen andere opties leverbaar of bespreekbaar.

• Barleone
@Kees85
Het is bizar. Zo’n bedrijf kan maar beter opdoeken mijns inziens. Je zou ze een boek van Jos Burgers cadeau moeten doen: https://josburgers.nl/boeken/
Maar terug naar je eerste vraag: een spouw van 15 heeft natuurlijk iets minder warmte overdracht dan 14. 15 is meestal de standaard. Er is geen enkele reden om voor 14 te gaan als die 2mm extra toch wel in je kozijn past.

• Tazzios

Tazzios

..

Indien dat de enige keuzes zijn vraag ik mij af of het bedrijf wel veiligheidsglas plaatst op plekken waardat vereist is. :X

• Ragnar9999
  • Laatst online: 14:06
slecht, vind het geen aanrader
ontzettend moeilijk om aan te geven wat het nou scheelt of juist niet aan geluid, maar ik zou de volgende keer een andere oplossing zoeken

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:07
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:54:
[...]

slecht, vind het geen aanrader
ontzettend moeilijk om aan te geven wat het nou scheelt of juist niet aan geluid, maar ik zou de volgende keer een andere oplossing zoeken
Sinds vorige week nieuwe kozijnen en hr+++ glas. In badkamer raam een raamventilatie maar geluid is aanzienlijk harder als in alle andere kamers.

• Ragnar9999
RicooCardoo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:40:
[...]

Sinds vorige week nieuwe kozijnen en hr+++ glas. In badkamer raam een raamventilatie maar geluid is aanzienlijk harder als in alle andere kamers.
Wat zit er in de andere kamers ter vergelijking?

• RicooCardoo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:07
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:46:
[...]

Wat zit er in de andere kamers ter vergelijking?
6/14/6/14/6 verdeling als triple glas met kunststofkozijnen met schuco profiel.
Dit zit ook in de badkamer, alleen daar dan met ventilatierooster.
Alle andere ramen hebben we zonder genomen.

• Ragnar9999
RicooCardoo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:50:
[...]

6/14/6/14/6 verdeling als triple glas met kunststofkozijnen met schuco profiel.
Dit zit ook in de badkamer, alleen daar dan met ventilatierooster.
Alle andere ramen hebben we zonder genomen.
@srkoster vroeg het aan mij omdat ik gekozen heb voor de DUCO Glasvent roosters die beter geluid zouden moeten blokken

Badkamer zal betegeld zijn en daarom dat het harder klinkt?
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste