Cath18 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:28:
[...]
Waarom eigenlijk geen lokale balansventilatie? Of maakt dat dan weer veel geluid. Ik vind mijn roosters niet alleen lawaaierig maar ook koud. Die balansventilatie heb ik me nog niet in verdiept maar lijkt een betere optie? (ik geloof dat hier een topic over is, ga ik nog lezen).
Ik heb een redelijk specifiek geval waarbij ik vooral 1 kamer geluidsdicht/geluidsarm wil krijgen
En de overige maatregelen zijn meer barrieres die ik opricht voor het die kamer bereikt
Decentrale ventilatie heb je grofweg 2 keuzes. Namelijk de wisselaars die om de 70 seconden van richting veranderen (aanvoer en afvoer) en de duurdere die constant aan- en afvoeren
De wisselaars zijn geen optie, het eventueel tikken bij wisselen op een slaapkamer kan ik niet hebben
De duurdere kreeg ik niet duidelijk of het geluid ervan nu wel of niet teveel was. Overigens ook niet van de wisselaars
Geluid is zo subjectief, teveel tegenstrijdige berichten bij beide opties. Ik lees ook tegenstrijdige berichten over akoestische roosters, maar die komen niet in die kamer
op een gegeven moment gekozen voor de Duco Silent, spirobuizen, Renson Aeroo ventielen, waar mogelijk flexdempers, geen 90 graden bochten voor de afvoer op 3 kamers
Heb een Siegenia Aeropac besteld en getest voor de aanvoer op deze ene slaapkamer. Deze is uiterst stil op de stand voor 1 persoon
Vind hem te luidruchtig voor de stand voor 2 personen. Ook weer subjectief natuurlijk
De andere kamers krijgen de akoestische roosters