Ik heb geen roosters. Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag hoe mijn kozijnen zijn geplaatst?Novartis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:52:
[...]
Je hebt een spouw van 42mm. Het zijn nieuwe kozijnen dus nieuw glaslatten zijn ook makkelijk te verkrijgen, waardoor je naar een andere spouwbreedten.
Vakgroep Glas heeft documentatie over geluidsdemping online staan. Semco en Scheuten glas heeft ook alles online staan over de samenstellingen en de bijbehorende dempingen.
Pilkington heeft een app hiervoor, ik zou me dus eerst hierin verdiepen alvorens een keuze te maken, want van je kozijnbedrijf moet je niet te veel verwachten blijkt.
Ik zou gaan voor 6-14-5-13-4 met de huidige spouw en rekening houdend met de kosten.
Als kosten niet uit maken zou ik gaan voor 33.1-16-4-16-5 of spelen met de opties en spouw tot je de gewenste demping hebt.
Hoe zijn je kozijnen geplaatst?
Heb je roosters?
@Cath18
Kan het zijn dat dit een extern geluid is, wat voorheen werd overstemd doordat je toen glas had wat sowieso meer geluid doorliet?
Kan het zijn dat dit een extern geluid is, wat voorheen werd overstemd doordat je toen glas had wat sowieso meer geluid doorliet?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Bij mijn oude glas en kozijnen (oud dubbel en aluminium kozijnen uit 1975), als ik in de avond raam en rooster dichtdeed dan hoorde ik niets. Nu hoor ik met alles dicht een ruis van de snelweg.
Sluit het kozijn wel goed aan? Misschien dat er ergens compriband of rubber mist?
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Als we wisten wat je er voorheen in had dan hadden we nog kunnen vergelijken op basis van technische specificaties.
Daar heb je nu niets meer aan. Ik zou dan de ruiten vervangen waar je het meest last hebt, maar start eerst met een kamer.
Zoek eerst ook uit wat het geluid is waar je last van hebt en kijk in welke spectrum dat valt. Op basis van die informatie moet je een samenstelling kiezen.
Snelwegverkeer valt in sepctrum 1.
Daar heb je nu niets meer aan. Ik zou dan de ruiten vervangen waar je het meest last hebt, maar start eerst met een kamer.
Zoek eerst ook uit wat het geluid is waar je last van hebt en kijk in welke spectrum dat valt. Op basis van die informatie moet je een samenstelling kiezen.
Ruis gaat volgens mij niet zo makkelijk door glas. Ik krijg echt gevoel dat iets niet goed aansluit. Dat kunnen raam rubbers zijn, afdichtingen aan het kozijn. Kozijn afdichting naar de muur. Geluid kruipt onder de vensterbank door. Enz.enz.Cath18 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:00:
Bij mijn oude glas en kozijnen (oud dubbel en aluminium kozijnen uit 1975), als ik in de avond raam en rooster dichtdeed dan hoorde ik niets. Nu hoor ik met alles dicht een ruis van de snelweg.
Dus maak het stil in huis en ga met je oor langs alle aansluitingen en afdichtingen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Zelfs als het bij alledrie de kamers het geval is? Maar ik zal idd ook daar eens goed luisteren.Seafarer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:55:
[...]
Ruis gaat volgens mij niet zo makkelijk door glas. Ik krijg echt gevoel dat iets niet goed aansluit. Dat kunnen raam rubbers zijn, afdichtingen aan het kozijn. Kozijn afdichting naar de muur. Geluid kruipt onder de vensterbank door. Enz.enz.
Dus maak het stil in huis en ga met je oor langs alle aansluitingen en afdichtingen.
Het is de snelweg waar ik last van heb dus dat is spectrum 1. Waar vind ik info over die spectrums? En hoe gebruik ik dat om een samenstelling te kiezen? Staan er ergens richtlijnen of weet de glashandel dat dan?Novartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:
Als we wisten wat je er voorheen in had dan hadden we nog kunnen vergelijken op basis van technische specificaties.
De samenstelling van het oude glas is waarschijnlijk 5-12-4, ik heb het net gevraagd aan het kozijnenbedrijf. Het gewone hr++ dat hij gebruikt is 5-18-4. Als ik bij het oude glas niets hoorde dan zou deze samenstelling moeten werken? En ik heb nu kunststof isolerende kozijnen itt eerst oude generatie aluminium dus dat zou zeker moeten werken. In elke slaapkamer hoor ik nu snelweg dus kan bijna niet aan montage liggen, dan hebben ze het overal verkeerd gedaan. Dat geloof ik niet want dit team was overduidelijk heel ervaren.
Ik heb recent bij Creon Kozijnen een tweetal aluminium vaste ramen laten maken profiel Aluprof MB79 . Het zijn twee stompe kozijnen ivm plaatsing in de buitenmuur en in de spouw. Een bovenlicht (30cm x 3 meter) en een WC-raam. Beide waren op de millimeter nauwkeurig. Bij deze leverancier kon dat worden besteld met melkglas en een gelaagde buitenzijde (helaas geen warm edge). Levertijd was volgens planning. Verbaasde mij wel dat het glas (volgens de sticker) al binnen twee weken was geproduceerd.
Bij het WC-raam zit het verstek niet helemaal lekker. Dat is na installatie niet meer te zien. De glaslatten zijn keurig haaks gezaagd.
Nu heb ik ook een vraag. Ik heb een kozijn laten maken bij Kozijnenbestellen, want hier was meer maatwerk mogelijk zoals vast/draaikiep en bepalen hoogte de klink en de Aluprof MB79 SI variant (meer isolatie). Ik heb daar de onderstaande artikelen bij gekregen. Even checken: er zitten stel/pasblokjes bij, maar wat moet ik met die zwarte rubbertjes?
En bij de Creon kozijnen heb ik geen extra isolatie rondom het glas, geen celband of EPS. Bij de SI denk ik dat het meegeleverde EPS rondom het glas moet?
Bij het WC-raam zit het verstek niet helemaal lekker. Dat is na installatie niet meer te zien. De glaslatten zijn keurig haaks gezaagd.
![]() | ![]() | ![]() |
En bij de Creon kozijnen heb ik geen extra isolatie rondom het glas, geen celband of EPS. Bij de SI denk ik dat het meegeleverde EPS rondom het glas moet?
![]() | ![]() |
Als iemand consequent verkeerd plaatst dan kan dat.Cath18 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:40:
[...]
Zelfs als het bij alledrie de kamers het geval is? Maar ik zal idd ook daar eens goed luisteren.
5-12-4 denkt kozijnenbedrijfNovartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:
Dat is iets beter dan 4-4-4.
Zijn de kozijnen geplaatst met stelkozijnen? Welke merk kozijnen en welk profiel? Met aanslag of zonder aanslag?
Zijn de kozijnen geplaatst met stelkozijnen? Welke merk kozijnen en welk profiel? Met aanslag of zonder aanslag?
Gisteravond mijn oor te luisteren gelegd langs de kozijnranden maar daar komt niets doorheen. Ik kon nu juist goed horen dat het door het glas heen komt dus bedankt voor de suggestie. En ik weet het zeker want ik hoor heel goed en heel precies, anders zou ik ook niet zo'n probleem hebben met dat geluid.Seafarer schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:48:
[...]
Als iemand consequent verkeerd plaatst dan kan dat.
Oei. Das vervelend ik had gehoopt dat je wat zou vinden, buiten het glas om dan, want dat is redelijk goedkoop op te lossen.Cath18 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:55:
[...]
Gisteravond mijn oor te luisteren gelegd langs de kozijnranden maar daar komt niets doorheen. Ik kon nu juist goed horen dat het door het glas heen komt dus bedankt voor de suggestie. En ik weet het zeker want ik hoor heel goed en heel precies, anders zou ik ook niet zo'n probleem hebben met dat geluid.
Ja er zijn stelkozijnen geplaatst. Profiel is Rehau. Het kozijnenbedrijf produceert de kozijnen zelf. Met aanslag.Novartis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:52:
Dat is iets beter dan 4-4-4.
Gisteravond bij de kozijnen geluisterd maar daar komt het geluid niet doorheen.
Dan moet je toch andere ruiten nemen. Vraag even aan dat bedrijf of ze je tegemoet kunnen komen daarin, gezien ze je al een keer glas hebben verkocht.
Dan moet je nu vooral kijken om binnen de sponning maat te blijven, maar toch anders glas nemen wat beter dempt.
Dat kan zijn 3 verschillende ruit diktes in de samenstelling of een optie met geluidsdempend glas(gelaagd).
Dan moet je nu vooral kijken om binnen de sponning maat te blijven, maar toch anders glas nemen wat beter dempt.
Dat kan zijn 3 verschillende ruit diktes in de samenstelling of een optie met geluidsdempend glas(gelaagd).
Ah, iemand met een Duco suskastBarleone schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:19:
Ja, je zult echt moeten kijken naar de akoestische waarden van nieuw glas. En zeker niet uit de losse pols een nieuwe ruit met verschillende glasopbouw laten plaatsen.
Ik heb zeer goede ervaring met triple AGC Stratophone van 50mm dikte (icm Duco suskast) in houten kozijnen.
Zou graag horen hoe ze bevallen, uiteraard vooral op het gebied van geluid
offtopic:
@Ragnar9999
Deze doet het qua geluidsdemping fantastisch. Het is qua formaat dan ook een beest.
https://www.duco.eu/nl/pr...nde-ventilatie/ducomax-zr
Zoals met alle duco roosters: ze laten klein spul en muggen vrolijk door. Verzin daar zelf een list voor!
@Ragnar9999
Deze doet het qua geluidsdemping fantastisch. Het is qua formaat dan ook een beest.
https://www.duco.eu/nl/pr...nde-ventilatie/ducomax-zr
Zoals met alle duco roosters: ze laten klein spul en muggen vrolijk door. Verzin daar zelf een list voor!
Ik was zo gestresst door alles dat ik een voor de hand liggende actie over het hoofd zag: ik zit in een rij van 6 identieke huizen en twee buren hebben nieuwe kozijnen. Dus ik ga eerst even uitzoeken hoe hun geluid is en wat voor glas ze hebben. Dan weet ik hopelijk beter wat ik moet kiezen.Novartis schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:35:
Dan moet je toch andere ruiten nemen. Vraag even aan dat bedrijf of ze je tegemoet kunnen komen daarin, gezien ze je al een keer glas hebben verkocht.
Update: bij de buren geweest. Nr 1 hoor ik wat geluid, opbouw is 4-18-4-18-4, bijna hetzelfde als mijn glas, dus het klopt dat ik wat hoor. Nr 2 bijna helemaal stil net niet helemaal, het is hr++ maar ik kon de opbouw niet zien, ik gok op 4-5. Had het idee dat er wat geluid via het kozijn kwam (ze hebben het zelf geplaatst).
Heb in de avond bij mezelf geluisterd met een decibelmeter op mijn telefoon. Met raam open en met raam dicht. Ik twijfel of ik dit ding nou goed aflees, ik probeer een screenshot te plaatsen maar weet niet of dat lukt
Heb in de avond bij mezelf geluisterd met een decibelmeter op mijn telefoon. Met raam open en met raam dicht. Ik twijfel of ik dit ding nou goed aflees, ik probeer een screenshot te plaatsen maar weet niet of dat lukt
Lees ik dit goed: luidste geluid is 61.7decibel. En het luidste geluid zit op 3.9Hertz en dat betekent lage tonen. Klopt dit? (deze screenshot was met raam dicht)
Kan ik dit gebruiken om advies bij een glashandel te vragen?
Een aantal mensen hier vertelden dat ze geluidswerend glas hebben. Hoe zijn jullie tot je keuze van glassamenstelling gekomen?
Kan ik dit gebruiken om advies bij een glashandel te vragen?
Een aantal mensen hier vertelden dat ze geluidswerend glas hebben. Hoe zijn jullie tot je keuze van glassamenstelling gekomen?
[ Voor 11% gewijzigd door Cath18 op 22-09-2025 23:00 ]
Nee, klopt niet. In je screenshot is de max op de verticale as 0db. Dat is dus de referentie. Deze app gebruikt de schaal dBFS (db Full Scale). Daarbij is 0dB het maximum wat gemeten kan worden. Je luidste piek zit daar 61dB onder.Cath18 schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:56:
Lees ik dit goed: luidste geluid is 61.7decibel. En het luidste geluid zit op 3.9Hertz en dat betekent lage tonen. Klopt dit? (deze screenshot was met raam dicht)
Het is onzin dat die app 4Hz meet. Want (a) dat is helemaal niet te horen door een mens en (b) helemaal niet te meten met een simpele telefoon.
De enige conclusie die ik (voorzichtig) trek uit dit screenshot is dat er geen duidelijke (resonantie-)pieken in het spectrum zitten. Daarmee *lijkt* het probleem niet een resonantiefrequentie van het glas te zijn. Dat strookt ook wel met jouw omschrijving van "ruis".
Mogelijk dat je een iets duidelijkere meting krijgt als je een logaritmische schaal gebruikt. Waarschijnlijk is dat te selecteren met een druk op de knop waar nu "linear" staat. Maar ik vermoed dat je ook dan geen resonantiepieken zult zien. Die zijn te herkennen doordat de piek zich steeds iets minder herhaald bij 2x de frequentie van de vorige piek.
@Cath18
Gekomen tot de samenstelling door heel veel te spelen met de Glass Configurator van AGC voor het samenstellen van glas. https://www.agc-yourglass.com/configurator/nl Verder een AGC medewerker aan de lijn gehad die mij een bepaalde samenstelling adviseerde.
Je ontdekt dan ook dat er zo veel meer komt kijken bij glas: kleur, isolatiewaarde, glashelderheid, gehard of niet, gelaagd, coatings, etc.
PS je wordt op je wenken bediend, zie de iOs app van AGC voor geluid:
https://agcglassbelgium.be/nl/widget/apps
Oeps, niet zo nieuwe app. Maar je kunt er wellicht wat mee meten.
Gekomen tot de samenstelling door heel veel te spelen met de Glass Configurator van AGC voor het samenstellen van glas. https://www.agc-yourglass.com/configurator/nl Verder een AGC medewerker aan de lijn gehad die mij een bepaalde samenstelling adviseerde.
Je ontdekt dan ook dat er zo veel meer komt kijken bij glas: kleur, isolatiewaarde, glashelderheid, gehard of niet, gelaagd, coatings, etc.
PS je wordt op je wenken bediend, zie de iOs app van AGC voor geluid:
https://agcglassbelgium.be/nl/widget/apps
Oeps, niet zo nieuwe app. Maar je kunt er wellicht wat mee meten.
[ Voor 53% gewijzigd door Barleone op 23-09-2025 02:54 ]
Het feest gaat beginnen 😁 en goed weer helpt mee.
Na ontvangst met koffie eerst een check op 'wat gaan we doen' en alles nog een keer nameten. En ik foto's maken van de 2 karren met kozijnen en ramen 😁.
Na ontvangst met koffie eerst een check op 'wat gaan we doen' en alles nog een keer nameten. En ik foto's maken van de 2 karren met kozijnen en ramen 😁.
[ Voor 16% gewijzigd door Boeryepes op 29-09-2025 08:58 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Beste Tweakers even een vraag aan jullie over glas. Het probleem waar ik eerder over schreef is nog niet opgelost maar binnenkort komt er iemand decibellen meten en ook komt er een akoestisch expert. De resultaten en aanbevelingen daarvan zal ik jullie dan graag voorleggen maar voor nu het volgende: deel van mijn probleem is dat door het isolatieglas de akoestiek in huis harder is geworden. Die was al hard vanwege betonnen huis en ik had al veel maatregelen bv dikke gordijnen, hoogpolige vloerkleden etc. Maar nu moet er meer. Volgens ChatGPT helpt akoestisch glas, iig de binnenste glaslaag van de ruit akoestisch. Nou overweeg ik toch mijn keukenruit te vervangen (nu 4-15-4-15-4, en voor de duidelijkheid het is een open keuken dus bgg is 1 grote ruimte). De kozijnenboer stelt voor 4-20-44/2 (er kan max 50mm in). Heb ik het goed dat het qua geluidsdemping niet uitmaakt of de akoestische laag aan de binnenkant of aan de buitenkant zit? Zou een akoestische laag aan de binnenkant inderdaad een verschil maken qua akoestiek? (en ik verwacht dat ik sws ook akoestische panelen moet ophangen). En ik ben nogal argwanend geworden wanneer ik in een glassamenstelling 3x een 4mm zie. Telt een 44/2 glasplaat als 2x 4mm of als 8mm? Bv. Pilkington Optiphon 66/2-16A-44.2 houdt 42dB (41;38) tegen volgens Pilkington, maar een 66/2-16A-8 houdt 43dB (41;36) tegen. Dus een enkele glaasplaat van 8mm houdt meer tegen dan 2x4mm met een akoestische laag ertussen? Wat is dan nog het nut van die akoestische laag? Dank voor jullie meedenken alvast...
Edit: tegenover mijn keukenraam aan de achterkant van mijn huis is een schuifpui met veiligheidsglas 33.1-sp-4-sp-33.1. Minder erg als 4-15-4-15-4 maar toch vind ik dat hier, met roosters dicht, nog steeds veel geluid doorheen komt. Wat denken jullie ervan?
Edit: tegenover mijn keukenraam aan de achterkant van mijn huis is een schuifpui met veiligheidsglas 33.1-sp-4-sp-33.1. Minder erg als 4-15-4-15-4 maar toch vind ik dat hier, met roosters dicht, nog steeds veel geluid doorheen komt. Wat denken jullie ervan?
[ Voor 9% gewijzigd door Cath18 op 11-10-2025 12:51 ]
Glas dempt niet, maar isoleert en reflecteert. Geluids energie hebben we het dan over.Cath18 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:40:
Beste Tweakers even een vraag aan jullie over glas. Het probleem waar ik eerder over schreef is nog niet opgelost maar binnenkort komt er iemand decibellen meten en ook komt er een akoestisch expert. De resultaten en aanbevelingen daarvan zal ik jullie dan graag voorleggen maar voor nu het volgende: deel van mijn probleem is dat door het isolatieglas de akoestiek in huis harder is geworden. Die was al hard vanwege betonnen huis en ik had al veel maatregelen bv dikke gordijnen, hoogpolige vloerkleden etc. Maar nu moet er meer. Volgens ChatGPT helpt akoestisch glas, iig de binnenste glaslaag van de ruit akoestisch. Nou overweeg ik toch mijn keukenruit te vervangen (nu 4-15-4-15-4, en voor de duidelijkheid het is een open keuken dus bgg is 1 grote ruimte). De kozijnenboer stelt voor 4-20-44/2 (er kan max 50mm in). Heb ik het goed dat het qua geluidsdemping niet uitmaakt of de akoestische laag aan de binnenkant of aan de buitenkant zit? Zou een akoestische laag aan de binnenkant inderdaad een verschil maken qua akoestiek? (en ik verwacht dat ik sws ook akoestische panelen moet ophangen). En ik ben nogal argwanend geworden wanneer ik in een glassamenstelling 3x een 4mm zie. Telt een 44/2 glasplaat als 2x 4mm of als 8mm? Bv. Pilkington Optiphon 66/2-16A-44.2 houdt 42dB (41;38) tegen volgens Pilkington, maar een 66/2-16A-8 houdt 43dB (41;36) tegen. Dus een enkele glaasplaat van 8mm houdt meer tegen dan 2x4mm met een akoestische laag ertussen? Wat is dan nog het nut van die akoestische laag? Dank voor jullie meedenken alvast...
Als er al te veel geluid binnen is dan ga je dat niet dempen met beter isolerend glas. Dat zal het alleen maar beter binnen houden.
Geluidsisolatie glas wordt zo gemaakt dat zo min mogelijk energie getransporteerd kan worden (nog steeds geluid waar we het over hebben.
Als het al binnen is en je wil het dempen dan helpt alleen absorptie en in specifiekere gevallen dispersie.
Dikke tapijten en gordijnen doen zeker wat, maar voor beperkte frequentie en hoeveelheid energie. En dan moeten ze ook nog op de plekken zijn waar die energie aankomt en dus geabsorbeerd kan worden.
Kun je de akoestiek niet verbeteren met die akoestische panelen die je tegenwoordig overal ziet?Cath18 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:40:
Beste Tweakers even een vraag aan jullie over glas. Het probleem waar ik eerder over schreef is nog niet opgelost maar binnenkort komt er iemand decibellen meten en ook komt er een akoestisch expert. De resultaten en aanbevelingen daarvan zal ik jullie dan graag voorleggen maar voor nu het volgende: deel van mijn probleem is dat door het isolatieglas de akoestiek in huis harder is geworden.
heb ze zelf niet, weet niet of ze doen wat ze beloven
Glas is een hard oppervlak, dus geluiden die binnen ontstaan reflecteren op dat oppervlak. Maar geluiden die als bron buiten je huis liggen, zoals verkeer, kunnen sterk worden verminderd met akoestisch isolerend glas.Cath18 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:40:
Je geeft aan dat je gelaagd glas hebt in de schuifpui, dat is 6-sp-4-sp-6. De folie is geen akoestische pvb-folie. Toch is het beter dan 4-15-4-15-4. Ook verwacht ik dat er door gesloten roosters evengoed meer geluid komt dan door dat gelaagde glas. Het is vaak erg moeilijk te beluisteren waar het namelijk vandaan komt.
Als je er zo mee bezig bent - en geloof me, dat was ik ook mbt onze babykamer - dan kun je best investeren in goed akoestisch isolerend glas. Vraag rapporten van de totale Rw-waarde op en let daarnaast op de correctiefactoren C & Ctr. De C is een correctie voor de midden- tot hoge tonen en de Ctr de correctiewaarde voor de lage tonen. Dus als bijvoorbeeld de Rw-waarde 42dB is, C=-2 en Ctr=-3, dan kun je verwachten dat de geluidwering op bijv verkeer ligt op 42-3=39 dB, en voor spelende kinderen op 42-2=40 dB.
Wat ik daarnaast ook nog heb gedaan - voor de ramen die open konden - deze afgesteld zodat er langs het rubber geen geluid kan passeren. Bijvoorbeeld door de sluitnokken strakker af te stellen:
Onderstaand glas is alleen maar HR++, dus hoort strikt genomen niet thuis in dit topic, maar bij gebrek aan beter...
Welk glas heeft jullie voorkeur v.w.b. geluidsisolatie?
NB, de waardes zijn allen ongeveer gelijkwaardig; Rw 43–45 dB (C;Ctr -2; -6/−7)
Of maakt het daarom niet uit,
Saint-Gobain (SGG) STADIP SILENCE 44.2 SIL – 15 – 44.2 SIL
Saint-Gobain (SGG) STADIP SILENCE 55.2 SIL – 16 – 6
Saint-Gobain (SGG) STADIP SILENCE 44.2 SIL – 15 – 4
AGC Thermobel Stratophone 44.2 st – 15 – 44.2
AGC Thermobel Stratophone 55.2 st – 16 – 6
AGC Thermobel Stratophone 44.2 st – 15 – 44.2 st
Wat zijn de Ug-waarden (thermisch)?Ragnar9999 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:48:
Onderstaand glas is alleen maar HR++, dus hoort strikt genomen niet thuis in dit topic, maar bij gebrek aan beter...
vind ik niet het belangrijkste, gaat me enkel om de keuze qua geluid
@Regnarp
Als de akoestische waarden overeenkomen en je de kleine verschillen prima vind, dan moet je je keuze op andere factoren gaan bepalen. Dus welke factoren (er zijn er heel veel) zijn voor jou dan nog relevant?
Als de akoestische waarden overeenkomen en je de kleine verschillen prima vind, dan moet je je keuze op andere factoren gaan bepalen. Dus welke factoren (er zijn er heel veel) zijn voor jou dan nog relevant?
Weinig, om mijn vraag meer te specificeren, maakt het nog wat uit of je 2x 44.2 neemt (44.2 - 16 - 44.2) of bijvoorbeeld 55.2 st – 16 – 6 met dus verschillende glasdiktes als de C;Ctr waarden gelijk zijn ?Barleone schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:23:
@Regnarp
@Regnarp
Er zijn echt veel factoren. Als je die kent en weet en akkoord vind, lijkt het mij niet belangrijk.
Maar als je niet nog 5 factoren kunt opnoemen waar je glas op kan verschillen, doe jezelf dan een plezier en verdiep je er in.
Reflectie? U-waarde! Zontoetreding? Gewicht? Prijs? Kleur..
Jij geeft het geld uit, haal het maximale er uit
Er zijn echt veel factoren. Als je die kent en weet en akkoord vind, lijkt het mij niet belangrijk.
Maar als je niet nog 5 factoren kunt opnoemen waar je glas op kan verschillen, doe jezelf dan een plezier en verdiep je er in.
Reflectie? U-waarde! Zontoetreding? Gewicht? Prijs? Kleur..
Jij geeft het geld uit, haal het maximale er uit
Ik zit in de offerte fase van het glas, het voorstel van het bedrijf dat het glas bestelt en plaatst gaf aan 4-15-4-15-4 standaard te plaatsen. Na het lezen van dit topic begrijp ik goed dat er nog wat winst te behalen valt op akoestisch vlak door asymmetrisch te kiezen. In het voorstel van 6-14-5-13-4, maakt het hier akoestisch nog uit of de 'dikkere' glasplaat buiten of binnen wordt geplaatst?Novartis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:52:
[...]
Je hebt een spouw van 42mm. Het zijn nieuwe kozijnen dus nieuw glaslatten zijn ook makkelijk te verkrijgen, waardoor je naar een andere spouwbreedten.
Vakgroep Glas heeft documentatie over geluidsdemping online staan. Semco en Scheuten glas heeft ook alles online staan over de samenstellingen en de bijbehorende dempingen.
Pilkington heeft een app hiervoor, ik zou me dus eerst hierin verdiepen alvorens een keuze te maken, want van je kozijnbedrijf moet je niet te veel verwachten blijkt.
Ik zou gaan voor 6-14-5-13-4 met de huidige spouw en rekening houdend met de kosten.
Als kosten niet uit maken zou ik gaan voor 33.1-16-4-16-5 of spelen met de opties en spouw tot je de gewenste demping hebt.
Hoe zijn je kozijnen geplaatst?
Heb je roosters?
Buitenkant dacht ikLaurences schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:42:
[...]
Ik zit in de offerte fase van het glas, het voorstel van het bedrijf dat het glas bestelt en plaatst gaf aan 4-15-4-15-4 standaard te plaatsen. Na het lezen van dit topic begrijp ik goed dat er nog wat winst te behalen valt op akoestisch vlak door asymmetrisch te kiezen. In het voorstel van 6-14-5-13-4, maakt het hier akoestisch nog uit of de 'dikkere' glasplaat buiten of binnen wordt geplaatst?
Heb dezelfde vraag, maar andere combinatie en HR++
Maakt het ook uit bij 8-16-44.2 of 44.2-16-8 ?
In Nederland is het gebruikelijk om de dikste buiten te plaatsen vanwege windlast en de draagconstructie die het vormt.Laurences schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:42:
[...]
Ik zit in de offerte fase van het glas, het voorstel van het bedrijf dat het glas bestelt en plaatst gaf aan 4-15-4-15-4 standaard te plaatsen. Na het lezen van dit topic begrijp ik goed dat er nog wat winst te behalen valt op akoestisch vlak door asymmetrisch te kiezen. In het voorstel van 6-14-5-13-4, maakt het hier akoestisch nog uit of de 'dikkere' glasplaat buiten of binnen wordt geplaatst?
6-4-5 is meer standaard dan 6-5-4.
Kan je niet voor een spouw van 16 of 15 en dan 2x.
Waarom zo dik glas?Ragnar9999 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:10:
[...]
Buitenkant dacht ik
Heb dezelfde vraag, maar andere combinatie en HR++
Maakt het ook uit bij 8-16-44.2 of 44.2-16-8 ?
Heb je ergens te maken met een stootzijde of doorvalveiligeheid nodig?
[ Voor 12% gewijzigd door Novartis op 28-10-2025 18:44 ]
Ik neem even aan dat je 2x die spouw bedoelt. Dat zou betekenen: 6-15-4-15-5? Dan zouden we dat toekunnen passen op alle ramen. Er komt ook een schuifpui en een vaste pui in, hier moeten we wel doorvalbeveiliging / gelaagd glas nemen. Welke verdeling zou je hier aanbevelen?Novartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:42:
[...]
In Nederland is het gebruikelijk om de dikste buiten te plaatsen vanwege windlast en de draagconstructie die het vormt.
6-4-5 is meer standaard dan 6-5-4.
Kan je niet voor een spouw van 16 of 15 en dan 2x.
Schuifpui begane grond heb je te maken met letselveilig glas (33.1), bij doorval (44.2).Laurences schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
Ik neem even aan dat je 2x die spouw bedoelt. Dat zou betekenen: 6-15-4-15-5? Dan zouden we dat toekunnen passen op alle ramen. Er komt ook een schuifpui en een vaste pui in, hier moeten we wel doorvalbeveiliging / gelaagd glas nemen. Welke verdeling zou je hier aanbevelen?
Mogelijk heb je aan beide kanten een stootkans, dus dan kom je minimaal op 33.1-4-33.1 uit.
Ik zou even kijken of je spouw 16 kan toepassen, volgens mij zit je dan op een Ug van 0,5. Alleen kan het zijn dat je kozijn fabrikant dat niet kan maken i.c.m. gelaagdglas. Je gaat dan gouw naar een glasdikte van 48mm.
Letselveiligglas dusNovartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
Schuifpui begane grond heb je te maken met letselveilig glas (33.1), bij doorval (44.2).
Mogelijk heb je aan beide kanten een stootkans, dus dan kom je minimaal op 33.1-4-33.1 uit.
Ik zou even kijken of je spouw 16 kan toepassen, volgens mij zit je dan op een Ug van 0,5. Alleen kan het zijn dat je kozijn fabrikant dat niet kan maken i.c.m. gelaagdglas. Je gaat dan gouw naar een glasdikte van 48mm.
Ik ga het navragen bij ze en laat het hier weten, dank voor de extra info! Pui en schuifpui dan dus bij voorkeur 33.1-16-4-16-33.1 en de reguliere ramen 6-15-4-15-5: of zou hier óók 16mm spouw wenselijk zijn?
Dik glas ? 16 is de spouw heNovartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Waarom zo dik glas?
Heb je ergens te maken met een stootzijde of doorvalveiligeheid nodig?
Geluidsbeperking
15/16 is volgens mij Ug 0.6 en spouw 18 ga je naar 0.5.Laurences schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Letselveiligglas dus![]()
Ik ga het navragen bij ze en laat het hier weten, dank voor de extra info! Pui en schuifpui dan dus bij voorkeur 33.1-16-4-16-33.1 en de reguliere ramen 6-15-4-15-5: of zou hier óók 16mm spouw wenselijk zijn?
Neem wel TGI afstandhouders.
Als het voor geluid is snap ik het wel. Alleen glas blijft best dik, de standaard is 5-4. Dikker gaan kan om meerdere redenen windlast, letsel- en doorvalveiligheid, grote maten en geluidsdemping.Ragnar9999 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:44:
[...]
Dik glas ? 16 is de spouw he
Geluidsbeperking
Dikker glas is een stuk duurder vooral als een zijde gecoat moet worden, vandaar de vraag. Ik zou vooral even naar de specificaties kijken van andere samenstellingen, mogelijk kan je ook dezelfde demping behalen met een geluidsdempende PVB folie.
@Novartis
Met pvb folie zit je per blad toch ook al snel aan 6+mm? (33.1)
Ja, dat klopt wel, maar scheelt nog steeds +-4mm.Barleone schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:33:
@Novartis
Het maakt ook verder niets uit al neem 12mm.
8-44.2 of 44.2-8 maakt verder niets uit, tenzij je aan een bepaalde kant letselveiligheid zou willen hebben.
Je hebt gelijk, @Ragnar9999 had wel erg dik glas bedacht. Voor akoestische isolatie is PVB toepassen aan twee zijden effectiever.Novartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:25:
[...]
Ja, dat klopt wel, maar scheelt nog steeds +-4mm.
Het maakt ook verder niets uit al neem 12mm.
8-44.2 of 44.2-8 maakt verder niets uit, tenzij je aan een bepaalde kant letselveiligheid zou willen hebben.
@Novartis @Barleone
Ah, vandaar.
het ging mij even om de dikte en de "welke kant" vraag, heb het niet volledig uitgetypt zie ik
Zou dan 8-16-44.2st moeten zijn, waarbij st dan de akoestische laag is
Glaszetter gaf aan dat hij niet meer dan 32-33 mm zou zetten, ik wil een keuze maken uit onderstaand glas
Ergens gelezen dat st aan beide kanten weer een stuk duurder is
Ah, vandaar.
het ging mij even om de dikte en de "welke kant" vraag, heb het niet volledig uitgetypt zie ik
Zou dan 8-16-44.2st moeten zijn, waarbij st dan de akoestische laag is
Glaszetter gaf aan dat hij niet meer dan 32-33 mm zou zetten, ik wil een keuze maken uit onderstaand glas
Ergens gelezen dat st aan beide kanten weer een stuk duurder is
Tja ik heb heel goede ervaring met Stratophone (maar dan triple glas van 50mm)
Vergeet niet dat als je roosters neemt, dat je suskasten nodig hebt.
Beste leden,
Maandag komt de kozijnenboer langs om ons te informeren over de kozijnen en alles word ingemeten.
Gaat om het vervangen van alle ramen/deuren in huis.
Merk kozijn: schuco
Voorkeur ramenisolatie: HR+++ 0.7 of hoger
Voorzijde betreft:
Voordeur/5 ramen
Achter:
1 deur + raam (word schuifpui van 5meter)
2 ramen.
Voorzijde is een drukke hoofdweg, hier wil ik dus zoveel mogelijk geluid tegen houden en evengoed een u waarde halen van 0.7.
Achter is geluid iets minder belangrijk, en u waarde ook 0.7.
Ik lees een klein stukje terug over letselveiligglas voor de schuifpui: 33.1-16-4-16-33.1 (of betere optie)? Haal je hier minimaal 0.7 mee?
Wat zouden jullie aan raden voor de ramen van de voorgevel + de voordeur?
Ben al een flinke tijd aan het lezen en zoeken in het topic, maar kom voornamelijk over hr++ tegen en niet hr+++/triple.
Alvast bedankt voor jullie informatiedeling
Maandag komt de kozijnenboer langs om ons te informeren over de kozijnen en alles word ingemeten.
Gaat om het vervangen van alle ramen/deuren in huis.
Merk kozijn: schuco
Voorkeur ramenisolatie: HR+++ 0.7 of hoger
Voorzijde betreft:
Voordeur/5 ramen
Achter:
2 ramen.
Voorzijde is een drukke hoofdweg, hier wil ik dus zoveel mogelijk geluid tegen houden en evengoed een u waarde halen van 0.7.
Ik lees een klein stukje terug over letselveiligglas voor de schuifpui: 33.1-16-4-16-33.1 (of betere optie)? Haal je hier minimaal 0.7 mee?
Wat zouden jullie aan raden voor de ramen van de voorgevel + de voordeur?
Ben al een flinke tijd aan het lezen en zoeken in het topic, maar kom voornamelijk over hr++ tegen en niet hr+++/triple.
Alvast bedankt voor jullie informatiedeling
Bij mij is al het glas U0.6 en dat is bij mijn weten vrij standaard. Ik heb overal waar dat conform norm hoort gewoon gelaagd glas en zou dit ook adviseren. Aan de isolatiewaarde doet het niets af en ook iets beter qua geluid.RicooCardoo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:21:
Mijn gelaagd glas (o.a. schuifpui) is HR+++ 33.1/15/5/15/33.1, de niet gelaagde ruiten HR+++ 5/15/5/15/4
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 01-11-2025 20:32 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waarom die suskasten? Is enkel een rooster of een akoestisch rooster niet genoeg?Barleone schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:33:
Mey Argon vulling wordt de U waarde juist hoger bij een spouw >17 (door convectie).Novartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:50:
15/16 is volgens mij Ug 0.6 en spouw 18 ga je naar 0.5.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 01-11-2025 20:43 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Sweet spot ligt idd bij spouwbreedte 15/16mm.
Minder zeker niet doen want de isolatiewaarde holt achteruit met een smallere spouw.
Het glas zelf isoleert nagenoeg niets, en welke dikte of gelaagd etc. is voor de isolatiewaarde niet interessant.
Het is puur de spouw die isoleert; een enkele spouw in 15/16 mm met argonvulling in dubbel glas geeft een U van ongeveer 1,1
Met twee van spouwen (tripel) halveert dat tot 0,5 à 0,6.
Minder zeker niet doen want de isolatiewaarde holt achteruit met een smallere spouw.
Het glas zelf isoleert nagenoeg niets, en welke dikte of gelaagd etc. is voor de isolatiewaarde niet interessant.
Het is puur de spouw die isoleert; een enkele spouw in 15/16 mm met argonvulling in dubbel glas geeft een U van ongeveer 1,1
Met twee van spouwen (tripel) halveert dat tot 0,5 à 0,6.
Akoestisch rooster en suskast was dacht ik hetzelfde. Ik bedoel het in ieder geval zo.Cath18 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:34:
[...]
Waarom die suskasten? Is enkel een rooster of een akoestisch rooster niet genoeg?
https://www.duco.eu/nl/pr...geluiddempende-ventilatie
Een gewoon rooster laat heel veel geluid door, en als je dan duur akoestisch glas hebt krab je wel even achter je oren als je die combi hebt laten plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 01-11-2025 21:48 ]
Ik heb 44.2-15-4-15-44.2 triple glas (U 0.6) wat akoestisch zeer goed isoleert. Merk AGC. Ik zou nooit meer iets anders willen.RicooCardoo schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:21:
…
Voorkeur ramenisolatie: HR+++ 0.7 of hoger lager=beter
Voorzijde betreft:
Voordeur/5 ramen
Achter:
2 ramen.
…
En ja, natuurlijk moet de rest van je gevel ook “geluidswerend of -dicht” zijn, want elk materiaal van je huis, ook het kozijn, geeft trillingen door.
Ik heb de folder van Duco gelezen. Welk model heb jij dan? En er bestaan susroosters en suskasten.Barleone schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:46:
[...]
Akoestisch rooster en suskast was dacht ik hetzelfde. Ik bedoel het in ieder geval zo.
Een gewoon rooster laat heel veel geluid door, en als je dan duur akoestisch glas hebt krab je wel even achter je oren als je die combi hebt laten plaatsen.
Dikker glas is dus duurder als glas met een geluidsdempend pvb folie? Want dat vind ik al duur, ik heb een prijsopgave liggen van ca 3x duurder als een standaard ruit.Novartis schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:56:
[...]
Dikker glas is een stuk duurder vooral als een zijde gecoat moet worden, vandaar de vraag. Ik zou vooral even naar de specificaties kijken van andere samenstellingen, mogelijk kan je ook dezelfde demping behalen met een geluidsdempende PVB folie.
DucoMax. En die staat onder het kopje suskast. Het verschil in die twee termen kan ik echter nergens vinden.Cath18 schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:27:
[...]
Ik heb de folder van Duco gelezen. Welk model heb jij dan? En je hebt susroosters en suskasten.
Ik heb een schuifpui met veiligheidsglas, 33.1-4-33.1, ik meen spouwen van 15mm.Laurences schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Letselveiligglas dus![]()
Het is prachtig die schuifpui. Wel zwaar met dat triple, veel kilo's bij open en dichtmaken! Qua geluid: ik heb braaf roosters in laten maken en ik weet niet eens zeker of ze zelfregelend zijn (dit forum vond ik pas later). Er komt tocht en geluid door de roosters en daardoor kan ik het niet helemaal onderscheiden maar ik heb de indruk dat de ruit lage frequenties doorlaat. Dit is zeker het geval bij mijn 4-15-4-15-4 ruiten boven (daar geen roosters) en daarom herken ik het geluid. Het is echt heel zacht en de meeste mensen zullen het niet horen of opmerken maar ik wel. Ik woon in een rustige buurt maar er is veel verkeersgeluid van een drukke weg op 1 km en twee snelwegen op 1 en 3 km. Ik had dit doorlaten van geluid niet verwacht omdat het gelaagd glas is en enigszin asymetrisch. Wel is een groot ruitoppervlak 'kwetsbaarder' voor lage frequenties dus missch is dat de reden.
Andere factor is de harde akoestiek van mijn betonnen huis en door het isolatieglas is de akoestiek nog een fractie harder geworden. En dit doet mogelijk ook iets met hoe geluiden van buitenaf binnen klinken. Gisteren heb ik akoestische glaswolplaten (Ecophon) tegen mijn plafond laten plakken, het is even afwachten wat dit dan doet.
Dus waarschijnlijk is jouw keuze ruit voor schuifpui prima. Maar bij grote geluidsgevoeligheid informeer je dan nog even goed. Het bedrijf moet je de specs van de ruit kunnen geven en daar staan ook de dB op, uit mijn hoofd is deze ruit 38(36;32)dB oid. Alleen kun je daar pas echt iets mee als je thuis eerst geluidsmetingen doet en weet wat je nodig hebt.
Door een ventilatierooster komt frisse lucht, geen tocht. Verder zou ik zeggen dat iedere beoordeling van geluid door het glas zinloos is als er een rooster is toegepast. Bij een schuifpui zullen de aansluitingen/afdichtingen ook al snel véél bepalender zijn voor geluid dan het glas zelf.Cath18 schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:19:
Er komt tocht en geluid door de roosters en daardoor kan ik het niet helemaal onderscheiden maar ik heb de indruk dat de ruit lage frequenties doorlaat.
Ik was gisteren alleen thuis en heb muziek geluisterd op standje oorschade. Voor de grap eens buiten gaan luisteren; bas hoor je een beetje dreunen maar verder heel beperkt; niet te horen welk nummer er speelt. Dit is dus met WTW dus zonder roosters.
In mijn oude woning had ik dezelfde glasopbouw met simpel rooster erboven en kon ik gesprekken van mensen die buiten over de stoep liepen verstaan.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 02-11-2025 08:55 ]
Sterker nog, ook een suskast laat nog erg veel geluid door. Weliswaar veel minder als een simpel rooster, maar altijd nog veel meer dan een pui met gelaagd glas.Barleone schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:46:
Akoestisch rooster en suskast was dacht ik hetzelfde. Ik bedoel het in ieder geval zo.
Wij zijn dan ook heel blij met de WTW-ventilatie, die heeft wat ons betreft enkel voordelen (zie Andrehj in "Op zoek naar advies(warmtepomp)"), maar dat is meer iets voor een ander topic: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2025 09:11 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Interessant! Zou je je ervaringen hiermee willen beschrijven in het speciaal daarvoor bestemde topic: Galm bij harde vloeren verminderen?Cath18 schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:19:
Gisteren heb ik akoestische glaswolplaten (Ecophon) tegen mijn plafond laten plakken, het is even afwachten wat dit dan doet.
Wij moeten dat ook nog steeds oplossen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Cath18 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:34:
[...]
Waarom die suskasten? Is enkel een rooster of een akoestisch rooster niet genoeg?
Duco heeft susroostersBarleone schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:46:
[...]
en suskasten
https://www.duco.eu/nl/producten/suskasten
verwarrende bij Duco is dat een aantal types bij beide staan
De GlasVent 16 ZR AK lijkt de meest voor de hand liggende voor thuisgebruik
en ze claimen een 33dB reductie in open stand
de suskasten tot 37dB
voor degenen die het geduld kunnen opbrengen, als mijn glaszetter zijn werk doet heb ik ergens deze maand de GlasVent 16 ZR AK geplaatst op een aantal ramen i.c.m. akoestisch glas
/f/image/XjpOHTdmR4NpKhkMGb9iDGrJ.png?f=fotoalbum_large)
Mijn partner & ik zouden graag 'kruishouten' of 'kleinhouten' op ons glas laten lijmen. Dat zijn althans de benamingen die we eraan geven in België.
Hoe vermijden we echter dat je bij HR+++ wat we zullen nemen, het effect krijgt op de foto hierboven? (Foto slechts HR++).
Het is niet de bedoeling dat we glas zien tussen de kruisen.
& een aanvullend vraagje.
Momenteel heb ik een offerte met glas samenstelling:
5-16-4-16-5, Ug = 0,5
Waar er veiligheidsglas is, is dit
4-16-4-16-33.2
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit nog kan optimaliseren naar Ug-waarden en naar akoestisch effect?
Het profiel heeft een totale dikte van 80 mm.
5-16-4-16-5, Ug = 0,5
4-16-4-16-33.2
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit nog kan optimaliseren naar Ug-waarden en naar akoestisch effect?
dit zijn 2 glasdiktes, 3 diktes is beter (elke dikte dempt andere freq)FairyTailed schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:00:
& een aanvullend vraagje.
5-16-4-16-5, Ug = 0,5
4-16-4-16-33.2
Ug, is andere merken opvragen en checken of warm edge mogelijk is (=kunstsstof afstandhouder)
voor kruis in het glas: kan je erin laten plaatsen. Wel Uwaarde verlagend.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank Barry,BarryH schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:04:
[...]
dit zijn 2 glasdiktes, 3 diktes is beter (elke dikte dempt andere freq)
Ug, is andere merken opvragen en checken of warm edge mogelijk is (=kunstsstof afstandhouder)
voor kruis in het glas: kan je erin laten plaatsen. Wel Uwaarde verlagend.
Zou ik dan beter richting deze samenstellingen gaan?
6-16-4-16-5
(Ik heb de indruk als ik hier wat lees dat het dikste glas best buiten is, en het dunste in het midden?)
Wat met het gelaagd glas?
5-16-4-16-33.2 ?
Ik lees hier trouwens vaak grotere lagen veiligheidsglas dan in België standaard lijkt te zijn. Geen enkele offerte ging boven de 33.2. Hier zie ik 66.2, 88.2. Waar heeft dit mee te maken?
__
En dan voor kruishouten, is er een mogelijkheid om de spacer (warm edge) gedeeltelijk zwart te kleuren waar de kruishouten erop zitten?
6-4-5 is prima, in NL is de dikste ruit in de meeste gevallen aan de buitenkant.FairyTailed schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:08:
[...]
Dank Barry,
Zou ik dan beter richting deze samenstellingen gaan?
6-16-4-16-5
(Ik heb de indruk als ik hier wat lees dat het dikste glas best buiten is, en het dunste in het midden?)
Wat met het gelaagd glas?
5-16-4-16-33.2 ?
Ik lees hier trouwens vaak grotere lagen veiligheidsglas dan in België standaard lijkt te zijn. Geen enkele offerte ging boven de 33.2. Hier zie ik 66.2, 88.2. Waar heeft dit mee te maken?
__
En dan voor kruishouten, is er een mogelijkheid om de spacer (warm edge) gedeeltelijk zwart te kleuren waar de kruishouten erop zitten?
Dikker glas heeft te maken met enkele factoren:
- Hoogte van ruit (winddruk)
- Isochoredruk
- Oppervlakte van ruit
- Geluidsdempende wensen
- Garantievoorwaarden van fabrikant
Voor de isolatiewaarde maakt het niets uit, voor het bovenste deel moet je leverancier jouw hierover adviseren.
5-4-33.2 als dat een schuifpui is moet aan beide kanten 33.1 of 33.2 toegepast worden, 33.2-4-33.2.
Ik ken alleen de regels niet voor Belgie, kan best zijn dat het daar wat soepeler is.
Wat betreft de kruishouten, hiervoor moet je wienersprosse nemen. Deze kan je in meerdere hoogtes krijgen 20/24/30. Je kan deze ook krijgen met TGI alleen de hoogtes worden dan +1,5mm. Kan ook zo zijn dat dit dus verschilt per fabrikant.
Vervolgens plak je de plakroedes over de sprossen.
[ Voor 10% gewijzigd door Novartis op 02-11-2025 15:33 ]
Interessant en opmerkelijk. Alle offertes hebben enkel veiligheidsglas langs de binnenzijden. Inderdaad schuifpuien. Ik ga ervan uit dat we ons wel op dezelfde ISO-normen zullen baseren. Dus mogelijks is veiligheidsglas langs de buitenzijde een lokale Nederlandse verplichting?Novartis schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:29:
[...]
6-4-5 is prima, in NL is de dikste ruit in de meeste gevallen aan de buitenkant.
Dikker glas heeft te maken met enkele factoren:
- Hoogte van ruit (winddruk)
- Isochoredruk
- Oppervlakte van ruit
- Geluidsdempende wensen
- Garantievoorwaarden van fabrikant
Voor de isolatiewaarde maakt het niets uit, voor het bovenste deel moet je leverancier jouw hierover adviseren.
5-4-33.2 als dat een schuifpui is moet aan beide kanten 33.1 of 33.2 toegepast worden, 33.2-4-33.2.
Ik ken alleen de regels niet voor Belgie, kan best zijn dat het daar wat soepeler is.
Wat betreft de kruishouten, hiervoor moet je wienersprosse nemen. Deze kan je in meerdere hoogtes krijgen 20/24/30. Je kan deze ook krijgen met TGI alleen de hoogtes worden dan +1,5mm. Kan ook zo zijn dat dit dus verschilt per fabrikant.
Vervolgens plak je de plakroedes over de sprossen.
ik kijk uit naar antwoorden van anderen.
De normen ken ik niet maar bij een schuifpui kun je vanaf beide kanten per ongeluk tegen het glas aanlopen.
https://ramenhuis.be/nieuws/gelaagd-glas/
@FairyTailed
Los van de verplichting wil je dit ook voor je eigen en andermans veiligheid.
Dat gezegd hebbend: nog geen 10 jaar geleden bestelde ik schuifpui glas en de glasboer vroeg casual bij de opname: wilt u even tekenen bij het kruisje dat u geen veiligheidsglas wilt. PARDON? Dat is verplicht en wil ik absoluut wel.
Dus wees alert op je glasleverancier.
@FairyTailed
Dat gezegd hebbend: nog geen 10 jaar geleden bestelde ik schuifpui glas en de glasboer vroeg casual bij de opname: wilt u even tekenen bij het kruisje dat u geen veiligheidsglas wilt. PARDON? Dat is verplicht en wil ik absoluut wel.
Bedankt voor de tip, de laatste begrijp ik. Daar heb ik nu de minste invloed op.. Je hoort het geluid gewoon door het raam komen hahah🥲Barleone schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:04:
[...]
Ik heb 44.2-15-4-15-44.2 triple glas (U 0.6) wat akoestisch zeer goed isoleert. Merk AGC. Ik zou nooit meer iets anders willen.
En ja, natuurlijk moet de rest van je gevel ook “geluidswerend of -dicht” zijn, want elk materiaal van je huis, ook het kozijn, geeft trillingen door.
De 44.2 daar zit een geluidsremmende laag in?
Ja, Stratobel en Stratophone.RicooCardoo schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:03:
[...]
Bedankt voor de tip, de laatste begrijp ik. Daar heb ik nu de minste invloed op.. Je hoort het geluid gewoon door het raam komen hahah🥲
De 44.2 daar zit een geluidsremmende laag in?
Die .2 zijn twee laagjes akoestisch PVB folie
Is dat dan standaard als je voor 44.2 kiest (de. 2?) of is dat een optie waar je voor moet kiezen als je dat gelaagde glas neemt?Barleone schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:02:
[...]
Ja, Stratobel en Stratophone.
Die .2 zijn twee laagjes akoestisch PVB folie
https://www.agcnederland.nl/isolatieglas/geluidswerend-glas/
Uiteraard zelf je wensen aan je aannemer of glasbedrijf doorgeven.
Uiteraard zelf je wensen aan je aannemer of glasbedrijf doorgeven.
Cath18 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:29:
De normen ken ik niet maar bij een schuifpui kun je vanaf beide kanten per ongeluk tegen het glas aanlopen.
Bedankt beide! Ik ga dit inderdaad sowieso opvragen bij de 'glasboer'Barleone schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:55:
https://ramenhuis.be/nieuws/gelaagd-glas/
@FairyTailed
Waarom eigenlijk geen lokale balansventilatie? Of maakt dat dan weer veel geluid. Ik vind mijn roosters niet alleen lawaaierig maar ook koud. Die balansventilatie heb ik me nog niet in verdiept maar lijkt een betere optie? (ik geloof dat hier een topic over is, ga ik nog lezen).Ragnar9999 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:22:
voor degenen die het geduld kunnen opbrengen, als mijn glaszetter zijn werk doet heb ik ergens deze maand de GlasVent 16 ZR AK geplaatst op een aantal ramen i.c.m. akoestisch glas
[ Voor 26% gewijzigd door Cath18 op 03-11-2025 21:30 ]
@Novartis Indien je om akoestische redenen ook voor 44.2 zou opteren aan binnenzijde waar geen veiligheidsglas nodig is:Novartis schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:29:
[...]
6-4-5 is prima, in NL is de dikste ruit in de meeste gevallen aan de buitenkant.
6-4-44.2, of neem je dan best 5 voor het middelste glas? Wat maakt het verschil?
En hoe kies je tussen bv. 44.2 of 33.2? Of zelfs 44.4?
[ Voor 6% gewijzigd door FairyTailed op 03-11-2025 21:47 ]
Tja dan ga je kiezen op basis van andere eigenschappen of kosten.
Kan je iets meer duiding geven?Barleone schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:19:
Tja dan ga je kiezen op basis van andere eigenschappen of kosten.
Nou, je kosten en je budget zet je natuurlijk zelf op een rijtje. Hoeveel meer wil jij betalen voor ietsiepietsie meer geluidsreductie?
Andere eigenschappen: gewicht (wel of niet handmatig of met hijskraan plaatsen), lichtdoorlatendheid, u-waarde, reflectie.. er is heel veel met glas te kiezen!
Ik ben vooral benieuwd waar de verschillen liggen.Barleone schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:32:
[...]
Nou, je kosten en je budget zet je natuurlijk zelf op een rijtje. Hoeveel meer wil jij betalen voor ietsiepietsie meer geluidsreductie?
Andere eigenschappen: gewicht (wel of niet handmatig of met hijskraan plaatsen), lichtdoorlatendheid, u-waarde, reflectie.. er is heel veel met glas te kiezen!
33.2, 44.2, 44.4, 66.2 allemaal leuk en wel. Maar wat zit er achter die getallen. Welke verbetering? Voor welke situaties?
Dat zou mij wel helpen.
__
Ik denk dat het PVC-profiel dat wij zullen hebben maximaal 50 mm glassamenstelling toelaat. Dus ik zit op mijn marges met dit:
- 6-15-4-15-44.2(A) (49mm) voor alle standaardbeglazing & veiligheidsglas.
- 6-15-4-15-44.4(A) (50mm) voor de schuiframen, waarvoor geen rolluiken ter beschikking zullen zijn (extra inbraakwering).
En dat is dan nog enkel mogelijk omdat we in België geen veiligheidsglas langs buiten moeten zetten. Ik denk dat er een tip over is bij
- 6-15-4-15-44.2(A) voor alle standaardbeglazing
- 33.2-15-4-15-44.2(A) voor alle veiligheidsglas.
- 33.2-15-4-15-44.4(A) voor de schuiframen.
En de samenstelling 33.2 vanbuiten en 44.2/4 van binnen is mogelijks niet ideaal naar asymmetrische glas toe? Dikste glas buiten omwille van isochoredruk & windbelasting, dacht ik. Dan zit ik vanvoor ook al minstens met 44.
Een goed moment om je zelf er stevig in te verdiepen, leer je veel van. Zo niet dan heb je echt professionals nodig die je adviseren. Ik heb zoveel tijd gestoken in mijn glas en mijn situatie en wensen, dat kan ik je hier niet uit de doeken doen.
Kleine tip: bij AGC staat zeer veel documentatie online. Ook tools om zelf glas samenstellingen te maken en alle eigenschappen daarvan gepresenteerd te krijgen. Hoe dat bij andere leveranciers is weet ik niet.
PS volgens mij heb ik je gisteren een belgische bron gegeven die aangeeft wel veiligheidsglas te moeten toepassen. En zo niet: wees wijzer, kies altijd veiligheidsglas als je er tegenaan kunt lopen.
Kleine tip: bij AGC staat zeer veel documentatie online. Ook tools om zelf glas samenstellingen te maken en alle eigenschappen daarvan gepresenteerd te krijgen. Hoe dat bij andere leveranciers is weet ik niet.
PS volgens mij heb ik je gisteren een belgische bron gegeven die aangeeft wel veiligheidsglas te moeten toepassen. En zo niet: wees wijzer, kies altijd veiligheidsglas als je er tegenaan kunt lopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Barleone op 03-11-2025 22:47 ]
Je moet vooral bepaalde zaken uit elkaar trekken.
Er is veel keuze in glas met alle weer andere eigenschappen. Het is vooral belangrijk om te bepalen wat je doel is of wat het probleem is dat je wil oplossen.
Puur de beste Ug waarde kan je ook behalen met 4-16-4-16-4. Alleen dan lever je weer in op geluid.
33.1 staat bekend als letselveiligglas in Nederland, 44.2 als doorvalveilig, maar tegelijkertijd dus ook letselveilig.
Gelaagdglas is in de meeste gevallen in basis voor veiligheid. Dat kan deels ook behaald worden met enkel gehardglas, maar die kan weer niet doorvalveiligzijn.
Het is zoals Barleone zegt niet even hier uit te schrijven, er zijn gewoon te veel aspecten, doelen, richtlijnen etc.
Er is veel keuze in glas met alle weer andere eigenschappen. Het is vooral belangrijk om te bepalen wat je doel is of wat het probleem is dat je wil oplossen.
Puur de beste Ug waarde kan je ook behalen met 4-16-4-16-4. Alleen dan lever je weer in op geluid.
33.1 staat bekend als letselveiligglas in Nederland, 44.2 als doorvalveilig, maar tegelijkertijd dus ook letselveilig.
Gelaagdglas is in de meeste gevallen in basis voor veiligheid. Dat kan deels ook behaald worden met enkel gehardglas, maar die kan weer niet doorvalveiligzijn.
Het is zoals Barleone zegt niet even hier uit te schrijven, er zijn gewoon te veel aspecten, doelen, richtlijnen etc.
..snip..
[ Voor 97% gewijzigd door Ragnar9999 op 04-11-2025 10:20 ]
Ik heb een redelijk specifiek geval waarbij ik vooral 1 kamer geluidsdicht/geluidsarm wil krijgenCath18 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:28:
[...]
Waarom eigenlijk geen lokale balansventilatie? Of maakt dat dan weer veel geluid. Ik vind mijn roosters niet alleen lawaaierig maar ook koud. Die balansventilatie heb ik me nog niet in verdiept maar lijkt een betere optie? (ik geloof dat hier een topic over is, ga ik nog lezen).
En de overige maatregelen zijn meer barrieres die ik opricht voor het die kamer bereikt
Decentrale ventilatie heb je grofweg 2 keuzes. Namelijk de wisselaars die om de 70 seconden van richting veranderen (aanvoer en afvoer) en de duurdere die constant aan- en afvoeren
De wisselaars zijn geen optie, het eventueel tikken bij wisselen op een slaapkamer kan ik niet hebben
De duurdere kreeg ik niet duidelijk of het geluid ervan nu wel of niet teveel was. Overigens ook niet van de wisselaars
Geluid is zo subjectief, teveel tegenstrijdige berichten bij beide opties. Ik lees ook tegenstrijdige berichten over akoestische roosters, maar die komen niet in die kamer
op een gegeven moment gekozen voor de Duco Silent, spirobuizen, Renson Aeroo ventielen, waar mogelijk flexdempers, geen 90 graden bochten voor de afvoer op 3 kamers
Heb een Siegenia Aeropac besteld en getest voor de aanvoer op deze ene slaapkamer. Deze is uiterst stil op de stand voor 1 persoon
Vind hem te luidruchtig voor de stand voor 2 personen. Ook weer subjectief natuurlijk
De andere kamers krijgen de akoestische roosters
Dank voor de toelichting. Elke 70 sec een tik zou ik ook niet goed trekken. En verder is idd geluid heel subjectief. Het beste is dan toch het eerst ergens in het echt te horen zo'n apparaat.
Ik hoor graag straks je ervaringen met de akoestische roosters.
Ik hoor graag straks je ervaringen met de akoestische roosters.
Als dit rooster 33dB reduceert, wat is de reductie van je akoestische glas?[b]Ragnar9999 in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic"Ragnar9999 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:22[/mes
de suskasten tot 37dB
Ik ben erg benieuwd, zit ook te kijken naar dit ventilatierooster, i.c.m. vacuümglas (is dat akoestisch glas?)Ragnar9999 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:22:
[...]
[...]
Duco heeft susroosters
en suskasten
https://www.duco.eu/nl/producten/suskasten
verwarrende bij Duco is dat een aantal types bij beide staan
de suskasten tot 37dB
In de specs zag ik echter dat het rooster-deel 7.5cm(!) hoog is. Behoorlijk fors en in your face - lijkt me. Dus ben benieuwd hoe het in de praktijk is
7,5cm is niet veel, eerder erg weinig volgens mij.
42 (-2;-6), dus effectief 40 en 36 afhankelijk van type geluidCath18 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:25:
[...]
Als dit rooster 33dB reduceert, wat is de reductie van je akoestische glas?
Volgens DUCO is de 33db in open stand en ik heb de roosters enkel waar wat geluid niet zo erg is
Zelfde glas wordt in het hele huis geplaatst
vergelijkbare akoestische waardes, vacuumglas is in mijn geval meer dan 2x duurder en duurde mij te lang voor het geleverd kon wordenSaven schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:51:
[...]
Ik ben erg benieuwd, zit ook te kijken naar dit ventilatierooster, i.c.m. vacuümglas (is dat akoestisch glas?)
In de specs zag ik echter dat het rooster-deel 7.5cm(!) hoog is. Behoorlijk fors en in your face - lijkt me. Dus ben benieuwd hoe het in de praktijk is!
Zal foto's plaatsen wanneer het klaar is
Milieu Centraal adviseert om aan de zonkant van je huis geen triple maar hr++ te nemen omdat je dan in de winter nog wat (gratis) warmte van de zon binnenkrijgt - met als kanttekening dat je voor de zomer goede zonwering moet hebben. Triple laat die winterse zonnewarmte niet door. Nu ik triple heb merk ik dat inderdaad. Had ik aan de zonkant toch hr++ moeten nemen? Hoe denken jullie hier over?
Dat is maar een heel klein deel van de tijd misschien een voordeel. Niet op bewolkte dagen, niet in de nacht, niet wanneer de zon ergens anders staat. Ik denk dat het vooral een voordeel is op zonnige dagen in februari/ maart, maar de nachten zijn dan ook nog koud en wat je op die dagen overdag wint kun je 's nachts (en op bewolkte dagen) weer verliezen. Zeker in de zomer is het alleen maar een nadeel. Dus nee, ik denk dat je met tripel de juiste keuze gemaakt hebt.Cath18 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
Milieu Centraal adviseert om aan de zonkant van je huis geen triple maar hr++ te nemen omdat je dan in de winter nog wat (gratis) warmte van de zon binnenkrijgt - met als kanttekening dat je voor de zomer goede zonwering moet hebben. Triple laat die winterse zonnewarmte niet door. Nu ik triple heb merk ik dat inderdaad. Had ik aan de zonkant toch hr++ moeten nemen? Hoe denken jullie hier over?
Zo stellig staat het niet op hun website overigens, er staat
Daarom kan hr++-glas een betere keuze zijn voor ramen aan de zonnige kant van het huis.
Ik heb hier al ongeveer 4 jaar aan alle kanten triple en ik kan uit ervaring zeggen dat het nadeel van de winter in het niet valt bij het voordeel van de zomer. Op koude dagen blijft het vlakbij triple glas toch ook heel comfortabel? Bovendien dempt het geluid ook veel beter.Cath18 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
Ik denk dat we met de huidige trend van mildere winters en hetere zomers sowieso ons niet al te druk hoeven maken voor een beetje minder zon-warmte in de winter t.o.v. minder zon-warmte in de zomer.Rocketman schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:42:
[...]
Ik heb hier al ongeveer 4 jaar aan alle kanten triple en ik kan uit ervaring zeggen dat het nadeel van de winter in het niet valt bij het voordeel van de zomer. Op koude dagen blijft het vlakbij triple glas toch ook heel comfortabel? Bovendien dempt het geluid ook veel beter.
Liever iets meer stoken in de winter dan de airo op standje 200 laten draaien in de zomer.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Vermoed dat in de winter de betere isolatie en daardoor het minder warmteverlies meer besparing oplevert, ondanks de iets mindere instraling van zonnewarmte.dragonhaertt schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:51:
[...]
Ik denk dat we met de huidige trend van mildere winters en hetere zomers sowieso ons niet al te druk hoeven maken voor een beetje minder zon-warmte in de winter t.o.v. minder zon-warmte in de zomer.
Liever iets meer stoken in de winter dan de airo op standje 200 laten draaien in de zomer.
[ Voor 10% gewijzigd door Epep op 14-11-2025 17:01 ]
Voor die paar dagen dat de zon schijnt in de winter?Cath18 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:30:
Ik heb triple op een ruit die op de zuidkant staat. Zelfs in de zomer merk ik dat het in huis koeler blijft als ik toch nog zonwering en gordijn dicht doe, dus laat staan hoe dat is met "slechts" HR++.
Nee, ik zie niets in dat advies.
Signatures zijn voor boomers.
Inderdaad @Cath18 . HR+++ neem je voor de betere isolatie. Als je zoveel mogelijk zonnewarmte wilt oogsten in de winter, moet je glas uitzoeken waar zoveel mogelijk IR doorheen kan stralen. En dan uiteraard combineren met zonwering, want anders wordt het in de zomer (vanaf mei t/m september) in je woning veel te warm.
/f/image/GZrezhycOJGPDyUrnOHJ5ODN.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KCJhx62zZk8Emq3C7HuFixoE.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/VHlrKyVGEEJejpOAXmlrLyb9.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Dddc2SveUSEI0HzdYjTQ94gI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/bqhScXX0A56HwOV3CQaZ3Pcf.png?f=fotoalbum_tile)