Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-05 12:17
Novartis schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:58:
Opdeklatten kan je toepassen om een dikker pakket aan glas samenstelling passend te maken in bestaande kozijnen.

Mogelijk dat je van enkel of heel dun dubbelglas afkomt, dan is de kans al groot dat deze al toegepast zullen worden. Kies dan een andere opdeklat met diepere sponning en trek alle spouwen waar mogelijk naar minimaal 15mm.

Prijs kan je hier berekenen, heb je een indicatie.
https://www.glaskoning.nl/113713-climaplus-one/
Ik vermoed dat dit de reden is van de aannemer dat al het nieuwe glas in nieuwe ramen wordt geplaatst waardoor er dus niet met opdek latten gewerkt wordt.

Bestaande situatie: al het glas is enkel. Het voordeel van vacuümglas zou dus kunnen zijn dat we dit in de bestaande ramen kunnen laten plaatsen middels opdek latten. Dit heeft verder geen andere nadelen? (Behalve dat de subsidie niet van toepassing zal zijn). Ik ga het hem voorstellen en eerst even zelf alles opmeten en uitrekenen om het te kunnen vergelijken. Bedankt! (Stom dat deze optie niet in m’n eigen gedachten is opgekomen, te druk geweest met het uitzoeken van de andere elementen in de verbouwing..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 12:00
Laurences schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:47:
[...]
Het is wel lastig een keuze maken tussen het ‘advanced’ glas & vacuümglas vindt ik: het is 0.9 vs. 0.4/0.5. De besparing is lastig in ‘€’ uit te drukken, maar het prijsverschil lijkt wel zeer stevig te zijn.
Die besparing is in € wel te maken, zie mijn berekening in het Kunststof kozijnen topic.

2500 graaddagen * 24 uur * 1m2 * 0,9 W/m2K / 1000 = 54 kWh warmteverlies per jaar = €3,375 - €7,80
2500 graaddagen * 24 uur * 1m2 * 0,4 W/m2K / 1000 = 24 kWh warmteverlies per jaar = €1,50 - € 3,47
Graaddagen 2024, de Bilt, 18 graden binnen. Eerste prijs is warmtepomp (electra €0,25) en 2de is gas (€1,30).

M.a.w. vacuümglas levert over de levensduur van 30 jaar per 1m2 een financiële besparing op van € 56,25 - € 129,90. Zoals in dat topic aangegeven zijn er andere redenen om er wel voor te kiezen.

[ Voor 0% gewijzigd door Joove op 25-03-2025 20:50 . Reden: 2025->2024 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Joove schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Die besparing is in € wel te maken, zie mijn berekening in het Kunststof kozijnen topic.

2500 graaddagen * 24 uur * 1m2 * 0,9 W/m2K / 1000 = 54 kWh warmteverlies per jaar = €3,375 - €7,80
2500 graaddagen * 24 uur * 1m2 * 0,4 W/m2K / 1000 = 24 kWh warmteverlies per jaar = €1,50 - € 3,47
Graaddagen 2025, de Bilt, 18 graden binnen. Eerste prijs is warmtepomp (electra €0,25) en 2de is gas (€1,30).

M.a.w. vacuümglas levert over de levensduur van 30 jaar per 1m2 een financiële besparing op van € 56,25 - € 129,90. Zoals in dat topic aangegeven zijn er andere redenen om er wel voor te kiezen.
Dank! Zo valt er inderdaad een bedrag aan te hangen, ik heb je post daar ook gelezen en realiseer me dat comfort & geluid een belangrijke factor zijn om hierin mee te nemen.

Na jullie feedback gelezen te hebben ga ik mij oriënteren op BENGglas. De levertijd is geen probleem, de verbouwing moet nog worden gestart. Gezien het (vrijwel uitsluitend) van buitenaf wordt gemonteerd voorzie ik ook geen problemen op aansluiting met (te plaatsen) voorzetwanden en is het moment van uitvoeren ook geen factor. Op de website van BENG kwam ik deze referentie tegen waarin het raam is opgedikt. Ik zal een glasbedrijf uit de omgeving vragen of dit te realiseren is. Zoals te zien is in de afbeeldingen, van een paar posts van mij terug, zit er weinig 'raamwerk' in de kozijnen.

(Tips voor positieve ervaringen in de omgeving Twente zijn van harte welkom, pm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:36
Laurences schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:47:
@Franciesco is deze website een betrouwbare indicator voor de prijs van het vacuüm glas? :)
Het is een webwinkel, maar het geeft in ieder geval een idee van de (meer)kosten.
En als ik het vergelijk met de offerte die ik nu gekregen heb van een glaszetter, dan komt de prijs van het glas behoorlijk overeen. D.w.z. de prijs van de glaszetter is ca 15% hoger, maar daar zitten wel wienersprossen bij wat al een deel van de hogere prijs kan verklaren.

Edit: ik heb ReenVacu Excellent vergeleken.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 25-03-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:52
Laurences schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Ik vermoed dat dit de reden is van de aannemer dat al het nieuwe glas in nieuwe ramen wordt geplaatst waardoor er dus niet met opdek latten gewerkt wordt.

Bestaande situatie: al het glas is enkel. Het voordeel van vacuümglas zou dus kunnen zijn dat we dit in de bestaande ramen kunnen laten plaatsen middels opdek latten. Dit heeft verder geen andere nadelen? (Behalve dat de subsidie niet van toepassing zal zijn). Ik ga het hem voorstellen en eerst even zelf alles opmeten en uitrekenen om het te kunnen vergelijken. Bedankt! (Stom dat deze optie niet in m’n eigen gedachten is opgekomen, te druk geweest met het uitzoeken van de andere elementen in de verbouwing..).
Denk dat je met vacuumglas helemaal geen oodeklatten nodig hebt. Je zou zelfs nog stopverf of renoseal kunnen toepassen.

Opdeklatten heb je vaak nodig van enkel naar dubbel of dubbel naar triple.

Verder geen nadelen, behalve dat het iets duurder is dan normale latten. Ander puntje kan zijn dat je het niet mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulseW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 11:54
Wij hebben vorige week akkoord gegeven op een offerte voor het vervangen van 18 ruiten (HR++) van onze eind jaren 70 woning, inclusief plaatsen ventilatieroosters.

We hebben veel last van schimmelvorming in de kitranden, met name in de winter als we de boel wat dichter houden. Ruimtes ademen niet, natte kozijnen 's ochtends tot gevolg.

Het houtwerk blijft, dit is altijd goed onderhouden en hebben wij 2 jaar geleden nog grondig aangepakt. Enkele glaslatjes zullen we even opnieuw moeten lakken maar dat is geen ramp.

Nieuwe partij kit alles aan de binnenkant netjes af. Nog tips waar we rekening mee moeten houden? Kan iemand bevestigen dat de zwarte randen bij het glaswerk verleden tijd zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:03
ImpulseW schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:58:
Wij hebben vorige week akkoord gegeven op een offerte voor het vervangen van 18 ruiten (HR++) van onze eind jaren 70 woning, inclusief plaatsen ventilatieroosters.

We hebben veel last van schimmelvorming in de kitranden, met name in de winter als we de boel wat dichter houden. Ruimtes ademen niet, natte kozijnen 's ochtends tot gevolg.

Het houtwerk blijft, dit is altijd goed onderhouden en hebben wij 2 jaar geleden nog grondig aangepakt. Enkele glaslatjes zullen we even opnieuw moeten lakken maar dat is geen ramp.

Nieuwe partij kit alles aan de binnenkant netjes af. Nog tips waar we rekening mee moeten houden? Kan iemand bevestigen dat de zwarte randen bij het glaswerk verleden tijd zijn?
Problemen met schimmel los je niet op met nieuw glas en kit. Het dichtzetten van roosters is ook logisch als je het koud hebt. Het echte antwoord op de schimmel is ventileren. Het liefst met een type D balansventilatie.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 19:22

Je geeft zelf al het probleem aan, als je je ventilatieroosters dichtzet kan de boel niet ventileren, daardoor heb je dus ook geen aanvoer van drogere lucht. Je zult meer moeten stoken in plaats van de ventilatieroosters dichtzetten, je gaat nu met nieuw glas in verhouding wel minder hoeven te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
daniel14 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Je geeft zelf al het probleem aan, als je je ventilatieroosters dichtzet kan de boel niet ventileren, daardoor heb je dus ook geen aanvoer van drogere lucht. Je zult meer moeten stoken in plaats van de ventilatieroosters dichtzetten, je gaat nu met nieuw glas in verhouding wel minder hoeven te stoken.
als je oude kozijnen hebt dan krijg je sowieso condensatie langs het kozijn als het buiten kouder is en binnen de luchtvochtigheid wat hoger is.

Ik heb HR++, oude kozijnen, roosters en MV dus voldoende ventilatie behalve daar waar dat niet zo is: achter gordijnen, plannten, kasten e.d. dus bij luchtvochtigheid >50% loop ik 's morgens altijd een rondje langs die plekken.

Dit jaar ga ik over naar kunstof + tripel en zou dan verleden tijd moeten zijn :D

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulseW
  • Laatst online: 26-03 11:54
bensss schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Problemen met schimmel los je niet op met nieuw glas en kit. Het dichtzetten van roosters is ook logisch als je het koud hebt. Het echte antwoord op de schimmel is ventileren. Het liefst met een type D balansventilatie.
Mijn bericht was misschien onduidelijk: we hebben nu geen ventilatieroosters, dus ventileren gaat enkel door het draairaam een stukje open te zetten. Dat doe je in de winter (met vorst) toch minder graag.

Wat we, naast isolatie (want dikker glas) ook willen oplossen is juist het huidige gebrek aan ventilatie. De roosters moeten voor continu doorstroming/verversing van de lucht zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
ImpulseW schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Mijn bericht was misschien onduidelijk: we hebben nu geen ventilatieroosters, dus ventileren gaat enkel door het draairaam een stukje open te zetten. Dat doe je in de winter (met vorst) toch minder graag.

Wat we, naast isolatie (want dikker glas) ook willen oplossen is juist het huidige gebrek aan ventilatie. De roosters moeten voor continu doorstroming/verversing van de lucht zorgen.
Je gaat dan richting een type-c ventilatie, hou er dan rekening mee dat je ook afzuigpunten nodig hebt, bijvoorbeeld op de wc en de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:03
Probleem met ventilatieroosters is dat het nog steeds heel koud aanvoelt in de winter, ondanks het HR++ (waarom niet triple?) glas. Gevaar is dat de roosters toch weer dichtgezet worden en dat je nog steeds een vochtprobleem hebt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 23:43
Ik zou eerst de afweging maken om voor balansventilatie te kiezen. Als je dat over 10 jaar alsnog doet zit je met roosters in je ramen die zeer nadelig zijn icm balansventilatie (warmtelek, luchtlek, geluidslek en optisch minder mooi).

Balansventilatie (zie topic hier op tweakers) heeft enorme voordelen tov type C:

- gefilterde lucht in je woning
- veel minder warmteverlies
- geen roosters meer nodig
- nergens aanvoer van onverwarmde koude buitenlucht en dus comfortabel

Maak de keuze voor roosters dus bewust, want je kan dan toekomstig niet zonder nadelen naar balansventilatie overstappen.

Sidenote: als je vochtproblemen hebt door gebrek aan ventilatie dan zou ik ook eens naar je CO2 kijken. Die hoort in een woning max tussen 800-900ppm te liggen. Grote kans dat je nu veel hoger zit, met name in de slaapkamer.

[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 26-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
[...]

Aanvullend op wat reeds gezegd is en zeker niet aanvallend bedoeld: ook met alleen passieve ventilatieroosters (dus zonder mechanische afzuigbox) zul je nog regelmatig hebben dat er niet of nauwelijks ventilatie is. Wanneer er geen wind op die roosters staat, doen ze eigenlijk praktisch niks. Ook met zelfregulerende roosters is dat het geval (heb ze zelf gehad).

Ook ik zou aanraden om te onderzoeken of een centraal balans ventilatiesysteem met wtw een optie is. En zo ja, de roosters niet laten plaatsen. Als een centraal wtw niet mogelijk is (financieel/technisch of wat dan ook), dan wellicht een of meerdere decentrale wtw systemen of een mechanisch ventilatiesysteem type C (met dus afzuigbox icm afzuigpunten en aanvoer via roosters) nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:21

Seafarer

XXX

- Geen idee waar je woont maar als er water of zeer vochtige grond onder de vloer ligt, zorg dan dat er geen lucht van onder de vloer de woning in kan komen. ONDERSCHAT dit niet. Ik woon bovenop een zwembad, altijd water onder de vloer. Je vloer luik afplakken met duct tape.

- Badkamer niet met een raam of rooster ventileren maar met mechanische afzuiging en een flinke spleet onder de deur zodat de andere kamers ook mee geventileerd worden.

- Neem een CO2 meter en ventileer daarop. Je bent zelf als mens een enorme vocht producent en ademt veel CO2 uit. Als je het CO2 gehalte goed hebt dan is je vocht ook goed.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:21

Seafarer

XXX

[...]

Een rooster doet uitzichzelf helemaal niets. Er dient een drukverschil te zijn.

Dus mechanische afzuiging en flinke spleten onder de deur of roosters in de deuren. Er kan dan luchtstromen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:09
Binnenkort verhuis ik naar een appartement met enkel glas aan voor en achterzijde. Alles moet worden vervangen (weet nog niet precies de maten; half april trek ik er in en kan ik preciezer gaan rekenen).

Ventilatie vind ik een belangrijke zaak, en in mijn zoektocht naar deurkozijnen met triple glas kwam ik op fensterwerk24.nl, Arimeo Classic S tegen als alternatief voor ventilatieroosters. Deze komen in de plek van de afdichtrubbers, en kunnen open of dicht worden gezet.

Plaatje

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, dan wel een goed oordeel over wat hier de nadelen van kunnen zijn? Het lijkt me bijvoorbeeld dat hiermee de thermische isolatie vermindert (geluid niet/nauwelijks doordat de lucht een flink pad moet afleggen door het kozijn - lijkt mij), maar in welke mate? Kan hier geen informatie/ervaringen over vinden.

Het lijkt me ook relatief eenvoudig weer weg te halen mocht het niet bevallen. Kan dan alsnog gaan puzzelen voor balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Appartement dan denk ik gelijk VVE.
Als dat zo is bij jou dan mag je zeer waarschijnlijk niet zelfstandig het glas vervangen maar moet je toestemming van de VVE hebben. Als je dat krijgt let dan wel bij een toekomstige renovatie op dat je persoonlijk al een keer het betaald en jouw (evenredige) bijdrage niet door andere leden wordt opgesnoept

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:34

Tazzios

..

@Moning2 Je koop een appartementsrecht in het gebouw van de VvE. Als het goed is heb je dus voor aankoop de splitsingsakte, financiële positie en de onderhoudsplannen van de VvE bekeken.

Op-out van de betaling aan de VvE zoals @ollie1965 aangeeft omdat je op eigen kosten heb vervangen is juridisch in 99.9% van de splitingsaktes NIET mogelijk.

Indien je geluk heb staat er in de splitsingsaktes dat ramen en kozijnen NIET onder de VvE vallen. Toestemming van de VvE zul je echter altijd nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:09
Bedankt voor de reacties, deze aankoop was met inachtneming dat ik zelf zou gaan opdraaien voor alle kosten en daar niks voor terug krijg anders dan het verhoogde comfort en de meerwaarde van het appartement bij verkoop.

De ramen en kozijnen vallen in de gehele straat niet onder de VvE, wat helaas een rommelig straatbeeld geeft, maar goed, ik hoef daar maar weinig tegenaan te kijken. Dit is niet vastgelegd in de splitsingsakte, en expliciete en schriftelijke toestemming heb ik nog niet, maar het moet heel raar lopen als dat alsnog wordt geweigerd.
Ik begrijp de risico's, en dat ik straks mogelijk daar moet kiezen tussen een rechtszaak of enkel glas. Voel niet dat ik veel keuze heb in de huidige woningmarkt, en ik vind daar ook wel weer een oplossing voor.

Ik ben nog niet van plan het zelf te gaan installeren, triple glas lijkt me wat zwaar en wil het graag goed hebben :*) . Ik zoek naar de combinatie van een lokale glaszetter, en materiaal van een relatief goedkope fabrikant.

Dus ik doe nu onderzoek naar de mogelijkheden, en die zijn een stuk interessanter dan de lokale kozijnenboer die de hoofdprijs wil voor "slechts" HR++ met roosters bovenin.

[ Voor 9% gewijzigd door Moning2 op 29-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Moning2 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:26:

Dus ik doe nu onderzoek naar de mogelijkheden, en die zijn een stuk interessanter dan de lokale kozijnenboer die de hoofdprijs wil voor "slechts" HR++ met roosters bovenin.
Je "lokale kozijnenboer die de hoofdprijs wil" opmerking herken ik niet. Ik heb net een offertetraject achter de rug en de lokale partijen hadden de beste prijs.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:23
Boeryepes schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Je "lokale kozijnenboer die de hoofdprijs wil" opmerking herken ik niet. Ik heb net een offertetraject achter de rug en de lokale partijen hadden de beste prijs.
De grotere partijen moet je ook niet hebben, die hebben vaak wel weer mogelijkheden voor andere grepen e.d. maar dan wel een 50% op de scherpste prijs.
Grote bedrijven hebben op flinke overhead kosten dus dat moet ergens vandaan komen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:05:
[...]

De grotere partijen moet je ook niet hebben, die hebben vaak wel weer mogelijkheden voor andere grepen e.d. maar dan wel een 50% op de scherpste prijs.
Grote bedrijven hebben op flinke overhead kosten dus dat moet ergens vandaan komen natuurlijk.
👍
Mijn lokale 'boer' levert Schüco kozijnen en Rodenberg deurpanelen in zoveel kleuren, smaken en vormen als jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Boeryepes schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:09:
[...]

👍
Mijn lokale 'boer' levert Schüco kozijnen en Rodenberg deurpanelen in zoveel kleuren, smaken en vormen als jij wil.
En de raamboompjes? Daar ging het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
elektriekert schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:09:
[...]

En de raamboompjes? Daar ging het mij om.
Bel en vraag. Dbskozijnen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Boeryepes schreef op zondag 30 maart 2025 @ 05:32:
[...]

Bel en vraag. Dbskozijnen.nl
Ik zie dat ik het niet goed geformuleerd had.
Bij de lokale kozijnboeren is het volgens mij gebruikelijk dat ze gewoon één versie beslag gebruiken met dan dus een standaard raambokm of deurgreep. Als je dan iets speciaals wil moet je naar een grote kozijnenboer of je huidige lokale wil het alsnog voor je regelen.

In ons geval was het: achter dit product sta ik en deze gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Laatst online: 08:26
We wachten nog steeds op een antwoord van de kozijnleverancier over het triple glas wat ze willen plaatsen. Als reactie op mijn idee van 6-16-4-16-4 krijg ik te horen dat dat niet in de sponning past, terwijl in de datasheet van het kozijnprofiel wordt gesproken over een sponning van 28mm en max glasdikte van 52mm.

Max glasdikte volgens de leverancier is 44mm wat zou betekenen datof 6-4-6 met 14mm spouw (of beter 6-4-4?) moet passen. Dat lijkt me met Ug 0,6 en -36dB nog steeds acceptabel, maar kan iemand me uitleggen hoe sponning en glasdikte zich met elkaar verhouden?
Heb dit uiteraard ook al aan de leverancier gevraagd maar ik wil voorkomen dat ik foutieve informatie in mijn nadeel te horen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 04-05 08:35
Basfr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:27:
We wachten nog steeds op een antwoord van de kozijnleverancier over het triple glas wat ze willen plaatsen. Als reactie op mijn idee van 6-16-4-16-4 krijg ik te horen dat dat niet in de sponning past, terwijl in de datasheet van het kozijnprofiel wordt gesproken over een sponning van 28mm en max glasdikte van 52mm.

Max glasdikte volgens de leverancier is 44mm wat zou betekenen datof 6-4-6 met 14mm spouw (of beter 6-4-4?) moet passen. Dat lijkt me met Ug 0,6 en -36dB nog steeds acceptabel, maar kan iemand me uitleggen hoe sponning en glasdikte zich met elkaar verhouden?
Heb dit uiteraard ook al aan de leverancier gevraagd maar ik wil voorkomen dat ik foutieve informatie in mijn nadeel te horen krijg.
Geen handtekening zetten voordat je duidelijkheid hebt.
Je zult echt aan hen moeten vragen waarom ze afwijken van de datasheet.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Basfr schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:27:

Zoals in mijn post in het kozijnenopic staat, heb ik gewoon een offerte liggen met 6/16/4/16/4 glas in Veka Softline 82NL.

Klinkt inderdaad alsof daar een foutje wordt gemaakt, of dat ze er gewoon geen zin in hebben.

Verder heb ik geen idee of er veel verschil zit tussen 6-4-6 of 6-4-4

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novartis
Voor kozijnboeren is glas een bijproduct en daar wordt zo min mogelijk tijd en geld aan besteed.

Ik heb een glasbedrijf en een kozijnenbedrijf, wij verkopen de gekste samenstellingen om de beste warmteisolatie en geluidsisolatie waardes te behalen.

Alleen het beste voor het bederijf zou zijn als ik 4-4 of 4-4-4 zou verkopen, want deze zijn goedkoper dan andere samenstelling en gelijk ook met het minste gewicht.

Ik heb genoeg Veka kozijnen met een 5-4-5 samenstelling verkocht. 6-4-4 is dan wat betreft glas dikte hetzelfde.

Spouwbreedtes hebben alleen extra kosten vanaf +- 20mm, dit is zo bij 2 verschillende leveranciers, een in Duitsland en de ander in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Zijn er hier ervaringsdeskundige met het laten zandstralen van vacuüm glas? De leverancier wil het wel doen, maar alles is eigen risico en “we adviseren folie te plakken”. Gaat om ca 30cm van de onderkant van de drie badkamer ruiten. Zit nu op het oude HR glas folie op, maar over het algemeen oogt zandstralen toch echt strakker.

Kosten zijn ca 100€ per ruit, wat ik nogal fors vind icm dat alle risico’s voor mij als klant zijn. Wat is jullie mening/ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47
Ik wil straks subsidie aanvragen voor glas. Bij de offerte is geen meldcode genoemd. Ik heb gevraagd dit toe te voegen en toen kreeg ik een vaag antwoord dat ze de benodigde gegevens zullen vermelden op de factuur.

Is een meldcode noodzakelijk? Of zijn afmetingen, m2 en u waarde voldoende?

Kan je het verschil zien tussen spouw 13 en 15? Ik wil straks toch wel zeker weten dat ik krijg wat we hebben afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

aalekss schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:01:
Ik wil straks subsidie aanvragen voor glas. Bij de offerte is geen meldcode genoemd. Ik heb gevraagd dit toe te voegen en toen kreeg ik een vaag antwoord dat ze de benodigde gegevens zullen vermelden op de factuur.

Kan je het verschil zien tussen spouw 13 en 15? Ik wil straks toch wel zeker weten dat ik krijg wat we hebben afgesproken.
Ik kreeg de meldcode al toen ik vroeg wat de U waarde is van het glas.
Even een belletje of mailtje met nogmaals de vraag zou je toch een duidelijk antwoord moeten geven (of je hebt een matige leverancier te pakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat er nog leveranciers zijn in nl die geen meldcode kunnen geven. Gaat om serieus geld die subsidie, dus dat zou snel duidelijk worden in de reviews lijkt me.
Overigens is de RVO site er vrij mild over:
De meldcode van het isolatiemateriaal of glas dat u heeft gekocht. Tip: vraag uw bouwbedrijf om deze op te nemen op de factuur.
https://www.rvo.nl/subsid...e-van-uw-isolatie-of-glas
Dus op de offerte hoeft zobiezo niet, en wat ik zo lees, lijkt de factuur nog niet eens perse noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16
Als ik dit lees:
  • Laat uw uitvoerder het aantal m2, de dikte, isolatiewaarde en het type isolatiemateriaal dat is aangebracht vermelden op de factuur. Let op: delen van de woning die niet voor subsidie in aanmerking komen, zoals een nieuwe dakkapel of uitbouw, moeten duidelijk worden aangegeven.
  • Een uitwerking van het netto oppervlakte glas, kozijnen en/of m2 van de kozijnpanelen per kozijn.
lijkt het dan wel weer heel precies te komen. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:37

De meldcode hoeft niet perse op de factuur. Toevallig vorige maand hetzelfde gehad, factuur zonder meldcode. Daarop heb ik de fabrikant een mail gestuurd met de vraag voor meldcode. Deze ge-upload bij de RVO en werd geaccepteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Dan is het toch goed? Factuur moet je aanleveren niet de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47
ok. Bedankt voor de reacties. Meldcode zullen ze vermelden op de factuur.

Tsja het gaat om 24 ruiten, de gehele woning dus ik moest het wel zeker weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Wij kwamen er achter dat de winter stand van schüco een stuk verder open gaat dan de winter stand (45° hendel, 8mm open) van bijvoorbeeld Veka kozijnen.
Nu zag ik het volgende in de schüco handleiding:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCYZbOHQAGPEr6wXED4ZygWtSNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VyPLasLyapJr8kUZtelTG72.jpg?f=fotoalbum_large

Als er geen mico-ventilatie stand voor schüco (kunstof, living) beschikbaar is zou dat wel een dealbreaker kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en of een voorbeeld van hoe het precies werkt?
Ik kan hier online weinig over vinden, behalve welk onderdeel dit is: https://www.onlineschucos...ierstandbegrenzer-223164/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:33:
Wij kwamen er achter dat de winter stand van schüco een stuk verder open gaat dan de winter stand (45° hendel, 8mm open) van bijvoorbeeld Veka kozijnen.
Nu zag ik het volgende in de schüco handleiding:[Afbeelding]

Als er geen mico-ventilatie stand voor schüco (kunstof, living) beschikbaar is zou dat wel een dealbreaker kunnen zijn.
Ik kan hier online weinig over vinden, behalve welk onderdeel dit is: https://www.onlineschucos...ierstandbegrenzer-223164/
"PADK beslag" is de juiste benaming en dat is wel leverbaar op Schüco maar hangt wel af van de fabrikant van de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Boeryepes schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:09:
[...]

"PADK beslag" is de juiste benaming en dat is wel leverbaar op Schüco maar hangt wel af van de fabrikant van de kozijnen.
Ah, nee, dat is niet precies wat ik bedoel.
PADK is parralel, het gaat hier echt over de kiep functie zelf.

Veka heeft een "mico-ventilatie" stand waarbij hij maar 8mm kiept, en een normale kiep stand.

Schüco heeft een winter en zomer kiep, maar de winter stand is significant verder open dan de veka micro stand.

Het component wat ik hierboven noem lijkt ook een soort micro-kiep stand voor schüco mogelijk te maken, maar ik vind de beschrijving van de werking niet heel duidelijk en kan nergens (foto/video) voorbeelden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:05:
[...]

Veka heeft een "mico-ventilatie" stand waarbij hij maar 8mm kiept, en een normale kiep stand.
Ook 8 mm
https://www.onlineschucos...ierstandbegrenzer-223164/
Toe te passen op draai, en draaikiepramen, ventilatiestand van ca 8 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik vond de ventilatiestand (hendel aantal graden draaien) bij draaikiepramen van Profel maar matig. Wij hadden grote ramen en bij wind werd het raam alsnog uit de ventilatiestand gedrukt naar de kiepstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:49
Ik ben aan het kijken naar vacuumglas, en de reenvacu excellent is heel interessant. Ik heb al een heel lange tijd deze link openstaan, en nu zie ik voor het eerst dat het momenteel niet leverbaar is: https://dubbelglas.nu/vacuumglas-hr-excellent

Grote vraag en uitverkocht, of zou er meer achter kunnen zitten? (probleem in de toeleveringsketen, technisch probleempje dat opgedoken is,.. ). Grote vraag zou mooi zijn, dat is goed voor het afzetvolume en op termijn hopelijk de prijs :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:27:
Ik vond de ventilatiestand (hendel aantal graden draaien) bij draaikiepramen van Profel maar matig. Wij hadden grote ramen en bij wind werd het raam alsnog uit de ventilatiestand gedrukt naar de kiepstand.
Die indruk had ik ook bij mijn bezoek aan Belisol. Er geen vergrendeling was en alleen het gewicht van het raam leekde boel op z'n plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Boeryepes schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:21:
[...]

Ook 8 mm
https://www.onlineschucos...ierstandbegrenzer-223164/
Toe te passen op draai, en draaikiepramen, ventilatiestand van ca 8 mm.
Dat is ook degene die ik had gevonden en gelinkt.
Mijn vraag was, heeft iemand hier ervaring mee en hoe werkt het precies?

De tekst beschrijft kiep, maar het plaatje laat draai zien.
"Element volledig openen" in de kiepstand?

De ventilatiestand van Veka vond ik wel mooi, hendel moet naar 45° gedraaid en daardoor kan het raam ook niet uit zichzelf naar de normale kiepstand gaan. Mooie dunne opening voor ventilatie zonder al te veel tocht/geluidslek.

Ik was er vanuit gegaan dat schüco ook zo werkte, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door dragonhaertt op 13-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Capt Waffles schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:31:
Ik ben aan het kijken naar vacuumglas, en de reenvacu excellent is heel interessant. Ik heb al een heel lange tijd deze link openstaan, en nu zie ik voor het eerst dat het momenteel niet leverbaar is: https://dubbelglas.nu/vacuumglas-hr-excellent

Grote vraag en uitverkocht, of zou er meer achter kunnen zitten? (probleem in de toeleveringsketen, technisch probleempje dat opgedoken is,.. ). Grote vraag zou mooi zijn, dat is goed voor het afzetvolume en op termijn hopelijk de prijs :)
Geen idee, ik heb daar niks over gehoord. Misschien weet @Novartis of er iets speelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novartis
Ik heb vorige week een offerte opgevraagd voor 90 ruiten, maar dat was de normale variant. Levertijd is momenteel 12 weken voor de ReenVacu.

Over de Excellent heb ik ze niet gehoord, maar misschien dat de Webshop deze niet meer verkoopt om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ik heb toch wel mijn twijfels bij reenvacu excellent om eerlijk te zijn. HR++ glas is niet gehard en gaat normaliter 20 a 25 jaar mee. De kans op thermische breuk is dus groter en je glas gaat normaliter niet meer dan 25 jaar mee ivm lek raken van de ruiten. Voor vacuüm glas wijst alles er op dit moment (!) op dat het richting de 40 jaar kan gaan zonder degradatie.

De vraag die je dan krijgt is of je deze twee soorten glas wel echt wil combineren in een product?

Van de ca 130 normale HR ramen uit bwj 2000 heb ik er inmiddels minimaal 50 lek met vocht en doorkijk problemen. Uiteindelijk heb ik voor vacuümglas gekozen ter vervanging en bewust geen HR++ laag tegen vacuüm glas aan, ook al wilden we eigenlijk roedes in het glas ipv plakroedes.

Ieders zijn eigen afweging, maar ik zou dit wel meenemen in je keuzeproces 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
Terecht punt.

De afdichting en afwerking van de extra plaat op vacuum is exact hetzelfde als dubbel- en trippelglas. Uit ervaringen weet je dan dat vacuumglas met een extra HR plaat een levensduur van 20-25 jaar zal hebben.

Wat de effecten zijn in praktijk weet ik niet als het lek raakt, heb je dan kan op condens in de spouw. Dat de Ug waarde zal toenemen kunnen we wel met zekerheid zeggen, maar je gaat dan terug naar +-0,4Ug.

Wel moet ik zeggen dat als het HR deel van deze combinatie lek is het alsnog enigszins makkelijk te repareren is door een glasproducent.

Wij stellen op de zaak ook isolatieglas samen met coating en argon gas. De vraag die bij me op komt is of Van Reenen dit kant en klaar afneemt in China of dat ze het in Nederland juist verder samenstellen naar Excellent.

🤔🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Zelf heb ik begrepen dat het toevoegen van ReenPane© Excellent zodat ReenVacu Excellent ontstaat in Nederland gedaan wordt. Maar waar ik dit gehoord of gelezen heb kan ik me niet meer herinneren. Dus het zou zeker interessant zijn om daar uitsluitsel over te vinden. Voor mij overigens verder geen echte dealbreaker.

M.b.t. de levensduur: hoe interessant zou het in de praktijk zijn om 25 of juist 40 jaar verwachte levensduur te hebben? 25 jaar is al een lange tijd, en wellicht is het concept en de isolatiewaarde tegen die tijd achterhaald. En zou het vervangen van het glas c.q. een gedeelte er van dat niet meer goed is daarom tegen die tijd best interessant zijn? Wellicht ook vanwege de staat van de kozijnen/ramen/deuren. Niemand die het nu weet natuurlijk. Maar als je nu t.o.v. 25 jaar geleden kijkt naar welke isolatienorm dan ook (vloer, gevels, dak, glas etc) zullen er weinig zijn die dat van 25 jaar geleden nog goed genoeg vinden. Bij de groep die nu voor vacuumglas gaan is dat misschien nog wel extremer.

Dat gezegd hebbende: mocht de extra spouw van de ReenVacu Excellent indien nodig te repareren zijn, dan is dat zeker fijn. Misschien kan er dan zelfs Krypton of een nog beter isolerend gas in waardoor de isolatiewaarde verder toeneemt. Of een dubbele vacuum ruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novartis
Ja dat kan zeker, ik heb hier een sample staan en ik kan deze aanpassen naar wat ik wil. 1 plaat of 2 platen er tegen aan. Krypton als ik dat zou hebben, gehard, mat, grijs, figuur noem maar op.

Bij defect haal ik de extra plaat er af, goed schoonmaken en een nieuwe HR plaat tegen aan. Het vacuum deel blijft ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Capt Waffles schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:31:

Ik zou de vraag via de mail inschieten, die shop geeft meestal gewoon antwoord op je vragen. dat is een van de redenen dat ik steeds bij ze terug kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
Aangezien mijn glas nog allemaal standaard dubbel glas is en minstens 20 jaar oud, wil ik dit laten vervangen. Inmiddels heb ik een aantal offertes binnen, voor in totaal zo'n 35 m2 glas (netto).
De bestaande houten kozijnen zijn nog prima, dus die blijven (alles vervangen zou ook 70k kosten...).

Ben in eerste instantie van HR++ uitgegaan, dat komt uit rond de € 7000 met warme edge, 4-15-5.

Twee vragen:
  1. Op de benedenverdieping is triple glas mogelijk, uitgezonderd de deuren (voordeur, achterdeur, tuindeuren). Dat is zo'n 19 m2 van de 25 m2. Meerprijs € 1700 (inclusief gebruik kraantje). Is dit het waard, deels voor de energiebesparing maar ook het comfort? Aangezien het in de deuren niet kan, zit er dan HR++ (in de deur) en triple glas (ernaast) bij elkaar, is dat erg?
  2. Voor de slaapkamer boven kan ik extra geluidswerend glas nemen, wat wel interessant lijkt. Dat zou een geluidsreductie van 40 dB geven, tov 33 dB van standaard HR++. Dan wordt het een ruit van 4-15-44.1. Aangezien ik lees dat je verschillende diktes hoort te gebruiken, hoe zit dat in dit geval? Is de 44.1 feitelijk 2x 4mm, of werkt dat in de praktijk als een 8mm laag en dus inderdaad verschillende diktes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:22
Bazi schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:21:
Dat is zo'n 19 m2 van de 25 m2. Meerprijs € 1700 (inclusief gebruik kraantje). Is dit het waard, deels voor de energiebesparing maar ook het comfort?
Financieel hoef je het niet te laten. De subsidie voor triple glas is € 111,- per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

mdlaat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:02:
[...]

Financieel hoef je het niet te laten. De subsidie voor triple glas is € 111,- per m2.
Niet als je je houten kozijnen wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
mdlaat schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:02:
[...]

dragonhaertt schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:46:
[...]

Niet als je je houten kozijnen wil behouden.
Inderdaad, de subsidie op triple glas heb ik helaas niets aan omdat ik de kozijnen niet vervang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
Bazi schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:21:
Aangezien mijn glas nog allemaal standaard dubbel glas is en minstens 20 jaar oud, wil ik dit laten vervangen. Inmiddels heb ik een aantal offertes binnen, voor in totaal zo'n 35 m2 glas (netto).
De bestaande houten kozijnen zijn nog prima, dus die blijven (alles vervangen zou ook 70k kosten...).

Ben in eerste instantie van HR++ uitgegaan, dat komt uit rond de € 7000 met warme edge, 4-15-5.

Twee vragen:
  1. Op de benedenverdieping is triple glas mogelijk, uitgezonderd de deuren (voordeur, achterdeur, tuindeuren). Dat is zo'n 19 m2 van de 25 m2. Meerprijs € 1700 (inclusief gebruik kraantje). Is dit het waard, deels voor de energiebesparing maar ook het comfort? Aangezien het in de deuren niet kan, zit er dan HR++ (in de deur) en triple glas (ernaast) bij elkaar, is dat erg?
  2. Voor de slaapkamer boven kan ik extra geluidswerend glas nemen, wat wel interessant lijkt. Dat zou een geluidsreductie van 40 dB geven, tov 33 dB van standaard HR++. Dan wordt het een ruit van 4-15-44.1. Aangezien ik lees dat je verschillende diktes hoort te gebruiken, hoe zit dat in dit geval? Is de 44.1 feitelijk 2x 4mm, of werkt dat in de praktijk als een 8mm laag en dus inderdaad verschillende diktes?
Leuk, succes!

Meerprijs waard? Volgens mij is die meerprijs marginaal dus ik zou het zeker weten doen. Maar, je hebt geen specificatie gegeven. Als ze ergens anders op bezuinigen met triple dan heb je een addertje onder het glas.

Geluidswerend is lekker, maar 40dB zegt niet alles. Hoge tonen, middentonen, lage tonen? Waarschijnlijk hoge. De lage tonen zoals verkeer zullen dan alsnog rond 30dB zitten.
Bij AGC glas kijk je naar de Rw Ctr waarde. Als die hoog is, goed voor elkaar.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je dakconstructie ook geluid doorlaat. Dat vliegtuig en de heli hoor je gewoon net zo hard -afhankelijk van je dakisolatie/demping.
Maargoed, ik heb net vers 5cm triple en ik wil niks anders meer. Comfort!

Triple naast hr++ kan gewoon, niet langer over nadenken . Let bij je glas op de u-waarde. Die van het triple moet natuurlijk wel lekker 0.7 of lager zijn.
Die 44.1 betekent glas4mm-1 geluidswerende folie-glas4mm. Samen 8,05mm ongeveer
Het verminderd trilling, maar misschien heb je dan ook nog een klein beetje baat bij 5-15-44.1

Tip:Bij AGC kun je dat met hun tools zelf uitrekenen. Ik had qua dB nooit veel baat bij verschillende glasdiktes in de berekeningen, akoestische folies wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Even algemeen gezegd, er is zoveel te configureren aan glas! Reflecties, zonwerendheid, lichtdoorlaatbaarheid, akoestische folies, coatings, glassoort. En meer. Als je wilt, lekker mee gaan spelen. Ik heb er wel van genoten om zoveel te leren.
https://www.agc-yourglass.com/nl-NL/tools

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1. Ik zou dat doen. In mijn huidige woning zit ook dubbel glas uit begin jaren 90, met enkel glas in de deuren. Feit blijft dat je veel minder verliest door die 19m2, dus ook gewoon bespaard daarop.
Overigens was bij mij de meerprijs voor triple rond de 3k voor 50m2...

2. Er zit geen 'ruimte' tussen die twee lagen, dus het lijkt me dat dat werkt als 1 glas van 8mm. Maar je vraag is dus of de specs wel kunnen kloppen? Daar zou ik wel op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 10:50
Bazi schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:03:
[...]

[...]

Inderdaad, de subsidie op triple glas heb ik helaas niets aan omdat ik de kozijnen niet vervang.
Ik vind dit echt zo'n enorme kul. De overheid wil dat we allemaal prima kozijnen weggooien? Want het is duurder om in een bestaand kozijn isolatieglas te plaatsen dan hele kozijn vervangen en subsidie te krijgen.

We hebben jaren 30 woning met houten kozijnen en enkel glas. We willen daar bv vacuüm glas in zetten. Houten kozijnen isoleren prima volgens mij en glas heeft 0.5 u-waarde.

Maar omdat je zonder nieuwe kozijnen geen subsidie krijgt is dat gewoon duurder dan nieuwe kozijnen er bij, maar dat gaat gewoon ten koste van de uitstraling van de woning want al neem je nieuwe houten kozijnen dan nog krijg je het niet zoals 100 jaar geleden tenzij je er wel heel veel werk en geld in stopt.

Maar als kozijnen vervangen worden, zullen mensen vaak kiezen voor kunststof, dus naast dat er prima kozijnen worden weggegooid, veranderd het straatbeeld van authentieke kozijnen naar niet matchende kunststof kozijnen. Zowel qua duurzaamheid als cultuur niet echt goede zet van de overheid wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:15:
Houten kozijnen isoleren prima volgens mij
Als je dat zelf gelooft, dan begrijp ik best dat je het kul vindt.
Het ligt echter niet heel dicht bij de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:15:
[...]

Ik vind dit echt zo'n enorme kul. De overheid wil dat we allemaal prima kozijnen weggooien? Want het is duurder om in een bestaand kozijn isolatieglas te plaatsen dan hele kozijn vervangen en subsidie te krijgen.

We hebben jaren 30 woning met houten kozijnen en enkel glas. We willen daar bv vacuüm glas in zetten. Houten kozijnen isoleren prima volgens mij en glas heeft 0.5 u-waarde.

Maar omdat je zonder nieuwe kozijnen geen subsidie krijgt is dat gewoon duurder dan nieuwe kozijnen er bij, maar dat gaat gewoon ten koste van de uitstraling van de woning want al neem je nieuwe houten kozijnen dan nog krijg je het niet zoals 100 jaar geleden tenzij je er wel heel veel werk en geld in stopt.

Maar als kozijnen vervangen worden, zullen mensen vaak kiezen voor kunststof, dus naast dat er prima kozijnen worden weggegooid, veranderd het straatbeeld van authentieke kozijnen naar niet matchende kunststof kozijnen. Zowel qua duurzaamheid als cultuur niet echt goede zet van de overheid wat mij betreft.
Ik vraag mij af wie je dit verhaal op je mouw hebt gespeld. Heb je wel op de site https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen gekeken dan had je kunnen zien dat je een ander verhaal had kunnen vertellen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Slonzo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:23:
[...]

Als je dat zelf gelooft, dan begrijp ik best dat je het kul vindt.
Het ligt echter niet heel dicht bij de waarheid.
Hm, een aannemer zei het. Ga je het echt merken als een kozijn U-waarde van 2,4 (hout heeft) ipv bv 1,4? Oppervlak kozijn tov glas is beperkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
clodders schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:04:
[...]

Ik vraag mij af wie je dit verhaal op je mouw hebt gespeld. Heb je wel op de site https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen gekeken dan had je kunnen zien dat je een ander verhaal had kunnen vertellen.
Wat bedoel je? Ik lees dat nieuw kozijn met u-waarde <= 1,5 een voorwaarde is voor subsidie op het glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:12:
[...]

Hm, een aannemer zei het. Ga je het echt merken als een kozijn U-waarde van 2,4 (hout heeft) ipv bv 1,4? Oppervlak kozijn tov glas is beperkt
Ja dat had je echt merken. In de koude periodes elke dag meerdere natte kozijnen totdat luchtvochtigheid onder de 50% komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
[...]

Wat bedoel je? Ik lees dat nieuw kozijn met u-waarde <= 1,5 een voorwaarde is voor subsidie op het glas
Dit slaat alleen er op dat als je een nieuw kozijn wil plaatsen waarvoor je subsidie wilt ontvangen aan deze eisen moet voldoen.
Kan gewoon glas plaatsen die voorkomt op de meldcode lijst waarvoor je subsidie kan krijgen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Vacuümglas

De isolatiewaarde van het vacuümglas (U-waarde) is maximaal 0,7 W/m2K.
Als u bij het plaatsen van het vacuümglas ook de kozijnen vervangt, door isolerende kozijnen met een Uf-waarde van maximaal 1,5 W/m2K, dan komt u in aanmerking voor het hogere subsidiebedrag van Triple glas. Kies hiervoor de meldcode 'overige' in uw aanvraag. Als u geen nieuwe kozijnen plaatst, komt u met vacuümglas in aanmerking voor hetzelfde bedrag als HR++glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja dus een enorme klap minder subsidie. 172 euro per m2 minder dan triple. Dus samen met de kosten van glas zetten in bestaande kozijn ben je duurder uit dan nieuw kozijn maar waarmee je dus na 100 jaar het uiterlijk van de woning aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Boeryepes schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 06:25:
[...]

Ja dat had je echt merken. In de koude periodes elke dag meerdere natte kozijnen totdat luchtvochtigheid onder de 50% komt.
Toch benieuwd naar cijfermatige onderbouwing dat je met kozijn van u=1,5 ofwel R= 0,66 zoveel beter af zou zijn dan oud houten kozijn met u = 2,4 ofwel R = 0,42.

Moeten er wel heel zeker van zijn dat oude kozijn behouden zo problematisch is om het er allemaal uit te slopen en te vervangen met iets wat afdoet aan uiterlijk jaren 30 woning.

Bedoel je met luchtvochtigheid de vochtigheid buiten trouwens of binnen? Binnen zullen we niet boven de 50 hebben in de winter als we alles isoleren icm balansventilatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog_Martin op 19-04-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:53:
[...]

Ja dus een enorme klap minder subsidie. 172 euro per m2 minder dan triple. Dus samen met de kosten van glas zetten in bestaande kozijn ben je duurder uit dan nieuw kozijn maar waarmee je dus na 100 jaar het uiterlijk van de woning aantast.
Ik weet niet hoor, maar.... 111-25=84. Niet 172

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKzObdRQzHq9m3uUQf2YPeXCDw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNU5PSa7Qio6dPXsOn9MOtCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
jeroenkb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:58:
[...]

Ik weet niet hoor, maar.... 111-25=84. Niet 172

[Afbeelding]
86. Maal 2 vanwege meerdere maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Hertog_Martin dan bedoel je dat je nog een andere isolatiemaatregel zoals dakisolatie neemt? Want kozijnen tellen niet als aparte maatregel mee voor zover ik weet.

Maar dan nog: voor €172 krijg je toch nooit een nieuw kozijn van 1x1m?

Als ik naar een offerte voor alleen vacuumglas kijk, dan kan ik b.v. het glas van de achterdeur en van het raam in de bijkeuken voor ca €1000 totaal vervangen excl arbeid. Reken ik online een houten kozijn met triple glas (U 0,6) uit die dezelfde maat heeft als dat raam in mijn bijkeuken, dan komt dat op ca €1200. Kunststof is enkele honderden Euro’s goedkoper, maar ik heb bij deze steekproef geen onderzoek gedaan naar de isolatiewaarde etc van die nieuwe kozijnen. Daar komt dan nog een nieuwe achterdeur+kozijn bij.
Voor grofweg 1 nieuw kozijn met kiep/draai raam met triple glas ben ik dan net zoveel kwijt als alleen vacuumglas voor zowel dat raam als de achterdeur.

Dus ik snap niet waarom je aangeeft dat triple+nieuwe kozijnen/ramen na subsidie net zoveel kost als alleen vacuumglas. Mis ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 08:58
Gewoon triple plaatsen waar het kan, daar ga je geen spijt van krijgen. Er is een bijkomend voordeel van triple glas waar ik nooit iemand over hoor en dat is de inkijk van buiten naar binnen. In onze situatie is het zo dat je overdag door reflectie vanaf de straat nauwelijks zicht hebt in onze woonkamer en dat vind ik zelf heel prettig. Het zicht van binnen naar buiten is uiteraard wel uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-05 10:31
Laurences schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Bedankt @Franciesco! _/-\o_ Ik heb de websites van Beng, Fineo en Reen bekeken. Zoals je al aangaf kan het glas niet met wienersprossen geleverd worden. Ook ReenVacu niet. De excellent die je noemt (en zoals je al aangeeft) lijkt 'regulier' isolatieglas (++/+++) te zijn. Daarin lijkt dus de optie met wienersprossen te vervallen.

Het alternatief zou dan nog zijn:
  • meerdere kleine ruitjes: maar met de rand (absorbtie/afdichting, BENG) van 14mm wordt dat waarschijnlijk een wat minder fraai eindresultaat met brede roeden. En de isolatie tussen de ruitjes zal 'slecht' zijn.
  • plakroeden: gezien de geringe dikte van 8,3mm lijken plakroeden wellicht nog wel een mogelijkheid, is dit een optie die je ook overweegt? Zou even moeten zien hoe dit eruit ziet, maar zou een mooie oplossing zijn om zo de bestaande kozijnen te handhaven.
De openslaande deuren/schuifdeur twijfel komt bij mij voort uit: openslaande deuren = mooi en passend. Echter met buitenaf vrij veel insecten zou een schuifdeur met geïntegreerde hor wat meer comfort opleveren.

Zonwering willen we aan de zuid/west zijde plaatsen. In het dak komen er 3 velux dakramen, als voorkeur nemen we daarin de buitenzonwering op van doek i.p.v. rolluik (deze). Deze schijnen in de woonkeuken/hal/trap. Bedankt voor de tip, hier zijn we na je advies naar gaan kijken. De ligging van de openslaande/schuif deur is zuid-oost. Hier nemen we voor nu nog geen zonwering op.

Zouden jullie hier adviseren wél zonwering op te nemen (buitenzijde)? De twee ramen die ook op zuid-oost georiënteerd zijn laten we vooralsnog zonwering vrij, of later evt. binnenzijde. Het lijkt me een uitdaging hier een oplossing voor te vinden passend in de bouwstijl.

[Afbeelding]
Ik heb deze hier nog niet voorbij zien komen: https://benevers.nl/producten/uniglas-hybrid/
Wellicht ook de moeite waard.

Zelf heb ik dubbel glas (uit 1999) met Wienerprossen en overweeg vacuumglas. Omdat vacuumglas vrij dun is, verwacht ik met enkel opplakroeden te kunnen voldoen. Dit help weer een beetje in de prijs.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hallo,

ik heb recent geprobeerd wat offertes op te vragen om kozijnen en glas te laten vervangen voor onze woning. Ik heb drie partijen aangeschreven. 2 lokale en 1 landelijke opererende. Eén lokale partij is afgevallen omdat ze niet kwamen opdagen en slecht te bereiken waren. De landelijke partij was 15K duurder dan de lokale partij, die is ook afgevallen. er is dus nog één partij over die hier in de regio veel doet en waarover mensen tevreden zijn.
Ik kan echter de offerte niet verder beoordelen anders dan op prijshoogte, kleur, indeling en functionaliteit.
Iemand die opmerkingen/vragen heeft over onderstaande offerte en die ik kan stellen aan de betreffende partij?

Members only: Offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31
CPM schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:49:
Iemand die opmerkingen/vragen heeft over onderstaande offerte en die ik kan stellen aan de betreffende partij?
***members only***
1. Waarom niet overal drievoudig glas?
2. Gegevens over geluidsisolatie en lichtdoorlatendheid ontbreken.
3. Voor vragen over de kozijnen is er ook een ander topic → Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc. (iemand heeft de titel van dit topic recent veranderd, wat ik niet snap, want nu zijn er twee topics over kozijnen...)

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 21-04-2025 10:01 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Andrehj schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:00:
[...]

1. Waarom niet overal drievoudig glas?
2. Gegevens over geluidsisolatie en lichtdoorlatendheid ontbreken.
3. Voor vragen over de kozijnen is er ook een ander topic → Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc. (iemand heeft de titel van dit topic recent veranderd, wat ik niet snap, want nu zijn er twee topics over kozijnen...)
1: volgens mij is alles Tripleglas?
2: goede vraag, daar heb ik niet eens aangedacht.
3: ik zal het daar ook posten. Idd beetje verwarrende titel.

Wat vind je van de prijs?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
CPM schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:04:
[...]

2: goede vraag, daar heb ik niet eens aangedacht.
3: ik zal het daar ook posten. Idd beetje verwarrende titel.

Wat vind je van de prijs?
Een groot gedeelte is geen triple glas. Zie beglazing-vakjes, triple glas heeft U=0.6 en HR++ heeft U=1.1. Dus je woonkamer zijgevel is tripleglas en je woonkamer voorgevel en kantoor zijn beiden maar HR++.

Misschien heb je nu wel de duurde offerte afgeschreven op €15K, terwijl die misschien wel overal triple glas heeft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
CPM schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:04:
Zeker niet. Kun je zien aan de U-waarde (van 1.1 ipv 0.6) en de opbouw van het glas (slechts twee glasplaten ipv drie).

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 21-04-2025 11:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:34
Barleone schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:34:
[...]

Geluidswerend is lekker, maar 40dB zegt niet alles. Hoge tonen, middentonen, lage tonen? Waarschijnlijk hoge. De lage tonen zoals verkeer zullen dan alsnog rond 30dB zitten.
Daarnaast moet je niet vergeten dat je dakconstructie ook geluid doorlaat. Dat vliegtuig en de heli hoor je gewoon net zo hard -afhankelijk van je dakisolatie/demping.
Is het ook niet zo dat een ventilatierooster in het glas het geluidswerend effect teniet doet? Ook iets om mee te nemen lijkt me. In bepaalde ruimtes wil je zeker wel een ventilatierooster

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
In de tekstuele omschrijving staat triple glas genoemd, maar in de technische tekeningen staat voor een groot gedeelte HR++ beschreven. Zoals door mij en @Andrehj aangegeven.

Als ik zoek op "B120 Alliance Exclusief" kozijn dan vind ik 2 bedrijven die dat leveren, waarvan 1 de maker is. De tekst op de website zijn erg beknopt, anders dan de VDL/rechte verbindingen die de houtlook geven. Misschien heeft er iemand ervaring maar die kans is wel klein met een kleine maker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:48
Joove schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:33:
[...]

In de tekstuele omschrijving staat triple glas genoemd, maar in de technische tekeningen staat voor een groot gedeelte HR++ beschreven. Zoals door mij en @Andrehj aangegeven.

Als ik zoek op "B120 Alliance Exclusief" kozijn dan vind ik 2 bedrijven die dat leveren, waarvan 1 de maker is. De tekst op de website zijn erg beknopt, anders dan de VDL/rechte verbindingen die de houtlook geven. Misschien heeft er iemand ervaring maar die kans is wel klein met een kleine maker.
En draai/kiep raam 004 is niet voorzien van gelaagd glas, terwijl het 2200 hoog is. Is de onderkant van dat raam op vensterbank hoogte of hoger, dan is het OK. Zit het tot lager, dan niet ivm doorvalveiligheid.

Geldt voor alle ramen, maar 004 is vrij hoog, vandaar de specifieke vraag.

En de maten kunnen prima in triple qua gewicht.

Heb hier een 22.2-16-4-18-22.2 van 2340 bij 1000 in draai kiep met een Ug van 0.5.

[ Voor 11% gewijzigd door doktervictor op 21-04-2025 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
CPM schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:49:
Hallo,

ik heb recent geprobeerd wat offertes op te vragen om kozijnen en glas te laten vervangen voor onze woning. Ik heb drie partijen aangeschreven. 2 lokale en 1 landelijke opererende. Eén lokale partij is afgevallen omdat ze niet kwamen opdagen en slecht te bereiken waren. De landelijke partij was 15K duurder dan de lokale partij, die is ook afgevallen. er is dus nog één partij over die hier in de regio veel doet en waarover mensen tevreden zijn.
Ik kan echter de offerte niet verder beoordelen anders dan op prijshoogte, kleur, indeling en functionaliteit.

***members only***
De garantie is karig. Zelf heb ik 15 jaar garantie op de kozijnen en de montage. Op het hang- en sluitwerk en het glas 10 jaar volgens KOMO.

Ik ben geen expert maar de specifieke uitsluiting van glasbreuk en thermische breuk snap ik niet. Als dit nl. het gevolg is van een constructiefout dan is het wel degelijk garantie en moet leverancier aantonen dat het geen garantie is.

Deze mis ik maar heb je mogelijk niet gedeeld:
  1. Asbestinventarisatie, indien relevant. Is verplicht voor woningen van voor 1994.
  2. Betalingsvoorwaarden. Bij de beteren hoef je vooraf niet te betalen. Wel zo fijn aangezien de plaatsing van kozijnen en deuren (heel) belangrijk is voor de goede werking.
In mijn zoektocht en uiteindelijk 5 offertes ben ik dit type kozijnen (b-120 alliance exclusief profiel) niet tegengekomen. Hoeft natuurlijk niets te betekenen maar viel me wel op. Uiteindelijk heb ik voor Schuco gekozijn bij een lokale leverancier net onder Utrecht.

Tip: vraag meerder offertes! Mijn beste prijs was onder 50k (2 lokale leveranciers). De duurste boven de 70k. Da's 50% meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
morlune schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:22:
[...]

Is het ook niet zo dat een ventilatierooster in het glas het geluidswerend effect teniet doet? Ook iets om mee te nemen lijkt me. In bepaalde ruimtes wil je zeker wel een ventilatierooster
Ja, daar zijn suskasten (ventilatieroosters met geluidsisolatie) voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Barleone schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:39:
Ja, daar zijn suskasten (ventilatieroosters met geluidsisolatie) voor gemaakt.
Die zijn zeker veel beter dan een dom rooster, maar hebben ook weer hun nadelen:
  1. Als ze in het (naar binnen) draaiend deel zitten, komen ze soms bij het open draaien tegen de muur naast het kozijn aan, zodat het draaiend deel nog maar 80° (oid) open kan.
  2. Ze vormen nog steeds een geluidslek t.o.v. een dicht raam.
Beide hadden wij in onze vorige woning.
De beste oplossing is ook gelijk WTW-ventilatie plaatsen, maar dat is wel een flinke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Hertog_Martin schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:53:
[...]

Na een korte google kwam ik uit op deze website waarin isolerende waardes vermeld worden waarbij (nieuwe) houten kozijnen ook <1.0 U uit komen. Hoe ben je op de 2.4 gekomen? Uiteraard e.e.a. afhankelijk van je huidige kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodcartographr
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 03-05 07:58
Hoi allemaal,

Voor onze vrijstaande woning uit 1906 twijfelen wij waar wij goed aan doen m.b.t. het vervangen van het huidige glas.

Begane grond: 3 grotere ramen in de woonkamer uit circa 2005 met HR++ (geschreven in de glasspouw). 2 ramen hebben kiepraampjes, ook HR++. Hierin zouden dan roosters worden geplaatst ivm het geluid van de weg, inbraakgevoeligheid en ventilatie.

Bovenverdieping: overal dubbel glas, leeftijd onbekend. Mogelijk 30 jaar oud. Slapen vaak met een raam op een kier, maar woning is matig geïsoleerd dus ramen zijn dicht overdag.

Onze vraag: is het verstandig om zowel op de begane grond als op de bovenverdieping alles te laten vervangen door HR++ glas? (Heeft het oude HR++ een levensduur die bijna verstrijkt?)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:33:
Nu zag ik het volgende in de schüco handleiding:[Afbeelding]

Na wat extra onderzoek ben ik tot de volgende conclusies gekomen.
Winkhause ActivePilot heeft een ventilatiestand (hendel op 45°) waarbij je meerdere kleine standen kiepen kan instellen voor winter/ventileren.
Winkhaus ActivePilot Comfort is de PADK optie van winkhaus, met een 6mm parallel stand voor ventileren.

Het standaard beslag van Schuco heeft zo'n stand niet, alsmede het beslag van Siegenia (TITAN).
Onze kozijnboer biedt alleen Siegenia of Winkhaus PADK aan, geen optie met 45° hendel ventilatiestand.

Uiteindelijk laten we dus overal PADK installeren, omdat het Siegenia titan beslag geen echt kleine winterstand heeft.

Les voor in het vervolg: duidelijke info vragen over de opties voor het beslag. Onze verkoper wist veel te vertellen over de kozijnen en qua glas was ook alles mogelijk, maar de keuze van beslag is blijkbaar best beperkt. Achteraf hadden we misschien een andere offerte getekend als we dit hadden geweten.

In ieder geval heeft de leverancier het netjes opgelost door het PADK beslag aan te beiden voor de helft van de prijs. 35 euro per raam extra voor PADK beslag. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Goodcartographr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:55:
Hoi allemaal,

Voor onze vrijstaande woning uit 1906 twijfelen wij waar wij goed aan doen m.b.t. het vervangen van het huidige glas.

Begane grond: 3 grotere ramen in de woonkamer uit circa 2005 met HR++ (geschreven in de glasspouw). 2 ramen hebben kiepraampjes, ook HR++. Hierin zouden dan roosters worden geplaatst ivm het geluid van de weg, inbraakgevoeligheid en ventilatie.

Bovenverdieping: overal dubbel glas, leeftijd onbekend. Mogelijk 30 jaar oud. Slapen vaak met een raam op een kier, maar woning is matig geïsoleerd dus ramen zijn dicht overdag.

Onze vraag: is het verstandig om zowel op de begane grond als op de bovenverdieping alles te laten vervangen door HR++ glas? (Heeft het oude HR++ een levensduur die bijna verstrijkt?)

Alvast bedankt!
Heeft geen toegevoegde waarde om het HR++ te vervangen door nieuwe HR++ glas. Kan beter het geld besteden aan de woning goed te isoleren. Wat verstaat je onder matige isolatie heb je al isolerende werkzaamheden uitgevoerd?
Kijk of er in je gemeente een gratis energiecoach beschikbaar is om samen naar je woning te kijken wat is wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodcartographr
@clodders dank voor je reactie! Zou je de bovenverdieping in dit geval dan wel laten vervangen door HR++?

Gevels van de woning zijn allemaal redelijk goed geïsoleerd. Vloer heeft geen kruipruimte en is maar geïsoleerd met 2cm tempex. Dak moet nog in zijn volledigheid worden geïsoleerd. Hier ligt nu voor ons de focus.

Het glas is interessant, omdat we hier gemeentelijke subsidie voor krijgen, vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Goodcartographr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:22:
@clodders dank voor je reactie! Zou je de bovenverdieping in dit geval dan wel laten vervangen door HR++?

Gevels van de woning zijn allemaal redelijk goed geïsoleerd. Vloer heeft geen kruipruimte en is maar geïsoleerd met 2cm tempex. Dak moet nog in zijn volledigheid worden geïsoleerd. Hier ligt nu voor ons de focus.

Het glas is interessant, omdat we hier gemeentelijke subsidie voor krijgen, vandaar!
Kijk of je twee isolerende maatregelen kan uitvoeren dan verdubbel de subsidie van de overheid.
Het energieverlies is afhankelijk van de binnentemperatuur. Als de bovenverdieping nagenoeg niet wordt verwarmd dan is het rendement heel laag bij vervangen van het dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
Barleone schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:34:
[...]

Leuk, succes!

Meerprijs waard? Volgens mij is die meerprijs marginaal dus ik zou het zeker weten doen. Maar, je hebt geen specificatie gegeven. Als ze ergens anders op bezuinigen met triple dan heb je een addertje onder het glas.

Triple naast hr++ kan gewoon, niet langer over nadenken . Let bij je glas op de u-waarde. Die van het triple moet natuurlijk wel lekker 0.7 of lager zijn.
Die 44.1 betekent glas4mm-1 geluidswerende folie-glas4mm. Samen 8,05mm ongeveer
Het verminderd trilling, maar misschien heb je dan ook nog een klein beetje baat bij 5-15-44.1

Tip:Bij AGC kun je dat met hun tools zelf uitrekenen. Ik had qua dB nooit veel baat bij verschillende glasdiktes in de berekeningen, akoestische folies wel.
Bedankt voor je reactie en tip van de calculator! Ik heb inmiddels wat meer informatie verzameld.

Het triple glas is 4-16-4-16-5 met een u-waarde van 0,6. Nog steeds met de warme edge afstandhouders, dus het lijkt mij niet dat hij dan ergens anders nog op kan bezuinigen.

Voor mij zijn de hogere tonen het belangrijkst, straatlawaai heb ik niet zoveel, het gaat vooral om buren, vogels, enz.

Als ik de configuraties in de AGC tool probeer (ik neem aan dat het bij elke fabrikant wel ongeveer hetzelfde zal zijn), geeft 4-15-5 een reductie van 32(-1,-3), dus netto 31 en 29.
4-15-6 zou 36(-1,-5) zijn, netto 35 en 31 dus dat scheelt voor hoge tonen behoorlijk.
4-15-44.1 is 38(-1,-6), dus 37 en 32 wat nog iets beter is.
5-15-44.1 en 6-15-44.1 geven allebei nog eens 1 dB extra.
4-15-44.2 geeft hetzelfde effect als 5-15-44.1, maar scheelt gewicht, dus wellicht een optie.

Dus ik ga vragen of dat nog mogelijk is.

Het triple glas zou uitkomen op 33(-2,-6) dus 31 en 27, slechter dan het standaard HR++ glas.
Met 4-16-4-16-6 zou dat 36(-2,-6) zijn, dat scheelt in ieder geval al 3 dB.
De combinatie met gelaagd glas zal wel de dik/zwaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodcartographr
clodders schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:58:
[...]

Kijk of je twee isolerende maatregelen kan uitvoeren dan verdubbel de subsidie van de overheid.
Het energieverlies is afhankelijk van de binnentemperatuur. Als de bovenverdieping nagenoeg niet wordt verwarmd dan is het rendement heel laag bij vervangen van het dubbelglas.
De bovenverdieping wordt geïsoleerd en ook verwarmd. Zou je in dat geval adviseren om het dubbel glas van de bovenverdieping wel te vervangen voor HR++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Nu online
Goodcartographr schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:31:
[...]

De bovenverdieping wordt geïsoleerd en ook verwarmd. Zou je in dat geval adviseren om het dubbel glas van de bovenverdieping wel te vervangen voor HR++?
Het antwoord is ja, verwacht dan een gasbesparing van ca 7,5 m3 per m2 glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Goodcartographr schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:31:
Ik zou overal triple nemen. Dat isoleert dubbel zo goed als HR++.
HR++ is achterhaalde techniek van 30 jaar geleden.

Bovendien: Ook als je de bovenverdieping niet verwarmt, zal het er vooral in de winter veel warmer zijn dan buiten. En dus is er ook veel warmteverlies naar buiten. Warmteverlies wat je vermindert door een zo goed mogelijk isolerende glassoort te kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Andrehj op 03-05-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bazi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:57:
[...]

Bedankt voor je reactie en tip van de calculator! Ik heb inmiddels wat meer informatie verzameld.

Het triple glas is 4-16-4-16-5 met een u-waarde van 0,6. Nog steeds met de warme edge afstandhouders, dus het lijkt mij niet dat hij dan ergens anders nog op kan bezuinigen.

Voor mij zijn de hogere tonen het belangrijkst, straatlawaai heb ik niet zoveel, het gaat vooral om buren, vogels, enz.

Als ik de configuraties in de AGC tool probeer (ik neem aan dat het bij elke fabrikant wel ongeveer hetzelfde zal zijn), geeft 4-15-5 een reductie van 32(-1,-3), dus netto 31 en 29.
4-15-6 zou 36(-1,-5) zijn, netto 35 en 31 dus dat scheelt voor hoge tonen behoorlijk.
4-15-44.1 is 38(-1,-6), dus 37 en 32 wat nog iets beter is.
5-15-44.1 en 6-15-44.1 geven allebei nog eens 1 dB extra.
4-15-44.2 geeft hetzelfde effect als 5-15-44.1, maar scheelt gewicht, dus wellicht een optie.

Dus ik ga vragen of dat nog mogelijk is.

Het triple glas zou uitkomen op 33(-2,-6) dus 31 en 27, slechter dan het standaard HR++ glas.
Met 4-16-4-16-6 zou dat 36(-2,-6) zijn, dat scheelt in ieder geval al 3 dB.
De combinatie met gelaagd glas zal wel de dik/zwaar worden.
Bij triple elke ruit een andere dikte geeft betere geluidsisolatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-05 18:34
Andrehj schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Ik zou overal triple nemen. Dat isoleert dubbel zo goed als HR++.
HR++ is achterhaalde techniek van 30 jaar geleden.
Dat is wel erg kort door de bocht.
In geval van nieuwe kozijnen inderdaad altijd triple glas doen.
In euro's per Watt energie besparing gezien is de stap van oud dubbel naar HR++ in bestaande kozijnen (mits deze nog in goede staat zijn) veel interessanter.
Oud dubbel = U3,0
HR++ = U1,0
HR+++ = U0,5 of 0,6

Dus met de stap van oud dubbel naar HR++ bespaar je 2W/m2 aan warme verlies en met de stap van HR++ naar HR+++ slechts 0,5W/m2. Dus ja, het bespaart 2x zo veel als HR++, maar slechts 1/4 van de stap van oud dubbel naar HR++. En dat terwijl triple glas is nieuwe kozijnen vele male duurder is.

Geld kun je maar één keer uitgeven en de meeste mensen moeten daar keuzes in maken. In dit geval loont het bijvoorbeeld veel meer om het extra geld in bijvoorbeeld dakisolatie te stoppen.

Zomaar blind roepen dat iedereen naar HR+++ moet vindt ik dus een beetje kortzichtig. Dan kan ik ook roepen dat HR+++ achterhaald is en iedereen naar vacuüm glas moet met U0,3. Dat is echter nog veel duurder dan HR+++ met een nog kleinere marge aan besparing in energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
BarryH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Bij triple elke ruit een andere dikte geeft betere geluidsisolatie
Volgens de AGC calculator zou er geen verschil zijn tussen 4-16-4-16-6 en 4-16-5-16-6, maar dat klopt dan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Bazi schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Volgens de AGC calculator zou er geen verschil zijn tussen 4-16-4-16-6 en 4-16-5-16-6, maar dat klopt dan dus niet?
Lijkt me reden even na te bellen. Elke dikte van Glas laat andere trillingen (geluidsgolven) door

Wat staat er over geluidswerend glas? In 1995 woonde ik in Utrecht aan een druk kruispunt en daar had de verhuurder ivm geluid juist triple glas laten plaatsen met ventilatieroosters met suskast.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste