Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 21:54
Seafarer schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:55:
[...]

Geen idee als je geen ventilatie roosters hebt.

Maar die kantel ramen kun je toch zelf blokkeren met iets, een haakje een wigje enz.enz. Ik reis veel en oudere duitse hotels hebben vaak ook geen ventilatie roosters. Vaak lukt het wel, met enig geklier, om de raam handel zo te zetten dat het raam maar een beetje open gaat.
Ja ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen en eventueel 3d printen. Dan kan ik dit op alle ramen toepassen.

Ik moet maar eens op zoek gaan of er beslag is voor deze ramen die wel een winterstand hebben

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubertc
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-02-2023
traders schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:38:
Wat een prijzen allemaal. Zijn er ook nog mensen die rationeel nadenken? Haal je de meerprijs voor HR+++ er echt uit tov HR++? Je betaald echt een enorme som om early adopter te mogen zijn. Dubbel zo goed isoleren betekent niet de kosten halveren. Het financieel voordeel neemt snel af, terwijl nadelen (ruimteverlies bij extra isolatie) toenenen.

Ook is glas relatief makkelijk te vervangen zolang het maar in het kozijn past. Verder verwacht in dat vacuum glas mainstream gaat en dus niet triple glas etc. Te zwaar, kan lek etc

Veel andere isolatie ingrepen vereisen veel meer troep/werk, dus glas kun je makkelijk vervangen als de kostprijs flink daalt.

Dit is hetzelfde als een thuisbatterij. Dit kost een vermogen, het kost allemaal ruimte, het kan kapot en ander gezeur, en zo'n extreem dure thuisbatterij kan de energie opslaan van een half dagje.
volgens mij heb je al een tijdje niet naar de prijzen gekeken ,
ik woon vlak bij de duitse grens , het verschil in prijs tussen HR++ en HR+++ is daar hoogstens tientjes per raam .
die paar tientjes ga ik financieel nooit terug verdienen ( ik stook op gratis hout) maar het verschil in comfort is het mij zeker waard.
uiteindelijk gaat het bij een huis om comfort, als het comfort je niets uit maakt kan je gewoon de verwarming uit laten.
dat is de maximale besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Seafarer schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:30:
[...]

Ik weet niet helemaal zeker of je nu goed handelt. Die CO2 meters zijn meestal zelf kalibrerend en dienen een keertje de laagste waarde tezien en maken daar ongeveer 400ppm van. Trek je de stekker eruit dan is die referentie weg.

Ik zou hem dus alvast boven ophangen en dan het raam een beetje open zetten zodat die zich even kan kalibreren. En ik zou hem zeker een week laten hangen.
Nou ik heb al een uur de ramen open in de slaapkamer, maar de CO2 waarde komt niet onder de 700. Mij lijkt dat dit vrij snel zou moeten zakken naar rond de 400ppm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:39

Seafarer

XXX

Wachten... schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:57:
[...]

Nou ik heb al een uur de ramen open in de slaapkamer, maar de CO2 waarde komt niet onder de 700. Mij lijkt dat dit vrij snel zou moeten zakken naar rond de 400ppm toch?
Lijkt mij ook. Als ik tegen mijn sensor adem dan is deze vrij snel rood. Loop ik weg dan zie je de waarden zakken en zit ik zo weer op de ondergrens van oranje.

Staat er iets in de handleiding?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Seafarer schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:28:
[...]

Lijkt mij ook. Als ik tegen mijn sensor adem dan is deze vrij snel rood. Loop ik weg dan zie je de waarden zakken en zit ik zo weer op de ondergrens van oranje.

Staat er iets in de handleiding?
Nee de handleiding van de RFT CO2 is zeer beknopt. Er staat wel dat hij "zelf kalibrerend" is.

Misschien moet ik hen morgen echt even bij het raam zelf zetten. Als ik overigens adem naar de meter, dan schiet hij ook al snel naar de 2000ppm hoor. Dus hij werkt wel.

Hij ligt nu overigens op een plank circa 3 meter van de 2 ramen verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wachten... schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:32:
[...]

Nee de handleiding van de RFT CO2 is zeer beknopt. Er staat wel dat hij "zelf kalibrerend" is.

Misschien moet ik hen morgen echt even bij het raam zelf zetten. Als ik overigens adem naar de meter, dan schiet hij ook al snel naar de 2000ppm hoor. Dus hij werkt wel.

Hij ligt nu overigens op een plank circa 3 meter van de 2 ramen verwijdert.
Nachtje over slapen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:49
Wachten... schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
Even nog heel wat anders (maar wel gerelateerd aan hierboven).... Wij hebben nu dus K-vision trend van toelevering online. Wat mij alleen opviel is dat zij geen scharnieren leveren die op winterstand kunnen.

We kunnen nu dus niet ventileren in de winter, wat echt heel vervelend is.

Heeft iemand enig idee of je hier aparte scharnieren voor kan krijgen? Of is er wellicht een hulpmiddel, waarmee je de ramen wel op winterstad kunt zetten? Want de kiepramen volledig open is toch wat koud in de winter :D
PADK beslag hebben wij in K-Vision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Wachten... schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:42:
[...]

Dan is de deur open wellicht een goede optie. Dan helpt de mechanische ventilatie wellicht ook wat mee, want de badkamerdeur staat altijd open hier.

Ik ga in ieder geval even kijken voor een CO2 meter die ik ook gelijk aan Home Assistant kan koppelen
Hey misschien interessant en van toepassing om video die ik hieronder link te bekijken/luisteren. Ik heb hem laten beginnen op een to the point moment. Maar misschien ook (even later) van begin te te zien. Hij stelt dat slaapkamer vaak het koudste is en dus het minste vocht kan bevatten.. En slaapkamers veelal niet te groot zijn. En soms deuren los staan, overdag.. En dan warmeRE lucht van andere ruimte in de slaapkamer komt die dan afkoelt... en dus het vocht ergens op een koudere muur of raam neerslaat. Daarnaast ben je ook de lang in een slaapkamer te ademen in de relatief kleine ruimte.
Zeker als ook de badkamer boven bij de slaapkamer is en er alleen tijdens douchen een ventilator loopt of raam open staat.. Dan na douchen het vocht uit de badkamer ook nog zich gaat verspreiden over de rest..

YouTube: Kann man überhaupt „richtig lüften“ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
elektriekert schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:47:
[...]

PADK beslag hebben wij in K-Vision
Heb je dat specifiek ergens vandaan? Want ik kan hier echt niks over vinden namelijk.

Het enige wat ik weet is dat toelevering online het niet kan leveren of aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

belmonde schreef op maandag 12 december 2022 @ 01:09:
[...]

Hey misschien interessant en van toepassing om video die ik hieronder link te bekijken/luisteren. Ik heb hem laten beginnen op een to the point moment. Maar misschien ook (even later) van begin te te zien. Hij stelt dat slaapkamer vaak het koudste is en dus het minste vocht kan bevatten.. En slaapkamers veelal niet te groot zijn. En soms deuren los staan, overdag.. En dan warmeRE lucht van andere ruimte in de slaapkamer komt die dan afkoelt... en dus het vocht ergens op een koudere muur of raam neerslaat. Daarnaast ben je ook de lang in een slaapkamer te ademen in de relatief kleine ruimte.
Zeker als ook de badkamer boven bij de slaapkamer is en er alleen tijdens douchen een ventilator loopt of raam open staat.. Dan na douchen het vocht uit de badkamer ook nog zich gaat verspreiden over de rest..

YouTube: Kann man überhaupt „richtig lüften“ ?
We wijken wel erg af van dit topic.

Dus laatste opmerking:
De WHO adviseert al 50 jaar om 25m³ lucht per persoon te verversen. Als je je daar aanhoud heb je ook geen vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Heb vannacht een raam open gehad, en de hoogst gemeten waarde is rond de 1250 geweest.

Ik ga hem vanmiddag nog even voor het open raam gooien om te kijken of ik hem goed kan kalibreren.

Ik vind overigens het ventileren bij triple glas nog best wel iets wat in dit topic hoort. Het is toch een belangrijk iets en het wordt vrij snel over her hoofd gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 21:25
Bij alle glas moet je ventileren.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
NoepZor schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:32:
Bij alle glas moet je ventileren.
Ventileren moet altijd inderdaad. Maar doordat je minder tot geen natuurlijke ventilatie hebt, vraagt het wel even opnieuw meetwerk.

Voorheen hadden wij wat meer "natuurlijke" tocht door wat kieren en nog een enkel glas raampje wat niet goed sloot enz. Dat is nu helemaal weg.

Het is dus nu weer even meten en kijken wat de beste oplossingen zijn voor ons huis, zonder dat we teveel comfort missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Wachten... schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:37:
Ventileren moet altijd inderdaad. Maar doordat je minder tot geen natuurlijke ventilatie hebt, vraagt het wel even opnieuw meetwerk.

Voorheen hadden wij wat meer "natuurlijke" tocht door wat kieren en nog een enkel glas raampje wat niet goed sloot enz. Dat is nu helemaal weg.
Maar dat heeft alsnog niets met triple glas te maken, dat was exact hetzelfde geweest met nieuwe kozijnen met dubbel glas.

De hoeveelheid vocht verandert niet door triple glas. Wel is de oppervlaktetemperatuur van het glas iets hoger en als stookgedrag niet aangepast wordt de binnentemperatuur iets hoger (en daardoor minder snel condensatie).

En, er zijn meer redenen dan alleen vocht om te willen ventileren (Co2, fijnstof etc).

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 12-12-2022 08:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Wachten... Je zou haast aan een decentrale of centrale WTW denken.

Decentraal per gekozen ruimte: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Centraal: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Snuffel er eens rond.
Een complete WTW: Dat kan zeer ingrijpend zijn om aan te leggen afhankelijk van je huis. Als je relatief veel gas verbruikt kan dit wrs wel heel snel uit. Er worden warmte terug win % van >> 90% beloofd... voor meer exacte info moet je in het topic zijn. E.e.a. kan ook vocht en CO2 gestuurd worden en dan komen we bij het ventilatieprobleem hier.

Het herinnert mij nu er aan dat ik ook nog wat metingen te doen heb... :Y

De WTW haalt uiteraard alleen de warmte uit de lucht verliezen, niet uit de dak/gevel/vloer/kieren warmte verliezen..... dus is het handig om een indruk te krijgen waar je verliezen vd warmte zitten.
Dat was ook een van de redenen om zo'n warmte transmissie verlies berekening te maken.

Ik moet iig nog meer op kieren jacht, puur omdat ongecontroleerd verlies echt jammer is en daarbij de ventilatie niet uit het oog verliezen...want tochten draagt immers ook bij aan ventileren... dat plaatje heb ik dus nog niet goed rond. We komen dit jaar wrs op ~650 m3 uit met 150m3 voor douchen/koken, effectief is er voor verwarmen hier dus ~500 m3 incl kieren en ventilatie verliezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Wachten... schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:13:
[...]

Heb je dat specifiek ergens vandaan? Want ik kan hier echt niks over vinden namelijk.

Het enige wat ik weet is dat toelevering online het niet kan leveren of aanbieden.
Ik heb ze via de kozijnen boer die alles is komen plaatsen.
https://www.selectwindows...ijnen/jargon/padk-beslag/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:34
Wachten... schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:40:
Even nog heel wat anders (maar wel gerelateerd aan hierboven).... Wij hebben nu dus K-vision trend van toelevering online. Wat mij alleen opviel is dat zij geen scharnieren leveren die op winterstand kunnen.

We kunnen nu dus niet ventileren in de winter, wat echt heel vervelend is.

Heeft iemand enig idee of je hier aparte scharnieren voor kan krijgen? Of is er wellicht een hulpmiddel, waarmee je de ramen wel op winterstad kunt zetten? Want de kiepramen volledig open is toch wat koud in de winter :D
Wij hebben ook K-vision kozijnen, als wij de handgreep op 2 uur zetten werkt dat ook als lichte ventilatiestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Destralak schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:07:
[...]

Wij hebben ook K-vision kozijnen, als wij de handgreep op 2 uur zetten werkt dat ook als lichte ventilatiestand.
Kijk, daarom is het soms echt verdomde handig om op een forum te zitten.

Het is dan denk ik niet zo bedoeld, maar het werkt wel. Eerst op de kantel kiep zetten. Vervolgens het raam een klein beetje open zetten, en dan op circa 2 uur zetten _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:34
Wachten... schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:23:
[...]

Het is dan denk ik niet zo bedoeld, maar het werkt wel. Eerst op de kantel kiep zetten. Vervolgens het raam een klein beetje open zetten, en dan op circa 2 uur zetten _/-\o_
Graag gedaan!

Ik zou de handgreep naar 12 uur draaien (tegen de klok in), en dan terug naar de 2-uur stand (met de klok mee). Maar de raam dicht laten tussendoor. Want als je 'm deels laat kiepen heb je (denk ik) kans dat het raamdeel niet goed in de sponning haakt.

Wij vroegen toentertijd aan de dealer of er ook een ventilatiestand was op de K-Vision kozijnen, en die gaf dit aan als optie. Of het 'officieel' zo bedoeld is weet ik ook niet, maar wij gebruiken het al 2 jaar naar tevredenheid (vooral in de winter). :)

[ Voor 16% gewijzigd door Destralak op 12-12-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wachten... schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:23:
[...]

Zo doe ik het op de slaapkamer ook, daar hebben we dakterras deuren en een gewoon raamkozijn in stolp uitvoering, daar is geen PADK beslag mogelijk.
Achteraf had ik het raamkozijn (dubbele ramen) met een gewone tussen stijl moeten nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
route99 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:06:
Ik moet iig nog meer op kieren jacht, puur omdat ongecontroleerd verlies echt jammer is en daarbij de ventilatie niet uit het oog verliezen...want tochten draagt immers ook bij aan ventileren... dat plaatje heb ik dus nog niet goed rond. We komen dit jaar wrs op ~650 m3 uit met 150m3 voor douchen/koken, effectief is er voor verwarmen hier dus ~500 m3 incl kieren en ventilatie verliezen....
Als uit uitgaat van een minimale ventilatiebehoefte van 50m3/u dan heeft kieren en gaten dichten vooral zin tot dat punt bereikt is. Daar voorbij is het enige effect dat voor ieder gedicht kiertje ergens een rooster verder open gezet moet worden. Levert geen besparing meer op maar wel mogelijkheid tot gerichter ventileren.

100% kierdicht is dan eigenlijk vooral een zinvol doel bij toepassing balansventilatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

assje schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:10:
[...]

Als uit uitgaat van een minimale ventilatiebehoefte van 50m3/u dan heeft kieren en gaten dichten vooral zin tot dat punt bereikt is. Daar voorbij is het enige effect dat voor ieder gedicht kiertje ergens een rooster verder open gezet moet worden. Levert geen besparing meer op maar wel mogelijkheid tot gerichter ventileren.

100% kierdicht is dan eigenlijk vooral een zinvol doel bij toepassing balansventilatie.
Dat klopt in zekere zin wel wat je zegt. Maar bij wind heb je dan een ongecontroleerde hoeveelheid ventilatie.
Had je alles dichtgemaakt dan kun je eenvoudig met roosters de boel een beetje aansturen.

Voorbeeld:
Ik heb een woonkamer met open keuken. Ventilatie is alleen afzuiging en toestroom met roosters. En de wasemkap is een open pijp tot net boven de nok.
Staat er windkracht 5 onder een bepaalde hoek op het huis dan kan de ventilator uit en kunnen we met 4 personen in de woonkamer blijven en de CO2 blijft dan net op 1100 hangen.
Wind heeft zo'n mega invloed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Maar ik volg toch liever dat wat @Seafarer schrijft, dus met controle sturen, plaatsen met lekken waar ik niet op de wachten zit heb ik dan maar liever dicht en regel dat dus gecontroleerd. Dit dus:
Dat klopt in zekere zin wel wat je zegt. Maar bij wind heb je dan een ongecontroleerde hoeveelheid ventilatie. Had je alles dichtgemaakt dan kun je eenvoudig met roosters de boel een beetje aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het zal zeker beter zijn maar de waarde wordt op een zeker moment minder.

Ik heb Co2 gestuurde ventilatie, als het wat harder waait doet mijn afzuiging simpelweg wat minder. Of dat via kieren of een rooster is maakt dan niet zoveel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Seafarer schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
Dat klopt in zekere zin wel wat je zegt. Maar bij wind heb je dan een ongecontroleerde hoeveelheid ventilatie.
Had je alles dichtgemaakt dan kun je eenvoudig met roosters de boel een beetje aansturen.
Dat gaat alleen op als je de stand van de roosters daadwerkelijk aanpast afhankelijk van de wind. Via roosters heb je anders natuurlijk net zo goed ongecontroleerde ventilatie (afhankelijk van de wind).

Bij mij staan alle roosters op vaste instelling, voornamelijk op basis van het aantal personen dat in die kamer slaapt.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 12-12-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
assje schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:39:
Het zal zeker beter zijn maar de waarde wordt op een zeker moment minder.

Ik heb Co2 gestuurde ventilatie, als het wat harder waait doet mijn afzuiging simpelweg wat minder. Of dat via kieren of een rooster is maakt dan niet zoveel verschil.
Net als @route99 en @Seafarer heb ik ook liever dat ik zelf bepaal waar de ventilatie (tocht/trek) vandaan komt, dan allerlei kieren overal. Weg met kieren en spleten hier. Ik ga zelf wel bepalen waar de ventilatie vandaan gaat komen.

Wij hadden hier nog wat "natuurlijke ventilatie" doordat nog niet alles afgedicht was. We hadden dus tocht op een plek waar we dat niet wilde, maar konden er op dat moment niks aan doen. Ik kan je vertellen dat dat best vervelend is. Nu kan ik afhankelijk van waar we zitten de tocht/ventilatie route zelf bepalen. Dat is echt veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37
Destralak schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:26:
[...]

Graag gedaan!

Ik zou de handgreep naar 12 uur draaien (tegen de klok in), en dan terug naar de 2-uur stand (met de klok mee). Maar de raam dicht laten tussendoor. Want als je 'm deels laat kiepen heb je (denk ik) kans dat het raamdeel niet goed in de sponning haakt.

Wij vroegen toentertijd aan de dealer of er ook een ventilatiestand was op de K-Vision kozijnen, en die gaf dit aan als optie. Of het 'officieel' zo bedoeld is weet ik ook niet, maar wij gebruiken het al 2 jaar naar tevredenheid (vooral in de winter). :)
Daar was ik 2 jaar geleden gelukkig ook snel achter met Kochs kozijnen. Door deze optie hoef je geen ventilatieroosters te bestellen. Ik heb wel een rooster in de badkamer, die kan je mooi afstellen op het gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Rocketman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:22:
Ik heb wel een rooster in de badkamer, die kan je mooi afstellen op het gebruik.
De badkamer is nou juist de locatie waar ik I.c.m. mechanische ventilatie geen rooster zou willen. Lucht afvoeren in de natte ruimte en aanvoeren via andere ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-12-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rocketman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:22:
[...]

Daar was ik 2 jaar geleden gelukkig ook snel achter met Kochs kozijnen. Door deze optie hoef je geen ventilatieroosters te bestellen. Ik heb wel een rooster in de badkamer, die kan je mooi afstellen op het gebruik.
Ik heb ook nergens roosters en doe alles met de winterstand. Roosters zijn ook echt lelijke dingen (mijn mening).

Wat @assje zegt klopt wel. Iemand heeft er een keer wat over geschreven hoe dat werkt, maar ik weet even niet meer wie dat was. Maar je wil dus nooit EN het raam open hebben EN mechanische ventilatie aan in je badkamer..

@assje weet jij of dit eigenlijk voor alle ruimtes geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
assje schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:52:
[...]

De badkamer is nou juist de locatie waar ik I.c.m. mechanische ventilatie geen rooster zou willen. Lucht afvoeren in de natte ruimte en aanvoeren via andere ruimte.
Ik betwijfel of jij gelijk hebt. Tijdens en na het douchen wordt er door de mechanische ventilatie via het raamrooster relatief droge en schone lucht aangezogen, waardoor de badkamer snel opdroogt. Een rooster kan je heel nauwkeurig instellen, een klein kiertje is vaak voldoende. Badkamers zonder raam naar buiten kampen vaak met vocht- en schimmelproblemen. Ik ken iemand die om die reden achteraf een raam heeft laten construeren in zijn badkamer. Firma Duco heeft trouwens roosters die er prima uitzien.
De overige ramen in huis hebben geen roosters, maar wel die mooie winterstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:08
Rocketman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
[...]

Ik betwijfel of jij gelijk hebt. Tijdens en na het douchen wordt er door de mechanische ventilatie via het raamrooster relatief droge en schone lucht aangezogen, waardoor de badkamer snel opdroogt. Een rooster kan je heel nauwkeurig instellen, een klein kiertje is vaak voldoende. Badkamers zonder raam naar buiten kampen vaak met vocht- en schimmelproblemen. Ik ken iemand die om die reden achteraf een raam heeft laten construeren in zijn badkamer. Firma Duco heeft trouwens roosters die er prima uitzien.
De badkamer is vochtig, een rooster is een koudebrug. In een badkamer met een rooster krijg je condens op het rooster. Hierna kans op schimmel op dezelfde locatie.

Relatief droge warme lucht aanvoeren vanuit het huis en vervolgens warm en vochtig naar buiten. Dat is de oude methode. Hoe het met een WTW moet, dat weet ik niet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
[...]

Het klopt niet helemaal wat je zegt, maar ik snap wel de verwarring omdat je wel "frisse lucht" naar binnen brengt.

Er wordt koude lucht aangetrokken van buiten, waardoor de badkamer afkoelt en er juist meer condens (en dus schimmelvorming) ontstaat.

Uiteraard kun je wel op andere momenten ventileren met een raam, maar tijdens en net na het douchen wordt het afgeraden.

Bronnen:
https://www.milieucentraa...e-met-mechanische-afvoer/

https://www.ventilatielan...ch-ventilatiesysteem.html

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 13-12-2022 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Wij hebben een Itho Eco S met vochtsensor die reageert op de vochtige lucht uit de badkamer en slaat dus aan op een veel hogere toerental/veel meer afzuiging dus tijdens en ook nog deels na het het douchen.
Het aanzuigen van de niet koude lucht gebeurt via een speciale opdekdeur-drempel constructie, die al in de bouw uit 1982 voorzien was. De binnenkant van de opdekdeur staat een stukje los van de drempel en tussen onderkant van de deur en de overloop vloer zit een spleet. Zal zo een foto posten.
We ventileren dan dus geen koude lucht van buiten. De afzuiging stopt na een bepaalde tijd als de vocht sensor dat activeert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEeWn7sUbyg43llvVbqitlB8HRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CXZBCzDpnBqsw0THVCCPWFBc.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 15-12-2022 09:38 . Reden: 1x deur moet drempel zijn...nu aangepast... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wachten... schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:15:

@assje weet jij of dit eigenlijk voor alle ruimtes geldt?
Dit is de basis, willekeurig plaatje via google:
Afbeeldingslocatie: https://www.bouw-energie.be/assets/img/blog/blogpost/post-img/systeem_C.jpg

Zelf ga ik nog iets verder en heb ik ook de roosters in mijn woonkamer bijna volledig gesloten. Verse lucht wordt grotendeels aangevoerd via de slaapkamers en open trapgat. Resultaat is beter ventilatie van de slaapkamers, minder koude luchtstromen in de woonkamer en meer koude lucht in de slaapkamer (dat vind ik het minste probleem of zelfs wel lekker).

De badkamer is de laatste ruimte waar je een rooster wil hebben zoals hierboven reeds beschreven. Persoonlijk zou ik bij vervanging een eventueel raam zelfs vervangen voor vast glas. Zeker met op vocht aangestuurde vraaggestuurde ventilatie is dit helemaal geen probleem.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 13-12-2022 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Noutie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:29:
Relatief droge warme lucht aanvoeren vanuit het huis en vervolgens warm en vochtig naar buiten. Dat is de oude methode. Hoe het met een WTW moet, dat weet ik niet.
DIt is met balansventilatie net zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.bouw-energie.be/assets/img/blog/blogpost/post-img/systeem_D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

assje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:50:
[...]DIt is met balansventilatie net zo:[Afbeelding]
Dat kan met balansventialtie ook niet anders... daar is het principe per definitie dat je altijd voorgewarmde lucht gebruikt, nooit direct lucht van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
assje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:49:
[...]

[...]

De badkamer is de laatste ruimte waar je een rooster wil hebben zoals hierboven reeds beschreven. Persoonlijk zou ik bij vervanging een eventueel raam zelfs vervangen voor vast glas. Zeker met op vocht aangestuurde vraaggestuurde ventilatie is dit helemaal geen probleem.
Wij hebben hier nu het raam vergroot en er wel een kantelkiep van gemaakt. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik buiten het douchen om gewoon kan verntileren o.i.d. vaste ramen probeer ik dus wel een beetje te vermijden. (Het is wel veel mooier).

We hebben hier alleen vaste ramen aan de zijkant van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wachten... schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:13:
Wij hebben hier nu het raam vergroot en er wel een kantelkiep van gemaakt. Ik vind het persoonlijk wel fijn dat ik buiten het douchen om gewoon kan verntileren o.i.d. vaste ramen probeer ik dus wel een beetje te vermijden. (Het is wel veel mooier).

We hebben hier alleen vaste ramen aan de zijkant van de woning.
Bij het vervangen van mijn kozijnen op de benedenverdieping (voor triple glas) heb ik alle ramen laten vervallen, enkel nog 2 roosters. Van die twee roosters staat er ééntje op minimale stand, de andere dicht, alleen met verjaardagen gaan ze beide open.

Gaat helemaal goed qua Co2 o.b.v. vraaggestuurde ventilatie type C. De ramen die we vroeger beneden hadden hebben we in 10 jaar tijd ook nooit open gehad (achter de bank, onhandig).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 13-12-2022 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

[...]

A: mechanische ventilatie hoort de hele dag aan te staan.
B: mechanische ventilatie dient ook om lucht van de boven verdieping te verwijderen dit kan alleen als het rooster in de badkamer dicht staat.
C: de spleet onder de badkamer deur dient minstens 25mm te zijn.

Wil je bovenstaand allemaal niet, dan moet je schimmel accepteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Of een goede WTW met o.a. vochtdetectie installeren.
Die haalt dan ook nog de warmteverliezen grotendeels uit de af te voeren lucht ene geeft die aan de lucht die van buiten komt zodat die voorverwarmd is.
Tis per situatie of het (technisch acceptabel) kan en of het financieel uit kan (kosten aanleg versus opbrengst).
Wij hebben dus mechanische ventilatie met vocht detectie, geen WTW.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 13-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmorgen waren alle ruiten aan de buitenzijde van het huis (28 stuks) aan de buitenzijde voorzien van ijsbloemen. Dit fenomeen had ik in deze grote nog niet eerder waargenomen. Na zonsopkomst aan de zonzijde zo weer weg naar condens wat daarna verdampt.
In de woonkamer was de WP net een half uurtje aan de gang, binnen een graad of 17. Buiten een koude nacht, iets van min 6 C

Wij hebben onze triple ruiten (U=0,6) nu voor het 4e jaar in winter bedrijf, geplaatst in Gayko Kozijnen. Zeer tevreden over, verbruik op jaarbasis een dikke 1200 kWh/jaar voor verwarmen, een gasequivalent van 600 M3 gas zeg maar.

In mijn ouderlijk huis kan ik mij herinneren dat in de winter van 1963 de ijsbloemen aan de binnenzijde zaten, en moest je met je ademlucht eerst een gaatje smelten aan de binnenzijde om naar buiten te kijken. Dat was toen nog dun enkelglas natuurlijk. 60 jaar ontwikkeling van de techniek... :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sRhm5Dvl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kB5lVefl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2022 18:02 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:45:
@Seafarer Of een goede WTW met o.a. vochtdetectie installeren.
Die haalt dan ook nog de warmteverliezen grotendeels uit de af te voeren lucht ene geeft die aan de lucht die van buiten komt zodat die voorverwarmd is.
Tis per situatie of het (technisch acceptabel) kan en of het financieel uit kan (kosten aanleg versus opbrengst).
Wij hebben dus mechanische ventilatie met vocht detectie, geen WTW.
Ik zou wel willen. Maar een WTW aanleggen in een bestaand huis is toch niet zo eenvoudig.
Alhoewel, best te doen maar je hele huis moet op z'n kop. En dat zie ik nog niet zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je bent vast niet de enige, is hier ook zo. Wat mij nog meer ondersteund heeft is die transmissieverliezen in kaart te brengen met een rekentool. Je krijgt iig een inzicht in de verhoudingen van de belangrijkste elementen van je huis, dak/gevels/vloer. Via de Rd's kun je best een redelijke inschatting van maken en daarmee van het totale verlies in kWh, ff omrekenen naar m3 gas.
Die inschatting geeft een redelijk beeld van mijn werkelijke gasverbruik, vorig jaar 750m3, (dit jaar wrs <<700m3, ~650m3? ) en daar past al zo wie zo obv die inschatting geen groot ventilatie warmte verlies bij.
Dus hier obv de huidige inzichten en het steeds verder dalende gasverbruik a.g.v. de stapsgewijze voortgang van het isoleren ook geen WTW. Af en toe monitor ik een ruimte op C02 of er aanpassingen nodig zijn, maar ook daar zie ik nu nog geen noodzaak voor een decentrale of grotere WTW..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Een domme vraag maar waarmee is HR++ glas met 1,1u waarde te vergelijken?
2cm glaswol/steenwol?

Hoe reken je de u waarde om naar rc/rd waarde?
Ik wil weten wanneer isoleert glas beter dan de muren.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2022 09:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Rc = 1 / U , dus een U van 1.1 is een Rc van 0.91
2 cm steenwol heeft een Rc van ongeveer 0.50 - 0.61.

De Rc van een spouwmuur met geisoleerde spouw is minimaal zo'n Rc = 1 .7 oplopend to een Rc van 3.0 tot 4.0. (als het isolatie materiaal beter en dikker is)

[ Voor 15% gewijzigd door AzertyNL op 18-12-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:19:
Een domme vraag maar waarmee is HR++ glas met 1,1u waarde te vergelijken?
2cm glaswol/steenwol?

Hoe reken je de u waarde om naar rc/rd waarde?
Ik wil weten wanneer isoleert glas beter dan de muren.
U-waarde is 1/Rc waarde. Dus U 1.1 is gelijk aan Rc 0.9. Dat is ongeveer 33mm steenwol.

Als je een beetje je best doet om een jaren 70 woning na te isoleren, komt je spouwmuur met 6 cm spouw uit op een Rc van 1.7. Dat is dus een U-waarde van 0.59.

Om het maar even on-topic te brengen: zelfs met het beste drievoudig glas kom je daar (inclusief kozijn) niet aan. Mede daarom loont het dus in de praktijk altijd om naar drievoudig glas te gaan, want dat glas blijft het slechtst geïsoleerde deel van je gevel.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2022 09:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Alleen met vacuümglas haal je ug=0,40-0,45 dus een R>2 waarmee je op ca het zelfde niveau of licht beter bent als de genoemde gevel met Rc ~ 1,7.
Echter vacuümglas is echt duur (ca €400/m2), wordt meestal gedaan als het echt niet anders kan zoals bij oude gebouwen. Voor andere voor en nadelen ervan zie https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 11:26
Mmhhh wij zitten hier nog met een steens muur in woning van 1920.

Binnenzijde is in de jaren 80 bekleed met 5 cm piepschuim..

Ik denk dat onze kunststof kozijnen en het triple glas beter isoleren als de muur.

We hebben helaas geen mogelijkheid om de buitenmuur te isoleren, we zitten met een 3 onder 1 kap en de buren willen het niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:16:
Alleen met vacuümglas haal je ug=0,40-0,45 dus een R>2 waarmee je op ca het zelfde niveau of licht beter bent als de genoemde gevel met Rc ~ 1,7.
Normaliter bepaal je de Rc waarde van de hele constructie, dus bij glas inclusief het kozijn. Dan kom je lang niet aan die U-waarde van 0.45, maar ga je eerder richting de 0.7.

Waarmee je dus ook met vacuumglas weer lager uitkomt dan de minimale Rc van 1.7 voor de spouwmuur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Andrehj Je hebt voor vacuumglas inderdaad een nog beter kozijn nodig, maar in de ISDE lijst staan Uf waarden waar je wel beter dan 0,7 op de totale U kunt scoren.

Ik heb het voor Uf=0,85 t/m Uf=1,3 uitgerekend.
En:
Ik heb het naar ratio Ug/Uf in % van 5-20% kozijn even uitgerekend voor Ug=0,4. Die 20% lijkt me normaal veel, maar wel reëel voor kleine ramen.

Bij redelijke maten heb je ca 10% kozijn? Dan blijf je met de U-totaal toch echt onder de 0,50 dus een R net boven de 2. Toch of zie ik iets over het hoofd? Kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMurV2vnxbPZZ_R6CK45ykStAfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhJbvrWEDHYl30cunb7h9HaB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 14-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:45:
@Andrehj Je hebt voor vacuumglas inderdaad een nog beter kozijn nodig, maar in de ISDE lijst staan Uf waarden waar je wel beter dan 0,7 op de totale U kunt scoren.

Ik heb het voor Uf=0,85 t/m Uf=1,3 uitgerekend.
En:
Ik heb het naar ratio Ug/Uf in % van 5-20% kozijn even uitgerekend voor Ug=0,4. Die 20% lijkt me normaal veel, maar wel reëel voor kleine ramen.

Bij redelijke maten heb je ca 10% kozijn? Dan blijf je met de U-totaal toch echt onder de 0,50 dus een R net boven de 2. Toch of zie ik iets over het hoofd? Kan

[Afbeelding]
Mijn "richting 1.7" was ook wat algemeen. Overigens mag je niet zomaar gemiddeldes nemen! Je moet berekenen hoeveel warmte je door het kozijn verliest, en hoeveel door het glas, en dan van het totaal weer de U- (of Rc-) waarde berekenen. Met gemiddeldes van Rc-waardes is je uitkomst veel te gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Andrehj Ik heb geen Rc waarde van een groter geheel berekend, de U-totaal is wat ook wel Uw genoemd wordt. Iemand anders kan dat in een Rc voor een gevel gebruiken, mijn getallen zijn dus element berekeningen met waarin de warmteverlies oppervlakte bijdragen van kozijn en glas fractioneel ingezet zijn, er is geen Rc claim hier gedaan. Dus bij kleinere ramen valt de Uw dan ook slechter uit, klopt, immers meer kozijn aandeel.

Bij een Rc zie oa https://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3cHDeEGZplBPZDpMBl0KNsMfxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBlzrFlvpGdo9xc4ghSNBU1k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ergo: Wat ik schreef, dat je met het vacuum glas/combi kozijn dan wel minimaal gelijk of iets beter dan een gevel kunt zijn lijkt me nog steeds te verdedigen.
Financieel moet je dan wel aardig in de buidel met vacuum glas.

Zal nog eens het effect bereken als je vacuümglas in een jaren 80 kozijn zet waar je dan op uit kom. Ook bij oude historische gebouwen hebben ze geen nieuwe hoogwaardige kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Heb toch even voor een 10 cm dik hardhout jaren 80-kozijn de Uw berekend, bron van lambda staat erbij.
Bij 15% oud hardhout kozijn bijdrage ga je tov eerder van Uw=0,49 naar Uw=0,60. Zie tabel onder.
Tov 0,49 is dan aan toename van warmte verlies van 0,11 das dus ca 22% extra warmteverlies waarbij gezegd kan worden dat een Uw van 0,60 bepaald niet slecht is.

Als Rd van het raam zou dat 1,7 zijn, redelijk vergelijkbaar met een jaren 80 muur die na geïsoleerd is, iig zeker niet beter wat wel zo kan zijn als er een nieuw kozijn in gezet zou worden.
Die 0,6 is wel ca 5x zo goed dan verouderd dubbel glas in een jaren 80 kozijn (nieuw dubbel glas is ca 2,8, ouder gaat over de 3,0 heen.... ).

Hetzelfde oude kozijn met HR+++ (Ug=0,7) levert bij 15% kozijn een Uw op van 0,85
Hetzelfde oude kozijn met HR++ (Ug=1,0) levert bij 15% kozijn een Uw op van 1,11
Uitgaande van de oud kozijn referentie:
Hetzelfde oude kozijn met vacuümglas (Ug=0,4) levert bij 15% kozijn een Uw op van 0,49
Moet er toch nog correcties gedaan moeten worden geldt dat bij alle 3 gevallen!

Het verfwerk moet (eigenlijk) dan wel tip top blijven want het hout is wel het koudste stuk.... condens gevoelig.
Tja en als er iets aan de prijs v/h vacuümglas gedan kan worden.....vrees van niet in een specialty marktsegment....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHPrRzVZwsd2xxRroJJQg-aBAyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0gUwSL9sLyVcGq4IRJsaPjmt.png?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 14-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Seafarer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:46:
[...]

A: mechanische ventilatie hoort de hele dag aan te staan.
B: mechanische ventilatie dient ook om lucht van de boven verdieping te verwijderen dit kan alleen als het rooster in de badkamer dicht staat.
C: de spleet onder de badkamer deur dient minstens 25mm te zijn.

Wil je bovenstaand allemaal niet, dan moet je schimmel accepteren. :)
Bedankt voor de inbreng, ik heb een paar denkfouten gemaakt en ga de tips in praktijk brengen. Mijn roosters in keuken en badkamer zijn gelukkig condensvrij zolang ze gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Activate schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:19:
Mmhhh wij zitten hier nog met een steens muur in woning van 1920.

Ik denk dat onze kunststof kozijnen en het triple glas beter isoleren als de muur.

We hebben helaas geen mogelijkheid om de buitenmuur te isoleren, we zitten met een 3 onder 1 kap en de buren willen het niet helaas.
Als je die 5cm eps nu vervangt door PIR?

Of een beetje dikker als je toch bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Activate schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:19:Mmhhh wij zitten hier nog met een steens muur in woning van 1920.
Mocht je ooit nog de energie en het geld er vor over hebben: Met type PIR met alu folie zou je met 5 cm op een enkels steens muur met gipsplaat afgewerkt een Rc ~ 2,5 halen waar je nu 1,5-1,7 haalt. De verliezen dalen met de verhouding 2,5/1,5 is ca een factor van 1,7 (afgerond). Uieraard niet schokkend maar komt wel elk jaar terug en dat met deze prijzen, waarvan het einde niet inzicht is en je kunt afvragen of de prijzen ooit weer zo worden als we net voor deze oorlog zaten, denk het niet. En het scheelt iig ook wat comfort.
Je zult daar zelf ook vast al overwegingen over hebben?

Edit: @Seafarer Ik zie nu pas dat je PIR ipv EPS 17:33 uur al noemde _/-\o_ , gisteren niet gezien, dus mijn opmerking is hier mee een dubbele |:( . Laat hem puur alleen staan voor de getallen.. Ik had het advies nl met Ubakus wel ff gecheckt.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 15-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 21:13
Wij wonen aan een redelijk drukke 50km weg en hebben een groot dubbelglas raam aan de voorkant die we willen vervangen om het geluid te dempen en betere isolatie.

Het glas komt uit 1999, het kozijn lijkt nog goed, geen idee hoe oud dat is. De code in het ruit zijn:
ATG1542
221874/45 ISO

Ik heb hier weinig verstand van, dus heb geen idee wat dat betekend.

We hebben een aantal offertes aangevraagd, bijvoorbeeld: 44.2-13.44.2 Stratophone Clearlite - HR++ Argon. Deze heeft een geluidswerende folie. En een u-waarde van 1.2.
In de datasheet staat bij Direct airborne sound reduction - Interpolated: 41 (-1;-5)

Onze grote vraag: gaat dit ruit helpen tegen geluid? (De glas bedrijven durven dit niet te beloven)

(Een andere offerte gaf dit als glas: 8-13-44.2 SI-folie argon, is dit beter of slechter?)

(Hopelijk zit ik in het juiste topic voor mijn vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-05 10:17
Weet niet of die folie zal helpen. Mij is altijd verteld dat je bij dubbel glas 2 verschillende glasdiktes moet hanteren voor een geluidswerende werking. Bijvoorbeeld
5 - spouw - 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:01
Er zijn trouwens verschillende bedrijven die HR++ glas aanbieden met een u-waarde van 1.0. Scheelt weer ten opzicht van 1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 11:26
Verschillende diktes worden toegepast om mogelijk optredende interferentie en resonantie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
NEOeo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:28:
Wij wonen aan een redelijk drukke 50km weg en hebben een groot dubbelglas raam aan de voorkant die we willen vervangen om het geluid te dempen en betere isolatie.

Het glas komt uit 1999, het kozijn lijkt nog goed, geen idee hoe oud dat is. De code in het ruit zijn:
ATG1542
221874/45 ISO

We hebben een aantal offertes aangevraagd, bijvoorbeeld: 44.2-13.44.2 Stratophone Clearlite - HR++ Argon. Deze heeft een geluidswerende folie. En een u-waarde van 1.2.
In de datasheet staat bij Direct airborne sound reduction - Interpolated: 41 (-1;-5)

Onze grote vraag: gaat dit ruit helpen tegen geluid? (De glas bedrijven durven dit niet te beloven)

(Een andere offerte gaf dit als glas: 8-13-44.2 SI-folie argon, is dit beter of slechter?)

Staat er niet meer in, want glas uit 1999 zou volgend mij al wel een HR glas moeten zijn.

Vrienden van ons hebben een gelijke situatie gehad en woonde aan een drukke weg. Zij hebben de boel vervangen voor triple glas (alleen aan de wegkant) en dat is echt een enorm verschil geweest.

Wij zijn net van (niet HR dubbelglas), naar triple glas gegaan. En je hoort amper meer wat van buiten.

Is er een optie om het kozijn direct te vernieuwen en er triple glas in te plaatsen?

Kijk anders even op toelevering online, dan heb je een idee qua prijzen. Want wat zijn de maten van het kozijn, en wat zijn de prijzen van de offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman

ATG1542
221874/45 ISO

Voor een goede geluidswering moet je triple glas nemen. Om een optimaal resultaat te bereiken schijn je met verschillende glasdiktes te moeten werken. Hier een voorbeeld: https://www.scheuten.com/...geluidswerend/geluidstool
Ik heb hier triple glas met warm edge 0.6 ug en daar komt ook al nauwelijks geluid doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

ATG1542
221874/45 ISO
Hier staan ze in, je hebt alleen meerdere 1542 types van normaal dubbel glas tot HR++ en die andere code staat er niet bij:
https://www.energiedeskun...HOverzicht-glastypes.xlsx
Het zal hooguit HR+ glas zijn, maar echt bewijs is er niet.

Veel tips zijn er al gegeven.
Met Ug 1,2 zou ik niet doen er is al HR++ van 1,0 zeker (Argon en warm edge spacer), dat kan mogelijk in je huidige kozijn, maar overweeg gezien de drukke weg tot advies dat er al was: Triple glas (0,5-0,7 met nieuw kozijnpaneel. Let op de hoogte van de Uf daar in de ISDE lijst.

Met de combi glas/kozijnpaneel heb je pas recht op de max subsidie. Zowel glas als kozijnpaneel moeten dus in de ISDE lijst staan om subsidie te krijgen!
https://www.rvo.nl/sites/...ogrendementsglas-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Wachten... schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:58:
[...]

Staat er niet meer in, want glas uit 1999 zou volgend mij al wel een HR glas moeten zijn.

Vrienden van ons hebben een gelijke situatie gehad en woonde aan een drukke weg. Zij hebben de boel vervangen voor triple glas (alleen aan de wegkant) en dat is echt een enorm verschil geweest.

Wij zijn net van (niet HR dubbelglas), naar triple glas gegaan. En je hoort amper meer wat van buiten.

Is er een optie om het kozijn direct te vernieuwen en er triple glas in te plaatsen?

Kijk anders even op toelevering online, dan heb je een idee qua prijzen. Want wat zijn de maten van het kozijn, en wat zijn de prijzen van de offertes?
Vooraan staat nog Frankenglas AS-K7072 (ATG1542 221874/45 ISO)
De prijzen schommelen rond de 3000 euro voor 1 ruit vervangen. Gaat om een ruit van ongeveer 6m2.

Wat zou het ongeveer (extra) kosten om een nieuwe kozijn te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
NEOeo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:35:
[...]

Vooraan staat nog AS-K7072 (ATG1542 221874/45 ISO)
De prijzen schommelen rond de 3000 euro voor 1 ruit vervangen. Gaat om een ruit van ongeveer 6m2.

Wat zou het ongeveer (extra) kosten om een nieuwe kozijn te plaatsen?
Wat zijn de afmetingen?

En is het 1 grote vaste ruit, of zitten er verdelingen in ofzo? 6m2 Is namelijk niet niks

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 16-12-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ATG1542
221874/45 ISO

Wees je er bewust van dat je kozijn super goed is afgekit. Anders gaat het geluid erlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Wachten... schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:36:
[...]

Wat zijn de afmetingen?

En is het 1 grote vaste ruit, of zitten er verdelingen in ofzo? 6m2 Is namelijk niet niks
Ongeveer 3100x1900mm, 1 groot ruit. Vandaar dat het ook best prijzig is denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
NEOeo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:45:
[...]

Ongeveer 3100x1900mm, 1 groot ruit. Vandaar dat het ook best prijzig is denk ik.
Triple glas (wat ik zou aanraden) kun je niet zo groot krijgen, in ieder geval niet bij toelevering online.

Als je kunt leven met een vakverdeling, dan heb je voor 1700 euro triple glas met nieuwe kozijnen.

Gooi daar een dagje werk bij en je komt op hetzelfde bedrag uit, maar dan dus wel met triple glas en nieuwe kozijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFPzOe8rrD3ZOmM2DvgncUpHZZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoZxqwTRiqvicQPYMsqMNWRX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Wachten... schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:10:
[...]

Triple glas (wat ik zou aanraden) kun je niet zo groot krijgen

Als je kunt leven met een vakverdeling, dan heb je voor 1700 euro triple glas met nieuwe kozijnen.

Gooi daar een dagje werk bij en je komt op hetzelfde bedrag uit, maar dan dus wel met triple glas en nieuwe kozijnen.
[Afbeelding]
Bedankt voor de suggestie! Ga ik me daar eens beter in verdiepen.
Kunststof zijn het beste denk ik? Is dat ook wat je hier als voorbeeld hebt?

Naar wat voor bedrijven kan ik het beste kijken als ik op zoek ga naar de full package?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
NEOeo schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:18:
[...]

Bedankt voor de suggestie! Ga ik me daar eens beter in verdiepen.
Kunststof zijn het beste denk ik? Is dat ook wat je hier als voorbeeld hebt?

Naar wat voor bedrijven kan ik het beste kijken als ik op zoek ga naar de full package?
Qua isolatie is het vaak wel het beste, maar je kan ook beter nog een raam erbij nemen, want vanaaf 8.5m2 (uit mijn hoofd) krijg je 150 euro per m2 subsidie. Dus dat scheelt je ook nog eens geld..

Bij toeleveringonline kun je altijd een aardige indicatie krijgen van wat iets kost (zonder arbeidskosten) ga er vanuit dat er 2 man nodig zijn en een dag werk arbeidsloon ligt op circa 45 euro per uur per mankracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
[...]

Triple glas (wat ik zou aanraden) kun je niet zo groot krijgen

[Afbeelding]
Volgens mij kan je dat wel degelijk krijgen in die maat.
Probeer maar eens bij dubbelglas punt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:22:
[...]

Volgens mij kan je dat wel degelijk krijgen in die maat.
Probeer maar eens bij dubbelglas punt nu
Oh het kan ook wel hoor, maar ten eerste, gaat triple glas waarschijnlijk niet passen in zijn huidige kozijn. Ten tweede zoek naar eens iemand die hebt voor een schappelijk bedrag wil plaatsen (want het weegt een vermogen) en ten derde heb daar even gekeken, en voor bijna hetzelfe geld koop je dus triple glas inclusief nieuwe kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Wachten... schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:05:
[...]

Oh het kan ook wel hoor, maar ten eerste, gaat triple glas waarschijnlijk niet passen in zijn huidige kozijn. Ten tweede zoek naar eens iemand die hebt voor een schappelijk bedrag wil plaatsen (want het weegt een vermogen) en ten derde heb daar even gekeken, en voor bijna hetzelfe geld koop je dus triple glas inclusief nieuwe kozijnen.
Aangezien ik bezig ben met glas en kozijnen, waar koop je dat dan inclusief die kozijnen?
Die kozijnen zijn wat mij betreft eigenlijk onbetaalbaar t.o.v. het glas.
Tenminste, degene die ik kon vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:31:
[...]

Aangezien ik bezig ben met glas en kozijnen, waar koop je dat dan inclusief die kozijnen?
Die kozijnen zijn wat mij betreft eigenlijk onbetaalbaar t.o.v. het glas.
Tenminste, degene die ik kon vinden.
Heb je al de moeite genomen om even een paar posts terug te lezen?

Ik ben normaal wel makkelijk met info geven en mensen helpen, maar ik heb letterlijk alles voor zitten kauwen een paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Wachten... schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:34:
[...]

Heb je al de moeite genomen om even een paar posts terug te lezen?

Ik ben normaal wel makkelijk met info geven en mensen helpen, maar ik heb letterlijk alles voor zitten kauwen een paar posts terug.
Dat is met vakverdeling.
Niet het raam in een keer.
En je meld dat tripple glas niet te krijgen is in die maat.
Daar reageerde ik in eerste instantie op.

Dat is verkeerde informatie, die ik corrigeerde.
Wat dan uiteindelijk besteld wordt is aan de aanvrager, maar die moet dan wel de juiste informatie krijgen.

Edit:
Dus mijn vraag is, waar kan ik een tripple raam met kozijn krijgen van 3100 x 1900 voor bijna hetzelfde geld als alleen een raam van 3100 x 1900 bij dubbelglas.nu?

[ Voor 11% gewijzigd door annespruit1980 op 16-12-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
annespruit1980 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:39:
[...]

Dat is met vakverdeling.
Niet het raam in een keer.
En je meld dat tripple glas niet te krijgen is in die maat.
Daar reageerde ik in eerste instantie op.

Dat is verkeerde informatie, die ik corrigeerde.
Wat dan uiteindelijk besteld wordt is aan de aanvrager, maar die moet dan wel de juiste informatie krijgen.

Edit:
Dus mijn vraag is, waar kan ik een tripple raam met kozijn krijgen van 3100 x 1900 voor bijna hetzelfde geld als alleen een raam van 3100 x 1900 bij dubbelglas.nu?
Het wordt vaak bewust niet aangeboden, omdat het een enorm gewicht is, en je dus als sowieso een kraan nodig gaat hebben. Geloof me, we hebben net alles vervangen hier. Triple glas is geen makkie qua gewicht.

Ik weet dat toelevering online met bepaalde maten werkt, omdat ze daarvan de meeste aanvragen krijgen en fabrieken daar fijn mee werken. Het is dat je echt net te kort komt (20cm) anders had het ook bij toelevering online besteld kunnen worden.

Hoe je het wend of keert. Als ik nagenoeg hetzelfde bestel bij toelevering online met triple glas en met kozijn, en hiervoor maar 1700 euro kwijt ben, dan weet je dat 3000 euro voor enkel het vervangen van dubbelglas een belachelijk hoge prijs is.

Ik geef dingen hier aan puur ter referentie en dat mensen zich niet zomaar laten "oplichten".

Verduurzamen is een hot item, en dat weten die bedrijven ook.

Ik heb overigens mijn eerder post gewijzigd, want ik doelde daar specifiek op toelevering online :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 16-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Ik kom net bij een kozijnenboer vandaan. Tripple glas wilde hij me niet echt aanbieden, want dit maakt volgens hem niet uit qua geluid. Dus hr++ 8-15-4, verschillende diktes helpt tegen geluid? Of 4-15-44.2 (akoestische folie).
Inclusief kunststof kozijnen, montage en afwerking: 5200 euro.
(1 groot kozijn met 2 vakverdeling, 3000x2000).
Graag jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
NEOeo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:11:
Ik kom net bij een kozijnenboer vandaan. Tripple glas wilde hij me niet echt aanbieden, want dit maakt volgens hem niet uit qua geluid. Dus hr++ 8-15-4, verschillende diktes helpt tegen geluid? Of 4-15-44.2 (akoestische folie).
Graag jullie mening.
Al die glasboeren doen er alles aan om maar geen triple te hoeven plaatsen. Triple glas isoleert niet alleen beter tegen kou, maar houdt ook erg goed buitengeluid tegen. Beter dan HR++, dus laat je geen onzin wijs maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEOeo
Waarom willen ze geen triple plaatsen? Te zwaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:03
@NEOeo Onderstaande pdf is denk ik interessant om eens door te lezen als je geïnteresseerd bent in geluidswerend glas.

https://www.kenniscentrum...sisolerende-beglazing.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Franciesco schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:46:
@NEOeo Onderstaande pdf is denk ik interessant om eens door te lezen als je geïnteresseerd bent in geluidswerend glas.

https://www.kenniscentrum...sisolerende-beglazing.pdf
Bedankt voor de tip.
Maakt de keuze niet perse makkelijker 😅
De geluidsisolatie van Triple beglazing verbetert niet automatisch door het toevoegen van een derde glasblad ten opzichte van dubbelglas. Indien alle drie de glasbladen dezelfde glasdikte hebben, dan is de geluidsisolatie van Triple beglazing gelijk of zelfs soms een fractie minder dan de geluidsisolatie van dubbelglas met dezelfde glasdiktes. Om de geluidsisolatie van Triple beglazing te verbeteren kan ervoor gekozen worden verschillende glasdiktes toe te passen voor de afzonder- lijke glasbladen of te kiezen om één of meerdere glasbladen als gelaagd glas met speciale akoestische PVB folies uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Graag jullie mening.
Triple glas neem je niet vanwege de geluidswering, maar vanwege de extra isolatie. Daarin heeft je kozijnenboer dus wel gelijk.
Maar als je nu, anno 2022, nog HR++ glas koopt, dan loop je toch echt minimaal 15 jaar achter.... Je gaat toch ook geen muur meer met Rc 1 isoleren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wachten...
Graag jullie mening.
Ik heb eerder eens een soort metafoor geplaatst over triple glas.

De reden dat veel kozijnenboeren er niet aan willen beginnen, is het gewicht. Het is echt wel even andere koek met plaatsen, en ze verdienen er nauwelijks meer op, want triple glas is (maar) circa 40 euro per m2 duurder.

Vandaag de dag (mits je nieuwe kozijnen neemt) zou ik altijd voor triple glas gaan. Het is hier binnen nu zo stil, en je hebt echt helemaal geen kouval meer van je ramen (met HR++ heb je dat nog wel).

Mijn advies, zoek een goede aannemer die het wilt bestellen. Mijn kozijnen komen bij toelevering online vandaan (de K-vision trend) . Binnen 5 weken was het binnen en mijn aannemer heeft ze geplaatst. Er zijn echter nog meer van dat soort websites.

Daarnaast kun je met triple glas 150 euro per m2 subsidie krijgen, mits je meer dan 8m2 glas vervangt, en nog een maatregel erbij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik ken situaties waar het wel genuanceerder kan zijn, o.a.:
Zoals bij een houten aanbouw/serre, waarbij de kozijnen HET onderdeel zijn van de constructie. Als daar wel HR++ glas in zou kunnen naar geen triple glas omdat er dan eigenlijk een nieuwe aanbouw/serre moet komen? Het kosten verschil is dan voor triple glas by far veel hoger dan voor HR++.
En reken maar er zijn veel serres in NL waar je niet zo maar een ander kozijn in kunt zetten...
De bewoners gaan wrs dit dus voorlopig compartimenteren en trekken bij te veel koude zich terug in het hoofdverblijf.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 20-12-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:06
@route99 Maar dan heb je het over bestaand glas vervangen, dat is anders dan wanneer je ook de kozijnen meeneemt.

Mijn ouders hebben in 2000 een uitbouw gedaan met veel raamoppervlak. Is toen wel HR isolatieglas in gekomen, maar geen idee van de isolatiewaarde.
Anderhalf jaar terug het hele huis vanbinnen gesloopt en nieuwe vloer erin, beton op 30cm piepschuim en daar vloerverwarming bovenop. Nu klagen ze over de koudeval van de ramen, want radiatoren zijn weg. Wat is dan wijsheid... HR++ 1.0 met kunststof spacers en 16mm spouw erin? Of een klein stukje uit het kozijn frezen en dan triple met 12mm spouw?
Het zijn vierkante raampjes van 60x60cm, 12 stuks waarvan 2 uitzetramen, denk dat kunststof spacers meer doet langs de randen dan die extra glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@_JGC_ Vaak wordt geadviseerd om bij triple glas toch ook het kozijn te vervangen ....
Freezen kan niet nl altijd.
Hier gaat het wel om zeker 12 ramen van ca b=2,20mx h=0,85m meen ik zo uit mijn hoofd. Das wel iets anders dan 60x60cm, 12 stuks... En ze maken bij hen deel uit van de constructie, dan wordt je met freezen iets voorzichtiger...
Imho niet vergelijkbare situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik heb omwille van gewicht voor mijn kozijn van 3,4m breed ook gekozen voor een aangepaste vakindeling. Bij grote ruiten is ook grotere ruitdikte noodzakelijk, dat drijft zowel kosten als gewicht op. Ik heb gekozen voor 1:2:1 verhouding, scheelt enorm en is direct een stuk moderner en mooier (subjectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Wachten... schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:04:
[...]

Daarnaast kun je met triple glas 150 euro per m2 subsidie krijgen, mits je meer dan 8m2 glas vervangt, en nog een maatregel erbij doet.
Geldt dit ook als je een slaapkamer raam hr++ doet? (Dus hr+++ en hr++ samen > 8m2). We willen de spouw ook nog laten vullen dus komt goed. Maakt het nog uit hoeveel tijd er tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Moet in 2023 ook een 2de maatregel doen bij triple glas.. Ik zal het zelf ook nog nakijken.. Is kozijne ook vevrnagen de 2e maatrgel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 14:47
belmonde schreef op woensdag 21 december 2022 @ 01:35:
Moet in 2023 ook een 2de maatregel doen bij triple glas.. Ik zal het zelf ook nog nakijken.. Is kozijne ook vevrnagen de 2e maatrgel ?
Nee, subsidie geldt voor het vervangen van jouw beglazing en bijv. plaatsen van dakisolatie, vloerisolatie etc.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:32:
@route99 Maar dan heb je het over bestaand glas vervangen, dat is anders dan wanneer je ook de kozijnen meeneemt.

Mijn ouders hebben in 2000 een uitbouw gedaan met veel raamoppervlak. Is toen wel HR isolatieglas in gekomen, maar geen idee van de isolatiewaarde.
Anderhalf jaar terug het hele huis vanbinnen gesloopt en nieuwe vloer erin, beton op 30cm piepschuim en daar vloerverwarming bovenop. Nu klagen ze over de koudeval van de ramen, want radiatoren zijn weg. Wat is dan wijsheid... HR++ 1.0 met kunststof spacers en 16mm spouw erin? Of een klein stukje uit het kozijn frezen en dan triple met 12mm spouw?
Het zijn vierkante raampjes van 60x60cm, 12 stuks waarvan 2 uitzetramen, denk dat kunststof spacers meer doet langs de randen dan die extra glasplaat.
Normaal gesproken zou onder de ramen meer vloerverwarmings slang moeten liggen, het liefst nog als aparte groep.
Laat dan wat meer water door deze slang lopen. (Of alle andere slangen minder water) Dan compenseer je de koude val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
[...]

Normaal gesproken zou onder de ramen meer vloerverwarmings slang moeten liggen, het liefst nog als aparte groep.
Laat dan wat meer water door deze slang lopen. (Of alle andere slangen minder water) Dan compenseer je de koude val.
Wellicht wat offtopic, maar ik ben ook nog wel aan het kijken hoe ik mijn vloerverwarming kan optimaliseren. Ik heb redelijk dik piepschuim onder de vloer zitten (zit vast aan het beton) maar dat wordt warm in de kruipruimte. De warmte gaat dus ook de kruipruimte in.

Daarnaast zat ik er sowieso aan te denken om de zijkanten van de fundering te isoleren. Want als er iets wel koud is, dan is het net de hoekverbinding van alle muren t.o.v. de fundering.

Wellicht iemand die tips heeft om geen warmte kwijt te raken in alle hoeken en/of naar de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:03:

Wellicht iemand die tips heeft om geen warmte kwijt te raken in alle hoeken en/of naar de kruipruimte?
Er zijn toch verschillende bewezen methoden?
Van die 'dekens' aan de onderzijde van je vloer.
Of de hele kruipruimte vol met piepschuimkorrels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rzaan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:05:
[...]

Er zijn toch verschillende bewezen methoden?
Van die 'dekens' aan de onderzijde van je vloer.
Of de hele kruipruimte vol met piepschuimkorrels?
Maar ze vloer is al geïsoleerd. Er komt alleen warmte door het piepschuim heen. Ik denk dat korrels op de grond niet gaan helpen, want er komt dan nog steeds kou van de zijkant van de fundering naar boven, en ik raak nog steeds warmte kwijt door het piepschuim heen, zoals nu het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Wachten... Bodem isolatie doet wat het zegt... vnl de bodem isoleren....
De mate waarin het ook helpt om de vloer te isoleren hang sterk van de ventilatie van de kruipruimte af.
Logisch: De koude buitenlucht gaat over de bodem isolatie heen en kan de vloer (met isolatie) nog steeds afkoelen.
Standaard heeft meer vloer isolatie altijd de voorkeur, al helemaal bij vloerverwarming. Lijkt me nu wel duidelijk waarom.

Als niks anders kan dan doe je bodem isolatie.
Maar bodem isolatie tegen vocht dan? Bodemfolie is daar het antwoord, kosten maar ca 2 euro/m2 als je het zelf doen en is net zo effectief tegen vocht.

Jammer dat een aantal bedrijven hier niet transparant in is tav de beperkingen voor bodem isolatie.

Edit: Voor jou lijkt dus de piepschuim te dun.
Langs de randen verbeteren: Fundering ook met EPS platen isoleren kan helpen.
Zoek op het forum naar wat @mkleinman, Martin al gedaan heeft en met/na hem ook anderen.
https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
Ik herinner me van hem dat het vooral een comfort verbetering was, wat erg prettig is. Mochten de inzichten veranderd zijn zou hij hier zelf nog kunnen reageren om wat toe te voegen.

[ Voor 25% gewijzigd door route99 op 21-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
route99 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:21:
@Wachten... Bodem isolatie doet wat het zegt... vnl de bodem isoleren....
De mate waarin het ook helpt om de vloer te isoleren hang sterk van de ventilatie van de kruipruimte af.
Logisch: De koude buitenlucht gaat over de bodem isolatie heen en kan de vloer (met isolatie) nog steeds afkoelen.
Standaard heeft meer vloer isolatie altijd de voorkeur, al helemaal bij vloerverwarming. Lijkt me nu wel duidelijk waarom.

Als niks anders kan dan doe je bodem isolatie.
Maar bodem isolatie tegen vocht dan? Bodemfolie is daar het antwoord, kosten maar ca 2 euro/m2 als je het zelf doen en is net zo effectief tegen vocht.

Jammer dat een aantal bedrijven hier niet transparant in is tav de beperkingen voor bodem isolatie.

Edit: Voor jou lijkt dus de piepschuim te dun.
Langs de randen verbeteren: Fundering ook met EPS platen isoleren kan helpen.
Zoek op het forum naar wat @mkleinman, Martin al gedaan heeft en met/na hem ook anderen.
https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
Ik herinner me van hem dat het vooral een comfort verbetering was, wat erg prettig is. Mochten de inzichten veranderd zijn zou hij hier zelf nog kunnen reageren om wat toe te voegen.
Dank je, ik ga eens kijken naar die platen en in ieder geval de zijkanten isoleren.

Het piepschuim wat eronder zit is zeker wel 120mm dik, dus heel dun is het niet. Kun je daar ook nog radiator folie tegenaan plakken, zodat de warmte in het piepschuim/vloer blijft? Het klinkt voor mij namelijk logischer om warmte terug te stralen, t.o.v. nog meer warmte opslaan in dik piepschuim (dat zegt puur mijn gevoel).

Ik moet sowieso ook de kruipruimte gaan uitgraven als ik dikker piepschuim erop ga plakken, want anders blijft er geen "kruip" ruimte meer over. Vandaar dat ik het even vraag over het radiator folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:42:
[...]

Dank je, ik ga eens kijken naar die platen en in ieder geval de zijkanten isoleren.

Het piepschuim wat eronder zit is zeker wel 120mm dik, dus heel dun is het niet. Kun je daar ook nog radiator folie tegenaan plakken, zodat de warmte in het piepschuim/vloer blijft? Het klinkt voor mij namelijk logischer om warmte terug te stralen, t.o.v. nog meer warmte opslaan in dik piepschuim (dat zegt puur mijn gevoel).

Ik moet sowieso ook de kruipruimte gaan uitgraven als ik dikker piepschuim erop ga plakken, want anders blijft er geen "kruip" ruimte meer over. Vandaar dat ik het even vraag over het radiator folie.
Waarom dan geen PIR platen? Dun en betere isolatie waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:46:
[...]

Waarom dan geen PIR platen? Dun en betere isolatie waarde.
Had ik naar zitten kijken, maar ik hoor heel veel over XPS platen in kruipruimtes, en pir is echt enorm duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:49:
[...]

Had ik naar zitten kijken, maar ik hoor heel veel over XPS platen in kruipruimtes, en pir is echt enorm duur.
Jaha. Maar als jij de warmte door je EPS voelt komen dan zijn in mijn ogen alleen keiharde maatregelen de juiste optie. Vooral als je geen hoogte hebt.
Maar goed het is jouw warmte die de kruipruimte instraalt. ;)

Pagina: 1 ... 14 ... 32 Laatste