Toon posts:

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste
Acties:

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:33
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:57:
[...]

Jaha. Maar als jij de warmte door je EPS voelt komen dan zijn in mijn ogen alleen keiharde maatregelen de juiste optie. Vooral als je geen hoogte hebt.
Maar goed het is jouw warmte die de kruipruimte instraalt. ;)
Nee helemaal mee eens hoor. Ik zie ook wel dat de prijzen niet helemaal eerlijk vergelijken was, want de eps platen waren 5cm dik en de pir die ik zocht 10cm.

Maar zal folie dus niet dezelfde werking gaan creëeren, aangezien er al een dikke piepschuim laag tegen de vloer aan zit?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:02:
[...]

Nee helemaal mee eens hoor. Ik zie ook wel dat de prijzen niet helemaal eerlijk vergelijken was, want de eps platen waren 5cm dik en de pir die ik zocht 10cm.

Maar zal folie dus niet dezelfde werking gaan creëeren, aangezien er al een dikke piepschuim laag tegen de vloer aan zit?
Als jij wetenschappenlijk bewijs kunt vinden over de isolatie waarde van folie dan wil ik mijn mening wel bijstellen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Wachten...
Seafarer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:00:
[...]

Als jij wetenschappenlijk bewijs kunt vinden over de isolatie waarde van folie dan wil ik mijn mening wel bijstellen.
Nee isolatiewaarde heeft het niet, maar het straalt wel de warmte van de VV terug naar boven i.p.v. de kruipruimte in. Dat was even mijn simpele gedachten.

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06
Hier in een oud kozijn nog een een groot raam gevonden van januari 1990. Normaal dubbel glas. Deze laat ik vervangen door HR++ in het huidige kozijn, of is HR+++ ook mogelijk zonder aanpassingen?

• Seafarer
Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:01:
[...]

Nee isolatiewaarde heeft het niet, maar het straalt wel de warmte van de VV terug naar boven i.p.v. de kruipruimte in. Dat was even mijn simpele gedachten.
Laatste opmerking want we zitten hier in het glazen topic. :)

PIR met 2 lagen aluminium. :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:19
Boinkie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:08:
Hier in een oud kozijn nog een een groot raam gevonden van januari 1990. Normaal dubbel glas. Deze laat ik vervangen door HR++ in het huidige kozijn, of is HR+++ ook mogelijk zonder aanpassingen?
Dat hangt van het kozijn af en we hebben geen glazen bol.
Meestal kun je tripel niet kwijt vanwege de ruitdikte en/of het gewicht.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:32

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:49:
[...]

Had ik naar zitten kijken, maar ik hoor heel veel over XPS platen in kruipruimtes, en pir is echt enorm duur.
Je moet een berekening maken: Wat is je investering en hoe snel heb je deze terugverdiend in geld door besparing.
En wat is comfort je waard.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Misschien de kruipruimte discussie elders (zie link hierboven) voeren en dit topic voor glas houden

[Voor 15% gewijzigd door Batavia op 21-12-2022 12:38]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:23

route99

just passionately curious...

Antwoord op
Wachten... schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:42:[...]Het piepschuim wat eronder zit is zeker wel 120mm dik, dus heel dun is het niet.
Verplaatst naar: route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

[Voor 233% gewijzigd door route99 op 21-12-2022 12:53]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:00
Heb de startpost gelezen en heb een beetje geprobeerd door dit topic heen te lezen.

Ik ben op zoek naar een beetje advies waar op te letten als je het vervangen van kozijnen volledig uitbesteed.

Situatie: vriendin en ik willen oude houten kozijnen met dubbelglas (niet HR) laten vervangen. Er moet kunststof in komen en we willen ook wel een graantje meepikken van de subsidies.

Kozijnen met glas laten plaatsen is op het moment vrij duur, maar dat is alles toch wel dus we denken dat het niet verstandig is om te wachten.

Ik heb gemerkt dat er heel veel bedrijfjes in Enschede zitten die allemaal het merk Schüco verkopen, prijzen hiervan varieren een klein beetje, maar wat meer in de keuze voor triple glas t.o.v. HR++. Nu heb ik me wel laten wijsmaken dat er verschil kan zijn in montage, de ene gebruikt een stelkozijn terwijl de ander slechts een soort band zou gebruiken om af te dichten. Ook is er verschil in de scharnieren e.d. de garantietermijnen hier op verschillen soms flink. Ook het glas is iets wat kan verschillen, hier ga ik echter uit van de specificaties van HR++ of triple glas. Advies m.b.t. op het nemen van ventilatieroosters verschikt ook. Naar verluid kunnen deze nooit 100% dicht en tochten altijd een klein beetje, ja zou dan net zo goed de ventilatiestand kunnen gebruiken van de draaikiepramen. Horren is ook weer zoiets: bij de ene "krijg" je ze er standaard bij, bij de andere koop je ze los, maar de extra prijs valt dan ook weer mee op het totaalbedrag.

Er zijn nog meer merken. Aluplast is aanzienlijk goedkoper maar ik heb me laten wijsmaken dat dat mindere kwaliteit is, is dat zo?

Veka moet ook nog onder de loep genomen worden, wat ik hier van moet vinden weet ik niet.

Voordat we waar dan ook tekenen wil ik eerst echt alle belangrijke zaken op papier hebben.

Zijn er grote valkuilen die ik over het hoofd zie?

Edit: kleine toevoeging.

[Voor 12% gewijzigd door M.l. op 21-12-2022 21:40]

• Ivanovski
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:06

(excuses voor de slechte foto 8)7 )

Begin februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (uit 1975), en op de eerste twee verdiepingen zijn de kozijnen ernstig aan vervanging toe. We denken er dan ook aan om de boel te vervangen door kunststof kozijnen. Sterker nog, we hebben al drie offertes liggen.
Maar er is toch wel het e.e.a. waar we nog niet helemaal uitkomen, en jullie wellicht over kunnen en willen meedenken.

Ten eerste de vraag die vaker terugkomt in dit topic: wel of geen triple glas? De partij die op dit moment de beste papieren heeft levert HR++-glas met een U-waarde van 1 (inclusief de kozijnen), en triple glas met een U-waarde van 0.6 (in combinatie met de kozijnen een U-waarde van 0.78). De meerprijs van triple is ongeveer 4200 euro, waarvan we ongeveer 3800 aan subsidie kunnen terugkrijgen (t.o.v. ongeveer 1000 voor HR++). Is het zinvol om voor triple te gaan in dit geval, gezien de meerprijs en gegeven de subsidie? Zijn er nog nadelen aan triple?

Ten tweede: wat te doen met ventilatie? Er is al eerder gezegd in dit topic dat HR++/triple glas met roosters eigenlijk zonde is vanwege de kou, maar aan de andere kant moet er wel geventileerd worden. In het huis zit op dit moment mechanische ventilatie (afzuiging) en geld voor een (decentraal) WTW is er niet. Dus eigenlijk is de vraag niet of we roosters plaatsen, maar waar en hoeveel. Is daar een soort vuistregel voor? En is dat nog een overweging voor wel/geen tripleglas?

En als laatst nog een semi-off-topic-vraag: voor de achtergevel (zie foto) hebben we verschillende opties opgevraagd, namelijk:
- Een schuifpui uit 2 delen (schuifdeel rechts, vanaf buiten gezien)
- Een schuifpui uit 4 delen (schuifdeuren in het midden) - meerprijs 2000 euro
- Een schuifpui uit 2 delen en een extra achterdeur - meerprijs 4000 euro
Zoals je ziet, een flinke meerprijs voor extra tweaks. Wat is jullie ervaring met het gebruik van alleen een schuifpui voor toegang tot de achtertuin (waar we ook onze fietsen gaan stallen, en dus onze "vaste" uitgang wordt waarschijnlijk)? Valt het mee/tegen?

Bij voorbaat dank!

• Andrehj
  • Laatst online: 16:08
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:05:
Ten eerste de vraag die vaker terugkomt in dit topic: wel of geen triple glas? De partij die op dit moment de beste papieren heeft levert HR++-glas met een U-waarde van 1 (inclusief de kozijnen), en triple glas met een U-waarde van 0.6 (in combinatie met de kozijnen een U-waarde van 0.78). De meerprijs van triple is ongeveer 4200 euro, waarvan we ongeveer 3800 aan subsidie kunnen terugkrijgen (t.o.v. ongeveer 1000 voor HR++). Is het zinvol om voor triple te gaan in dit geval, gezien de meerprijs en gegeven de subsidie? Zijn er nog nadelen aan triple?
Ik vind de meerprijs vrij hoog in dit geval (de leverancier zal er wel flink extra aan verdienen). Maar toch moet je altijd kiezen voor drievoudig. Zeker omdat het netto maar 1400 euro meer is. De isolatiewaarde is zoveel beter. Als je dat nu niet goed doet, heb je er de komende 25 jaar spijt van.
Ten tweede: wat te doen met ventilatie? Er is al eerder gezegd in dit topic dat HR++/triple glas met roosters eigenlijk zonde is vanwege de kou, maar aan de andere kant moet er wel geventileerd worden. In het huis zit op dit moment mechanische ventilatie (afzuiging) en geld voor een (decentraal) WTW is er niet. Dus eigenlijk is de vraag niet of we roosters plaatsen, maar waar en hoeveel. Is daar een soort vuistregel voor? En is dat nog een overweging voor wel/geen tripleglas?
Nee. Vergelijk het met een jas. Als je het bovenste knoopje van je jas los doet, is een zomerjas toch nog steeds veel kouder dan een winterjas? Dus: Ook met roosters nog steeds drievoudig glas nemen.

Toch zou ik gaan kijken of je niet een WTW ventilatiesysteem kunt voorbereiden. Wellicht er een paar duizend euro extra voor lenen. Het geeft namelijk (zeker i.c.m. drievoudig glas) een enorme comfortwinst.

Wellicht kun je deze methode van Zehnder toepassen? Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
(Om OT te voorkomen verdere discussie graag in dat topic)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Wachten...
[Afbeelding]

Begin februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis (uit 1975), en op de eerste twee verdiepingen zijn de kozijnen ernstig aan vervanging toe. We denken er dan ook aan om de boel te vervangen door kunststof kozijnen. Sterker nog, we hebben al drie offertes liggen.
Maar er is toch wel het e.e.a. waar we nog niet helemaal uitkomen, en jullie wellicht over kunnen en willen meedenken.

De meerprijs is echt veel te hoog. Gemiddeld ligt triple glas circa 50 euro hoger dan dubbel per m2
Bedrijven kunnen er wel nog wat bovenop gooien omdat het zwaarder is, dus lastiger plaatsen. Maar niet 4200 euro. Maar je moet gewoon altijd voor triple gaan. Bekijk even wat andere posts (o.a. van mijzelf) waarin er genoeg wordt uitgelegd waarom je voor triple moet gaan en niet meer voor HR++. Dit geldt dan wel als je ook nieuwe kozijnen neemt.
Wij hebben nergens roosters, omdat draaikiep ramen (bijna altijd) een winterstand hebben. Roosters zijn in mijn ogen ook heel erg lelijk. Wij zetten hier dus ramen op de winterstand voor ventilatie. Ik heb dit verder niet berekend o.i.d.

• Andrehj
  • Laatst online: 16:08
Wachten... schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:30:
Wij hebben nergens roosters, omdat draaikiep ramen (bijna altijd) een winterstand hebben. Roosters zijn in mijn ogen ook heel erg lelijk. Wij zetten hier dus ramen op de winterstand voor ventilatie. Ik heb dit verder niet berekend o.i.d.
Dat is ook een mooie manier om later alsnog WTW-ventilatie in te kunnen bouwen, zonder dat je dan eeuwig met die roosters blijft zitten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Wachten...
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:18:
[...]

Ik vind de meerprijs vrij hoog in dit geval (de leverancier zal er wel flink extra aan verdienen). Maar toch moet je altijd kiezen voor drievoudig. Zeker omdat het netto maar 1400 euro meer is. De isolatiewaarde is zoveel beter. Als je dat nu niet goed doet, heb je er de komende 25 jaar spijt van.

[...]

Nee. Vergelijk het met een jas. Als je het bovenste knoopje van je jas los doet, is een zomerjas toch nog steeds veel kouder dan een winterjas? Dus: Ook met roosters nog steeds drievoudig glas nemen.

Toch zou ik gaan kijken of je niet een WTW ventilatiesysteem kunt voorbereiden. Wellicht er een paar duizend euro extra voor lenen. Het geeft namelijk (zeker i.c.m. drievoudig glas) een enorme comfortwinst.

Wellicht kun je deze methode van Zehnder toepassen? Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
(Om OT te voorkomen verdere discussie graag in dat topic)
Waar ken ik die metafoor toch van ;)

[Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 28-12-2022 10:34]

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30
[Afbeelding]

En als laatst nog een semi-off-topic-vraag: voor de achtergevel (zie foto) hebben we verschillende opties opgevraagd, namelijk:
- Een schuifpui uit 2 delen (schuifdeel rechts, vanaf buiten gezien)
- Een schuifpui uit 4 delen (schuifdeuren in het midden) - meerprijs 2000 euro
- Een schuifpui uit 2 delen en een extra achterdeur - meerprijs 4000 euro
Zoals je ziet, een flinke meerprijs voor extra tweaks. Wat is jullie ervaring met het gebruik van alleen een schuifpui voor toegang tot de achtertuin (waar we ook onze fietsen gaan stallen, en dus onze "vaste" uitgang wordt waarschijnlijk)? Valt het mee/tegen?

Bij voorbaat dank!
Ik zou altijd voor triple glas kiezen. Ik zou even checken of de kunststofkozijnen die je op het oog hebt. een winterstand hebben. Dat wil zeggen dat als je de knop van het raam op 2 uur zet, je een klein kiertje krijgt.
Dat kiertje heet dus de winterstand en in mijn huis is dat prima in combinatie met mechanische ventilatie.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:19
Qua gasverbruik is de winst met triple minimaal. Qua comfort met grote ramen is er winst (minder koudeval)

Nadeel is dat er heel lang condens aan de buitenkant van je ramen blijft door de betere isolatie.

[Voor 31% gewijzigd door Johan Bogle op 28-12-2022 10:38]

• Rocketman
Johan Bogle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:37:
Qua gasverbruik is de winst met triple minimaal. Qua comfort met grote ramen is er wel winst (minder koudeval)
Ik heb hier triple glas beneden en HR++ boven van dezelfde fabrikant. Tijdens de koude periode van twee weken geleden zat er binnen aan de onderkant van alle HR++ ramen wat condens. Alle triple ramen waren condensvrij, wel zo prettig.

• Wachten...
Johan Bogle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:37:
Qua gasverbruik is de winst met triple minimaal. Qua comfort met grote ramen is er winst (minder koudeval)

Nadeel is dat er heel lang condens aan de buitenkant van je ramen blijft door de betere isolatie.
Dat condens is inderdaad wel een klein "nadeel", al hebben vrienden van ons dit ook al met HR++.

Ik ga nog een keer kijken of iets van RainX werkt om dit tegen te gaan.

Aan de andere kant is het wel een teken dat je huis enorm goed isoleert. :)

• Ivanovski
Dank voor de snelle reacties!
[...]

De meerprijs is echt veel te hoog. Gemiddeld ligt triple glas circa 50 euro hoger dan dubbel per m2
Bedrijven kunnen er wel nog wat bovenop gooien omdat het zwaarder is, dus lastiger plaatsen. Maar niet 4200 euro. Maar je moet gewoon altijd voor triple gaan. Bekijk even wat andere posts (o.a. van mijzelf) waarin er genoeg wordt uitgelegd waarom je voor triple moet gaan en niet meer voor HR++. Dit geldt dan wel als je ook nieuwe kozijnen neemt.
Voor de duidelijkheid: de meerprijs voor triple gaat over een oppervlakte van bijna 30m2, op een offerte van ongeveer 34000 euries. En in de meerprijs zitten alle kosten inbegrepen, dus ook de komst van een bouwkraan e.d. Dus is het dan nog steeds aan de hoge kant?
[...]

En de kozijnen (VEKA) hebben ook een winterstand inderdaad. Laat dat niet meer kou door dan de roosters?

• Megalomania
  • Laatst online: 12:45
Ik denk juist minder eigenlijk, aangezien het raam zelf goed geïsoleerd is alleen de opening niet en het rooster in z’n geheel ongeïsoleerd is, ook waar geen opening zit waar lucht doorheen komt. weet niet hoe de hoeveelheid lucht zich zal verhouden alleen, maar daar kan je met een paar aannames vast een sommetje aan doen.

Hoe groot is de spleet bij de winterstand eigenlijk?

[Voor 19% gewijzigd door Megalomania op 28-12-2022 10:50]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:43:
En de kozijnen (VEKA) hebben ook een winterstand inderdaad. Laat dat niet meer kou door dan de roosters?
Het is belangrijk om twee losse zaken te onderscheiden:
  • Warmteverlies als gevolg van ventilatie (koude lucht naar binnen)
  • Warmteverlies als gevolg van isolatiewaarde kozijn/rooster/glas
"koude lucht" is het gevolg van venitlatie, dat verlies moeten we toeschrijven aan de gekozen ventilatiemethode, niet aan het kozijn/rooster. Koude luchtstroom door een rooster is het gevolg van de ventilatiebehoefte.

Een gesloten ventilatierooster kan bijvoorbeeld een U-waarde in de richting van 2,5 hebben. Een ventilatiestand op een raam dat gesloten is zal dit vermoedelijk een stuk beter doen. Bij het toepassen van roosters is correcte dimensionering dus belangrijker aangezien het verlies bij niet gebruiken groter is.

Je zou naar mijn mening dus kunnen stellen dat "het verlies" van roosters versus raam niet zo relevant is. Je dienst simpelweg de stand van ramen of roosters af te stemmen op het benodigde ventilatiedebiet. Bij eenzelfde ventilatiemethode is de benodigde "kier" dus hetzelfde (en ongewenst extra verlies als gevolg van wind dus ook). Eén factor zou kunnen zijn dat sommige roosters een klep/bescherming tegen wind hebben, het (positieve) effect daarvan t.o.v. kierstanden kan ik zo niet inschatten.

Doorgaans wordt in de meeste discussies dit allemaal op een hoop gegooid en "geven tochtroosters koude luchtstromen". In werklijkheid zorgen tochtroosters voor voldoende ventilatie. Als dat resulteert in slecht comfort is de juiste oplossing balansventialtie.

[Voor 16% gewijzigd door assje op 28-12-2022 10:56]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wachten...
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:43:
Dank voor de snelle reacties!

[...]

Voor de duidelijkheid: de meerprijs voor triple gaat over een oppervlakte van bijna 30m2, op een offerte van ongeveer 34000 euries. En in de meerprijs zitten alle kosten inbegrepen, dus ook de komst van een bouwkraan e.d. Dus is het dan nog steeds aan de hoge kant?

[...]

Kun je de offerte (en raamafmetingen) eens delen. Ik vind 34000 euro best wel vors. Het hangt er dan wel vanaf of dat met schuifpui en/of voordeur is, want dat kan best wel een aardige prijsverhoging met zich mee brengen.

• Ivanovski
Het gaat inderdaad om een offerte met schuifpui (4,5m bij 2,2m) en een voordeur (+ raam/paneel aan de zijkant). Maar we hebben dus drie aanbieders laten komen, die min of meer hetzelfde bedrag rekenen (gebaseerd op HR++).

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Howdy, ons huis heeft denk ik ook wel nieuwe kozijnen nodig. We zitten in een huis uit 1979, met oude aluminium puien, 1m2 luchtgaten erin met daarbij een hor erin die eigenlijk ook niet helemaal top meer is. Dakramen zijn al vervangen, maar de grootste issue zijn die in de woonkamer. Split-level = 4m hoge puien, en vorige winter kregen we de kamer niet op 20C (convectorput + vloerverwarming). Nu met de booster van Bas is het al wat beter, maar de winter is ook ietjes minder streng geweest.

Nu zit ik eigenlijk met een paar gedachtes;
1) Ik zou liefste weer aluminium terug hebben. De kleuren die gebruikt worden in de buurt zijn donker bruin (RAL 8022). Over tijd vervaagd dit.
2) Kunststof is eigenlijk beter isolerend, maar gaat iets minder lang mee. Ook als het donker is, kan kunststof misschien iets sneller slechter worden. En we willen het liefste niet veel afwijken van de rest van de buurt.
3) Hout is ook een optie, maar door enorme raampartij is dat minder lekker schilderen, ook ivm de hoogte van het huis, kan ik het dan niet zo gemakkelijk zelf doen (Dit is eigenlijk 1 raam op de eerste verdieping). Ook is hout niet het beste qua isolatie, maar wel gewoon goed te onderhouden mits je iedere 5 - 7 jaar schildert.

De buren hebben al offertes gekregen voor aluminium, en zijn al snel tussen de 40 - 48k kwijt voor de ramen (daar zit in, raampartij aan voorkant, schuifpui slaapkamer, en 2 ramen).

Ook is een mogelijkheid om de oude puien laten zitten, te renoveren en er glas met krypton gas ertussen te laten zetten; dan ben je voor 4/5k klaar, maar zit je met lekkende kozijnen. Huidig glas is ouderwets dubbel glas.

Wat zouden jullie doen/adviseren? Ook betreft ventilatie.... we hebben wel mechanische ventilatie, maar is alleen beschikbaar voor de badkamers (gat beneden is dichtgemaakt, al vraag ik me af waarom.. wellicht maken we het weer open). Dus de roosters moeten er wel in gok ik. Ook voor de convectorput.

Ik kom er zelf niet echt uit wat de juiste keuze is... we hebben het geld wel voor aluminium, maar kunststof is wellicht ook de betere keus misschien...

Ontwikkelaar van Gleamy

• Rocketman
Megalomania schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:49:
Ik denk juist minder eigenlijk, aangezien het raam zelf goed geïsoleerd is alleen de opening niet en het rooster in z’n geheel ongeïsoleerd is, ook waar geen opening zit waar lucht doorheen komt. weet niet hoe de hoeveelheid lucht zich zal verhouden alleen, maar daar kan je met een paar aannames vast een sommetje aan doen.

Hoe groot is de spleet bij de winterstand eigenlijk?
Die varieert van onder naar boven tot ongeveer 1 cm.

• Wachten...
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:18:
Het gaat inderdaad om een offerte met schuifpui (4,5m bij 2,2m) en een voordeur (+ raam/paneel aan de zijkant). Maar we hebben dus drie aanbieders laten komen, die min of meer hetzelfde bedrag rekenen (gebaseerd op HR++).
Maar worden ramen los gespecificeerd op de offerte. Zo ja geef dan even hier aan wat 1 of 2 ramen kosten, met daarbij de afmeting en wat voor raam het is (vakverdeling en/of draaikiep). Dan wil ik wel voor je kijken wat dit voor mij zou kosten.

• Ivanovski
Wachten... schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:28:
[...]

Maar worden ramen los gespecificeerd op de offerte. Zo ja geef dan even hier aan wat 1 of 2 ramen kosten, met daarbij de afmeting en wat voor raam het is (vakverdeling en/of draaikiep). Dan wil ik wel voor je kijken wat dit voor mij zou kosten.
Zeker. Een raam van 2,191 bij 1,582 met 1 deel vast + draai/kiep is 2754 euro (met HR++, inclusief extra kosten)

• Wachten...
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:32:
[...]

Zeker. Een raam van 2,191 bij 1,582 met 1 deel vast + draai/kiep is 2754 euro (met HR++, inclusief extra kosten)

[Afbeelding]
Zoals gezegd (en vermoed) vind ik het veel te duur.

Als ik dit kozijn invoer, MET triple glas, dan kom ik nog lang niet op de helft van die prijs. Dit is dan wel zonder plaatsen, en afwerken, maar ik betwijfel welke werkzaamheden er allemaal in de prijs van jouw zitten. Wordt dit nog apart vermeld ergens?

Maar zelfs al zou dit met plaatsen zijn (nog geen dat werk met 2 man) dus gooi daar even 700 a 800 euro bij.

Maar geef even aan of je weet wat er allemaal bij die prijs zit inbegrepen. Het verbaast mij in ieder geval keer op keer wat voor belachelijke prijzen de kozijnen boeren vragen. Je bent vaak beter af door een aannemer in armen te nemen, en hem de kozijnen te laten bestellen bij zoiets als toelevering online. (Er zijn veel meer van dit soort partijen). Ik kan alleen mijn ervaring delen met die partij, want daar komen onze kozijnen vandaan (kvision trend)

[Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 28-12-2022 11:50]

• Ivanovski
Wachten... schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:40:
[...]

Als ik dit kozijn invoer, MET triple glas, dan kom ik nog lang niet op de helft van die prijs. Dit is dan wel zonder plaatsen, en afwerken, maar ik betwijfel welke werkzaamheden er allemaal in de prijs van jouw zitten. Wordt dit nog apart vermeld ergens?

[Afbeelding]
Tja, ik betaal ook liever minder, maar als alle aanbieders (en dat zijn verder bedrijven die ook eerder op dit forum voorbij zijn gekomen en waar mensen goede ervaringen mee gehad hebben) deze prijs rekenen dan kan ik daar verder weinig aan veranderen. Onderhandelen doen ze niet aan, dat hebben ze duidelijk gemaakt. Mocht je nog tips hebben voor betrouwbare aannemers die wél goedkoper zijn dan hoor ik het graag.

En verder: in deze prijs zit dus alles inbegrepen, dus voorrijden, monteren, afwerken, bouwkraan voor de zware onderdelen, etc. - er komt niks meer bij de prijs (volgens de verkoper).

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:40:
[...]

Maar zelfs al zou dit met plaatsen zijn (nog geen dat werk met 2 man) dus gooi daar even 700 a 800 euro bij.

Maar geef even aan of je weet wat er allemaal bij die prijs zit inbegrepen. Het verbaast mij in ieder geval keer op keer wat voor belachelijke prijzen de kozijnen boeren vragen. Je bent vaak beter af door een aannemer in armen te nemen, en hem de kozijnen te laten bestellen bij zoiets als toelevering online. (Er zijn veel meer van dit soort partijen). Ik kan alleen mijn ervaring delen met die partij, want daar komen onze kozijnen vandaan (kvision trend)

[Afbeelding]
Het plaatsen kost dan ook ongeveer net zoveel als het kozijn zelf kost. Zelf 5 kozijnen geplaatst en was veel meer werk dan ik dacht.
Ook de kozijnen die er wel in zijn gezet, was niet zo even klaar.

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
Powrskin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:56:
[...]

Het plaatsen kost dan ook ongeveer net zoveel als het kozijn zelf kost. Zelf 5 kozijnen geplaatst en was veel meer werk dan ik dacht.
Ook de kozijnen die er wel in zijn gezet, was niet zo even klaar.

Als je goedkoop wilt en zelf plaatsen of iemand weet die dat wilt. Dan kan ik meneer kozijn aanraden. Alles op bestelling te leveren en goede kwaliteit. Dan heb je dus wel triple glas voor dubbel glas prijzen

Nukezone FTW

• Wachten...
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:47:
[...]

Tja, ik betaal ook liever minder, maar als alle aanbieders (en dat zijn verder bedrijven die ook eerder op dit forum voorbij zijn gekomen en waar mensen goede ervaringen mee gehad hebben) deze prijs rekenen dan kan ik daar verder weinig aan veranderen. Onderhandelen doen ze niet aan, dat hebben ze duidelijk gemaakt. Mocht je nog tips hebben voor betrouwbare aannemers die wél goedkoper zijn dan hoor ik het graag.

En verder: in deze prijs zit dus alles inbegrepen, dus voorrijden, monteren, afwerken, bouwkraan voor de zware onderdelen, etc. - er komt niks meer bij de prijs (volgens de verkoper).
Ik heb mijn reactie even verder aangepast. .
Mijn tip, regel een goede aannemer in de buurt en laat hem de dingen regelen. Ik denk echt dat je bijna 8000 in je zak kunt steken (slechts een schatting) en dan heb je nog triple glas ook.

Voor dat ene raam straks betaal jij 1700 euro voor het plaatsen, wat maar 1 dag kost om te plaatsen. Laten we zeggen 50 euro keer 2 man keer 8 uur, is 800 euro. Ik vraag me af wat er nog voor die 1000 euro wordt gedaan. Misschien gouden afwerking binnen? :D

De kozijnen die ik trouwens heb betekend is met HVL verbinding en houtnerf look en horen. Dus het is echt een volledig compleet kozijn die redelijk op hout lijkt.

@Powrskin ik leg hierboven alles even netjes uit. Die gasten doen dit dagelijks en het is hier ook net bij ons vervangen. 8 kozijnen voor 14000 euro inclusief plaatsen, triple glas, met horen, HVL verbinding, houtlook nerf. Alleen zonder afwerking binnen, want we laten alleen opnieuw stucen.

Gemiddeld kom je dan op 1750 euro uit per kozijn inclusief plaatsen.

Note: in onze prijs zitten zelf nog 2 dure Rockpanel platen die aan de voorkant zijn geplaatst. Platen kosten 400 euro per stuk.

[Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 28-12-2022 12:08]

• Ivanovski
Wachten... schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:59:
[...]

Mijn tip, regel een goede aannemer in de buurt en laat hem de dingen regelen. Ik denk echt dat je bijna 8000 in je zak kunt steken (slechts een schatting) en dan heb je nog triple glas ook.

Voor dat ene raam straks betaal jij 1700 euro voor het plaatsen, wat maar 1 dag kost om te plaatsen. Laten we zeggen 50 euro keer 2 man keer 8 uur, is 800 euro. Ik vraag me af wat er nog voor die 1000 euro wordt gedaan. Misschien gouden afwerking binnen? :D

De kozijnen die ik trouwens heb betekend is met HVL verbinding en houtnerf look en horen. Dus het is echt een volledig compleet kozijn die redelijk op hout lijkt.

@Powrskin ik leg hierboven alles even netjes uit. Die gasten doen dit dagelijks en het is hier ook net bij ons vervangen. 8 kozijnen voor 14000 euro inclusief plaatsen, triple glas, met horen, HVL verbinding, houtlook nerf. Alleen zonder afwerking binnen, want we laten alleen opnieuw stucen.

Note: in onze prijs zitten zelf nog 2 dure Rockpanel platen die aan de voorkant zijn geplaatst. Platen kosten 400 euro per stuk.
Heb je dan een kwalitatief goed kozijn? En hoe zit het met horren en vensterbanken, is dat ook in de prijs meegenomen? Dat zit ook in de 2754.

Een aannemer vinden die dit aandurft is nog wel een idee, maar het zou toch niet duurder moeten zijn via een kozijnspecialist, zou je zeggen. Ik zal in ieder geval nog eens aandringen op een verdere specificatie van de kosten

• Powrskin
  • Niet online
[...]

zelf plaatsen was ik 500e kwijt voor 4 kozijnen (600e met rubber, pur, multiplex enz erbij). 1 met dubbel raam die open kan. 2x triple glas en een klein vast raam. 2 met houtnerf en 2 zonder (toch boven). kostte me wel 2dagen werk en nog een aantal uur om zelf stelkozijnen te maken. zo is alles relatief. :P

Nukezone FTW

• Megalomania
@Powrskin heb je nog tips wat betreft stel kozijnen? Heb je een website gevolgd oid ?

Mijn badkamer aannemer zetten het stel kozijn op het kozijn en vervolgens het setje in een keer erin.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:19
[...]

Wat dacht je van ‘winst’ :-)

Doel is niet kosten dekkend werken, maar geld verdienen. Daarnaast vergeet je compensatie risico. Soms sneuvelt er een ruit of gaat er iets anders mis. Dat zit ook in de prijs. Verder is het simpelweg vraag en aanbod. Indien jij iemand kan vinden die het op een redelijke termijn goedkoper komt doen zou ik gaaan twijfelen aan de competenties van diegene dat hij dat wil en kan doen.

• Seafarer
Rocketman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb hier triple glas beneden en HR++ boven van dezelfde fabrikant. Tijdens de koude periode van twee weken geleden zat er binnen aan de onderkant van alle HR++ ramen wat condens. Alle triple ramen waren condensvrij, wel zo prettig.
Misschien een rot opmerking.

Maar gaat er dan niet een lampje bij je branden dat je gewoon onvoldoende ventileert?????

• Rocketman
Seafarer schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:17:
[...]

Misschien een rot opmerking.

Maar gaat er dan niet een lampje bij je branden dat je gewoon onvoldoende ventileert?????
Er wordt voldoende geventileerd. Dat is zichtbaar op zowel de CO meter als de hygrometer. Er zat alleen wat condens aan de onderkant bij -9 gr. Niet abnormaal, maar dit komt niet voor bij triple met warm edge.

• Seafarer
Rocketman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:22:
[...]

Er wordt voldoende geventileerd. Dat is zichtbaar op zowel de CO meter als de hygrometer. Er zat alleen wat condens aan de onderkant bij -9 gr. Niet abnormaal, maar dit komt niet voor bij triple met warm edge.
Ah -9 graden. Vandaar. Dat kan ik me wel voorstellen. :)

• Powrskin
  • Niet online
Megalomania schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:03:
@Powrskin heb je nog tips wat betreft stel kozijnen? Heb je een website gevolgd oid ?

Mijn badkamer aannemer zetten het stel kozijn op het kozijn en vervolgens het setje in een keer erin.
Dat is hoe ik het ook gedaan heb, maar was te gierig om kant en klare stelkozijnen te kopen.

Eigenlijk gewoon heel netjes haaks rechthoeken gemaakt van multiplex.

In elkaar gelijmd en daarna geschroefd. 1a 1.5cm van alle kanten ruimte gehouden in het gat van de muur. Aan de buitenkant heb ik nog dpc folie gelijmd. Aan de buitenkant, maar binnenzijden compriband en met van die steldingetjes en schroeven vastgezet. Het was bij mij iets anders dan anders want enkelsteens muur. Dus in de muur geboord, ipv vastzetten in spouw. Later van buiten nog volgepurd, met flexibele pur. Het afkitten moet ik nog steeds doen.

Ik zou volgende keer wel warm edge nemen. Ook hier bij triple en hr++ als het echt koud wordt toch condens. Ik heb redelijk wat roosters boven de ramen en juist daar condenseert het sneller.

Achteraf ook wel veel werk hoor. Zou het wel nog een keer doen, maar dan wel als ik alle kozijnen ergens in 1x vervang. En zorg dat je genoeg zagen hebt voor de recipro, die zijn zo bot met dat harde hout. Je kan er ook rustig een week vrij voor nemen

[Voor 19% gewijzigd door Powrskin op 29-12-2022 10:45]

Nukezone FTW

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Enige plek waar ik ooit condens zie binnen is in de badkamer waar HR++ in zit.

De rest van de woning heb ik nog nooit condens gezien binnen, zelfs niet vroeger met oude dubbelglas (U2,8 oid). Enige waar ik condens zie bij zowel triple als HR++ is aan de buitenkant.

Lijkt me toch ook iets niet helemaal lekker qua ventilatie/vochthuishouding.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wachten...
Johan Bogle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:08:
[...]
Wat dacht je van ‘winst’ :-)

Doel is niet kosten dekkend werken, maar geld verdienen. Daarnaast vergeet je compensatie risico. Soms sneuvelt er een ruit of gaat er iets anders mis. Dat zit ook in de prijs. Verder is het simpelweg vraag en aanbod. Indien jij iemand kan vinden die het op een redelijke termijn goedkoper komt doen zou ik gaaan twijfelen aan de competenties van diegene dat hij dat wil en kan doen.
Ik zeg iets niet omdat ik iets vind ofzo. Het heeft hier letterlijk 1700 euro gekost (gemiddeld) per kozijn om deze te vervangen. Daar wordt gewoon winst op gemaakt (voornamelijk man uren van circa 50 euro per uur).

De 1700 euro is dan het kozijn van K-vision trend, met triple glas, HVL verbinding. Houtnerf folie en inclusief horen. (Zonder afwerking binnen omdat het gestuuct gaat worden).

Het is hier door een vakkundige aannemer geplaatst die bouwkundig is opgeleidt en die dit soort werkzaamheden al jaren doet. Hij verdient hier gewoon prima aan door zijn uren.

Ik vind dus dat als je dan 2700 euro moet aftikken en dan ook nog eens voor HR++ glas en geen HR+++, dat dit een flink bedrag is. Ik zou het er zelf niet voor over hebben. Of iemand anders dat het wel waard vindt, dat is dan aan hun natuurlijk :) Ik probeer enkel in te lichten dat je goedkoper uit kan zijn voor een beter product.

[Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 28-12-2022 19:09]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-06 23:16
gitaarwerk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:20:
Howdy, ons huis heeft denk ik ook wel nieuwe kozijnen nodig. We zitten in een huis uit 1979, met oude aluminium puien, 1m2 luchtgaten erin met daarbij een hor erin die eigenlijk ook niet helemaal top meer is. Dakramen zijn al vervangen, maar de grootste issue zijn die in de woonkamer. Split-level = 4m hoge puien, en vorige winter kregen we de kamer niet op 20C (convectorput + vloerverwarming). Nu met de booster van Bas is het al wat beter, maar de winter is ook ietjes minder streng geweest.

Nu zit ik eigenlijk met een paar gedachtes;
1) Ik zou liefste weer aluminium terug hebben. De kleuren die gebruikt worden in de buurt zijn donker bruin (RAL 8022). Over tijd vervaagd dit.
2) Kunststof is eigenlijk beter isolerend, maar gaat iets minder lang mee. Ook als het donker is, kan kunststof misschien iets sneller slechter worden. En we willen het liefste niet veel afwijken van de rest van de buurt.
3) Hout is ook een optie, maar door enorme raampartij is dat minder lekker schilderen, ook ivm de hoogte van het huis, kan ik het dan niet zo gemakkelijk zelf doen (Dit is eigenlijk 1 raam op de eerste verdieping). Ook is hout niet het beste qua isolatie, maar wel gewoon goed te onderhouden mits je iedere 5 - 7 jaar schildert.

De buren hebben al offertes gekregen voor aluminium, en zijn al snel tussen de 40 - 48k kwijt voor de ramen (daar zit in, raampartij aan voorkant, schuifpui slaapkamer, en 2 ramen).

Ook is een mogelijkheid om de oude puien laten zitten, te renoveren en er glas met krypton gas ertussen te laten zetten; dan ben je voor 4/5k klaar, maar zit je met lekkende kozijnen. Huidig glas is ouderwets dubbel glas.

Wat zouden jullie doen/adviseren? Ook betreft ventilatie.... we hebben wel mechanische ventilatie, maar is alleen beschikbaar voor de badkamers (gat beneden is dichtgemaakt, al vraag ik me af waarom.. wellicht maken we het weer open). Dus de roosters moeten er wel in gok ik. Ook voor de convectorput.

Ik kom er zelf niet echt uit wat de juiste keuze is... we hebben het geld wel voor aluminium, maar kunststof is wellicht ook de betere keus misschien...
Heel kort even als optie mocht je voor nieuwe kozijnen gaan:
je kunt eens kijken naar kunststofkozijnen met aluminium lijsten zoals Finstral in het assortiment heeft. Misschien het beste van 2 werelden en een compromis uit je punten 1+2.

• Wachten...
@gitaarwerk

Weet je of je überhaupt mag afwijken qua kleur? Je moet namelijk vaak een vergunning aanvragen als je kozijnen vervangt die afwijken qua style of kleur (veel mensen weten dit niet)

Wederom. Kijk even naar online partijen zoals
https://kozijnenbestellen.com/ of https://www.toeleveringonline.nl/

Je krijgt dan een aardige indicatie wat iets gaat kosten (zonder plaatsen) gemiddeld is er een kleine week aan manuren nodig (meestal 2 personen) om alles te vervangen.

[Voor 32% gewijzigd door Wachten... op 29-12-2022 09:51]

• Seafarer
Wachten... schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:23:
@gitaarwerk

Weet je of je überhaupt mag afwijken qua kleur? Je moet namelijk een vergunning aanvragen als je kozijnen vervangt (veel mensen weten dit niet)

Wederom. Kijk even naar online partijen zoals
https://kozijnenbestellen.com/ of https://www.toeleveringonline.nl/

Je krijgt dan een aardige indicatie wat iets gaat kosten (zonder plaatsen) gemiddeld is er een kleine week aan manuren nodig (meestal 2 personen) om alles te vervangen.
Een vergunning voor vervanging?
Lijkt me een beetje vreemd. Hier niet aangevraagd en was ook niet nodig.

• Wachten...
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:46:
[...]

Een vergunning voor vervanging?
Lijkt me een beetje vreemd. Hier niet aangevraagd en was ook niet nodig.
Ik heb mijn antwoord even iets uitgebreid. Ik doelde meer als je kozijnen gaat vervangen die afwijken qua style in de woonwijk (in dit geval de kleur) zoals @gitaarwerk volgens mij aangeeft. Dit is wel een aanname, omdat hij het over kunststof heeft, en er zijn niet heel veel bedrijven die alle kleuren aanbieden in kunststof. Dus vandaar de aanname. Dus mocht je het één op één vervangen in dezelfde kleur, dan is er niks aan de hand.

Als je dus wel afwijkt qua style of kleur, dan moet je daar in de meeste gevallen een vergunning voor aanvragen. Wij hebben dit ook moeten doen, omdat we 1 raam iets groter wilde hebben, en bij een ander raam 1 stijl eruit wilde hebben. Je veranderd hiermee het straatbeeld, en dat mag niet zomaar.

Beter voorkomen dan genezen, zeker op zulke bedragen.

https://www.kunststofkozijnen.nl/vergunning/

[Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 29-12-2022 10:01]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:40
Ivanovski schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Hier hebben we een kozijn (vast zijlicht + bovenlicht) met draai kiep en ventilatiestand met HVL en folie aan de buitenkant van 3000mm x 1500mm voor 1300€ . (Prijs van vorig jaar) K-vision Cube

• Powrskin
  • Niet online
assje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:36:
Enige plek waar ik ooit condens zie binnen is in de badkamer waar HR++ in zit.

De rest van de woning heb ik nog nooit condens gezien binnen, zelfs niet vroeger met oude dubbelglas (U2,8 oid). Enige waar ik condens zie bij zowel triple als HR++ is aan de buitenkant.

Lijkt me toch ook iets niet helemaal lekker qua ventilatie/vochthuishouding.
Denk dat het ook vooral komt door de rest van de isolatie. De houten voordeur (met dubbel glas) is nu ook nogal een koude plek en zit soms vol met condens. Ook al is de luchtvochtigheid hier tussen 40 en 50% en de ventilatie echt wel op orde. Er zijn altijd minimaal 6 raamroosters open in huis en co2 is netjes.

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:41:
[...]

Denk dat het ook vooral komt door de rest van de isolatie. De houten voordeur (met dubbel glas) is nu ook nogal een koude plek en zit soms vol met condens. Ook al is de luchtvochtigheid hier tussen 40 en 50% en de ventilatie echt wel op orde. Er zijn altijd minimaal 6 raamroosters open in huis en co2 is netjes.

Isolatie is ongeveer r5.5 denk ik.

Nukezone FTW

• Seafarer
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:41:
[...]

Achter de voordeur zit een vloerluik? En water onder de vloer?

• Powrskin
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:19:
[...]

nou nee. schuimbeton en 3cm xps ook bij de randen van de muur + gietvloer.

Nukezone FTW

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:49
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:19:
[...]

Dat hebben wij wel, een vloerluik achter de voordeur en de vochtige kruipruimte. Geen water op de bodem, maar wel druppels aan de EPS. Dat kan een oorzaak zijn van de vochtige voordeur?

• Seafarer
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:26:
[...]

nou nee. schuimbeton en 3cm xps ook bij de randen van de muur + gietvloer.
Duidelijk geen vocht van onder de vloer door je vloer luik. :)

Als ik bij mij kijk, halletje is wat koel (radiator uit) en twee lekke ruiten op vloer niveau die zijn dus ijskoud en geen condens.

• Powrskin
  • Niet online
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:47:
[...]

Duidelijk geen vocht van onder de vloer door je vloer luik. :)

Als ik bij mij kijk, halletje is wat koel (radiator uit) en twee lekke ruiten op vloer niveau die zijn dus ijskoud en geen condens.
Ik snap het ook niet echt. Hal is net zo warm als overal verder, door vloerverwarming. Nieuw kozijntje en overal minimaal r5 geïsoleerd.

Zal wel zijn dat de ramen en de deur de koudste plekken blijven in huis en daar dus condenseert.

Enige wat ik in de nabije toekomst nog zie verbeteren is de ventilatie in de badkamer, waar natuurlijk wel een hoop vocht weg komt.

Nukezone FTW

• Seafarer
ArieR schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:36:
[...]

Dat hebben wij wel, een vloerluik achter de voordeur en de vochtige kruipruimte. Geen water op de bodem, maar wel druppels aan de EPS. Dat kan een oorzaak zijn van de vochtige voordeur?
Je mag het weten ik woon in Gouda. Altijd een zwembad onder je huis. :)

Doordat je de wasemkap aanzet maak je een onderdruk in je huis. Onder de vloer is het gewoon buitenlucht druk. Lucht vanuit de kruipruimte wordt dan langs je vloerluik geblazen/getrokken. Die lucht is heel vochtig.

Advies: Zorg dat je luik niet wiebelt. (dus links met je volle gewicht erop staan dan mag het luik, rechter zijde nagenoeg niet bewegen. Corrigeer dit waar nodig.
Daarna naden afplakken met duct tape. Doe ik al jaren.

(vergeet niet alle leiding doorvoeren ook goed af te kitten).

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:49
Seafarer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:36:
[...]

Je mag het weten ik woon in Gouda. Altijd een zwembad onder je huis. :)

Doordat je de wasemkap aanzet maak je een onderdruk in je huis. Onder de vloer is het gewoon buitenlucht druk. Lucht vanuit de kruipruimte wordt dan langs je vloerluik geblazen/getrokken. Die lucht is heel vochtig.

Advies: Zorg dat je luik niet wiebelt. (dus links met je volle gewicht erop staan dan mag het luik, rechter zijde nagenoeg niet bewegen. Corrigeer dit waar nodig.
Daarna naden afplakken met duct tape. Doe ik al jaren.

(vergeet niet alle leiding doorvoeren ook goed af te kitten).
Ik loop al langer met het idee om extra te isoleren onder de vloer, maar wil dan eerst bodemfolie leggen zodat een groot deel van het vocht onder het folie blijft. Kruipluik ga ik morgen naar kijke, dank voor de tip!

• Seafarer
ArieR schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:51:
[...]

Ik loop al langer met het idee om extra te isoleren onder de vloer, maar wil dan eerst bodemfolie leggen zodat een groot deel van het vocht onder het folie blijft. Kruipluik ga ik morgen naar kijke, dank voor de tip!
Ik kan geen eens folie leggen. Water, 5cm, gaat er gewoon bovenop staan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb mijn antwoord even iets uitgebreid. Ik doelde meer als je kozijnen gaat vervangen die afwijken qua style in de woonwijk (in dit geval de kleur) zoals @gitaarwerk volgens mij aangeeft. Dit is wel een aanname, omdat hij het over kunststof heeft, en er zijn niet heel veel bedrijven die alle kleuren aanbieden in kunststof. Dus vandaar de aanname. Dus mocht je het één op één vervangen in dezelfde kleur, dan is er niks aan de hand.

Als je dus wel afwijkt qua style of kleur, dan moet je daar in de meeste gevallen een vergunning voor aanvragen. Wij hebben dit ook moeten doen, omdat we 1 raam iets groter wilde hebben, en bij een ander raam 1 stijl eruit wilde hebben. Je veranderd hiermee het straatbeeld, en dat mag niet zomaar.

Beter voorkomen dan genezen, zeker op zulke bedragen.

https://www.kunststofkozijnen.nl/vergunning/
Zouden er veel mensen zijn die dit doen?
Maar belangrijker: Zijn er gemeentes die er op handhaven?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:30

Bartske

Valar Morghulis

Rzaan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:50:
[...]

Zouden er veel mensen zijn die dit doen?
Maar belangrijker: Zijn er gemeentes die er op handhaven?
Mocht je echt de maten gaan veranderen of een kozijn erbij nemen zou ik het wel doen, zeker als het aan de straatkant is. Je kan via overheid.nl de vergunning aanvragen in de buurt bijhouden en bij ons in de buurt zie ik echt maar heel weinig van dat soort aanvragen voorbij komen

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bartske schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:53:
[...]

Mocht je echt de maten gaan veranderen of een kozijn erbij nemen zou ik het wel doen, zeker als het aan de straatkant is. Je kan via overheid.nl de vergunning aanvragen in de buurt bijhouden en bij ons in de buurt zie ik echt maar heel weinig van dat soort aanvragen voorbij komen
Een kozijn erbij nemen of de maten gaan veranderen, heeft wellicht invloed op de constructie.
Dan is het logisch.
Maar wij gaan onze houten en stalen kozijnen die nu blauw en wit zijn, vervangen door zwarte kunststofkozijnen.
Bij 1 kozijn gaat er ook een klapraampje boven verdwijnen.

Ik was niet van plan om hier een vergunning voor aan te vragen.
Gedoe voor mij, gedoe voor de gemeente.

• Wachten...
Rzaan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:58:
[...]

Een kozijn erbij nemen of de maten gaan veranderen, heeft wellicht invloed op de constructie.
Dan is het logisch.
Maar wij gaan onze houten en stalen kozijnen die nu blauw en wit zijn, vervangen door zwarte kunststofkozijnen.

Ik vind het ook een gedoe om te stoppen voor rood als ik haast heb.... Maar ja ;)

Het gaat overigens niet om de constructie (want die moet altijd in order zijn), maar om het straatbeeld.

Maar er zijn inderdaad genoeg mensen die het niet doen. Ik schat de kans klein dat je ooit problemen krijgt, maar het zijn voonamelijk buren die wel eens lastig kunnen doen en achter je rug om een melding maken bij de gemeente. Het gebeurt helaas.

Voor ons scheelde het ook dat we toch een vergunning aan moesten vragen voor de dakkapellen. Dan neem je gelijk de rest even mee (kleine moeite).

[Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 30-12-2022 10:06]

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

[...]

Dan is het logisch.

Loop even langs je buren en vertel hen je plan. Zoals @Wachten... zegt is de grootste kans dat je gezeik krijgt met de buren. Wij gaan onze kozijnen ook laten vervangen en zijn gewoon even langs de buren gelopen dat we de kozijnen gaan vervangen, maar niet van plan waren daar een vergunning voor aan te vragen, of ze dat oke vinden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wachten... schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:05:
[...]

Ik vind het ook een gedoe om te stoppen voor rood als ik haast heb.... Maar ja ;)
Dit is niet de juiste vergelijking.

Als je al een vergelijking zou willen maken, dan is het wachten voor een rood voetgangerslicht, midden in de nacht, op een kruising tussen de weilanden waar je alle kanten kilometers ver kunt kijken.
Je ziet dat er niets aankomt. Dan ga ik niet een minuut staan wachten. Overtreding of niet.

Ik snap dat je het straatbeeld aantast.
Maar ditzelfde doe je door je huis wit te schilderen, en daar is in de meeste gemeenten volgens mij ook geen toestemming voor nodig (zolang het geen beschermd dorps- of stadsgezicht en geen monument, etc.)

Iemand die zijn voordeur vervangt door een ander model en kleur zou dan wellicht ook voor een vergunning naar de gemeente moeten.
Wie doet dat nou?

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Ik ken je situatie verder niet, maar als je jong bent en recent het huis gekocht hebt zou je ook nog wel eens 'die yup' kunnen zijn die 'even een huisje koopt en er dan flink geld tegenaan smijt voor een verbouwing'. Mensen die jaloers zijn zouden ook nog wel eens lastig kunnen doen. En die mensen bestaan echt.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bartske schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:19:
Ik ken je situatie verder niet, maar als je jong bent en recent het huis gekocht hebt zou je ook nog wel eens 'die yup' kunnen zijn die 'even een huisje koopt en er dan flink geld tegenaan smijt voor een verbouwing'. Mensen die jaloers zijn zouden ook nog wel eens lastig kunnen doen. En die mensen bestaan echt.
Ben geen yup. We wonen pas een jaar naast en tegenover onze buren.
Allemaal relaxte Brabanders met wie we het goed kunnen vinden.

Natuurlijk kan er altijd iemand gaan lopen klagen, maar ik denk dat zolang je in de geest van de wet handelt, dat er niet veel aan de hand is.
De wet is best logisch, en probeert te voorkomen dat mensen er een ratjetoe van maken.
Maar zolang je geen hele gekke kozijnen in je huis zet, of kozijn die de aanblik ingrijpend veranderen, lijkt er me niks aan de hand.
De gemeente komt al om in het werk, dus die zullen ook niet veel zin hebben om er tijd te steken.

• route99

route99

[...]Maar wij gaan onze houten en stalen kozijnen die nu blauw en wit zijn, vervangen door zwarte kunststofkozijnen.
Mss kom je met een flitsvergunning weg? In veel gemeentes ca 8 dagen tov 8 weken.....

https://www.google.com/search?q=handhaven+gemeente++kozijnen
Vond iig dit maar er is vast meer:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-196557.pdf

zwarte kunststofkozijnen. : Lijkt mij ingrijpend..... valt echt op als de rest wit is. Ik zou de gemeente iig eerst bellen.

[Voor 9% gewijzigd door route99 op 30-12-2022 10:35]

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

Rzaan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:27:
[...]

Natuurlijk kan er altijd iemand gaan lopen klagen, maar ik denk dat zolang je in de geest van de wet handelt, dat er niet veel aan de hand is.
De wet is best logisch, en probeert te voorkomen dat mensen er een ratjetoe van maken.
Maar zolang je geen hele gekke kozijnen in je huis zet, of kozijn die de aanblik ingrijpend veranderen, lijkt er me niks aan de hand.
De gemeente komt al om in het werk, dus die zullen ook niet veel zin hebben om er tijd te steken.
Ik ben het met je eens hoor, maar doordat ik door subsidie aanvragen een aantal keer contact met de gemeente heb gehad ben ik er wel achter dat het (iig in mijn gemeente) echt niet zo werkt. Hoe stereotyp misschien ook, de regels zijn heilig en zolang je deze volgt is er soms best wat flexibiliteit mogelijk, maar als er een regel is die zegt dat jij een vergunning moet aanvragen, zullen ze dat ook handhaven. Al vind je het zelf nog zo belachelijk.

• Wachten...
[...]

We proberen je enkel te helpen dat je niet voor verrassingen komt te staan. Er zijn hier in onze gemeente best wel wat verhalen waarbij er flink gezeur is geweest. Je kunt dit gewoon voorkomen door een vergunning aan te vragen (een tip die we je geven). Wat je daar verder mee doet is aan jou natuurlijk. Mijn keuze zou het alleen niet zijn om het niet te doen. Een aanvraag doen is super simpel.

Nu is de relatie met de buren nog goed. Maar wie wonen er over 3 jaar? En is de relatie dan nog goed?

Nogmaals, niemand hier verplicht je. Het is alleen voor de gemeente wel verplicht om te doen als je het straatbeeld veranderd. Zo simpel is het :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Natuurlijk wil ik ook geen problemen.
Daarnaast wil ik mijn voordeur veranderen.
Andere kleur. En ik wil wellicht de voordeur en het verticale raam er direct naast, van plaats laten wisselen.
Dat is wel redelijk ingrijpend.

Zal in het nieuwe jaar eens bellen met de gemeente.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij wonen best 'vrij' en hadden bij de verbouwing wel de omliggende woningen ingelicht, maar toch kwam op een gegeven een buurvrouw die 200m verderop woont verhaal halen toen onze keuken eruit werd gesloopt, omdat haar hondjes er last van hadden.

Ik wil zeggen dat het soms uit onverwachte hoek komt :).

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-12-2022 10:54]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Bartske

Bartske

Valar Morghulis

En dan nog een laatste bericht van de andere kant, wij vroegen het onze kozijnenboer (1 vd grootste van NL) en die verkoper had er nog nooit van gehoord dat iemand een vergunning aangevraagd had voor zijn kozijnen. Maar je blijft zelf verantwoordelijk natuurlijk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

<knip> Offtopic / ongepast

[Voor 96% gewijzigd door septillion op 31-12-2022 14:41]

• Seafarer
[...]

Dan is het logisch.

Zwart?

De beste kleur om werkelijk alles kapot te krijgen met de zon erop. Bekijk alle historische panden maar eens goed. Er is nooit zwart gebruikt dat heeft een reden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:31:
[...]

Zwart?

De beste kleur om werkelijk alles kapot te krijgen met de zon erop. Bekijk alle historische panden maar eens goed. Er is nooit zwart gebruikt dat heeft een reden.
Reden is dat ze vroeger geen taatsdeuren hadden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)

• Seafarer
Sport_Life schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:39:
[...]

Reden is dat ze vroeger geen taatsdeuren hadden.
Kun je dat uitleggen want ik zie dat even niet voorme.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:31:
[...]

Zwart?

Je doet net of het heel uitzonderlijk is, maar ik lift gewoon als kuddedier mee op wat er door heel Nederland gebeurt.
En als het kapot gaat over flink wat jaren... dat zien we dan wel weer.

• Seafarer
Rzaan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:36:
[...]

Je doet net of het heel uitzonderlijk is, maar ik lift gewoon als kuddedier mee op wat er door heel Nederland gebeurt.
En als het kapot gaat over flink wat jaren... dat zien we dan wel weer.
Zwart buiten is uitzonderlijk naar mijn beste weten. Wordt ook veel te heet.

Vraag een goede schilder om advies en zwart komt niet voor in zijn straatje.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
@Rzaan

Inmiddels zie je zwart steeds vaker, fabrikanten (en schilders) geven er ook meer garantie op dan vroeger met name door een betere weerstand tegen verbleken.

Donkerblauw wat in veel delen van het land eeuwen is gebruikt wordt ook niet heel veel koeler in de zon en is ook een drama op die moderne projectbouw voordeurtjes (die delamineren waar je bij staat)

De architecten hebben tijden 7016 gebruikt omdat zwart toch die kleur werdt na 2 jaar en 7016 ruim verkrijgbaar was bij fabrikanten 9005 was er gewoon niet omdat niemand daar garantie op durfde te geven. denk bv ook aan aluminium profielen op kleur tegenwoordig kan je zelfs je cilinders zwart kopen.
Best grappig als je 20 jaar geleden van die sandwich damwand profielen kocht kreeg je op de kleur 10 jaar garantie met als uitzondering zwart

Maar ik geef @Seafarer wel gelijk het is alles behalve ideaal, je haalt je een hoop exra onderhoud op je hals. ik zou dan ook niet kiezen voor een kleur die hip is maar voor een kleur die je gewoon mooi vindt. en bij het ontwerp past. niet alles hoeft in een vt wonen mal te worden gegoten.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seafarer schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:54:
[...]

Zwart buiten is uitzonderlijk naar mijn beste weten. Wordt ook veel te heet.

Vraag een goede schilder om advies en zwart komt niet voor in zijn straatje.
Het is al een tijdje niet uitzonderlijk meer.

Ik neem dan weliswaar antraciet RAL 7016.
Dit heb ik nu ook al in mijn dakkapel.
Schuco RAL 7016.

In het dorp waar ik woon worden veel kunststof kozijnen geplaatst in zwart of antraciet.
Ook in de buurdorpen.

@twain4me Ik vind het gewoon mooi.
Ik ben dan ook een fervent kijker van al die woonprogramma's.
Dus ik ben vast beïnvloed.
Maar dat vind ik niks erg. Zit er niet zo mee als mijn smaak de grootst gemene deler is, of hip of hoe het heet.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:54

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:38
route99 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:57:

Het kan voor een aantal situaties interessant zijn, maar zeker niet voor alle, waar dan ook een nieuw kozijn moet komen om HR+++ glas te kunnen plaatsen.

Ik heb hier ook wel eens naar gekeken. De beschreven aanslaglat is relatief makkelijk te maken uit een lat als deze:
https://www.houthandelonl...model-rox-2x-gegrond-95cm

Afhankelijk van je kozijn heb je alleen een tafelzaag nodig en hoef je waarschijnlijk niet eens te frezen. Voor mijn erker lijkt mij dit ooit nog wel eens iets. De enorm grote verwarming is namelijk tijdens de verbouwing vervangen door vloerverwarming. Daardoor kan je een stuk dichter bij het HR+ glas zitten en voel je dus enigzins de koudeval.

Echter er zijn nog meer dan genoeg projecten in mijn jaren 30 huis

• route99

route99

@bazzzzzz Tnx voor het meedenken, heb er met dit soort dingen nog niet zoveel ervaring om het passen de maken. Op het eerste gezicht denk ik wel dat de lat uit jouw link een te lange neus zou kunnen hebben?
Heb de neuzen even dezelfde kant uit laten rijzen 1 plaatje te draaien, net als bij mensen... de neuzen dezelfde kant uit kan duidelijkheid scheppen.. hoop ik... ;)

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:38
Zo iets dacht ik aan:

Jij hebt de lat namelijk op de kop geplaatst. Het "lipje" wat aan de onderkant hoort is ervoor om te zorgen dat waterdruppels eraf vallen in plaats van dat ze door capilaire werking onder de lat kunnen belanden.
Meestal wordt een neuslat ventilerend geplaatst. Of dit bij triple glas ook wijsheid is weet ik niet.

• Activate
  • Laatst online: 08:20
bazzzzzz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:18:
Zo iets dacht ik aan:

[Afbeelding]

Jij hebt de lat namelijk op de kop geplaatst. Het "lipje" wat aan de onderkant hoort is ervoor om te zorgen dat waterdruppels eraf vallen in plaats van dat ze door capilaire werking onder de lat kunnen belanden.
Meestal wordt een neuslat ventilerend geplaatst. Of dit bij triple glas ook wijsheid is weet ik niet.
Dit geld ook voor raamdorpels, het vocht zou dan door de capillaire werking onder het kozijn gezogen kunnen worden.

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 19:25
Ik heb een aantal offertes ontvangen om al het glas in mijn woning (rijtjeswoning 100 m² uit 1992) te voorzien van HR++ glas (behalve 3 dakramen; dat wordt HR+, meer kan er niet in).

Kom uit voor zo'n 17 m² glas op 5000 euro inclusief BTW. Subsidie gaat er nog van af.

De enige reden dat ik nog twijfel is dat ik toch al een aantal woningen bij mij in de straat zie met nieuwe kunststof kozijnen. Maar meranti kozijnen uit 92 moeten nog wel even mee kunnen gaan toch?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Wachten...
mastair schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:08:
Ik heb een aantal offertes ontvangen om al het glas in mijn woning (rijtjeswoning 100 m² uit 1992) te voorzien van HR++ glas (behalve 3 dakramen; dat wordt HR+, meer kan er niet in).

Kom uit voor zo'n 17 m² glas op 5000 euro inclusief BTW. Subsidie gaat er nog van af.

De enige reden dat ik nog twijfel is dat ik toch al een aantal woningen bij mij in de straat zie met nieuwe kunststof kozijnen. Maar meranti kozijnen uit 92 moeten nog wel even mee kunnen gaan toch?
Ik heb hier laatst vrienden over de vloer gehad met hetzelfde dilemma, persoonlijk vind ik het enorm veel geld, waar je nog steeds onderhoud aan hebt en minder subsidie op krijgt. Aan de andere kant is het zonde als je kozijnen nog helemaal gaaf zijn. Glas vervangen is alleen echt niet zo heel bijzonder.
En ik vind de prijzen echt vors die genoemd worden.

Maar neem subsidie mee en om de 5 jaar schilderen (a 2000 euro) en je komt al vrij snel op bedragen uit waarvoor je alle kozijnen kunt vervangen inclusief triple glas. Zeker als je al HR glas hebt, zou ik door sparen. Wij hadden (ook jaren 92) standaard dubbel glas. Dus dat maakt sowieso een aardig verschil.

Ik zou voor een realistische prijs ook geen deuren en schuifpuien mee nemen in de berekening. Dit maakt een aardige aanslag op het budget.

Hier kosten het vervangen van alle kozijnen circa 13000 euro. Hier moet de subsidie nog van af, en alles moest geschilderd worden, dus die kosten besparen we nu ook. In totaal kom je dan op ongeveer 9000 euro uit om alles te laten vervangen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 11:24
Zijn hier tweakers die ervaring hebben met het vacuum glas van Beng? https://bengglas.nl/
Of zijn er voor of tegens voor dit soort glas?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga boven door een aanpassing een raambreedte krijgen van ± 2.80.
Nu zit daar nog een deur naar een balkon en een raam ernaast.
Maar de deur gaat weg, want zo'n balkon wordt nooit gebruikt.

Ik metsel dan het onderste deel van de deur dicht en zo ontstaat er een gat van 2.80.
Om in de toekomst toch grote dingen (zoals een flinke douchewand o.i.d.) naar boven te krijgen, wil ik nog steeds een grote raamopening.
Ik denk dat 2 kunststof stolpramen van 1.40 ieder een beetje groot is.
Of bestaat zoiets wel?

• Megalomania
Kan je zo invoeren bij al die verkoop sites en zien of het kan.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Megalomania schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:28:
Kan je zo invoeren bij al die verkoop sites en zien of het kan.
Volgens sommige sites kan het wel, maar of het dan ook nog steeds goed is, dat bedoel ik meer.
Komt er niet veel druk op de scharnieren?
Duw je het kozijn niet makkelijk open?

• big bang
  • Laatst online: 09-06 12:42
Rzaan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Volgens sommige sites kan het wel, maar of het dan ook nog steeds goed is, dat bedoel ik meer.
Komt er niet veel druk op de scharnieren?
Duw je het kozijn niet makkelijk open?
Als je er nu een 1m80 deel en een één meter deel van maakt? Dat 1m deel gebruik je dagelijks, de 1m80 sporadisch en die zet je met wat extra grendels o.i.d vast.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:37
raven22 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:21:
Zijn hier tweakers die ervaring hebben met het vacuum glas van Beng? https://bengglas.nl/
Of zijn er voor of tegens voor dit soort glas?
Ik heb 6 van deze ramen besteld voor mijn huis. Ivm beschermd stads/dorpsgezicht & de mooie uitstraling wilde ik de stijl van de kozijnen en ramen behouden. Ben benieuwd wat het eind resultaat gaat zijn.
Betaal ongeveer 500 euro per m2 incl plaatsing.

Hoewel het glas zelf een hoge U waarde heeft raakt het in een kozijn een flink deel van deze isolatie waarde kwijt als het een klein raam betreft. Vacuumglas isoleerd namelijk alleen goed in het midden van het raam. Langs de randen van het glas zijn de spacers een koude brug waarbij de kou vervolgens via het glas zelf weer een stuk naar binnen door loopt. Is goed uitgelegd in onderstaande artikel:

https://nienhuys.info/.cm...2.pdf?cdp=a&_=1856ded6e78

In de kwaliteitsdeclaratie op BCGR staat een U waarde van 1.1 geregistreerd wanneer het toegepast is in een houten kozjjn. (het glas zelf een U van 0,4)
Denk dat het bij mij ook die kant op gaat. Stukken beter dan enkel glas met een voorzetraampje, maar een nieuw hout (finti) kozijn met triple glas geeft een totale U waarde van 0,7. Is dan stukken beter.

Over 2 weken weet ik meer wanneer het er in zit

[Voor 5% gewijzigd door asjenietergvin op 10-01-2023 20:29]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 11:24
Dank je, leuk om te horen. Wat heeft triple glas in een bestaand houten kozijn voor u waarde?

• route99

route99

@raven22 Dat hangt uiteraard van de hout/glas ratio af en hoe goed en dik het hout is.
Bij ramen van bijv 0,5mx0,5m heb je veel meer hout dan bij een raam van 2mx1m.... dus de laatste presteert heel veel beter dan de eerste, bij verder een gelijke kwaliteit en dikte van het hout.
Kort geleden kwam het al voorbij waarbij ik een schatting gemaakt heb, waarbij je blij zou mogen zijn dat je dit al haalt bij de gegeven omstandigheden. Iets meer omgevingsinvloeden en toch een minder goed kozijn dan aangenomen, maakt de uw waarde van het totaal meteen slechter.
Dat nauwkeuriger bepalen, dat lijkt iets voor een expert op dat gebied.

[Voor 55% gewijzigd door route99 op 11-01-2023 00:08]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:52
mastair schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:08:

Een appartement zal vaak zo een 15 m2 glas hebben en zul je in dat geval rond de €2.000 zitten voor het vervangen van enkel glas door HR++ glas.

https://www.isolatieglasw...ud%20glas%2C%20enzovoorts.

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 19:25
belmonde schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:59:
[...]

Een appartement zal vaak zo een 15 m2 glas hebben en zul je in dat geval rond de €2.000 zitten voor het vervangen van enkel glas door HR++ glas.

https://www.isolatieglasw...ud%20glas%2C%20enzovoorts.
Zijn dat inderdaad gangbare prijzen? Ik heb 4 offertes gekregen variërend van 5000-8000 euro inclusief btw.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:58
Vraagje, Ik merk laatste tijd op dat ik toch wat water / condens aan de binnenkant heb van mijn kunstof kozijn met triple glas. Dit komt met name voor als het érg koud buiten is. Rond de 0 of onder de 0. Of als er veel regen is met wat kouder weer.

Is dit te verwachten? Ergens lijkt het me van niet. Dit zou juist aan de buitenkant moeten staan. Ventileren proberen we dagelijks te doen, meestal ramen wel paar uur open in kiepstand. Speelt niet altijd in iedere kamer. Vooral onze hoofd slaapkamer

Dit was van 16 december

kan ik hier zelf iets aan doen? of is de installatie niet goed

• route99

route99

Ik zou simpel in de buurt gaan vragen bij mensen die recent zo'n klus ook hebben laten doen en wat hun ervaringen tav het bedrijf en de prijs was.
@mastair Zulke websites als https://www.isolatieglaswijzer.nl/ weet ik niet hoe representatief het is.
Over ons
IsolatieglasWijzer.nl is een informatieve website over dubbelglas maar handelt niet in deze producten. Indien je deskundig advies wilt kun je het beste in contact komen met de bij ons aangesloten bedrijven. Deze professionals kunnen je een vrijblijvende offerte toesturen met uitgebreide informatie over de mogelijkheden en de kosten. Gebruik hiervoor het offerte formulier en kom vandaag nog in contact met glaszetters.
Het is dus gewoon een intermediair bedrijf die geld krijgt van een bedrijf als je via deze website naar zo'n geadviseerd bedrijf gaat.
Dus die marge daarvan ga je ook betalen, dat kan maar zo 10% marge zijn, maar dat zullen ze nooit vertellen. is toch hun verdiendmodel.

• route99

route99

@Aschtra Het kan zijn dat jouw muur (een stuk) beter geïsoleerd is dan je triple glas dus het koudste stuk en als je dan 's nachts veel vocht maakt tijdens het slapen kan er toch vocht zo op het raam komen. Nog meer ventileren zou moeten helpen, juist vooral in de nacht het vocht afvoeren voor het kan neerslaan.

Je zou wel met een infra rood-camera na kunnen (laten) gaan of je rubbers wel goed sluiten op het kozijn. Anders heb je een ander probleem, een koude lek tussen glas/rubber en kozijn dan terug naar de glasboer.
Je zou een simpel testje voorzichtig... met een wierook stokje kunnen doen of het langs het glas nogal tocht das een aanwijzing voor een slechte aansluiting en kan een koude brug worden/zijn.

[Voor 52% gewijzigd door route99 op 11-01-2023 09:14]

Pagina: 1 ... 15 ... 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee