Star Trek - Nieuws, achtergronden & informatie

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:57
even een voorbeeld van een grote middelvinger richting Europa:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEV-UpSUYAA2jiI?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEV-UpSVEAET9kU?format=jpg&name=4096x4096

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
Webgnome schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:42:
even een voorbeeld van een grote middelvinger richting Europa:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker dan….

En dan vind men het gek dat er mensen naar alternatieve bronnen zoeken.

De hoeveelheid streamingdiensten is niet meer bij te houden en te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 21:25
Inmiddels de eerste aflevering van Discovery seizoen 4 gekeken.
Blij dat er eindelijk weer een Star Trek serie te zien is al is en blijft voor mij het hoofd personage kwa actrice nog steeds erg matig.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dracula schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:51:
[...]

Lekker dan….

En dan vind men het gek dat er mensen naar alternatieve bronnen zoeken.

De hoeveelheid streamingdiensten is niet meer bij te houden en te betalen.
Is dat zo'n probleem? Je neemt een of enkele maandjes de ene streamingdienst en als je gezien hebt wat je wil zien neem je weer een andere? Lijkt me niet zo'n probleem, toch?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Salvatron daar gaat het dus niet om. Het gaat er om dat die streamingdienst nog helemaal niet in Nederland beschikbaar is. Dus we kunnen het niet zien. Dat in combinatie met letterlijk een aantal dagen voor de release van het nieuwe seizoen bekend maken dat ze dit willen doen is een grote middelvinger naar de rest van de Wereld.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:45
MysticMan schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:50:
Star Trek Lower Decks nu op Amazon Prime te zien. Vroeg me al af hoe ik deze moest gaan kijken maar nu dus ook in NL een legale optie. Ben benieuwd!
Hier afgelopen week ook maar aan begonnen, net gisteren S1 afgekeken.
Blij verrast, erg leuk gedaan. Ik kijk normaal nooit animatie maar heb me erg goed vermaakt. Begin was een beetje zoeken, wat gaat dit zijn, maar richting het eind word het steeds beter. Finale erg leuk gedaan! Aantal "bekende gezichten" die hun opmaak maken.

Ook super dat het zich in het TNG tijdperk afspeelt. Kan iedereen aanraden het te gaan kijken.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:29
Devian schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Hier afgelopen week ook maar aan begonnen, net gisteren S1 afgekeken.
Blij verrast, erg leuk gedaan. Ik kijk normaal nooit animatie maar heb me erg goed vermaakt. Begin was een beetje zoeken, wat gaat dit zijn, maar richting het eind word het steeds beter. Finale erg leuk gedaan! Aantal "bekende gezichten" die hun opmaak maken.

Ook super dat het zich in het TNG tijdperk afspeelt. Kan iedereen aanraden het te gaan kijken.
Helemaal mee eens. Lower Decks is de beste Trek die momenteel wordt gemaakt. Niet dat dat heel veel zegt, maar het is zeker de moeite waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
DappereDodo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:22:
[...]

Helemaal mee eens. Lower Decks is de beste Trek die momenteel wordt gemaakt. Niet dat dat heel veel zegt, maar het is zeker de moeite waard.
De beste Trek die op dit moment gemaakt wordt is The Orville, maar oke.. Lower Decks volgt gelijk daaronder ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 16:50

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Devian schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:39:
[...]

De beste Trek die op dit moment gemaakt wordt is The Orville, maar oke.. Lower Decks volgt gelijk daaronder ;-).
*Ughm* The Expanse *Ughm* O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Pendaco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:20:
[...]

The Expanse zit in haar eigen league, maar Trek is het niet.

Orville is duidelijk een goed gelukte ode aan Trek; Expanse is gewoon een hele goede (misschien wel momenteel de beste) Sci-Fi-serie. Als ik een vergelijking met een andere serie moet maken, dan komt het nog het mees in de buurt van BSG en B5.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Pendaco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:20:
[...]

The Expanse is gewoon goede sci-fi maar heeft natuurlijk niks met Star Trek en de "Star Trek Feel" te maken. Kijk ik overigens ook, en ben er zeker fan van.

The Orville daarintegen is gewoon Star Trek maar dan met een andere naam en iets meer humor, en de hele TNG feel die je hebt vind je daarin terug, incl moeilijke ethische dilemma's. Echt een aanrader voor als je het nog niet kent of gekeken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Heroic_Nonsense schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:25:
True, maar aan de andere kant vind ik het juist wel veel op elkaar lijken. De politieke kwesties, de verschillende werelden, typen mensen etc. Alleen zien de schepen er dan niet zo slick uit ;)
Devian schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:25:
The Orville daarintegen is gewoon Star Trek maar dan met een andere naam en iets meer humor, en de hele TNG feel die je hebt vind je daarin terug, incl moeilijke ethische dilemma's. Echt een aanrader voor als je het nog niet kent of gekeken hebt.
Volgens mij heb ik toen de eerste 2 afleveringen gezien maar ik vond het iets teveel "camp", teveel Galaxy Quest. Leuk op z'n tijd maar voor mij geen vervanging/alternatief voor Star Trek.

[ Voor 4% gewijzigd door Pendaco op 03-01-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Pendaco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:36:
[...]

True, maar aan de andere kant vind ik het juist wel veel op elkaar lijken. De politieke kwesties, de verschillende werelden, typen mensen etc. Alleen zien de schepen er dan niet zo slick uit ;)

[...]

Volgens mij heb ik toen de eerste 2 afleveringen gezien maar ik vond het iets teveel "camp", teveel Galaxy Quest. Leuk op z'n tijd maar voor mij geen vervanging/alternatief voor Star Trek.
Geef het nog wat meer afleveringen de tijd...Ze moesten er in het begin er nog een beetje "ingroeien". Maar het "flauwe" gaat er steeds meer af...en de echt leuke thema's komen er wel in. Vond ik in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Devian schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Geef het nog wat meer afleveringen de tijd...Ze moesten er in het begin er nog een beetje "ingroeien". Maar het "flauwe" gaat er steeds meer af...en de echt leuke thema's komen er wel in. Vond ik in ieder geval :).
Misschien moet ik dan een keer bij seizoen 2 beginnen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Pendaco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Misschien moet ik dan een keer bij seizoen 2 beginnen ofzo :P
Zo nu en dan komt er typische "McFarlane-humor" langs (hoewel niet zo in-your-face as met Family Guy hoor), maar de humor voert al vanaf de tweede helft van S1 niet meer de boventoon.

Persoonlijk vind ik de humor wel fris (maar ik ben dan ook wel een McFarlane-fan); het komt op onverwachte momenten langs.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

betreft lower-decks .. ST-prodigy deed/doet het ook niet slecht alleen helaas weinig afleveringen tevinden :(
waar EMH Captain Janeway de "rol" speelt.. oid ..
Heroic_Nonsense schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Orville is duidelijk een goed gelukte ode aan Trek; Expanse is gewoon een hele goede (misschien wel momenteel de beste) Sci-Fi-serie. Als ik een vergelijking met een andere serie moet maken, dan komt het nog het mees in de buurt van BSG en B5.
Gaan we dan ook nog of Dark matter, mexx/rexx, buck rogers en de variant daarvan noemen .. BSG oud/nieuw vind ik echt niet "trek" waardig lees in dezelfde adem ... of dat betreft SG-U .. mind you de series op zichzelf zijn not bad (at times)

Denk dat Gene Roddenberry's Andromeda dat betreft (except S5 if memory serves right) naast Orville goeie vergelijker(s) zijn..

Maar dat komt meer omdat ik het lastig vind om uberhaupt ST in deel/geheel te defineren .. DS9/Picard in de mix maken het niet makkelijker..

Wat je omschrijft klinkt mij alsof je net zoals mij het waardeerd dat naast een overkoepelende rode draad, ook andere verhalen/side-story/character development oid ziet waardoor het meer diepte krijgt..

Iets wat bv ST discovery maar erg minimaal doet ... maar meer zoals TOS achtig teveel gericht is op de "captain" oftewel Burnham .. en daarom dingen eromheen veel meer "Deus ex machina" vertoningen zijn..
dat vond ik wel mooi van de VOY/TNG (niet beperkt tot) .. dat gevoel was er minder.

ps .. the expanse is zoals je wellicht weet een bestaand geschreven werk, verfilmd net zoals foundation .. maar net iets verdraaid/veranderd en deze zijn zeker goed gedaan

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Star Trek ging oorspronkelijk om een bepaalde filosofie en mensbeeld wat zich uit in hoe karakters zich gedragen in de serie. Dit is ook terug te lezen in de diverse writers bibles die gemaakt zijn.Zie o.a.:
TNG-WritersDirectorsGuide.pdf

Je ziet dat bij nutrek ze niet doorhebben wat oorspronkelijke filosofie was.

Ten eerste gaat de filosofie uit van en progressief utopisch toekomstbeeld wat inmiddels gerealiseerd is. Alle progressieve utopische elementen hoeven zich dus zelf niet te bewijzen, ze zijn er gewoon. Je ziet dat bij Discovery ze het er zo dik bovenop zitten dat die strijd nog moet worden gestreden of heel expliciet worden uitgebeeld, dat is niet hoe Star Trek heeft gewerkt in het verleden.

Op een ander punt zie je dat fout gaan met zogenaamde donkere verhaallijnen die schijnbaar populair zijn, een federatie die opeens retconned wordt tot kwaadaardige institutie in Picard past niet in de filosofie. Het universum zeker niet ontdaan van kwaadaardige elementen binnen de mensheid/federatie, maar in de kern is het een progressief utopische organisatie. Hetzelfde geld voor section 31, dat ging voor Star Trek begrippen al vrij ver in DS9 en het liep ook slecht af met Sloan. Maar nu was het in Discovery en misschien met een eigen serie verheven tot een kern element van de Federatie.

Ten tweede is er een zeker professionaliteit van de hoofdpersonen, zoals ook in de writers bible staat. Leden en zeker hogere geplaatsten binnen de Federatie zijn professionals met zware training, die boven zich uitstijgen op dat vlak. Het zijn dus geen personen waar mensen zich persoonlijk mee hoeven of willen te identificeren, er is dus ook geen plek voor allerlei melodrama of allerlei persoonlijk problemen. Maar ook een Burnham in Discovery met haar gewoonte om regels te overtreden, wat tevens in conflict is met de cultuur van opvoeding op Vulcan.

En zo zijn er nog meer zaken. Dit alles maakt nutrek filosofisch gezien steeds minder Star Trek en door die filosofie was Star Trek ondanks de populariteit toch altijd nog een niche. Dit staat nog los van wat in algemeen gewoon slecht schrijverschap is in beide series vol met slechte plotdevices en continuiteit fouten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
‘Star Trek: Discovery,’ ‘Lower Decks,’ ‘Strange New Worlds’ Renewed at Paramount Plus
“Star Trek: Discover,” “Star Trek: Lower Decks,” and “Star Trek: Strange New Worlds” have all been renewed at Paramount Plus.

For “Discovery,” that means it will return for a fifth season. The show is due to resume its fourth season on Feb. 10. “Lower Decks” will now be back for a fourth season, with Season 3 of the animated comedy set to debut this summer.

“Strange New Worlds” has yet to debut its first season, which will drop on Paramount Plus on May 5. New episodes will then roll out weekly on the streamer. “Strange New Worlds” stars Anson Mount as Capt. Pike, Ethan Peck as Spock, and Rebecca Romijn as Una Chin-Riley aboard the Enterprise prior to the events of the original “Star Trek” series.
Paramount Plus has also revealed more premiere dates. Season 2 of “Star Trek: Picard” will now premiere on March 3, with new episodes dropping weekly thereafter. It had previously been reported that the show would debut in February. Season 3 of the series starring Sir Patrick Stewart is currently in production. Meanwhile, the kid-focused animated series “Star Trek: Prodigy” resumed the first half of its first season on Jan. 6. The second half of the season will be available later in 2022.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Komen seizoen 3 en 4 van Lower Decks dan wel naar Amazon Prime? Ik was juist aan die serie begonnen nav de aanbevelingen in dit topic. Eerste paar afleveringen was wel even wennen, maar inmiddels met plezier aan het kijken, halverwege seizoen 2 inmiddels.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Is er al meer duidelijkheid wanneer die extra streamingdienst in Nederland komt

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:13

A13X

Dude

The wait is over. Picard Season 2 will arrive on March 3. Streaming on Paramount+ in the US, Crave in Canada, and Amazon Prime internationally. #StarTrekPicard
Quote van Patrick Stewart zijn Facebook pagina.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:54

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Pendaco schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Het (de humor) is allemaal wat geforceerd in het begin maar na verloop van tijd merk je dat de acteurs op elkaar in raken gespeeld en komt het allemaal wat natuurlijker en subtieler over.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46

avotar

P0werd by Black Coffee

Haan schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:09:
Komen seizoen 3 en 4 van Lower Decks dan wel naar Amazon Prime? Ik was juist aan die serie begonnen nav de aanbevelingen in dit topic. Eerste paar afleveringen was wel even wennen, maar inmiddels met plezier aan het kijken, halverwege seizoen 2 inmiddels.
Picard komt ook nog naar prime.. dus ik heb hoop.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 22:24

Sméagol

Master of Mayhem

Er is hier niet toevallig iemand die ouwe Star Trek VHS cassettes wilt? 'k heb een 6-tal willekeurige afleveringen om op te ruimen weg te geven. Ik hou er 1 of 2 voor de nostalgie.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 14:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
mmm als je het echt niet meer weet dan ga je met timetravel aan de slag... O ben ik nu de pessimistisch ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

timetravel is leuk en boeiend, episodes met time travel behoren imo tot de beste afleveringen in star trek series (voyager bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-05 16:36
Salvatron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:01:
timetravel is leuk en boeiend, episodes met time travel behoren imo tot de beste afleveringen in star trek series (voyager bijv.)
Goed geschreven timetravel verhalen zijn leuk en boeiend, maar het is vrij makkelijk om een crappy verhaal te maken wat zijn eigen regels tegenspreekt en gewoon niet klopt. Het recente Star Trek schrijfwerk geeft me weinig hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:54

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Webgnome schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 06:58:
mmm als je het echt niet meer weet dan ga je met timetravel aan de slag... O ben ik nu de pessimistisch ?
Nee hoor. Nog net een treetje hoger op de trap van afgezaagd dan alternate realities, en 2 treetjes hoger tov de onderste trede van alternate reality met nazi's.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Salvatron schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:01:
welke goede timetravel afleveringen zijn er dan in Star trek Voyager? De enige die ik zo kan bedenken is Time and Again maar de rest? Het staat of valt bij het schrijfwerk en ik ben er echt bang voor dat het hier gewoon mis gaat. Maar, we zullen zien.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Before and After met daarop Year of Hell zijn op een bepaalde manier ook interessante tijdepisodes.

Maar de moderne series weten niet makkelijk te bekoren dus een tijdaflevering is niet perse een goede keuze. Een yesterday’s enterprise zit er gewoon niet in.

[ Voor 45% gewijzigd door Delerium op 22-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:19

Blokker_1999

Full steam ahead

En zelfs een Future's End heeft zijn goede momenten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Webgnome schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:49:
[...]

welke goede timetravel afleveringen zijn er dan in Star trek Voyager? De enige die ik zo kan bedenken is Time and Again maar de rest? Het staat of valt bij het schrijfwerk en ik ben er echt bang voor dat het hier gewoon mis gaat. Maar, we zullen zien.
het einde van de serie (endgame geloof ik waarin Janeway terugkomt uit de toekomst), die dubbele aflevering waarin Kim de vliegende schotel heeft doen verongelukken, etc). Allemaal goed wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:31
ErikT738 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:38:
[...]

Goed geschreven timetravel verhalen zijn leuk en boeiend, maar het is vrij makkelijk om een crappy verhaal te maken wat zijn eigen regels tegenspreekt en gewoon niet klopt. Het recente Star Trek schrijfwerk geeft me weinig hoop.
Inderdaad, dit. Ik hoop elke keer weer dat Discovery, Picard en straks New Worlds slagen. Maar wat een creatieve armoede zit er toch in de schrijfteams. Totaal geen gevoel voor interessante verhalen, interessante personages, pacing en noem maar op. Het is bijna te triest voor woorden dat Lower Decks mij nog het meest kan interesseren en waar ik niet de hele tijd met rollende ogen naar kijk.

Picard lijkt zo aan de hand van de trailers best wel gaaf, maar ik ben er bang voor. Discovery lijkt elk seizoen ook interessant te worden, maar elke keer word ik nog niet een beetje teleurgesteld. Maar we gaan het zien. Picard ga ik sowieso kijken en ik hoop oprecht verrast te worden. (Discovery seizoen 4 heb ik niet eens de moeite genomen om te downloaden overigens, daar ben ik best wel klaar mee).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Creatieve armoede... Op het einde van Picard seizoen 1, waarin Data quasifilosofisch doet over dat de dood betekenis geeft aan het leven.

"A butterfly that lives forever is really not a butterfly at all"...

zulke onzin wordt dan serieus gebracht, alsof een vlinder die eeuwig leeft geen vlinder is.

"I want to live, however briefly, knowing that my life is finite. Mortality gives meaning to human life, Captain. Peace, love, friendship, these are precious because we know they cannot endure."

Kapitalistisch denkpatroon, typisch amerikaans: als het leven schaars is wordt het vanzelf meer waard. Het klinkt in de serie filosofisch maar het is totale onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

time travel meh .. eigenlijk maar

.. apart van "tribbels en tribulations" ds9 of de Q variant "road not taken" .. maar die wijzigen niet de tijdlijn per-se .. de rest waar ze een onderdeel (paradox situatie oid)
ahoewel "the road not taken" en VOY heeft er ook 1 a 2 die wel met de tijd te maken (versnelling en butterfly effect actige aflevering kan ff niet op namen komen)

Discovery into de future vind op zich zelf voor de serie een goeie move .. maar dat is niet 1 episode (gelukkig) ..

btw iemand die ST-D/E oid op basis van een unreal engine wel eens doorgelopen (nu offline ) jammer dat ik het niet gedaan heb toen het nog online was.. anderzijds mis niks .

zou eigenlijk wel een goed model willen hebben van enterprise E / Voy oid .. meeste vind ik echter te klein ..
of nog net te "nep" .. ach kom er vanzelf wel 1 tegen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:38:
Star Trek ging oorspronkelijk om een bepaalde filosofie en mensbeeld wat zich uit in hoe karakters zich gedragen in de serie. Dit is ook terug te lezen in de diverse writers bibles die gemaakt zijn.Zie o.a.:
TNG-WritersDirectorsGuide.pdf

Je ziet dat bij nutrek ze niet doorhebben wat oorspronkelijke filosofie was.

Ten eerste gaat de filosofie uit van en progressief utopisch toekomstbeeld wat inmiddels gerealiseerd is. Alle progressieve utopische elementen hoeven zich dus zelf niet te bewijzen, ze zijn er gewoon. Je ziet dat bij Discovery ze het er zo dik bovenop zitten dat die strijd nog moet worden gestreden of heel expliciet worden uitgebeeld, dat is niet hoe Star Trek heeft gewerkt in het verleden.

Op een ander punt zie je dat fout gaan met zogenaamde donkere verhaallijnen die schijnbaar populair zijn, een federatie die opeens retconned wordt tot kwaadaardige institutie in Picard past niet in de filosofie. Het universum zeker niet ontdaan van kwaadaardige elementen binnen de mensheid/federatie, maar in de kern is het een progressief utopische organisatie. Hetzelfde geld voor section 31, dat ging voor Star Trek begrippen al vrij ver in DS9 en het liep ook slecht af met Sloan. Maar nu was het in Discovery en misschien met een eigen serie verheven tot een kern element van de Federatie.

Ten tweede is er een zeker professionaliteit van de hoofdpersonen, zoals ook in de writers bible staat. Leden en zeker hogere geplaatsten binnen de Federatie zijn professionals met zware training, die boven zich uitstijgen op dat vlak. Het zijn dus geen personen waar mensen zich persoonlijk mee hoeven of willen te identificeren, er is dus ook geen plek voor allerlei melodrama of allerlei persoonlijk problemen. Maar ook een Burnham in Discovery met haar gewoonte om regels te overtreden, wat tevens in conflict is met de cultuur van opvoeding op Vulcan.

En zo zijn er nog meer zaken. Dit alles maakt nutrek filosofisch gezien steeds minder Star Trek en door die filosofie was Star Trek ondanks de populariteit toch altijd nog een niche. Dit staat nog los van wat in algemeen gewoon slecht schrijverschap is in beide series vol met slechte plotdevices en continuiteit fouten.
Men heeft het door. Er is echter geen ruimte voor. Voor een deel volgt dat uit het spanningsveld van rechten, commerciële operabiliteit en de arena van streaming. Maar, dat is het kleinere deel. De grotere component is het touwtrekken over de narratieve focus, van Star Wars tot Star Trek en zo voorts. Lang en gecompliceerd verhaal van oorsprong van de industrie in de VS alsmede de rol van VC en de rol van legacy policy institutes. Is geen equivalent van in Europa.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Virtuozzo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 02:44:
Men heeft het door. Er is echter geen ruimte voor. Voor een deel volgt dat uit het spanningsveld van rechten, commerciële operabiliteit en de arena van streaming. Maar, dat is het kleinere deel. De grotere component is het touwtrekken over de narratieve focus, van Star Wars tot Star Trek en zo voorts. Lang en gecompliceerd verhaal van oorsprong van de industrie in de VS alsmede de rol van VC en de rol van legacy policy institutes. Is geen equivalent van in Europa.
De enige reden dat dit kan gebeuren is omdat streaming platforms nauwelijks tot geen gegevens verstrekken over kijkers en hierdoor investeerders en aandeelhouders alleen abonnementhouders als indicatie hebben van het succes van het platform in z'n geheel. Ik verwacht overigens niet dat dit zo blijft, met toenemende concurrentie qua streaming zal de druk op verantwoording toenemen.

In de kern is het probleem dat SF zoals Star Trek in de huidige cultuur in het westen een niche genre is en pogingen om SF mainstream te maken altijd zullen mislukken omdat het compromis alleen maar negatieve effecten heeft. Mainstream SF is qua verhaal/filosofie/diepgang/etc niet interessant genoeg voor de echte SF fans, mainstream kijkers lopen nooit echt massaal warm voor SF en het is simpelweg vaak ook te duur qua productie.

Het is in die zin dat ik de z.g.n. kunstmatige "strijd" tussen Star Wars en Star Trek nooit heb begrepen en degenen die het aanwakkert hebben niet doorhebben gehad dat ze hierdoor uiteindelijk beide als verliezers zouden eindigen. Star Wars staat nu immers onder de "creatieve" leiding van J.J 'mystery box' Abrams.

Het verschil in populariteit is ook niet moeilijk te verklaren, Star Wars is/was in principe een sprookje met een focus op karakters i.p.v. het universum en bijhorende morele/filosofische dilemma's. Een hero's journey met magie, prinsen en prinsessen, goed vs kwaad, etc wat uiteraard heel goed bij Disney past. Star Trek is qua SF juist filosofisch en daardoor minder populair.

Ik denk dat het moeilijk wordt om hierna nog iets te doen met het IP, de huidige nutrek staat minder in het institutionele geheugen en ook nog eens achter een betaald streaming platform. Het is niet meer de tijd van TV stations waarin Star Trek vaak werd herhaald en zo nieuwe fans kon ontwikkelen, mensen moeten nu de bewuste keuze maken om het te kijken.

En dat laat werkelijk zien dat Viacom CBS een disfunctioneel bedrijf is, immers als het IP daalt qua bereik dan wordt het IP ook minder waard. En het IP heeft weer een directe relatie met de waarde van het bedrijf. Ze weten het denk ik ook wel gezien de eis dat nutrek 25% moet verschillen van pre-nutrek star trek, maar oude IP blijft nu eenmaal onderhevig aan inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Geen idee of het wat is, maar straks op tv: RTLZ 21:30 - 22:25
55 jaar Star Trek
Documentaireserie ter ere van het 55-jarig jubileum van de Amerikaanse sciencefictionserie Star Trek.
Waarschijnlijk is het dit:
The Center Seat: 55 Years of Star Trek
Chronicles rare and fascinating details of how "Star Trek" began, where it's been, and how it's going where no television series has gone before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@defiant Ik heb net een aflevering van die documentaire gezien.
Best wel interessant om te horen hoe in mijn jeugd (ja, zo oud ben ik al) notabene Lucille Ball aan de wieg heeft gestaan van Star Trek. 8)
(Desilu Studios)

https://www.inverse.com/e...-documentary-lucille-ball

En hoe Gene Roddenberry uiteindelijk zwichtte voor de animatie versie teneinde Star Trek weer nieuw leven in te blazen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Aangezien het over zowel Picard/Discovery gaat, een artikel over hoe het gebruik van trauma een shortcut is geworden om karakters zogenaamd authenticiteit te geven.

Hard to See: How trauma became synonymous with authenticity
Trauma has become reduced to a trope, a way for writers to imbue their work with meaning and relevance, while avoiding engagement with deeper structural elements that cause trauma in the first place.
Die zin vat eigenlijk samen wat er precies mis is met Picard en Discovery. Er wordt trauma geïntroduceerd, maar het is vaak niet meer dan een korte backstory. Men wil hierdoor authenticiteit creëren vanuit een cirkel redenering. D.w.z.:
  1. Trauma is een serieuze emotionele aangelegenheid.
  2. Van deze persoon wordt verteld dat hij getraumatiseerd is door gebeurtenis X.
  3. Deze persoon is dus authentiek.
Maar het is op deze manier niets anders dan een shortcut/trope om karakters zogenaamd diepgang te geven, zonder de moeite te hoeven doen om het karakters met diepgang juist op te bouwen.

Dit valt natuurlijk samen met de (imho) slechte kwaliteit van het schrijversteam dat werkt aan Picard en Discovery.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snah001
Reeds gepost in het Discovery draadje maar past goed bij de vorige post:

Een review van SS Discovery op IMDB:

WTF is going on with everyone crying all the time?
Everyone is an emotional wreck in this show.
These people should have never made it into Starfleet.
There ain't no crying in Starfleet!
More than half of every episode is dedicated to people crying and explaining their feelings.
They do it before and after every event that takes place and then the do it some more just so you know how the feel.
Stop crying and talking already and do action. Pew! Pew!
The main girl is the worst of them all.
She whispers and cries in every episode and she is suppose to be the damn captain.
Nobody wants a crying captain.
She cries more than Carrie Mathison of Homeland and i didn't think that was possible. Space!

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
defiant schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:17:
Aangezien het over zowel Picard/Discovery gaat, een artikel over hoe het gebruik van trauma een shortcut is geworden om karakters zogenaamd authenticiteit te geven.

Hard to See: How trauma became synonymous with authenticity

[...]

Die zin vat eigenlijk samen wat er precies mis is met Picard en Discovery. Er wordt trauma geïntroduceerd, maar het is vaak niet meer dan een korte backstory. Men wil hierdoor authenticiteit creëren vanuit een cirkel redenering. D.w.z.:
  1. Trauma is een serieuze emotionele aangelegenheid.
  2. Van deze persoon wordt verteld dat hij getraumatiseerd is door gebeurtenis X.
  3. Deze persoon is dus authentiek.
Maar het is op deze manier niets anders dan een shortcut/trope om karakters zogenaamd diepgang te geven, zonder de moeite te hoeven doen om het karakters met diepgang juist op te bouwen.

Dit valt natuurlijk samen met de (imho) slechte kwaliteit van het schrijversteam dat werkt aan Picard en Discovery.
Eens maar ik heb het idee dat het niet zozeer slecht schrijverswerk is maar vooral de drang om direct naar grote/complexe/aantrekkelijke "problemen" te komen. Het eerste seizoen moet direct knallen dus er is geen tijd meer voor het "rustig" opbouwen van karakters. Series die wat langer overleven werken en credit hebben werken vervolgens weer met origin aflevering om nog wat backstory te geven.

Overigens was het wel mooi om te zien in de bovengenoemde documentaire dat de start van TNG echt een zooitje was. Veel onenigheid over de vorm, verhaal, cast etc. Dat is ook wel te zien want de eerste seizoenen waren niet hoogstaand. Maar zo'n show zou tegenwoordig echt geen derde seizoen krijgen.
snah001 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:25:
Reeds gepost in het Discovery draadje maar past goed bij de vorige post:

Een review van SS Discovery op IMDB:

[...]
There ain't no crying in Starfleet!
[...]
Lol dat is ook weer overdreven. Ik gok dat de gemiddelde persoon compleet door draait als je verdwaalt in ruimte en rijd :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Gelukkig is ST:SNW wel goed begonnen, er is hoop!

Dat Picard en Discovery maar snel afsterven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Vandaag eindelijk de tijd gehad om de laatste aflevering van de "The Center Seat: 55 Years of Star Trek" te kijken en heb echt genoten van alle afleveringen van deze docu serie want zo'n goede inkijk vanuit zowel makers perspectief als acteurs/actrice perspectief heeft nog niemand gehad wat betreft de Star Trek franchise.
Iedere afzonderlijke serie (behalve de Discovery en Picard) had zijn eigen glorie en ups and downs.
Wellicht goed ook dat Discovery er verder niet in bekeken werd want die staat veruit op de laatste plaats voor mij door de slechte hoofdrol speelster en dito verhaal over de afgelopen 4 seizoenen (behalve de erg mooie CGI).
Sta er ook van te kijken dat er een vijfde seizoen aangekondigd is.
Heb er wel naar gekeken (want het is tenslotte Star Trek) maar niet met veel plezier.
Ben aan het laatste seizoen van DS9 bezig en wel met groot plezier (alweer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
ST:SNW

Yes! Eindelijk weer echt Star Trek!

Ep1 gekeken en dit geeft hoop, kan het dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Basekid schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:44:
Gelukkig is ST:SNW wel goed begonnen, er is hoop!

Dat Picard en Discovery maar snel afsterven....
behalve dat het plot natuurlijk wel erg flinterdun was.. :+

@Devian nee wel eens hoor. het is al stukken beter dan disc en picard. maar kwa writing merk je wel dat het uit de stal van Kurtzman komt.. maar goed. 2 episodes in pas. ansich als het zo door gaat is het een stuk vermakelijker.. maarja eerlijk is eerlijk disc begon ook wel goed..

[ Voor 34% gewijzigd door Hubert op 16-05-2022 15:47 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Devian
Hubert schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:21:
[...]

behalve dat het plot natuurlijk wel erg flinterdun was.. :+
Eerste seizoenen TNG was ook niet al te best ;-).

Het was gewoon het soort verhaal waarvan ik vind dat het bij Star Trek hoort... Er is een conflict... Er is hoop... We lossen het op zonder geweld... Er is niemand neergeschoten...

Een episode die je ook op situaties binnen de huidige wereld kunt toepassen. De optimistische blik op de toekomst..

Heb het gedownload verder... Volgens mij nog niet legaal te kijken hier ondanjs dat we hier HBO, Netflix, Disney en Prime in huis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Devian schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Eerste seizoenen TNG was ook niet al te best ;-).
ik vond de 1e seizoenen TNG juist wel sterk (zeker als ze de Ferengi voor het eerst tegenkomen bijv). Beeldkwaliteit liet wel te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Iemand nog echte props kopen van de series?
https://propstoreauction....atured=no&key=Star%20trek

Best geld waar het voor weg gaat/moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:26:
Iemand nog echte props kopen van de series?
https://propstoreauction....atured=no&key=Star%20trek

Best geld waar het voor weg gaat/moet...
https://propstoreauction....%3Dno%26key%3DStar%2Btrek

Als je dan de foto's bekijkt: Blijkbaar plakken ze dat ding steeds in een nieuwe set :D

* Raymond nooit bij stilgestaan hoe dit werkt in hollywood 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Nu online

Haan

dotnetter

Raymond schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:33:
[...]

https://propstoreauction....%3Dno%26key%3DStar%2Btrek

Als je dan de foto's bekijkt: Blijkbaar plakken ze dat ding steeds in een nieuwe set :D

* Raymond nooit bij stilgestaan hoe dit werkt in hollywood 8)7
Ook leuk, de lampen die in TOS in het plafond van de transporter room zaten, hebben ze in TNG hergebruikt in de vloer van de transporter room :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Salvatron schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:44:
[...]

ik vond de 1e seizoenen TNG juist wel sterk (zeker als ze de Ferengi voor het eerst tegenkomen bijv). Beeldkwaliteit liet wel te wensen over.
Leve de bluray remasters ;) _/-\o_

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Na episode 8 van SNW gezien te hebben: het is misschien mijn verbeelding maar die wat dokter Mbenga speelt, is toch echt geen goede acteur?

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
daffie82 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:09:
Na episode 8 van SNW gezien te hebben: het is misschien mijn verbeelding maar die wat dokter Mbenga speelt, is toch echt geen goede acteur?
Hoezo niet dan? Heb je wel eens goed naar McCoy gekeken ? Ik moet zeggen dat ik het niet heel erg slecht vond, de hele crew zijn volgens mij nog geen echte A acteurs?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Webgnome schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Hoezo niet dan? Heb je wel eens goed naar McCoy gekeken ? Ik moet zeggen dat ik het niet heel erg slecht vond, de hele crew zijn volgens mij nog geen echte A acteurs?
Zal aan mij liggen dan. Ik vond het allemaal niet erg sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
De hele aflevering ( 8 ) was niet heel erg sterk als je naar acteerprestaties kijkt. Anson mount deed zijn best maar die rol past hem simpelweg niet. Maar ik zal de aflevering nog eens terug kijken om te zien of mBenga daadwerkelijk zo 'slecht' was.

p.s. het ST:SNW topic

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

;w

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zag het net. Een van de Star Trek legendes RIP.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:36
Nichelle Nichols leed al een geruime tijd aan dementie. Ondanks haar ziekte bleef ze nog in fan films verschijnen de laatste jaren. Een legende inderdaad. RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:40

NMH

Moderator General Chat
Helaas, weer een van de "oude garde" die ons ontvallen is. :-(

Is trouwens ook weer een reminder hoe lang de franchise eigenlijk al mee gaat. Soms "schrik" ik ook even als ik me besef dat series als TNG en DS9 ook al meer dan twintig jaar achter ons liggen. Voor mijn gevoel is het nog veel nieuwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Dat komt doordat die series tijdloos zijn totdat we zelf in staat zijn met warpsnelheid te reizen.
Moge Nichelle Nichols rusten in vrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dit opmerkelijk item kwam ik via NU.nl tegen.

Waarbij overleden personen vragen kan beantwoorden van nabestaande.
In het originele artikel van The Telegraph, staat het volgende:
Meanwhile, William Shatner, 90, the Star Trek star, has recorded information about the television series that will only be revealed after his death.
Dus Shatner gaat nog iets interessants achterlaten als hij heen gaat :)

Bron:
https://www.telegraph.co....r-talks-mourners-funeral/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
Vandaag is bekend gemaakt dat Louise Fletcher op 88 jarige leeftijd vrijdag 23-09-2022 is overleden.
We kennen haar niet alleen als nurse Ratched van "One flew over the Cockoo's Nest" maar zeker als Kai Winn in DS 9.
Geweldige actrice die in het gewone leven heel erg aimabel was maar heel goed in het spelen van karakters zoals in genoemde film en serie.
Dat Zij moge rusten in vrede!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCHITi0FrxoN0E1dlOe9vYvGURY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hY6dim9VCfmOJjId7O3jujTZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webgnome
;w

Wat had ik een hekel aan dat character in DS9 zeg. Dat zegt genoeg over haar acteer prestaties ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Aangezien we geen Lower Decks topic lijken te hebben post ik maar hier. Ik heb net S3E7 gezien. Deze zag ik echt niet aankomen zeg. Het is echt 100% Trek terwijl het concept tegelijkertijd zo belachelijk is dat het nooit in een "echte" serie zou passen. Tot nu toe vind ik S3 redelijk teleurstellend maar deze aflevering maakt een hoop goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Ik vind de Lower Decks over het algemeen best wel goed te pruimen, vooral omdat alles dus wat losser en luchtiger is eigenlijk. Het was wel ff wennen in het begin, maar d'r zitten soms wel dingen in dat ik stiekem toch keihard erom zit te lachen :D

En de easter eggs zijn vaak ook altijd leuk, alsook de cameo's. Trek acteurs die hun stem lenen aan hun originele karakters bijv. Vorige week nog Nana Visitor (Nerys) en Armin Shimmerman (Quark), heerlijk.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Spooksel schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:06:En de easter eggs zijn vaak ook altijd leuk, alsook de cameo's. Trek acteurs die hun stem lenen aan hun originele karakters bijv. Vorige week nog Nana Visitor (Nerys) en Armin Shimmerman (Quark), heerlijk.
Ik moest dus de credits bekijken om te zien dat ze 't echt waren. De stemmen leken wel op de originele, maar de hele intonatie was anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
DappereDodo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Ik moest dus de credits bekijken om te zien dat ze 't echt waren. De stemmen leken wel op de originele, maar de hele intonatie was anders.
Tja, DS9 is al even geleden. Volgens mij zijn ze in de 60 en 70 inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

[...]

Dat doe je toch tijdens het kijken? IMDB knows all. :P ;)
Maar idd, eens ik twijfelde ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

ErikT738 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:47:
Aangezien we geen Lower Decks topic lijken te hebben post ik maar hier. Ik heb net S3E7 gezien. Deze zag ik echt niet aankomen zeg. Het is echt 100% Trek terwijl het concept tegelijkertijd zo belachelijk is dat het nooit in een "echte" serie zou passen. Tot nu toe vind ik S3 redelijk teleurstellend maar deze aflevering maakt een hoop goed.
Deze aflevering was wel... what did I just watch? :D

Wel leuk om weer wat bekende namen voorbij te zien komen bij de special guests! Jeffrey Combs & JG Hertzler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 111246 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Dat doe je toch tijdens het kijken? IMDB knows all. :P ;)
Maar idd, eens ik twijfelde ook.
Dan moet IMDB wel bijgewerkt zijn :+ , op het moment dat ik keek en mij hetzelfde afvroeg, was de IMDB-pagina van die ep nog niet helemaal uptodate....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:46

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Het zal wel schelen of je door een microfoon spreekt met of zonder een hele ferengi make-up.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
avotar schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:31:
[...]

Het zal wel schelen of je door een microfoon spreekt met of zonder een hele ferengi make-up.
Dat zal idd ook wel schelen, zeker voor Shimmerman. Ik denk echter dat het meer aan de intonatie ligt. Animatie, of dan tenminste toch Lower Decks, is veel hoger in energie.

Dat is dan ook direct het bewijs voor mij dat LD niet kan werken in live action. Maar dat geeft niet, blijft leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

[...]

Ik zie het al helemaal voor me hoe ie daar in de studio zit met een setje Quark tanden in zijn mond om ervoor te zorgen dat ie de uitspraak juist kan krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 17:51
[...]

Tot wel helft van de dialoog werd in die tijd achteraf duidelijker ingesproken

http://filmsound.org/studiosound/pp_startrek.html
'From a dialogue standpoint, the material that we're supplied with is not very good,' says Chris Haire. 'They're working in very difficult locations. There are tracking shots where the camera is being dollied back with the action as they're moving forward down a corridor, and consequently you pick up the shuffling footsteps of the entire crew. It's very unusual to be able to utilise the production sound--usually it's nothing but a cue track for ADR. 'On the positive side the sound effects help us a lot. There's always some kind of ship presence or room tone, and they usually want this massive sound, so there's this low-frequency rumble with maybe a mid-range element in there too. That's the case with anywhere we go, unless it's down on a planet where there's an atmospheric environment. I'm therefore able to hide a lot of production ills within that background.'
Still, technical problems are not the only cause of dialogue replacement. The producers place a lot of emphasis on the clarity of speech, and that means not only rising above extraneous noises, but also steering through strong accents, masks and false teeth. 'It's a very dialogue-orientated show in addition to the sound effects.' says Haire. 'A typical Star Trek episode averages about 150 lines of ADR, and a heavy show will be in the 300s. 300 lines is about half--or maybe more--of the total. That, however, is down to the fact that the producers want every word to be pristine; clean and perfectly spoken. If a word is slurred or its pronunciation is too colloquial, then the actor will be brought in to redo the line.'

[ Voor 29% gewijzigd door NESFreak op 10-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

De Lower Decks van deze week was weer vet hoor.

Zouden die punks die ze tegen kwamen een knipoog zijn geweest naar Terminator? Die komt ook punks tegen in deel 1 als ie uit de toekomst aan komt :D

Also... George Takei *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Zullen we een apart topic voor Lower decks aanmaken? ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Hmm, op zich. Je krijgt natuurlijk wel een wirwar aan ST topics hier. Zie Strange New World, Discovery, Picard, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Dat is denk ik zelf geen probleem. Het zijn losstaande series. Dit topic is voor nieuws en achtergronden niet voor informatie over een serie.. denk ik. Uit de TS:
Post hier al het nieuws, informatie en vragen die te maken hebben met de Star Trek Franchise in het algemeen. Specifieke informatie over episodes of ontwikkelingen over series/films zoals Star Trek: Discovery horen in hun eigen topic thuis.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Webgnome schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:35:
Zullen we een apart topic voor Lower decks aanmaken? ;)
Done :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Nu online

Haan

dotnetter

Plaats dan ook meteen even de link ;)
[Serie] Star Trek: Lower Decks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-05 17:15
Ik wou dat ik animated / cartoonseries zoals Lower Decks kan waarderen. Maar ik kan gewoon niet genieten van cartoons / animatie. Voor mij moeten het echte acteurs zijn of anders niets. Helaas, want zo mis ik wel series

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
Dat gaat (helaas?) ook voor mij op.
Als kind wellicht leuk maar nu echt niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@segil @snah001 zo mis je wel dingen ja. Ik snap ook wel dat je Star Trek: Prodigy niet kijkt aangezien dat gericht is op een jonger publiek, maar Lower Decks is duidelijk geschreven voor de volwassen fans van TNG, DS9 en VOY.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie standpunt over een serie als Love, Death & Robots, of willekeurige Marvel films. Die laatste zijn tegenwoordig ook meer animatie dan live action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ErikT738 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:08:
@segil @snah001 zo mis je wel dingen ja. Ik snap ook wel dat je Star Trek: Prodigy niet kijkt aangezien dat gericht is op een jonger publiek, maar Lower Decks is duidelijk geschreven voor de volwassen fans van TNG, DS9 en VOY.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie standpunt over een serie als Love, Death & Robots, of willekeurige Marvel films. Die laatste zijn tegenwoordig ook meer animatie dan live action.
Van die opsomming ken ik alleen "Death & Robots". En sommige afleveringen zijn goed. Anderen wat minder.
Voor mij is het ook zo dat als een serie gemaakt is met mensen, ik het lastiger vind om dezelfde vibe te krijgen wanneer het een getekende of geanimeerde spinoff krijgt. De beperkingen die je hebt met mensen, is er niet met tekenseries en dan voelt het soms nep op een bepaalde manier. En ik mis bijvoorbeeld ook de juiste emoties die een echt persoon kan overbrengen. Ik zie mezelf gewoon niet zo gauw emotioneel verbonden raken met een strip/anime figuur. Het is voor mijn gevoel gewoon niet echt.

En dat is hoeft ook niet bij originele tekenseries. Ik heb vroeger met plezier gekeken naar series zoals x-men, thunderlizards en bikermice from mars. En mocht ik ze nu ook weer zien, dan zal ik die ook nog wel leuk vinden vermoed ik. Deels ook jeugd herinneringen. Maar een "echte" serie met echte mensen waar ik een emotionele verbinding mee heb opgebouwd kan ik niet serieus nemen in getekende vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:28

Wildfire

Joy to the world!

segil schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 15:44:
Ik wou dat ik animated / cartoonseries zoals Lower Decks kan waarderen. Maar ik kan gewoon niet genieten van cartoons / animatie. Voor mij moeten het echte acteurs zijn of anders niets. Helaas, want zo mis ik wel series
Is wel jammer voor je ja, Lower Decks is erg vermakelijk. Ik vind zelfs Prodigy leuk om te kijken :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snah001
Het is alweer 21 jaar geleden dat Star Trek Enterprise seizoen 1 van start ging.
Na DS9 ben ik inmiddels bij afl 12 van het eerste seizoen aangekomen.
Hoort gewoon bij de beste ST series thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
snah001 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:25:
Het is alweer 21 jaar geleden dat Star Trek Enterprise seizoen 1 van start ging.
21.. waarom gaat de tijd zo snel..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
snah001 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:25:
Het blijft één van mijn favoriete Star Trek series. Zelfs de intro kan ik best waarderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het blijft doodzonde dat ENT na 4 seizoenen gecancelled is. Seizoen 3 was weer eens wat anders, maar in mijn ogen prima uitgevoerd. Seizoen 4 is gewoon uitstekend (met voor mij "In A Mirror, Darkly" als hoogtepunt).

Alle series (Star Trek is daarop geen uitzondering) hebben goede en minder goede afleveringen. Je merkt gewoon dat de serie in seizoen 2 echt begint te lopen. Acteurs die goed op elkaar en op hun rol ingespeeld zijn, script-schrijvers die een goed gevoel krijgen wat er gevraagd wordt, etc. Het had zo mooi kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Net zoals elke bijna Star Trek serie voorheen had Enterprise (imho) een wat lastig begin, maar het werd elk seizoen beter.

Maar Enterprise was ook weer het slachtoffer van het feit dat de serie uitgezonden werd op het United Paramount Network (UPN), een zender die worstelde mismanagement en met bereik qua kijkers en hierdoor met financiering door reclame-inkomsten en niet lang na Enterprise in z'n geheel werd opdoekt.

Je kan parallellen trekken met het huidige streaming tijdperk, Star Trek moet ook nu weer het Paramount+ (en voorheen CBS all-access) streaming platform dragen. Succes of falen van het netwerk zal ook hier weer gevolgen hebben voor de Star Trek franchise.

Dat is belangrijk om te beseffen, want er heerste zeker in het verleden nogal wat onduidelijkheid over hoe 2005 het einde leek van het Star Trek tijdperk. TV netwerk perikelen hadden een veel grotere invloed op Star Trek dan vermeende argumenten Star Trek niet populair genoeg zou zijn bij het grote publiek en een reboot van de franchise onvermijdelijk is. Daar valt heel wat op af te dingen gezien UPN niet overal beschikbaar was en de zender al een neergaande lijn had ingezet qua bestuur.

Enterprise werd dus (imho) niet zozeer gecanceled om het niet populair genoeg zou zijn.

Een van de redenen om Star Trek te rebooten was dus gebaseerd op bewust of onbewuste verkeerde interpretatie van situatie. Je ziet hierdoor ook dat de Star Trek franchise een beetje een speelbal is geworden van netwerken/streamingplatforms en IP houders, net zoals al andere grote franchise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snah001
Scott Bakula was destijds vreselijk verontwaardigd over het stoppen van de serie omdat de kwaliteit gewoon erg hoog was.
En als je dat vergelijkt met de bedenkelijke kwaliteit van Discovery dan is dat zéér begrijpelijk.
Maar ja, waar nu de Star Trek series over elkaar heen buitelen schoten ze toen Star Trek series af bij de geringste daling van kijkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
defiant schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:35:
Net zoals elke bijna Star Trek serie voorheen had Enterprise (imho) een wat lastig begin, maar het werd elk seizoen beter.

Maar Enterprise was ook weer het slachtoffer van het feit dat de serie uitgezonden werd op het United Paramount Network (UPN), een zender die worstelde mismanagement en met bereik qua kijkers en hierdoor met financiering door reclame-inkomsten en niet lang na Enterprise in z'n geheel werd opdoekt.

Je kan parallellen trekken met het huidige streaming tijdperk, Star Trek moet ook nu weer het Paramount+ (en voorheen CBS all-access) streaming platform dragen. Succes of falen van het netwerk zal ook hier weer gevolgen hebben voor de Star Trek franchise.

Dat is belangrijk om te beseffen, want er heerste zeker in het verleden nogal wat onduidelijkheid over hoe 2005 het einde leek van het Star Trek tijdperk. TV netwerk perikelen hadden een veel grotere invloed op Star Trek dan vermeende argumenten Star Trek niet populair genoeg zou zijn bij het grote publiek en een reboot van de franchise onvermijdelijk is. Daar valt heel wat op af te dingen gezien UPN niet overal beschikbaar was en de zender al een neergaande lijn had ingezet qua bestuur.

Enterprise werd dus (imho) niet zozeer gecanceled om het niet populair genoeg zou zijn.

Een van de redenen om Star Trek te rebooten was dus gebaseerd op bewust of onbewuste verkeerde interpretatie van situatie. Je ziet hierdoor ook dat de Star Trek franchise een beetje een speelbal is geworden van netwerken/streamingplatforms en IP houders, net zoals al andere grote franchise.
Toen bekend werd dat ENT werd geanuleerd, kon je een online petitie tekenen om daar tegen te protesteren. Dat heb ik toen nog gedaan :+
Dit was de reactie die ik terug kreeg:
-------- Forwarded Message --------
Subject: All good things...
Date: Thu, 10 Feb 2005 16:56:58 -0500
From: Viewer Services (UPN) <Viewer_Services@upn.com>
To: ''

Hello,

Thank you for writing to UPN. The STAR TREK legacy has spanned nearly four decades and has spawned five television series. Ten years ago, STAR TREK: VOYAGER was instrumental in helping launch UPN.

The latest incarnation, STAR TREK: ENTERPRISE, has reached the culmination of its journey. This painstaking decision came after it was recognized that despite having many loyal fans like you, the audience for the show was declining steadily. Therefore, ENTERPRISE is set to decommission and will be given a grand send-off on Friday, May 13th at 8 PM ET/PT on UPN.

This does not mean that STAR TREK is gone forever. Paramount, the studio that produced all five television series and ten feature films, is looking forward to the next chapter of the STAR TREK saga.

We know that this information may not make you feel any better but we want you to know how much we appreciate your input and we sincerely hope that you will continue to share your thoughts with us in the future.

Cordially,
UPN
Viewer Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

De 1e 2 seizoenen van enterprise waren dramatisch slecht met die idiote massages e.d. de hele tijd, daarna werd het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Het is tegenwoordig kwantiteit over kwaliteit, dat is wel zeker (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
snah001 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:37:
Scott Bakula was destijds vreselijk verontwaardigd over het stoppen van de serie omdat de kwaliteit gewoon erg hoog was.
En als je dat vergelijkt met de bedenkelijke kwaliteit van Discovery dan is dat zéér begrijpelijk.
Maar ja, waar nu de Star Trek series over elkaar heen buitelen schoten ze toen Star Trek series af bij de geringste daling van kijkers.
Enterprise had bij CBS all-access/Paramount+ waarschijnlijk de standaard 7 seizoenen gekregen inderdaad.

Dat komt dat de dynamiek van netwerk TV naar streaming is verplaatst kijkcijfers naar aanbod om abonnees aan te trekken. Bij kijkcijfers ging het bij netwerken continu over of een serie qua advertenties genoeg op opbracht en op welk tijdslot de uitzending het beste gepland kan worden voor maximale opbrengst. Bij streaming draait het om de incentives die mensen als abonnee aan te trekken, je ziet hierdoor dat de strategie voornamelijk gericht lijkt op concurrentie op een divers aanbod qua kwantiteit met telkens enkele z.g.n. topseries, uitzonderingen daargelaten zoals met HBO.

Het probleem is dat met de focus op aanbod niet per se de nadruk ligt op kwaliteit, bij Star Trek is duidelijk gekozen voor de strategie om niet te focussen op 1 topserie, maar om een productiemaatschappij (Kurtzman) in te huren om een breed scala aan content te maken. Op een bepaalde vlak qua commercie hebben ze hierin geen ongelijk, als je stuurt op aanbod kan je maar beter je net breder uitwerpen, zolang mensen maar geabonneerd blijven en een van de series blijven kijken.

Echter, laat dat wel een belangrijk verschil zien met het voorgaande model. Individuele series worden veel minder afgerekend op prestatie by proxy door advertentie en kijkcijfers zolang de streaming provider van mening is dat serie van toegevoegde waarde is in het algemene aanbod en abonnees behoud.

Om Discovery als voorbeeld te nemen, ik denk niet dat die serie op basis van kijkcijfers en advertenties overleefd had op netwerk TV na S2 of S3, die serie zou gecanceld zijn. Op een streaming platform is echter een onderdeel van het de strategie van het aanbod, ze zag al wel dat met meer aanbod het budget van Discovery wel minder werd.

En uiteindelijk is imho de balans voor streaming imho minder positief dat bij netwerk TV. Een fenomeen dat je niet alleen ziet bij Star Trek maar ook bij andere franchise die ingezet worden als middel tot aantrekken van abonnees.

Persoonlijk had ik altijd gedacht dat juist met zoals Star Trek met streaming en een wereldwijd publiek streaming zou leiden tot kwaliteitsimpuls en betere series. Ik heb echter onderschat hoezeer streaming providers de nadruk zouden leggen op aanbod qua kwantiteit.

Neem je een stap terug, dan heeft Star Trek in essentie last het gebrek aan een goede beheerder van het intellectueel eigendom, iets waar andere franchises ook mee worstelen. Het feit dat een TV/streaming netwerk de rechten kan hebben van een franchise is uiteindelijk denk ik niet goed voor de kwaliteit en continuïteit.

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste