Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18
Oeroeg schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:14:
Het probleem is dat je de hendel dan naar achteren moet bewegen om warm water te krijgen. Dat is een beetje raar.
Als dat het enige is geen probleem. Dat hebben we nu ook met een normale mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-06 18:48
Dat hebben wij ook. Is simpel op te lossen door de aansluitingen van de waterslangen om te draaien. Kwestie van nog geen 5 minuten werk. Toch hebben wij er mee leren leven i.p.v. die 5 minuten er aan te besteden.

Inmiddels zouden wij de gewenning weer moeten ontwennen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 05:22
Als je de leidingen omdraait, dan staat de hendel recht naar achteren voor koud water, lijkt mij ook niet intuïtief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Oeroeg schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:14:
Het probleem is dat je de hendel dan naar achteren moet bewegen om warm water te krijgen. Dat is een beetje raar.
Oeroeg schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:04:
Als je de leidingen omdraait, dan staat de hendel recht naar achteren voor koud water, lijkt mij ook niet intuïtief.
Welke mogelijkheid heb je dan nog meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 05:22
sverzijl schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:14:
[...]

[...]

Welke mogelijkheid heb je dan nog meer ?
Hem met de hendel aan de rechterkant plaatsen.

Het probleem is dat je echt een hoek van 90 graden moet maken. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjwRcz31L2F1iN58zr1wrVec5m0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ovPpLSdPozgiytWuYMRAQqWv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:12
Topicstarter checking in. Ik heb drie jaar met veel plezier gebruik gemaakt van de Grohe Red, maar ga nu verhuizen. We gaan daar weer de keuken renoveren, en er komt sowieso een nieuwe kokend waterkraan in.

Zoals je in de startpost kan lezen heeft Selsiuz (merk van Dekker Zevenhuizen, van de werkbladen) het voordeel dat het goedkoper ie dan een Quooker en de kraan in meer kleuren uitgevoerd kan worden, desgewenst met een wasbak in dezelfde kleur.

Wel vond ik Selsiuz minder handig, omdat je met je hand de linkerhendel naar achter moet houden om kokend water te krijgen. Je kon niet zoals bij een Quooker of een Grohe Red instellen dat de kraan een hele tijd moet blijven lopen, wat handig is als je bv een hele pan wil vullen.

Ik heb ondertussen al een paar keukenzaken bezocht, en ik zie dat Selsiuz een nieuw systeem heeft: een knop op het blad links van de kraan, in plaats van een hendel.

Sinds de startpost hebben de meeste fabrikanten ook nieuwe mogelijkheden ontwikkeld als gekoeld, gefilterd en bruisend water, en dat geldt ook voor Selsiuz. Elke extra functie is een extra knop naast de kraan.

Ik ben nog geen ervaringen van dit nieuwe Selsiuz systeem tegengekomen. Is er iemand in het forum die hier ervaring mee heeft?

Edit: in dit topic zijn er weinig ervaringen met Selsiuz te vinden, maar genoeg meningen in het keukentopic, en die zijn niet al te best... Hopelijk hebben ze bij de introductie ook de betrouwbaarheid van hun kraan verbeterd ;)

[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 14-12-2021 22:26 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 19:17
In onze nieuwe keuken willen we heel graag een kokend waterkraan, hierbij werd door de keukenverkoopster redelijk richting selzius gepushed waar ik zelf toch een beetje op quooker mikte. Ergens op dit forum las ik dat de selzius geen echt kokend (100C) water produceert, klopt dit? (de verkoopster deed het als bs af, maar gezien de rest van de adviezen neem ik haar mening niet voor waarheid aan)

Daarnaast had ik zelf in gedachten om een quooker met 7L vat te nemen, de warmwater aansluiting weg te laten, en daardoor enkel warmwater uit de quooker te halen. Hierop gaf zij aan dat dit veel te weinig water zou zijn en de kraan na 1 emmertje (5L al bijna leeg is). Nou zal mijn berekening niet helemaal zuiver zijn, maar volgens mijn boerenverstand zou 7L water van 100C gemengd met laten we zeggen 7L van 10C toch zeker 14L water van 50C op moeten leveren (even 5C verlies gerekend). Volgens deze zelfde verkoopster haalde zijn echt maximaal 1.5 emmertje van 5L uit haar boiler. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ik wil gewoon niet dat onze ketel elke keer aanslaat als ik een beetje warm water tap. (2 x 5L in 20 minuten zou voor ons meer dan genoeg zijn, hebben we meer nodig loop ik wel naar boven)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:32
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:49:
In onze nieuwe keuken willen we heel graag een kokend waterkraan, hierbij werd door de keukenverkoopster redelijk richting selzius gepushed waar ik zelf toch een beetje op quooker mikte. Ergens op dit forum las ik dat de selzius geen echt kokend (100C) water produceert, klopt dit? (de verkoopster deed het als bs af, maar gezien de rest van de adviezen neem ik haar mening niet voor waarheid aan)

Daarnaast had ik zelf in gedachten om een quooker met 7L vat te nemen, de warmwater aansluiting weg te laten, en daardoor enkel warmwater uit de quooker te halen. Hierop gaf zij aan dat dit veel te weinig water zou zijn en de kraan na 1 emmertje (5L al bijna leeg is). Nou zal mijn berekening niet helemaal zuiver zijn, maar volgens mijn boerenverstand zou 7L water van 100C gemengd met laten we zeggen 7L van 10C toch zeker 14L water van 50C op moeten leveren (even 5C verlies gerekend). Volgens deze zelfde verkoopster haalde zijn echt maximaal 1.5 emmertje van 5L uit haar boiler. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ik wil gewoon niet dat onze ketel elke keer aanslaat als ik een beetje warm water tap. (2 x 5L in 20 minuten zou voor ons meer dan genoeg zijn, hebben we meer nodig loop ik wel naar boven)
Een Quooker werkt geloof ik op een hogere druk waardoor de interne temperatuur van het water hoger kan zijn. Vandaar dat het bij een Quooker ook meer spettert als het uit de kraan komt; er komt daadwerkelijk kokend water uit de kraan.

Verder heb ik in de afgelopen ~2 jaar mijn 7 liter Quooker zonder warmwateraansluiting vanuit de CV ketel nog nooit leeg gekregen. Daarnaast is het grote voordeel van een Quooker dat je alle onderdelen zelf kan vervangen, dus bij bijvoorbeeld een kapot binnenwerk kan je na je garantieperiode gewoon bij Quooker aankloppen voor een vervangend onderdeel (wel tegen betaling uiteraard). Bij Selzius kan je alles weggooien en een compleet nieuwe boiler kopen, dus na 3 jaar garantie moet je niks meer verwachten. Mijn 12+ jaar oude Quooker is na het vervangen van de kap en het binnenwerk (beiden van marktplaats) nog steeds up-and-running, en zal met wat onderhoud om de paar jaar nog even lang mee kunnen gok ik zo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
PeeVv schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:01:
[...]

Een Quooker werkt geloof ik op een hogere druk waardoor de interne temperatuur van het water hoger kan zijn. Vandaar dat het bij een Quooker ook meer spettert als het uit de kraan komt; er komt daadwerkelijk kokend water uit de kraan.

Verder heb ik in de afgelopen ~2 jaar mijn 7 liter Quooker zonder warmwateraansluiting vanuit de CV ketel nog nooit leeg gekregen. Daarnaast is het grote voordeel van een Quooker dat je alle onderdelen zelf kan vervangen, dus bij bijvoorbeeld een kapot binnenwerk kan je na je garantieperiode gewoon bij Quooker aankloppen voor een vervangend onderdeel (wel tegen betaling uiteraard). Bij Selzius kan je alles weggooien en een compleet nieuwe boiler kopen, dus na 3 jaar garantie moet je niks meer verwachten. Mijn 12+ jaar oude Quooker is na het vervangen van de kap en het binnenwerk (beiden van marktplaats) nog steeds up-and-running, en zal met wat onderhoud om de paar jaar nog even lang mee kunnen gok ik zo :9
Ik kon het me al niet voorstellen, nou zie ik trouwens net op de quooker site dat ze zeggen 15L op 60C, dat zal misschien dan weer een tikkeltje te optimistisch zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:16
Terwijl je hem leeg tapt, vult ie alweer bij. Dat warmt alweer wat op. Ik kan me die 15L eigenlijk best voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Oke duidelijk, de marge op de selzius zal wel beter zijn geweest. Het wordt gewoon een Quooker combi 7L. Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:39
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:59:
Oke duidelijk, de marge op de selzius zal wel beter zijn geweest. Het wordt gewoon een Quooker combi 7L. Dank voor de reacties!
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:49:

Als ik even lees op de website van Selsiuz, dan staat er bij de 5 liter boiler:

Output 3,6 liter: 100 °C
Output 7,5 liter: 55 °C

Dus het verhaal van die verkoopster kan wel kloppen. Je haalt er gewoon niet zoveel water uit. Bij een 7 liter Quooker zie ik inderdaad 15 liter op 60 graden. Dat is dus meer dan 2x zoveel water.

Over of een Selsiuz kraan een lagere temperatuur levert durf ik niet te zeggen. Maar zoek eens in het keukentopic op Selsiuz, daar staan best wat ervaringen.

Ik denk dat zo'n Selsiuz gewoon kleiner is en van mindere kwaliteit. Maar als hij ook dusdanig lager in prijs is, dan is er best wat voor te zeggen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:12
Ik heb al 3 jaar een Grohe Red met een boiler van 7 liter, en ik heb de boiler in die tijd misschien 2-3 leeggetrokken, voornamelijk bij het uitwassen van borstels en rollers na het schilderen. Met andere woorden: 99% van de tijd meer dan genoeg warm water.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:04:
[...]
Ik kon het me al niet voorstellen, nou zie ik trouwens net op de quooker site dat ze zeggen 15L op 60C, dat zal misschien dan weer een tikkeltje te optimistisch zijn....
Ik denk wel dat dit (net) haalbaar moet zijn als ie tijdens het tappen alweer aan het bijvullen/verwarmen is. De 7L zou binnen 20 min weer helemaal op temp zijn begreep ik.

Daarnaast is 60 graden in de meeste gevallen wel veel te warm en zal je eerder rond de max 40-45 graden willen tappen voor 'normaal gebruik'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Nou, als ik alle ervaringen zo hoor dan ga ik mooi voor de Quooker combi en mag de ketel lekker op grote taken focussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 14:25

Boy

www.byoscoop.nl

Heel toevallig was ik weer eens aan het kijken of de nieuwe Cube al beschikbaar was in NL en zag aanbieders. Ging uit van grijze import maar zag dit bericht wat gisteren is gepubliceerd:

https://kokendwaterkranen...be-heeft-een-nieuw-model/

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 20:00
Wij hebben tot volle tevredenheid nu 3 jaar een Grohe Red in gebruik. 1 Maand uit de garantie begint de kraan nu te lekken zodra we koud water pakken. Het vreemde is dat het water uit de uitsnede van de zwenkarm komt. Zodra de kraan wordt dicht gedraaid lekt het niet meer. Zie foto's. Is hier iemand met deze lekkage bekend?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SfLLzWB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w44YHae.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:12
Wat is de functie van de snede eigenlijk.
Het lijk me niet dat de snede de oorzaak van het lekken is. Tenzij er een scherpe rand aan gezeten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vweereld
Wat de snede voor doel heeft weet ik niet. Ik vermoed dat door het zwenken op den duur een flexibele binnenleiding is gaan knellen en is gaan lekken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Hier Grohe Red Duo die bijna anderhalf jaar geleden gemonteerd is. Sinds vorige week kapot: er kwam spontaan water uit de kraan terwijl we geen water vroegen. Gemeld aan bedrijf waar we de keuken (inclusief de Grohe Red) gekocht hebben, eigenaar heeft het defect meteen op maandag gemeld bij Grohe, maar helaas nog steeds geen reactie gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Als je de quooker aanzet en laat stromen op je spoelbak, horen jullie dan na een aantal sec ook een knal. De spoelbak zet dan ff uit? Meerdere mensen hier last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:54

H-W

Ja dat klinkt wel bekend. Wij hebben dat met onze Quooker ook. Het metaal van de spoelbak krijgt natuurlijk een stevige optater met dat kokende water, lijkt me logisch dat het dan uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 22:18

Wailing_Banshee

You're Next

jzoin2 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:40:
Als je de quooker aanzet en laat stromen op je spoelbak, horen jullie dan na een aantal sec ook een knal. De spoelbak zet dan ff uit? Meerdere mensen hier last van.
Ik laat het kokende water nooit stromen in de bak... En met stromen van het hete water heb ik er geen last van.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Wij hebben een composietbak. Ook geen last van. Daarnaast laat ik kokend water ook zo min mogelijk "gewoon lopen"
De RVS bakken zijn niet zo dik zo als een compostietbak. Kokend water op het koude RVS kan inderdaad wat bijgeluiden opleveren. Is niet schadelijk. RVS is erg taai, kan wel wat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vweereld
Athome schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:04:
Wat is de functie van de snede eigenlijk.
Het lijk me niet dat de snede de oorzaak van het lekken is. Tenzij er een scherpe rand aan gezeten heeft.
De snede zelf is niet de oorzaak denk ik maar de interne leidingen die door de zwenkarm lopen.
Volgens eerste contact met Grohe heb ik geen garantie meer en zijn de voorrijkosten € 80 en het uurloon € 92. Dus de kosten waren in zijn geheel voor mijzelf.
Daarop gereageerd dat de kraan nog maar net 1 maand uit de garantie is en dat er ook nog zoiets als coulance bestaat en daarnaast ook nog een wettelijke garantie waaruit voortkomt dat van een bepaald product mag worden verwacht dat het langer meegaat dan 3 jaar + 1 maand.

Daarop kreeg ik de reactie dat de kraan toch kosteloos onder coulance wordt gerepareerd. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door vweereld op 25-12-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04
Onze Quooker (pro3) is 3 weken geleden geïnstalleerd, maar lekt inmiddels bij het boilervat. Bij de rand waar het rode plastic op de metalen boiler zit.

Ik dacht dat hier de tendens was dat Quookers topkwaliteit waren? :+ of hebben wij een maandagochtendmodelletje ontvangen?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:59:
Wij hebben een composietbak. Ook geen last van. Daarnaast laat ik kokend water ook zo min mogelijk "gewoon lopen"
De RVS bakken zijn niet zo dik zo als een compostietbak. Kokend water op het koude RVS kan inderdaad wat bijgeluiden opleveren. Is niet schadelijk. RVS is erg taai, kan wel wat hebben.
Niet schadelijk voor het RVS misschien, maar je rubbers van je afvoer gaan wel naar de gallemiezen als je geregeld water van 100 graden erop laat stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

ericplan

5180 Wp PV

Richh schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:59:
Onze Quooker (pro3) is 3 weken geleden geïnstalleerd, maar lekt inmiddels bij het boilervat. Bij de rand waar het rode plastic op de metalen boiler zit.

Ik dacht dat hier de tendens was dat Quookers topkwaliteit waren? :+ of hebben wij een maandagochtendmodelletje ontvangen?
Ze hebben ook prima service, dus het zal vast snel opgelost worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Richh schreef op maandag 27 december 2021 @ 12:59:

Iedereen maakt fouten, het verschil zit hem in hoe die opgepakt worden. FF bellen dus; op de ervaringen hier af te gaan, wordt al wat nodig is gratis vervangen (in of buiten garantie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
We hebben hier inmiddels een jaar of 3 een Quooker combi met erg handige flexibele uitstroomslang.
Nu viel het me na montage al op dat de richting van het ventiel niet heel intuitief is: omhoog voor koud, naar voren voor warm. Op zich was dat geen punt en inmiddels zijn we daar wel aan gewend.

Maar: inmiddels is onze twee-en-een-beetje-jarige dochter dermate zelfstandig (althans, dat vind ze zelf) dat ze zelf handjes wil gaan wassen en doekjes nat wil maken om zaken te poetsen. Deze kleine zelfstandige kan de kraan echter alleen aanzetten als deze naar voren wijst, en dus warm water geeft.

Het spreekt voor zich dat het gebruik van de kraan onder toezicht gebeurt, maar het zou me niet verbazen als ze een keertje sneller is dan wij. Nu is het warme water op zich niet dermate warm dat dit schadelijk is maar toch: voorkomen is beter dan genezen.

Ik heb in de handleiding en diverse installatievideos er op nagekeken maar kan nergens achterhalen of, en zo ja hoe, het mogelijk is de werking van het kraanventiel om te draaien. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
sverzijl schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:45:
[...]

Ik zat met precies hetzelfde toen ik er vandaag naar zocht. De quooker filmpjes gaven ook niet echt uitsluitsel, Maar goed om te weten dat het gewoon kan.

Ik snap deze echter niet uit de FAQ:

[...]

Ik wil de kraan ook aan de linkerkant van de spoelbak plaatsen. Betekent dit nu dat ik dan de Flex hiervoor niet kan gebruiken ? Als ik hem aan de linkerkant monteer, met de (meng)kraan bediening aan de linkerkant dan moet dat toch gewoon werken, of mis ik iets?

[Afbeelding]
Inmiddels hebben we onze 40(!) jaar oude keukenboiler (20 jaar in gebruik door vorige bewoners, 20 jaar door ons) vervangen door een Quooker Combi (geen warm wateraansluiting in de keuken). Dat is wel een hele verbetering zeg;) Plaatsing aan linkerkant van de spoelbak geeft geen problemen. Bediening van de mengkraan bij normale plaatsing (dus met de knop aan de rechterkant van de kraan) gaat ook prima.
En zowaar wat extra ruimte in het keukenkastje. Waar voorheen een 30L (2x15L) reservoir zat, staat nu het kleine 7L Quooker reservoir.
Vond in het begin wel dat de Quooker wel erg vaak aansloeg om op te warmen nadat het reservoir al volledig was opgewarmd (ook al was het maar 10 sec per keer, het gebeurde iedere minuut wel een keer. Na een tijdje gebeurde dit echter met steeds langere tussenpozen (geen warm water getapt in die tijd).

De kinderen vonden het wel eng/spannend dat er ook kokend water uit kon komen, waren bang dat ze dit per ongeluk zouden kunnen aanzetten;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 13:03
Pixxel schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:16:
Ik heb in de handleiding en diverse installatievideos er op nagekeken maar kan nergens achterhalen of, en zo ja hoe, het mogelijk is de werking van het kraanventiel om te draaien. Iemand daar ervaringen mee?
Om exact die reden hier ook de aansluiting vanaf begin al andersom gemaakt. Kwestie van de warm en koudwaterslangen van de kraan omgewisseld aansluiten.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1961
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 16:59
Ik heb nagenoeg het hele forum doorgelezen, maar heb een vraag ov het te vervangen filter bij de Grohe red duo. Ik zou dan voor een type L kiezen met een capaciteit van 3000 liter water. Ik denk dat ik per dag ca 10 liter water gebruik in mijn keuken (aanname) dus zal ik dan per jaar een nieuw filter moeten kopen? Of is mijn redenatie fout? Een filter kost bij Grohe ca €175. Alleen al voor dat bedrag zou ik jaarlijks een nieuw close in boilertje kunnen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-06 20:28
Ik heb een Quooker Fusion Round geplaatst met een Pro Vac 3 boiler.

Het setje is nieuw en het installeren was zonder ervaring gedaan in ongeveer 2 uur. Het druppelde bij het T stuk dat ik had aangelegd. Gelukkig na 2 dagen lekt het niet meer (het was een druppel per halfuur) denk dat ik de koperen buis niet volledig recht had gezaagd...

Nu merken we het volgende: bij koud- en warmwater druppelt de kraan na wanneer je het water afsluit met de kraan hendel.

Bij het kokend water gedeelte stopt de water toevoer meteen.

Ik heb de zeefjes die in het pakket zaten in de koud en warm leiding gestopt en toen de Quooker kraan leidingen erop.

Heeft iemand ervaring met het nadruppelen van de kraan en eventueel een oplossing?

Het zou me enorm helpen, we irriteren ons er namelijk echt aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 19:19
jacob1961 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:42:
Ik heb nagenoeg het hele forum doorgelezen, maar heb een vraag ov het te vervangen filter bij de Grohe red duo. Ik zou dan voor een type L kiezen met een capaciteit van 3000 liter water. Ik denk dat ik per dag ca 10 liter water gebruik in mijn keuken (aanname) dus zal ik dan per jaar een nieuw filter moeten kopen? Of is mijn redenatie fout? Een filter kost bij Grohe ca €175. Alleen al voor dat bedrag zou ik jaarlijks een nieuw close in boilertje kunnen kopen
Een close in boiler is natuurlijk geen kokend water kraan. Dat kun je niet vergelijken. Misschien kun je beter een complete waterontharder plaatsten. Dan heb je dat filter niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-06 14:06
jzoin2 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:40:
Had ik ook. Heb een soort plak matje gekregen van quooker en toen was t weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Len020 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Had ik ook. Heb een soort plak matje gekregen van quooker en toen was t weg.
dank, ga ik even naar vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 06:26
Sinds 2 weken hebben we een Quooker Fusion met een Combi reservoir. Alles werkt naar behoren en het is redelijk wat we ons er van voorgesteld hadden. Wel komt er minder warm en koud water uit vergeleken met onze vorige Grohe kraan. Is dit iets wat mensen herkennen of kan ik nog ergens mee spelen om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Refro schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:56:
Sinds 2 weken hebben we een Quooker Fusion met een Combi reservoir. Alles werkt naar behoren en het is redelijk wat we ons er van voorgesteld hadden. Wel komt er minder warm en koud water uit vergeleken met onze vorige Grohe kraan. Is dit iets wat mensen herkennen of kan ik nog ergens mee spelen om dit te verbeteren?
Dat herken ik niet. Dat kan natuurlijk wel te maken hebben met je vorige kraan en de perlator die er in zit. Misschien dat die kraan wel heel veel water gaf.

Onze Quooker geeft dezelfde hoeveelheid warm en koud als de vorige, Grohe, kraan. (Niet gemeten, maar anekdotisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Pixxel schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:16:
We hebben hier inmiddels een jaar of 3 een Quooker combi met erg handige flexibele uitstroomslang.
Nu viel het me na montage al op dat de richting van het ventiel niet heel intuitief is: omhoog voor koud, naar voren voor warm. Op zich was dat geen punt en inmiddels zijn we daar wel aan gewend.

Maar: inmiddels is onze twee-en-een-beetje-jarige dochter dermate zelfstandig (althans, dat vind ze zelf) dat ze zelf handjes wil gaan wassen en doekjes nat wil maken om zaken te poetsen. Deze kleine zelfstandige kan de kraan echter alleen aanzetten als deze naar voren wijst, en dus warm water geeft.

Het spreekt voor zich dat het gebruik van de kraan onder toezicht gebeurt, maar het zou me niet verbazen als ze een keertje sneller is dan wij. Nu is het warme water op zich niet dermate warm dat dit schadelijk is maar toch: voorkomen is beter dan genezen.

Wij hebben dezelfde ervaring en gasten verwachten constant dat naar voren koud is.
Deels heb ik de gedachte dat als de kleine heren de warme kraan open zetten (de oudste van 5 weet het onderstussen al en die kan goed klimmen) dat ze vanzelf voelen dat het warm en daarna heet wordt. Het water is niet direct heet dus ik zie het probleem niet zo erg.

Is het niet gewoon een kwestie van de aansluitslangetjes omdraaien? Wat nu aan de koude leiding zit vanaf de kraan op de warme leiding zetten en omgekeerd? Ik zie even niet in waarom dat een probleem zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Hann1BaL op 15-02-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Refro schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:56:
Ik ken de Grohe niet maar vergeleken met onze vorige normale mengkraan. Is de wateropbrengst zeer gelijkwaardig. Wellicht iets minder. De verschillen zijn in ieder geval verwaarloosbaar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Onze Grohe Red (1st gen) lekt. Grohe verwijst me naar de bouwmarkt voor een O-ring, maar als ik vraag hoe ik die dan kan vervangen of welke maat ik moet hebben, blijft het stil. In exploded views ziet dit er uit als één geheel, dus mogelijk is het in elkaar geperst en niet los te halen? Is er hier toevallig iemand die dit ook heeft gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhUl4-U2_qYvNZSAAwj7meTtx-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GQfOPMkvifwQv3gLl3gw9Td.jpg?f=fotoalbum_large

Stel dat het toch een nieuwe kraan moet worden (dat zou toch echt idioot zijn...), kan ik dan bijvoorbeeld ook een Quooker Flex kopen en die (behalve de LED ring) er op aansluiten? Dan is het in die zin nog een upgrade. En als de boiler het dan ooit begeeft kan ik die altijd nog upgraden naar een Quooker.

[ Voor 17% gewijzigd door Elektronicanet op 14-03-2022 21:07 ]

Nederlander in België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 11:06
Elektronicanet schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:05:
Onze Grohe Red (1st gen) lekt. Grohe verwijst me naar de bouwmarkt voor een O-ring, maar als ik vraag hoe ik die dan kan vervangen of welke maat ik moet hebben, blijft het stil. In exploded views ziet dit er uit als één geheel, dus mogelijk is het in elkaar geperst en niet los te halen? Is er hier toevallig iemand die dit ook heeft gehad?

[Afbeelding]

[...]
Hier een ex-Grohe Red bezitter, inmiddels hebben we een Quooker.
De kraan kun je uit elkaar halen door de pal aan de achterkant van de kraan, precies ter hoogte van de blauwe pijl in je foto, eruit te wippen met een kleine platte schroevendraaier.
Dus niet in het draaiende deel van de kraan, maar net daar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

jaspernts schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Hier een ex-Grohe Red bezitter, inmiddels hebben we een Quooker.
De kraan kun je uit elkaar halen door de pal aan de achterkant van de kraan, precies ter hoogte van de blauwe pijl in je foto, eruit te wippen met een kleine platte schroevendraaier.
Dus niet in het draaiende deel van de kraan, maar net daar onder.
Er zit inderdaad een sleufje daar! En blijkbaar is het afdekkapje dat er hoort te zitten al weg bij ons. Maar moet ik dan met het schroevendraaiertje in de sleuf nog iets er uit wippen of zou hij nu al uit elkaar moeten gaan? Ik ga er even vanuit dat de kraan op het blad gemonteerd kan blijven?

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 11:06
Elektronicanet schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Er zit inderdaad een sleufje daar! En blijkbaar is het afdekkapje dat er hoort te zitten al weg bij ons. Maar moet ik dan met het schroevendraaiertje in de sleuf nog iets er uit wippen of zou hij nu al uit elkaar moeten gaan? Ik ga er even vanuit dat de kraan op het blad gemonteerd kan blijven?
Nee, als je die pal mist dan denk ik dat je de hals al van de kraan kan trekken.
Die pal heeft precies dezelfde afmeting als de sleuf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

jaspernts schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:52:
[...]
Nee, als je die pal mist dan denk ik dat je de hals al van de kraan kan trekken.
Die pal heeft precies dezelfde afmeting als de sleuf.
Je hebt helemaal gelijk! Ik durfde niet zo hard te trekken, maar nu toch nog eens geprobeerd en hij ging los :-) En dat bleek meteen het probleem te zijn, want als ik er een stukje materiaal van 1.7mm in steek om hem op zijn plaats te houden, stopt het lekken ook.

Vraag is dus nu hoe ik aan zo'n pal kan komen. Toch Grohe nog maar eens vragen en hopen dat ze me daar wel mee kunnen helpen!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Iemand hier ondertussen al overgestapt van een Sodastream naar de nieuwe Cube? Nog steeds aan het twijfelen hier vanwege de beperkte hoeveelheid koud bruisend water hij produceert en of de bruis goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 19:43
Boy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 05:53:
Iemand hier ondertussen al overgestapt van een Sodastream naar de nieuwe Cube? Nog steeds aan het twijfelen hier vanwege de beperkte hoeveelheid koud bruisend water hij produceert en of de bruis goed genoeg is.
Net de overstap gemaakt. Eigenlijk klopt dat niet, want de Sodastream blijft gewoon staan voor als we deftig bruisend water willen. Het water dat uit de Cube komt is lekker koel en er zitten ook best wat bubbels in, maar het blijft niet zo parelen als dat uit de Sodastream en het smaakt ook minder bruisend.

Ik zou het eerder lichtbruisend noemen, en het is wel praktich als je snel een glas bruiswater wil, en als je het dadelijk drinkt is het ook OK, maar als je het even laat staan is er nog weinig te merken van bruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

GORby schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Net de overstap gemaakt. Eigenlijk klopt dat niet, want de Sodastream blijft gewoon staan voor als we deftig bruisend water willen. Het water dat uit de Cube komt is lekker koel en er zitten ook best wat bubbels in, maar het blijft niet zo parelen als dat uit de Sodastream en het smaakt ook minder bruisend.

Ik zou het eerder lichtbruisend noemen, en het is wel praktich als je snel een glas bruiswater wil, en als je het dadelijk drinkt is het ook OK, maar als je het even laat staan is er nog weinig te merken van bruisen.
Bedankt voor je info! Daar kan ik wel wat mee. Dat laat me wel wat meer terughoudend zijn. Voor 1000 euro zou ik wel echt een vervanging willen voor de Sodastream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
Boy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor je info! Daar kan ik wel wat mee. Dat laat me wel wat meer terughoudend zijn. Voor 1000 euro zou ik wel echt een vervanging willen voor de Sodastream
Als je echt wil weten of je het wat vindt, vermoed ik dat er op één of andere bouwbeurs of in de keukenwinkel in de buurt wel een Quooker met Cube te testen is. Bruiswater is nogal een kwestie van smaak en het gemak van direct koud bruisend water uit de kraan is ook wel wat waard.

Van de andere kant is het ook best een hoop geld om de gok te wagen, dus eerst testen als je kan lijkt me zeker aangewezen.

Voor ons was de Cube trouwens een meerprijs van 750 euro ten opzichte van de Combi + flex RVS set. Valt iets beter mee dan 1000 :)

[ Voor 8% gewijzigd door GORby op 24-03-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-06 14:30
Ik ben aan het kijken naar een Quooker Combi Flex, en flex omdat ik een vierkante wasbak heb die ik nooit fatsoenlijk schoongespoeld krijg (lukt wel, maar dan ben je 30 liter verder).

Nu zei de verkoper in de winkel dat ik beter een fusion kan nemen omdat het "verlengstuk" van de flex van kunststof is en de kalk daar echt invreet en op gegeven moment niet meer schoon te krijgen is. Ik zag het zelf ook in de showroom waar een quooker aangesloten was, het kunststof gedeelte was helemaal aangetast.

Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ik las ergens dat je een cube niet zonder co2 patroon kan gebruiken, klopt dit? Als je bijvoorbeeld een cube gaat kopen omdat je gekoeld water zonder prik wilt dan kan dat helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De Cube kan prima zonder CO2 patroon. Je kan immers ook gewoon gekoeld water zonder bubbels tappen uit de kraan.

Het zwarte kunststof laat inderdaad goed de kalkaanslag zien maar een gewone zwarte kraan doet dat even goed.
Je zou kunnen zeggen (het lijkt me onzin) dat er in de flexibele slang meer kalk resten achterblijven dan in een andere kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daarnaast werkt een goede antikalk er ook gewoon. Ik doe altijd een scheutje van de ontkalker van de koffiemachine in een plasticzakje wat ik om de kraan wikkel. Dan krijg je hem weer snel als nieuw.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
henry84 schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:27:

Nu zei de verkoper in de winkel dat ik beter een fusion kan nemen omdat het "verlengstuk" van de flex van kunststof is en de kalk daar echt invreet en op gegeven moment niet meer schoon te krijgen is. Ik zag het zelf ook in de showroom waar een quooker aangesloten was, het kunststof gedeelte was helemaal aangetast.

Wat is jullie ervaring hierin?
Ik heb nu 4 jaar de Flex met 7liter Boiler eronder. Ik zie idd ook wat kalk maar als je kan het zwarte uiteinde eraf draaien en dan bijv in de kommetje met cola leggen . Laat het een nacht intrekken en dan kan je het er zo af vegen en er weer op draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
Mochten mensen ooit nog twijfelen over de aanschaf van een Franke boiler met kokendwaterkraan: DOE HET NIET. De mijne zit inmiddels 6 jaar in de keuken en is deze week overleden. Daarvoor alleen maar problemen gehad met dure onderdelen die gingen lekken (slangen a 50 euro) en dan zal ik nog maar niet beginnen over het verhaal van het poepdure filter dat elk jaar vervangen zou moeten worden. De grootste miskoop van de afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustC
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 23:58
Wij hebben bij onze nieuwe keuken voor Selziuz gekozen in combinatie met de metal gun kraan en deze bevalt tot nu toe super. Vooral inderdaad het gemak waar je aan went.

Zeker nu je bij mensen wel eens komt die het niet hebben dan valt het extra op.

Volgens mij hebben we er 700 euro voor betaald weet dit niet exact.

Werd ons aanbevolen door Keukensale omdat we de Qooker iets te prijzig vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@JustC Zoals @Buur75 al schrijft. Het vooral de lange termijn die bepaald of de aankoop goed is geweest en voor herhaling vatbaar.
Wij kunnen ook niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Ik kan nergens vinden of ik de blauwe stopcontact van de quooker energieverdeler voor iets anders kan gebruiken (in mijn geval voor een magneetventiel). Deze is eigenlijk voor de Cube maar aangezien ik een quooker heb gekocht zonder Cube vroeg ik mij dit af? In de grijze stopcontact gaat de vaatwasser en in de rode het reservoir van de quooker. Blauw zou ik dan voor een magneetventiel willen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Volgens mij geven die kleuren alleen een prio aan. Niet dat de ene meer vermogen kan leveren dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
henry84 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:28:
Ik kan nergens vinden of ik de blauwe stopcontact van de quooker energieverdeler voor iets anders kan gebruiken (in mijn geval voor een magneetventiel). Deze is eigenlijk voor de Cube maar aangezien ik een quooker heb gekocht zonder Cube vroeg ik mij dit af? In de grijze stopcontact gaat de vaatwasser en in de rode het reservoir van de quooker. Blauw zou ik dan voor een magneetventiel willen gebruiken..
Als ik me niet vergus meet hij op het grijze stopcontact het vermogen, en stuurt hij een signaal op de rode, waardoor de Quooker weet dat hij niet mag opwarmen (maar wel voor de rest blijft werken, wordt dus niet zonder spanning gezet). De blauwe werkt volgens mij altijd, aangezien dat bedoeld is voor relatief weinig vermogen.

edit: "bedoeld voor relatief weinig vermogen" zoals in... als je er iets op hangt dat veel vermogen vraagt, kan je automaat uitschakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door GORby op 20-04-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
@GORby mooi, dus magneetventieltje voor de warmwaterleiding zou moeten lukken, kan niet wachten tot hij binnen is. d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henry84
Nou het is gelukt hoor, laat de quooker maar komen. Ik heb zoals @Aesculapius een magneetventiel ertussen gezet zodat ik de quooker combi (alleen op koud water) kan gebruiken zonder gas te verbruiken via de ketel. Daar zit een schakelklok aan gekoppeld die straks 1x per week voor een paar minuten aan gaat en het water stroomt rechtstreeks de afvoer in. (Legionella preventie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc90htamD2500yX_1Kk1vlJ5-EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EbvgW8Wu7ESojxQYH6aiubi.jpg?f=fotoalbum_large

Was leuk om te doen, over een paar weken hetzelfde verhaal nog een keer omdat ik mijn ouders ook zover heb om een quooker combi te kopen :)

Was er 1,5 uur mee bezig, moest de verloopstukken twee keer met PTFE tape doen omdat het lekte.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
Onlangs is onze keuken opgeleverd met een Quooker COMBI+. Omdat het een nieuwe woning betreft die wij nog aan het afwerken zijn, zijn we niet elke dag in de woning aanwezig. Nu is het ons opgevallen dat als we de Quooker gebruiken na een dag van afwezigheid er eerst bruinkleurig water uit de Quooker kraan komt. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Waarschijnlijk nog omdat het nieuw is. Er wordt in de installatiehandleiding van Quooker ook gewezen dat het water in eerste instantie wat verkleurd kan zijn. Goed door spoelen is hier de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:59

ericplan

5180 Wp PV

Fonsz schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:38:
Onlangs is onze keuken opgeleverd met een Quooker COMBI+. Omdat het een nieuwe woning betreft die wij nog aan het afwerken zijn, zijn we niet elke dag in de woning aanwezig. Nu is het ons opgevallen dat als we de Quooker gebruiken na een dag van afwezigheid er eerst bruinkleurig water uit de Quooker kraan komt. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Er zit een koolfilter in de Quooker. Dat geeft in het begin, of bij een nieuw filter wat verkleuring.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander1992nl
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Buur75 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:22:
Mochten mensen ooit nog twijfelen over de aanschaf van een Franke boiler met kokendwaterkraan: DOE HET NIET. De mijne zit inmiddels 6 jaar in de keuken en is deze week overleden. Daarvoor alleen maar problemen gehad met dure onderdelen die gingen lekken (slangen a 50 euro) en dan zal ik nog maar niet beginnen over het verhaal van het poepdure filter dat elk jaar vervangen zou moeten worden. De grootste miskoop van de afgelopen 10 jaar.
Ik ben het volledig eens met bovenstaande opmerking. Bij mij is de boiler na 3 jaar vervangen onder garantie, en inmiddels 2 jaar later weer kapot. Nu rekenen ze echter voorrijkosten en is de boiler welke ik niet meer heb niet meer leverbaar en vragen ze een hoog bedrag voor de “upgrade”. Heb ik niet gedaan, deze maar weggooien en een echte Quooker kopen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Laatst online: 06-06 14:58
Wij hebben hier sinds kort een Quooker Fusion Square en wat een uitvinding!

Maarr, ik vind dat bij regulier gebruik (koud/lauw water) de kraan erg weinig water door laat.
Ik vraag me af hoe dit komt/op te lossen is. Zit er een waterbesparende mousseur in misschien?
En is deze dan zomaar te vervangen?

Ik heb even met stopwatch in de bijkeuken een emmer gevuld en dat ging daar 2x zo snel..

De aanvoerleidingen zijn identiek en nieuw aangelegd (kunststof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Daikirai schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:50:

Maarr, ik vind dat bij regulier gebruik (koud/lauw water) de kraan erg weinig water door laat.
Ik vraag me af hoe dit komt/op te lossen is. Zit er een waterbesparende mousseur in misschien?

Ik heb even met stopwatch in de bijkeuken een emmer gevuld en dat ging daar 2x zo snel..

Hier ook sinds aantal maanden een Quooker Fusion Square, maar heb niet het idee dat het water er veel minder snel uitkomt. Net aan 7 sec voor 1 liter. Bij andere kraan zo goed als gelijk, of het scheelt net een paar tienden, maar zeker geen factor 2.

[edit] Met de perlator eraf geschroefd gaat het wel iets sneller, 6 sec ipv 7;)

[ Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 17-05-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Daikirai
Een mousseur is vaak wel waterbesparend. Dus ja, wellicht dat dit er iets mee te maken.
Aangezien je schrijft dat je het probleem ervaart bij koud/lauw water, geeft al aan dat het de Quooker zelf het probleem niet kan zijn. Het koude water gaat immers buiten de Quooker om.

Misschien dat het menggedeelte ook een beperkende/besparende werking heeft. Maar dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 27-06 10:32
Daikirai schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:50:

Ik heb geen quooker maar een goedkope imitatie (Hotto), maar misschien zelfde idee: bij mijn mengkraan als je die open zet kom je tegen een maximum hoeveelheid water, idd niet heel veel. Maar als je dan nog iets harder die hendel verder duwt kan je toch meer water tappen.
Waterbesparend tenzij je echt wil dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Laatst online: 06-06 14:58
sverzijl schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Hier ook sinds aantal maanden een Quooker Fusion Square, maar heb niet het idee dat het water er veel minder snel uitkomt. Net aan 7 sec voor 1 liter. Bij andere kraan zo goed als gelijk, of het scheelt net een paar tienden, maar zeker geen factor 2.

[edit] Met de perlator eraf geschroefd gaat het wel iets sneller, 6 sec ipv 7;)
Zojuist even de liter test gedaan, 7 seconden met perlator, 9 zonder.
De andere kraan doet er 4 seconden over. Nu is dat ook wat overdreven want het spuit dan de maatbeker zowat uit, maar iets meer doorstroom zou wel fijn zijn.

Misschien zit de bottleneck 'm wel in de flexibele leidingen van de wandaansluiting tot de kraan? Die heb ik in de bijkeuken niet ertussen bedenk ik me.

Kijkende naar de Quooker zelf zijn er 2 aparte leidingen voor koud/kokend, dat zie je ook terug in de mousseur/perlator dus ik neem aan dat dat niet zomaar te verangen is. Ik zie hier ook niets over op de site van Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:46
Fonsz schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:38:
Wij moesten in ons nieuwbouwhuis de eerste x-aantal weken elke ochtend eerst 2 minuten de kranen laten doorlopen voordat we het water zouden drinken. Dit met het oog op eventuele rommel/onzuiverheden in de leidingen.

Ik meen dat het 4 weken was, maar zeker weten doe ik dat niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hier mijn Quooker Flex met Combi uit 2016 voorzien van een nieuw onderhoudssetje.

Wat kwam er een berg kalk uit! :X

Ik denk dat de boiler tot de helft ermee volzat. Had er een foto van moeten maken.

Echter geen problemen mee gehad al die tijd.

Maar elke 3 jaar zo een setje lijkt mij geen overbodige luxe. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat soort video's vaker gezien. Ik heb al 10 jaar een waterontharder in huis. Ben benieuwd wat het effect hiervan is op de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
ouwefreaker schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Klopt wat Quooker zegt, daarom , kijk of je het zou kunnen redden met op de juiste plaats de inlaat combinatie en de warmte regelaar kan plaatsen, Slangen komen van boven (sorry), dus evt. je quooker aan de andere kant de onderzijde tegen het gat aan zetten.
Nogmaals de kokend water leiding is wel te verlengen.
Ps , ik heb al honderden Quookers aangesloten.
En even uit mn hoofd slangen zijn minimaal 48 cm lang.(vanmiddag gemeten ;) )[Afbeelding]
Hi ouwefreaker, en andere Tweakers, wij overwegen om een Quooker combi in een blinde hoek van de keuken te plaatsen. Probleem hierbij is dat we de warm en kokendwater slang zouden moeten verlengen. Ik lees echter nergens ervaringen met die verlengsets. Als ik de kokendwater-slang bijvoorbeeld met 150cm verleng, duurt het dan langer tot ik kokend water heb? Of komt er eerst koud(er) water uit ivm het condens van de vorige keer kokend water pakken?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Uiteraard duurt het wat langer maar dat is verwaarloosbaar t.o.v een CV ketel die 2 verdiepingen verderop hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:45
S0epkip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Hi ouwefreaker, en andere Tweakers, wij overwegen om een Quooker combi in een blinde hoek van de keuken te plaatsen. Probleem hierbij is dat we de warm en kokendwater slang zouden moeten verlengen. Ik lees echter nergens ervaringen met die verlengsets. Als ik de kokendwater-slang bijvoorbeeld met 150cm verleng, duurt het dan langer tot ik kokend water heb? Of komt er eerst koud(er) water uit ivm het condens van de vorige keer kokend water pakken?
Voor de duidelijkheid , de enige slang die je kan verlengen is de kokend water toevoer vanaf je quooker ketel en naar je kraan.
De aansluitslangen vanaf de inlaat enof combi menger zal ik het maar noemen zijn niet verlengbaar , dus de inlaatcombinatie zal je redelijk dicht bij je quooker ketel moeten plaatsen.
En door verlengen van de kokend leiding merk je niets.
En je warm water aanvoer naar je kraan is ook te verlengen.

[ Voor 3% gewijzigd door ouwefreaker op 27-05-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 16:41
Hier hebben we sinds 2015 een Quooker in de keuken. Het reservoir is de Combi, met twee kranen (Fusion Twintaps als ik het goed heb). We hebben dus een mengkraan met warm/koud water en een losse kraan met kokend water.

In 2019 heb ik het binnenwerk van het Combi-reservoir vervangen, samen met het mengventiel en de inlaatcombinatie. Dit had te maken met vervuiling door kalk uit het binnenwerk, dat zou in de nieuwe versie niet meer voor mogen komen. Ik was wat teleurgesteld, omdat ik niet had gerekend op deze kosten bij een dergelijke dure kraan. Wel wat coulance gekregen, maar ja...

Wat me opviel bij de vervanging van het binnenwerk was de zeer beperkte hoeveelheid kalk in het reservoir (eigenlijk bijna niets, alleen wat op de bodem). Ten opzichte van alle horrorbeelden/filmpjes op Youtube was dat een meevaller. Dus het plan was om weer eens 5 jaar te wachten met onderhoud (vervanging filter moet officieel na 5 jaar volgens Quooker).

Helaas: sinds eind vorig jaar valt af en toe de kokendwaterkraan uit, waardoor de hele Quooker in storing gaat (2x knipperen). Het heeft te maken met de verbinding die niet goed meer is, waardoor het reservoir denkt dat er geen kraan is aangesloten en daarom stopt met opwarmen.
De eerste keer kon ik het oplossen door het stekkertje schoon te maken/opnieuw in te steken.
De keren daarna kostte het meer moeite. Vaak is het wat prutsen met de kraan voordat het probleem weg is. Inmiddels is de verlichting van de kraan definitief uit (rode led), wat ook duidt op een kabelbreuk of slechte verbinding ergens anders. De kraan doet het nog wel.

Volgens Quooker is een nieuwe kraan de enige oplossing, ik krijg wel wat korting van ze.
Het lijkt me wat overbodig om de hele kraan te vervangen, ik kan toch ook ergens het draadje herstellen of vervangen?

Daarom mijn vraag: wie heeft wel eens de kokendwaterkraan (dus niet de combi, maar de losse) uit elkaar gehaald? Ik heb dit filmpje gevonden van de combikraan uit dezelfde serie: YouTube: Klussen met Peet: demontage quooker kraan fusion
Het principe zal wel gelijk zijn, maar het liefst ben ik nog beter voorbereid voordat ik ga klussen.
Want als het mislukt dan zitten we zonder warm water in de keuken en dat wordt me niet in dank afgenomen ;) . En een nieuwe kraan door Quooker laten leveren met korting en die kraan na een geslaagde reparatie van de oude kraan weer terugsturen, dat zal ook wel gedoe/discussie opleveren verwacht ik.

Kortom: gezien alle ervaringen in dit topic hoop ik dat iemand ook ervaring heeft met het demonteren van de kraan en die met mij zou willen delen. Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
wellproc schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:22:
Hier hebben we sinds 2015 een Quooker in de keuken. Het reservoir is de Combi, met twee kranen (Fusion Twintaps als ik het goed heb). We hebben dus een mengkraan met warm/koud water en een losse kraan met kokend water.

In 2019 heb ik het binnenwerk van het Combi-reservoir vervangen, samen met het mengventiel en de inlaatcombinatie. Dit had te maken met vervuiling door kalk uit het binnenwerk, dat zou in de nieuwe versie niet meer voor mogen komen. Ik was wat teleurgesteld, omdat ik niet had gerekend op deze kosten bij een dergelijke dure kraan. Wel wat coulance gekregen, maar ja...

Wat me opviel bij de vervanging van het binnenwerk was de zeer beperkte hoeveelheid kalk in het reservoir (eigenlijk bijna niets, alleen wat op de bodem). Ten opzichte van alle horrorbeelden/filmpjes op Youtube was dat een meevaller. Dus het plan was om weer eens 5 jaar te wachten met onderhoud (vervanging filter moet officieel na 5 jaar volgens Quooker).

Helaas: sinds eind vorig jaar valt af en toe de kokendwaterkraan uit, waardoor de hele Quooker in storing gaat (2x knipperen). Het heeft te maken met de verbinding die niet goed meer is, waardoor het reservoir denkt dat er geen kraan is aangesloten en daarom stopt met opwarmen.
De eerste keer kon ik het oplossen door het stekkertje schoon te maken/opnieuw in te steken.
De keren daarna kostte het meer moeite. Vaak is het wat prutsen met de kraan voordat het probleem weg is. Inmiddels is de verlichting van de kraan definitief uit (rode led), wat ook duidt op een kabelbreuk of slechte verbinding ergens anders. De kraan doet het nog wel.

Volgens Quooker is een nieuwe kraan de enige oplossing, ik krijg wel wat korting van ze.
Het lijkt me wat overbodig om de hele kraan te vervangen, ik kan toch ook ergens het draadje herstellen of vervangen?

Daarom mijn vraag: wie heeft wel eens de kokendwaterkraan (dus niet de combi, maar de losse) uit elkaar gehaald? Ik heb dit filmpje gevonden van de combikraan uit dezelfde serie: YouTube: Klussen met Peet: demontage quooker kraan fusion
Het principe zal wel gelijk zijn, maar het liefst ben ik nog beter voorbereid voordat ik ga klussen.
Want als het mislukt dan zitten we zonder warm water in de keuken en dat wordt me niet in dank afgenomen ;) . En een nieuwe kraan door Quooker laten leveren met korting en die kraan na een geslaagde reparatie van de oude kraan weer terugsturen, dat zal ook wel gedoe/discussie opleveren verwacht ik.

Kortom: gezien alle ervaringen in dit topic hoop ik dat iemand ook ervaring heeft met het demonteren van de kraan en die met mij zou willen delen. Alvast hartelijk dank!
De kraan is niet gemaakt om gerepareerd te worden helaas. Hier hebben we ook een defecte Combi kraan welke begon te knipperen. Gelukkig is er met een paar weerstanden en losse knopjes wel een alternatieve oplossing mogelijk: Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Omdat onze kleine (10l) boiler akpot is,; wat is eigenlijk het verschil tussen dat en zo een warme water kraan? Ik veronderstel dat die ook gewoon een miniboiler intern heeft om direct warm water te kunnen geven? Het enige wat ik eigenlijk zie is dat dit kokend water geeft en minder zou verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 16:41
tsjoender schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:48:
[...]

De kraan is niet gemaakt om gerepareerd te worden helaas. Hier hebben we ook een defecte Combi kraan welke begon te knipperen. Gelukkig is er met een paar weerstanden en losse knopjes wel een alternatieve oplossing mogelijk: Quooker Combi+ defect 4× knipper reparatie
Dank voor je reactie en de suggestie, ik zal eens kijken of ik dat ook kan maken (en als oplossing geaccepteerd krijg in het huishouden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-06 07:53
k995 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:52:
Omdat onze kleine (10l) boiler akpot is,; wat is eigenlijk het verschil tussen dat en zo een warme water kraan? Ik veronderstel dat die ook gewoon een miniboiler intern heeft om direct warm water te kunnen geven? Het enige wat ik eigenlijk zie is dat dit kokend water geeft en minder zou verbruiken?
Wij hebben de keukenboiler vervangen voor de quooker combi, super gegaan. je krijgt gemend 15l warm water via de quooker. En apart krijg je dan kokend water. En hij is zuiniger. echt top.

geen b merk kopen! goedkoop is duurkoop in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
k995 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:52:
Een gewone keukenboiler maakt warm water op 50-65°C en wordt in grote hoeveelheiden gemaakt (lees: de goedkoopste prijs in de winkel wordt meest verkocht, dus er wordt alles aan gedaan om te besparen).
Een kokendwaterkraan heeft een kleiner reservoir op 100°C (bij Quooker op druk zodat het iets boven 100°C kan zonder broebelen); je kan er veel gewoon warm water uit halen door te vermengen met koud water (simpel gerekend; 10l koud water op 20° en 10l kokend op 100° geeft je 20l op 60°C; minder loeiheet heb je nog meer liters voor ie leeg is). Je kan er ook rechtstreeks kokend water uit halen voor een kop thee of koffie, is eigenlijk het voornaamste verkoopsargument. Doordat je met kokend water zit moet je isolatie veel beter zijn (veiligheidseisen); quooker beweert hierdoor veel zuiniger te zijn (en ervaringen lijken dat te bevestigen). Ook is dit minder een massaproduct waardoor er meer aandacht is voor kwaliteit en service na verkoop.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 27-06 22:18

Wailing_Banshee

You're Next

Toen wij in 2011 onze Quooker kochten (pfff, alweer 11 jaar geleden!), werden wij voor gek verklaard omdat dat absoluut niet de moeite waard zou zijn (twee personen, CV ketel op dezelfde verdieping en 5 meter verwijderd van de wasbak, staat namelijk in de voorraadkast :p)
Ik blijf erbij dat dat een van de beste aankopen in onze keuken is geweest...

Tegenwoordig ben je een dief van eigen portemonnee als je je water met gas gaat verwarmen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:45:
Toen wij in 2011 onze Quooker kochten (pfff, alweer 11 jaar geleden!), werden wij voor gek verklaard omdat dat absoluut niet de moeite waard zou zijn (twee personen, CV ketel op dezelfde verdieping en 5 meter verwijderd van de wasbak, staat namelijk in de voorraadkast :p)
Ik blijf erbij dat dat een van de beste aankopen in onze keuken is geweest...

Tegenwoordig ben je een dief van eigen portemonnee als je je water met gas gaat verwarmen :p
Wij hebben 'altijd' (sinds 2002) al een keukenboiler gehad. Die was blijven staan van de vorige bewoners. Ding was al oud (20 jaar), maar deed het nog steeds prima. Ontzettend handig om binnen 1-2 sec al warm water te hebben. Na nog eens 20 jaar deze boiler maar eens vervangen door een Quooker. Net zo handig, maar nu ook meteen kokend water. Dit hadden we achteraf veel eerder moeten doen, wat een gemak (zeker gezien we nogal theeleuten zijn).
Nu maar hopen dat de Quooker ook 40 jaar meegaat, net zoals de vorige keukenboiler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Laatst online: 26-06 22:15
Hallo,

Recent hebben wij een Quooker Flex met combi+ laten installeren.
Ik heb mij laten vertellen dat het bijvullen van de combi+gebeurd met koud water. Alleen wanneer het water op is en er nog steeds warm water gevraagd wordt komt het warm water vanaf de cv ketel.

Nu merk ik echter dat hij wel gevuld wordt met warm water. (ik merk het als ik staat te douchen en er warm water gepakt wordt).

Weten jullie of dit klopt? Hoe zou de combi+ normaal gesproken gevuld moeten worden?

Overigens vind ik de kraan best wel nadruppelen. Zou ik niet verwachten van zo'n dure kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 16:45
Shifty47 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:52:
Overigens vind ik de kraan best wel nadruppelen. Zou ik niet verwachten van zo'n dure kraan.
Kan je niet helpen met de rest, maar wij hebben exact hetzelfde met een gloednieuwe Flex. Af en toe een druppel. Ik heb geen idee of dat normaal is.

Overigens is bij ons de 'bal' niet goed geplaatst, waardoor je het flex gedeelte maar +- 10cm kunt uittrekken. Daar komen ze nog voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Mj2sL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Kan je niet helpen met de rest, maar wij hebben exact hetzelfde met een gloednieuwe Flex. Af en toe een druppel. Ik heb geen idee of dat normaal is.

Overigens is bij ons de 'bal' niet goed geplaatst, waardoor je het flex gedeelte maar +- 10cm kunt uittrekken. Daar komen ze nog voor terug.
Mmh als jij ook dat nadruppelen heb zal het er wellicht bij horen. Ik vind het eerlijk gezegd wel lelijk.. verwacht je toch niet van zo'n dure kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 00:06
Hallo,

Ik heb mij laten vertellen dat het bijvullen van de combi+gebeurd met koud water. Alleen wanneer het water op is en er nog steeds warm water gevraagd wordt komt het warm water vanaf de cv ketel.

Nu merk ik echter dat hij wel gevuld wordt met warm water. (ik merk het als ik staat te douchen en er warm water gepakt wordt).

Weten jullie of dit klopt? Hoe zou de combi+ normaal gesproken gevuld moeten worden?

Er zit een mengventiel voor je warmwateraansluiting. Als je warm water pakt, dan mengt hij eerst kokend water met het water uit de warmwaterleiding (dat is dan nog koud) en zodra het warme water gearriveerd is, sluit hij de kokend water toevoer, oftewel dan draait het warmwater volledig vanaf de warmwaterbron.
Dus voor warm water pakt de combi+ maar een beetje uit de quooker boiler. De quooker zelf wordt idd gevuld met kpud water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Hallo,

Zodra je warm water vraagt, komt het water direct van je Quooker maar wordt er ook warm water gevraagd van je CV ketel. Zodra het water van de CV ketel er is, dan schakelt hij over op water van de CV ketel. De boiler van je Quooker wordt gewoon gevuld met koud water zover ik weet. Maar het klopt dus dat je CV meteen aanslaat.

Druppelen, bedoel je dan na kokend water, dat het laatste beetje een beetje druppelt? Dat heb ik ook maar is normaal, om de gehele leiding in je Quooker te legen van kokend water. Zodat er, als je daarna koud of warm water vraagt, niet nog een druppel kokend water komt.

Verder druppelt er bij mij niets, dus alleen als je de kokend water kraan dicht doet. Hij stopt niet meteen, maar gaat nog net even iets langzamer door.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Bedankt voor jullie heldere antwoorden!

Dan ga ik toch een omruiling voor een Combi aanvragen ipv Combi+. Eén van de dingen die ik wilde oplossen was dat ik geen last had met douchen als iemand warm water pakt maar dat doel is nu niet behaald.

@evleerdam het druppelen bedoel ik met het gewone water. Soms ineens na 20sec ofzo nog een druppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 00:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Shifty47 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:07:

Dan ga ik toch een omruiling voor een Combi aanvragen ipv Combi+. Eén van de dingen die ik wilde oplossen was dat ik geen last had met douchen als iemand warm water pakt maar dat doel is nu niet behaald.

@evleerdam het druppelen bedoel ik met het gewone water. Soms ineens na 20sec ofzo nog een druppel.
Je hoeft hem niet om te ruilen, je kunt de combi+ eenvoudig (laten) ombouwen tot combi.

Ik heb soms ook nog een druppel of wat uit de kraan na gebruik, ik denk dat dat bijkomstigheid van de flex is. Kan verder geen kwaad lijkt mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Beekforel op 16-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

En hoe had je bedacht om de warmwater leiding die dan ongebruikt in je keuken ligt veilig (legionella gevaar bij >10cm dode leiding) te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 09:44
evleerdam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Druppelen, bedoel je dan na kokend water, dat het laatste beetje een beetje druppelt? Dat heb ik ook maar is normaal, om de gehele leiding in je Quooker te legen van kokend water. Zodat er, als je daarna koud of warm water vraagt, niet nog een druppel kokend water komt.
Weet je zeker dat dit klopt? Volgens mij heeft de kraan een aparte aanvoer voor kokend water tov de normale warm/koud kraan.

Ik heb de square, en die druppelt helemaal niet. Als ik het goed begrepen heb, hebben vooral de ronde kranen soms last van nadruppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
Wolly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:29:
[...]

En hoe had je bedacht om de warmwater leiding die dan ongebruikt in je keuken ligt veilig (legionella gevaar bij >10cm dode leiding) te maken?
De vraag stellen is hm beantwoorden :) Jij klink nu al als een specialist in tegenstelling tot mijzelf.

Als ik je suggestieve vraag goed interpreteer is het niet voldoende om de leiding beneden af te doppen maar moet je dit ergens boven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Shifty47 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:40:
[...]

De vraag stellen is hm beantwoorden :) Jij klink nu al als een specialist in tegenstelling tot mijzelf.

Als ik je suggestieve vraag goed interpreteer is het niet voldoende om de leiding beneden af te doppen maar moet je dit ergens boven doen?
Correct, je moet de leiding afdoppen direct na de afsplitsing (zodat de dode leiding dus max 10cm lengte heeft).

Dus als je verder geen warm water kan verbruiken in je keuken dan moet je wel bij het leidingpunt kunnen komen waar dit het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty47
Wolly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Correct, je moet de leiding afdoppen direct na de afsplitsing (zodat de dode leiding dus max 10cm lengte heeft).

Dus als je verder geen warm water kan verbruiken in je keuken dan moet je wel bij het leidingpunt kunnen komen waar dit het geval is.
Bedankt! Ik heb net dit topic even doorgelezen: Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden Ik vermoed dat het bij mij dezelfde situatie zal zijn.

Ik ga er maar eens rustig over nadenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 00:06
Als je de leiding bij de bron/splitsing af kan doppen, dan hoef je in principe alleen de mengkraan los te koppelen en het iets anders aan te sluiten.
Je kan de handleidingen op de quooker site vinden en daar staan vrij duidelijke schema's in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Rowwan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Weet je zeker dat dit klopt? Volgens mij heeft de kraan een aparte aanvoer voor kokend water tov de normale warm/koud kraan.

Ik heb de square, en die druppelt helemaal niet. Als ik het goed begrepen heb, hebben vooral de ronde kranen soms last van nadruppelen.

Andere leiding klopt, maar ik meen wel dat er geen kokend water in de leiding blijft zitten. Overigens heb ik geen last van nadruppelen na 20 seconden. Ik doel meer op dat als je de kokend water leiding dicht draait, dat het water niet meteen stops. Het stopt geleidelijk.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste