Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12
Volgens mij blijft het kokend water gewoon in de leiding zitten. Het nadruppelen komt door de ronde uitloop. Alles wat onder het hoogste punt van de uitloop zit, loopt er langzaam uit. Bij de square heb je hier geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

evleerdam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:41:
[...]
[...]
Andere leiding klopt, maar ik meen wel dat er geen kokend water in de leiding blijft zitten. Overigens heb ik geen last van nadruppelen na 20 seconden. Ik doel meer op dat als je de kokend water leiding dicht draait, dat het water niet meteen stops. Het stopt geleidelijk.
Dat is “by design”. Het magneetventiel zit in de Quooker en het kokende water verdampt in de leiding naar de kraan.
Daarom heb je direct kokend water, want als het goed is, dan is de leiding van magneetventiel tot kraan helemaal droog.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:09

Badderbeest

De enige echte

Wij hebben een Grohe Red Duo New L-size (fantastische naam!) die hebben we nu 3 jaar en twee weken. Eigenlijk al vanaf het begin wat de kokend waterstraal heel soms (1 x per 3 maanden ofzo) niet zo krachtig als normaal. Maar dan deed ie het na een paar kopjes thee weer als normaal. Afgelopen paar weken werd dat opeens frequent en heb ik de perlator ontkalkt. Die bevatte maar weinig vervuiling en dat hielp derhalve ook niet. Gisterenochtend kwam er in het geheel geen kokend water meer uit de kraan en nog maar een héel klein straaltje warm water.

Gisterenavond heb ik mij daarom maar verdiept in de garantieperiode, die bleek net twee weken geleden te zijn verlopen. Omdat ik een verstopping door kalk vermoedde heb ik gisterenavond de boiler uitgebouwd en afgetapt. Ik kon nergens kalkafzetting ontdekken. De slangen waren niet verstopt, het zeefje in de filterstopkraan was brandschoon en de aansluitingen bevatten in het geheel geen kalkafzetting.

Dus de boiler maar weer ingebouwd, ontlucht en opgestart. Zoals verwacht geen effect. Bij het proberen van tappen van kokend water hoorde ik het magneetventiel wel tikken, maar er kwam geen water. Een defecte magneetklep dacht ik toen. Dus dat ding weer uitgebouwd en de bodem van de boiler verwijderd. De magneetklep zag ik verder niets aan, maar helaas bevatte deze ook geen enkel opschrift aan de zijde die zichtbaar was. Dus het internet geraadpleegd op zoek naar een vervangend exemplaar. Helaas is Grohe niet scheutig met gegevens en blijkbaar ziet Grohe de boiler in het geheel als "een onderdeel" die je als geheel moet vervangen bij problemen. Ook is dat "onderdeel" niet goed verkrijgbaar en kost een vervangende ongeveer 650-750 euro. Daar worden we niet blij van!

Dus dan misschien maar een serviceverzoek aanvragen? 80 euro voorrijdkosten plus 92 euro per uur plus onderdelen.... Tsja... Als je dan pech hebt wordt het vanzelf een dure aangelegenheid.

Dus besloot ik de magneetklep maar uit te bouwen in de hoop dat er aan de achterkant wel een opschrift op zou staan zodat ik een juiste zou kunnen bestellen.

Wat bleek.

tussen de boiler en de magneetklep zit een verdeelkamertje. Die heeft een uitgang richting het mengventiel voor warm water en die heeft een door de magneetklep bediende uitgang richting de kokendwaterkraan. Daar zat een wit brokje. KALK! (dacht ik)

Maar nee, na een beetje poeren en pulken met een tandenstokertje bleek het brokje zacht te zijn. Na verwijdering en nadere inspectie heb ik kunnen vaststellen dat het het één of ander stukje isolatiemateriaal of schuimrubberen pakking moet zijn geweest. Dat moet er al vanaf de fabriek van Grohe in hebben gezeten, immers is het geen materiaal dat voorkomt in de diverse inbouw/aansluitmaterialen, heb ik filterstopkranen gemonteerd waardoor het niet uit mijn huisinstallatie kon komen en heb ik eigenlijk al jaren enige onverklaarbare onderbrekingen gehad in de flow.

Dus ik alles weer droog gemaakt, opnieuw gemonteerd, afgesloten, ingebouwd, ontlucht en opgewarmd.

en... Eureka! De kraan werkt weer als vanouds en naar behoren :*)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:17
@Hann1BaL @Joolee Zijn jullie er al achter hoe je bij de Quooker (Flex) de koud en warm water bediening om kan draaien? Vandaag is bij ons de Quooker geïnstalleerd en ik loop tegen precies hetzelfde aan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@CurlyMo nee, ik heb er ook niet naar gekeken. Het lijkt mij een kwestie van de aansluiting van de slangetjes van de kraam omdraaien, omdat het toch niets met het kokend water gedeelte te maken heeft.

Zelf ben ik er nu wel aan gewend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-01 14:29
Een vraag, hopelijk hier op de juiste plek, maar zojuist heb ik al twee jaar een grohe red duo 2 kraan in gebruik met een 4 liter boiler. Nu heb ik van mijn schoonvader ook nog een mengventiel gekregen om in de installatie toe te voegen, hiervoor moet ik de boiler loskoppelen en dus eerst legen, maar hoe krijg ik deze leeg zonder er een 4 liter knoeiboel van te krijgen? De handleiding als filmpjes op youtube zeggen niets over hoe je in de juiste volgorde de boiler kan legen em afkoppelen. Heeft iemand hier toevallig daar al ervaring mee en een stappenplan beschikbaar? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:23:
@Hann1BaL @Joolee Zijn jullie er al achter hoe je bij de Quooker (Flex) de koud en warm water bediening om kan draaien? Vandaag is bij ons de Quooker geïnstalleerd en ik loop tegen precies hetzelfde aan.
Dat zou gewoon een kwestie van omdraaien moeten zijn maar Quooker zelf raad het af. Al staat de mogelijkheid volgens mij wel in de FAQ op de website vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:17
Joolee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Dat zou gewoon een kwestie van omdraaien moeten zijn maar Quooker zelf raad het af.
Weet je nog om welke reden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Frank.v schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 06:47:
Een vraag, hopelijk hier op de juiste plek, maar zojuist heb ik al twee jaar een grohe red duo 2 kraan in gebruik met een 4 liter boiler. Nu heb ik van mijn schoonvader ook nog een mengventiel gekregen om in de installatie toe te voegen, hiervoor moet ik de boiler loskoppelen en dus eerst legen, maar hoe krijg ik deze leeg zonder er een 4 liter knoeiboel van te krijgen? De handleiding als filmpjes op youtube zeggen niets over hoe je in de juiste volgorde de boiler kan legen em afkoppelen. Heeft iemand hier toevallig daar al ervaring mee en een stappenplan beschikbaar? Alvast dank!
1) Hoofdwaterkraan (bij de watermeter) dichtzetten.
2) Keukenkraan openzetten.
3) een kraan op standje lauw op de verdieping openzetten.
4) keukenkastje uitruimen.
5) wanneer de keukenkraan stopt met lopen de eventuele stopkraan in het kastje dichtdraaien.
6) emmertje bij de werkplek paraat zetten.
7) een paar droogdoeken bij de werkplek paraat leggen.
8) boiler demonteren.
9) boiler leeg laten lopen in de gootsteen.
10) doen wat je moet doen.
11) stappen in omgekeerde volgorde ongedaan maken. Met uitzondering van stap 10. ;)

P.S. een grohe red zonder mengventiel is gevaarlijk! Dan komt er ook bij het pakken van "warm" water kokend water uit de kraan. Bizar dat je dat twee jaar lang zo hebt gebruikt. Ik hoop dat je in die periode geen kinderen had.

[ Voor 8% gewijzigd door Badderbeest op 02-07-2022 14:38 ]

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank.v
Badderbeest schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:35:
[...]

P.S. een grohe red zonder mengventiel is gevaarlijk! Dan komt er ook bij het pakken van "warm" water kokend water uit de kraan. Bizar dat je dat twee jaar lang zo hebt gebruikt. Ik hoop dat je in die periode geen kinderen had.
Dank voor het bericht, maar zonder mengventiel kan gewoon hoor, staat ook in de handleiding van de kraan zelf. Warm water komt dan van de cv ketel en kokend water direct van de boiler naar de kraan toe via de beveiligde knop. Voordeel van het mengventiel is dat ik straks direct warm water heb ipv enkele minuten op de cv ketel moet wachten, zoals nu het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Ja, maar dan is de duo functie nu dus niet aangesloten. Dan is het goed.

In dit geval dus wel de boiler drukloos maken met behulp van de kokend waterknop. Ik zou de boiler persoonlijk coldfill aansluiten zodat de gasketel niet meer aanslaat. Heb je wel een dood stuk warmwaterleiding wat in theorie niet mag (legionella)

[ Voor 63% gewijzigd door Badderbeest op 02-07-2022 15:51 ]

De enige echte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank.v
Ja inderdaad, dat dode stuk leiding is wel minder dan. De badkamer wordt binnen enkele jaren vervangen, ik denk dat ik het dan pas naar coldfill aanpas om legionella te voorkomen. Tegen die tijd kan ik de dode leiding namelijk afkoppelen en eventueel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 21:31
Sinds 3 maanden wonen we in ons nieuwe huis. In de keuken is een 15 jaar oude Quooker Combi aanwezig, die zonder problemen leek te werken. Uit de documentatie kon ik niet opmaken of er ooit onderhoud was gepleegd en ook bij Quooker was er geen onderhoud geregistreerd op ons adres, dus besloten om een geheel nieuw binnenwerk te bestellen.
Dit probleemloos vervangen in de Quooker, die ook helemaal vol met kalk zat na 15 jaar dus was niks te vroeg dacht ik. Nadien nog enige moeite gehad om alles weer lekdicht aan te sluiten, maar bij de derde poging was het gelukt en werkte de Quooker naar behoren.
Helaas de ochtend daarna, Quooker in storing (4x knipper). Apparaat gereset, maar nadien ging ie meermaals per dag in storing en was eigenlijk onbruikbaar. Contact gezocht met de Quooker klantenservice via het webformulier. Die boden me in eerste instantie een swap reservoir, minus de al gemaakte kosten. Daar heb ik toen even over nagedacht maar na een paar dagen kreeg ik een mail dat dat toch niet mogelijk was omdat ons reservoir van het type conventionele ketels (ook wel mechanisch) zou zijn. Het advies was om een geheel nieuw systeem aan te schaffen. Dat vond ik toch wat kort door de bocht, dus heb ze opgebeld waarna de vriendelijke meneer aan de telefoon het met me eens was dat dat toch wel erg radicaal was. Hij bood aan om tegen gereduceerd tarief een nieuwe rode kap op te sturen. Deze heb ik vervolgens vervangen en leek het reservoir goed te werken. Maar na 5 dagen toch opnieuw weer storing (4x knipper). Apparaat gereset en even aangekeken. Toen is het twee weken goed gegaan en nadien opnieuw weer een keer storing, en zojuist (weer twee weken later) de derde storing gehad. Alle keren kwam het nadat ik veel warm water had getapt voor de afwas.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Het binnenwerk + rode kap zijn vervangen, dus alleen het reservoir zelf en de kraan zijn hetzelfde gebleven. Is dit normaal dat ie eens in de paar weken in storing schiet?
Op zich is er zo wel mee te leven en snap ook dat een Quooker niet het eeuwige leven heeft, maar een nieuw systeem aanschaffen wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen. Bedankt voor het meedenken alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
diedbase schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:45:
Sinds 3 maanden wonen we in ons nieuwe huis. In de keuken is een 15 jaar oude Quooker Combi aanwezig, die zonder problemen leek te werken. Uit de documentatie kon ik niet opmaken of er ooit onderhoud was gepleegd en ook bij Quooker was er geen onderhoud geregistreerd op ons adres, dus besloten om een geheel nieuw binnenwerk te bestellen.
Dit probleemloos vervangen in de Quooker, die ook helemaal vol met kalk zat na 15 jaar dus was niks te vroeg dacht ik. Nadien nog enige moeite gehad om alles weer lekdicht aan te sluiten, maar bij de derde poging was het gelukt en werkte de Quooker naar behoren.
Helaas de ochtend daarna, Quooker in storing (4x knipper). Apparaat gereset, maar nadien ging ie meermaals per dag in storing en was eigenlijk onbruikbaar. Contact gezocht met de Quooker klantenservice via het webformulier. Die boden me in eerste instantie een swap reservoir, minus de al gemaakte kosten. Daar heb ik toen even over nagedacht maar na een paar dagen kreeg ik een mail dat dat toch niet mogelijk was omdat ons reservoir van het type conventionele ketels (ook wel mechanisch) zou zijn. Het advies was om een geheel nieuw systeem aan te schaffen. Dat vond ik toch wat kort door de bocht, dus heb ze opgebeld waarna de vriendelijke meneer aan de telefoon het met me eens was dat dat toch wel erg radicaal was. Hij bood aan om tegen gereduceerd tarief een nieuwe rode kap op te sturen. Deze heb ik vervolgens vervangen en leek het reservoir goed te werken. Maar na 5 dagen toch opnieuw weer storing (4x knipper). Apparaat gereset en even aangekeken. Toen is het twee weken goed gegaan en nadien opnieuw weer een keer storing, en zojuist (weer twee weken later) de derde storing gehad. Alle keren kwam het nadat ik veel warm water had getapt voor de afwas.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Het binnenwerk + rode kap zijn vervangen, dus alleen het reservoir zelf en de kraan zijn hetzelfde gebleven. Is dit normaal dat ie eens in de paar weken in storing schiet?
Op zich is er zo wel mee te leven en snap ook dat een Quooker niet het eeuwige leven heeft, maar een nieuw systeem aanschaffen wil ik toch zo lang mogelijk uitstellen. Bedankt voor het meedenken alvast!
toon volledige bericht
Bij onze combi was het binnenwerk van de kraan na zes jaar lek. Er lekt een heel klein beetje water uit. Als de koudwaterkraan een poosje open heeft gestaan kan het bij de hendel waarmee je de kraan bediend een beetje nat zijn en soms zit er ook water tussen de ring waarmee het kokend water getapt wordt. Ik weet niet of jij dit ook bij jouw kraan herkent, maar het gevolg voor ons is dat de weerstand waarden in de kraan lager zijn en steeds verschllen waardoor de unit in storing schiet.

Omdat het lekken bij ons meer "zweten" is en het geen plasje water geeft heb ik de kraan nog niet vervangen en de bediening met een paar weerstanden en twee knopjes omgebouwd zoals in dit topic beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
tsjoender schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Bij onze combi was het binnenwerk van de kraan na zes jaar lek. Er lekt een heel klein beetje water uit. Als de koudwaterkraan een poosje open heeft gestaan kan het bij de hendel waarmee je de kraan bediend een beetje nat zijn en soms zit er ook water tussen de ring waarmee het kokend water getapt wordt. Ik weet niet of jij dit ook bij jouw kraan herkent, maar het gevolg voor ons is dat de weerstand waarden in de kraan lager zijn en steeds verschllen waardoor de unit in storing schiet.

Omdat het lekken bij ons meer "zweten" is en het geen plasje water geeft heb ik de kraan nog niet vervangen en de bediening met een paar weerstanden en twee knopjes omgebouwd zoals in dit topic beschreven.
Thx voor je reactie! Bij ons zijn het nog twee aparte kranen, dus de kokendwater aanvoer is op een Quooker 'Design' kraan aangesloten en de warm water aanvoer op een reguliere kraan. Daarnaast is de storing altijd 4x knipperen geweest, dus zou duiden op een probleem met het reservoir dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 13:30
4x knipperen duidt op een los zittende slang in het reservoir. Het binnenwerk is bij ons daarvoor 2 keer vervangen (onder garantie). Daarna het probleem niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:23:
@CurlyMo late reactie, maar zag je post. Heb familie waar hij per ongeluk verkeerd om gemonteerd was, en daar komt warm en koud dus omgekeerd eruit. Is alleen kwestie van die twee leidingen omwisselen. (En die hebben het bewust zo gelaten, en sterker nog andere familie van hun heeft het ook aangepast om het andersom te hebben. Reden is dat standaard warm water als je hem naar je toe draait, ervoor kan zorgen als je kind er net aan bij kan, die perongeluk heet water pakt. Voor mij als eigenaar met een 'juist' aangesloten Quooker is het wel verwarrend :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
Athome schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:29:
4x knipperen duidt op een los zittende slang in het reservoir. Het binnenwerk is bij ons daarvoor 2 keer vervangen (onder garantie). Daarna het probleem niet meer gehad.
Hm dus het zou dan nog kunnen dat het vervangende binnenwerk dat ik heb gekregen het probleem is? Ik kijk het nog even aan en anders toch weer contact opnemen met Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 22:04
Onze Quooker kraan in ons nieuwe huis heeft sinds enige tijd een vreemd probleem. Hij geeft heel weinig warm en koud water. Het is maar een klein straaltje wat er uit komt. De hoeveelheid kokend water is wel goed.
Het vreemde is dat we dit probleem al eerder hebben gehad, na enkele dagen verdween het probleem uit zichzelf. Het ligt overigens niet aan de druk in de waterleiding, die is overal in huis prima.
Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:50
Fonsz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:13:
Onze Quooker kraan in ons nieuwe huis heeft sinds enige tijd een vreemd probleem. Hij geeft heel weinig warm en koud water. Het is maar een klein straaltje wat er uit komt. De hoeveelheid kokend water is wel goed.
Het vreemde is dat we dit probleem al eerder hebben gehad, na enkele dagen verdween het probleem uit zichzelf. Het ligt overigens niet aan de druk in de waterleiding, die is overal in huis prima.
Heeft iemand een idee?
Luchtbel in de kraan? Even het water laten lopen en snel met de kraan schudden om de lucht er uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-02 15:08
Weet iemand of de Cube (specifiek gen2) ook met oudere kranen werkt? Er staat op de website duidelijk dat modellen ouder dan 2017 niet werken, maar voor zover ik kan zien in de installatiefilmpjes is er fysiek geen belemmering. Ik heb een serienummer CPFxxx, ergens begin 2016 gemaakt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:55
weet iemand of een pro reservoir eenoudig te vervangen is voor een pro(of pro+), kwestie van de ene losdraaien en de ander vast of moet ik ook allerlei aanpassingen aan de aanvoer doen...

met de gasprijzen van nu wel interessant om te vervangen denk ik. Geen idee waarom huberhaupt niet direct de pro gekocht destijds......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kan iemand een passend advies geven voor onze nieuwe woning? In onze vorige woning hadden we een Quooker Flex + Pro3 en willen absoluut niet meer zonder een dergelijke kraan.

Het betreft nu echter een ouder en groter huis met CV ketel op zolder. Er staat in de kelder een keuken boiler die op de huidige kraan is aangesloten.

Ik neig naar de Pro3 zodat ik alles zo kan laten, maar keukenboer adviseert om de boiler te vervangen voor de Combi.

Zijn jullie het eens met deze aanpak? Zou even de specs van de boiler moeten opzoeken maar dit klinkt als een prima plan. De enige twijfel is dat vrienden de combi+ hebben en niet altijd direct kokendwater hebben, soms moet je de hendel van de kraan 2x activeren. Herkennen jullie dit probleem en is dit door de mengfunctie? Er komt dan wel warm water uit de kraan namelijk.

Oh ja - last but not least - we twijfelen nog over de Cube. Flinke premium voor een bubbel(tje) en zou minder zijn als SPA rood oid (minder bubbels). Aan de andere kant - minder flessen in de koelkast en altijd koud water (al weet ik niet hoe koud dit is?). Wat zouden jullie doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 09-08-2022 15:52 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:28

Chrisjuh_15

Facta non verba

Vandaag is mijn oude Franke Kokendwaterkraan vervangen door een Quooker Pro3. Damn, wat een groot verschil in kwaliteit zeg.

Dit had ik eerder moeten doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 16:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb sinds 2018 een quooker in de keuken. Valt me nu op dat de bediening 'zwaarder' gaat. Herkent iemand dit? Kalk kan het niet zijn, aangezien we een ontkalker hebben... Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:07:
Heb sinds 2018 een quooker in de keuken. Valt me nu op dat de bediening 'zwaarder' gaat. Herkent iemand dit? Kalk kan het niet zijn, aangezien we een ontkalker hebben... Enig idee?
Ik had het laatst ook, ik heb toen met een beetje glassex op een wattenstaafje het deel onder de bediening schoongemaakt. Het liep daarna weer een stuk soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RegularJohn schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Ik had het laatst ook, ik heb toen met een beetje glassex op een wattenstaafje het deel onder de bediening schoongemaakt. Het liep daarna weer een stuk soepeler.
Zonder uit elkaar te halen? onder het 'piemeltje'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
Workaholic schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:50:
Kan iemand een passend advies geven voor onze nieuwe woning? In onze vorige woning hadden we een Quooker Flex + Pro3 en willen absoluut niet meer zonder een dergelijke kraan.

Het betreft nu echter een ouder en groter huis met CV ketel op zolder. Er staat in de kelder een keuken boiler die op de huidige kraan is aangesloten.

Ik neig naar de Pro3 zodat ik alles zo kan laten, maar keukenboer adviseert om de boiler te vervangen voor de Combi.

Zijn jullie het eens met deze aanpak? Zou even de specs van de boiler moeten opzoeken maar dit klinkt als een prima plan. De enige twijfel is dat vrienden de combi+ hebben en niet altijd direct kokendwater hebben, soms moet je de hendel van de kraan 2x activeren. Herkennen jullie dit probleem en is dit door de mengfunctie? Er komt dan wel warm water uit de kraan namelijk.

Oh ja - last but not least - we twijfelen nog over de Cube. Flinke premium voor een bubbel(tje) en zou minder zijn als SPA rood oid (minder bubbels). Aan de andere kant - minder flessen in de koelkast en altijd koud water (al weet ik niet hoe koud dit is?). Wat zouden jullie doen?
Ik zou de boiler ook weg doen en vervangen voor een combi. Nooit last gehad dat ik de hendel 2x moet gebruiken.

Ook de Cube zou ik weer opnieuw aanschaffen, alhoewel ik in het begin wel wat teleurgesteld was - misschien waren mijn verwachtingen te hoog. De eerste 2 glazen die je tapt zijn echt heel erg koud (alsof ze uit de koelkast komen). Daarna zijn ze 2-3 graden kouder als gewoon uit de leiding. Qua bubbels vindt ik het prima (inderdaad minder dan spa). Ik zou dit in elk geval ergens gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Workaholic
De Combi (+) werkt super als vervanging voor de keukenboiler. We hebben zelf 2 jaar de Combi in ons 2-persoons huishouden. De keren dat de combi geen warm of kokend kon geven omdat deze leeg was, kan ik makkelijk op 1 hand tellen (volgens mij 2 keer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Hahaha ja zou zou je het kunnen noemen, als je hem dicht hebt kun je volgens mij met een wattenstaafje in de kraan komen. Dat heb ik goed schoongemaakt. Ook gelijk even onder de voor huid meenemen (onder de ring die je naar beneden moet bewegen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:46
MikeyMan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Had dit ook al vrij snel (2-3 maanden) na aanschaf dat de kraan ineens zwaarder ging. Wat glassex gesprayed zoals beschreven door quooker zelf (https://www.quooker.nl/ve...quooker-kraan-gaat-stroef) en probleem daarna niet meer gehad (nou ja, afgelopen 6 maanden niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 11:22
Sinds vrijdag heb ik een Quooker Fusion Square (RVS) COMBI+. Besteld bij de bekende online keukenonderdelenwinkel incl. installatie (+€200) en daar ben ik erg blij mee. De kraan is heel kundig geïnstalleerd en installateur was er toch wel 2 uur mee bezig, ondanks dat hij het niet voor het eerst deed. Ook heb ik een Quooker-verdeler zodat ik hem tegelijk met de vaatwasser kan gebruiken, dat werkt tot dusver ook probleemloos.

Het enige nadeel vind ik dat de middenhuls waar de hendel in draait wat losjes zit. Bij de Quooker Fusion van een vriend was dat zo. Als je even snel de kraan aan of uit doet hoor je de hendel tikken tegen de huls die meedraait. Ervaren jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:56
Ik heb mijn Quooker (PRO-VAQ) meegenomen naar een nieuwe woning. Echter, daar zit de CV ketel beduidend verder weg. Waardoor ik eigenlijk behoefte heb aan de direct warm-water oplossing (COMBI). Is dat überhaupt mogelijk om nog te installeren of aan te vullen of kan ik dat vergeten?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

• Dzine
  • Laatst online: 03-05 20:25
Weet er iemand of er ook andere kranen op de grohe red boiler kunnen? Die van ons willen we graag vervangen namelijk.
Zo ja waar moet je dan op letten kwa aansluitingen?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
Dzine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:35:
Weet er iemand of er ook andere kranen op de grohe red boiler kunnen? Die van ons willen we graag vervangen namelijk.
Zo ja waar moet je dan op letten kwa aansluitingen?
Het is gewoon 3/8" als ik me niet vergis. In principe moet daar ook wel een andere kraan op kunnen. Installeer alleen niet zomaar iedere kraan op die kokendwaterlelding, want dat lijkt me ietwat gevaarlijk.

Punctuality is the politeness of kings

• Dzine
  • Laatst online: 03-05 20:25
dreamscape schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Het is gewoon 3/8" als ik me niet vergis. In principe moet daar ook wel een andere kraan op kunnen. Installeer alleen niet zomaar iedere kraan op die kokendwaterlelding, want dat lijkt me ietwat gevaarlijk.
Ja precies. Er moet een kraan op met een aparte beveiligde uitloop natuurlijk. Ben benieuwd of iemand dit geprobeerd heeft om een Qoocker of van de andere merken aan te sluiten op een andere boiler.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Dzine schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Ja precies. Er moet een kraan op met een aparte beveiligde uitloop natuurlijk. Ben benieuwd of iemand dit geprobeerd heeft om een Qoocker of van de andere merken aan te sluiten op een andere boiler.
De beveiliging van een moderne Quooker met die ring die je twee keer naar beneden moet drukken, die werkt elektronisch op de boiler. Het zou kunnen dat het werkt met een Grohe Red (en dan al met 1x drukken en draaien), maar dat weet ik niet zeker. En je rode lampje werkt natuurlijk ook niet.

En... het zou me niet verbazen als Quooker niet met standaard 3/8" aansluitingen werkt.

Het devies is dus: gewoon eens kijken hoe dat in elkaar zit en eventueel proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wij hebben sinds 2,5 jaar een Quooker Combi+ met Flex kraan. Sinds een aantal weken spettert deze niet meer bij het gebruik van kokend water. Heet en koud water is niet veranderd. Als je wat langer kokend water gebruikt begint ie langzaam te spetteren.

Hoe kan het dat het spetteren gestopt is? Is dit op te lossen?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als de quooker niet spettert, kookt het water toch niet?
Perlator vervuild?

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:28
Ik heb geen kokend water kraan maar wel een grohe home blue. Het verbruik hiervan is 110 kWh per maand. Is dat wel normaal voor zo'n kraan? Lijkt mij best veel?

• Athome
Dat lijkt mij best veel. Of je moet het systeem gewoon heel veel gebruiken.

Quooker geeft als gemiddeld gebruik 550 kWh per jaar op. Ook ongeveer hetzelfde verbruik voor de Qube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Athome schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:14:
Als de quooker niet spettert, kookt het water toch niet?
Perlator vervuild?
Zou kunnen. Heb gratis een nieuwe slang gekregen en nu is alles weer goed! Top service.

YouTube: Een Quooker Flex-slang vervangen

[ Voor 13% gewijzigd door jelmervos op 23-09-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij vertrek drie weken geleden de Quooker uit gezet. Wil hem nu weer aan zetten, klapt constant de aardlek er na een paar seconden uit. Zit geheel op een eigen groep. Ding stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
^Lijkt het wel op ja. Service schijnt goed te zijn, dus even informeren of je een stuk kan vervangen om goedkoop weer verder te kunnen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
springfield89 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:29:
Ik heb geen kokend water kraan maar wel een grohe home blue. Het verbruik hiervan is 110 kWh per maand. Is dat wel normaal voor zo'n kraan? Lijkt mij best veel?
Hoe meet je het?

Of het veel is hangt er van af hoeveel je hem gebruikt (logisch..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 21:44
Wilke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
[...]

Hoe meet je het?

Even een smartplug tussen zetten? of een andere meter lenen bij de buren. Het lijkt mij ook erg veel, geloof dat mijn quooker combi 550kwh per jaar doet. dat lag in de buurt bij dat van Quooker. dus was tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:28
Wilke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:09:
[...]

Hoe meet je het?

Ik doe de meeting met een smappee. Maar idle is het dus 150 Watt. Ik gebruik de kraan dagelijks misschien 5 keer om mijn drinkbus te vullen. Het verbruik van de kraan is deze maand in totaal al 3x het verbruik van mijn warmtepomp bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door springfield89 op 23-09-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
springfield89 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:20:

Ik doe de meeting met een smappee. Maar idle is het dus 150 Watt. Ik gebruik de kraan dagelijks misschien 5 keer om mijn drinkbus te vullen. Het verbruik van de kraan is deze maand in totaal al 3x het verbruik van mijn warmtepomp bijvoorbeeld.
150W idle is bizar veel. Ik zie dat het ding wel ook water koelt, maar dan nog. Volgens Grohe moest het een factor 10 minder zijn, https://www.grohe.be/nl_b...n/kitchen/grohe-blue.html - zoek op elektriciteit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

naftebakje schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:06:
^Lijkt het wel op ja. Service schijnt goed te zijn, dus even informeren of je een stuk kan vervangen om goedkoop weer verder te kunnen?
Gisteren gebeld. Weinig coulance, nieuw binnendeel (160e) of vervangend reservoir (250e). Goed verhaal met een apparaat van 3 jaar oud. :X

'er moet elke vijf jaar onderhoud plaatsvinden, het is nu wat eerder' |:(

Wat overigens helemaal een goede grap is, is dat ie nu met het reservoir uitgeschakeld ook geen warm water geeft. Lekker handig...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51
springfield89 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:20:
[...]

150W idle verbruik is echt belachelijk veel. Da's bijna het dubbel van het warmteverlies van een 200 liter boiler om je een idee te geven. Er moet dus iets mis zijn met je meettoestel of met je grohe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Zelf zijn wij ook op zoek naar een kokendwaterkraan. Hoofdzakelijk voor het gemak van meteen kokend water, maar als bijkomstigheid zou ik graag mijn gasverbruik reduceren. Ik neig naar een Quooker.

Er is een warmwaterleiding aanwezig in de keuken, en de CV zit redelijk dichtbij (< 6m). Als je de flowchart van Quooker dan volgt, kom je op de PRO3 uit, de kraan die alleen maar kokend water levert, en voor warm water gebruik je gewoon de CV. Deze flowcharts zijn echter al vrij oud, en lijken zich niet echt te richten op gasbesparing, maar puur wachttijd voor je warmwater.

Ik wil echter wel graag gas besparen, en dan kom je dus op een COMBI uit. Wanneer ik echter de "normale" COMBI bestel, zal ik mijn warmwaterleiding moeten verwijderen, omdat een dood eind niet mag, en dat vind ik jammer. (Ik weet ook nog niet zeker of ik wel bij de splitsing kan komen) De COMBI+ lijkt dan een mooi alternatief, maar wat mij dan tegen staat is dat deze voor warm water meteen al de CV begint aan te spreken. Hij mengt alleen uit zijn eigen boiler TOT het water uit de CV warm genoeg is. Dit vind ik jammer. Ik had liever een optie gezien waarin hij eerst zijn eigen boiler leegtapt, en tegen het einde begint met de CV aan te spreken...

Toughts?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slinkos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:36:
Zelf zijn wij ook op zoek naar een kokendwaterkraan. Hoofdzakelijk voor het gemak van meteen kokend water, maar als bijkomstigheid zou ik graag mijn gasverbruik reduceren. Ik neig naar een Quooker.

Er is een warmwaterleiding aanwezig in de keuken, en de CV zit redelijk dichtbij (< 6m). Als je de flowchart van Quooker dan volgt, kom je op de PRO3 uit, de kraan die alleen maar kokend water levert, en voor warm water gebruik je gewoon de CV. Deze flowcharts zijn echter al vrij oud, en lijken zich niet echt te richten op gasbesparing, maar puur wachttijd voor je warmwater.

Ik wil echter wel graag gas besparen, en dan kom je dus op een COMBI uit. Wanneer ik echter de "normale" COMBI bestel, zal ik mijn warmwaterleiding moeten verwijderen, omdat een dood eind niet mag, en dat vind ik jammer. (Ik weet ook nog niet zeker of ik wel bij de splitsing kan komen) De COMBI+ lijkt dan een mooi alternatief, maar wat mij dan tegen staat is dat deze voor warm water meteen al de CV begint aan te spreken. Hij mengt alleen uit zijn eigen boiler TOT het water uit de CV warm genoeg is. Dit vind ik jammer. Ik had liever een optie gezien waarin hij eerst zijn eigen boiler leegtapt, en tegen het einde begint met de CV aan te spreken...

Toughts?
En hoe voorkom je dan dat er eerst nog een plons koud water langs komt als de boiler leeg is?

Die weet natuurlijk niet hoe lang het nog duurt voordat er warm water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
MikeyMan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:41:
[...]

En hoe voorkom je dan dat er eerst nog een plons koud water langs komt als de boiler leeg is?

Die weet natuurlijk niet hoe lang het nog duurt voordat er warm water is.
Eens, het kan nu ook niet. Er zou een sensor in moeten zitten hoe vol de boiler nog is, en je zou dan moeten instellen op hoeveel % hij de CV gaat aanspreken omdat de wachttijd voor iedereen verschillend is. Veel te lastig dus, dus het zal er ook wel niet komen. Maar voor mij is de COMBI+ dus niet echt van meerwaarde t.o.v. de PRO3. Maar heel misschien dat andere merken het wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Aangezien dit meer om een ervaringen topic gaat over een keukenapparaat, tikje van BK naar HHW waar meer keukenapparatuur staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 30-09-2022 09:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Slinkos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:36:

Toughts?
Allereerst, de COMBI en COMBI+ zijn hetzelfde, je sluit het boilervat alleen op een andere manier aan. Dus je kan de manier van aansluiten altijd nog veranderen. Ik zou zelf de COMBI+ nemen, als je in de toekomst helemaal van het gas af gaat haalt de COMBI+ het warme water uit het boilervat dat efficiënter verwarmd is dan als je het elektrisch zou verwarmen met de COMBI. Het gasverbruik voor warm water is sowieso vrijwil nihil in vergelijking met warm water voor douchen, dus de reductie in gasverbruik is echt minimaal, bijna verwaarloosbaar zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
MarcoC schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:39:
[...]

Het gasverbruik voor warm water is sowieso vrijwil nihil in vergelijking met warm water voor douchen, dus de reductie in gasverbruik is echt minimaal, bijna verwaarloosbaar zelfs.
Dat vroeg ik mij dus af. Maar ik kon daar heel lastig informatie over vinden online. Heb je hier onderbouwing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Slinkos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:52:
[...]

Dat vroeg ik mij dus af. Maar ik kon daar heel lastig informatie over vinden online. Heb je hier onderbouwing voor?
Ja, dat heb ik. Allereerst kan je gevoelsmatig beredeneren dat je veel meer warm water gebruikt om te douchen dan uit de keukenkraan. Maar ik lees ook elke minuut mijn slimme meter uit en sla de data op in een database, waar ik vervolgens grafieken van heb. Ik kan dus op de minuut nauwkeurig zien hoeveel gas ik verbruik. Dan zie ik:
  • In rust een verbruik van 0,1m³ per dag (gasverbruik tijdens vakantiedagen in de zomer)
  • Op 26 september een gasverbruik van 0,63m³, waarvan 0,53m³ in de ochtend
  • Overig gasverbruik is dus 0,1m³, net zo hoog als het gasverbruik in rust
Dat betekent dat het gasverbruik voor warm water in de keuken zo klein is dat het bij mij in de data niet eens terug te vinden is. Dit is nu een voorbeeld van 1 dag, maar voor alle andere dagen is dat ook zo. Vandaar mijn conclusie: verwaarloosbaar klein :) .

Ik heb zelf gekozen voor de COMBI+ omdat ik het warme water naar de keuken niet kon afkoppelen en geen stilstaand warm water wil. Ook is het additionele gasverbruik verwaarloosbaar klein. Daarnaast kan in de toekomst een warmtepomp het warme water efficiënter verwarmen dan de Quooker. Drie goede redenen om de COMBI+ te nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 30-09-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het gasverbruik voor warm water is inderdaad laag maar het duurt wel even voordat je warm water hebt. Dat is wel een vorm van verspilling.
In de zomer verbruik ik 5 m3 per maand aan gas (alleen douchen) en in de wintermaanden loopt het tot ruim boven de 100 m3. Weet je direct waar het meeste gas naar toe gaat.

Wat betreft de Quooker.
Ik kon bij mij de warmwater leiding naar de keuken direct bij de ketel al loskoppelen.
De leiding ligt er dus nog wel maar is leeg. Ik kan deze ook relatief eenvoudig weer aansluiting als het nodig is.

Ik heb zelf gekozen voor de Quooker Combi. Het komt bij ons zelden voor dat we zonder warm water zitten. Je moet nogal je best om alleen koud water uit de Quooker te krijgen. Als de kraan maar lang genoeg open zet wordt het vanzelf minder warm maar echt koud, dan zijn er veel liters getapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
MarcoC schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:27:
[...]

Ja, dat heb ik. Allereerst kan je gevoelsmatig beredeneren dat je veel meer warm water gebruikt om te douchen dan uit de keukenkraan. Maar ik lees ook elke minuut mijn slimme meter uit en sla de data op in een database, waar ik vervolgens grafieken van heb. Ik kan dus op de minuut nauwkeurig zien hoeveel gas ik verbruik. Dan zie ik:
  • In rust een verbruik van 0,1m³ per dag (gasverbruik tijdens vakantiedagen in de zomer)
  • Op 26 september een gasverbruik van 0,63m³, waarvan 0,53m³ in de ochtend
  • Overig gasverbruik is dus 0,1m³, net zo hoog als het gasverbruik in rust
Dat betekent dat het gasverbruik voor warm water in de keuken zo klein is dat het bij mij in de data niet eens terug te vinden is. Dit is nu een voorbeeld van 1 dag, maar voor alle andere dagen is dat ook zo. Vandaar mijn conclusie: verwaarloosbaar klein :) .

Ik heb zelf gekozen voor de COMBI+ omdat ik het warme water naar de keuken niet kon afkoppelen en geen stilstaand warm water wil. Ook is het additionele gasverbruik verwaarloosbaar klein. Daarnaast kan in de toekomst een warmtepomp het warme water efficiënter verwarmen dan de Quooker. Drie goede redenen om de COMBI+ te nemen.
toon volledige bericht
Helder, heel veel dank voor je uitleg!
Athome schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:28:
Het gasverbruik voor warm water is inderdaad laag maar het duurt wel even voordat je warm water hebt. Dat is wel een vorm van verspilling.
In de zomer verbruik ik 5 m3 per maand aan gas (alleen douchen) en in de wintermaanden loopt het tot ruim boven de 100 m3. Weet je direct waar het meeste gas naar toe gaat.

Wat betreft de Quooker.
Ik kon bij mij de warmwater leiding naar de keuken direct bij de ketel al loskoppelen.
De leiding ligt er dus nog wel maar is leeg. Ik kan deze ook relatief eenvoudig weer aansluiting als het nodig is.

Ik heb zelf gekozen voor de Quooker Combi. Het komt bij ons zelden voor dat we zonder warm water zitten. Je moet nogal je best om alleen koud water uit de Quooker te krijgen. Als de kraan maar lang genoeg open zet wordt het vanzelf minder warm maar echt koud, dan zijn er veel liters getapt.
Wat je zegt klopt, maar die verspilling vanwege het wachten op water heb je met de Combi+ dus niet meer. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat het water vanaf de CV jou nooit bereikt omdat je voor die tijd de kraan alweer dicht hebt. Dus dan praten we alsnog over verspilling I gues :)

En, inderdaad, als ik kijk hoeveel liter warm water je kan tappen dan kan je sowieos een emmertje vullen. Meer dan dat pak ik eigenlijk nooit dus ik ben er niet bang voor dat de COMBI te weinig warm water zou leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Slinkos op 30-09-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Met Combi is het geen enkel probleem om een 10-liter emmer te vullen met warm water (60-65 graden).
Ik ken de werking van de Combi+ niet maar je ketel zal inderdaad bijspringen en dan kom er in eerste instantie nog steeds koud water de Quooker in.
Ik gok dat voor het meeste comfort, de ketel is dus relatief snel bijspringt.

[ Voor 53% gewijzigd door Athome op 30-09-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
De COMBI+ meet de temperatuur van het inkomende water zoals ik het begrijp. In het begin zal dat vrij koud zijn en het wordt steeds warmer en hij zal steeds minder kokend water bijmengen. Voor het comfort moet het dus niet echt uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat werkt de Combi+ anders dan ik dacht.
Ik dacht dat de Combi en Combi+ hetzelfde werken, met dit verschil dat de Combi+ een hot-fil unit is. Dus als je water tapt wordt de Quooker aangevuld met de (warm) water vanuit de ketel. Op deze manier kan je dus continu warm water tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Dat denk ik niet. Want het wordt ook afgeraden om warm water te gebruiken in je eten of drinken, omdat daar opgeloste deeltjes in kunnen zitten uit je waterleiding. Ik ben er 99% zeker van dat beiden zich met koud water vullen. Maar als dit niet klopt dan hoor ik het graag van iemand :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 22:34
Want het wordt ook afgeraden om warm water te gebruiken in je eten of drinken, omdat daar opgeloste deeltjes in kunnen zitten uit je waterleiding
Uit welke eeuw kwam dit advies?

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

rdoorn schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:22:
[...]
Uit welke eeuw kwam dit advies?
Ik heb geen idee. Vitens raadt het af, ook bij nieuwe leidingen: https://www.vitens.nl/ove...ater-uit-de-kraan-drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43

Wailing_Banshee

You're Next

Athome schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:28:
\Wat betreft de Quooker.
Wij hebben twee leidingen laten leggen van de ketel naar de keuken (is verplaatst). Die tweede is alleen nooit in gebruik genomen.

Ik zou zelf alleen voor de Combi+ gaan als het echt nodig is (alleen omdat je de leiding niet kunt afsluiten dicht bij de ketel). Als je denkt dat je hem nodig hebt omdat je veel warm water gebruikt, zou ik zeker geen Combi+ nemen, want dan gebruik je teveel warm water. Bespaart je niet alleen gas, maar ook water! (ook al kost dat nu in Nederland natuurlijk nog steeds geen scheet...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 19:27
Ik gebruik nu met grote tevredenheid de hotspot titaium al ruim anderhalf jaar voor zowel warm water als kokend water.

Om het energie verbruik wat te beperken zou ik in de nacht graag een tijdklok instellen zodat hij niet continue het water warm hoeft te houden. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik weet niet of de boiler dat wel zo lekker vind als die elke dag van de spanning af wordt gehaald?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Geen ervaring mee. Ik heb er zelf ook overgedacht.
Waar het mij om ging is het verbruik.
Wat verbruikt meer?
Continu aan laten zodat deze iedere keer het kort het water weer op temperatuur brengt of uitzetten en 's-morgens een bak stroom er in om het afgekoelde water weer op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 21:44
Stefanovic45 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:47:
Ik gebruik nu met grote tevredenheid de hotspot titaium al ruim anderhalf jaar voor zowel warm water als kokend water.

Om het energie verbruik wat te beperken zou ik in de nacht graag een tijdklok instellen zodat hij niet continue het water warm hoeft te houden. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik weet niet of de boiler dat wel zo lekker vind als die elke dag van de spanning af wordt gehaald?
Mijn elektricien heeft thuis gemeten, voordeel is verwaarloosbaar. Alleen bij week vakantie begin je “te besparen” (gemeten bij quooker). Ik zou het lange wachten in ochtend juist storend vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Sinds kort een keuken met een Quooker Flex met Pro3 boiler. Tot mijn verbazing vind ik eigenlijk de kraan het handigst om snel wat dingen zoals keukenmessen, snijplanken en pannen af te wassen met het kokende water. Onze CV ketel staat op de "eco" stand dus het duurt altijd een tijdje voordat er warm water uit de "gewone" ww kraan komt, ook omdat de keukenkraan ongeveer het verst weg is van de CV ketel. Gewoon een beetje kokend water gebruiken werkt echt perfect, en volgens mij is het ook redelijk efficiënt qua kosten (met de huidige gasprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Voor zover ik kan zien in mijn eigen verbruik zijn dat echt minimale besparingen. Lijkt me echt de moeite niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
olafmol schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:26:
Sinds kort een keuken met een Quooker Flex met Pro3 boiler. Tot mijn verbazing vind ik eigenlijk de kraan het handigst om snel wat dingen zoals keukenmessen, snijplanken en pannen af te wassen met het kokende water. Onze CV ketel staat op de "eco" stand dus het duurt altijd een tijdje voordat er warm water uit de "gewone" ww kraan komt, ook omdat de keukenkraan ongeveer het verst weg is van de CV ketel. Gewoon een beetje kokend water gebruiken werkt echt perfect, en volgens mij is het ook redelijk efficiënt qua kosten (met de huidige gasprijzen).
Maar waarom laat je de Quooker dan niet ook gewoon je warm water regelen, zonder die CV-ketel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Maar waarom laat je de Quooker dan niet ook gewoon je warm water regelen, zonder die CV-ketel...?
Mogelijk omdat dat niet altijd aangeraden wordt? Veel mensen gebruiken veel warm water (zonder dat dat echt nodig is), omdat ze dat gewend zijn (die CV geeft toch onbeperkt warm water dus je kunt de warme water kraan gewoon laten lopen). En wordt er dus besloten om het systeem te nemen waarbij je ook CV warm water kunt gebruiken. Plus dat niet iedereen die warmwater leiding kan afdoppen bij de bron.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:33:
[...]

Mogelijk omdat dat niet altijd aangeraden wordt? Veel mensen gebruiken veel warm water (zonder dat dat echt nodig is), omdat ze dat gewend zijn (die CV geeft toch onbeperkt warm water dus je kunt de warme water kraan gewoon laten lopen). En wordt er dus besloten om het systeem te nemen waarbij je ook CV warm water kunt gebruiken. Plus dat niet iedereen die warmwater leiding kan afdoppen bij de bron.
Het niet kunnen afdoppen is inderdaad wel een issue. En als je voor warm water alleen de CV gebruikt, dan kan dat ook (maar kost het wat meer tijd).

Ik lees alleen vrij vaak dat er mensen zijn die zo'n Quooker hebben met input voor warm water vanaf de CV (waarbij ik niet zeker weet of dat bij @olafmol ook het geval is. Als je dan de warme kraan opendraait, krijg je elektrisch verwarmd water en springt de CV ketel aan om het nieuwe water voor de Quooker te gaan leveren. Voordat er echt warm water bij de Quooker is, draai je de kraan alweer dicht. Dat is echt pure verspilling van (duur) gas.

Alleen als je vaak de hele spoelbak vol laat lopen om uitgebreid met de hand af te wassen, dan heeft dat zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:23:
[...]

Omdat we dit scenario helemaal niet hadden voorzien, en dus een Pro3 reservoir hebben. Ik weet ook niet zeker of er genoeg ruimte is bij ons voor een Combi(+) reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Het niet kunnen afdoppen is inderdaad wel een issue. En als je voor warm water alleen de CV gebruikt, dan kan dat ook (maar kost het wat meer tijd).

Ik lees alleen vrij vaak dat er mensen zijn die zo'n Quooker hebben met input voor warm water vanaf de CV (waarbij ik niet zeker weet of dat bij @olafmol ook het geval is. Als je dan de warme kraan opendraait, krijg je elektrisch verwarmd water en springt de CV ketel aan om het nieuwe water voor de Quooker te gaan leveren. Voordat er echt warm water bij de Quooker is, draai je de kraan alweer dicht. Dat is echt pure verspilling van (duur) gas.

Alleen als je vaak de hele spoelbak vol laat lopen om uitgebreid met de hand af te wassen, dan heeft dat zin.
Wij hebben een Pro3 reservoir, die levert alleen maar 3 liter kokend water. "Gewoon" warm water komt via de reguliere ww aansluiting. Als ik de specs van Quooker goed snap, dan moet je upgraden naar een grotere Combi 7L versie om de Quooker het warme water te laten mengen en regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
olafmol schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Omdat we dit scenario helemaal niet hadden voorzien, en dus een Pro3 reservoir hebben. Ik weet ook niet zeker of er genoeg ruimte is bij ons voor een Combi(+) reservoir.
In dat geval inderdaad gewoon warm water blijven gebruiken zoals je al deed. En af en toe een beetje kokend water gebruiken om iets kleins af te spoelen, dat kan natuurlijk best.

Ik heb overigens een ouder model Grohe Red Duo, dus die wel warm water levert, maar zelfs ik pas die strategie van jou wel eens toe. Dan heb ik iets smerigs in mijn rechterhand en is de kokendwaterknop aan de linkerkant gewoon net wat handiger.

Overigens, ik heb geen idee of je jonge kinderen in huis hebt, maar let wel even op dat zij zo'n gewoonte niet zomaar overnemen. Dat zou tot onaangename verrassingen kunnen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pff, oude Quooker, 12 jaar oud was aan vervanging toe. Vorige eigenaren hebben nooit de filters vervangen. Binnenwerk moest sowieso geheel vervangen worden volgens quooker (oud model), kosten 130 euro. De tank was van binnen ook zwart, zal wel koolstof uit het filter zijn geweest maar hoort niet. Daarnaast was de kraan onhandig en versleten.

Dus toch maar een nieuwe set gekocht. Zelfde model (pro 3) en een Nordic square kraan (single, alleen voor het koken water).

Alles aangesloten, boilervat loopt vol, brengt het netjes op temperatuur en gaat dan op standby. Enig probleem: als ik de kraan open draai komt er geen water uit.

Inmiddels een servicerequest aangemaakt, maar de reactietijd van 2 tot 4 dagen is niet gehaald. Ik wacht na een week nog op een antwoord. Tot zover de goede naam van Quooker.

edit: en dus toevallig deze avond gebeld. De kraan (alle quooker) kranen hebben een beveiliging en je moet dus twee keer drukken. 8)7 Misschien handig om dat gewoon in de handleiding te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 20-10-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:26

CeesKees

I rest my Kees

Skyaero schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:48:
edit: en dus toevallig deze avond gebeld. De kraan (alle quooker) kranen hebben een beveiliging en je moet dus twee keer drukken. 8)7 Misschien handig om dat gewoon in de handleiding te zetten.
Ahem… kuch kuch. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XKltnPgqyW-FkjbPb1Rw2Tb9Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qr9M50jQl7WLbTz48UJsHkcV.jpg?f=fotoalbum_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Die zat dus niet in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Wij hebben voor onze (bij)keuken af en toe veel meer dan de ±30 liter warm water nodig welke een quooker kan leveren. Omdat deze momenten altijd vooraf bekend zijn zat ik te denken om naast de quooker een andere boiler te plaatsen welke we alleen aan zetten als we meer warm water nodig hebben. Qua installatie kom ik er alleen niet uit wat ik het beste kan doen:
1: Een gewone quooker COMBI aanschaffen, en de waterleiding via de 2e boiler laten lopen. Meestal zit er dan gewoon koud water in de boiler behalve dan wanneer we de 2e boiler aangezet hebben, dan zal er warm water de quooker binnenstromen.
2: Een quooker COMBI+ aanschaffen waarbij de warmwaterleiding gevoed wordt door de 2e boiler. Ik vraag mij alleen af of dit goed gaat aangezien bij warmwatervraag er doorgaans geen warm water de boiler instroomt maar gewoon koud water.

TLDR: Hoe quooker in serie zetten met 2e boiler welke meestal uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
@Tehh wat is af en toe? Ik heb nu mijn close in boiler een week op een verbruikmeter aangesloten om te zien of het verbruik veel minder is als deze van 11.30 tot 20.00 aan staat ipv 24/7. Ik weet volgende week of het een significant verschil oplevert.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:21:
@Tehh wat is af en toe? Ik heb nu mijn close in boiler een week op een verbruikmeter aangesloten om te zien of het verbruik veel minder is als deze van 11.30 tot 20.00 aan staat ipv 24/7. Ik weet volgende week of het een significant verschil oplevert.
Eens per maand ofzo. Dus wel de moeite waard om hem de rest van de tijd uit te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:07:
[...]

Eens per maand ofzo. Dus wel de moeite waard om hem de rest van de tijd uit te zetten.
Ik zou m'n geld uitgeven aan een emmer (of 3). En dan die 30 liter uit de badkamer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klepmans
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-04 16:00
wellproc schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:22:
Hier hebben we sinds 2015 een Quooker in de keuken. Het reservoir is de Combi, met twee kranen (Fusion Twintaps als ik het goed heb). We hebben dus een mengkraan met warm/koud water en een losse kraan met kokend water.

In 2019 heb ik het binnenwerk van het Combi-reservoir vervangen, samen met het mengventiel en de inlaatcombinatie. Dit had te maken met vervuiling door kalk uit het binnenwerk, dat zou in de nieuwe versie niet meer voor mogen komen. Ik was wat teleurgesteld, omdat ik niet had gerekend op deze kosten bij een dergelijke dure kraan. Wel wat coulance gekregen, maar ja...

Wat me opviel bij de vervanging van het binnenwerk was de zeer beperkte hoeveelheid kalk in het reservoir (eigenlijk bijna niets, alleen wat op de bodem). Ten opzichte van alle horrorbeelden/filmpjes op Youtube was dat een meevaller. Dus het plan was om weer eens 5 jaar te wachten met onderhoud (vervanging filter moet officieel na 5 jaar volgens Quooker).

Helaas: sinds eind vorig jaar valt af en toe de kokendwaterkraan uit, waardoor de hele Quooker in storing gaat (2x knipperen). Het heeft te maken met de verbinding die niet goed meer is, waardoor het reservoir denkt dat er geen kraan is aangesloten en daarom stopt met opwarmen.
De eerste keer kon ik het oplossen door het stekkertje schoon te maken/opnieuw in te steken.
De keren daarna kostte het meer moeite. Vaak is het wat prutsen met de kraan voordat het probleem weg is. Inmiddels is de verlichting van de kraan definitief uit (rode led), wat ook duidt op een kabelbreuk of slechte verbinding ergens anders. De kraan doet het nog wel.

Volgens Quooker is een nieuwe kraan de enige oplossing, ik krijg wel wat korting van ze.
Het lijkt me wat overbodig om de hele kraan te vervangen, ik kan toch ook ergens het draadje herstellen of vervangen?

Daarom mijn vraag: wie heeft wel eens de kokendwaterkraan (dus niet de combi, maar de losse) uit elkaar gehaald? Ik heb dit filmpje gevonden van de combikraan uit dezelfde serie: YouTube: Klussen met Peet: demontage quooker kraan fusion
Het principe zal wel gelijk zijn, maar het liefst ben ik nog beter voorbereid voordat ik ga klussen.
Want als het mislukt dan zitten we zonder warm water in de keuken en dat wordt me niet in dank afgenomen ;) . En een nieuwe kraan door Quooker laten leveren met korting en die kraan na een geslaagde reparatie van de oude kraan weer terugsturen, dat zal ook wel gedoe/discussie opleveren verwacht ik.

Kortom: gezien alle ervaringen in dit topic hoop ik dat iemand ook ervaring heeft met het demonteren van de kraan en die met mij zou willen delen. Alvast hartelijk dank!
toon volledige bericht
Ook ik heb een quooker met een 3 liter reservoir en een single tap (nordic) kraan. Een jaar geleden ongeveer is het binnenwerk vervangen (was gemaakt in 2014, dus 7 jaar oud) met flink wat kalkafzetting aan de binnenzijde. Helaas hebben we hier vrij hard water.

Maar onlangs begon de kraan ook 2x te knipperen. Instructies van de website opgevolgd met stekkers eruit en weer erin, maar dit mocht niet baten. Toen contact opgenomen met de klantenservice en met coulance een nieuwe kraan aangeboden gekregen... van 400 naar 360 euro! Nog wel even de vraag gesteld of ik de kraan kon retourneren als het probleem toch niet in de kraan zou zitten, want ik had zo'n vermoeden, maar de medewerker verzekerde mij dat hiermee het probleem zou worden opgelost.

Gisteren de nieuwe kraan gekregen, aangekoppeld... niks.
2x knipperen ging direct weer door. Van alles getest om te zien waar het probleem zou zitten en bij de oude kraan was het knippergrag iets anders, want daar was de led nog een tijd aan in een soort diagnostiek-modus, zo leek het, en dat was bij de nieuwe kraan helemaal niet het geval.

Na enig googlewerk vond ik

LET OP als u een Fusion of nordic kraan heeft en het reservoir serienummer begint met VCF dan heeft u ook een nieuwe kap bij uw kraan nodig.

En laat ik die nu precies hebben... dus ik heb vandaag wederom contact gehad met de klantenservice en die kon mij bevestigen dat dit het geval was. Die kap had eigenlijk gelijk meegestuurd moeten worden. :( Op dit moment is de kap onderweg en ik hoop dat daarmee het geknipper verleden tijd is.

EDIT: Probleem is opgelost. Nieuwe kap er op en gaan. Enige verschil is dat ik nu twee keer de knop naar beneden moet doen alvorens te draaien voor ik warm water kreeg. Dat was eerder niet zo bij het ouder model. Maar alles is zoals het moet. (... en dat mag ook wel voor dat geld). ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Klepmans op 20-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Tehh schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:20:
Wij hebben voor onze (bij)keuken af en toe veel meer dan de ±30 liter warm water nodig welke een quooker kan leveren. Omdat deze momenten altijd vooraf bekend zijn zat ik te denken om naast de quooker een andere boiler te plaatsen welke we alleen aan zetten als we meer warm water nodig hebben. Qua installatie kom ik er alleen niet uit wat ik het beste kan doen:
1: Een gewone quooker COMBI aanschaffen, en de waterleiding via de 2e boiler laten lopen. Meestal zit er dan gewoon koud water in de boiler behalve dan wanneer we de 2e boiler aangezet hebben, dan zal er warm water de quooker binnenstromen.
2: Een quooker COMBI+ aanschaffen waarbij de warmwaterleiding gevoed wordt door de 2e boiler. Ik vraag mij alleen af of dit goed gaat aangezien bij warmwatervraag er doorgaans geen warm water de boiler instroomt maar gewoon koud water.

TLDR: Hoe quooker in serie zetten met 2e boiler welke meestal uit staat?
Als je die 2e boiler gewoon in de koude toevoer van de quooker zet dan wordt ie netjes doorspoeld telkens je warm water neemt, en werkt je idee.

Maar met de anderen, heb je zo snel zoveel warm water nodig dat niet even met een emmer uit de badkamer kan komen? Is er een reden dat je niet gewoon de warmwaterleiding van de badkamer doortrekt naar de quooker (zal imho efficiënter zijn dan een extra keukenboiler; voor maximale efficiëntie gebruik je een tweewegklep die standaard koud water aanlevert, en pas als je in de bijkeuken op de knop "enorm veel warm water nodig" drukt schakelt ie om; tegen de tijd dat het reservoir van de quooker op is heb je oneindig warm water van de CV).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 09:25
Weet iemand het verbruik van de Quooker in kwh? Ik lees verhalen van 5 cent per dag.. maar sommigen zijn al 10 jaar oud dus niet meer actueel. Ik zou graag horen wat het verbruik is in kwh per dag/week/maand. Ik las ergens 511kwh en dat zou het een vrij prijzig gebeuren maken.. zeker meer dan die 5 cent per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@icepick Ergens tussen de 220 kWh (volgens mij was dat @twain4me ) en 550 kWh (wij) per jaar. Hangt sterk af van je gebruik. Hier geen vaatwasser, Combi op koudwater voor warm- en kokendwater, veel thee en filterkoffie, dus de Quooker wordt flink gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 18-11-2022 13:18 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:32:
[...]
Als je die 2e boiler gewoon in de koude toevoer van de quooker zet dan wordt ie netjes doorspoeld telkens je warm water neemt, en werkt je idee.

Maar met de anderen, heb je zo snel zoveel warm water nodig dat niet even met een emmer uit de badkamer kan komen? Is er een reden dat je niet gewoon de warmwaterleiding van de badkamer doortrekt naar de quooker (zal imho efficiënter zijn dan een extra keukenboiler; voor maximale efficiëntie gebruik je een tweewegklep die standaard koud water aanlevert, en pas als je in de bijkeuken op de knop "enorm veel warm water nodig" drukt schakelt ie om; tegen de tijd dat het reservoir van de quooker op is heb je oneindig warm water van de CV).
@Wailing_Banshee
Persoonlijk ben ik het helemaal eens met jullie opmerkingen m.b.t. emmers maar daar zal mijn vrouw niet van staan te juichen, en die heeft het warme water nodig. Zij heeft lang als kapster gewerkt en wil dit thuis nog wel eens doen. Daar had zij een mooie ruimte voor (6m x 3m) welke misschien 2x per maand gebruikt werd. Na enkele jaren wikken, wegen en soebatten hebben we besloten dat de keuken in die ruimte komt en in de ruimte daarnaast (voorheen badkamer) kan zij dan knippen/kleuren etc.
Er zijn meer kosten dan baten, maar zij heeft er lol aan, dus wie ben ik? Ik zie het als investeren in een hobby (of eigenlijk het subsidiëren van een hobby want de investering kan niet uit). De geiser welke het warme water verzorgde voor de badkamer moet wijken voor een kozijn en het 'gasloze' bestaan, vandaar dat ik aan deze oplossing dacht.
Een elektrische geiser welke genoeg water levert om haren mee uit te spoelen (>5L/minuut) vragen nogal een zware aansluiting en we hebben geen (warmwater)leiding vanaf de cv naar de begane grond.
Voor de mensen die menen dat met een gewone kokendwaterkraan ook wel haren uitgespoeld kunnen worden, ik ben het alweer met jullie eens, maar volgens mijn vrouw moet je pas geverfde haren toch uitgebreid uitspoelen (minimaal 5 min met warm water) waardoor je nooit genoeg warm water zou hebben...
Happy wife, happy life eh?
Anyway, bedankt voor de bevestiging dat 't kan. Een gewone 'COMBI' zou dan dus prima kunnen werken. Ik laat haar eerst wel ervaren hoe het gaat met slechts één kokendwaterboiler, een 2e aansluiten kan dan later nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij niet _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Tehh Heb je dan wel nood aan een kokendwaterkraan? Of tak je gewoon af van de quooker in de keuken?
Want als het enkel om haren te spoelen is, is een goedkope boiler toch net wat goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:05:
@Tehh Heb je dan wel nood aan een kokendwaterkraan? Of tak je gewoon af van de quooker in de keuken?
Want als het enkel om haren te spoelen is, is een goedkope boiler toch net wat goedkoper?
Ah ja sorry, de warmwaterleiding wordt gewoon afgetakt vanaf de kokendwaterkraan. De spoelbak in de 'bijkeuken/hobbyhok' zit achter de spoelbak van de keuken. Was wel zo makkelijk met afvoer ook.
Zelf had ik ook liever gewoon een 20-30L boiler opgehangen, maar we hebben op dit moment een kokendwaterkraan en daar wil mijn vrouw niet zonder komen te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Niet een exact beeld maar heb toevallig wat metingen gedaan met stroomverbruik.
Ik heb een combinatieverbruik van vaatwasser, Quooker Combi en Quooker cube van ongeveer 15 kWh per week
In standby zie ik een verbruik van 0.02 kW per uur. Tijdens het aan kook brengen van het water loopt het verbruik op tot 2.2 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:46
Athome schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:10:
Niet een exact beeld maar heb toevallig wat metingen gedaan met stroomverbruik.
Ik heb een combinatieverbruik van vaatwasser, Quooker Combi en Quooker cube van ongeveer 15 kWh per week
In standby zie ik een verbruik van 0.02 kW per uur. Tijdens het aan kook brengen van het water loopt het verbruik op tot 2.2 kW
Toevallig tijdje terug ook gemeten (Alleen Qooker Combi).
Idle verbruik 0,017kWh
tappen van 1 theekan (1,5liter) kokend water rond de 0,12kWh
Ons jaarlijks verbruik van de Quooker alleen komt rond de 600kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 22:36

Consulectro

Lekker bezig...

icepick schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:47:
Weet iemand het verbruik van de Quooker in kwh? Ik lees verhalen van 5 cent per dag.. maar sommigen zijn al 10 jaar oud dus niet meer actueel. Ik zou graag horen wat het verbruik is in kwh per dag/week/maand. Ik las ergens 511kwh en dat zou het een vrij prijzig gebeuren maken.. zeker meer dan die 5 cent per dag.
Wij hebben net een week een nieuwe Quooker Fusion Combi+.
Deze is hot-fill op onze warmtepomp aangesloten.
Verbruik in een week is nu 6kWh, dus op jaarbasis ongeveer 300kWh.
Huishouden van twee personen.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hebben hem sinds 2011. Hij verbruikt zo'n 2000W op z'n top (dat is 33Wh per minuut). De rest van de tijd verbruikt hij minder dan 0,5W (0,008Wh per minuut). Zo'n piek duurt minder dan 5 minuten. De rest is afhankelijk van je gebruik. Hij springt meestal 1 of 2 per dag "extra" aan (dus om het water warm te houden), maar dat is meestal niet op vol verbruik.

Als ik dan ons verbruik pak. Zeg dat hij 5 keer per dag aan gaat ('s morgens en 's avonds een kop thee, dan ook nog wat verbruik tijdens koken en 2x een verwarmings run) Dan zit je op 25 minuten op 33Wh = 825Wh en 1415 minuten op 0,008Wh = 11Wh. Dus totaal 836Wh per dag. Dan zit je op 305kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:51
De Quooker Combi gebruikt gemiddeld om en bij de 12 kWh per maand hier. Deze wordt vooral gebruikt om snel iets af te wassen wat niet in de vaatwasser gaat, water om pasta te koken en thee te zetten. Idle verbruik is ongeveer 180Wh per dag
De Cube (die beduidend meer gebruikt wordt dan de warmwaterfunctie) zit rond de 2,8kWh per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 22:28
Mijn oude domme Quooker combi doet 0,29 Kwh per dag in rust
Ofwel 440 kwh per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoKNFT--naJ9JOnEjs4ELX8y8CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRSPW14N7DG3XoJpE96DXOG3.png?f=fotoalbum_largeOfwel 440kwh per jaar

[ Voor 66% gewijzigd door Woodski op 06-12-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
GORby schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:38:
[...]

De Quooker Combi gebruikt gemiddeld om en bij de 12 kWh per maand hier. Deze wordt vooral gebruikt om snel iets af te wassen wat niet in de vaatwasser gaat, water om pasta te koken en thee te zetten. Idle verbruik is ongeveer 180Wh per dag
De Cube (die beduidend meer gebruikt wordt dan de warmwaterfunctie) zit rond de 2,8kWh per maand.
Gaat dit over de nieuwe of oude Cube? De nieuwe zou beduidend minder gebruiken (nooit zelf getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Als je regelmatig een waterkoker gebruikt zal het verschil in stroomverbruik verwaarloosbaar zijn omdat een waterkoker ook veel stroom verbruikt. Ik heb sinds begin augustus een Quooker en ik zie geen toename in stroomverbruik. Ik heb wel zonnepanelen dus het is een beetje lastig te meten.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste