Toon posts:

Ervaringen met kokendwaterkranen

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Binnenkort komt er hier een nieuwe keuken incl quooker.
In verband met ruimtebesparing in het kastje willen we de quooker zelf graag in de garage plaatsen (de garage zit aan de andere kant van de spouwmuur).
Dus dat zou betekenen dat alle aansluitmaterialen (overdrukventiel, mengventiel, koud en warmwateraansluiting) in de keuken zitten en dat ik dan de quooker combi+ zelf aan de andere kant van de muur zet.
Nu heeft quooker zelf verlengsets, alleen dit is voornamelijk bedoeld om de kraan verderop te plaatsen en niet de boiler tov de aansluitingen.
Nu is voornamelijk mijn vraag, welke verlengslangen heb ik nog meer nodig, er zitten 3 slangen op het reservoir (koud toevoer, kokend voor warmwater en kokend voor kraan zelf).
Nergens staat beschreven welke aansluitingen dit zijn, weet iemand dit of is dit idee te doen is of moeten we toch ruimte inleveren in de kastjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:35
Lieuwe15 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:20:
In verband met ruimtebesparing in het kastje willen we de quooker zelf graag in de garage plaatsen (de garage zit aan de andere kant van de spouwmuur).
Dus dat zou betekenen dat alle aansluitmaterialen (overdrukventiel, mengventiel, koud en warmwateraansluiting) in de keuken zitten en dat ik dan de quooker combi+ zelf aan de andere kant van de muur zet.
Nu heeft quooker zelf verlengsets, alleen dit is voornamelijk bedoeld om de kraan verderop te plaatsen en niet de boiler tov de aansluitingen.
Nu is voornamelijk mijn vraag, welke verlengslangen heb ik nog meer nodig, er zitten 3 slangen op het reservoir (koud toevoer, kokend voor warmwater en kokend voor kraan zelf).
Nergens staat beschreven welke aansluitingen dit zijn, weet iemand dit of is dit idee te doen is of moeten we toch ruimte inleveren in de kastjes?
Als Quooker voor die slangen geen verlengset heeft gaat het niet, zijn speciale Koppelingen die uitsluitend Quooker heeft.
Slangen zijn redelijk lang, dus met wat knutselen en op de juiste plaats de inlaat combi zetten en de warm water aansluiting is het mischien wel haalbaar.
En het zijn maar 2 slangen, de 3 e Kokend water ,is wel te verlengen via het verlengset van Quooker
Of de muur moet 40 cm dik zijn, nee dan gaat het niet.

[Voor 3% gewijzigd door ouwefreaker op 05-07-2021 22:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lieuwe15 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:20:
Moet prima te doen zijn, maar let wel op dat je wat langer zal moeten wachten op warm/kokend water aangezien het water in de slangen afkoelt.

Makkelijkste is waarschijnlijk om de Quooker alvast te kopen en dan met de slangen naar een bouwmarkt te gaan. Ook Quooker heeft het wiel niet zelf uitgevonden en gebruikt gewoon standaard koppelingen. De vraag is alleen even welke van de honderden standaarden ;)

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 05-07-2021 22:23]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 22:19
Het betreft ook een spouwmuur van 33cm dik, dus de slangen zouden verlengd moeten worden.
Gisteren had ik de quooker service desk aan de lijn en die waren heel resoluut. Die slangen konden en mochten niet verlengd worden en ze wouden er ook 0 informatie over geven.
Het reservoir moest rechtstreeks aangesloten worden op het mengventiel en inlaatcombinatie.
Dus in geval van problemen en eventuele garantie ga ik dit ook niet verder doen. Dus waarschijnlijk dan maar een ondiepere lade in het kastje accepteren of ook de warmwaterleiding door de muur heen steken.

• ouwefreaker
  • Laatst online: 22:35
Lieuwe15 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:08:
Het betreft ook een spouwmuur van 33cm dik, dus de slangen zouden verlengd moeten worden.
Gisteren had ik de quooker service desk aan de lijn en die waren heel resoluut. Die slangen konden en mochten niet verlengd worden en ze wouden er ook 0 informatie over geven.
Het reservoir moest rechtstreeks aangesloten worden op het mengventiel en inlaatcombinatie.
Dus in geval van problemen en eventuele garantie ga ik dit ook niet verder doen. Dus waarschijnlijk dan maar een ondiepere lade in het kastje accepteren of ook de warmwaterleiding door de muur heen steken.
Klopt wat Quooker zegt, daarom , kijk of je het zou kunnen redden met op de juiste plaats de inlaat combinatie en de warmte regelaar kan plaatsen, Slangen komen van boven (sorry), dus evt. je quooker aan de andere kant de onderzijde tegen het gat aan zetten.
Nogmaals de kokend water leiding is wel te verlengen.
Ps , ik heb al honderden Quookers aangesloten.
En even uit mn hoofd slangen zijn minimaal 48 cm lang.(vanmiddag gemeten ;) )

[Voor 15% gewijzigd door ouwefreaker op 09-07-2021 17:21. Reden: Slangen zitten boven ipv. onder]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

De achterwand weglaten in het keukenkastje scheelt ook centimeters.

A'dam ZonPHP PVOutput

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 20:40
Oeroeg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Dat ziet er goed uit! Op de belgische site van quooker staat meer info, ook prijzen en installatieinstructies. In Nederland vooralsnog niets.

[...]

Ik hoop niet dat dit DRM op de CO2-patronen betekent.
Ik zie dat het filter bij deze nieuwe Cube los zit (voor de koudwatertoevoer van de Cube). Mogelijk dat je het filter dan kunt omzeilen. Moet je wel een slang hebben die past.

Ook kun je alleen nog maar gefilterd water tappen (bij de oude Cube was het óf gefilterd of bruisend, bij de nieuwe is het gefilterd bruisend of gewoon gefilterd).

Nu maar hopen dat deze ook snel op de Nederlandse markt verschijnt. En dat we er onze eigen CO2-cilinders aan kunnen hangen.

• TimoDimo
@e-bird en @Oeroeg: inmiddels staat hij nog steeds alleen op de Belgische site, en wel hier: https://www.quooker.be/nlbe/catalog/tanks/

De handleiding is hier te vinden: https://www.quooker.be/me..._BENL_na_juni_2021__1.pdf
Filmpje: https://www.quooker.be/nl...-na-juni-2021-installeren

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 16:44

Boy

App developer

TimoDimo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:07:
@e-bird en @Oeroeg: inmiddels staat hij nog steeds alleen op de Belgische site, en wel hier: https://www.quooker.be/nlbe/catalog/tanks/

De handleiding is hier te vinden: https://www.quooker.be/me..._BENL_na_juni_2021__1.pdf
Filmpje: https://www.quooker.be/nl...-na-juni-2021-installeren
Heb vorige week gemaild met Quooker erover, maar hij zou pas begin volgend jaar hier te koop zijn hier helaas. Ik zou m graag willen testen en kijken hoe het verschil is met Spa Rood / Soda Stream (die laatste gebruiken we nu).

Maar denk erover om m te bestellen bij een Belgische keukenzaak, woon vlak bij de grens.

• TimoDimo
Boy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Heb vorige week gemaild met Quooker erover, maar hij zou pas begin volgend jaar hier te koop zijn hier helaas. Ik zou m graag willen testen en kijken hoe het verschil is met Spa Rood / Soda Stream (die laatste gebruiken we nu).

Maar denk erover om m te bestellen bij een Belgische keukenzaak, woon vlak bij de grens.
Dat kan ook prima. Ik neem aan dat je wel gewoon van de Nederlandse Quooker serviceafdeling gebruik kunt maken dan?

Vreemd eigenlijk dat het in Nederland zoveel later op de markt komt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De kraan van mijn Quooker is defect. De weerstandswaarden van de kraan wijken af van wat deze mogen zijn. De oorzaak zou liggen dat de kraan niet kan tegen zeep van het schoonmaken, aldus de fabrikant. Of dat echt zo is weet ik niet, een fabrikant zal niet zo snel een productiefout toegeven.

Weet iemand hoe je de kraan verder kan demonteren om de weerstanden te controleren / vervangen?

Volgens mij heb je speciaal gereedschap nodig om de kraan verder te demonteren. Iemand daar kennis van?

Ook redelijk wat corrosie op het binnenwerk van de kraan:

Echter het bovenste gedeelte van de kraan, de draaiknop met weerstanden, krijg ik niet verder gedemonteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boy

Boy

App developer

TimoDimo schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Dat kan ook prima. Ik neem aan dat je wel gewoon van de Nederlandse Quooker serviceafdeling gebruik kunt maken dan?

Vreemd eigenlijk dat het in Nederland zoveel later op de markt komt.
Dat weet ik nog niet, moet nog verder contact op nemen met de zaak, ze hadden gebeld, maar kon niet opnemen, op voicemail gaven ze aan dat ze konden bestellen voor mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boy

Boy

App developer

fsfikke schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:32:
[...]

[...]

Nog minder?!

Behalve de compactere bouwvorm verder geen groot verschil gelukkig.
je vindt de bruis te weinig? Maar geen spijt ervan tov Sodastream bijv?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dre schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:37:
De kraan van mijn Quooker is defect. De weerstandswaarden van de kraan wijken af van wat deze mogen zijn. De oorzaak zou liggen dat de kraan niet kan tegen zeep van het schoonmaken, aldus de fabrikant. Of dat echt zo is weet ik niet, een fabrikant zal niet zo snel een productiefout toegeven.

Weet iemand hoe je de kraan verder kan demonteren om de weerstanden te controleren / vervangen?

Volgens mij heb je speciaal gereedschap nodig om de kraan verder te demonteren. Iemand daar kennis van?
[Afbeelding]

Ook redelijk wat corrosie op het binnenwerk van de kraan:
[Afbeelding]

Echter het bovenste gedeelte van de kraan, de draaiknop met weerstanden, krijg ik niet verder gedemonteerd.
Verwacht geen weerstanden, maar een vervuild schakelcontact dat bij inschakelen een te grote overgangsweerstand geeft. Verder zit er natuurlijk ook de rode ledring aangesloten op datzelfde kabeltje.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ericplan
Het zijn reed-contacten heb ik me laten vertellen. Wikipedia: Reed-contact
Die overbruggen weerstanden in de kraan. Dit is het schema:

Waarbij de 5600, 1200 en 470 Ohm weerstanden in de kraan zitten. Die met reed-contacten overbrugt worden. Via een magneet.

Weerstanden en reed-contacten zou je toch op een manier moeten kunnen wisselen zou ik denken :)

[Voor 6% gewijzigd door Dre op 25-07-2021 09:40]

• badjas2000
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09-2021
Misschien stond dit al ergens in de thread, maar is het ook mogelijk om bij een kokend waterkraan met close in boiler de kook functie uit te schakelen? Maar het gewone 55-60 graden warm water wel aan te houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 22:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

badjas2000 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:51:
Misschien stond dit al ergens in de thread, maar is het ook mogelijk om bij een kokend waterkraan met close in boiler de kook functie uit te schakelen? Maar het gewone 55-60 graden warm water wel aan te houden?
Waarom zou je dit willen? En wat bedoel je precies?

In geval van een Quooker met een combi(+) reservoir zou je (denk ik) het kabeltje van kraan naar reservoir los kunnen halen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Het is toch maar één reservoir? Voor gewoon warm water wordt er koud water bijgemengd. Die combi(+) dingen hebben toch geen dubbele boiler?

Punctuality is the politeness of kings

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dreamscape schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:04:
Het is toch maar één reservoir? Voor gewoon warm water wordt er koud water bijgemengd. Die combi(+) dingen hebben toch geen dubbele boiler?
Klopt, maar als je het activeren van het kokend water uitschakelt kan je er enkel warm en koud tapwater uit krijgen. Als je uit veiligheidsoverwegingen geen kokend water uit de kraan wilt hebben is dat een optie. Als het om energie besparen gaat maakt het geen verschil.

[Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 30-07-2021 14:42]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
fsfikke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Klopt, maar als je het activeren van het kokend water uitschakelt kan je er enkel warm en koud tapwater uit krijgen. Als je uit veiligheidsoverwegingen geen kokend water uit de kraan wilt hebben is dat een optie. Als het om energie besparen gaat maakt het geen verschil.
Ja, dan snap ik het. En met kabeltje los, kun je geen kokend water tappen, natuurlijk. Dan heb je dus een dure Quooker die zich gedraagt als een simpele Daalderop close-in boiler van de bouwmarkt. Ietwat zonde, maar ik snap de use case.

[Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 30-07-2021 15:10]

Punctuality is the politeness of kings

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-03 07:24

Wailing_Banshee

You're Next

fsfikke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:41:
[...]
Als je uit veiligheidsoverwegingen geen kokend water uit de kraan wilt hebben is dat een optie. Als het om energie besparen gaat maakt het geen verschil.
dat is waarom wij voor 2 kranen zijn gegaan :p Ik wil geen kokend water uit de kraan die ik gebruik om m'n handen te wassen! (ook niet per ongeluk!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wailing_Banshee schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

dat is waarom wij voor 2 kranen zijn gegaan :p Ik wil geen kokend water uit de kraan die ik gebruik om m'n handen te wassen! (ook niet per ongeluk!)
Dat, veiligheid. En één kraan staat misschien mooier, maar een pot thee zetten of de pasta-pan vullen met kokend water is zoveel praktischer met een aparte kraan.

A'dam ZonPHP PVOutput

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:54
ericplan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

Dat, veiligheid. En één kraan staat misschien mooier, maar een pot thee zetten of de pasta-pan vullen met kokend water is zoveel praktischer met een aparte kraan.
Wailing_Banshee schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Waarom zou het veiliger zijn? Vanwege het risico dat je bij 1 kraan aan de verkeerde hendel draait? Ten eerste lijkt me echt sterk dat je dat kan overkomen. Ten tweede, dat risico loop je bij 2 kranen net zo goed :P

Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk waarom een pot thee zoveel praktischer is met een aparte kraan? Kan je er makkelijker bij ofzo? Of 2 kranen tegelijk gebruiken?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

evleerdam schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk waarom een pot thee zoveel praktischer is met een aparte kraan? Kan je er makkelijker bij ofzo? Of 2 kranen tegelijk gebruiken?
De thee- of koffiepot staat gewoon op het aanrecht, niet in een gootsteen. Dus je kan de gootsteen gebruiken en kokend water tappen. Komt toch regelmatig voor in ons huishouden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• TimoDimo
Boy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Dat weet ik nog niet, moet nog verder contact op nemen met de zaak, ze hadden gebeld, maar kon niet opnemen, op voicemail gaven ze aan dat ze konden bestellen voor mij.
Ik heb even gezocht of hij online ook ergens te krijgen is, maar nog niets gevonden. Als ik op de afbeeldingen van de Cube afga althans. Wellicht is het zo dat als je hem in een Belgische webshop koopt dat je dan automatische de nieuwe krijgt?

Met welke winkel heb jij contact gezocht? Kunnen die 'm ook opsturen? :P

• TimoDimo
TimoDimo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:01:
[...]

Ik zie dat het filter bij deze nieuwe Cube los zit (voor de koudwatertoevoer van de Cube). Mogelijk dat je het filter dan kunt omzeilen. Moet je wel een slang hebben die past.

Ook kun je alleen nog maar gefilterd water tappen (bij de oude Cube was het óf gefilterd of bruisend, bij de nieuwe is het gefilterd bruisend of gewoon gefilterd).

Nu maar hopen dat deze ook snel op de Nederlandse markt verschijnt. En dat we er onze eigen CO2-cilinders aan kunnen hangen.
Ik heb het nog even aan de Nederlandse Quooker klantenservice gevraagd over het filter: bij de nieuwe Cube zit het filter inderdaad los en kun je het als optie erbij kopen. Standaard zit het er niet eens bij. Ik neem aan dat dat voor de Belgische ook zo is. Hoe dan ook, je kunt hem dus eenvoudig loskoppelen. Dus zo'n filter kunnen we fijn achterwege laten. :)

• evleerdam
ericplan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

De thee- of koffiepot staat gewoon op het aanrecht, niet in een gootsteen. Dus je kan de gootsteen gebruiken en kokend water tappen. Komt toch regelmatig voor in ons huishouden.[Afbeelding]
Maar een flex kan je toch ook gewoon draaien? Ok, wellicht heb je niet in alle keukens zoveel ruimte, maar hier wel in ieder geval.

Foto ter illustratie, ben ik niet zelf maar zo ziet het er bij mij ook uit.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Kapitein Merijn
  • Laatst online: 23:11
evleerdam schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Maar een flex kan je toch ook gewoon draaien? Ok, wellicht heb je niet in alle keukens zoveel ruimte, maar hier wel in ieder geval.

[Afbeelding]
Ga je met 60-65 cm diep blad niet redden natuurlijk.

Untappd: Kapitein_Merijn

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

evleerdam schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

[Afbeelding]
Die kraan zou bij ons niet eens passen... Dat was nog een probleem die wij hadden met een enkele kraan: de selectie was veel te eentonig (allemaal hoge kranen) en geen enkele douchekraan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Boy

Boy

App developer

TimoDimo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Ik heb even gezocht of hij online ook ergens te krijgen is, maar nog niets gevonden. Als ik op de afbeeldingen van de Cube afga althans. Wellicht is het zo dat als je hem in een Belgische webshop koopt dat je dan automatische de nieuwe krijgt?

Met welke winkel heb jij contact gezocht? Kunnen die 'm ook opsturen? :P
ik heb met een aantal zaken gemaild en had voicemail van o.a. https://www.franssenkeukens.be/showrooms/maasmechelen. Die konden wel bestellen voor mij. Maar ik heb nog geen actie ondernomen, want ik kon 'm niet testen in de winkel daar. Ben beetje bang dat hij tegenvalt, te weinig bruis of zo...tis toch een flinke aankoop

• Fireburn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03 15:36
Ik vroeg me bij de Belgische versie van de Cube nog af of die zomaar te combineren valt met een Nederlandse set. Kwam bij een webwinkel in België op gegeven moment terecht op een keuze pagina tussen NL en BE versie, waar ze het zonder verdere uitleg hadden over verschillende aansluitingen. Heb je daar toevallig ook iets over gehoord via je zoektocht?

• Boy

Boy

App developer

Fireburn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:20:
Ik vroeg me bij de Belgische versie van de Cube nog af of die zomaar te combineren valt met een Nederlandse set. Kwam bij een webwinkel in België op gegeven moment terecht op een keuze pagina tussen NL en BE versie, waar ze het zonder verdere uitleg hadden over verschillende aansluitingen. Heb je daar toevallig ook iets over gehoord via je zoektocht?
Nee, daar weet ik niets van, lijkt me ook wel vreemd toch, als dat anders zou zijn?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Boy schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

Nee, daar weet ik niets van, lijkt me ook wel vreemd toch, als dat anders zou zijn?
Misschien andere eisen aan de inlaatcombinatie?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Boy

Boy

App developer

ericplan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Misschien andere eisen aan de inlaatcombinatie?
Echt geen idee. Ik ben op dit gebied echt gewoon een gebruiker die het laat installeren en niet zelf doet 😅

• Fireburn
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-03 15:36
Ik haalde het van https://kokendwaterkranen.com/quooker-belgie/ . Daar staat in de tekst dat er schijnbaar een verschil is in de aansluitingen tussen de Belgische en Nederlandse versie. Wat er dan precies anders is is mij ook onduidelijk. Mocht je toch besluiten tot koop over te gaan hoor ik graag je ervaringen!

• TimoDimo
Boy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 06:51:
[...]

ik heb met een aantal zaken gemaild en had voicemail van o.a. https://www.franssenkeukens.be/showrooms/maasmechelen. Die konden wel bestellen voor mij. Maar ik heb nog geen actie ondernomen, want ik kon 'm niet testen in de winkel daar. Ben beetje bang dat hij tegenvalt, te weinig bruis of zo...tis toch een flinke aankoop
Daar ben ik niet zo bang voor eigenlijk, want het zal ten minste dezelfde kwaliteit zijn als de oude Cube, toch? En de meesten op het forum vinden het prima. Daarbij kun je zelf de CO2-druk regelen als je aan de gang gaat met je eigen flessen (alhoewel ik begrijp dat de Cube zelf ook een regeling heeft die dat weer een beetje teniet kan doen).

Daarnaast vind ik het gekoeld water-aspect eigenlijk nog handiger. Het scheelt een fles te moeten vullen en in de koelkast te zetten. :P

Ik ben het wel met je eens dat het een flinke aankoop is. Even 1000 euro voor zo'n apparaat. 8)7 Maar ja, je betaalt dan ook voor het merk en de integratie met je Quooker-reservoir en -kraan.

• Boy

Boy

App developer

Ik ben zojuist nog gebeld geworden door een Belgische zaak inzake de Cube...er zit blijkbaar een half jaar levertijd op dat ding, dus tegen de tijd dat hij geleverd kan worden, kan ik 'm ook in NL bestellen :sweat_smile:

• theredone51
  • Laatst online: 21:57
Fireburn schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:28:
Ik haalde het van https://kokendwaterkranen.com/quooker-belgie/ . Daar staat in de tekst dat er schijnbaar een verschil is in de aansluitingen tussen de Belgische en Nederlandse versie. Wat er dan precies anders is is mij ook onduidelijk. Mocht je toch besluiten tot koop over te gaan hoor ik graag je ervaringen!
Het verschil zit hem in het type kranen / leidingen dat over het algemeen in NL / BE gebruikt wordt als ik me niet vergis. Alleen verschil in in de aansluitset dus.

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Beste Tweakers,

Heeft iemand een aanrader voor een bedrijf waar ik een quooker kan kopen en installeren ?

Bijv. Kokendwaterkraan.com ?

Ik wilde hem zelf aanschaffen en installeren maar mijn dochtertje besloot behoorlijk eerder op deze wereld te komen. We hebben nu een brakke kraan en een waterkoker die aan vervanging toe is.

Hoor graag jullie ervaringen.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Elke random lokale loodgieter moet wel een qooker voor je kunnen aansluiten. Tis niet heel veel anders dan een boiler en een kraan.

• kleineh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-08-2021
theredone51 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Het verschil zit hem in het type kranen / leidingen dat over het algemeen in NL / BE gebruikt wordt als ik me niet vergis. Alleen verschil in in de aansluitset dus.
Vrijwel alle kokend water leveranciers hebben 3 keuzes voor de aansluitset:

6 bar inlaatcombinatie voor UK
8 bar inlaatcombinatie voor EU
10 bar inlaatcombinatie voor EU

In NL en BE is standaard de 8 bar inlaatcombinatie. Alle slangen etc. zijn hetzelfde. Grohe gebruikt de 8 en of 10 bar inlaatcombinatie met exact dezelfde onderdelen door heel EU. Dat er een verschillende aansluitset wordt aangeboden is puur marketing. Het zou eventueel kunnen dat de aanlsuiting richting de kraan anders is, maar bij hetzelfde model kraan kan ik me dat niet voorstellen (want dan zou de leverancier minder goed kunnen opschalen etc. met zijn verkoop omdat hij voor elk land een verschillende versie heeft).

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 17:27
Even een kleine onderhoudsbeurt gedaan aan onze quooker (ik moest hem toch verplaatsen naar het nieuwe keuken.) het is een combi+ waar we een nieuwe meng kraan op hebben gezet (omdat we hem graag regelbaar wilde hebben ipv 60graden wat gewoon te heet is voor ons)

Maar wat een goed idee was dat even alle kalk er uit gehaald damm wat is er een hoop opgebouwd over de jaren.

Klein beetje kalk aanslag maar hoor.

Was way overdue. Maar goed hij werkte nog prima verder maar heb zelf het binnenwerk vervangen (element + filter voor 150 euro) dus hij is nu 100% gereviseerd voor nog een keer 10 jaar denk ik. was echt een kleine moeite. was er een een uurtje mee bezig. Maar top service dat je nog gewoon een service set kan krijgen en eigenlijk bijna een hele nieuwe boiler hebt.
DateTime.Now schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:09:
Beste Tweakers,

Heeft iemand een aanrader voor een bedrijf waar ik een quooker kan kopen en installeren ?

Bijv. Kokendwaterkraan.com ?

Ik wilde hem zelf aanschaffen en installeren maar mijn dochtertje besloot behoorlijk eerder op deze wereld te komen. We hebben nu een brakke kraan en een waterkoker die aan vervanging toe is.

Hoor graag jullie ervaringen.
Gewoon de loodgieter vragen om het te doen. Of via een bedrijf die ook installatie doet voor je samen met de aanschaf. Maar als je er al een hebt is het niet zo heel veel werk om een andere aan te sluiten de aansluitingen zitten er al dus het is dan vervangen en gaan.

Ik vond even snel deze (leek me geen dure site) https://keukentotaalshop....h57_RHz4W4hEaApZqEALw_wcB maar ook verder geen ervaring mee.

[Voor 29% gewijzigd door MeZZiN op 24-08-2021 09:28]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
deWit schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:12:
Elke random lokale loodgieter moet wel een qooker voor je kunnen aansluiten. Tis niet heel veel anders dan een boiler en een kraan.
Thanks, heb inderdaad een lokale loodgieter gebeld en die fixed het morgen even.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-03 08:31
ericplan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

Aparte kraan kan je ook 'per ongeluk' over je handen heen doen lijkt me ?

En bij een Quooker moet je wel echt je best doen om er per ongeluk kokend water uit te krijgen.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Ook hier problemen met de Daalderop plint boiler, de 2e boiler in circa 8 jaar tijd is gaan lekken.
Gelukkig geen schade, maar wel een flinke plas water in de keuken.

Maar wat nu, de Daalderop verzorgde bij ons het kokend, maar ook het warme water in de keuken.
Een nieuwe kokend waterkraan moet hier ook aan kunnen voldoen.
Ik heb al met een schuin oog naar de Grohe red gekeken, maar deze lijkt ook een warmwater aansluiting nodig te hebben?

Zijn er nog alternatieven, of kies ik beter voor de Quooker combi+?

Uit nieuwsgierigheid heb ik de oude boiler open geslepen, hier bleek echter nauwelijks kalk in te zitten, waardoor deze is gaan lekken is me dan ook een raadsel.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03:59
205Gutmann schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:26:
Zijn er nog alternatieven, of kies ik beter voor de Quooker combi+?
Als je alleen koud water toevoer hebt, heb je aan de gewone combi voldoende, niet de combi+

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10
Weet iemand of de CO2 Cilinders van Grohe ook op de Cube passen?
De Cilinders van Grohe zijn een behoorlijk stuk goedkoper dan die van Quooker

• Torrentus
  • Laatst online: 28-03 16:32
Sinds twee dagen de nieuwe Cube in huis, en ik kan hem van harte aanbevelen. De eerdere goed op marktplaats kunnen verkopen en deze in België gekocht bij een dealer aan de grens. Hij is zonder problemen op een verder Nederlandse Quooker/kraan aan te sluiten.

Het koude water zonder bubbels komt er echt veel sneller uit (dat was voor mij grootste teleurstelling van de vorige) en ik ben van dat vervelende filter af. Bovendien kost hij de helft minder ruimte in het keukenkastje en heeft hij een touchscreen.. Voor dezelfde prijs. Ik betaalde €1050,-.

• Rowwan
@Torrentus , hoe is de capaciteit als je meerdere glazen wil? Is hij in staat om een aantal glazen koud achter elkaar te tappen? Dat vond ik toch wel een van de grootste minpunten, het 2e glas was al beduidend minder koud dan het eerste.

• Boy

Boy

App developer

Torrentus schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:19:
Sinds twee dagen de nieuwe Cube in huis, en ik kan hem van harte aanbevelen. De eerdere goed op marktplaats kunnen verkopen en deze in België gekocht bij een dealer aan de grens. Hij is zonder problemen op een verder Nederlandse Quooker/kraan aan te sluiten.

Het koude water zonder bubbels komt er echt veel sneller uit (dat was voor mij grootste teleurstelling van de vorige) en ik ben van dat vervelende filter af. Bovendien kost hij de helft minder ruimte in het keukenkastje en heeft hij een touchscreen.. Voor dezelfde prijs. Ik betaalde €1050,-.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke dealer was het?
En is het zelf makkelijk aan te sluiten? Ik heb de Quooker bij mij (zonder cube) laten installeren.

• Torrentus
Boy schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:16:
[...]

Welke dealer was het?
En is het zelf makkelijk aan te sluiten? Ik heb de Quooker bij mij (zonder cube) laten installeren.
Het was installateur 'Yves van Hasselt'; ik heb bewust een dealer uitgezocht die geen keukenwinkel is, omdat ik vermoedde dat de bereidwilligheid voor zoiets (zonder keuken te verkopen) daar waarschijnlijk wat lager ligt. Quooker trouwens van te voren nog gebeld en gevraagd hoe dat nu zit met de beschikbaarheid, inderdaad dus alleen België nu, Nederland volgt binnen enkele maanden. Product- of garantietechnisch is het geen bezwaar de Cube bij een belgische dealer aan te schaffen.

Installatie was erg eenvoudig, kwartiertje en ik was klaar. Het zijn allemaal push-aansluitingen op de Cube zelf, dus da's kwestie van indrukken en klaar. Handleiding is erg duidelijk. Je plaatst op de aansluiting van de kraan op je bestaande heet-water Quooker een (uiteraard meegeleverd) T-stukje waarop je vervolgens de koudwaterleiding van de Cube aansluit, en iets soortgelijks doe je bij je koud-water-leiding voor de invoer, that's about it. Afdichtringen zijn meegeleverd dus het is eenvoudig netjes waterdicht. Je hebt eigenlijk alleen wat steeksleutels (10 / 12, 14, 19 en 22) nodig.

• Torrentus
Rowwan schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:48:
@Torrentus , hoe is de capaciteit als je meerdere glazen wil? Is hij in staat om een aantal glazen koud achter elkaar te tappen? Dat vond ik toch wel een van de grootste minpunten, het 2e glas was al beduidend minder koud dan het eerste.
In de nieuwe CUBE wordt 0,6 liter voor bruisend water en 1,6 liter gekoeld water op voorraad gehouden. Ik herken het probleem van het tweede glas bij de eerste versie, maar twee glazen is met deze nieuwe geen enkel probleem. 4 ook niet, eigenlijk.

Bij de oude werd enkel 2 liter bruisend water koel gehouden en was de koeling van het niet-bruisende water slechts gerealiseerd door een lange leiding die om het koelvat voor het bruisend water was gewikkeld; die capaciteit lag dus beduidend lager.

[Voor 17% gewijzigd door Torrentus op 19-09-2021 15:01]

• Athome
Torrentus schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:38:
[...]

In de nieuwe CUBE wordt 0,6 liter bruisend water en 1,6 liter gekoeld water op voorraad gehouden. Ik herken het probleem van het tweede glas bij de eerste versie, maar twee glazen is met deze nieuwe geen enkel probleem. 4 ook niet, eigenlijk.

Bij de oude werd enkel 2 liter bruisend water koel gehouden en was de koeling van het niet-bruisende water slechts gerealiseerd door een lange leiding die om het koelvat voor het bruisend water was gewikkeld; die capaciteit lag dus beduidend lager.
Daar zit best wel een groot verschil in. Wij gebruiken de Cube eigenlijk alleen voor bruisend water. Dat zou dus betekenen dat de oude Cube beter is.

• Rowwan
Wij gebruiken hem alleen voor gekoeld water. In 2 jaar nog niet één cylinder CO2 leeg. De nieuwe klinkt dus voor ons zeker als een verbetering

• Boy

Boy

App developer

Wij willen m ook ipv de Sodastream, maar 0,6 is best weinig idd. Hoe lang duurt het voor er weer bruisend water beschikbaar is?

• Torrentus
Boy schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:51:
Wij willen m ook ipv de Sodastream, maar 0,6 is best weinig idd. Hoe lang duurt het voor er weer bruisend water beschikbaar is?
Het is onbeperkt beschikbaar, maar na de eerste 0,6 l zal het bruisende water dus gewoon aangemaakt worden met koud leidingwater, en niet meer met extra doorgekoeld water.

• Oeroeg
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-03 18:27
Zit er DRM op de patronen? Of is het alleen een plastic slangetje?

• Torrentus
Nee geen DRM, inderdaad gewoon een slangetje. Op Tweakers veel voorbeelden terug te vinden van mensen die er een eigen drukregelaar en cylinder aan hangen. Had mijn vorige CUBE ook aangesloten op eigen CO2 cylinder.

• Athome
Als je uitgaat van het originele aansluitpunt passen alleen de CO2 flessen van Quooker erop. Maar zoals @Torrentus als schrijft is het originele aansluitpunt met een standaard formaat slang aangesloten op de cube.

• Boy

Boy

App developer

Torrentus schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:01:
[...]

Het is onbeperkt beschikbaar, maar na de eerste 0,6 l zal het bruisende water dus gewoon aangemaakt worden met koud leidingwater, en niet meer met extra doorgekoeld water.
Hij gebruikt dus niet die 1,6L gekoeld water dan? Mss es zoeken op internet hoe het precies werkt dan...

• Torrentus
Boy schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:21:
[...]

Hij gebruikt dus niet die 1,6L gekoeld water dan? Mss es zoeken op internet hoe het precies werkt dan...
Nee dat is gescheiden inderdaad. Ook nooit goed begrepen waarom, want anders had de Cube-1 ook gewoon de 2L water koud en zonder bubbels kunnen geven. Zal met het leiding/ventiel werk voor het toevoegen van CO2 te maken hebben vermoed ik dan ofzo.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Vraagje, vanochtend de quooker combi+ met een fusion kraan geïnstalleerd. Ik vind de straal behoorlijk zacht, is dit normaal zo? Ik weet dat er lucht bij zit, maar een pannetje water vullen duurt wel even zo, of ben ik te ongeduldig? ;)

YouTube: YouTube

Edit, YouTube maakt er een short van ipv een normale video. 8)7

[Voor 21% gewijzigd door Dacuuu op 25-09-2021 14:16]

• Athome
Ziet er vrij normaal uit. Je krijgt inderdaad niet zo veel water als uit de reguliere leiding.
Pak je warm water (dus gemengd door de combi+) is het wel een normale hoeveelheid.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:22
marvel27 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:41:
Ik heb een probleem met de combinatie tussen mijn Grohe Red Duo (max 2100W) en de vaatwasser (max 2400W). Bij de plaatsing van de keuken heeft de installateur beiden op dezelfde groep aangesloten, met een Quooker Energieverdeler ertussen. De laatste tijd springt de zekering van de energieverdeler er gek genoeg een keer per dag uit. De energieverdeler zou dit moeten opvangen, en de boiler uitschakelen als de vaatwasser veel vermogen vraagt. Maar om de een of andere reden lijkt dit niet te werken.

Heeft iemand een idee van wat het probleem zou kunnen zijn? Energieverdeler defect?
Probleem lijkt opgelost: Quooker gaf aan dat de Quooker Power Switch niet goed samenwerkt met andere kokend waterkranen, door een stuk electronica dat in een Quooker zit, maar niet in andere boilers. Ik heb onlangs een nieuwe energieverdeler/combiswitch gehaald in de Praxis (gemaakt door Plieger, die ook gebruikt worden voor de combinatie van wasmachines en drogers), en het lijkt nu geen problemen meer te geven.

Met andere woorden: als je een niet-Quooker-kraan hebt, sluit ze dan niet aan via een Quooker Power Switch.

Edit: hierdoor nu dus ook een Quooker Power Switch te koop :) verkocht

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn van een Quooker verlengset. Quooker biedt diverse verlengslangen voor het kokende water aan aan als de boiler niet direct bij de kraan kan hangen (https://www.quooker.nl/extension-hose-verlengset-1.html). Nu zou het voor ons bijzonder praktisch zijn om de boiler in twee kastjes verderop te plaatsen, wat zou betekenen dat we een verlengslang van 150 cm moeten toepassen.

Mij lijkt dat het vergroten van de afstand tussen de boiler en de kraan wat nadelen met zich meebrengt zoals langer wachten op heet water, maar is dit heel erg merkbaar?

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wij zijn vorig jaar verhuisd en hebben uit ons oude huis de kokend water kraan (Floww Perfect 4 chilled) meegenomen, en deze is na een jaar in de opslag gestaan te hebben vorige week weer geïnstalleerd. De kraan werkte daarna erg gebrekkig, wat ik vermoedelijk heb opgelost door de usb verlengkabel er tussenuit te halen (daar bleek een aardige knik ik te zitten). De knop op de kraan doet nu weer wat hij moet doen en hij geeft weer kokend water. Echter:

- Het binnenwerk van de kraan lijkt iets lek te zijn. In zoverre dat er over de waterslangen druppels naar beneden lopen in het keukenkastje, wat uit de kraan lijkt te komen. Mijn installateur geeft aan dat ik contact moet opnemen met Floww/Franke (voor eigenlijk alle problemen/vragen over de kraan), maar mocht ik het zelf kunnen fixen vind ik dat wel de moeite waard.

- Er komt relatief weinig kokend water uit de kraan. Gekoeld en normaal kraanwater komt wel met een prima straal naar buiten. Op filmpjes die ik zie op youtube komt er ook een grotere/hardere straal kokend water uit de kraan. Ik kan me niet herinneren hoe de straal in het oude huis was, ook niet zoals op de fimpjes in ieder geval, maar er komt nu wel erg weinig uit. (Wel bruikbaar nog, maar het wijkt af van mijn verwachting.)

- Het warme water dat getapt wordt (direct uit de boiler zelf, bijgemengd met koud water dus) wordt wel handwarm, maar zeker niet meer dan dat. Is dat nog ergens in te stellen/te regelen?

Een servicemonteur langs laten komen voor o.a. de lekkende kraan kost gelijk weer een hoop geld, dus ik wilde het eerst zelf eens proberen :)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• Chip.
  • Niet online
Vraagje, ik ben opzoek naar een kokend water kraan, die naast een mousserende straal ook een harde straal heeft. De enigste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is de Selsiuz XL.

Zoek ik niet goed genoeg of is dit inderdaad de enigste?

[Voor 14% gewijzigd door Chip. op 04-11-2021 22:53]

• Athome
Waar baseer je het op dat deze kraan een mouserende en harde straal heeft en de andere bekende modellen niet?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Chip. schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:49:
Vraagje, ik ben opzoek naar een kokend water kraan, die naast een mousserende straal ook een harde straal heeft. De enigste die ik tot nu toe heb kunnen vinden is de Selsiuz XL.

Zoek ik niet goed genoeg of is dit inderdaad de enigste?
Uit de Quooker komt echt kokend water. Mousserend zou ik de straal niet willen noemen. Quooker stelt dat je daardoor minder kans hebt op verbranden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Chip.
  • Niet online
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Wist ook niet de juiste termen.

Met het eerste plaatje hieronder bedoel ik een mousserende straal (die kan dus zacht en hard zijn, afhankelijk van hoever je de kraan natuurlijk opendraait)

Met het tweede plaatje hieronder bedoel ik een harde (sproei) straal.

Wat ik nu zoek is gewoon een kraan die kokend water geeft (dat kan gewoon een normale (mousserende) straal zijn. Enkel bij gewoon warm of koud water wil ik graag kunnen veranderen van een normale (mousserende) naar een harde (sproei) straal en vica versa.

Zie ook

• Athome
Volgens mij is bij de meeste kranen de kokend water stand ergens een soort van sputteren/pruttelen en mousserend in. En is de gewone stand (koud of warm) water gewoon mousserend net als zo ongeveer iedere andere keukenkraan.
Volgens mij moet je bij gewone kranen ook wel zoeken naar een kraan met een mogelijkheid voor een harde straal

• Athome
Een vraag over stroomverbruik.

We hebben een Quooker Combi en Quooker Cube.
Zeker de Combi schakelt de hele dag door even in om het water weer op temperatuur te brengen.
In onderstaande grafiek zie regelmatig van die korte spikes. De zijn van de Quooker en Combi en wellicht ook de Cube. Dit gaat 24/7 door.

Als ik er nu een tijdschakelaar tussen zet die om 23:00 uur de quooker en combi uitschakelt en om 6:30 uur weer inschakelt.
Bespaar ik er dan stroom mee of is het verschil dan zo klein dat het geen zin heeft. 's-morgens om 6:30 uur moet Combi immers weer behoorlijk opgewarmd worden aangezien deze hele nacht heeft uit gestaan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Athome schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:19:
Een vraag over stroomverbruik.

We hebben een Quooker Combi en Quooker Cube.
Zeker de Combi schakelt de hele dag door even in om het water weer op temperatuur te brengen.
In onderstaande grafiek zie regelmatig van die korte spikes. De zijn van de Quooker en Combi en wellicht ook de Cube. Dit gaat 24/7 door.

[Afbeelding]

Als ik er nu een tijdschakelaar tussen zet die om 23:00 uur de quooker en combi uitschakelt en om 6:30 uur weer inschakelt.
Bespaar ik er dan stroom mee of is het verschil dan zo klein dat het geen zin heeft. 's-morgens om 6:30 uur moet Combi immers weer behoorlijk opgewarmd worden aangezien deze hele nacht heeft uit gestaan.
Heel simpel; het schakelen is nodig om het warmteverlies te compenseren.
Of je dat nu in één keer of in honderd keer doet; warmteverlies over de dag is gelijk.

Ik gooi hem overigens wel uit tijdens de vakantie.

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-03 16:19

Impry

Rallymedia.nl

Quooker schrijft zelf het volgende hier over:
Het is voordeliger om de Quooker uit te zetten als je langer dan 3 dagen op vakantie gaat, net als dat je de stekker van de televisie uit het stopcontact haalt. Je bespaart hiermee ongeveer 5 cent per dag.
.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:48

ChillPascal

In the end...

Wij zouden graag een Quooker in onze bestaande keuken installeren. In de huidige situatie hebben wij natuurlijk een warm- en koudwater aansluiting. Zijn wij daarmee 'verplicht' om een Combi+ te installeren? Of zouden we de warmwaterleiding kunnen afdoppen onder het aanrecht en een Combi plaatsen? Afdoppen bij de CV wordt lastig.

Als ik het goed heb slaat de CV aan als er gewoon warm water wordt getapt, wat je natuurlijk eigenlijk niet zou willen met een vol reservoir kokend water. Daarmee vervalt een deel van de efficientie en verspilling doordat je de kraan laat lopen, wachtend op warm water.

[Voor 5% gewijzigd door ChillPascal op 11-11-2021 11:59]

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-03 12:47
ChillPascal schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:58:
Wij zouden graag een Quooker in onze bestaande keuken installeren. In de huidige situatie hebben wij natuurlijk een warm- en koudwater aansluiting. Zijn wij daarmee 'verplicht' om een Combi+ te installeren? Of zouden we de warmwaterleiding kunnen afdoppen onder het aanrecht en een Combi plaatsen? Afdoppen bij de CV wordt lastig.

Als ik het goed heb slaat de CV aan als er gewoon warm water wordt getapt, wat je natuurlijk eigenlijk niet zou willen met een vol reservoir kokend water. Daarmee vervalt een deel van de efficientie en verspilling doordat je de kraan laat lopen, wachtend op warm water.
Hier is al het e.e.a. over geschreven, het wordt afgeraden wegens vorming van legionella in je afgedopte leiding, die kan terugstromen in je niet afgedopte leiding.

Maar heb het zelf thuis ook op deze manier gedaan, ik ben er persoonlijk niet zo bang voor dat dit gebeurd.

• evleerdam

Ik zou in zo'n geval alleen een Combi plus installeren ja. Je CV slaat inderdaad continu aan maar je hebt dan wel weer onbeperkt warm water.

Afdoppen in de keuken zou ik niet doen. Dan krijg je een aantal meter leiding met stilstaand water. Zoals @loonatick78 aangeeft zou je dat risico kunnen nemen, maar zou ik toch echt niet aanraden. Ik krijg echt zo'n beunhaas gevoel daarbij. Als ik ooit een huis zou kopen waarbij dat zo is geinstalleerd dan zou ik echt mijn bedenkingen hebben.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
Maar een hele leiding onder je huis vandaag slopen is ook niet handig. Dus ik zou hem afdoppen bij de keuken én op de plek waar je warm water leiding aftakt naar de keuken.
De oude warm water leiding ligt dan niet in de weg, maar is om wat voor reden dan ook later altijd opnieuw te gebruiken.
Je CV slaat inderdaad continu aan maar je hebt dan wel weer onbeperkt warm water.
En hoe vaak is dat nou echt nodig?
Ik heb 1x met kerst en 1x met een BBQ het probleem gehad dat ik te weinig warm water had. Teveel mensen en teveel spullen om af te spoelen. Dan moet je inderdaad even wachten totdat je weer warm water hebt en nog iets langer wachten totdat je kokend water hebt.

Komt sporadisch voor naar mijn mening.

Oh en 1x was mijn vader spullen aan het afspoelen na het eten en liet (net als thuis) het warm water langzaam stromen tijdens het afspoelen, dan ben je ook snel door je warme water heen inderdaad. Telkens de kraan dichtdoen en je bent er een stuk minder snel doorheen.

• loonatick78
Komt inderdaad sporadisch voor dat je warm water tekort heb. En dan nog binnen 10min. is hij weer opnieuw opgewarmd.

• evleerdam
B-Real schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:37:
Maar een hele leiding onder je huis vandaag slopen is ook niet handig. Dus ik zou hem afdoppen bij de keuken én op de plek waar je warm water leiding aftakt naar de keuken.
De oude warm water leiding ligt dan niet in de weg, maar is om wat voor reden dan ook later altijd opnieuw te gebruiken.

[...]

En hoe vaak is dat nou echt nodig?
Ik heb 1x met kerst en 1x met een BBQ het probleem gehad dat ik te weinig warm water had. Teveel mensen en teveel spullen om af te spoelen. Dan moet je inderdaad even wachten totdat je weer warm water hebt en nog iets langer wachten totdat je kokend water hebt.

Komt sporadisch voor naar mijn mening.

Oh en 1x was mijn vader spullen aan het afspoelen na het eten en liet (net als thuis) het warm water langzaam stromen tijdens het afspoelen, dan ben je ook snel door je warme water heen inderdaad. Telkens de kraan dichtdoen en je bent er een stuk minder snel doorheen.
Ja, afdoppen op de plek waar hij aftakt lijkt me verstandig, maar ik begreep uit het verhaal dat dat niet mogelijk was of inderdaad teveel werk. Alleen afdoppen in de keuken zou ik dus niet doen.

Het overkomt mij ook zelden dat het warme water op is. Alleen bij het zwembad vullen in de zomer was 7 liter water echt te weinig om het water iets op te warmen :P En helemaal mee eens dat in zo'n geval je ook best zonder kan.

• Athome
Ik zou inderdaad ook voor de Combi gaan. Deze heeft mij nog niet zonder warm water laten zitten.
Ik heb me niet verdiept in de Combi+ maar is dit een hotfill variant? Zo ja, dan is dit volgens mij niet efficiënt.
Dat betekent dat bij iedere keer warm water uit de Quooker. Er ook "warm" water vanuit de ketel weer naar de Quooker stroomt. Weg voordeel.

Kijk toch eens goed naar de leidingen bij de ketel. Bij ons bleek dat de aftakking naar keuken vrij kort onder de ketel zat. Hierdoor was het afdoppen dus erg gemakkelijk.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik meende dat dat het voordeel is van de Combi+: je hebt gelijk warm water zodra je de warmwaterkraan open zet. Alleen zodra het via de CV verwarmde water bij de kraan is, gaat de Quooker "uit". Dus de verspilling zit hem niet in gas (want je CV gaat altijd aan om water op te warmen zodra je warm water vraagt, zelfs als het maar een half minuutje is), maar meer in het waterverbruik (je hoeft niet te wachten tot het warme water er is).
evleerdam schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:57:
[...]

Het overkomt mij ook zelden dat het warme water op is. Alleen bij het zwembad vullen in de zomer was 7 liter water echt te weinig om het water iets op te warmen :P En helemaal mee eens dat in zo'n geval je ook best zonder kan.
Ik denk dat het aantal keren dat hij "leeg" was op 1 hand te tellen is (en we hebben hem vanaf 2011, of was het 2010?) In ieder geval 1 keer omdat we een heleboel mensen op bezoek hadden (collega's met kinderen, gezellig met z'n allen appeltaart bakken, aangezien wij een appelboom hebben :D) en het dan opvalt dat er heel veel mensen zijn die alles onder de warm lopende kraan doen. En dat is iets wat je absoluut niet moet doen met een Combi :p En een tweede keer dat ik me echt kan herinneren was een keer met kerst, toen we heel veel hapjes hebben gemaakt en we dus ook heel vaak gewoon warm (en kokend) water nodig hadden.

Ik ben me meer bewust geworden van ons (warm)water gebruik door de Quooker. Ik laat de kraan niet meer lopen om eronder af te wassen, dan pak ik wel een pan/pot/schaal (die afgewassen moet worden), die laat ik vollopen en was daarmee alles af en dan snel even afspoelen.

En ik denk dat je in jouw geval best het water uit de douche had kunnen halen :D (dan maar een paar keer extra traplopen! [ga ik van uit])

• TheoQ
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:56:
Ik zou inderdaad ook voor de Combi gaan. Deze heeft mij nog niet zonder warm water laten zitten.
Ik heb me niet verdiept in de Combi+ maar is dit een hotfill variant? Zo ja, dan is dit volgens mij niet efficiënt.
Dat betekent dat bij iedere keer warm water uit de Quooker. Er ook "warm" water vanuit de ketel weer naar de Quooker stroomt. Weg voordeel.

Kijk toch eens goed naar de leidingen bij de ketel. Bij ons bleek dat de aftakking naar keuken vrij kort onder de ketel zat. Hierdoor was het afdoppen dus erg gemakkelijk.
Zit in de zelfde situatie.

Het zou mooi zijn als je in de ketel, bij warmwater vraag zou kunnen kiezen of de ketel het water moet verwarmen.

Helemaal als je dit alleen kan koppelen aan het vullen van de quooker.

Verder gezocht: zou onderbreken van het signaal van de flowsensor voldoende zijn?

[Voor 4% gewijzigd door TheoQ op 16-11-2021 11:14]

• Oeroeg
TheoQ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:57:
[...]

Het zou mooi zijn als je in de ketel, bij warmwater vraag zou kunnen kiezen of de ketel het water moet verwarmen.
Je kunt kokend + koud tegelijk tappen.
De Quooker zelf zit op koud aangesloten, dus gaat zonder cv

• loonatick78
Oeroeg schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:46:
[...]

Je kunt kokend + koud tegelijk tappen.
De Quooker zelf zit op koud aangesloten, dus gaat zonder cv
Precies, werkt exact zo als een normale kraan, echter gaat het warme water via de boiler van de Qooker.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10
Van het weekend de Quooker maar eens opengeschroefd en het service setje gebruikt wat er al een jaar lag. na 4 jaar gebruik kwam er een soepbord vol kalk uit. 2 maanden geleden een waterontharder geplaatst dus dit zal ik hopelijk nooit meer hoeven te doen. Quooker warmt nu wel sneller op :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

No Hands schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:42:
Van het weekend de Quooker maar eens opengeschroefd en het service setje gebruikt wat er al een jaar lag. na 4 jaar gebruik kwam er een soepbord vol kalk uit. 2 maanden geleden een waterontharder geplaatst dus dit zal ik hopelijk nooit meer hoeven te doen. Quooker warmt nu wel sneller op :)

[Afbeelding]
Lang mee bezig geweest? Beetje te doen zonder veel water overal?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10
MikeyMan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:51:
[...]

Lang mee bezig geweest? Beetje te doen zonder veel water overal?
Nog geen uur. Uit het kastje halen was het meeste werk. Water kun je gewoon laten weglopen voor je de boel openhaalt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• raven22
  • Laatst online: 27-03 15:05
Ik ben in de markt voor een Quooker. Mijn daalderop compact keukenboiler is weer lek, is al de 2de.
Wat ik nu nergens lees en dit zal wel heel logisch zijn, maar kan ik nu ook nog gewoon warm water mengen? Net als met mijn huidge mengkraan?
Of is het koud, warm en kokend. Ik neem aan dat je tussen koud en warm dus kunt mengen?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
raven22 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:10:
Ik ben in de markt voor een Quooker. Mijn daalderop compact keukenboiler is weer lek, is al de 2de.
Wat ik nu nergens lees en dit zal wel heel logisch zijn, maar kan ik nu ook nog gewoon warm water mengen? Net als met mijn huidge mengkraan?
Of is het koud, warm en kokend. Ik neem aan dat je tussen koud en warm dus kunt mengen?
Ja, natuurlijk.
Zit (afhankelijk van het model) een draai-hendeltje op, naar rechts is koud, links is warm en alles daar tussen...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• raven22
  • Laatst online: 27-03 15:05
top, dacht ik al maar zo staat het nergens beschreven

• Athome
Met de Combi of Combi+ kan je met de Quooker mengkraan gewoon warm water uit de kraan krijgen net als een standaard mengkraan.
Met de Pro3 kan je alleen kokend water uit de Quooker halen. Het warme water komt uit je CV ketel of losse (extra) boiler. Dit kan wel via de Quooker kraan naar buiten komen.

• dragonzzzz
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vraagje, is de installie van de Combi+ makkelijk??

• Rowwan
@dragonzzzz Ligt eraan wat je makkelijk vind :). Je hoeft geen overtuigende klusser te zijn, maar als je (bij wijze van) nog geen plankje kunt doorzagen, wordt het lastig. Ik heb het zelf gedaan, prima te doen.

Het meest lastige is dat je in een keukenkastje ligt te klooien, niet de meest makkelijke houding. Quooker heeft prima instructie filmpje op YouTube

Er zit een duidelijke beschrijving bij (kun je ook van tevoren eens downloaden en bekijken).

[Voor 40% gewijzigd door Rowwan op 27-11-2021 10:14]

• Athome
Ook ik heb het zelf gedaan. Ik vind mezelf een gemiddelde thuisklusser en ben er niet gek op om thuis te klussen.

Vooral video's van Quooker zijn erg duidelijk. Zijn deze niet duidelijk genoeg, dan zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb de Combi en Cube. De video van Quooker zelf gaan er vanuit dat je eerst een Quooker koopt en dan later de Cube toevoegt. Als het het in 1 keer doet moet je dus wat stappen samenvoegen waardoor je sommige onderdelen anders moet gebruiken.

• dragonzzzz
  • Niet online
Rowwan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:09:
@dragonzzzz Ligt eraan wat je makkelijk vind :). Je hoeft geen overtuigende klusser te zijn, maar als je (bij wijze van) nog geen plankje kunt doorzagen, wordt het lastig. Ik heb het zelf gedaan, prima te doen.

Het meest lastige is dat je in een keukenkastje ligt te klooien, niet de meest makkelijke houding. Quooker heeft prima instructie filmpje op YouTube

Er zit een duidelijke beschrijving bij (kun je ook van tevoren eens downloaden en bekijken).
Athome schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:31:
Ook ik heb het zelf gedaan. Ik vind mezelf een gemiddelde thuisklusser en ben er niet gek op om thuis te klussen.

Vooral video's van Quooker zijn erg duidelijk. Zijn deze niet duidelijk genoeg, dan zou ik er niet aan beginnen.

Ik heb de Combi en Cube. De video van Quooker zelf gaan er vanuit dat je eerst een Quooker koopt en dan later de Cube toevoegt. Als het het in 1 keer doet moet je dus wat stappen samenvoegen waardoor je sommige onderdelen anders moet gebruiken.
Thanks voor de replies! Ik kan aardig klussen en heb best veel thuis gedaan. Maar merendeel alleen met hout en elektra. Ik heb de filmpjes net bekeken en het lijkt te doen, maar twijfelde alleen bij het koppelen van de T splitsing en extra leiding. Gister de Combi+ met fusion square kraan en verdeler besteld voor een zacht prijsje dus ik ga het gewoon proberen. Als het echt niet lukt schakel ik wel een loodgieter in haha

• Rowwan
Let erop dat er alles bij zit, behalve een klein stukje koperen buis... Dat moet je nog even ergens anders zien te scoren

• dragonzzzz
  • Niet online
Rowwan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:23:
Let erop dat er alles bij zit, behalve een klein stukje koperen buis... Dat moet je nog even ergens anders zien te scoren
Yes ik zag het net. Rij wel even langs de Hornbach. Thanks!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05
raven22 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:39:
top, dacht ik al maar zo staat het nergens beschreven
Ik zat met precies hetzelfde toen ik er vandaag naar zocht. De quooker filmpjes gaven ook niet echt uitsluitsel, Maar goed om te weten dat het gewoon kan.

Ik snap deze echter niet uit de FAQ:
De Quooker-kraan zou eigenlijk links van de spoelbak geplaatst moeten worden. Is de knopbediening ook aan de linkerkant te krijgen?

Behalve bij de Flex (door de ingebouwde slang) zijn de Quooker kranen, zoals de Fusion, 360˚ draaibaar. Hierdoor kan de bediening ook links geplaatst worden. Tevens is het mogelijk om warm en koud om te draaien indien gewenst.
Ik wil de kraan ook aan de linkerkant van de spoelbak plaatsen. Betekent dit nu dat ik dan de Flex hiervoor niet kan gebruiken ? Als ik hem aan de linkerkant monteer, met de (meng)kraan bediening aan de linkerkant dan moet dat toch gewoon werken, of mis ik iets?

• Oeroeg
Het probleem is dat je de hendel dan naar achteren moet bewegen om warm water te krijgen. Dat is een beetje raar.
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee