Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste
Acties:
  • 543.728 views

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 20:28
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:20:
[...]

Ach, het verbruik van de backupheater is te verwaarlozen... Ik heb over anderhalf stookseizoen 58 kWh gebruikt in de backupheater. Stook je op een lagere watertemperatuur zal je iets meer gebruiken, maar eigenlijk niet de moeite waard om daar een kWh meter aan op te offeren.
Ik heb afgelopen weken al 42kWh verbrand, dus tja, toch weer situatie en locatie afhankelijk. Vond de kWh meter nou ook weer niet zo duur dat ik het erom ging laten. 30 euro verder (2000 pulser) weet ik precies wat hij verbruikt.
Daarnaast kwam ik er door de defrosts te monitoren achter dat hij opbrengst berekent op delta T (dus ook negatief) dus maar even een script geschreven dat als aanvoer lager is dan retour. COP=0 en opbrengst =0. Ben ik ook van die gekke pieken af in mijn grafieken. ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
pgeene schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb afgelopen weken al 42kWh verbrand, dus tja, toch weer situatie en locatie afhankelijk. Vond de kWh meter nou ook weer niet zo duur dat ik het erom ging laten. 30 euro verder (2000 pulser) weet ik precies wat hij verbruikt.
Daarnaast kwam ik er door de defrosts te monitoren achter dat hij opbrengst berekent op delta T (dus ook negatief) dus maar even een script geschreven dat als aanvoer lager is dan retour. COP=0 en opbrengst =0. Ben ik ook van die gekke pieken af in mijn grafieken. ;)
Dat is best veel. Scheelt mijn hogere aanvoertemperatuur dan zoveel?

Ik zit in december pas op 9 kWh backupheater, tegen een electraverbruik van 108 kWh en 425 kWh opgewekte energie. Dit stookseizoen (vanaf oktober) op 12.709 kWh.

• pgeene
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:16:
[...]

Dat is best veel. Scheelt mijn hogere aanvoertemperatuur dan zoveel?

Ik zit in december pas op 9 kWh backupheater, tegen een electraverbruik van 108 kWh en 425 kWh opgewekte energie. Dit stookseizoen (vanaf oktober) op 12.709 kWh.
Deze maand op 219kW verbruik zonder BH.
32kWh backup heater.
Bij mij 15%, bij jou 8%.
Vind ik toch significant.
Als je dan ook meeneemt dat er ook energie uit je huis hebt onttrokken is je daadwerkelijk opgewekte energie nog lager.
Dit daar voor mij, opgewekte energie eigenlijk de toegevoegde energie aan je huis zou moeten zijn.
Dus bij onttrekking zou er negatief gerekend moeten worden qua energie. Dit heb ik met mijn script ook al redelijk voor elkaar door als Ta kleiner dan Tb , opwekking niet te tellen.
Eigenlijk zou je de negatieve kant ook nog van je opwekking moeten aftrekken. Dat zou nog netter zijn. Even kijken of ik daar nog eens zin in heb.

Let wel, door jouw hogere Ta slaat de BH later aan, maar wordt er meer energie onttrokken van het water.
Dit is natuurlijk wel beter daar COP voor de BH = 1.0, terwijl jouw water met een goede COP is opgewekt.
Je zou dus kunnen zeggen dat een hogere TA dan misschien beter is.

Ta varieert bij mij tussen de 29 en 30 graden.
Retour varieert tussen de 25 en 26 graden.
Onder de Tretour = 27 gaat de BH aan.

Dat is dus bij mij altijd. :'(

Hou in de gaten dat de Pana de energie die hij ontrekt aan het water voor defrost ook meeneemt als opwekking (of dat is alleen bij mij). Dan wordt de energie dus twee keer geteld. Een keer naar huis toe en een keer terug voor defrost. Daarom tel ik die niet meer mee. Dus jouw opwekking zou ook wel eens niet kunnen kloppen/optimistisch kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door pgeene op 10-12-2020 15:43 . Reden: Toevoeging over opgewekt vermogen van Ep Woody ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Ep Woody
pgeene schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:36:
[...]

Deze maand op 219kW verbruik zonder BH.
32kWh backup heater.
Bij mij 15%, bij jou 8%.
Vind ik toch significant.
Als je dan ook meeneemt dat er ook energie uit je huis hebt onttrokken is je daadwerkelijk opgewekte energie nog lager.
Dit daar voor mij, opgewekte energie eigenlijk de toegevoegde energie aan je huis zou moeten zijn.
Dus bij onttrekking zou er negatief gerekend moeten worden qua energie. Dit heb ik met mijn script ook al redelijk voor elkaar door als Ta kleiner dan Tb , opwekking niet te tellen.
Eigenlijk zou je de negatieve kant ook nog van je opwekking moeten aftrekken. Dat zou nog netter zijn. Even kijken of ik daar nog eens zin in heb.

Let wel, door jouw hogere Ta slaat de BH later aan, maar wordt er meer energie onttrokken van het water.
Dit is natuurlijk wel beter daar COP voor de BH = 1.0, terwijl jouw water met een goede COP is opgewekt.
Je zou dus kunnen zeggen dat een hogere TA dan misschien beter is.

Ta varieert bij mij tussen de 29 en 30 graden.
Retour varieert tussen de 25 en 26 graden.
Onder de Tretour = 27 gaat de BH aan.

Dat is dus bij mij altijd. :'(
Vandaar dat ik even opzoek was naar cijfers die het gebruik van de BH iets in perspectief zetten. 32 kWh t.o.v. 108 kWh zou zwaar uit verhouding zijn, waar 32 kWh t.o.v. 219 kWh al een stuk minder extreem is en best goed past bij het beeld dat bij een lagere watertemperatuur veel sneller de backupheater nodig is en daarmee een hoger verbruik verklaart.

Dan rest nog de vraag of een hogere watertemperatuur minder kost dan ontdooien met de backupheater kost. Ik gok dat je met een lagere watertemperatuur nog altijd beter af bent.

Je kunt trouwens, als je vindt dat hij te snel ontdooit met de backupheater de sensoren zo ijken dat de Panasonic denkt dat het water veel warmer is en pas later gaat ontdooien met de backupheater. Zeker met vloerverwarming zul je daar niet zo heel veel van merken. Moet je niet vergeten om je stooklijn ook op de zelfde manier aan te passen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:45:
[...]
32 kWh t.o.v. 108 kWh zou zwaar uit verhouding zijn,
Ghe, hier deze maand 101 kWh voor de wpomp, en inmiddels 12uur backup heater, oftewel 36 kWh... 1 op 3 dus... 24 defrosts afgelopen 24uur. Maar wel zeer comfortabel in huis.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

sjimmie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:53:
We draaien nu een klein maandje met onze pana j serie en hebben het al met de buren over het geluid moeten hebben. Zowel wijzelf als de buren vinden het toch wel erg veel geluid. De WP staat overdwars op ca 1m afstand van ons huis, dus in de lengterichting van de tuin. Hij staat dan met zijn achterkant ca 25cm van de houten schutting en blaast van schutting naar onze tuin.
Niet alleen tijdens de SWW run, maar ook tijdens een normale run (zeer zeker geen hoog vermogen) en ook als hij klaar is en daarna afblaast, is hij binnen goed te horen. De Silent lost dat niet op. Je hoort dan het toerental wel verlagen (dus een diepere toon) maar het volume blijft nagenoeg gelijk hoorbaar.

Het is vooral de "grommende" toon. Die maakt dat ook de buren het hinderlijk vinden.
(hun huis is overal minder geisoleerd en horen dus veel meer dan wij)

Ik heb de installateur al gevraagd wat het zou gaan kosten om de unit 6 meter verderop achterin de tuin te zetten maar dat is vooral zonde van het werk (leeg, los, verplaatsen, verlengen, aansluiten, bijvullen) en de extra R32 (split).

Is er iemand midden NL met een j serie waar ik eens, bv tijdens een sww run of gewoon als hij goed aan het verwarmen is, eens kan luisteren ter vergelijking?
Op wat voor blokken/dempers is de unit bevestigd?
Ik heb een 7kW H-series split (volgens mij behoorlijk vergelijkbaar). Eerst waren deze op de standaard harde rubbers geplaatst van de Rodigas muurbeugel. Rond de 35Hz hadden we last van een brom in huis, dus vervangen voor zachtere (grijze) rubbers en nergens meer last van.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-05 21:33
Hier een 5j. 113kWh deze maand en 12kWh aan BH. Lekker constante temperatuur van 21 graden in huis.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:04
hier met een 9H 96KWH en 14KWH voor de BH
hier een TA onder de 27 dus alles door de BH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Nou @Dylantje2 ,dat gaat wel 36/37 kWh worden, record dagje zeker?

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:10

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:55:
hier met een 9H 96KWH en 14KWH voor de BH
hier een TA onder de 27 dus alles door de BH
Hier december 58kwH en 11kwh voor Defrost (alles uiteraard met BH)

Kunnen dus wel conclusie trekken dat hoe minder je verbruik is, hoe meer je in verhouding aan BH kwijt bent, al is wel zo dat ik redelijk oostelijk zit (scheelde vandaag minimaal 5% !!! luchtvochtigheid volgens buienrader kaartweergave.

Ook valt me op dat best veel mensen een COP hier delen (of in hun dash hebben) zonder rekening te houden met verbruik van Power Suply 2 |:( 8)7
Dus dan ipv COP killer ben je COP winner _/-\o_

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:09:
Nou @Dylantje2 ,dat gaat wel 36/37 kWh worden, record dagje zeker?
Df mania zeker hier...

Tsja ik denk dat ik niet veel kan tweaken dus uitzitten en hopen dat de mist weg trekt hahaha

En ik heb idee dat mijn BH er niet eens aan meedoet.
{ S0 icm Domoticz icm een nodered, maar ik zie hem niet meelopen ]

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2020 21:32 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:23:
[...]

Hier december 58kwH en 11kwh voor Defrost (alles uiteraard met BH)

Kunnen dus wel conclusie trekken dat hoe minder je verbruik is, hoe meer je in verhouding aan BH kwijt bent, al is wel zo dat ik redelijk oostelijk zit (scheelde vandaag minimaal 5% !!! luchtvochtigheid volgens buienrader kaartweergave.

Ook valt me op dat best veel mensen een COP hier delen (of in hun dash hebben) zonder rekening te houden met verbruik van Power Suply 2 |:( 8)7
Ik kan niet scripten..
Maar ik heb wel eens gevraagd of er iemadn een script kan maken incl BH...

Alleen lijkt dus of de mijne echt uit staat.En dan heeft het ook gene zin hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:31:
[...]

Df mania zeker hier...

Tsja ik denk dat ik niet veel kan tweaken dus uitzitten en hopen dat de mist weg trekt hahaha

En ik heb idee dat mijn BH er niet eens aan meedoet.
{ S0 icm Domoticz icm een nodered, maar ik zie hem niet meelopen ]
Als ik de intervallen van vijf min bekijk dan bespaar je vermogen tijdens ontdooien. Enige nadeel is even geen verwarming.
Of je kamer warm blijft dat volg ik niet..

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:26
[...]
Omdat het zoals @Ep Woody al zei weinig invloed heeft. Gemiddelde COP tot nu toe:
Excl. 5.823
Incl. 5.702

Het extreemste verschil in de dag COP is 15%. Oftewel, de dag COP is 15% lager incl. heater. Dat was een COP van 3.148 vs 3.676. Een run van 2020-12-06 02:40:00 tot 2020-12-06 18:00:00.

Gisteren scheelde het maar 5%, 3.150 vs 3.312.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• CurlyMo
... :)

[ Voor 158% gewijzigd door CurlyMo op 10-12-2020 21:45 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tsja...

Hij blijft rond de 21graden...

Dan nogmaals een oproep aan de enthousiaste TS editers... die nog steeds TS zien als de kwaliteit van dit topic..En al van verschillende een pm met toezeggingen heb gehad.
@Ep Woody en de andere...

1x andermaal...
Anders vervuil ik het met vragen naar.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dylantje2 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:34:
Alleen lijkt dus of de mijne echt uit staat.En dan heeft het ook gene zin hahaha
Lijkt erop dat mijn heisamon niet helemaal doet wat ik wil.

Of moet ik toch ergens de BH aanzetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:10

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:40:
[...]

Omdat het zoals @Ep Woody al zei weinig invloed heeft. Gemiddelde COP tot nu toe:
Excl. 5.823
Incl. 5.702

Het extreemste verschil in de dag COP is 15%. Oftewel, de dag COP is 15% lager incl. heater. Dat was een COP van 3.148 vs 3.676. Een run van 2020-12-06 02:40:00 tot 2020-12-06 18:00:00.

Gisteren scheelde het maar 5%, 3.150 vs 3.312.
Klopt hoe meer basis verbruik, hoe minder hij gaat opvallen, net zoal bij de controller verbruiks weergave :-)

Bij mij kan op een dag het wel een groot verschil maken (op seizoen uiteraard ook niet)
Neem nu afgelopen zondag:
WP1 Verbruik 8,58kwH
WP2 Verbruik 3,28kwH
Opwekking 40,40kwH

Dan heb je het op die dag over een COP 4,70 of 3,40 oftewel min27% ;w lijkt me toch wel zo reëel om mee te nemen als je je COP prominent weergeeft? :9

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• CurlyMo
ErikVers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:
[...]
lijkt me toch wel zo reëel om mee te nemen als je je COP prominent weergeeft? :9
Zodra het er toe begint te doen, dan zal ik dat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Hier 5H met verbruik van 17,271 kWH en 8,637 kWh BH verbruik
Met opgewekt vermogen van 67,871 geeft dit een dag COP van 2,61
Zonder defrost meestal boven de 4,5

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heeft iemand mss vrijgeven backupheater aan staan?
Bij mij stond hij uit?

En komt er dan een icoontje in de ribbon?
Volgens mij is dat niet de "standaard" setting.
Of wat zijn jullie settings

edit: nu ik hem in het menu heb aangezet, werkt hij wel in domoticz/grafana.

Dat zou betekenen dat de grafieken wel werken.
Maar ik vraag me af waarom hij bij standaard nog niet aan is geweest?
De Tr was wel onder 28 graden de Tbuiten was ook binnen de setpoints.
Waarom bij mij niet en bij de meeste andere wel?

Edit:
Jullie settings?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36XK2DR2gk4d2nYyJcOoP6aFR6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EECVFPCYjz7jedRFwwxyuzRt.png?f=fotoalbum_large

Wat zijn jullie settings bij Topic 78? [ Heater_On_Outdoor_Temp ]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhSu3-krmARQrq1rroaZXtnccic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4U8fXagqXjNGIpDR8qAPFms.png?f=fotoalbum_large

Zou dat iets zijn?
0 graden?

[ Voor 97% gewijzigd door Dylantje2 op 11-12-2020 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:07:
Bij mij stond hij uit?

Edit:
Jullie settings?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dat iets zijn?
0 graden?
Zijn in mijn ogen allemaal verwarmings instellingen.
Maar kan het mis hebben.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
timovd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:11:
[...]

Ik heb een 7kW H-series split (volgens mij behoorlijk vergelijkbaar). Eerst waren deze op de standaard harde rubbers geplaatst van de Rodigas muurbeugel. Rond de 35Hz hadden we last van een brom in huis, dus vervangen voor zachtere (grijze) rubbers en nergens meer last van.
Ik weet niet precies welke dempers dat zijn, gewoon "van die grote dingen". :X
Als het licht is zal ik een foto maken.
Het is niet (alleen) het doorklinken van de brom, het is echt het geluid wat hij rondom verspreidt.
Maar ik zou het gewoon heel fijn vinden om eens eentje elders te horen (een H zal min-of-meer vergelijkbaar zijn) zodat ik evt naar de installateur kan stappen als het veel verschilt met een ander.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:07:
Bij mij stond hij uit?

Edit:
Jullie settings?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dat iets zijn?
0 graden?
Ik begrijp niet helemaal wat je met je vraag bedoelt, maar zal in ieder geval even uitleggen wat de setting Heater_On_Outdoor_Temp betekent en wat de vrijgave doet.

Die setting zorgt ervoor dat de backup heater mee mag doen als het buiten kouder is dan xx graden (0 bij jou), de warmtepomp staat 30 minuten aan, de warmtepomp werkt 9 minuten, de laatste keer dat de backupheater aan is geweest is 20 minuten geleden en de aanvoertemperatuur is meer dan 4 graden onder de gevraagde temperatuur dan gaat de backupheater aan tot de aanvoertemperatuur tot 2 graden onder gevraagde setpoint is gekomen. Dit doet hij naast de compressor, dus kan dan tijdelijk 3 kW aan extra warmte leveren. Laat de -15C maar komen :9

Uit de servicemanual pagina 101:
12.6.1 Indoor Electric Heater Control
1 Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
b. After Heatpump thermo ON for [30] mins
c. After water pump operate [9] mins
d. Outdoor air temperature < Outdoor set temperature for heater
e. When water outlet temperature < Water set temperature + [-4°C]
f. [20] minutes since previous Backup heater Off
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
* Heater need to operate during deice operation
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + [-2°C] for continuous 15 secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition

Welk gedrag had jij verwacht?

Testen:
Je kan dit gedrag trouwens prima testen. Als je binnen het regelbereik bent van de backupheater (buitentemperatuur onder de 0 graden, warmtepomp staat 30 minuten aan en werkt al minimaal 9 minuten), dan zet je de stooklijncompensatie van 0 naar +5. Als het goed is springt dan de backup heater aan.

Hieronder zie je het resultaat van een test van mij. Blauwe lijn is backupheater, groene lijn is de warmtemeting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mK6y7xX2r0jbDQOYFXTCQikDQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jn2s174KpvxwnVtb5grSrsKn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ep Woody op 11-12-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:04:
[...]
Ik weet niet precies welke dempers dat zijn, gewoon "van die grote dingen". :X
Als het licht is zal ik een foto maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0R4gY_aTJgGaoQXYpmby3QT34Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JoDJ5GknCeNSOj9NjWTH18B.jpg?f=fotoalbum_large
Deze blokken, ik heb verder geen info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:41
[...]

Hoi,

Welke rubbers zijn dit? Mijn ELGA staat op kunstof poten maar hier ook nog een lichte brom ondanks dat er zelfs nog veren tussen zitten.

thanks

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Daannn1987 bij Warmteservice bekend onder X260001037
@sjimmie staat het ding goed waterpas en kan niet wiebelen? Voorbeeld: Simply_jeroen in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:16:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Deze blokken, ik heb verder geen info.
Zijn best kort die blokken, en staan ze los van de schutting? Het zou best kunnen dat de schutting mee resoneert en dat je dat hoort. Hij staat wel erg kort voor de schutting, hij zou 30 centimeter vrij moeten hebben als ik het goed heb onthouden uit de installatiehandleiding.

Ik heb twee funderingen gemaakt van 3 stapelblokken (30 kg per stuk) waardoor mijn warmtepomp dus op een fundering staat van 180 kg. Resonanties heb ik geen last van.

Waarom hebben ze voor deze blokken gekozen eigenlijk? Dat is toch meer iets wat voor een plat dak is?

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 11-12-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
timovd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:25:
@Daannn1987 bij Warmteservice bekend onder X260001037
@sjimmie staat het ding goed waterpas en kan niet wiebelen? Voorbeeld: Simply_jeroen in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Jahoor, hij staat stabiel.
Maar nogmaals het is volgens mij echt niet het doortrillen maar juist het geluid wat aan de voorkant en binnenin de unit komt wat we gewoon via de ramen enzo nog best goed horen. (notabene nieuw HR++ in nieuwe kozijnen enzo)
Ep Woody schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:29:
[...]

Zijn best kort die blokken, en staan ze los van de schutting? Het zou best kunnen dat de schutting mee resoneert en dat je dat hoort. Hij staat wel erg kort voor de schutting, hij zou 30 centimeter vrij moeten hebben als ik het goed heb onthouden uit de installatiehandleiding.

Ik heb twee funderingen gemaakt van 3 stapelblokken (30 kg per stuk) waardoor mijn warmtepomp dus op een fundering staat van 180 kg. Resonanties heb ik geen last van.

Waarom hebben ze voor deze blokken gekozen eigenlijk? Dat is toch meer iets wat voor een plat dak is?
Zie hierboven, ik heb het ook niet over resonantie maar het geluid wat gewoon uit de unit zelf komt.
De foto vertekent. De blokken zijn best lang en hij staat ruim van de schutting af.
De installateur, verder volgens mij een prima bedrijf uit de regio, heeft deze gebruikt. Daarom weet ik ook niet welk merk/type van die blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@sjimmie de fundering kan echt een stuk verbeterd worden zoals hierboven beschreven.
Ik vermoed dat je het geluid van de compressor hoort en die zit rechtsonder. Daar kun je ook isolatiemateriaal in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
timovd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:52:
@sjimmie de fundering kan echt een stuk verbeterd worden zoals hierboven beschreven.
Ik vermoed dat je het geluid van de compressor hoort en die zit rechtsonder. Daar kun je ook isolatiemateriaal in stoppen.
Er kan vanalles, de installateur adviseerde juist zo'n grind oplossing. Maar mijn vraag is gewoon om eens te mogen luisteren bij iemand met een soortgelijke unit. Voor hetzelfde geld is er gewoon iets niet lekker aan de unit waardoor hij bv meer rammelt dan normaal. Dan kan ik daarop de installateur aanspreken, die heeft hem geplaatst.
Ik zou dus gewoon graag even ergens willen luisteren. Voordat ik iets verander of laat veranderen weet ik liever eerst graag hoe het zou mogen klinken. Nu is het nog zoeken zonder referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:15
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:02:
[...]

Er kan vanalles, de installateur adviseerde juist zo'n grind oplossing. Maar mijn vraag is gewoon om eens te mogen luisteren bij iemand met een soortgelijke unit.
Volgens mij is dit het monoblock-topic en heb jij een split unit. Kleine kans dat iemand een soortgelijke unit heeft.
Voor hetzelfde geld is er gewoon iets niet lekker aan de unit waardoor hij bv meer rammelt dan normaal. Dan kan ik daarop de installateur aanspreken, die heeft hem geplaatst.
Ik zou dus gewoon graag even ergens willen luisteren. Voordat ik iets verander of laat veranderen weet ik liever eerst graag hoe het zou mogen klinken. Nu is het nog zoeken zonder referentie.
Je mag komen luisteren alleen staat die van mij op het dak, via het dakraam toegankelijjk. Als je echt goed wilt vergelijken is het handig om (vooraf) te zorgen dat de omstandigheden hetzelfde zijn. Zoals gezegd lijkt de plaatsing niet optimaal (gokje: je hebt er Bigfoots onder van 60 cm lengte, dat betekent dat de WP zeker weten niet 30 cm vrij heeft tot de schutting). Verder staan die Bogfots strak tegen de schutting aan zo te zien en dat werk resonantie in de hand. Daarnaast zorgt de schutting voor (ongeveer) een verdubbeling van de geluidsdruk als je ervoor staat. Als je echt wilt luisteren, zou ik de installateur om een referentie vragen. Als hij een goede naam heeft, zal hij daar vast aan mee willen werken en blijf je enigzins in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dookiy schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:12:
[...]

Volgens mij is dit het monoblock-topic en heb jij een split unit. Kleine kans dat iemand een soortgelijke unit heeft.

[...]

Je mag komen luisteren alleen staat die van mij op het dak, via het dakraam toegankelijjk. Als je echt goed wilt vergelijken is het handig om (vooraf) te zorgen dat de omstandigheden hetzelfde zijn. Zoals gezegd lijkt de plaatsing niet optimaal (gokje: je hebt er Bigfoots onder van 60 cm lengte, dat betekent dat de WP zeker weten niet 30 cm vrij heeft tot de schutting). Verder staan die Bogfots strak tegen de schutting aan zo te zien en dat werk resonantie in de hand. Daarnaast zorgt de schutting voor (ongeveer) een verdubbeling van de geluidsdruk als je ervoor staat. Als je echt wilt luisteren, zou ik de installateur om een referentie vragen. Als hij een goede naam heeft, zal hij daar vast aan mee willen werken en blijf je enigzins in de buurt.
Voor zover ik weet is er geen split topic en zijn de verschillen op dit vlak ook niet zo groot. Daarom lift ik al een poosje op dit topic mee. Sorry als dat niet netjes is.

De installateur reageert helaas traag (ca een week) op vragen, dus ik hoopte sneller zelf even wat te kunnen nagaan.

Ik merk dat ik hier meer weerstand opwek dan ik met mijn vraag had bedoeld, dus ik laat het maar zo en ga wachten tot de installateur even tijd voor me heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:17:
[...]

Ik merk dat ik hier meer weerstand opwek dan ik met mijn vraag had bedoeld, dus ik laat het maar zo en ga wachten tot de installateur even tijd voor me heeft.
Ik denk dat je weerstand verward met behulpzaamheid. Op Tweakers zitten mensen die graag helpen en ook graag zelf een probleem oplossen, vandaar de vele goedbedoelde adviezen waar jij niet op zit te wachten.

In dit topic zitten meer split eigenaren: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Voor zover ik weet is er geen split topic en zijn de verschillen op dit vlak ook niet zo groot. Daarom lift ik al een poosje op dit topic mee. Sorry als dat niet netjes is.
Volgens mij moeten we het ook niet moeilijker maken dan het is. Met principes komt niemand verder. Dus blijf lekker vragen.
Ik zou eerst eens proberen wat al een paar keer gezegd is, namelijk het ding iets van de schutting af zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-05 21:15
[...]

Geen probleem wat mij betreft, ik snap de (schijnbare) overeenkomsten al zou ik wel specifiek naar een J gaan luisteren afgaande op de dB's in de manual en geen H.
De installateur reageert helaas traag (ca een week) op vragen, dus ik hoopte sneller zelf even wat te kunnen nagaan.

Ik begrijp dat je haast hebt, als iets niet mooi is, kijk je er gewoon niet naar. Geluid is een stuk lastiger te negeren/buiten te sluiten, zeker als ook je buren er last van hebben want dat wil je niet.

De adviezen hier zijn goedbedoeld, zeker geen weerstand wmb. Je zou het ook als hulp kunnen zien, 'munitie' in je gesprek met de installateur. Daarin denkt men hier graag mee maar als dat (ongevraagde) advies weerstand bij jou opwekt dan wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:51
[...]

De foto is wellicht wat onduidelijk. Het lijkt erop dat niet alleen de schutting een rol zou kunnen spelen, maar ook juist die bakstenen waar de schutting op lijkt te staan (?) en die misschien met het huis verbonden zijn?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:22:
[...]

Ik denk dat je weerstand verward met behulpzaamheid. Op Tweakers zitten mensen die graag helpen en ook graag zelf een probleem oplossen, vandaar de vele goedbedoelde adviezen waar jij niet op zit te wachten.

In dit topic zitten meer split eigenaren: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9
Ja dat topic volg ik ook wel, maar daar zitten zoveel hybride WP'ers en vrijwel alle Panasonics zitten niet daar maar hier.

Ik snap de behulpzaamheid, maar ik wil nu gewoon even luisteren zodat ik zelf kan horen wat ik kan verwachten. Als het dan "klopt" dan kan ik daarna zoeken of ik de unit ga verplaatsen (denk zelf dan een aantal meter verder van het huis af en daar kan hij ook wat verder van de schutting af), de blokken ga vervangen, een kast er omheen zet, of iets anders.
Gewoon even stap voor stap, en dan heb ik eerst een referentie nodig.

Ik ben niet dom ofzo, ondertussen ben ik ook aan het klussen aan de sturing via domotica en dan ook onderzoeken wat de verschillen zijn tussen sturen op stooklijn (0/-5) of aan/uit via de aquarea service-cloud sturing, aan/uit via CN2 (ext thermostaat) of aan/uit via CN4 (ext sturing). Met name wil ik uitzoeken hoe deze samenhangen met wel of niet doordraaien van de pomp, met de sww runs, uit gaan van de standaard bedieningsunit, evt nachtverlaging, en zo meer. Dus ik denk dat ik best op termijn wel wat kan toevoegen aan dit topic, maar nu zit ik even met een praktisch dingetje.

(ps, ik ben bv mede bouwer/grondlegger aan dingen als dit: DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:02:
[...]

Er kan vanalles, de installateur adviseerde juist zo'n grind oplossing. Maar mijn vraag is gewoon om eens te mogen luisteren bij iemand met een soortgelijke unit. Voor hetzelfde geld is er gewoon iets niet lekker aan de unit waardoor hij bv meer rammelt dan normaal. Dan kan ik daarop de installateur aanspreken, die heeft hem geplaatst.
Als je gaat luisteren, ga dan op zoek naar iemand (split of mono) die ook SWW maakt met de warmtepomp. Grootste ding is dat je op vol vermogen SWW maakt, verder zou je hem niet echt moeten horen. Geluid maakt hij met dit weer wel, maar extreem storend zou het niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:37:
[...]

Als je gaat luisteren, ga dan op zoek naar iemand (split of mono) die ook SWW maakt met de warmtepomp. Grootste ding is dat je op vol vermogen SWW maakt, verder zou je hem niet echt moeten horen. Geluid maakt hij met dit weer wel, maar extreem storend zou het niet moeten zijn.
Zeker, voorkeur heeft meeluisteren met een SWW run van een J-series Split.
Maar worst-case zou ik al blij zijn met een mono die even goed verwarmt. Ook dat geluid is voor ons, en vooral voor de buren, al aardig op de "best veel" grens.
Ik woon zelf in Houten en heb er geen moeite mee om bv op zaterdag of op een avond in een straal van pakweg 40km te gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zoals eerder is gezegd is er nul reden om jezelf te hoeven verdedigen. Niemand denkt dat je dom bent. Het enige waarop gereageerd wordt is dat je naast het gaan luisteren het ding eventjes iets verder van de schutting zetten een goede eerste test is. Iets dat vrij makkelijk kan.

Je mag altijd komen luisteren, maar ik woon 60+km van je vandaan.

Ik zit ruim een meter van mijn WP af met krap aan HR++ glas er tussen en ik hoor de hem nu ook niet. Alleen met defrost héél zachtjes.

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:41:
[...]

Maar worst-case zou ik al blij zijn met een mono die even goed verwarmt. Ook dat geluid is voor ons, en vooral voor de buren, al aardig op de "best veel" grens.
Ik woon zelf in Houten en heb er geen moeite mee om bv op zaterdag of op een avond in een straal van pakweg 40km te gaan luisteren.
Hier een J-series split met SWW, maar de buitenunit staat op een plat dak, boven op de woning. Op zolder horen we de buitenunit niet. Binnen unit maakte wel veel geluid, maar door de flow van de pomp terug te schroeven is dat opgelost.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@sjimmie Heb je een iPhone? Die hebben namelijk best goede microfoons. Als je daar een app zoals SafeNoise op zet, dan kunnen we ook eens cijfermatig vergelijken. Ding op 1 meter voor de warmtepomp in het midden houden bij de compressor frequentie waar jij je aan stoort. Dan kunnen wij hier eens bij dezelfde compressor frequentie een dB meting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:53:
@sjimmie Heb je een iPhone? Die hebben namelijk best goede microfoons. Als je daar een app zoals SafeNoise op zet, dan kunnen we ook eens cijfermatig vergelijken. Ding op 1 meter voor de warmtepomp in het midden houden bij de compressor frequentie waar jij je aan stoort. Dan kunnen wij hier eens bij dezelfde compressor frequentie een dB meting doen.
Op dit moment een SWW run zonder Silent mode, die zegt gemiddeld 66.4 dB(A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:00:
[...]

Op dit moment een SWW run zonder Silent mode, die zegt gemiddeld 66.4 dB(A).
Compressor frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ah die log ik dus nog niet en hij is nu net klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:02:
[...]

Met silent mode uit is dat vast rond de 104 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:02:
[...]

Zonder compressor frequentie en idealiter ook ventilator snelheid is het appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:03:
[...]

Zonder compressor frequentie en idealiter ook ventilator snelheid is het appels met peren vergelijken.
Ik zou verwachten dat 2 dezelfde units tijdens hun SWW run zonder Silent mode ongeveer allebei een appel zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik zal even de freq aan mijn logging toevoegen en nog een SWW run forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:04:
[...]

Ik zou verwachten dat 2 dezelfde units tijdens hun SWW run zonder Silent mode ongeveer allebei een appel zouden zijn.
Normaliter wel, maar je twijfelt of jouw situatie overeenkomt met die normale situatie. Om dat zeker te weten is het handig om te kijken of jou WP met hetzelfde gemak SWW maakt als bij anderen. Dat is o.a. te zien aan de compressor frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
BazemanKM schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:47:
[...]

Hier een J-series split met SWW, maar de buitenunit staat op een plat dak, boven op de woning. Op zolder horen we de buitenunit niet. Binnen unit maakte wel veel geluid, maar door de flow van de pomp terug te schroeven is dat opgelost.
Wij hadden binnen wat teveel ruis in de oude leidingen (boven nog geen VV). Dus ook gezorgd dat de pomp wat rustiger draait. De binnenunit zelf horen we niet (op zolder en op de 1e niet hoorbaar).
De buitenunit horen wij en de buren helaas te vaak wel.
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:07:
[...]

Normaliter wel, maar je twijfelt of jouw situatie overeenkomt met die normale situatie. Om dat zeker te weten is het handig om te kijken of jou WP met hetzelfde gemak SWW maakt als bij anderen. Dat is o.a. te zien aan de compressor frequentie.
Nu weer aan het verwarmen (moet even wat inhalen vanwege de sww) op 46Hz: gemiddeld 66.1 dB(A).
Inmiddels toert hij terug naar 33Hz: 54.6 dB(A).

Toen hij omlaag ding van 46 naar 40 naar 33Hz, was hij tussen de 46 en 40Hz nog binnen hoorbaar en daaronder (vrijwel) niet meer.

[ Voor 43% gewijzigd door sjimmie op 11-12-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44
Hallo allemaal, ik lees ondertussen al heel lang mee. Heb nav jullie berichten een J5 aangeschaft bij RJ-TEC. Twijfel was er over de hoofdleiding van 20 x 2 mm uponor naar beneden van ongeveer 9 meter. Ervaring nu is dat zelfs met deze dunne leiding alles prima loopt.
Situaties, op eerst verdieping dak staat de pana op betonnen dak met rubbers van RJ-TEC, aan de andere kant van de muur is de cv-ruimte, geen buffer, hele huis v.v. Totaal 125 m2, alle ruimtes geregeld, de woonkamer is 50 m2 en deze heb ik open gezet. De pana is bijna niet hoorbaar direct aan de andere kant van de muur, als je ervoor staat en hij loopt rustig op 20 Hz. hoor je hem niet voel je alleen de lucht uit de ventilator.
Ik woon nabij Amersfoort je mag bij mij komen luisteren.
Wellicht kun je mij ook nog helpen met e.e.a..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KaDoos schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:29:
De pana is bijna niet hoorbaar direct aan de andere kant van de muur, als je ervoor staat en hij loopt rustig op 20 Hz. hoor je hem niet voel je alleen de lucht uit de ventilator.
Ik woon nabij Amersfoort je mag bij mij komen luisteren.
Wellicht kun je mij ook nog helpen met e.e.a..
Hmm, hier nu 21Hz en als je er voor staat echt wel geluid, beetje brom en een soort getsjirp (wat hij heel vaak doet). Die app geeft "Gemiddelde dB(A): 61.1" als ik er 1 meter voor sta. Ik vermoed dat omgevingsgeluid hier op lage toeren een rol speelt.

Maar waar zou ik je bij kunnen helpen? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 11-12-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 20:10
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:41:
[...]

Hier in regio Rotterdam hangen in dezelfde wijk een J serie van mij en een H serie monoblock van @bart997 . Beide alleen voor verwarming. Laat me gerust weten als je een keer wilt komen luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44
sjimmie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:38:
[...]

Hmm, hier nu 21Hz en als je er voor staat echt wel geluid, beetje brom en een soort getsjirp (wat hij heel vaak doet). Die app geeft "Gemiddelde dB(A): 61.1" als ik er 1 meter voor sta. Ik vermoed dat omgevingsgeluid hier op lage toeren een rol speelt.

Maar waar zou ik je bij kunnen helpen? ;)
Ik heb je een bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dag verbruik staat nu in mijn dashboard. Als iemand me nog kan uitleggen hoe ik het netst een dag productie kan toevoegen (aangezien ik dat alleen in W registreer i.p.v. Wh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CurlyMo
Google al geprobeerd?
domoticz energy read computed

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Ik heb nu het element in het dashboard opgenomen naast het standaard verbruik. Je ziet dan opnieuw dat dat verbruik vrij marginaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 03:30:
@CurlyMo
Google al geprobeerd?
domoticz energy read computed
Dan maar even zelf nagedacht. Soms ook leuk.

Ik log elke verandering van waarde. Dus ook voor de door de WP geadverteerde gegenereerde Watt aan warmte. Een waarde is dus geldig van T1 van waarde1 (W1) tot T1 van W2. Het aantal minuten tussen T1/W1 en T1/W2 is het aantal minuten dat er een X aantal watts warmte werd gegenereerd en geeft daarmee dus het aantal Wmin weer. Dat is dus W1 in Wmin * 0.017 om naar Wh uur te komen. Die sommeren op dagniveau geeft mij het aantal Wh opgewekte warmte per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:59:
Dag verbruik staat nu in mijn dashboard. Als iemand me nog kan uitleggen hoe ik het netst een dag productie kan toevoegen (aangezien ik dat alleen in W registreer i.p.v. Wh).
In Home Assistent heb je daarvoor een combinatie van:
https://www.home-assistant.io/integrations/integration/
en
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Die integration vertaalt Watt naar (k)Wh als een soort teller, en de utility_meter zorgt ervoor dat je de dagelijkse (wekelijkse/maandelijkse/jaarlijkse) totalen maakt.

Dus hier worden de S0 pulsen in de meterkast door espeasy geteld en omgerekend naar Watt.
(ik had meteen de pulsen kunnen gebruiken, maar de espeasy pulsen teller gaat naar 0 bij een harde reboot)
Watt gaat via mqtt naar Home Assistant.
Daar telt de integration het aantal 9k)Wh op basis van het aantal lopende Watts.
En de Utility_meter houdt dan tellers bij per dag/week/maand/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:30:
[...]

In Home Assistent heb je daarvoor een combinatie van:
Mooi dat het allemaal kan, maar ik bouw alles gewoon direct zelf in mijn database met een leuk portie SQL. Dat is voor mij mede de lol ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CurlyMo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:34:
[...]

Mooi dat het allemaal kan, maar ik bouw alles gewoon direct zelf in mijn database met een leuk portie SQL. Dat is voor mij mede de lol ervan :)
Snap ik, ik heb jarenlang alles puur in cpp gedaan op een esp8266, zelfs zonder databases puur in eigen digitale lijstjes enzo. Dat resulteert in dat ik nu voor espeasy een plugin gebruik die gebaseerd is op wat op mijn eigen github is gebouwd. :+
Maar soms is het makkelijker om te gebruiken wat een ander al heeft uitgeplozen...
En het kan al helpen om te snappen hoe ze het hebben gedaan, om dat dan zelf op vergelijkbare manier zelf te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:39:
[...]
Dat resulteert in dat ik nu voor espeasy een plugin gebruik die gebaseerd is op wat op mijn eigen github is gebouwd. :+
Herkenbaar ;)

https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/pull/3408

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
@Dylantje2 een df met buiten 7 graden is toch wel apart....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:59:
Als je een general kWh device hebt waarin je verbruik registreert dan kan je door hem op "computed" te zetten zelf laten uitrekenen. Doet domoticz heel nauwkeurig.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Me Albert schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:10:
[...]

Als je een general kWh device hebt waarin je verbruik registreert dan kan je door hem op "computed" te zetten zelf laten uitrekenen. Doet domoticz heel nauwkeurig.
Ik gebruik geen Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:01:
@Dylantje2 een df met buiten 7 graden is toch wel apart....
Een nieuwe start...

Ik heb de setting veranderd.. voor:
code:
1
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  5   °C

Van 0 naar 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:16:
[...]

Een nieuwe start...

code:
1

Van 0 naar 5
Die staat bij mij op:
code:
1
TOP78   Heater_On_Outdoor_Temp  0   °C

Net zoals die bij jou stond. Wat verwacht je te bereiken door hem naar 5 te zetten?

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 12-12-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 13:17
[...]

Een nieuwe start...

code:
1

Van 0 naar 5
?? Waarom zou je dat ding bij 5 of zelfs 0 graden aan willen laten gaan? Ik dacht eerder aan -10 of zo als je WP het niet meer trekt?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Een nieuwe start...

code:
1

Van 0 naar 5
Oh gewoon even geen verbruik dus, vond al raar.
Instelling gaat niet helpen voor ontdooien hoor, zul je over een week of twee wel zien

Hij zal wel aan gaan als je ta ver achter blijft

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 12-12-2020 13:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pleio65 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:23:
[...]

?? Waarom zou je dat ding bij 5 of zelfs 0 graden aan willen laten gaan? Ik dacht eerder aan -10 of zo als je WP het niet meer trekt?
Ik heb er niks aan veranderd. Misschien moet ik hem inderdaad naar -5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:42:
[...]

Ik heb er niks aan veranderd. Misschien moet ik hem inderdaad naar -5 zetten.
Of gewoon uit, waarom zou je hem nodig hebben?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:46:
[...]

Of gewoon uit, waarom zou je hem nodig hebben?
Nu je het zegt :)
code:
1
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
CurlyMo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:47:
[...]

Nu je het zegt :)
code:
1
TOP59   Room_Heater_State   0   Blocked
Precies, uit dat ding. Bij -20 zien we wel weer verder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
waarom ik wat probeer...
Jullie Backupheater gaat wel aan en die van mij dus niet..
Terwijl je tijdens DF mania zou verwachten dat hij de even de opwarmt.[ toch? ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:08:
waarom ik wat probeer...
Jou tr is te hoog, zal nooit aan gaan.
En verwarmings instellingen staan los van de veiligheids instellingen die de software van wp zelf beheert.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
waarom ik wat probeer...
Je zegt dat je retourwater kouder is dan 28 graden, dan zou de backupheater aan moeten gaan, maar als die hoger is dan 28 graden vindt de compressor het niet nodig om de backupheater aan te zetten. Pas als je watertemperatuur te koud wordt (lager dan 4 graden onder setpoint) en hij voldoet aan de backupheater settings gaat hij de backupheater gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB8rbJUraMkazolaIw1OZ5zByrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1ZJN1cGwTRIEpLssfSHVlJD.png?f=fotoalbum_large

Zou het dus nog niet de setpoints gehaald hebben?
Temp in huis is prima, maar @reneeke1970 zegt dat mijn TR te hoog is..
Kan/moet ik mijn stooklijn dan aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:30:
[Afbeelding]

Zou het dus nog niet de setpoints gehaald hebben?
Temp in huis is prima, maar @reneeke1970 zegt dat mijn TR te hoog is..
Kan/moet ik mijn stooklijn dan aanpassen?
Tuurlijk kan dat, maar waarom zou je dat doen?

Wat @reneeke1970 zegt is dat de Tr te hoog is voor de backupheater om aan te springen tijdens een defrost. Die gaat pas aan als de Tr volgens de sensoren van de warmtepomp onder de 28 (of 27) graden is.

Volgens de Pana is de backupheater nog niet nodig om te ontdooien. Wees blij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Dylantje2, maar als je toch graag wil dat de backupheater aangaat bij een defrost dan moet je je sensoren even opnieuw ijken (5 graden naar beneden zetten) dan denkt de warmtepomp eerder dat het onder de 28 graden is en springt de backupheater aan. Wel even je stooklijn aanpassen zodat die ook 5 graden lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ep Woody schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:57:
@Dylantje2, maar als je toch graag wil dat de backupheater aangaat bij een defrost dan moet je je sensoren even opnieuw ijken (5 graden naar beneden zetten) dan denkt de warmtepomp eerder dat het onder de 28 graden is en springt de backupheater aan. Wel even je stooklijn aanpassen zodat die ook 5 graden lager is.
Ik vermoed dat hij niet op die Flut sensoren regelt, zit wel iets beters intern....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ik vermoed dat hij niet op die Flut sensoren regelt, zit wel iets beters intern....
Hij regelt op die flut sensoren. Waarom zou je voor betere sensoren gaan als deze regeling prima is?

Eigenlijk het enige wat niet goed werkt is de warmteproductiemeting / energieverbruikmeting. Big deal...

[ Voor 14% gewijzigd door Ep Woody op 12-12-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ep Woody schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:23:
[...]

Hij regelt op die flut sensoren. Waarom zou je voor betere sensoren gaan als deze regeling prima is?

Eigenlijk het enige wat niet goed werkt is de warmteproductiemeting / energieverbruikmeting. Big deal...
Nou dan kan @Dylantje2 dat testen, alles 5 graden lager zetten en kijken of element dan in komt. Ik denk van niet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik zag dat @CurlyMo een minimaal vermogen regeling draait op een WemosD1, heeft iemand die, of iets vergelijkbaars al in dzVents / Lua omgeschreven om dit in Domoticz te laten draaien? Icm. radiatoren en weinig massa om warmte vast te houden is dit namelijk wel een mooie regeling verwacht ik. Maar als ik vanaf nul moet beginnen te scripten dan is het vrees ik einde winter pas af ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cr3ator schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:42:
Ik zag dat @CurlyMo een minimaal vermogen regeling draait op een WemosD1, heeft iemand die, of iets vergelijkbaars al in dzVents / Lua omgeschreven om dit in Domoticz te laten draaien? Icm. radiatoren en weinig massa om warmte vast te houden is dit namelijk wel een mooie regeling verwacht ik. Maar als ik vanaf nul moet beginnen te scripten dan is het vrees ik einde winter pas af ;)
Waarom zou je het niet zelf op een ESP8266 draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dat zou ook prima kunnen, maar dat is extra hardware.

(Heb je toevallig ergens staan hoe ik dat voor elkaar krijg?)

[ Voor 38% gewijzigd door Cr3ator op 12-12-2020 16:53 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cr3ator schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:52:

ESPEasy flashen wijst vanzelf. Daarna een DS18B20 aansluiten. Vervolgens wijst ESPEasy zich ook redelijk vanzelf. Het is echt heel lastig dat verkeerd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:33:
[...]

Nou dan kan @Dylantje2 dat testen, alles 5 graden lager zetten en kijken of element dan in komt. Ik denk van niet....
Als het wel werkt (en ik denk eerlijk gezegd dat het werkt), is het een leuke truc om het verbruik van de backupheater terug te dringen, er vanuit gaande dat het geen effect heeft op de prestaties van de defrost zelf, dat het water een paar graden minder warm is, maar wel voldoende warmte bevat (door de massa van de vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Cr3ator schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:52:

Ik zou daar ook in geïnteresseerd zijn.
Heb al meerdere sensoren hier hangen van de Panasonic ivm twee zones.
Niet zo'n zin in nog een sensor.

Wil wel helpen, maar ben geen held in Lua.
(Zonder oefening word ik dat ook niet ;) )
Dus met wat hulp wil ik er wel aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-03 08:27
Ep Woody schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:24:
[...]

Als het wel werkt (en ik denk eerlijk gezegd dat het werkt), is het een leuke truc om het verbruik van de backupheater terug te dringen, er vanuit gaande dat het geen effect heeft op de prestaties van de defrost zelf, dat het water een paar graden minder warm is, maar wel voldoende warmte bevat (door de massa van de vloerverwarming).
Volgens mij is het regelbereik beperkt tot max. + of - 2,0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
bart997 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:59:
[...]

Volgens mij is het regelbereik beperkt tot max. + of - 2,0 graden.
Zou kunnen, het is een poos terug dat ik voor het laatst mijn sensoren geijkt heb... Doe het ook niet wekelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:00
waarom ik wat probeer...
Volgens mij is het wat anders

Mijn gegevens van de s0-2 komen ook niet binnen via heisamon (getest door iets direct er op aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
Dit zou je doel moeten zijn toch?
[Afbeelding]
Volgens mij ben ik aardig op weg. Ik weet niet wat de buiten temperatuur van 3 oktober was, maar dat ik verwacht dat de COP van 8 zeker in de mogelijkheden ligt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Run start             Run eind             Tbu   COP
2020-12-11 19:20:00   2020-12-11 20:35:00  4.67  5.964
2020-12-11 21:35:00   2020-12-11 22:45:00  4.65  5.002
2020-12-12 01:30:00   2020-12-12 02:30:00        5.603
2020-12-12 03:55:00   2020-12-12 04:55:00  5.50  5.453
2020-12-12 06:00:00   2020-12-12 12:40:00  5.93  5.299
2020-12-12 13:45:00   2020-12-12 16:40:00  8.50  7.561
2020-12-12 18:40:00   2020-12-12 21:25:00  7.51  7.439

Laatste run was op een Ta van 35 graden.

We kunnen ook wel blijven ouwehoeren met frames als stuiterend e.d., maar ik ben er van overtuigd dat je dit niet haalt met een slecht ingeregeld systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Cop 8....

Las iets over je esp mogelijkheid?
Wat kan ik ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
Wij hebben een SWW vat van 300 liter. Wanneer we in een heet bad willen, hebben we een interne spiraal heater in het SWW vat nodig. Ik heb een dummy switch Bad gemaakt om te zorgen dat de Pana op DHW stand gaat en de gewenste temperatuur op 65 wordt ingesteld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    on = {     
            devices = {'Bad'},
            timer = {'every 5 minutes'}
            },

execute = function(domoticz, item, info, timer, device, group)
        local Bad = domoticz.devices('Bad')
        local Sensor = domoticz.devices('Warmwater boilervat onder')

if Bad.active and Sensor.temperature <= 69 then
        domoticz.openURL('http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=171&switchcmd=Set%20Level&level=30')
        domoticz.openURL('http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=173&svalue=65')

elseif Bad.active and Sensor.temperature > 69 then 
        Bad.switchOff()
        domoticz.openURL('http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=173&svalue=55')
        domoticz.openURL('http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=171&switchcmd=Set%20Level&level=40')

end

end
}

Wanneer je Bad knop handmatig uit zet, dan zorgt een .sh script er voor dat de instellingen terug gaan.
code:
1
2
3
4
#!/bin/bash

curl -s -i -H  "Accept: application/json"  "http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=173&svalue=55"
curl -s -i -H  "Accept: application/json"  "http://192.168.2.4:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=171&switchcmd=Set%20Level&level=0"

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:00:
Cop 8....

Las iets over je esp mogelijkheid?
Wat kan ik ermee?
Lees maar. Ik heb het uitgebreid becommentarieerd. Net als @Ep Woody en @Heronimo eerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 20:10
CurlyMo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:31:
[...]

Volgens mij ben ik aardig op weg. Ik weet niet wat de buiten temperatuur van 3 oktober was, maar dat ik verwacht dat de COP van 8 zeker in de mogelijkheden ligt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Run start             Run eind             Tbu   COP
2020-12-11 19:20:00   2020-12-11 20:35:00  4.67  5.964
2020-12-11 21:35:00   2020-12-11 22:45:00  4.65  5.002
2020-12-12 01:30:00   2020-12-12 02:30:00        5.603
2020-12-12 03:55:00   2020-12-12 04:55:00  5.50  5.453
2020-12-12 06:00:00   2020-12-12 12:40:00  5.93  5.299
2020-12-12 13:45:00   2020-12-12 16:40:00  8.50  7.561
2020-12-12 18:40:00   2020-12-12 21:25:00  7.51  7.439

Laatste run was op een Ta van 35 graden.

We kunnen ook wel blijven ouwehoeren met frames als stuiterend e.d., maar ik ben er van overtuigd dat je dit niet haalt met een slecht ingeregeld systeem.
Dit soort hoge COPs acht ik wat onwaarschijnlijk gezien je Ta en de buitentemperatuur. Volgens de tabel bij A7/W35 zou je rond de 5 moeten zitten. Hoe ben je tot die 7.5 gekomen qua meting en berekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVNTcbnsv6oUdkKx96VnsYjtg0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:54:
[...]

Dit soort hoge COPs acht ik wat onwaarschijnlijk gezien je Ta en de buitentemperatuur. Volgens de tabel bij A7/W35 zou je rond de 5 moeten zitten. Hoe ben je tot die 7.5 gekomen qua meting en berekening?

[Afbeelding]
Qua meting op basis van geijkte Ta en Tr van de WP (op basis van mijn warmtebeeldcamera meting op de standleiding). De berekening: (qv * 998 * 4190 * dt) / watt. De input daarvan wordt bepaald a.d.v. van op 5 minuten geaggregeerde gemiddelde dT en W.

De run van 18:40 wordt door de WP zelf (opgewerkt / watt) gelabeled met een COP van 5.5. Dus ook hoger dan de opgegeven COP 5.

De run van vanochtend (6:40) op basis van een Tbuiten van 7.38 graden geeft volgens de waardes van WP zelf een COP van 5.981 en volgens mij uitgebreidere berekening 6.787. Dus daarmee kom ik ook aanzienlijk hoger uit dan de WP specs.

Aansturing is uiteindelijk o.b.v. jullie zo efficiënt mogelijk run logica. Oftewel, die compressor zo rustig mogelijk houden. Zo ook het dashboard. Op dit moment wordt er 3800W warmte geproduceerd bij 655W S0 verbruik. Dat is dus een COP van 5.8

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSQOnmotdxilNuCcif1ySDGiCuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LRtCNZmk2EjeChkn2q2kbfM.png?f=fotoalbum_large

Een plaatje/ stooklijn direct 28 graden bt 4-1 dt 5 je ziet dat de 28 graden niet wordt gehaald met bt 4 graden dan blijft de ta 30 graden pas als bt zakt naar 1 graad zie je de ta dalen richting de 28 de wp draait op zijn absolute min geen geluidsdemping en heeft er 13 kW voor nodig gehad

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.