Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.087 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
ErikVers schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:24:
[...]

Is dat niet wat spannend, vooral met een lage TA?
Dan stopt hij misschien op gegeven moment vanwege aan vriezen en kan nergens warmte vandaan halen om te ontdooien?
Of doet hij het dan met de 22 op zijn retour?
Ik heb vloerverwarming, dus warmte genoeg in de buffer.
Nooit gehoord van problemen die jij schetst. De combinatie van lage TA, weinig buffer en defrost komt denk ik ook niet vaak voor. Maar als je iets anders doet dan door de fabrikant bedoeld (zoals niet aansluiten van de heater) moet je altijd bedacht zijn op onbedoelde neveneffecten.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Mijn COP berekening is kapot ; LUA script leest de Hz niet meer goed uit.

2020-12-06 15:47:32.169 Status: dzVents: Info: Handling events for: "WP Frequentie", value: "84"
2020-12-06 15:47:32.332 Status: EventSystem

Terwijl de werkelijke waarde 36Hz is. Ik merk dit probleem al vaker de laatste tijd.... LUA scripts die verkeerde cq oude waardes lezen en de boel in de soep gooit. 😣

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:50:
Mijn COP berekening is kapot ; LUA script leest de Hz niet meer goed uit.

2020-12-06 15:47:32.169 Status: dzVents: Info: Handling events for: "WP Frequentie", value: "84"
2020-12-06 15:47:32.332 Status: EventSystem

Terwijl de werkelijke waarde 36Hz is. Ik merk dit probleem al vaker de laatste tijd.... LUA scripts die verkeerde cq oude waardes lezen en de boel in de soep gooit. 😣
HM wifi ruk?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Nee dat is het hem juist; de waardes zijn prima in het Dashboard. Het gaat alleen fout in de LUA scripts. Heb dit probleem ook met een temperatuur sensor van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:45:
[...]

Nee dat is het hem juist; de waardes zijn prima in het Dashboard. Het gaat alleen fout in de LUA scripts. Heb dit probleem ook met een temperatuur sensor van de woonkamer.
Hoe heb je hem in domoticz staan?
Als device of als tijd?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:47:
[...]

Hoe heb je hem in domoticz staan?
Als device of als tijd?
Tijd? Hoe bedoel je, Die mis ik even ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:39:
[...]

Tijd? Hoe bedoel je, Die mis ik even ;-)
Je lua
Kun je op tijd/all/device zetten..
Copy paste het script in een nieuwe lua en zet hem op device of op tijd. En probeer de verschillende opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:42:
[...]

Je lua
Kun je op tijd/all/device zetten..
Copy paste het script in een nieuwe lua en zet hem op device of op tijd. En probeer de verschillende opties
Ah zo. Ja daar al aanpassingen mee gedaan. Maakt niets uit helaas. Ik ga nog wel een nieuw script even debuggen; blijft een beetje vreemd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Verwijderd Kijk even of er onder device status wellicht 2 met dezelfde naam staan, dat geeft namelijk de meest rare effecten, met soms de waarde van de een en soms van de ander.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
CurlyMo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:21:
Zou het hier nog zin hebben om het element helemaal te ontkoppelen van de stroomtoevoer? Op zich heb ik hier een relatief snel systeem (HTV radiatoren) op relatief hoge Ta (~ 37 graden, dT 4) , dus er kan best rap wat warmte aan de woning ontrokken worden.
Not to be adviced.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:24:
@Verwijderd Kijk even of er onder device status wellicht 2 met dezelfde naam staan, dat geeft namelijk de meest rare effecten, met soms de waarde van de een en soms van de ander.
Verkeerde Crazy- haha. Maar gekkigheid. Dat is mij bekend; maar dat is niet van toepassing. Tevens werk ik direct met de IDX ipv de namen. Maar we geraken wel wat off-topic; in het Domoticz topic staat de vraag ook open. Crazy- in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
CurlyMo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:21:
Zou het hier nog zin hebben om het element helemaal te ontkoppelen van de stroomtoevoer? Op zich heb ik hier een relatief snel systeem (HTV radiatoren) op relatief hoge Ta (~ 37 graden, dT 4) , dus er kan best rap wat warmte aan de woning ontrokken worden.
Nee, niet doen. Als het goed is krijg je storingen doordat het element niet meer is aangesloten. Bij een defrost zal hij toch water pakken tot de watertemperatuur onder de 28 graden is en dan pas gaat de backup heater aan.

Het effect van de backup heater voor defrosts is ook maar beperkt. 2% van m'n totale energieverbruik was voor de backupheater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
ErikVers schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:42:
[...]

Uitgebreide reactie, en ik vat hem zeker niet persoonlijk op hoor. 😋
was erg lang geworden zie ik...

[/quote]

Het zou kunnen dat COP te maken heeft met je hoge TA maar heb nog niet helemaal scherp hoe jij die berekent.
TA uit de pana en COP uit de pana
In de eerste afbeelding heb je het over dE (0) waarstaat dit voor?
En verbruik greenchoice is je totaal energie verbruik? Moet je wel ander sluipverbruik eraf halen?
Verbruik pana (2) kan je wel weghalen of je moet met s0 meten maar anders met cloud of van display is waardeloos.
Net als COP pana (3) als dit van display of cloud afhaalt zegt helaas niks, zie hier wel eens COP van 20+ op display 🙈🙈
dE = delta Energie, dat is greenchoice-panasonic verbruik.
Zoals ik zei, bij deze meter zit er alleen een CCTV op en wat looplicht, dat is samen echt nog geen kWh en heel constant, want cctv =24/7 en licht 3 x per dag 10-20 minuten.

Anyways, geen tijd gehad om opgewekte vermogen door greenchoice te delen. Zal dat vnv doen.

Die cop 20 (of 80) zie ik tijdens een defrost ook terug.
Opgewekt vermogen daarentegen is wel redelijk nauwkeurig. Als je opgewekt vermogen van Pana deelt door werkelijk verbruik (gemeten met een kwh meter) dan krijg je een redelijk klopende COP

Of is dit je allemaal al helder en bereken jij hem ook zo?
Ik ga dat laatste nog een keer doen.
Comfort met CV ketel is direct gezakt merk ik. Zodra het weer een beetje boven 0 blijft ga ik de WP weer gebruiken :) !

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 18:05
t.oswald schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:49:
Nu we toch lekker over defrosts bezig zijn. Ik heb eigenlijk op mijn slimme meter altijd defrosts gezien met het verloop zoals in de eerste foto. Dit jaar zie ik voor het eerst defrosts zoals in de tweede foto. 80% is momenteel van het tweede type. De defrost start nu met een opgenomen vermogen van bijna nul (wat rest op de meter zijn andere apparaten) en eindigt met de piek zoals ik hem ken. Je kunt de grafieken bijna op elkaar leggen voor de laatste drie minuten. Komt dat omdat ik nu met een wat hogere Ta 24/7 draai en het ongeveer 6 minuten duurt voor het element wordt ingezet? Gaat bij mensen die de defrost helemaal kunnen draaien op warmte uit het systeem de Wp dan 10 minuten naar een verbruik van bijna 0 kWh?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn log heeft een interval van 5 minuten op de uitlezing van de slimme meter. Dus ik kan het niet nauwkeurig zien. Ik heb geen backup heater tijdens een defrost, maar het 5 minuten gemiddelde gaat wel omhoog in die laatste 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:37

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:51:
[...]

was erg lang geworden zie ik...

[/quote]

Het zou kunnen dat COP te maken heeft met je hoge TA maar heb nog niet helemaal scherp hoe jij die berekent.

[...]

[...]

dE = delta Energie, dat is greenchoice-panasonic verbruik.
Zoals ik zei, bij deze meter zit er alleen een CCTV op en wat looplicht, dat is samen echt nog geen kWh en heel constant, want cctv =24/7 en licht 3 x per dag 10-20 minuten.

Anyways, geen tijd gehad om opgewekte vermogen door greenchoice te delen. Zal dat vnv doen.

Die cop 20 (of 80) zie ik tijdens een defrost ook terug.

[...]

Ik ga dat laatste nog een keer doen.
Comfort met CV ketel is direct gezakt merk ik. Zodra het weer een beetje boven 0 blijft ga ik de WP weer gebruiken :) !
Mijn vraag was vooral; hoe bereken jij je COP want die lijkt mij bijzonder laag, ik kom ook onder 0 graden Tb nog op prima COP die ver bij omslagpunt cv-wp vandaan liggen (COP > 2.3 uitgaande van 23ct per kwh en 80ct pet m3)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
ErikVers schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:06:
[...]

Mijn vraag was vooral; hoe bereken jij je COP want die lijkt mij bijzonder laag, ik kom ook onder 0 graden Tb nog op prima COP die ver bij omslagpunt cv-wp vandaan liggen (COP > 2.3 uitgaande van 23ct per kwh en 80ct pet m3)
Uitlezen van het scherm van de pana bediening.
Zo eens even de pana weer uitlezen.
Maar hij is nog lager als ik hem in de tijd volg via de Heishamon.
(en het verbruik is zoals eerder continu ~800 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:52:
[...]

Uitlezen van het scherm van de pana bediening.
Zo eens even de pana weer uitlezen.
Maar hij is nog lager als ik hem in de tijd volg via de Heishamon.
(en het verbruik is zoals eerder continu ~800 watt).
Dan snap ik hoe je aan die cijfers komt :-) COP op scherm zegt niks helaas zie wel eens de helft van werkelijk en zeer regelmatig ook maal 5 van werkelijk (cop van 27......)

Je kan wel naar opwekking kijken (minimaal van een dagtotaal, mooier is een maand) En dat dan delen door je verbruik. Zo zit ik vandaag (24/7 war) op 28.2 opwekking (van pana display) en 4.823 (via kwh meter en domoticz) dus COP 5.8

Normaal doe ik de berekening liever op een maand totaal want op dag niveau zit er wat afrondingen in.

Ta 23/24 graden en t was wat warmer vandaag rond 5-6 graden. Zal komende dagen wel anders worden.

Dus gauw weer die WP aan en CV uit 😋😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@Ep Woody EN alle andere die me PM over de TS aanpassing....
Hoopte dat ik de aangepaste TS zou krijgen..

Er komt een second aan het moment is dan erg mooi te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
ErikVers schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:32:
[...]

Dan snap ik hoe je aan die cijfers komt :-) COP op scherm zegt niks helaas zie wel eens de helft van werkelijk en zeer regelmatig ook maal 5 van werkelijk (cop van 27......)

Je kan wel naar opwekking kijken (minimaal van een dagtotaal, mooier is een maand) En dat dan delen door je verbruik. Zo zit ik vandaag (24/7 war) op 28.2 opwekking (van pana display) en 4.823 (via kwh meter en domoticz) dus COP 5.8

Normaal doe ik de berekening liever op een maand totaal want op dag niveau zit er wat afrondingen in.

Ta 23/24 graden en t was wat warmer vandaag rond 5-6 graden. Zal komende dagen wel anders worden.

Dus gauw weer die WP aan en CV uit 😋😋
Was het maar zo'n feest, daarnaast echt gehele tijd >90% vochtigheid en mist.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L0p7A9L.png

En dit is dan de berekening. De cop in de pana zelf is netjes: uit/in=COP.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dQbYgEr.png

Maar ik ga pas verder als ik mijn eigen pulsteller werkend heb. Ik heb gewoon een wat hoge TA nodig.
Dus eerstvolgende wordt capaciteit vergroten in huis. (en de L/L er bij hangen, dan kan de TA laag blijven).
mijn omslagpunt ligt trouwens op COP 2.5 Dus wat zeik ik nou eigenlijk :+ .

En voor een hoge COP moet ik in mijn garage gaan wonen met een Ta van 20 graden denk ik :+ .
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xmiVUup.png

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 07-12-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:38:
[...]

Was het maar zo'n feest, daarnaast echt gehele tijd >90% vochtigheid en mist.
[Afbeelding]

En dit is dan de berekening. De cop in de pana zelf is netjes: uit/in=COP.
[Afbeelding]

Maar ik ga pas verder als ik mijn eigen pulsteller werkend heb. Ik heb gewoon een wat hoge TA nodig.
Dus eerstvolgende wordt capaciteit vergroten in huis. (en de L/L er bij hangen, dan kan de TA laag blijven).
mijn omslagpunt ligt trouwens op COP 2.5 Dus wat zeik ik nou eigenlijk :+ .

En voor een hoge COP moet ik in mijn garage gaan wonen met een Ta van 20 graden denk ik :+ .
[Afbeelding]
Ik wens je dan een heel veel lagere ta of een andere machine 😋

Wel grappig dat jouw display cijfers redelijk dicht bij eigen berekening liggen maar zal komen door hoge verbruik? Daardoor afronding op 200watt minder spannend. (bij mij staat vandaag bij dag gemiddelde een COP van 17 terwijl berekend 5.8 is🙈🙈)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
ErikVers schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:56:
[...]

Wel grappig dat jouw display cijfers redelijk dicht bij eigen berekening liggen maar zal komen door hoge verbruik? Daardoor afronding op 200watt minder spannend. (bij mij staat vandaag bij dag gemiddelde een COP van 17 terwijl berekend 5.8 is🙈🙈)
Jep dat denk ik exact. Op grote cijfers maken nuances inderdaad niet uit. En dat zal ook Panasonic's insteek zijn geweest denk ik.
Greenchoice rond daarbij ook af per dag.
Maar kan per 15 minuten terug kijken en dat eens langs de wp leggen, dan zet ik zaterdag alleen de groep van de WP aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Onze pana geeft nu wel bijzondere grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDW28jJkSYX14_FrgR5dmiCj1yQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GaOEj0JWzC9JpnnTCXkSsb4.png?f=fotoalbum_large
Defrosts: 1=Uit, 2=Aan, staat erbij.
Dan ben ik toch benieuwd wat er bedoeld wordt met de piekjes naar 0 en 3... :?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
*KNIP*, zie de Topic Warning.

[ Voor 89% gewijzigd door FeaR op 09-12-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:56:
[...]

Wel jammer dat het geen afronding is, maar een afkapping op 200 / 100 watt. Dan was het nog redelijk accuraat geweest. Ik zit er gewoon bijna 50% naast. Pana zegt 400 kWh opgewekt, warmtemeter zegt 585 kWh de woning in getransporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:21:
[...]

Wel jammer dat het geen afronding is, maar een afkapping op 200 / 100 watt. Dan was het nog redelijk accuraat geweest. Ik zit er gewoon bijna 50% naast. Pana zegt 400 kWh opgewekt, warmtemeter zegt 585 kWh de woning in getransporteerd.
Ja had beter kunnen zeggen: om te janken ipv grappig. Hier zelfde hoor dat verbruik raakt niks. Maar blijkbaar met veel verbruik is de “afkapping” minder spannend.

Hier vandaag bos ds18b20 sensoren en heishamon besteld. Meet alles al wel in domoticz wat betreft verbruik via raspberry. Maar wel mooi om hz en temp en opwekking ook in dashboard te krikgen.
En dan scriptje bedenken op temp en luchtvochtigheid om pana uit te schakelen. #2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:41:
[...]

Ja had beter kunnen zeggen: om te janken ipv grappig. Hier zelfde hoor dat verbruik raakt niks. Maar blijkbaar met veel verbruik is de “afkapping” minder spannend.

Hier vandaag bos ds18b20 sensoren en heishamon besteld. Meet alles al wel in domoticz wat betreft verbruik via raspberry. Maar wel mooi om hz en temp en opwekking ook in dashboard te krikgen.
En dan scriptje bedenken op temp en luchtvochtigheid om pana uit te schakelen. #2021
Heb je wel echte Dallas Semicondutor Inc. sensoren besteld en geen goedkope? Ik heb toevallig dit weekend ook weer namaak gekregen en dat terwijl ik bij een Nederlands bedrijf besteld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:43:
[...]

Heb je wel echte Dallas Semicondutor Inc. sensoren besteld en geen goedkope? Ik heb toevallig dit weekend ook weer namaak gekregen en dat terwijl ik bij een Nederlands bedrijf besteld had.
Ik vrees de goedkope maar ga ze eerst testen in een gekalibreerde opstelling (op werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:06
Is het meten met een warmtebeeldcamera van de Ta en de Tr van de standleiding waar de WP op aangesloten is voldoende betrouwbaar? Daarbij zie ik namelijk een Tr die 0,5 - 1 graad te hoog staat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ErikVers schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:42:
[...]

Ik vrees de goedkope maar ga ze eerst testen in een gekalibreerde opstelling (op werk)
Voor een hoop dingen is minder accuraat niet zo erg, zolang ze maar betrouwbaar zijn. Ik heb een aantal die niet lekker betrouwbaar zijn. Ga nu kijken of deze beter zijn en wacht in tussen op m'n samples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:56:
[...]
Ga nu kijken of deze beter zijn en wacht in tussen op m'n samples.
Jij hebt dat formulier wel inclusief kopie ID kaart naar ze gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:00:
[...]

Jij hebt dat formulier wel inclusief kopie ID kaart naar ze gestuurd?
kopie ID?

Ik heb gewoon als bedrijf een sample aangevraagd.

Hier: https://www.maximintegrat...ucts/sensors/DS18B20.html

[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 08-12-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:01:
[...]

kopie ID?

Ik heb gewoon als bedrijf een sample aangevraagd.

Hier: https://www.maximintegrat...ucts/sensors/DS18B20.html
Zou het daar mis zijn gegaan. Ik als particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
een afwijking van 2 sensoren is niet erg deze kun je bijstellen in domoticz en het gaat natuurlijk om de DT maar wat ik vervelend vind aan mijn neppers is dat de afwijking bij elke temp anders lijkt te zijn.
hierdoor klopt de DT voor geen meter

Hieronder 2 echte sensoren 1 zit op een pers koppeling en de andere op de verdeler.
exact gelijk zonder enige kalibratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnXx-ZFlczG26-5I7FNRUaqioIc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tb36QYEhWHNnm3QIlab5dOVe.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dewim1 op 08-12-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:02:
een afwijking van 2 sensoren is niet erg deze kun je bijstellen in domoticz en het gaat natuurlijk om de DT maar wat ik vervelend vind aan mijn neppers is dat de afwijking bij elke temp anders lijkt te zijn.

Hieronder 2 echte sensoren 1 zit op een pers koppeling en de andere op de verdeler.

[Afbeelding]
Misschien mooi voor in TS? “welke sensoren werken goed en waar te koop”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dewim1 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:02:

[Afbeelding]
Ik zou wel eens willen weten of de Panasonic sensoren ook afwijken? En hoeveel? De WP regelt op zijn interne sensoren. Een niet zuivere interne meting is een minder goed werkende WP.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

pleio65 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:24:
[...]

Ik zou wel eens willen weten of de Panasonic sensoren ook afwijken? En hoeveel? De WP regelt op zijn interne sensoren. Een niet zuivere interne meting is een minder goed werkende WP.
Tjaaa zolang die op hele graden werken .... 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:31:
[...]
Toch zijn de specs veel rooskleuriger :?
[Afbeelding]
Ik heb vandaag eens met de warmtebeeldcamera mijn standleiding gemeten op ongeveer 4 meter van de WP. Daaruit blijkt dat de Ta vrij goed klopt, maar de Tr een graad te hoog lijkt te zijn. Als ik mijn COP historisch herbereken dan komt daar een beeld uit dat een stuk beter aansluit bij wat Panasonic zelf specificeert. De laatste paar dagen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Start run            Tb    gCOP   COP
2020-12-06 00:20:00  1.33  4.081   2.773
....
2020-12-07 00:40:00  5.48  5.801   4.203
2020-12-07 03:30:00  5.43  6.177   4.115
2020-12-07 06:40:00  6.67  5.174   3.367
2020-12-07 12:30:00  6.33  6.449   4.082
2020-12-07 15:35:00  5.88  5.352   3.806
2020-12-07 18:55:00  3.58  4.103   2.823
2020-12-07 21:55:00  3.00  4.343   2.978
2020-12-08 00:55:00  2.39  4.404   3.134
2020-12-08 03:05:00  2.50  3.522   2.601
2020-12-08 05:10:00  4.54  3.465   2.523

Tb = gemiddelde van die run
gCOP = gecorrigeerde COP berekening met Tr - 1
COP = COP berekening met standaard WP waardes

Volgens de methode: qv * 998 * 4190 * dt / watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Nu online
Crazy- schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:02:
[...]
Ik meen dat je de interne sensoren op 0.5 graad kalibreren kan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pleio65 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:34:
[...]

Ik meen dat je de interne sensoren op 0.5 graad kalibreren kan.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Wie had er hier iemand een script gemaakt om de WP te regelen op zo laag mogelijke HZ met war?
Ik zou deze graag willen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-12-2024
Is er al sluitend bewijs over het terugmoduleren van de J-serie? Er wordt gezegd dat het dezelfde machine is op de printplaat na, waardoor even ver terug wordt gemoduleerd. En we hebben het verhaal van RjTec dat ze een bepaald percentage van hun maximale vermogen terug moduleren (en een 5 dus verder terug zou gaan dan een 7)? Iemand al minimale waarden gezien op de 5 en de 7?

Als de J5 en J7 even ver terug moduleren wordt het dan zoeken naar een 5H, of 300 euro meer betalen en een 7 neerzetten voor extra zekerheid als het toch niet ten kostte gaat van je verbruik, of zie ik het verkeerd? (Uiteraard kost dat je iets geld, maar dat even buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:38:
Wie had er hier iemand een script gemaakt om de WP te regelen op zo laag mogelijke HZ met war?
Ik zou deze graag willen proberen
@Heronimo @Ep Woody en ik. Mijn script vind je door hier te zoeken op ESPEasy.

@drsyat Zoek even naar de compontenlijst van @Heronimo en je hebt je bewijs.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
drsyat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:07:
Is er al sluitend bewijs over het terugmoduleren van de J-serie? Er wordt gezegd dat het dezelfde machine is op de printplaat na, waardoor even ver terug wordt gemoduleerd. En we hebben het verhaal van RjTec dat ze een bepaald percentage van hun maximale vermogen terug moduleren (en een 5 dus verder terug zou gaan dan een 7)? Iemand al minimale waarden gezien op de 5 en de 7?

Als de J5 en J7 even ver terug moduleren wordt het dan zoeken naar een 5H, of 300 euro meer betalen en een 7 neerzetten voor extra zekerheid als het toch niet ten kostte gaat van je verbruik, of zie ik het verkeerd? (Uiteraard kost dat je iets geld, maar dat even buiten beschouwing gelaten).
Wat is sluitend bewijs?

Er is voldoende informatie naar boven gekomen om aan te nemen dat er inderdaad minimaal verschil zit tussen een 5J, 7J en een 9J en dat het qua terugmoduleren margewerk is. De componentenlijst is 1. De reactie van Robert van RJTec die een marginaal verschil in minimaal vermogen tussen de 3 modellen weergeeft is 2. De verbruikcijfers die hier geplaatst zijn is 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drsyat
Ep Woody schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:36:
[...]

Wat is sluitend bewijs?

Er is voldoende informatie naar boven gekomen om aan te nemen dat er inderdaad minimaal verschil zit tussen een 5J, 7J en een 9J en dat het qua terugmoduleren margewerk is. De componentenlijst is 1. De reactie van Robert van RJTec die een marginaal verschil in minimaal vermogen tussen de 3 modellen weergeeft is 2. De verbruikcijfers die hier geplaatst zijn is 3.
Ik dacht dat Robert het over meer dan een marginaal verschil had, vandaar dat ik vermoedde dat er nog geen consensus was bereikt. Maar aan jouw reactie te zien is die er wel. Dan wordt het een 7kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ieder zijn ding, maar het klinkt niet alsof daar serieuze overwegingen aan vooraf zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:33:
[...]

Ieder zijn ding, maar het klinkt niet alsof daar serieuze overwegingen aan vooraf zijn gegaan.
Als ik voor dezelfde keuze stond was ik ook voor een groter model gegaan. Je verliest er weinig mee, want ze moduleren even ver terug, maar je hebt net iets meer buffer voor als het kouder wordt. Vooral de ruimte om wat makkelijker nachtverlaging te doen in de koudere periodes is dan een bonus of sneller SWW te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Even een vraag: Ik heb nu nog cv-ketel met overal vloerverwarming. Op de BG zes groepen waarvan één groep een stukje groter is dan de andere 5: Volgens vloerverwarming tekening moet door groep 3 1,37 l/m doorheen, alle andere groepen circa 1 l/m:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUJedyOn7_5SUlXQneGoph-VNzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McUuxSZWspfkQNqqrMb9xX8a.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik het probleem (met huidige cv-ketel) dat ik dit niet ingeregeld krijg met de Albrand flowmeters: Groep 3 die 1,37l/m zou moeten krijgen heb ik maximaal open gezet maar die blijft op circa 0,8 flow staan. Andere groepen staan allemaal op flow die ze moeten hebben. Aanvoer cv-ketel is 35 graden. Alle retouren zijn circa 26 graden (+/- 0,2) alleen groep 3 heeft retour temp van 22 graden..

Mijn vermoeden is dat deze groep teveel weerstand heeft omdat die de grootste groep is en de cv ketel te weinig pomp druk heeft.

Mag ik ervan uitgaan dat wanneer de pana monoblock er straks komt deze sowieso met flink hogere flow gaat rondpompen en ook voldoende kracht heeft om genoeg door groep 3 te pompen? Of blijft deze verhouding slecht...

Dit is de verdeler van de BG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kolmqEyQHqkFQ4FCZUsE-gG_OqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hucIQDR3UUScL5lLBmxtgcml.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 09-12-2020 11:57 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
@vandermark Omdat je nu nog met CV verwamt heb je waarschijnlijk een verdeler met pomp, staat die niet te langzaam? De Panasonic heeft een sterke pomp, dus dat zou niet de beperking moeten zijn, maar als je de pomp op je verdeler ertussen laat is deze mogelijk de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Knielen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:51:
@vandermark Omdat je nu nog met CV verwamt heb je waarschijnlijk een verdeler met pomp, staat die niet te langzaam? De Panasonic heeft een sterke pomp, dus dat zou niet de beperking moeten zijn, maar als je de pomp op je verdeler ertussen laat is deze mogelijk de beperkende factor.
Nee geen aparte pomp, enkel gesloten verdelers die rechtstreeks door cv-ketel cv water krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:49
Gister heeft mijn 5J serie de hele dag op laag vermogen gedraaid.
Compressor 19hz, opgenomen vermogen van 505wh(gemeten met s0). Gemiddelde pompsnelheid van 16l/m.
Ta 28 Tr25 Tbinnen 21.

Dus reken maar uit.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drsyat
CurlyMo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:33:
[...]

Het feit dat ik hier niet een heel betoog schrijf hoeft toch niet te betekenen dat er niet een weloverwogen keuze aan vooraf is gegaan? Ik wil je best vervelen met wat berekeningen waarmee ik ongeveer op 5kW uitkomt, waarmee ik bij een duidelijke energie winst best de gok had willen wagen met een 5kW model. Maar gezien die winst er niet is bij de J-serie en de WAF van warme voeten houdt kies is dan dus voor een 7kW voor 300 euro meer. Iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]
En zelfs als die goed werken, dan regelt de pana daar niet goed op.
Hier staat de stooklijn bij -6 op 31 graden (en bij +15 op 26 graden), en nu bij 0 graden geeft hij zelf aan dat hij de aanvoer naar 32 verwarmt. Dat zou eigenlijk dus nooit zo hoog mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
drsyat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:33:
[...]

Het feit dat ik hier niet een heel betoog schrijf hoeft toch niet te betekenen dat er niet een weloverwogen keuze aan vooraf is gegaan? Ik wil je best vervelen met wat berekeningen waarmee ik ongeveer op 5kW uitkomt, waarmee ik bij een duidelijke energie winst best de gok had willen wagen met een 5kW model. Maar gezien die winst er niet is bij de J-serie en de WAF van warme voeten houdt kies is dan dus voor een 7kW voor 300 euro meer. Iedereen blij :)
Neemt niet weg dat die berekening dus voor anderen ook leerzaam kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:39:
[...]

En zelfs als die goed werken, dan regelt de pana daar niet goed op.
Hier staat de stooklijn bij -6 op 31 graden (en bij +15 op 26 graden), en nu bij 0 graden geeft hij zelf aan dat hij de aanvoer naar 32 verwarmt. Dat zou eigenlijk dus nooit zo hoog mogen.
Welke temperatuur is dat? De target temperatuur of de aanvoertemperatuur? Je zou op basis van 0 graden 29.6 of 30 graden verwachten.

Hoe meet je de buitentemperatuur?

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 09-12-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:46:
[...]

Welke temperatuur is dat? De target temperatuur of de aanvoertemperatuur? Je zou op basis van 0 graden 29.6 of 30 graden verwachten.

Hoe meet je de buitentemperatuur?
Dat is de temperatuur die hij zelf op zijn display weergeeft als watertemperatuur van de verwarming.
Ik zou zeggen dat hij daarmee zijn eigen gemeten Ta bedoelt.
Echter... Nu ik terug kijk in wat hij zelf logt naar de cloud, gaat zijn zelf gemeten zone 1 water temperatuur zelfs geregeld naar 34!
Wel een kleine correctie op wat ik zei, stooklijn staat op +32 bij -5. Maar dan nog is het raar dat hij bij elke omwarming momenteel naar 34 piekt. Hij meet als buitentemperatuur al de hele dag 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Boutersewalter schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:11:
Gister heeft mijn 5J serie de hele dag op laag vermogen gedraaid.
Compressor 19hz, opgenomen vermogen van 505wh(gemeten met s0). Gemiddelde pompsnelheid van 16l/m.
Ta 28 Tr25 Tbinnen 21.

Dus reken maar uit.
24x505wh? En je df? Daar neem je vermogen op via je tweede kwh meter/s0 en deel daarvan komt in je opgewekte vermogen. Dus weet niet of je zo makkelijk kan rekenen met gegevens die je stuurde. En ben wel benieuw naar df waarde 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:54:
[...]

Dat is de temperatuur die hij zelf op zijn display weergeeft als watertemperatuur van de verwarming.
Echter... Nu ik terug kijk in wat hij zelf logt naar de cloud, gaat zijn zelf gemeten zone 1 water temperatuur zelfs geregeld naar 34!
Wel een kleine correctie op wat ik zei, stooklijn staat op +32 bij -5. Maar dan nog is het raar dat hij bij elke omwarming momenteel naar 34 piekt. Hij meet als buitentemperatuur al de hele dag 0.
Ik heb nu te weinig informatie om echt iets zinnigs te zeggen hierover, maar als het echt pieken is, dan kan dat wel. Dan heeft hij teveel vermogen en warmt het water door tot 34 graden (terwijl je 32 verwacht) en koelt dan weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]
Ben maar een beginner, maar toch:

Vraag mij sterk af of dat zo? De controller meet per hele graden, en het instellen van diverse onderdelen ook, maar wil niet zeggen dat intern de WP ook per hele graden werkt toch? Of heeft iemand dat getest? Opwekking en het moduleren zou ook verfijnder kunnen werken, ik zelf zie ook frequentie wisselen binnen zelfde ta weergave, vandaar onder andere mijn vermoeden ( of misschien hoop 😋🙈)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ErikVers schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:14:
[...]

Vraag mij sterk af of dat zo? De controller meet per hele graden, en het instellen van diverse onderdelen ook, maar wil niet zeggen dat intern de WP ook per hele graden werkt toch? Of heeft iemand dat getest? Opwekking en het moduleren zou ook verfijnder kunnen werken, ik zelf zie ook frequentie wisselen binnen zelfde ta weergave, vandaar onder andere mijn vermoeden ( of misschien hoop 😋🙈)
Als ik naar bij Dallas sensoren kijk dan lijkt hij intern niet op helle graden af te ronden. alleen zien wij dit niet
gisteren de target temp met 1 verhoogt en dit leek volgens de TA geen effect te hebben maar de Dallas zag ik 0,4 stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
sjimmie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:54:
[...]

Zie ik hier ook, vrijwel continue zit de Ta boven de stooklijn. Stooklijn is 30 graden bij -5 Tb.
Ta is nu 28 graden, terwijl het buiten 1 graad is. Dit is de afgelopen week al zo.
Wat de Ta dan daadwerkelijk is -5 Tb? Geen idee, zo koud is het hier nog niet geweest sinds ik de Pana heb ;)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:21:
[...]

Als ik naar bij Dallas sensoren kijk dan lijkt hij intern niet op helle graden af te ronden. alleen zien wij dit niet
gisteren de target temp met 1 verhoogt en dit leek volgens de TA geen effect te hebben maar de Dallas zag ik 0,4 stijgen
Precies
Laten we dan maar hopen dat pompsnelheid en compressor frequentie dan wel wordt aangestuurd zonder afronding op 1.

Kan niet wachten op panasonic die zegt dat ze in toekomst wil gaan werken met **.** of iig **.* dan zie je zoveel meer.

Iemand nog ingangen bij een product manager daar? 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ErikVers schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
[...]

Precies
Laten we dan maar hopen dat pompsnelheid en compressor frequentie dan wel wordt aangestuurd zonder afronding op 1.

Kan niet wachten op panasonic die zegt dat ze in toekomst wil gaan werken met **.** of iig **.* dan zie je zoveel meer.

Iemand nog ingangen bij een product manager daar? 😋
En ik maar denken dat de bedoeling van de Wp is je huis op een gewenste temperatuur te brengen en te houden 8) _/-\o_

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
t.oswald schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:53:
[...]

En ik maar denken dat de bedoeling van de Wp is je huis op een gewenste temperatuur te brengen en te houden 8) _/-\o_
Jou auto laat ook je snelheid per 10km/u zien ?
"Nee agent ik weet niet hoe hard ik precies rij, de auto is om me te vervoeren.... " ;) 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
vandermark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:52:
[...]

Nee geen aparte pomp, enkel gesloten verdelers die rechtstreeks door cv-ketel cv water krijgen.
Op welke snelheid staat de pomp van de CV ketel dan?
Het kan ook zijn dat de leidingen te smal zijn namelijk. Als de pomp al op max staat gaat de pomp van de panasonic waarschijnlijk het er niet nog sneller door laten stromen.

Tevens kan je kijken of je de flow van de andere groepen dichter kan draaien. Dan zou groep 3 omhoog moeten gaan (en de retour dus dichterbij de rest moeten komen).

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 09-12-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

t.oswald schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ik snapff niet wat dat met mijn bericht te maken heeft maar er wordt in ieder geval gelachen 😋😴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:17:
[...]

Op welke snelheid staat de pomp van de CV ketel dan?
Het kan ook zijn dat de leidingen te smal zijn namelijk. Als de pomp al op max staat gaat de pomp van de panasonic waarschijnlijk het er niet nog sneller door laten stromen.

Tevens kan je kijken of je de flow van de andere groepen dichter kan draaien. Dan zou groep 3 omhoog moeten gaan (en de retour dus dichterbij de rest moeten komen).
Die stond erg laag (minimum waarde tenminste), ik heb die net hoger gezet.
Daarnaast, als ik de andere groepen meer knijp gaat groep 3 omhoog. Er is dus wel sprake van flow, maar wellicht teveel weerstand? Ik ga nu kijken wat hogere pompsnelheid doet. Ben benieuwd hoe het straks met de pana zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:50
vandermark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:07:
[...]

Daarnaast, als ik de andere groepen meer knijp gaat groep 3 omhoog. Er is dus wel sprake van flow, maar wellicht teveel weerstand? Ik ga nu kijken wat hogere pompsnelheid doet. Ben benieuwd hoe het straks met de pana zal gaan.
Snelheid word automatisch geregeld, dus voor hogere snelheid ook zeker de minimale snelheid omhoog gooien, anders blijft ie langzaam draaien

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
reneeke1970 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:42:
[...]

Snelheid word automatisch geregeld, dus voor hogere snelheid ook zeker de minimale snelheid omhoog gooien, anders blijft ie langzaam draaien
Ja, woning is nu al te warm. Ketel draait nu niet continu. Morgenochtend ga ik dit proberen. Ben benieuwd of ik met hogere flow de verschillende groepen beter kan afstemmen zodat delta-T over elke groep 'gelijk' kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
ErikVers schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:14:
[...]

ik heb wel eens de indruk gekregen dat de WP intern met hele andere sensoren werkt dan die je in de uitlezing ziet.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
MarFan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:04:
[...]

Jou auto laat ook je snelheid per 10km/u zien ?
"Nee agent ik weet niet hoe hard ik precies rij, de auto is om me te vervoeren.... " ;) 8)7
Je warmtepomp is bedoelt om je huis op temperatuur te houden. Hoe die dat doet is leuk te weten en waarschijnlijk ook voor de liefhebber mooi als je het kan aanpassen. Waar het om gaat is hoe grof de Pana ook lijkt te meten hij in staat is om bij mij de kamertemperatuur binnen een half graad nauwkeurig te kunnen regelen. De een wil tussen de 20 en 20,5 de ander wil het 22 graden in huis. De een doet het met thermostaat en vaste temperatuur de ander met WAR. Maar hoe dan ook we hebben het lekker warm in huis. Bij veel defrost en snelle stijging van de temperatuur blijft hij bij mij wat achter maar +1 of +2 en dat is ook weer opgelost.
De waardes die uit heishamon komen geven aan dat er digitaal naar analoog conversie plaatsvindt met een lage resolutie. Vb mijn flow varieert tussen de waardes 10,51 en 10,18 niks anders. De werkelijke (analoge) waarde is niet 10,51 of 10,81 maar iets er tussenin of in de buurt. Belangrijk om te weten? Nee wel leuk maar de temperatuur in huis wordt er niet anders van.
En er is geen politie die controleert of je wel de juiste temperatuur stookt maar wel de juiste snelheid omdat en te hoge snelheid gevaar oplevert.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Me Albert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:09:
[...]

Je warmtepomp is bedoelt om je huis op temperatuur te houden. Hoe die dat doet is leuk te weten en waarschijnlijk ook voor de liefhebber mooi als je het kan aanpassen. Waar het om gaat is hoe grof de Pana ook lijkt te meten hij in staat is om bij mij de kamertemperatuur binnen een half graad nauwkeurig te kunnen regelen. De een wil tussen de 20 en 20,5 de ander wil het 22 graden in huis. De een doet het met thermostaat en vaste temperatuur de ander met WAR. Maar hoe dan ook we hebben het lekker warm in huis. Bij veel defrost en snelle stijging van de temperatuur blijft hij bij mij wat achter maar +1 of +2 en dat is ook weer opgelost.
De waardes die uit heishamon komen geven aan dat er digitaal naar analoog conversie plaatsvindt met een lage resolutie. Vb mijn flow varieert tussen de waardes 10,51 en 10,18 niks anders. De werkelijke (analoge) waarde is niet 10,51 of 10,81 maar iets er tussenin of in de buurt. Belangrijk om te weten? Nee wel leuk maar de temperatuur in huis wordt er niet anders van.
En er is geen politie die controleert of je wel de juiste temperatuur stookt maar wel de juiste snelheid omdat en te hoge snelheid gevaar oplevert.
Deels eens, maar als je zoveel kan dan zou je verwachten dat je dat ook presenteerd, net als in t echte leven 😋

Of in ieder geval de mogelijkheid hebt om die data er normaal uit te trekken naar je controller. Maar nu google nest hub en heishamon dus ik ga me wel vermaken. Zonder die beperking in de weergave van controller en cloud, was ik nooit aan domoticz begonnen, dus elk nadeel heeft zijn voordeel 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:07:
[...]

Als je andere groepen gaat knijpen gaat uiteraard groep 3 omhoog (met zelfde motor stand). Die andere groepen leveren dan meer weerstand en loopt er dus meer door groep 3. Als het goed is zou de flow regels op dat papiertje overeen moeten komen met de benodigde flow en resulteren in een gelijk retour temperatuur op alle groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Me Albert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:09:
[...]

Je warmtepomp is bedoelt om je huis op temperatuur te houden. Hoe die dat doet is leuk te weten en waarschijnlijk ook voor de liefhebber mooi als je het kan aanpassen. Waar het om gaat is hoe grof de Pana ook lijkt te meten hij in staat is om bij mij de kamertemperatuur binnen een half graad nauwkeurig te kunnen regelen. De een wil tussen de 20 en 20,5 de ander wil het 22 graden in huis.
Ten eerste was mijn reactie grappig bedoeld, ik hoop dat iedereen (zeker @t.oswald ) dat snapt.
Maar ben het niet met je eens dat het niet uitmaakt hoe grof Panasonic ook meet, als hij maar je huis verwarmt.

Kleine afwijkingen ok, maar een afwijking van 30-50% in meting is niet acceptabel...
Denk niet dat we opzoek zijn naar de 0.1W, maar 400 tov 600 is echt niet correct. (en in mijn ogen bedrog).
Hoe kan een niet tweaker nu weten hoe zijn WP het doet...

Dus nee, een temp nauwkeurigheid van 0.001 is niet nodig, maar een verbruik die in de buurt komt van werkelijk zou wel netjes zijn.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MarFan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:52:
[...]

Ten eerste was mijn reactie grappig bedoeld, ik hoop dat iedereen (zeker @t.oswald ) dat snapt.
Maar ben het niet met je eens dat het niet uitmaakt hoe grof Panasonic ook meet, als hij maar je huis verwarmt.

Kleine afwijkingen ok, maar een afwijking van 30-50% in meting is niet acceptabel...
Denk niet dat we opzoek zijn naar de 0.1W, maar 400 tov 600 is echt niet correct. (en in mijn ogen bedrog).

Dus nee, een temp nauwkeurigheid van 0.001 is niet nodig, maar een verbruik die in de buurt komt van werkelijk zou wel netjes zijn.
@thehog misschien je product en kennis aan panasonic aanbieden? 💰😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:41:
[...]

Als je andere groepen gaat knijpen gaat uiteraard groep 3 omhoog (met zelfde motor stand). Die andere groepen leveren dan meer weerstand en loopt er dus meer door groep 3. Als het goed is zou de flow regels op dat papiertje overeen moeten komen met de benodigde flow en resulteren in een gelijk retour temperatuur op alle groepen.
Ja, maar ik heb groep 3 dus al maximaal open staan en zelfs dan gaat daar te weinig doorheen... Andere groepen zet ik beetje open die gaan vrij snel naar circa 1 l/m. Groep 3 helemaal open gaat niet verder dan 0,7/0,8 l/m terwijl die moet bijna 2x zoveel krijgen omdat die groter is...

Zou het kunnen zijn dat de flowregelaar stuk is? Heeft het zin er twee te wisselen zo te checken? Zoja, kan ik die flowregelaars eruit draaien zonder dat water eruit spuit? :)

Dan zet ik de flowregelaar van groep 3 naar die van de wc/gang, die hoeft maar 0,5 l/m te krijgen.

Eigenlijk zou de verdeler even drukloos moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
vandermark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:11:
[...]

Ja, maar ik heb groep 3 dus al maximaal open staan en zelfs dan gaat daar te weinig doorheen... Andere groepen zet ik beetje open die gaan vrij snel naar circa 1 l/m. Groep 3 helemaal open gaat niet verder dan 0,7/0,8 l/m terwijl die moet bijna 2x zoveel krijgen omdat die groter is...

Zou het kunnen zijn dat de flowregelaar stuk is? Heeft het zin er twee te wisselen zo te checken? Zoja, kan ik die flowregelaars eruit draaien zonder dat water eruit spuit? :)

Dan zet ik de flowregelaar van groep 3 naar die van de wc/gang, die hoeft maar 0,5 l/m te krijgen.

Eigenlijk zou de verdeler even drukloos moeten zijn.
Komt gewoon omdat groep 3 blijkbaar veel langer is dan de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
thehog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:15:
[...]

Komt gewoon omdat groep 3 blijkbaar veel langer is dan de anderen.
Maar is daar dan iets aan te doen? Of simpel accepteren dat dat deel minder warm wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
vandermark schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:33:
[...]

Maar is daar dan iets aan te doen? Of simpel accepteren dat dat deel minder warm wordt...
Misschien kan je de ontluchting modes selecteren op de Panasonic.
Alle groepen dicht en degene die langzaam loopt open laten

Wie weet helpt dat....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:50
[...]

Wat denk je van de pomp maximaal zetten standje tien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
En toen was het toch handig dat ik bij alle nieuwe radiatoren voetventielen heb geplaatst. Bij dit koude weer kreeg ik de woonkamer maar niet warm. Ook niet bij een Ta van 41. Bleek dat de uiterste radiatoren (ook in de woonkamer) niet warmer werden dan ~ 30 graden. Alle radiatoren op de route die ik kon iets geknepen met een beetje meet hulp van mijn warmtebeeldcamera. En toen werden de radiatoren netjes 37 graden bij een Ta van 38 :)

@Dylantje2 zal vast trots op me zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Even een vraagje (even kijken of ik het nou verkeerd zie).

Ik heb hier een 2 zone systeem draaien (met uitbreidingsprintplaat)
Zonering loopt prima.
1e Zone (huis 110m2) met vooral radiatoren en luchtverwarming (brink elan/ kickspace's)
2e zone (zaak 60m2) met alleen vloerverwarming (met extra pomp)

1e zone op thermostaat (temperatuur direct op een lagere temp dan zone 2, dus zone 2 dicteert de temp)
2e zone op watertemperatuur (direct) op nu 30 graden.

Van oudsher ging 3/4 van het gasverbruik voor verwarmen naar het huis!!!
Nu lijkt bijna al het vermogen naar de zaak te gaan.

Nu krijg ik het huis spelenderwijs op temperatuur (radiatoren zijn zelfs vaak koud/ zone wordt uitgeschakeld door de thermostaat)
De zaak hou ik met moeite op temperatuur met 30 graden water.

Nou zou dat op zich geen probleem moeten zijn (kan uiteraard de temperatuur ophogen).
Maar daar de retour achterblijft blijft hij maar flink vermogen erin pompen.
Draait hier nu op continu circa 78Hz en 1300-1400Watt verbruik,
Voor het feit dat de zaak vroeger maar circa 250m3 gas per jaar verbruikte vind ik dat gek.

Eigenschappen zaak, circa 60m2 met leidingen dicht op elkaar en niet al te grote dikte van de vloer (is dus relatief snel). Vloer is extreem geïsoleerd en zaak koelde vroeger in een koude nacht met verwarming uit max 1 graad af. Ventilatie door WTW.
Temperatuur schommelt hier nu in de zaak tussen de 20 en de 21 graden, dus verder wel perfect (wordt op blote voeten gewerkt door mijn partner)

Doe ik nu iets fout? Zou ik de temp nog verder moeten ophogen? Zou het geheel daar stabieler van worden.
Wilde zelf de temperatuur zo laag mogelijk houden.
Daarnaast loopt dan langzaam de temp in de zaak op.
Of zou ik de vloerverwarmingspomp eruit moeten slopen.
Lijkt mij dat als de extra pomp het vermogen niet in de vloer kan rijgen, de retour zou moeten oplopen en dus het gevraagde vermogen af zou moeten nemen. Dit gebeurt echter niet.

Heb trouwens al de gehele dag last van veel DF's, dit was echter ook het geval tijdens dagen zonder de DF's.

COP die ik bereken is ook laag (nee, niet de waarde uit de PANA, maar op basis van temperatuur en flow i.c.m. Heisha en S0+S1), ongeveer 2,7
COP op basis van graaddagen dan wel weer aardig t.o.v. mijn oude gasverbruik, ongeveer 3.9.

Mis ik nu iets??
alle adviezen zijn welkom

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Wat ik al zeg, de anderen meer dichter draaien totdat de retourtemperatuur van alle groepen nagenoeg gelijk zijn (en meteen ook de flow van groep 3 hierdoor hoger is).

Doordat de flow nu niet voldoende is in groep 3 is het laatste stuk te koud (het water is al te ver afgekoeld voordat het het laatste stuk bereikt).

Theoretisch kan het ook zijn dat er een knik in de leiding zit (en ja dus meer weerstand) maar de oplossing is hetzelfde (of je wil je vloer ophakken), en dat is de anderen groepen dichter zetten zodat er meer flow door groep 3 komt.

En ja natuurlijk de pomp hoger zetten als de totale flow te laag blijft.

• Me Albert
MarFan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:52:
[...]

Denk niet dat we op zoek zijn naar de 0.1W, maar 400 tov 600 is echt niet correct. (en in mijn ogen bedrog).

Ik denk dat je vanuit het standpunt van Panasonic moet kijken. Ze hebben een controller die je in de huiskamer hangt. 90% van de mensen is niet geïnteresseerd in de techniek erachter. en maakt het niet uit dat er stappen zijn in de uitlezing ipv een nauwkeurigheid van 2% oid. Wij tweakers willen echter het naadje van de kous weten. Hebben geld uitgegeven aan warmtemeters, cloud uitlezing of nog moderner Heishamon. En ja dan vallen dingen op die beter kunnen.
Wellicht dat het de komende tijd (veel) beter wordt maar als de werking van het apparaat er niet beter op wordt is het geld uitgeven aan zaken die het overgrote deel van de klanten niks extra's geeft. Ik denk dat we door moeten gaan zoals we nu bezig zijn en niet te veel op Panasonic rekenen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:26:
En toen was het toch handig dat ik bij alle nieuwe radiatoren voetventielen heb geplaatst. Bij dit koude weer kreeg ik de woonkamer maar niet warm. Ook niet bij een Ta van 41. Bleek dat de uiterste radiatoren (ook in de woonkamer) niet warmer werden dan ~ 30 graden. Alle radiatoren op de route die ik kon iets geknepen met een beetje meet hulp van mijn warmtebeeldcamera. En toen werden de radiatoren netjes 37 graden bij een Ta van 38 :)

Trots niet hoor.
Maar je hebt jezelf zo lang voor de gek houden en het topic vervuild met allerlei aannames enz enz enz Wat eigenlijk in het grote thuis gehoord had..

Maar nu zou je nog eens naar je grafieken moeten kijken
Ze lijken beter te lopen, maar toch zit er telkens een raar verhaal in.
Waar rood en blauw elkaar nog steeds kruisen.
En dan maar te zwijgen over je groene lijn:-)

En ta rukt niets, nu je tr nog een gaan tweaken...
En zet je standaard grafiek op 1 dag aub

En al je TR laten zien in je grafieken, want je dallas zullen nu toch wel binnen zijn :-)
En je Temp buiten en je RV erbij

Lijkt daar stukken droger dan hier

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2020 07:27 ]

• vandermark
thehog schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:24:
[...]

Wat ik al zeg, de anderen meer dichter draaien totdat de retourtemperatuur van alle groepen nagenoeg gelijk zijn (en meteen ook de flow van groep 3 hierdoor hoger is).

Doordat de flow nu niet voldoende is in groep 3 is het laatste stuk te koud (het water is al te ver afgekoeld voordat het het laatste stuk bereikt).

Theoretisch kan het ook zijn dat er een knik in de leiding zit (en ja dus meer weerstand) maar de oplossing is hetzelfde (of je wil je vloer ophakken), en dat is de anderen groepen dichter zetten zodat er meer flow door groep 3 komt.

En ja natuurlijk de pomp hoger zetten als de totale flow te laag blijft.
reneeke1970 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:42:
[...]

Nou zonet cv-ketel (die heb ik nog, januari wordt pana door @koevlaas2 aangesloten :) ) aangezet en minimale pompsnelheid verhoogt van 20% naar 45% (max staat gewoon op 80). Nu kon ik de regelaars wel zo instellen dat groep 3 circa 30/40% meer krijgt in vergelijking met de rest.

Gasverbruik gaat ook circa 10% omhoog, logisch omdat aanvoertemp nog op 35C staat. Ik kan die nog verlagen naar 30C, dan 'speel' ik al iets meer warmtepomp. Delta T zal wel lager worden en dat is voor cv-ketel minder goed qua pendelen.

Tx voor meedenken allemaal. Ben blij dat vloerverwarming wel goed zit en goede uitgangspositie is voor de pana d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:22:
[...]

Trots niet hoor.
Maar je hebt jezelf zo lang voor de gek houden en het topic vervuild met allerlei aannames
:(:)

• Ep Woody
CurlyMo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:26:

Goed bezig! Goed waterzijdig inregelen dus. Niet om de perfecte Tr te krijgen, maar om de warmteverdeling in huis correct te krijgen. Nu is dat vaak (er vanuit gaande dat de radiatoren goed op de ruimte zijn afgestemd) de Ta/Tr in balans brengen, maar het hoeft niet per se.

• vandermark
nvm

[ Voor 100% gewijzigd door vandermark op 10-12-2020 08:58 ]

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:50:
[...]

Goed bezig! Goed waterzijdig inregelen dus.
Als boven goed nog perfect staat, dan was dit goed genoeg ;)
Niet om de perfecte Tr te krijgen, maar om de warmteverdeling in huis correct te krijgen. Nu is dat vaak (er vanuit gaande dat de radiatoren goed op de ruimte zijn afgestemd) de Ta/Tr in balans brengen, maar het hoeft niet per se.
Dat is nog steeds wel het doel, maar daarvoor wil ik eerst nog wat meer radiatoren van voetventielen voorzien.

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:43:
[...]

Als boven goed nog perfect staat, dan was dit goed genoeg ;)

[...]

Dat is nog steeds wel het doel, maar daarvoor wil ik eerst nog wat meer radiatoren van voetventielen voorzien.
Wat is het doel? Er staan twee doelen in je quote. ;)

Wel humor trouwens, een radiator in een gang oid vervangen van een T10 naar een T33 en dan dezelfde Ta/Tr aanhouden als voorheen cq als alle andere radiatoren. Dan heb je in ieder geval een warm welkom :+

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:45:
[...]

Wat is het doel? Er staan twee doelen in je quote. ;)
Nu, beter in balans brengen
Later, perfect balanceren

• Boutersewalter
ErikVers schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:05:
[...]

24x505wh? En je df? Daar neem je vermogen op via je tweede kwh meter/s0 en deel daarvan komt in je opgewekte vermogen. Dus weet niet of je zo makkelijk kan rekenen met gegevens die je stuurde. En ben wel benieuw naar df waarde 😋
De s0 van de BH was 1,845kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geWh-rmWGZXS1itDiRHtWfQ_gZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Yk91WDespJLosc0XPuOYeEf.jpg?f=fotoalbum_large

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• MarFan
Heb je eem Heishamon ? Zo ja, is er ergens een counter of state veranderd bij het bijspringen van de Heater ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:55:
[...]

Heb je eem Heishamon ? Zo ja, is er ergens een counter of state veranderd bij het bijspringen van de Heater ?
Volgens mij verspringt "Internal_Heater_State" als de interne heater aangaat, voor zover ik dat zosnel in m'n logging kan zien en dat vergelijk met data uit m'n kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
MarFan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ja ik heb een Heishamon.
Je heb een state bij de BH die aangeeft aan of uit en je hebt een uren meter van de BH.
Verbruik moet je echt bijhouden met een kWh meter.

• Ep Woody
Boutersewalter schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:15:
[...]

Ja ik heb een Heishamon.
Je heb een state bij de BH die aangeeft aan of uit en je hebt een uren meter van de BH.
Ach, het verbruik van de backupheater is te verwaarlozen... Ik heb over anderhalf stookseizoen 58 kWh gebruikt in de backupheater. Stook je op een lagere watertemperatuur zal je iets meer gebruiken, maar eigenlijk niet de moeite waard om daar een kWh meter aan op te offeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
Boutersewalter schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:15:
[...]

Ja ik heb een Heishamon.
Ik heb een klein script gemaakt waarbij ik zodra de BH aangaat het verbruil op 3 kW zet en als hij uit gaat op nul. Het kWh device berekend dan zelf het aantal kWh aan de hand van de tijd. (zet optie energy read op "calculated" en niet op "from device") Werkt prima.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    on = {
        devices = {59},
    },

execute = function(domoticz, device)
      if ((domoticz.devices(59).state) == 'Off') then 
        domoticz.devices (71).updateElectricity ( 0, countertoday )
      else
        domoticz.devices (71).updateElectricity ( 3000, countertoday )
      end
    end
}

Mijn BH device is 59 en de kWh device 71

• sjimmie
We draaien nu een klein maandje met onze pana j serie en hebben het al met de buren over het geluid moeten hebben. Zowel wijzelf als de buren vinden het toch wel erg veel geluid. De WP staat overdwars op ca 1m afstand van ons huis, dus in de lengterichting van de tuin. Hij staat dan met zijn achterkant ca 25cm van de houten schutting en blaast van schutting naar onze tuin.
Niet alleen tijdens de SWW run, maar ook tijdens een normale run (zeer zeker geen hoog vermogen) en ook als hij klaar is en daarna afblaast, is hij binnen goed te horen. De Silent lost dat niet op. Je hoort dan het toerental wel verlagen (dus een diepere toon) maar het volume blijft nagenoeg gelijk hoorbaar.

Het is vooral de "grommende" toon. Die maakt dat ook de buren het hinderlijk vinden.
(hun huis is overal minder geisoleerd en horen dus veel meer dan wij)

Ik heb de installateur al gevraagd wat het zou gaan kosten om de unit 6 meter verderop achterin de tuin te zetten maar dat is vooral zonde van het werk (leeg, los, verplaatsen, verlengen, aansluiten, bijvullen) en de extra R32 (split).

Is er iemand midden NL met een j serie waar ik eens, bv tijdens een sww run of gewoon als hij goed aan het verwarmen is, eens kan luisteren ter vergelijking?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:53:
We draaien nu een klein maandje met onze pana j serie en hebben het al met de buren over het geluid moeten hebben. Zowel wijzelf als de buren vinden het toch wel erg veel geluid. De WP staat overdwars op ca 1m afstand van ons huis, dus in de lengterichting van de tuin. Hij staat dan met zijn achterkant ca 25cm van de houten schutting en blaast van schutting naar onze tuin.
Niet alleen tijdens de SWW run, maar ook tijdens een normale run (zeer zeker geen hoog vermogen) en ook als hij klaar is en daarna afblaast, is hij binnen goed te horen. De Silent lost dat niet op. Je hoort dan het toerental wel verlagen (dus een diepere toon) maar het volume blijft nagenoeg gelijk hoorbaar.

Het is vooral de "grommende" toon. Die maakt dat ook de buren het hinderlijk vinden.
(hun huis is overal minder geisoleerd en horen dus veel meer dan wij)

Ik heb de installateur al gevraagd wat het zou gaan kosten om de unit 6 meter verderop achterin de tuin te zetten maar dat is vooral zonde van het werk (leeg, los, verplaatsen, verlengen, aansluiten, bijvullen) en de extra R32 (split).

Is er iemand midden NL met een j serie waar ik eens, bv tijdens een sww run of gewoon als hij goed aan het verwarmen is, eens kan luisteren ter vergelijking?
Welk type heb je exact?

• sjimmie
Buitenunit: WH-UD07JE5

Pagina: 1 ... 96 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.