Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.091 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:35
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:28:
[...]

Niet. Ik hou niet van dat soort online systemen als ik het vrij makkelijk zelf kan bouwen.
Alleen dat zelf bouwen gaat zo vaak mis haha.
Pvo is makkelijker vergelijken en terug kijken, maar goed ieder zijn ding.
Anders had ik even naar je verbruik gekeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:50
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:26:
[...]

Tsja, ieder zijn vakgebied :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:49:
[...]

Tsja, ieder zijn vakgebied :)
Heb het jou nog niks beter zien doen.....
Maar dat komt vast nog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik hoop niet dat dit het niveau van het topic weerspiegelt. Graag meer op inhoud en minder op de persoon. Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsdb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-08 08:47
Ik heb al reeds wat informatie liggen zoeken om mijn nieuwe warmtepomp aan te sluiten op mijn niko home control systeem. Iemand die dit reeds gelukt is of andere goede oplossingen heeft om alles een beetje te monitoren en indien mogelijk vanop afstand uit of aan te zetten (bij reizen).
Mijn installateur zei dat dit wel kon, maar weet er zelfs niks van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Momenteel gebruik ik dus een HA thermostaat oplossing die van de WP het stooklijn setpoint wisselt tussen 0 en -5. (dus thermostaat aan = setpoint 0 en thermostaat uit = setpoint -5)

Omdat ik merkte dat daarmee nachtverlaging niet helemaal het gewenste resultaat geeft (de wp gaat op zijn lagere setpoint nog best vaak aan), dacht ik eens te testen hoe de wp zou reageren op een echte aan/uit.
En dan bedoel ik met echt aan/uit niet dat de power eraf gaat, maar dus via HA->mqtt->nodered->servicecloud de wp "off" zetten.

Wat me daarbij meteen opviel is dat de bedieningsunit dan dus ook "off" gaat, waardoor je daarop niks meer zit. Alleen de "on" knop is er dan nog, maar die wil je dan natuurlijk niet gebruiken.

Dat zal dus ook betekenen dat in die stand iets als SWW ook niet meer werkt, de hele unit staat namelijk "off". Heel onwenselijk want als de thermostaat telkens netjes on/off schakelt dan gooit dat een potentiele SWW run in de war. (dan zal de SWW run ook aan/uit gaan) Dat zou oplosbaar kunnen zijn als ik eerst uitlees of de SWW run actief is, maar dat is maar deels foolproof want als de SWW run net wil beginnen nádat de thermostaatfunctie de unit "off" heeft gezet zal alsnog de SWW run niet kunnen starten.
Enfin, niet handig om daarvoor allerlei omwegen te gaan bouwen.

Maar wat me nog meer stoorde is het gedrag van de WP als die weer "on" gaat.
Als ik alleen het setpoint wissel tussen 0 en -5, pruttelt de WP rustig. Telkens een run die eventjes naar grofweg max 1000W gaat en dan al snel naar 500W zakt. Ook na de nachtverlaging doet hij even 1000W en daarna 500W (alleen wat langer om de boel weer omhoog te brengen)
Als ik de WP uit en weer aan zet, gaat hij naar een dikke 1800W, loopt op volle watertemperatuur te lang door met een temperatuur overshoot als gevolg.
Meteen toen ik weer terug stapte naar 0/-5 setpoint sturing was dat piekgedrag ook weer over.

Eigenlijk vraag ik mij dus ook af: stel dat ik met een relais op die speciale (cw4 of cw2, wat was het ?) gaat sturen, krijg ik dan ook dat keiharde aan/uit en piek gedrag?

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 04-12-2020 11:45 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Edmin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:20:
[mbr]Ik hoop niet dat dit het niveau van het topic weerspiegelt. Graag meer op inhoud en minder op de persoon. Dank allen.[/]
Eigenlijk wel, maar dat is deels het gevoel van humor hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:26:
[...]

Heb het jou nog niks beter zien doen.....
Maar dat komt vast nog
Doe maar een verzoek en ik zal het integreren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 20:35
ParagonEnschede schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:02:
[...]

Ik heb geen thermostaat aangesloten. Dat zou, afgaande op de verhalen hier, ook niet nodig hoeven zijn. Daar komt bij dat ik op de begane grond een vrij trage vloerverwarming heb, wat zo'n thermostaat nogal waardeloos maakt.
Zoals @Ep Woody ook al aangaf, 100% WAR draaien en altijd een goede binnentemperatuur hebben is onmogelijk. Er zal altijd enige correctie plaatst moeten vinden op basis van ruimte temperatuur, of dat dan is door compensatie of uitschakeling kan beide, maar zonder ga je vroeg of laat de bietenbrug op.

Weersinvloeden zoals wind en zoninstraling hebben gewoonweg invloed op het binnenklimaat, bij een woning met relatief slechte kierdichtheid zal wind een aanzienlijke factor zijn, en bij een woning met zeer goede isolatie zal de invloed van de zon zwaar meewegen. Of als je simpelweg veel glas oppervlakte hebt, stel jezelf een windstille zonnige dag voor met een buitentemperatuur van -10, of diezelfde dag met een temperatuur van -10 met zware bewolking, veel wind en sneeuwval. Dan ga je niet met alleen een stooklijn een prettig binnenklimaat realiseren.

Ik zie veel vragen voorbij komen, misschien is dat ook iets om op te nemen in de TS @Dylantje2 ? Wat uitgangspunten om voor de leek inzichtelijk te maken waarvandaan te starten met het instellen van de stooklijn, en wat compensatie op basis van ruimtetemperatuur doet, en waarvoor dat is :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:05:
[...]

Doe maar een verzoek en ik zal het integreren :)
Speciale verzoeken heb ik niet, gewoon simpel en eenvoudig overzicht van opgenomen vermogen.
Het dashboard wat je hier paar weken geleden liet zien was niet te lezen op een telefoon

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:27:
[...]

Speciale verzoeken heb ik niet, gewoon simpel en eenvoudig overzicht van opgenomen vermogen.
Het dashboard wat je hier paar weken geleden liet zien was niet te lezen op een telefoon
Dat energieverbruik dashboard heb ik wel, maar dat geeft teveel inzicht in ons leefpatroon. Die is dus niet openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Crazy- ik heb nog toegevoegd aan de basis stooklijn bepalen hoe je de theorie met de praktijk kunt vergelijken. Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:30:
[...]

Dat energieverbruik dashboard heb ik wel, maar dat geeft teveel inzicht in ons leefpatroon. Die is dus niet openbaar.
We zijn nogal verwend met grafieken die in relatie staan tot elkaar, mogelijkheden om goed in te zomen op specifieke onderdelen etc, met dank aan Grafana.

Jouw dashboard is net wat omslachtiger en wat lastiger om goed dingen te kunnen vergelijken, maar het resultaat is uiteindelijk hetzelfde. We kunnen prima zien wat er gebeurt.

Wat nog een leuke zou kunnen zijn is je energiegrafiek, maar dan zonder het verbruik van het huis. Zodat je een beetje kan zien wat het verbruik per dag ongeveer is en eventueel als dat lukt een totale warmte"opwek" per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:15

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:43:
@Crazy- ik heb nog toegevoegd aan de basis stooklijn bepalen hoe je de theorie met de praktijk kunt vergelijken. Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Ik zal dat doen; moet ik alleen achterhalen wat de flow in de vloer is ivm tussenverdeler (pomp)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:48:
[...]
Wat nog een leuke zou kunnen zijn is je energiegrafiek, maar dan zonder het verbruik van het huis. Zodat je een beetje kan zien wat het verbruik per dag ongeveer is en eventueel als dat lukt een totale warmte"opwek" per dag.
Oftewel, opgetelde Wh per dag van de S0 en opgewekte warmte per dag vanuit de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:48:
[...]

Ik zal dat doen; moet ik alleen achterhalen wat de flow in de vloer is ivm tussenverdeler (pomp)
Die is niet heel belangrijk. Je weet wat de flow is over de warmtepomp en de deltaT in de warmtepomp. Op basis van die 2 kun je uitrekenen hoeveel warmte er de woning in is gegaan.

Allicht is wat warmte op andere plekken terecht gekomen, maar dat is maar van beperkte invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Albertvw schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:31:
Goede dag,

Ik kom hier ook maar eens voorstellen. Lees al vele jaren mee en heb een aantal jaren een Elga gehad.
Sinds 2 maanden in het bezit van een nieuw huis en daar meteen gasloos gegaan. De ervaringen van een Elga in een huis van 1960 en geen gas meer gebruikt te hebben voor verwarming heeft me genoeg vertrouwen gegeven om hier ook iets neer te zetten. Eigenhandig is een Panasonic 16kW KIT-ADC16HE8 LT Kombi-Hydro H-Generation 400 V geïnstalleerd en ben behoorlijk tevreden.
Enexis doet gasloos ook best prima. Eerste lijn support verwijzen me door naar iemand van de klachten en die schetst het verhaal prima. Zonder kosten verzegelen en nu maar zien wat ze over 10 maanden doen.

De situatie: huis is 20 jaar oud, 300m2 en aardig richting de 900m3. Vorige bewoners hadden 3000m3 aan gas per jaar. Met de koenvlaas formule en de transmissie berekening kwam ik ongeveer op 13kw uit. Dat zit mooi in de range van de panasonic. Echter, in het gas zat ook nog een ruime losstaande garage die met separate CV verwarmd werd. Dat doe ik nu niet. En met de thermische camera toch ook nog wat behoorlijke lekken ontdekt die het komende jaar zeker gedicht gaan worden. Al met al zit ik straks met een iets te ruime WP en zal ik creatief met de sturing om moeten gaan. Eerst maar eens alles goed inregelen en de stalen radiatoren vervangen voor convectoren.

Dat gezegd heb ik nog een kampstrup liggen met toebehoren en modbus interface. Ik dacht daar leuk de COP mee te kunnen meten maar krijg dat niet aan de praat op een synology. Heb er ook de heishamon interface tussen hangen en die geeft mij meer dan genoeg informatie om te kunnen sturen. De kampstrup mag dus weg. Als iemand interesse heeft zie ik dat wel in een pm.

Dat dus even kort over mijn warmtepomp en hoop hier in de toekomst nog wat meer ervaring te kunnen delen.

Voor hen die het leuk vinden even een plaatje van het verbruik [Afbeelding]
Welkom :)
Ik denk dat je met de 16kW wel 1 van de grotere machines heb staan.

Als ik naar je plaatje kijk, valt me op dat de verhouding maandag/donderdag veel hoger is dan bij mij.
Maandag is bij jou 2.3x meer verbruik dan donderdag bij mij 1.4x
Is dit de panasonic of echte meter ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:49:
[...]

Die is niet heel belangrijk. Je weet wat de flow is over de warmtepomp en de deltaT in de warmtepomp. Op basis van die 2 kun je uitrekenen hoeveel warmte er de woning in is gegaan.

Allicht is wat warmte op andere plekken terecht gekomen, maar dat is maar van beperkte invloed.
Die bereken ik wel al in Domoticz. Ik pan de flow & temperatuur sensoren van de WP zelf. (Nadeel graad nauwkeurig)

Vannacht gaf dat een constante van 1kW.

Het bizarre is dat ik losse Dallas sensoren heb op mijn binnenleidingen heb en totaal andere waardes heb.

Voorbeeld nu:

Wp Ta: 29
Dallas Ta: 29,9

Wp Tr: 28
Dallas Tr: 26,6

Ik ga vandaag nog even de Dallas anders monteren en meer met Alu folie inwikkelen om de leiding. Pasta zit er al tussen. Hopelijk wat beter resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:07:
[...]

Die bereken ik wel al in Domoticz. Ik pan de flow & temperatuur sensoren van de WP zelf. (Nadeel graad nauwkeurig)

Het bizarre is dat ik losse Dallas sensoren heb op mijn binnenleidingen heb en totaal andere waardes heb.

Voorbeeld nu:

Ik ga vandaag nog even de Dallas anders monteren en meer met Alu folie inwikkelen om de leiding. Pasta zit er al tussen. Hopelijk wat beter resultaat
Vergeet ook niet een beetje buisisolatie om de sensor heen te doen. Dat is het nadeel dat de sensor niet in het water zit, je hebt meer last van externe factoren.

Het je wel de sensoren "geijkt" voor je ze ging gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
[...]

Voorbeeld nu:

Waarschijnlijk heb je gewoon de nep sensoren en niet de echte.
Zie mij oudere post over de neppers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dewim1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:36:
[...]

Ik heb gisteren de '' echte" sensoren binnen gehad.
Dit is een groot verschil met de Chinese namaak zooi
Waarschijnlijk zit hier het halve forum met namaak sensoren te werken.
Op het internet zijn er diverse meldingen van namaak sensoren.

Daarom heb ik ze maar rechtstreeks besteld bij de echte fabrikant
Deze zijn alle 5 zo goed als gelijk en hoeven dus niet geijkt te worden.
What is the lifetime of calibration? Can the DS18B20 be recalibrated?
The calibration of the DS18B20 is guaranteed for life; there is no need for recalibration.

https://www.maximintegrat...sors/DS18B20.html/tb_tab3
Wel moet je zelf iets verzinnen om er een probe van te maken...

De fabrikant zegt hier dit over:
Where physically on the device does the temperature measurement take place?
The DS18B20 does not sense temperature directly through the package. For all package types, the DS18B20 senses temperature primarily through the GND pin. Ensuring a good thermal connection between the GND pin of the device and the heat source you wish to measure will provide the best results.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

Tsja, Wp Ta 29, met een resolutie van een hele graad en dus kan de afwijking ook maar zo +/- 1 hele graad zijn. Oftwel ergens tussen de 27 en 31 worst-case. Idem voor de Wp Tr, worst-case tussen de 26 en 30.

Ik heb mijn ds18b20s in ieder geval zodanig gecorrigeerd dat ze allemaal bij kamertemperatuur hetzelfde (+/- 0.07 graden) aangaven. Als ze dan onderling non-lineair nog wat verschillen hebben dan neem ik dat voor lief, maar ze in ieder geval een gelijke basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Dewim1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:10:
[...]

Waarschijnlijk heb je gewoon de nep sensoren en niet de echte.
Zie mij oudere post over de neppers
Heb even terug gezocht, maar zie alleen dat je de echte heb ontvangen. Hoe kwam je er achter dat je neppers had ? Kan je dat zien/testen ?
Hoe weet ik dat ik echte bestel....

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:17:
[...]

Heb even terug gezocht, maar zie alleen dat je de echte heb ontvangen. Hoe kwam je er achter dat je neppers had ? Kan je dat zien/testen ?
De webshop is een belangrijke hint. Bestel ze op Ali en je krijgt neppers, bestel ze bij Farnell, Mouser, digkey en je krijgt echte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
MarFan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:17:
[...]

Ja kan ook een gratis sample aanvragen.
Is niet helemaal netjes maar ik wilde zeker de echte hebben.

https://www.maximintegrat...tml/tb_tab3#order-quality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albertvw
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-02-2021
MarFan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:50:

Als ik naar je plaatje kijk, valt me op dat de verhouding maandag/donderdag veel hoger is dan bij mij.
Maandag is bij jou 2.3x meer verbruik dan donderdag bij mij 1.4x
Is dit de panasonic of echte meter ?
Gegevens zijn van een echte meter die via de heishamon naar domotics gaat. Mijn afgifte systeem is nog niet helemaal lekker en om pendel gedrag te voorkomen moet er wel wat vermogen in. Vandaar een mogelijk te steile stooklijn.
Als de WP in rust is dan draait de pomp langzaam en gaat hij (denk ik) circuleren door het kortste circuit (radiatoren). Als dat genoeg is afgekoeld wil de WP weer opstarten en daarbij ook de pomp meer laten draaien. Op dat moment komt er ergens uit de leidingen warmer water en gaat de WP weer uit (ik denk de vloer). Nog niet de tijd gehad om alles te voorzien van sensoren om het probleem te vinden. Heb ik gelukkig nog de hele winter voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

sjimmie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:58:
Hopelijk hier iemand dit dit weet...
Ik gebruik de Node-RED toepassing van zwartevogel.

https://github.com/zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed

Die haalt ook de bediening/status/modus binnen en zet die op een mqtt topic. Echter, dat bestaat uit 2 waardes die ik niet snap of kan vertalen naar bijvoorbeeld of de unit aan/uit staat of wat het verder kan betekenen:

code:
1
"Bediening":"2006-0310","Modus":"2006-0339"

Dit komt dus van de api call naar de cloud, in de volgende velden:
code:
1
2
ret.Bediening = msg.payload.statusDataInfo["function-status-text-005"].textValue;
ret.Modus = msg.payload.statusDataInfo["function-status-text-007"].textValue;

Wat is bediening en wat is modus, en vooral hoe haal ik daaruit of de wp aan/uit staat enzo?
Komt iemand bv die function-status-text-0xx velden bekend voor? Google helpt me er niet mee, maar het zou toch ERGENS bekend moeten zijn waarop bv zwartevogel dit heeft gebouwd?

Deze https://github.com/lsochanowski/Aquarea2mqtt/ gebruikt die velden ook:
code:
1
2
ED.RunningStatus = TranslateCodeToString(client, r.StatusDataInfo.FunctionStatusText005.TextValue)
ED.WorkingMode = TranslateCodeToString(client, r.StatusDataInfo.FunctionStatusText007.TextValue)

Maar ook daar wordt de waarde gewoon 1:1 doorgegeven als dus bv 2006-0310 en 2006-0339. :?

EDIT: @Lurge ?
Het is even geleden dat ik hem gebruikt heb dus mogelijk zijn er dingen verandert. Je kan het beste even browser starten, F12 drukken en dan de Panasonic pagina openen (zoals ook in het plaatje op github). Als je dan in de inspector zoekt op die code dan vind je denk ik de vertaling.
Hopelijk helpt dat.

ActueleWind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:58:
[...]

@DaMarcus @Edmin Opnieuw is dat niet handig voor de kwaliteit van dit topic. Verschillende theoretische reacties van bijv. @Ep Woody en @Heronimo krijgen daardoor jammer genoeg geen pin.
Beste allemaal....
Een aantal pagina's geleden en een aantal dm aan mijn adres waren er een aantal van jullie van overtuigd dat de TS anders moest.
Al vele malen uitgelegd wat mijn idee van dit topic is en mee ingestemd dat er een andere TS komt.

Maar omdat door allerlei offtopic gezeur we nu toe zijn aan deel 2 omdat er toch nog veel offtopic gedoe blijft bestaan.
Is het de uitgelezen om een andere TS die NIET wiki achtig is aan te leveren.
Ik zet hem met alle plezier online.

En tsja als we denken dat de kwaliteit van een topic afhangt of de TStarter meeleest en pinnen kan zetten. Kan ik het mss een keer druk hebben met andere zaken als werk enz enz . Minder meeleest of zo nu en dan.Wat doet dat af aan de kwaliteit? Ik vrees als er een mod op gezet wordt die offtopic er uit haalt...:-)

Lijkt het mij tijd om eens te spiegelen.
Waar het in dit topic om zou moeten gaan, en niet teleksn aangeven dat er iets MOET verandern, ga daar in het grote topic over beginnen.

Pana H versie owners en de J er aan vast geknoopt.
Elkaar helpen met settings tis en truucs enz enz enz
Maar geen algemeen geneuzel over de keuze van welk merk en of een cv ketel die er tussen meit en hoe we daar settings van moeten hebben.
Juist de ts zou helderheid moeten geven, PANA

Ik hoop dat ik een opzet naar wens van het groepje of de andere personen krijg.
Kijk ik ernaar en zet ik hem erin.
Daarna lijkt mij dat de TS statisch is en zal zijn, op paar kleine dingen na. dus waarom moeten er meer Topic owners zijn?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
DjaRoel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:23:
[...]

Zoals @Ep Woody ook al aangaf, 100% WAR draaien en altijd een goede binnentemperatuur hebben is onmogelijk. Er zal altijd enige correctie plaatst moeten vinden op basis van ruimte temperatuur, of dat dan is door compensatie of uitschakeling kan beide, maar zonder ga je vroeg of laat de bietenbrug op.

Weersinvloeden zoals wind en zoninstraling hebben gewoonweg invloed op het binnenklimaat, bij een woning met relatief slechte kierdichtheid zal wind een aanzienlijke factor zijn, en bij een woning met zeer goede isolatie zal de invloed van de zon zwaar meewegen. Of als je simpelweg veel glas oppervlakte hebt, stel jezelf een windstille zonnige dag voor met een buitentemperatuur van -10, of diezelfde dag met een temperatuur van -10 met zware bewolking, veel wind en sneeuwval. Dan ga je niet met alleen een stooklijn een prettig binnenklimaat realiseren.

Ik zie veel vragen voorbij komen, misschien is dat ook iets om op te nemen in de TS @Dylantje2 ? Wat uitgangspunten om voor de leek inzichtelijk te maken waarvandaan te starten met het instellen van de stooklijn, en wat compensatie op basis van ruimtetemperatuur doet, en waarvoor dat is :)
Wat ik net type...
Sommige dingen horen hier gewoon niet thuis..
Het doel van TS is niet voor elke leek een oplossing aan te kaarten. daar is zoveel op het www over te vinden.
JE hebt iets, en dat wil je hier en daar tweaken..
En of je hebt iets icm de H of J of e F en je wilt iets aanpassen dan hulp vragen.
Je heb een PAN en zou graag
De pana heeft een fout code en..
De pana en je systeem stuitert, wat zou je dan kunnen doen..
GEEN WIKI

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:26:
[...]

En toen had je toch gelijk :$

Ik had mijn logs aangepast zodat hij alleen veranderingen opslaat in de database. Zolang een waarde onveranderd blijft, interpoleert hij gewoon die oude waarde door. Dat scheelt gigantisch in het aantal meetpunten. Nu werkt dat voor alle gegevens behalve de Wh telling |:(

Die Wh telling telde dus veel te weinig punten waardoor ook mijn verbruik aanzienlijk werd onderschat. De nieuwe manier van meten heb ik inmiddels voor de Wh telling weer uitgezet. De missende gegevens heb ik vrij goed weer kunnen invulling met een beetje simpele statistiek.

Ik weet namelijk wat mijn sluipverbruik 's nachts is geweest (~ 60Wh per kwartier). In mijn grafieken zit ook het netto verbruik van die dag per kwartier. Als de WP dus 's nachts aan is geweest, dan moet het totale verbruik overeenkomen met een WP + sluipverbruik waarde. Dat klopt nu weer aardig goed voor de periode dat ik verkeerd gegevens verzamelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:25:
[...]

En toen had je toch gelijk :$

Ik had mijn logs aangepast zodat hij alleen veranderingen opslaat in de database. Zolang een waarde onveranderd blijft, interpoleert hij gewoon die oude waarde door. Dat scheelt gigantisch in het aantal meetpunten. Nu werkt dat voor alle gegevens behalve de Wh telling |:(

Die Wh telling telde dus veel te weinig punten waardoor ook mijn verbruik aanzienlijk werd onderschat. De nieuwe manier van meten heb ik inmiddels voor de Wh telling weer uitgezet. De missende gegevens heb ik vrij goed weer kunnen invulling met een beetje simpele statistiek.

Ik weet namelijk wat mijn sluipverbruik 's nachts is geweest (~ 60Wh per kwartier). In mijn grafieken zit ook het netto verbruik van die dag per kwartier. Als de WP dus 's nachts aan is geweest, dan moet het totale verbruik overeenkomen met een WP + sluipverbruik waarde. Dat klopt nu weer aardig goed voor de periode dat ik verkeerd gegevens verzamelde.
Ja vervelend he, bij onze moderator gaat het ook vaak mis. Ik wil gewoon een losse kWh meter zien in eenvoudige grafieken of tabellen. Dat zegt prima hoe een wp draait

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:29:
[...]

Ja vervelend he, bij onze moderator gaat het ook vaak mis. Ik wil gewoon een losse kWh meter zien in eenvoudige grafieken of tabellen. Dat zegt prima hoe een wp draait
Dat is precies wat ik heb. Alleen moet je de gegevens wel goed opslaan. Dat doe ik nu weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:31:
[...]

Dat is precies wat ik heb. Alleen moet je de gegevens wel goed opslaan. Dat doe ik nu weer.
Alleen is het niet zichtbaar voor ons?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:45:
[...]

Alleen is het niet zichtbaar voor ons?
Klopt. Ik zal een grafiek met puur de WP wel binnenkort toevoegen aan het dashboard. Dat is niet privacy gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Lurge schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:49:
[...]

Het is even geleden dat ik hem gebruikt heb dus mogelijk zijn er dingen verandert. Je kan het beste even browser starten, F12 drukken en dan de Panasonic pagina openen (zoals ook in het plaatje op github). Als je dan in de inspector zoekt op die code dan vind je denk ik de vertaling.
Hopelijk helpt dat.
Thanks, ik kom dan wel die function-status-text-005 tegen, maar op de pagina is het dan gewoon "On":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3mFM6d3TeXdGidE32O2hwX4V_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kQGyrgDhoKSjY3mFYZquOBdB.png?f=fotoalbum_large

Terwijl in de API call er een "2006-0310" terugkomt.
Ik snap dus eerlijk gezegd nog steeds niet hoe die "On" te halen is uit "2006-0310"?
Hopelijk kan je me nog iets verder op weg helpen om zoiets uit te pluizen. Als ik het eenmaal snap dan kan ik er ook de andere velden uit filteren voor verdere uitbreiding. :9

EDIT: zoekend door alle .js functions kan ik ook nog niets vinden wat 2006-0310 zou moeten vertalen naar "On" ofzo. :?

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 04-12-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:41:
[...]

Ja kan ook een gratis sample aanvragen.
Is niet helemaal netjes maar ik wilde zeker de echte hebben.

https://www.maximintegrat...tml/tb_tab3#order-quality
Waarbij je lijkt te suggeren dat die gratis sample er max. 1 is, maar je mag er max. 4 aanvragen :) Of het daar nog minder netjes mee wordt is een tweede :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
CurlyMo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:58:
[...]

Waarbij je lijkt te suggeren dat die gratis sample er max. 1 is, maar je mag er max. 4 aanvragen :) Of het daar nog minder netjes mee wordt is een tweede :p
je hebt ook nog de par variant dus nog 4 >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:29:
[...]

je hebt ook nog de par variant dus nog 4 >:)
En dan kom je in stap twee, namelijk het invullen van een compleet formulier Civil End User Statement. Heb jij dat gedaan? Daar voel ik namelijk weinig voor. Dan koop ik ze liever gewoon bij Reichelt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
[...]

Dit is een oneindige discussie, maar je voorbeeld is wel heel grof, situatie 1: 900kWh opgewekt; situatie 2: 1600kWh opgewekt. Het kan niet dat het bij situatie 1 en 2 even warm is in huis.

Ik merk dat de pana onder de 3-5 graden hier niet meer aan hoeft, de netto output is dan zodanig laag.
Een opgenonen vermogen van 1200 watt en dan een zogenaamde COP van 2 geeft maar 2400 watt.
2400 watt afgegeven vermogen is bij mij een mooie waarde als het ~5-7 graden buiten is om op te warmen.
Dan zakt de pana ook terug naar 600watt x cop 4 = 2400watt (heeft uiteraard met de afgifte binnen te maken).
Heb binnen dan ook helemaal niks voorbereid voor de warmtepomp, daar niet van, toch een comfortable 20-21 in de woonkamer met water van 33graden.
Wel een mooie besparing van minstens 30% als het buiten boven de 5 graden is; COP >3,6.
Opgenomen verbruik is circa 20kWh per dag, blij dat ik dat niet helemaal met gas hoef te doen.
Maar dit weekend ga ik zeker de hybride proberen, want het gedrag van de pana laat bij mij iig nog wel wat te wensen over in de nacht.

Wel steeds meer op zoek naar die airleaf voor in de keuken en daar de T11 vervangen :+ .
Eerste deel over meer opgewekt vermogen in je woning helemaal eens, ik begrijp die vergelijking ook niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen. Net als de kreet de energiemaatschappij berekend geen COP.... ja duh logisch maar je COP bepaalt hoeveel je factuur van de energiemaatschappij je werkelijk aan warmte heeft opgeleverd 🙈

Tweede deel wat je noemt over niet rendabele situatie en cop van 2 volg ik je ff niet? Heb hier een potentieel hybride systeem maar nog geen moment aan getwijfeld om gas ipv stroom te gaan verbruiken. Ik kom bij far niet in de buurt van omslag punt (laten we zeggen 2,6COP)

Dus mijn vraag hoe meet jij je cop en wat is ta gemiddeld? Ik zit gemiddeld in november op 6,36 COP en TA van +-/ 25 en ben zeer benieuwd naar december 😋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Iemand met een flow meter die iets kan checken. Ik blijf me verbazen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZEu1KBjEGOOs4AeiGIVdrbmpr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NpakSValvMVzC3892CaV7QZw.png?f=fotoalbum_large
Deze ligt 6m van de wp vandaan.

En deze:
10m
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY8c0X7F4SmNZm80hCZmmdJm37k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zq7ylTj0ZoNEe3apmdDxbvMP.png?f=user_large

Ik blijf me afvragen hoe deze extreme verschillen binnen 5 minuten er kunnen zijn.
Deze ligt 6m van de wp In de aanvoer 10 graden verschil binnen paar minuten.

Als de wp normaal uit gaat zie je aanvoer en retour mooi gelijk teruglopen.
Nu zie je de aanvoer naar beneden knallen en de retour ff doorlopen.
Als de aanvoer weer gaat verwarmen loopt de retour achter...

Ik weet dat ik een eigenwijze heb.
Maar dit kan toch bijna niet anders dan hij warm water pakt voor de DF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 16:18
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:18:
Iemand met een flow meter die iets kan checken. Ik blijf me verbazen
[Afbeelding]
Deze ligt 6m van de wp vandaan.

En deze:
10m
[Afbeelding]

Ik blijf me afvragen hoe deze extreme verschillen binnen 5 minuten er kunnen zijn.
Deze ligt 6m van de wp In de aanvoer 10 graden verschil binnen paar minuten.

Als de wp normaal uit gaat zie je aanvoer en retour mooi gelijk teruglopen.
Nu zie je de aanvoer naar beneden knallen en de retour ff doorlopen.
Als de aanvoer weer gaat verwarmen loopt de retour achter...

Ik weet dat ik een eigenwijze heb.
Maar dit kan toch bijna niet anders dan hij warm water pakt voor de DF?
Dat doet volgens mij ook. Tijdens de DF is er een moment dat waterpomp maximaal draait. Op een gegeven moment stopt die of draait die langzamer? En komt het element er bij.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:08:
[...]

Vergeet ook niet een beetje buisisolatie om de sensor heen te doen. Dat is het nadeel dat de sensor niet in het water zit, je hebt meer last van externe factoren.

Het je wel de sensoren "geijkt" voor je ze ging gebruiken?
nee geen ijking gedaan. Zal van de week eens doen met een kopje water.

Wat mij wel opvalt is dat de dT nu nog maar 1 is/blijft bij de WP sensoren. Terwijl ik deze hard op 2 gezet heb. Is dit normaal? Is dit om efficiënter te zijn?

De flow daarentegen is vrijwel continue 15lm. Nu wel 10 omdat het buiten boven de 7,5 is.

Verder resultaat is top. Continue 21,5 Of hoger. Vannacht laagst was zelfs maar 21,6 bij -2 buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-08-2024
Hola,
ik ben even de kluts kwijt met het gedrag van mijn wp.
Afgelopen 2 maanden heeft mijn 5h netjes gedaan wat ie moest doen. Ook mooie waardes qua verbruik.
Nu het onder de 7 graden is, gedraagt ie zich vreemd.
Op dit moment, buiten temp 6 graden. Ik draai op WAR 34 - 29 , delta T 2 . Op dit moment TA 32 , TR31 , echter hij zit te blazen op 62 Hz en een verbruik rond de 1000 watt (gemeten). . Waarom heeft de wp het nu zo moeilijk om 1 graag te verwarmen bij een acceptabele Tb van 5 graden. ( geen regen). Terwijl boven de Tb7 hij kabelt rond de 25 - 33 Hz.
Tijd om de temp sensoren eens te gaan ijken*? Is de dT te klein?

*update de andere eiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:28:
[...]

Dat doet volgens mij ook. Tijdens de DF is er een moment dat waterpomp maximaal draait. Op een gegeven moment stopt die of draait die langzamer? En komt het element er bij.
Er zijn er die zeggen dat hij niet andersom gaat draaien..
Maar ik vraag me dan waarom 6m verderop de Ta zo snel zo snel laag gaat worden...
En de TR redelijk stabiel blijft

In mijn beleving.
Hij pakt van de TA veel warm water, dus draait hij even andersom.
Aangezien ik tijdens een DF sommige radiatoren hoor suizen.
En de TA in de radiatoren ook zie afkoelen.
De Koudere TA gaat dan in de TR.

Hoe kan TR warmer zijn als TA
En als je kijk vandaag op 8.15, als hij aangaat is TA plots heel warm.
Terwijl TR nog even koeler bijft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:32:
[...]

Maar ik vraag me dan waarom 6m verderop de Ta zo snel zo snel laag gaat worden...

In mijn beleving.

Omdat hij de stroomrichting hetzelfde blijft maar hij in koelmodus draait. Hij pakt warm water uit de retour en haalt daar warmte uit om de condensor te ontdooien. Vervolgens gaat het water er een paar graden lager weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Heronimo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:42:
[...]

Omdat hij de stroomrichting hetzelfde blijft maar hij in koelmodus draait. Hij pakt warm water uit de retour en haalt daar warmte uit om de condensor te ontdooien. Vervolgens gaat het water er een paar graden lager weer uit.
@Dylantje2
Klopt. En de Ta daling gaat zo snel omdat ook de waterpomp maximaal draait.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
remeepje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:57:
Hola,
ik ben even de kluts kwijt met het gedrag van mijn wp.
Afgelopen 2 maanden heeft mijn 5h netjes gedaan wat ie moest doen. Ook mooie waardes qua verbruik.
Nu het onder de 7 graden is, gedraagt ie zich vreemd.
Op dit moment, buiten temp 6 graden. Ik draai op WAR 34 - 29 , delta T 2 . Op dit moment TA 32 , TR31 , echter hij zit te blazen op 62 Hz en een verbruik rond de 1000 watt (gemeten). . Waarom heeft de wp het nu zo moeilijk om 1 graag te verwarmen bij een acceptabele Tb van 5 graden. ( geen regen). Terwijl boven de Tb7 hij kabelt rond de 25 - 33 Hz.
Tijd om de temp sensoren eens te gaan ijken*? Is de dT te klein?

*update de andere eiken :)
Even voorzichtig informeren naar de opstelling van je Wp? Er zijn hier ernstige problemen met WP’s in omkastingen gemeld i.v.m de Tb sensor die in de koude lucht ijskoude waarden gaven met blazen tot gevolg.
Of heb je het gewoon over een defrost?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
Hey T.Oswald , idd dat is ook van belang, wp staat 50 cm van een muur, wel heb ik hem een dakje gegeven 30cm erboven, voorkant en zijkanten staan vrij. Ook nog even jouw oude posts nagelezen en geeft me des te meer het idee dat ik hem moet ijken. Dus morgen maar even induiken. Op zich vond ik de defrotst wel meevallen (als ik de andere mag geloven zijn er wp's die er veel meer hebben). Afgelopen week heeft ie 4 dagen nonstop gedraaid ( Tb > 7 dus draaide ie netjes), alleen vanacht 4 keer een defrost gehad. Maar idd als het ijken het een en ander goedmaakt, dan zal dat ook impact hebben op de defrosts. Het vreemde gedrag is metname nu in de middag, 6 graden en toch 60 Hz om water 1 graad te verhogen. Ik ga eens ijken. Kijken of dat een beter beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:05:
[...]

@Dylantje2
Klopt. En de Ta daling gaat zo snel omdat ook de waterpomp maximaal draait.
Water uit de retour zie ik toch niet hier?
Juist lijkt het mij water van de TA?

Tr blijft rustiger dalen dan de ta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
remeepje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:36:
Hey T.Oswald , idd dat is ook van belang, wp staat 50 cm van een muur, wel heb ik hem een dakje gegeven 30cm erboven, voorkant en zijkanten staan vrij. Ook nog even jouw oude posts nagelezen en geeft me des te meer het idee dat ik hem moet ijken. Dus morgen maar even induiken. Op zich vond ik de defrotst wel meevallen (als ik de andere mag geloven zijn er wp's die er veel meer hebben). Afgelopen week heeft ie 4 dagen nonstop gedraaid ( Tb > 7 dus draaide ie netjes), alleen vanacht 4 keer een defrost gehad. Maar idd als het ijken het een en ander goedmaakt, dan zal dat ook impact hebben op de defrosts. Het vreemde gedrag is metname nu in de middag, 6 graden en toch 60 Hz om water 1 graad te verhogen. Ik ga eens ijken. Kijken of dat een beter beeld geeft.
Lijkt me niet echt een probleem met het ijken van de sensor. Die 6 graden, zie je die in je controller of is dat op basis van de weersverwachting. Als de Tb sensor last heeft van koude lucht, zou je dat op de controller moeten zien. Vrees toch dat er iets anders aan de hand is.@koevlaas2 Enig idee?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:13:
[...]

Water uit de retour zie ik toch niet hier?
Juist lijkt het mij water van de TA?

Tr blijft rustiger dalen dan de ta
Misschien ben ik abuis, maar dat klopt toch? Tr is warmte uit de vloer/radiatoren. Daarom daalt deze langzaam. Ta is op dat moment kouder omdat de Tr warmte aan de koude condensor afgestaan heeft. Bij het opstarten is de condensor door de heater opgewarmd, dus de Ta heel even hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pleio65 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:35:
[...]

Misschien ben ik abuis, maar dat klopt toch? Tr is warmte uit de vloer/radiatoren. Daarom daalt deze langzaam. Ta is op dat moment kouder omdat de Tr warmte aan de koude condensor afgestaan heeft. Bij het opstarten is de condensor door de heater opgewarmd, dus de Ta heel even hoog.
Maar je zegt dus eigenlijk ook dat hij water uit de Ta haalt? En je zegt dan dat hij andersom draait.?
Daarom iemand die weet hoe de flow loopt

Ik mis alleen het heater stukje,
Volgen de heisamon niet aan geweest

Eerlijk gezegd weet ik niet de setting, die er voor zorgt dat wel of niet zegt Backupheater aan.
Dacht dat ergens een setting was dat hij wel of niet aan mocht.
Of alleen bij bepaalde temp.
Eigenlijk niet iets aan veranderd, maar ik dacht dat hij ook niet uit kon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:37:
[...]
Eigenlijk niet iets aan veranderd, maar ik dacht dat hij ook niet uit kon staan.
Hier staat hij inderdaad 'uit' maar gaat hij bij defrosts toch aan.

@Crazy- Al een betere plek voor de DS18B20's gevonden?

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 05-12-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
t.oswald schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:24:
[...]

Lijkt me niet echt een probleem met het ijken van de sensor. Die 6 graden, zie je die in je controller of is dat op basis van de weersverwachting. Als de Tb sensor last heeft van koude lucht, zou je dat op de controller moeten zien. Vrees toch dat er iets anders aan de hand is.@koevlaas2 Enig idee?
Heeft volgens mij toch wel met ijken te maken.
Ik heb de TA met +1 gedaan ( omdat zowel jij als Dylan hem ook verhoogd hebben) en nu draait hij bij een Tb 4 ( op de display) met 30 Hz . Hiermee wil ik niet zeggen dat TA +1 moet zijn, maar wel dat de huidige waardes wat tijfels hebben. Ik ga het morgen wel zien hoe groot het verschil in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Wat is het topic in heishamon?

Ik vind het ook wel vreemd dat hij bij niet zichtbaar wordt in de Kwh teller vanaf de heismon
In de status staat hij ook uit.

Maar hij zou van de week er toch eigenlijk bij gesprongen moeten zijn..
Hij heeft wel wat gedaan [ de negative is omdat ik domoticz sensor had aangepast ]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgpILCpPyev2hWOQr-g5yzvkwIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAAyjfHWhREfSaLXcXiUiy6w.png?f=fotoalbum_large

En de HM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ira59KS8nJ3ysE-SiUh6_WdHzbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JolGcuUzS46vEA0DsprOeKB3.png?f=fotoalbum_large

Of heeft hij zonder gewerkt?

Mijn zwartevogel NR :
code:
1
2
3
            ["Room_Heater_State",12938],                                    //  TOP59  /    WP: BHeater Toestaan ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["Internal_Heater_State",12587],                                //  TOP60  /    WP: InternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["External_Heater_State", 12957],                               //  TOP61  /    WP: ExternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch

Zijn eigenlijk alleen maar status sensoren die erin zitten

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 05-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Misschien registreert hij alleen voor verwarmen, en niet voor ontdooien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:40:
Misschien registreert hij alleen voor verwarmen, en niet voor ontdooien?
Meen me te herinneren dat er juist een voorverwarming plaats vond....
Tijdens df setpoint, dan bh aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:37:
[...]

Maar je zegt dus eigenlijk ook dat hij water uit de Ta haalt? En je zegt dan dat hij andersom draait.?
Daarom iemand die weet hoe de flow loopt

Ik mis alleen het heater stukje,
Volgen de heisamon niet aan geweest

Eerlijk gezegd weet ik niet de setting, die er voor zorgt dat wel of niet zegt Backupheater aan.
Dacht dat ergens een setting was dat hij wel of niet aan mocht.
Of alleen bij bepaalde temp.
Waterrichting blijft ongewijzigd. Bij de DF fungeren de vloer/radiatoren als warmtebuffer en de condensor van de WP als een radiator. Als de water temperatuur in de retourleiding naar de WP <28 graden is schakelt de BH bij. De retourleiding is eigenlijk de Ta leiding bij een DF.
De 28 graden is een vaste waarde en niet wijzigbaar. Halverwege de nacht komt de Tr > 27 graden en blijft de DH uit. Grafiek is totaal verbruik slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FZGzG-zfEMnKhxZgWMPpY9HEw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgf1Sf6hQlVVcZmeY6A0o6Uq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pleio65 op 05-12-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
ErikVers schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:59:
[...]

Eerste deel over meer opgewekt vermogen in je woning helemaal eens, ik begrijp die vergelijking ook niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen. Net als de kreet de energiemaatschappij berekend geen COP.... ja duh logisch maar je COP bepaalt hoeveel je factuur van de energiemaatschappij je werkelijk aan warmte heeft opgeleverd 🙈
Misschien heb ik een 'slechte sensoren' pana, of is er toch iets mis gegaan gezien ik hem op zijn zij geleverd had gekregen.
Cijfers van afgelopen 7 dagen, daar vind ik al een vreemde afwijking. Ik heb de pulsenteller helaas nog niet goed werken dus moet af gaan van de cijfers van greenchoice. Op deze meterkast draait alleen een CCTV en af en toe wat lampen (om te lopen), dus betrouwbaar zat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5cYjfHh.png
Die energiemeting klopt dus gewoon niet.
Daarnaast is mijn cop dan erg laag vergeleken met jou (andere water temp, kom ik zo op terug).
Maar ik denk dat de cop wel enigszins realistisch is.
Ik heb afgelopen week dan ook gerekend met opgenomen energie greenchoice * cop pana = vergelijkbaar aantal m3 gas. En draai deze week dan ook weer op gas om te meten.

Uiteindelijk wint de WP het wel denk ik, mits geen defrost, want ik hoor geen CV geluiden meer in huis + 0 kans op brand of giftig gas, en permanent warme badkamer en keuken.
Alleen onder de 3 graden is de wp bij mij gewoon nutteloos op het moment (wist ik al, te kleine wp, te groot huis, te weinig LT afgifte).
Tweede deel wat je noemt over niet rendabele situatie en cop van 2 volg ik je ff niet? Heb hier een potentieel hybride systeem maar nog geen moment aan getwijfeld om gas ipv stroom te gaan verbruiken. Ik kom bij far niet in de buurt van omslag punt (laten we zeggen 2,6COP)

Dus mijn vraag hoe meet jij je cop en wat is ta gemiddeld? Ik zit gemiddeld in november op 6,36 COP en TA van +-/ 25 en ben zeer benieuwd naar december 😋
Als ik zelf de COP in de gaten houd met de heishamon kom ik amper boven de 2,5 en 3,0 uit. En de pana geeft 3+ aan de gehele week.

Heb nog even geen influx db en grafana e.d. aan het werk, dus is niet helemaal lekker te zien, moest wat andere prioriteiten in het huis uitvoeren :+ .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XALdic9.jpg
Dit is vanaf zaterdag 28-11 tot gisteren 17:00.
Alleen is allemaal niet heel duidelijk, dus heb een wat kleiner stukje er uit gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6sRTS0J.jpg
Dit is wat beter te zien met de rare COP defrosts in het begin er uit.
De groene lijn in COP = 3,0 (niet goed te zien)
30-11 tot gisteren 17:00. WP is permanent aangeweest op WAR (omgedraaid, een dalende aanvoer bij dalende buitentemp).
Geen defrost gehad (door de omgekeerd WAR denk ik zelf). Wel een continu afgegeven vermogen zoals te zien is.
Vlakke lijn, opgenomen vermogen is 1000 watt en zakt soms terug naar 800. (komt ook in de buurt van de 20-24 kWh per dag.

Een Ta van 25 ga ik natuurlijk nooit halen.
Als ik zo naar de grafiek kijk heeft het niet heel veel zin om overdag meer te 'stoken'. Mijn WP heeft een balans van 3kW o.i.d.
Daarvan weet ik alleen nog niet of dit zijn max is, er is een tijd Ta=40 gevraagd, maar dat heeft die nooit gehaald en hij is ook niet naar meer dan 1200w opgenomen vermogen gegaan. Volgens de specs moet hij toch wel 4,7kW leveren bij Ta=35 en tb=2 graden...
Conclusie is dus gewoon dat ik mijn Ta naar beneden moet brengen :p .

Dit is trouwens niet allemaal heel persoonlijk op jou gericht hoor :) .
Om af te sluiten, iets over de aanvoer en retour sensor van de Pana.
Nu heb ik dus vandaag teruggeschakeld op de CV en zie ik onderstaande grafiek.
Mijn WP werkt helaas als bypass voor de CV, geen probleem zit een kraan tussen, nu dicht.
De WP krijgt de CV trouwens niet doorgeduwd, zal met de permanente magneetmotor te maken hebben denk ik.
MAar wat mij nu stoort, de Ta en Tr worden niet gelijk aan elkaar (en toch stopt de CV, gaat pendelen ;) ).
Ik had op zijn minst verwacht dat ze ooit (met enige vertraging) wel op elkaar zouden gaan liggen.
Er zit 2x25 meter leiding tussen de WP en de CV, dus de WP moet echt wel helemaal doorgestroomd zijn voordat de CV weer af slaat.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de WP warmte af staat aan de warmtewisselaar 8)7 .
(de 'high pressure' lijkt wel iets te wiebelen als de CV aan staat en strak te zijn al de CV uit staat, maar dat is dan een beste verlies van 1-2 graden).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jLUYMdI.jpeg

p.s. weet iemand wat de lpm temperature sensor is ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:42:
[...]

Meen me te herinneren dat er juist een voorverwarming plaats vond....
Tijdens df setpoint, dan bh aan
Weet niet wat je bedoelt?

Ik weet wel dat het element twee functies heeft en dat het dus ook op twee manieren door de software behandeld word, en misschien ook wel apart geregistreerd ...

Wat kan het leven toch simpel zijn met een eenvoudige so puls teller

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:50:
[...]

Weet niet wat je bedoelt?

Ik weet wel dat het element twee functies heeft en dat het dus ook op twee manieren door de software behandeld word, en misschien ook wel apart geregistreerd ...

Wat kan het leven toch simpel zijn met een eenvoudige so puls teller
Ik heb een pulse teller ertussen..
Vandaar dat ik vreemd vind dat hij nog niet is aangeweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

alaintje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:10:
[...]

Misschien heb ik een 'slechte sensoren' pana, of is er toch iets mis gegaan gezien ik hem op zijn zij geleverd had gekregen.
Cijfers van afgelopen 7 dagen, daar vind ik al een vreemde afwijking. Ik heb de pulsenteller helaas nog niet goed werken dus moet af gaan van de cijfers van greenchoice. Op deze meterkast draait alleen een CCTV en af en toe wat lampen (om te lopen), dus betrouwbaar zat.
[Afbeelding]
Die energiemeting klopt dus gewoon niet.
Daarnaast is mijn cop dan erg laag vergeleken met jou (andere water temp, kom ik zo op terug).
Maar ik denk dat de cop wel enigszins realistisch is.
Ik heb afgelopen week dan ook gerekend met opgenomen energie greenchoice * cop pana = vergelijkbaar aantal m3 gas. En draai deze week dan ook weer op gas om te meten.

Uiteindelijk wint de WP het wel denk ik, mits geen defrost, want ik hoor geen CV geluiden meer in huis + 0 kans op brand of giftig gas, en permanent warme badkamer en keuken.
Alleen onder de 3 graden is de wp bij mij gewoon nutteloos op het moment (wist ik al, te kleine wp, te groot huis, te weinig LT afgifte).

[...]

Als ik zelf de COP in de gaten houd met de heishamon kom ik amper boven de 2,5 en 3,0 uit. En de pana geeft 3+ aan de gehele week.

Heb nog even geen influx db en grafana e.d. aan het werk, dus is niet helemaal lekker te zien, moest wat andere prioriteiten in het huis uitvoeren :+ .

[Afbeelding]
Dit is vanaf zaterdag 28-11 tot gisteren 17:00.
Alleen is allemaal niet heel duidelijk, dus heb een wat kleiner stukje er uit gepakt.

[Afbeelding]
Dit is wat beter te zien met de rare COP defrosts in het begin er uit.
De groene lijn in COP = 3,0 (niet goed te zien)
30-11 tot gisteren 17:00. WP is permanent aangeweest op WAR (omgedraaid, een dalende aanvoer bij dalende buitentemp).
Geen defrost gehad (door de omgekeerd WAR denk ik zelf). Wel een continu afgegeven vermogen zoals te zien is.
Vlakke lijn, opgenomen vermogen is 1000 watt en zakt soms terug naar 800. (komt ook in de buurt van de 20-24 kWh per dag.

Een Ta van 25 ga ik natuurlijk nooit halen.
Als ik zo naar de grafiek kijk heeft het niet heel veel zin om overdag meer te 'stoken'. Mijn WP heeft een balans van 3kW o.i.d.
Daarvan weet ik alleen nog niet of dit zijn max is, er is een tijd Ta=40 gevraagd, maar dat heeft die nooit gehaald en hij is ook niet naar meer dan 1200w opgenomen vermogen gegaan. Volgens de specs moet hij toch wel 4,7kW leveren bij Ta=35 en tb=2 graden...
Conclusie is dus gewoon dat ik mijn Ta naar beneden moet brengen :p .

Dit is trouwens niet allemaal heel persoonlijk op jou gericht hoor :) .

[...]

Om af te sluiten, iets over de aanvoer en retour sensor van de Pana.
Nu heb ik dus vandaag teruggeschakeld op de CV en zie ik onderstaande grafiek.
Mijn WP werkt helaas als bypass voor de CV, geen probleem zit een kraan tussen, nu dicht.
De WP krijgt de CV trouwens niet doorgeduwd, zal met de permanente magneetmotor te maken hebben denk ik.
MAar wat mij nu stoort, de Ta en Tr worden niet gelijk aan elkaar (en toch stopt de CV, gaat pendelen ;) ).
Ik had op zijn minst verwacht dat ze ooit (met enige vertraging) wel op elkaar zouden gaan liggen.
Er zit 2x25 meter leiding tussen de WP en de CV, dus de WP moet echt wel helemaal doorgestroomd zijn voordat de CV weer af slaat.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de WP warmte af staat aan de warmtewisselaar 8)7 .
(de 'high pressure' lijkt wel iets te wiebelen als de CV aan staat en strak te zijn al de CV uit staat, maar dat is dan een beste verlies van 1-2 graden).

[Afbeelding]

p.s. weet iemand wat de lpm temperature sensor is ?
Uitgebreide reactie, en ik vat hem zeker niet persoonlijk op hoor. 😋

Het zou kunnen dat COP te maken heeft met je hoge TA maar heb nog niet helemaal scherp hoe jij die berekent.

In de eerste afbeelding heb je het over dE (0) waarstaat dit voor?
En verbruik greenchoice is je totaal energie verbruik? Moet je wel ander sluipverbruik eraf halen?
Verbruik pana (2) kan je wel weghalen of je moet met s0 meten maar anders met cloud of van display is waardeloos.
Net als COP pana (3) als dit van display of cloud afhaalt zegt helaas niks, zie hier wel eens COP van 20+ op display 🙈🙈

Opgewekt vermogen daarentegen is wel redelijk nauwkeurig. Als je opgewekt vermogen van Pana deelt door werkelijk verbruik (gemeten met een kwh meter) dan krijg je een redelijk klopende COP

Of is dit je allemaal al helder en bereken jij hem ook zo?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:32:
[...]

In mijn beleving.

Jouw beleving lijkt me hier heel onlogisch. Flow even omdraaien is echt raar voor een pomp en ook heel onlogisch. Reken er maar op dat de flowrichting altijd dezelfde is, dus vanuit de warmtepomp -> aanvoer (ta in je meting)==>vloerverwarming of radiator -->retour (tr) --> wp

Jouw metingen zijn ook logisch, bij defrost is je wp geen bron maar juist gebruiker van warmte, er gaat energie uit ipv in.

Dus je water komt uit de retour, koelt af voor de DF en komt dan langs je meetpunt TA, die dus hard daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:06
t.oswald schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:24:
[...]

@remeepje hoe was dat afgelopen zondag/maandag met temperaturen rond 0c ?
Genoemde dagen waren voor je wp ongeveer de meest slechte dagen die je kan hebben.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:11:
[...]

Ik heb een pulse teller ertussen..
Vandaar dat ik vreemd vind dat hij nog niet is aangeweest
Komt je tr onder 28 dan? Kan me niet voorstellen, jij draait zo hoog in temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remeepje
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:53:
[...]

@remeepje hoe was dat afgelopen zondag/maandag met temperaturen rond 0c ?
Genoemde dagen waren voor je wp ongeveer de meest slechte dagen die je kan hebben.
Zondag / Maandag was de eerste keer dat me opviel dat de wp het moeilijker had en ook wat defrosts. Maar omdat andere ook melde dat er "veel" defrost waren en ik het nog wel vond mee vallen (4 stuks) heb ik het als normaal beschouwd. Echter vandaag vond ik het toch wel vreemd dat de wp 1 graad aan temp moet toevoegen tussen TR en TA en daar dus 62hz voor nodig heeft gehad bij Tb 6 voor zeker 2 uur ( laaste defrost was rond 10 uur dus dat kon het ook niet zijn, terwijl dit dit gekke gedrag tussen 3 en 5 's middags was). Daarna de TA sensor een graad hoger gezet en sindsdien draait ie weer normaal tussen 28 - 35 Hz om 2 graden toe te voegen, terwijl nu Tb 3 graden is. Dat vind ik mooi. Dus morgen maar eens goed gaan ijken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou het hier nog zin hebben om het element helemaal te ontkoppelen van de stroomtoevoer? Op zich heb ik hier een relatief snel systeem (HTV radiatoren) op relatief hoge Ta (~ 37 graden, dT 4) , dus er kan best rap wat warmte aan de woning ontrokken worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JktnaQoCnEbth4B22diV8gfI_ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dnEVcWC7Dx6qTsvLbY9dt8Hj.png?f=user_large
De 4way valve doet de truc. Pomp blijft dezelfde kant op draaien.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Durf te vragen over defrost.

Ik heb vanaf gisteravond 21:30 tot en met nu 08:00 al 7 DF te pakken terwijl systeem rustig loopt (ben nu 24/7 aan het draaien en meten tot en met komende dinsdag)
Compressor gemiddeld 35hz
TA rond 25
Bt rond -1/-2
Dt rond 3

De twee vragen:
-is dit normaal / hebben andere dit aantal ook?
-zijn er met Panasonic 5kw J die kunnen zien dat ze minder DF hebben?

Ik overweeg na 1jaar systeem te flashen (H op marktplaats en een J eraan hangen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgP4uuztR8QpEmdFyvt6EDfhfkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7PaCyMYIOdN6Bs0QZlAhAJbX.jpg?f=user_large

Ik verwacht dat als de Tb weer boven 0 komt ze verder uitelkaar komen te liggen

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2020 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@ErikVers Hier 5 defrosts. Mijn dashboard is openbaar mocht je aan een J willen refereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

Hier 9 defrosts vanaf middennacht luchtvochtigheid is van gistermiddag 70% naar 98% geschoten, en temperatuur zit hier rond nul punt. Al ligt er wel ijs op het garagedak en is het dak wit.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:44:
[...]

Hier staat hij inderdaad 'uit' maar gaat hij bij defrosts toch aan.

@Crazy- Al een betere plek voor de DS18B20's gevonden?
Nee, het dak niet meer op geweest.... 🙄

Vanaf vannacht 00:00 tot 09:15 12x een DF geweest. Ach het is nodig. Niets aan te doen he :-) elk amper 10min

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 06-12-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:16:
[...]

Nee, het dak niet meer op geweest.... 🙄

Vanaf vannacht 00:00 tot 09:15 12x een DF geweest. Ach het is nodig. Niets aan te doen he :-) elk amper 10min
Hier ook tien stuks, met -1 en 96 procent vochtigheid is dat niet te voorkomen.
Nu 12 kWh er door getrokken, dus bijna 1200 watt gemiddeld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:49:
[...]

Hier ook tien stuks, met -1 en 96 procent vochtigheid is dat niet te voorkomen.
Nu 12 kWh er door getrokken, dus bijna 1200 watt gemiddeld
Hier sinds vannacht 8,5kWh, gisteren 16,8kWh over de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:00:
[...]

Dan heb jij een zuinig huisje, 3 kW is zat voor jou haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:06:
[...]

Dan heb jij een zuinig huisje, 3 kW is zat voor jou haha
Tot die conclusie kwamen we al eerder :) Daarom wil ik die H van @ErikVers best hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:07:
[...]

Tot die conclusie kwamen we al eerder :) Daarom wil ik die H van @ErikVers best hebben :p
Of je gaat zelf broodbakken. krijg je het huis ook wel mee warm, en dan als bonus lekkere broodjes bij de koffie. oven schotel of pizza in de avond, tosties, smiddags. super lekker dat cop 1 verwarmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik vind het ook wel netjes dat hij nog steeds gemiddeld een COP van ~ 2.7 weet te geven bij een Tb van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:10:
[...]

Of je gaat zelf broodbakken. krijg je het huis ook wel mee warm, en dan als bonus lekkere broodjes bij de koffie. oven schotel of pizza in de avond, tosties, smiddags. super lekker dat cop 1 verwarmen :+
Haha wat breng je dat toch weer leuk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:07:
[...]

😋 als we een nieuwe J naar 17hz krijgen sta ik er voor open 🙈 maar gok dat als ik iets wil verkopen ik niet hier het moet aanbieden voor de beste opbrengst 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ErikVers schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:16:
[...]

😋 als we een nieuwe J naar 17hz krijgen sta ik er voor open 🙈 maar gok dat als ik iets wil verkopen ik niet hier het moet aanbieden voor de beste opbrengst 😋
Hij wil ruilen denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Haha nope daarom maar had ik maar ff NIEUW erbij gezet. Ken ze hier al wel een klein beetje.

Maar leg wel de uitdaging bij @CurlyMo neer om die compressor van de J lager te krijgen. 😋🙈

Ik had nu al soms boven de 10 graden dat hij niet continu bleef draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
wel grappig dat hij de max pomp speed met DF ook negeert.
gaat hier van 15.5l/m naar 37,5l/m

is dat bij jullie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:28:

is dat bij jullie ook?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Thermisch?
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:16:
Ik vind het ook wel netjes dat hij nog steeds gemiddeld een COP van ~ 2.7 weet te geven bij een Tb van 1.
Toch zijn de specs veel rooskleuriger :?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cccjR7S/Screenshot-20200604-192001-Chrome.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Wolly op 06-12-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dewim1 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:28:

is dat bij jullie ook?
Max snelheid is instelling voor verwarmen.
Net als backup heater boven xx buiten temperatuur, is ook een verwarmings instelling.

Dit alles word volledig genegeerd bij ontdooien, want ontdooien is een veilgheid voor de wp, ter bescherming van zichzelf.

Dit zijn dus twee los staande dingen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De vraag is een beetje hoe ik dat het best presenteer. Ik sla namelijk de waardes op zoals ze door de Heishamon worden gecommuniceerd. Daar zit alleen de factor tijd niet is zoals dat bij kWh wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Hier sinds vannacht 8,2kWh, gisteren 14,0kWh over de hele dag. 21,5 graden in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 06-12-2020 10:38 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:31:
[...]
Toch zijn de specs veel rooskleuriger :?
[Afbeelding]
Tsja, ik zit daar al 3 graden boven met mijn Ta.

Die COP is vastgesteld door de qv * 998 * 4190 * dt / watt methode o.b.v. de sensoren van de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remeepje
Met de aangepaste TA sensor, vanacht rond 8.3 kWh and 4 defrost (ik zeg netjes) en rond de 35 Hz vanacht als gemiddelde. Ik was daarnet al een eerst temp meeting aan het doen voor mijn ijking en hij had net een defrost achter de rug. Je ziet dat hij idd wamte ontrekt uit het leiding water (TA29, TR zakte naar 26), maar wat ik ook zag, op de lamellen was de temp net na de defrost 41 graden. Dus of hij doet nog iets slims met de ontrokken warmte of hij gebruikt het element ( moet haast wel, kijkend naar het stroomverbruik op de slimme meter 1900wh tijdens defrost piek).
Alleen dan is dit dan een ander element om te heaten dan de backup heater, want de backup heater staat nog altijd op 0 uur. Zijn er dus 2 heating elementen (de "normale" en de backup) of doet de wp iets anders slims om tijdens de defrost het water te verhogen (bijv met de compressor of zo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

remeepje schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:48:
Met de aangepaste TA sensor, vanacht rond 8.3 kWh and 4 defrost (ik zeg netjes) en rond de 35 Hz vanacht als gemiddelde. Ik was daarnet al een eerst temp meeting aan het doen voor mijn ijking en hij had net een defrost achter de rug. Je ziet dat hij idd wamte ontrekt uit het leiding water (TA29, TR zakte naar 26), maar wat ik ook zag, op de lamellen was de temp net na de defrost 41 graden. Dus of hij doet nog iets slims met de ontrokken warmte of hij gebruikt het element ( moet haast wel, kijkend naar het stroomverbruik op de slimme meter 1900wh tijdens defrost piek).
Alleen dan is dit dan een ander element om te heaten dan de backup heater, want de backup heater staat nog altijd op 0 uur. Zijn er dus 2 heating elementen (de "normale" en de backup) of doet de wp iets anders slims om tijdens de defrost het water te verhogen (bijv met de compressor of zo)?
Kan het ook zijn dat je nog onder de 60 minuten zit? Meeste pakt hij uit je systeem, vandaar dan 0 uur? Bij mij doet hij alle df met backup ivm lage TA en teller staat nu 3h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:39:
[...]

Tsja, ik zit daar al 3 graden boven met mijn Ta.

Die COP is vastgesteld door de qv * 998 * 4190 * dt / watt methode o.b.v. de sensoren van de WP zelf.
Jouw Ta zit volgens je grafieken op 37, dat is 2 graden boven de spec. Daarom vond ik jouw voorbeeld ook zo mooi, het is bijna exact gelijk

Real life:
Ta 37 @ Tb 1: COP 2.7

Fabrikant:
Ta 35 @ Tb 2: COP 3.57

Je Flow zit op 14l/min, dat is de perfecte flow hoeveelheid als ik het goed begrijp.

Zijn er nog andere variabelen die de COP zo negatief kunnen beinvloeden? Of spreekt de fabrikantopgaaf niet de waarheid :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
remeepje schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:48:
Ja natuurlijk doet de compressor dat in koel mode. 1900 watt is de max die hij kan trekken, met element komt er nog 3000 bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:37:
[Afbeelding]
De 4way valve doet de truc. Pomp blijft dezelfde kant op draaien.
Is dit geen spilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
CurlyMo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:21:
Zou het hier nog zin hebben om het element helemaal te ontkoppelen van de stroomtoevoer? Op zich heb ik hier een relatief snel systeem (HTV radiatoren) op relatief hoge Ta (~ 37 graden, dT 4) , dus er kan best rap wat warmte aan de woning ontrokken worden.
Of het zin heeft moet je zelf beoordelen. Maar het kan wel (in ieder geval op mijn F-serie). Het voordeel is dat je geen warmte gebruikt die met COP=1 is opgewekt.
Ik heb het eerste stookseizoen gedraaid zonder aangesloten element en dat gaat gewoon. Geen error codes. Hoewel hij nu het element altijd gebruikt bij een DF.
Het schijnt wel zo te zijn dat de WP even helemaal van de stroom moet als je het element uitschakelt.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

jaari schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:53:
[...]

Of het zin heeft moet je zelf beoordelen. Maar het kan wel (in ieder geval op mijn F-serie). Het voordeel is dat je geen warmte gebruikt die met COP=1 is opgewekt.
Ik heb het eerste stookseizoen gedraaid zonder aangesloten element en dat gaat gewoon. Geen error codes. Hoewel hij nu het element altijd gebruikt bij een DF.
Het schijnt wel zo te zijn dat de WP even helemaal van de stroom moet als je het element uitschakelt.
Is dat niet wat spannend, vooral met een lage TA?
Dan stopt hij misschien op gegeven moment vanwege aan vriezen en kan nergens warmte vandaan halen om te ontdooien?
Of doet hij het dan met de 22 op zijn retour?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wolly schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:03:
[...]

Jouw Ta zit volgens je grafieken op 37, dat is 2 graden boven de spec. Daarom vond ik jouw voorbeeld ook zo mooi, het is bijna exact gelijk

Real life:
Ta 37 @ Tb 1: COP 2.7

Fabrikant:
Ta 35 @ Tb 2: COP 3.57

Je Flow zit op 14l/min, dat is de perfecte flow hoeveelheid als ik het goed begrijp.

Zijn er nog andere variabelen die de COP zo negatief kunnen beinvloeden? Of spreekt de fabrikantopgaaf niet de waarheid :X
Dat zij daadwerkelijk apparatuur in de afvoer en retour hebben gehad om dat goed te meten. Ik doe het met ongeijkte aanvoer/retour waardes voor een dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Nu we toch lekker over defrosts bezig zijn. Ik heb eigenlijk op mijn slimme meter altijd defrosts gezien met het verloop zoals in de eerste foto. Dit jaar zie ik voor het eerst defrosts zoals in de tweede foto. 80% is momenteel van het tweede type. De defrost start nu met een opgenomen vermogen van bijna nul (wat rest op de meter zijn andere apparaten) en eindigt met de piek zoals ik hem ken. Je kunt de grafieken bijna op elkaar leggen voor de laatste drie minuten. Komt dat omdat ik nu met een wat hogere Ta 24/7 draai en het ongeveer 6 minuten duurt voor het element wordt ingezet? Gaat bij mensen die de defrost helemaal kunnen draaien op warmte uit het systeem de Wp dan 10 minuten naar een verbruik van bijna 0 kWh?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPDzO_PNoVDXXK_DwcxJwsODZS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee7fVZCemE42P1GDznjBgFek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4JTwFdGrPCd5fboWBJMuJL8LJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUKfdfIujnuydhpguncGcrwV.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 95 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.