ErikVers schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:59:
[...]
Eerste deel over meer opgewekt vermogen in je woning helemaal eens, ik begrijp die vergelijking ook niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen. Net als de kreet de energiemaatschappij berekend geen COP.... ja duh logisch maar je COP bepaalt hoeveel je factuur van de energiemaatschappij je werkelijk aan warmte heeft opgeleverd 🙈
Misschien heb ik een 'slechte sensoren' pana, of is er toch iets mis gegaan gezien ik hem op zijn zij geleverd had gekregen.
Cijfers van afgelopen 7 dagen, daar vind ik al een vreemde afwijking. Ik heb de pulsenteller helaas nog niet goed werken dus moet af gaan van de cijfers van greenchoice. Op deze meterkast draait alleen een CCTV en af en toe wat lampen (om te lopen), dus betrouwbaar zat.

Die energiemeting klopt dus gewoon niet.
Daarnaast is mijn cop dan erg laag vergeleken met jou (andere water temp, kom ik zo op terug).
Maar ik denk dat de cop wel enigszins realistisch is.
Ik heb afgelopen week dan ook gerekend met opgenomen energie greenchoice * cop pana = vergelijkbaar aantal m3 gas. En draai deze week dan ook weer op gas om te meten.
Uiteindelijk wint de WP het wel denk ik, mits geen defrost, want ik hoor geen CV geluiden meer in huis + 0 kans op brand of giftig gas, en permanent warme badkamer en keuken.
Alleen onder de 3 graden is de wp bij mij gewoon nutteloos op het moment (wist ik al, te kleine wp, te groot huis, te weinig LT afgifte).
Tweede deel wat je noemt over niet rendabele situatie en cop van 2 volg ik je ff niet? Heb hier een potentieel hybride systeem maar nog geen moment aan getwijfeld om gas ipv stroom te gaan verbruiken. Ik kom bij far niet in de buurt van omslag punt (laten we zeggen 2,6COP)
Dus mijn vraag hoe meet jij je cop en wat is ta gemiddeld? Ik zit gemiddeld in november op 6,36 COP en TA van +-/ 25 en ben zeer benieuwd naar december 😋
Als ik zelf de COP in de gaten houd met de heishamon kom ik amper boven de 2,5 en 3,0 uit. En de pana geeft 3+ aan de gehele week.
Heb nog even geen influx db en grafana e.d. aan het werk, dus is niet helemaal lekker te zien, moest wat andere prioriteiten in het huis uitvoeren

.

Dit is vanaf zaterdag 28-11 tot gisteren 17:00.
Alleen is allemaal niet heel duidelijk, dus heb een wat kleiner stukje er uit gepakt.

Dit is wat beter te zien met de rare COP defrosts in het begin er uit.
De groene lijn in COP = 3,0 (niet goed te zien)
30-11 tot gisteren 17:00. WP is permanent aangeweest op WAR (omgedraaid, een dalende aanvoer bij dalende buitentemp).
Geen defrost gehad (door de omgekeerd WAR denk ik zelf). Wel een continu afgegeven vermogen zoals te zien is.
Vlakke lijn, opgenomen vermogen is 1000 watt en zakt soms terug naar 800. (komt ook in de buurt van de 20-24 kWh per dag.
Een Ta van 25 ga ik natuurlijk nooit halen.
Als ik zo naar de grafiek kijk heeft het niet heel veel zin om overdag meer te 'stoken'. Mijn WP heeft een balans van 3kW o.i.d.
Daarvan weet ik alleen nog niet of dit zijn max is, er is een tijd Ta=40 gevraagd, maar dat heeft die nooit gehaald en hij is ook niet naar meer dan 1200w opgenomen vermogen gegaan. Volgens de specs moet hij toch wel 4,7kW leveren bij Ta=35 en tb=2 graden...
Conclusie is dus gewoon dat ik mijn Ta naar beneden moet brengen

.
Dit is trouwens niet allemaal heel persoonlijk op jou gericht hoor

.
Om af te sluiten, iets over de aanvoer en retour sensor van de Pana.
Nu heb ik dus vandaag teruggeschakeld op de CV en zie ik onderstaande grafiek.
Mijn WP werkt helaas als bypass voor de CV, geen probleem zit een kraan tussen, nu dicht.
De WP krijgt de CV trouwens niet doorgeduwd, zal met de permanente magneetmotor te maken hebben denk ik.
MAar wat mij nu stoort, de Ta en Tr worden
niet gelijk aan elkaar (en toch stopt de CV, gaat pendelen

).
Ik had op zijn minst verwacht dat ze ooit (met enige vertraging) wel op elkaar zouden gaan liggen.
Er zit 2x25 meter leiding tussen de WP en de CV, dus de WP moet echt wel helemaal doorgestroomd zijn voordat de CV weer af slaat.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de WP warmte af staat aan de warmtewisselaar

.
(de 'high pressure' lijkt wel iets te wiebelen als de CV aan staat en strak te zijn al de CV uit staat, maar dat is dan een beste verlies van 1-2 graden).
p.s. weet iemand wat de lpm temperature sensor is ?
Absoluut relatief, relatief absoluut.