Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.246 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:40
Crazy- schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:26:
[...]

Correct! Z1_Heat_Request_Temp is de shift :-)

de andere zijn de water target temperaturen bij de buiten temperaturen volgens:

Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp.+ Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp
Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp + Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp
Ik gebruik de MQTT plugin voor Heishamon voor Domoticz.

Deze Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp verschijnen dus als Temperatuur sensor

Hoe kan ik deze veranderen via Heishamon ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
supertheiz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:36:
[...]

Klinkt logisch, dank!

=edit=
Prijs zit ook in de grondbuis ben ik achter. Tussen de 40 en 90 euro per m/1.
Ofwel tussen de 1000 en 2250 euro voor alleen zo'n stomme mantelbuis.
Je hoeft geen zwaar verzilverde te kopen! Hij gaat toch onder de grond ;)
€ 32,44 per 5m bij https://pvcvoordeel.nl/pv...-sn4-lengte-5-meter-prod/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
hannibal2206 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:15:
[...]

Ik gebruik de MQTT plugin voor Heishamon voor Domoticz.

Deze Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp verschijnen dus als Temperatuur sensor

Hoe kan ik deze veranderen via Heishamon ?
Onderaan deze pagina kan je 'lezen' dat de xxxRequestTemperature topics afhankelijk zijn van hoe je wp werkt. Als hij op direct staat, is dit de absolute temp. (20 tot max). Anders is het de shift. (-5 tot 5)

Deze kan je dus besturen met de Z1_Heat_Request_Temp (= thermostaat)

Ik werk alleen met vaste temp, heb de shift dus niet getest en hoor graag als het anders is

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

CurlyMo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:44:
De meeste hier weten nog wel hoe ik aan het stoeien was met de warmtepomp toen ik hem net aangesloten had. Te lage Ta, de RC als thermostaat die veel te grof is en te warm stookt, en een niet geoptimaliseerde compressor. Zie hier in een grafiek precies het verschil en dat is echt gigantisch:
[Afbeelding]

Dit is uit mijn niet publieke dashboard.
- Geel + blauw is mijn totale elektra dagverbruik
- Geel is deel van de PV
- Blauw is deel uit het net
- Zwart is deel WP

- Grijs is deel WPB

Dat is dus wat er gebeurd als je een WP niet fatsoenlijk inregelt. En dan heb ik nog niet waterzijdig ingeregeld :)
Mooi grafiekje zegt mij echter niks zonder verdere info van vooraf settings en achteraf settings en verdere mods?

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
CurlyMo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:44:
De meeste hier weten nog wel hoe ik aan het stoeien was met de warmtepomp toen ik hem net aangesloten had. Te lage Ta, de RC als thermostaat die veel te grof is en te warm stookt, en een niet geoptimaliseerde compressor. Zie hier in een grafiek precies het verschil en dat is echt gigantisch:
[Afbeelding]

Dit is uit mijn niet publieke dashboard.
- Geel + blauw is mijn totale elektra dagverbruik
- Geel is deel van de PV
- Blauw is deel uit het net
- Zwart is deel WP
- Grijs is deel WPB

Dat is dus wat er gebeurd als je een WP niet fatsoenlijk inregelt. En dan heb ik nog niet waterzijdig ingeregeld :)
Enorme verbetering inderdaad. Nu is het lastig vergelijken omdat je goed het verbruik kan vergelijken met de buitentemperatuur, maar het ziet er een heel stuk beter uit inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
Mortel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:50:
Iemand enig idee hoe is de SWW runs rustiger kan maken?

Ik verwarm elke dag om 1400 uur het SWW naar 40C.

Wat ik zie:
Setpoint (40) - actuele temp sww < 25 --> max 80 hz
Setpoint (40) - actuele temp sww > 25 --> maximaal vermogen , 104 hz.

Vandaag ook weer. Gelijk naar maximaal vermogen en defrots tot gevolg.

[Afbeelding]

Kan een silent mode hiermee helpen? Nog andere ideeen?
Ik wil hiervoor best wel wat COP inleveren namelijk. Een defrost is ook een berg energie waar je niks aan hebt.
Als je SWW water temperatuur 25c is wat is de temperatuur Ta op dat moment ?
Een te kleine afgifte spiraal in de boiler geeft direct een enorm hoge Ta en dat is slecht voor de COP.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
FransvWoerkom schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 01:46:
[...]

Je hoeft geen zwaar verzilverde te kopen! Hij gaat toch onder de grond ;)
€ 32,44 per 5m bij https://pvcvoordeel.nl/pv...-sn4-lengte-5-meter-prod/
Duur, daar betaal ik € 9,06 Netto prijs voor.

Laat maar, dat is per meter :-)

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 28-11-2020 20:59 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:41
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:36:
[...]

Als je SWW water temperatuur 25c is wat is de temperatuur Ta op dat moment ?
Een te kleine afgifte spiraal in de boiler geeft direct een enorm hoge Ta en dat is slecht voor de COP.
Zie afbeelding. Dit is als de run start
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvUcfRyD6_wD8OTbgslaQINKu6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FECpJdsbesSjevf84bIUxsCR.jpg?f=fotoalbum_large

Als de run lekker op gang is gekomen dan liggen de verhoudingen:
SWW: 25
Ta: 36-37
Tr: 30

[ Voor 21% gewijzigd door Mortel op 28-11-2020 19:06 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mortel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:53:
[...]

Zie afbeelding. Dit is als de run start
[Afbeelding]

Als de run lekker op gang is gekomen dan liggen de verhoudingen:
SWW: 25
Ta: 36-37
Tr: 30
'mmm dat is zo slecht nog niet, nou weet ik niet of een cz-ns4p print je kan helpen. Daar kan je het vermogen mee regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:18:
[...]

'mmm dat is zo slecht nog niet, nou weet ik niet of een cz-ns4p print je kan helpen. Daar kan je het vermogen mee regelen.
Alleen de stroom van de compressor. Kun je ook via de Heishamon instellen. je kan nog kijken hoe hoog de stroom van de compressor is in zo'n run is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:21:
[...]

Alleen de stroom van de compressor. Kun je ook via de Heishamon instellen. je kan nog kijken hoe hoog de stroom van de compressor is in zo'n run is.
Ook tijdens een SWW run ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb geen SWW vat. Als je er een voor me over hebt wil ik het wel testen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:24:
[...]

Ik heb geen SWW vat. Als je er een voor me over hebt wil ik het wel testen O-)
Ik heb momenteel geen in de beun helaas, maar als je betaald :*) kan ie dinsdag geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Sinds gisteren eens begonnen met ook het monitoren van de defrost status en toevallig is gisteren ook de eerste defrost gezien :)

De hoogst gemeten piek watt was 4937W. De hele defrost cyclus heeft zo'n 5 minuten geduurd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
CurlyMo schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:54:
Sinds gisteren eens begonnen met ook het monitoren van de defrost status en toevallig is gisteren ook de eerste defrost gezien :)

De hoogst gemeten piek watt was 4937W. De hele defrost cyclus heeft zo'n 5 minuten geduurd.
Vandaar dat ik toch maar van 16 naar 20 zekering ben gegaan.
Vind alleen vreemd dat jij dat krijgt want zo laag is jou tr toch niet?
Je zit toch hoger dan 27 ga ik vanuit?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:52:
[...]

Vandaar dat ik toch maar van 16 naar 20 zekering ben gegaan.
Vind alleen vreemd dat jij dat krijgt want zo laag is jou tr toch niet?
Je zit toch hoger dan 27 ga ik vanuit?
Vond ik ook, maar Tr was op dat moment 26 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:54:
[...]

Vond ik ook, maar Tr was op dat moment 26 graden.
Aha, ja dan schakelt hij in, 3000 element en 1900 van je compressor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:54:

Ik hier ook een eerste defrost gezien live toevallig 😋 Maar ik heb altijd temp (TA en TR) onder de 28 dus niet zo raar dat WP2 (elektrisch) dan inkomt. Kun je ook “defrost” meten/signaleren die jij doet met retour temp van je systeem?

Gewoon nieuwsgierig hoe hij het dan doet als je TR wel hoog genoeg zou zijn.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Weet iemand wat gedragis van WP tijdens temp rond vriespunt en unit staat uit? Verbruik per uur komt dan op +/- 60 wH en zie waarde rond de 120 watt dansnachts (via domotica direct op de groep.

Vraag:
Is die een elektrisch lint van expansievat wat aanslaat of waterpomp of combinatie?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
ErikVers schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:59:
Weet iemand wat gedragis van WP tijdens temp rond vriespunt en unit staat uit? Verbruik per uur komt dan op +/- 60 wH en zie waarde rond de 120 watt dansnachts (via domotica direct op de groep.

Vraag:
Is die een elektrisch lint van expansievat wat aanslaat of waterpomp of combinatie?
Hij gaat enkel water circuleren en dus warmte uit je huis onttrekken om bevriezing te voorkomen. Als dit niet meer voldoende is schakelt volgens mij het element in, maar dat zal niet snel gebeuren tenzij je op vakantie bent ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
koevlaas2 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:26:
[...]

Ik heb momenteel geen in de beun helaas, maar als je betaald :*) kan ie dinsdag geleverd worden.
Ik ga wel eens op zoek naar een (goed gebruikt) klein boilervat van een liter of 80-120. Dat gaat me sowieso een hoop herrie in huis schelen en het opstoken gaat een stuk sneller wat handiger is dan constant een grotere voorraad op temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 03:49:
[...]

Wees voorbereid, 4500 watt komt ook voor.
Ik heb een 3 fase aansluiting vanuit het energienet, de pana is op 2 fases aangesloten.

Jij ziet die 4500 watt waarschijnlijk omdat de pana op 1 fase is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:20
Wolly schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:16:
[...]

Ik heb een 3 fase aansluiting vanuit het energienet, de pana is op 2 fases aangesloten.

Iedereen ziet dat soort waarden met een defrosd. Hoe vervolgens je voeding is aangesloten bepaald of dat kritisch is ja of nee. Hier heb ik ook de Voeding van de wp en heater verdeeld over 2 verschillende fasen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:16:
[...]

Ja dat is uiteraard gezamenlijk vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knielen schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:11:
[...]

Hij gaat enkel water circuleren en dus warmte uit je huis onttrekken om bevriezing te voorkomen. Als dit niet meer voldoende is schakelt volgens mij het element in, maar dat zal niet snel gebeuren tenzij je op vakantie bent ofzo
Volgens mij krijg je best een aardige thermosifon met zo'n monoblock, is er iemand die een monoblock heeft geen vorstbeveiliging, nu niet draait en kan uitlezen wat aanvoer en retoursensoren aangeven. Ik denk dat het allemaal nog best warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ErikVers schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:59:

Vraag:
Carterverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:57:
[...]

Ik hier ook een eerste defrost gezien live toevallig 😋 Maar ik heb altijd temp (TA en TR) onder de 28 dus niet zo raar dat WP2 (elektrisch) dan inkomt. Kun je ook “defrost” meten/signaleren die jij doet met retour temp van je systeem?
Ik volg gewoon de defrost status via de Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik dacht dat het totale verbruik van onze panasonic voor verwarmen en sww lekker liep. In de Aquarea Smart cloud (en ook op de bedieningsunit) zie ik sinds installatie op 20 nov tot nu toe totaal 38kWh. Ik weet dat dat wel een beetje kan afwijken. Een paar procenten vind ik geen punt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgaK93M7AKsnGhJrBe5xm2KlBx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j12xrlgpF075Jd50UxcW1EEU.png?f=fotoalbum_large
Totaal verwarming en SWW: 38kWh.

Echter, ik heb ook gewoon een paar nette DIN Rails kWh meters opgehangen. Daarvan is eentje dedicated opgenomen in aansluiting waarop uitsluitend de (speciale 20A) aansluiting van de WP zit. Omdat sww ook via deze WP wordt geregeld, is sww dus inclusief.

Van de DIN rails kWh meter heb ik op de dag van installatie een foto gemaakt, en dus kan ik precies vergelijken wat dan het verbruik sindsdien tot nu is.
Dat is maarliefst 55kWh.

Is een verschil van meer dan 40% normaal hier?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:44:
Ik dacht dat het totale verbruik van onze panasonic voor verwarmen en sww lekker liep. In de Aquarea Smart cloud (en ook op de bedieningsunit) zie ik sinds installatie op 20 nov tot nu toe totaal 38kWh. Ik weet dat dat wel een beetje kan afwijken. Een paar procenten vind ik geen punt.

[Afbeelding]
Totaal verwarming en SWW: 38kWh.

Echter, ik heb ook gewoon een paar nette DIN Rails kWh meters opgehangen. Daarvan is eentje dedicated opgenomen in aansluiting waarop uitsluitend de (speciale 20A) aansluiting van de WP zit. Omdat sww ook via deze WP wordt geregeld, is sww dus inclusief.

Van de DIN rails kWh meter heb ik op de dag van installatie een foto gemaakt, en dus kan ik precies vergelijken wat dan het verbruik sindsdien tot nu is.
Dat is maarliefst 55kWh.

ja helaas maar de Panasonic kabouters kunnen heel slecht rekenen cq meten qua electra verbruik.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
koevlaas2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:23:
[...]

Volgens mij krijg je best een aardige thermosifon met zo'n monoblock, is er iemand die een monoblock heeft geen vorstbeveiliging, nu niet draait en kan uitlezen wat aanvoer en retoursensoren aangeven. Ik denk dat het allemaal nog best warm is.
Wil ik van de week wel even voor je nameten/nakijken, heb ook een goede FLIR ter beschikking.

Heb nu paar dagen weer de pana open gehad en valt mij echt tegen hoe enorm warm de hele behuizing van binnen is (en naar buiten uitstraalt). Ik snap dat het uiteindelijk voor condens is gedaan, maar hier verlies je gewoon dikke procenten warmte.

Over het kopje frost control ben ik trouwens niet helemaal uit wat ze nou exact bedoelen.
Wat wordt er precies bedoelt met de "water flowing flag"?
Ik wil de wp namelijk in standby zetten (uit), maar wil wel dat de pomp dus gaat circuleren als het te koud wordt. Binnen neemt de CV het dan namelijk over.
Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:03:
[...]

Silent mode 3 begrenst op ongeveer 35 Hz
Silent mode 2 begrenst iets hoger (ongeveer 45? Hz)
Silent mode 1 begrenst nog hoger (ongeveer 55? Hz)

Daarnaast gaat ook de ventilator qua snelheid omlaag.

Dit is met name handig om startpieken op te vangen bij een klein afgiftesysteem. Verder is het verschil maar beperkt, want als de warmtepomp eenmaal draait zoekt hij toch een optimaal punt om te werken.
Ging dit specifiek over de H serie, maar zeker over de 7 en 9 kw versie?
Mijn 5H draait al een tijd op silent level 1 en gaat geregeld naar 74 hz om op 1200watt te draaien.
Maar dat zijn geen defrosts volgens Heishamon.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
ErikVers schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:57:
[...]

Gewoon nieuwsgierig hoe hij het dan doet als je TR wel hoog genoeg zou zijn.
Hier nu twee defrosts gehad waarbij de Tr boven de 27 graden was. Dan begint hij eerst in een soort koelmodus waarbij hij warmte aan het water onttrekt. Omdat de systeeminhoud beperkt is met radiatoren zakt de Tr dan vrij rap richting 27 graden. Vervolgens stopt hij en gaat hij verder met het element er bij (dus waarschijnlijk over op de defrost zoals hij normaal is bij Tr < 27).

Signaleren kan inderdaad via het 'defrost' signaal van de Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
MMM

Hier ook wat DF begonnen
De vochtigheid icm lagere temp, volgens velen mijn zwakke plek..
We wachten nog steeds op -5 en helder weer...

Maar we hebben ergens hier discussie gevoerd of het systeem warmwater uit het 'Vat" zou onttrekken.
Volgens velen niet.

Maar iemand die dit dan kan verklaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDsf1RuNdvqFwqS-nn-OtCL7pP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MBcOfb0vn3ovu6SAKl8WGmm7.png?f=fotoalbum_large

Tr warmer als Ta..

Mijn BH is er nog niet bij gesprongen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:48:
MMM

Hier ook wat DF begonnen
De vochtigheid icm lagere temp, volgens velen mijn zwakke plek..
We wachten nog steeds op -5 en helder weer...

Maar we hebben ergens hier discussie gevoerd of het systeem warmwater uit het 'Vat" zou onttrekken.
Volgens velen niet.

Maar iemand die dit dan kan verklaren:
[Afbeelding]

Tr warmer als Ta..

Mijn BH is er nog niet bij gesprongen.
Dat is logisch, intern word je tr nog verder afgekoeld door de koel modus van de compressor. Dus de ta komt dan lager te liggen. En die koude ta gaat je systeem in waardoor je radiator afkoelt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:03:
[...]

Dat is logisch, intern word je tr nog verder afgekoeld door de koel modus van de compressor. Dus de ta komt dan lager te liggen. En die koude ta gaat je systeem in waardoor je radiator afkoelt
Binnen paar minuten zoveel graden verschil...

Zie ik hier echt niet dat hij Ta water pakt voor zijn Df?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:06:
[...]

Binnen paar minuten zoveel graden verschil...

Zie ik hier echt niet dat hij Ta water pakt voor zijn Df?
De stroom richting blijft hetzelfde dus hij gebruikt tr water, en dat stroomt afgekoeld weer gewoon verder en dat word automatisch je lagere ta

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:08:
[...]

De stroom richting blijft hetzelfde dus hij gebruikt tr water, en dat stroomt afgekoeld weer gewoon verder en dat word automatisch je lagere ta
Ja, en het scherpe dieptepunt op 26,5C van de Ta bij 10:33:45 (het einde van het koelen), zie je bij 10:35 terug in Tr nadat het door de vloer gestroomd is.

Het vv water stroomt dus in 1,25 minuten van aanvoer naar retour op de verdeler. Dat zal overeenkomen met flow in en lengte van de vv-velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FransvWoerkom schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:20:
[...]

Ja, en het scherpe dieptepunt op 26,5C van de Ta bij 10:33:45 (het einde van het koelen), zie je bij 10:35 terug in Tr nadat het door de vloer gestroomd is.

Het vv water stroomt dus in 1,25 minuten van aanvoer naar retour op de verdeler. Dat zal overeenkomen met flow in en lengte van de vv-velden.
Zulke details kan ik op telefoon haast niet zien, maar ik geloof je gelijk, het is ook logisch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Crazy- schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:10:
[...]
ja helaas maar de Panasonic kabouters kunnen heel slecht rekenen cq meten qua electra verbruik.
Is ook bekend hoe goed of slecht de warmte-meting van de panasonic monoblocks is? Dat de elektra-meting niet goed is lijkt redelijk bekend en makkelijk op te lossen met aparte meter in groepenkast.

ik vraag me af of het de moeite waard is om een aparte warmtemeter te installeren of om gewoon op de waardes van de pana zelf af te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Fr33z schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:01:
[...]

Is ook bekend hoe goed of slecht de warmte-meting van de panasonic monoblocks is? Dat de elektra-meting niet goed is lijkt redelijk bekend en makkelijk op te lossen met aparte meter in groepenkast.

ik vraag me af of het de moeite waard is om een aparte warmtemeter te installeren of om gewoon op de waardes van de pana zelf af te gaan...
De pana kan zelf wel redelijk goed sturen als je hem met rust laat en is met silent mode 1,2,3 voor de consument goed genoeg te bedienen denk ik.

Heb voor het eerst een defrost gehad, temperatuur buiten lag al een tijd rond de 0. En binnen had ik de CV even bij laten springen, daarna heb ik de badkamer radiator open gezet (die was zeker 15<C), precies daarna kreeg ik een defrost. Met die ruis in de leiding is trouwens niet te leven als dat zo vaker gebeurt. Die pump max speed heeft dus geen invloed op de defrost pump speed?

Heb nog even geen beter overzicht van de getallen.
Er gebeuren wel wat rare dingen, een opwekking van bijna 11kW.
Maar ook een stroomverbruik van 1800w van alleen de compressor had ik niet verwacht!
MAar goed, de compressor kan tot 2200 watt opnemen. Maar dacht dat 1200watt zijn maximum was op de een of andere manier :+ .

Ach voor de eerste plaatjes van de heishamon ben ik wel tevreden.
Op de theoretische cop van 3,5 volgens pana kom ik trouwens ook niet....
Het is nu wel zuiniger om de CV weer aan te zetten met deze nacht temperaturen.

Binnenkort 's nachts over op mijn hybride schakeling, alleen de CV-ketel is zo waardeloos icm de chronotherm IV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emG34FYAuRRQIkUqz9wCzrxx9kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsI5kyYtoSee184MFgahWSo7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
alaintje schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:20:
[...]
Met die ruis in de leiding is trouwens niet te leven als dat zo vaker gebeurt. Die pump max speed heeft dus geen invloed op de defrost pump speed?
Dat ging hier ook net weer enorm hard inderdaad. Woesj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
alaintje schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:20:
[...]

De pana kan zelf wel redelijk goed sturen als je hem met rust laat en is met silent mode 1,2,3 voor de consument goed genoeg te bedienen denk ik.

Heb voor het eerst een defrost gehad, temperatuur buiten lag al een tijd rond de 0. En binnen had ik de CV even bij laten springen, daarna heb ik de badkamer radiator open gezet (die was zeker 15<C), precies daarna kreeg ik een defrost. Met die ruis in de leiding is trouwens niet te leven als dat zo vaker gebeurt. Die pump max speed heeft dus geen invloed op de defrost pump speed?

Heb nog even geen beter overzicht van de getallen.
Er gebeuren wel wat rare dingen, een opwekking van bijna 11kW.
Maar ook een stroomverbruik van 1800w van alleen de compressor had ik niet verwacht!
MAar goed, de compressor kan tot 2200 watt opnemen. Maar dacht dat 1200watt zijn maximum was op de een of andere manier :+ .

Ach voor de eerste plaatjes van de heishamon ben ik wel tevreden.
Op de theoretische cop van 3,5 volgens pana kom ik trouwens ook niet....
Het is nu wel zuiniger om de CV weer aan te zetten met deze nacht temperaturen.

Binnenkort 's nachts over op mijn hybride schakeling, alleen de CV-ketel is zo waardeloos icm de chronotherm IV.

[Afbeelding]
Eh huh? Bedankt voor de info maar ik snap het nog niet? Ik wilde graag weten hoe accuraat de warmtemeting (in kW thermisch vermogen en kWh geproduceerde warmte) is om te bepalen of hey de moeite waard is een losse warmtemeter zoals een multical 302 te kopen.

Iemamd hier info/metingen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Niet mijn hele post was een reactie op jou haha foutje.
Er zijn hier mensen met beide, even zoeken in dit topic, ben even de naam vergeten hoe die dingen heten.
De pana is echt niet de meest nauwkeurige was de strekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Fr33z schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:45:
[...]

Eh huh? Bedankt voor de info maar ik snap het nog niet? Ik wilde graag weten hoe accuraat de warmtemeting (in kW thermisch vermogen en kWh geproduceerde warmte) is om te bepalen of hey de moeite waard is een losse warmtemeter zoals een multical 302 te kopen.

Iemamd hier info/metingen van?
Ik heb hier de multical geïnstalleerd omdat hard geroepen werd dat het nodig was om goed in te regelen. Zou ik achteraf niet meer doen. De temperatuur sensoren kloppen redelijk en de flow ook. Met een externe kWh meter is het naar mijn idee meer dan voldoende om je systeem goed in te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Knielen schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:59:
[...]

Ik heb hier de multical geïnstalleerd omdat hard geroepen werd dat het nodig was om goed in te regelen. Zou ik achteraf niet meer doen. De temperatuur sensoren kloppen redelijk en de flow ook. Met een externe kWh meter is het naar mijn idee meer dan voldoende om je systeem goed in te kunnen regelen.
Dit inderdaad.

Het enige waar de Pana slecht is in is de current & watt metingen. (Afronden op 100-tallen oa slaat uiteraard nergens op)

De temperatuur & flow metingen zijn bruikbaar voldoende; waarmee je het opgewekte vermogen kan berekenen.

Zelf ga ik morgen toch even een Shelly 1PM monteren in aan de automaat van de heater. Ik heb het idee dat ik even een defrost gehad heb; maar kortstondig. Zelfs de uur meter is op 0 gebleven in de pana/heishamon.

Lang leven logging: 2x 10min dus :)

Veel hoeft de WP niet te doen komende winter: >:)
Witte kerst
De hoop op een witte kerst kan waarschijnlijk ook dit jaar weer in de ijskast worden gezet. December wordt naar verwachting namelijk een zachte maand. Volgens Weeronline komt de temperatuur geregeld in de dubbele cijfers uit en is er slechts een kleine kans op (natte) sneeuw.

Ook de rest van de winter ziet er overigens weinig hoopvol uit voor liefhebbers van koud winterweer. Januari en februari zullen naar verwachting namelijk nog zachter worden dan december. Daarbij is het dan ook nog eens natter dan normaal. Wat dat betreft zal deze winter waarschijnlijk vergelijkbaar worden met die van de afgelopen jaren.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl...ft-het-niet-bij~a86f23c4/

[ Voor 45% gewijzigd door Crazy- op 29-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:23:
[...]

Mijn unit staat elke nacht uit. Altijd is Ta en Tr hoger dan Tb in de ochtend. Vanochtend dacht ik 7°C Ta en 3°C Tb gezien te hebben. Waterpomp heeft niet aangesproken vannacht. Maar je noemt het thermosifon. Is het niet gewoon restwarmte van de laatste stooksessie?

In de elektrotechniek spreek je dan over een RC-tijd. Wikipedia: RC time constant

Net als dat het in mijn woonkamer vanochtend niet 3°C was :). Soms is de RC-tijd (heet dat zo?) dus heel lang.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 29-11-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:30:
[...]

Dat ging hier ook net weer enorm hard inderdaad. Woesj!
Één van de voordelen van een buffer vat......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Momenteel elk uur een defrost. Die kast van DHPS op het dak wordt veel te koud.
De koude lucht blijft gedeeltelijk in de kast, waardoor de WP deze voor een tweede keer aanzuigt.

Aankomend voorjaar toch eens een modificatie maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
De afgelopen dagen de Pana weer wat beter in de gaten gehouden.
Inmiddels zitten we op een onafgebroken run van ruim 36uur _/-\o_
de 7kW lijkt zich lekker te voelen in dit weer, met rond de 500W opname en 1600W afgifte op 20/25Hz.
Binnen lekker warm..

Ik heb afgelopen dag/nacht elke 3 a 4 uur een Defrost, silent mode 1.

Even gekeken naar het verbruik tijdens een defrost:
Gecombineerd verbruik van zowel de WP zelf als de backup heater is 4600W.

Dit is echter maar een korte piek, tijdens een defrost zit hij maar 2 minuten hoger dan 4000W.
Totale defrost duurt 10min, daarin zit 3x een piek waar hij boven 3000W uitkomt.

Conclusie: zelfs de 7kW zou je, met een beetje durf, prima achter 1x 16A groep kunnen zetten.
Ik heb 2 aparte groepen, want ik heb geen durf :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:06:
[...]

Dit inderdaad.

Het enige waar de Pana slecht is in is de current & watt metingen. (Afronden op 100-tallen oa slaat uiteraard nergens op)
Was het maar afronden op 100-tallen. Het is zelfs afkappen op 100 tallen en zelfs bij lagere waardens op 200 tallen. Je mist dus een hoop nuances.
De temperatuur & flow metingen zijn bruikbaar voldoende; waarmee je het opgewekte vermogen kan berekenen.
Qua temperaturen zou ik wel voor een andere thermometer kiezen, bijvoorkeur een die je in de leidingen kan monteren en op tienden of hondersten kan aflezen, anders mis je nog te veel details in je warmtemeting.
Zelf ga ik morgen toch even een Shelly 1PM monteren in aan de automaat van de heater. Ik heb het idee dat ik even een defrost gehad heb; maar kortstondig. Zelfs de uur meter is op 0 gebleven in de pana/heishamon.
Het hangt een beetje van de watertemperatuur af, maar heel veel gebruikt die backupheater niet. Ik had het afgelopen jaar 46 kWh.
Lang leven logging: 2x 10min dus :)

Veel hoeft de WP niet te doen komende winter: >:)

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Nog heel eventjes wachten en dan mag een 9J hier zijn werk gaan doen (met een stabielere aanvoer). Ondertussen blijft de ketel maar doorgaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isZ13CHJj-IsyHHgTgkN2DayHXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VbRtpPXprMfbcb0EU8Q12gx.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook hier vannacht veel defrosts, ongeveer elke 45 minuten.

Klopt het dat dit hoge aantal vooral optreedt rond de 0c, mocht het straks matig gaan vriezen dan zijn de defrosts een stuk minder?

En ik begrijp dat het aantal compressor starts liefst zo min mogelijk moet zijn ivm levensduur, maar is een defrost ook niet compressorstart + 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:43:
de 7kW lijkt zich lekker te voelen in dit weer, met rond de 500W opname en 1600W afgifte op 20/25Hz.
Binnen lekker warm..

Dit is echter maar een korte piek, tijdens een defrost zit hij maar 2 minuten hoger dan 4000W.
Totale defrost duurt 10min, daarin zit 3x een piek waar hij boven 3000W uitkomt.

Conclusie: zelfs de 7kW zou je, met een beetje durf, prima achter 1x 16A groep kunnen zetten.
Roep dat niet te hard, bij nog lagere temperaturen geeft de software hogere frequentie vrij van de compressor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:54:
Ook hier vannacht veel defrosts, ongeveer elke 45 minuten.

Klopt het dat dit hoge aantal vooral optreedt rond de 0c, mocht het straks matig gaan vriezen dan zijn de defrosts een stuk minder?

En ik begrijp dat het aantal compressor starts liefst zo min mogelijk moet zijn ivm levensduur, maar is een defrost ook niet compressorstart + 1?
Rond 0 heb je de hoogste vochtigheid, momenteel 96

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:58:
[...]

Roep dat niet te hard, bij nog lagere temperaturen geeft de software hogere frequentie vrij van de compressor
Daarom, je moet een beetje durf hebben })

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:00:
[...]

Daarom, je moet een beetje durf hebben })
Je zou maar net niet thuis zijn met -15

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:45:
[...]

Was het maar afronden op 100-tallen. Het is zelfs afkappen op 100 tallen en zelfs bij lagere waardens op 200 tallen. Je mist dus een hoop nuances.

[...]

Qua temperaturen zou ik wel voor een andere thermometer kiezen, bijvoorkeur een die je in de leidingen kan monteren en op tienden of hondersten kan aflezen, anders mis je nog te veel details in je warmtemeting.

[...]

Het hangt een beetje van de watertemperatuur af, maar heel veel gebruikt die backupheater niet. Ik had het afgelopen jaar 46 kWh.

[...]
Qua afkappen ... sjongejonge |:( best bizar eigenlijk dat die registratie zo slecht is; maar goed..

Het is inderdaad zo dat de temp sensoren niet ver achter de komma zijn, maar ze kloppen op tienden na wel. (en uiteraard is dat 'cruciaal' met een Dt van 2 }:O

Maar zo is er altijd wel iets. Ik heb zelf op diverse plekken Dallas geplaatst - tja en ik weet nu echt niet wat de waarheid is helaas.

Voorbeeld hiervan:

WP Sensor Ta: 32
Dallas sensor leiding binnen Ta: 33,3

WP Sensor Tr: 31
Dallas sensor leiding binnen Tr: 29,3

met name de Tr blijf ik bizar afwijkend vinden. Maar waar de waarheid ligt? geen idee... dit wil/moet ik nog eens uitzoeken met een warmtebeeldcamera eigenlijk.

Wel merk ik dat de WP wat hoger in het debiet gaat zitten, 15 continue ipv 10. Tevens schiet ie soms, zoals nu, ook naar de 21 l/min. >:) i.c.m. en negatieve deltaT > defrost is dus actief. (zonder de heater nog!)

wel mijn bruto vermogen rekenmachine even aanpassen dat indien de defrost actief, dat ie geen berekening doet... heb nu een vermogen van 5700Watt en een COP van 6,72 @ 70Hz

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:13:
[...]

Qua afkappen ... sjongejonge |:( best bizar eigenlijk dat die registratie zo slecht is; maar goed..

Het is inderdaad zo dat de temp sensoren niet ver achter de komma zijn, maar ze kloppen op tienden na wel. (en uiteraard is dat 'cruciaal' met een Dt van 2 }:O
Het vervelende van de WP sensoren is dat ze gewoon helemaal geen cijfers achter de komma weergeven. Alleen een gewogen gemiddelde waarmee je ze een 1/4e nauwkeurigheid simuleren.
Maar zo is er altijd wel iets. Ik heb zelf op diverse plekken Dallas geplaatst - tja en ik weet nu echt niet wat de waarheid is helaas.

Voorbeeld hiervan:

WP Sensor Ta: 32
Dallas sensor leiding binnen Ta: 33,3

WP Sensor Tr: 31
Dallas sensor leiding binnen Tr: 29,3

met name de Tr blijf ik bizar afwijkend vinden. Maar waar de waarheid ligt? geen idee... dit wil/moet ik nog eens uitzoeken met een warmtebeeldcamera eigenlijk.

Wel merk ik dat de WP wat hoger in het debiet gaat zitten, 15 continue ipv 10. Tevens schiet ie soms, zoals nu, ook naar de 21 l/min. >:) i.c.m. en negatieve deltaT > defrost is dus actief. (zonder de heater nog!)

wel mijn bruto vermogen rekenmachine even aanpassen dat indien de defrost actief, dat ie geen berekening doet... heb nu een vermogen van 5700Watt en een COP van 6,72 @ 70Hz
Qua meting, ik meet de warmte die mijn woning ingaat en niet de warmte die warmtepomp produceert. Dat is een keuze en een keuze waarmee ik kan leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
sjimmie schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:44:

Afgelopen maand:
Gerapporteerd via Panasonic, 88kWh
Gemeten via S0 kWh meter: 135kWh

40% afwijking bij jou lijkt me dus realistisch. Bizar verschil, maar je bent zeker niet de enige!

[ Voor 13% gewijzigd door kaasmakert op 30-11-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:19:
[...]

Het vervelende van de WP sensoren is dat ze gewoon helemaal geen cijfers achter de komma weergeven. Alleen een gewogen gemiddelde waarmee je ze een 1/4e nauwkeurigheid simuleren.

[...]

Qua meting, ik meet de warmte die mijn woning ingaat en niet de warmte die warmtepomp produceert. Dat is een keuze en een keuze waarmee ik kan leven.
Uiteraard is het niet heel ernstig welke temperatuur je pakt, maar als de dT van 2 wordt verwacht maar ik heb met mijn sensoren een forse hogere dT en een afwijkende retour, tja? het maakt voor de werking nul uit, voor het tweak-cijfertjes-gehalte des te meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:06:
[...]

[...]
Gebruik ik dan de Ta en Tr van de WP? Die zijn namelijk alleen op 1 hele graad 'nauwkeurig' en dus met een delta van 3-4 graden heel grof afgerond.
Daarnaast heb ik elke minuut een waterdebiet in mijn pana logging die uit de 'service cloud' wordt gelezen:
ret.Waterdebiet = Number(msg.payload.statusDataInfo["function-status-text-035"].value);
Waterdebiet is dan wat ik als flow kan gebruiken?

Dan vind ik op het grote boze internet deze formule: Q=m.c.ΔT
met:
Q = benodigde warmte in J;
m = de massa (in kilogram) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging daling (in °C) van het water.

Ik had voor de installatie een tweedehands kamstrup 302 gekocht en die is ertussen laten zetten, maar die heeft geen mbus ofzo. Die kan ik dus alleen uitlezen als ik naar zolder loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
kaasmakert schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:43:
Binnen lekker warm..

Ik zit momenteel voor het eerst op een onafgebroken run van 20 uur met ook om de 3 uur defrosts.
Als ik nu zo kijk gaat mijn te zware WP 9 kW onder de 4 graden lekkere lange runs maken en onder de 2 tot nu toe nog onafgebroken...

Volgens de service cloud kost een defrost 3 kW en duurt 15 min. En verwarmen tussen de 0.8 en 1,2 kW en tussen de 20/25 Hz en defrost 48 Hz met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
picardo schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:45:
[...]
Volgens de service cloud kost een defrost 3 kW en duurt 15 min. En verwarmen tussen de 0.8 en 1,2 kW en tussen de 20/25 Hz en defrost 48 Hz met dit weer.
Dat icm hetgeen ik vroeg over de afwijking in stroomverbruik wat panasonic meldt ten opzichte van wat mijn eigen kWh meters registreren...
Ik zie inderdaad in de service cloud dat het opgenomen vermogen (Watt) telkens aardig klopt met de werkelijkheid, als het maar lang genoeg duurt! (Zowel tijdens de defrosts, tijdens verwarmen en tijdens sww runs)
Wat ik ook zie is dat in de cloud de resolutie 5 minuten is. Dus een defrost die daar 15 minuten duurt, duurt in werkelijkheid waarschijnlijk ergens tussen de 11 en 19 minuten... Kijk ik bijvoorbeeld naar mijn eigen kWh meter, dan duurt een defrost 11 minuten.

In de cloud zie ik vooral wel grote afwijkingen rondom de kortere wisselingen in opgenomen vermogen.
Een korte run afgelopen nacht, piekte op mijn kWh meters een paar minuten naar 1700W, terwijl de cloud maar 1200W meldt.

Als panasonic voor het aantal berekenen van de kWh's ook alleen in stappen van 5 minuten kijkt en daardoor veel mist (en wellicht ook nog afkapt ipv afrondt) dan snap ik waarom het zo afwijkt.

EDIT: even een voorbeeldje van een korte verwarming run.
Panasonic service cloud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPnaIiPU90gZRjn93OxBSB0b7Fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F4uzNMVdnNpNZ7UvaxbZkvDJ.png?f=user_large
Eigen kWh meters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDZ391T7a_ZvqdgLNA5O0PesAfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Um5uzCNLGKA02Y93tiJSczpH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Benieuwd hoe dat komende dagen gaat. Vindt persoonlijk dat defrost er nu best vaak in komt.
Systeem gaat elke dag aan om 12:00 en uit om22:00 maar schat zo in dat vandaag een enthousiaste start met nog koude buitentemp toch relatief veel DF tot gevolgen gaat hebben (TA25 - TR21)
Zitten nu al op 3xDF na twee uur draaien....

Tips?
-Silent mode 1 gaan toepassen?

Huis blijft prima op temperatuur en water in systeem eigenlijk ook. Ook tijdens de uren dat syteem uitstaat. Dus 24uur per dag laten draaien zie ik nog niet echt zitten omdat ik tijdens warmste periode op de dag wil draaien, en combi doe met zonnen stroom.
OF hebben we gewoon ff pech met dag temp en luchtvochtigheid? Pompsnelheid staat op max 15 l/min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bwhs-iKkt303BC_Bpj51rDrSc9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BSWGvd3MV4HOjn17Mm9rUz2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ErikVers schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:38:
Benieuwd hoe dat komende dagen gaat. Vindt persoonlijk dat defrost er nu best vaak in komt.
Systeem gaat elke dag aan om 12:00 en uit om22:00 maar schat zo in dat vandaag een enthousiaste start met nog koude buitentemp toch relatief veel DF tot gevolgen gaat hebben (TA25 - TR21)
Zitten nu al op 3xDF na twee uur draaien....

Tips?
-Silent mode 1 gaan toepassen?

Huis blijft prima op temperatuur en water in systeem eigenlijk ook. Ook tijdens de uren dat syteem uitstaat. Dus 24uur per dag laten draaien zie ik nog niet echt zitten omdat ik tijdens warmste periode op de dag wil draaien, en combi doe met zonnen stroom.
OF hebben we gewoon ff pech met dag temp en luchtvochtigheid? Pompsnelheid staat op max 15 l/min

[Afbeelding]
Hier even zo, lage temperatuur buiten, vochtig .... dan krijg je nu eenmaal veel DF. Ik zie dit ook terug aan de 'Outside_Pipe_Temp' welke vrijwel continue onder de nul graden zit, -2 ongeveer. Dus de boel vriest wat aan >:)

ongeveer 1x per twee uur komt er een DF langs sinds vannacht. maar dit ook voor amper 5 a 10min.

net wel voor het eerst (buiten) de WP gehoord tijdens een DF - het feit dat ie op de garage staat moest ik even orienteren he wat is dat. Maar oh ja .. valt me reuze mee qua geluid! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Crazy- schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:50:
[...]

Hier even zo, lage temperatuur buiten, vochtig .... dan krijg je nu eenmaal veel DF. Ik zie dit ook terug aan de 'Outside_Pipe_Temp' welke vrijwel continue onder de nul graden zit, -2 ongeveer. Dus de boel vriest wat aan >:)

ongeveer 1x per twee uur komt er een DF langs sinds vannacht. maar dit ook voor amper 5 a 10min.

net wel voor het eerst (buiten) de WP gehoord tijdens een DF - het feit dat ie op de garage staat moest ik even orienteren he wat is dat. Maar oh ja .. valt me reuze mee qua geluid! _/-\o_
Mag ik vragen waar jou WP staat en hoe warm het bij jullie thuis nu is?
Hier is het +2 graden en de outside_Pipe_Temp op -6. Dat komt vooral door de omkasting waar die in zit denk ik. Hierdoor kan de vuile lucht niet weg en heb ik veel te veel defrosts.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mortel schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:06:
[...]

Hier is het +2 graden en de outside_Pipe_Temp op -6. Dat komt vooral door de omkasting waar die in zit denk ik. Hierdoor kan de vuile lucht niet weg en heb ik veel te veel defrosts.....
Zeker:

Locatie: garage, west zijde, hoekwoning, rand van de wijk (dus weilanden voor het huis, zuid zijde)
Achterzijde van de WP (waar in/uitgangen zitten) richting de woning

Huis setpoint: 21
Schommelt rond de 20,5-21,5 dankzij sturende shift naar de WP toe (-1 t/m +3)

Momenteel:

Tbuiten: 3,4 (let op! op de garage dus)
20,6 woning
Ta: 31 / gevraagd 31
Tr: 29
10,9l/min
36Hz. @ 586Watt (2000Watt afgegeven)
outside_Pipe_Temp: -1

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
Mortel schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:06:
[...]
Bij mij staat de wp vrij opgesteld 8 meter bij huis vandaan in het bos. Over het algemeen is de leidingtemp buiten 4 graden lager dan de buitentemperatuur, vandaag af en toe 5 graden verschil. Je kunt in de grafiek de defrost zien aankomen, dan duikt de leidingtemp buiten naar beneden (-8,-9). In huis is het 20°, maar met dit weer moet de 5H er wel aan trekken (continu 2 tot 2,5 kW output) om het steady te houden. Als hij niet iedere 50 minuten zou defrosten zou die op veel lager vermogen kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:21
@falconz Komt het vele defrosten dan door een te laag vermogen van je wp voor je woning en zou je dat met een 7kw model niet hebben?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:46:
[...]

Huis setpoint: 21
Schommelt rond de 20,5-21,5 dankzij sturende shift naar de WP toe (-1 t/m +3)
Sturende shift naar de WP toe?
En is die 20,5-21,5 een bewuste keuze dan (je stelt iets soms wat hoger en soms wat lager in), of is dat puur de hysterese (gaat vanzelf)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:17:
[...]

Sturende shift naar de WP toe?
En is die 20,5-21,5 een bewuste keuze dan (je stelt iets soms wat hoger en soms wat lager in), of is dat puur de hysterese (gaat vanzelf)?
De setpoint is 21

afhankelijk van de gemeten binnen temperatuur shift ik de WP; deze is WAR gestuurd. Maar als het

Ongeveer zo:

21,2 is binnen shift ik een -1.
20,6 binnen shift van +3.
20,7 binnen shift van +2.
20,8 binnen shift van +1.
20,9 binnen shift van 0.

de ruimte setpoint kan ik aanpassen in domoticz. De reden hiervan is dat de PAna thermostaat GEEN optie heeft tot WAR + ruimte thermostaat op deze manier ;-) ( en veel grotere stappen heeft)

nu meet ik mbv eens script elke 5min, geef een nodige shift en de rest doet de WP verder. Gaat prima! Hiermee minder overshoots, constantere temperatuur in de woning dankzij de constante (vloer) buffer :)

zie ook m'n Domoticz virtuele thermostaat

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 30-11-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
Aziraphale schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:10:
@falconz Komt het vele defrosten dan door een te laag vermogen van je wp voor je woning en zou je dat met een 7kw model niet hebben?
Onder deze, redelijk unieke omstandigheden zou een 7kw de betere keuze zijn omdat die nu op laag vermogen de benodigde 2,5kw thermisch kan leveren. Maar overal loopt de 5h in mijn huis veel mooier. De warmteverlies berekening liet nog geen 4kw zien bij -12 dus de 5h moet dat goed kunnen doen. Ik kan de 5h ook nog veel harder laten werken dan de 59hz waarop ie nu loopt om meer output te geven, maar dan zal het aantal defrostst nog groter worden. Ik heb bewust voor de 5h gekozen, en dat is op deze dagen iets minder leuk om naar te kijken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:27:
[...]

de ruimte setpoint kan ik aanpassen in domoticz. De reden hiervan is dat de PAna thermostaat GEEN optie heeft tot WAR + ruimte thermostaat op deze manier ;-) ( en veel grotere stappen heeft)

nu meet ik mbv eens script elke 5min, geef een nodige shift en de rest doet de WP verder. Gaat prima! Hiermee minder overshoots, constantere temperatuur in de woning dankzij de constante (vloer) buffer :)

zie ook m'n Domoticz virtuele thermostaat
Ah ja dat ben jij. Ik wist ff niet meer wie dat zo had gemaakt.
Momenteel hier de eenvoudigere variant, Home Assistant die de temperatuur van een bme280 ontvangt en met een kleine hysterese de WP op +0 of -5 een soort aan/uit zet.

Ik merkte laatst wel een paar kleine nadeeltjes.
Als ik bv op de unit zelf een +1 instel, dan zal HA die weer overrulen. Of ik zorg dat HA niet overruled maar dan raak ik dus de 'controle' kwijt.
En nog wat lastiger, ik heb in de Smart Cloud ingesteld dat de unit alleen tussen 12.30u en 19.30u SWW mag doen. Maar bij elke schema wissel (dus hier iig 12.30 en 19.30) zet hij dan ook de unit op +0 (of wat ik dan ook verplicht in dat schema zet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02VHQJHsw0FKHuJi28WSZ-4UdH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OmJ28JPXqtNXT6YLDMnDSMbW.png?f=user_large

Ik heb nog geen modus gevonden om een conflict te voorkomen tussen HA, met de hand, en dat schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:48:
[...]

Ah ja dat ben jij. Ik wist ff niet meer wie dat zo had gemaakt.
Momenteel hier de eenvoudigere variant, Home Assistant die de temperatuur van een bme280 ontvangt en met een kleine hysterese de WP op +0 of -5 een soort aan/uit zet.

Ik merkte laatst wel een paar kleine nadeeltjes.
Als ik bv op de unit zelf een +1 instel, dan zal HA die weer overrulen. Of ik zorg dat HA niet overruled maar dan raak ik dus de 'controle' kwijt.
En nog wat lastiger, ik heb in de Smart Cloud ingesteld dat de unit alleen tussen 12.30u en 19.30u SWW mag doen. Maar bij elke schema wissel (dus hier iig 12.30 en 19.30) zet hij dan ook de unit op +0 (of wat ik dan ook verplicht in dat schema zet).

[Afbeelding]

Ik heb nog geen modus gevonden om een conflict te voorkomen tussen HA, met de hand, en dat schema.
Het met de hand is lastig af te vangen uiteraard; HA cq je logica kan niet weten of je dat met de hand hebt aangepast.

Het andere kan je wellicht afvangen door een sensor uit te lezen waarmee je weet: SWW run (bijv. je 3-weg klep positie) en dan indien positie == sww, dan negeer logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:52:
[...]

Het met de hand is lastig af te vangen uiteraard; HA cq je logica kan niet weten of je dat met de hand hebt aangepast.

Het andere kan je wellicht afvangen door een sensor uit te lezen waarmee je weet: SWW run (bijv. je 3-weg klep positie) en dan indien positie == sww, dan negeer logica
Nou, ik kan wel in HA 'lezen' waarop de WP is ingesteld. Ik krijg elke minuut wel een json binnen met daarin ondermeer op welke temperatuur (+5 tm -5) hij dan staat. Maar dan nog vergt het veel logica want hoe bepaalt HA dan of dat 'gewenst' is. En doordat het ook nog 1x per minuut is, kan ook daar nog eea misgaan.

Wat betreft de SWW run is net andersom. Ik wil dan niet de logica negeren, maar juist zorgen dat de wijziging in de stooklijn temperatuur door dat schema weer wordt teruggedraaid ofzo. Liefst had ik in dat schema alleen maar SWW aan/uit, maar je MOET daar ook een waarde invullen voor de stooklijn temperatuur. (of 'uit' maar dat wil ik natuurlijk al helemaal niet)

EDIT: of dat schema niet meer gebruiken en vanuit HA ook de SWW aan/uit zetten ofzo... :?

[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb mijn Pana standaard op silent 3 staan en hij draait nu 50 Hz. (het is koud in Twente)
Dus wellicht dat hij begrenst maar dan alleen het opstarten.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hadden we maar 10dagen exact dit weer dan konden we tuning DF aanpakken 😋 of gewoon accepteren dat hij om het uur keertje aanslaat met deze omstandigheden.

-Silent mode 1-2-3
-TA tijdelijk verlagen
-Geen 10 draai uren maar 24/7 draaien

Met één van de drie moet toch verbetering te behalen zijn in het aantal defrost per dag??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:01:
[...]

Nou, ik kan wel in HA 'lezen' waarop de WP is ingesteld. Ik krijg elke minuut wel een json binnen met daarin ondermeer op welke temperatuur (+5 tm -5) hij dan staat. Maar dan nog vergt het veel logica want hoe bepaalt HA dan of dat 'gewenst' is. En doordat het ook nog 1x per minuut is, kan ook daar nog eea misgaan.

Wat betreft de SWW run is net andersom. Ik wil dan niet de logica negeren, maar juist zorgen dat de wijziging in de stooklijn temperatuur door dat schema weer wordt teruggedraaid ofzo. Liefst had ik in dat schema alleen maar SWW aan/uit, maar je MOET daar ook een waarde invullen voor de stooklijn temperatuur. (of 'uit' maar dat wil ik natuurlijk al helemaal niet)

EDIT: of dat schema niet meer gebruiken en vanuit HA ook de SWW aan/uit zetten ofzo... :?
maar als je dan juist het script draait, elke 5min bijv., en controleren of SWW run bezig is? Op basis van die informatie wel/niet je stooklijn aanpassen etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Vo;gens Heishamon duurt een defrost bij mij tussen de 7 en 10 minuten. De backupheater gaat bij iedere defrost exact 5 minuut 30 seconden aan. Ongeveer ieder uur een defrost maar het zij zo.
Ben zeer tevreden met mijn 5H.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ErikVers schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:02:
Hadden we maar 10dagen exact dit weer dan konden we tuning DF aanpakken 😋 of gewoon accepteren dat hij om het uur keertje aanslaat met deze omstandigheden.

-Silent mode 1-2-3
-TA tijdelijk verlagen

Met één van de drie moet toch verbetering te behalen zijn in het aantal defrost per dag??
Nee want je condenser is nu eenmaal kouder dan de buitenlucht, dus hij zal bevriezen. Alleen met een groter oppervlak zal het langer duren voor hij dicht gevroren is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
Ben benieuwd of het defrosten met de 5J beter gaat: Die is in principe gelijk aan de 9J, wellicht is condenser van de J serie ook wat groter daarmee?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:32:
Ben benieuwd of het defrosten met de 5J beter gaat: Die is in principe gelijk aan de 9J, wellicht is condenser van de J serie ook wat groter daarmee?
Volgens mij zijn de 5 t/m 9 kW units van de H en J serie qua buitenmaten hetzelfde. Dus ik vermoed dat er dezelfde fan en condensor inzit. Hooguit het koelmiddel die het wellicht iets anders doet bij defrosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 23:18
Aziraphale schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:10:
Ook met een redelijk vermogen WP voor de woning kan veel DF hebben. Afgelopen avond/nacht 15 DF momenten in 12 uur tijd😡. Ta 28/29 Tb-1 Een drama in tegenstelling tot afgelopen 14 dagen waar de WP non-stop met een opgenomen vermogen tussen de 405 en 585 Watt pruttelde. Gisterenavond rondom 18:00 ging het mis. De eerste DF en de WP gierde naar een opgenomen vermogen van 2450 Watt. Halverwege de avond heb ik hem om het vermogen te reduceren maar op stiltestand 3 geschakeld. Na de eerste DF kwam die in een soort DF cyclus en vermoed -ik moet straks nog kijken- er ergens in de morgen weer uit. WP heeft Power genoeg. Maar vanmorgen om 8 uur was het totaal opgenomen vermogen al 11 KWh in vergelijking tot 14 KWh van de vorige dag(en). Al met al een drama verbruik en COP rondom het vriespunt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:37:
[...]

Volgens mij zijn de 5 t/m 9 kW units van de H en J serie qua buitenmaten hetzelfde. Dus ik vermoed dat er dezelfde fan en condensor inzit. Hooguit het koelmiddel die het wellicht iets anders doet bij defrosten.
Nee de h is een technisch buitenbeentje, hoge cop score maar oh wee als het er op aan komt.
De 5j is exact hetzelfde als de 9 dus die zal niet om de 15 min dicht vriezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
pleio65 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:47:
[...]

Ook met een redelijk vermogen WP voor de woning kan veel DF hebben. Afgelopen avond/nacht 15 DF momenten in 12 uur tijd😡. Ta 28/29 Tb-1 Een drama in tegenstelling tot afgelopen 14 dagen waar de WP non-stop met een opgenomen vermogen tussen de 405 en 585 Watt pruttelde. Gisterenavond rondom 18:00 ging het mis. De eerste DF en de WP gierde naar een opgenomen vermogen van 2450 Watt. Halverwege de avond heb ik hem om het vermogen te reduceren maar op stiltestand 3 geschakeld. Na de eerste DF kwam die in een soort DF cyclus en vermoed -ik moet straks nog kijken- er ergens in de morgen weer uit. WP heeft Power genoeg. Maar vanmorgen om 8 uur was het totaal opgenomen vermogen al 11 KWh in vergelijking tot 14 KWh van de vorige dag(en). Al met al een drama verbruik en COP rondom het vriespunt.
Ja hier ook een 9kw tot gisteren geen enkele defrost gehad.
rond 12uur en boven de 2 graden kwam hier ook de boel weer tot rust met een verbruik tussen 400 en 500 watt en weer een cop boven de 5
wat een drama dag met verbruik. :(

@ErikVers Ik heb de oplossing in de middag je vloer als buffer gebruiken. dan kan hij snachts uit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:50:
[...]

Ja hier ook een 9kw tot gisteren geen enkele defrost gehad.
rond 12uur en boven de 2 graden kwam hier ook de boel weer tot rust met een verbruik tussen 400 en 500 watt en weer een cop boven de 5
wat een drama dag met verbruik. :(

@ErikVers Ik heb de oplossing in de middag je vloer als buffer gebruiken. dan kan hij snachts uit >:)
Dank voor de tip maar dat doe ik al: draai altijd van 12:00 tot 22:00
Maar met dit weer vandaag stuk of 6-7 DF te pakken. Ik ga er maar even vanuit dat uitzonderlijke weerscombi is en houd alles zoals ingesteld. Of er moet natuurlijk een toptip komen.

Waar woon je globaal? Hier komt temp buiten pas net omhoog (oostelijk NL)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 30-11-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:02:
[...]

Nee de h is een technisch buitenbeentje, hoge cop score maar oh wee als het er op aan komt.
Ok geen idee waar dat grote (door jou genoemde) verschil dan in zou zitten tussen 5 h en j maar de 5h bevalt op vandaag na top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:02:
[...]

Verschil zit dacht ik in de compressor bij de H serie tussen de 5 en de andere twee modellen. Bij de J serie hebben ze allemaal dezelfde compressor.

Bij defrost gaat het volgens mij om het condensor oppervlakte. En volgens mij is die hetzelfde bij allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:40:
[...]

Verschil zit dacht ik in de compressor bij de H serie tussen de 5 en de andere twee modellen. Bij de J serie hebben ze allemaal dezelfde compressor.

Bij defrost gaat het volgens mij om het condensor oppervlakte. En volgens mij is die hetzelfde bij allemaal.
Nope, ik heb de cijfers zelf niet, maar een techneut heeft het uitgezocht toen de h op de markt kwam, bijna de helft kleiner dan van de f en g modellen.
De verwachtingen zijn uitgekomen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:51:
[...]

Nope, ik heb de cijfers zelf niet, maar een techneut heeft het uitgezocht toen de h op de markt kwam, bijna de helft kleiner dan van de f en g modellen.
De verwachtingen zijn uitgekomen....
Ik heb het niet over de F en G serie modellen maar over de H en J serie modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

pleio65 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:47:
[...]

Met stilte stand verlaag je ook het fan toerental en dan vriest ie nog sneller aan (eigen ervaring) doordat er minder lucht doorgaat kan ie zijn kou niet kwijt.
Bij airco is dat andersom als de fan dan niet draait of te langzaam loopt de druk te hoog op omdat hij zijn warmte niet kwijt kan en stopt uiteindelijk als de hdsensor sluit treedt de beveiliging in en stopt de compressor cq pomp.
Zodra de druk is gezakt start hij weer enz.
Eigenlijk wil je de compressor op lagere freq laten draaien dan zul je je settings moeten aanpassen dus je aanvoer temp naar beneden

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:53:
[...]

Ik heb het niet over de F en G serie modellen maar over de H en J serie modellen.
Ja ik toch ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dus volgens mij bedoelen we allebei:
F & G serie = grote condensor en minder defrosts
H & J serie = kleinere condensor en defrost mania

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ErikVers schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:02:

-Silent mode 1-2-3
-TA tijdelijk verlagen

De “oudere” 5H gebruikers waren eigenlijk vorig jaar min of meer tot de conclusie gekomen dat de 5H niet valt te tweaken omdat de Japanse kaboutertjes het gewoon altijd beter (denken te?) weten. Grappig te zien dat de nieuwe generatie het niet heeft opgegeven. Ik heb inmiddels honderden posts gezien, maar nog geen kWh winst. Hoe was het ook al weer? Als je een hogere COP wilt moet je de buitendeuren openzetten en als je geen defrosts wilt moet je de Wp uitzetten?
WAR 24/7 draait met dit weer en VV vlekkeloos. In de nacht daalt de kamertemperatuur naar 20,5 omdat er niemand in de kamer is en overdag loopt de kamertemperatuur op naar 21,4 door de aanwezigheid van personen die het ontbijt klaarmaken, water koken en een broodje bakken, soms zelfs naar 21,6 als die personen ook nog gaan koken of er een schraal zonnetje gaat schijnen. Waarmee ik wil zeggen dat tunen op tienden zonder de aanwezigheid en het gedrag van de mens mee te wegen niet zoveel oplevert. 8) 8)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:04:
[...]

Dus volgens mij bedoelen we allebei:
F & G serie = grote condensor en minder defrosts
H & J serie = kleinere condensor en defrost mania
Nee alleen de 5h is kleiner ,van de j geen oppervlakte bekend maar aangezien alle j feitelijk een 9 kW is, kan het haast geen kleine zijn logisch beredeneerd.
Heb jij al een j gehoord die om de 15/20 min bevriest?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:17:
[...]
Nee alleen de 5h is kleiner ,van de j geen oppervlakte bekend maar aangezien alle j feitelijk een 9 kW is, kan het haast geen kleine zijn logisch beredeneerd.
Nou, 20 is wel wat gechargeerd. 50 minuten als het heel gek gaat, maar 70 min komt meer voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:17:
[...]

Nee, kortste wat ik zelf heb gezien bij m'n 5J was een uur en een paar minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
falconz schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:22:
[...]

Nou, 20 is wel wat gechargeerd. 50 minuten als het heel gek gaat, maar 70 min komt meer voor...
Die vijftig tot zeventig zie ik dus ook bij een J serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Bij mij een defrost ongeveer om de 120 min afgelopen nacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Hier vandaag om de ongeveer 40 50 minuten een defrost met een 9J. Wel pas ingeschakeld om 9 uur. Ik probeer zo veel mogelijk overdag te draaien ivm geluid, COP en zonne-energie, maar al die argumenten zijn vandaag niet steekhoudend. (O.a. vanwege te grote afkoeling van het huis in de nacht).

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
ParagonEnschede schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:06:
Hier vandaag om de ongeveer 40 50 minuten een defrost met een 9J. Wel pas ingeschakeld om 9 uur. Ik probeer zo veel mogelijk overdag te draaien ivm geluid, COP en zonne-energie, maar al die argumenten zijn vandaag niet steekhoudend. (O.a. vanwege te grote afkoeling van het huis in de nacht).
Maakt die dan toch zoveel geluid dat je niet in de nacht wilt draaien (hebben buren/jij er dan last van?). 24h rond draaien kan die op lager niveau en toch ook stiller zijn denk ik?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1 ... 93 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.