Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.323 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:25
Nou, nog een keer over een thermostaat, ik denk dat ik hier een bruikbaar exemplaar heb gevonden.
Misschien dat een van de deskundigen hier even naar wil kijken, dan kunnen we dit hoofdstuk afsluiten en weer over tot de orde van de dag. :+

https://www.amazon.nl/EMO...uurregelaar/dp/B08FTF6CY5

(hysterese): ± 0,2 °C.

[ Voor 4% gewijzigd door Signor Doekie op 24-11-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
sjimmie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:34:
[...]

Dat heb ik (zie wat posts terug), dat wil je niet.
Die gaat in stappen van hele graden, met een onbekende hysteresis die het nog grover maakt. Gevolg is temperatuurschommelingen van meer dan een hele graad.
Om nog maar te zwijgen van de >2 graden afwijking van de interne sensor hier (met een maximale correctie van 2 graden wijkt hij dus nog steeds af).
Dat die hele graad teveel is, is natuurlijk persoonlijk.
Hysteresis je hebt een punt.
De rest kan je de boel op instellen, je zet de thermostaat 1x op de juiste instelling en of dit nu klopt of niet dat maakt niet uit, vervolgens kom je er alleen weer aan als je wil gaan koelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:55:
[...]

Waarom hangen we niet gewoon de controller aan de muur, is toch veel handiger en makkelijker ?
Zo gaan we nu ook gewoon beginnen :)
Kan later altijd nog daar een thermostaat hangen en bediening in de meterkast plaatsen.
Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:21:
Nou, nog een keer over een thermostaat, ik denk dat ik hier een bruikbaar exemplaar heb gevonden.
Misschien dat een van de deskundigen hier even naar wil kijken, dan kunnen we dit hoofdstuk afsluiten en weer over tot de orde van de dag. :+

Kijk, dat is een interessante optie qua prijs ook! En schema's zijn toch niet nodig etc. Enkel goede aan/uit met hysterese instelling, leuk gevonden _/-\o_

[ Voor 48% gewijzigd door vandermark op 24-11-2020 22:04 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:00:
[...]

Kan later altijd nog daar een thermostaat hangen en bediening in de meterkast plaatsen.
Idd,dat is een goed uitgangspunt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
[...]

Exact, zo is het hier ook. De bediening hangt op de plek van de oude thermostaat. Als het nodig is verplaats ik hem naar de meterkast en vervang ik hem door een externe thermostaat.
Kijk, dat is een interessante optie qua prijs ook! En schema's zijn toch niet nodig etc. Enkel goede aan/uit met hysterese instelling, leuk gevonden _/-\o_
Blijft toch wel een beetje de vraag waarom een Honeywell dan zo dramatisch werkt. Dat is volgens mij ook niet veel meer dan een aan/uit thermostaat. Zoals mijn oude Honeywell Home Chronotherm Vision TH8100U1004. Dat soort thermostaten hebben de meeste toch over toen de CV er nog was.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 24-11-2020 22:36 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Tja, die ga ik maar gewoon bestellen en proberen. Eerst nog even de pana in de tuin planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:32:
Tja, die ga ik maar gewoon bestellen en proberen. Eerst nog even de pana in de tuin planten.
Vergeet geen water te geven ... :+

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Haha,de leidingen liggen er al. Er kan zo water op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:17:

Blijft toch wel een beetje de vraag waarom een Honeywell dan zo dramatisch werkt. Dat is volgens mij ook niet veel meer dan een aan/uit thermostaat. Zoals mijn oude Honeywell Home Chronotherm Vision TH8100U1004. Dat soort thermostaten hebben de meeste toch over toen de CV er nog was.
Het probleem is dat de betere thermostaten, inclusief honeywell een PID regeling hebben. Dat is op zich niet zo'n probleem (en nauwkeuriger dan eentje met enkel een kleine hysteresis) , maar de interval van het uitgaande PWM signaal is te kort voor een WP om stabiel te draaien. Met een CV was dat allemaal prima, maar voor een WP niet. Ook is het een afweging tussen het aantal schakelmomenten per uur en hoe dicht je bij je setpoint kan blijven. Je ziet dus met alle brouwsels in dit topic dat het prima kan, maar die thermostaten hebben dat nog niet. Daarnaast is het voor die PID regeling wat onhandig als de watertemperatuur niet constant, maar weersafhankelijk is. Afhankelijk van je stooklijn ga je dan altijd moduleren of kom je vermogen tekort.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
[...]

[...]

Honeywell heeft de DT90 die geschikt is voor 230V. Deze is net als andere Honeywell thermostaten zelflerend en (in het installateursmenu) aan te passen aan het gebruik. CV-ketel met radiatoren is heel iets anders dan warmtepomp met vloerverwarming.

Netwerkkabels zijn prima voor het aansluiten van sensors en dergelijke, maar niet voor het aansluiten van een thermostaat aan de pana. Daar heb je echt een 230V kabel voor nodig. De dure Panasonic thermostaat en de Siemens vervanging sluit je aan met een 4-aderige kabel voor nul-fase-heating-cooling.

Ik sluit zelf een Chronotherm IV aan met een transformatortje en 230V relais, maar dat is geen oplossing die door derden onderhouden kan worden. Het aantal 230V stuurleidingen bij de pana valt me tegen. Ook het feit dat ze niet allemaal van dezelfde netspanningsaansluiting komen, vind ik slordig. Bij een 3-fase aansluiting kun je dan in plaats van de ouderwetse 24V niet alleen 230V, maar zelfs 400V tussen stuurleidingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
FransvWoerkom schreef op woensdag 25 november 2020 @ 01:18:
[...]

Honeywell heeft de DT90 die geschikt is voor 230V. Deze is net als andere Honeywell thermostaten zelflerend en (in het installateursmenu) aan te passen aan het gebruik. CV-ketel met radiatoren is heel iets anders dan warmtepomp met vloerverwarming.

Netwerkkabels zijn prima voor het aansluiten van sensors en dergelijke, maar niet voor het aansluiten van een thermostaat aan de pana. Daar heb je echt een 230V kabel voor nodig. De dure Panasonic thermostaat en de Siemens vervanging sluit je aan met een 4-aderige kabel voor nul-fase-heating-cooling.

Ik sluit zelf een Chronotherm IV aan met een transformatortje en 230V relais, maar dat is geen oplossing die door derden onderhouden kan worden. Het aantal 230V stuurleidingen bij de pana valt me tegen. Ook het feit dat ze niet allemaal van dezelfde netspanningsaansluiting komen, vind ik slordig. Bij een 3-fase aansluiting kun je dan in plaats van de ouderwetse 24V niet alleen 230V, maar zelfs 400V tussen stuurleidingen krijgen.
Ik ga/ging ervan uit dat ik voor een extra thermostaat enkel CN4 'external control' (2-aderig) ging gebruiken die dan simpel aan/uit schakelt? Jij hebt het over CN2 'optional thermostat' (4-aderig) denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nHtlVJJ50jdA9sTzzThwQkGCK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kCgvyCTN0PDxFFRWMC7IWLHS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enV78pGzX1F2N3Zcxhix1_qp1ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A8leebFwZAx4d1x69XwryA1I.jpg?f=user_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
vandermark schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:24:
[...]

Ik ga/ging ervan uit dat ik voor een extra thermostaat enkel CN4 'external control' (2-aderig) ging gebruiken die dan simpel aan/uit schakelt? Jij hebt het over CN2 'optional thermostat' (4-aderig) denk ik?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan beide, maar CN4 is volgens mij geen 230V dus die heeft de voorkeur. CN2 schakelt wel met 230V dus dat is niet de slimste om mee te schakelen.

Volgens de service manual zit het daar 12volt en 5 volt in de buurt, dus de spanning zal in die orde van grootte zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 25-11-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:03:
[...]

Ik denk dat @koevlaas2 bedoelt dat je hem er óók hebt hangen, naast een thermostaat.

[...]

Je kan hem ijken. [Terug] + [Enter] + [Pijltje rechts] tegelijk een tijdje ingedrukt houden wanneer de WP uit is.
Ah ja, ik denk wel dat de unit óók gewoon beneden blijft hangen ja.

ijken weet ik, maar met een afwijking van méér dan 2 graden en maximaal 2 grden ijken kom ik er dus niet.
Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:21:

Wow, hele nette prijs!
Alleen: "Temperatuurregeling / temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C / Strooiing (hysterese): ± 0,2 °C."
Ik vind die 0.5 graden stappen nog wat grof. (ben een pietje precies)

EDIT: en ik mis iets als een timer/klok.

(Op dit moment ben ik aan het bouwen aan een generic_thermostat in HomeAssistant en sturing naar de panasonic via een stukje Node-RED code. Maar zou liever gewoon een goede en goedkope fysieke thermostaat hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i5eLlUlhYFJZBgRamU7jorsO7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TZ4JYrgEzF7J8JiK5GLIfV4e.png?f=user_large
Instelbaar per 1/10 graad, instelbare hysterese (bij mij +0.1 en -0.2), instelbare wachttijd tussen schakelmomenten (hier nu 2 minuten). Als de thermostaat "aan" gaat wordt een +2 op de stooklijn gezet en bij "uit" wordt een "-4" op de stooklijn gezet. Dus niet keihard aan/uit maar verhogen/verlagen van de stooklijn.

[ Voor 62% gewijzigd door sjimmie op 25-11-2020 10:38 . Reden: uitleg HA thermostaat ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:53:
[...]

in het verlengde hiervan, hierbij het dzVents script:

---knip---

ik draai deze nu als test >:)
Voor de geïnteresseerden heb ik het dzVents script in een repo gezet. De logica is verbeterd, dat hij nu netjes de correcte shifts toepast. Tevens een virtuele sensor toegevoegd welke je als setpoint kan gebruiken (Visueel) in Domoticz. Zo kan de WAF eventueel ook een aanpassing maken.

https://github.com/CrazyI.../blob/main/thermostat.lua

Zelf heb ik hem nu sinds gisteravond draaien; helaas was er een klein foutje geslopen in de volgorde van shifts waarmee dus vanmorgen vanaf 7u ongeveer de shift op 1 ipv 3 stond door de nachtdaling.

Na het aanpassen, nu netjes een setpoint van 21, temperatuur van 20,5 en een shift van 3. Ta hiermee op 31 (gevraagd 31) en een Tr van 29.

Gisteravond ging het wel prima netjes bij de 21,2 een shift van -1.

Ik heb het gevoel! dat ik hiermee MEER controle heb over warmtevraag c.q. sturing en temperatuurschommelingen beperkt. Al met al... leuke opzet ! Bedankt @Ep Woody voor de basis :)

[ Voor 55% gewijzigd door Crazy- op 25-11-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:30:

(Op dit moment ben ik aan het bouwen aan een generic_thermostat in HomeAssistant en sturing naar de panasonic via een stukje Node-RED code. Maar zou liever gewoon een goede en goedkope fysieke thermostaat hebben)

[Afbeelding]
Instelbaar per 1/10 graad, instelbare hysterese (bij mij +0.1 en -0.2), instelbare wachttijd tussen schakelmomenten (hier nu 2 minuten). Als de thermostaat "aan" gaat wordt een +2 op de stooklijn gezet en bij "uit" wordt een "-4" op de stooklijn gezet. Dus niet keihard aan/uit maar verhogen/verlagen van de stooklijn.
Dat ziet er netjes uit, en dit kan je natuurlijk heel mooi gebruiken als dashboard :) klopt mijn gedachte dat HA mooiere dashboard mogelijkheden heeft dan Domoticz? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Goed bezig @Crazy-! Ik heb mijn versie nog iets verder geoptimaliseerd, waardoor een grotere overshoot boven setpoint zorgt voor een extra verlaging tot 3 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mUA5koTv_2kxJQjwGVlp0du6i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I1ta8rXW44o2h3rnVaJR3hOJ.png?f=user_large

Ik heb de schakelpunten van de thermostaat rondom het setpoint aangepast. Hij gaat nu uit op Tsetpoint + 0.4 en weer aan bij Tsetpoint. Dan heeft hij meer ruimte om de stooklijn te corrigeren en hoeft hij niet te compenseren als hij weer gaat verwarmen.

Tussen 6 en 8 zie je dat de kamertemperatuur alvast omhoog gaat richting dag temperatuur.

Mijn compensatie bij een te lage kamertemperatuur werkt trouwens pas als het buiten kouder is dan 10 graden onder de bovenste waarde van de stooklijn, rond het vriespunt dus. Daarboven is er voldoende ruimte in de basis stooklijn waardoor echte correcties naar boven niet echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Weet iemand de onderlinge verschillen tussen:
Silent mode 1, 2 en 3?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Helhond schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:00:
Weet iemand de onderlinge verschillen tussen:
Silent mode 1, 2 en 3?
Silent mode 3 begrenst op ongeveer 35 Hz
Silent mode 2 begrenst iets hoger (ongeveer 45? Hz)
Silent mode 1 begrenst nog hoger (ongeveer 55? Hz)

Daarnaast gaat ook de ventilator qua snelheid omlaag.

Dit is met name handig om startpieken op te vangen bij een klein afgiftesysteem. Verder is het verschil maar beperkt, want als de warmtepomp eenmaal draait zoekt hij toch een optimaal punt om te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 25-11-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:03:
[...]

Daarnaast gaat ook de ventilator qua snelheid omlaag.

Dit is met name handig om startpieken op te vangen bij een klein afgiftesysteem. Verder is het verschil maar beperkt, want als de warmtepomp eenmaal draait zoekt hij toch een optimaal punt om te werken.
Silent mode 3 begrenst op ongeveer 35 Hz, Fan speed 350 Hz

Dank, ik weet dat Fan-speed bij Silent mode 3 op 350 Hz begrensd is.
Daar draait de WP nu op van 21:00 tot 7:00.

Dit is nu meer om hem zachtjes te laten starten, eigenlijk zou je een echte softstart.
Misschien dat ik hem wel even op SM2 test vanacht.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNuG-HrX34HdjW4ZBJW09ZaRbKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z0qozAGgIt5XC9vji7W4sZ3.jpg?f=fotoalbum_large. Ik heb de plaat maar even los gehaald en ik zie dat op cn4 de remote moet worden aangesloten en daarnaast een mogelijkheid is om een external control te monteren. Het lijkt mij dan ook dat hier gewoon een thermostaat op kan met een eigen voeding die dit contact opent of sluit. Maaaarrrrrr, nu ben ik maar een heule stomme operator en domme ex schipper dus please correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Helhond schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:24:
[...]

Dit is nu meer om hem zachtjes te laten starten, eigenlijk zou je een echte softstart.
SM2 is minder begrenst dan SM3. Dus hogere compressor frequentie en hogere fanspeed.

Als je een soft start wil kun je kijken naar deze techniek: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Signor Doekie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:27:
[Afbeelding]. Ik heb de plaat maar even los gehaald en ik zie dat op cn4 de remote moet worden aangesloten en daarnaast een mogelijkheid is om een external control te monteren. Het lijkt mij dan ook dat hier gewoon een thermostaat op kan met een eigen voeding die dit contact opent of sluit. Maaaarrrrrr, nu ben ik maar een heule stomme operator en domme ex schipper dus please correct me if I'm wrong.
De remote controller is dat ding wat standaard bij je WP wordt geleverd. Die moet CN4 links. De CN4 rechts een thermostaat aan/uit contact. Dat is dus niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Signor Doekie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:27:
[Afbeelding]. Ik heb de plaat maar even los gehaald en ik zie dat op cn4 de remote moet worden aangesloten en daarnaast een mogelijkheid is om een external control te monteren. Het lijkt mij dan ook dat hier gewoon een thermostaat op kan met een eigen voeding die dit contact opent of sluit. Maaaarrrrrr, nu ben ik maar een heule stomme operator en domme ex schipper dus please correct me if I'm wrong.
Klopt. Op de eerste 2 pinnen sluit je de afstandsbediening aan en op de tweede set sluit je de thermostaat aan. Via de afstandsbediening stel je alles in (of via heishamon/CZ-TAW1) en de thermostaat voorkomt overshoots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Top.

[ Voor 94% gewijzigd door Signor Doekie op 25-11-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Nou. Dan zijn we er uit denk ik. Reuze bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:43:
Om een vergelijking te maken tussen de WP en gas ben ik benieuwd wat jullie van het volgende vinden.

[...]

Op dit moment levert deze methode (na 5 dagen) een vergelijk op van:
WP + WPB: € 0,1051 per graaddag
Gas: € 0.1860 per graaddag
Nu de dagen vorderen stijgt de m3 gas / graaddag vooralsnog harder dan de kWh / graaddag. Ik zit met 18 dagen meten nu op:
WP + WPB: € 0,0761 per graaddag
Gas: € 0.1982 per graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:49:
Goed bezig @Crazy-! Ik heb mijn versie nog iets verder geoptimaliseerd, waardoor een grotere overshoot boven setpoint zorgt voor een extra verlaging tot 3 graden.

[Afbeelding]

Ik heb de schakelpunten van de thermostaat rondom het setpoint aangepast. Hij gaat nu uit op Tsetpoint + 0.4 en weer aan bij Tsetpoint. Dan heeft hij meer ruimte om de stooklijn te corrigeren en hoeft hij niet te compenseren als hij weer gaat verwarmen.

Tussen 6 en 8 zie je dat de kamertemperatuur alvast omhoog gaat richting dag temperatuur.

Mijn compensatie bij een te lage kamertemperatuur werkt trouwens pas als het buiten kouder is dan 10 graden onder de bovenste waarde van de stooklijn, rond het vriespunt dus. Daarboven is er voldoende ruimte in de basis stooklijn waardoor echte correcties naar boven niet echt nodig zijn.
ah, je bouwt je setpoint trapsgewijs op dus tussen 6-8?

hier heb ik de setpoint continue op 21 - ga dit een paar dagen aankijken eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]

Nu de dagen vorderen stijgt de m3 gas / graaddag vooralsnog harder dan de kWh / graaddag. Ik zit met 18 dagen meten nu op:
WP + WPB: € 0,0761 per graaddag
Gas: € 0.1982 per graaddag
Ik zit deze maand (tot gister) op:
0.213 m3eq (8kW) / graaddag met een verbruik van 73.606 kWh / 226 graaddagen = 0.326 kWh / Graaddag voor de warmtepomp.
21.189 kWh voor de warmtepompboiler
19.424 kWh voor de keukenboiler.

Warmtepomp: 0.326 * € 0.22 = € 0.072 per graaddag + € 8.93486 voor warm water.
Gasketel: 0.213 * € 0.70 = € 0.1491 per graaddag + € 8.40 voor warm water (ik rekende met 15 m3 per maand voor gas, hoewel dat volgens mij alleen de waakvlam was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:46:
[...]

ah, je bouwt je setpoint trapsgewijs op dus tussen 6-8?

hier heb ik de setpoint continue op 21 - ga dit een paar dagen aankijken eerst
Ja, na het zien van het effect van de nachtverlaging bij @mkleinman en het zien van het uitvallen van de warmtepomp rond die tijd leek me dat wel een zinvolle toevoeging om een boost bij het verhogen en herstarten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Bedankt, dit is precies waar ik naar zocht. Helaas is het zoeken op Tweakers voor mij als zoeken naar een naald in een hooiberg met alle info die hier te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:30:
[...]

Wow, hele nette prijs!
Alleen: "Temperatuurregeling / temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C / Strooiing (hysterese): ± 0,2 °C."
Ik vind die 0.5 graden stappen nog wat grof. (ben een pietje precies)

EDIT: en ik mis iets als een timer/klok.

Ik heb een Siemens Rev200 van Marktplaats gehaald voor een tientje, puur om te kijken hoe de combinatie wp-thermostaat uitwerkt in een seizoen.

En inderdaad niet de oude thermostaatkabel hergebruiken maar een fatsoenlijke kabel geschikt voor 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
vandermark schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt. Ik heb een voorkeur voor de "optional thermostat" aansluiting om twee redenen:
- Ik ga ervan uit dat de Japanners dan in de gaten hebben dat ik het te koud of te warm heb en dat ze daar hun algoritme op moeten aanpassen,
- Ik heb de CZ-NSP4 meebesteld om meer zones met eigen thermostaat uit te rusten. Op die uitbreidingsprint zitten dezelfde aansluitingen als CN2.

Ik denk trouwens dat een simpel transformatortje van 3 euro tussen CN2 en een 24V thermostaat het ook zou doen.
https://www.reichelt.nl/n...Wnn-r55kAgDBoCaRAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
FransvWoerkom schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:32:
[...]

Klopt. Ik heb een voorkeur voor de "optional thermostat" aansluiting om twee redenen:
- Ik ga ervan uit dat de Japanners dan in de gaten hebben dat ik het te koud of te warm heb en dat ze daar hun algoritme op moeten aanpassen,
- Ik heb de CZ-NSP4 meebesteld om meer zones met eigen thermostaat uit te rusten. Op die uitbreidingsprint zitten dezelfde aansluitingen als CN2.

Ik denk trouwens dat een simpel transformatortje van 3 euro tussen CN2 en een 24V thermostaat het ook zou doen.
https://www.reichelt.nl/n...Wnn-r55kAgDBoCaRAQAvD_BwE
Het enige wat er gebeurt als je voor CN2 kiest is dat de Pana weet dat er een warmtevraag is. Net zoals je op de controller aangeeft dat hij moet verwarmen en hem aanzet. Bij de externe controller zeg je dat hij tijdelijk uit moet blijven.

Oftewel, bij CN2 geef je aan dat er warmtevraag is (of koudevraag), en bij CN4 geef je aan dat er geen warmtevraag/koudevraag is. Effect is hetzelfde, hij gaat verder op exact dezelfde instellingen verwarmen/koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wolly schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb een Siemens Rev200 van Marktplaats gehaald voor een tientje, puur om te kijken hoe de combinatie wp-thermostaat uitwerkt in een seizoen.

En inderdaad niet de oude thermostaatkabel hergebruiken maar een fatsoenlijke kabel geschikt voor 230.
Ik ben heel benieuwd, vooral in het algemeen waarom bepaalde thermostaten beter of slechter zouden werken.

Helaas gaat een 230V kabel hier niet meer gebeuren. De originele kabel is al stuk (en zit vast in de originele pijp tussen zolder en beneden). Ik heb voor de aanleg van de WP leidingen enzo wel een paar utp kabels extra gelegd tussen zolder en beneden, maar de boel zit nu echt dicht en is weer behangen enzo, dus dat gaat de komende 10 jaar echt niet meer open voor een 230V kabel. Als het nodig is, plaats ik wel een relais op zolder die ik wel gewoon over de utp kabel kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:18:
[...]

Het is maar hoe moeilijk je het wil maken. De simpele optie is gewoon een goede W1209 met instelbare hysterese op de aansluitpennen van de external control. Dan voorkom je overshoots en kun je gewoon met je stooklijn blijven stoken.
Ziet er wellicht niet mooi uit, maar je kunt voor bijna niets wel allemachtig veel instellen op dat ding zeg.
Mis alleen dan de nachtverlaging, ben geen Heishamon’er

Edit: zou er natuurlijk twee kunnen ophangen en schakelen via een smart plug met Smart life

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCspcT2YjzNfzOVcymfi_gqiq0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBW8i2BeY2bPLvC6OePMfJfX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 25-11-2020 13:51 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
Iemand enig idee hoe is de SWW runs rustiger kan maken?

Ik verwarm elke dag om 1400 uur het SWW naar 40C.

Wat ik zie:
Setpoint (40) - actuele temp sww < 25 --> max 80 hz
Setpoint (40) - actuele temp sww > 25 --> maximaal vermogen , 104 hz.

Vandaag ook weer. Gelijk naar maximaal vermogen en defrots tot gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbkFAC0rHLrSyISHCYp2DsrZ0Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QibbsG2EdyLQMRiGz3n9qFRw.png?f=fotoalbum_large

Kan een silent mode hiermee helpen? Nog andere ideeen?
Ik wil hiervoor best wel wat COP inleveren namelijk. Een defrost is ook een berg energie waar je niks aan hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mortel op 25-11-2020 14:52 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Mortel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:50:
Iemand enig idee hoe is de SWW runs rustiger kan maken?

Ik verwarm elke dag om 1400 uur het SWW naar 40C.

Wat ik zie:
Setpoint (40) - actuele temp sww < 25 --> max 80 hz
Setpoint (40) - actuele temp sww > 25 --> maximaal vermogen , 104 hz.

Vandaag ook weer. Gelijk naar maximaal vermogen en defrots tot gevolg.

[Afbeelding]

Kan een silent mode hiermee helpen? Nog andere ideeen?
Ik wil hiervoor best wel wat COP inleveren namelijk. Een defrost is ook een berg energie waar je niks aan hebt.
Je kan mogelijk de setpoint rustig verhogen zodat hij op lager vermogen opstijgt? Je kan Silent mode proberen, maar weet niet of dat effect heeft op SWW. Gaat wel ten koste van de tijd die het duurt om je vat te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:56:
[...]

Je kan mogelijk de setpoint rustig verhogen zodat hij op lager vermogen opstijgt? Je kan Silent mode proberen, maar weet niet of dat effect heeft op SWW. Gaat wel ten koste van de tijd die het duurt om je vat te verwarmen.
Lager setpoint dan 40 is helaas niet mogenlijk voor sww.
Nu doet die 300 liter verwarmen in 1,5 uur. Daar mag die van mij ook wel 2,5 uur over doen.

Mijn huis is zo goed geisoleerd, daar merk ik vrij weinig van...
Dan toch maar eens met die silent mode spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mortel op 25-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@Mortel, hoe start de SWW-run? Als ik het vat laat opwarmen getriggered door de timer, gaat 'ie rustig met 35Hz draaien. Met force DHW gaat dit met >60Hz en gebruik ik daarom vrijwel nooit. Ik heb wel een all-in-one split, dus wellicht dat dat nog wat uitmaakt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hier gaat de SWW run ook best "hard".
Setpoint staat gewoon op 47 graden en ik heb SWW toegestaan in de middag. Hij begint dan met ca 1kW opgenomen vermogen en stijgt dan gestaag naar (meer dan) 1.5kW.
Wat mij betreft mag het ook wel fors rustiger, temeer omdat de buitenunit (split) best veel geluid maakt tijdens die run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po_XgbeAyT32WrsKwDOoolc-oa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vQwzwKx38zYDFzYWuxhGR4N.png?f=fotoalbum_large

Hier staat overigens Silent op stand 1.

EDIT: hier de sww settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvBVuXcneVJZ2eiKZK_7hPPncEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64nxmilZ0hWZN3mg5tr5mDuS.png?f=fotoalbum_large
(sterlilisatie :X staat overigens elders gewoon uit)

[ Voor 23% gewijzigd door sjimmie op 25-11-2020 15:14 . Reden: SWW settings ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
timovd schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:02:
@Mortel, hoe start de SWW-run? Als ik het vat laat opwarmen getriggered door de timer, gaat 'ie rustig met 35Hz draaien. Met force DHW gaat dit met >60Hz en gebruik ik daarom vrijwel nooit. Ik heb wel een all-in-one split, dus wellicht dat dat nog wat uitmaakt.
De start wordt inderdaad ook getriggerd door een timer. WP schiet vervolgens direct hoog aantal Hz in. Force staat uit.

Bijzonder dat het bij jou wel rustig aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb nu de bovengenoemde "Opwarmtijd tank (max)" op 480 gezet en de "Schakel differentiatie tank" op -2.
Morgen weer een run.
Als iemand anders eens kijkt wat de Silent (bv op 3) verschilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:06:
Hier gaat de SWW run ook best "hard".
Setpoint staat gewoon op 47 graden en ik heb SWW toegestaan in de middag. Hij begint dan met ca 1kW opgenomen vermogen en stijgt dan gestaag naar (meer dan) 1.5kW.
Wat mij betreft mag het ook wel fors rustiger, temeer omdat de buitenunit (split) best veel geluid maakt tijdens die run.
[Afbeelding]

Hier staat overigens Silent op stand 1.

EDIT: hier de sww settings:
[Afbeelding]
(sterlilisatie :X staat overigens elders gewoon uit)
Bij mij staat er een setting 'Floor operation time (max)'. Wat doet die precies?
Bij jou staat er werkingstijd verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTIQ2hQHzhVVKxP8nijwHKtIfzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEwCt89dfQQnAmgJHEvW2JCT.png?f=fotoalbum_large

Ik zet hem morgen wel op silent mode 3.

Edit:
ik zie het al. Dat is al je verwarmen en SWW tegelijk aan zet. Dat doe ik nooit. Als ik SWW doe staat er bij mij enkel het 'Kraantje'.

[ Voor 5% gewijzigd door Mortel op 25-11-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Mortel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:20:
[...]

Bij mij staat er een setting 'Floor operation time (max)'. Wat doet die precies?
Bij jou staat er werkingstijd verwarmen.

[Afbeelding]

Je bedoelt Room ipv Floor. Bij mij heet die "Werkingstijd Verwarmen".
Ik vermoed dat die samen met degene ernaast de tijd-verhouding regelt tussen gewoon verwarmen (CV) en warmwater opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjeDTOOBYPMnh34xk2Udzw7y4HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ6mOdZ3ohcz554gIC01RRWg.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand toevallig wat de Max flow waardes hier vertegenwoordigen?
Standaard blijkbaar 0x96, hij kan hoger en lager. Is een lagere waarde ook gewoon een lagere max pompsnelheid of zijn deze cijfers anders bedoeld?
Wegens ruis in de leidingen van een paar oude radiatoren (die nog even niet weggaan) willen we voorlopig de pompsnelheid laag houden. Dat heb ik nu wel bereikt door een hoge delta-T in te stellen maar ik denk dat deze instelling er vooral voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:47:
[Afbeelding]
Weet iemand toevallig wat de Max flow waardes hier vertegenwoordigen?
Standaard blijkbaar 0x96, hij kan hoger en lager. Is een lagere waarde ook gewoon een lagere max pompsnelheid of zijn deze cijfers anders bedoeld?
Wegens ruis in de leidingen van een paar oude radiatoren (die nog even niet weggaan) willen we voorlopig de pompsnelheid laag houden. Dat heb ik nu wel bereikt door een hoge delta-T in te stellen maar ik denk dat deze instelling er vooral voor bedoeld is.
Als je hem rechts op "on" zet kun je met de code inderdaad de max pompsnelheid limiteren.
Daarna wel terug op off zetten alvorens het menu te verlaten.
Dit is inderdaad alleen de max, hij kan altijd lager dan dit.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

:? blijkbaar gaf mijn temperatuursensor de verkeerde waarde in de woonkamer....
Hoe dan?

Nou, we hebben een hoekwoning. Echter aan de zijde grenzend aan de buurman, daar had ik op 1,5m hoogte de sensor opgehangen. Ongeveer 10cm vanaf de muur, 4 meter vanaf de buitenmuur. Maar waar ik niet aan had gedacht is dat de buurman 0,0 zijn woning verwarmd * ! OFwel vanaf die muur krijg ik een wat lagere waarde door 'kou' afzet.

Nu maar de sensor verplaats naar de andere kant (even als test). De reden dat ik hier ook achter kwam is dat de panasonic 22 graden aangaf en de sensor (DH) <=20,5

Nu geeft hij 21,3 aan - wat ook redelijk overeenkomt mat de meting die ik doe met een cheap infrarood thermometer.

Hierom stond vandaag de WP ook redelijk door te stampen omdat ik hem forceerde naar de 21 setpoint te gaan >:)

Nu nog even kijken hoe ik de Wemos netjes wegwerk en waar ik hem definitief ga plaatsen (als iemand tips heeft qua wegwerken, casing oid?)
* de buurman heeft 5 jaar terug tijdens de bouw de woning casco gekocht, zou er intrekken maar tot op heden niet ... er ligt ondertussen wel een dekvloer, wanden gestuukt & de achtertuin is half gedaan en toevallig is 5 weken terug een elektricien geweest die wat draden enzo geplaatst heeft (en dat was het). Ondertussen heb ik hem het laatste jaar maar 4x gezien en 3x iemand anders (vloer, elektricien, stucadoor) en dat was het wel... :? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 25-11-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
alaintje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:49:
[...]

Als je hem rechts op "on" zet kun je met de code inderdaad de max pompsnelheid limiteren.
Daarna wel terug op off zetten alvorens het menu te verlaten.
Dit is inderdaad alleen de max, hij kan altijd lager dan dit.
Oke, dat met die Werking UIT/AAN zetten is vaag maar dat snap ik dan nog.
Maar 0x96, dat zou dan decimaal gewoon 150 zijn, waar staat dat voor? Toeren, vermogen, liter/mn?
Ik kan bv wel tijdens bedrijf zien wat de snelheid enzo is, maar hoe verhoudt zich dat evt tot deze waarde?

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 25-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:58:
[...]

Maar 0x96, dat zou dan decimaal gewoon 150 zijn, waar staat dat voor? Toeren, vermogen, liter/mn?
0x96 > l/min zegt het in ieder geval niet, want dat hangt van je buizenstelsel af in je woning wat hij kan bereiken. waar de waarde echter wel voor staat, geen idee .... het heeft IETS met de pomp/debiet te maken ;-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Weer een bezitter van een panasonic monoblock hier! Vanochtend een mooie 9kW J-series binnen gekregen via RJtec (levertijd ~2 weken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGlJOK0RRvvvoPlV0lxWFKzY-9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZTan9tgq5YCFs89DIQsp5cp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
[...]

Ik kan bv wel tijdens bedrijf zien wat de snelheid enzo is, maar hoe verhoudt zich dat evt tot deze waarde?
Die hexa waardes zullen wel een tabel voor de pomp zijn om adhv de weerstand de flow te limiteren.
Als je hem op on zet kom je vanzelf op de goede waarde uit.
Mijn 5H haalde hier vrolijk 39 liter :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Pump duty. Hij draait dan op 150/150e. De flow wordt dan gemeten op je systeem. Heb je een groot systeem met weinig beperkingen kun je lager draaien, heb je veel restricties moet je dichter richting die 150 gaan.

Hou er rekening mee dat de minimale flow 7 liter per minuut is. Dus zorg dat je daar (ruim) boven blijft.

Flow * deltaT * 4.2kJ = het vermogen wat je kan afgeeft in de woning.

Hoe hoger de pump duty, hoe meer vermogen je vraagt, dus als je rond de 10 tot 15 liter per minuut zit, zit je prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:36:
[...]
dus als je rond de 10 tot 15 liter per minuut zit, zit je prima.
10-15 zei je? Hmm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KOXZde1dsa-gF4KngrHfAoypRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/druBPs4STehjP1TTVvphujta.png?f=fotoalbum_large
Dan zit ik dus goed. :D
Dit is dan geregeld op basis van de instelde dT waarbij de WP zelf debiet regelt.
Dus nu eens zoeken welke 0x-waarde dan daarbij hoort zodat hij daar ook op beperkt wordt om eventuele gekke pieken (is ruis in de leidingen) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:03:
[...]

10-15 zei je? Hmm...
[Afbeelding]
Dan zit ik dus goed. :D
Dit is dan geregeld op basis van de instelde dT waarbij de WP zelf debiet regelt.
Dus nu eens zoeken welke 0x-waarde dan daarbij hoort zodat hij daar ook op beperkt wordt om eventuele gekke pieken (is ruis in de leidingen) te voorkomen.
Het is een beetje balans zoeken tussen snelheid, deltaT, watertemperatuur en geluid. Je kunt als je dat wil super optimaliseren, maar dat gaat vrij ver. Zie Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Zolang je voldoende flow hebt voor je vermogen, geen ruis in de leidingen en dat bij een acceptabel verbruik van de pomp zit je prima.

De flow beperken doe je ook met name voor het voorkomen van ruis in de leidingen. Optimaliseren is voor de nerds... B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Helhond schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:24:
[...]

Kijk wel uit bij mij draaide hij op 3 en kreeg ik defrosts bij een buitentemp van 8 graden er gaat dan gewoon niet voldoende lucht door de verdamper waardoor hij aanvriest.
Van dat extra verbruik word je niet vrolijk...

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vandaag voor het eerst een defrost ontdekt in mijn grafieken, de backup power trok gedurende 8 minuten ineens 2,9kW (buitentemperatuur 4-5c) en het debiet ging van 900l/hr naar 1200l/hr.

Nu begreep ik altijd dat een defrost gebruik maakte van de warmte uit je huis of is het normaal dat het backup element wordt ingeschakeld bij een defrost?

Tr was 24,6c, wellicht dat dit ermee te maken heeft?

Betreft de pana MDC06G3E5.

Update, denk dat ik het antwoord al gevonden heb :+
pleio65 schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:12:
[...]

Klopt. WP haalt voor defrost bij Tr>28 warmte uit het cv-systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 25-11-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
Wolly schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:54:
Vandaag voor het eerst een defrost ontdekt in mijn grafieken, de backup power trok gedurende 8 minuten ineens 2,9kW (buitentemperatuur 4-5c) en het debiet ging van 900l/hr naar 1200l/hr.

Nu begreep ik altijd dat een defrost gebruik maakte van de warmte uit je huis of is het normaal dat het backup element wordt ingeschakeld bij een defrost?

[...]
Moet je even kijken in dit topic.
Ik geloof dat een tr van 28< er voor zorgt dat het element bijschakelt.
Ah shit net je edit niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

[...]
Bij mij is de Tr eigenlijk tot nu toe altijd lager dan 27, dus altijd backup heater bij defrosts. Spin off van de lage Ta die ik kan halen met alleen VV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iBE8HZgYH0CnvbalFEPrKNhRP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFbt3k4aOTeIjABDyXhq8TuY.jpg?f=fotoalbum_large

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

[...]
Wees voorbereid, 4500 watt komt ook voor.

1 PVoutput . Dongen NB

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zal eens de heater voorzien van een kWh meter. Maar zover ik op de fase 3 lijn zie geen defrostst tot nu toe. Staat dan ook op de garage ipv tuin. Kan ook wat schelen

• t.oswald
Crazy- schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:54:
Zal eens de heater voorzien van een kWh meter. Maar zover ik op de fase 3 lijn zie geen defrostst tot nu toe. Staat dan ook op de garage ipv tuin. Kan ook wat schelen
De urenteller van de pana klopt volgens mij weer wel. Er gaan ongeveer 6 defrosts uit een uur heater. Telt wel met hele uren. Dit is bij mij het verloop, er zit wat verbruik van andere bronnen in het totaal, ongeveer 600 W.
Dit jaar nog geen defrosts gehad hier in ZH west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zalexr7LPH182YEkgK8nqQAWA2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fQx8Iz1iG9lSdkHovdPhPmUm.png?f=fotoalbum_large

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

t.oswald schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:53:
[...]

De urenteller van de pana klopt volgens mij weer wel. Er gaan ongeveer 6 defrosts uit een uur heater. Telt wel met hele uren. Dit is bij mij het verloop, er zit wat verbruik van andere bronnen in het totaal, ongeveer 600 W.
Dit jaar nog geen defrosts gehad hier in ZH west.

[Afbeelding]
Stom, niet aan gedacht daar te kijken; Heishamon:

TOP26 Defrosting_State 0 Disabled
TOP76 Heating_Mode 0 Comp. Curve
TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 20 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp 0 °C

ik zie geen separate uren voor de heater?

• Ep Woody
Crazy- schreef op donderdag 26 november 2020 @ 08:57:
[...]

Stom, niet aan gedacht daar te kijken; Heishamon:

TOP76 Heating_Mode 0 Comp. Curve
TOP77 Heating_Off_Outdoor_Temp 20 °C
TOP78 Heater_On_Outdoor_Temp 0 °C

ik zie geen separate uren voor de heater?
Is dat niet: TOP90 sdc/Room_Heater_Operations_Hours Electric heater operating time for Room (Hour)?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:05:
[...]

Is dat niet: TOP90 sdc/Room_Heater_Operations_Hours Electric heater operating time for Room (Hour)?
ah conform je omschrijving, inderdaad. nou 0 uur :)

wat mij wel opviel:

klopt het dat deze disabled is?

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 26-11-2020 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:37
Kan je geen notificatie toevoegen voor Defrosting_State?
Crazy- schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:08:
[...]

Deze gaat volgens mij naar Enabled als de WP in defrost gaat

[ Voor 69% gewijzigd door MarFan op 26-11-2020 09:25 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:08:
[...]

ah conform je omschrijving, inderdaad. nou 0 uur :)

wat mij wel opviel:

Dat is de actuele status van de defrost. Oftewel, als hij aan het defrosten is gaat hij op 1, Enabled.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:45:
[...]

Dat is de actuele status van de defrost. Oftewel, als hij aan het defrosten is gaat hij op 1, Enabled.
Ah helder, oke! nou tot nu toe 0 uren. dus dat gaan we afwachten, thanks

• sjimmie
Mortel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:20:
[...]
Hier is net de sww run van vandaag geweest waarvoor ik de tijd had verlengd. Die aanpassing maakte geen verschil. Ik ben nu dus benieuwd of instellen van silent mode 3 wel wat uitmaakt.

• Mortel
sjimmie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:22:
[...]

Hier is net de sww run van vandaag geweest waarvoor ik de tijd had verlengd. Die aanpassing maakte geen verschil. Ik ben nu dus benieuwd of instellen van silent mode 3 wel wat uitmaakt.
Bij mij wel verschil lijkt het. Van 104 naar 73 Hz.

• Ep Woody
Mortel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:21:
[...]

Dat is niet helemaal wat je verwacht bij Silent mode 3. Dan verwacht je een veel lagere compressor frequentie.

• sjimmie
Mortel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:21:
[...]

Oke, ik heb hier de silent timer aangepast zodat hij morgen net vóór de SWW run naar 3 gaat en daarna weer terug naar 1.
Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:42:
[...]

Dat is niet helemaal wat je verwacht bij Silent mode 3. Dan verwacht je een veel lagere compressor frequentie.
SWW opwarmen gedraagt zich anders dan CV opwarmen. ik denk daarom ook dat de compressor freq wel lager wordt maar niet zo laag als jij had verwacht?

[ Voor 28% gewijzigd door sjimmie op 26-11-2020 15:41 ]

• Ep Woody
sjimmie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:34:
[...]

Oke, ik heb hier de silent timer aangepast zodat hij morgen net vóór de SWW run naar 3 gaat en daarna weer terug naar 1.

[...]

SWW opwarmen gedraagt zich anders dan CV opwarmen. ik denk daarom ook dat de compressor freq wel lager wordt maar niet zo laag als jij had verwacht?
Wat je nog kan proberen is hem tijdens het maken van SWW omlaag zet, dan moet hij terugmoduleren naar een lagere snelheid. Dan kun je beter het effect zien, dan verschillende dagen, met verschillende watertemperaturen met elkaar te vergelijken.

• sjimmie
Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:45:
[...]

Wat je nog kan proberen is hem tijdens het maken van SWW omlaag zet, dan moet hij terugmoduleren naar een lagere snelheid. Dan kun je beter het effect zien, dan verschillende dagen, met verschillende watertemperaturen met elkaar te vergelijken.
Euhm, dat bereik ik toch met "net vóór de SWW run naar 3 gaat en daarna weer terug naar 1" of bedoel jij een andere methode? Ik kan dan gewoon morgen vergelijken met vandaag of gisteren. (ik weet niet of het handig is om het echt tijdens de run te veranderen)

• Ep Woody
sjimmie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:07:
[...]

Euhm, dat bereik ik toch met "net vóór de SWW run naar 3 gaat en daarna weer terug naar 1" of bedoel jij een andere methode? Ik kan dan gewoon morgen vergelijken met vandaag of gisteren. (ik weet niet of het handig is om het echt tijdens de run te veranderen)
Gewoon tijdens de run beginnen op 0 en dan tijdens de run op 3 zetten. Dan kun je echt het verschil zien. Vergelijken met verschillende dagen is geen exacte vergelijking.

• sjimmie
Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:49:
[...]

Gewoon tijdens de run beginnen op 0 en dan tijdens de run op 3 zetten. Dan kun je echt het verschil zien. Vergelijken met verschillende dagen is geen exacte vergelijking.
Ik snap wat je bedoelt.
Als ik de afgelopen 5 dagen de sww run vergelijk dan zijn die zeeeer vergelijkbaar. Dezelfde starttijd, in dezelfde tijdsverloop naar hetzelfde max vermogen, en ze duren nagenoeg evenlang.
Als ik het met de hand tijdens de run moet doen, loop ik het risico de run te missen want ik zit er niet altijd bovenop. Dus neem ik de minimale verschillen voor lief omwille van het gemak dat ik er niet per se op het juiste moment bij hoef te zijn. (ben namelijk ook gewoon nog aan het werk enzo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
Ep Woody schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:49:
[...]

Done that. @sjimmie
Begin temp 41, eind temp 19. Sloeg ergens aan bij 26 graden. Maar dat ging allemaal vrij snel. Moet eigenlijk bij 34 aangaan, maar goed....

Sww met silent modus:

0 = 104 Hz
1 = 94
2 = 84
3 = 74

[ Voor 16% gewijzigd door Mortel op 26-11-2020 22:06 ]

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 15:35
Ik heb een warmtepomp aangeschaft! Wij hebben een oude boerderij (bijna) helemaal gerenoveerd en geïsoleerd. Naast houtkachels hebben we dus een warmtepomp aangeschaft en wel de T-CAP WH-MXC12H9E8.
Ik heb een paar vragen en ik hoop dat iemand me daar mee kan helpen:

Ik wil de warmtepomp een meter of 25 van het huis af zetten en een grondbuis er naartoe graven met een 5 aderige stroomkabel er naast. Maar hoe doe ik dat met de kabels voor de bediening voor de 3-weg klep enzo? Is daar een soort standaard kabelboom voor? Of kan dat ook draadloos?

In het boekje van Panasonic staat iets vermeld over sensors die door Panasonic moeten zijn goedgekeurd. Nu heb ik gekeken naar een boiler van Panasonic, maar die is me wat aan de dure kant. Nu wil ik ook een zonneboiler plaatsen voor warm water, en met die combi zit je voor de boiler op ongeveer 3000 euro....
Zijn de benodigde sensors ook los te krijgen? Of weet iemand welke sensors van een ander merk te gebruiken zijn?

En dan zit ik met een wat complexere vraag:
Mijn woning bestaat uit 3 zones. 1 van die zones is onderverdeeld in groepen vloerverwarming voor het halve huis (1 grote ruimte) 1 zone doet de slaapkamers en 1 zone de badkamer en toilet.
Nu wil ik eigenlijk de 3 zones dicht bij het buffervat gaan openen en sluiten, en denk aan iets van Honeywell Evohome of Tado ofzo om dat aan te sturen.
Iemand ervaring met een opzet zoals dat? En zo ja, hoe stuur je dan de warmtepomp en de waterpomp?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:23
supertheiz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:24:
Ik heb een warmtepomp aangeschaft! Wij hebben een oude boerderij (bijna) helemaal gerenoveerd en geïsoleerd. Naast houtkachels hebben we dus een warmtepomp aangeschaft en wel de T-CAP WH-MXC12H9E8.

Ik wil de warmtepomp een meter of 25 van het huis af zetten en een grondbuis er naartoe graven met een 5 aderige stroomkabel er naast. Maar hoe doe ik dat met de kabels voor de bediening voor de 3-weg klep enzo? Is daar een soort standaard kabelboom voor? Of kan dat ook draadloos?

In het boekje van Panasonic staat iets vermeld over sensors die door Panasonic moeten zijn goedgekeurd. Nu heb ik gekeken naar een boiler van Panasonic, maar die is me wat aan de dure kant. Nu wil ik ook een zonneboiler plaatsen voor warm water, en met die combi zit je voor de boiler op ongeveer 3000 euro....
Zijn de benodigde sensors ook los te krijgen? Of weet iemand welke sensors van een ander merk te gebruiken zijn?

Mijn woning bestaat uit 3 zones. 1 van die zones is onderverdeeld in groepen vloerverwarming voor het halve huis (1 grote ruimte) 1 zone doet de slaapkamers en 1 zone de badkamer en toilet.
Nu wil ik eigenlijk de 3 zones dicht bij het buffervat gaan openen en sluiten, en denk aan iets van Honeywell Evohome of Tado ofzo om dat aan te sturen.
Iemand ervaring met een opzet zoals dat? En zo ja, hoe stuur je dan de warmtepomp en de waterpomp?

Alvast dank!
Zonneboiler = uitbreidingsprint met sensor in de zonneboiler (op dak) en sensor in de SWW tank.
Zonne verwarming kan ook via de uitbreidingsprint. Maximaal is dan wel 2 zone's

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

• supertheiz
BazemanKM schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:28:
[...]

Zonneboiler = uitbreidingsprint met sensor in de zonneboiler (op dak) en sensor in de SWW tank.
Zonne verwarming kan ook via de uitbreidingsprint. Maximaal is dan wel 2 zone's
Thanks!
Wat voor uitbreidingsprint is dat voor de zonneboiler en SWW tank?
En ik denk dat ik 3 zones nodig heb:
Zone 1: De voormalige deel met woonkeuken en woonkamer > Hier staat een grote houtkachel die meestal de boel warm kan houden. Als die aan staat wil ik de warmtepomp voor deze zone uitzetten.
Zone 2: Slaapkamers. We houden allemaal van een koude kamer, dus deze zal eigenlijk altijd uit staan.
Zone 3: Gang + Badkamer en toilet. Deze moet eigenlijk al snel wel worden verwarmd en hier is eigenlijk het buffervat ook vooral voor bedacht.
Nu kan ik zone 1 en 2 samenvoegen, maar weet niet of dat echt handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
supertheiz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:24:

Alvast dank!
Toevallig heb ik net vandaag mijn MXC12 in gebruik gesteld in een oude bakkerij die bijna geheel geïsoleerd is, dus ik weet er iets van.

Alle Panasonic monoblocs, dus ook de MXC12 ondersteunen 1 zone en 1 warmwatertank. Voor de ondersteuning van een buffervat, zonnecollector, zwembad en meer zones heb je de CZ-NS4P uitbreidingsprint nodig. Zowel voor de warmwatertank als voor het buffervat en eventueel buiten- en ruimtetemperatuursensors ben je aangewezen op die van Panasonic. Aan de hoofdprint en uitbreidingsprint sluit je alle sensors en de bedieningseenheid aan met 2-aderige kabels, maar dat mogen ook aderparen in cat5 netwerkkabels zijn. Tweeweg-, drieweg- en mengkleppen, pompen en het elektrisch element in de warmwatertank worden vanuit de warmtepomp met 230V via 2- of 3-aderige kabels aangestuurd. Alleen monitoring of bediening middels internet kan wifi gebruiken. Bij ingewikkelde installaties kan het aantal kabels of aders flink oplopen. Maar in plaats van een bos tweelingsnoeren kun je ook meeraderige stuurstroomkabels gebruiken. Aansluiting aan de meterkast moet met twee vijfaderige kabels op twee 3-fase groepen. Ik zou alles, zowel geïsoleerde waterleidingen als kabels in mantelpijp in één stevige rioolpijp van 160mm leggen.

In de Aquarea Planning and Installation Guide staat als Example 7 een installatie die vergelijkbaar is met wat jij zoekt:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Let op de groene lijntjes: allemaal sensor- en stuurkabels :)

Voor Panasonic uitbreidingsprint en sensors en ook voor fatsoenlijke en betaalbare warmwatertanks ben je bij rjtec in Augsburg het goedkoopst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mortel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:03:
[...]

Done that. @sjimmie
Begin temp 41, eind temp 19. Sloeg ergens aan bij 26 graden. Maar dat ging allemaal vrij snel. Moet eigenlijk bij 34 aangaan, maar goed....

Sww met silent modus:

0 = 104 Hz
1 = 94
2 = 84
3 = 74
Dat zijn allemaal best heftige runs... Gaat de ventilator ook langzamer draaien in quiet mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mijn ervaring met SWW runs is dat het gebruikte vermogen die niet te beinvloeden is.
Niet met de instelling voor maximale duur of anderszins.

Blijkbaar heeft Panasonic bepaald dat SWW verwarmen met maximum vermogen in een zo kort mogelijke tijd de meest efficiente manier is. De doeltemperatuur van SWW is normaal natuurlijk al snel >50 graden en om dat te bereiken zal je wat extra vermogen moeten toepassen t.o.v. reguliere verwarming van water tot ~30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Mr_Big schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:04:
Mijn ervaring met SWW runs is dat het gebruikte vermogen die niet te beinvloeden is.
Niet met de instelling voor maximale duur of anderszins.

Blijkbaar heeft Panasonic bepaald dat SWW verwarmen met maximum vermogen in een zo kort mogelijke tijd de meest efficiente manier is. De doeltemperatuur van SWW is normaal natuurlijk al snel >50 graden en om dat te bereiken zal je wat extra vermogen moeten toepassen t.o.v. reguliere verwarming van water tot ~30 graden.
Eerlijk gezegd ; nog logisch ook 🤔
Ik twijfel er aan om de WP ook te gebruiken om mijn vat te verwarmen .... ben er nog niet over uit (400 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:17:
[...]

Toevallig heb ik net vandaag mijn MXC12 in gebruik gesteld in een oude bakkerij die bijna geheel geïsoleerd is, dus ik weet er iets van.

AVoor de ondersteuning van een buffervat, zonnecollector, zwembad en meer zones heb je de CZ-NS4P uitbreidingsprint nodig. Zowel voor de warmwatertank als voor het buffervat en eventueel buiten- en ruimtetemperatuursensors ben je aangewezen op die van Panasonic.
Thanks!
Maar als ik bijvoorbeeld Tado aanschaf, dan kan ik daarmee ook de zones aansturen toch? De vraag is dan wat handiger is: De Panasonic uitbreiding, of de Tado gebruiken.
Tado heeft het voordeel dat je ook de kamers nog apart kan gaan sturen binnen de zones.
De Panasonic kaart heb je waarschijnlijk aan de andere kant toch nodig voor je Zonnecollector...

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:56:
[...]

Eerlijk gezegd ; nog logisch ook 🤔
Ik twijfel er aan om de WP ook te gebruiken om mijn vat te verwarmen .... ben er nog niet over uit (400 liter)
Je kan er ook voor kiezen om het als tweede zone te doen. Dan heb je zelf meer controle over de manier van verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
supertheiz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:58:
[...]

Thanks!
Maar als ik bijvoorbeeld Tado aanschaf, dan kan ik daarmee ook de zones aansturen toch? De vraag is dan wat handiger is: De Panasonic uitbreiding, of de Tado gebruiken.
Tado heeft het voordeel dat je ook de kamers nog apart kan gaan sturen binnen de zones.
De Panasonic kaart heb je waarschijnlijk aan de andere kant toch nodig voor je Zonnecollector...

ik zou beginnen met een schema te maken, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker (ook voor ons) en dan kom je de knelpunten vanzelf tegen.
Waarom wil je een zonneboiler? financieel is het doorgaans in nederland niet de handigste beslissing die je kan nemen. Ik heb dat geld hier ipv in een zonneboiler in extra pv en een op surplus gestuurd element zitten.
qua techniek simpeler en geen gezeur met glycol etc. en dus financieel rendabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
twain4me schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:50:
[...]
Waarom wil je een zonneboiler? financieel is het doorgaans in nederland niet de handigste beslissing die je kan nemen. Ik heb dat geld hier ipv in een zonneboiler in extra pv en een op surplus gestuurd element zitten.
qua techniek simpeler en geen gezeur met glycol etc. en dus financieel rendabeler.
Ik ga even mijn zak chips pakken... altijd leuk de discussie tussen voor- en tegenstanders van zonneboiler 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MarFan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:52:
[...]

Ik ga even mijn zak chips pakken... altijd leuk de discussie tussen voor- en tegenstanders van zonneboiler 8)
Dan ben je aan het verkeerd adres, ik ben een voorstander van zonnecollectoren, alleen is het toepassings gebied meer niche dan die markt wil toegeven. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
twain4me schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:54:
[...]
Dan ben je aan het verkeerd adres, ik ben een voorstander van zonnecollectoren, alleen is het toepassings gebied meer niche dan die markt wil toegeven. ;)
Marfan ruimt zijn zak chips weer op... jammer ;)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

MarFan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:58:
[...]

Marfan ruimt zijn zak chips weer op... jammer ;)
Maar goed ook, in dit topic lusten we alleen popcorn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:46:
[...]

Dat zijn allemaal best heftige runs... Gaat de ventilator ook langzamer draaien in quiet mode?
Hier nu de SWW run tijdens Silent mode 3, zelfde hoeveelheid herrie buiten en zelfde verloop in vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
twain4me schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:54:
[...]

Een zonneboiler voorkomt dat het dak heet wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
supertheiz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:58:
[...]

Thanks!

Je kunt ook de grens tussen warmtepomp en zoneregeling bij het buffervat leggen. Dan heb je de uitbreidingsprint nodig voor de regeling van het buffervat. De warmtepomp doet dan niks als er geen warmtevraag is of als de warmte ergens anders vandaan komt. Je kunt de (minimale) buffertemperatuur weersafhankelijk regelen. Je hebt dan maar twee kabeltjes tussen huis en warmtepomp nodig: voor de buffersensor en voor de remote. Plus natuurlijk nog twee dikke 3-fase kabels.

Het prijsverschil zit hem niet in de kabels, maar in de noodzakelijke regelventielen en pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Ep Woody schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:46:
[...]

Dat weet ik niet. Dat ding staat zo hoog op het dak, dat kan ik niet zien.
Vanavond ga ik proberen dat ding voor de gek te houden.

Zodra mijn vrouw gaat douchen zet ik de SWW SP op 47.
De WP zal dan SWW gaan opwarmen op 50hz, dit heb ik gisteren laat nog getest.

Aangezien de SWW temp gaat dalen gaat die nooit de 47 halen.
Een uurtje later zet ik het SP SWW weer op 40.

Nu ben ik beniewd of de WP dan wel de hele run 50Hz blijft daarien.
Daarna komt de volgende stap. Kijken of dat valt te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Zo, alle radiatoren op zolder zijn aangesloten. Ta heb ik laten zakken van 38 naar 36 graden. Direct alle nieuwe radiatoren met voetventielen voorzien. Nu nog 5 bestaande radiatoren zonder voetventielen te gaan. Dan kan ik daarna fatsoenlijk waterzijdig inregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 27-11-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:33
Mortel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:03:
[...]

Done that. @sjimmie

Sww met silent modus:

0 = 104 Hz
1 = 94
2 = 84
3 = 74
Ik weet niet wat gangbare frequenties zijn, de drie frequenties lijken mij nogal hoog. Volgens mij draait hier een sww run op max 38Hz in de normale modus. Zal morgen middag kijken hoeveel precies.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supertheiz
twain4me schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:50:
[...]

ik zou beginnen met een schema te maken, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker (ook voor ons) en dan kom je de knelpunten vanzelf tegen.
Doe ik, goede tip.

MBT de zonneboiler
- Met de subsidie erbij heb ik een zonneboiler voor minder geld als een losse boiler (ongeveer gratis).
- Ik heb de ruimte voor zowel panelen voor stroom als voor water.
- Rendement voor warm water is veel hoger met een zonneboiler, zeker als het alternatief is om je 12KW warmtepomp aan te zwengelen voor een douchebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
FransvWoerkom schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:26:
[...]

Je kunt ook de grens tussen warmtepomp en zoneregeling bij het buffervat leggen. Dan heb je de uitbreidingsprint nodig voor de regeling van het buffervat. De warmtepomp doet dan niks als er geen warmtevraag is of als de warmte ergens anders vandaan komt. Je kunt de (minimale) buffertemperatuur weersafhankelijk regelen. Je hebt dan maar twee kabeltjes tussen huis en warmtepomp nodig: voor de buffersensor en voor de remote. Plus natuurlijk nog twee dikke 3-fase kabels.

Het prijsverschil zit hem niet in de kabels, maar in de noodzakelijke regelventielen en pompen.
Klinkt logisch, dank!

=edit=
Prijs zit ook in de grondbuis ben ik achter. Tussen de 40 en 90 euro per m/1.
Ofwel tussen de 1000 en 2250 euro voor alleen zo'n stomme mantelbuis.

[ Voor 9% gewijzigd door supertheiz op 27-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De meeste hier weten nog wel hoe ik aan het stoeien was met de warmtepomp toen ik hem net aangesloten had. Te lage Ta, de RC als thermostaat die veel te grof is en te warm stookt, en een niet geoptimaliseerde compressor. Zie hier in een grafiek precies het verschil en dat is echt gigantisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0CwptOFvXi-YiwTfHltgaaovUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GHMKZVeYJnHTpMSMcGugsOvV.jpg?f=user_large

Dit is uit mijn niet publieke dashboard.
- Geel + blauw is mijn totale elektra dagverbruik
- Geel is deel van de PV
- Blauw is deel uit het net
- Zwart is deel WP
- Grijs is deel WPB

Dat is dus wat er gebeurd als je een WP niet fatsoenlijk inregelt. En dan heb ik nog niet waterzijdig ingeregeld :)

Pagina: 1 ... 92 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.