Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.329 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:33
CurlyMo schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:35:
[...]

Ik twijfel of dat wel zinvol is. Het warmteverlies van je binnenruimte zal best netjes aan de buitentemperatuur relateren. Uiteindelijk is die binnentemperatuur wat telt. Niet de buitentemperatuur. Ik heb nu dus zelf geprogrammeerd dat hij 's nachts één graad lager mag schakelen als overdag. Dat kan ook twee graden lager zijn, maar dan duurt het opwarmen weer zo lang.
Opzich volgt hij het opgegeven temperatuurprofiel en schakelt de thermostaat met een bandbreedte hieromheen van 0.3 graden boven en onder. De RAR werkt ook proportioneel met de delta tussen kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur.

Wat ik echter wil voorkomen is dat hij bij zeer lage temperaturen nog uitschakelt in de nacht omdat het compenseren in de ochtend dan direct een defrost mania veroorzaakt als hij twee uur lang 5kW het huis in wil pompen. Bij 5 graden is het warmteverlies groter dan het minimumvermogen, dus kan hij stabiel door blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Opzich zou ik die thermostaat ook onder de 5 graden laten draaien. Puur om te voorkomen dat je door een tijdelijke piek qua warmte in huis een enorme overshoot krijgt. Allicht met een kleinere hysterese, of zelfs met een positieve hysterese. Dus uit bij +0.4 en aan bij +0.2 boven setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:46:
Opzich zou ik die thermostaat ook onder de 5 graden laten draaien. Puur om te voorkomen dat je door een tijdelijke piek qua warmte in huis een enorme overshoot krijgt. Allicht met een kleinere hysterese, of zelfs met een positieve hysterese. Dus uit bij +0.4 en aan bij +0.2 boven setpoint.
Het warmteverlies schat ik hier bij 5 graden buiten zo rond de 3kW. Dit terwijl je WP bij minimale frequentie dan 2.5kW doet. Dan heb ik dus liever niet dat hij uit gaat als de oven even een halfuur 1kW extra er in duwt.

Het moet eerst maar eens even goed koud gaan worden de komende tijd om te zien of dit in de praktijk wel/niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:57:
[...]

Het warmteverlies schat ik hier bij 5 graden buiten zo rond de 3kW. Dit terwijl je WP bij minimale frequentie dan 2.5kW doet. Dan heb ik dus liever niet dat hij uit gaat als de oven even een halfuur 1kW extra er in duwt.

Het moet eerst maar eens even goed koud gaan worden de komende tijd om te zien of dit in de praktijk wel/niet werkt.
Vandaar de optie om juist boven setpoint weer in te schakelen, dan hoef je niet in te halen, maar kun je rustig herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:32
drsyat schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:42:
Heeft iemand ervaring met eurokonus verbindingen?
https://www.heima24.de/ro...aubfitting-system-1-zoll/

Ziet er ideaal uit voor mensen zonder perstang, ik twijfel over de diameter van de "conus" die ziet er nogal klein uit op het plaatje, lijkt me zonde om 26x3 te leggen en vervolgens door 10mm gaatje te moeten pompen. Of valt het drukverschil ,omdat het maar zo'n klein stukje vernauwing is, wel mee?
Ik heb comisa koppelingen gebruikt en hier besteld. Je hebt alleen een heeele grote bahco nodig. Of ze gelijk waterdicht zijn moet ik nog testen.

https://www.verwarming-sh...8b52d75497bbc1b997cc75810

Deze 26/3 meerlagenbuis heb bij Dimeco.be besteld
https://www.dimeco.be/pro...-mm-oeg-silvertec-op-rol/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Om mijn pana met het zwartevogel Node-RED verhaal aanstuurbaar en uitleesbaar te maken, heb ik voor mijzelf een installateursaccount "moeten" maken. Wat een verademing is dat portal ten opzichte van het gewone eindgebruikers portal!
In plaats van dat ik nog vanalles via de unit zelf moet doen, kan ik nu gewoon alles online vanaf mijn laptop instellen.

Ik ben dus momenteel bezig om de unit puur op WAR met een stooklijn te regelen, en wellicht daarna nog aan/uit laten regelen met een thermostaat regeling (obv een esp32 en/of home assistant, via het Node-RED verhaal dus).

Wat mij in het installateurs portal opvalt is dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSPg8PBoqW4SN2Z3CnQpRpKW2EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prFsXX7VSWLs69j1fXossBYa.png?f=fotoalbum_large

En dan met name het onderste deel.
dT for Heating - snap ik.
Outdoor temp for heating off - snap ik.
Outdoor temp for heater on - snap ik

Maar daaronder vind ik ze wat vaag.

Heater on delay time - is dat degene die er telkens voor zorgt dat het hier een uur duurt voordat hij weer gaat verwarmen als hij was gestopt? Is er een goede reden om dat niet naar bv 10mn te verkorten?

Heater on dT of Target temp -
en
Heater off dT of Target temp -
Zorgen die twee er dan (icm de delay time) telkens voor dat hij na redelijk korte tijd stopt, terwijl ik een constante warmte had verwacht?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
sjimmie schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:17:
Om mijn pana met het zwartevogel Node-RED verhaal aanstuurbaar en uitleesbaar te maken, heb ik voor mijzelf een installateursaccount "moeten" maken. Wat een verademing is dat portal ten opzichte van het gewone eindgebruikers portal!
In plaats van dat ik nog vanalles via de unit zelf moet doen, kan ik nu gewoon alles online vanaf mijn laptop instellen.

Ik ben dus momenteel bezig om de unit puur op WAR met een stooklijn te regelen, en wellicht daarna nog aan/uit laten regelen met een thermostaat regeling (obv een esp32 en/of home assistant, via het Node-RED verhaal dus).

Wat mij in het installateurs portal opvalt is dit scherm:

[Afbeelding]

En dan met name het onderste deel.
dT for Heating - snap ik.
Outdoor temp for heating off - snap ik.
Outdoor temp for heater on - snap ik

Maar daaronder vind ik ze wat vaag.

Heater on delay time - is dat degene die er telkens voor zorgt dat het hier een uur duurt voordat hij weer gaat verwarmen als hij was gestopt? Is er een goede reden om dat niet naar bv 10mn te verkorten?

Heater on dT of Target temp -
en
Heater off dT of Target temp -
Zorgen die twee er dan (icm de delay time) telkens voor dat hij na redelijk korte tijd stopt, terwijl ik een constante warmte had verwacht?
Dit gaat denk ik niet over heating maar over de heater, dat elektrische ding...... Ergens bladzijde 101 van de handleiding? Als ik me vergis hoor ik het wel, ben meer een gebruiker dan een Tweaker.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:31:
[...]

Dit gaat denk ik niet over heating maar over de heater, dat elektrische ding...... Ergens bladzijde 101 van de handleiding? Als ik me vergis hoor ik het wel, ben meer een gebruiker dan een Tweaker.
Hmm, als het de elektrische backup heater is... Dan wil ik dit juist helemaal niet. Maar die backup heater mag bij mij pas inschakelen bij een buitentemperatuur van -20, dat is een hele andere setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:43:
[...]

Hmm, als het de elektrische backup heater is... Dan wil ik dit juist helemaal niet. Maar die backup heater mag bij mij pas inschakelen bij een buitentemperatuur van -20, dat is een hele andere setting.
Dit protocol is meen ik bedoeld om je niet in de kou te laten zitten. Beschrijft wanneer de heater gaat helpen als je targets gedurende langere tijd bij far niet gehaald worden anders dan bij een defrost.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
t.oswald schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:13:
[...]

Dit protocol is meen ik bedoeld om je niet in de kou te laten zitten. Beschrijft wanneer de heater gaat helpen als je targets gedurende langere tijd bij far niet gehaald worden anders dan bij een defrost.
Ja die snap ik, kan me alleen dus niet voorstellen dat die bovengenoemde parameters dáármee te maken hebben.

EDIT: oh wacht, wel als het dus inderdaad is in relatie tot de setting rechts erboven: Outdoor temp for heater on.

[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 23-11-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:48
drsyat schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:42:
Heeft iemand ervaring met eurokonus verbindingen?
https://www.heima24.de/ro...aubfitting-system-1-zoll/

Ziet er ideaal uit voor mensen zonder perstang, ik twijfel over de diameter van de "conus" die ziet er nogal klein uit op het plaatje, lijkt me zonde om 26x3 te leggen en vervolgens door 10mm gaatje te moeten pompen. Of valt het drukverschil ,omdat het maar zo'n klein stukje vernauwing is, wel mee?
Met euroconus wordt de verbinding bedoeld. Dus hoe de ene slang, buis, appendage, radiator aan de andere moet. Er wordt niets gezegd over de doorlaat of diameter van de buis. 1" of 3/4" euroconus is de diameter van de schroefdraad waarmee mannetje en vrouwtje van de verbinding aan elkaar zitten. Er zijn euroconus koppelingen met aan de andere kant gasdraad of knelringverbinding met diverse buismaten. Voor PE-RT zijn dat 14, 16, 18 en 20mm buitendiameter met 2mm wanddikte.

Het belangrijkste voordeel van de euroconus koppeling is dat hij losneembaar is en als een 2- of 3-delige koppeling niet meedraait. Voor meer definitieve verbindingen zijn er van Wavin ook nog de push-fit verbindingen van Wavin als Hep2o en smartFIX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
sjimmie schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:25:
[...]

Ja die snap ik, kan me alleen dus niet voorstellen dat die bovengenoemde parameters dáármee te maken hebben.

EDIT: oh wacht, wel als het dus inderdaad is in relatie tot de setting rechts erboven: Outdoor temp for heater on.
Panasonic is wat cryptisch:
- heating = warmtepomp
- heater = backup element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:43:
[...]

Het is een combinatie van factoren die bepaalt of de heater mee mag doen. Als het buiten kouder is dan xxx graden en de aanvoertemperatuur is langer dan xxx minuten meer dan 4 graden onder de setpoint dan gaat hij pas de heater aanzetten en die gaat weer uit als het op 2 graden onder setpoint zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
@Crazy- @Ep Woody @Heronimo Gisteren ging mijn booster functie aan, omdat mijn parameters nog niet proefondervindelijk goed staan :)

Een mooi voorbeeld dus hoe de verschillende scenario's uitwerken bij overeenkomstige omstandigheden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:06:
@Crazy- @Ep Woody @Heronimo Gisteren ging mijn booster functie aan, omdat mijn parameters nog niet proefondervindelijk goed staan :)

Een mooi voorbeeld dus hoe de verschillende scenario's uitwerken bij overeenkomstige omstandigheden.
Zie je dus gelijk dat de Panasonic in noodgevallen wel gebruik kan maken van de extra backup heater om zo meer dan 5 kW warmte te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:07:
[...]

Zie je dus gelijk dat de Panasonic in noodgevallen wel gebruik kan maken van de extra backup heater om zo meer dan 5 kW warmte te geven.
Volgens mij zijn dat nog steeds kleine meetfoutjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:08:
[...]

Volgens mij zijn dat nog steeds kleine meetfoutjes :)
Sorry, ik dacht dat je met de booster functie de backup heater bedoelde. Ik zat nog in het vorige onderwerp... Moet nog wakker worden denk ik... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:09:
[...]

Sorry, ik dacht dat je met de booster functie de backup heater bedoelde. Ik zat nog in het vorige onderwerp... Moet nog wakker worden denk ik... :O
Ik bedoelde inderdaad mijn 3 scenario's:
1. Geforceerd laag pruttelen
2. Compressor omhoog bij té langzaam opwarmen
3. Standaard Panasonic gedrag

Gisteren is 2 in werking getreden gezien mijn < 8 graden parameter. Die is nu verplaatst naar < 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik heb mijn huidige Intergas cv-ketel vrij grondig aangepast qua settings, alle relevante parameters de minimum waarde verlaagd (niet vast gezet) zodat die goed op laag niveau kan pruttelen. Max temp cv water is 35graden. Hieronder grafiekje van gisteren en vandaag waarbij in de ochtend huis wordt verwarmd nadat in nacht cv uitstaat. Elke 5 minuten een meting. Per uur wordt circa 0,6/0,7 m3 gas verbruikt en dat lijkt te gaan zonder pendelen. In middag wordt bijna niet meer verwarmd, is vooral SWW wat je dan ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbvxWFqOnHdBjMHpEZmF8DpwabU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gllW4QyfavMH1DyCmeOahQ27.jpg?f=fotoalbum_large

0,6m3 gas per uur, uitgaande van 90% efficiëntie --> 0,54 m3 effectief per uur --> 0,54 * 9,7 = 5,2kWh per uur zonder pendelen. Dat is dus 5,2kW aan vermogen wat in onze vloerverwarming gaat zonder pendelen voor meerdere uren. Ik denk dat deze 5,2kW ook echt het minimum aan vermogen is wat de cv-ketel levert.

Mag ik dan voorzichtig concluderen dat ons afgiftesysteem (enkel vloerverwarming met gesloten verdelers, circa 70m2 staat open) prima om kan gaan met de Pana 5J 5kW? Dat pendelen erg beperkt zal zijn omdat de pana minimaal 2x zo laag kan gaan als mijn huidige ketel?

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 24-11-2020 09:34 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:25:
Ik heb mijn huidige Intergas cv-ketel vrij grondig aangepast qua settings, alle relevante parameters de minimum waarde verlaagd (niet vast gezet) zodat die goed op laag niveau kan pruttelen. Max temp cv water is 35graden. Hieronder grafiekje van gisteren en vandaag waarbij in de ochtend huis wordt verwarmd nadat in nacht cv uitstaat. Elke 5 minuten een meting. Per uur wordt circa 0,6/0,7 m3 gas verbruikt en dat lijkt te gaan zonder pendelen. In middag wordt bijna niet meer verwarmd, is vooral SWW wat je dan ziet:

[Afbeelding]

0,6m3 gas per uur, uitgaande van 90% efficiëntie --> 0,54 m3 effectief per uur --> 0,54 * 9,7 = 5,2kWh per uur zonder pendelen. Dat is dus 5,2kW aan vermogen wat in onze vloerverwarming gaat zonder pendelen voor meerdere uren. Ik denk dat deze 5,2kW ook echt het minimum aan vermogen is wat de cv-ketel levert.

Mag ik dan voorzichtig concluderen dat ons afgiftesysteem prima om kan gaan met de Pana 5J 5kW? Dat pendelen erg beperkt zal zijn omdat de pana minimaal 2x zo laag kan gaan als mijn huidige ketel?
Met 35/30/20 (Ta/Tr/Tb) kan je dus 5kW kwijt, mogelijk zelfs iets meer omdat je ketel in HR gebied zit dus je eerder kan rekenen op 6kW. Bij 29/24/20 zit je op de helft daarvan qua afgifte, dus op 3kW. Dat is ongeveer het minimum bij mild weer voor de 5kW J serie. Dat lijken me prima temperaturen om mee te stoken. Ik zit hier met radiatoren in ieder geval een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vandermark, met vloerverwarming heb je sowieso veel minder last van pendelen dan met radiatoren. Je zal wellicht nog wel moeten kiezen voor blokken aan/uit als het warmer is. Je hebt nu in 24 uur 46.5 kWh aan warmte in de woning gestopt. Dat is net iets minder dan het minimale vermogen van de Panasonic J over 24 uur. 46.5/24=1.94kW en we zien dat de J serie in normale gebruiksomstandigheden rond de 2.3 kW minimaal zit. Door de bufferende werking van de vloer zal het wel goed gaan.

Vergeet niet om een thermostaat op te hangen met een kleine (instelbare) hysterese om te voorkomen dat je last hebt van overshoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:37:
@vandermark, met vloerverwarming heb je sowieso veel minder last van pendelen dan met radiatoren. Je zal wellicht nog wel moeten kiezen voor blokken aan/uit als het warmer is. Je hebt nu in 24 uur 46.5 kWh aan warmte in de woning gestopt. Dat is net iets minder dan het minimale vermogen van de Panasonic J over 24 uur. 46.5/24=1.94kW en we zien dat de J serie in normale gebruiksomstandigheden rond de 2.3 kW minimaal zit. Door de bufferende werking van de vloer zal het wel goed gaan.

Vergeet niet om een thermostaat op te hangen met een kleine (instelbare) hysterese om te voorkomen dat je last hebt van overshoots.
Die 2.3kW is bij Ta van 35 graden. Bij een Ta van < 30 graden zit je eerder op iets van 2.7 of 2.8kW als minimum. Althans, dat is wat ik zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:40:
[...]

Die 2.3kW is bij Ta van 35 graden. Bij een Ta van < 30 graden zit je eerder op iets van 2.7 of 2.8kW als minimum. Althans, dat is wat ik zie.
Conclusie blijft hetzelfde, je wil minder warmte in de woning pompen dan dat hij minimaal kan leveren. Oftewel een goede thermostaat aansluiten om overshoots te voorkomen. Door de traagheid van de vloerverwarming heb je geen last van pendelen, maar krijg je modulerend gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:43:
[...]

Conclusie blijft hetzelfde, je wil minder warmte in de woning pompen dan dat hij minimaal kan leveren. Oftewel een goede thermostaat aansluiten om overshoots te voorkomen. Door de traagheid van de vloerverwarming heb je geen last van pendelen, maar krijg je modulerend gedrag.
Tx, ik was van plan de standaard pana bediening ook als thermostaat in te zetten. Maar die gaat per graad... Is dat het enige nadeel? Of zal ik alvast twee cv draden naar de plek leiden waar de pana bediening komt om eenvoudig een andere ruimte thermostaat toe te voegen?
Heronimo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:40:
[...]
Dat vind ik toch apart, met lagere aanvoer temp hogere afgifte? Dan zou pompsnelheid stuk hoger moeten zijn met lagere aanvoertemp?

[ Voor 22% gewijzigd door vandermark op 24-11-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:48:
[...]

Tx, ik was van plan de standaard pana bediening ook als thermostaat in te zetten. Maar die gaat per graad... Is dat het enige nadeel? Of zal ik alvast twee cv draden naar de plek leiden waar de pana bediening komt om eenvoudig een andere ruimte thermostaat toe te voegen?
Het feit dat hij per graad gaat is een groot nadeel. Bij een gewenste temperatuur van 21 graden warmt je ruimte op tot 22 graden om dan uit te gaan en daarna terug te zakken naar 20 graden om dan weer aan te gaan. Je wil liever dat dat verschil veel kleiner is.

Panasonic PAW-A2W is een geschikte thermostaat, er zijn een aantal Ali thermostaatjes die werken, Siemens heeft volgens mij ook iets of je maakt zelf iets met een ESP en een relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Je wil echt die remote control niet als ruimtethermostaat inzetten. Daar is die veel te grof voor. Ik zou dat ding ophangen in je meterkast o.i.d. en in je leefruimte een betere thermostaat ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

[...]

Dat vind ik toch apart, met lagere aanvoer temp hogere afgifte? Dan zou pompsnelheid stuk hoger moeten zijn met lagere aanvoertemp?
Nee het gaat om de hoeveelheid warmte die de warmtepomp opwekt bij verschillende temperaturen. Bij een lagere watertemperatuur is dat meer dan als de watertemperatuur hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
Ik heb een vergelijkbare situatie en leg een vier aderig signaal draad naar de pana. Maar ik vraag me af welke thermostaat een geschikte is om op de pana aan te sluiten. Ik heb nog een Honeywell round aan uit liggen. Is deze geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:52:
Ik heb een vergelijkbare situatie en leg een vier aderig signaal draad naar de pana. Maar ik vraag me af welke thermostaat een geschikte is om op de pana aan te sluiten. Ik heb nog een Honeywell round aan uit liggen. Is deze geschikt?
De eigen thermostaat van Panasonic :) Ik kreeg te horen dat je beter geen Honeywell kan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 24-11-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ja, ik had ook 4-aderig moeten doen. Heb net alles in kruipruimte gelegd |:(
Maar kan er nu nog prima één bij leggen. Ga ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Deze wordt nu net afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Top. Ga ik daar even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:52:
[...]

Nee het gaat om de hoeveelheid warmte die de warmtepomp opwekt bij verschillende temperaturen. Bij een lagere watertemperatuur is dat meer dan als de watertemperatuur hoger is.
Toch snap ik dat niet goed. Het gaat toch primair om delta T? Bij hogere temp kun je toch meer afgeven, uitgaand van gelijke flow en dus hogere delta T --> meer warmte afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:55:
[...]

Toch snap ik dat niet goed. Het gaat toch primair om delta T? Bij hogere temp kun je toch meer afgeven, uitgaand van gelijke flow en dus hogere delta T --> meer warmte afgeven?
Je hebt 2 punten waar je naar kijkt.
  • De opwek in de vorm van de warmtepomp. Die kan bij een kleiner verschil tussen buitentemperatuur en watertemperatuur meer warmte overbrengen van de buitenlucht naar het water.
  • De afgifte in de vorm van radiatoren/vloerverwaming. De gemiddelde watertemperatuur bepaalt hoeveel warmte er afgegeven wordt. De gemiddelde watertemperatuur wordt weer bepaald door aanvoertemperatuur en de flow. De deltaT is een gevolg van de afgifte. Verhoog de flow en de deltaT gaat omlaag, waardoor bij dezelfde aanvoertemperatuur de gemiddelde watertemperatuur omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:53:
[...]

Ja, ik had ook 4-aderig moeten doen. Heb net alles in kruipruimte gelegd |:(
Maar kan er nu nog prima één bij leggen. Ga ik dat doen.
Je hoeft de RC toch niet in je leefruimte te hebben? Die kan toch prima in bijv. de meterkast? Je gebruikt dat ding toch niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:01:
[...]

Je hoeft de RC toch niet in je leefruimte te hebben? Die kan toch prima in bijv. de meterkast? Je gebruikt dat ding toch niet vaak.
Klopt, ik heb alle leidingen (220V, LAN en signaaldraden alvast vanuit meterkast in kruipruimte gelegd zodat wanneer @koevlaas2 komt om te installeren dit al gedaan is. Plan is nu om pana bediening in meterkast te plaatsen en de thermostaat in leefruimte. Daar hangt nu thermostaat CV-ketel en die hangt aan buitenkant meterkast. Is eenvoudig om op die plek nieuwe thermostaat te hangen met draad via meterkast --> kruipruimte --> naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:04:
[...]

Klopt, ik heb alle leidingen (220V, LAN en signaaldraden alvast vanuit meterkast in kruipruimte gelegd zodat wanneer @koevlaas2 komt om te installeren dit al gedaan is. Plan is nu om pana bediening in meterkast te plaatsen en de thermostaat in leefruimte. Daar hangt nu thermostaat CV-ketel en die hangt aan buitenkant meterkast. Is eenvoudig om op die plek nieuwe thermostaat te hangen met draad via meterkast --> kruipruimte --> naar buiten.
Oftewel, geen 4 aders nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Qua thermostaat, een W1209 schijnt ook te werken als ik reacties uit dit topic lees.

Neem dan wel de versie van Reichelt: https://www.reichelt.nl/n...o-xh-w1209-t-p223621.html

Die heeft volgens de handleiding een instelbare Hysterese van 0.1-15. https://cdn-reichelt.de/d...KURZANLEITUNGXH-W1209.pdf

Die van Aliexpress schijnt een hysterese van 0.5 te hebben. (Wat alsnog beter is dan die van de Panasonic)

[ Voor 71% gewijzigd door Ep Woody op 24-11-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:54:
[...]

Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
wat een lelijk ding; vind die regelunit die meegeleverd wordt mooier haha.

Heb sinds gisteren een nacht shift van -1 gedaan en overdag gooi ik hem +1
dit puur om de massa op temperatuur te houden met een lager vermogen - momenteel pruttelt hij lekker op 236Watt - en de nacht was ook stuk rustiger.

Tot 23u was het 36/33Hz - na de shift om 23u: 19/20Hz.
Temp binnen van 20,7 naar 20,4 gedaald

Ta/Tr 28/26 nu
Vannacht 27/25

we blijft de flow vrijwel continue rond de 10l/min - bij uitzondering schiet deze soms even naar 15l/min maar bijna nooit

Even zien of dit de COP wat omhoog gooit door ook overdag wat meer warmte te pakken van buiten

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2020 10:10 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:04:
[...]

Oftewel, geen 4 aders nodig :)
Nou... als ik en pana bediening en aparte thermostaat wil gebruiken heb ik 4 draden nodig, nu gaan er 2 naar kruipruimte. Huidige cv ketel thermostaat gaat direct naar zolder, die bedrading heb ik niks aan.

[ Voor 42% gewijzigd door vandermark op 24-11-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:06:
[...]

wat een lelijk ding; vind die regelunit die meegeleverd wordt mooier haha.

Heb sinds gisteren een nacht shift van -1 gedaan en overdag gooi ik hem +1
dit puur om de massa op temperatuur te houden met een lager vermogen - momenteel pruttelt hij lekker op 236Watt - en de nacht was ook stuk rustiger.

Tot 23u was het 36/33Hz - na de shift om 23u: 19/20Hz.
Temp binnen van 20,7 naar 20,4 gedaald

Even zien of dit de COP wat omhoog gooit door ook overdag wat meer warmte te pakken van buiten
https://www.reichelt.nl/n...o-xh-w1209-t-p223621.html

Deze is niet heel veel mooier... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hahaha - mijn WK thermometer is ook gewoon een Wemos D1 - zonder doosje nog.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:12:
[...]

hahaha - mijn WK thermometer is ook gewoon een Wemos D1 - zonder doosje nog.... :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/at4NZqUFFt3hcSyXGiPxesmVvtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTU0JAZ9nGn6ehMMBu3f2H1V.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn mission control, hoewel het eigenlijk niet meer is dan een veredelde thermometer, aangezien eigenlijk alle bediening elders gedaan wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn mission control, hoewel het eigenlijk niet meer is dan een veredelde thermometer, aangezien eigenlijk alle bediening elders gedaan wordt...
dat staat nog steeds op mijn to-do list! maar 1. nog niet aan toe gekomen. 2. geen idee welke tablet etc ik hiervoor wil gebruiken, waarbij de bedrading bij voorkeur aan de 'achterkant' zit - dus met een nette behuizing. waarin ik alle controls && waardes kwijt kan met een mooie dashboard. Belangrijk is ook dat andere mensen er simpel gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Maar een simpelen aan/uit thermostaat zou toch ook moeten werken? Die van panasonic zelf is inderdaad erg lelijk en best duur...

Ik denk eraan om eerst te beginnen met bediening van pana zelf en als dat inderdaad niet werkt een andere op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:28:
Maar een simpelen aan/uit thermostaat zou toch ook moeten werken? Die van panasonic zelf is inderdaad erg lelijk en best duur...

Ik denk eraan om eerst te beginnen met bediening van pana zelf en als dat inderdaad niet werkt een andere op te hangen.
Ik zou er voor zorgen dat de voorbereidingen er in ieder geval zijn om snel over te kunnen op een losse thermostaat. Je kan ook alvast een W1209 bestellen. Die kosten de wereld niet en heb je in ieder geval een manier om het verschil in regelgedrag te beoordelen, misschien valt het met die 2 graden temperatuurverschil in jouw woning wel mee.

Wat de meeste thermostaten doen is gebruik maken van de 24V die vanaf de CV ketel geleverd wordt. Dat is de reden waarom een gewone aan/uit kamerthermostaat niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 24-11-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie

LoL, dat dacht ik ook. Gewoon volgen wat de installateur aanbood: de pana bedieningsunit zelf beneden als thermostaat hangen. Binnen 24 uur was ik erachter dat ik dat echt waardeloos vind.
Ik zie verschillende alternatieven, maar het zou maar zo kunnen zijn dat die unit die men beneden heeft opgehangen weer gewoon terug "in" de binnenunit gaat. Dan:
1. home automation (grotendeels al aanwezig) inzetten als thermostaat
2. panasonic thermostaat kopen
3. alternatieve thermostaat kopen
4. een beter idee wat nog moet komen.

De eerste optie kost me het minste geld omdat ik alleen nog het programmeerwerk hoef te doen, maar zal de laagste WAF krijgen omdat zij dan niet gewoon een overzichtelijke thermostaat aan de muur heeft.
De panasonic thermostaat is de meest veilige, maar dat ding is duur en niet echt mooi voor aan de muur.
Een andere thermostaat blijft toch een gok.
Als er wat beters voorbij komt dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sjimmie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:39:
[...]

LoL, dat dacht ik ook. Gewoon volgen wat de installateur aanbood: de pana bedieningsunit zelf beneden als thermostaat hangen. Binnen 24 uur was ik erachter dat ik dat echt waardeloos vind.
Ik zie verschillende alternatieven, maar het zou maar zo kunnen zijn dat die unit die men beneden heeft opgehangen weer gewoon terug "in" de binnenunit gaat. Dan:

De eerste optie kost me het minste geld omdat ik alleen nog het programmeerwerk hoef te doen, maar zal de laagste WAF krijgen omdat zij dan niet gewoon een overzichtelijke thermostaat aan de muur heeft.
De panasonic thermostaat is de meest veilige, maar dat ding is duur en niet echt mooi voor aan de muur.
je kunt ook 1 en 3 combineren.. je hangt een thermostaat aan de muur die je met je home automation kunt uitlezen. Vervolgens stuur je de WP aan vanuit je home automation.

Ik gebruik hier zelf een Tado thermostaat voor. Maar er zijn vast wel andere te vinden die uit te lezen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
sjimmie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:39:
[...]

Ik vind het heel prettig de controller in de huiskamer te hebben. Even een +1 of -1 shift kunnen doen heeft voor mij niets te maken met man of vrouw. Uiteindelijk wordt de knutselwoede vanzelf vervangen door gewoon plug en play geregeld door de Panasonic kaboutertjes. En die hebben pas echt een hoge WAF. Maar ja, ook maar een mening 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:
[...]

Ik zou er voor zorgen dat de voorbereidingen er in ieder geval zijn om snel over te kunnen op een losse thermostaat. Je kan ook alvast een W1209 bestellen. Die kosten de wereld niet en heb je in ieder geval een manier om het verschil in regelgedrag te beoordelen, misschien valt het met die 2 graden temperatuurverschil in jouw woning wel mee.

Wat de meeste thermostaten doen is gebruik maken van de 24V die vanaf de CV ketel geleverd wordt. Dat is de reden waarom een gewone aan/uit kamerthermostaat niet werkt.
Aha, die 24V is wel relevant. Een thermostaat op 2XAA penlites werkt dan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:56:
[...]

Aha, die 24V is wel relevant. Een thermostaat op 2XAA penlites werkt dan dus wel.
Afhankelijk van welke ingang je pakt, (external control of heat/cool thermostaat) is het een verbinding die enkel kijkt of hij gesloten is, maar geen spanning levert, of een aansluiting die 230V draait.

Zolang de thermostaat die spanning maar aankan en zelf een voeding heeft is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:45:
[...]

je kunt ook 1 en 3 combineren.. je hangt een thermostaat aan de muur die je met je home automation kunt uitlezen. Vervolgens stuur je de WP aan vanuit je home automation.

Ik gebruik hier zelf een Tado thermostaat voor. Maar er zijn vast wel andere te vinden die uit te lezen zijn.
Hier ook Tado, maar niet als thermostaat aangesloten op de Wp. Mijn Tado stuurt via IFTTT en Smart life het WiFi relais aangesloten op de externe aansturing. Ook een vorm van home automation, maar dan voor dummy’s. Vond het Tado relais veel te dom “smart” en dat geldt denk ik voor veel andere thermostaten. Dus echt iets zoeken wat alleen aan/uit doet zonder slim te willen zijn.
Echt heel apart overigens, de Tado blijkt te schakelen op 0,01 graad! Met de trage vv ideaal. Aan op onder 21.65 en uit op boven 21.65 graad. Levert zonder zon instraling een kamer tussen de 21.5 en 21.8. Nacht op 21.0 voorlopig, tot het kouder wordt. Dan gaat de nachtverlaging weg omdat het te veel tijd kost om weer op temperatuur te komen. Ben ook nog niet echt overtuigd van energiebesparing bij nachtverlaging ten opzichte van 24/7 met alleen vv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:45:
[...]

Die tado is nu met black friday niet duur. Deze werkt dus als 'simpele' ruimte thermostaat goed samen met de pana? Dan ga ik die kopen denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:05:
[...]

Die tado is nu met black friday niet duur. Deze werkt dus als 'simpele' ruimte thermostaat goed samen met de pana? Dan ga ik die kopen denk ik...
dat weet ik niet.. ik heb geen panasonic, en ik laat de thermostaat niet zelf aansturen.
Ik lees de thermostaat uit als Homekit device via Home Assistant (dan is er geen verbinding via het internet/de cloud nodig). Vervolgens kun je zelf op basis van de temperatuur + setpoint een aansturing gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

Ho ho! Werkt juist niet als simpele ruimtethermostaat. Ik had hem nog uit het gas tijdperk en heb hem nu een nieuw leven gegeven. Erg dure luxe temperatuurvoeler! Kan ook voor onder de 20 euro. De Tado is de “voeler” het regelen gebeurt elders, zie ook @DanTm

[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 24-11-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Je kan hem wel als simpele bediening gebruiken. Je leest dan met een domotica achtige software de setpoint en de kamertemperatuur uit en gebruikt je eigen software om de warmtepomp aan te sturen.

Als je dat combineert met een Heishamon kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

Kamertemperatuur > Setpoint + 0.2 => Warmtepomp uit.
Kamertemperatuur < Setpoint + 0.05 => Warmtepomp aan.
Kamertemperatuur < Setpoint - 0.1 => Warmtepomp stooklijn correctie + 1
Kamertemperatuur < Setpoint - 0.2 => Warmtepomp stooklijn correctie + 2
Kamertemperatuur < Setpoint - 0.3 => Warmtepomp stooklijn correctie + 3
Kamertemperatuur > Setpoint + 0.1 => Warmtepomp stooklijn correctie - 1

The sky (of de kracht van je server) is the limit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Het aansluiten van een simpele thermostaat lijkt toch nog niet zo simpel. Ik wacht deze discussie nog wel even af eens kijken of er voor mij nog een bruikbaar idee langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:16:
[...]

Je kan hem wel als simpele bediening gebruiken. Je leest dan met een domotica achtige software de setpoint en de kamertemperatuur uit en gebruikt je eigen software om de warmtepomp aan te sturen.

Kamertemperatuur > Setpoint - 0.2 => Warmtepomp stooklijn correctie + 2
Kamertemperatuur > Setpoint - 0.3 => Warmtepomp stooklijn correctie + 3

ik ga hier eens even een LUA scriptje voor maken.... :9
de setpoint > dit kan een vast gegeven zijn uiteraard ala 21,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:17:
[...]

ik ga hier eens even een LUA scriptje voor maken.... :9
de setpoint > dit kan een vast gegeven zijn uiteraard ala 21,5
mooier is natuurlijk het setpoint uit de thermostaat te lezen.. dan blijft het dynamisch en kan de WAF ook nog eens op een knopje drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:17:
Het aansluiten van een simpele thermostaat lijkt toch nog niet zo simpel. Ik wacht deze discussie nog wel even af eens kijken of er voor mij nog een bruikbaar idee langskomt.
Het is maar hoe moeilijk je het wil maken. De simpele optie is gewoon een goede W1209 met instelbare hysterese op de aansluitpennen van de external control. Dan voorkom je overshoots en kun je gewoon met je stooklijn blijven stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:18:
[...]

mooier is natuurlijk het setpoint uit de thermostaat te lezen.. dan blijft het dynamisch en kan de WAF ook nog eens op een knopje drukken.
Ja maar de Panasoinc thermostaat is ...... qua temperatuur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:19:
[...]

Ja maar de Panasoinc thermostaat is ...... qua temperatuur ;-)
Maar als je iets als een Tado hebt kun je die ook gebruiken om je setpoint mee aan te passen. Dan voelt het voor de PAF als een gewone thermostaat (waar je vanaf moet blijven), maar die op een manier regelt die veel beter past bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb hier al Home Assistant draaien met allerlei temperatuursensoren die op honderdsten graden nauwkeurig meten. Die kan ik toch i.c.m. Heishamon gebruiken om zelf een virtuele thermostaat te knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:21:
[...]

Maar als je iets als een Tado hebt kun je die ook gebruiken om je setpoint mee aan te passen. Dan voelt het voor de PAF als een gewone thermostaat (waar je vanaf moet blijven), maar die op een manier regelt die veel beter past bij een warmtepomp.
een vast sepoint - is voor mij afdoende - dat geeft voldoende comfort; geen polonaise aan m'n setpoint 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

dirkdeman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:21:
Ik heb hier al Home Assistant draaien met allerlei temperatuursensoren die op honderdsten graden nauwkeurig meten. Die kan ik toch i.c.m. Heishamon gebruiken om zelf een virtuele thermostaat te knutselen?
jazeker - check de posts van oa. @CurlyMo en @Ep Woody
Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik wil een simpele thermostaat aan de muur die goed regelt en er 'goed' uitziet. De tado kan ook aan/uit regelen dus dat zou moeten werken. Heeft eigen accu dus dat werkt dan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
dirkdeman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:21:
Zeker!

Het kan zelfs zonder Heishamon, maar dan moet je een relais aansturen die het schakelen voor je doet, wat anders een thermostaat had gedaan.

Edit: Ik doe trouwens hetzelfde, maar dan met OpenHAB. Meten met een BME280, schakelen en bijsturen via Heishamon. De remote controller hangt eigenlijk alleen mooi te zijn in de woonkamer en voor een klein beetje visuele feedback.

[ Voor 19% gewijzigd door Ep Woody op 24-11-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:23:
Ik wil een simpele thermostaat aan de muur die goed regelt en er 'goed' uitziet. De tado kan ook aan/uit regelen dus dat zou moeten werken. Heeft eigen accu dus dat werkt dan toch ook?
hij kan inderdaad aan/uit regelen... maar dat doet hij pulserend. Dat werkt prima voor een gasketel, maar voor een warmtepomp minder ideaal.

Hij blijft dus niet persee aan tot het setpoint is bereikt, maar hij gaat aan en weer uit, en als dat niet snel genoeg resultaat opleverd gaat hij wat langer aan (en uit).

Je kunt dat helaas niet beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:23:
[...]

een vast sepoint - is voor mij afdoende - dat geeft voldoende comfort; geen polonaise aan m'n setpoint 8)7
Met m'n luchtverwarming heeft een beetje nachtverlaging nog wel zin, doordat het dan overdag in de woonkamer iets warmer aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:29:
[...]

hij kan inderdaad aan/uit regelen... maar dat doet hij pulserend. Dat werkt prima voor een gasketel, maar voor een warmtepomp minder ideaal.

Hij blijft dus niet persee aan tot het setpoint is bereikt, maar hij gaat aan en weer uit, en als dat niet snel genoeg resultaat opleverd gaat hij wat langer aan (en uit).

Werkte voor de gasketel met vv ook al niet goed! Dat langzaam op schalen van 16% via ...... tot 100% duurde veel te lang. Tado kon dat maar niet goed krijgen, ben er een halfjaar met ze over bezig geweest zonder echte verbetering. Uiteindelijk zette ik het schema in de ochtend een uur op 25 graden om snel naar 100% te gaan. Lijkt wat op de shift truc om de pana sneller in beweging te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ok... dus geen Tado...
Dan wellicht toch beginnen met enkel de pana bediening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
[...]

[...]

Waar mogelijk zou ik een netwerk kabel trekken. Dan kan je altijd nog iets met Power over Ethernet doen mocht je dat later willen (tablet opladen, Raspberry Pi voeden, etc.) en heb je genoeg aders om iets mee aan te sluiten.

Bij lagere aanvoer temperaturen is de COP hoger. In de praktijk resulteert dat in zowel iets lager opgenomen vermogen als iets hoger afgegeven vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:29:
[...]

@vandermark
Dit verhaal is niet compleet. Tado heeft speciale regelingen voor warmtepompen met aan/uit, waarbij je kunt instellen wat de minimale AAN-tijd is en wat de hysterese mag zijn (+/- 0.1 tot 1 graad instelbaar). Je moet er wel specifiek om vragen om het zo in te laten stellen.

De Tado Airco control unit heeft dit standaard, de tado CV-unit niet maar kan met dezelfde opties geprogrammeerd worden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:23:
[...]

Zeker!

Het kan zelfs zonder Heishamon, maar dan moet je een relais aansturen die het schakelen voor je doet, wat anders een thermostaat had gedaan.

Edit: Ik doe trouwens hetzelfde, maar dan met OpenHAB. Meten met een BME280, schakelen en bijsturen via Heishamon. De remote controller hangt eigenlijk alleen mooi te zijn in de woonkamer en voor een klein beetje visuele feedback.
Kan zelfs zonder heishamon EN zonder extern relais. :D
Kan namelijk ook via de aquarea cloud. (maar dan moet je die wel weer hebben)
Ik heb inmiddels op mijn rpi (waarop ook Home Assistant draait) een Node-RED dingetje draaien die via de aquarea cloud de boel kan aan/uit zetten of bv de temperatuur of de stooklijn hoger/lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:44:
Dan wellicht toch beginnen met enkel de pana bediening
Dat lijkt me verstandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:18:
[...]

Het is maar hoe moeilijk je het wil maken. De simpele optie is gewoon een goede W1209 met instelbare hysterese op de aansluitpennen van de external control. Dan voorkom je overshoots en kun je gewoon met je stooklijn blijven stoken.
Ik ben fervent voorstander van het KISS principe en heb niks met domotica en electronica. Dit is chinees voor mij wat ook met google vertaal niet te vertalen is. Ik zoek een simpele kant en klare aan/uit thermostaat met een kleine hystereis, bedraad of onbedraad en ik wil op de pana een stooklijn instellen. Mijn wederhelft moet de temparatuur op eenvoudige wijze kunnen bedienen. We gaan op het gemak eens op zoek op het www voor een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Signor Doekie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:33:
[...]

en heb niks met domotica en electronica
een open haard is inderdaad ook een optie :)

Verder ben ik ook voor KISS. Als ik er om de een of andere reden niet meer ben moet het allemaal eenvoudig door draaien.
En dat zal het ook doen, alleen niet zo mooi als dat ik met domotica allerlei optimimalisaties kan uitvoeren die in de standaard oplossingen niet zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door DanTm op 24-11-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
Haha, ik zal je verklappen, die is al aanwezig in de vorm van een dikke 2000kg speksteen en houd mijn kamer na een uurtje stoken
24 uur lang op 22 graden zonder elektronica. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Signor Doekie op 24-11-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Ik ben fervent voorstander van het KISS principe en heb niks met domotica en electronica. Dit is chinees voor mij wat ook met google vertaal niet te vertalen is. Ik zoek een simpele kant en klare aan/uit thermostaat met een kleine hystereis, bedraad of onbedraad en ik wil op de pana een stooklijn instellen. Mijn wederhelft moet de temparatuur op eenvoudige wijze kunnen bedienen. We gaan op het gemak eens op zoek op het www voor een passende oplossing.
Hier ga je een uitdaging krijgen. De combinatie van stooklijn met het eenvoudig bedienen/instellen van de temperatuur. Een stooklijn zorgt ervoor dat het warmteverlies wordt gecompenseerd en verder niet. Wil je de kamertemperatuur verhogen, dan duurt het lang voordat je die stap gemaakt hebt. Vandaar dat je de thermostaat ook alleen gebruikt om tijdelijke pieken op te vangen.

Vandaar dat een simpele https://www.reichelt.nl/n...209-t-p223621.html?&nbc=1 voldoende is. Een keer instellen op de gewenste temperatuur en schakelafstand en verder niet meer naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:46:
[...]

Hier ga je een uitdaging krijgen. De combinatie van stooklijn met het eenvoudig bedienen/instellen van de temperatuur. Een stooklijn zorgt ervoor dat het warmteverlies wordt gecompenseerd en verder niet. Wil je de kamertemperatuur verhogen, dan duurt het lang voordat je die stap gemaakt hebt. Vandaar dat je de thermostaat ook alleen gebruikt om tijdelijke pieken op te vangen.

Vandaar dat een simpele https://www.reichelt.nl/n...209-t-p223621.html?&nbc=1 voldoende is. Een keer instellen op de gewenste temperatuur en schakelafstand en verder niet meer naar kijken.
Tenzij je de stooklijn iets boven het warmte verlies zet, dan kun je door middel van aan/uit de temperatuur omhoog of omlaag brengen (zo doe ik het).

Een stooklijn vinden die altijd het warmteverlies correct compenseerd is ook niet te doen eigenlijk.

Technisch is een W1209 inderdaad voldoende, maar qua WAF misschien iets minder :)

[ Voor 9% gewijzigd door DanTm op 24-11-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
DanTm schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:57:
[...]

Tenzij je de stooklijn iets boven het warmte verlies zet, dan kun je door middel van aan/uit de temperatuur omhoog of omlaag brengen (zo doe ik het).
Is ook een optie, hoewel dan weer schommelingen in de kamertemperatuur krijgt. Ook niet ideaal.
Een stooklijn vinden die altijd het warmteverlies correct compenseerd is ook niet te doen eigenlijk.
Dat kost inderdaad wat moeite, maar mijn oplossing maakt het natuurlijk wel af: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Je hoeft alleen een stooklijn te zoeken die ongeveer goed is, en dan automatisch laten corrigeren op basis van kamertemperatuur. Dan los je ook gelijk het probleem met minder afgifte door defrosts op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zo, zojuist weer de twee radiatoren opgehangen op zolder. Nu nog eentje in de ruimte waar de WPB staat en de zolder doet weer helemaal mee met de warmte. Scheelt ook weer een stuk in de afkoeling van de andere verdiepingen en in de totale radiator afgifte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Wat eerder is gezegd is Domotica niet erg zolang het ook maar weer werkt zonder. Hier weet mijn partner dat ze mijn ESPEasy thermostaat gewoon van het stroom moet halen en daarna een paar instellingen in de RC moet veranderen om hem gewoon weer te laten werken zoals hij deed.

@Ep Woody Doet me wel afvragen. Kan ik de WP ook op directe watertemperatuur laten sturen als die op ruimtethermostaat staat? Nu staat die op watertemperatuur. Dat maakt de boel iets meer fool-proof voor de partner. Dan hoeft die geen instellingen in de WP te veranderen, maar alleen de ESPEasy uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:48:
[...]

Wat eerder is gezegd is Domotica niet erg zolang het ook maar weer werkt zonder. Hier weet mijn partner dat ze mijn ESPEasy thermostaat gewoon van het stroom moet halen en daarna een paar instellingen in de RC moet veranderen om hem gewoon weer te laten werken zoals hij deed.

@Ep Woody Doet me wel afvragen. Kan ik de WP ook op directe watertemperatuur laten sturen als die op ruimtethermostaat staat? Nu staat die op watertemperatuur. Dat maakt de boel iets meer fool-proof voor de partner. Dan hoeft die geen instellingen in de WP te veranderen, maar alleen de ESPEasy uit te zetten.
Ja, dat kan. Je kan immers de combinatie van WAR of direct + ruimtethermostaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:50:
[...]

Ja, dat kan. Je kan immers de combinatie van WAR of direct + ruimtethermostaat draaien.
Voor de zekerheid. Je zit dan qua watertemperatuur niet opnieuw vast aan die shift van -5 / +5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:51:
[...]

Voor de zekerheid. Je zit dan qua watertemperatuur niet opnieuw vast aan die shift van -5 / +5?
Hangt af van je keuze. Je kan Direct + thermostaat doen, dan bepaal jij de watertemperatuur of WAR + thermostaat, dan kun je alleen shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:52:
[...]

Hangt af van je keuze. Je kan Direct + thermostaat doen, dan bepaal jij de watertemperatuur of WAR + thermostaat, dan kun je alleen shiften.
Enige nadeel is dat direct + Thermostaat nog steeds niet 100% werkt als ik van een klif val :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Belangrijk punt is wel dat het afgifte systeem veel invloed heeft op de benodigde regeling.

Als je zoals @CurlyMo of @Ep Woody een snel systeem met relatief hoge temperaturen hebt dan zul je ook sneller een overshoot krijgen. Bij dit soort systemen is het bijna ondoenlijk om de boel stabiel te krijgen zonder thermostaat of ruimtecompensatie.

Werk je met vloerverwarming en lage temperaturen dan is de boel van nature al een stuk stabieler omdat:
- de vloer als een enorme buffer werkt. In de gemiddelde betonvloer in een huiskamer moet je al gauw 10kWh stoppen om de vloer 1 graad op te warmen.
- als de vloer aan de bovenzijde 23 graden is en de lucht 21 graden dan is de dT daartussen 2 graden. Daalt de kamertemperatuur dan met een graad dan stijgt de dT met de vloer naar 3 graden waardoor de afgifte ineens ook zo'n 50% hoger is. Hiermee krijg je dus een natuurlijke ruimtecompensatie. Evenzo is het effect van een shift +1 of -1 bij dit soort systemen veel groter.

Bij vloerverwarming zal dus waarschijnlijk een simpele shift +1 of -1 vaak voldoende zijn om de boel te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Ep Woody schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:46:
[...]

Wat jij beschrijft is prcies wat ik wil. Deze thermostaat in een leuk jasje voor de waf en ik ben klaar denk ik. We hebben 50mtr2 vloerverwarming ingefreest en stoken boven in de badkamer met een dsign radiator van 2000wat. Een redelijk snel systeem. en we passen geen nachtverlaging toe,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

in het verlengde hiervan, hierbij het dzVents script:

https://github.com/CrazyI.../blob/main/thermostat.lua

ik draai deze nu als test >:)

[ Voor 65% gewijzigd door Crazy- op 25-11-2020 10:02 . Reden: dzVents logica beter gemaakt > ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:37
Wowww, wat een posts over een thermostaat....
Marfan dacht dat hij in een ander forum terecht was gekomen

Hier hangt niets (temp meter verstopt achter een vaas), alles automatisch, temperatuur is constant tussen de 20 (in de nacht) en 21 (in de middag) op de 0.1 nauwkeurig.

WAF heeft geen behoefte aan verhogen verlagen, snapt dat het een langzaam systeem is, trekt wel een trui aan als het weer die afwijkende periode in de maand is.... :X

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MarFan schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:25:
Wowww, wat een posts over een thermostaat....
Marfan dacht dat hij in een ander forum terecht was gekomen

Hier hangt niets (temp meter verstopt achter een vaas), alles automatisch, temperatuur is constant tussen de 20 (in de nacht) en 21 (in de middag) op de 0.1 nauwkeurig.

WAF heeft geen behoefte aan verhogen verlagen, snapt dat het een langzaam systeem is, trekt wel een trui aan als het weer die afwijkende periode in de maand is.... :X
nep-tweaker >:)

dan is natuurlijk de vraag welke thermostaat je hebt ! zeker omdat je aangeeft op 0,1 nauwkeurig - default Panasonic?

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 24-11-2020 16:33 . Reden: neem m'n woorden terug ;-) goed getweakt met dzVents ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:37
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:27:
[...]

nep-tweaker >:)

dan is natuurlijk de vraag welke thermostaat je hebt ! zeker omdat je aangeeft op 0,1 nauwkeurig - default Panasonic?
:(
een heel goed merk ... dzVents 8)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04

Waarom hangen we niet gewoon de controller aan de muur, is toch veel handiger en makkelijker ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:55:
[...]

Waarom hangen we niet gewoon de controller aan de muur, is toch veel handiger en makkelijker ?
Tuurlijk, maar als je een aparte thermostaat gebruikt, dan hoeft die niet in de woonkamer, maar kan die prima ergens anders hangen. Dat was de kern van het verhaal. Of die wel of niet in een leefruimte moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

Volgens mij klopt dit niet....

Je krijgt nu:

Setpoint: 21
Kamertemperatuur: 20,8

20,8 < 20,9 shift 1 (niet waar)
20,8 > 20,8 shift 2 (niet waar)
20,8 > 20,7 shift 3 (waar)
20,8 > 21.1 shift -1 (niet waar)

Resultaat: shift 3 - maar het is al warmer dan 20,7

Het moet zijn:

20,8 < 20,7 shift 3 (niet waar)
20,8 < 20,8 shift 2 (niet waar)
20,8 < 20,9 shift 1 (waar)
20,8 > 21,1 shift -1 (niet waar)
resultaat : shift 1

Of denk ik echt heel verkeerd nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:55:
[...]

Dat heb ik (zie wat posts terug), dat wil je niet.
Die gaat in stappen van hele graden, met een onbekende hysteresis die het nog grover maakt. Gevolg is temperatuurschommelingen van meer dan een hele graad.
Om nog maar te zwijgen van de >2 graden afwijking van de interne sensor hier (met een maximale correctie van 2 graden wijkt hij dus nog steeds af).
Dat die hele graad teveel is, is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:34:
[...]

Dat heb ik (zie wat posts terug), dat wil je niet.
Ik denk dat @koevlaas2 bedoelt dat je hem er óók hebt hangen, naast een thermostaat.
Om nog maar te zwijgen van de >2 graden afwijking van de interne sensor hier (met een maximale correctie van 2 graden wijkt hij dus nog steeds af).
Je kan hem ijken. [Terug] + [Enter] + [Pijltje rechts] tegelijk een tijdje ingedrukt houden wanneer de WP uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Crazy- schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:30:
[...]

Volgens mij klopt dit niet....

Je krijgt nu:

Setpoint: 21
Kamertemperatuur: 20,8

20,8 < 20,9 shift 1 (niet waar)
20,8 > 20,8 shift 2 (niet waar)
20,8 > 20,7 shift 3 (waar)
20,8 > 21.1 shift -1 (niet waar)

Resultaat: shift 3 - maar het is al warmer dan 20,7

Het moet zijn:

20,8 < 20,7 shift 3 (niet waar)
20,8 < 20,8 shift 2 (niet waar)
20,8 < 20,9 shift 1 (waar)
20,8 > 21,1 shift -1 (niet waar)
resultaat : shift 1

Of denk ik echt heel verkeerd nu?
Kopieerfoutje... Is nu gefixed.
Pagina: 1 ... 91 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.