Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.406 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Het probleem is dat er geen kleinere zijn,
Binnen de mono's niet echt,maar dan zou ik gewoon veder kijken ;) een split van 3KW ofzo
KIT-ADC03JE5 geen losse kosten voor een SWWvat. mooie oplossing hoor, ik kijk er ook naar voor mijn het huis van mijn zus.
Voordeel is wel dat we in dat huis toch een stek monteur nodig hebben voor een airco. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Binnen de mono's niet echt,maar dan zou ik gewoon veder kijken ;) een split van 3KW ofzo
KIT-ADC03JE5 geen losse kosten voor een SWWvat. mooie oplossing hoor, ik kijk er ook naar voor mijn het huis van mijn zus.
Voordeel is wel dat we in dat huis toch een stek monteur nodig hebben voor een airco. :)
Die stek rekent toch wel 250 per apparaat.... Dan doe ik wel 500 voor buffer. En met 5 of 7 kW in huis ben je dan wel safe tot -20 buiten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@pgeene @kaasmakert Wat de gemiddelde voltage van 230 V betreft:
Die kan wel behoorlijk op en neergaan - op dit moment hier 225 V en
vanochtend toen de zon scheen en alle pv-installaties in de buurt volop produceerden 236 V.
Dit is toch een factor 1,05.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

. Dan doe ik wel 500 voor buffer. En met 5 of 7 kW in huis ben je dan wel safe tot -20 buiten
dat zou ik niet tehard roepen, als het dan een keertje elfstedentocht weer is staat half tweakers op de stoep omdat ze het thuis koud hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:57:
[...]

dat zou ik niet tehard roepen, als het dan een keertje elfstedentocht weer is staat half tweakers op de stoep omdat ze het thuis koud hebben :+
Ik bedoel als je nu 3 kW nodig hebt en ook maar 3 installeert......
Of 3 nodig hebben en 7 installeren met buffer.
Ik kocht nu tenminste geen 5 j maar een 7j,voor die 200 euro extra...... Toch dezelfde machine

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Goede adviezen, ik ga gewoon eens kijken wat er gaat gebeuren met een 5J..... De praktijk zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. Het ergste geval moet ie worden vervangen voor iets anders.
Ik overweeg een buffervat ipv een wpb.
btw mijn gasverbruik is mede zo laag omdat ik nooit mn verwarming aanzet en veel van huis weg was in de winter.

[ Voor 13% gewijzigd door deheij1 op 28-10-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
deheij1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:05:
Goede adviezen, ik ga gewoon eens kijken wat er gaat gebeuren met een 5J..... De praktijk zal uitwijzen wat er gaat gebeuren. Het ergste geval moet ie worden vervangen voor iets anders.
Ik overweeg een buffervat ipv een wpb.
Advies: ga voordat je een buffervat waarmee je wamte wilt bufferen even uitrekenen hoe groot zo'n vat dan moet zijn. Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen...
De meeste (99%) van de buffervaten in de WP topics worden niet gebruikt om te bufferen, maar om hydraulische ontkoppeling te krijgen tussen je primaire en secundaire circuit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:05:

btw mijn gasverbruik is mede zo laag omdat ik nooit mn verwarming aanzet en veel van huis weg was in de winter.
pak asjeblieft gewoon de warmteverliesberekening van je huis erbij, iemand heeft moeite gedaan om dat uit te rekenen, juist voor deze situatie , dan weet je waar je aan toe bent zonder dat je eigen gewoontes daar invloed op hebben zoals dat wel is bij het gas verbruik.

kom je dan uit op 4Kw dat scheeld al een boel met 3KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

pak asjeblieft gewoon de warmteverliesberekening van je huis erbij, iemand heeft moeite gedaan om dat uit te rekenen, juist voor deze situatie , dan weet je waar je aan toe bent zonder dat je eigen gewoontes daar invloed op hebben zoals dat wel is bij het gas verbruik.

kom je dan uit op 4Kw dat scheeld al een boel met 3KW
Die kan je ergens opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Advies: ga voordat je een buffervat waarmee je wamte wilt bufferen even uitrekenen hoe groot zo'n vat dan moet zijn. Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen...
De meeste (99%) van de buffervaten in de WP topics worden niet gebruikt om te bufferen, maar om hydraulische ontkoppeling te krijgen tussen je primaire en secundaire circuit.
helemaal mee eens, hij bedoelde denk ik dat hij een SWW vat wil en daarmee dus een iets grotere WP nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Die kan je ergens opvragen?
Als je hem zelf niet hebt, de gemeente moet hem hebben, die zit bij de (is onderdeel van) de epc berekening en dus vergunningsaanvraag van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Als je hem zelf niet hebt, de gemeente moet hem hebben, die zit bij de (is onderdeel van) de epc berekening en dus vergunningsaanvraag van je huis.
Misschien ook maar eens doen.....even vragen of ze een EPC berekening hebben van mijn huis uit 1939 _O-

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Opgevraagd bij de gemeente, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Misschien ook maar eens doen.....even vragen of ze een EPC berekening hebben van mijn huis uit 1939 _O-
die van hem komt uit 2016 :+

van mijn huis hebben ze nieteens de (ver)bouwvergunningen, die zijn weggedreven in 1953

alles wat er van mijn huis is is een a4tje met een paar strepen die een verandering van een raam moeten voorstellen in 1960 _O-

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 28-10-2020 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

die van hem komt uit 2016 :+

van mijn huis hebben ze nieteens de bouwvergunning, die is weggedreven in 1953
Yep, mijne is "verloren" gegaan in de 2e wereldoorlog. Zaten ook onderduikers in, waardoor ik mijn leidingen van de Pana heb kunnen leggen want ze hadden onder de gangvloer uitgegraven.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Yep, mijne is "verloren" gegaan in de 2e wereldoorlog. Zaten ook onderduikers in, waardoor ik mijn leidingen van de Pana heb kunnen leggen want ze hadden onder de gangvloer uitgegraven.
Je zou zelf via https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/? een indicatie kunnen maken, mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Hier is een varken door het dak gevallen, nadat er een bom was geland op de naastgelegen boederij. }:O Maar dat was veder niet handig met het plaatsen van de wp. de reparatie was wel onhandig met het isoleren van het dak :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Om even in te haken op de discussie over de levensduur bij het hebben van veel/weinig start/stops. Blijkbaar schijnt een modulerende warmtepomp een compressor te hebben die flink wat uren en start/stops aan kan:
Bij goed gebruik, jaarlijks onderhoud en geen installatie fouten gaat normaal gesproken een warmtepomp compressor, bedoeld voor gebouwverwarming tussen 5 en 20 kW:

van een aan/uit warmtepomp 60.000 draaiuren mee
van een aan/uit warmtepomp 150.000 starts mee
van een modulerende warmtepomp 100.000 draaiuren mee
van een modulerende warmtepomp 150.000 starts mee
Bron: https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/ (geen idee hoe betrouwbaar hun bron weer is)

Hier draait nu een J serie van 5kW die bij het huidige druilerige weer hier in omgeving Rotterdam zo'n 10 starts per dag maakt en zo'n 15 uur draait. Hierbij zet ik hem met NodeRed via de Heishamon uit als het warmer word dan 20.5 en aan als de temperatuur onder de 20 zakt. Dit doe ik 24/7 met een setpoint van 35 graden, de minimale temperatuur waarbij de radiatoren voldoende afgifte hebben om stabiel op minimumvermogen te draaien.

Als ik hier overigens naar de koelkast kijk dan zie ik dat die zo'n 16 starts per dag maakt. Als ik dan er van uit ga dat die 15 jaar mee moet gaan, dan zou die totaal over z'n levensduur toch zo'n kleine 90k starts maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:05:
Om even in te haken op de discussie over de levensduur bij het hebben van veel/weinig start/stops. Blijkbaar schijnt een modulerende warmtepomp een compressor te hebben die flink wat uren en start/stops aan kan:

[...]

Bron: https://warmtepomp-weetje...e-en-praktijk-levensduur/ (geen idee hoe betrouwbaar hun bron weer is)

Hier draait nu een J serie van 5kW die bij het huidige druilerige weer hier in omgeving Rotterdam zo'n 10 starts per dag maakt en zo'n 15 uur draait. Hierbij zet ik hem met NodeRed via de Heishamon uit als het warmer word dan 20.5 en aan als de temperatuur onder de 20 zakt. Dit doe ik 24/7 met een setpoint van 35 graden, de minimale temperatuur waarbij de radiatoren voldoende afgifte hebben om stabiel op minimumvermogen te draaien.

Als ik hier overigens naar de koelkast kijk dan zie ik dat die zo'n 16 starts per dag maakt. Als ik dan er van uit ga dat die 15 jaar mee moet gaan, dan zou die totaal over z'n levensduur toch zo'n kleine 90k starts maken.
Geloof dat koelkast op membraan werkt....
En een wp maakt duizenden toeren in olie bad met gescheiden temperaturen van gassen en vloeistoffen weet ik allemaal.

Of je met je auto in één keer 100 km rijd, of in twintig stappen van 5 km waarbij je hem telkens uitzet terwijl het buiten -5 is, nou ik weet het verschil wel......

Hier draait ie lekker rustig, en als ie toch kapot gaat is ie met uurtje of 3 verwisseld door een reserve.
En wat anderen doen motten ze maar zien...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Geloof dat koelkast op membraan werkt....
En een wp maakt duizenden toeren in olie bad met gescheiden temperaturen van gassen en vloeistoffen weet ik allemaal.

Of je met je auto in één keer 100 km rijd, of in twintig stappen van 5 km waarbij je hem telkens uitzet terwijl het buiten -5 is, nou ik weet het verschil wel......

Hier draait ie lekker rustig, en als ie toch kapot gaat is ie met uurtje of 3 verwisseld door een reserve.
En wat anderen doen motten ze maar zien...
Hier heb ik altijd de ketel nog (die alleen tapwater doet momenteel maar technisch gezien nog mee kan doen).
Daarnaast heb ik tot -5tb niet meer dan 3kw thermisch nodig..

Afbeeldingslocatie: https://cuizine.be/wp-content/uploads/2016/01/Bakken-oven.jpg

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier draait nu een J serie van 5kW die bij het huidige druilerige weer hier in omgeving Rotterdam zo'n 10 starts per dag maakt en zo'n 15 uur draait.
Hier heb ik nog niet de verwarming aan gehad, huis van 2015 en 4 personen. Als af en toe de oven aangaat, is meer dan voldoende warmte voor paar dagen.

Trouwens gemiddelde temperatuur is rond 20,5-21,5 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door mrbullet op 28-10-2020 16:51 ]

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:05:

[...]

Toch zou ik me afvragen waarom je 10 starts hebt.. Hij zou in mooie lijn kunnen lopen lijkt me..

@teacher zou er toch eens een keer ergens gemod kunnen worden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
mrbullet schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Hier heb ik nog niet de verwarming aan gehad, huis van 2015 en 4 personen. Als af en toe de oven aangaat, is meer dan voldoende warmte voor paar dagen.

Trouwens gemiddelde temperatuur is rond 20,5-21,5 graden.
Verbaast me soms hoe groot de verschillen nog zijn tussen huizen uit 2000 (ons huis) en die van 2010 en later qua isolatie. Hier zit ik met dit weer toch echt met een warmteverlies van zo'n 2kW, oftewel 250W/K. Vanaf 3kW verwacht ik dat hij 24/7 draait, dus bij 6 graden buiten. En bij -2 buiten zal de ketel dan ook bij springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Toch zou ik me afvragen waarom je 10 starts hebt.. Hij zou in mooie lijn kunnen lopen lijkt me..
Simpelweg omdat mijn warmteverlies kleiner is dan het minimumvermogen van de 5kW J serie en het systeem met alleen radiatoren (en mini stukje vloerverwarming in de badkamer) weinig massa heeft. Dus krijg je uurtje aan uurtje uit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Verbaast me soms hoe groot de verschillen nog zijn tussen huizen uit 2000 (ons huis) en die van 2010 en later qua isolatie. Hier zit ik met dit weer toch echt met een warmteverlies van zo'n 2kW, oftewel 250W/K. Vanaf 3kW verwacht ik dat hij 24/7 draait, dus bij 6 graden buiten. En bij -2 buiten zal de ketel dan ook bij springen.
Een woning van 2020 is weer een stuk beter dan uit 2010. Tenminste als hij netjes gebouwd wordt..
Ben je niet beter uit om de ketel de deur uit te doen en een e-element met peakshaving als backup te installeren? Tapwater kan met een WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Tsja, Dat ligt aan x factoren
Zon inval
Pc's aan in huis
deuren open of dicht
ventielatiesysteem
Kwaliteit van isoleren
Mss toch wel ander bouwbesluit/regels/wensen

Enz enz

Dus ik vind het niet gek..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Simpelweg omdat mijn warmteverlies kleiner is dan het minimumvermogen van de 5kW J serie en het systeem met alleen radiatoren (en mini stukje vloerverwarming in de badkamer) weinig massa heeft. Dus krijg je uurtje aan uurtje uit gedrag.
Stook je war dan?
Of hoe heb je eea staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Jim423 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Een woning van 2020 is weer een stuk beter dan uit 2010. Tenminste als hij netjes gebouwd wordt..
Ben je niet beter uit om de ketel de deur uit te doen en een e-element met peakshaving als backup te installeren? Tapwater kan met een WPB.
Ketel is uit 2016, dus kan nog wel even mee. Qua duurzaamheid nu de grootste slag gemaakt met zonnepanelen en de monoblock. Volgend jaar na een winter verder kijken we wel of niet helemaal van het gas af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:46:
[...]

Stook je war dan?
Of hoe heb je eea staan?
Stook WAR. Maar boven Tbuiten van 5 graden staat de setpoint vlak op 35 graden omdat dat het minimum is waarbij de radiatoren evenveel afgifte hebben als de minimale opwek van de 5kW J serie. Daaronder loopt hij op naar 45 graden bij -5 buiten, maar dat zal nog wel wat bijstellen nodig hebben komende winter.

Schakel nu op basis van een temperatuur sensor in de woonkamer via NodeRed en de Heishamon bij 20 aan en bij 20.5 uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Heronimo op 28-10-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Stook WAR. Maar boven Tbuiten van 5 graden staat de setpoint vlak op 35 graden omdat dat het minimum is waarbij de radiatoren evenveel afgifte hebben als de minimale opwek van de 5kW J serie. Daaronder loopt hij op naar 45 graden bij -5 buiten, maar dat zal nog wel wat bijstellen nodig hebben komende winter.

Schakel nu op basis van een temperatuur sensor in de woonkamer via NodeRed en de Heishamon bij 20 aan en bij 20.5 uit.
Waarom niet helemaal op war?
Waarom 20- 20,5 half? [ is wel erg weinig, je loopt een keer erlangs en kan hij al en uit gaan. ]

En heb je geen hele steile stooklijn?
Ik heb tbuiten @5 op 28 graden staan

https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-3&atCheck_2=0

Je hebt ook nog shift functie voor als het kouder wordt/is
Nu stook je te warm denk ik.

Al die berekeningen.... Gewoon een proberen wat hij doet.
Alleen op war gaat ook aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
Ik ben een beetje aan het spelen met mijn Wp. Het is allemaal nog nieuw voor mij. Vandaag is ook mijn externe buiten temperatuur meter binnen gekomen. Die ga ik binnenkort installeren zodat ik fatsoenlijk WAR kan draaien.

Vraag momenteel:
Ik draai momenteel directe watertemp met setpoint 24 graden. Huidige watertemperatuur Ta en Tr zijn 20. Wanneer gaat mijn WP aan? Ik snap niet waarom die niet gaat draaien op Ta 24 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXy8wERiELTg_csvhWmXDlSdNiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KyHp5y8lVLMbp3zuPzHmH8CE.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Mortel op 28-10-2020 19:21 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Dylantje2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:28:
[...]

Waarom niet helemaal op war?
Waarom 20- 20,5 half? [ is wel erg weinig, je loopt een keer erlangs en kan hij al en uit gaan. ]

En heb je geen hele steile stooklijn?
Ik heb tbuiten @5 op 28 graden staan

https://vscope.at/heizkur...sollWert_2=-3&atCheck_2=0

Je hebt ook nog shift functie voor als het kouder wordt/is
Nu stook je te warm denk ik.

Al die berekeningen.... Gewoon een proberen wat hij doet.
Alleen op war gaat ook aan en uit.
Met 20 en 20.5 schommelt de temperatuur tussen de 19.7 en 20.7. Een schommeling van meer dan een hele graad is wat minder comfortabel.

Als ik de aanvoer temperatuur lager zet dan 35 graden dan slaat hij vrij snel af omdat hij niet verder terug kan moduleren, dit is nu eenmaal het punt van de grotere compressor in de J serie.

Hoeveel kWh stook jij er momenteel doorheen per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Mortel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:20:
Ik ben een beetje aan het spelen met mijn Wp. Het is allemaal nog nieuw voor mij. Vandaag is ook mijn externe buiten temperatuur meter binnen gekomen. Die ga ik binnenkort installeren zodat ik fatsoenlijk WAR kan draaien.

Vraag momenteel:
Ik draai momenteel directe watertemp met setpoint 24 graden. Huidige watertemperatuur Ta en Tr zijn 20. Wanneer gaat mijn WP aan? Ik snap niet waarom die niet gaat draaien op Ta 24 graden.

[Afbeelding]
Probleem wat hier vaak wordt aangekaart. Daarom zoeken de mensen met alleen VV naar een stooklijn die 24/7 draaien mogelijk maakt. Maar je kunt natuurlijk ook even de Ta op 28 zetten en dan als de Wp weer draait weer afschalen naar die 24. Of straks met WAR de stooklijn even een +3 compensatie geven. Voor tweakers vloeken in de kerk, maar het werkt wel lekker direct.
Wat ik wel heb gedaan is in het najaar kiezen voor WAR met thermostaat en een hoger ingestelde stooklijn bij 15 graden. De temperatuur loopt dan te hoog op en dat kapt de thermostaat af. Zodra de thermostaat de stooklijn weer vrijgeeft, gaat de Wp weer met die “te hoge” stooklijn aan de gang. Maar ook die oplossing wilde er niet zo in bij de echte mannen. 8)
Als het buiten kouder wordt gaat 24/7 beter lukken. Je zit nu nog er dicht op de laagst mogelijke Ta van 20.

Indacht dat de dT er iets mee te maken had, maar volgens @Ep Woody is dat onjuist. Ik heb helaas geen antwoord gehad op de vraag in t.oswald in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 8% gewijzigd door t.oswald op 28-10-2020 20:08 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
thehog schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Ok dan maak ik dat zo voor de 1.0 release. @kaasmakert voor jou dus ook interessant :) ('watthour total' is straks in 1.0 de nieuwe opgetelde variant)
@kaasmakert @MarFan komt net een bug tegen in de totaal watthour code van 0.9 versie. Bij herstellen zet ie de watthour van poort 2 op poort 1. Nieuwe versie komt er snel aan maar dan met de scheiding watthour en watthour total :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Heb 2 dagen terug de Ta +1 gegeven (SL staat nu 23@15/34@-5)

Resultaat? Zelfde verbruik/Hz, stabielere Ta/Tr & temperatuur in huis half graadje hoger dan laagste punt eerder elke nacht. Tb redelijk gelijk afgelopen dagen.

Nog leuker: hogere COP zelfs. Daar de deltaT strakker op de 2 a 3 ligt dan ervoor

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Met 20 en 20.5 schommelt de temperatuur tussen de 19.7 en 20.7. Een schommeling van meer dan een hele graad is wat minder comfortabel.

Als ik de aanvoer temperatuur lager zet dan 35 graden dan slaat hij vrij snel af omdat hij niet verder terug kan moduleren, dit is nu eenmaal het punt van de grotere compressor in de J serie.

Hoeveel kWh stook jij er momenteel doorheen per dag?
In de ts staat mijn login naar mijn grafana.. kun je live meekijken

Kan het niet zo zijn dat je wp een setpoint bereikt en je thermostaat een andere wens heeft.. Of mss wel andersom
Ik zou als je kunt echt eerst eens proberen met alleen war een goede stooklijn te vinden. de wp gaat ook op war vanzelf uit.
Als je dan een goede lijn hebt kun je thermostaat altijd nog gaan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Crazy- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:29:

Resultaat? Zelfde verbruik/Hz, stabielere Ta/Tr & temperatuur in huis half graadje hoger dan laagste punt eerste elke nacht. Tb redelijk gelijk afgelopen dagen.

Nog leuker: hogere COP zelfs. Daar de deltaT strakker op de 2 a 3 ligt dan ervoor
Ik heb de flow aanzienlijk verhoogd (15L naar 18L) en dat lijkt ook wel een positieve invloed te hebben gehad. Een stuk langere run, maar wel lekker pruttelen op laag vermogen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Ik heb de flow aanzienlijk verhoogd (15L naar 18L) en dat lijkt ook wel een positieve invloed te hebben gehad. Een stuk langere run, maar wel lekker pruttelen op laag vermogen.
Vraag me qua dT een beetje af waar ik goed aan doe, en vermoed dat jij met een redelijk vergelijkbaar systeem qua afgifte daar ook mee zit:
1) kleine dT van bijvoorbeeld 2 graden. Hierdoor kan de Ta een graad omlaag tov een dT van 4 wat winst betekend qua COP. Maar wel meer verbruik van de pomp
1) grotere dT waardoor pomp verbruik lager is maar Ta iets hoger moet

Ik zie erg wisselende ervaringen. @Nickkie55 gaf aan dat hij lagere COPs zag bij een kleine dT. Is er een soort vuistregel voor het optimum bij warmtepompen? @t.oswald @Ep Woody wat is jullie conclusie hierover?

Ter info, ik heb nu dT ingesteld op 3 graden maar zie in de praktijk een aanvoer van 36 en een van retour 34 bij een flow tussen de 20 en 25 liter per minuut.

[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 28-10-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Vraag me qua dT een beetje af waar ik goed aan doe, en vermoed dat jij met een redelijk vergelijkbaar systeem qua afgifte daar ook mee zit:
1) kleine dT van bijvoorbeeld 2 graden. Hierdoor kan de Ta een graad omlaag tov een dT van 4 wat winst betekend qua COP. Maar wel meer verbruik van de pomp

Ik zie erg wisselende ervaringen. @Nickkie55 gaf aan dat hij lagere COPs zag bij een kleine dT. Is er een soort vuistregel voor het optimum bij warmtepompen? @t.oswald @Ep Woody wat is jullie conclusie hierover?
Let op de deltaT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Afgifte vloerverwarming (bij kamer temp 21)

Ta/Tr: 29 / 27 
34 W/m²
gem. vloertemperatuur 24.5 °C

Ta/Tr: 29 / 25 
30 W/m²
gem. vloertemperatuur 24.1 °C

Een kleinere dT heeft een duidelijkere hogere vermogen / m2; waarin de flow een duidelijke flow meespeelt ook. En laat dit nu bij de Pana 5(H) op 15,5l/min zitten

Let wel dat dit geldt voor vloerverwarming; radiatoren cq convectoren kan/zal dit een ander verhaal zijn.

zie ook : https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Heronimo Hier nu een dT 2, Ta 38 en flow 18L. Dat gaf vandaag een run van 5:30 - 14:20 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Crazy- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Let op de deltaT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Afgifte vloerverwarming:

34 W/m²

30 W/m²

Een kleinere dT heeft een duidelijkere hogere vermogen / m2; waarin de flow een duidelijke flow meespeelt ook. En laat dit nu bij de Pana 5(H) op 15,5l/min zitten

Let wel dat dit geldt voor vloerverwarming; radiatoren cq convectoren kan/zal dit een ander verhaal zijn.
Dat is logisch, de warmte afgifte is evenredig met de gemiddelde temperatuur. Door en kleinere dT stijgt je afgifte bij gelijke aanvoer temperatuur. Gevolg is dat je aanvoer temperatuur weer omlaag kan en de COP omhoog gaat.

Reken voor de grap maar is het vermogen van Ta 29 en Tr 25 en van Ta 28 en Tr 26 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:01:
@Heronimo Hier nu een dT 2, Ta 38 en flow 18L. Dat gaf vandaag een run van 5:30 - 14:20 :)
Dat komt aardig goed overeen met wat ik zie hier. Alleen heb ik een iets hogere flow bij dezelfde dT omdat de COP ietsje beter is door de iets lagere Ta.

Heb je de sensoren van je Panasonic geijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Dat komt aardig goed overeen met wat ik zie hier. Alleen heb ik een iets hogere flow bij dezelfde dT omdat de COP ietsje beter is door de iets lagere Ta.
Op welke maximale flow heb jij de WP ingesteld?
Heb je de sensoren van je Panasonic geijkt?
Nee, want er is nog geen consensus waar de sensoren het beste geplaatst kunnen worden. Dat is @Crazy- nog aan het uitzoeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

[...]

Nee, want er is nog geen consensus waar de sensoren het beste geplaatst kunnen worden. Dat is @Crazy- nog aan het uitzoeken :p
:X te druk met het werk; planning stond voor as zaterdag - maar moet eerst de verlichting van de auto van de vrouw repareren, daarna door naar een kennis zonnepanelen inmeten (welke op mijn aanraden geen elektrische VV in zijn nieuwe aanbouw/kantoor gaat nemen, maar een WP gaat aanschaffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
[...]

[...]

Flow staat weer op de default waarde als maximum. Maar komt nu niet boven de 25L/min.

Bij een air purge kwam hij overigens tot 32L/min. Maar dan giert het wel door de leidingen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 28-10-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Flow staat weer op de default waarde als maximum. Maar komt nu niet boven de 25L/min.
De handleiding noemt geen default waarde. Wat was die bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de flow eens naar 22L gezet en de Ta naar 37 fixed. Kijken of die dat trekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

De handleiding noemt geen default waarde. Wat was die bij jou?
Wat ik van meerdere mensen begreep (ook uit WA groep en Heishamon Slack) is dat hij default op een pump duty van 150 staat, dat is 0x096 hexadecimaal in het menu. Daar stond hij bij mij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:14:
Ik heb de flow eens naar 22L gezet en de Ta naar 37 fixed. Kijken of die dat trekt :)
Grootste probleem wat ik merkte was wat meer geluid. Maar dat kwam ook deels doordat er her en der nog wat lucht in het systeem zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ik zit hier vrij dicht op het punt van net wel/niet stabiel lopen met een Ta van 36 en Tr van 34. Een gordijn voor een radiator in de avond is nu genoeg om hem te laten pendelen. Dus zolang het niet kouder word is dit de sweet spot bij mij.

@CurlyMo heb jij niet een enorme variatie in de temperatuur in je huis bij zulke lange blokken aan en uit? Ik zie hier al een variatie van 1 graad als ik om het uur aan/uit moduleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:23:
Ik zit hier vrij dicht op het punt van net wel/niet stabiel lopen met een Ta van 36 en Tr van 34. Een gordijn voor een radiator in de avond is nu genoeg om hem te laten pendelen. Dus zolang het niet kouder word is dit de sweet spot bij mij.

@CurlyMo heb jij niet een enorme variatie in de temperatuur in je huis bij zulke lange blokken aan en uit? Ik zie hier al een variatie van 1 graad als ik om het uur aan/uit moduleer.
Niet iets dat op dit moment oncomfortabel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:01:
Jij ben goed bezig jochie.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:29:

Resultaat? Zelfde verbruik/Hz, stabielere Ta/Tr & temperatuur in huis half graadje hoger dan laagste punt eerder elke nacht. Tb redelijk gelijk afgelopen dagen.

Heb je grafieken?
En COP met script?
Meet je graaddagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Let op de deltaT:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Afgifte vloerverwarming (bij kamer temp 21)

34 W/m²

30 W/m²

zie ook : https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
Mooi he die Dt en 15.5 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Misschien een wat domme graag maar hoe zit het met het terugmoduleren van de 7 tegenover de 5?

Ik wil een Edel Auer Eau installeren voor SWW en vraag mijn daarom ook af of ik voor de zekerheid niet voor de 7 moet gaan als deze net zo ‘ver’ terug kan moduleren als de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Ter info, ik heb nu dT ingesteld op 3 graden maar zie in de praktijk een aanvoer van 36 en een van retour 34 bij een flow tussen de 20 en 25 liter per minuut.
Je zit nu in het gebied waar de winst door een lagere pompsnelheid wellicht meer invloed heeft op je COP dan een iets lagere aanvoertemperatuur.

Je moet alleen goed je maximaal af te geven vermogen in de gaten houden. Laten we even een paar voorbeelden erbij pakken:

Minimale flow van een Panasonic H-serie is 7 liter per minuut. Bij 7 liter per minuut en een DeltaT van 1 kun je maximaal 7 l/min / 60 seconden * 1 °K * 4200 kJ / 1000 = 490 Watt thermisch vermogen.
Om het maximale vermogen van 4500 Watt te kunnen leveren met een watersnelheid van 7 liter/minuut heb je dus minimaal een DeltaT nodig van 9.2 °K.

Verhoog je de watersnelheid dan lever je met dezelfde DeltaT veel meer warmte.
Bij de favoriete snelheid van @Dylantje2 kom je dan op:
15.5 l/min / 60 seconden * 1 °K / 4200 kJ / 1000 = 1085 Watt thermische vermogen.
Wil je dan de 4500 Watt kunnen leveren heb je maar een DeltaT nodig van 4.15 °K.

Oftewel, hoe hoger je de watersnelheid kunt krijgen, hoe kleiner de DeltaT kan worden. De vraag is alleen of de extra energie die in de hogere watersnelheid gaat zitten opweegt tegen de verlaging van de aanvoertemperatuur die je kunt toepassen doordat de DeltaT kleiner wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T90Fck6ZeaKE0hzO37XO_VVbqK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tPrbvEJGJhgj0N0IIYTzdb5d.png?f=user_large
Als ik even naar mijn log kijk en ik probeer een stuk te zoeken waar alle parameters gelijk zijn behalve de watertemperatuur dan lijkt het een graad verschil in aanvoertemperatuur ongeveer 4-15 watt aan vermogen te schelen (afhankelijk van de watertemperatuur, hoe hoger de watertemperatuur hoe groter het verschil). Dit is een lastige test om goed te controleren omdat je heel veel verschillende parameters hebt die invloed hebben: Pompsnelheid, ventilatiesnelheid, etc.

Ben benieuwd wat jullie constateringen zijn en op welke data deze gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
Je vergeet alleen 1 ding. als je de max flow op bijvoorbeeld 20 of 25l/m zet dat hij ook op een hoger vermogen start. hierdoor heb je dus kortere runs op hoger vermogen.

Ik kan aardig wat vermogen opslaan in mijn vloer maar met radiatoren krijg je dan snel pendel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dewim1 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:33:
Je vergeet alleen 1 ding. als je de max flow op bijvoorbeeld 20 of 25l/m zet dat hij ook op een hoger vermogen start. hierdoor heb je dus kortere runs op hoger vermogen.

Ik kan aardig wat vermogen opslaan in mijn vloer maar met radiatoren krijg je dan snel pendel gedrag.
Dat is een andere discussie ;) maar inderdaad als er meer water door de warmtepomp gaat moet hij ook meer water verwarmen.

Dat is de reden waarom ik op 20 graden wil starten en hem rustig op laat toeren tot de gewenste temperatuur. Beperken van de flow is bij mij geen optie omdat ik een extreem klein systeem heb waardoor er sowieso maar een beperkte hoeveelheid water door het systeem kan.

Wat met mijn gegevens niet niet zichtbaar is, is wat het effect is van draaien op een grotere DeltaT en of dat nog invloed heeft op je COP.

Dan zou je moeten weten wat de waterpomp bij verschillende standen aan vermogen gebruikt en dat afzetten tegen de verschillende standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:18:
[...]
Je zit nu in het gebied waar de winst door een lagere pompsnelheid wellicht meer invloed heeft op je COP dan een iets lagere aanvoertemperatuur.
Met een Ta van 37 en een flow van 22L heb ik een minimaal verbruik van ~ 685W.
Met een Ta van 38 en een flow van 15L heb ik een minimaal verbruik van ~ 640W.
Met een Ta van 38 en een flow van 18L heb ik een minimaal verbruik van ~ 650W.

Minimale verbruik is bekeken bij het draaien van de compressor op minimale frequentie.

Het lijkt inderdaad te kloppen dat een hogere flow ten gunste van een lagere Ta niet altijd beter is voor je COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Dat hangt af wat je wil weten. De opgewekte warmte of de geleverde warmte aan de woning.

Je wil ze in ieder geval op een plek waar de meting zo min mogelijk wordt beinvloed door externe factoren. Dat betekent dus eigenlijk IN de waterstroom. Is dat niet mogelijk, dan op een plek waar zo min mogelijk weersfactoren in de weg zitten. Dat is dan of in de warmtepomp, goed ingepakt in isolatie, of direct bij binnenkomst in de woning.

Ik heb de meting in de meterkast zitten, met dank aan de Sensus Pollucom E met de sensoren IN de waterstroom.

Als je kijkt naar de meting van @Dylantje2, zie je dat er een behoorlijk gat zit tussen de de watertemperatuur bij de Panasonic en in de kruipruimte. Hij heeft nu in de warmtepomp een DeltaT van 2.8 en in de kruipruimte van 1.5. Dat is een verschil van 1.3 graad wat overeenkomt met z'n flow van 15.5 l/min van 1410 Watt. Ik hoop dat dit een meetfout is, anders heeft hij een enorm verlies tussen z'n warmtepomp en aanvoer in z'n kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Ruupster schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:12:
Misschien een wat domme graag maar hoe zit het met het terugmoduleren van de 7 tegenover de 5?

Ik wil een Edel Auer Eau installeren voor SWW en vraag mijn daarom ook af of ik voor de zekerheid niet voor de 7 moet gaan als deze net zo ‘ver’ terug kan moduleren als de 5.
Ik snap de link naar de Auer edel water niet. De Tr gaat als de WPB draait hoogstens 1 graad omlaag en dan moet je echt heel nauwkeurig kijken. Van koeling in de zomer is dus ook nauwelijks sprake.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Dat is dan of in de warmtepomp, goed ingepakt in isolatie
Van de retour is duidelijk waar, maar van de aanvoer nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Ik snap de link naar de Auer edel water niet. De Tr gaat als de WPB draait hoogstens 1 graad omlaag en dan moet je echt heel nauwkeurig kijken. Van koeling in de zomer is dus ook nauwelijks sprake.
@Ruupster

Klopt er is nauwelijks een afname in retourtemperatuur, maar ik neem aan dat je deze vraag stelt omdat je er vanuit gaat dat je door de onttrekking van warmte door een warmtepompboiler (welke dan ook, een gewone warmtepompboiler onttrekt ook gewoon warmte uit je woning die je weer moet aanvullen) wat extra vermogen nodig hebt.

De waterpomp van de Edel draait op 3 liter per minuut, heb de DeltaT nog nooit gemeten van de pomp, kan dat voor de grap wel eens doen, dan is ook uit te rekenen welke COP die ongeveer haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Als ik hiernaar kijk dan is bij een buitentemperatuur van 7 graden het verschil tussen 35 graden aanvoer en 45 graden aanvoer zo'n 320W. Als ik even aanneem dat het lineair oploopt (wat natuurlijk niet helemaal klopt), dan is het dus 32W per graad extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVNTcbnsv6oUdkKx96VnsYjtg0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large

Met een graad extra gaat de dT van bijvoorbeeld 2 naar 4 graden, namelijk van Ta 36 en Tr 34 naar Ta 37 en Tr 33. Daarmee kan word de flow half zo groot. De vraag is wat dat aan pomp vermogen scheelt. Dat zou je wel moeten kunnen vinden in de testmodus van de pomp in het menu waar je de maximale flow in kunt stellen.

Mijn vermoeden is dat het pompvermogen niet lineair oploopt met de flow, dus dat je voor twee keer meer flow meer dan twee keer zoveel vermogen in de pomp moet stoppen. Daarmee lijkt er inderdaad voor elk systeem een optimum te zijn afhankelijk van de weerstand van je systeem. Grote weerstand in je systeem betekend waarschijnlijk dat een hoge dT gunstig is, bij een lage weerstand een kleinere dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar wat bedoelen ze dan met dit plaatje? Waarom neemt het comfort toe bij een lagere dT?
[Afbeelding]
Het enige wat ik mij hier bij voor kan stellen is het volgende:
Als je vloerverwarming hebt kan ik me voorstellen dat een verschil in watertemperatuur op bepaalde plekken op de vloer een warmer gevoel geeft dan op andere plekken. Is de DeltaT kleiner wordt dat verschil ook kleiner.

Verder kan ik me er niet echt een voorstelling bij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Minimale verbruik is bekeken bij het draaien van de compressor op minimale frequentie.

Het lijkt inderdaad te kloppen dat een hogere flow ten gunste van een lagere Ta niet altijd beter is voor je COP.
Als de dT hetzelfde blijft toch wel ? (dT=2)
Met een Ta van 37 en een flow van 22L heb ik een minimaal verbruik van ~ 685W. --> 3080W (C=4,5)
Met een Ta van 38 en een flow van 15L heb ik een minimaal verbruik van ~ 640W. --> 2100W (C=3,3)
Met een Ta van 38 en een flow van 18L heb ik een minimaal verbruik van ~ 650W. --> 2520W (C=3,9)

Of begrijp ik je niet goed ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Als de dT hetzelfde blijft toch wel ? (dT=2)
Met een Ta van 37 en een flow van 22L heb ik een minimaal verbruik van ~ 685W. --> 3080W (C=4,5)
Met een Ta van 38 en een flow van 15L heb ik een minimaal verbruik van ~ 640W. --> 2100W (C=3,3)
Met een Ta van 38 en een flow van 18L heb ik een minimaal verbruik van ~ 650W. --> 2520W (C=3,9)

Of begrijp ik je niet goed ?
Als de deltaT gelijk zou blijven wel, maar dit blijft niet gelijk, de afgifte blijft op ongeveer minimaal niveau draaien, wat rond de 2500 Watt is. Dan zit er wel degelijk fluctuatie in de COP en is een Ta van 38 met een flow van 15L interessanter dan een hogere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@MarFan En de misvatting blijft dat een hogere COP altijd beter is.

Net als met zuinige CPU's. Als je CPU 100W verbruikt bij een taak maar wel in 1 minuut klaar is, dan is hij zuiniger dan een die CPU 50W verbruikt bij een taak, maar er drie minuten over doet.

Oftewel, als ik (theoretisch) met een COP 3.3 maar 4 uur hoef te verwarmen dan is dat zuiniger dan met een COP 4.5 voor 8 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:48:

Net als met zuinige CPU's. Als je CPU 100W verbruikt bij een taak maar wel in 1 minuut klaar is, dan is hij zuiniger dan een die CPU 50W verbruikt bij een taak, maar er drie minuten over doet.

Oftewel, als ik (theoretisch) met een COP 3.3 maar 4 uur hoef te verwarmen dan is dat zuiniger dan met een COP 4.5 voor 8 uur.
Sorry, dat is kul. De CoP zegt niets over het ingangsvermogen waarmee je die 8 uur verwarmt. Er van uitgaand dat in beide situaties dezelfde warmte is toegevoegd aan de woning is 8uur met CoP 4.5 altijd zuiniger. Het ingangsvermogen zal echter minimaal 3 x zo laag zijn geweest.

In je voorbeeld van de CPU's heeft de 50W cpu een veel slechter rendement (lagere 'CoP') dan de 100W :)

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 29-10-2020 11:05 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:00:
[...]
Het vermogen zal echter minimaal 3 x zo laag zijn geweest.
Terwijl deze cijfers al uitgaan van het minimale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Terwijl deze cijfers al uitgaan van het minimale vermogen.
Dan klopt je vergelijking helemaal niet: 4 uur met CoP 3 en 8 uur met CoP 4.5 vergelijken, uitgaand van draaien op hetzelfde minimaal vermogen: In laatste geval heb je 3 keer zoveel warmte aan je huis toegevoegd terwijl je 2 keer zoveel energie hebt verbruikt. Zegt dus niets...

In het algemeen: Uitgaand van een bepaalde warmtelevering is hogere CoP daarbij simpel zuiniger.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Op zich heb je gelijk dat je goed moet kijken naar de verhouding van de taak. Bij de eerste CPU is dat een COP van 1.5x zo groot als de 50Watt CPU. Dus je kan beter de eerste CPU op 100Watt z'n werk laten doen.

Bij een warmtepomp is het echter omgekeerd. Hoe minder hij belast wordt, hoe efficienter hij werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Kun je de COP van die momenten er ook nog even bijzoeken? Dat geeft een beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Kun je de COP van die momenten er ook nog even bijzoeken? Dat geeft een beter beeld.
Op welke manier berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maakt niet zoveel uit, je mag de afgifte volgens de panasonic ook doen. Zolang je maar even aangeeft welke informatie het is en waar het vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Heb eens even gekeken wat het pompvermogen doet bij verschillende flows door het S0 verbruik bij de verschillende flows te noteren in het testmenu (waarin alleen de pomp aan staat). Het laat goed zien dat echt hoge flows (>20 l/min) behoorlijk wat extra vermogen vragenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExN2JzzjpCtMuzqLm9VUEOddI8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNoxd8zwX7F9R0H48NZcryxe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Maakt niet zoveel uit, je mag de afgifte volgens de panasonic ook doen. Zolang je maar even aangeeft welke informatie het is en waar het vandaan komt.
Wat ik wel al kan zeggen (en note to myself :) ), de runs uit het dashboard
1. 29 oktober 6:30 Ta 37, flow 22L, dT 2
2. 27 oktober 14:30 Ta 38, flow 18L, dT 2
3. 24 oktober 0:30 Ta 38, flow 15L, dT 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:17:
Heb eens even gekeken wat het pompvermogen doet bij verschillende flows door het S0 verbruik bij de verschillende flows te noteren in het testmenu (waarin alleen de pomp aan staat). Het laat goed zien dat echt hoge flows (>20 l/min) behoorlijk wat extra vermogen vragen[Afbeelding]
Even een detail: Ik zie een veel lager verschil per Watt/graad bij de lage vermogens waarop we nu draaien. Dat ligt onder de 10, dus afhankelijk van de warmtevraag kan dit ook nog meer of minder effect hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Even een detail: Ik zie een veel lager verschil per Watt/graad bij de lage vermogens waarop we nu draaien. Dat ligt onder de 10, dus afhankelijk van de warmtevraag kan dit ook nog meer of minder effect hebben :)
Nog twee plaatjes voor jou dan ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OspR19bUZf105MKei4utVE28qsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ydIWWUs6Jf2YKoEhCMSMLsi1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzlVFuMPfAPzmZJM93oU5ocbxbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2D6FPSjEIO258gaLM063ore4.png?f=user_large

Ik denk dat het limiteren van de flow op 20 liter/minuut voor mijn systeem de juiste keuze gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ruupster schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:12:

5.7 en 9 is allemaal dezelfde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:21:
Als ik hiernaar kijk dan is bij een buitentemperatuur van 7 graden het verschil tussen 35 graden aanvoer en 45 graden aanvoer zo'n 320W. Als ik even aanneem dat het lineair oploopt (wat natuurlijk niet helemaal klopt), dan is het dus 32W per graad extra.

[Afbeelding]

Met een graad extra gaat de dT van bijvoorbeeld 2 naar 4 graden, namelijk van Ta 36 en Tr 34 naar Ta 37 en Tr 33. Daarmee kan word de flow half zo groot. De vraag is wat dat aan pomp vermogen scheelt. Dat zou je wel moeten kunnen vinden in de testmodus van de pomp in het menu waar je de maximale flow in kunt stellen.

Mijn vermoeden is dat het pompvermogen niet lineair oploopt met de flow, dus dat je voor twee keer meer flow meer dan twee keer zoveel vermogen in de pomp moet stoppen. Daarmee lijkt er inderdaad voor elk systeem een optimum te zijn afhankelijk van de weerstand van je systeem. Grote weerstand in je systeem betekend waarschijnlijk dat een hoge dT gunstig is, bij een lage weerstand een kleinere dT.
Ik heb al vaker gezegd dat een buffer energie bespaart in je pompen, bij mij staan beide pompen standje laag, bij elkaar 40 watt.
Als de pana het alleen moet doen gaat dit over de 100 watt standje hoog.
Als je alles in huis 32 mm hebt liggen kan schade misschien mee vallen, maar ik heb dat dus niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat het limiteren van de flow op 20 liter/minuut voor mijn systeem de juiste keuze gaat zijn.
Voor mijzelf ook even de test gedaan, ik kom uit op een Pump duty van rond de 100.

Denk dat ik rond het vriespunt laat switchen tussen laag (93) en hoog (100).

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 29-10-2020 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970

Ga je nou zeggen dat @Dylantje2 gelijk heeft met zijn graadjes daagjes.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Ga je nou zeggen dat @Dylantje2 gelijk heeft met zijn graadjes daagjes.....
Ik vergeet elke keer het warmteverlies van de woning mee te wegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuk ding om even uit te vogelen.

Ik ga gewoon mijn stooklijn uitbreiden met de pompsnelheid. 8) COP-race })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het beste is uitzetten en op vakantie gaan, lekker een biertje :9B nuttigen en je helemaal niet bezig houden met cop, graadjesdagen, warmteverlies, afgifte, pompsnelheden. heerlijk.
ignorance is bliss O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:17:
Heb eens even gekeken wat het pompvermogen doet bij verschillende flows door het S0 verbruik bij de verschillende flows te noteren in het testmenu (waarin alleen de pomp aan staat). Het laat goed zien dat echt hoge flows (>20 l/min) behoorlijk wat extra vermogen vragen[Afbeelding]
Wat heb je hier uitgerekend ? Ik heb ook mijn pompsnelheid en vermogen opgeschreven, maar hoe kan ik hier een conclusie uittrekken ? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRTPGbNNfh66wUjbY77LQ3s1ssI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eFF5oPfkwPf35xYhIvCzarO6.jpg?f=user_large

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Wat heb je hier uitgerekend ? Ik heb ook mijn pompsnelheid en vermogen opgeschreven, maar hoe kan ik hier een conclusie uittrekken ? :?
[Afbeelding]
Wie zei hier laatst eigenlijk dat de pana tegenwoordig een zuinige gelijkstroom pomp heeft?
Want aan het vermogen te zien is dat dus juist niet.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Wie zei hier laatst eigenlijk dat de pana tegenwoordig een zuinige gelijkstroom pomp heeft?
Bij mijn 5kW H loopt het vermogen van 26 tot 107 Watt, inclusief overig gebruik wat ongeveer 8 watt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
MarFan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]
Het vermogen is evenredig met flow maal deltaT. Een lagere flow zal dus een hogere deltaT opleveren. Een hogere deltaT betekent dat je de aanvoer temperatuur zal moeten verhogen voor gelijkblijvende afgifte. De afgifte is namelijk evenredig met het gemiddelde tussen de aanvoer en retour temperaturen.

Op basis van de vermogens tabellen van de Panasonic kan je bepalen hoeveel meer benodigd vermogen een hogere temperatuur oplevert. Dit kan je uitzetten tegen de besparing op het vermogen van de pomp. Dat is wat ik gedaan heb in bovenstaande grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwJDbGEu451epM_x8qMW18banxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LCBf5hNOapMZ3zGCSf1YtUtJ.png?f=user_large

Dit is mijn grafiek, op basis van 1500, 3000 en 4500 met een verbruik per graad van 10, 21 en 32 Watt/C.

Ik ga van de pomp afhankelijk van de buitentemperatuur opvoeren van 92 naar 125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:57:
[Afbeelding]

Dit is mijn grafiek, op basis van 1500, 3000 en 4500 met een verbruik per graad van 10, 21 en 32 Watt/C.

Ik ga van de pomp afhankelijk van de buitentemperatuur opvoeren van 92 naar 125.
En waarschijnlijk kan je dat ook bereiken met de juist vaste dT instelling. Dan gaat namelijk automatisch de flow omhoog bij hogere vermogens 8)

Optima qua dT bij mij:
- 5kW, Ta 45 en 32W/C kom ik op een optimale dT van 3.5-4.75 graden
- 4kW, Ta 40 en 21W/C kom ik op een optimale dT van rond de 4 graden
- 3kW, Ta 35 en 10W/C kom ik op een optimale dT van 2.75-4.5 graden
Denk dus dat ik maar dT van 4 in ga stellen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Heronimo op 29-10-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

En waarschijnlijk kan je dat ook bereiken met de juist vaste dT instelling. Dan gaat namelijk automatisch de flow omhoog bij hogere vermogens 8)
Niet helemaal, want je wil ook dat je dT omhoog gaat naar mate het kouder wordt en de Pana kiest toch voor een net te hoge dT / pompsnelheid in mijn situatie. Door hem te limiteren zal ik iets lager draaien qua flow, maar minder energie gebruiken en daarmee minder CO2 uitstoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar testen met een vaste dT van 5 en de flow limiteren op 125 pump duty is ook nog een optie, kijken of dat voldoende effect heeft, maar ik vrees dat dat niet werkt, want hij stond op 104 met een gewenste dT van 10 en hij ging alsnog met 10 l/min draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Bij mijn 5kW H loopt het vermogen van 26 tot 107 Watt, inclusief overig gebruik wat ongeveer 8 watt is.
Mijn dab pomp gebruikt 30 watt hoogste stand voor 2600 liter dacht ik.
Laagste 7 watt .
Dus pana geen gelijkstroom pomp dus, thanks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Mijn dab pomp gebruikt 30 watt hoogste stand voor 2600 liter dacht ik.
Laagste 7 watt .
Dus pana geen gelijkstroom pomp dus, thanks
De panasonic bezit nog steeds dezelfde pomp als in jouw 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
reneeke1970 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Misschien stomme opmerking, maar kan je een pomp vervangen.
Ik weet dat het bij sommige cv's gebeurde.

Als het zakt van 155 naar 55... tel uit je winst

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Nee, niet echt een optie aangezien er ook controles zitten op de pompsnelheid van de pomp. Moet minimaal 700 rpm draaien en max 6000 rpm.

Je zou wel een extra pomp kunnen installeren en deze pomp op minimaal vermogen laten draaien, of via domotica laten starten op een flow van ruim 7 liter per minuut en vervolgens over laten nemen door een andere pomp.

De vraag is hoeveel je er echt mee bespaard, want een nieuwe zuinige pomp is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

De panasonic bezit nog steeds dezelfde pomp als in jouw 6kw.
Ja precies, die deed 160 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarFan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Mijne doet 30 watt laagste stand, en mijn secundaire doet 15 watt, kostte 90 euro en een buffer vat uiteraard

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 83 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.