Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Vraag me qua dT een beetje af waar ik goed aan doe, en vermoed dat jij met een redelijk vergelijkbaar systeem qua afgifte daar ook mee zit:
1) kleine dT van bijvoorbeeld 2 graden. Hierdoor kan de Ta een graad omlaag tov een dT van 4 wat winst betekend qua COP. Maar wel meer verbruik van de pomp
1) grotere dT waardoor pomp verbruik lager is maar Ta iets hoger moet
Ik zie erg wisselende ervaringen. @
Nickkie55 gaf aan dat hij lagere COPs zag bij een kleine dT. Is er een soort vuistregel voor het optimum bij warmtepompen? @
t.oswald @
Ep Woody wat is jullie conclusie hierover?
Ter info, ik heb nu dT ingesteld op 3 graden maar zie in de praktijk een aanvoer van 36 en een van retour 34 bij een flow tussen de 20 en 25 liter per minuut.
Je zit nu in het gebied waar de winst door een lagere pompsnelheid wellicht meer invloed heeft op je COP dan een iets lagere aanvoertemperatuur.
Je moet alleen goed je maximaal af te geven vermogen in de gaten houden. Laten we even een paar voorbeelden erbij pakken:
Minimale flow van een Panasonic H-serie is 7 liter per minuut. Bij 7 liter per minuut en een DeltaT van 1 kun je maximaal 7 l/min / 60 seconden * 1 °K * 4200 kJ / 1000 = 490 Watt thermisch vermogen.
Om het maximale vermogen van 4500 Watt te kunnen leveren met een watersnelheid van 7 liter/minuut heb je dus minimaal een DeltaT nodig van 9.2 °K.
Verhoog je de watersnelheid dan lever je met dezelfde DeltaT veel meer warmte.
Bij de favoriete snelheid van @
Dylantje2 kom je dan op:
15.5 l/min / 60 seconden * 1 °K / 4200 kJ / 1000 = 1085 Watt thermische vermogen.
Wil je dan de 4500 Watt kunnen leveren heb je maar een DeltaT nodig van 4.15 °K.
Oftewel, hoe hoger je de watersnelheid kunt krijgen, hoe kleiner de DeltaT kan worden. De vraag is alleen of de extra energie die in de hogere watersnelheid gaat zitten opweegt tegen de verlaging van de aanvoertemperatuur die je kunt toepassen doordat de DeltaT kleiner wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tPrbvEJGJhgj0N0IIYTzdb5d.png?f=user_large)
Als ik even naar mijn log kijk en ik probeer een stuk te zoeken waar alle parameters gelijk zijn behalve de watertemperatuur dan lijkt het een graad verschil in aanvoertemperatuur ongeveer 4-15 watt aan vermogen te schelen (afhankelijk van de watertemperatuur, hoe hoger de watertemperatuur hoe groter het verschil). Dit is een lastige test om goed te controleren omdat je heel veel verschillende parameters hebt die invloed hebben: Pompsnelheid, ventilatiesnelheid, etc.
Ben benieuwd wat jullie constateringen zijn en op welke data deze gebaseerd is.