Aangezien ik de nieuwe kWh meters nog niet binnen heb, heb ik de afgelopen dagen eens het vermogen bij de warmtepomp (A) in de gaten gehouden.
Als ik die vermenigvuldig met 230V, krijg ik het wattage.
Aangezien ik metingen om de 5 sec. heb. omzetten naar vermogen per 5 Sec. (/3600x5) en dan de som over de dag.
Als ik dat vergelijk met mijn verbruik per dag zit ik er maar 2,1% naast (lijkt me marginaal zeker tegenover de 30% afwijking tov de Pana zelf).
Iemand anders ook dezelfde observatie of zit ik hier compleet fout?
Volgens mij is dit accurater omdat het Amperage in stapjes van 0.2 gemeten wordt (is gelijk aan 46W) in plaats van de 200W stapjes van de Pana.
Daaranaast (kan ik niet bevestigen) lijkt hij hier niet alleen naar beneden af te ronden zoals bij het wattage, maar ook naar boven. Hetgeen de fout verder verminderd.
Zou het, indien dit klopt, niet veel beter zijn om ook een verbruiksmeter kWh (berekend) toe te voegen aan Domoticz/Home Assistant? Daarbij gebruik maken van het gemeten vermogen en dan om te zetten naar kWh.
Zou de noodzaak voor externe kWh meters verminderen.
Graag jullie mening.
P.S. let wel, alle op de Pana aangesloten apperaten worden volgens mij dan ook meegenomen (zoals fans en pompen) echter is dit bij een kWh meter ook het geval.
[
Voor 6% gewijzigd door
pgeene op 28-10-2020 11:41
]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939