Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Dat klopt, de vraag was waar de printplaat zit voor het aansluiten van een externe sensor. Hebben jullie al een groepsapp in de straat? Zal bij iedereen toch dezelfde problemen opleveren.[Afbeelding]
Ik vind het leuk om er onderzoek naar te doen. De rest scheelt het waarschijnlijk niet veel. Tenzij ze het koud gaan krijgen. Thx ik zie het ook in de manual. Kan alleen nog niet vinden waar ik de keuze kan maken welke sensor ik pak.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Nog niet. Maar ik denk ook niet dat de naaste buren er onderzoek naar doen.
Ik vind het leuk en interessant.

Even opgezocht in de handleiding. PAW-A2W-TSOD is de externe temp sensor. Kost geen drol.
Nu de vraag nog waar aan te sluiten. Dan ga ik eens een babbeltje maken met de leverancier.
En dit dan... Hier mijn aantal aan/uit en draaiuren.. Ziet en huiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNdNy08a4UPQsH3Rjp3XUks08v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZhtSKVQsfg6roR3nVYFsYud.jpg?f=fotoalbum_large
En backup heater 45 uur voor die 8484 draaien, bij alle defrosts ongeveer 10 minuten per keer.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 26-10-2020 18:36 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:28:
[...]

Ik vind het leuk om er onderzoek naar te doen. De rest scheelt het waarschijnlijk niet veel. Tenzij ze het koud gaan krijgen. Thx ik zie het ook in de manual. Kan alleen nog niet vinden waar ik de keuze kan maken welke sensor ik pak.
PCB zit gelukkig in de binnenunit, dus je hoeft het niet aan Sinterklaas te vragen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppHRW3Ec5a-5Q-CFPYUd5KJ_9q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gGfGPeqbc8YtXWWtADf3Adv.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:05
t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

En dit dan... Hier mijn aantal aan/uit en draaiuren.. Ziet en huiver
[Afbeelding]
En backup heater 45 uur voor die 8484 draaien, bij alle defrosts ongeveer 10 minuten per keer.
Prachtige resultaten van jou. Dank ook iedereen voor de goede input. Ik weet wat ik moet gaan doen. Een extra buiten sensor bestellen en deze monteren aan de kap (noordzijde / schaduwkant). Misschien nog even een mooi beugeltje maken. Tevens gat boren naar binnen en daar de boel aansluiten. Ik ga nog overwegen om dit bij de aannemer neer te leggen. Maar het vertrouwen in hun is ook wel aardig ver te zoeken.

Nog één vraag waarbij iemand mij hopelijk kan helpen. Hoe weet de WP dat die de andere Tb sensor moet pakken. Hij moet straks gaan regelen op de binnenunit sensor en niet op de buiten unit sensor. Waar is dat in te stellen? Heb al even gebladerd in de datasheet/manual, maar kon het niet vinden.

Wat een klote ontwerp. Ik ben er al de hele avond nukkig om :(

ik denk het al gevonden te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfZe-VoiaHGIe8aakCXSR90nYDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rnbhF1DFqFymPh6CjIazmgEX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mortel op 26-10-2020 20:14 ]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Prachtige resultaten van jou. Dank ook iedereen voor de goede input. Ik weet wat ik moet gaan doen. Een extra buiten sensor bestellen en deze monteren aan de kap (noordzijde / schaduwkant). Misschien nog even een mooi beugeltje maken. Tevens gat boren naar binnen en daar de boel aansluiten. Ik ga nog overwegen om dit bij de aannemer neer te leggen. Maar het vertrouwen in hun is ook wel aardig ver te zoeken.

Nog één vraag waarbij iemand mij hopelijk kan helpen. Hoe weet de WP dat die de andere Tb sensor moet pakken. Hij moet straks gaan regelen op de binnenunit sensor en niet op de buiten unit sensor. Waar is dat in te stellen? Heb al even gebladerd in de datasheet/manual, maar kon het niet vinden.

Wat een klote ontwerp. Ik ben er al de hele avond nukkig om :(

ik denk het al gevonden te hebben:
[Afbeelding]
Zou niet zo’n moeilijke plek zoeken. Ergens in de schaduw op je balkon lijkt me veel eenvoudiger of een andere makkelijk te bereiken plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
doordat mijn vloer verwarming langzaam afkoelt duur duur het soms erg lang voor dat hij weer aanslaat.
ik heb een TA van 25. eigenlijk zou hij bij 22 weer aan moeten gaan maar in de praktijk duurt dit langer en wacht hij tot 21

is hier nog iets aan veranderen? nu doe ik in de avond even +1 en weer terug om hem aan te laten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dewim1 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:21:
doordat mijn vloer verwarming langzaam afkoelt duur duur het soms erg lang voor dat hij weer aanslaat.
ik heb een TA van 25. eigenlijk zou hij bij 22 weer aan moeten gaan maar in de praktijk duurt dit langer en wacht hij tot 21

is hier nog iets aan veranderen? nu doe ik in de avond even +1 om hem aan te laten gaan
Als het kouder wordt, lukt het beter om een stooklijn te vinden die 24/7 je Wp kan laten draaien. Nu is dat bijna onmogelijk en dan kan het voor je gevoel te lang duren voordat de Wp weer aanslaat. Welke dT gebruik je? WAR met of zonder thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Als het kouder wordt, lukt het beter om een stooklijn te vinden die 24/7 je Wp kan laten draaien. Nu is dat bijna onmogelijk en dan kan het voor je gevoel te lang duren voordat de Wp weer aanslaat. Welke dT gebruik je? WAR met of zonder thermostaat?
Ik heb nu een dt van 2 zonder thermosstaat
als ik de TA naar 26 zet dan gaat de kamer temp richting 23
dus 25 bij TB 12 lijkt voor mijn woning goed te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Dewim1 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Ik heb nu een dt van 2 zonder thermosstaat
als ik de TA naar 26 zet dan gaat de kamer temp richting 23
dus 25 bij TB 12 lijkt voor mijn woning goed te zijn
Er zijn hier tweakers die het ondenkbaar vinden dat ze af en toe naar de controller moeten lopen voor een plusje of een minnetje... Ik hoor daar niet bij, volgens mij ga je prima zo. Gaat straks in de winter nog veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

Er zijn hier tweakers die het ondenkbaar vinden dat ze af en toe naar de controller moeten lopen voor een plusje of een minnetje... Ik hoor daar niet bij, volgens mij ga je prima zo. Gaat straks in de winter nog veel beter.
bedankt.

ik zou natuurlijk een regel kunnen maken in domoticz om 17:00 +1 te doen en weer terug.
maar bij neer leggen is misschien het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:14
Dewim1 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

bedankt.

ik zou natuurlijk een regel kunnen maken in domoticz om 17:00 +1 te doen en weer terug.
maar bij neer leggen is misschien het beste.
Daar kun je de timer functie voor gebruiken.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
Ik zit even met het volgende probleem

Ik heb de heishamon draaien met
De Domoticz plug-in

Nu geeft de s0_1 (en s0_2) alleen het live verbruik weer, de dag teller loopt niet op.
Als ik bij instellingen van dit apparaat de energy read op computed zet loopt hij wel op maar dit lijkt me niet de bedoeling

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Simply_jeroen schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 06:47:
Ik zit even met het volgende probleem

Ik heb de heishamon draaien met
De Domoticz plug-in

Nu geeft de s0_1 (en s0_2) alleen het live verbruik weer, de dag teller loopt niet op.
Als ik bij instellingen van dit apparaat de energy read op computed zet loopt hij wel op maar dit lijkt me niet de bedoeling

Wat zie ik over het hoofd?
Niets, hij moet op computed. Een s0 meter geeft alleen een puls bij een bepaald verbruik, maar geeft niet het totaal door, deze moet Domoticz dus zelf berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

Een beetje corrigeren vind ik niet erg, maar de basis moet wel goed zijn. Dat betekent dat je uitgangspunt moet zijn dat je een stooklijn hebt die goede lange runs kan draaien zonder dat hij tegen de grens aanloopt dat hij z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Ook op het moment dat je in het gebied komt dat je woning veel minder warmte vraagt dan dat warmtepomp minimaal kan leveren. Als je dat hebt kun je met een kamerthermostaat er in deze periode voor zorgen dat je woonkamer niet veel te warm wordt. Op het moment dat je in deze periode ruimte hebt om te corrigeren in de stooklijn betekent dat dat je stooklijn niet ver genoeg naar beneden loopt.

Als je de minimale afgifte van de warmtepomp kunt doen op 25 graden, maar je stooklijn begint op 26 graden, dan mis je ruimte om je stooklijn beter te benutten en daarmee je verbruik te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kan iemand me vertellen of er richtlijnen zijn voor de afstand tussen een afvoerpijp van een wtw ventilatiekanaal en de warmtepomp? Mag de warmtepomp vlak voor zo'n pijp staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Opnieuw heeft mijn WP gedraaid vannacht terwijl ik toch echt heb aangegeven dat hij tussen 23:00 en 6:30 (alle dagen) uit moet staan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:38:
Opnieuw heeft mijn WP gedraaid vannacht terwijl ik toch echt heb aangegeven dat hij tussen 23:00 en 6:30 (alle dagen) uit moet staan.
Toch staat hij niet echt uit, hij blijft water rondpompen en rond kwart voor 2 start hij netjes met het rustig ophogen van de temperatuur.

Je kan de warmtepomp ook echt uitzetten via de Heishamon. Dan stopt ook het rondpompen van water. Neem aan dat je wel een thermometer in de kamer hebt die je kan uitlezen via Domoticz?

Je kan het rustig ophogen van de watertemperatuur bij een start nog iets rustiger doen als je dat wilt, door de setpoint te verhogen naar Aanvoertemperatuur - 1. Zolang je onder de 38 graden zit blijft hij dan langzaam de temperatuur ophogen tot hij die 38 graden te pakken heeft. Zolang hij niet 3 minuten achter elkaar op Aanvoertemperatuur - 2 >= Setpoint staat dan blijft hij netjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:18
Knielen schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:55:
[...]

Niets, hij moet op computed. Een s0 meter geeft alleen een puls bij een bepaald verbruik, maar geeft niet het totaal door, deze moet Domoticz dus zelf berekenen.
Daar twijfel ik dus aan. In heishamon heb ik namelijk wel de watthour staat. Deze blijft echter
Ook op 0 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Toch staat hij niet echt uit, hij blijft water rondpompen en rond kwart voor 2 start hij netjes met het rustig ophogen van de temperatuur.
Dat is toch raar? Die timer is er toch juist om de WP op gezette momenten in standby te zetten?
Je kan de warmtepomp ook echt uitzetten via de Heishamon. Dan stopt ook het rondpompen van water. Neem aan dat je wel een thermometer in de kamer hebt die je kan uitlezen via Domoticz?
Dat rondpompen van water is het probleem niet. Wel het 's nachts actief verwarmen.
Je kan het rustig ophogen van de watertemperatuur bij een start nog iets rustiger doen als je dat wilt, door de setpoint te verhogen naar Aanvoertemperatuur - 1. Zolang je onder de 38 graden zit blijft hij dan langzaam de temperatuur ophogen tot hij die 38 graden te pakken heeft. Zolang hij niet 3 minuten achter elkaar op Aanvoertemperatuur - 2 >= Setpoint staat dan blijft hij netjes draaien.
Die zie ik even niet voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Dat is toch raar? Die timer is er toch juist om de WP op gezette momenten in standby te zetten?
Ik weet niet precies welke timers jij gebruikt hebt. Ik gebruik de panasonic als dom apparaat dat alleen mag doen wat ik hem op dat moment opdraag.
[...]

Dat rondpompen van water is het probleem niet. Wel het 's nachts actief verwarmen.
Ik weet dat het niet het probleem is, maar wel een indicatie dat de warmtepomp niet uit is. En als je hem dan een opdracht geeft om te verwarmen (wat je blijkbaar doet door het verhogen van de setpoint, middels een script?) gaat hij gewoon aan.
[...]

Die zie ik even niet voor me.
Jij draait toch een script om langzaam je watertemperatuur te verhogen? Nu ken ik dat scriptje niet precies, maar ik zie in de stijging van de watertemperatuur en de verhoging van de setpoint dat die twee niet strak parallel lopen. Als je de setpoint exact op de watertemperatuur laat zetten en hij stijgt doordat hij z'n warmte niet kwijt kan, kun je hem nog rustiger laten stijgen, met een nog iets lager energieverbruik.

code:
1
2
3
4
Every 1 minute:
    if TemperatuurAanvoer - 1 > Setpoint AND Setpoint < 38 then
        Setpoint = TemperatuurAanvoer - 1
    endif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Ik weet niet precies welke timers jij gebruikt hebt. Ik gebruik de panasonic als dom apparaat dat alleen mag doen wat ik hem op dat moment opdraag.
De week timer van de remote controller.
Ik weet dat het niet het probleem is, maar wel een indicatie dat de warmtepomp niet uit is. En als je hem dan een opdracht geeft om te verwarmen (wat je blijkbaar doet door het verhogen van de setpoint, middels een script?) gaat hij gewoon aan.
Ik doe niks externs. Er staat gewoon een thermostaat op 20 en een directe stooklijn van 38. Misschien dat ik de thermostaat maar gewoon op nachtverlaging moet zetten i.p.v. uit.
Jij draait toch een script om langzaam je watertemperatuur te verhogen? Nu ken ik dat scriptje niet precies, maar ik zie in de stijging van de watertemperatuur en de verhoging van de setpoint dat die twee niet strak parallel lopen. Als je de setpoint exact op de watertemperatuur laat zetten en hij stijgt doordat hij z'n warmte niet kwijt kan, kun je hem nog rustiger laten stijgen, met een nog iets lager energieverbruik.
Nee, niet dus :) Dat doet de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

[...]

Ik doe niks externs. Er staat gewoon een thermostaat op 20 en een directe stooklijn van 38. Misschien dat ik de thermostaat maar gewoon op nachtverlaging moet zetten i.p.v. uit.
Prima oplossing toch? Dan is het ook nooit extreem koud mocht er spontaan de ijstijd aanbreken...
[...]

Grappig, dat effect kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
Simply_jeroen schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Daar twijfel ik dus aan. In heishamon heb ik namelijk wel de watthour staat. Deze blijft echter
Ook op 0 staan
Voor domoticz moet hij inderdaad op Computed staan, (zie reden hierboven), Ik heb vernomen, dat watthour nog niet (goed) werkt.
Als dat veranderd zal indien nodig de plugin aangepast worden,

Zal dat van Computed op GitHub even erbij zetten

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:10:

Vergis je niet dat het rondpompen best nog veel energie kost (slecht voor je dag COP) In de begin periode heb ik ook een timer gebruikt, maar nu zit alle logica in domoticz/Heishamon. En zet ik hem gewoon uit, verbruik nog maar 8W

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

[...]

[...]

In de uitgebreide handleiding kom ik dit tegen. Geen idee waarop het slaat, maar in de Nederlandse handleiding is 18 Modeschakeling Nee/Ja. Staat die aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZctVxiGte8v7rIKuLv91SvTeVLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dg7sT7D0oNuUgaBG3te7s51g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avj0Ls4nmDyprwdFBpfxA6zhf0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHys2ZcAQAEJStBbl62ObxgT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MarFan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Vergis je niet dat het rondpompen best nog veel energie kost (slecht voor je dag COP) In de begin periode heb ik ook een timer gebruikt, maar nu zit alle logica in domoticz/Heishamon. En zet ik hem gewoon uit, verbruik nog maar 8W
Alleen uit gaat die dus niet a.d.v. de remote control week timer. Dat is het oorspronkelijke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Alleen uit gaat die dus niet a.d.v. de remote control week timer. Dat is het oorspronkelijke probleem.
Wat is precies je instelling van de timer? Staat die misschien op OFF?

Rare uitleg, de screenshot hierboven zegt Timer on of off, terwijl de gebruikershandleiding het heeft over Operation On/off.

[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 27-10-2020 11:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Het is denk nog veel knulliger dan ik dacht. Ik had in het snelmenu de timer niet ook daadwerkelijke geactiveerd. Ik dacht dat die al aan zou staan als ik hem in de instellingen configureer. Dat is blijkbaar niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:49:
Het is denk nog veel knulliger dan ik dacht. Ik had in het snelmenu de timer niet ook daadwerkelijke geactiveerd. Ik dacht dat die al aan zou staan als ik hem in de instellingen configureer. Dat is blijkbaar niet zo :)
Het is denk ik een voorbeeld van het "Teveel Knoppen Syndroom".

https://dl.acm.org/doi/10.1145/2786805.2786852

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Aangezien er nog weinig mensen met een J versie zijn, zijn er nog mensen die zon ding op korte termijn gaan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
deheij1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:19:
Aangezien er nog weinig mensen met een J versie zijn, zijn er nog mensen die zon ding op korte termijn gaan aanschaffen?
Jij toch? Of zit je nog te twijfelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Je begint langzaam mijn plek qua besluiteloosheid in te nemen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Je begint langzaam mijn plek qua besluiteloosheid in te nemen :+
Grapjas, die plek is voor de komende 40 jaar vergeven, daar komt echt niemand ooit nog bij in de buurt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-09 08:03
Ruupster schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:21:
Heeft er iemand al een 5 of 7 J draaien in regio Amersfoort? Ik zou graag een keer komen kijken/luisteren!

Ik merk dat ik snel een WP moet installeren. Ik heb een oude CV die eigenlijk alleen maar op 80 graden kan stoken terwijl de termostaat van de vloer nu op 35 graden staat.. beetje zonde.

Ergens gaf een keer iemand aan dat met een oppervlakte van 50m2 de WP z'n minimale vermogen amper kwijt kan? Hoe zit dit? Aangezien ik nu twijfel tussen een 5kw en een 7kw Pana.

Alvast bedankt!
Heb hier een 5 kWh j serie staan op 45m2 vloerverwarming. Draait prima. In Lelystad. Als je langs wil komen stuur je maar een pm.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
MarFan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Valt mee.
Verbruik ligt hier met 10l/m rondpompen op 16w.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Ik zou persoonlijk niet te lang wachten. Dit jaar heb je nog kans op subsidie. Over 2 maanden kan de wereld er anders uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sinds vorig jaar 9okt draait mijn pana. Maar sinds een week zie ik het verbruik en de runs d.m.v. een finder richting pvoutput.

https://pvoutput.org/intr...374&sid=70149&dt=20201027

Aangezien ik veel (koude) avonden de pelletkachel aan heb doet hij winterdag alleen de ochtend/middag. De thermostaat in de woonkamer staat 24/7 op 20graden ingesteld.

Het huis is uit 1993. Ik heb 2 groepen vloerverarming als "bij" verwarming , en de rest gewoon radiatoren. Pana temp staat dacht ik op 30 graden ingesteld.

Zie vandaag meerdere korte runs vlak achter elkaar van een half uur ongeveer.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de runs langer duren. Dus niet steeds pendelen... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 27-10-2020 19:39 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Atomic2005 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:36:
Sinds vorig jaar 9okt draait mijn pana. Maar sinds een week zie ik het verbruik en de runs d.m.v. een finder richting pvoutput.

https://pvoutput.org/intr...374&sid=70149&dt=20201027

Aangezien ik veel (koude) avonden de pelletkachel aan heb doet hij winterdag alleen de ochtend/middag. De thermostaat in de woonkamer staat 24/7 op 20graden ingesteld.

Het huis is uit 1993. Ik heb 2 groepen vloerverarming als "bij" verwarming , en de rest gewoon radiatoren. Pana temp staat dacht ik op 30 graden ingesteld.

Zie vandaag meerdere korte runs vlak achter elkaar van een half uur ongeveer.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de runs langer duren. Dus niet steeds pendelen... O-)
Afgifte vergroten of stook temperatuur omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Is er nog een update van de populaire webshops? Ik overweeg een 9KW mono te bestellen maar overal liggen de prijzen 3700+ dus ben benieuwd of er nog tips zijn :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gieliovd520 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:54:
Is er nog een update van de populaire webshops? Ik overweeg een 9KW mono te bestellen maar overal liggen de prijzen 3700+ dus ben benieuwd of er nog tips zijn :)
uit de TS ;)

https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

https://www.wisselkoers.nl/pond

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Wolly schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Jij toch? Of zit je nog te twijfelen?
Yes! Ik heb de keuze gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
NNCi schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Ik zou persoonlijk niet te lang wachten. Dit jaar heb je nog kans op subsidie. Over 2 maanden kan de wereld er anders uit zien.
Je hebt gelijk zeker met de zeer onbetrouwbare overheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
MarFan schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Voor domoticz moet hij inderdaad op Computed staan, (zie reden hierboven), Ik heb vernomen, dat watthour nog niet (goed) werkt.
Als dat veranderd zal indien nodig de plugin aangepast worden,

Zal dat van Computed op GitHub even erbij zetten
De watthour in heishamon telt (met default instelling) alleen de watthour tussen de mqtt berichten in. Je moet ze dus dan zelf optellen. Meestal zie je dan 0, soms 1 en enkel een keer 2. Dit gooi je dan in een counter device in domoticz (een counter device in domoticz telt namelijk alle binnen gekomen waardes op).

Sinds firmware 0.9b kan je ook instellen dat watthour vanuit heishamon zelf gaat optellen. Bij een restart leest heishamon dan vanuit mqtt z'n laatste verzonden watthour op en telt vanaf daar ook weer verder. Die kan je dan invoeren in de stroommeter device in domoticz naast waar je ook watt invoert. Dan is het niet meer computed maar geef je dus deze waade ook mee.

Je kan dus zelf kiezen welke variant je gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Je hebt gelijk zeker met de zeer onbetrouwbare overheid
Mensen die dit soort uitspraken doen hebben echt geen idee wat een onbetrouwbare overheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Mensen die dit soort uitspraken doen hebben echt geen idee wat een onbetrouwbare overheid is.
pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

leg maar uit wat er onbetrouwbaar is aan een regeling met een begin en een einddatum?

Dat we niet weten wat er in het nieuwe jaar gaat gebeuren maakt het niet meteen onbetrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deheij1
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

leg maar uit wat er onbetrouwbaar is aan een regeling met een begin en een einddatum?

Dat we niet weten wat er in het nieuwe jaar gaat gebeuren maakt het niet meteen onbetrouwbaar.
Ik ga er niet op in, het is niet de plek die discussie hier te voeren.
mooi

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 29-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
tsja en dan nog steeds €1800 subsidie?
Bizar he en dan nog twijfelen _/-\o_
Zoals van Gaal wel eens zei kopen kopen kopen 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Haha sorry hoor, maar zo wil je toch niet verwarmen. Dus al bij al pendel je wel degelijk. En dit wil jij verkopen met een j model waarvan het minimale vermogen twee keer zoveel is dan die van jou?

Ik hoop dat @deheij1 goed nadenkt.....
Ik ben er 52 uur met mijn vingers afgebleven. Al 52 uur niet gestopt en gaat nog steeds door.
Op deze manier verbruik ik uiteraard snachts wat meer energie en ga ik overdag wat terugleveren. Maar dat is uiteraard financieel geen probleem zolang we nog salderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TcbUATgDvLYEEy9Eqx2drXCHyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgK5dki9twlCUJM6Wp690H9b.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, de J versie van @deheij1 kan niet zo laag. Van pendelen gaat hij niet kapot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Ik ga er niet op in, het is niet de plek die discussie hier te voeren.
Als de discussie niet op zijn plek is hier, was je opmerking dat vanzelfsprekend ook niet. ;)
Het is wel een discussieforum, dus op wat jij typt kan worden gereageerd. anders is het imho gewoon een beetje offtopic roeptoeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ter info. De timer heeft zojuist de WP uitgezet :)

Verbruik is nog maar 8W

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 27-10-2020 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Een beetje corrigeren vind ik niet erg, maar de basis moet wel goed zijn. Dat betekent dat je uitgangspunt moet zijn dat je een stooklijn hebt die goede lange runs kan draaien zonder dat hij tegen de grens aanloopt dat hij z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Ook op het moment dat je in het gebied komt dat je woning veel minder warmte vraagt dan dat warmtepomp minimaal kan leveren. Als je dat hebt kun je met een kamerthermostaat er in deze periode voor zorgen dat je woonkamer niet veel te warm wordt. Op het moment dat je in deze periode ruimte hebt om te corrigeren in de stooklijn betekent dat dat je stooklijn niet ver genoeg naar beneden loopt.

Als je de minimale afgifte van de warmtepomp kunt doen op 25 graden, maar je stooklijn begint op 26 graden, dan mis je ruimte om je stooklijn beter te benutten en daarmee je verbruik te verlagen.
Lagere temperaturen beginnen. Vandaag de eerste echte 24/7 gedraaid met een gemeten verbruik van 5048Wh. Die 5H blijft verbazen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97h0_hQGAzfQg5nWC5LRAMZJopc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8NmEDqWv13TkgX9Wpmjj6V0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
Ik ben van plan om op zeer korte termijn te bestellen. Ik denk aan een 5J. Nu ben ik dit topic nog aan het doorlezen, nu hier ongeveer. Dat kost nogal wat tijd hahah :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
thehog schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

De watthour in heishamon telt (met default instelling) alleen de watthour tussen de mqtt berichten in. Je moet ze dus dan zelf optellen. Meestal zie je dan 0, soms 1 en enkel een keer 2. Dit gooi je dan in een counter device in domoticz (een counter device in domoticz telt namelijk alle binnen gekomen waardes op).

Sinds firmware 0.9b kan je ook instellen dat watthour vanuit heishamon zelf gaat optellen. Bij een restart leest heishamon dan vanuit mqtt z'n laatste verzonden watthour op en telt vanaf daar ook weer verder. Die kan je dan invoeren in de stroommeter device in domoticz naast waar je ook watt invoert. Dan is het niet meer computed maar geef je dus deze waade ook mee.

Je kan dus zelf kiezen welke variant je gebruikt.
Dat eerste stuk snap ik, kan ik implementeren in de plugin.
Voor het 2e stuk weet ik niet zeker of ik het helemaal begrijp, is het verschil tussen de 2 opties zo:
wattHour per keer01212
wattHour opgeteld01346

Kan je in MQTT zien welke optie gekozen is ?
Ander moet de setup in de plugin ook,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-06 17:17
Ik tot dat het duidelijk werd dat ze maar tot 2500 watt terug kunnen moduleren. Nu overweeg ik om een LG Therma V aan te schaffen. Die kunnen tot 1800 watt terug moduleren en zijn een paar honderd euro goedkoper. Er zit geen back-up heater standard inbegrepen maar zo te horen is dat geen grote gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
t.oswald schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Lagere temperaturen beginnen. Vandaag de eerste echte 24/7 gedraaid met een gemeten verbruik van 5048Wh. Die 5H blijft verbazen

[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid , als je nu 24/7 moet draaien (+/- 10 gr) , lukt het dan nog bij 5 / 0 / -5 ?
Of bedoel je dat je hem ook in de nacht aan liet gaan ?

[ Voor 4% gewijzigd door MarFan op 28-10-2020 08:20 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:19:
[...]

Uit nieuwsgierigheid , als je nu 24/7 moet draaien (+/- 10 gr) , lukt het dan nog bij 5 / 0 / -5 ?
Als het nu buiten gemiddeld 10 graden is en je kan 24/7 draaien dan kun je de volgende berekening maken:

1300 watt thermisch minimale opwek.
18°C stookgrens
1300 Watt /(18°C - 10°C) = 162.5 Watt / °C.

Maximale thermische opwek bij ongeveer -10 is zo'n 4500 Watt.
4500 Watt / 162.5 Watt / °C = 27.7 °C verschil ten opzichte van stookgrens. Oftewel maximaal vermogen op - 9.7 °C.

Heb je nu al een warmtebehoefte van 2000 graden wordt het lastiger straks.
2000 Watt /(18°C - 10°C) = 250 Watt / °C.
4500 Watt / 250 Watt / °C = 18 °C
18°C - 18°C = 0°C

Op basis van de 5 kWh die @t.oswald gebruikt heeft lijkt me de eerste scenario zeer plausibel. 5048Wh / 24h = 210 W continue. Wat prima in de buurt zit met een opwek van rond de 1300W thermisch.

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 28-10-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

tsja en dan nog steeds €1800 subsidie?
Bizar he en dan nog twijfelen _/-\o_
Zoals van Gaal wel eens zei kopen kopen kopen 8)
Nou ja het heb aan mij liggen... Maar hij kost daar:
3027 Pond ex, 3632 Pond incl BTW.
Dan naar euro wordt €4000
Transport €250
€4250 thuis. Vind ik niet scherp!

Bij Rjtech is hij €3700.
Easyheatpumps €3542.

Dus ja vandaar heeft iemand nog de gouden tip, want pmc is niet zo bijzonder :)

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gieliovd520 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Nou ja het heb aan mij liggen... Maar hij kost daar:
3027 Pond ex, 3632 Pond incl BTW.
Dan naar euro wordt €4000
Transport €250
€4250 thuis. Vind ik niet scherp!

Bij Rjtech is hij €3700.
Easyheatpumps €3542.

Dus ja vandaar heeft iemand nog de gouden tip, want pmc is niet zo bijzonder :)
In de topic start staat een mooi lijstje met shops:
Websites
Shop in Duitsland:
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_2
https://shop.rjtec.eu/de/
https://www.heima24.de/
https://www.selfio.de/
https://zaehleronlineshop...ausatz-fuer-Waermezaehler

Shop in UK:
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
Hint, er komen er veel uit duitsland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 20:44
Erg lang topic, ga ik rustig eens doorheen scrollen.

Ik heb sinds kort een Panasonic WC09H3E5 set hangen. Laten installeren, maar druk bezig zelf meer informatie te halen.

Buiten unit hangt aan de muur (hoekhuis), binnenunit op zolder aan gipsen wand. Ik hoor de "zoem" of "dreun" van de buitenunit door bijna het hele huis, en de binnenunit lijkt ook de wand te gebruik om te resoneren. Is dit normaal?

Verder lijkt de binnenunit erg veel werk te moeten verschaffen zelfs als de watertemperatuur matigjes is. Je hoort een varierende maar redelijk harde lage toon. Dat kan toch niet de pomp zijn?

Vast nog meer vragen, maar voorlopig is het geluid het belangrijkste.

EDIT: Owja, net zo belangrijk: ik heb die smart cloud, maar ben ik niet echt tevreden over (ouderwets, kan weinig, logt steeds uit). Hoe kan ik het beste beginnen met eigen monitoring?

[ Voor 12% gewijzigd door Battle Bunny op 28-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Als het nu buiten gemiddeld 10 graden is en je kan 24/7 draaien dan kun je de volgende berekening maken:

18°C stookgrens

4500 Watt / 162.5 Watt / °C = 27.7 °C verschil ten opzichte van stookgrens. Oftewel maximaal vermogen op - 9.7 °C.

18°C - 18°C = 0°C

Op basis van de 5 kWh die @t.oswald gebruikt heeft lijkt me de eerste scenario zeer plausibel. 5048Wh / 24h = 210 W continue. Wat prima in de buurt zit met een opwek van rond de 1300W thermisch.
Duidelijk verhaal, thnx.
Die 18°C stookgrens, dat is de binnen temp ? Want die zal bij de meeste hoger zijn (toch?)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Battle Bunny schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:52:

Ik heb sinds kort een Panasonic WC09H3E5 set hangen. Laten installeren, maar druk bezig zelf meer informatie te halen.

Buiten unit hangt aan de muur (hoekhuis), binnenunit op zolder aan gipsen wand. Ik hoor de "zoem" of "dreun" van de buitenunit door bijna het hele huis, en de binnenunit lijkt ook de wand te gebruik om te resoneren. Is dit normaal?

Verder lijkt de binnenunit erg veel werk te moeten verschaffen zelfs als de watertemperatuur matigjes is. Je hoort een varierende maar redelijk harde lage toon. Dat kan toch niet de pomp zijn?

EDIT: Owja, net zo belangrijk: ik heb die smart cloud, maar ben ik niet echt tevreden over (ouderwets, kan weinig, logt steeds uit). Hoe kan ik het beste beginnen met eigen monitoring?
Deed hij bij mij ook eerst, de installateur heeft toen de koelleidingen iets 'verbogen' in de binnen unit,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

De dreun is de resonatie van de buitenunit op de woning. Dit moet door goede ontkoppeling (door rubbers of veerdempers) opgelost worden. Dit is ook de reden dat de meeste mensen, als het enigszins kan er voor kiezen om hem op een losse fundering op de grond te plaatsen.

Je kunt, als je wil een InfluxDB database opbouwen en deze informatie inzichtelijk maken met Grafana. In de Topicstart staat een linkje naar de Github van Zwartevogel. Die heeft een script gemaakt waarmee je de servicecloud kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Duidelijk verhaal, thnx.
Die 18°C stookgrens, dat is de binnen temp ? Want die zal bij de meeste hoger zijn (toch?)
Zie deze uitleg over stookgrens: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 08-09 11:04

Ik heb de mijne aan de buitenmuur hangen bij de (bij) keuken aan een halfsteens muurtje (wel geisoleerd). Hoor hier heeeeeeeel licht wat (echt ver weg op de achtergrond). Heb hier wel alles aan gedaan. De beugels zijn opgehangen met ontkoppelde rubberen pluggen (kosten wat, maar heb je ook wat). De machine is ook weer op ontkoppelde rubberen dempers op de beugels gezet. Volgens mij komt het geluid nu alleen nog binnen via de leidingen (geen flex, direct uponor), maar nogmaals alleen heeel licht op de achtergrond. Zou me niet eens storen als het in de woonkamer naast de bank zou zijn.
Lijkt me dus niet normaal dat je het door "het huis" heen hoort als er rekening gehouden is met de installatie. In ieder geval zou dat volgens mij niet hoeven.
Zou eerst eens kijken of er dempers tussen het frame en de beugels zitten. Dit is toch wel het minimale.

Voor wat betreft monitoring, ik was begonnen, uiteraard met de heishamon, met Home Assistant en sinds gisteren over gestapt op Domoticz. Was al gelukkiger met Home Assistant, maar nu nog gelukkiger met Domoticz.

[ Voor 5% gewijzigd door pgeene op 28-10-2020 09:12 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
thehog schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Sinds firmware 0.9b kan je ook instellen dat watthour vanuit heishamon zelf gaat optellen. Bij een restart leest heishamon dan vanuit mqtt z'n laatste verzonden watthour op en telt vanaf daar ook weer verder.
Bedankt hiervoor. Superhandige feature die weer wat Homeassistant berekeningen scheelt!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Ik heb de mijne aan de buitenmuur hangen bij de (bij) keuken aan een halfsteens muurtje (wel geisoleerd). Hoor hier heeeeeeeel licht wat (echt ver weg op de achtergrond). Heb hier wel alles aan gedaan. De beugels zijn opgehangen met ontkoppelde rubberen pluggen (kosten wat, maar heb je ook wat). De machine is ook weer op ontkoppelde rubberen dempers op de beugels gezet. Volgens mij komt het geluid nu alleen nog binnen via de leidingen (geen flex, direct uponor), maar nogmaals alleen heeel licht op de achtergrond. Zou me niet eens storen als het in de woonkamer naast de bank zou zijn.
Lijkt me dus niet normaal dat je het door "het huis" heen hoort als er rekening gehouden is met de installatie. In ieder geval zou dat volgens mij niet hoeven.
Zou eerst eens kijken of er dempers tussen het frame en de beugels zitten. Dit is toch wel het minimale.

Voor wat betreft monitoring, ik was begonnen, uiteraard met de heishamon, met Home Assistant en sinds gisteren over gestapt op Domoticz. Was al gelukkiger met Home Assistant, maar nu nog gelukkiger met Domoticz.
Thanks. De unit staat op ~2cm dikke rubbertjes op stalen beugels. Die beugels hangen echter direct aan de muur.

Heb hier ook Home Assistant draaien, zal eens kijken of het leuks met heishamon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:08:
[...]

Dat eerste stuk snap ik, kan ik implementeren in de plugin.
Voor het 2e stuk weet ik niet zeker of ik het helemaal begrijp, is het verschil tussen de 2 opties zo:
wattHour per keer01212
wattHour opgeteld01346

Kan je in MQTT zien welke optie gekozen is ?
Ander moet de setup in de plugin ook,
Ja dat is inderdaad het verschil. Voorheen deed ik dus alleen watthour per mqtt bericht omdat ik geen methode had om de waardes tussendoor op te slaan (heishamon kan elke moment gereset worden en daardoor weer op 0 komen). Om elke keer de waarde naar flash weg te schrijven vond ik niet zo slim gezien de beperkte performance. Totdat ik bedacht dat ik bij opstarten de laatste gestuurde waarde ook prima uit mqtt weer kan halen.

Het is niet mogelijk om in mqtt de ingestelde in te zien. Kan ik wel doen opzich. Ik kan het ook opsplitsen in twee waardes. Dus naast 'watt' dan 'watthour' (zoals het was) en 'watthour total' ofzoiets. Wat heeft jouw voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Battle Bunny schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Thanks. De unit staat op ~2cm dikke rubbertjes op stalen beugels. Die beugels hangen echter direct aan de muur.

Heb hier ook Home Assistant draaien, zal eens kijken of het leuks met heishamon :)
Heb je al wel toegang tot de service cloud?

Niet dat ik zeg dat je geen Heishamon mag of kan kopen, maar doe het wel om de juiste redenen. De Servicecloud is voor een hoop dingen gewoon prima, zeker als je hem ontsluit via een script van Zwarte Vogel.

Heishamon is wel leuker als je hem alleen vanuit lokaal wil aansturen en ook wil kunnen bedienen als je geen internet hebt. Het is alleen een beetje kapitaalvernietiging als je al een CZ-PAW1 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

18°C stookgrens

18°C - 18°C = 0°C

Volgens mij haal je hier etmaalgemiddelde binnentemperatuur en stookgrens door elkaar. De stookgrens word gebruikt om te zorgen dat dagen waarbij het buiten etmaalgemiddeld warmer is dan de stookgrens die dag niet mee word genomen in de graaddagen berekening.

Als je bij mindergas.nl kijkt zie je bijvoorbeeld dat bij 1m3 verbruik, 10 graden gemiddeld buiten en 20 graden gemiddeld binnen je uitkomt op 0.1m3/graaddag (nog even los van de weegfactoren die ze gebruiken voor herfst, winter en lente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
thehog schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Het is niet mogelijk om in mqtt de ingestelde in te zien. Kan ik wel doen opzich. Ik kan het ook opsplitsen in twee waardes. Dus naast 'watt' dan 'watthour' (zoals het was) en 'watthour total' ofzoiets. Wat heeft jouw voorkeur?
Lijkt mij een goede oplossing, dan kan de plug-in ze beide gebruiken, kunnen de gebruikers zelf bepalen welke devices ze toevoegen/gebruiken.

Ik zit nog op 0.8, dus heb de nieuwe setting nog niet,
Zal dus eerst even een nieuw counter device toevoegen en watthour daarin vullen,
daarna kan ik dan watthour total als 2e value gebruiken. (zodat compute uit kan)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Lijkt mij een goede oplossing, dan kan de plug-in ze beide gebruiken, kunnen de gebruikers zelf bepalen welke devices ze toevoegen/gebruiken.

Ik zit nog op 0.8, dus heb de nieuwe setting nog niet,
Zal dus eerst even een nieuw counter device toevoegen en watthour daarin vullen,
daarna kan ik dan watthour total als 2e value gebruiken. (zodat compute uit kan)
Ok dan maak ik dat zo voor de 1.0 release. @kaasmakert voor jou dus ook interessant :) ('watthour total' is straks in 1.0 de nieuwe opgetelde variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Volgens mij haal je hier etmaalgemiddelde binnentemperatuur en stookgrens door elkaar. De stookgrens word gebruikt om te zorgen dat dagen waarbij het buiten etmaalgemiddeld warmer is dan de stookgrens die dag niet mee word genomen in de graaddagen berekening.

Als je bij mindergas.nl kijkt zie je bijvoorbeeld dat bij 1m3 verbruik, 10 graden gemiddeld buiten en 20 graden gemiddeld binnen je uitkomt op 0.1m3/graaddag (nog even los van de weegfactoren die ze gebruiken voor herfst, winter en lente).
Dat is toch ook wat ik doe? De buitentemperatuur in relatie tot de grens waarop de woning qua basis warmteproductie (koken, bezetting, etc.) niet meer afkoelt (stookgrens) en hoeveel warmte de woning meer afkoelt naar mate het kouder wordt (m3 gas / graaddag of beter nog Wh warmte / graaddag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
thehog schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Ok dan maak ik dat zo voor de 1.0 release. @kaasmakert voor jou dus ook interessant :) ('watthour total' is straks in 1.0 de nieuwe opgetelde variant)
Hoe is het upgrade path? Ik gebruik nu namelijk de opgetelde teller om allerlei statistieken bij te houden. Zou het dus erg balen vinden als die teller ineens naar nul schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
thehog schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Als we dan toch bezig zijn, kan er dan ook nog een teller bij die het dagelijks gebruik bijhoudt?
Dus een kWh teller die zichzelf elke dag reset, zodat je makkelijk de daggebruiken bij kunt houden?

De achterliggende filosofie is om al die data verwerking wat mij betreft zo dicht mogelijk bij de bron te houden!
En uiteraard wil ik best helpen als dat nodig is O-)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Dat is toch ook wat ik doe? De buitentemperatuur in relatie tot de grens waarop de woning qua basis warmteproductie (koken, bezetting, etc.) niet meer afkoelt (stookgrens) en hoeveel warmte de woning meer afkoelt naar mate het kouder wordt (m3 gas / graaddag of beter nog Wh warmte / graaddag).
Dat is niet hoe mindergas.nl de stookgrens definieert. Die zeggen dat de stookgrens nodig is omdat er een bepaald dagprofiel in de temperatuur zit. Dus bij 18 gemiddeld buiten word het overdag soms 21 graden en in de nacht 15 graden. Hierdoor hoeft er niet meer gestookt te worden. Dat is iets anders dan het effect van andere warmtebronnen in huis zoals ovens, mensen, etc., daar corrigeren ze niet voor. Om direct de tekst van hun website te quoten:
"De etmaalgemiddelde buitentemperatuur van een koudere dag wordt afgetrokken van de etmaalgemiddelde binnentemperatuur van 18 graden. Als het op een dag buiten gemiddeld 10 graden was, reken je als volgt: 18 - 10 = 8 graaddagen. Was de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur hoger dan 18 graden, dan kom je altijd uit op 0 graaddagen."

Daarnaast hebben ze een weegfactor (zie onderstaande afbeelding) om te corrigeren voor onder andere de invloed van het verschil in zonuren in de verschillende seizoenen:
Afbeeldingslocatie: https://mindergas.nl/assets/degree_days_chart-044206042b4984b3ee9811bf5ee0642cb7447a8a49a5d519e59e4e2b51ffda61.jpg

Of dit de correcte aanpak is kan je bediscussiëren. Maar dit is wel hoe zij het doen :+

Overigens doen mensen gemiddeld zo'n 100W per persoon en ook huishoudelijke apparatuur heeft nog een bijdrage. Dus ben het wel met je eens dat je voor een realistisch beeld van je warmteverlies waarschijnlijk vanaf zo'n 18 graden moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Dat is niet hoe mindergas.nl de stookgrens definieert. Die zeggen dat de stookgrens nodig is omdat er een bepaald dagprofiel in de temperatuur zit. Dus bij 18 gemiddeld buiten word het overdag soms 21 graden en in de nacht 15 graden. Hierdoor hoeft er niet meer gestookt te worden. Dat is iets anders dan het effect van andere warmtebronnen in huis zoals ovens, mensen, etc., daar corrigeren ze niet voor. Om direct de tekst van hun website te quoten:
"De etmaalgemiddelde buitentemperatuur van een koudere dag wordt afgetrokken van de etmaalgemiddelde binnentemperatuur van 18 graden. Als het op een dag buiten gemiddeld 10 graden was, reken je als volgt: 18 - 10 = 8 graaddagen. Was de gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur hoger dan 18 graden, dan kom je altijd uit op 0 graaddagen."

Daarnaast hebben ze een weegfactor (zie onderstaande afbeelding) om te corrigeren voor onder andere de invloed van het verschil in zonuren in de verschillende seizoenen:
[Afbeelding]

Of dit de correcte aanpak is kan je bediscussiëren. Maar dit is wel hoe zij het doen :+

Overigens doen mensen gemiddeld zo'n 100W per persoon en ook huishoudelijke apparatuur heeft nog een bijdrage. Dus ben het wel met je eens dat je voor een realistisch beeld van je warmteverlies waarschijnlijk vanaf zo'n 18 graden moet rekenen.
Volgens mindergas is het nog iets anders:
"Het uitgangspunt is dat je in een etmaal waarin de gemiddelde buitentemperatuur hoger is dan de gemiddelde binnentemperatuur geen gas verbruikt. Ligt de buitentemperatuur echter lager, dan ga je stoken en moeten er graaddagen geteld worden." Oftewel je gemiddelde binnentemperatuur zou volgens Mindergas als stookgrens moeten gebruiken. Omdat die met een CV ketel kan wisselen en vaak nachtverlaging wordt toegepast pakt men het gemiddelde van de binnentemperatuur.
"Meestal wordt in de graaddagenberekening 18 °C genomen als waarde voor de gemiddelde binnentemperatuur."

Nu is het verschil tussen een berekening met 18 °C of 21 °C niet heel groot en is zelfs behoorlijk optimistischer.
1350 Watt / (21 °C - 10 °C) = 122.7 W/°C
4500 / 122.7 W/°C = 36.7°C
21°C - 36.7°C = -15.7°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Dat is niet hoe mindergas.nl de stookgrens definieert.
Onafhankelijk van hoe mindergas of @Ep Woody het definieert bedoelen jullie hetzelfde en komt het in de praktijk op hetzelfde neer. Rekenen vanaf 18 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Duidelijk verhaal, thnx.
Mijn kamertemperatuur is zonder zon 21, Ta 24 nu bij Tb 11

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 28-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Heronimo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Hoe is het upgrade path? Ik gebruik nu namelijk de opgetelde teller om allerlei statistieken bij te houden. Zou het dus erg balen vinden als die teller ineens naar nul schiet.
Als je voor het starten van heishamon een mqtt bericht stuurt met de actuele kWh (af te lezen van het schermpje van je kwh meter) naar de juiste topic met mqtt retain aangevinkt zal heishamon het bij opstarten lezen als de nieuwe start waarde. Dat is dan dus je upgrade pad. Ik zal het er bij zetten zodra 1.0 gereleased wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
kaasmakert schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Als we dan toch bezig zijn, kan er dan ook nog een teller bij die het dagelijks gebruik bijhoudt?
Dus een kWh teller die zichzelf elke dag reset, zodat je makkelijk de daggebruiken bij kunt houden?

De achterliggende filosofie is om al die data verwerking wat mij betreft zo dicht mogelijk bij de bron te houden!
En uiteraard wil ik best helpen als dat nodig is O-)
We hebben er eigenlijk voor gekozen om zoveel mogelijk alleen ruwe data vanaf heishamon te sturen en geen berekeningen zelf te doen (ja voor watthour total nu wel een uitzondering omdat voor de meesten een watthour die zich na elke bericht reset niet logisch lijkt).
Wat jij wil kan je dus prima zelf in je domotica bouwen door alles van dezelfde dag op te tellen.

Helpen mag altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:19:
[...]

24/7 is dag en nacht aan. Blijft de buffer van de vloer mooi op temperatuur. Bij een hogere Tb zoals vannacht zelfs 12, gaat de Wp wel nog een paar uur uit. Zou anders ook te warm in de kamer worden. Onder de Tb 10 blijft ie mooi doorpruttelen.
Huis is van 1989 en niet extra geïsoleerd na de bouw.

[ Voor 5% gewijzigd door t.oswald op 28-10-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
Gieliovd520 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:54:
zat je al in de app groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Aangezien ik de nieuwe kWh meters nog niet binnen heb, heb ik de afgelopen dagen eens het vermogen bij de warmtepomp (A) in de gaten gehouden.
Als ik die vermenigvuldig met 230V, krijg ik het wattage.
Aangezien ik metingen om de 5 sec. heb. omzetten naar vermogen per 5 Sec. (/3600x5) en dan de som over de dag.
Als ik dat vergelijk met mijn verbruik per dag zit ik er maar 2,1% naast (lijkt me marginaal zeker tegenover de 30% afwijking tov de Pana zelf).
Iemand anders ook dezelfde observatie of zit ik hier compleet fout?
Volgens mij is dit accurater omdat het Amperage in stapjes van 0.2 gemeten wordt (is gelijk aan 46W) in plaats van de 200W stapjes van de Pana.
Daaranaast (kan ik niet bevestigen) lijkt hij hier niet alleen naar beneden af te ronden zoals bij het wattage, maar ook naar boven. Hetgeen de fout verder verminderd.

Zou het, indien dit klopt, niet veel beter zijn om ook een verbruiksmeter kWh (berekend) toe te voegen aan Domoticz/Home Assistant? Daarbij gebruik maken van het gemeten vermogen en dan om te zetten naar kWh.

Zou de noodzaak voor externe kWh meters verminderen.

Graag jullie mening.

P.S. let wel, alle op de Pana aangesloten apperaten worden volgens mij dan ook meegenomen (zoals fans en pompen) echter is dit bij een kWh meter ook het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door pgeene op 28-10-2020 11:41 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Niet dat ik zeg dat je geen Heishamon mag of kan kopen, maar doe het wel om de juiste redenen. De Servicecloud is voor een hoop dingen gewoon prima, zeker als je hem ontsluit via een script van Zwarte Vogel.

Heishamon is wel leuker als je hem alleen vanuit lokaal wil aansturen en ook wil kunnen bedienen als je geen internet hebt. Het is alleen een beetje kapitaalvernietiging als je al een CZ-PAW1 hebt.
Fijn dat je mee denkt. Ik heb toegang tot de klant zijde, niet tot de service cloud. Wel om gevraagd, maar men gaf aan dat dat de algemene account is. Zou dat graag los zien, zodat ik er zelf ook bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Battle Bunny schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Fijn dat je mee denkt. Ik heb toegang tot de klant zijde, niet tot de service cloud. Wel om gevraagd, maar men gaf aan dat dat de algemene account is. Zou dat graag los zien, zodat ik er zelf ook bij kan.
Je kunt gewoon zelf een account aanmaken bij de panasonic service cloud.
Dan jouw account linken aan die service account via het menu. Dan komt hij in jouw aangemaakte service account.
Dan daar accoderen and you are in business. :)

[ Voor 0% gewijzigd door pgeene op 28-10-2020 11:47 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:39:
Graag jullie mening.

P.S. let wel, alle op de Pana aangesloten apperaten worden volgens mij dan ook meegenomen (zoals fans en pompen) echter is dit bij een kWh meter ook het geval.
Ik heb hier eerder ook naar gekeken. Mijn mening is dat dit weliswaar iets nauwkeuriger is dan het door Pana zelf opgegeven verbruik, maar niet goed genoeg. Ik heb dus toch een S0 meter eraan gehangen.

Conclusie in mijn situatie:
- Panasonic Amperage *230 is niet erg nauwkeurig. (zit vaak zo'n 60-70W boven de S0 meting)
- Neemt het sluipverbruik van de circ. pomp (bij mij 22W continue) niet mee.

Zie hieronder van de afgelopen paar uur. (7kW versie)
Groen = Pulsen van S0 kWh meter
Geel = Panasonic Current * 230
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpocQ9TojLnc-Ttu-hoXVNEEYnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXO8derntuFpLBl3SCiYUOPq.png?f=fotoalbum_large

edit: als je over dit plaatje het vermogen wat de Pana zelf weergeeft legt zie je dat dit totaal nergens op slaat. Heb hem weggelaten om het leesbaar te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door kaasmakert op 28-10-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
kaasmakert schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Ik heb hier eerder ook naar gekeken. Mijn mening is dat dit weliswaar iets nauwkeuriger is dan het door Pana zelf opgegeven verbruik, maar niet goed genoeg. Ik heb dus toch een S0 meter eraan gehangen.

Conclusie in mijn situatie:
- Panasonic Amperage *230 is niet erg nauwkeurig. (zit vaak zo'n 60-70W boven de S0 meting)
- Neemt het sluipverbruik van de circ. pomp (bij mij 22W continue) niet mee.

Zie hieronder van de afgelopen paar uur. (7kW versie)
Groen = Pulsen van S0 kWh meter
Geel = Panasonic Current * 230
[Afbeelding]

edit: als je over dit plaatje het vermogen wat de Pana zelf weergeeft legt zie je dat dit totaal nergens op slaat. Heb hem weggelaten om het leesbaar te houden.
Thanks. heel verhelderend.
Wel vreemd dat het bij mij zo precies uitkwam, maar kan ook toeval zijn.
Maakt voor mij toch al niet meer uit. kWh meters zijn onderweg oOo
In ieder geval wel heel wat beter dan de kWh meting van de Pana zelf 8)7 |:(

EDIT:
zie nu jij veel sluipverbruik hebt als hij uit staat (idle). Maar als hij aan staat loopt het wel redelijk op.
Misschien is dat de verklaring, bij mij loopt de Pana 24/7 langzaam te pruttelen.
Als je alleen de tijden pakt dat hij warmte opwekt, dan loopt hij wel redelijk gelijk op.

[ Voor 10% gewijzigd door pgeene op 28-10-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
pgeene schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

In ieder geval wel heel wat beter dan de kWh meting van de Pana zelf 8)7 |:(
We doen toch niet moeilijk over een kleine 50% afwijking 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLk-w7l7yX2_KwWqgoNkVf7VLLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eGTdspkedAQ8Mmu6O7CfSPTr.jpg?f=user_large

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
MarFan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

We doen toch niet moeilijk over een kleine 50% afwijking 8)7

[Afbeelding]
Al de hele dag 395W verbruik (kWh meter in de groepenkast zonder S0) maar 200W op de Pana.
Bij mij dus al de gehele dag bijna 100% verschil _O-

Amperage is 1.8 (dus 1.8*230=414/395=5% verschil)
Eerdere getal was het gemiddelde over meerdere dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door pgeene op 28-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Dat is eigenlijk belachelijk weinig haha. Een 3 kW is voldoende.
Probeer een 5 kW h versie te vinden, de j gaat niet laag genoeg in vermogen voor jou lage verbruik
Met een buffervat verhoog ik het vermogen wat pendelen tegengaat?

[ Voor 10% gewijzigd door deheij1 op 28-10-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
Ep Woody schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Hmm, dat is blijkbaar ook niet zo eenvoudig. Heb wel account aangemaakt, maar die Panasonic site laat het niet toe om een 2e beheerder / installateur aan te maken. En aangezien ik een abonnement heb bij ze voor onderhoud / support / tuning, is het ook weer zo wat om dat ongedaan te maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Battle Bunny schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Hmm, dat is blijkbaar ook niet zo eenvoudig. Heb wel account aangemaakt, maar die Panasonic site laat het niet toe om een 2e beheerder / installateur aan te maken. En aangezien ik een abonnement heb bij ze voor onderhoud / support / tuning, is het ook weer zo wat om dat ongedaan te maken ;-)
Dan is het misschien beter om een Heishamon ernaast te draaien voor read only.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
4 oktober aanvraag gedaan voor subsidie met alleen foto's van de installatie en factuur WP maar zonder factuur van @koevlaas2 erbij voor de installatie.
28 oktober toekenning van subsidie per post binnengekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 21:49
busscherski schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Ik ben er 52 uur met mijn vingers afgebleven. Al 52 uur niet gestopt en gaat nog steeds door.
Op deze manier verbruik ik uiteraard snachts wat meer energie en ga ik overdag wat terugleveren. Maar dat is uiteraard financieel geen probleem zolang we nog salderen.

[Afbeelding]

Maar goed, de J versie van @deheij1 kan niet zo laag. Van pendelen gaat hij niet kapot.
Dat ie er niet van kapot gaat weet je pas over vijf jaar. Voorkomen is beter dan genezen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Dat ie er niet van kapot gaat weet je pas over vijf jaar. Voorkomen is beter dan genezen....
Het scheelt ook behoorlijk of je vloerverwarming hebt of radiatoren. Hoe sneller je afgiftesysteem hoe meer "last" je hebt van pendelen.

Bij vloerverwarming is het meer moduleren dan pendelen, terwijl bij radiatoren een pendelbeweging snel een aantal keer per uur kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
deheij1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Nee, je verlengt de draai tijd, en je verlengt de pauze tijd.
100 liter inhoud is sneller warm dan 1000 liter.
En 1000 liter duurt veel langer om weer af te koelen (warmte af te geven )dan 100 liter

Je warmt telkens 5 graden op, hij gaat bij +2 uit en bij -3 weer aan tov gewenste ta

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deheij1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Even heel simpel, jij hebt (waarschijnlijk) genoeg aan iets rond de 3kW een J gaat niet lager dan 2,5 kW
dat ding staat dus nagenoeg het hele jaar op zijn minimum vermogen te draaien. koop dan gewoon een kleinere. een buffer kan iets doen in het aantal starts en stops, maar waarom zou je zoveel moeite doen om iets te gaan oplossingen wat jezelf veroorzaakt?
Nu zijn we tweakers en hebben daar per definitie een handje van, maar hier zie ik het nut echt niet van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Even heel simpel, jij hebt (waarschijnlijk) genoeg aan iets rond de 3kW een J gaat niet lager dan 2,5 kW
dat ding staat dus nagenoeg het hele jaar op zijn minimum vermogen te draaien. koop dan gewoon een kleinere. een buffer kan iets doen in het aantal starts en stops, maar waarom zou je zoveel moeite doen om iets te gaan oplossingen wat jezelf veroorzaakt?
Nu zijn we tweakers en hebben daar per definitie een handje van, maar hier zie ik het nut echt niet van in.
Het probleem is dat er geen kleinere zijn, dus de oplossing is een vat opwarmen met 4/5 kW, en vervolgens dat vat maar 2 kW af laten geven. Daar kun je bijna niet omheen als je zo weinig warmte nodig hebt.

En moeite is het niet, het is juist eenvoudiger, het neemt alleen extra plaats in en kost 500/1000 euro extra helaas
Voordeel van dat vat is dat hij wel je sww kan voor verwarmen dus win je beetje energie mee terug onder aan de streep.
Hier is 1350 gas verwisseld met 2600 elektra, inclusief sww. Doe dat maar eens na zonder verdere aanpassingen in huis

Correctie, de wp 1900 en wpb 570 maakt 2470 totaal nu 12 mnd terug gekeken

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 28-10-2020 14:50 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Het probleem is dat er geen kleinere zijn, dus de oplossing is een vat opwarmen met 4/5 kW, en vervolgens dat vat maar 2 kW af laten geven. Daar kun je bijna niet omheen als je zo weinig warmte nodig hebt.

En moeite is het niet, het is juist eenvoudiger, het neemt alleen extra plaats in en kost 500/1000 euro extra helaas
Voordeel van dat vat is dat hij wel je sww kan voor verwarmen dus win je beetje energie mee terug onder aan de streep.
Hier is 1350 gas verwisseld met 2600 elektra, inclusief sww. Doe dat maar eens na zonder verdere aanpassingen in huis
Er zijn misschien geen kleinere, maar wel warmtepompen die iets verder terug kunnen moduleren.

Aan de andere kant, als je vloerverwarming hebt, bewust kiest voor (beperkte) nachtverlaging, heb je al een vorm van buffer. Dan kun je gerust kiezen voor moduleren middels een kamerthermostaat met een instelbare hysterese, waarbij je in deze tijd kiest voor 1 uur aan, 3 uur uit (om eens wat te noemen).

Aan de andere kant ben ik het met @twain4me eens, kies een warmtepomp die past bij je situatie, en dat zou ook een ander model/merk kunnen zijn, die wel iets verder terug kan moduleren. Een LG gaat geloof ik iets verder terug, maar of dat in de buurt van een H serie 5 kW komt weet ik niet.
Pagina: 1 ... 82 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.