Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Alleen moduleert die volgens mij voor geen meter.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:48:
[...]
Jij kunt beter met een hewalux gaan verwarmen, krijg je geld op toe....
Dit is een berekening wat je stooklijnpunten zijn als er verder niets verandert. Je warmtevraag van de woning blijft exact gelijk. Ga je beter isoleren, een WTW installeren, minder warm stoken dan verandert je stooklijn, maar op basis van deze gegevens kun je in ieder geval wat makkelijker zoeken naar de juiste punten in plaats van op goed geluk een willekeurige stooklijn van iemand te pakken en te raden welke aanpassingen je moet doen.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Ik had maanden met 300 kuub en dat doet nu een zes kW, dus stop maar met rekenen haha
Ik ga vanavond es rekenen. Bedankt!CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Dan kan je nu aan het rekenen zoals ik in mijn reactie de methode van @Ep Woody heb uitgelegd.
Jij had het toch ook niet koud en je pleurde de boel ook gewoon naar binnen. In 9 van de 10 situaties is de overgang redelijk rimpelloos.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Het is juist helemaal niet kiss, want er zijn maar een paar uitzondering situaties waarbij dat kan. Dat zie je wel bij de velen hier die zitten te vechten met in regelen. Hopen dat ze het straks niet koud hebben
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Jazeker, alleen had dat oordeel pas gekommen bij -5 als je de conclusie moet trekken dat de h geen 45 graden kan leveren over dit systeemCurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:33:
[...]
Dan is dat toch de situatie waarin je een WP gaat toepassen of dat wat je mee gaat nemen in je planning. Bijv. op voorhand wat radiatoren vervangen als dat het verschil maakt tussen een 5kW of 7kW. Anderen moeten zich zeker niet aan mij spiegelen.
[...]
Toch betwijfel ik of men dezelfde oordelen had gehad bij een H 5kW
1 PVoutput . Dongen NB
Die moduleerd gewoon helemaal niet. Maar aan uit is voor dat ding geen probleem. En daarbij iedere andere wp zal bij @deheij1 ook gewoon aan en uit gaan want zelfs het minimale vermogen is teveel bij zo weinig warmte verlies.CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Alleen moduleert die volgens mij voor geen meter.
Ik hoop dat ie grote buffer gaat installeren, maar dat zal wel niet want zijn installateur is anti
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb hybride geïnstalleerd met grote buffer, doet niemand hierkoevlaas2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:25:
[...]
Jij had het toch ook niet koud en je pleurde de boel ook gewoon naar binnen. In 9 van de 10 situaties is de overgang redelijk rimpelloos.
1 PVoutput . Dongen NB
Haha ik heb volledig vertrouwen in @koevlaas2 maar zowel hij (vermoed ik ) als ik staan open voor suggesties en kennis die tot een betere beoordeling kunnen komenreneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:32:
[...]
Die moduleerd gewoon helemaal niet. Maar aan uit is voor dat ding geen probleem. En daarbij iedere andere wp zal bij @deheij1 ook gewoon aan en uit gaan want zelfs het minimale vermogen is teveel bij zo weinig warmte verlies.
Ik hoop dat ie grote buffer gaat installeren, maar dat zal wel niet want zijn installateur is anti
En wat bedoel je met een grote buffer? Welk buffervat zou je aanbevelen icm een pana 5 J?
[ Voor 3% gewijzigd door deheij1 op 25-10-2020 16:36 ]
Die 38 graden is dus een gevolg van een keuze. De keuze om de warmtepomp nooit uit te hoeven zetten en vrolijk door te laten pruttelen op de minimale productie. Maar of je nu een dynamisch bereik van een factor 2 of 5 hebt, óf je hebt aan de randen van het stookseizoen zoals afgelopen weken teveel vermogen en je moet de ramen openzetten of de wp uit, óf je komt eind januari tekort en je moet bijstoken met een houtkachel of backup heater.Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:54:
[...]
Die 38 graden is een gevolg van het afgiftesysteem, dat kan gewoon niet lager omdat je anders minder afgifte hebt dan dat de Pana minimaal produceert.
De manier om het vermogen van de warmtepomp te beperken is modulatie. Maar waarom moet dat persé AM, amplitudemodulatie zijn? Waarom mag niet de aloude PDM, pulsduurmodulatie gebruikt worden?
Hoe groot kun je kwijt?deheij1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Haha ik heb volledig vertrouwen in @koevlaas2 maar zowel hij (vermoed ik ) als ik staan open voor suggesties en kennis die tot een betere beoordeling kunnen komen![]()
En wat bedoel je met een grote buffer? Welk buffervat zou je aanbevelen icm een pana 5 J?
1 PVoutput . Dongen NB
In het CV hok komt na plaatsing WP buiten een Atlantic Explorer v4 200 liter. Ik heb aan de andere kant van de zolder nog plek voor een buffer vat van ongeveer 200 liter
Als er niet groter past zul je het daar mee moeten doen. Neem er dan eentje met hygiëne spiraal erin, dan kan die je leiding water voor verwarmen als het je boiler in loopt.deheij1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:51:
[...]
In het CV hok komt na plaatsing WP buiten een Atlantic Explorer v4 200 liter. Ik heb aan de andere kant van de zolder nog plek voor een buffer vat van ongeveer 200 liter
1 PVoutput . Dongen NB
Tips voor een bepaald type?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Als er niet groter past zul je het daar mee moeten doen. Neem er dan eentje met hygiëne spiraal erin, dan kan die je leiding water voor verwarmen als het je boiler in loopt.
Nee, gewoon de goedkoopste met de minste isolatie, is allemaal extra afgifte, tenzij je nooit op zolder komt....
Maar die goedkoop opgewekte warmte kan je wpb weer functioneel gebruiken als hij van zolder zuigt
1 PVoutput . Dongen NB
Denk er aan voor je met graaddagen per maand en gasverbruik per maand gaat rekenen dat je het gasverbruik voor koken en sww er af trekt. Dat is bij jou ongeveer 19m3 per maand.
Hier een huis uit 2004, alleen vloerverwarming in de badkamer en voor de rest radiatoren. Geen buffer, ook geen thermostaatkranen maar gewoon alle radiatoren waar ik wil verwarmen open.
H versie 5 kW, vervangt 1000 m3 gas per jaar voor verwarming. SWW doe ik met een wpb.
Ik heb hem sinds Kerst. Ben heel blij dat ik geen buffer heb, het wordt er in mijn geval echt niet energiezuiniger van. Pendelt nauwelijks en heb er ook niet echt iets voor in hoeven regelen, alleen even een stooklijn gegokt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
interessant. eerst aankijken is ook een optie. Merk jij dat je H wel eens heeft gependeld paar x per uur?busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:31:
@reneeke1970
Hier een huis uit 2004, alleen vloerverwarming in de badkamer en voor de rest radiatoren. Geen buffer, ook geen thermostaatkranen maar gewoon alle radiatoren waar ik wil verwarmen open.
H versie 5 kW, vervangt 1000 m3 gas per jaar voor verwarming. SWW doe ik met een wpb.
Ik heb hem sinds Kerst. Ben heel blij dat ik geen buffer heb, het wordt er in mijn geval echt niet energiezuiniger van. Pendelt nauwelijks en heb er ook niet echt iets voor in hoeven regelen, alleen even een stooklijn gegokt.
Klopt, maar het ene sluit het andere niet uit.FransvWoerkom schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:36:
[...]
Die 38 graden is dus een gevolg van een keuze. De keuze om de warmtepomp nooit uit te hoeven zetten en vrolijk door te laten pruttelen op de minimale productie. Maar of je nu een dynamisch bereik van een factor 2 of 5 hebt, óf je hebt aan de randen van het stookseizoen zoals afgelopen weken teveel vermogen en je moet de ramen openzetten of de wp uit, óf je komt eind januari tekort en je moet bijstoken met een houtkachel of backup heater.
De manier om het vermogen van de warmtepomp te beperken is modulatie. Maar waarom moet dat persé AM, amplitudemodulatie zijn? Waarom mag niet de aloude PDM, pulsduurmodulatie gebruikt worden?
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de watertemperatuur op 50 graden te zetten en een kamerthermostaat laten modulen (PWM / PDM). Dan heb je altijd het maximale vermogen tot je beschikking, is in notime je kamer op temperatuur en ga je moduleren door middel van een kamerthermostaat. We vinden alleen bedacht dat niet de ultieme oplossing is, niet voor een CV ketel en zeker niet voor een warmtepomp, waar het vaak starten van je warmtepomp niet bevordelijk is voor de levensduur van je compressor. Zeker ook omdat we bij een warmtepomp een veel betere controle hebben over de modulatie, zeker als je daar ook een stooklijn cq weersafhankelijke regeling tegen aan hangt. Dan kun je op een zo laag mogelijke amplitude modulatie laten stoken wat je een lager energiegebruik op levert.
Je hebt gelijk dat er momenten zijn dat de ondergrens qua modulatie te veel warmteproductie oplevert. Je woning heeft een beperkte warmtevraag, maar je warmtepomp levert (veel) meer vermogen dan dat. De ondergrens bij een F, H 7 of 9 kw, of de J serie is ongeveer 2500 watt thermisch. Heb je een aardig geïsoleerde woning met een beperkte warmtevraag is er een behoorlijk groot stuk waar die amplitude modulatie gewoon tekort schiet. Dan is een kamerthermostaat, nachtverlaging, of een andere vorm van pulsduurmodulatie een goede oplossing.
Conclusie: Amplitude modulatie middels een stooklijn zolang dat binnen binnen het modulatiebereik valt van de warmtepomp en dat aangevuld met een vorm van pulsduurmodulatie om de periode waarin het modulatiebereik niet toereikend is, en om variaties in warmtevraag op te vangen (zon/extra bezetting/uitgebreid koken, etc).
Het minimale vermogen van de h is de helft lager dan de j ,en jou warmte verlies is 25 procent meer dan bij @deheij1 ,dus ja bij jou kan het inderdaad goed werken.busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:31:
@reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
Komt dit door de hardware van de j of zou dit anders kunnen zijn in de toekomst (e.g. software update)?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Het minimale vermogen van de h is de helft lager dan de j ,en jou warmte verlies is 25 procent meer dan bij @deheij1 ,dus ja bij jou kan het inderdaad goed werken.
Alle j modellen zijn begrensde 9 kW modellen. Dus die kan niet zo laag. De 5h is gewoon een uitzondering met in verhouding een Flut compressor aan boord die wel heel langzaam kan.Tealblue schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:59:
[...]
Komt dit door de hardware van de j of zou dit anders kunnen zijn in de toekomst (e.g. software update)?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb dus WAR (stooklijn) en heb er de standaard Panasonic internetbesturing/uitlees module bij.deheij1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
interessant. eerst aankijken is ook een optie. Merk jij dat je H wel eens heeft gependeld paar x per uur?
Hier een grafiekje van de belangrijkste parameters gedurende de laatste 7 dagen.
De laatste tijd laat ik hem handmatig 1x per dag pendelen (alleen vandaag een extra pendeltje). Dus snachts uit voor betere COP en nog minder geluid.
Je ziet dat ik weinig op het minimum vermogen heb gedraait (17 Hz bij de H versie). Dus wat ik er mee doe kan een J versie ook.
Ik heb hem dus wel elke dag aan en uit gezet met mn smartphone, en ook af en toe de stooklijn verschoven om hem niet te laten pendelen. Omdat ik dus tijdelijk met nachtverlaging werk moet overdag de stooklijn verschoven zijn boven 0.
Maar goed als ik niet de stooklijn had verschoven (met mijn smartphone of via 2 drukken op de knop op de bedieningsunit) had hij meer gependeld, zolang het pendelen minder dan eens per uur gebeurt kan ik me niet voorstellen dat het een grote invloed heeft op de levensduur, maak je er niet te druk over.
:strip_exif()/f/image/plrhhUsBvwNiuykJkOfygnMT.jpg?f=fotoalbum_large)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Over afgifte en wp vermogen gesproken:reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Dat zeg ik, CV kwam in problemen door slechte afgifte, net als zijn wp nu
Ik voer mijn vloer met 29c water, de kamstrup zegt 5.0 - 6.8 kW, bij terug gemoduleerd 5 kW maar dat geeft mijn 50m2 vloer niet af en loopt dus mijn betonsonbuffer in. Maw, in praktijk hoef je je dus niet altijd blind te staren op het minimale vermogen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Haha sorry hoor, maar zo wil je toch niet verwarmen. Dus al bij al pendel je wel degelijk. En dit wil jij verkopen met een j model waarvan het minimale vermogen twee keer zoveel is dan die van jou?busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Ik heb dus WAR (stooklijn) en heb er de standaard Panasonic internetbesturing/uitlees module bij.
Hier een grafiekje van de belangrijkste parameters gedurende de laatste 7 dagen.
De laatste tijd laat ik hem handmatig 1x per dag pendelen (alleen vandaag een extra pendeltje). Dus snachts uit voor betere COP en nog minder geluid.
Je ziet dat ik weinig op het minimum vermogen heb gedraait (17 Hz bij de H versie). Dus wat ik er mee doe kan een J versie ook.
Ik heb hem dus wel elke dag aan en uit gezet met mn smartphone, en ook af en toe de stooklijn verschoven om hem niet te laten pendelen. Omdat ik dus tijdelijk met nachtverlaging werk moet overdag de stooklijn verschoven zijn boven 0.
Maar goed als ik niet de stooklijn had verschoven (met mijn smartphone of via 2 drukken op de knop op de bedieningsunit) had hij meer gependeld, zolang het pendelen minder dan eens per uur gebeurt kan ik me niet voorstellen dat het een grote invloed heeft op de levensduur, maak je er niet te druk over.
[Afbeelding]
Ik hoop dat @deheij1 goed nadenkt.....
1 PVoutput . Dongen NB
Los van het vermogen wat lager is bij de H wat zijn de andere belangrijke verschillen?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Haha sorry hoor, maar zo wil je toch niet verwarmen. Dus al bij al pendel je wel degelijk. En dit wil jij verkopen met een j model waarvan het minimale vermogen twee keer zoveel is dan die van jou?
R32?
Is pendelen dan zo erg?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Haha sorry hoor, maar zo wil je toch niet verwarmen. Dus al bij al pendel je wel degelijk. En dit wil jij verkopen met een j model waarvan het minimale vermogen twee keer zoveel is dan die van jou?
Dat weet ik niet, maar de h kun je denk ik niet meer kopen dus moet je naar andere merken gaan kijken die wel laag vermogen kunnen geven. In feite koop je met de j een 9 kW wp, en jij hebt er maar 3 nodig.deheij1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:29:
[...]
Los van het vermogen wat lager is bij de H wat zijn de andere belangrijke verschillen?
R32?
1 PVoutput . Dongen NB
Kost extra stroom, geeft schommelingen in temperatuur, en de levensduur word korter. Hoe kort dat weet niemand
1 PVoutput . Dongen NB
Hangt er vanaf hoevaak het voorkomt en hoeveel invloed dat heeft op de levensduur van je apparaat. Het lastige is dat je slecht kan inschatten hoeveel invloed het heeft. Het is eenvoudig om het te beperken, dus waarom niet?
Ik heb er teveel hobby aan, kan er met mijn vingers niet afblijven. Daarom weet ik nog steeds niet of mijn stooklijn perfect is.
Handmatig eens per dag aan en weer uitzetten is denk ik niet teveel gevraagd voor veel mensen.
Als test kan ik hem wel een weekje aan laten en er de hele week niets aan doen. De komende 7 dagen zijn vrij warm. Dan zal het inderdaad gaan pendelen zodra de Panasonic 13 graden buitentemperatuur meet.
Misschien kunnen we op basis van de data bepalen hoeveel pendelgedrag een buffer had gescheelt. Maar ook met buffer zou ik dan meer pendelen dan nu met nachtverlaging.
Hoeveel pendelde die van jou de laatste 7 dagen met hoeveel liter buffer?
Ik denk dat een buffervat vooral handig is als je naregeling wilt met van die slimme thermostaatknoppen. Of als je een zonneboiler hebt.
De mijne gaat drie of vier keer per dag aan voor uurtje of anderhalf. Meer pendelen ken ik niet. Gewenste ta is 26,wp gaat uit bij 28 en weer aan bij 23.busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:56:
@reneeke1970
Ik heb er teveel hobby aan, kan er met mijn vingers niet afblijven. Daarom weet ik nog steeds niet of mijn stooklijn perfect is.
Handmatig eens per dag aan en weer uitzetten is denk ik niet teveel gevraagd voor veel mensen.
Als test kan ik hem wel een weekje aan laten en er de hele week niets aan doen. De komende 7 dagen zijn vrij warm. Dan zal het inderdaad gaan pendelen zodra de Panasonic 13 graden buitentemperatuur meet.
Misschien kunnen we op basis van de data bepalen hoeveel pendelgedrag een buffer had gescheelt. Maar ook met buffer zou ik dan meer pendelen dan nu met nachtverlaging.
Hoeveel pendelde die van jou de laatste 7 dagen met hoeveel liter buffer?
Ik denk dat een buffervat vooral handig is als je naregeling wilt met van die slimme thermostaatknoppen. Of als je een zonneboiler hebt.
Tussendoor circuleerd hij uren vanuit 500 liter buffer, dat is voldoende energie om het tussen 21 en 22 graden te houden. Dus ik zit rond 3 kWh op een dag momenteel. Ik hoef verder niks te doen, als zon gaat schijnen grijpt thermostaat in. En als ik avonds hout wil stoken zet ik hem smiddags uit in hoop dat het dan avonds beetje afgekoeld is, maar als ik hem gewoon aan laat dan komt thermostaat ook vanzelf in uiteraard.
En zodra het buiten kouder word stijgt vanzelf de ta naar 32 en worden de pauzes korter en gaat hij vanzelf continu draaien. Dat is bij tb7 ongeveer .en tot -10 heb ik voldoende capaciteit, dus ik heb nooit te weinig of teveel vermogen dankzij buffer.
1 PVoutput . Dongen NB
Optimaliseren kan zeker geen kwaad. Leuk als hobby ook. Echter zijn 10 runs per dag in het laagseizoen niet desastreus hoor. Als die runs maar niet korter duren dan X aantal minuten (verschilt per compressorfabrikant). Tevens dient er tussen de runs ook altijd een bepaalde wachttijd te zitten, verschilt ook per fabrikant. Dit heeft weer allemaal te maken met de oliehuishouding van de compressor en het vermijden van vloeistof in het pomphuis.Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Hangt er vanaf hoevaak het voorkomt en hoeveel invloed dat heeft op de levensduur van je apparaat. Het lastige is dat je slecht kan inschatten hoeveel invloed het heeft. Het is eenvoudig om het te beperken, dus waarom niet?
Maar ik ben het volledig met je eens dat runs van 24 uur het mooiste zijn. Echter heeft de gemiddelde installateur daar helemaal geen tijd voor zoals wij dat wel hebben vanuit hobbymatig oogpunt. Die leveren een toestel op, doen hun best, en volgen wellicht nog de ISSO mbt de minimale runtijd en fatsoenlijk installatie ontwerp. Pendelen is onvermijdelijk, maar niet desatreus.
Vandaar mijn knipoog mbt dit topic en dat pendelen alleen hier erg is.
/sarcasm
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe men hier hun koelkast en vriezer heeft getuned. Mooie runs van een aantal uren? Of staat dat kleine compressortje bij iedereen ontzettend te pendelen?
/sarcasm off
[ Voor 99% gewijzigd door B-lex op 25-10-2020 19:19 ]
reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:33:
[...]
Kost extra stroom, geeft schommelingen in temperatuur, en de levensduur word korter. Hoe kort dat weet niemand
Is dat zo? De Toyota prius hybride auto start/stopt de benzinemotor 100'den keren per dag. Wat zegt dat over het verbruik? /analogieKost extra stroom:
Is dat een probleem? (ik ervaar dat met notabene radiatoren dat niet als probleem)geeft schommelingen in temperatuur
Is dat zo? De Toyota prius hybride auto start/stopt de benzinemotor 100'den keren per dag. Wat zegt dat over de levensduur? /analogieen de levensduur word korter.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier twee à drie runs per dag van 1,5 à 2 uur.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:09:
[...]
De mijne gaat drie of vier keer per dag aan voor uurtje of anderhalf.
Hier afgelopen week ook rond de 4kWh per dagDus ik zit rond 3 kWh op een dag momenteel. Ik hoef verder niks te doen, als zon gaat schijnen grijpt thermostaat in.
Vrij vergelijkbaar dus
Dat betekend dat ie nooit op laag vermogen draait, heb je waarschijnlijk toch veel warmte verlies?CurlyMo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:30:
[...]
Hier twee à drie runs per dag van 1,5 à 2 uur.
[...]
Hier afgelopen week ook rond de 4kWh per dag
Vrij vergelijkbaar dus
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970
Je onderbuik gevoelens komen niet overeen met de realiteit.
En wat komt er niet overeen dan?Dre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:39:
De mijne 4x per uur. 35 liter inhoud totaal. 5kW F-serie met 2500 (?) Watt minimum.
@reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
Warmte verlies?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:36:
[...]
Dat betekend dat ie nooit op laag vermogen draait, heb je waarschijnlijk toch veel warmte verlies?
Mijn H serie kan iets verder terugmoduleren, maar ik heb gewoon lange runs van meerdere uren tot de thermostaat ingrijpt.Dre schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:39:
De mijne 4x per uur. 35 liter inhoud totaal. 5kW F-serie met 2500 (?) Watt minimum.
@reneeke1970
Kwestie van afgifte en productie met elkaar in balans brengen. Ook met 30 liter water.
Begrijp ik, maar om nieuwe lezers toch even te laten zien waarom het wel erg is is deze herhaling niet erg.B-lex schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:18:
[...]
Optimaliseren kan zeker geen kwaad. Leuk als hobby ook. Echter zijn 10 runs per dag in het laagseizoen niet desastreus hoor. Als die runs maar niet korter duren dan X aantal minuten (verschilt per compressorfabrikant). Tevens dient er tussen de runs ook altijd een bepaalde wachttijd te zitten, verschilt ook per fabrikant. Dit heeft weer allemaal te maken met de oliehuishouding van de compressor en het vermijden van vloeistof in het pomphuis.
Maar ik ben het volledig met je eens dat runs van 24 uur het mooiste zijn. Echter heeft de gemiddelde installateur daar helemaal geen tijd voor zoals wij dat wel hebben vanuit hobbymatig oogpunt. Die leveren een toestel op, doen hun best, en volgen wellicht nog de ISSO mbt de minimale runtijd en fatsoenlijk installatie ontwerp. Pendelen is onvermijdelijk, maar niet desatreus.
Vandaar mijn knipoog mbt dit topic en dat pendelen alleen hier erg is.
Ik heb mijn fabrikant gevraagd of hij mijn koelkast voor gebruik in een woonkamer wou optimaliseren en er een thermostaat in wou zetten voor het moduleren./sarcasm
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe men hier hun koelkast en vriezer heeft getuned. Mooie runs van een aantal uren? Of staat dat kleine compressortje bij iedereen ontzettend te pendelen?
/sarcasm off
Ja als jij met die paar uur draaien toch 4 kWh weg slurpt draai je niet op minimaal vermogen. Dus zal je huis ook al wel aardig warmte verliezen, anders klopt er iets niet in de verhouding.
Staat je wp op pvo?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik geloof de kWh meters nog altijd niet. Ondanks dat het volgens Curly wel moet kloppen.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Ja als jij met die paar uur draaien toch 4 kWh weg slurpt draai je niet op minimaal vermogen. Dus zal je huis ook al wel aardig warmte verliezen, anders klopt er iets niet in de verhouding.
Staat je wp op pvo?
Per saldo komt het gewoon op hetzelfde neer als bij jou. Met minder runs op hogere temperaturen is het hier de hele dag een behaaglijke 20 graden voor vrijwel hetzelfde verbruik.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Staat je wp op pvo?
De h klopt voor geen meter nee, misschien de j wel?Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
Ik geloof de kWh meters nog altijd niet. Ondanks dat het volgens Curly wel moet kloppen.
Maar ik geloof het gedrag van een wp ook alleen maar vanaf externe meter
1 PVoutput . Dongen NB
Curly heeft een externe meter, naar ik vertrouw die meting of uitlezing van die meting niet. Hij draait op 19 Hz rond de 600 Watt. Dat lijkt me wat hoog.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
De h klopt voor geen meter nee, misschien de j wel?
Maar ik geloof het gedrag van een wp ook alleen maar vanaf externe meter
Als zijn waterpomp max draait niet hoor, die dingen slurpen nogal watEp Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:33:
[...]
Curly heeft een externe meter, naar ik vertrouw die meting of uitlezing van die meting niet. Hij draait op 19 Hz rond de 600 Watt. Dat lijkt me wat hoog.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik doe ook mee aan die hobby om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen. Maar ik verwacht niet echt dat ik het ga merken in de levensduur.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:09:
[...]
De mijne gaat drie of vier keer per dag aan voor uurtje of anderhalf. Meer pendelen ken ik niet. Gewenste ta is 26,wp gaat uit bij 28 en weer aan bij 23.
Tussendoor circuleerd hij uren vanuit 500 liter buffer, dat is voldoende energie om het tussen 21 en 22 graden te houden. Dus ik zit rond 3 kWh op een dag momenteel. Ik hoef verder niks te doen, als zon gaat schijnen grijpt thermostaat in. En als ik avonds hout wil stoken zet ik hem smiddags uit in hoop dat het dan avonds beetje afgekoeld is, maar als ik hem gewoon aan laat dan komt thermostaat ook vanzelf in uiteraard.
En zodra het buiten kouder word stijgt vanzelf de ta naar 32 en worden de pauzes korter en gaat hij vanzelf continu draaien. Dat is bij tb7 ongeveer .en tot -10 heb ik voldoende capaciteit, dus ik heb nooit te weinig of teveel vermogen dankzij buffer.
Mijn aanpak zonder buffer en met nachtverlaging is overigens effectiever want ik heb 8x gependeld in 7 dagen. Jij +/- 25x.
For science laat ik hem nu een weekje aan (kan ik meteen de stooklijn tunen).
Is dat zo?reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:37:
[...]
Als zijn waterpomp max draait niet hoor, die dingen slurpen nogal wat
Als de pomp op 19Hz pruttelt is er ook een laag debiet rondom 10 l/m. Dus draait de waterpomp ook minimaal. Volgens de service manual zou de 5H een pomp van 30 Watt hebben. De fan max 60 Watt. Gevoelsmatig lijkt mij 30 Watt weinig. Maar het water giert ook door het systeem als ik 1 van de Grundfos Alpha 2 pompen op 25 Watt laat draaien.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Hij heeft geen h maar j.pleio65 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:21:
[...]
Is dat zo?
Als de pomp op 19Hz pruttelt is er ook een laag debiet rondom 10 l/m. Dus draait de waterpomp ook minimaal. Volgens de service manual zou de 5H een pomp van 30 Watt hebben. De fan max 60 Watt. Gevoelsmatig lijkt mij 30 Watt weinig. Maar het water giert ook door het systeem als ik 1 van de Grundfos Alpha 2 pompen op 25 Watt laat draaien.
De g gaat naar 160watt standje zes, op stand één gebruikt ie 30.
Vast geen dc motor
1 PVoutput . Dongen NB
In het voorjaar weten we het zekerreneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:37:
[...]
Als zijn waterpomp max draait niet hoor, die dingen slurpen nogal wat
H-serie heeft een DC motor. De 9H is 57 Watt. J zal niet veel anders zijn.reneeke1970 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Hij heeft geen h maar j.
De g gaat naar 160watt standje zes, op stand één gebruikt ie 30.
Vast geen dc motor
[ Voor 4% gewijzigd door pleio65 op 25-10-2020 21:48 ]
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Echter in de installatie / service manual kom ik het woord maar 1 keer tegen (met de opmerking dat de flow op min 15 liter/minuut moet staan).
Ik wil de defrost run over de vloerverarming laten lopen en wil het volgende eigenlijk gaan implimenteren :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9jXBLmMBqc7cq2ZcXM0DADzA.jpg?f=user_large)
Deze klep wordt dan door de warmtepomp aangstuurd.
Echter is de Pomp zo " slim " dat hij deze open zet op de vloerverwarming.. ? Onder deforst ie over een kort stukje leiding...
heeft iemand dit systeem toegepast ?
@koevlaas2 ooit eens geinstalleerd dit ?
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Nee, ik defrosts altijd lekker in het hele systeem. Hoeft ook niet, een defrost op de compressor is van korte duur en koelt niet je hele afgiftesysteem dusdanig af dat dit speciale technische oplossingen vereisen.HFman schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:53:
Zit me wat te verdiepen in het " defrosten " .
Echter in de installatie / service manual kom ik het woord maar 1 keer tegen (met de opmerking dat de flow op min 15 liter/minuut moet staan).
Ik wil de defrost run over de vloerverarming laten lopen en wil het volgende eigenlijk gaan implimenteren :
[Afbeelding]
Deze klep wordt dan door de warmtepomp aangstuurd.
Echter is de Pomp zo " slim " dat hij deze open zet op de vloerverwarming.. ? Onder deforst ie over een korst stukje leiding...
heeft iemand dit systeem toegepast ?
@koevlaas2 ooit eens geinstalleerd dit ?
Ik moet iets met 2 zones doen, anders is het niet te doen. In de woonkamer, als er wat zon schijnt is het heel snel warm (er zijn dagen geweest dat bij -5 de ketel eigenlijk niet aanslaat), echter boven, op de slaapkamer, waar veel minder glas is, is het steen koud.koevlaas2 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:03:
[...]
Nee, ik defrosts altijd lekker in het hele systeem. Hoeft ook niet, een defrost op de compressor is van korte duur en koelt niet je hele afgiftesysteem dusdanig af dat dit speciale technische oplossingen vereisen.
(Woonkamer 20 graden, slaapkamer 10..)
Nu op gelost met Evohome, echter dat schijnt niet zo lekker te werken met een warmtepomp...
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Die 19Hz is het "toerental" van de compressor, maar het vermogen is het toerental * druk. Bij de 40 graden Ta van Curly is de druk hoger dan bij de 30 graden van jou. Die 600 watt is redelijk in overeenstemming met het thermisch vermogen van 2500 watt. De circulatiepomp verbruikt maximaal 135 watt, maar niet bij een debiet van 10L/min over redelijke pijpen en radiatoren.Ep Woody schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:33:
[...]
Curly heeft een externe meter, naar ik vertrouw die meting of uitlezing van die meting niet. Hij draait op 19 Hz rond de 600 Watt. Dat lijkt me wat hoog.
Goed punt, dat verschil, door de druk, is veel groter dan ik had verwacht.FransvWoerkom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 00:00:
[...]
Die 19Hz is het "toerental" van de compressor, maar het vermogen is het toerental * druk. Bij de 40 graden Ta van Curly is de druk hoger dan bij de 30 graden van jou. Die 600 watt is redelijk in overeenstemming met het thermisch vermogen van 2500 watt. De circulatiepomp verbruikt maximaal 135 watt, maar niet bij een debiet van 10L/min over redelijke pijpen en radiatoren.
aaah dat verklaart waarom ik soms op 19hz met zelfde flow 405 en soms 380 watt verbruik heb.FransvWoerkom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 00:00:
[...]
Die 19Hz is het "toerental" van de compressor, maar het vermogen is het toerental * druk. Bij de 40 graden Ta van Curly is de druk hoger dan bij de 30 graden van jou. Die 600 watt is redelijk in overeenstemming met het thermisch vermogen van 2500 watt. De circulatiepomp verbruikt maximaal 135 watt, maar niet bij een debiet van 10L/min over redelijke pijpen en radiatoren.
De afgelopen weken heb ik heel wat tijd doorgebracht in dit topic. Laat ik mijzelf even voorstellen.
Ik ben Arnold, 26 jaar en heb een gasloze nieuwbouwwoning (hoek) in Voorthuizen. Ik woon er nu ongeveer een half jaar.
Op deze nieuwbouwwoning is een panasonic warmtepomp gemonteerd in een 'Hydrocap'. Dat ding is heel erg stil. Zelfs op 104hz hoor ik de warmtepomp niet.
Zie foto hieronder:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbzzxajYgu3yaWMQAXEa0npq.jpg?f=user_large)
Gegevens warmtepomp:
Binnenunit: WH-SDC05H3E5-1
Buitenunit: WH-UD05HE5-1
Met deze warmtepomp wordt ook SWW gemaakt. Er is een 300L warm water boiler in huis aanwezig.
Het huis heeft op alle drie de lagen vloerverwarming. Op de eerste verdieping en op zolder heb ik de retour dicht gezet. Hier hebben wij geen warmte nodig. Beneden is ongeveer 60m2 vloerverwarming die aan staat.
Er is een CZ-TAW1 module aangesloten op de binnenunit. Deze heb ik gekoppeld en vervolgens een account gecreeerd op de 'Smart cloud' en de 'Service cloud'.
Er is een interne Panasonic thermostaat aanwezig in mijn huis (zo noemt de manual dat). Dat ding wijkt gigantisch af, maar dat is bekend hier heb ik al gelezen. Thermostaat staat op 23 en dan is het in huis +/-20.6.
Ik loop tegen een paar problemen aan. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen:
- Enorm aggressive regeling met veel defrosts als gevolg (ook al bij deze temperaturen (Tb = +/-10C)
- Veel pendelen van de warmtepomp. Als het 21 graden wordt in huis (19.5 eigenlijk) begint de warmtepomp als een gek zijn werk te doen. Overshoot als gevolg.
- Koude voeten in huis omdat de warmtepomp lang uitstaat. De vloer wordt als buffer gebruikt. Wanneer deze te ver is afgekoeld en vervolgens het huis te koud wordt, wordt de vloer weer een paar uurtjes warm. Daarna weer koud. Niet echt prettig.
Waar wil ik naar toe werken:
Minder aggressief gedrag, minder defrosts, langere runs en een constante vloertemperatuur zodat we minder kouder voeten krijgen. Volgens mij heeft iedereen zulke wensen.
Wat zijn mijn huidige instellingen:
- WAR met interne thermostaat
- Stooklijn: 35@15° tot 55@-5
- dT = 5
Hopelijk kunnen jullie mij opweg helpen met de volgende vragen:
- Wat is het voordeel van WAR met interne thermostaat vs. WAR op watertemperatuur? Wat raden jullie aan?
- De stooklijn wil ik aanpassen naar 24@15° tot 35@-5 met dT van 2. Met deze instelling hoop ik een rustiger beeld te krijgen. Vanuit hier verder gaan tweaken om bij alle Tb een kamertemp van 21 graden te krijgen. Kan dit?
- In de service cloud staat het volgende:
/f/image/iRUGDaZMTp4GzZkNZfPhlDeF.png?f=fotoalbum_large)
Wat doen de waardes 'Outdoor temp for heating off: 24C' en 'Outdoor temp for heater on: -5C'?
- Wat doet de warmtepomp als het warmer wordt dan 15 C buiten. De stooklijn vlakt dan af. Op een gegeven moment kan de warmptepomp zijn warmte niet meer kwijt en wordt de dT kleiner dan 2 graden. Slaat de warmtepomp dan af en wanneer wordt die weer getriggerd om in te komen?
Alvast bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door Mortel op 26-10-2020 09:22 ]
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Welkom! Mooi avontuur zo'n nieuwe woning en dan lekker gasloos!Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:09:
Hallo allemaal,
De afgelopen weken heb ik heel wat tijd doorgebracht in dit topic. Laat ik mijzelf even voorstellen.
Ik ben Arnold en heb een gasloze nieuwbouwwoning in Voorthuizen.
Op deze nieuwbouwwoning is een panasonic warmtepomp gemonteerd in een 'Hydrocap'. Dat ding is heel erg stil. Zelfs op 104hz hoor ik de warmtepomp niet.
Zie foto hieronder:
[Afbeelding]
Gegevens warmtepomp:
Met deze warmtepomp wordt ook SWW gemaakt. Er is een 300L warm water boiler in huis aanwezig.
Er is een CZ-TAW1 module aangesloten op de binnenunit. Deze heb ik gekoppeld en vervolgens een account gecreeerd op de 'Smart cloud' en de 'Service cloud'.
Er is een interne Panasonic thermostaat aanwezig in mijn huis (zo noemt de manual dat). Dat ding wijkt gigantisch af, maar dat is bekend hier heb ik al gelezen. Thermostaat staat op 23 en dan is het in huis +/-20.6.
- Enorm aggressive regeling met veel defrosts als gevolg (ook al bij deze temperaturen (Tb = +/-10C)
- Veel pendelen van de warmtepomp. Als het 21 graden wordt in huis (19.5 eigenlijk) begint de warmtepomp als een gek zijn werk te doen. Overshoot als gevolg.
- Koude voeten in huis omdat de warmtepomp lang uitstaat. De vloer wordt als buffer gebruikt. Wanneer deze te ver is afgekoeld en vervolgens het huis te koud wordt, wordt de vloer weer een paar uurtjes warm. Daarna weer koud. Niet echt prettig.
Minder aggressief gedrag, minder defrosts, langere runs en een constante vloertemperatuur zodat we minder kouder voeten krijgen. Volgens mij heeft iedereen zulke wensen.
- dT = 5
- Wat is het voordeel van WAR met interne thermostaat vs. WAR op watertemperatuur? Wat raden jullie aan?
- De stooklijn wil ik aanpassen naar 24@15° tot 35@-5 met dT van 2. Met deze instelling hoop ik een rustiger beeld te krijgen. Vanuit hier verder gaan tweaken om bij alle Tb een kamertemp van 21 graden te krijgen. Kan dit?
[Afbeelding]
Wat doen de waardes 'Outdoor temp for heating off: 24C' en 'Outdoor temp for heater on: -5C'?
- Wat doet de warmtepomp als het warmer wordt dan 15 C buiten. De stooklijn vlakt dan af. Op een gegeven moment kan de warmptepomp zijn warmte niet meer kwijt en wordt de dT kleiner dan 2 graden. Slaat de warmtepomp dan af en wanneer wordt die weer getriggerd om in te komen?
Alvast bedankt!
Ik heb een stukje geschreven over WAR en stooklijn. Lees dat alvast even door, dan worden er waarschijnlijk al een hoop van je vragen beantwoord: Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Leuk! Een woning in het buurdorp ;-) veel plezier er mee!Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:09:
Hallo allemaal,
Ik ben Arnold, 26 jaar en heb een gasloze nieuwbouwwoning (hoek) in Voorthuizen. Ik woon er nu ongeveer een half jaar.
Zie foto hieronder:
[Afbeelding]
Gegevens warmtepomp:
Het huis heeft op alle drie de lagen vloerverwarming. Op de eerste verdieping en op zolder heb ik de retour dicht gezet. Hier hebben wij geen warmte nodig. Beneden is ongeveer 60m2 vloerverwarming die aan staat.
- dT = 5
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Het eerste wat opvalt zijn inderdaad de kneiter hoge temperaturen. Zo spijtig dat een installateur dit zo instelt überhaupt. Dan heb je het in mijn ogen echt niet begrepen....

Een lagere Ta (25 ipv 35) zal zorgen dat de warmteafgifte lager, maar wel constanter is.
Schroef de boel eerst maar terug inderdaad, de dT naar 2 is een prima optie. Experimenteren is de volgende stap.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Goed bezig, en er is inderdaad nog wel wat te halen qua inregelen.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:09:
Hallo allemaal,
Zie foto hieronder:
[Afbeelding]
Gegevens warmtepomp:
- dT = 5
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Lees eerst het stuk zoals @Ep Woody heeft geschreven over de stooklijn. Daarbij kan je deze tool nog gebruiken om de te berekenen welke temperaturen bij 5kW horen bij jouw vloer: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening . Aangezien je een J serie hebt verwacht ik dat ook jij een minimumvermogen van ongeveer 2.5kW zult hebben.
Met WAR probeer je zo dicht mogelijk te komen bij het warm houden van je woning bij zo laag mogelijke aanvoer temperaturen. Je zal echter wat variatie zien in de binnen temperatuur, omdat daarbij meer factoren dan alleen de buitentemperatuur meespelen. Denk daarbij aan:
- zonnige versus bewolkte dag
- windstille versus winderige dag
- een iemand thuis versus een huis vol mensen
- het minimumvermogen van je warmtepomp waardoor hij niet continu door kan draaien
Voor die bovenstaande factoren die je warmteverlies beïnvloeden gebruik je vervolgens een thermostaat die zorgt dat de temperaturen niet veel te hoog of te laag worden.
Dan nog je laaste vraag:
- 'Outdoor temp for heating off: 24C' -> buitentemperatuur waarbij de warmtepomp stopt met verwarmen, deze mag voor een moderne goed geïsoleerde woning wel een stuk omlaag. Waarschijnlijk hoef je boven de 15 tot 18 graden niet meer te stoken omdat de zoninstraling en mensen in huis aanwezig het warm houden.
- 'Outdoor temp for heater on: -5C' -> temperatuur waaronder het backup element word vrijgegeven om een handje te kunnen helpen. Deze kan je in principe zo laten staan. Het element gaat namelijk pas aan als het en onder deze temperatuur is en de warmtepomp het zelf niet meer aan kan.
Dank voor je antwoorden. Ik neem je getallen mee in de nieuwe situatie.Heronimo schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:57:
[...]
Goed bezig, en er is inderdaad nog wel wat te halen qua inregelen.
Lees eerst het stuk zoals @Ep Woody heeft geschreven over de stooklijn. Daarbij kan je deze tool nog gebruiken om de te berekenen welke temperaturen bij 5kW horen bij jouw vloer: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening . Aangezien je een J serie hebt verwacht ik dat ook jij een minimumvermogen van ongeveer 2.5kW zult hebben.
Met WAR probeer je zo dicht mogelijk te komen bij het warm houden van je woning bij zo laag mogelijke aanvoer temperaturen. Je zal echter wat variatie zien in de binnen temperatuur, omdat daarbij meer factoren dan alleen de buitentemperatuur meespelen. Denk daarbij aan:
- zonnige versus bewolkte dag
- windstille versus winderige dag
- een iemand thuis versus een huis vol mensen
- het minimumvermogen van je warmtepomp waardoor hij niet continu door kan draaien
Voor die bovenstaande factoren die je warmteverlies beïnvloeden gebruik je vervolgens een thermostaat die zorgt dat de temperaturen niet veel te hoog of te laag worden.
Dan nog je laaste vraag:
- 'Outdoor temp for heating off: 24C' -> buitentemperatuur waarbij de warmtepomp stopt met verwarmen, deze mag voor een moderne goed geïsoleerde woning wel een stuk omlaag. Waarschijnlijk hoef je boven de 15 tot 18 graden niet meer te stoken omdat de zoninstraling en mensen in huis aanwezig het warm houden.
- 'Outdoor temp for heater on: -5C' -> temperatuur waaronder het backup element word vrijgegeven om een handje te kunnen helpen. Deze kan je in principe zo laten staan. Het element gaat namelijk pas aan als het en onder deze temperatuur is en de warmtepomp het zelf niet meer aan kan.
Mijn warmtepomp is toch een H serie? ik zie nergens een J staan
Geluksvogel! Dan kun je een mooi stuk verder terug moduleren dan de nieuwe J serie. Dat gaat je comfort enorm helpen. Ga uit van ongeveer 1500 watt aan warmteproductie minimaal.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Dank voor je antwoorden. Ik neem je getallen mee in de nieuwe situatie.
Je hebt gelijk. Je hebt inderdaad een H serie.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Blaast die Wp van de buren nu direct de koude lucht naar die van jou of is het andersom??Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Investeer ook even in het ijken van de sensoren. Ook in de Ta enTr kunnen flinke onjuistheden zitten.
104Hz bij Tb 8? Dat heb ik zelfs nog nooit gezien bij -8.
Ik zou ook overstappen op WAR zonder thermostaat. Laat de Wp met de naar beneden bijgestelde stooklijn eens minimaal een week de buffers van je vloeren op niveau brengen. Overshoot door zon houd je toch, al zal het nu steeds minder worden, daar kan je met VV niet snel op reageren. Gevolg te laat stoppen en te laat weer opstarten. Als we echt nog zonnige dagen krijgen, kan je de stooklijn makkelijk shiften tot -5. WAR met thermostaat werkt bij radiatoren vaak beter omdat de Ta daar hoger ligt. En als je toch een thermostaat erbij wilt, dan voldoet die in de controller niet. Veel te grof op hele graden.
[ Voor 43% gewijzigd door t.oswald op 26-10-2020 10:54 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik neem aan dat ze met de ruggen naar elkaar toe staan. Tenminste dat leek op de oude foto wel het geval.t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Blaast die Wp van de buren nu direct de koude lucht naar die van jou of is het andersom??
Investeer ook even in het ijken van de sensoren. Ook in de Ta enTr kunnen flinke onjuistheden zitten.
Dank voor de antwoorden.t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:39:
[...]
Blaast die Wp van de buren nu direct de koude lucht naar die van jou of is het andersom??
104Hz bij Tb 8? Dat heb ik zelfs nog nooit gezien bij -8.
Ik zou ook overstappen op WAR zonder thermostaat. Laat de Wp met de naar beneden bijgestelde stooklijn eens minimaal een week de buffers van je vloeren op niveau brengen. Overshoot door zon houd je toch, al zal het nu steeds minder worden, daar kan je met VV niet snel op reageren. Gevolg te laat stoppen en te laat weer opstarten. Als we echt nog zonnige dagen krijgen, kan je de stooklijn makkelijk shiften tot -5. WAR met thermostaat werkt bij radiatoren vaak beter omdat de Ta daar hoger ligt. En als je toch een thermostaat erbij wilt, dan voldoet die in de controller niet. Veel te grof op hele graden.
Zie hieronder 104Hz.
/f/image/3dhhwjdn11Z8NoN8ej8u5Onv.png?f=fotoalbum_large)
Heb je info hoe ik dit kan doen of laten doen? (ijken)
De WP staan inderdaad met de rug naar elkaar toe.
[ Voor 15% gewijzigd door Mortel op 26-10-2020 10:58 ]
Ik hoop het voor hem. Zou niet de eerste zijn in een gasloze nieuwbouw rijtjeswoning. Eerder stuitende voorbeelden van gezien.Ep Woody schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:43:
[...]
Ik neem aan dat ze met de ruggen naar elkaar toe staan. Tenminste dat leek op de oude foto wel het geval.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zorgen dat de circulatiepomp aanstaat, dan zal na een paar minuten de inkomende temperatuur en uitgaande temperatuur gelijk zijn. In de openingspost staat wel beknopt beschreven hoe je het aanpast. Daar staat ook de uitgebreide service manual (handleiding) met alle installateursopties.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Heb je info hoe ik dit kan doen of laten doen?
een flinke weerstand vormen voor de fan om de condensor te koelen.
nog kleine vraag.
mijn begane grond is van vrij dun U plaat gemaakt met wat EPS eronder, (word aan gewerkt), op de vlakke delen is de betonvloer rond de 5~7cm dik. daarop nog eens (straks) 8cm dekvloer.
niet echt veel massa in dat opzicht.
maar mijn 1e vloer is een solide plaat 23cm dik gestort beton. die heeft wel flink wat massa.
hoe zal dat uitwerking hebben op de warmtehuishouding tussen de verdiepingen? immers moet er beneden het meeste gestookt worden.
[ Voor 57% gewijzigd door flippy op 26-10-2020 11:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Even zoeken in het forum bijvoorbeeld pleio65 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Dank voor de antwoorden.
Zie hieronder 104Hz.
[Afbeelding]
Heb je info hoe ik dit kan doen of laten doen? (ijken)
:strip_exif()/f/image/QFBqQD53qX8JENT53y4cMtnM.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt straks wel een cursus voor de wijkbewoners gaan geven! Wat ga jij populair worden bij je buren. Succes
[ Voor 28% gewijzigd door t.oswald op 26-10-2020 11:06 ]
Thx!t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Even zoeken in het forum bijvoorbeeld pleio65 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
[Afbeelding]
Je kunt straks wel een cursus voor de wijkbewoners gaan geven! Wat ga jij populair worden bij je buren. Succes![]()
Ik heb op mijn werk een geijkte beeld infrarood meter liggen. Deze mag ik lenen.
Moet ik boven op zolder meten nabij de driewegklep, voor of na het buffervat of beneden bij de verdeler? (A of B )
/f/image/daDSmVDbk5uhxnKOFbHIwfhx.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk maakt het niet uit of ze de juiste temperatuur aangeven (alleen voor de woonkamer is het wel prettig), zolang ze onderling maar geen verschil hebben. Als de ingaande en uitgaande temperatuur hetzelfde aangeven is het prima. Die sensoren gebruikt de warmtepomp voor het bepalen van de afgifte (verschil tussen aanvoer en retour) en snelheid van de waterpomp, vandaar dat je die even gelijk wil hebben, maar of ze nu 25 of 28 graden weergeven dat maakt niet zoveel uit.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
Thx!
Ik heb op mijn werk een geijkte beeld infrarood meter liggen. Deze mag ik lenen.
Moet ik boven op zolder meten nabij de driewegklep, voor of na het buffervat of beneden bij de verdeler? (A of B )
[Afbeelding]
Relatief gezien klopt het dan. Zie afbeelding hieronder. ondering geen/amper verschil. Absoluut zegt dit niks. Maar als dat niet uitmaakt, dan lijkt dit OK te zijn. (zie groene en rode lijn over elkaar heen)Ep Woody schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:52:
[...]
Eigenlijk maakt het niet uit of ze de juiste temperatuur aangeven (alleen voor de woonkamer is het wel prettig), zolang ze onderling maar geen verschil hebben. Als de ingaande en uitgaande temperatuur hetzelfde aangeven is het prima. Die sensoren gebruikt de warmtepomp voor het bepalen van de afgifte (verschil tussen aanvoer en retour) en snelheid van de waterpomp, vandaar dat je die even gelijk wil hebben, maar of ze nu 25 of 28 graden weergeven dat maakt niet zoveel uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DEKkMwGb5JRe3zJ4L2QH26Fm.png?f=user_large)
Prima, lekker niets aan doen dan. Je stooklijn zal dan iets hoger of lager kunnen liggen dan dat het zou zijn als het perfect geijkte sensoren zouden zijn, maar in de praktijk ga je daar geen verschil in merken. Je huis wordt op de zelfde manier warm en gebruikt daar evenveel energie voor.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Relatief gezien klopt het dan. Zie afbeelding hieronder. ondering geen/amper verschil. Absoluut zegt dit niks. Maar als dat niet uitmaakt, dan lijkt dit OK te zijn. (zie groene en rode lijn over elkaar heen)
[Afbeelding]
Ik was wel even benieuwd naar je extra grundfuss pomp. Welke regeling stuurt dat aan?Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
Thx!
[Afbeelding]
Ik zie een buffervat dus ik denk dat je de extra PCB in je panasonic hebt zitten. Waarschijnlijk 1 zone ingesteld (er zijn 3 zones, maar panasonic kan maar 2 aansturen en ik zie in je tekening geen extra kleppen)?
Ik merk dat ik snel een WP moet installeren. Ik heb een oude CV die eigenlijk alleen maar op 80 graden kan stoken terwijl de termostaat van de vloer nu op 35 graden staat.. beetje zonde.
Ergens gaf een keer iemand aan dat met een oppervlakte van 50m2 de WP z'n minimale vermogen amper kwijt kan? Hoe zit dit? Aangezien ik nu twijfel tussen een 5kw en een 7kw Pana.
Alvast bedankt!
De J serie heeft een vrij hoog minimaal vermogen. Met buiten temperaturen tussen de 10 en 15 graden heb je het dan over 2.5 tot 3 kW afhankelijk van je aanvoertemperatuur bij de 5kW variant. Aangezien de grotere 7 en 9 kW versies exact dezelfde compressor hebben zullen deze waarschijnlijk ook een dergelijk minimum hebben.Ruupster schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:21:
Heeft er iemand al een 5 of 7 J draaien in regio Amersfoort? Ik zou graag een keer komen kijken/luisteren!
Ik merk dat ik snel een WP moet installeren. Ik heb een oude CV die eigenlijk alleen maar op 80 graden kan stoken terwijl de termostaat van de vloer nu op 35 graden staat.. beetje zonde.
Ergens gaf een keer iemand aan dat met een oppervlakte van 50m2 de WP z'n minimale vermogen amper kwijt kan? Hoe zit dit? Aangezien ik nu twijfel tussen een 5kw en een 7kw Pana.
Alvast bedankt!
Bij 2.5 tot 3 kW heb je bij 50m2 vloerverwarming met 100mm hart tot hart zo'n 50W/m2 tot 60W/m2 afgifte nodig wat zal resulteren in een aanvoertemperatuur van 30 tot 31 graden bij een delta T van 2 graden. Als je stookgrens 16 graden is en je bij -8 de volle 5kW nodig hebt dan zal je die 2.5kW pas bij (16-24/2) = 4 graden buiten nodig hebben. Als het warmer is dan 4 graden buiten zal je dus in tijd moeten moduleren, wat ansich geen punt hoeft te zijn.
Ik begrijp van hydrotopworks dat ook de afvoer van de mechanische ventilatie en/of warmteterugwinning door die schacht gaat. Als afgevoerde lucht gebruikt wordt als bron voor de warmtepomp, dan kan dat de defrosts verklaren. De afgevoerde lucht heeft natuurlijk een RV van 100%.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:09:
Hallo allemaal,
...
...
Alvast bedankt!
https://www.hydrotopworks...EF-Z_W-d.d.-12-8-2020.pdf
Zover dat ik weet zijn die niet gekoppeld. Er draait een Brink Renovent Excellent 300/400 WTW systeem in mijn huis. Inlaat voorzijde van huis en uitlaat achterzijde van huis. Beide maken gebruik van een dakdoorvoer. Die zie ik zitten aan de buitenkant van mijn woning.FransvWoerkom schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
Ik begrijp van hydrotopworks dat ook de afvoer van de mechanische ventilatie en/of warmteterugwinning door die schacht gaat. Als afgevoerde lucht gebruikt wordt als bron voor de warmtepomp, dan kan dat de defrosts verklaren. De afgevoerde lucht heeft natuurlijk een RV van 100%.
https://www.hydrotopworks...EF-Z_W-d.d.-12-8-2020.pdf
Er loopt ook geen buis naar mijn warmtepomp waar lucht doorheen zou kunnen lopen. Ik denk daarom dat dit niet het geval is. Wel goede input.
Intake:
:strip_exif()/f/image/M1uIjOrH8RbAgqetXHnUkzXy.jpg?f=fotoalbum_large)
outlet (rechts boven de PV):
:strip_exif()/f/image/s6qh4iySParoFDTMIIIPUi7U.jpg?f=fotoalbum_large)
Instellingen:
35@-5 // 24@15
dT = 2
Wat opvalt is dat de warmtepomp gelijk best wel een hoog toerental heeft. Ook de rondpompsnelheid gaat omhoog naar 20l/min. Tb zakt naar 2 graden. Ook is de dT groter dan ik had verwacht. Ik laat hem gewoon de hele dag en nacht nu pruttelen en zie wel wat er gebeurd. De WP staat ook nog maar 5 minuten aan.
/f/image/GKhUb6FJXfEIA5WZ1adGo2Ce.png?f=fotoalbum_large)
Zien jullie nog vreemde zaken?
[ Voor 4% gewijzigd door Mortel op 26-10-2020 17:40 ]
Koud bij jullie, Tb 2??Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:38:
Zojuist alles omgebokst naar WAR op watertemp.
Instellingen:
35@-5 // 24@15
dT = 2
Wat opvalt is dat de warmtepomp gelijk best wel een hoog toerental heeft. Ook de rondpompsnelheid gaat omhoog naar 20l/min. Tb zakt naar 2 graden. Ook is de dT groter dan ik had verwacht. Ik laat hem gewoon de hele dag en nacht nu pruttelen en zie wel wat er gebeurd. De WP staat ook nog maar 5 minuten aan.
[Afbeelding]
ik heb zelf ook een nieuwbouwbouw woning. en heb hem zelf op 28 bij -5 graden staanMortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Zover dat ik weet zijn die niet gekoppeld. Er draait een Brink Renovent Excellent 300/400 WTW systeem in mijn huis. Inlaat voorzijde van huis en uitlaat achterzijde van huis. Beide maken gebruik van een dakdoorvoer. Die zie ik zitten aan de buitenkant van mijn woning.
Er loopt ook geen buis naar mijn warmtepomp waar lucht doorheen zou kunnen lopen. Ik denk daarom dat dit niet het geval is. Wel goede input.
Intake:
[Afbeelding]
outlet (rechts boven de PV):
[Afbeelding]
35 lijkt me iets te hoog. maar dat merk je vanzelf als het te warm word
Die keldert altijd als de WP harder aan het werk moet. Ik kan die link nog niet helemaal leggen eigenlijk.
Dat komt omdat de thermometer in de kast zit van de buitenunit. Hij zit aan de achterkant, in de luchtstroom boven de condensor. Door het verwarmen koelt die kast af en daarmee de meting van de buitentemperatuur. Je zou een extra sensor kunnen installeren die buiten die kast zit, zodat je minder last hebt van meetfouten.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:56:
[...]
Die keldert altijd als de WP harder aan het werk moet. Ik kan die link nog niet helemaal leggen eigenlijk.
Ja, want zo kan je geen stooklijn draaien. Mijn Tb is nu 11. Ik zou zeggen, je moet i.p.v. je kunt een extra sensor... Dit is wel een dingetje zeg. Heb zelf een monoblock, waar zit de printplaat van deze Wp? Toch wel in de binnenunit hoop ik?Ep Woody schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:59:
[...]
Dat komt omdat de thermometer in de kast zit van de buitenunit. Hij zit aan de achterkant, in de luchtstroom boven de condensor. Door het verwarmen koelt die kast af en daarmee de meting van de buitentemperatuur. Je zou een extra sensor kunnen installeren die buiten die kast zit, zodat je minder last hebt van meetfouten.
Denk niet dat het gaat werken. Lekker zeg die hydrocap! Zegt dit ook iets over de vrije afvoer van de lucht? Bij mijn vrijstaande Wp nooit iets gezien van een verlaging van de Tb bij intensief werken. Is geen Wp dingetje, maar iets van de hydrocap. Zeker weten dat de buitenunit de goede kant op staat? In de foto kan ik het niet zien.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:04:
Ik hoop dat de meetfout wel een stuk minder wordt zodra de vloer ietswat op temperatuur is. Dan hoeft de WP minder hard te werken. Geen idee waar die PCB zit.... Even uitzoeken morgen.
[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 26-10-2020 18:11 ]
Je kan geen goede regeling krijgen zonder juiste buitentemperatuur.
Zelf plaatsen is een optie, maar wellicht kan je een goede deal met de installateur maken
Wat een prutser om zo een hele straat of wijk af te leveren!Ramon_1984 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:08:
@Mortel
Je kan geen goede regeling krijgen zonder juiste buitentemperatuur.
Zelf plaatsen is een optie, maar wellicht kan je een goede deal met de installateur maken
Als je default stooklijn al zag........t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:09:
[...]
Wat een prutser om zo een hele straat of wijk af te leveren!
:fill(white):strip_exif()/f/image/mL8b3EhRpHZVZ57niF2K4dbF.png?f=user_large)
Eens even denken hoe ik dit ga aanvliegen.
202 uren backup element voor room heater, dat is ook niet wenselijk. Gezien de korte tijd dat het systeem draait is het ook een erg hoog aantal. De kast waar de pomp in zit heeft klaarblijkelijk een forse negatieve invloed op de prestaties van het apparaat. Eerst de sensor van Tb juist zien te krijgen en dan kijken of je de luchtflow kunt verbeteren. Jij zou nu met 23 graden de tent makkelijk warm moeten kunnen krijgen waarbij de compressor op minimale stand (17/18 Hz) zou moeten draaien. Alleen als ie nog een achterstand heeft weg te werken draait ie nog een paar uur op hoger vermogen maar met dit weer kan dat niet lang duren...Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:38:
Wat opvalt is dat de warmtepomp gelijk best wel een hoog toerental heeft. Ook de rondpompsnelheid
Dat klopt, de vraag was waar de printplaat zit voor het aansluiten van een externe sensor. Hebben jullie al een groepsapp in de straat? Zal bij iedereen toch dezelfde problemen opleveren.Mortel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:17:
temp sensor voot Tb zit in de buitenunit:
[Afbeelding]
Eens even denken hoe ik dit ga aanvliegen.
/f/image/4OJj0spZ4cAsIELMIH50hcz3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 26-10-2020 18:21 ]
Nog niet. Maar ik denk ook niet dat de naaste buren er onderzoek naar doen.t.oswald schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:20:
[...]
Dat klopt, de vraag was waar de printplaat zit voor het aansluiten van een externe sensor. Hebben jullie al een groepsapp in de straat? Zal bij iedereen toch dezelfde problemen opleveren.[Afbeelding]
Ik vind het leuk en interessant.
Even opgezocht in de handleiding. PAW-A2W-TSOD is de externe temp sensor. Kost geen drol.
Nu de vraag nog waar aan te sluiten. Dan ga ik eens een babbeltje maken met de leverancier.
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.