Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste
Acties:
  • 545.675 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:07:
Status update van de 5kW J, voor de gene die het interessant vinden. Afgelopen nacht gedraaid op minimaal vermogen (3500-3600 Watt bij BuitenT van 12°C) bij een frequentie van 19/20Hz en een AanvoerT van 27°C

Gemiddeld COP 8,14!!! (Gemeten met kamstrup)

[Afbeelding]
dat is een mooie COP!
dit betekend dus minimaal opgenomen vermogen van 400 watt? op de S0 gemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 19:40
Nee hoor.

De Kamstrup doet de welbekende Q = m . c . ΔT berekening. Hier komt een Kw waarde uit (thermische energie). Als je dit deelt door de kW opgenomen elektrische energie heb je je COP in kW/kW.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:41
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:23:
@Nickkie55 @CurlyMo Inderdaad denk ik dat de formule die Nickkie55 gebruikt iets te simpel is, maar ik lees vaker veel hogere COP waardes dan ik ooit haal. Dit terwijl mijn verbruik prima is en ik met op deze dagen een verbruik van 1,2 kWh/dag geen hoog verbruik heb.
Als ik op dit moment kijk dan is mijn COP volgens de formule van Crazy 1.9 en van Nickkie 7.0 ;)
En dan nog. Het wil niet zeggen dat je met een COP van 8 zuiniger bent dan met een COP van 4. Als ik op een dag 2x twee uur verwarm met COP 4 i.p.v. 24 uur met een COP 8, dan verbruik je waarschijnlijk bij COP 4 nog altijd minder stroom :)

Volgens de gegenereerde vermogen / opgenomen vermogen zit ik op een gemiddelde COP van 3.9, maar daarvoor draai ik dus maar 40 tot 60% van de dag.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

dat is een mooie COP!
dit betekend dus minimaal opgenomen vermogen van 400 watt? op de S0 gemeten?
450Watt op de S0 gemeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiKTOIN0HUpDxAmQzzwzu7Z-qmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hIpn3Q62LPKqSjNW154AsRRy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Nickkie55 op 21-10-2020 11:29 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dit beteked dat @Heronimo gelijk heeft.
de J5 heeft een zwaardere compressor dan de H5
Mijn opgenomen vermogen van de 9H is ook 400-450w afhankelijk van de pomp snelheid op 19-20hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:38
@Nickkie55 Okay, bedankt voor de toelichting, dan ga ik mijn formules maar eens aanpassen

@CurlyMo Uiteraard, uiteindelijk heb ik de vorige winter 550 kWh verbruikt met de warmtepomp en heeft hij zich netjes gedragen. Het is alleen zo lastig vergelijken of je systeem goed draait met al die verschillende getallen en formules die voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Dit betekend dat @Heronimo gelijk heeft.
de J5 heeft een zwaardere compressor dan de H5
Mijn opgenomen vermogen van de 9H is ook 400-450w afhankelijk van de pomp snelheid op 19-20hz
Daar hebben @Heronimo en de appgroep het al over gehad inderdaad. In de onderdelen lijst staat ook het zelfde artikelnummer voor de comprossor toch @Heronimo ?

Mijn ervaring met de H units die ik geplaatst heb is toch wel anders op maximaal vermogen. Compressor van de H ging richting de 85Hz. Ik ben echt benieuwd wat de max van de J is.

Hier een overzicht van een paar nachten geleden toen het zo koud was (3graden).
Ter verduidelijking ik heb een 5kW unit voor de mildere dagen, bij koudere dagen moet ik overschakelen naar de 11kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-BG-Uh_Lzy6rqPSPmLtmIYotP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEV7wsgaofcZLc9K9Bcz3Pr2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlEMDDBHKGoMPOScocdHBzcDTR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf9tGbzOXlINpzx4U6ebeqm0.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dat de 5 kW zelfs 6kW kan leveren voor een lange tijd. Aan het begin van de grafiek zie je een spike veroorzaakt door defrost.

[ Voor 98% gewijzigd door Nickkie55 op 21-10-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zie hier ~350W als laagste waarde op de S0, zie bijv. 20 oktober om 16:08

Wat is overigens De Kamstrup?

@Knielen Als ik die uitgebreide formule pak dan kom ik ook op een COP van 3.9. Dan kijk ik naar alle momenten waarop de compressor actief is.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Ik zie hier ~350W als laagste waarde op de S0, zie bijv. 20 oktober om 16:08

Wat is overigens De Kamstrup?
Heb je quite mode aan staan op level 3? Waarschijnlijk is je afgifte dan ook geen 3500Watt?

Kamstrup:
https://zaehleronlineshop...02-Qn-25-with-wired-M-Bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Heb je quite mode aan staan op level 3? Waarschijnlijk is je afgifte dan ook geen 3500Watt?
Nee, niks van dat. Warmteproductie was dat moment 2800W volgens de WP.
Dat ding meet dus dT, flow en verbruik?

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Ja zou kunnen maar dan zou het mqtt bericht voor het uit zetten uiteindelijk wel overkomen en er alsnog een nieuwe bericht moeten komen dat ie nu wel uit is. Ik debug wel even mee :)

[...]

Ja correct. De 5v pullop zit bij panasonic op de printplaat. Ik zal in de schema er een notitie bij zetten :)
Hangt dan van de Pull up en de inlet C van de heatpump af of dit goed werkt of niet.
Eens aan gemeten ? Zal een print van je bestellen :)

In het schema raakt ik eerst enigzins in de war door de text

TX towards the panasonic
RX from the panasonic

Dit is 2 keer het zelfde ..

Stel het volgende voor :

TX towards the panasonic TX HeishaMon -> RX Panasonic
RX from the panasonic RX HeishaMon <- TX Panasonic

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:53
HFman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Hangt dan van de Pull up en de inlet C van de heatpump af of dit goed werkt of niet.
Eens aan gemeten ? Zal een print van je bestellen :)
Ja het werkt goed :)
Al het levelshifting gebeuren hebben we vorig jaar al rond deze tijd mee lopen struggelen. Maar sinds deze schema met de mosfets werkt het prima.

Aan het lezen van de warmtepompgegevens gaat ook eerst een transmit vanuit heishamon vooraf. Anders krijg je geen gegevens van de warmtepomp. Dus tx en rx werken prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:26
Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:05:
@Oxellaar @Dylantje2 @Ep Woody @CurlyMo @doek55 Vanavond maar eens de parts list van de J serie monoblocks naast elkaar gezet in Excel. Onderstaand de onderdelen die verschillend zijn tussen de 5kW, 7kW en 9kW. Verder zijn alle onderdelen exact gelijk aan elkaar.
[Afbeelding]

Weet iemand wat hier met reactor bedoeld word?

Dit bevestigd in ieder geval wel waarom het modulatiebereik van de 5kW J serie monoblock een stuk beperkter is en waarom hij zelfs bij lage temperaturen zijn capaciteit behoud. Het is simpelweg een 9kW die begrensd is.
@Nickkie55 @CurlyMo inderdaad zelfde compressor bij 5,7 en 9kW J serie monoblocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

@Nickkie55 @CurlyMo inderdaad zelfde compressor bij 5,7 en 9kW J serie monoblocks
Die conclusie had ik inderdaad al begrepen :)

In mijn geval betekent dat of op laag vermogen continue pruttelen (H versie) of periodiek op hoger vermogen verwarmen (J versie). Onder de streep zal het weinig uitmaken, behalve dat hij het bij de wat koudere dagen wat makkelijker zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Heronimo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

maar dan nog het verschil 99kg voor de 5 en 104kg voor de 7 en 9
en cop en scop is anders

allemaal marketing bullshit? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

en cop en scop is anders

Zware printplaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

en cop en scop is anders

En € 700,- weegt ook wel wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Mocht iemand hier de start condities weten van de J versie dan hou ik me aanbevolen voor die informatie.
Ik snap er geen hol van.... Eerder werd hier al benoemd dat hij stopt op +2 graden van zijn setpoint en start bij -3 graden onder zijn setpoint.

Voorbeeld vanmorgen:
5 uur lang uitgestaan en gedraaid met deze gegevens:
Setpoint: 26°C
Aanvoer: 22.29°C
BuitenT: 12°C

Voorbeeld gister:
3 uur lang uitgestaan en gedraaid met deze gegevens:
Aanvoer: 21.44°C
BuitenT: 13°C

Zodra ik de unit uit/aan zet of het handmatige setpoint (-5 +5 waarde) een graad verhoog dan gaat hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03 13:41
Hoi allen, zijn er mensen die een Pana monoblock icm een ventilatiewarmtepomp (of andere warmtepomp) hebben gesinstalleerd? Hebben jullie advies hierover wat betreft de setup/inregelen/aansturing?

Ik ben van plan om de monoblock (5kW) aan te sluiten op de huidige cv leiding met t-stukken en terugslagkleppen op de aanvoer van beide toestellen. Het betreft een Nibe Savent ventilatiewarmtepomp met een vermogen van 1,6kW en een Wilos yono pico 25 circulatiepomp. Onder ~7 graden buitentemperatuur heeft de ventilatiepomp ondersteuning nodig. Wij hebben 45m2 vloerverwarming en 2 LT radiatoren op de beganegrond , twee LT radiatoren en een handdoek radiator (altijd open) op de 1e, en momenteel niets op de 2e maar daar komt uiteindelijk ook vloerverwarming te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:32:
Mocht iemand hier de start condities weten van de J versie dan hou ik me aanbevolen voor die informatie.
Ik snap er geen hol van.... Eerder werd hier al benoemd dat hij stopt op +2 graden van zijn setpoint en start bij -3 graden onder zijn setpoint.

Voorbeeld vanmorgen:

Voorbeeld gister:

Zodra ik de unit uit/aan zet of het handmatige setpoint (-5 +5 waarde) een graad verhoog dan gaat hij aan.
Dit zijn geen temperaturen uit de unit zelf toch? dit zijn je losse sensoren denk ik
de Panasonic werk met afgeronde getallen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:54:
Hoi allen, zijn er mensen die een Pana monoblock icm een ventilatiewarmtepomp (of andere warmtepomp) hebben gesinstalleerd? Hebben jullie advies hierover wat betreft de setup/inregelen/aansturing?

Ik ben van plan om de monoblock (5kW) aan te sluiten op de huidige cv leiding met t-stukken en terugslagkleppen op de aanvoer van beide toestellen. Het betreft een Nibe Savent ventilatiewarmtepomp met een vermogen van 1,6kW en een Wilos yono pico 25 circulatiepomp. Onder ~7 graden buitentemperatuur heeft de ventilatiepomp ondersteuning nodig. Wij hebben 45m2 vloerverwarming en 2 LT radiatoren op de beganegrond , twee LT radiatoren en een handdoek radiator (altijd open) op de 1e, en momenteel niets op de 2e maar daar komt uiteindelijk ook vloerverwarming te staan.
Waarom complex maken als het simpel kan?

Als je het met 1.6kW af kan tot -7 dan heb je aan een enkele 5kW Pana voldoende, de Nibe kan dan dus de deur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Deze vraag stelde @Batilan en deze wilde nog even ter aandacht brengen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

"Ik volg de Pana Mono en LW-WP topics een beetje de laatste dagen, ik heb nog geen definitieve conclusies gezien, maar de tendens lijkt te zijn dat de J-serie een stuk minder ver kan terugmoduleren.
Zie b.v. hier en hier Zou toch wel erg jammer zijn als het ver terug kunnen moduleren van de Pana mono's bij de nieuwe J-serie een stuk minder is geworden. Dat was voor mij een van de onderscheidende punten van deze WP. Nu lijken de absolute cijfers me nog niet heel dramatisch (180W danwel 235W vs 370W), maar zou worst case toch een verdubbeling van minimaal vermogen van de 5kW zijn?

Hoe zien jullie dat? En wat zijn voor jullie verder de doorslaggevende redenen om voor de Pana te gaan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
Wolly schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Waarom complex maken als het simpel kan?

Als je het met 1.6kW af kan tot -7 dan heb je aan een enkele 5kW Pana voldoende, de Nibe kan dan dus de deur uit.
Omdat de Nibe de mechanisch ventilatie box vervangt en zorgt ervoor dat de warmte in de ventilatielucht niet verloren raakt. Aangezien hij de warme binnenlucht als bron heeft kan die altijd met een hoge COP draaien.\

edit: het heeft hulp nodig onder de +7 graden, niet -7.

[ Voor 5% gewijzigd door Tealblue op 21-10-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:
Hoe zien jullie dat? En wat zijn voor jullie verder de doorslaggevende redenen om voor de Pana te gaan?"
Ik baal er aan de ene kant een beetje van omdat ik anders op veel lagere temperaturen continue zou kunnen hebben stoken, maar aan de andere kant heft het in periodes over de dag stoken dat hogere verbruik een beetje op. Zo kan ik nu ook 's nachts de WP uitlaten en vanaf 6:00 weer verwarmen zodat ik het om 8:00 weer warm heb in huis. Dat had met de H natuurlijk ook gekund. Maar echt last heb ik er met de J dus niet van. Mijn isolatie zorgt met deze buitentemperaturen ervoor dat het nauwelijks afkoelt.

Ik denk alleen dat er pas echt wat over te zeggen is bij lagere temperaturen. Dan moet de J er juist een stuk minder moeite mee hebben om de boel warm te houden en dat compenseert wellicht wat. Het is alleen te vroeg om er nu iets over te zeggen.

Daarbij komt dat kosten niet het enige aspect was waarom ik een WP heb gekocht. Duurzaamheid is ook belangrijk voor me. Daarom ben ik wel blij met een R32 apparaat.

Verder is mijn afgifte in huis natuurlijk gewoon vrij matig. Daarmee ben ik ook niet heel lief voor de WP :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Omdat de Nibe de mechanisch ventilatie box vervangt en zorgt ervoor dat de warmte in de ventilatielucht niet verloren raakt. Aangezien hij de warme binnenlucht als bron heeft kan die altijd met een hoge COP draaien.\

edit: het heeft hulp nodig onder de +7 graden, niet -7.
Die edit maakt nogal veel uit ja :)
bij -7 zou ik zeggen zet er een electrische cv ketel er bij als backup. Bijna nooit nodig.

De panasonic kan je in jouw geval op +7 zetten als kantelpunt voor niet verwarmen. Qua pomp kijken of je met een verdeler/buffer gaat werken of dat ie gewoon 'met de stroom mee' geschakelt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:54:

Ik heb hier 2 monoblocks geprobeerd aan te sluiten op een vloerverwarming verdeler. Ook met terugslagkleppen op de aanvoer. Dit geeft geen succes als ze beide draaien. A geeft meer flow dan B en B gaat daarom in storing. Door de anti-bevriezing modus moet de pomp dus af en toe kunnen draaien.

Kan aan je bericht niet precies checken of dit bij jou ook ten sprake is, maar houd hier rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Dit zijn geen temperaturen uit de unit zelf toch? dit zijn je losse sensoren denk ik
de Panasonic werk met afgeronde getallen
.
Temperaturen van de Kamstrup. De pana temperaturen zijn idd afreronde temperatureren, die in mijn geval goed overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb hier 2 monoblocks geprobeerd aan te sluiten op een vloerverwarming verdeler. Ook met terugslagkleppen op de aanvoer. Dit geeft geen succes als ze beide draaien. A geeft meer flow dan B en B gaat daarom in storing. Door de anti-bevriezing modus moet de pomp dus af en toe kunnen draaien.

Kan aan je bericht niet precies checken of dit bij jou ook ten sprake is, maar houd hier rekening mee.
Iemand in de heishamon slack chat kanaal heeft ook twee monoblock parallel draaien aan elkaar. Mocht je nog zoeken naar een oplossing kan je daar vragen. Hij doet iets met flow setttings on the fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@Nickkie55, @Tealblue : @annespruit1980 heeft ook 2 Panasonic's parallel draaien. Beide aan de andere kant van de standleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Iemand in de heishamon slack chat kanaal heeft ook twee monoblock parallel draaien aan elkaar. Mocht je nog zoeken naar een oplossing kan je daar vragen. Hij doet iets met flow setttings on the fly.
Thanks voor het mee denken, maar heb het opgelost door de 2 units in serie te zetten.
Retour VV -> IN van de 11kW
Uit van de 11 -> Pana 5kW
Uit van de 5 -> Aanvoer VV

Voordeel hiervan is dat bij vorst de pana gewoon uit kan, er stroomt altijd warm water doorheen, en dat vind hij fijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Nickkie55 op 21-10-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Thanks voor het mee denken, maar heb het opgelost door de 2 units in serie te zetten.
Retour VV -> IN van de 11kW
Uit van de 11 -> Pana 5kW
Uit van de 5 -> Aanvoer VV
Zoiets heb ik nu ook met de CV ketel en ventilatiewarmtepomp. Nadeel is dat alles door de 15mm interne leiding van de Nibe Savent moet. Maar ja, als het niet anders kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Zoiets heb ik nu ook met de CV ketel en ventilatiewarmtepomp. Nadeel is dat alles door de 15mm interne leiding van de Nibe Savent moet. Maar ja, als het niet anders kan...
Open verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Tealblue Of een terugslagklep parallel aan de Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

@Tealblue Of een terugslagklep parallel aan de Nibe?
Kan je dit iets meer uitleggen?

Bedankt voor het meedenken @Nickkie55 @thehog @Ep Woody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:39:
@Nickkie55, @Tealblue : @annespruit1980 heeft ook 2 Panasonic's parallel draaien. Beide aan de andere kant van de standleiding.
Interessant, ik zou de warmtepompen aan beiden kanten van de gesloten verdeler (alle verwarmings circuits stromen hiervan uit) kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
deheij1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:08:
Deze vraag stelde @Batilan en deze wilde nog even ter aandacht brengen. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

"Ik volg de Pana Mono en LW-WP topics een beetje de laatste dagen, ik heb nog geen definitieve conclusies gezien, maar de tendens lijkt te zijn dat de J-serie een stuk minder ver kan terugmoduleren.
Zie b.v. hier en hier Zou toch wel erg jammer zijn als het ver terug kunnen moduleren van de Pana mono's bij de nieuwe J-serie een stuk minder is geworden. Dat was voor mij een van de onderscheidende punten van deze WP. Nu lijken de absolute cijfers me nog niet heel dramatisch (180W danwel 235W vs 370W), maar zou worst case toch een verdubbeling van minimaal vermogen van de 5kW zijn?

Als iemand overweegt een J versie te kopen zal ik zeker even wachten tot er wat meer ervaring is opgedaan door de Tweakers. Cijfers liegen er niet om, op dit moment zijn er meerdere die last hebben van een pendelenede 5kW J versie.
Overigens heb ik de mijne echt nog niet gezien onder de 3000Watt minimaal vermogen. Alleen als ik silent mode 3 aanzet ging het iets lager.
Deze metingen zijn van de kamstrup, dus niet van de pana zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Kan je dit iets meer uitleggen?

Bedankt voor het meedenken @Nickkie55 @thehog @Ep Woody
Met een terugslagklep (een eenrichtingsklep) parallel naast de nibe warmtepomp kan er altijd water door de terugslagklep en als de Nibe pomp loopt dan stuwt hij extra water daardoorheen.

code:
1
2
3
              Nibe
             |   |
Retour --------->-------- Aanvoer naar Panasonic

> = terugslagklep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:39:
Jup, en draait goed.
De CV ketel zit goed beschouwd ook nog parallel aan een van de pompen.
Zonder kleppen of zo, de pomp in de CV ketel houd het terugvloeien tegen.
Voordeel is dat als het kouder wordt, de ene warmtepomp het water dat de andere bij het defrosten nodig heeft verwarmd. Dus de interne verwarming blijft dan uit ( scheelt een hoop piekstroom ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Als iemand overweegt een J versie te kopen zal ik zeker even wachten tot er wat meer ervaring is opgedaan door de Tweakers. Cijfers liegen er niet om, op dit moment zijn er meerdere die last hebben van een pendelende 5kW J versie.
Dat is dan toch simpel te verhelpen door de Ta te verhogen? Dat is wat @Ep Woody in zijn analyse van de J serie al eerder heeft aangeven. Je moet zoeken naar de Ta waarbij je afgifte systeem minimaal die 2600W kwijt kan. Of zitten die Tweakers al tegen de max. van wat hun VV kan hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tealblue
annespruit1980 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Jup, en draait goed.
De CV ketel zit goed beschouwd ook nog parallel aan een van de pompen.
Zonder kleppen of zo, de pomp in de CV ketel houd het terugvloeien tegen.
Voordeel is dat als het kouder wordt, de ene warmtepomp het water dat de andere bij het defrosten nodig heeft verwarmd. Dus de interne verwarming blijft dan uit ( scheelt een hoop piekstroom ).
Fijn dat het werkt zonder kleppen, dat is ideal. Gaan de warmtepompen altijd samen aan? Anders zou er altijd water terugvloeien door de warmtepomp die uit staat.

Heb je toevallig een schema van jou setup ergens staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
HFman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Vermoeden :

1) Domoticz verander de value (stuurt een bericht) en past het viseel aan. Echter in de volgende cycle domoticz krijgt domoticz alle waarden "terug" gestuurd, en zet de switch weer terug.
Die zie ik b.v. ESP easy, wanneer de verbinding niet goed is, domoticz past het visueel al aan voordat de bevestiging binnen is.
Even verbose mode aangezet in domoticz en het werkt gewoon prima.
Heishamon stuurt namelijk geen berichten als een modus niet is veranderd (alleen een keer per 5 minuten of bij reboot). Als je dus via domoticz het schakelt zal de 'set' commando goed verwerkt worden en het resultaat een paar seconden later ook werkelijk in mqtt binnen komen (en alsnog in domoticz nog een keer goed gezet worden). Tenzij je net op die 5 minuten valt, maar dan schakelt hij even weer om en weer terug.

Waarom het dan bij @Johnnygo niet werkt is de vraag. Daarvoor zal een debug mode (true of verbose) in de domoticz plugin nodig moeten zijn om te snappen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Tealblue schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Fijn dat het werkt zonder kleppen, dat is ideal. Gaan de warmtepompen altijd samen aan? Anders zou er altijd water terugvloeien door de warmtepomp die uit staat.

Heb je toevallig een schema van jou setup ergens staan?
Zolang het wat warmer is staat er maar een aan.
De andere gaat erbij aan ( nu dus ) als het kouder en vochtiger wordt.
Geen schema nee, gewoon aanvoer van de ene aan de aanvoer van de andere.
En retour van de ene aan de retour van de andere ( parallel dus ).
Maar dan via een ( goed beschouwd twee ) pijp(en) van ongeveer 40 meter lang.
Daardoor hebben ze geen last van elkaar, de pijp heeft genoeg weerstand om bij het opstarten van de pompen ze het gevoel te geven alleen te draaien. Dat was n.l. het probleem toen ik ze aan een kant parallel zette. Er ging er altijd een in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Als iemand overweegt een J versie te kopen zal ik zeker even wachten tot er wat meer ervaring is opgedaan door de Tweakers. Cijfers liegen er niet om, op dit moment zijn er meerdere die last hebben van een pendelenede 5kW J versie.
Overigens heb ik de mijne echt nog niet gezien onder de 3000Watt minimaal vermogen. Alleen als ik silent mode 3 aanzet ging het iets lager.
Deze metingen zijn van de kamstrup, dus niet van de pana zelf
ik denk dat er geen problemen zijn met vloer verwarming.
hier 80-100m2 vloer verwarming met 9kw H
2x een run van een uur of 4. op laag vermogen

maar met onder bemeten radiatoren komt het wat nauwer.
hoor hier alleen maar over problemen met radiatoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:32
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:32:

Voorbeeld vanmorgen:

Voorbeeld gister:

Waar staat je dT op? Bij de 5H werkt een dT van 2 voor een aantal hier het beste. Volgens de handleiding meer comfort bij een lagere dT, waarmee volgens mij dan bedoeld wordt dat ie eerder weer aanslaat.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:09
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Dat is dan toch simpel te verhelpen door de Ta te verhogen? Dat is wat @Ep Woody in zijn analyse van de J serie al eerder heeft aangeven. Je moet zoeken naar de Ta waarbij je afgifte systeem minimaal die 2600W kwijt kan. Of zitten die Tweakers al tegen de max. van wat hun VV kan hebben?
Met een goed werkende vv krijg je door de traagheid en te hoge ta geheid een over shoot van één graad.......
Groot buffer vat is beter denk, verwarmen op 25 graden en uren circuleren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Zo, op jullie aanraden eens naar Heishamon gekeken. Maar omdat ik al een CZ-TAW1 had liggen, even verder gekeken en wat ik niet eerder had gelezen, is dat er ook een Heishamon-voor-CZ-TAW1 is: GoHeishaMon.

Die draait en ik heb de eerste getallen in Home Assistant zitten. Vanaf heden dus makkelijker monitoring hier. Want ook hier heb ik last van pendelen (al staat vandaag de verwarming sowieso niet aan wegens te warm) met een J 9Kw.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t.oswald schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Waar staat je dT op? Bij de 5H werkt een dT van 2 voor een aantal hier het beste. Volgens de handleiding meer comfort bij een lagere dT, waarmee volgens mij dan bedoeld wordt dat ie eerder weer aanslaat.
dT heeft geen invloed op sneller aanslaan, dat gaat volgens de volgende regel:
Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Met een goed werkende vv krijg je door de traagheid en te hoge ta geheid een over shoot van één graad.......
Groot buffer vat is beter denk, verwarmen op 25 graden en uren circuleren.....
Al denk ik dat net als @Dewim1 zegt de problemen er met VV niet tot nauwelijks zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

[...]
het sneller aanslaan zou ik ook wel willen met dit weer moet ik hem voor de waf een zetje geven met +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

het sneller aanslaan zou ik ook wel willen met dit weer moet ik hem voor de waf een zetje geven met +1
Hier krijgt partner toch echt te horen dat de thermostaat 20 graden aangeeft en het dus 20 graden is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Wat me opvalt, dat is dat kort na het starten de WP op ~60Hz zit, dat maar een paar minuten volhoudt en dan in stapjes teruggaat naar uiteindelijk 19Hz, de flow terug laat lopen en dan afschakelt. En afhankelijk van de warmtevraag dat doet in een paar minten of een paar uur. Weet iemand of het mogelijk is die 60Hz te verlagen na inschakelen? Want dat is nergens voor nodig, het maakt alleen maar overbodig veel geluid en het verkort de runs.

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Al denk ik dat net als @Dewim1 zegt de problemen er met VV niet tot nauwelijks zullen zijn.
Met grote vloer misschien wel, maar kan het hier ook niet kwijt in 45m2 hoor.
Kijk hier maar ta28 en wp gaat weer aan bij afkoeling door vloer naar 23.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
En @Dewim1 zegt hierboven ook al dat ie hem handmatig moet helpen omdat ie anders niet aanslaat.
Nou ik hoef niks te doen hoor, aanzetten als buiten +18 word en thats it.
Thermostaat en war en buffer doen alles, niks met knopjes spelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ParagonEnschede schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:49:
Wat me opvalt, dat is dat kort na het starten de WP op ~60Hz zit, dat maar een paar minuten volhoudt en dan in stapjes teruggaat naar uiteindelijk 19Hz, de flow terug laat lopen en dan afschakelt. En afhankelijk van de warmtevraag dat doet in een paar minten of een paar uur. Weet iemand of het mogelijk is die 60Hz te verlagen na inschakelen? Want dat is nergens voor nodig, het maakt alleen maar overbodig veel geluid en het verkort de runs.
Het zou kunnen door het verlagen van de flow, maar een snellere manier is het draaien van een silent mode. Gaat wel ten koste van je COP, maar het is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ParagonEnschede schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:49:
Dat kan volgens mij met de laatste Heishamon versie die de Demand Control kan simuleren. Die zet je dan op de laagste waarde waardoor je de WP dwingt op het laagste compressor vermogen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ParagonEnschede schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:43:
Zo, op jullie aanraden eens naar Heishamon gekeken. Maar omdat ik al een CZ-TAW1 had liggen, even verder gekeken en wat ik niet eerder had gelezen, is dat er ook een Heishamon-voor-CZ-TAW1 is: GoHeishaMon.

Die draait en ik heb de eerste getallen in Home Assistant zitten. Vanaf heden dus makkelijker monitoring hier. Want ook hier heb ik last van pendelen (al staat vandaag de verwarming sowieso niet aan wegens te warm) met een J 9Kw.
Voor wie er al een CZ-TAW1 heeft liggen is dit inderdaad een prima oplossing. Voor 1wire en s0, mocht je dat willen, kan je daarna zelf weer andere bordjes maken. Voor wie nog geen CZ-TAW1 heeft is een heishamon bordje uiteraard veel goedkoper :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Voor wie er al een CZ-TAW1 heeft liggen is dit inderdaad een prima oplossing. Voor 1wire en s0, mocht je dat willen, kan je daarna zelf weer andere bordjes maken. Voor wie nog geen CZ-TAW1 heeft is een heishamon bordje uiteraard veel goedkoper :-)
Met de CZ-TAW1 koop je natuurlijk niet alleen een ontsluiting, maar ook een omgeving waar je toegang hebt tot je warmtepomp en een opslagoptie.

Maar voor de tweakers is de Heishamon veel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:32
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

[...]
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar wat bedoelen ze dan met dit plaatje? Waarom neemt het comfort toe bij een lagere dT?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlwmd7i2E6rJRUrThBfHGxs31ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGuyNjDNX09McGBVUiPJq6Tu.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
t.oswald schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Gister op 4 vandaag weer op 5 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De WP heeft de mogelijkheid om hard uitgezet te worden bij een bepaalde buitentemperatuur. Maar als je toch met een binnenthermostaat werkt, dan heeft dat toch geen zin? Dan wil je juist dat je binnenthermometer bepaalt wanneer de WP aan en uit mag. Die buiten temp. stond bij mij op 16, maar die heb ik nu om die reden op 30 gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:26
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Volgens mij lopen hier twee dingen door elkaar:
- pendelen, het aan een uit gaan doordat er te weinig afgifte is en daardoor de aanvoer temperatuur vrij snel over de setpoint gaat
- moduleren, het aan en uit gaan omdat het warmteverlies kleiner is dan de warmte die de warmtepomp minimaal op kan wekken. Dit lijkt in het geval van een 5kW J serie zo'n 2.5 tot 3kW afhankelijk van je aanvoer temperatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Vandaag ben ik met vrouwlief bij @CurlyMo geweest om zijn monobloc te mogen aanschouwen. De WAF voor een warmtepomp is in ieder geval een stuk gestegen, bedankt daarvoor ;-)

De komende tijd ga ik me nog eens goed inlezen en ongetwijfeld daarna hier vragen stellen.

Enkele vragen die ik al heb:

Heeft het bezwaar om het monobloc 6 meter van het huis vandaan te zetten?
Kunnen de aanvoer en retourleidingen niet bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 19:38
@Baxke Nee dit kan geen kwaad, er zijn hier mensen die hem verder hebben gezet. Maar jawel, je leidingen kunnen uiteraard bevriezen. In principe gaat je WP water circuleren als de temperatuur van het water te laag wordt, hierbij wordt dus warmte uit je huis ontrokken. Als dit niet voldoende is gaat hij, volgens mij elektrisch, verwarmen.
Dit is geen reden om je leidingen niet goed te isoleren, dat blijft wel noodzakelijk. Grootste risico wat je hebt bij een monoblock is als het buiten vriest en de stroom uitvalt, dan moet je snel handelen en het water uit het systeem halen, anders vriest alles kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:40:
@Baxke Nee dit kan geen kwaad, er zijn hier mensen die hem verder hebben gezet. Maar jawel, je leidingen kunnen uiteraard bevriezen. In principe gaat je WP water circuleren als de temperatuur van het water te laag wordt, hierbij wordt dus warmte uit je huis ontrokken. Als dit niet voldoende is gaat hij, volgens mij elektrisch, verwarmen.
Dit is geen reden om je leidingen niet goed te isoleren, dat blijft wel noodzakelijk. Grootste risico wat je hebt bij een monoblock is als het buiten vriest en de stroom uitvalt, dan moet je snel handelen en het water uit het systeem halen, anders vriest alles kapot.
Kan wel een paar uur stilstaan bij -5, als het nou -20c is en je hebt geen stroom dan wat korter.
Geen zorgen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:47:
[...]

Kan wel een paar uur stilstaan bij -5, als het nou -20c is en je hebt geen stroom dan wat korter.
Geen zorgen.
Of een aggregaat kopen die het kan trekken in zo'n geval.
Of natuurlijk glycol er in

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 21-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

In NL is er vrijwel altijd stroom, storingen zijn zelden langer dan 1 uur dus statistisch gezien is een aggregaat weggegooid geld.
Een Dikke UPS met dikke accu's is ook een optie, maar zie bovenstaande ook niet nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Dan heb je toch genoeg aan een UPS die een CV pomp draaiend kan houden. Zolang het water maar niet stilstaat bevriest het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Dan heb je toch genoeg aan een UPS die een CV pomp draaiend kan houden. Zolang het water maar niet stilstaat bevriest het ook niet.
Met een beetje mazzel krijg je een thermosifon vanuit je huis en bevriest je unit helemaal niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Hmms.. je kan UPS er op aansluiten en de compressor-off switch gebruiken. Dan gebruikt ie alleen stroom voor de pomp. Dat kan ie erg lang volhouden.
Heishamon (die stroom krijgt van de panasonic) die bij uitval van MQTT verbinding langer dan 10 minuten automatisch dit signaal stuurt (er van uitgaande dat je MQTT broker niet aan de UPS hangt). Ik denk dat ik dat maar eens als optie inbouw :)

edit: compressor off zet ook de interne pomp uit :(
edit2: kan natuurlijk al sinds kort de pomp aanzetten in service mode :)

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 21-10-2020 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

In NL is er vrijwel altijd stroom, storingen zijn zelden langer dan 1 uur dus statistisch gezien is een aggregaat weggegooid geld.
Een Dikke UPS met dikke accu's is ook een optie, maar zie bovenstaande ook niet nodig.
Afgelopen winter toch stroomstoring van 2 uur in mijn regio waar @Dylantje2 ook woont en die kneep hem toch wel even. Was toen -2 geloof ik. Probleem is dat je niet weet van te voren hoe lang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 14:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Afgelopen winter toch stroomstoring van 2 uur in mijn regio waar @Dylantje2 ook woont en die kneep hem toch wel even. Was toen -2 geloof ik. Probleem is dat je niet weet van te voren hoe lang het duurt.
Was wel bizar rustig in hele omgeving..
Maar spannend zeker.
En dan wetende dat ik 150 liter glycol heb staan :-) _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Bij -2c vriest ie niet stuk, daarvoor moet het eerst matig vriezen (en dan behoorlijk wat uren), volgende keer als je weer zoiets hebt doe je even een slaapzak over je unit. Maar ik denk dat een thermosifon uit je huis vandaan de boel wel warm houdt, is er een vrijwilliger die hier eens mee wil experimenteren, meten in de unit tijdens vorst en een machine in standby ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Was wel bizar rustig in hele omgeving..
Maar spannend zeker.
En dan wetende dat ik 150 liter glycol heb staan :-) _/-\o_
Ik heb nog glycol nodig binnenkort, ik moet o.a. een hottub aan een Panasonic koppelen en dat gaan we dus lekker met glycol doen.
Verkoop je het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Ik heb nog glycol nodig binnenkort, ik moet o.a. een hottub aan een Panasonic koppelen en dat gaan we dus lekker met glycol doen.
Verkoop je het ?
nope.
Zoals The hog al zegt, ons gebied is niet stabiel.
Als het me gaat jeuken pomp ik het erin.

Maar ik kan je wel adres geven waar handel te vinden is.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

nope.
Zoals The hog al zegt, ons gebied is niet stabiel.
Als het me gaat jeuken pomp ik het erin.

Maar ik kan je wel adres geven waar handel te vinden is.
PM het svp even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
In mijn radiatoren excel sheet heb ik nu eens berekend dat ik bij het vervangen van al mijn woonkamer radiatoren naar T33 de Ta 5 graden lager zou kunnen zetten. Dus van 38 naar 33. Maakt dat echt zoveel uit in efficiëntie? Die radiatoren zouden dan in totaal € 675 kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:37:
In mijn radiatoren excel sheet heb ik nu eens berekend dat ik bij het vervangen van al mijn woonkamer radiatoren naar T33 de Ta 5 graden lager zou kunnen zetten. Dus van 38 naar 33. Maakt dat echt zoveel uit in efficiëntie? Die radiatoren zouden dan in totaal € 675 kosten.
Ongeveer 15% verschil in COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Ongeveer 15% verschil in COP.
Heb je daar nog een slimme formule voor :)

Even grof geschat is dat hier een verschil van € 60,- op mijn energierekening. Niet heel erg interessant dus. Meer PV doet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 21-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Even grof geschat is dat hier een verschil van € 60,- op mijn energierekening. Niet heel erg interessant dus. Meer PV doet meer.
Ach als het je hobby is fix je het optimaal, let je niet op geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:53:
[...]

Ach als het je hobby is fix je het optimaal, let je niet op geld.
Mijn hobby is juist zoveel mogelijk te realiseren voor zo weinig mogelijk geld :) Dan kijk je naar het hoogste rendement. Dat zou in dit geval zijn die € 675 in extra PV stoppen. Daarom een zo zuinig en goedkoop mogelijke NAS, vrijwel alles zelf doen in huis, zoveel mogelijk 2de hands enz.

Uiteindelijke doel is wel nul op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:55:
[...]

Mijn hobby is juist zoveel mogelijk te realiseren voor zo weinig mogelijk geld :) Dan kijk je naar het hoogste rendement. Dat zou in dit geval zijn die € 675 in extra PV stoppen. Daarom een zo zuinig en goedkoop mogelijke NAS, vrijwel alles zelf doen in huis, zoveel mogelijk 2de hands enz.

Uiteindelijke doel is wel nul op de meter.
Door geld gedreven oplossingen zijn nooit de mooiste energietechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Door geld gedreven oplossingen zijn nooit de mooiste energietechnisch.
Dat accepteer ik :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Als de pomp gaat defrosten gaat de flow dan om hoog / pomp setting ?
Zit te denken om een Drukverschilregelaar over de klep naar de grootste vloerverwarming (woonkamer) te zetten die in geval dat de pomp zijn water niet kwijt kan open gaat.

Meende altijd dat bij defrost de flow (setting van de Pomp) anders werdt, maar kan dat nergens meer terug vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
HFman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:37:
Als de pomp gaat defrosten gaat de flow dan om hoog / pomp setting ?
Zit te denken om een Drukverschilregelaar over de klep naar de grootste vloerverwarming (woonkamer) te zetten die in geval dat de pomp zijn water niet kwijt kan open gaat.

Meende altijd dat bij defrost de flow (setting van de Pomp) anders werdt, maar kan dat nergens meer terug vinden...
Volgens mij ben ik de enige geweest met defrost deze maand haha.

Zie hier onder 3 stuks op 18-10 met een 5J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLKQIcCeOkgW2DdMhOQbqTn7QL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etbO3JIOZcZ7eK0yLE4gCK4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:54
samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:21:
[...]

Bedankt voor jouw reactie en het meedenken! Ik kook op stroom, dus mijn gasverbruik is echt voor verwarming en sww. Mijn verbruik in de maanden jun t/m aug zit rond de 12m3 per maand, zowel afgelopen jaar als dit jaar. Dus ik verwacht geen problemen met een 5kw wp.

Voor wat betreft de verdelers, ik vond het lastig om uit te leggen. Ik voeg nu foto's van de verdelers toe, in de hoop dat dat het meer verduidelijkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb momenteel 2 leidingen van tussen de twee verdelers lopen. 1 voor aanvoer van cv naar verdeler beneden, en de ander voor retour. Deze leidingen wil ik ook met de wp gebruiken. Ik kan niet nieuwe leidingen trekken om deze vervolgens aan te sluiten op de positie van de huidige cv aansluitingen te koppelen en de installatie tussen de verdelers intact te laten. Dus ik ben een beetje zoekende naar wat dan verstandig is :P

Oh verder nog een vraag, mijn expansievat zit op zolder. Is dat nog een probleem? En ik heb geen losse pomp, alleen een in mijn cv. Maar er zit er ook een in de WP, dus dat is ook geen probleem toch?

En het meest spannend vind ik de plaatsing van de buitenunit icm buren. Hoe denken jullie over de opstelling die ik in mijn vorige post benoem? Daaromtrent nog tips?
Aha, ik zie nu hoe het in elkaar zit. De achterste vierkante pijp van de verdeler wordt ook gebruikt om de aanvoer van de ketel naar beneden te brengen, zij het via een ventiel. Ik zag te weinig diepte in de foto. Als dat ventiel er tussenuit gaat, zitten de verdelers boven en beneden gewoon parallel. Je kunt dan beneden de warmtepomp aansluiten en er kan in principe genoeg water naar boven als de ventielen goed staan.
Hopelijk kun je op de BG via de kruipruimte naar buiten, dan heb je ook geen last van extra pijpen in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:46

Crazy-

Best life ever

Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:23:
@Nickkie55 @CurlyMo Inderdaad denk ik dat de formule die Nickkie55 gebruikt iets te simpel is, maar ik lees vaker veel hogere COP waardes dan ik ooit haal. Dit terwijl mijn verbruik prima is en ik met op deze dagen een verbruik van 1,2 kWh/dag geen hoog verbruik heb.
Als ik op dit moment kijk dan is mijn COP volgens de formule van Crazy 1.9 en van Nickkie 7.0 ;)
Er zit een foutje in de formule ;-)

Je dient totaal vermogen te delen door vermogen uit het net. Mijn voorbeeld dus:
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:43:
Ik ben even aan het rekenen geslagen ... puur voor het idee alvast straks als ik alle monitoring klaar heb:

De Pana 5kW geeft een van debiet 17,67 l/min
mijn eigen Ta/Tr sensoren: 26,9 / 24,3
Gegeven : deltaT = 2,6

p = 998 kg/m3
c = 4190 J/kg.k
Qv 0,0002945 = ((17,67 / 60) / 1000)

Qv * (p * c * dT) = vermogen

ofwel:

0,00002945 * 998 * 4190 * 2,6 = 3201,86

3,2kW vermogen

de pomp trekt momenteel 362Watt (0,362kW) en is dus toegevoegd vermogen

3,2 - 0,362 = 2,838kW uit de lucht

3,2 / 0,362 = 8,839 COP

Klopt mijn gedachte en mag/kan ik vertrouwen op de debiet van. de pomp? want dan kan ik eindelijk eens de werkelijk COP uitrekenen ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Crazy- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Er zit een foutje in de formule ;-)

Je dient totaal vermogen te delen door vermogen uit het net. Mijn voorbeeld dus:

[...]
Welke formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45
Crazy- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

[...]
Ergens is hier ook een Dzvents formule die het binnen Domoticz berekend.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Nickkie55 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:27:
[...]

Volgens mij ben ik de enige geweest met defrost deze maand haha.

Zie hier onder 3 stuks op 18-10 met een 5J

[Afbeelding]
Mm met andere woorden, dat gaat niet werken .. de flow gaat maar amper omhoog..
De flow tijdens defrost kun je ook niet instellen zo ver ik kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 05-06 22:11
Hier net 2 heishamons binnen gekregen (1 voor iemand anders ;) )
Systeem ingeplugd en werkt.

Had hier raspberry 4b klaar staan met Home Assistant geinstalleerd (clean install).
File editor en Mosquitto geinstalleerd

User toegevoed Home Assistant zoals aangegeven op de heishamon github.
Enn.....niks.
Vergeten integratie aan te vinken voor Mosquitto 8)7 8)7 8)7 (kon dus sensors niet vinden).
Daarna alles werken.
InfluxDB voor database
Grafana voor grafische weergave.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
voor iedereen die aan heishamon en de integraties hebben meegewerkt.

Nu alleen nog uitzoeken hoe ik het beste de dual zone kan aansturen (temperaturen veranderen en zones aan en uit zetten) want dat heb ik nog niet gevonden.
Kan tot op heden maar een temperatuur meting vinden op de Heishamon (room).
Iemand daar ervaringen mee?
Ik heb de uitbreidingsprint aangesloten zodat ik 2 zones kan aansturen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:44:
Nu alleen nog uitzoeken hoe ik het beste de dual zone kan aansturen (temperaturen veranderen en zones aan en uit zetten) want dat heb ik nog niet gevonden.
Kan tot op heden maar een temperatuur meting vinden op de Heishamon (room).
Iemand daar ervaringen mee?
Ik heb de uitbreidingsprint aangesloten zodat ik 2 zones kan aansturen.
Wat wil je graag precies bedienen. Kan zijn dat we nog wat commando's hiervoor niet hebben gemaakt maar ik ga graag het voor je uitzoeken.
In ieder geval geen 'emulate optional pcb' (sinds firmware 0.9b) aanzetten want die heb je al fysiek :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Heb je hem ook door, daarom doet een slimmerik niet mee aan cop race en geld weg gooien aan kamstrump

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Wat wil je graag precies bedienen. Kan zijn dat we nog wat commando's hiervoor niet hebben gemaakt maar ik ga graag het voor je uitzoeken.
In ieder geval geen 'emulate optional pcb' (sinds firmware 0.9b) aanzetten want die heb je al fysiek :)
Op dit moment kan ik op de controller kiezen welke zone ik kan verwarmen (1,2 of beide)
Daarnaaast kan ik per zone kiezen welke temperatuur (-5/+5 bij WAR op watertemp, of beide op ruimtetemp of een op WAR en een op temp al naar gelang het type verwarming dat ik wil)

Zat al te kijken naar wat voor SET ik zou moeten pakken in : https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
Om daar een rule voor te maken in de Home Assistant yaml file.
Maar kwam daar nog niet echt uit.

[ Voor 0% gewijzigd door pgeene op 22-10-2020 16:08 . Reden: spelling ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Op dit moment kan ik op de controller kiezen welke zone ik kan verwarmen (1,2 of beide)
Daarnaaast kan ik per zone kiezen welke temperatuur (-5/+5 bij WAR op watertemp, of beide op ruimtetemp of een op WAR en een op temp al naar gelang het type verwarming dat ik wil)

Zat al te kijken naar wat voor SET ik zou moeten pakken in : https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md
Om daar een rule voor te maken in de Home Assistant yaml file.
Maar kwam daar nog niet echt uit.
Ik begrijp niet helemaal wat je wil bereiken. Dat zijn toch eenmalige instellingen en niet iets wat je continu zou willen veranderen?
Met SetZ1HeatRequestTemperature en SetZ2HeatRequestTemperature kan je wel de -5 tot +5 shift (of direct) aanpassen.
Ik heb geen twee zones dus help me even begrijpen wat je wil bereiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je wil bereiken. Dat zijn toch eenmalige instellingen en niet iets wat je continu zou willen veranderen?
Met SetZ1HeatRequestTemperature en SetZ2HeatRequestTemperature kan je wel de -5 tot +5 shift (of direct) aanpassen.
Ik heb geen twee zones dus help me even begrijpen wat je wil bereiken :D
Geen probleem, snap dat het niet geheel duidelijk is als je geen 2 zone systeem hebt om te kijken.
Bij het 2 zone systeem is het mogeljk om beide temperaturen onafhankelijk van elkaar te regelen.
Dit zal ik inderdaad met SetZ1HeatRequestTemperature en SetZ2HeatRequestTemperature moeten gaan proberen, bedankt voor de tip.
De Home Assistant plugin (yaml) lijkt uit te gaan van een enkele zone, dus zal gaan kijken of ik die kan ombouwen.

Alhoewel redelijk statisch, wil mijn partner soms een wat hogere (of lagere) temperatuur. Ook gebruik ik het als ik wat langere tijd weg ben om voordat ik terug naar huis ga de verwarming aan te zetten. Een warmtepomp is gewooon niet echt snel, dus kan hij best al een paar uurtjes pruttelen als je thuis komt.
Anders klachten thuis dat het (nog lang) te koud is. |:(
Uitzetten voor langere tijd is niet zinnig (ook ivm vorst), maar verlagen wel.

Daarnaast is het op dit moment ook mogelijk op de controller van de Pana zelf om beide zones onafhankelijk van mekaar uit te zetten (of aan).
Dit heeft als gevolg dat een zone dan niet (of wel) verwarmd wordt.
Praktisch voorbeeld bij mij: wanneer de zaak langere tijd niet in gebruik is, dan zet ik de zaak uit, maar laat ik de woning aan. (dus zone 1 zijnde de woning actief, en de zaak zijnde zone 2 uit)

[ Voor 14% gewijzigd door pgeene op 22-10-2020 18:19 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:15:
[...]

Daarnaast is het op dit moment ook mogelijk op de controller van de Pana zelf om beide zones onafhankelijk van mekaar uit te zetten (of aan).
Dit heeft als gevolg dat een zone dan niet (of wel) verwarmd wordt.
Praktisch voorbeeld bij mij: wanneer de zaak langere tijd niet in gebruik is, dan zet ik de zaak uit, maar laat ik de woning aan. (dus zone 1 zijnde de woning actief, en de zaak zijnde zone 2 uit)
Ok die wist ik niet. Ik zal kijken of we kunnen vinden hoe we dat ook kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
BazemanKM schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Ergens is hier ook een Dzvents formule die het binnen Domoticz berekend.
voor cop bedoel je? yep is er .. _/-\o_ 8)

Thanks to @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

Heb je hem ook door, daarom doet een slimmerik niet mee aan cop race en geld weg gooien aan kamstrump
Graaddagen rules the system O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

Ok die wist ik niet. Ik zal kijken of we kunnen vinden hoe we dat ook kunnen doen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Zou geweldig zijn.
Ga ik volgende week, als ik terug ben, kijken of ik in home assistant kan bouwen met de temperatuur instellingen.
Zag er niet reuze complex uit ( maar kan altijd tegenvallen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-06 10:57
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 06:19:
[...]

In het installateurs menu je pompsnelheid verlagen, staat nu vrij fors ingesteld.
Liter p/seconde x 4.2 x Delta T geeft je vermogen dus wil je temperen dan is deze lager dan 15 L p/m
Werkt dan met hexadecimale. Suggestie waar ik hem dan op moet zetten?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.