Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 98 Laatste
Acties:
  • 545.684 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:19:
[...]

Met de panasonic regeling gaat je dat niet lukken. In waterregeling gaat de panasonic er vanuit uit dat alle vermogen wat in het water wordt gestopt, er via de afgifte uitgaat en dat genoeg je verlies naar buiten compenseerd. Je twee zones zullen een andere verlies kennen en daardoor ook een andere vermogensbehoefte vanuit de warmtepomp en dus andere aanvoertemperaturen.

Als je kiest voor thermostaat regeling (en de aanvoer alleen weersafhankelijk laat bepalen of een vaste temperatuur laat geven) dan weet ik even niet hoe de panasonic de zones appart aanstuurt. Het zou kunnen dat hij de pompen aanstuurt en dan kan je dat signaal gebruiken om een 2-weg klep open te draaien.

Sowieso moet je dan een bypass er tussen zetten die, als beide zones gesloten zijn, je flow laat terug lopen.

Persoonlijk zou ik gewoon op water regelen en de 2-weg kleppen voor je zones aansturen vanuit eigen te kiezen thermostaten.

Owh, en als je het hebt over vloerverdelers waar zelf al een menging plus pomp in zit (voor destijds met een CV ketel op hoog temperatuur) dan kan je dat ook prima gebruiken om je vloeren zo te sturen. Heb je dergelijke verderlers of gewoon een verdeler zonder pomp en menging.
met een 3wegklep zou ik toch beide groepen kunnen voeden of 1 van de 2 afhankelijk van de behoefte? een 3wegklep kan niet dicht dus er is altijd een open verbinding (door een verdeler) terug naar de panasonic.

en ik heb geen verdeler(s) met pomp, ik heb gewoon open verdeler(s) dus er is altijd doorstroming met een 3 wegklep.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 08:41

Helhond

Grunn

Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Als je van plan bent om toch al de vloeren aan te pakken dan vallen de kosten van vloerverwarming denk ik wel mee.

Anders zou ik ook even kijken naar Jaga's of fancoils. Zeker als je ook boven wilt gaan koelen in de zomer is het wel handig om daar genoeg vermogen te hebben hangen.
We willen er eigenlijk gewoon een simpel laminaat'tje neerleggen, dat gaat ook niet ideaal met vloerverwarming. Beneden hebben we dan weer PVC.

Jaga's zijn nog een stukduurder dan gewone plaat radiatoren.
Koelen is geen wensen gezien we airco hebben.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:26
Helhond schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

We willen er eigenlijk gewoon een simpel laminaat'tje neerleggen, dat gaat ook niet ideaal met vloerverwarming. Beneden hebben we dan weer PVC.

Jaga's zijn nog een stukduurder dan gewone plaat radiatoren.
Koelen is geen wensen gezien we airco hebben.
Waarom verwarm je boven dan niet bij met de airco's? Dan hoef je verder niks te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Ik heb afgelopen weekend zowat mijn hele 9 kW H monoblock intern vervangen vwb de printplaten en daar zat ook een 'reactor' bij, dat is volgens mij het zwarte blokje met 4 aansluitingen achter de middenkap.
Was dat voor de hobby of was er iets verschrikkelijks mis met je monoblock?
reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

In ieder geval wel stiller want hij pruttelt altijd maar stationair. Mijn 6 is ook begrensde 9, en die ook niet lager gaat dan 450 watt
Mijn 6G gaat ook niet onder de 454 watt, ik begrijp dat de H op minimaal 250 watt kan draaien en de J weer minimaal op 450 watt?

Dat zou wel bijzonder zijn, ben benieuwd wat de reden is.

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 20-10-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:57:
@CurlyMo ik zit nog even naar je grafieken te kijken. Volgens mij staat de warmtepomp zo'n 40% tot 60% van de tijd aan. Is het een idee om in deze tijd van het jaar waarin je warmteverlies <1.5kW is de warmtepomp in de nacht uit te zetten? Dan kan je het totale warmteverlies in 24h compenseren door overdag iets meer te draaien in de gunstigste uren qua COP
Dat is op zich best een goed idee. Ik heb hem ingesteld op 23:00 uit en 6:00 aan op 20oC

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 08:53
flippy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

met een 3wegklep zou ik toch beide groepen kunnen voeden of 1 van de 2 afhankelijk van de behoefte? een 3wegklep kan niet dicht dus er is altijd een open verbinding (door een verdeler) terug naar de panasonic.

en ik heb geen verdeler(s) met pomp, ik heb gewoon open verdeler(s) dus er is altijd doorstroming met een 3 wegklep.
Ja zou kunnen als je een 3weg klep hebt die aan beide kanten open kan, vergelijkbaar met zo'n mixing valve.
Anders kan je inmmers maar 1 zone tegelijk verwarmen.
Aansturing wordt dan een domotica stukje die afhankelijk van de gewenste aanvoertemperatuur in beide zones een percentage opening naar die kant berekend. Vanuit de panasonic aansturing gaat je dat sowieso niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Hebben jullie ook last van een instabiele Heishamon? De mijne is sinds de update naar 0.9b al een paar keer onbereikbaar geworden waardoor ook doorgeven aan en ontvangen van MQTT berichten neit meer werkt. Enige idee hoe dit kan @thehog en wat ik er aan kan doen om de stabiliteit te verhogen?

S0 staat uit, 1wire staat uit.

Wifi strength: 59%
Mem free: 66%
Uit mijn hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 20-10-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:58:
Hebben jullie ook last van een instabiele Heishamon? De mijne is sinds de update naar 0.9b al een paar keer onbereikbaar geworden waardoor ook doorgeven aan en ontvangen van MQTT berichten neit meer werkt. Enige idee hoe dit kan @thehog en wat ik er aan kan doen om de stabiliteit te verhogen?

S0 staat uit, 1wire staat uit.

Wifi strength: 59%
Mem free: 66%
Uit mijn hoofd.
Ik heb het alleen van @Dylantje2 gehoord tot nu toe maar daar draait ie nu al weer een paar dagen bij hem.
Heishamon zou bij wifi verlies automatisch moeten resetten dus dat lijkt het me niet te zijn.
Zijn de andere instellingen allemaal default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Ik heb het alleen van @Dylantje2 gehoord tot nu toe maar daar draait ie nu al weer een paar dagen bij hem.
Heishamon zou bij wifi verlies automatisch moeten resetten dus dat lijkt het me niet te zijn.
Alles staat standaard, alleen Wifi, en mqtt server ingesteld. Net een reset gedaan, half uur terug en nu is hij weer plat. Net alsof er iets is gewijzigd waardoor de automatische restart van de ESP niet meer werkt bij het verliezen van de wifi verbinding?

Ben nu even een backup heater test aan het doen, maar ga zo terug naar versie 0.6b, daar werkte het wel goed mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mK6y7xX2r0jbDQOYFXTCQikDQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jn2s174KpvxwnVtb5grSrsKn.png?f=fotoalbum_large

Test geslaagd. Backupheater kan prima gebruikt worden om bij hele koude periodes bij te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:46
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

ik heb het gisteren laat ook gehad.
domoticz pi uitgezet maar probleem bleef.
wel te pingen maar geen web of traag.
ook geen 100% signaal wat ik normaal wel heb.
met veel moeite default gezet. geen resultaat.
daarna met heel veel geduld gedowngraded naar vorige versie en toen werkte hij weer.
nu weer naar 0.9 en werk hij weer

hopelijk heb je hier wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

ik heb het gisteren laat ook gehad.
domoticz pi uitgezet maar probleem bleef.
wel te pingen maar geen web of traag.
ook geen 100% signaal wat ik normaal wel heb.
met veel moeite default gezet. geen resultaat.
daarna met heel veel geduld gedowngraded naar vorige versie en toen werkte hij weer.
nu weer naar 0.9 en werk hij weer

hopelijk heb je hier wat aan
Naar 0.9? of bedoel je naar 0.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Alles staat standaard, alleen Wifi, en mqtt server ingesteld. Net een reset gedaan, half uur terug en nu is hij weer plat. Net alsof er iets is gewijzigd waardoor de automatische restart van de ESP niet meer werkt bij het verliezen van de wifi verbinding?

Ben nu even een backup heater test aan het doen, maar ga zo terug naar versie 0.6b, daar werkte het wel goed mee.
Loopt ie bij jou altijd zo snel vast? Dan ben jij wel mooi geschikt om even wat logs mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Ja zou kunnen als je een 3weg klep hebt die aan beide kanten open kan, vergelijkbaar met zo'n mixing valve.
Anders kan je inmmers maar 1 zone tegelijk verwarmen.
Aansturing wordt dan een domotica stukje die afhankelijk van de gewenste aanvoertemperatuur in beide zones een percentage opening naar die kant berekend. Vanuit de panasonic aansturing gaat je dat sowieso niet lukken.
hoezo zou ik domotica moeten gebruiken? de panasonic heeft losse ingangen voor temperatuursensoren voor beide zones. die kan toch zelf beslissen of een zone wel of geen water krijgt?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Loopt ie bij jou altijd zo snel vast? Dan ben jij wel mooi geschikt om even wat logs mee te maken.
Wisselt, maar kom maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

hoezo zou ik domotica moeten gebruiken? de panasonic heeft losse ingangen voor temperatuursensoren voor beide zones. die kan toch zelf beslissen of een zone wel of geen water krijgt?
Ja maar jij wil toch die 3-weg klep aansturen op basis van welke zone hoeveel water moet krijgen? Die logica kent de panasonic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Of is het probleem dat ik de settings niet heb opgeslagen, omdat de waittime nu niet meer in een vaste variabele zit maar opgeslagen wordt in de settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Naar 0.9? of bedoel je naar 0.8?
zal even wat duidelijker zijn:

terug naar HeishaMon.ino.d1_mini-0.8b-iy-9.bin en toen werkte het weer.
daarna terug geüpgraded naar HeishaMon.ino.d1-v0.9b.bin. en nu blijft het werken.
een bijkomend nadeel is dat tijdens het vastlopen hij de waarde van de KWH naar 0 heeft gezet.
dus ik ga toch maar weer pulsen optellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Wisselt, maar kom maar op!
Als je in heishamon mqtt log en hexadump log wil aanzetten. En dan vervolgens de output van "mosquitto_sub -t panasonic_heat_pump/log/# -v" naar een bestand loggen.

Ben eigenlijk alleen geinteressseerd in de laatste regels vlak voor het crashen. Dus als je dit gewoon kan laten lopen en als hij crashed de laatste 20 regels ofzo kan DM-en naar mij zou het fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Ja maar jij wil toch die 3-weg klep aansturen op basis van welke zone hoeveel water moet krijgen? Die logica kent de panasonic niet.
het is gewoon wel of niet water. hij moet gewoon warm water sturen tot hij op temperatuur is boven en dan kan het weer uit en mag ie volledig op de begane grond richten. de begane grond is voor mij het belangrijkste, de bovenverdieping is meer bijverwarming. omdat de meeste warmte toch naar boven gaat is die alleen echt nodig om te koelen en verwarmen als het echt koud is buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 20-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Als je in heishamon mqtt log en hexadump log wil aanzetten. En dan vervolgens de output van "mosquitto_sub -t panasonic_heat_pump/log/# -v" naar een bestand loggen.

Ben eigenlijk alleen geinteressseerd in de laatste regels vlak voor het crashen. Dus als je dit gewoon kan laten lopen en als hij crashed de laatste 20 regels ofzo kan DM-en naar mij zou het fijn zijn.
Log loopt, nadat ik die panasonic_heat_pumptest had aangepast naar panasonic_heat_pump ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

het is gewoon wel of niet water. hij moet gewoon warm water sturen tot hij op temperatuur is boven en dan kan het weer uit en mag ie volledig op de begane grond richten. de begane grond is voor mij het belangrijkste, de bovenverdieping is meer bijverwarming.
Ja ok maar wat moet dan die klep aansturen? De officiele manier zoals panasonic het wil is met buffer, extra pomp en mixing valve per zone. Jij wil graag dat simpeler maar de panasonic verwacht die componenten.

Als je op je begane grond altijd flow hebt (althans als het winter is) kan je een gewone 2-weg klep (richting de 2e zone) laten aansturen door een externe thermostaat. Heb je de panasonic dus niet voor nodig.

Maak eerst maar eens een tekening hoe je het wil zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Log loopt, nadat ik die panasonic_heat_pumptest had aangepast naar panasonic_heat_pump ;)
Je was sneller dat ik heb kunnen editten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

daarna terug geüpgraded naar HeishaMon.ino.d1-v0.9b.bin. en nu blijft het werken.
een bijkomend nadeel is dat tijdens het vastlopen hij de waarde van de KWH naar 0 heeft gezet.
Je kan met een mqtt bericht de kwh ook van te voren defineren (voordat je de heishamon start). Dan pakt hij dat op als nieuwe intiele waarde.

Maar wellicht nuttige info dat hij naar 0 ging.. dat is zeker niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Duidelijk. En het downgraden ging dus ook lastig ook al had je net gereboot? En je wifi kwaliteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Ja ok maar wat moet dan die klep aansturen? De officiele manier zoals panasonic het wil is met buffer, extra pomp en mixing valve per zone. Jij wil graag dat simpeler maar de panasonic verwacht die componenten.

Als je op je begane grond altijd flow hebt (althans als het winter is) kan je een gewone 2-weg klep (richting de 2e zone) laten aansturen door een externe thermostaat. Heb je de panasonic dus niet voor nodig.

Maak eerst maar eens een tekening hoe je het wil zien :)
fear my paint skillz:
https://i.imgur.com/7QhLiIO.jpg

ik vind het geen probleem als hij niet beide verdiepingen tegelijk doet. ik wil gewoon niet dat er boven (of beneden) gestookt word als daar geen noodzaak voor is.
de deur/gang naar de trap is geisoleerd met 10cm steenwol en brandwerende deuren. dus als de deuren dicht zijn blijft de warmte ook echt beneden. maar als de deur open staat kan het wel goed doortrekken en wil ik voorkomen dat het boven te warm word doordat beide vloeren aan elkaar gekoppeld zijn qua warmteverdeling. voor koelen geld natuurlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Duidelijk. En het downgraden ging dus ook lastig ook al had je net gereboot? En je wifi kwaliteit is?
ja net gereboot
wifi kwaliteit is zoals altijd matig. maar nooit last gehad dat de pagina niet laat. pingen ging gewoon
en normaal altijd: Correct received data: 100.00% maar nu was ook deze niet 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

ja net gereboot
wifi kwaliteit is zoals altijd matig. maar nooit last gehad dat de pagina niet laat. pingen ging gewoon
en normaal altijd: Correct received data: 100.00% maar nu was ook deze niet 100
Ik DM je even. Als er meer zijn met issue's, graag DM om hiet hier schoon te houden voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 07:44
thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Ik zie een gesloten verdeler (zonder pomp, geen menging) waarbij je nieuwe vloer (rechts) ook op aangesloten is als groep. Dit zou prima kunnen werken. Gewoon de aanvoer/retour van de CV ketel vervangen door de warmtepomp aanvoer. Of oppakken waar de nieuwe aansluiting naar de vloer beneden nu zit, dat maakt niet uit.

Er moet wel flow blijven als alles dicht is. Als ik het goed begrijp is je badkamer als constant flow neergezet. Ik weet niet of dat voldoende is om de hoge flow van de panasonic aan te kunnen dus misschien dat er nog een bypass bij moet.

Overigens vraag ik me wel af hoe in je huidige situatie de verdeler voor oververhitting door de CV ketel is beschermd. Of staat je CV ketel ingesteld op max 45 graden ofzo? Er zit namelijk geen menging over de retour in je verdeler. Maar dit is ook geen punt meer met je warmtepomp :)
Het klopt inderdaad dat het een gesloten verdeler is. Wat bedoel je precies met aanvoer retour vervangen? De verdeler op zolder heeft nu 3 leidingen gekoppeld, 1 aanvoer cv, 1 retour cv. + retour verdeler bg en 1 aanvoer verdeler bg.

De badkamer is inderdaad continu open, niet zo zeer voor de flow, maar meer omdat een extra groep aansluiten op de UMR niet mogelijk was zonder uitbreiding van de UMR. Met de warmtepomp ben ik van plan om de verdeler van bg continu open te laten. Dus daarmee ondervang je je flow, toch?

Ik heb momenteel inderdaad geen mengventiel in het systeem. Mijn cv staat ingesteld op max 30 garden.

Is het een probleem dat mijn expansievat op zolder is?

Verder ben ik van plan om de wp in het midden van de voortuin op 10/20/30? Cm van de gevel te plaatsen. De voortuin is 5m breed en ongeveer 1.5m diep. Dus best klein. Ik wil mijn buren te vriend houden, en daarnaast zelf ook geen geluidshinder ondervinden. Wat denken jullie van de opstelling in de voortuin? Is dit vragen om gedoe? Als ik de ervaringen zo op het forum lees, denk ik van niet. Maar ben toch benieuwd naar jullie inzichten. Kan iemand hier iets over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Verder ben ik van plan om de wp in het midden van de voortuin op 10/20/30? Cm van de gevel te plaatsen. De voortuin is 5m breed en ongeveer 1.5m diep. Dus best klein. Ik wil mijn buren te vriend houden, en daarnaast zelf ook geen geluidshinder ondervinden. Wat denken jullie van de opstelling in de voortuin? Is dit vragen om gedoe? Als ik de ervaringen zo op het forum lees, denk ik van niet. Maar ben toch benieuwd naar jullie inzichten. Kan iemand hier iets over vertellen?
Bij mij staat hij pontificaal in m'n voortuin, heeft regelmatig bekijks. Sommigen denken dat het een uit de kluiten gewassen airco is, zeker in de hittegolf, sommige buren vragen geinteresseerd hoe het met stroomgebruik gaat. Best leuk.

Ook hier een voorbeeld van iemand die hem in de voortuin heeft staan: https://www.facebook.com/MRDTHVAC/photos/1864496076970717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Bij mij staat hij pontificaal in m'n voortuin, heeft regelmatig bekijks. Sommigen denken dat het een uit de kluiten gewassen airco is, zeker in de hittegolf, sommige buren vragen geinteresseerd hoe het met stroomgebruik gaat. Best leuk.

Ook hier een voorbeeld van iemand die hem in de voortuin heeft staan: https://www.facebook.com/MRDTHVAC/photos/1864496076970717
Wow, ik had m dan dwars voorgesteld, parallel aan het huis zegmaar. Maar wat heb jij voor wp en hoe ervaar jij het geluid? En jouw buren?

Ik snap het wel dat je zoveel geïnteresseerden krijgt, zeker leuk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Wow, ik had m dan dwars voorgesteld, parallel aan het huis zegmaar. Maar wat heb jij voor wp en hoe ervaar jij het geluid? En jouw buren?

Ik snap het wel dat je zoveel geïnteresseerden krijgt, zeker leuk! :)
Bij mij staat hij inderdaad parallel aan de woning.

Ik heb een 5kW H-serie monobloc.

Geluidsproductie is in deze periode rustig, pas als het echt kouder wordt, dik onder het vriespunt wordt het geluid heftiger, maar dan slaapt toch niemand meer met de ramen open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Bij mij staat hij inderdaad parallel aan de woning.

Ik heb een 5kW H-serie monobloc.

Geluidsproductie is in deze periode rustig, pas als het echt kouder wordt, dik onder het vriespunt wordt het geluid heftiger, maar dan slaapt toch niemand meer met de ramen open.
Hier staat hij ook haaks op het huis. Dat gaf het minste afbreuk aan het aangezicht. Ook al meerdere mensen gehad die me erop aanspraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Hier staat hij ook haaks op het huis. Dat gaf het minste afbreuk aan het aangezicht. Ook al meerdere mensen gehad die me erop aanspraken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaQ-C6nGwBRFPN5HBdm6DdKfyFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5lT1cmW3zFXcFbHk9kM0oYz.jpg?f=fotoalbum_large

Moet volgens mij nog wat onkruid weghalen uit m'n voortuin.

Hier het voordeel dat het een witte kast is tegen een witte muur. Haaks plaatsen was niet handig aangezien hij dan met de achterkant tegen de straat aan zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

Moet volgens mij nog wat onkruid weghalen uit m'n voortuin.

Hier het voordeel dat het een witte kast is tegen een witte muur. Haaks plaatsen was niet handig aangezien hij dan met de achterkant tegen de straat aan zou komen.
In een hoekhuis situatie zou ik het ook zo gedaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Mijn hondenhok :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m33T-UESrbMia0ifBDSsydEkg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NiR8SuEi8MNLgZoO9ap34Uy.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik heb wat afwijkingen in mijn dallas sensoren.
bij verschillende temperaturen andere afwijkingen tot 0.5 graad

Hebben meer mensen dit ?

nu zie ik online dat er verschillende Chinese namaak sensoren zijn.

waar zou ik zeker de echte kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Bedankt allemaal! Leuk om de foto's zo te zien :)
@JoKo, waarom heb jij een 'hondenhok' gemaakt? Heeft dat nog een speciale reden? en heb jij beton gegoten? Zit daar ook een fundering onder?

En wat zijn jullie tips voor de ondergrond van de wp? Ik zie vaak grind onder de wp, dat is voor water afvoer, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik heb 2 stapels met 3 pallisadeblokken (stapelblokken) verlijmd als fundering en daartussen zand/split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik vraag mij wel af waar de voortuin plaatsers de microbellen ontluchter, vuilafscheider en expansievat hebben gelaten? Deze moeten immers zo dicht mogelijk bij de bron geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:43:
Ik vraag mij wel af waar de voortuin plaatsers de microbellen ontluchter, vuilafscheider en expansievat hebben gelaten? Deze moeten immers zo dicht mogelijk bij de bron geplaatst worden.
Volgens mij heeft een J serie monoblock zowel een ontluchter, filter en ontluchter in de warmtepomp zitten. Dat is in veel gevallen afdoende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Mijn huidige expansievat zit op zolder. Is dat een probleem als ik de wp plaats in de voortuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Mijn waterleidingen komen binnen in de meterkast. Daar zit een van mijn vulpunten, retour filter en warmtemeter. Microbellen ontluchter heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:29:
Bedankt allemaal! Leuk om de foto's zo te zien :)

[...]

@JoKo, waarom heb jij een 'hondenhok' gemaakt? Heeft dat nog een speciale reden? en heb jij beton gegoten? Zit daar ook een fundering onder?

En wat zijn jullie tips voor de ondergrond van de wp? Ik zie vaak grind onder de wp, dat is voor water afvoer, toch?
Teveel kleine kinderen in de buurt, you never know what happens.
Ik heb een fundering van 35 cm dik gestort, en het grind ertussen is voor het looswater.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Het klopt inderdaad dat het een gesloten verdeler is. Wat bedoel je precies met aanvoer retour vervangen? De verdeler op zolder heeft nu 3 leidingen gekoppeld, 1 aanvoer cv, 1 retour cv. + retour verdeler bg en 1 aanvoer verdeler bg.

De badkamer is inderdaad continu open, niet zo zeer voor de flow, maar meer omdat een extra groep aansluiten op de UMR niet mogelijk was zonder uitbreiding van de UMR. Met de warmtepomp ben ik van plan om de verdeler van bg continu open te laten. Dus daarmee ondervang je je flow, toch?
Ik bedoel met vervangen gewoon simpel dat je daar waar nu de CV ketel op aangesloten is je prima de warmtepomp kan aansluiten. Of gewoon afdoppen en aansluiten beneden waar je nieuwe verdeler komt.

En ja als je bg altijd open blijft heb je in ieder geval altijd flow. Het is wel de vraag of dat altijd voldoende is maar dat merk je dan wel. Mocht blijken dat je flow problemen krijgt (melding in de controller van de warmtepomp) dan kan je altijd tijdelijk een paar groepen extra open gooien en dan later een bypass toevoegen of een buffervat in alleen de retour voor de nodige waterinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Wolly schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Was dat voor de hobby of was er iets verschrikkelijks mis met je monoblock?
Had op 400V aangesloten gezeten -O- .

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

Loopt hij dan beter? Kan hij dan verder terugmoduleren? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:12:
[...]

Dat is wel het vermoeden. Maar ik heb nog geen praktijk getallen gezien van de 7kW en 9kW uit de J serie.
Hier sinds een week een 9kW staan. Moduleert terug tot 19Hz, knijpt daarna de flow terug tot 10l/m en kapt er dan mee. Ik heb er een CZ-TAW1 bij, in de hoop die als uitlees-dongle te kunnen gaan gebruiken, maar ik geloof dat dat een slecht plan was. (Ik wil de die cloud eigenlijk niet in en heb een degelijke Home Assistant-config draaien voor de rest van de domotica in huis.)
Grafieken zijn dus nog niet voorhanden, maar bij tips is dat snel te regelen. (Uiteraard niet van een hele winter)

De Groningse beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Ik heb in mijn 9kW de afscheider nog niet kunnen vinden, maar die zit er volgens de documenten wel in.

De Groningse beer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ParagonEnschede schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Hier sinds een week een 9kW staan. Moduleert terug tot 19Hz, knijpt daarna de flow terug tot 10l/m en kapt er dan mee. Ik heb er een CZ-TAW1 bij, in de hoop die als uitlees-dongle te kunnen gaan gebruiken, maar ik geloof dat dat een slecht plan was. (Ik wil de die cloud eigenlijk niet in en heb een degelijke Home Assistant-config draaien voor de rest van de domotica in huis.)
Grafieken zijn dus nog niet voorhanden, maar bij tips is dat snel te regelen. (Uiteraard niet van een hele winter)
Kijk even in de openings post, daar staat een link in van de GitHub zwarte vogel. Dan kun je de data lokaal opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Overigens: ik heb al veel van dit topic doorgelezen, maar ik kom geen stap-voor-stap handleiding tegen voor het inregelen van b.v. stooklijn en in welke gevallen wat handig is: wel/geen thermostaat, wat is een goede dT, dat soort dingen. Ik zit daar zelf mee, maar ben graag bereid info te bundelen zodat dat aan de OP kan worden toegevoegd.

De Groningse beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
ParagonEnschede schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:51:
Overigens: ik heb al veel van dit topic doorgelezen, maar ik kom geen stap-voor-stap handleiding tegen voor het inregelen van b.v. stooklijn en in welke gevallen wat handig is: wel/geen thermostaat, wat is een goede dT, dat soort dingen. Ik zit daar zelf mee, maar ben graag bereid info te bundelen zodat dat aan de OP kan worden toegevoegd.
Ep Woody in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Hier staat een handleiding hoe je de stooklijn kunt bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Loopt hij dan beter? Kan hij dan verder terugmoduleren? B)
Grappenmaker !
Ben blij (heb niet het draaien zelf getest want stond zonder water in de woonkamer) dat ie het iig weer doet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Alleen kan de J niet lager dan 2500W. Dus bij een dT van 5 zit je vast aan die 15L
Was niet voor jou bedoeld, maar voor @Boutersewalter is dit zeker van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Alleen kan de J niet lager dan 2500W. Dus bij een dT van 5 zit je vast aan die 15L
Jij zou je zinnen moeten zetten op een mooi droogbouw vloerverwarmingsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ParagonEnschede schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Al gedacht aan de mogelijkheid om een Heishamon op te hangen? Die integreert mooi lokaal in je bestaande Home Assistant setup.

Weet je toevallig hoeveel kW opgewekt thermisch vermogen hij aangeeft bij die 19Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:21:
Ik heb wat afwijkingen in mijn dallas sensoren.
bij verschillende temperaturen andere afwijkingen tot 0.5 graad

Hebben meer mensen dit ?

nu zie ik online dat er verschillende Chinese namaak sensoren zijn.

waar zou ik zeker de echte kunnen bestellen?
Wat is de tolerantie van die dingen? (DS18B20 toch?)
Is dat niet +/- 0.5°C?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParagonEnschede

ParagonEnschede

Alles als een beer

Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:24:
[...]

Al gedacht aan de mogelijkheid om een Heishamon op te hangen? Die integreert mooi lokaal in je bestaande Home Assistant setup.

Weet je toevallig hoeveel kW opgewekt thermisch vermogen hij aangeeft bij die 19Hz?
Ik lees net dat Heishamon MQTT en JSON babbelt, dat klinkt beiden zeer bruikbaar. Ik ga me daar maar eens in verdiepen. (En in de link uit de OP die getipt werd)

Hoeveel kW dat is weet ik niet, het is hier nu warm genoeg, dus de WP staat uit. Maar ik kan dat morgen wel zien.

De Groningse beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
ParagonEnschede schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Ik lees net dat Heishamon MQTT en JSON babbelt, dat klinkt beiden zeer bruikbaar. Ik ga me daar maar eens in verdiepen. (En in de link uit de OP die getipt werd)

Hoeveel kW dat is weet ik niet, het is hier nu warm genoeg, dus de WP staat uit. Maar ik kan dat morgen wel zien.
Yes, MQTT en kant en klare integratie code voor HA beschikbaar: https://github.com/Egyras...grations/Home%20Assistant

Verder is @thehog hier in het topic actief, hij maakt kant en klare bordjes die je op Tindie kunt kopen: https://www.tindie.com/pr...on-v31-communication-pcb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:48:
[...]

Volgens mij heeft een J serie monoblock zowel een ontluchter, filter en ontluchter in de warmtepomp zitten. Dat is in veel gevallen afdoende denk ik.
Het filter is voor zover ik kan zien in de manual gewoon een gaasfilter? Wat ik heb begrepen uit de vele warmtepomp topics is dat er in de wp's een label A pomp zit waar het magnetiet aan gaat verkleven met als gevolg een verminderde werking of levensduur van de pomp. Omdat onderhoud aan een zelf geimporteerde wp waarschijnlijk lastig is te regelen heb ik er dus ook voor gekozen om een Fernox filter te installeren.

Filters moeten altijd in de retour zo dicht mogelijk bij de wp.

De microbellen ontluchter is wat anders dan de ontluchter in de wp, Om hetzelfde argument als hierboven heb ik dus ook een spirovent geinstalleerd, juist om hiermee storingen te voorkomen.
samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

Mijn huidige expansievat zit op zolder. Is dat een probleem als ik de wp plaats in de voortuin?
In de wp zit al een expansievat, je moet even controleren of jouw systeeminhoud in liters onder het maximum zit van dat interne vat.
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

:? Je bedoelt hopelijk niet dat je de ene automaat op fase1 had en de andere automaat (die van de backup heater) op fase 2? Dat heb ik namelijk gedaan en tot nu toe werkt dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wolly schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:49:

:? Je bedoelt hopelijk niet dat je de ene automaat op fase1 had en de andere automaat (die van de backup heater) op fase 2? Dat heb ik namelijk gedaan en tot nu toe werkt dat prima.
eerder een zwevende nul gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Wolly schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

eerder een zwevende nul gok ik
Nee, 2x L op 1 zekering van de warmtepomp, kreeg echt 400V voor zijn kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
MrMonkE schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Wat is de tolerantie van die dingen? (DS18B20 toch?)
Is dat niet +/- 0.5°C?
dat zou goed kunnen dan dit gewoon de tolerantie is.

ik ben benieuwd welke verschillen anderen hebben.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

[...]

Nee, 2x L op 1 zekering van de warmtepomp, kreeg echt 400V voor zijn kiezen.
vlaag van verstandsverbijstering of was er in de meterkast iets lomps gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Combinatie van feiten en omstandigheden, staat overigens al ruim een half jaar in mijn schuur te wachten op reparatie en afgelopen weekend had ik het ineens op de heupen.
Koevlaas2 heeft 'm voor zijn zwembad en ook als uitleen/backup apparaat (ook voor klanten) maar dan moet ie het wel doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

dat zou goed kunnen dan dit gewoon de tolerantie is.

ik ben benieuwd welke verschillen anderen hebben.

Iemand?
Te vaak uitlezen kan de meting beinvloeden (chip wordt warm). Heb je ze allemaal tegelijk in ijswater gedoopt om te kijken of ze dezelfde meting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Mijn minimale vermogen is overigens 3.8 kW, daarmee kan ik de hele dag draaien met Ta=28c voordeel van een vloerbuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

Combinatie van feiten en omstandigheden, staat overigens al ruim een half jaar in mijn schuur te wachten op reparatie en afgelopen weekend had ik het ineens op de heupen.
Koevlaas2 heeft 'm voor zijn zwembad en ook als uitleen/backup apparaat (ook voor klanten) maar dan moet ie het wel doen natuurlijk.
mooi dat hij weer werkt dan, hoeveel heb je uiteindelijk vervangen? (of heb ik daar overheen gelezen) en is pana zo redelijk met de prijzen dat dit nog redelijk nuttig is? En qua wachtijden. voor mij was een front paneeltje besteld, maar dat heeft er wel even over gedaan om bij pana vandaan te komen.

voor de meelezers ik heb het midden paneel van een laag model (5)H gekregen ik moest die van een 9kWtcap dus hij past niet, wie er toevallig een deuk in het midden frontpaneel heeft zitten laat het even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

mooi dat hij weer werkt dan, hoeveel heb je uiteindelijk vervangen? (of heb ik daar overheen gelezen) en is pana zo redelijk met de prijzen dat dit nog redelijk nuttig is? En qua wachtijden. voor mij was een front paneeltje besteld, maar dat heeft er wel even over gedaan om bij pana vandaan te komen.

voor de meelezers ik heb het paneel van een 5H gekregen ik moest die van een 9kWtcap dus hij past niet, wie er toevallig een deuk in het linker frontpaneel heeft zitten laat het even weten.
Dat had ik gemeld, 4 printplaten en dat zwarte relais achter de middenkap, de spullen had ik ook al maanden staan had alleen niet de tijd gehad om het erin te sleutelen.
Heb de oude printplaten wel bewaard, volgens mij zijn ze niet allemaal stuk (zoals noisefilter en die print met de dikke condensatoren) je weet maar nooit wellicht nog eens nuttig.

Ik heb ooit een deuk in de middenkap van een 5H gehad, heb toen een nieuw paneel erop gezet.
Gedeukte paneel heb ik bij mijn verbouwing denk ik weggegooid, kan je best aardig rechtmeppen met een rubberen hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Dat had ik gemeld, 4 printplaten en dat zwarte relais achter de middenkap, de spullen had ik ook al maanden staan had alleen niet de tijd gehad om het erin te sleutelen.
Heb de oude printplaten wel bewaard, volgens mij zijn ze niet allemaal stuk (zoals noisefilter en die print met de dikke condensatoren) je weet maar nooit wellicht nog eens nuttig.

Ik heb ooit een deuk in de middenkap van een 5H gehad, heb toen een nieuw paneel erop gezet.
Gedeukte paneel heb ik bij mijn verbouwing denk ik weggegooid, kan je best aardig rechtmeppen met een rubberen hamer.
ik denk dat ik het midden bedoel. dan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Wolly schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Te vaak uitlezen kan de meting beinvloeden (chip wordt warm). Heb je ze allemaal tegelijk in ijswater gedoopt om te kijken of ze dezelfde meting geven?
nee zitten ingebouwd in de machine.

als de pomp loopt en hij heeft een paar uur niet verwarmt probeer ik ze gelijk te zetten.
maar de volgende dag hebben ze weer andere afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

ik denk dat ik het midden bedoel. dan :D
Eruit sleutelen, andersom op een plaat hout leggen en rechtmeppen met je/een rubberen hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:38
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Eerste wat de monteur hier deed was de nul meten, als die het niet doet heb je met meerdere fasen automatisch 400 volt te pakken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Eruit sleutelen, andersom op een plaat hout leggen en rechtmeppen met je/een rubberen hamer.
gaat ook wel gebeuren, het was transport schade dus de leverancier had er 1 besteld en opgestuurd, nadat ik er wat van had gezegt, maar dus teklein. :) Ik vond het niet nodig om daar over moeilijk te doen, maar misschien wordt er iemand anders blij van,.. iemand, die geen hamer heeft bv :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 20-10-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Eerste wat de monteur hier deed was de nul meten, als die het niet doet heb je met meerdere fasen automatisch 400 volt te pakken
dat is idd een zwevende nul :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Jij zou je zinnen moeten zetten op een mooi droogbouw vloerverwarmingsysteem.
Dat moet dan tegelijk met de nieuwe vloer en keuken. Dat is niet een kleine uitgave. Wie weet zijn we voor die tijd wel verhuisd :p

Of ik hang gewoon die Innova SL1000 op. Dat kom ik er ook wel :)

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 20-10-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

dat is idd een zwevende nul :+
En dan zegt de gloeilamp poef

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Fase en nul omdraaien geeft nog een leuker effect..... Pas nog bij een City Multi gezien.....
Ongeveer alle printen naar de maan, ook het volledige 230 gedeelte is dan gebakken :X

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Fase en nul omdraaien geeft nog een leuker effect..... Pas nog bij een City Multi gezien.....
Ongeveer alle printen naar de maan, ook het volledige 230 gedeelte is dan gebakken :X
Dan voel je je toch wel lullig als monteur....
Als de Elco er uit ziet als gepofte mais

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Dan voel je je toch wel lullig als monteur....
Als de Elco er uit ziet als gepofte mais
Nou...ik ben wel even pissig geweest. Zonder enige controle spanning erop.
Normaalgesproken gaan eerst alle kappen eraf, om de voeding na te meten tot de werkschakelaar, want een zwevende nul is al een drama.
Maar zelfs dat was niet gebeurt en als verrassing bleek het nog erger te zijn dan een zwevende nul...

De glaszekeringen waren gewoon verdampt en zekeringhouder helemaal plat gevouwen.
Slechts €3000 schade ofzo ;(

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:34:
[...]

Nou...ik ben wel even pissig geweest. Zonder enige controle spanning erop.
Normaalgesproken gaan eerst alle kappen eraf, om de voeding na te meten tot de werkschakelaar, want een zwevende nul is al een drama.
Maar zelfs dat was niet gebeurt en als verrassing bleek het nog erger te zijn dan een zwevende nul...

De glaszekeringen waren gewoon verdampt en zekeringhouder helemaal plat gevouwen.
Slechts €3000 schade ofzo ;(
Ik vond de metalen uiteinden van de glaszekering onderin de unit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 08:46
Heb de Heishamon inmiddels binnen en ingebouwd. Dat ging erg gemakkelijk. Kabeltje erin pluggen, wifi instellen, en klaar. Ook maar even de 0.9b firmware erop gezet.
Hierna heb ik in domoticz MQTT broker geïnstalleerd, en de domoticz plugin voor Heishamon. Mooi een hele serie devices krijg ik nu binnen. Met veel informatie.
Echter als ik iets probeer aan te passen in domoticz (bv Heishamon - Heatpump_State Off) dan gaat hij in domoticz op off, maar op de Heishamon pagina niet. En de warmtepomp gaat dan ook niet uit. Na een paar seconden staat de Heishamon - Heatpump_State ook weer op On.
Ik zie in domoticz verder geen foutmeldingen voorbij komen. Ik ben vast wat vergeten, maar hoe kan ik nu via domotics de settings aanpassen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@koevlaas2
Wat was je nu kwijt aan nieuwe onderdelen. Ik neem aan dat WA-verzekering het gedekt heeft?

Dan weet ik alvast hoeveel ik moet sparen als ik support nodig heb van Panasonic Neederland :X. Ik zag dat de waterpomp al 700 euro kost. Vendor lock-in :'(

P.S.
Ik zie nu wel een voordeel van mijn 1-fase aansluiting, nooit een zwevende nul. En anders kan de hele buurt aankloppen bij de netbeheerder.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 20-10-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Johnnygo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Heb de Heishamon inmiddels binnen en ingebouwd. Dat ging erg gemakkelijk. Kabeltje erin pluggen, wifi instellen, en klaar. Ook maar even de 0.9b firmware erop gezet.
Hierna heb ik in domoticz MQTT broker geïnstalleerd, en de domoticz plugin voor Heishamon. Mooi een hele serie devices krijg ik nu binnen. Met veel informatie.
Echter als ik iets probeer aan te passen in domoticz (bv Heishamon - Heatpump_State Off) dan gaat hij in domoticz op off, maar op de Heishamon pagina niet. En de warmtepomp gaat dan ook niet uit. Na een paar seconden staat de Heishamon - Heatpump_State ook weer op On.
Ik zie in domoticz verder geen foutmeldingen voorbij komen. Ik ben vast wat vergeten, maar hoe kan ik nu via domotics de settings aanpassen? :?
Zat vannavond eens door het ontwerp te kijken, en was eigenlijk verbaas dat het werkt...
En eigenlijk bevestigd jouw feedback dat, de RX (ontvangst) zal het wel doen maar de TX klopt niet.
(van de ESP naar de heatpump)
Bij somige zal dat waarschijnlijk wel werken maar betrouwbaar kan het bijna niet zijn.. :?
Zal een ticket in schieten op github..

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:48:
@koevlaas2
Wat was je nu kwijt aan nieuwe onderdelen. Ik neem aan dat WA-verzekering het gedekt heeft?

Dan weet ik alvast hoeveel ik moet sparen als ik support nodig heb van Panasonic Neederland :X. Ik zag dat de waterpomp al 700 euro kost. Vendor lock-in :'(

P.S.
Ik zie nu wel een voordeel van mijn 1-fase aansluiting, nooit een zwevende nul. En anders kan de hele buurt aankloppen bij de netbeheerder.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/356fei5s8.jpg

Bij elkaar 654,74 pond sterling ex. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Ik denk dat @Dewim1 het elektrisch opgenomen vermogen bedoeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb nog even gekeken naar de bijbehorende COP a.d.v. de S0 en door WP gecommuniceerde warmteproductie. Dat is over de afgelopen 7 dagen gemiddeld 3.9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
HFman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Zat vannavond eens door het ontwerp te kijken, en was eigenlijk verbaas dat het werkt...
En eigenlijk bevestigd jouw feedback dat, de RX (ontvangst) zal het wel doen maar de TX klopt niet.
(van de ESP naar de heatpump)
Bij somige zal dat waarschijnlijk wel werken maar betrouwbaar kan het bijna niet zijn.. :?
Zal een ticket in schieten op github..
Leg eens uit aub?

Zijn probleem lijkt in domoticz te liggen en niet in heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Kijk even in de debug regels van domoticz tijdens het schakelen. Ik gebruik de plugin zelf niet maar ik zie wel dat er mooie debug informatie in zou moeten staan.

edit: zojuist toch even de plugin geinstalleerd en lijkt prima te werken. In mijn debug log komt dan:
2020-10-21 09:58:24.151 Status: User: admin initiated a switch command (4673/HeishaMon - Heatpump_State/Off)
2020-10-21 09:58:24.154 (HeishaMon) DevName: Heatpump_State Command: Off 0
2020-10-21 09:58:24.155 (HeishaMon) MqttClient::publish panasonic_heat_pump/SetHeatpump (0)

[ Voor 15% gewijzigd door thehog op 21-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:12:
[...]

Leg eens uit aub?

Zijn probleem lijkt in domoticz te liggen en niet in heishamon.
Vermoeden :

1) Domoticz verander de value (stuurt een bericht) en past het viseel aan. Echter in de volgende cycle domoticz krijgt domoticz alle waarden "terug" gestuurd, en zet de switch weer terug.
Die zie ik b.v. ESP easy, wanneer de verbinding niet goed is, domoticz past het visueel al aan voordat de bevestiging binnen is.

Schema :

https://easyeda.com/igor_6537/heishamon-esp8266ex

2) Kijken naar de foto van de pcb,de text in het schema, gaat de CNT connector naar de warmtepomp.
De level converter zit op de extra IO. De Pull in de heatpump had ik al verwacht maar misschien goed om in het schema te vermelden.

I hope i am wrong 8)7

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
HFman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Vermoeden :

1) Domoticz verander de value (stuurt een bericht) en past het viseel aan. Echter in de volgende cycle domoticz krijgt domoticz alle waarden "terug" gestuurd, en zet de switch weer terug.
Die zie ik b.v. ESP easy, wanneer de verbinding niet goed is, domoticz past het visueel al aan voordat de bevestiging binnen is.
Ja zou kunnen maar dan zou het mqtt bericht voor het uit zetten uiteindelijk wel overkomen en er alsnog een nieuwe bericht moeten komen dat ie nu wel uit is. Ik debug wel even mee :)
[...]

Schema :

https://easyeda.com/igor_6537/heishamon-esp8266ex

2) Kijken naar de foto van de pcb,de text in het schema, gaat de CNT connector naar de warmtepomp.
De level converter zit op de extra IO. De Pull in de heatpump had ik al verwacht maar misschien goed om in het schema te vermelden.

I hope i am wrong 8)7
Ja correct. De 5v pullop zit bij panasonic op de printplaat. Ik zal in de schema er een notitie bij zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
[...]

Vermoeden :

Hier zat ik dus ook aan te denken. Ook omdat ik verder geen foutmelding in het log kan vinden.
Maar kan het probleem niet zitten in de combinatie met de CZ-NS4P?
Als de CZ-NS4P zegt 'AAN' en de heisahmon 'UIT' (wat nu dus waarschijnlijk het geval is). Wat gebeurt er dan? Wie is de baas hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ben jij dit ?
http://www.johnnygo.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Johnnygo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Hier zat ik dus ook aan te denken. Ook omdat ik verder geen foutmelding in het log kan vinden.
Maar kan het probleem niet zitten in de combinatie met de CZ-NS4P?
Als de CZ-NS4P zegt 'AAN' en de heisahmon 'UIT' (wat nu dus waarschijnlijk het geval is). Wat gebeurt er dan? Wie is de baas hier?
De CZ-NS4P kan geen aan zetten? Dat is de optionele PCB.
Of bedoel je de CZ-TAW1 internet module? Als je die naast de heishamon hebt aangesloten moet heishamon in listenonly staan en dan kan je heishamon niet gebruiken om de warmtepomp aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnygo
Nope 8)7
thehog schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
De CZ-NS4P kan geen aan zetten? Dat is de optionele PCB.
Of bedoel je de CZ-TAW1 internet module? Als je die naast de heishamon hebt aangesloten moet heishamon in listenonly staan en dan kan je heishamon niet gebruiken om de warmtepomp aan te sturen.
Klopt, de optionele PCB. Daarmee wilde ik de WP eerst schakelen (via external comp. switch). Maar heb toch maar de heishamon besteld zodat ik ook de watertemperatuur kan bepalen (daar blijkt de 0-10V aansluiting op de PCB niet voor te zijn |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Johnnygo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Nope 8)7

[...]

Klopt, de optionele PCB. Daarmee wilde ik de WP eerst schakelen (via external comp. switch). Maar heb toch maar de heishamon besteld zodat ik ook de watertemperatuur kan bepalen (daar blijkt de 0-10V aansluiting op de PCB niet voor te zijn |:( ).
Als je via de optionele PCB schakelt, schakel je alleen de compressor aan of uit niet de hele warmtepomp. Maar sowieso is het dan wie het eerst komt die stuurt het commando. Een tweede kan daarna weer zijn commando sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 19:40
Status update van de 5kW J, voor de gene die het interessant vinden. Afgelopen nacht gedraaid op minimaal vermogen (3500-3600 Watt bij BuitenT van 12°C) bij een frequentie van 19/20Hz en een AanvoerT van 27°C

Gemiddeld COP 8,14!!! (Gemeten met kamstrup)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2oMpsU4GgaaiLrbZkgqtKEkWWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dajrlkC6JetFnnzKU3i5A1bu.png?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:14
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:07:
Status update van de 5kW J, voor de gene die het interessant vinden. Afgelopen nacht gedraaid op minimaal vermogen (3500-3600 Watt bij BuitenT van 12°C) bij een frequentie van 19/20Hz en een AanvoerT van 27°C

Gemiddeld COP 8,14!!! (Gemeten met kamstrup)

[Afbeelding]
Kan jij de formule voor je COP eens posten? Ik ben daarmee aan het stoeien, maar als ik op zo'n laag vermogen draai dan komt mijn COP niet boven de 2, met name veroorzaakt doordat de flow dan heel erg inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 19:40
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Kan jij de formule voor je COP eens posten? Ik ben daarmee aan het stoeien, maar als ik op zo'n laag vermogen draai dan komt mijn COP niet boven de 2, met name veroorzaakt doordat de flow dan heel erg inzakt.
Wat voor formule wil je hebben? Ik deel het opgeleverde vermogen (kamstrup) door het verbruikte vermogen in Domoticz en stuur die naar Influx. Spannender is het niet.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nickkie55 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Wat voor formule wil je hebben? Ik deel het opgeleverde vermogen (kamstrup) door het verbruikte vermogen in Domoticz en stuur die naar Influx. Spannender is het niet.
Ik denk dat @Knielen deze bedoeld:
Crazy- in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:14
@Nickkie55 @CurlyMo Inderdaad denk ik dat de formule die Nickkie55 gebruikt iets te simpel is, maar ik lees vaker veel hogere COP waardes dan ik ooit haal. Dit terwijl mijn verbruik prima is en ik met op deze dagen een verbruik van 1,2 kWh/dag geen hoog verbruik heb.
Als ik op dit moment kijk dan is mijn COP volgens de formule van Crazy 1.9 en van Nickkie 7.0 ;)
Pagina: 1 ... 78 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.