met een 3wegklep zou ik toch beide groepen kunnen voeden of 1 van de 2 afhankelijk van de behoefte? een 3wegklep kan niet dicht dus er is altijd een open verbinding (door een verdeler) terug naar de panasonic.thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:19:
[...]
Met de panasonic regeling gaat je dat niet lukken. In waterregeling gaat de panasonic er vanuit uit dat alle vermogen wat in het water wordt gestopt, er via de afgifte uitgaat en dat genoeg je verlies naar buiten compenseerd. Je twee zones zullen een andere verlies kennen en daardoor ook een andere vermogensbehoefte vanuit de warmtepomp en dus andere aanvoertemperaturen.
Als je kiest voor thermostaat regeling (en de aanvoer alleen weersafhankelijk laat bepalen of een vaste temperatuur laat geven) dan weet ik even niet hoe de panasonic de zones appart aanstuurt. Het zou kunnen dat hij de pompen aanstuurt en dan kan je dat signaal gebruiken om een 2-weg klep open te draaien.
Sowieso moet je dan een bypass er tussen zetten die, als beide zones gesloten zijn, je flow laat terug lopen.
Persoonlijk zou ik gewoon op water regelen en de 2-weg kleppen voor je zones aansturen vanuit eigen te kiezen thermostaten.
Owh, en als je het hebt over vloerverdelers waar zelf al een menging plus pomp in zit (voor destijds met een CV ketel op hoog temperatuur) dan kan je dat ook prima gebruiken om je vloeren zo te sturen. Heb je dergelijke verderlers of gewoon een verdeler zonder pomp en menging.
en ik heb geen verdeler(s) met pomp, ik heb gewoon open verdeler(s) dus er is altijd doorstroming met een 3 wegklep.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen