pas nu op, je weet waar het inbrengen van bewijs van onschuld Josef heeft gebracht.CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Ik heb een overzichtje gemaakt van alle vragen die je aan me gesteld hebt via de PM en via het forum. Ik zie er geen één die ik niet beantwoord heb. Behalve dat ik nog niet bezig ben met waterzijdig inregelen omdat jij eerder ook al zelf zei:
[...]
Nu kan ik een lijstje plaatsen met al je gestelde vragen + mijn antwoorden, maar dat vond ik te flauw. Ik heb hem wel gemaakt. Maar als je het toch graag wil zien, dan roep maar.
Je moet inderdaad niet teveel wijzigen, je wp kan zijn vermogen kwijt (dat regelt ie zelf )en je afgifte vind alle vormen van flow ook prima, dus is mooi in balans.falconz schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:03:
[...]
Ik wil eerst graag weten waarom ik het zou moeten proberen want nu draait het prima;)
Bij sommige personen moet de flow vast blijven staan omdat dit vanwege een probleem in de afgifte beter is, en zodoende vinden hun een balans tussen wp en afgifte bij een andere flow.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb mijn reactie bijgewerkt met nieuwe informatie:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Er blijkt een aparte leiding te lopen van zolder naar radiator 4. Ik dacht dat die aan standleiding bij radiatoren 3 en 4 vast zat.
Er blijkt een aparte leiding te lopen van zolder naar radiator 4. Ik dacht dat die aan standleiding bij radiatoren 3 en 4 vast zat.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dank voor je reactie, stel ik oprecht op prijs. Maar, in mijn geval heb ik een nieuwbouw huis (2019) met alleen vvw. Delta T staat op 3. Op basis daarvan wil de pana 9,8 l/m. Helemaal geen 15l/m. En zie hieronder het plaatje van afgelopen 24u (sorry voor crappy schaalverdeling), hij draait continu op 17hz, en vanwege war is ie gisteravond met Tb 3°c (oranje lijn) opgetoert naar een verbluffende 26hz. Hij kan voortdurend z'n warmte kwijt met 9,8 l/m. Zo stabiel als een Zwitsers klokje... Als 15l/m voordeel oplevert doe ik het meteen, maar in mijn geval vraag ik het me af...Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Hahah zeker... een beetje dan na alle commotie..
Heel simpel de op de pana staat welke flow hij wilt. op jouw pana staat 900/uur.
Dat moet je setting worden in je bediening unit. net zo lang je parameters aanpassen to hij erop staat.
Dit moet je doel worden:
plaatje met mooie vlakke lijn
/f/image/Pv7Bz0OFSrtIF1MHSNldwa30.png?f=fotoalbum_large)
15 l/m levert totaal geen voordeel op. Het zijn puur de settings waarop de waarden die aangegeven werden zijn gehaald. 900 l/uur met een Delta 5 levert ongeveer 5kW aan warmte op.falconz schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
Dank voor je reactie, stel ik oprecht op prijs. Maar, in mijn geval heb ik een nieuwbouw huis (2019) met alleen vvw. Delta T staat op 3. Op basis daarvan wil de pana 9,8 l/m. Helemaal geen 15l/m. En zie hieronder het plaatje van afgelopen 24u (sorry voor crappy schaalverdeling), hij draait continu op 17hz, en vanwege war is ie gisteravond met Tb 3°c (oranje lijn) opgetoert naar een verbluffende 26hz. Hij kan voortdurend z'n warmte kwijt met 9,8 l/m. Zo stabiel als een Zwitsers klokje... Als 15l/m voordeel oplevert doe ik het meteen, maar in mijn geval vraag ik het me af...
[Afbeelding]
Een grotere watersnelheid levert een iets kleinere DeltaT op, maar gaat ten koste van een hoger verbruik van de pomp op.
We blijven hier toch rondjes draaien..falconz schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
Dank voor je reactie, stel ik oprecht op prijs. Maar, in mijn geval heb ik een nieuwbouw huis (2019) met alleen vvw. Delta T staat op 3. Op basis daarvan wil de pana 9,8 l/m. Helemaal geen 15l/m. En zie hieronder het plaatje van afgelopen 24u (sorry voor crappy schaalverdeling), hij draait continu op 17hz, en vanwege war is ie gisteravond met Tb 3°c (oranje lijn) opgetoert naar een verbluffende 26hz. Hij kan voortdurend z'n warmte kwijt met 9,8 l/m. Zo stabiel als een Zwitsers klokje... Als 15l/m voordeel oplevert doe ik het meteen, maar in mijn geval vraag ik het me af...
[Afbeelding]
Op basis waarvan haal je 9.8l en wat is dan je cop? [ berekent of via kampstrupp ]
Ik draai ook wel eens op 9.8l... maar ook wel eens op 15.5 met berekende Cop8
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
zojuist getest en idd met een begrensde flow start hij op een lagere frequentie omdat de TA te snel oploopt met die lagere flow. mijn lage TA van 25 zal ook van invloed zijn.Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:28:
[...]
Ik denk niet dat het veel nut heeft je flow te maximaliseren.
Bij de standaard DT van 5 regelt hij gewoon wat er in de datasheet staat.
dus 15l/m voor de 5kw en 25l/m voor de 9kw
maar wat heeft het voor nut om een DT van 2 te hebben en dan toch de flow te maximaliseren op 15l/m?
dat is net zoiets als de cruise control 180km/h te zetten terwijl je maar vermogen hebt voor 150Km/h
bij een DT van 2 hoort gewoon meer flow. 5kw krijg je niet weg met DT van 2 en maar 15l/m
En dit regelt de pomp ook zelf als je hem maar niet maximaliseert
Dit komt ook overeen met de tabel van warmte pomp weetjes
wat je misschien wel doet met het begrenzen van de flow is het begrenzen van het vermogen bij de start van de run. dit zal ik hier nog een testen
[Afbeelding]
het liefst zou het start vermogen kunnen instellen ipv dat dit gebeurd doordat het zijn energie niet kwijt kan door een flow beperking.
zou leuk zijn als dit in de toekomst kan met de heishamon
Dat kan ook, door de stille modus. Zet die maar eens op 3 en je zal zien dat hij de compressor beperkt tot ongeveer 35Hz. Ik moet die functie gebruiken omdat mijn systeem te snel reageert waardoor hij anders gelijk over z'n setpoint schiet bij de start bij een lage setpoint.Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:51:
[...]
zojuist getest en idd met een begrensde flow start hij op een lagere frequentie omdat de TA te snel oploopt met die lagere flow. mijn lage TA van 25 zal ook van invloed zijn.
het liefst zou het start vermogen kunnen instellen ipv dat dit gebeurd doordat het zijn energie niet kwijt kan door een flow beperking.
zou leuk zijn als dit in de toekomst kan met de heishamon
ja heb ik ook getest maar dan zakt mijn COP.Ep Woody schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:59:
[...]
Dat kan ook, door de stille modus. Zet die maar eens op 3 en je zal zien dat hij de compressor beperkt tot ongeveer 35Hz. Ik moet die functie gebruiken omdat mijn systeem te snel reageert waardoor hij anders gelijk over z'n setpoint schiet bij de start bij een lage setpoint.
Dit komt waarschijnlijk doordat de FAN ook langzamer gaat draaien.
op 19hz draait de fan 330 RPM en zakt in stille modus naar 240
dit is helaas een ongewenst bij effect van de stille stand 3
dan lijkt de flow beperken een betere optie
[ Voor 3% gewijzigd door Dewim1 op 18-10-2020 20:12 ]
Morgen maar even testen wat er gebeurt als de stille modus uit gaat nadat de boel draait. Of idd kijken of flow beperken een goede oplossing is. Volgens mij moet dat ook wel gescript kunnen met de Heishamon.Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:09:
[...]
ja heb ik ook getest maar dan zakt mijn COP.
Dit komt waarschijnlijk doordat de FAN ook langzamer gaat draaien.
op 19hz draait de fan 330 RPM en zakt in stille modus naar 240
dit is helaas een ongewenst bij effect van de stille stand 3
dan lijkt de flow beperken een betere optie
zojuist even contact gehad met @thehog
er is nieuwe FW voor de heishamon: release version 0.9b
met een paar leuke nieuwe functies.
een KWH meter in de heishamon zelf(je domoticz hoef nu geen pulsen meer op te tellen)en begint na een reboot verder te tellen met de laatste mqqt waarde
en Emulate optional PCB (experimental)
dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om het (start) vermogen te beperken.
info van thehog:
Je stuurt dan naar mqtt: panasonic_heat_pump/Demand_Control met een decimale waarde (hexadecimaal staat in het tabelletje) wat wordt vertaald naar een percentage. Maar feedback krijg je niet echt. Zet je hem op 43 (=0x2b, 5%) dan zou ie op z'n laagst moeten staan. Met 235 weer op max.
https://github.com/Egyras...lob/master/OptionalPCB.md
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet implementeren in domoticz. ben blij dat ik de basis heb draaien.
wie is er instaat om een script te schrijven in nodered en zodat we dit kunnen instellen in domoticz met een standen schakelaar van 43 tot 235?
er is nieuwe FW voor de heishamon: release version 0.9b
met een paar leuke nieuwe functies.
een KWH meter in de heishamon zelf(je domoticz hoef nu geen pulsen meer op te tellen)en begint na een reboot verder te tellen met de laatste mqqt waarde
en Emulate optional PCB (experimental)
dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om het (start) vermogen te beperken.
info van thehog:
Je stuurt dan naar mqtt: panasonic_heat_pump/Demand_Control met een decimale waarde (hexadecimaal staat in het tabelletje) wat wordt vertaald naar een percentage. Maar feedback krijg je niet echt. Zet je hem op 43 (=0x2b, 5%) dan zou ie op z'n laagst moeten staan. Met 235 weer op max.
https://github.com/Egyras...lob/master/OptionalPCB.md
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet implementeren in domoticz. ben blij dat ik de basis heb draaien.
wie is er instaat om een script te schrijven in nodered en zodat we dit kunnen instellen in domoticz met een standen schakelaar van 43 tot 235?
Maar je kan volgens mij niet lager dan die 19Hz.Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:47:
info van thehog:
nee maar wil graag lager beginnen. want dan zouden de runs langer moeten wordenCurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Maar je kan volgens mij niet lager dan die 19Hz.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GkXXUYxBDtTQV8fxvGfx2Nue.jpg?f=user_large)
Dat is waar. Ik ben benieuwd. Heb jij al zelf die benodigde kabel gemaakt voor de Heishamon?Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:47:
[...]
nee maar wil graag lager beginnen. want dan zouden de runs langer moeten worden
[Afbeelding]
Als je niet gelooft in 15,5L/min, delta T= 2, waterzijdig inregelen op alle retouren gelijk en waarschijnlijk nog wat geboden, dan ben je een ongelovige en waarschijnlijk een heks. Dan moet je verzwaard met overbodige bochten in leidingen de gracht in. Als je blijft drijven, op de brandstapel en als je dan nog blijft sputteren tegen de onweerlegbare feiten, je kop eraf.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:21:
[...]
Ik klaag je zeker niet aan
Ik som gewoon fijntjes wat feiten op. [ of ga je ook nog zeggen dat de feiten niet kloppen:-) ]
En als je dat dan weer niet echt snapt, jammer.
Goedemiddag allen,
Ik zou graag met de vrouw des huizes een monobloc willen bekijken, weet iemand of er ergens een bedrijf een showroom heeft in Noord of Zuid-Holland?
Ik zou graag met de vrouw des huizes een monobloc willen bekijken, weet iemand of er ergens een bedrijf een showroom heeft in Noord of Zuid-Holland?
Kunt beter bij iemand thuis kijken, liefhebbers genoeg hierBaxke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:25:
Goedemiddag allen,
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad. Dan krijg je ook eerlijk uitlegreneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Kunt beter bij iemand thuis kijken, liefhebbers genoeg hier
En anders, even bij https://www.dhps.nl/ kijken (zij zijn de importeur in nederland). Bij hun zelf kijken of hun vragen om een adresje.
Oke! Mocht er iemand in de omgeving van Haarlem of Amsterdam zijn of haar installatie willen showen dan hoor ik graag :-)reneeke1970 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Kunt beter bij iemand thuis kijken, liefhebbers genoeg hier
Mag vanaf vandaag ook mee praten uit ervaring. @koevlaas2 heeft vandaag de 5kw j serie geïnstalleerd. Draait nu mooi op sillent mode 3. Nu de stooklijn gaan bepalen en weer waterzijdig ingegeven.
Daarna nog de heisamon op de read only monteren en de s0 en temperatuur meters erop. Gelukkig konden we de cv uit het systeem halen omdat mijn cv ook ssw only kan produceren.
Daarna nog de heisamon op de read only monteren en de s0 en temperatuur meters erop. Gelukkig konden we de cv uit het systeem halen omdat mijn cv ook ssw only kan produceren.
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Je mag bij mij komen kijken in Lelystad.Baxke schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Oke! Mocht er iemand in de omgeving van Haarlem of Amsterdam zijn of haar installatie willen showen dan hoor ik graag :-)
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Kan je meer zeggen over je systeem? Radiatoren / vloerverwarming? HTV? Welke binnen temperatuur? Welke aanvoertemperatuur? Enz.Boutersewalter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:30:
Mag vanaf vandaag ook mee praten uit ervaring. @koevlaas2 heeft vandaag de 5kw j serie geïnstalleerd. Draait nu mooi op sillent mode 3. Nu de stooklijn gaan bepalen en weer waterzijdig ingegeven.
Draaide gewoon met 25L per minuut dus waarom die van jou zo weinig liters verpompt ?CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:08:
[...]
Kan je meer zeggen over je systeem? Radiatoren / vloerverwarming? HTV? Welke binnen temperatuur? Welke aanvoertemperatuur? Enz.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Omdat niemand tot nu toe heeft gesuggereerd de max. toegestane flow op 25L te zettenkoevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:50:
[...]
Draaide gewoon met 25L per minuut dus waarom die van jou zo weinig liters verpompt ?
[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2020 20:03 ]
Flow kan je enkel limiteren. Niet verhogen.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:00:
[...]
Omdat niemand tot nu toe heeft gesuggereerd de max. toegestane flow op 25L te zetten
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Klopt, die staat nu gelimiteerd op 15.5L of 18L. Dat weet ik nu even niet precies.pleio65 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
Flow kan je enkel limiteren. Niet verhogen.
I did, maar kreeg een vaag antwoord volgens mij en kan de betreffende post zo 123 ook niet vinden.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:00:
[...]
Omdat niemand tot nu toe heeft gesuggereerd de max. toegestane flow op 25L te zetten@Dylantje2 zweert bij 15.5L p/m max. dus kan zijn dat ik dat weer ingesteld heb.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wil je het dan nog een keertje herhalenkoevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:15:
[...]
I did, maar kreeg een vaag antwoord volgens mij en kan de betreffende post zo 123 ook niet vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2020 20:16 ]
Waarom silentmode 3, dat hoeft toch niet ?Boutersewalter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:30:
Zet de pomp instelling maar op 0x90 en ga eens draaien.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:16:
[...]
Wil je het dan nog een keertje herhalenOf zeg je dus bij deze nogmaals 25L p/m?
ik ga binnen enkele weken eindelijk de vloervaerwarming erin gooien en kan ik de pomp aansluiten en werkend maken op de begane grond. bovenverdieping komt als die klaar is.
(ik gebruik nu een panasonic split in de woonkamer als verwamring en dat werkt wel super netjes)
nu heb ik alle goodies bij de pomp (5kW) gekocht (de extra printplaat en de netwerkmodule) zodat ik met meerdere zones kan werken.
echter zie ik in de handleiding een berg opties met losse SWW en zwembdaden en whatever meer maar ik mis de optie om gewoon 2 losse vloerverwarmingen aan te sluiten met een 3weg klep.
ik wil dat echter wel graag zodat ik beneden en boven gescheiden (of tegelijk) van elkaar kan stoken -zonder buffertank-.
is dat wel mogelijk met de juiste instelllingen? mij lijkt het van wel maar omdat ik de boel nog niet aan heb staan kan ik het lastig bekijken. ik wil gewoon beneden het paneeltje hebben en boven een 2e temperatuursensor in de slaapkamer (de grootste kamer) om gewoon gericht te kunnen stoken en koelen.
excuus als dit al langsgekomen is maar het topic is 306 paginas lang en heeft geen index.
(ik gebruik nu een panasonic split in de woonkamer als verwamring en dat werkt wel super netjes)

nu heb ik alle goodies bij de pomp (5kW) gekocht (de extra printplaat en de netwerkmodule) zodat ik met meerdere zones kan werken.
echter zie ik in de handleiding een berg opties met losse SWW en zwembdaden en whatever meer maar ik mis de optie om gewoon 2 losse vloerverwarmingen aan te sluiten met een 3weg klep.
ik wil dat echter wel graag zodat ik beneden en boven gescheiden (of tegelijk) van elkaar kan stoken -zonder buffertank-.
is dat wel mogelijk met de juiste instelllingen? mij lijkt het van wel maar omdat ik de boel nog niet aan heb staan kan ik het lastig bekijken. ik wil gewoon beneden het paneeltje hebben en boven een 2e temperatuursensor in de slaapkamer (de grootste kamer) om gewoon gericht te kunnen stoken en koelen.
excuus als dit al langsgekomen is maar het topic is 306 paginas lang en heeft geen index.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 19-10-2020 20:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat doet 30L p/mkoevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:19:
[...]
Zet de pomp instelling maar op 0x90 en ga eens draaien.
En 160 watt verbruik?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben benieuwd wat die gaat doen. Wat ik al zei over experimenten. Als iemand een suggestie doet wie ben ik dan om dat te weigeren
@Oxellaar @Dylantje2 @Ep Woody @CurlyMo @doek55 Vanavond maar eens de parts list van de J serie monoblocks naast elkaar gezet in Excel. Onderstaand de onderdelen die verschillend zijn tussen de 5kW, 7kW en 9kW. Verder zijn alle onderdelen exact gelijk aan elkaar.
/f/image/pmEetFOxIJpl64FlQhVoiz99.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat hier met reactor bedoeld word?
Dit bevestigd in ieder geval wel waarom het modulatiebereik van de 5kW J serie monoblock een stuk beperkter is en waarom hij zelfs bij lage temperaturen zijn capaciteit behoud. Het is simpelweg een 9kW die begrensd is.
/f/image/pmEetFOxIJpl64FlQhVoiz99.png?f=fotoalbum_large)
Dit bevestigd in ieder geval wel waarom het modulatiebereik van de 5kW J serie monoblock een stuk beperkter is en waarom hij zelfs bij lage temperaturen zijn capaciteit behoud. Het is simpelweg een 9kW die begrensd is.
Kernenergie ondersteuningHeronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:05:
Wie wil hem ruilen voor een HDit bevestigd in ieder geval wel waarom het modulatiebereik van de 5kW J serie monoblock een stuk beperkter is en waarom hij zelfs bij lage temperaturen zijn capaciteit behoud. Het is simpelweg een 9kW die begrensd is.
Het is niet anders... Wat @Ep Woody ook al in het andere topic zei, als ik een H had gehad, dan had ik prima op 33 graden +15 kunnen stoken.
Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:05:
@Oxellaar @Dylantje2 @Ep Woody @CurlyMo @doek55 Vanavond maar eens de parts list van de J serie monoblocks naast elkaar gezet in Excel. Onderstaand de onderdelen die verschillend zijn tussen de 5kW, 7kW en 9kW. Verder zijn alle onderdelen exact gelijk aan elkaar.
[Afbeelding]

Dit is een reactor....
What is detuned harmonic filter?
The harmonic filter (Detuned) is to limit the flow of harmonic current from non-linear loads on the reactor to the fixed impedance loads (eg capacitor). ... It only prevents the harmonic current from increasing in amplitude
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Heb wel een f voor jeCurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:07:
[...]
Kernenergie ondersteuning
[...]
Wie wil hem ruilen voor een H
Het is niet anders... Wat @Ep Woody ook al in het andere topic zei, als ik een H had gehad, dan had ik prima op 33 graden +15 kunnen stoken.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus een soort filter om de boel stabiel te houden? Dan lijkt het er op dan onderdeel 32 en 33 alleen verschillend zijn vanwege de hogere ondersteunde input vermogens.Oxellaar schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:11:
[...]
[Afbeelding]
Dit is een reactor....
What is detuned harmonic filter?
The harmonic filter (Detuned) is to limit the flow of harmonic current from non-linear loads on the reactor to the fixed impedance loads (eg capacitor). ... It only prevents the harmonic current from increasing in amplitude
Ik hoorde dat die ook niet zo lekker terug moduleerde als de H
Oef dat kan sommige nog wel een geld gaan kosten.Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:05:
[Afbeelding]
Zijn er ook kleinere te koop van Pana?
Of hebben ze nu nog maar 1 type?
Bij de H had je 5 ... en dan de 7 die zoiets als een begrensde 9 was.
Als dit zo is, dan zal hij voor vele nieuwere huizen minder interessant zijn.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Is het dan andersom niet ook zo dat hij het in koudere dagen juist makkelijker heeft en dus zuiniger is?Dylantje2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:16:
[...]
Oef dat kan sommige nog wel een geld gaan kosten.
Denk dat de impact bij nieuwere huizen juist wel mee valt vanwege de vloerverwarming. Dan merk je het denk ik niet zo snel als hij een uurtje aan en dan weer een uurtje uit staat.Dylantje2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:16:
[...]
Oef dat kan sommige nog wel een geld gaan kosten.
Zijn er ook kleinere te koop van Pana?
Of hebben ze nu nog maar 1 type?
Bij de H had je 5 ... en dan de 7 die zoiets als een begrensde 9 was.
Als dit zo is, dan zal hij voor vele nieuwere huizen minder interessant zijn.
Uiteindelijk is de vraag die ik nog niet echt helemaal beantwoord zie of lange runs de boel echt zuiniger maken dan rustig aan uit moduleren.
Ik zou eens kijken naar echt koude dagen de afgelopen 10 jaar.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:17:
[...]
Is het dan andersom niet ook zo dat hij het in koudere dagen juist makkelijker heeft en dus zuiniger is?
Daarnaast vraag ik me af als deze 9 dan in DF mania komt wat dat gaat kosten..
Niet koud, maar slechte omstandigheden, spannend
Wie heeft J grafieken?
Naar eigen gewenst debiet kan je de pomp instelling natuurlijk aanpassen, check tijdens het draaien eens het debiet, ansich is die pomp modulerend.
Nog niemand natuurlijk. De mensen hier die de J hebben staan zijn van de eerste lichting.
Nieuwe huizen die BENG zijn? lijkt mij dat je daar juist een mindere dan 5Kw voor nodig hebt toch?Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:19:
[...]
Denk dat de impact bij nieuwere huizen juist wel mee valt vanwege de vloerverwarming. Dan merk je het denk ik niet zo snel als hij een uurtje aan en dan weer een uurtje uit staat.
Uiteindelijk is de vraag die ik nog niet echt helemaal beantwoord zie of lange runs de boel echt zuiniger maken dan rustig aan uit moduleren.
Ik ga hem er eens een nachtje op laten draaien. Dan zie ik wel welke flow range hij pakt.koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
Naar eigen gewenst debiet kan je de pomp instelling natuurlijk aanpassen, check tijdens het draaien eens het debiet, ansich is die pomp modulerend.
Ligt een beetje aan de maat van je huis. Maar met die 25W/m2 bij BENG en WTW dan zou een huis van 200m2 nog steeds zo'n 5kW nodig hebben.Dylantje2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:22:
[...]
Nieuwe huizen die BENG zijn? lijkt mij dat je daar juist een mindere dan 5Kw voor nodig hebt toch?

Ik ken die grafieken, maar of ze ook nog steeds representatief/actueel zijn. [ met nieuwere systemen enz ]Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:25:
[...]
Ligt een beetje aan de maat van je huis. Maar met die 25W/m2 bij BENG en WTW dan zou een huis van 200m2 nog steeds zo'n 5kW nodig hebben.
[Afbeelding]
Maar dan blijft toch een beetje wat ik zeg. Een 5 zou je nodig [ kunnen] hebben geen begrensde 9..:-)
Lijkt me een aderlating voor de Pana
In ieder geval wel stiller want hij pruttelt altijd maar stationair. Mijn 6 is ook begrensde 9, en die ook niet lager gaat dan 450 wattCurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:17:
[...]
Is het dan andersom niet ook zo dat hij het in koudere dagen juist makkelijker heeft en dus zuiniger is?
1 PVoutput . Dongen NB
Jep, zoiets. Ben niet genoeg thuis in de elektra om het helemaal te vatten wat men daar bedoeld.Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:14:
[...]
Dus een soort filter om de boel stabiel te houden? Dan lijkt het er op dan onderdeel 32 en 33 alleen verschillend zijn vanwege de hogere ondersteunde input vermogens.
Maar het mainboard is ook anders....Daar zit de eeprom op die de boel begrensd...
Bij sommige fabrikanten moet de eeprom overgezet worden als je het main board vervangt.
Dit alles is natuurlijk vrij normaal. CV ketels CW 4 en CW5 klasse zijn ook identiek qua onderdelen.
En bij auto's gebeurt ongeveer hetzelfde met pk's uit hetzelfde motorblok.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2020 21:43 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Vvw 45m2. 3 jaga boven. Komt tzt nog vvw in de badkamer en 1x jaga bij.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:08:
[...]
Kan je meer zeggen over je systeem? Radiatoren / vloerverwarming? HTV? Welke binnen temperatuur? Welke aanvoertemperatuur? Enz.
Nu ta 27 graden bij tb van 8.
Nu 20,5graden binnen. Heeft nu sinds vanmiddag non stop gedraaid op een laag pitje met een flow van gemiddeld 18 l/m en 400w opgenomen vermogen (van Panasonic zelf).
Toert hij wat rustiger op.koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:18:
[...]
Waarom silentmode 3, dat hoeft toch niet ?
Maar ga morgen wel eens proberen zonder sillent mode.
Hij is nu sinds 21:20 bezig met een run op 30L p/m. Buiten dat ik meer stroom verbruik heb ik niet het idee dat ik er iets mee opschiet.koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:20:
[...]
Ik heb afgelopen weekend zowat mijn hele 9 kW H monoblock intern vervangen vwb de printplaten en daar zat ook een 'reactor' bij, dat is volgens mij het zwarte blokje met 4 aansluitingen achter de middenkap.
Je moest toch meer flow hebben ?CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:06:
[...]
Hij is nu sinds 21:20 bezig met een run op 30L p/m. Buiten dat ik meer stroom verbruik heb ik niet het idee dat ik er iets mee opschiet.
Van wie?
Je was toch aan het klagen dat je maar 13.5 L p/m had of fantaseer ik dat ?
Nee, ik was het met @reneeke1970 en @Ep Woody eens dat meer flow alleen maar voor een hoger verbruik van de pomp zorgt.koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:29:
[...]
Je was toch aan het klagen dat je maar 13.5 L p/m had of fantaseer ik dat ?
Hij weet hem nu wel naar een dT van 1 te duwen.
Jij begint er opeens over hier
koevlaas2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 19-10-2020 22:34 ]
Weet jij toevallig wat die twee printplaten (water en koudemiddel circuit) kosten voor een J serie? En zou een 5kW daarmee dan om te katten zijn naar een 7kW of 9kW?koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:25:
[...]
Ik heb afgelopen weekend zowat mijn hele 9 kW H monoblock intern vervangen vwb de printplaten en daar zat ook een 'reactor' bij, dat is volgens mij het zwarte blokje met 4 aansluitingen achter de middenkap.
Ik kende iemand die daar het fijne van wist maar die is helaas overleden.Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:32:
[...]
Weet jij toevallig wat die twee printplaten (water en koudemiddel circuit) kosten voor een J serie? En zou een 5kW daarmee dan om te katten zijn naar een 7kW of 9kW?
Check eens de pijp diameters die het koudemiddel circuit intern heeft, een 7 of 9 kW machine heeft een 5/8 gas leiding, heeft je 5 kW dit niet dan is het denk ik wel wat meer dan even een printplaatje spoofen.
Het hele setje printplaten dat er bij mij inging was ongeveer €1000,- in de BTW, per stuk moet ik opzoeken maar vond eigenlijk nog wel meevallen voor zoveel. Hoofdprintplaat, noisefilter, subhoofdprintplaat (die hele grote achter de middenkap) en de DC ontstoring (achter de middenkap met de 2 ringkernspoelen).
Na het weer opstarten wist de unit mij nog te vertellen welke COP en hoeveel compressor uren dus dat word nog ergens anders dan op die printplaten opgeslagen.
Hier begon het vwb de de flow, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:59:
[...]
Die staan er letterlijk in? Of wil je een andere grafiek?
[...]
Wellus
[...]
Je hebt me nu elke 5 reacties gevraagd om een overzicht. Elke keer zeg ik dat ik mijn eerste antwoord aanvul zodat we niet tientallen overzichten krijgen. Dus bij deze opnieuw aangevuld:
Misschien kan je die reactie even pinnen zodat hij makkelijk terug te vinden is.?
[...]
Max flow staat op 15.5 L p/m. Huidige flow kan je zien in het dashboard in de grafiek Flow. Die is nu 12.30L p/m. Als je iets anders bedoeld dan weet ik niet hoe je dat instelt?
@Dylantje2 Eens met wat @Ep Woody zegt. Temp naar 35?
Aha, maar in mijn zoektocht is dat echt al eeuwen geledenkoevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:06:
[...]
Hier begon het vwb de de flow, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
De run is vrijwel hetzelfde gelopen als de voorlaatste, alleen met een hoger verbruik. Die 15.5L p/m lijkt me eigenlijk wel een prima waarde. Hij is nu van 30L p/m naar 27L p/m gegaan, waar dat eerst 15L p/m blijft of van 15L p/m naar 11L p/m gaat in dezelfde tijdsperiode. Die lagere flow zorgt wel voor een lager verbruik.
30 L is dan ook wel weer het andere uiterste ( lees teveel), maar nu de hamvraag, werden je verste radiatoren er beter warm door ? Je hebt natuurlijk nog een mooie hobby winter voor de boeg, test bijv. ook eens op 20L p/m ?CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:12:
[...]
Aha, maar in mijn zoektocht is dat echt al eeuwen geleden
De run is vrijwel hetzelfde gelopen als de voorlaatste, alleen met een hoger verbruik. Die 15.5L p/m lijkt me eigenlijk wel een prima waarde. Hij is nu van 30L p/m naar 27L p/m gegaan, waar dat eerst 15L p/m blijft of van 15L p/m naar 11L p/m gaat in dezelfde tijdsperiode. Die lagere flow zorgt wel voor een lager verbruik.
Jij komt met 0x90koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:15:
[...]
30 L is dan ook wel weer het andere uiterste ( lees teveel), maar nu de hamvraag, werden je verste radiatoren er beter warm door ? Je hebt natuurlijk nog een mooie hobby winter voor de boeg, test bijv. ook eens op 20L p/m ?
Al zou dat niet zo zijn (verste radiatoren), maar ik krijg mijn woonkamer er warm mee met een relatief laag verbruik, dan is er vooralsnog geen probleem. De runs zijn nu ook best prima.
Mooi, een tevreden mens.CurlyMo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:17:
[...]
Jij komt met 0x90
Al zou dat niet zo zijn (verste radiatoren), maar ik krijg mijn woonkamer er warm mee met een relatief laag verbruik, dan is er vooralsnog geen probleem. De runs zijn nu ook best prima.
Gefeliciteerd met je cz-ns4p print !flippy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:37:
ik ga binnen enkele weken eindelijk de vloervaerwarming erin gooien en kan ik de pomp aansluiten en werkend maken op de begane grond. bovenverdieping komt als die klaar is.
(ik gebruik nu een panasonic split in de woonkamer als verwamring en dat werkt wel super netjes)![]()
Ik heb 'm er ook ingeschroefd, maar nog niet aangesloten.
Wat je met de print kan is een aardig scala aan dingen maar wat jij wil is 2 zones, iets wat deze print ondersteund. Op je display is het bij correcte installatie dan ook mogelijk om de 2 zones te kunnen bekijken en in te stellen.
Buiten een 3weg klep voor je boilervat zijn er voor beide zones ook nog kleppen nodig om de 2 zones afzonderlijk te kunnen sturen.
dank je.
maar ik gebruik geen boilervat. mijn vraag was mogelijk wat onduidelijk. kan ik 2 zones zonder boilervat gebruiken? dus gewoon direct op de 2 verdelers met een 2/3 wegklep maar zonder gepiel met extra pompen of buffervat.
maar ik gebruik geen boilervat. mijn vraag was mogelijk wat onduidelijk. kan ik 2 zones zonder boilervat gebruiken? dus gewoon direct op de 2 verdelers met een 2/3 wegklep maar zonder gepiel met extra pompen of buffervat.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat kan.. ik ben hier ook naar aan het kijken. In mijn pomp heb ik de extra pcba ook geplaatst.flippy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:58:
dank je.
Echter, nu blijkt dat je een extra meng ventiel en pomp nodig bent.. ..
Pomp is geen probleem, die heb ik nog wel, maar het voorgesteltde meng ventiel is wel erg duur...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9jXBLmMBqc7cq2ZcXM0DADzA.jpg?f=user_large)
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Houdt dit in dat de 5, 7 en 9 allemaal evenver terugmoduleren?Heronimo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:05:
[Afbeelding]
Dat ze minder ver terugmoduleren dan de H-serie is natuurlijk jammer, maar ik zit eigenlijk net krap aan met de 7. Als een 9 dan net zover terugmoduleert zou ik eerder daarvoor kiezen: lekker rustig pruttelen en 1x per dag stampen om mijn 400 liter SWW op te warmen... ik zie het wel zitten!
Hallo allemaal,
Al een hele poos lees ik hier mee. Nu ben ik van plan om ook een panasonic monobloc te installeren voor mijn verwarming. Sww wil ik later aanpakken. Ik leg mijn situatie en plannen hieronder uit, soms heb ik ook een vraag. Kunnen jullie hierin meelezen/meedenken? Tips zijn heel erg welkom!
Huis
Mijn huis is een tussenwoning, is opgeleverd in januari 2019 en heeft 116m2 vloer oppervlakte/300m3 inhoud. Momenteel stook ik nog op gas en heb ik op alle drie de verdiepingen vloerverwarming. Sinds de oplevering stook ik met Ta 30, nou hebben we nog geen extreem koude dagen gehad, maar dit is afgelopen winter goed gegaan. Van februari 2019 t/m januari 2020 heb ik 750m3 gas verbruikt. Van februari 2020 t/m vandaag heb ik 368m3 gas verbruikt. Dit is inclusief sww. Zien jullie hier opvallendheden in waar ik extra op moet letten? Ik kan mijn verbruik of vloerverwarmingsinstallatie eventueel specificeren.
Installatie
Ik heb twee verdelers in huis, een direct bij de CV op zolder voor de zolder en de 1e verdieping. En een op de begane grond voor de begane grond. Ruimtetemperatuur kan ik per verdieping instellen door middel van een WTH UMR (Universele Modulaire Regeling). Ik ben van plan om de WP in de voortuin te plaatsen, via de kruipruimte wil ik uitkomen bij de verdeler op de begane grond en hier de WP aansluiten op mijn verwarmingsinstallatie. Aanvoer en retour van water naar boven wil ik via de bestaande leidingen laten lopen. Maar wat is de beste installatie? En waarom?
Warmtepomp
Ik heb de J serie 5kw + CZ-TAW1 op het oog. Volgens de koevlaas methode is 5kw voldoende. Een stukje onzekerheid is het ongewis over het gasverbruik in extreme kou. Is 5 kw wel echt genoeg denken jullie? Heb ik voor de wp zelf nog aanvullend iets nodig behalve CZ-TAW1?
Plaatsing buitenunit
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met de panasonic mono. Zoals ik al schreef, ik ben van plan om de wp in het midden van de voortuin op 10/20/30? Cm van de gevel te plaatsen. De voortuin is 5m breed en ongeveer 1.5m diep. Dus best klein. Ik wil mijn buren te vriend houden, en daarnaast zelf ook geen geluidshinder ondervinden. Wat denken jullie van de opstelling in de voortuin? Is dit vragen om gedoe? Als ik de ervaringen zo op het forum lees, denk ik van niet. Maar ben toch benieuwd naar jullie inzichten.
Ik hoop snel aan de slag te kunnen, ben erg benieuwd naar jullie reacties, tips etc!
Al een hele poos lees ik hier mee. Nu ben ik van plan om ook een panasonic monobloc te installeren voor mijn verwarming. Sww wil ik later aanpakken. Ik leg mijn situatie en plannen hieronder uit, soms heb ik ook een vraag. Kunnen jullie hierin meelezen/meedenken? Tips zijn heel erg welkom!
Huis
Mijn huis is een tussenwoning, is opgeleverd in januari 2019 en heeft 116m2 vloer oppervlakte/300m3 inhoud. Momenteel stook ik nog op gas en heb ik op alle drie de verdiepingen vloerverwarming. Sinds de oplevering stook ik met Ta 30, nou hebben we nog geen extreem koude dagen gehad, maar dit is afgelopen winter goed gegaan. Van februari 2019 t/m januari 2020 heb ik 750m3 gas verbruikt. Van februari 2020 t/m vandaag heb ik 368m3 gas verbruikt. Dit is inclusief sww. Zien jullie hier opvallendheden in waar ik extra op moet letten? Ik kan mijn verbruik of vloerverwarmingsinstallatie eventueel specificeren.
Installatie
Ik heb twee verdelers in huis, een direct bij de CV op zolder voor de zolder en de 1e verdieping. En een op de begane grond voor de begane grond. Ruimtetemperatuur kan ik per verdieping instellen door middel van een WTH UMR (Universele Modulaire Regeling). Ik ben van plan om de WP in de voortuin te plaatsen, via de kruipruimte wil ik uitkomen bij de verdeler op de begane grond en hier de WP aansluiten op mijn verwarmingsinstallatie. Aanvoer en retour van water naar boven wil ik via de bestaande leidingen laten lopen. Maar wat is de beste installatie? En waarom?
- Warm water eerst door vloer bg, daarna naar verdeler op zolder, afhankelijk van warmtevraag de vloer van zolder en/of 1e in, en vervolgens naar beneden de WP in.
- Warm water direct naar verdeler op zolder en vanaf daar de vloer van de 1e en/of zolder in, afhankelijk van warmtevraag. Retour van de verdeler op zolder aansluiten op aanvoer van verdeler bg. In de praktijk gaat het warme water soms naar zolder en direct naar de bg. Maar regelmatig is er ook warmtevraag op de 1e.
- Ik koppel de verdelers los van elkaar met een T splitsing op de leidingen die vanaf de WP uitkomen bij mijn verdeler op de bg. Beide verdelers krijgen onafhankelijk van elkaar een eigen aanvoer en retour. Wp levert bij warmtevraag woonkamer warmte aan bg. Is er warmtevraag op de 1e? Dan komt er alleen warmte als bg ook warmte vraag heeft. Alleen vanuit woonkamer kan warmte gevraagd worden aan wp middels meegeleverde thermostaat/display.
- Een ander idee?
Warmtepomp
Ik heb de J serie 5kw + CZ-TAW1 op het oog. Volgens de koevlaas methode is 5kw voldoende. Een stukje onzekerheid is het ongewis over het gasverbruik in extreme kou. Is 5 kw wel echt genoeg denken jullie? Heb ik voor de wp zelf nog aanvullend iets nodig behalve CZ-TAW1?
Plaatsing buitenunit
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met de panasonic mono. Zoals ik al schreef, ik ben van plan om de wp in het midden van de voortuin op 10/20/30? Cm van de gevel te plaatsen. De voortuin is 5m breed en ongeveer 1.5m diep. Dus best klein. Ik wil mijn buren te vriend houden, en daarnaast zelf ook geen geluidshinder ondervinden. Wat denken jullie van de opstelling in de voortuin? Is dit vragen om gedoe? Als ik de ervaringen zo op het forum lees, denk ik van niet. Maar ben toch benieuwd naar jullie inzichten.
Ik hoop snel aan de slag te kunnen, ben erg benieuwd naar jullie reacties, tips etc!
[ Voor 10% gewijzigd door samsamd op 20-10-2020 00:53 . Reden: typo ]
Het is niet alleen dat mengventiel dat duur is. In bijna alle Panasonic oplossingen voor twee zones, al dan niet met een buffervat wordt het laag-temperatuur water voor de vloerverwarming gemaakt door naar beneden mengen van de temperatuur. Voor de energie maakt dat niet uit. Daarom wordt die methode ook gebruikt bij vloerverwarming aan een gasketel of houtkachel. Maar voor de COP van de warmtepomp maakt het wel uit of je een kilowatt bij 25 graden maakt of een kilowatt bij 40 graden.HFman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:04:
[...]
Dat kan.. ik ben hier ook naar aan het kijken. In mijn pomp heb ik de extra pcba ook geplaatst.
Echter, nu blijkt dat je een extra meng ventiel en pomp nodig bent.. ..
Pomp is geen probleem, die heb ik nog wel, maar het voorgesteltde meng ventiel is wel erg duur...
[Afbeelding]
Ik zit met het probleem van vloerverwarming over 100m2 begane grond waar zelden heter water door loopt dan 25 graden en twee zolderkamertjes met radiatoren waar zo'n paar keer per dag toch water van 40 graden doorheen moet om ze warm te houden. Ik vind het zonde om daarvoor mijn bestelde warmtepomp in te richten voor een constante aanvoer van 40 graden.
Bij 2 zones vloerverwarming zou je misschien die mengventiel/pomp combinatie kunnen vervangen door een tweeweg zone ventiel en die besturen alsof het de pompen zijn. En je kunt natuurlijk ook afzien van afzonderlijke regeling van de watertemperatuur in de zones en domweg groepen die met minder toe kunnen knijpen.
Voor de volledigheid hier de mij bekende ontwerp verzamelingen:
http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf
https://docplayer.nl/2495...-bi-bloc-oplossingen.html
(met excuses voor de reclame; ik kan de pdf niet meer vinden)
https://www.panasonicproc...20EN_18_07_17%20final.pdf
https://www.panasonicproc...013-03-05_2nd_version.pdf
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Met je verbruik over de maanden juni tm aug voor uitsluitend warm water en/of koken kun je uitrekenen hoeveel gas je voor verwarming verbruikt en hoeveel energie dat is. Maar ook zonder het uit te rekenen, gok ik dat een 5kW warmtepomp groot genoeg is.samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:49:
Hallo allemaal,
Huis
Installatie
Ik heb twee verdelers in huis, een direct bij de CV op zolder voor de zolder en de 1e verdieping. En een op de begane grond voor de begane grond. Ruimtetemperatuur kan ik per verdieping instellen door middel van een WTH UMR (Universele Modulaire Regeling). Ik ben van plan om de WP in de voortuin te plaatsen, via de kruipruimte wil ik uitkomen bij de verdeler op de begane grond en hier de WP aansluiten op mijn verwarmingsinstallatie. Aanvoer en retour van water naar boven wil ik via de bestaande leidingen laten lopen. Maar wat is de beste installatie? En waarom?In de praktijk heb ik op zolder nooit warmte vraag.
- Warm water eerst door vloer bg, daarna naar verdeler op zolder, afhankelijk van warmtevraag de vloer van zolder en/of 1e in, en vervolgens naar beneden de WP in.
- Warm water direct naar verdeler op zolder en vanaf daar de vloer van de 1e en/of zolder in, afhankelijk van warmtevraag. Retour van de verdeler op zolder aansluiten op aanvoer van verdeler bg. In de praktijk gaat het warme water soms naar zolder en direct naar de bg. Maar regelmatig is er ook warmtevraag op de 1e.
- Ik koppel de verdelers los van elkaar met een T splitsing op de leidingen die vanaf de WP uitkomen bij mijn verdeler op de bg. Beide verdelers krijgen onafhankelijk van elkaar een eigen aanvoer en retour. Wp levert bij warmtevraag woonkamer warmte aan bg. Is er warmtevraag op de 1e? Dan komt er alleen warmte als bg ook warmte vraag heeft. Alleen vanuit woonkamer kan warmte gevraagd worden aan wp middels meegeleverde thermostaat/display.
- Een ander idee?
Warmtepomp
Plaatsing buitenunit
Ik val over de opmerking "Retour van de verdeler op zolder aansluiten op aanvoer van verdeler bg" waarmee je suggereert dat je de verdelers in serie kunt zetten. Uit een verdeler komt meestal water van vloertemperatuur. Daarmee kun je niet nog een verdeler voeden. De twee verdelers staan waarschijnlijk nu parallel op twee buizen, een aanvoer van 30 graden en een retour van 20, die beide van zolder naar de BG lopen. Sluit daar beneden gewoon via de kruipruimte de warmtepomp op aan en klaar ben je. Misschien heb je in verband met die thermostaatkranen op de verdelers nog een bypass/drukverschilregelaar op zolder nodig in plaats van de ketel.
In het installateurs menu je pompsnelheid verlagen, staat nu vrij fors ingesteld.Boutersewalter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Toert hij wat rustiger op.
Maar ga morgen wel eens proberen zonder sillent mode.
Liter p/seconde x 4.2 x Delta T geeft je vermogen dus wil je temperen dan is deze lager dan 15 L p/m
Dat is wel het vermoeden. Maar ik heb nog geen praktijk getallen gezien van de 7kW en 9kW uit de J serie.dirkdeman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:32:
[...]
Houdt dit in dat de 5, 7 en 9 allemaal evenver terugmoduleren?
Dat ze minder ver terugmoduleren dan de H-serie is natuurlijk jammer, maar ik zit eigenlijk net krap aan met de 7. Als een 9 dan net zover terugmoduleert zou ik eerder daarvoor kiezen: lekker rustig pruttelen en 1x per dag stampen om mijn 400 liter SWW op te warmen... ik zie het wel zitten!
Alleen kan de J niet lager dan 2500W. Dus bij een dT van 5 zit je vast aan die 15Lkoevlaas2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 06:19:
[...]
In het installateurs menu je pompsnelheid verlagen, staat nu vrij fors ingesteld.
Liter p/seconde x 4.2 x Delta T geeft je vermogen dus wil je temperen dan is deze lager dan 15 L p/m
Met de panasonic regeling gaat je dat niet lukken. In waterregeling gaat de panasonic er vanuit uit dat alle vermogen wat in het water wordt gestopt, er via de afgifte uitgaat en dat genoeg je verlies naar buiten compenseerd. Je twee zones zullen een andere verlies kennen en daardoor ook een andere vermogensbehoefte vanuit de warmtepomp en dus andere aanvoertemperaturen.flippy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:58:
dank je.
Als je kiest voor thermostaat regeling (en de aanvoer alleen weersafhankelijk laat bepalen of een vaste temperatuur laat geven) dan weet ik even niet hoe de panasonic de zones appart aanstuurt. Het zou kunnen dat hij de pompen aanstuurt en dan kan je dat signaal gebruiken om een 2-weg klep open te draaien.
Sowieso moet je dan een bypass er tussen zetten die, als beide zones gesloten zijn, je flow laat terug lopen.
Persoonlijk zou ik gewoon op water regelen en de 2-weg kleppen voor je zones aansturen vanuit eigen te kiezen thermostaten.
Owh, en als je het hebt over vloerverdelers waar zelf al een menging plus pomp in zit (voor destijds met een CV ketel op hoog temperatuur) dan kan je dat ook prima gebruiken om je vloeren zo te sturen. Heb je dergelijke verderlers of gewoon een verdeler zonder pomp en menging.
Bedankt voor jouw reactie en het meedenken! Ik kook op stroom, dus mijn gasverbruik is echt voor verwarming en sww. Mijn verbruik in de maanden jun t/m aug zit rond de 12m3 per maand, zowel afgelopen jaar als dit jaar. Dus ik verwacht geen problemen met een 5kw wp.FransvWoerkom schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 02:03:
[...]
Met je verbruik over de maanden juni tm aug voor uitsluitend warm water en/of koken kun je uitrekenen hoeveel gas je voor verwarming verbruikt en hoeveel energie dat is. Maar ook zonder het uit te rekenen, gok ik dat een 5kW warmtepomp groot genoeg is.
Ik val over de opmerking "Retour van de verdeler op zolder aansluiten op aanvoer van verdeler bg" waarmee je suggereert dat je de verdelers in serie kunt zetten. Uit een verdeler komt meestal water van vloertemperatuur. Daarmee kun je niet nog een verdeler voeden. De twee verdelers staan waarschijnlijk nu parallel op twee buizen, een aanvoer van 30 graden en een retour van 20, die beide van zolder naar de BG lopen. Sluit daar beneden gewoon via de kruipruimte de warmtepomp op aan en klaar ben je. Misschien heb je in verband met die thermostaatkranen op de verdelers nog een bypass/drukverschilregelaar op zolder nodig in plaats van de ketel.
Voor wat betreft de verdelers, ik vond het lastig om uit te leggen. Ik voeg nu foto's van de verdelers toe, in de hoop dat dat het meer verduidelijkt.
/f/image/RyVNTXWWiYi0aGgE21qRdPlH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3SiCGkhqH7c2xEQyWtG1Naw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0MzCHCIMsVbcaKiZfOKQNjC4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb momenteel 2 leidingen van tussen de twee verdelers lopen. 1 voor aanvoer van cv naar verdeler beneden, en de ander voor retour. Deze leidingen wil ik ook met de wp gebruiken. Ik kan niet nieuwe leidingen trekken om deze vervolgens aan te sluiten op de positie van de huidige cv aansluitingen te koppelen en de installatie tussen de verdelers intact te laten. Dus ik ben een beetje zoekende naar wat dan verstandig is
Oh verder nog een vraag, mijn expansievat zit op zolder. Is dat nog een probleem? En ik heb geen losse pomp, alleen een in mijn cv. Maar er zit er ook een in de WP, dus dat is ook geen probleem toch?
En het meest spannend vind ik de plaatsing van de buitenunit icm buren. Hoe denken jullie over de opstelling die ik in mijn vorige post benoem? Daaromtrent nog tips?
[ Voor 3% gewijzigd door samsamd op 20-10-2020 08:31 ]
Thermisch, bedoel je dan toch (hopelijk)?CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:15:
[...]
Alleen kan de J niet lager dan 2500W. Dus bij een dT van 5 zit je vast aan die 15L
Jadirkdeman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:31:
[...]
Thermisch, bedoel je dan toch (hopelijk)?
De Pana's hebben altijd nog een backup-element van 3kW wat bij kan springen in geval van extreme kou. Weliswaar met COP=1, maar als je je zorgen maakt over die eventuele paar dagen in het jaar dat het s'nachts -15 of kouder wordt: het elektrisch element vangt dat keurig op.samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:49:
Warmtepomp
Ik zie een gesloten verdeler (zonder pomp, geen menging) waarbij je nieuwe vloer (rechts) ook op aangesloten is als groep. Dit zou prima kunnen werken. Gewoon de aanvoer/retour van de CV ketel vervangen door de warmtepomp aanvoer. Of oppakken waar de nieuwe aansluiting naar de vloer beneden nu zit, dat maakt niet uit.samsamd schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:21:
[...]
Bedankt voor jouw reactie en het meedenken! Ik kook op stroom, dus mijn gasverbruik is echt voor verwarming en sww. Mijn verbruik in de maanden jun t/m aug zit rond de 12m3 per maand, zowel afgelopen jaar als dit jaar. Dus ik verwacht geen problemen met een 5kw wp.
Voor wat betreft de verdelers, ik vond het lastig om uit te leggen. Ik voeg nu foto's van de verdelers toe, in de hoop dat dat het meer verduidelijkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb momenteel 2 leidingen van tussen de twee verdelers lopen. 1 voor aanvoer van cv naar verdeler beneden, en de ander voor retour. Deze leidingen wil ik ook met de wp gebruiken. Ik kan niet nieuwe leidingen trekken om deze vervolgens aan te sluiten op de positie van de huidige cv aansluitingen te koppelen en de installatie tussen de verdelers intact te laten. Dus ik ben een beetje zoekende naar wat dan verstandig is
Oh verder nog een vraag, mijn expansievat zit op zolder. Is dat nog een probleem? En ik heb geen losse pomp, alleen een in mijn cv. Maar er zit er ook een in de WP, dus dat is ook geen probleem toch?
En het meest spannend vind ik de plaatsing van de buitenunit icm buren. Hoe denken jullie over de opstelling die ik in mijn vorige post benoem? Daaromtrent nog tips?
Er moet wel flow blijven als alles dicht is. Als ik het goed begrijp is je badkamer als constant flow neergezet. Ik weet niet of dat voldoende is om de hoge flow van de panasonic aan te kunnen dus misschien dat er nog een bypass bij moet.
Overigens vraag ik me wel af hoe in je huidige situatie de verdeler voor oververhitting door de CV ketel is beschermd. Of staat je CV ketel ingesteld op max 45 graden ofzo? Er zit namelijk geen menging over de retour in je verdeler. Maar dit is ook geen punt meer met je warmtepomp
Als 5kW niet genoeg is zal een 3kW element nog minder zijndirkdeman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
De Pana's hebben altijd nog een backup-element van 3kW wat bij kan springen in geval van extreme kou. Weliswaar met COP=1, maar als je je zorgen maakt over die eventuele paar dagen in het jaar dat het s'nachts -15 of kouder wordt: het elektrisch element vangt dat keurig op.
Het is als backup als de warmtepomp niet meer goed kan draaien door te lage buitentemperaturen en dus geen 5kW meer kan produceren en/of om de unit te ontdooien hiervoor.
Wat wel helpt is om een kleine electrisch kacheltje standby te houden. Maar die liggen ook wel in voorraad bij de gamma's/karwei's/praxis winkels. Voor als het echt nodig is.
[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 20-10-2020 08:45 ]
Bij de F-serie gaat het element aan als Ta niet gehaald wordt ten opzichte van Ta_gewenst (-8°C verschil) en een bepaalde tijd. Tenminste als ik de handleiding mag geloven. Dus dan heb je daadwerkelijk 8 kW warmte uit een 5 kW warmtepomp. Bij de H-serie hetzelfde, maar dan met een betere -4°C deltaT tussen Ta en Ta_gewenst uit mijn hoofd.thehog schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:44:
[...]
Als 5kW niet genoeg is zal een 3kW element nog minder zijnDie 3kW kan je er niet bij optellen.
Het is als backup als de warmtepomp niet meer goed kan draaien door te lage buitentemperaturen en dus geen 5kW meer kan produceren en/of om de unit te ontdooien hiervoor.
Wat wel helpt is om een kleine electrisch kacheltje standby te houden. Maar die liggen ook wel in voorraad bij de gamma's/karwei's/praxis winkels. Voor als het echt nodig is.
Een 5 kW warmtepomp is dus gewoon 8 kW
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-10-2020 21:42 ]
Dre schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Bij de F-serie gaat het element aan als Ta niet gehaald wordt ten opzichte van Ta_gewenst (-8°C verschil) en een bepaalde tijd. Tenminste als ik de handleiding mag geloven. Dus dan heb je daadwerkelijk 8 kW warmte uit een 5 kW warmtepomp. Bij de H-serie hetzelfde, maar dan met een betere -2°C deltaT tussen Ta en Ta_gewenst uit mijn hoofd.
Een 5 kW warmtepomp is dus gewoon 8 kW
:fill(white):strip_exif()/f/image/uzEtQTBo5KlT8vTIoqHpLGKg.png?f=user_large)
Als dit inderdaad de interne heater is, dan zou hij inderdaad richting de 8 kW moeten kunnen leveren maximaal. Dat wordt testen
Aanvoer temperatuur setpoint op een temperatuur zetten waarbij je 8kW afgifte hebt en gaan zou ik zeggenEp Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:11:
[...]
[Afbeelding]
Als dit inderdaad de interne heater is, dan zou hij inderdaad richting de 8 kW moeten kunnen leveren maximaal. Dat wordt testen
Bijna. Eerst op force heating zetten, dan valt de buitentemperatuurtest weg. Vervolgens 10 minuten laten draaien op standaard temperatuur en daarna de temperatuur enorm omhoog krikken en hopen dat die 10 minuten test niet opnieuw begint. Dan zou het moeten lukken om de backup heater te forceren.Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:48:
[...]
Aanvoer temperatuur setpoint op een temperatuur zetten waarbij je 8kW afgifte hebt en gaan zou ik zeggen
De silence mode op 3 kan dan mogelijk nog helpen om de afgifte te begrenzen waardoor de drempen makkelijker gehaald wordt. (max 35 hz scheelt een boel warmteproductie)
[ Voor 13% gewijzigd door Ep Woody op 20-10-2020 09:51 ]
Nog even een statistiek op welke vermogens de 5kW J nu verwarmd:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ayz81DJGY62Dra2EhK9DgTZi.png?f=user_large)
Het laagste bewust geproduceerde vermogen is dus 2200W. De rest is volgens mij de restwarmte van de aanloop en uitloop.
Over de afgelopen week
Y as is het aantal metingen
X as is het vermogen
:fill(white):strip_exif()/f/image/ayz81DJGY62Dra2EhK9DgTZi.png?f=user_large)
Het laagste bewust geproduceerde vermogen is dus 2200W. De rest is volgens mij de restwarmte van de aanloop en uitloop.
Over de afgelopen week
X as is het vermogen
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 20-10-2020 09:59 ]
heb je ook het minimale opgenomen vermogen bij 19hz?CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:58:
Nog even een statistiek op welke vermogens de 5kW J nu verwarmd:
[Afbeelding]
Over de afgelopen week
X as is het vermogen
Dewim1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
heb je ook het minimale opgenomen vermogen bij 19hz?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ILlkcpoKfouQQXwRAwJEU9nb.png?f=user_large)
Ik denk dat @Dewim1 het elektrisch opgenomen vermogen bedoeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Even in getallen, want LibreOffice vind het niet leuk om twee assen aan een lijn grafiek toe te voegen:Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Ik denk dat @Dewim1 het elektrisch opgenomen vermogen bedoeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 200 200 2 400 200 1 1600 600 2 2000 400 3 2000 600 1 2200 400 2 2200 600 28 2400 600 78 2400 400 4 2600 400 10 2600 600 33 2800 600 30 3200 600 1 |
Oftewel, W gegenereerd, W opgenomen, aantal metingen afgelopen 7 dagen bij 19Hz.
@CurlyMo ik zit nog even naar je grafieken te kijken. Volgens mij staat de warmtepomp zo'n 40% tot 60% van de tijd aan. Is het een idee om in deze tijd van het jaar waarin je warmteverlies <1.5kW is de warmtepomp in de nacht uit te zetten? Dan kan je het totale warmteverlies in 24h compenseren door overdag iets meer te draaien in de gunstigste uren qua COP
Meestal 600W dus. Is dit van de S0?CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Even in getallen, want LibreOffice vind het niet leuk om twee assen aan een lijn grafiek toe te voegen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 200 200 2 400 200 1 1600 600 2 2000 400 3 2000 600 1 2200 400 2 2200 600 28 2400 600 78 2400 400 4 2600 400 10 2600 600 33 2800 600 30 3200 600 1
Oftewel, W gegenereerd, W opgenomen, aantal metingen afgelopen 7 dagen bij 19Hz.
Je bedoelt de grafieken uit mijn dashboard?Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:57:
@CurlyMo ik zit nog even naar je grafieken te kijken. Volgens mij staat de warmtepomp zo'n 40% tot 60% van de tijd aan. Is het een idee om in deze tijd van het jaar waarin je warmteverlies <1.5kW is de warmtepomp in de nacht uit te zetten? Dan kan je het totale warmteverlies in 24h compenseren door overdag iets meer te draaien in de gunstigste uren qua COP
Nee, dat is even voor het gemak de WP zelf.
We hebben onze beganegrond gerenoveerd en hebben in onze huis (1972) alle T20 radiatoren vervangen door vloerverwarming.
Dit draait nu heerlijk op de Pana 7 kW (J-gen), met Ta van 26@15° tot 32@-5° (stooklijn wordt nog getweaked)
Boven hebben we de volgende radiatoren:
- 2000x600mm T10 (2x)
- 1600x600mm T10 (1x)
Afgifte is van de T10 is natuurlijk nihil, maar doen al voldoende om de "kou" van de HR++ beglazing en ventilatie roosters tegen te gaan. Nu willen daar de boel ook gaan renoveren en de oude lelijke radiatoren vervangen.
De vraag is echter een beetje waarmee gaan we dat doen?
Radiatoren staan boven meestal uit, maar nu met thuiswerken zitten we daar dus wel.
Ik overweeg ze te vervangen door T22 dat geeft al bijna 3,5x zoveel afgifte als de T10.
T33 zijn gelijk van die dikke zware bakbeesten en toch weer 30% duurder dan de T22.
Vloerverwarming op de tweede verdieping vind ik een beetje overkill.
Zeker nu na de renovatie is er betere beglazing en isolatie en met 24/7 stoken is het boven ook een stuk aangenamer.
Iemand advies met een soort gelijke situatie?
Dit draait nu heerlijk op de Pana 7 kW (J-gen), met Ta van 26@15° tot 32@-5° (stooklijn wordt nog getweaked)
- 2000x600mm T10 (2x)
- 1600x600mm T10 (1x)
Afgifte is van de T10 is natuurlijk nihil, maar doen al voldoende om de "kou" van de HR++ beglazing en ventilatie roosters tegen te gaan. Nu willen daar de boel ook gaan renoveren en de oude lelijke radiatoren vervangen.
Radiatoren staan boven meestal uit, maar nu met thuiswerken zitten we daar dus wel.
Ik overweeg ze te vervangen door T22 dat geeft al bijna 3,5x zoveel afgifte als de T10.
T33 zijn gelijk van die dikke zware bakbeesten en toch weer 30% duurder dan de T22.
Zeker nu na de renovatie is er betere beglazing en isolatie en met 24/7 stoken is het boven ook een stuk aangenamer.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ja, uit het dashboard.CurlyMo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
Je bedoelt de grafieken uit mijn dashboard?
[...]
Nee, dat is even voor het gemak de WP zelf.
Als je van plan bent om toch al de vloeren aan te pakken dan vallen de kosten van vloerverwarming denk ik wel mee.Helhond schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:01:
We hebben onze beganegrond gerenoveerd en hebben in onze huis (1972) alle T20 radiatoren vervangen door vloerverwarming.
- 2000x600mm T10 (2x)
- 1600x600mm T10 (1x)
Anders zou ik ook even kijken naar Jaga's of fancoils. Zeker als je ook boven wilt gaan koelen in de zomer is het wel handig om daar genoeg vermogen te hebben hangen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.