12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Wat waardevoller is, is het vergelijke van je opgewekte hoeveelheid warmte (met een warmtemeter bijvoorbeeld) en dat terug te rekenen naar gasverbruik, zodat je kan zien hoeveel energie je woning gebruikt en hoeveel invloed isolatie heeft, of een lagere stooktemperatuur etc.
Lees mijn vorige post - je kan uiteraard ook het passieve vermogen aanhouden en daarmee rekenen.. Ik geef je dan ook zeker geen ongelijk!Ep Woody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:57:
@Crazy-, het nadeel van deze methode is dat het geen zinvolle waarde oplevert. Je vergelijkt appels met bananen. (Gasverbruik met elektrisch verbruik van je warmtepomp en dan ook nog eens gedeeld door een arbitrair getal) Zeker omdat afhankelijk van de buitentemperatuur de hoeveelheid warmte die je uit de buitenlucht kunt halen enorm fluctueert.
Wat waardevoller is, is het vergelijke van je opgewekte hoeveelheid warmte (met een warmtemeter bijvoorbeeld) en dat terug te rekenen naar gasverbruik, zodat je kan zien hoeveel energie je woning gebruikt en hoeveel invloed isolatie heeft, of een lagere stooktemperatuur etc.
het enige wat ik hiermee behaal is een "1 op 1" directe kosten vergelijking tussen netto electra verbruik t.o.v. gas verbruik.
De 8.8 is wat je mag aannemen als rekengetal om een vergelijking te maken.
Ik rekende eerst m3-gas af met de leverancier, nu 'reken' ik kWh af met de leverancier welke de WP verbruikt. Imho is dit eerlijk genoeg - voor mijzelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 15-10-2020 10:04 ]
Dan zou je de verhouding tussen de prijs van een m3 gas en een kwh electra moeten nemen als deelfactor ipv /8.8.Crazy- schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:03:
[...]
Lees mijn vorige post . Ik geef je ook zeker geen ongelijk!
het enige wat ik hiermee behaal is een "1 op 1" directe kosten vergelijking tussen netto electra verbruik t.o.v. gas verbruik.
De 8.8 is wat je mag aannemen als rekengetal om een vergelijking te maken.
Ik rekende eerst m3-gas af met de leverancier, nu 'reken' ik kWh af met de leverancier welke de WP verbruikt. Imho is dit eerlijk genoeg - voor mijzelf.
Dus nu koop je 1 kWh voor 0.23 in plaats van 1 m3 gas voor 0.70. Dus 1 kWh * (0.23/0.7). Ben even niet op de hoogte van de actuele elektra en gasprijzen, vandaar deze wilde gok.
Excuus; ik bedoelde niet de kosten maar energie uiteraard. In Joules was het nog beter geweest; maar dat is om het even.Ep Woody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
[...]
Dan zou je de verhouding tussen de prijs van een m3 gas en een kwh electra moeten nemen als deelfactor ipv /8.8.
Dus nu koop je 1 kWh voor 0.23 in plaats van 1 m3 gas voor 0.70. Dus 1 kWh * (0.23/0.7). Ben even niet op de hoogte van de actuele elektra en gasprijzen, vandaar deze wilde gok.
De kosten zijn in dit geval niet relevant. Het gaat om energie tov graaddagen.
Is het exact? Nee. Is het een ongeveer eerlijke vergelijking? Ja; waarin de basis netto energie is. Eigenlijk moet je bruto energie pakken - maar die monitor ik nog niet goed helaas ;-)
Maar iedereen mag kiezen ;-)
dus oud gas verbruik/graaddag is je uitgangspunt.
nieuwe aantal graaddagen * verbruik/graaddag (gas) = je huidige verminderling in gasgebruik. dit kan je dan omrekenen met de huidige gasprijs naar geld , kwh's gebruikt in het jaar naar geld omzetten is makkelijker en dan weet je ook meteen wat je hebt bespaard in euro's
Daarna kan je eventueel je eigen Deelgetal maken. hoeveel kwh een m3 gas echt was in jouw geval.
[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 15-10-2020 10:27 ]
ik heb maar 1,5 maand gas verbruik voor verwarming in deze woning. Dius heb geen referentie verder.twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:21:
Bij besparing in gas is het het verschil tussen je oude verbruik en het fictieve nieuwe verbruik per graaddag
dus oud gas verbruik/graaddag is je uitgangspunt.
nieuwe aantal graaddagen * verbruik/graaddag (gas) = je huidige verminderling in gasgebruik. dit kan je dan omrekenen met de huidige gasprijs naar geld , kwh's gebruikt in het jaar naar geld omzetten is makkelijker en dan weet je ook meteen wat je hebt bespaard in euro's
Daarna kan je eventueel je eigen Deelgetal maken. hoeveel kwh een m3 gas echt was in jouw geval.
het gaat mij ook niet zozeer om de besparing, het gaat mij puur en alleen om de theoretische vergelijking die dichtbij de waarheid ligt
ja, dan wordt het lastig die 8.8 verhouding is leuk voor de verlijking tussen sww water verwarmen en gas verbruik tijdens warm water gebruik. voor het verwamen van een huis geloof ik er alleen in theorie in, in de praktijk zijn er zoveel invloeden en is er doorgaans ook nog eens een bewustwordings traject waardoor mensen anders omgaan met hun huis wat niet zou gebeuren als er nog gas was.Crazy- schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
ik heb maar 1,5 maand gas verbruik voor verwarming in deze woning. Dius heb geen referentie verder.
het gaat mij ook niet zozeer om de besparing, het gaat mij puur en alleen om de theoretische vergelijking die dichtbij de waarheid ligt
hoewel leuk, dus een beetje zinloos getal, lastig om er waarde aan te geven.
zinloos? Daar ben ik het absoluut niet mee eens...twain4me schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
ja, dan wordt het lastig die 8.8 verhouding is leuk voor de verlijking tussen sww water verwarmen en gas verbruik tijdens warm water gebruik. voor het verwamen van een huis geloof ik er alleen in theorie in, in de praktijk zijn er zoveel invloeden en is er doorgaans ook nog eens een bewustwordings traject waardoor mensen anders omgaan met hun huis wat niet zou gebeuren als er nog gas was.
hoewel leuk, dus een beetje zinloos getal, lastig om er waarde aan te geven.
Is het een absoluut getal? nee uiteraard ook niet!
dit betekend dat je hiermee een redelijke vergelijking mag maken, qua NETTO verbruik. Want het netto verbruik zijn mijn ook werkelijke kosten; niet de (s)COP opgewekte energieIn 1 m³ Gronings aardgas zit 35,17 MJ (MegaJoule), dit is gelijk aan 9,76 kWh.
Een HR ketel verliest 10% hiervan, netto is dus 8,7 kWh over voor afgifte verwarming.
Hierom mag je dan ook de omrekening maken naar kWh > m3 gas equivalent.
Situatie 1: Ik stop energie (m3 gas) in een ketel en er komt iets uit (onbekend getal) en daarmee houd ik mijn woning op temperatuur en kost mij xxx m3 / xxx euro en die xxx m3 is gelijk aan (/ 8.8) xxx kWh (g-kWh)
Situatie 2: ik stop energie (P electra) in een WP en er komt iets uit (onbekend getal (Stiekem weet ik hem wel, maar niet relevant nu) en daarmee houd ik mijn woning op temperatuur en dat kost mij xxx kWh (e-kHw)
g-kWh vs e-kWw mag ik in dit geval vergelijken
Is het een hard getal? nee.
is het een theoretische vergelijking? ja
is het een absoluut getal? nee
geeft het een vergelijking van de opgenomen energie t.o.v. gas verbruik? ja
al met al; het is een keuze. het geeft een redelijk inzicht.
beetje zinloos is iets anders dan totaal zinloosCrazy- schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
zinloos? Daar ben ik het absoluut niet mee eens...
Is het een absoluut getal? nee uiteraard ook niet!
Zolang je geen idee hebt van de omvang van die mogelijkheid tot onjuistheid kan je er gewoon niet zo heel erg veel mee. En is het lastig om een waarde te hechten aan de uitkomst, zou je bv weten dat de afwijking 3% kan zijn kan je die waarde er wel aan hechten. maar zolang we geen idee hebben of het 3% 5% of 20% is is het in iedergeval voor mij onmogelijk om waarde te hechten aan de "inzichten" die het zou geven. Het is meer leuk om te weten.
Het gaat er dus niet zo zeer om dat het geen absolute getal , maar dat er over de juistheid erg weinig valt te zeggen. maar dat maakt het niet minder leuk, en uiteindelijk is dat misschien wel belangrijker
Iedereen zijn eigen hobby, ik reken allemaal "leuke" dingen uit van de zonnepanelen
@CurlyMo Hoe stuur jij het systeem nu aan? WAR of met een binnen thermostaat?Ep Woody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Nee, de warmtepomp kijkt naar de aanvoertemperatuur en als die 3 minuten op 2 graden of meer boven de doeltemperatuur zit gaat die uit.
[...]
Onlangs met @CurlyMo een hele discussie geweest over een zelfde probleem in een andere situatie. Zijn probleem zat hem in 2 delen, waarvan een probleem het andere verergerde. Nu was zijn systeem een radiator systeem en jouw systeem voorzien van vloerverwarming met een buffervat?
- Zijn afgifte (radiatoren) was te klein, waardoor de warmtepomp begon te pendelen
- Er zat halverwege zijn systeem een CV ketel die als bypass fungeerde waardoor zijn afgifte nog veel kleiner werd.
De huidige oplossing:
- CV ketel voorzien van terugslagklep om ervoor te zorgen dat er geen water van de aanvoer naar de retour terug kan lopen.
- Watertemperatuur verhogen naar 38 graden minimaal zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan in de radiatoren.
Toekomst:
- Mogelijk radiatoren met grotere afgifte ophangen, zodat er meer afgifte is met lagere watertemperaturen.
Jouw probleem
Nu jouw probleem, kun je een duidelijke tekening maken hoe jouw systeem er precies uit ziet, zodat we beter kunnen zoeken naar de oplossingen.
Mijn eerste gok is dat er wel warmte in het buffervat gepompt wordt, maar dat het er niet of te weinig uitgehaald wordt. Het buffervat verliest iets warmte en gaat dat aanvullen, maar doordat de verschillen erg klein zijn is dit snel klaar.
Binnen thermostaat met directe stooklijn. Dat laatste om wat meer controle te hebben over de aanvoer temperatuur. Bij WAR fluctueert die teveel. Zodra ik weet dat 38 graden te weinig wordt, dan heb ik ook mijn eerste setpoint te pakken voor mijn uiteindelijke WAR stooklijn.Heronimo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
@CurlyMo Hoe stuur jij het systeem nu aan? WAR of met een binnen thermostaat?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Welke hysterese heeft die thermostaat? Is dat gewoon de unit die bij de Pana zit?CurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
Binnen thermostaat met directe stooklijn. Dat laatste om wat meer controle te hebben over de aanvoer temperatuur. Bij WAR fluctueert die teveel. Zodra ik weet dat 38 graden te weinig wordt, dan heb ik ook mijn eerste setpoint te pakken voor mijn uiteindelijke WAR stooklijn.
Ik dacht ook aan zoiets op basis van gemiddelde temperatuur in de laatste 24h:
Tbuiten > 10 graden -> vaste aanvoer temperatuur waarbij hij stabiel draait met modulatie in tijd op basis van kamertemperatuur
Tbuiten < 10 graden -> WAR met aanvoer temperatuur waarbij afgifte gelijk is aan minimaal vermogen met correctie op basis van kamertemperatuur
Waarschijnlijk vrij simpel te bouwen met Node-red en Heishamon.
Gewoon de Pana RC.Heronimo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Welke hysterese heeft die thermostaat? Is dat gewoon de unit die bij de Pana zit?
Mijn CV ketel trok de 38 graden aanvoer niet meer bij een temperatuur < 0. Daar kwam ik al testend achter. @Ep Woody heeft a.d.v. mijn gasverbruik en graaddagen nu uitgerekend dat mijn WAR waarschijnlijk als volgt moet:Ik dacht ook aan zoiets op basis van gemiddelde temperatuur in de laatste 24h:
Tbuiten > 10 graden -> vaste aanvoer temperatuur waarbij hij stabiel draait met modulatie in tijd op basis van kamertemperatuur
Tbuiten < 10 graden -> WAR met aanvoer temperatuur waarbij afgifte gelijk is aan minimaal vermogen met correctie op basis van kamertemperatuur
0 graden buiten 38 graden aanvoer
-15 graden buiten ~ 45 graden aanvoer
Die theoretische waarden komen dus overeen met wat ik met mijn CV ketel in praktijk ervoer. Die 45 graden is een gok, maar mijn tweede setpoint ligt waarschijnlijk wel ergens rond de -15.
Ik ga het vanzelf ervaren. Vooralsnog staat hij op direct 38 graden.
Dan maak je dus een war stook lijn van -15/45 en +5/38 ,hoef je nergens naar te kijkenCurlyMo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:38:
[...]
Gewoon de Pana RC.
[...]
Mijn CV ketel trok de 38 graden aanvoer niet meer bij een temperatuur < 0. Daar kwam ik al testend achter. @Ep Woody heeft a.d.v. mijn gasverbruik en graaddagen nu uitgerekend dat mijn WAR waarschijnlijk als volgt moet:
0 graden buiten 38 graden aanvoer
-15 graden buiten ~ 45 graden aanvoer
Die theoretische waarden komen dus overeen met wat ik met mijn CV ketel in praktijk ervoer. Die 45 graden is een gok, maar mijn tweede setpoint ligt waarschijnlijk wel ergens rond de -15.
Ik ga het vanzelf ervaren. Voor alsnog staat hij op direct 38 graden.
1 PVoutput . Dongen NB
Precies, behalve dat mijn thermostaat nog meedraait om te voorkomen dat het te warm wordt.reneeke1970 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:43:
[...]
Dan maak je dus een war stook lijn van -15/45 en +5/38 ,hoef je nergens naar te kijken
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 15-10-2020 13:46 ]
Dit kun je natuurlijk ook gewoon met een thermostaat doen met een kleine (instelbare) hysterese. Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met een modulatie verzinnen, dat regelt hij wel op basis van de kamertemperatuur.Heronimo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Welke hysterese heeft die thermostaat? Is dat gewoon de unit die bij de Pana zit?
Ik dacht ook aan zoiets op basis van gemiddelde temperatuur in de laatste 24h:
Zolang het buiten niet koud is wil je inderdaad moduleren in tijd op basis van de kamertemperatuur. Maar als het eenmaal koud is wil je volgens mij juist de stooklijn verhogen op bewolkte winderige dagen en verlagen op zonnige dagen. Dus je hebt eigenlijk een combinatie nodig. Volgens mij is dat ook zo ongeveer wat de WAR+AI modus bij LG warmtepompen doet.Ep Woody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:41:
[...]
Dit kun je natuurlijk ook gewoon met een thermostaat doen met een kleine (instelbare) hysterese. Dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen met een modulatie verzinnen, dat regelt hij wel op basis van de kamertemperatuur.
https://vscope.at/heizkur...&sollWert_2=0&atCheck_2=0
Zie de stooklijn op de site hierboven.
Dat had ik al gedaan . Ik wilde nu specifiek weten waar een warmtepomp op afslaat.Dylantje2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:15:
[...]
Ik zou starten met paar pagina's terug lezen..
Hele discussie geweest over het systeem in je huis buiten de wp.
Ik denk dat je ergens bypass hebt zitten, dus een verbinding tussen aanvoer en retour.
En dit kan van alles zijn.
Start met je systeem te checken, zodat je geen enkele andere pomp bypass oid hebt zitten
Dan al je TR gaan eten zodat je die tweakt. wss wordt je eerst radiator heel warm en de rest bijna niet.
Ik zou graag een tekening maken maar ik hoe niet weten hoe en met wat .. Komt boven op zolder binnen . 3 wegklep naar buffervat of boiler. na buffervat op de aanvoer een pomp die rechtstreeks naar de aanvoer van de radiatoren gaat. Op zolder 2 radiatoren, dan een verdieping naar beneden met 4 radiatoren en dan naar de begaande grond waar de vloerwarmingsverdeler zit met pomp .Ep Woody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Nee, de warmtepomp kijkt naar de aanvoertemperatuur en als die 3 minuten op 2 graden of meer boven de doeltemperatuur zit gaat die uit.
Onlangs met @CurlyMo een hele discussie geweest over een zelfde probleem in een andere situatie. Zijn probleem zat hem in 2 delen, waarvan een probleem het andere verergerde. Nu was zijn systeem een radiator systeem en jouw systeem voorzien van vloerverwarming met een buffervat?
- Zijn afgifte (radiatoren) was te klein, waardoor de warmtepomp begon te pendelen
- Er zat halverwege zijn systeem een CV ketel die als bypass fungeerde waardoor zijn afgifte nog veel kleiner werd.
De huidige oplossing:
- CV ketel voorzien van terugslagklep om ervoor te zorgen dat er geen water van de aanvoer naar de retour terug kan lopen.
- Watertemperatuur verhogen naar 38 graden minimaal zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan in de radiatoren.
Toekomst:
- Mogelijk radiatoren met grotere afgifte ophangen, zodat er meer afgifte is met lagere watertemperaturen.
Jouw probleem
Nu jouw probleem, kun je een duidelijke tekening maken hoe jouw systeem er precies uit ziet, zodat we beter kunnen zoeken naar de oplossingen.
Mijn eerste gok is dat er wel warmte in het buffervat gepompt wordt, maar dat het er niet of te weinig uitgehaald wordt. Het buffervat verliest iets warmte en gaat dat aanvullen, maar doordat de verschillen erg klein zijn is dit snel klaar.
Leek mij juist een topic, waar we op pana pompen detail zouden kunnen zitten met hier en daar een advies naar wat hulp enz om pana aan de gang te krijgen in domotica grafana heishamon settings delen instellingen enz enz
Maar nadat de naam veranderd is gaan we al ver dezelfde kant uit om iedere systeem probleempje groot uit te meten en discussies over en weer.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Bij de F kun je gemakkelijk de stooklijn een shift tot +of-5 graden geven.
Ik voel me erg dom maar kan dit bij de H niet vinden.
Heeft iemand een tip?
Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV
Als de warmtepomp in war mode draait, gaat dat met de pijltjestoetsen omhoog en omlaag op het beginscherm. In combinatie met een andere mode weet ik het niet.Gebok schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:16:
Nadat ik al 3 jaar een 5kw F heb staan heeft mijn buurman een 5kw H geplaatst
Bij de F kun je gemakkelijk de stooklijn een shift tot +of-5 graden geven.
Ik voel me erg dom maar kan dit bij de H niet vinden.
Heeft iemand een tip?
Daar zit het verschil
Vriendelijk dank
Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV
https://www.aircon.panaso...ieuwe-aquarea-radiatoren/
[ Voor 26% gewijzigd door deheij1 op 16-10-2020 11:28 ]
Lijken wel erg op de Airleaf fancoils?deheij1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:28:
Zijn er mensen deze ervaring hebben met de Aquarea radiatoren? Kunnen deze gewoon op bestaande CV leidingen?
Het lijkt me van wel. Ik heb even gerekend aan de grootste, de PAW-AIR-900-2. Met het waterdebiet van 293 liter per uur krijg je in een standaard 15mm stalen buis een stroomsnelheid van 0,66m/s en een drukval van 7,5mbar per meter. Dat is iets meer dan bij gewone radiatoren, maar je zal dat nog niet gaan horen en de circulatiepomp van een panasonic warmtepomp kan dat wel aan.deheij1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:28:
Zijn er mensen deze ervaring hebben met de Aquarea radiatoren? Kunnen deze gewoon op bestaande CV leidingen?
https://www.aircon.panaso...PAW-AAIR-200-900-1_19.pdf
Die 1703 watt bij 35/30 graden is wel 2 keer zo veel als een even grote Jaga met DBE. Nu nog een handelaar zien te vinden die ze levert voor een vergelijkbare prijs
Zoals al eerder besproken in het algemene warmtepomp topic, er zijn veel goedkope opties als je bereid bent te importeren uit Italië:FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Het lijkt me van wel. Ik heb even gerekend aan de grootste, de PAW-AIR-900-2. Met het waterdebiet van 293 liter per uur krijg je in een standaard 15mm stalen buis een stroomsnelheid van 0,66m/s en een drukval van 7,5mbar per meter. Dat is iets meer dan bij gewone radiatoren, maar je zal dat nog niet gaan horen en de circulatiepomp van een panasonic warmtepomp kan dat wel aan.
Die 1703 watt bij 35/30 graden is wel 2 keer zo veel als een even grote Jaga met DBE. Nu nog een handelaar zien te vinden die ze levert voor een vergelijkbare prijs
https://www.trovaprezzi.i...one_ventilconvettore.aspx
De luchtsnelheid zal dan ook wel een leuk stukje hoger liggen dan bij een DBE.FransvWoerkom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Het lijkt me van wel. Ik heb even gerekend aan de grootste, de PAW-AIR-900-2. Met het waterdebiet van 293 liter per uur krijg je in een standaard 15mm stalen buis een stroomsnelheid van 0,66m/s en een drukval van 7,5mbar per meter. Dat is iets meer dan bij gewone radiatoren, maar je zal dat nog niet gaan horen en de circulatiepomp van een panasonic warmtepomp kan dat wel aan.
Ze bezorgen in NL bij de meeste, welke zou je adviseren het is nogal een lijst.Heronimo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:21:
[...]
Zoals al eerder besproken in het algemene warmtepomp topic, er zijn veel goedkope opties als je bereid bent te importeren uit Italië:
[ Voor 12% gewijzigd door deheij1 op 16-10-2020 15:26 ]
Hij is net vandaag bij ons afgeleverd. Bij Easyheatpump gemeld dat er haast achter de bestelling zat. Al met al een week later geleverd gekregen dan gehoopt. Dit weekend wat mensen optrommelen om het apparaat het dak op te krijgen.lolle1212 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:41:
[...]
Maar heb je nu concreet van EasyHeatPumps gehoord dat ze je J serie kunnen leveren volgende week? of heb je dat gewoon via hun website besteld? (werd me niet helemaal duidelijk uit je bericht)
Gezien de door hun aan mij verstrekte lever indicatie van december 2020 / jan 2021..
[ Voor 4% gewijzigd door NNCi op 16-10-2020 17:19 ]
Hier is het grootste model € 720,-. Op zich best goed te doen.
https://www.idraulica.it/...rea-air-paw-aair-900.html
[ Voor 38% gewijzigd door CurlyMo op 16-10-2020 18:55 ]
Die zijn nog wel te betalen met 720,28 € elders 1600CurlyMo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:39:
Zouden fancoils in mijn situatie zin hebben ter vervangen van één of meer radiatoren met weinig afgifte?
Als deze meer afgifte hebben zal het vast wel helpen met teweinig afgifte, anders zou het zomaar kunnen dat je nog minder afgifte hebtCurlyMo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:39:
Zouden fancoils in mijn situatie zin hebben ter vervangen van één of meer radiatoren met weinig afgifte?
Reken gewoon uit wat je nodig hebt, rond het af naar boven en plaatst meer afgifte. of het nu in de vorm is van HT radiatoren maar dan heel veel, LT-radiatoren, vloerverwarming, wandverwarming, plafond verwarming, fancoils, convector al dan niet in een put, het maakt toch allemaal geen reet uit?
Ga je koelen? Dan zijn er verschillen en zoek je iets wat kan ontvochtigen. (althans dat zou ik doen)
In jouw geval zouy ik gewoon uitrekenen wat ik nodig heb en een paar jaga's scoren voor bijna niets op MP
[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 19:35 ]
7 kuub per uur in de maximale stand van die 1700 watt warmeluchtpomp.Ep Woody schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
De luchtsnelheid zal dan ook wel een leuk stukje hoger liggen dan bij een DBE.
Het valt me wel op dat het vermogen bij een aantal Italiaanse convectoren is gespecificeerd bij 45/40 graden watertemperatuur. Als je dan wilt vergelijken met 35/30 graden, deel het vermogen dan maar door 2. Maar de prijzen zijn zeker interessant.Heronimo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:21:
[...]
Zoals al eerder besproken in het algemene warmtepomp topic, er zijn veel goedkope opties als je bereid bent te importeren uit Italië:
7 m3 per minuut in de maximale stand bedoel jeFransvWoerkom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:41:
[...]
7 kuub per uur in de maximale stand van die 1700 watt warmeluchtpomp.
Een Jaga DBEU.10 heeft een maximale flow van 152 volgens deze pdf: http://www.grzejniki-jaga.pl/grzejniki_pdf/DBE.pdf
Er zitten er 2 in een Strada van 110 cm breed, dus 304 m3/h. (5 m3/min.).
Hoewel ik de oplossing van Panasonic fraaier vindt:
http://www.e-klimatyzator...akonwektory-dzialanie.jpg
Je hebt gelijk. 7,7m3 per minuut !Ep Woody schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
7 m3 per minuut in de maximale stand bedoel je
Een Jaga DBEU.10 heeft een maximale flow van 152 volgens deze pdf: http://www.grzejniki-jaga.pl/grzejniki_pdf/DBE.pdf
Er zitten er 2 in een Strada van 110 cm breed, dus 304 m3/h. (5 m3/min.).
Hoewel ik de oplossing van Panasonic fraaier vindt:
http://www.e-klimatyzator...akonwektory-dzialanie.jpg
Dat is gewoon een rebrand van de Innova Airleaf SL600 en die verkopen ze in Milaan voor €340 excl. verzending. Als je er een condensafvoer op aansluit en je leidingen isoleert kun je net zo goed koelen als een lucht/lucht airco.CurlyMo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:39:
Standaard zit de wateraansluiting links, voor rechts heb je een extra kabel nodig (BB0646II). Voor de bediening moet je er nog een display bij bestellen. De EWF644 is het leukste met wifi/app integratie.
Links van voren gezien? Heb jij ze? Voor die prijs zou ik namelijk prima de vier woonkamer radiatoren kunnen vervangen. Kan ik gelijk LTV gaan stoken.doek55 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:26:
[...]
Dat is gewoon een rebrand van de Innova Airleaf SL600 en die verkopen ze in Milaan voor €340 excl. verzending. Als je er een condensafvoer op aansluit en je leidingen isoleert kun je net zo goed koelen als een lucht/lucht airco.
Standaard zit de wateraansluiting links, voor rechts heb je een extra kabel nodig (BB0646II). Voor de bediening moet je er nog een display bij bestellen. De EWF644 is het leukste met wifi/app integratie.
Qua verzendkosten is dit overigens een stuk goedkoper:
https://www.caldaiemurali...verter-sl-600-bianco.html
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 16-10-2020 21:38 ]
Anders dan dat, mooie oplossing voor je afgifte uitdaging!
[ Voor 20% gewijzigd door Ep Woody op 16-10-2020 21:34 ]
Die van kan ook uit. En in de laagste stand vrij onhoorbaar volgens de specs.Ep Woody schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:33:
Denk wel na over de geluidsproductie. Het is wel 24/7 aanwezig als de verwarming aanstaat. Daar moet je wel tegen kunnen.
Maar dan heb je geen warmte afgifte meer natuurlijk. Deze apparaten moeten het hebben van de luchtverplaatsing.CurlyMo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Die van kan ook uit. En in de laagste stand vrij onhoorbaar volgens de specs.
Nu weer terug naar de warmtepompen?
[ Voor 5% gewijzigd door Knielen op 16-10-2020 22:00 ]
Gisteren heb ik de registratie van de opgewekte energie aangepast; ik registreer de data nu dat ik ook de kWh per dag vastleg om een nog beter beeld te krijgen.
Wel moet ik voor de netto kWh S0 meter even een 10k Ohms weerstandje plaatsen - heb wat valse waardes tussendoor. Maar....
Netto: 5,8kWh
Opgewekt: 15,5kWh
Totaal 21,3kWh
De WP pruttelt rustig rond de 250-300Watt met een Ta van 27c
Binnen temperatuur ligt op 21c (+/-0,5c) dikke prima.
Nu gaat het opeens weer over kWh meters en niet over Panasonic warmtepompenCrazy- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:41:
Mensen....; het gaat meer en meer over van alles behalve Panasonic warmtepompen! Niet de bedoeling ....
Wou het net zeggen, data registratie interesseert ons ook geen reetCurlyMo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:45:
[...]
Nu gaat het opeens weer over kWh meters en niet over Panasonic warmtepompen
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou je dus precies zo ook over Fan Coils kunnen zeggenCrazy- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:05:
Gaat toch echt over de opgewekte energie van de Panasonic 🙄
[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 16-10-2020 23:13 ]
Ik had laatst per ongeluk zoute popcorn, da was balen....twain4me schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:11:
ja, kunnen we het asjeblieft weer hebben over heishamon, node red, bigfoots stoepranden. en isolatie en popcorn, vooral veel popcorn, want popcorn is lekker en goed en het maken van popcorn zorgt dat de pana minder warmte hoeft te maken, dus extreem relevant
1 PVoutput . Dongen NB
Je raakt wel een punt waar ik even over twijfelde.twain4me schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:11:
ja, kunnen we het asjeblieft weer hebben over heishamon, node red, bigfoots stoepranden. en isolatie en popcorn, vooral veel popcorn, want popcorn is lekker en goed en het maken van popcorn zorgt dat de pana minder warmte hoeft te maken, dus extreem relevant
Is het nuttig om voor heishamon een apparte topic te openen (inclusief alle automation wat er bij kan)?
Ben benieuwd naar julie mening
Ik ben voor.thehog schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Je raakt wel een punt waar ik even over twijfelde.
Is het nuttig om voor heishamon een apparte topic te openen (inclusief alle automation wat er bij kan)?
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Dit heeft er toch mee te maken? Een radiator die goed past bij de Panasonic Monoblock. Ik snap niet zo goed waarom dit dan niet hier thuis hoort.Crazy- schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:41:
Mensen....; het gaat meer en meer over van alles behalve Panasonic warmtepompen! Niet de bedoeling ....
Gisteren heb ik de registratie van de opgewekte energie aangepast; ik registreer de data nu dat ik ook de kWh per dag vastleg om een nog beter beeld te krijgen.
Wel moet ik voor de netto kWh S0 meter even een 10k Ohms weerstandje plaatsen - heb wat valse waardes tussendoor. Maar....
Netto: 5,8kWh
Opgewekt: 15,5kWh
Totaal 21,3kWh
De WP pruttelt rustig rond de 250-300Watt met een Ta van 27c
Binnen temperatuur ligt op 21c (+/-0,5c) dikke prima.
Lijkt mij een goed idee.thehog schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Heb in het beging erg veel moeite gehad om alle info te verzamelen over zowel de pomp als heishamon.
met mooie startpost waar de belangrijke info te vinden is:
hoe sluit je S0 aan in dit topic staan ergens een paar mooie tekeningetjes verstopt
idem voor temp sensors.
misschien met ook een paar scripts voor nodered en domoticz.
misschien zelfs een IMG om rechtstreeks op je SD card te zetten met een basis config domoicz?
Maar ik begrijp ook dat jij al je tijd kwijt bent aan de ontwikkeling hiervan
een forum bijhouden met allerlei soorten vragen is veel werk.
misschien zijn hier mensen die dit leuk vinden om jou hiermee te helpen?
Van mij mag het erbij, ik ben niet zo moeilijk,je kan het ook zien als een upgrade zoals de CZ-NS4P en dan past het er prima bij, echter denk ik als het heishamon topic appart is de lezer beter af is, zoals eerder te lezen is ben ik voor een echt goede TS en veel uitleg zodat de noob ook kan instappen. nu val je hier in een warm bad want iedereen wil je helpen, maar het is wel een warmbad gevuld met chaos.thehog schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:37:
[...]
Voor een onderwerp waarbij in iegergeval mijn basiskennis gewoon niet toerijkend is is deze setup imho gewoon niet handig.
In mijn ogen hebben we dus 2 keuzes of de ts op een hoog nivo brengen of appart. en daar de TS op een hoog nivo brengen.
En ik blijf van mening dat dit uitgangspunt goud waard is, maar dan moet er wel structuur zijn en handhaving, algemene vragen van een afgifte syteem horen dan duidelijk thuis in het grote topic. omdat juist Heishamon in deze uitgangspunten zoveel kan brengen en je het als upgradeprint kan zien is het hier dus wel op zijn plek.Ik wil met dit topic graag wat afsplitsing van het grote Lucht water warmtepomp forum, omdat daar zoveel algemene [vak]kennis zit. Dus ik hoop dat we hier wat meer specifieke Pana Monoblock kennis te kunnen delen. Door bijv. aansluit- settings- tips en trucs met elkaar te delen.Bijv. stook- of koellijn of het gat tussen retour water:-). of evt. tzt specifieke problemen oplossen. Of wie weet wat er nog meer uit voort komt.
Maar dan moet dus de TS op de schop en mensen moeten zich beter realiseren welke vragen ze nu eigenlijk aan het stellen zijn enof die niet beter op zijn plek zijn in het algemene topic. er moeten dan dus waarschijnlijk topic warnings komen.
met zoiets als Niet panasonic monoblock specifieke vragen in het grote wp topic.
Het grote voordeel van een heishamon topic is dat die schifting al vanzelf zal gebeuren. er zullen maar weinig mensen zijn die denken dat een vraag over fancoils daar op zijn plaats is.
misschien helpt een rename van dit topic daar ook wel in " tips and tricks Panasonic monobock/heishamon"
Het topic voor de instellingen tips and tricks voor de instalatie van je panasonic monoblock met of zonder heishamon. Voor alle algemene wp vragen graag het grote wp topic gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 17-10-2020 10:01 ]
Zo zou er in de TS best een stukje kunnen komen over pendel gedrag en de opties die je hebt om je afgifte te vergroten (zeker bij radiatoren). Een korte samenvatting en allicht een lijstje met alternatieven, zoals Climateboosters / Speedcomfort / (DIY) DBE / Faincoils als die van Pana, en voor diepere vragen is er het DIY DBE topic of een ander (nieuw) topic.
Welke delen hiervan zijn Panasonic specifiek en hoeveel is algemeen?Ik wil met dit topic graag wat afsplitsing van het grote Lucht water warmtepomp forum, omdat daar zoveel algemene [vak]kennis zit. Dus ik hoop dat we hier wat meer specifieke Pana Monoblock kennis te kunnen delen. Door bijv. aansluit- settings- tips en trucs met elkaar te delen.Bijv. stook- of koellijn of het gat tussen retour water:-). of evt. tzt specifieke problemen oplossen. Of wie weet wat er nog meer uit voort komt.
dit is voor ieder monobloc toch ongeveer identiek? 2 waterleidingen, 1 of 2 elektraleidingen, en wat stuurdraden?Door bijv. aansluit-
Wat voor een Pana van toepassing is, is eigenlijk ook altijd voor de andere warmtepompen van toepassing. Het verschil zit hem in de laatste details, maar dat is meer implementatie dan echt specifiek Pana.settings- tips en trucs met elkaar te delen.
Dit heeft niets met de Pana te maken, maar enkel met je afgiftesysteem.Bijv. stook- of koellijn of het gat tussen retour water:-)
Welke problemen zijn echt specifiek Pana? Alle warmtepompen hebben vergelijkbare problemen.of evt. tzt specifieke problemen oplossen.
je hebt natuurlijk een punt.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:35:
@Dewim1 die info staat ook allemaal op zijn github
maar veel mensen zullen hier toch echt verdwalen en geen idee hebben waar te beginnen.
het zou toch leuk zijn om de heishamon makkelijker beschikbaar te krijgen voor meer mensen?
gezien het grote aantal vragen over scripts en cop berekeningen enz.
[ Voor 10% gewijzigd door Dewim1 op 17-10-2020 11:06 ]
Nu is de topic start vooral enthousiasmeren vanuit een relatief early adopter, maar als dat doel al lang en breed gehaald is, kan je beter naar een tweede doel gaan, en dat is informeren. Dat scheelt ook ruis in de vragen.
[...]
spijker/ kop zodra de details ontbreken is het algemeen, zodra je zelf geen idee hebt of het pana specifiek of algemeen is is het dus in eerste instantie algemeen. en pas zodra je de link met pana begrijpt is het specifiek. ik snap dat dit veel gevraagd is en bijna niet te handhaven. (zie de afgelopen weken hier) maar ik moet ook eerlijk zeggen dat en de naam van het topic en de topic warnings en de TS hier op dit moment 0 aan bijdragen en eigenlijk alleen maar voor vertroebeling zorgen. en het dus nooit een eerlijke kans krijgt.Wat voor een Pana van toepassing is, is eigenlijk ook altijd voor de andere warmtepompen van toepassing. Het verschil zit hem in de laatste details, maar dat is meer implementatie dan echt specifiek Pana.
Als je een vraag hebt over de afgifte van een radiator in de keuken, dan maak jij ook niet een topic valliant tips and tricks omdat er toevallig een valliant op zolder staat.
Veel vragen hier komen hier omdat er toevallig een pana in huis staat, volgens die gedachte gang kan je hier ook vragen welke dakpannen ik nodig heb om het gat in het dak boven de panna te dichten. De noodzaak van de link naar dit topic is gewoon in veel gevallen ver te zoeken. en dat snappen mensen zelf prima, ze hebben er alleen schijt aan.
Ik ga veder niet teveel in op je specifieke vragen, een deel daarvan heb ik ook, ik zeg niet voor niets dat de TS op de schop moet, maar een deel kan je beantwoorden met HOE je dat doet met een panna, welke knopjes, welke lampjes, welke draadjes. etc
Eens, we zijn dan ook al aan het proberen een opzet te maken voor de huidige TS., dat kost helaas wel wat tijd. @Ep Woody en ik zijn het achter de schermen meer eens dan je zou denken hierCurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:06:
kan je beter naar een tweede doel gaan, en dat is informeren. Dat scheelt ook ruis in de vragen.
Ik wilde dit deel eerst op poten hebben, het sukje heishamon begrijp ik zelf niet. en omdat het opzichzelf staat ook vrij makkelijk toe te voegen. opzich een mooie test van een nieuwe opzet van een TS als @thehog een opzet zou willen maken, en als ik het dan wel begijp is de TS denk ik goed te noemen
exact wat ik ervaar.Dewim1 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
maar veel mensen zullen hier toch echt verdwalen en geen idee hebben waar te beginnen.
Beetje jeuk aan het krijgen.. Wat sommige mensen denken heeft me al jaren niets kunnen schelen. En veel tweakers, of een select groepje, en waarom meer dan 1 TS, omdat meer mensen dit lezen, mensen die mij tot admin willen hebben zonder overleg. Mijn TS doel gaan interpreteren zoals het nooit bedoeld is. En mij dan een doel aanpraten dat we hier een soort info site gaan worden.,CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:06:
Nogmaals. Ik denk dat een populair topic als dit (veel tweakers hebben een Panasonic WP) niet afhankelijk zou moeten zijn van één TS. Dat zijn vrijwel geen van dit soort verzameltopics. Het simpelste voorstel is dus om een deel 2 te openen met als admins in ieder geval @Dylantje2 @thehog en bijv. @Ep Woody en niet meer alleen @Dylantje2.
Nu is de topic start vooral enthousiasmeren vanuit een relatief early adopter, maar als dat doel al lang en breed gehaald is, kan je beter naar een tweede doel gaan, en dat is informeren. Dat scheelt ook ruis in de vragen.
Wat ik al eerder heb aangegeven omdat er zoveel mensen over bezig waren.
Zoveel mensen die van alles willen weten., over het hoe en wat. Er waren meerdere mensen die een read the docs wilden schrijven. Heb ik mss van iemand gemist?
Ik heb van @Ep Woody een aanbod gehad over een nieuwe zeker overzichtelijke TS, waarvan ik zei prima, maar de inhoud ben ik [ en wss anderen] het niet helemaal mee eens. Nog geen verdere actie's gezien, tot zojuist een keer. Opzet ben ik mee eens, maar al gezegd tijd. Een TS zoals ik hem bedoeld was zoals hij er staat.
Dan blijven er mensen zeggen die vinden dat er heel veel gelijkenis is WP systemen. En je daar een universele handleidingen voor zou moeten plaatsen. Het is geen lesbrief, en alle systemen waarover we het hier hebben zijn zo verschillend dat dit kansloos is. Geen stooklijn zal het zelfde zijn als je hem echt volgens berekeningen zou doen. Geen afgifte is het hetzelfde al heeft je huis dezelfde inhoud, als iemand die in Groningen woont. Dus zinloos.
1 ding is universeel, je systeem moet vrij zijn van bypasses, en thermostaatkranen! Maar ja zoals altijd bij tweakers zijn we het daar nog niet eens over
Juist vind ik dat heishmon van oa @thehog juist hier WEL thuis hoort, aangezien we allemaal "lotgenoten" zijn. En dit een specifiek kastje is waar heel veel mensen blij van kunnen worden. En dit kastje is gebouwd op de pana H. De git van heishamon incl andere support, lijkt mij voldoende. Mijn ervaring is juist dat ik op git ook verdwaal omdat er zoveel plekken en namen zijn, iets met bomen en bos. Stel heishamon in het grote topic een keer benoemd was.?
En wat ik al eerder typte een pana topic waar je pana { F H en J ] gebruikers kunt helpen en ondersteunen met hand en spandiensten. Keertje, Grafana domotica heishamon enz enz lijkt mij juist prettig met lotgenoten. Wat tips en truucs met afgifte/settings, leidingwerk enz kan in mijn ogen geen kwaad, maar de valkuil bij tweakers is dat er allemaal specialisten zijn. Of denken dat ze het zijn.
Waar ik een beetje mis zie gaan is dat er niet gemod wordt op de TS. En ik denk als dit een beetje serieus zou gebeuren er veel ruis en onzin weg zou blijven.
Zie wat er met het grote topic gebeurd 9x500 + pagina's waar wss meer dan honderden keren de dezelfde vraag gesteld is, omdat men echt niet zoals ik wel heb gedaan voordat ik startte, de toen 4x500 pagina's door lezen. Hier hoor ik mensen zeggen, ziehier zonder te lezen heb ik toch antwoord
Dus als de mensen die tijd over hebben een overzichtelijk TS maken, zal ik hem als ik tijd heb filteren van de in mijn ogen discutabele info.
En denk ik dat Tweakers juist deze manier van fora stimuleert. Ik zit op meer fora, maar daar wordt gemod op inhoud.
En tsja, volgens mij staat iedereen vrij om bij tweakers een ander pana topic te beginnen. zie wat er gebeurd, met alles en iedereen die zijn eigen huisje wil.....En hoeveel dode topics tweakers heeft.
Een topicstart delen met meerdere tweakers terwijl je samen niet eens op het zelfde level zit :-) [ o ik draai rondjes ]
Ik heb zelf heeel veel geleerd hier op tweakers. En zeker met harder vallen en opstaan dan de meeste hier.[ in het grote topic, lachten vele mij hel vaak uit ] En ik was eigenwijs, maar met een reden, en ik heb veel anders gedaan, maar ben nu zeer tevreden met mijn systeem
Maar een beetje moe word ik van de mensen die denken alles te weten, en daar schaar ik mezelf zeker niet onder. En dan die hun eigenwaarheid voor DE waarheid aanzien.
De kennis die ik heb, is trial and error, maar ook door de hulp van tweakers hier [ en de data analist
Ik had een verzoek[en] via pm om die persoon[en] op weg te helpen met de instellingen van een 5.
aangeven dat ik het op forum wou omdat er dan meerdere mensen van mee kunnen genieten.
Dus ik werd [te]enthousiast, het truucje wat mensen mij geleerd hebben, aan de start van het seizoen doorgeven....Aan de nieuwe gebruikers, met tips en aanvullingen van andere mede gebruikers evt 9 7 of 11kw gebruikers, hoe mooi kon het zijn.
En dat gaan dan weer 5 pagina's alle kanten uit behalve het doel wat ik had, mensen helpen.
De spaarzame tijd die ik heb/had ervoor.
Nu blijft het de laatste tijd gaan over vragen die niet pana zijn. Laatst op veler verzoek de TS naam aangepast. En wat gebeurd er we gaan het over systemen hebben enz enz
En in mijn ogen de mensen die geen pana hebben, zouden eerst in het grote topic waar dan wel goede inhoud zit ???:-) , moeten oriënteren.
En als ze dan een pana hebben, hier aansluiten, nu gaat het iets anders. En wees eerlijk wie van de gebruikers lees het grote topic van 9 pagina's. Zie iedere week de vraag ik ben van plan een wp te kopen en wat moet ik doen.
Dus ik zou zeggen wie heeft uren de tijd om MOD te worden voor dit topic, wordt freelancer bij Tweakers, ik ken er 1, je krijgt niet betaald, maar wel krijg je soms er leuke dingen voor.
En als ik de Nieuwe TS versie gemod hebt, zet ik hem er wel op als ik tijd heb.
De mensen die manuals aan schrijven zijn ik hoor graag van jullie. Mensen die de Wiki van heisamon willen kopieren, gewoon doen evenals de wiki van grafana en Ha... [ Voor sommige is het zoeken op een perfect gedocumenteerde wiki al te veel gevraagd, en willen eigenlijk dat jet ook nog even voor hen doet. ]
Ik geloof dat tweakers niet de plek is om een wiki pagina te worden voor.. Terwijl tweakers zelf eigenlijk van je verwacht dat je zelf ook moeite doet om eea te onderzoeken. [ Vaak genoeg op gemod ]
Maar het verdwalen hier is een heel groot probleem van tweakers zelfs.[ en niet alleen hier ]
En wat ik tussendoor lees van @twain4me mensen stellen verkeerde vragen in pana topic, als daar al eens naar gekeken zou worden. Kunnen er ook een besloten toic van maken, alleen mensen die in de lijst staan mogen posten..En ik heb geen rechten om die mensen te knippen. Mijn verzoek voor een mod wordt geneerd, terwijl ik zelf bijna een ip ban had van tweakers.....
Dus een topic staat of met de inhoud die er in zit staat.
En ik ben het helemaal eens met sommige hier, dat we alle kanten uit gana behalvbe waar de ts voor bedoeld was.
Maar is dat mijn fout, of erger mijn probleem?
Maar troost je met de gedachten.. Als je settings enz goed staan, ga je weer een andere hobby zoeken.[ zoals hier ]
En volgend jaar worden er alleen nog maar M en O versie gekocht en bloeit dit topic ook dood. En is heel veel energie..
Enz enz
En eigenlijk alweer zonde van mijn tijd dit
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 17-10-2020 12:24 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Veel vragen ontstaan doordat er een belangrijke wijziging is gedaan, lees de overstap naar een Panasonic warmtepomp. De vraag over de afgifte van de radiator is dan niet de afgifte van de radiator, maar waarschijnlijk iets in de trend van: "Ik heb een Panasonic 5 kW J-serie geinstalleerd en nu wordt het niet meer warm in de keuken." Als de vragensteller de topic start gelezen heeft, zou hij een goede richting moeten hebben waar het probleem zich ongeveer bevindt en op de juiste plek kan gaan zoeken naar een oplossing.twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:13:
[quote]Ep Woody schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Als je een vraag hebt over de afgifte van een radiator in de keuken, dan maak jij ook niet een topic valliant tips and tricks omdat er toevallig een valliant op zolder staat.
Veel vragen hier komen hier omdat er toevallig een pana in huis staat, volgens die gedachte gang kan je hier ook vragen welke dakpannen ik nodig heb om het gat in het dak boven de panna te dichten. De noodzaak van de link naar dit topic is gewoon in veel gevallen ver te zoeken. en dat snappen mensen zelf prima, ze hebben er alleen schijt aan.
Uiteindelijk zijn de meeste mensen die een Pana installeren mensen die er aardigheid in hebben en het leuk vinden om er mee te spelen/tweaken. Ze worden door veel mensen zelf geinstalleerd tenslotte. Dan kun je best in de TS wat meer hints geven over het proces er rondom heen, ondanks dat dat misschien iets meer uniform is dan pana specifiek.
Je doet aannames die ik echt vreemd blijf vindenEp Woody schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:24:
Ze worden door veel mensen zelf geinstalleerd tenslotte. Dan kun je best in de TS wat meer hints geven over het proces er rondom heen, ondanks dat dat misschien iets meer uniform is dan pana specifiek.
veel mensen?
Hints?
proces er om heen, dan pana speciek, geeft nog meer ruis.
PANA PANA en nog een PANA. [ voor alle andere info grote topic ]
En eigenlijk nog MONO block maar een spilt is dan een extraatje
Maar waarom komen steeds meer mensen hier op PANA vragen stellen die op het grote thuis horen?
Die vraag zou denk het hele probleem oplossen.
Dit topic draait toch ongeveer rondom mensen die zelf een Panasonic Monoblock hebben geïnstalleerd of willen installeren? Ik heb hier in ieder geval veel informatie gevonden over het hoe te installeren. Niet een specifieke handleiding, maar dat is ook niet waar ik naar op zoek was, maar wel sturing en ervaringen van anderen hoe zij het hebben gedaan.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:29:
[...]
Je doet aannames die ik echt vreemd blijf vinden
veel mensen?
Hints?
proces er om heen, dan pana speciek, geeft nog meer ruis.
Het proces erom heen, stooklijn bepalen, afgifte optimaliseren etc is allemaal ruis, maar wel iets waar vrijwel iedere pana eigenaar mee te maken krijgt. Een stooklijn bepalen hetzelfde voor een LG/Mitsubishi/... warmtepomp, een grondwater warmtepomp of een CV ketel warmtepomp (er vanuit gaande dat die ver genoeg kan terug moduleren). Afgifte optimaliseren is radiatoren tunen. Maar omdat het allemaal zit tegen het in gebruik nemen en optimaliseren van een Panasonic warmtepomp mag je daar best een korte samenvatting van geven lijkt mij, zonder het onderwerp Panasonic Warmtepomp geweld aan te doen. Dat je vervolgens na die korte introductie doorverwijst naar een andere plek is dan punt 2.PANA PANA en nog een PANA. [ voor alle andere info grote topic ]
En eigenlijk nog MONO block maar een spilt is dan een extraatje
Omdat die mensen een Panasonic warmtepomp hebben gekocht en nu met uitdagingen rond de installatie zitten, en omdat het een Panasonic betreft het hier in dit topic hoort.Maar waarom komen steeds meer mensen hier op PANA vragen stellen die op het grote thuis horen?
Die vraag zou denk het hele probleem oplossen.![]()
Maar @Dylantje2 ik ben wel erg benieuwd naar het trucje wat jij geleerd hebt en hoe je dat moet toepassen op de verschillende verwarmingssystemen. Kun je me dat eens uitleggen?
[ Voor 13% gewijzigd door Ep Woody op 17-10-2020 12:44 ]
Ja ik snap je punt, maar zoals je ook zelf aangeeft is dat niet specifiek voor een panna, dat is WP algemene kennis.. en ipv dat we een klein overzichtelijk topic hebben over met name de hoe en wat instellingen/ heishamon tips and tricks etc hebben we dan volgens mij exact het grote topic + heishamon, er is in mijn ogen dan helemaal geen meerwaarde meer voor dit topic.Ep Woody schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:24:
[...]
Veel vragen ontstaan doordat er een belangrijke wijziging is gedaan, lees de overstap naar een Panasonic warmtepomp. De vraag over de afgifte van de radiator is dan niet de afgifte van de radiator, maar waarschijnlijk iets in de trend van: "Ik heb een Panasonic 5 kW J-serie geinstalleerd en nu wordt het niet meer warm in de keuken." Als de vragensteller de topic start gelezen heeft, zou hij een goede richting moeten hebben waar het probleem zich ongeveer bevindt en op de juiste plek kan gaan zoeken naar een oplossing.
Tsja, niet specifiek naar jou, maar in het algemeen begrijp ik niet waarom iemand een topic zou willen claimen als zijn of haar topic. Voor mij staat altijd het doel voorop. In dit geval is dat mensen informeren en samenbrengen. Dat is voor mij onafhankelijk van die de topic modje is. Als ik een nieuw product of dienst start dan is meestal het eerste wat ik juist doe meerdere mensen modje maken, juist om de gedeelte verantwoordelijkheid te vergroten. Ik ben dus zelf van mening dat dit topic daar baat bij zou hebben.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:10:
[...]
Mijn TS doel gaan interpreteren zoals het nooit bedoeld is. En mij dan een doel aanpraten dat we hier een soort info site gaan worden.,
Net zo goed als jij mij hebt geholpen met een cruciale deel dat voor problemen zorgde in mijn installatie te identificeren (bypass bij CV ketel), maar @Ep Woody me vervolgens met een tweede cruciale deel heeft geholpen (te weinig afgifte en dus lage temperatuur tests geen zin hadden). Ik ben jullie daarvoor allebei even dankbaar. Niet de een meer omdat die nu eenmaal topic eigenaar is.
Het grote verschil met het algemene WP topic is voor mij het gehalte DHZ. Binnen het algemene WP topic zitten veel meer door een installateur geleverde en geïnstalleerde warmtepomp. Terwijl de Panasonic door veel mensen zelf opgehaald wordt uit Duitsland, of laten overkomen vanuit de Engeland. Dat geeft een iets andere dynamiek dan het algemene topic.twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:45:
[...]
Ja ik snap je punt, maar zoals je ook zelf aangeeft is dat niet specifiek voor een panna, dat is WP algemene kennis.. en ipv dat we een klein overzichtelijk topic hebben over met name de hoe en wat instellingen/ heishamon tips and tricks etc hebben we dan volgens mij exact het grote topic + heishamon, er is in mijn ogen dan helemaal geen meerwaarde meer voor dit topic.
Wat overigens niet wil zeggen dat dit topic alle vragen moet behandelen. Misschien moeten er juist wel meer verzameltopics komen over specifieke onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan vragen omtrent de afgifte van een radiator met een warmtepomp. Vervolgens zou je in de TS van Pana en WP wel iets kunnen melden over afgifte van een radiator met een Pana/Warmtepomp en verwijzen naar het juiste topic, met de juiste informatie. De vraag is alleen, hoever wil je gaan.
De vraag is ook hoeveel waarde dit topic nog heeft, als het alleen nog maar over specifieke Panasonic gerelateerde onderwerpen bevat. Dan kun je een link naar de installatiehandleiding plaatsen en de wiki van Heishamon herhalen en dan ben je er ook. Al het andere is universeel.
Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:10:
[...]
En eigenlijk alweer zonde van mijn tijd dit![]()
Zoals ik al aangaf ben ik het met je eens, echter is het wel zo dat de TS en in mijn ogen de titel en de topic warnings verkeerd zijn of ontbreken. ze geven de verkeerde indruk. het lijkt mij daarom verstandig om de TS anders van opzet te maken. de titel te veranderen en topic warnings toe te voegen. ik wil hier (alweer) het voorbeeld van het zonnepanelen topic bij halen. de meeste mensen snappen het, soms is er een twijfelgeval wat door mag gaan en soms zit iemand in het totaal verkeerd topic (meestal btw vragen) en wordt daar dan op gewezen en gaan vanzelf hun vraag elders stellen. Wat ik hier idd zie, je wordt erop gewezen en ze hebben schijt en blijven gewoon hun vragen stellen met als enige echte motivatie dat er een bij toeval een pana in het huis staat of misschien wordt gekocht, en dat is vreemd, maar wel te begrijpen als het topic heet zoals het heet en de TS is zoals hij is en er geen topic warnings zijn.En wat ik tussendoor lees van @twain4me mensen stellen verkeerde vragen in pana topic, als daar al eens naar gekeken zou worden. Kunnen er ook ene besloten toic van maken, alleen mensen die in de lijst staan mogen posten..En ik heb geen rechten om die mensen te knippen. Mijn verzoek voor een mod wordt geneerd, terwijl ik zelf bijna een ip ban had van tweakers.....
oja, mijn voorstel krijg je echt nog wel, ik heb helaas meer te doen
de vraag lost niets op, het antwoord misschien welDylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:29:
[...]
Maar waarom komen steeds meer mensen hier op PANA vragen stellen die op het grote thuis horen?
Die vraag zou denk het hele probleem oplossen.![]()
zie hierboven
over verdwalen gesprokenMaar het verdwalen hier is een heel groot probleem van tweakers zelfs.[ en niet alleen hier ]
Ik denk ook dat de Heishamon hier op zijn plek is, maar de inleiding via de TS op dit moment snap ik geen hol van. dat zou best beter kunnen.
zou het dan niet het grote WP DHZ topic moeten hetenEp Woody schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Het grote verschil met het algemene WP topic is voor mij het gehalte DHZ. Binnen het algemene WP topic zitten veel meer door een installateur geleverde en geïnstalleerde warmtepomp. Terwijl de Panasonic door veel mensen zelf opgehaald wordt uit Duitsland, of laten overkomen vanuit de Engeland. Dat geeft een iets andere dynamiek dan het algemene topic.
Ik begrijp het allemaal echt wel, maar de insteek van @Dylantje2 is juist de meerwaarde van het topic, verlies dat en je hebt gewoon een kopie van het grote topic. die lijn is in mijn ogen fragiel en het waard om te beschermen.
En dat zou gelijk misgaan als jij, @thehog en @Ep Woody mede auteurs zouden zijn? Ik heb genoeg vertrouwen in mijn medemenstwain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:03:
[...]
Ik begrijp het allemaal echt wel, maar de insteek van @Dylantje2 is juist de meerwaarde van het topic, verlies dat en je hebt gewoon een kopie van het grote topic. die lijn is in mijn ogen fragiel en het waard om te beschermen.
Dat denk ik niet en opzich ben ik ook voor, dan kan @Dylantje2 zich ook richten op zijn nieuwe hobby'sCurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
En dat zou gelijk misgaan als jij, @thehog en @Ep Woody mede auteurs zouden zijn? Ik heb genoeg vertrouwen in mijn medemens
Maar over de invulling ben ik heel erg simpel in. @Dylantje2 beslist. en gezien er veel mensen een soort algemeen al dan niet DHZ topic van willen maken snap ik heel goed dat hij lekker alleen TS blijft.
Het is nu toch een algemeen Panasonic DHZ topic? De hele topic start staat vol met DHZ, boodschappenlijstjes, foto's van een installatie proces, het hele installatie gedeelte staat er in.twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:30:
[...]
Dat denk ik niet en opzich ben ik ook voor, dan kan @Dylantje2 zich ook richten op zijn nieuwe hobby's
Maar over de invulling ben ik heel erg simpel in. @Dylantje2 beslist. en gezien er veel mensen een soort algemeen al dan niet DHZ topic van willen maken snap ik heel goed dat hij lekker alleen TS blijft.
Het topic blijft wat mij betreft gefocust op de Panasonic Warmtepomp, maar de stappen die je na de installatie kunt toepassen zouden niet misstaan, ook al zouden die niet volledig Panasonic gerelateerd zijn, maar wel perfect toepasbaar op een Panasonic Warmtepomp.
Even een observatie van een 'buitenstaander': dit is een topic met heel veel nuttige informatie, deelnemers met veel kennis en nog veel meer potentie, alle lof gaat dan ook naar @Dylantje2. Dit topic is ook duidelijk het 'kindje' van @Dylantje2 wat hij niet graag laat "uitvliegen". Ik denk zeker dat het topic gebaat is bij een geheel nieuwe OP en meerdere moderatoren / admins die het zien zitten om het topic naar een hoger level te tillen (en daarvoor hoeven ze het niet perse op alle punten met elkaar eens te zijn, desnoods verwijs je b.v. in de OP naar meerdere alternatieven voor inregelen).twain4me schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:30:
[...]
Dat denk ik niet en opzich ben ik ook voor, dan kan @Dylantje2 zich ook richten op zijn nieuwe hobby's
De 'popcorn sessies' zijn leuk om even te volgen maar niet heel efficiënt wat betreft kennis overdracht, datzelfde geldt voor de discussies over al dan niet maken van een nieuwe TS met meerdere moderatoren.
Het herhalen van telkens dezelfde discussies of off-topic discussies kunnen we denk ik ook prima met een betere OP en meerdere moderatoren voorkomen. De vraag is alleen of @Dylantje2 zijn 'succesvolle kindje' uit wil laten vliegen en volwassen wil laten worden onder invloed van "vreemde mannen"
Uiteraard past daar ook de Heishamon & zeker ook afgifte gedeelte bij. Het is zeker wel de vraag waar je de grens moet trekken....
Geen pana is niet hier je vragen stellen omtrent afgifte? Zoiets dergelijks...
Hoe je om gaat met volledig finetuning van je interne installatie - blijft lastig en grijs.
Maar een mooi OP kan geen kwaad; ik zal kijken wat ik ook daarin kan beteken. Wel leuk :-)
Dit is eigenlijk precies wat ik ook probeer te zeggen, maar jij verwoord het een stuk mooierBatilan schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:03:
[...]
De vraag is alleen of @Dylantje2 zijn 'succesvolle kindje' uit wil laten vliegen en volwassen wil laten worden onder invloed van "vreemde mannen"
It 's the tone that make the music.CurlyMo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:21:
[...]
Dit is eigenlijk precies wat ik ook probeer te zeggen, maar jij verwoord het een stuk mooier
Maar ik denk dat ik al uitgebreid heb aangeven wat ik er van denk en van vindt.
Ik wil geen eenzijdige waarheden in een ts zetten.
Dus laat maar komen, die verbeterde content.
En als er linkjes in komen naar site als wp weetjes, grote topic, enz. Maar binnen alle grenzen
Maar herhaling van hele wiki pagina's omdat het dan bij elkaar zou staan:-( is niet wat ik zoek.
En als dan ook de vragen van buiten Pana gemod worden zijn we al veel verder.
Of mss als activer gebruiker hier niet op antwoorden en verwijzen naar grote topic ][ Incl mijn eigen poging ]
Kom maar met die aangepaste TS.
[ Aub zonder de persoonlijke aannames en overbodige info en geen precieze settings enz enz want een 5H vraagt 15.5liter/minuut is het enige wat ik weet, mss een systeem met een voorraadvat wel 17L ]
En dan voor mij:
#closemetgezeur
#verderontopic
heb ik ooit gezegt dat uitgangspunt titel en Ts op dit moment mooi op elkaar aansluiten dan?Ep Woody schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:47:
[...]
Het is nu toch een algemeen Panasonic DHZ topic? De hele topic start staat vol met DHZ, boodschappenlijstjes, foto's van een installatie proces, het hele installatie gedeelte staat er in.
Het topic blijft wat mij betreft gefocust op de Panasonic Warmtepomp, maar de stappen die je na de installatie kunt toepassen zouden niet misstaan, ook al zouden die niet volledig Panasonic gerelateerd zijn, maar wel perfect toepasbaar op een Panasonic Warmtepomp.
@Dylantje2 heeft aangegeven om open te staan voor voorstellen, dus daar ga ik gebruik van maken. maar als je het in basis niet eens bent met de uitgangspunten is het wel een beetje trekken aan een doodpaard natuurlijk. ik zou graag zien dat de mensen die dingen anders willen beginnen met te benoemen wat goed is ik kan daar zelf heel kort over zijn en dat is de gedachte achter de eerste alinia.
(instand update @Crazy- heeft een mooie aanzet)
Ik wil dus dat de gedachte, de TS en titel op elkaar laten aansluiten wat daarin veranderd maakt nieteens zo heel veel uit zolang ze alle 3 maar het zelfde uitdragen. wil je de boodschap overeind houden dan kloppen de TS en de titel nu niet imho. Wil je de titel overeind houden klopt de eerste alinia niet etc etc etc.
Andere zien de titel en denken, waar is alle info? en die willen meer info en dat snap ik, maar dat is gewoon een ander uitgangspunt. En persoolijk snap ik echt niet waarom we al die algemene kennis in dit topic zouden willen proppen. dus hier een grens aan stellen is imho gewoon wenselijk dat die grens soms rare vormen aan neemt met dit wel en dat niet is een beetje inherent aan de wens om die grens te hebben.
en is dus grijs.
Nu zullen sommige denken, nou dan toch geen grens. en dan wijs ik naar het grote wp topic. daar heb je je topic zonder grens.
Wat wellicht een oplossing is om hier een inleiding te hebben voor de pana de tips and the tricks en heishamon en daarna voor alle algemene vragen anders dan korte vragen te verwijzen en een eigen topic aan te laten maken. (zonnepanelen topic en dat is 3, moet ik nu trakteren? ) want uiteindelijk snap ik echt de wens wel om de algemene dingen te vragen.. maar die algemene vragen maken dit topic meteen zo groot. en onleesbaar of vinden jullie dat dan niet?
Ik denk dat wel en waarschijnlijk dat er daarom ook de wens bij sommige is om heishamon los te weken.
Dan start dus iedereen lekker met een mooi schema en uitleg wat hij nu eigenlijk wil vragen en blijft alle info overzichtelijk bij elkaar in zijn eigen topic. Dan heeft iedereen wat hij wil, de mogelijkheid om korte vragen te stelen te discusieren in het algemeen (ik krijg die en die error , waar moet ik beginnen met zoeken vragen) en de mogelijkheid om in te gaan op details van een persoonlijke sitiatie in het eigen topic. maar ik blijf erbij dat dat eigenlijk ook gewoon in het algemene topic zou kunnen. en blijft dit topic schoner. leesbaarder en een mooi huis voor HeisHaMon
instand update 2 @Dylantje2 dat actief verwijzen is exact waar ik op doel.
edit: ik wil ook wel ontopic hoor, maar was al een half uur aan het typen
(goede eigenschap voor de OP
En mee willen denken/ schrijven , laat het even weten. (stuur maar een PM, hoeft niet in het topic ik doe eerst een solicitatie gesprek met je
ik schrijf vast op
@twain4me
@Crazy-
@Batilan
[ Voor 41% gewijzigd door twain4me op 17-10-2020 16:25 ]
Daar zou ik dan graag dieper op in gaan. Mijn 5H (dan mag ik meepraten toch:)) kiest standaard voor 9,81 l/min. Daar voelt ie zich kennelijk het lekkerst bij. Ik heb geen buffervat maar 1000 meter vloerverwarming 20mm met pomploze verdeler die altijd open staat en waar 'ie altijd z'n warmte kwijt kan. Waarom zou ik dan naar 15,5 moeten willen als het nu mooi draait?Dylantje2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:49:
enz enz want een 5H vraagt 15.5liter/minuut is het enige wat ik weet, mss een systeem met een voorraadvat wel 17L
Je kan het natuurlijk altijd een nachtje proberen. Als je logs bijhoudt, dan kan je in je grafieken het verschil zien.falconz schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:56:
[...]
Daar zou ik dan graag dieper op in gaan. Mijn 5H (dan mag ik meepraten toch:)) kiest standaard voor 9,81 l/min. Daar voelt ie zich kennelijk het lekkerst bij. Ik heb geen buffervat maar 1000 meter vloerverwarming 20mm met pomploze verdeler die altijd open staat en waar 'ie altijd z'n warmte kwijt kan. Waarom zou ik dan naar 15,5 moeten willen als het nu mooi draait?
Ik wil eerst graag weten waarom ik het zou moeten proberen want nu draait het prima;)CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Je kan het natuurlijk altijd een nachtje proberen. Als je logs bijhoudt, dan kan je in je grafieken het verschil zien.
buiten dat kan je alleen de maximum instellen qua flow. Een hogere flow heeft weinig tot geen waarde. Zie specs pana. De WP regelt het verder naar beneden.CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Je kan het natuurlijk altijd een nachtje proberen. Als je logs bijhoudt, dan kan je in je grafieken het verschil zien.
Zie ook hier mijn flow.
Maximaal 15,5l/min:
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 18-10-2020 09:43 ]
De suggestie is het debiet fixeren op die 15.5L p/m
komt aardig overeen met de datasheetCrazy- schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:42:
[...]
buiten dat kan je alleen de maximum instellen qua flow. Een hogere flow heeft weinig tot geen waarde. Zie specs pana. De WP regelt het verder naar beneden.
Zie ook hier mijn flow.
Maximaal 15,5l/min:
[Afbeelding]
voorde 5kw is dit:
l/min (m3/h)
Cooling: 12.9 (0.8)
Heating: 14.3 (0.9)
voor die van mij de H9kw staat in de datasheet:
Water Flow Rate l/min (m3/h)
Cooling: 20.1 (1.2)
Heating: 25.8 (1.5)
In de praktijk zit ik op 26l/m bij de start van een run een loopt langzaam met de frequentie terug naar 15l/m
de pomp regelt dit zelf prima afhankelijk van je DT en je afgifte van je systeem
Bij een DT van 2 gaat mijn flow omhoog naar 30l/m
Ik zou de flow niet maximaliseren hij kan dit prima zelf regelen
Hahah zeker... een beetje dan na alle commotie..falconz schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:56:
[...]
Daar zou ik dan graag dieper op in gaan. Mijn 5H (dan mag ik meepraten toch:)) kiest standaard voor 9,81 l/min. Daar voelt ie zich kennelijk het lekkerst bij. Ik heb geen buffervat maar 1000 meter vloerverwarming 20mm met pomploze verdeler die altijd open staat en waar 'ie altijd z'n warmte kwijt kan. Waarom zou ik dan naar 15,5 moeten willen als het nu mooi draait?
Heel simpel de op de pana staat welke flow hij wilt. op jouw pana staat 900/uur.
Dat moet je setting worden in je bediening unit. net zo lang je parameters aanpassen to hij erop staat.
Pana doet de rest.
Zet je Dt op 2.
Zet je systeem op war.
Maar ik weet ff niet of je alleen vvw hebt of ook radiatoren. en of je ergens meet?
Lees hoe je de ta en tr van de pana kunt ijken.
Dan kijk je naar je tr van of je verdeler en dd rest van tr of als je allen vvw probeer al je tr gelijk te krijgen [ als dat goed genoeg is voor je ruimtetemp.
Tweak je Tr van je radiatoren of de tr van je lichamen [ bij een verdeler of gekoppelde radiatoren ] op zo gelijk mogelijke Temp.
Dit moet je doel worden:
/f/image/k9GJdc3PadAJxmc3SnJgzxQc.png?f=fotoalbum_large)
@CurlyMo
Ben een beetje klaar met je gestuiter, sorrie.
In elk topic hetzelfde vragen en toch gewoon elke keer gewoon iets anders doen.
Dan weer vragen naar de bekende weg en alles en iedereen aanhouden voor waarheden.
Doe gewoon eens iets. en niet van alles. [ en laat mij er dan lekker buiten ]
Zolang te dit accepteert
/f/image/wwk8wBJnyn7X0q9BxthnD5V7.png?f=fotoalbum_large)
en je over vermogens, flow, dt, afgifte te weinig, de dallas enz komen er aan, geen reactie op vragen die ergens toe doen geeft [ kloppen je grafiek] , dan zegt dat het je allemaal teveel info is, een gemiddelde COP aanhoud die nergens op gebaseerd is aanhoud, enz blijft zeuren.
Is alles kansloos.
Je buizen systeem oid klopt gewoon niet.
Je maximaliseert hem niet nogmaals.Dewim1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:36:
Ik zou de flow niet maximaliseren hij kan dit prima zelf regelen
Je stelt hem in op wat pana wil/moet hebben.
Dan doet hij alles zelf.
Dit alles afhankelijk van ieder systeem wat anders is.
De ene woning heeft 100m leiding en 10 radiators
De ander 500m leiding met haakse bochten
De pomp moet op 15.5 voor 5H staan
En als je dat doet voldoe je pas aan de start parameters van pana.
Wijzig je ook maar 1 ding aan je buizen/radiatoren systeem, moet je dit weer checken.
Wat als je een bal lucht eruit lopen? Check je parameters.
Ik ben een beetje klaar met je suggestie dat ik elke keer iets anders doe dan mensen me vragen te doen. SorryDylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
@CurlyMo
Nee hoor, ik stel de WP gewoon voor een nachtje in omdat iemand weer eens een suggestie doe. Wie ben ik om dat te weigeren.Dan weer vragen naar de bekende weg en alles en iedereen aanhouden voor waarheden.
Opnieuw, jij begon weer suggesties te geven, ik vroeg er niet actief omDoe gewoon eens iets. en niet van alles. [ en laat mij er dan lekker buiten ]
Nee, daarom staat de Ta weer hoger. Maar ik ben het experiment aangegaan die me werd gesuggereerd.Zolang te dit accepteert
[Afbeelding]
Je stelt geen vragen, je bent alleen suggestief en verwacht dat ik als bij een psycholoog alle antwoorden uiteindelijk zelf moet kunnen beredeneren. Dat kan ik niet. Dat mag toch onderhand wel duidelijk zijn. Als je me daarmee dom vindt, dan ben ik maar dom. Maar als je me dan zo blijft aanspreken, dan blijven we inderdaad in een cirkel hangen.en je over vermogens, flow, dt, afgifte te weinig, de dallas enz komen er aan, geen reactie op vragen die ergens toe doen geeft [ kloppen je grafiek] , dan zegt dat het je allemaal teveel info is, een gemiddelde COP aanhoud die nergens op gebaseerd is aanhoud, enz blijft zeuren.
Wat ik dus net zei. Je bent suggestief. Zolang je suggestief en (voor mij) cryptisch blijft communiceren kan ik er in ieder geval niks mee.Is alles kansloos.
Een andere vorm die je zou kunnen verkiezen is bijv.:
Ik heb nog steeds het idee dat er iets mis is met je buizen systeem. Namelijk X, Y of Z. Dat zou je zelf ook kunnen zien door in je grafieken naar A, B, of C te kijken. Dat zou je kunnen controleren of uitsluiten door F, G of H te doen.
Zolang je oplossingsrichtingen dan iets anders behelst dan waterzijdig inregelen, dan wil ik dat natuurlijk proberen / uitzoeken. Maar vooralsnog blijven we allen op waterzijdig inregelen hangen, en dat heb ik nu eenmaal nog niet gedaan.
Wat ik zeg laat mij er verder AUB buiten of lees eerst eens ALLES wat ik je al allemaal aan heb gekaart, netjes heb gevraagd enz enz. [ Voordat je mij weer eea aan gaat praten waar je erg goed in lijkt te zijn.]CurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:46:
[...]
Ik ben een beetje klaar met je suggestie dat ik elke keer iets anders doe dan mensen me vragen te doen. Sorry
[...]
Nee hoor, ik stel de WP gewoon voor een nachtje in omdat iemand weer eens een suggestie doe. Wie ben ik om dat te weigeren.
[...]
Opnieuw, jij begon weer suggesties te geven, ik vroeg er niet actief omIk had al beloofd dat ik bij je terug zou komen nadat ik klaar was met waterzijdig inregelen. Dat ben ik nog niet.
[...]
Nee, daarom staat de Ta weer hoger. Maar ik ben het experiment aangegaan die me werd gesuggereerd.
[...]
Je stelt geen vragen, je bent alleen suggestief en verwacht dat ik als bij een psycholoog alle antwoorden uiteindelijk zelf moet kunnen beredeneren. Dat kan ik niet. Dat mag toch onderhand wel duidelijk zijn. Als je me daarmee dom vindt, dan ben ik dom. Maar als je me dan zo blijft aanspreken, dan blijven we inderdaad in een cirkel hangen.
[...]
Wat ik dus net zei. Je bent suggestief. Zolang je suggestief en (voor mij) cryptisch blijft communiceren kan ik er in ieder geval niks mee.
Een andere vorm die je zou kunnen verkiezen is bijv.:
Ik heb nog steeds het idee dat er iets mis is met je buizen systeem. Namelijk X, Y of Z. Dat zou je zelf ook kunnen zien door in je grafieken naar A, B, of C te kijken. Dat zou je kunnen controleren of uitsluiten door F, G of H te doen.
Zolang je oplossingsrichtingen dan iets anders behelst dan waterzijdig inregelen, dan wil ik dat natuurlijk proberen / uitzoeken. Maar vooralsnog blijven we allen op waterzijdig inregelen hangen, en dat heb ik nu eenmaal nog niet gedaan.
Op alle normale vragen waar je geen antwoord op geef of weer over een ander onderdeel gaat discussiëren.
In het grote topic gewoon weer hetzelfde gaat vragen.
Wat ik in het andere topic ook ik zei
#succesermee
Het lijkt wel of ik in Het Proces van Kafka ben belandDylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:53:
[...]
Wat ik zeg laat mij er verder AUB buiten of lees eerst eens ALLES wat ik je al allemaal aan heb gekaart, netjes heb gevraagd enz enz. [ Voordat je mij weer eea aan gaat praten waar je erg goed in lijkt te zijn.]
Op alle normale vragen waar je geen antwoord op geef of weer over een ander onderdeel gaat discussiëren.
In het grote topic gewoon weer hetzelfde gaat vragen.
Wat ik in het andere topic ook ik zei
#succesermee
Je wordt aangeklaagd voor iets waarvan je zelf géén idee hebt waarvan je beschuldigd wordt. Een WP installeren krijgt zo wel een bijzondere dynamiek.
Ik klaag je zeker niet aanCurlyMo schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:16:
Het lijkt wel of ik in Het Proces van Kafka ben beland![]()
Je wordt aangeklaagd voor iets waarvan je zelf géén idee hebt waarvan je beschuldigd wordt. Een WP installeren krijgt zo wel een bijzondere dynamiek.
Ik som gewoon fijntjes wat feiten op. [ of ga je ook nog zeggen dat de feiten niet kloppen:-) ]
En als je dat dan weer niet echt snapt, jammer.
Ik denk niet dat het veel nut heeft je flow te maximaliseren.Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Hahah zeker... een beetje dan na alle commotie..
Heel simpel de op de pana staat welke flow hij wilt. op jouw pana staat 900/uur.
Dat moet je setting worden in je bediening unit. net zo lang je parameters aanpassen to hij erop staat.
Pana doet de rest.
Zet je Dt op 2.
Zet je systeem op war.
Maar ik weet ff niet of je alleen vvw hebt of ook radiatoren. en of je ergens meet?
Lees hoe je de ta en tr van de pana kunt ijken.
Dan kijk je naar je tr van of je verdeler en dd rest van tr of als je allen vvw probeer al je tr gelijk te krijgen [ als dat goed genoeg is voor je ruimtetemp.
Tweak je Tr van je radiatoren of de tr van je lichamen [ bij een verdeler of gekoppelde radiatoren ] op zo gelijk mogelijke Temp.
Dit moet je doel worden:
[Afbeelding]
@CurlyMo
Dan weer vragen naar de bekende weg en alles en iedereen aanhouden voor waarheden.
Doe gewoon eens iets. en niet van alles. [ en laat mij er dan lekker buiten ]
Zolang te dit accepteert
[Afbeelding]
en je over vermogens, flow, dt, afgifte te weinig, de dallas enz komen er aan, geen reactie op vragen die ergens toe doen geeft [ kloppen je grafiek] , dan zegt dat het je allemaal teveel info is, een gemiddelde COP aanhoud die nergens op gebaseerd is aanhoud, enz blijft zeuren.
Is alles kansloos.
Bij de standaard DT van 5 regelt hij gewoon wat er in de datasheet staat.
dus 15l/m voor de 5kw en 25l/m voor de 9kw
maar wat heeft het voor nut om een DT van 2 te hebben en dan toch de flow te maximaliseren op 15l/m?
dat is net zoiets als de cruise control 180km/h te zetten terwijl je maar vermogen hebt voor 150Km/h
bij een DT van 2 hoort gewoon meer flow. 5kw krijg je niet weg met DT van 2 en maar 15l/m
En dit regelt de pomp ook zelf als je hem maar niet maximaliseert
Dit komt ook overeen met de tabel van warmte pomp weetjes
wat je misschien wel doet met het begrenzen van de flow is het begrenzen van het vermogen bij de start van de run. dit zal ik hier nog een testen
Ik heb een overzichtje gemaakt van alle vragen die je aan me gesteld hebt via de PM en via het forum. Ik zie er geen één die ik niet beantwoord heb. Behalve dat ik nog niet bezig ben met waterzijdig inregelen omdat jij eerder ook al zelf zei:Dylantje2 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:21:
[...]
Ik klaag je zeker niet aan
Ik som gewoon fijntjes wat feiten op. [ of ga je ook nog zeggen dat de feiten niet kloppen:-) ]
En als je dat dan weer niet echt snapt, jammer.
Nu kan ik een lijstje plaatsen met al je gestelde vragen + mijn antwoorden, maar dat vond ik te flauw. Ik heb hem wel gemaakt. Maar als je het toch graag wil zien, dan roep maar.Als je de Tr op je lijstje hebt die graag publiceren [...] Dallas zeker doen. Enige manier
Dit topic is gesloten.
![]()
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.