Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Velleman is alternatief voor de sww pana sensor.thehog schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:45:
[...]
Klopt dat wel? Die heeft een nominale weerstand (bij 25 graden) van 2000 Ohm terwijl het tabelletje vraag om iets meer dan 6000 Ohm bij 25 graden.
edit: ik zie in de service manual bij 'how to fix cables' een ander grafiekje voor de tank (sww) sensor en die lijk wel te matchen met die velleman sensor. Dat tabelletje is dan alleen voor alle andere sensoren en dus niet de SWW tank sensor.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Kunnen die NTC's toegevoegd worden aan de topicstart.
Voor de tanksensor heb ik ooit een paar van deze besteld. Karakteristiek heb ik toen der tijd uitgezocht voor de F-serie. De H/J-serie zal wel vergelijkbaar zijn mag ik aannemen. Heb nog een stuk of 3 NTC's liggen waar ik niks mee ga doen.
Dat wel. Niet doen dan?
Komt tussen 2 schuren en mijn huis. Soort van steeg. Ben dus bang dat het wat gaat galmen. Of is dit overbodig?
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Net nogmaals de stooklijn aangepast... na wat rommelig opstarten vanmiddag vanaf 12u kwam er een Ta van 28 graden - ondertussen is het de hele dag 22oC geweest & buiten de avond rond 8 graden.Crazy- schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
ondertussen is ie wel weer aangesprongen. Heb de stooklijn @15 op 22 gezet ipv 25 waar die op stond. De WP blijft wel 25 vragen, met een buiten temperatuur van 12 (Waar de Dallas 14,28 aangeeft)
Heb nu onder en bovengrens aangepast:
22@15
33@-15
Tvraag is nu een graad lager (27). We gaan weer 24u testen (morgen net zo’n droevige dag en qua temperatuur gelijk)
Er is 5,8kWh verbruikt. Hele dag op 250Watt @ 19/20Hz. (COP 4 tot 5)
Leuk die tuning. Volgende week toch maar ook de verdieping eindelijk aansluiten (T stuk plaatsen, zit u een 3-weg klep op...) en de gesloten verdeler op de BG - eindelijk de flow goed inregelen
hm. Dalles Tbuiten moet ik toch anders plaatsen, geeft 11,88oC aan ipv de 7 a 8 die het moet zijn,... conform weerdata & Panasonic
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Nee. Die van Velleman heeft een weerstand van 2k (2 kilo-ohm) bij 25 graden, die andere hebben een weerstand van 6,5k bij 25 graden.CurlyMo schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:30:
[...]
Hebben al die sensoren niet gewoon dezelfde karakteristieken en dus allemaal te vervangen door die Velleman NTC?
Die andere sensoren hebben een R25 van 6,5k en een B van 3700K. Ik denk dat de K164 van Epcos, te koop bij Conrad het dichtst in de buurt komt.pleio65 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
De tanksensor (sww) heeft een andere karakteristiek dan de andere Pana sensoren. Er is eerder in dit forum gediscussieerd over een goedkoop alternatief voor de andere sensor, maar die is, voor zover ik weet, nog niet gevonden.
https://www.conrad.nl/p/t...-k164-68-k-1-stuks-500610
In Augsburg verkopen ze de boiler sensor TS4 voor 22 euro en de Solar sensor TSSO (zelfde als de andere 6,5k sensors) voor 25 euro. Tenminste, je kunt ze bestellen.
[ Voor 12% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-10-2020 02:19 ]
Helpt het nog om de Dt aan te passen voor minder pendelen ? Als ik die kleiner maak zal hij toch langer moeten blijven lopen ?vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:02:
[...]
CV retour gaat erg snel omhoog richting aanvoer temperatuur. Daarom stopt die. Temp aanvoer hoger of pomp snelheid lager?
Lijkt wel of systeem nauwelijks warmte afgeeft?
[ Voor 8% gewijzigd door picardo op 11-10-2020 07:54 ]
Ja zeker wel ... Alleen was tsch mij niet helemaal bekend.FransvWoerkom schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:43:
[...]
Als je die buffer wilt besturen, heb je de uitbreidingsprint nodig en de buffer-sensor a2w-tsbu. De sensor a2w-tshc is om de temperatuur te meten van het water dat de vloerverwarming in gaat en die sluit je ook aan op de uitbreidingsprint. De pomp van de vloerverwarming en het mengventiel sluit je daar ook op aan.
Heeft degene die je warmtepomp en de rest heeft geleverd en/of geïnstalleerd er geen handleiding bij geleverd?
NTC iets meer info...Dre schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:22:
@Dylantje2
Kunnen die NTC's toegevoegd worden aan de topicstart.
Voor de tanksensor heb ik ooit een paar van deze besteld. Karakteristiek heb ik toen der tijd uitgezocht voor de F-serie. De H/J-serie zal wel vergelijkbaar zijn mag ik aannemen. Heb nog een stuk of 3 NTC's liggen waar ik niks mee ga doen.
Volg het niet dagelijks meer
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik denk niet nodig.Boutersewalter schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:23:
[...]
Dat wel. Niet doen dan?
Komt tussen 2 schuren en mijn huis. Soort van steeg. Ben dus bang dat het wat gaat galmen. Of is dit overbodig?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mij PS3 maakt meer geluid 😋Boutersewalter schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:23:
[...]
Dat wel. Niet doen dan?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik denk wel nuttig om extra geluidsisolatie te bouwen bij opstelling van de warmtepomp in een steegje naast het huis.
In hoofdstuk 5.2.1. van de Design Manual wordt uitgelegd hoe je het geluid wat je hoort (het Sound Pressure Level) uitrekent uit het door de pomp geproduceerde geluid (het Sound Power Level).
Het SPL neemt met een factor 4, oftewel 6dB AF als je twee keer zo ver staat. Tenslotte wordt dan het geluid verdeeld over een vier keer zo groot oppervlak. Maar het geluid neemt juist met een factor 2 ,oftewel 3dB TOE als je de ruimte in tweeën deelt en het geluid over een half zo grote ruimte verdeelt. Bij een pomp die op de (reflecterende) grond staat, heb je je eerste 3dB. Als je de pomp voor een muur zet de volgende 3dB, en in een hoek van muren nogmaals 3dB. Ik durf niet te voorspellen wat er gebeurt als je de pomp tussen reflecterende muren zet en het geluid bijna alleen nog naar boven kan, waar 2 keer zo grote afstand geen 4 maar slechts 2 keer zo groot oppervlak geeft. Dus geen 6dB maar 3dB bij verdubbeling van afstand.
Als het niet anders kan om de pomp in die steeg te zetten, zet hem dan zo ver mogelijk weg en pak hem goed in. Nog beter, zet hem om de hoek achter die schuur.
Ik heb de compressor al extra laten isoleren bij JTEC.FransvWoerkom schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Ik denk wel nuttig om extra geluidsisolatie te bouwen bij opstelling van de warmtepomp in een steegje naast het huis.
In hoofdstuk 5.2.1. van de Design Manual wordt uitgelegd hoe je het geluid wat je hoort (het Sound Pressure Level) uitrekent uit het door de pomp geproduceerde geluid (het Sound Power Level).
Het SPL neemt met een factor 4, oftewel 6dB AF als je twee keer zo ver staat. Tenslotte wordt dan het geluid verdeeld over een vier keer zo groot oppervlak. Maar het geluid neemt juist met een factor 2 ,oftewel 3dB TOE als je de ruimte in tweeën deelt en het geluid over een half zo grote ruimte verdeelt. Bij een pomp die op de (reflecterende) grond staat, heb je je eerste 3dB. Als je de pomp voor een muur zet de volgende 3dB, en in een hoek van muren nogmaals 3dB. Ik durf niet te voorspellen wat er gebeurt als je de pomp tussen reflecterende muren zet en het geluid bijna alleen nog naar boven kan, waar 2 keer zo grote afstand geen 4 maar slechts 2 keer zo groot oppervlak geeft. Dus geen 6dB maar 3dB bij verdubbeling van afstand.
Als het niet anders kan om de pomp in die steeg te zetten, zet hem dan zo ver mogelijk weg en pak hem goed in. Nog beter, zet hem om de hoek achter die schuur.
Het is niet echt een steeg. Het is tussen 2 schuren die aan het huis vast zit. Tussenruimte van zn 4 meter.
:strip_exif()/f/image/XwjeqJsisiXlBnEzwSvY0Lmn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Ik stelde me bij steeg iets anders voor. Die schroten reflecteren ook nauwelijks. Je badkamer galmt beduidend meerBoutersewalter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Ik heb de compressor al extra laten isoleren bij JTEC.
Het is niet echt een steeg. Het is tussen 2 schuren die aan het huis vast zit. Tussenruimte van zn 4 meter.
[Afbeelding]
Geloof me hoeft niet.Boutersewalter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Ik heb de compressor al extra laten isoleren bij JTEC.
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Prima. Dat scheelt weer. Bedankt voor de input.
Fijn om je praktijkervaring te horen, geluid is enige waar ik me beetje zorgen over maak. Vanaf locatie op plat dak is afstand naar tuinen buren hier niet groot, circa 10 meter. Ook geen zorgen dan? Ik ga Pana niet voor SWW inzetten, enkel voor verwarming en koelen van goed geïsoleerd huis, verwacht dat WP voor grootste deel op laag vermogen zal draaien.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Mijn pumpspeed van 1 wil ik verlagen door een diode in serie te zetten met het 0-6V signaal. Maar het zou vervelend zijn als ik een H62 error krijg bij een koudestart of aan het begin van het stookseizoen.
Iemand metingen van de F/G-serie?
En dan heb sillent settings die je kunt gebruiken via heishamon [ en domotica ]vandermark schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
Fijn om je praktijkervaring te horen, geluid is enige waar ik me beetje zorgen over maak. Vanaf locatie op plat dak is afstand naar tuinen buren hier niet groot, circa 10 meter. Ook geen zorgen dan? Ik ga Pana niet voor SWW inzetten, enkel voor verwarming en koelen van goed geïsoleerd huis, verwacht dat WP voor grootste deel op laag vermogen zal draaien.
Als tijd is dan sillent 3 als anders sillent 0
En dat scheelt je wat COP, maar wel een stille WP als het stil MOET zijn.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Is een goede. Gaan we tzt maar weer domoticz in duiken en een beetje COP inleveren maak ik me niet druk om. Heb een overschot van 3500kWh.Dylantje2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:22:
[...]
En dan heb sillent settings die je kunt gebruiken via heishamon [ en domotica ]
Als tijd is dan sillent 3 als anders sillent 0
En dat scheelt je wat COP, maar wel een stille WP als het stil MOET zijn.
Hoeft ook nietBoutersewalter schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:37:
[...]
Is een goede. Gaan we tzt maar weer domoticz in duiken en een beetje COP inleveren maak ik me niet druk om. Heb een overschot van 3500kWh.

Je kan met je stretcher ernaast (buiten) slapen.vandermark schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
Ik heb bij binnenkomst in mijn huis (althans, nadat de leidingen uit de kruipruimte kwamen) de warmtemeter. Ik meet daarmee hoeveel warmte mijn huis nodig heeft. Voor mij een prima oplossing. In de warmtepomp heb ik geen extra sensoren geplaatst. Mijn kWh meters zitten gewoon in de groepenkast en lees ik ook vanuit daar uit.CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:32:
Waar hebben jullie eigen de aanvoer / retour DS18B20 aangesloten. Tussen de isolatie en de leiding achterop de WP?
De Tretour heb ik gemonteerd in de kast; onder de isolatie waar ook de manometer aangesloten zit.CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:32:
Waar hebben jullie eigen de aanvoer / retour DS18B20 aangesloten. Tussen de isolatie en de leiding achterop de WP?
De Taanvoer zit ruk; deze heb ik op de gok gemonteerd bij de geisoleerde pot, waar ik hem gestoken heb in een gat waar andere draden naar binnen gingen. maar deze moet ik verplaatsen.
]Net zoals mijn Tbuiten sensor
Ik heb daar niet direct een beeld bijCrazy- schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
De Tretour heb ik gemonteerd in de kast; onder de isolatie waar ook de manometer aangesloten zit.
Hierbij ook nietDe Taanvoer zit ruk; deze heb ik op de gok gemonteerd bij de geisoleerde pot, waar ik hem gestoken heb in een gat waar andere draden naar binnen gingen. maar deze moet ik verplaatsen.
je hebt de H toch? zal straks wel even foto makenCurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:23:
[...]
Ik heb daar niet direct een beeld bijIk zie bij het openen van de WP bij de print onderaan wel de retour leiding lopen, maar dan niet geïsoleerd. Daar hebben ze vanaf de fabriek een grote R op gezet.
[...]
Hierbij ook niet
Nee, net als jij ben ik aan het klooien met een net nieuw geïnstalleerde JCrazy- schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
je hebt de H toch? zal straks wel even foto maken
Ah! nee ik heb een H :-)CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:33:
[...]
Nee, net als jij ben ik aan het klooien met een net nieuw geïnstalleerde J
Nou, ik denk dat dat verder weinig uitmaakt
Ik ben benieuwd naar je foto's.
Overigens wilde ik gisteren de Heishamon van de CNT naar de NMODE verplaatsen, maar je kabel is echt 5 pins en niet 4 pins. Dat gaat dus niet. Heb je ook 4 pins kabels die compatible zijn?
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 12-10-2020 09:41 ]
Je wilt de temperatuur meten van het water in de buis. De grootste afwijking krijg je door vreemde warmte/kou van buiten of via de buis zelf. Dus niet monteren in de pana zelf in de koude buitenlucht of bij de backup-heater, maar liever binnen in huis. Liefst in de buis en niet er tegenaan. En goed ingepakt in passende isolatie.CurlyMo schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:32:
Nee die heb ik niet. De zou je dan zelf moeten maken (is een JST PHR-4 connector, conrad 740614 voor connector en 741135 voor de pinnetjes)CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:40:
Overigens wilde ik gisteren de Heishamon van de CNT naar de NMODE verplaatsen, maar je kabel is echt 5 pins en niet 4 pins. Dat gaat dus niet. Heb je ook 4 pins kabels die compatible zijn?
En zo doet iedereen het hier natuurlijkFransvWoerkom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Je wilt de temperatuur meten van het water in de buis. De grootste afwijking krijg je door vreemde warmte/kou van buiten of via de buis zelf. Dus niet monteren in de pana zelf in de koude buitenlucht of bij de backup-heater, maar liever binnen in huis. Liefst in de buis en niet er tegenaan. En goed ingepakt in passende isolatie.
Er is zo iets als ideaal en goed genoeg.
[ Voor 70% gewijzigd door CurlyMo op 12-10-2020 13:19 ]
Je zei het hier inderdaad althehog schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:29:
[...]
Nee die heb ik niet. De zou je dan zelf moeten maken (is een JST PHR-4 connector, conrad 740614 voor connector en 741135 voor de pinnetjes)
thehog schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:09:
[...]
Ja in readonly modus. Dan kan de heishamon dus niks aansturen. Moet je zelf wel een kabeltje maken en dan aansluiten op de CN-NMode aansluiting op de panasonic. Dat is namelijk een andere type connector dan de gebruikelijke CN-CNT aansluiting (waar ook de internetmodule op zit).
Zie https://github.com/Egyras...ster/Connectors_Conrad.md (je hebt dan een kabel nodig met 1 kant de PHR-4 en andere kant de XAP-05V-1).
mja.. in de buis uiteraard het beste -- maar zie hier "op de buis" resultaat:FransvWoerkom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Je wilt de temperatuur meten van het water in de buis. De grootste afwijking krijg je door vreemde warmte/kou van buiten of via de buis zelf. Dus niet monteren in de pana zelf in de koude buitenlucht of bij de backup-heater, maar liever binnen in huis. Liefst in de buis en niet er tegenaan. En goed ingepakt in passende isolatie.
zowel binnen als buiten forse afwijkingen. Elke sensor is voorzien van koelpasta, parallel aan de buis en isolatie & ingetapet...
- CV aanvoer & CV retour in huis
- Buiten WP-DS zit verkeerd, ga ik anders plaatsen in/bij de WP
- WP Ta DS geplaatst 'pot' isolatie waar de aanvoer naar buiten gaat
- WP Tr DS op de leiding, precies waar de debiet meter zit, in isolatie
- WP Ta/Tr zijn de Pana sensoren
/f/image/n33vsDfrDfGRbDYQyZXgzoXh.png?f=fotoalbum_large)
@CurlyMo check hieronder de sensoren
Foto 1 is aanvoer
Foto 2 is retour
![]() | ![]() |
[ Voor 37% gewijzigd door Crazy- op 12-10-2020 16:01 ]
Ik twijfel of de aanvoer inderdaad de juiste plek is. Die retour had ik ook gevonden inderdaad.
Aanvoer is inderdaad niet goed ;-) maar kan mij echt niet bedenken waar anders. (was al blij dat ik hier uberhaupt bij kon ;-))CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Ik twijfel of de aanvoer inderdaad de juiste plek is. Die retour had ik ook gevonden inderdaad.
Aan de buitenaansluiting onder een dikke laag isolatie?Crazy- schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:37:
[...]
Aanvoer is inderdaad niet goed ;-) maar kan mij echt niet bedenken waar anders. (was al blij dat ik hier uberhaupt bij kon ;-))
Vandaag (in 20min tijd) een super verbetering aangebracht, keerklep in de retour van cv. Nu geen sluipstroming (bypas) via cv en veel meer stroming op badkamer vloer👍
Tot de tijd dat cv van muur af gaat voor 2 teintjes zo opgelost!
Dank iedereen die zich aangesproken voelt 😋
:strip_exif()/f/image/Bmx1sR4OBJtWUJYHDNaXk7kL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door ErikVers op 12-10-2020 17:11 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Bij ons op een houten garage dak, kan me voorstellen dat dat als overlast ervaren wordt (beetje het geluid van een vriezer). Enkel te horen in de ruimte eronder dus voor een garage niet erg.deheij1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:09:
Met betrekking tot de Pana versie J, zijn hier mensen die weten vanuit de praktijk of deze veel geluid maakt wat voor overlast zorgt ?
Vooralsnog onhoorbaar vanaf 1 meter afstand.deheij1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:09:
Met betrekking tot de Pana versie J, zijn hier mensen die weten vanuit de praktijk of deze veel geluid maakt wat voor overlast zorgt ?
Sensor hangt juist niet op zuid en niet in de directe zon. Zo wijs was ik ook wel om dat niet te doen. Ik heb voor oost gekozen omdat zich daar het woon-zit gedeelte bevindt en het zo ingericht dat de sensor op de ruimte is afgestemd waar we het meest zijn en tevens ontvankelijk is voor zonlicht. Nu een jaar deze configuratie te hebben kan ik stellen dat deze best wel goed werkt.reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
War helpt hier niet aan, als jou sensor ineens 20 graden zon voelt dan is ie snel uit hoor. Juist daarom moet je lokatie alles behalve zuid zijn van de wp. En jij zoekt het speciaal op....
Wie zijn hier over bemeten dan?
Zie alleen nog veel mensen die er technisch niks van snappen en nul komma nul praktijk ervaring hebben maar tips geven als deskundigen.
De meest recente is een wp die zijn vermogen niet kwijt kan en dan als tip krijgt om maar radiators dicht te zetten. Hoe krijg je het verzonnen....
Kijk, als je met een goed ingericht afgifte systeem op een hoge Ta draait om pendelen te voorkomen en je huis uitdrijft, dan is de pomp simpel weg te groot. Dat er ook niet goed ingerichte systemen zijn is ook een feit. Begrijpelijk wel, want een WP is geen cv-ketel en de manier van verwarmen is anders. Dat moet je even doorhebben voordat je een WP kiest, gaat installeren en het systeem gaat inrichten. En helemaal met twee warmtebronnen in een systeem. Daar is laatst 87 pagina’s lang, met de meest uiteenlopende adviezen, variërend van zeer waardevol tot met de met de beste intenties gegeven adviezen - die ik soms tenenkrommend of schaterend op de bank zittend mocht lezen (poging)-, over gediscussieerd. Niet dat ik alles weet overigens, haha. Nee. Zeer zeker niet. Maar vermakelijk was het om deze met een technische achtergrond te lezen soms wel. Als je de juiste adviezen op het forum er uit weet te filteren steek je er zeker wat van op. Het heeft mij geholpen om het systeem te perfectioneren. Voor zover je van perfectie spreken kunt, want voor een Tweaker is het nooit perfect. Of is het de perfectionist, dat kan natuurlijk ook. Maar goed, ieder draagt naar beste kunnen aan dit forum bij. En van dingen die (minder) goed gegaan zijn leren we in beginsel allemaal. Dit gezegd hebbende, aldus.
En waarom niet in de aanvoer zou mijn vraag zijn..ErikVers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:11:
Dankzij dit forum:
Vandaag (in 20min tijd) een super verbetering aangebracht, keerklep in de retour van cv. Nu geen sluipstroming (bypas) via cv en veel meer stroming op badkamer vloer👍
Tot de tijd dat cv van muur af gaat voor 2 teintjes zo opgelost!
Dank iedereen die zich aangesproken voelt 😋[Afbeelding]
Welke stroomrichting heb je de klep zitten?
Is dit hem in complete set?thehog schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:29:
[...]
Nee die heb ik niet. De zou je dan zelf moeten maken (is een JST PHR-4 connector, conrad 740614 voor connector en 741135 voor de pinnetjes)
Nee, zelf een stekker in elkaar prikkelen.
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Inderdaad. En natuurlijk de ander kant niet vergeten (de kant van heishamon).BazemanKM schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:11:
[...]
Nee, zelf een stekker in elkaar prikkelen.
Conrad 741233 (connector) en 741295 (pins). Of je knip een kabel van mij aan 1 kant de CN-CNT kant er af natuurlijk
Geloof niet dat er vorige winter iemand een j had....deheij1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:09:
1 PVoutput . Dongen NB
Oh oke, heb geen zin om terug te zoeken maar dacht echt dat jij zuid bedoelde.pleio65 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:37:
[...]
Sensor hangt juist niet op zuid en niet in de directe zon. Zo wijs was ik ook wel om dat niet te doen. Ik heb voor oost gekozen omdat zich daar het woon-zit gedeelte bevindt en het zo ingericht dat de sensor op de ruimte is afgestemd waar we het meest zijn en tevens ontvankelijk is voor zonlicht. Nu een jaar deze configuratie te hebben kan ik stellen dat deze best wel goed werkt.
Kijk, als je met een goed ingericht afgifte systeem op een hoge Ta draait om pendelen te voorkomen en je huis uitdrijft, dan is de pomp simpel weg te groot. Dat er ook niet goed ingerichte systemen zijn is ook een feit. Begrijpelijk wel, want een WP is geen cv-ketel en de manier van verwarmen is anders. Dat moet je even doorhebben voordat je een WP kiest, gaat installeren en het systeem gaat inrichten. En helemaal met twee warmtebronnen in een systeem. Daar is laatst 87 pagina’s lang, met de meest uiteenlopende adviezen, variërend van zeer waardevol tot met de met de beste intenties gegeven adviezen - die ik soms tenenkrommend of schaterend op de bank zittend mocht lezen (poging)-, over gediscussieerd. Niet dat ik alles weet overigens, haha. Nee. Zeer zeker niet. Maar vermakelijk was het om deze met een technische achtergrond te lezen soms wel. Als je de juiste adviezen op het forum er uit weet te filteren steek je er zeker wat van op. Het heeft mij geholpen om het systeem te perfectioneren. Voor zover je van perfectie spreken kunt, want voor een Tweaker is het nooit perfect. Of is het de perfectionist, dat kan natuurlijk ook. Maar goed, ieder draagt naar beste kunnen aan dit forum bij. En van dingen die (minder) goed gegaan zijn leren we in beginsel allemaal. Dit gezegd hebbende, aldus.
Oost is prima, dat vangt geen middag zon meer.
Excuus voor de verwarring
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag gerust 😋Dylantje2 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
En waarom niet in de aanvoer zou mijn vraag zijn..
Welke stroomrichting heb je de klep zitten?
Omdat ik geen duidelijk schema kon vinden die mij vertelde waar hij moest. Dus logisch nadenken kwam ik op dit: Klep (stel dat veer of iets defect zou gaan zelf terugvallend in nulstand) zou nu nog steeds zijn werking houden. En dan moet hij dus in retour, uiteraard met stroom richting omhoog.
(Ja mijn cv heeft theoretisch iets weerstand maar werkt als zou moeten)
Mijn wp zit beneden op aanvoer en liep dus sluip stroming via cv over de aanvoer weer na retour en dan retour (t stuk) weer naar wp
Jij zou anders doen, of gewoon benieuwd?
Ik ben erg benieuwd.ErikVers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:24:
[...]
Vraag gerust 😋
Omdat ik geen duidelijk schema kon vinden die mij vertelde waar hij moest. Dus logisch nadenken kwam ik op dit: Klep (stel dat veer of iets defect zou gaan zelf terugvallend in nulstand) zou nu nog steeds zijn werking houden. En dan moet hij dus in retour, uiteraard met stroom richting omhoog.
(Ja mijn cv heeft theoretisch iets weerstand maar werkt als zou moeten)
Mijn wp zit beneden op aanvoer en liep dus sluip stroming via cv over de aanvoer weer na retour en dan retour (t stuk) weer naar wp
Jij zou anders doen, of gewoon benieuwd?
aangezien je dus de instroom van de retour naar je CV op een klep zet [ als ik hem snap ]
Ik snap dat je de bypass stopt, maar je CV kan nooit meer werken dan toch?
En in mijn beleving staat op je aanvoer en je retour evenveel druk.
Dus waarom zou hij niet via je aanvoer terug duwen naar je retour?
In mijn gedachten zou je 2 kleppen nodig hebben.[ liever geen enkele, maar als je dan toch ]
Als ik bij een andere enthousiaste tweaker kijk, zie ik dat 1 klep niet het gewenste effect van 2 evenwijdige vaten creëert.
Meet je ergens iets?
Dit is toch wat je wilt.
/f/image/jndAr4csBiSpLsSqqPVpcifx.png?f=fotoalbum_large)
Waarvan ik kan zeggen dat op een bepaald moment het nagloeien van de vloerverwarming de omkeer geeft van aanvoer kouder dan retour.
En deze dus wel "mooi" iig verklaarbaar evenwijdig blijft.
/f/image/HSf31dmasmruAcwkZUiCrKy7.png?f=fotoalbum_large)
Ik geloof nooit dat je dit red met een klep aan 1 kant.
Zoals ik bij die andere tweaker zie, lukt het hem nog niet.
Hopelijk meet jij ergens Ta en Tr?
Als de 4 pin compatible is met de 5 pin, waarom maak je de connector dan niet standaard 4 pins?thehog schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Inderdaad. En natuurlijk de ander kant niet vergeten (de kant van heishamon).
Conrad 741233 (connector) en 741295 (pins). Of je knip een kabel van mij aan 1 kant de CN-CNT kant er af natuurlijk
Je bedoelt de 741209 (4 polig) i.p.v. 741233 (5 polig)thehog schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Inderdaad. En natuurlijk de ander kant niet vergeten (de kant van heishamon).
We weten het nog niet helemaal zeker maar het lijkt er wel op. Voor nu hebben we het zoveel mogelijk compatible willen houden met de CZ-TAW1, dus ook zelfde aansluiting, zelfde kabel.CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:59:
[...]
Als de 4 pin compatible is met de 5 pin, waarom maak je de connector dan niet standaard 4 pins?
Ik maak de kabels niet zelf. Ze zijn door iemand die inmiddels het project is verlaten ingekocht in china waar ze custom made zijn gemaakt voor hem. Helaas heeft hij geen contact gegevens van die chinezen achter gelaten.
Als iemand dus een adres weet die makkelijk en snel kabels kan maken tegen een lage prijs
Nee aan de kant van de heishamon is ie 5 polig. We gebruiken maar vier maar ook hier gelijk gehouden aan de CZ-TAW1CurlyMo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
Je bedoelt de 741209 (4 polig) i.p.v. 741233 (5 polig)
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 12-10-2020 20:13 ]
In de retour zit de klep in de normale richting (zoals hij door de CV ketel gebruikt zou worden, en daarom werkt de ketel nog steeds).Dylantje2 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:57:
[...]
Ik ben erg benieuwd.
aangezien je dus de instroom van de retour naar je CV op een klep zet [ als ik hem snap ]
In mijn gedachten zou je 2 kleppen nodig hebben.[ liever geen enkele, maar als je dan toch ]
Probleem zit hem als de ketel uit staat de warmtepomp het water de andere kant om stuurt (vanuit de aanvoer door de ketel de retour in) en dan voorkomt die klep dus nu.
Conclusie is dat het werkt;Dylantje2 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:57:
[...]
Ik ben erg benieuwd.
Als ik bij een andere enthousiaste tweaker kijk, zie ik dat 1 klep niet het gewenste effect van 2 evenwijdige vaten creëert.
Meet je ergens iets?
Dit is toch wat je wilt.
[Afbeelding]
Waarvan ik kan zeggen dat op een bepaald moment het nagloeien van de vloerverwarming de omkeer geeft van aanvoer kouder dan retour.
En deze dus wel "mooi" iig verklaarbaar evenwijdig blijft.
[Afbeelding]
Ik geloof nooit dat je dit red met een klep aan 1 kant.
Zoals ik bij die andere tweaker zie, lukt het hem nog niet.
Hopelijk meet jij ergens Ta en Tr?
-Geen bypass meer (cv warmt niet meer op voelbaar en op cv display te zien)
-cv werkt (uiteraard want zijn aanvoer is vrij en retour zit alleen een keerklep op, dus zijn gewenste richting is vrij)
-sww via cv geeft bij uitzetten geen warmte shot meer in cv circuit
Ter verduidelijking cv staat op zolder en wp is beneden aangesloten rechtstreeks op vloerverwarming en met T stuk op die hoofdleiding naar boven
Geel is WP gewenste route
Rood is CV route
Zwart is keerklep
Maar misschien doe ik heel iets raars hé maar twerkt iig
:strip_exif()/f/image/FoweKWo3IDZjuvDHFfO8jfkC.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt gewoon hoorErikVers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:15:
[...]
Maar misschien doe ik heel iets raars hé maar twerkt iig
Kloptreneeke1970 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:18:
[...]
Geloof niet dat er vorige winter iemand een j had....

Handig om de pompsnelheid traploos te kunnen regelen met een DC-voedingDre schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:47:
De F-serie en G-serie warmtepompen hebben een vast ingestelde pumpspeed 1 t/m 7. Zijn er mensen die het debiet van de pomp meten met bijvoorbeeld een warmtemeter? Ik ben wel eens benieuwd of de flow bij een koudestart meetbaar anders is dan bij warmwater. Of door vervuiling die ontstaat (?) buiten het stookseizoen.
Mijn pumpspeed van 1 wil ik verlagen door een diode in serie te zetten met het 0-6V signaal. Maar het zou vervelend zijn als ik een H62 error krijg bij een koudestart of aan het begin van het stookseizoen.
Iemand metingen van de F/G-serie?
- 3,51V komt flowsensor op.
- 3,29V valt de flowsensor af.
http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
Nu draait de pomp op 3,65 Volt op pumpspeed 1.
Deze modificatie kan ik van harte aanbevelen aan mensen die pumpspeed 1 te hoog vinden. Ik had hier een fluitend voetventiel 15mm die nota bene het verst weg staat van de warmtepomp. Aanvoer is 30 meter leiding 22mm staal. Nu is het geluid een stuk minder. Heel makkelijk te installeren en maar 5 minuten werk.
Het lijkt me veel netter om een adapter kabel ertussen te zetten met de diode erin i.p.v. in je WP te gaan zitten knippen. Het is wel even zoeken naar de juiste connectoren.Dre schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Deze modificatie kan ik van harte aanbevelen aan mensen die pumpspeed 1 te hoog vinden. Ik had hier een fluitend voetventiel 15mm die nota bene het verst weg staat van de warmtepomp. Aanvoer is 30 meter leiding 22mm staal. Nu is het geluid een stuk minder. Heel makkelijk te installeren en maar 5 minuten werk.
Als de CV aanslaat, gaat de circulatiepomp van de CV draaien en maakt drukverschil tussen aanvoer en retour en zuigt dus water door de terugslagklep.Dylantje2 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:57:
[...]
Ik ben erg benieuwd.
@ErikVers Mooi bedacht die beveiliging tegen kapot gaan van het veertje. Er zijn terugslagkleppen, vaak met een kogeltje die helemaal zonder veertje werken
@Dre @jaari @Domba @reneeke1970Wolly schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:35:
[...]
Onze buren zijn hier ook al een eind mee op weg.
https://github.com/pemue-.../master/WH-MDC05F3E5_comm
Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van het HausTechnickDialog forum die zei printen over te hebben maar die zijn inmiddels helaas op. Ook gelooft hij niet dat de print zal werken met de G serie omdat deze volgens hem een ander controlepaneel hebben dan de F serie.
Als ik echter in de service manuals kijk lijken ze wel heel erg op elkaar. Ook hebben ze dezelfde connectors en bekabeling. Volgens mij is het controlepaneel bij beide juist hetzelfde en is pas bij de H serie een ander model uitgebracht?
Er ligt dus een oplossing om in ieder geval de F serie te koppelen aan domotica, door middel van deze print die tussen de Pana en de controller wordt ingeplugd. De communicatie loopt op 960 baud wat nogal een vreemde snelheid schijnt te zijn maar gelukkig is daar al over nagedacht.
De volgende data is inmiddels ontcijferd, de settings kunnen ook vanuit de domotica worden beschreven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
| nternals: DEF serial /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_1200=960_for_GeishaCom_0001-if00-port0@1200,8,E,1 DeviceName /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_1200=960_for_GeishaCom_0001-if00-port0@1200,8,E,1 FD 8 FUUID 5f4761e8-f33f-c6c7-6ecb-2a4f371be4e03ac4 NAME Aquarea NR 30 PARTIAL ��U Protocol serial STATE aus | V:33 | R:33 | S:42 | A:27 TYPE Aquarea Typ_Name Panasonic WH-MDC05F3E5 can_dtrdsr 1 can_rtscts 1 w_register 144 w_time 2020-09-19 07:19:26 w_value 16 w_write 0 READINGS: 2020-08-27 09:34:01 Aufheizdauer_Speicher 95 min 2020-08-27 09:34:01 Aufheizdauer_kuehlenUNDheizen 180 min 2020-09-19 11:28:39 Betriebszustand aus 2020-08-27 09:34:02 Booster_Funktion_aktiviert nein 2020-09-19 11:28:42 Energie_Speicher_in_W 0 2020-09-19 11:28:56 Energie_heizen_in_W 20 2020-09-19 11:30:27 Energie_kuehlen_in_W 0 2020-08-27 09:34:01 Entkeimung ja 2020-08-27 09:34:02 Entkeimungsdauer 10 min 2020-08-27 09:34:02 Entkeimungstemperatur 70 2020-08-27 09:34:03 Heat_Off_Set 15 2020-08-27 09:34:03 Heat_On_H20_Hi 25 2020-08-27 09:34:03 Heat_On_H20_Lo 30 2020-08-27 09:34:03 Heat_On_Out_Hi 15 2020-08-27 09:34:03 Heat_On_Out_Lo -10 2020-08-27 09:34:04 Heater_On_Out_Set -15 2020-09-19 11:28:44 Kompressorfrequenz 0 2020-08-27 09:34:01 Kuehlfunktion_aktiviert nein 2020-08-27 09:34:04 Kuehlung_Solltemperatur 20 2020-09-19 11:28:39 Modus 16 2020-09-19 11:28:39 Modus_Klartext aus 2020-09-17 04:33:33 Modus_Speicher aktiv 1 2020-09-19 07:19:03 Modus_Speicher aktiv 1 2020-09-19 11:28:39 Modus_Speicher_aktiv 0 2020-09-19 11:28:24 Modus_heizen_aktiv 0 2020-08-30 11:48:30 Modus_kuehlen aktiv 1 2020-09-19 11:28:24 Modus_kuehlen_aktiv 0 2020-09-19 11:28:27 Pumpengeschwindigkeitsstufe 1 2020-08-27 09:34:01 Solar_Vorrang nein 2020-08-27 09:34:04 Sollwertverschiebung -3 2020-08-27 09:34:04 Speicher_Solltemperatur 45 2020-08-27 09:34:01 Speicher_vorhanden ja 2020-09-19 11:30:06 Temperatur_Ruecklauf 33 2020-09-19 11:30:18 Temperatur_Speicher 42 2020-09-19 11:30:51 Temperatur_Vorlauf 33 2020-09-19 11:29:39 Temperatur_aussen 27 2020-09-19 11:28:41 Ventilstellung heizen 2020-08-27 09:34:01 Wasserschutzfunktion ja 2020-08-27 09:34:02 Zusatzgehaeuseheizung nein 2020-08-27 09:34:01 Zusatzheizung A 2020-09-19 11:28:24 abtauen_aktiv 0 2020-09-19 11:28:28 aktueller_fehler 2020-08-27 09:34:01 externes_Raumthermostat nein 2020-09-19 11:28:52 letzter_Fehler 0 2020-09-19 11:29:39 state aus | V:33 | R:33 | S:42 | A:27 helper: 29 20 31 0 33 0 start 0 |
https://forum.fhem.de/ind....msg729625.html#msg729625
http://my-htd.de/Forum/t/...rt=0&page=13&post=3011216
Ik heb totaal geen verstand van SMD/PCB maar ik zag dat je bij https://jlcpcb.com/ een kleine hoeveelheid prints kan bestellen aan de hand van de gerber file, hier loop ik vast. Waar kan ik terecht voor het soldeerwerk, weet iemand dat?
Idee was eerst om gegadigden te vinden en een bulk bestelling te doen, maar het mag hier niet en ik heb geen idee wat de korting betreft. De prijs op easyheatpumps is prima voor een enkele bestelling.
Weet iemand iets over de actuele subsidie pot is die nog enigszins vol? Niet dat je misgrijpt ofzo.
[ Voor 27% gewijzigd door deheij1 op 13-10-2020 13:37 ]
En als je wel misgrijpt, dan koop je hem niet?deheij1 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:36:
Weet iemand iets over de actuele subsidie pot is die nog enigszins vol? Niet dat je misgrijpt ofzo.
Die info staat verder gewoon op de RVO site.
Het is een gok.... aangezien ik niet weet wat de status is van de pot, blijft het een gok.CurlyMo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:40:
[...]
En als je wel misgrijpt, dan koop je hem niet?
Die info staat verder gewoon op de RVO site.
En ja als ik vooraf zou weten wat de status is dan kan ik besluiten het te kopen.
Dat kan je dus zien op de RVO site.deheij1 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:44:
[...]
Het is een gok.... aangezien ik niet weet wat de status is van de pot, blijft het een gok.
En ja als ik vooraf zou weten wat de status is dan kan ik besluiten het te kopen.
https://www.rvo.nl/subsid...ieringswijzer/isde/budget
Die gok durf ik nog wel te nemen :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 13-10-2020 14:01 ]
Stand van zaken 2020Batilan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:58:
[...]
https://www.rvo.nl/subsid...ieringswijzer/isde/budget
Die gok durf ik nog wel te nemen :-)
De beschikbare subsidie voor zakelijke gebruikers en particulieren bedraagt in 2020 € 100 miljoen.
In januari tot en met september 2020 zijn er 26.963 aanvragen ingediend voor 34.068 apparaten. De deels geschatte claim van deze aanvragen bedraagt € 50,7 miljoen. De geschatte budgetclaim 2020 is inclusief particuliere aanvragen. Hierbij gaat het ook om de aanvragen die opnieuw zijn ingediend vanwege budgetuitputting in 2019 en particuliere aanvragen die onder een overgangsbepaling vallen.
Ik heb helemaal geen ervaring met domotica en eigenlijk ook geen aandrang om de Pana te koppelen. Maar ik vind de hysterese in de WAR eigenlijk te groot voor mijn installatie.Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
@Dre @jaari @Domba @reneeke1970
(...)
Er ligt dus een oplossing om in ieder geval de F serie te koppelen aan domotica, door middel van deze print die tussen de Pana en de controller wordt ingeplugd. De communicatie loopt op 960 baud wat nogal een vreemde snelheid schijnt te zijn maar gelukkig is daar al over nagedacht.
(...)
Ik zou dus interesse hebben in deze oplossing als het op de regeling van de Pana kan ingrijpen. Maar ik krijg niet de indruk dat dat hiermee kan, klopt dat?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
In feite kan je alles wat je ook met de afstandsbediening kan.jaari schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:47:
[...]
Ik heb hellemaal geen ervaring met domotica en eigenlijk ook geen aandrang om de Pana te koppelen. Maar ik vind de hysterese in de WAR eigenlijk te groot voor mijn installatie.
Ik zou dus interesse hebben in deze oplossing als het op de regeling van de Pana kan ingrijpen. Maar ik krijg niet de indruk dat dat hiermee kan, klopt dat?
De stooklijn kan je aanpassen. In jou geval zou je bijvoorbeeld na xx minuten geen verwarming de stooklijn 5 graden kunnen verhogen om de warmtepomp weer aan te krijgen, en vervolgens de normale stooklijn te hanteren. In mijn geval zou ik een grotere hysterese willen en dat zou er ook mee kunnen.
In hoeverre dat nu allemaal al kan weet ik niet.
@Wolly
ESP8266 project ziet er ook wel interessant uit, dan zie je ook wat mogelijkheden en beschrijving van de registers.
https://github.com/epoc20...nic_arduino_esp8266_proxy
Heb ook wel interesse in de printplaten en meerdere stuks als het goed werkt
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-10-2020 17:25 ]
Je kan ook door hen een groot deel van het soldeer werk laten doen mits je componenten pakt uit hun lijst (https://jlcpcb.com/parts). Zo wordt de heishamon pcb ook grotendeels gemaakt.Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
Ik heb totaal geen verstand van SMD/PCB maar ik zag dat je bij https://jlcpcb.com/ een kleine hoeveelheid prints kan bestellen aan de hand van de gerber file, hier loop ik vast. Waar kan ik terecht voor het soldeerwerk, weet iemand dat?
Exact! De mogelijkheden worden verruimd omdat je nu de settings kan automatiseren.Dre schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:06:
[...]
In feite kan je alles wat je ook met de afstandsbediening kan.
De stooklijn kan je aanpassen. In jou geval zou je bijvoorbeeld na xx minuten geen verwarming de stooklijn 5 graden kunnen verhogen om de warmtepomp weer aan te krijgen, en vervolgens de normale stooklijn te hanteren. In mijn geval zou ik een grotere hysterese willen en dat zou er ook mee kunnen.
In hoeverre dat nu allemaal al kan weet ik niet.
Die had ik ook gezien maar het is mij onduidelijk hoe ze die esp8286 bordjes knopen aan de panasonic@Wolly
ESP8266 project ziet er ook wel interessant uit, dan zie je ook wat mogelijkheden en beschrijving van de registers.
https://github.com/epoc20...nic_arduino_esp8266_proxy
Heb ook wel interesse in de printplaten en meerdere stuks als het goed werkt. Komt er niet een nieuwe productie uit, ze hebben er nu maar 10?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWqBEhSGTW3NCqURGM3O66CA.jpg?f=user_large)
Wat mij nog wel opvalt is dat de deltaT op 2 staat echter de Pana sensoren constant 1 verschil aangeven
Mijn eigen geplaatste in huis blijven consquentie een verschil van ongeveer 3-3.5 aangeven.
Ik moet echt eens een warmtebeeldcamera gaan aanschaffen denk ik; voor de fun maar ook om eens een GOED beeld te krijgen van alles. Helaas blijven ze zo “duur”....
Lijkt dat je dan nog steeds die module nodig hebt. En daar dan de esp8266 er op aan.Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Exact! De mogelijkheden worden verruimd omdat je nu de settings kan automatiseren.
[...]
Die had ik ook gezien maar het is mij onduidelijk hoe ze die esp8286 bordjes knopen aan de panasonicIk heb die Duitser wel gevraagd om mij up to date te houden als er meer bordjes komen maar om eerlijk te zijn heb ik niet de indruk dat dat wat gaat opleveren.
Ik ben al een poging aan het wagen om die schematic van dat bordje in easyeda te krijgen met jlcpcb componenten. Zonder te begrijpen hoe die schematic werkt
Ik zou geen warmtebeeld aanschaffenCrazy- schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
Heb overcapaciteit dankzij de warmtepomp - mijn gasmeter is teruggelopen 😇
[Afbeelding]
Wat mij nog wel opvalt is dat de deltaT op 2 staat echter de Pana sensoren constant 1 verschil aangeven
Mijn eigen geplaatste in huis blijven consquentie een verschil van ongeveer 3-3.5 aangeven.
Ik moet echt eens een warmtebeeldcamera gaan aanschaffen denk ik; voor de fun maar ook om eens een GOED beeld te krijgen van alles. Helaas blijven ze zo “duur”....
Of knoop er dallas op met een esp en domoticz je kunt hem ook op je pc runnen, als tijdelijk domotica systeem.
Of goedkope china sensors zoals hier vaker omschreven net aan en retour en display voor paar euri.
Hier en daar wat erop en je hebt beeld, mss wel beter dan warmtebeeld
En de panasensoren geijkt? En dan nog zijn ze anders,dan je dallas, mijne zitten bijna gelijk...
Ik heb ook enig verschil in de temperatuursensoren zoals vaak hier beschreven. Maar ik doe er niks aan. De war staat goed ingesteld en de temperatuur in huis is echt belachelijk constant. Ik laat de Pana lekker met rust, die red zich welCrazy- schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
Heb overcapaciteit dankzij de warmtepomp - mijn gasmeter is teruggelopen 😇
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
Zie nu zo'n 3 runs per dag van ongeveer 3 uur elk, geen slechte score. De lengte van de runs wordt vooral beperkt doordat hij terugmoduleert tot 400W, wat met een COP van 5 gewoon teveel warmte geeft om echt lang te staan pruttelen. Maar je hoort mij niet klagen, op 20Hz draait ie fluisterstil en pendelt niet, terwijl ik geen buffer heb. Achteraf was de 5kW wellicht beter, maar echt koud is het ook nog niet geweest. Beetje overcapaciteit is een goed excuus om ook de garage te gaan verwarmen
Deze maand voor het eerst een kWh meter eraan hangen. Bizar verschil met wat de Pana zelf opgeeft, met name omdat hij het sluipverbruik (bij mij 22W in WAR) gewoon negeert.
Verbruik deze maand volgens Pana: 17 kWh
Verbruik deze maand volgens S0: 33 kWh.
Ook zie ik dat de Pana nogal creatief gebruik maakt van afronding. Steevast rondt de Pana het echte verbruik naar beneden af (bijv. 550W op de S0 wordt weergegeven als 0.4kW)
[ Voor 3% gewijzigd door kaasmakert op 14-10-2020 08:40 ]
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
dat laatste zeker waar - de WP doet z'n ding wel - maar het is zo frustrerend dat de cijfertjes niet kloppen ;-)Herkz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:05:
[...]
Ik heb ook enig verschil in de temperatuursensoren zoals vaak hier beschreven. Maar ik doe er niks aan. De war staat goed ingesteld en de temperatuur in huis is echt belachelijk constant. Ik laat de Pana lekker met rust, die red zich wel
Warmtebeeldcamera is ook een gadget danDylantje2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:07:
[...]
Ik zou geen warmtebeeld aanschaffen
Of knoop er dallas op met een esp en domoticz je kunt hem ook op je pc runnen, als tijdelijk domotica systeem.
Of goedkope china sensors zoals hier vaker omschreven net aan en retour en display voor paar euri.
Hier en daar wat erop en je hebt beeld, mss wel beter dan warmtebeeld
En de panasensoren geijkt? En dan nog zijn ze anders,dan je dallas, mijne zitten bijna gelijk...
er hangen genoeg dallas nu, maar zonder een 'geijkte' meting valt er weinig te zeggen welke getal de waarheid is in dit geval
* Crazy- moet wel nog de Ta Dallas in de WP verplaatsen...

Schiet eens op inderdaad. Ik wil weten waar je hem uiteindelijk hebt gemonteerdCrazy- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Warmtebeeldcamera is ook een gadget dan![]()
er hangen genoeg dallas nu, maar zonder een 'geijkte' meting valt er weinig te zeggen welke getal de waarheid is in dit geval
* Crazy- moet wel nog de Ta Dallas in de WP verplaatsen...
ESP8266 is 5V tolerant. Het display en WP pakt 3,3 Volt ook als logisch signaal. Dus gewoon direct er tussen aansluitenWolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:05:
[...]
Exact! De mogelijkheden worden verruimd omdat je nu de settings kan automatiseren.
[...]
Die had ik ook gezien maar het is mij onduidelijk hoe ze die esp8286 bordjes knopen aan de panasonicIk heb die Duitser wel gevraagd om mij up to date te houden als er meer bordjes komen maar om eerlijk te zijn heb ik niet de indruk dat dat wat gaat opleveren.
Rx/Tx van WP aansluiten op de ESP8266, en ook de Tx/Rx van het display op de ESP8266. De ESP8266 stuurt de berichtjes gewoon door.
Onderstaand heb ik in de software staan:
1
2
3
4
5
6
7
| #include "SoftwareSerial.h" int rxPinRemote = D1; //receive messages from the remote int txPinRemote = D2; //transmit messages to the remote int rxPinHeatPump = D5; //receive messages from the heatpump int txPinHeatPump = D6; //transmit messages to the heatpump SoftwareSerial swSerHeatPump(rxPinHeatPump, txPinHeatPump, true, 256); SoftwareSerial swSerRemote(rxPinRemote,txPinRemote , true, 256); |
Ik had mijne dus direct op die pinnen aangesloten.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 14-10-2020 14:30 ]
Ik heb inmiddels een poging gedaan om in easyeda het design te bouwen. Het is wat onduidelijk welke IC's ze precies gebruiken (hun bill of materials is wat simpel beschreven). Maar ik denk dat ik aardig in de buurt kom. Even een quote opgevraagd en twee stuks bestellen kost zo'n 25 euro exclusief nog eens 25 euro verzendkosten. Maar als je 15 stuks gaat kopen is het maar 10 euro duurder.thehog schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Je kan ook door hen een groot deel van het soldeer werk laten doen mits je componenten pakt uit hun lijst (https://jlcpcb.com/parts). Zo wordt de heishamon pcb ook grotendeels gemaakt.
Als jullie interesse hebben dan moet iemand proberen dat de iemand van de duitse forum even het schema nakijkt (en jullie eventueel zelf ook). Het is bijna onmogelijk om de eerste batch gelijk goed te krijgen maar met veel ogen die een controle doen moeten we toch een eind komen. Levertijd is ongeveer 10 werkdagen dan.
/f/image/Pzm5tgEApiJQfGBkm2FERYfe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IcFN0Rdi6CTdk7HpDQnJRoX2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 14-10-2020 14:28 ]
Ok tof. Werkt dus al? Dan is al mijn werkt op EasyEDA voor niks geweestDre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:26:
[...]
ESP8266 is 5V tolerant. Het display en WP pakt 3,3 Volt ook als logisch signaal. Dus gewoon direct er tussen aansluiten
Rx/Tx van WP aansluiten op de ESP8266, en ook de Tx/Rx van het display op de ESP8266. De ESP8266 stuurt de berichtjes gewoon door.
code:
1 2 3 4 5 6 7 #include "SoftwareSerial.h" int rxPinRemote = D1; //receive messages from the remote int txPinRemote = D2; //transmit messages to the remote int rxPinHeatPump = D5; //receive messages from the heatpump int txPinHeatPump = D6; //transmit messages to the heatpump SoftwareSerial swSerHeatPump(rxPinHeatPump, txPinHeatPump, true, 256); SoftwareSerial swSerRemote(rxPinRemote,txPinRemote , true, 256);
Nu wil ik dus de warmtepomp door Loxone laten besturen. Vandaar de CZ-NS4P. Hiervoor wil ik de volgende dingen sturen:
Aan/ uit.
Vraagsturing 0-10V
En schakelen koelen/ verwarmen.
Maar wat doen die aansluitingen nou precies?
De aan/ uit is duidelijk. Die kan met een relais geschakeld worden. Verbonden is aan, en niet verbonden is uit.
Maar wat doet de 0-10V precies? Via Loxone heb ik de gewenste aanvoertemperatuur. Hoe kan ik dat dan vertalen in het gewenst 0-10V signaal?
En de schakeling koelen/ verwarmen. Is dat verbonden is koelen, en niet verbonden is verwarmen?
In Loxone heb ik het volgende gefabriceerd.
/f/image/kfTe8GKRsRy9OvVaAlEM4Zfx.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik eigenlijk nog de actuele aanvoer temperatuur nodig. Hiervoor wil ik dan een Heishamon er bij plaatsen. Kan ik meteen nog wat mooie grafiekjes maken
Dat zou in read-only mode moeten kunnen samen met de CZ-NS4P. Maar welke kabel heb ik dan nodig? Is dat gewoon mogelijk met de kabel die ik bij de Heishamon kan meebestellen? En nu ik erover nadenk. Is het niet makkelijker om de volledige controle via de Heishamon te doen, en de CZ-NS4P er tussenuit te halen? Of kan ik daarmee geen vraagsturing doen?
Laat ik beginnen met de opties van de CZ-NS4P.Johnnygo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:32:
Sinds kort heb ik ook een Panasonic monoblock draaien. De WH-MXC12H9E8. Samen met de CZ-NS4P. Momenteel draait die via WAR, en dat werkt best goed. Heb de stooklijn zo laag mogelijk gezet waarop de kamertemperatuur stabiel blijft. Volledige woning met 200M2 vloerverwarming. 2 verdelers met elk 10 groepen. Maar zodra de ingestelde temperatuur overal in huis bereikt is, dan gaan alle kranen dicht, en gaat het water via een baypas meteen weer terug naar de warmtepomp. De waterpomp in de warmtepomp blijft dan draaien, en om de zoveel tijd is er een hele korte run om het rondgepompte water weer op te warmen.
Nu wil ik dus de warmtepomp door Loxone laten besturen. Vandaar de CZ-NS4P. Hiervoor wil ik de volgende dingen sturen:
Aan/ uit.
Vraagsturing 0-10V
En schakelen koelen/ verwarmen.
Maar wat doen die aansluitingen nou precies?
De aan/ uit is duidelijk. Die kan met een relais geschakeld worden. Verbonden is aan, en niet verbonden is uit.
Maar wat doet de 0-10V precies? Via Loxone heb ik de gewenste aanvoertemperatuur. Hoe kan ik dat dan vertalen in het gewenst 0-10V signaal?
En de schakeling koelen/ verwarmen. Is dat verbonden is koelen, en niet verbonden is verwarmen?
In Loxone heb ik het volgende gefabriceerd.
[Afbeelding]
Nu heb ik eigenlijk nog de actuele aanvoer temperatuur nodig. Hiervoor wil ik dan een Heishamon er bij plaatsen. Kan ik meteen nog wat mooie grafiekjes maken![]()
Dat zou in read-only mode moeten kunnen samen met de CZ-NS4P. Maar welke kabel heb ik dan nodig? Is dat gewoon mogelijk met de kabel die ik bij de Heishamon kan meebestellen? En nu ik erover nadenk. Is het niet makkelijker om de volledige controle via de Heishamon te doen, en de CZ-NS4P er tussenuit te halen? Of kan ik daarmee geen vraagsturing doen?
Cool/Heat, open = heat, gesloten is cool. Als je deze optie gebruikt kan je niet meer handmatig schakelen in de controller.
0-10V demand control limiteert de ampere verbruik door je compressor. Hiermee kan je dus regelen dat de warmtepomp nooit op een te hoog niveau gaat draaien. Alleen daarmee kan je dus niet de warmtepomp, die al zeer langzaam draait bij jou in jouw situatie, nog verder beperken. Heb je dus voor jouw probleem niks aan.
De heishamon kan je gewoon op de CZ-NS4P aansluiten. Ook daar zit weer een CN-CNT poort op. Listen mode is alleen nodig als je hem naast de CZ-TAW1 internet module wil aansluiten.
Onlangs zijn we begonnen om de CZ-NS4P te emuleren in de heishamon software. We hebben nog niet alles maar we kunnen bijv. de 0-10v signaal, de SmartGrid ready, de temperatuur sensoren, de heat/cool switch en de compressor switch al emuleren. De CZ-NS4P stuurt daarnaast natuurlijk ook nog desgewenst zone pompen en kleppen aan.
Ik denk dat jij gewoon via heishamon de mqtt commando SetHeatpump=0 (off) moet gaan sturen als de temperatuur bereikt is en natuurlijk weer aan als volgens loxone de temperatuur weer te laag is. Staat even los van de opmerking dat je natuurlijk hiermee pendelgedrag creeert. Dat is even aan jezelf om te beoordelen. En ja, de CZ-NS4p is dan overbodig
edit: je kan overigens ook SetZ1HeatRequestTemperature gebruiken om de stooklijn te verschuiven (tot -5 of +5 graden celsius) en hiermee dus de gewenste aanvoertemperatuur verschuiven. Als die maar laag genoeg is schakelt de flow pomp automatisch uit.
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 14-10-2020 16:00 ]
Zo, Heishamon besteld.thehog schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:56:
[...]
Laat ik beginnen met de opties van de CZ-NS4P.
Cool/Heat, open = heat, gesloten is cool. Als je deze optie gebruikt kan je niet meer handmatig schakelen in de controller.
0-10V demand control limiteert de ampere verbruik door je compressor. Hiermee kan je dus regelen dat de warmtepomp nooit op een te hoog niveau gaat draaien. Alleen daarmee kan je dus niet de warmtepomp, die al zeer langzaam draait bij jou in jouw situatie, nog verder beperken. Heb je dus voor jouw probleem niks aan.
De heishamon kan je gewoon op de CZ-NS4P aansluiten. Ook daar zit weer een CN-CNT poort op. Listen mode is alleen nodig als je hem naast de CZ-TAW1 internet module wil aansluiten.
Onlangs zijn we begonnen om de CZ-NS4P te emuleren in de heishamon software. We hebben nog niet alles maar we kunnen bijv. de 0-10v signaal, de SmartGrid ready, de temperatuur sensoren, de heat/cool switch en de compressor switch al emuleren. De CZ-NS4P stuurt daarnaast natuurlijk ook nog desgewenst zone pompen en kleppen aan.
Ik denk dat jij gewoon via heishamon de mqtt commando SetHeatpump=0 (off) moet gaan sturen als de temperatuur bereikt is en natuurlijk weer aan als volgens loxone de temperatuur weer te laag is. Staat even los van de opmerking dat je natuurlijk hiermee pendelgedrag creeert. Dat is even aan jezelf om te beoordelen. En ja, de CZ-NS4p is dan overbodig
edit: je kan overigens ook SetZ1HeatRequestTemperature gebruiken om de stooklijn te verschuiven (tot -5 of +5 graden celsius) en hiermee dus de gewenste aanvoertemperatuur verschuiven. Als die maar laag genoeg is schakelt de flow pomp automatisch uit.
Aan de 0-10V regeling heb ik dus niet zo veel.
Dat pendelen bij aan/uit zal wel meevallen. Gewoon instellen dat er maximaal 1x per x minuten geschakeld mag worden.
Maar er is dus geen optie om Loxone de gewenste aanvoer temperatuur te laten bepalen?
Dre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:26:
[...]
ESP8266 is 5V tolerant. Het display en WP pakt 3,3 Volt ook als logisch signaal. Dus gewoon direct er tussen aansluiten
code:
1 2 3 4 5 6 7 #include "SoftwareSerial.h" int rxPinRemote = D1; //receive messages from the remote int txPinRemote = D2; //transmit messages to the remote int rxPinHeatPump = D5; //receive messages from the heatpump int txPinHeatPump = D6; //transmit messages to the heatpump SoftwareSerial swSerHeatPump(rxPinHeatPump, txPinHeatPump, true, 256); SoftwareSerial swSerRemote(rxPinRemote,txPinRemote , true, 256);
Heb je misschien een foto hoe je het hebt aangesloten?
Ik heb er maar weinig verstand van maar zeer veel dank voor je werkthehog schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:26:
[...]
Ik heb inmiddels een poging gedaan om in easyeda het design te bouwen. Het is wat onduidelijk welke IC's ze precies gebruiken (hun bill of materials is wat simpel beschreven). Maar ik denk dat ik aardig in de buurt kom. Even een quote opgevraagd en twee stuks bestellen kost zo'n 25 euro exclusief nog eens 25 euro verzendkosten. Maar als je 15 stuks gaat kopen is het maar 10 euro duurder.
Als jullie interesse hebben dan moet iemand proberen dat de iemand van de duitse forum even het schema nakijkt (en jullie eventueel zelf ook). Het is bijna onmogelijk om de eerste batch gelijk goed te krijgen maar met veel ogen die een controle doen moeten we toch een eind komen. Levertijd is ongeveer 10 werkdagen dan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk dat ik eerst kijk wat de ESP oplossing brengt en misschien ook mist, dat is voor dit moment wel het makkelijkste om snel te bouwen vermoed ik.
Binnenkort ga ik het er weer tussen bouwen. Ik weet niet meer of ik het als alleen lezen had aangesloten of ook nog als proxy. Maarja, zie foto hieronder. Helaas geen foto van de ESP8266. Kan me wel herinneren dat ik iets moest omwisselen met Rx/Tx of display/WP.Wolly schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:10:
[...]
![]()
Heb je misschien een foto hoe je het hebt aangesloten?
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" (foto)
Het vermogen zit een bug in als ie van 255 naar 0 springt (2 bytes) dat ie 1 meting niet klopt. In de grafiek heb ik daar handmatig voor gecorrigeerd.
Ik ken het niet.Johnnygo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Zo, Heishamon besteld.
Dat pendelen bij aan/uit zal wel meevallen. Gewoon instellen dat er maximaal 1x per x minuten geschakeld mag worden.
Maar er is dus geen optie om Loxone de gewenste aanvoer temperatuur te laten bepalen?
maar als de bedragen zie die je voor een module moet betalen..
koop een Odroid N2 instaleer een opensource domotica
En verkoop je loxone..
Daarna heb je via HA of Domoticz alles wat je wilt hebben, voor heel weinig en wss beter..:-)
Jazeker. Dan moet je van de stooklijn af en op direct temperatuur zetten. Dan veranderd SetZ1HeatRequestTemperature van een shift -5/+5 naar een set. En kan je dus daarmee zelf bepalen wat de aanvoertemperatuur moet zijn.Johnnygo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Zo, Heishamon besteld.
Mooi, dan ga ik daar binnenkort mee spelen.thehog schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:27:
[...]
Jazeker. Dan moet je van de stooklijn af en op direct temperatuur zetten. Dan veranderd SetZ1HeatRequestTemperature van een shift -5/+5 naar een set. En kan je dus daarmee zelf bepalen wat de aanvoertemperatuur moet zijn.
Daar kom ik juist van af. Domoticz met zwave. Maar daar was altijd wel iets mee. Van corrupte sd kaartjes in de pi, tot niet reagerende zwave schakelaars. Niet erg handig als de vrouw belt dat ze de lamp niet aan krijgtDylantje2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:41:
[...]
Ik ken het niet.
maar als de bedragen zie die je voor een module moet betalen..
koop een Odroid N2 instaleer een opensource domotica
En verkoop je loxone..
Daarna heb je via HA of Domoticz alles wat je wilt hebben, voor heel weinig en wss beter..:-)

Nu kreeg ik de kans om bij de verbouwing van ons nieuwe huis alles bedraad te doen. Heb toen gekozen voor Loxone, en later in combinatie met KNX. Is wel een stukje duurder, maar nog nooit problemen mee gehad. Draait al bijna 2 jaar probleemloos.
Dus even voor de duidelijkheid . De warmtepomp slaat af puur op de Retourtemp ? Wanneer als die gelijk word met de aanvoertemp of eerder al ? Want ik zie in mijn grafiekjes dat de retour na het afslaan boven mijn aanvoer komt.vandermark schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:02:
[...]
CV retour gaat erg snel omhoog richting aanvoer temperatuur. Daarom stopt die. Temp aanvoer hoger of pomp snelheid lager?
Lijkt wel of systeem nauwelijks warmte afgeeft?
:strip_exif()/f/image/TniAIvMB0ceS4T73a8vX4eqj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou starten met paar pagina's terug lezen..picardo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:46:
[...]
Dus even voor de duidelijkheid . De warmtepomp slaat af puur op de Retourtemp ? Wanneer als die gelijk word met de aanvoertemp of eerder al ? Want ik zie in mijn grafiekjes dat de retour na het afslaan boven mijn aanvoer komt.
[Afbeelding]
Hele discussie geweest over het systeem in je huis buiten de wp.
Ik denk dat je ergens bypass hebt zitten, dus een verbinding tussen aanvoer en retour.
En dit kan van alles zijn.
Start met je systeem te checken, zodat je geen enkele andere pomp bypass oid hebt zitten
Dan al je TR gaan eten zodat je die tweakt. wss wordt je eerst radiator heel warm en de rest bijna niet.
Nee, de warmtepomp kijkt naar de aanvoertemperatuur en als die 3 minuten op 2 graden of meer boven de doeltemperatuur zit gaat die uit.picardo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:46:
[...]
Dus even voor de duidelijkheid . De warmtepomp slaat af puur op de Retourtemp ? Wanneer als die gelijk word met de aanvoertemp of eerder al ? Want ik zie in mijn grafiekjes dat de retour na het afslaan boven mijn aanvoer komt.
Onlangs met @CurlyMo een hele discussie geweest over een zelfde probleem in een andere situatie. Zijn probleem zat hem in 2 delen, waarvan een probleem het andere verergerde. Nu was zijn systeem een radiator systeem en jouw systeem voorzien van vloerverwarming met een buffervat?
- Zijn afgifte (radiatoren) was te klein, waardoor de warmtepomp begon te pendelen
- Er zat halverwege zijn systeem een CV ketel die als bypass fungeerde waardoor zijn afgifte nog veel kleiner werd.
De huidige oplossing:
- CV ketel voorzien van terugslagklep om ervoor te zorgen dat er geen water van de aanvoer naar de retour terug kan lopen.
- Watertemperatuur verhogen naar 38 graden minimaal zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan in de radiatoren.
Toekomst:
- Mogelijk radiatoren met grotere afgifte ophangen, zodat er meer afgifte is met lagere watertemperaturen.
Jouw probleem
Nu jouw probleem, kun je een duidelijke tekening maken hoe jouw systeem er precies uit ziet, zodat we beter kunnen zoeken naar de oplossingen.
Mijn eerste gok is dat er wel warmte in het buffervat gepompt wordt, maar dat het er niet of te weinig uitgehaald wordt. Het buffervat verliest iets warmte en gaat dat aanvullen, maar doordat de verschillen erg klein zijn is dit snel klaar.
ik reken met een kWh/m3 eenheid van 1:8,8
Let op dat je je token invult & de correcte kWh device IDX
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
| return { on = { timer = {'at 00:05'}, --timer = {'every minute'}, isHTTPResponse = { mycallbackstring }, }, logging = { level = domoticz.LOG_ERROR, marker = 'minderGas' }, execute = function(dz, item) local function pushData(volume, pushDate) dz.openURL( { url = 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings', method = 'POST', headers = { ['AUTH-TOKEN'] = 'JE_MNDERGAS_API_TOKEN', ['Content-Type'] = 'application/json', }, callback = 'mycallbackstring', postData = { ['date'] = pushDate, ['reading'] = volume, } }) end if item.isHTTPResponse then dz.log('Response from MinderGas: ' .. item.statusCode) else local wpkWh = dz.devices(55).WhTotal -- Device IDX van je kWh meter! local volume = math.abs(dz.utils.round( (wpkWh/1000/8.8), 2)) local yesterday = os.time() - 86400 local pushDate = os.date("%Y-%m-%d", yesterday) pushData(volume, pushDate) end end } |
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 15-10-2020 09:35 ]
deze is erg leuk. bedankt voor het delen.Crazy- schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:29:
Voor de geïnteresseerden heb ik een dzVents scriptje gemaakt welke de kWh data van de WP elke dag naar minderGas stuurt. Vond het wel leuk om een beetje met graaddagen een vergelijking te krijgen en m3 gas verhouding
ik reken met een kWh/m3 eenheid van 1:8,8
Let op dat je je token invult & de correcte kWh device IDX
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 return { on = { timer = {'at 00:05'}, --timer = {'every minute'}, isHTTPResponse = { mycallbackstring }, }, logging = { level = domoticz.LOG_ERROR, marker = 'minderGas' }, execute = function(dz, item) local function pushData(volume, pushDate) dz.openURL( { url = 'https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings', method = 'POST', headers = { ['AUTH-TOKEN'] = 'JE_MNDERGAS_API_TOKEN', ['Content-Type'] = 'application/json', }, callback = 'mycallbackstring', postData = { ['date'] = pushDate, ['reading'] = volume, } }) end if item.isHTTPResponse then dz.log('Response from MinderGas: ' .. item.statusCode) else local wpkWh = dz.devices(55).WhTotal -- Device IDX van je kWh meter! local volume = math.abs(dz.utils.round( (wpkWh/1000/8.8), 2)) local yesterday = os.time() - 86400 local pushDate = os.date("%Y-%m-%d", yesterday) pushData(volume, pushDate) end end }
gebruik jij kwh opgewekt of verbruikt uit de S0?
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.