Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.077 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Je S0 imp (counters) wel goed staan? 1000 of 2000 vaak
600w lijkt mij vraag hoog verbruik voor 19hz?
De Heishamon S0 spuugt Wh en W uit. De Wh heb ik bekeken in de mijn slimme meter grafieken en die zijn in verhouding. Daarmee lijkt het me dat die W waarde niet verkeerd kan zijn. Als ik namelijk kijk naar de verhouding tussen het verbruik van gisteren met de WP uit en het verbruik van vandaag dan zie ik geen rare dingen. Gisteren 19:00 een verbruik van 100Wh per kwartier. Vandaag om 19:00 was dat 250Wh waarvan de WP 150Wh op zich neemt. Dat klopt dus wel.
Opwek is ook vrij hoog dus verbruik zal wel kloppen gok ik.
Persoonlijk geen ervaring met de J maar kan niet voorstellen dat de ondergrens zo ver uit elkaar ligt
Ik snap er ook geen zak van. De WP zou toch door moeten hebben dan hij zijn warmte niet kwijt kan en terug moeten moduleren? Of kan het liggen dat ik op een relatief hoge temperatuur stook?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

(y) ;) draai je misschien nog een bepaalde silte modes oid?
code:
1
TOP3    Quiet_Mode_Schedule 0   Disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:17

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

De Heishamon S0 spuugt Wh en W uit. De Wh heb ik bekeken in de mijn slimme meter grafieken en die zijn in verhouding. Daarmee lijkt het me dat die W waarde niet verkeerd kan zijn. Als ik namelijk kijk naar de verhouding tussen het verbruik van gisteren met de WP uit en het verbruik van vandaag dan zie ik geen rare dingen. Gisteren 19:00 een verbruik van 100Wh per kwartier. Vandaag om 19:00 was dat 250Wh waarvan de WP 150Wh op zich neemt. Dat klopt dus wel.

[...]

Ik snap er ook geen zak van. De WP zou toch door moeten hebben dan hij zijn warmte niet kwijt kan en terug moeten moduleren? Of kan het liggen dat ik op een relatief hoge temperatuur stook?
Zou hem eerst eens 1 of 2 graden naar beneden gooien in je stooklijn WAR

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Excuses. Ik was niet exact genoeg.

Als ik de interne Heat_Energy_Consumption bekijk dan zie ik inderdaad wel 200W. Op de S0 zie ik ook wel waardes onder de 600W. Probleem is alleen dat hij op dit moment 600W blijft verbruiken met ~ 2600W warmteproductie, terwijl dat gewoon veel te veel is voor de warmtebehoefte. Ik weet alleen niet hoe ik dat ding temper om gewoon de ~ 1500W warmte te produceren dat wel aansluit bij mijn behoefte.
CZ-NS4P, dan kan je je vermogen regelen met een 0 - 10V ingang.
Ik ga er binnenkort 2 kopen als het goed is (als de klant akkoord gaat).

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 07-10-2020 22:13 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Opgewekt vermogen uit Pana blijkt reëel te zijn (Tenminste volgens de afgelopen 289 pagina’s 8)7 ) en dat deel ik door werkelijk verbruik (kwh 2x met s0 en domoticz)

Uiteraard zit er een 20% plus en min in de COP uitkomst omdat er lekker wordt afgerond in de Pana (opwek) dus 1600 opwek kan 1799 zijn of 1401 Werkelijk.
Ik ga dan ook maar vanuit dat een lage cop 20% hoger moet zijn en visa versa

Ik zit met 23 Ta momenteel prima dus kijken hoe het gaat (wel nog ff een keerklep in cv zetten om vroegtijdig afslaan te voorkomen)

Binnenkort Heishamon ertussen om opwek en flow beter te kunnen inzien
Opgewekt vermogen lijkt inderdaad redelijk te kloppen, maar wel alleen gemeten over een langere periode, bij voorkeur een maand. De dagkoersen zijn naar mijn mening variabel en onbetrouwbaar.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Met vermogen regelen bedoel je het minimale vermogen waarop de WP zichzelf toelaat te draaien? Zou het kunnen zijn dat dat om een of andere reden bij mij veel te hoog staat?

En is dat een instelling die je gewoon één keer instelt en daarna ingesteld blijft, of moet die print eraan vast blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:45
koevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

Kan je hiermee het start vermogen begrenzen zonder de effecten van de stille modes die de cop verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Met vermogen regelen bedoel je het minimale vermogen waarop de WP zichzelf toelaat te draaien? Zou het kunnen zijn dat dat om een of andere reden bij mij veel te hoog staat?

En is dat een instelling die je gewoon één keer instelt en daarna ingesteld blijft, of moet die print eraan vast blijven zitten?
Die print bouw je in en geeft je WP extra opties zoals o.a een zwembad regeling, 2e zone en een 0 - 10V ingang waarmee je je vermogen traploos kan aanpassen maar de print moet dan wel permanent ingebouwd blijven.
En, je WP start dan altijd met z'n minimale vermogen dus een slimme schakeling is wellicht ook nog nodig.
Maar het kan wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dewim1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Kan je hiermee het start vermogen begrenzen zonder de effecten van de stille modes die de cop verlaagd?
Voor zover mijn kennis reikt is het antwoord: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Die print bouw je in en geeft je WP extra opties zoals o.a een zwembad regeling, 2e zone en een 0 - 10V ingang waarmee je je vermogen traploos kan aanpassen maar de print moet dan wel permanent ingebouwd blijven.
En, je WP start dan altijd met z'n minimale vermogen dus een slimme schakeling is wellicht ook nog nodig.
Maar het kan wel.
Maar als het vermogen regelen een simpele 0 - 10V ingang is, dan is dat makkelijk zat te tweaken met een ESP8266. Daar gaan we geen € 100+ euro aan uitgeven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:19:
[...]

Maar als het vermogen regelen een simpele 0 - 10V ingang is, dan is dat makkelijk zat te tweaken met een ESP8266. Daar gaan we geen € 100+ euro aan uitgeven :p
Ergens moet dat misschien kunnen, ik weet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:45
koevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Voor zover mijn kennis reikt is het antwoord: Ja
@thehog
maar zou er geen mogelijkheid zijn om dit digitaal te doen zonder z'n print maar met de heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier de documentatie van dat SG-signaal in het duits:
Dat is hem niet :)

Je dient dat ding aan te sluiten aan de CN-CNT poort, CN-PWR2, CN-PWR, CN-PWR4, CN-PWR3. Zie het plaatje eerder in dit topic geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plksFdVVOmghXA0A6YNxKKHGnFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2l4oEMUnrlybNkmpCNmoSr7t.jpg?f=user_large

De vraag is natuurlijk of het vermogenssignaal dan via de CN-CNT poort wordt doorgegeven of via een van die andere poorten.

[ Voor 111% gewijzigd door CurlyMo op 07-10-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Maar het kan wel.
2e zonnes is de reden dat ik dat ding heb.
ik gebruik de functionaliteit van de print deze winter nog niet en mocht iemand hem willen lenen en iets willen testen mag dat van mij. stuk maken is wel een nieuwe kopen. (in de buurt wonen is wel makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

2e zonnes is de reden dat ik dat ding heb.
ik gebruik de functionaliteit van de print deze winter nog niet en mocht iemand hem willen lenen en iets willen testen mag dat van mij. stuk maken is wel een nieuwe kopen. (in de buurt wonen is wel makkelijk)
Ik ben vooral benieuwd hoe dat vermogenssignaal wordt doorgegeven.

@thehog Ik lees hier info over de Additionele PCB:

Zijn die waardes dan dus ook vanuit Heishamon te besturen? Die DemandControl is niet afhankelijk van externe sensoren, maar is gewoon een variabele.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 07-10-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Zijn die waardes dan dus ook vanuit Heishamon te besturen? Die DemandControl is niet afhankelijk van externe sensoren, maar is gewoon een variabele.
Ik heb ook de optionele print, die de pomp van de zonneboiler aanstuurt, die pomp zou ik graag zelf aan willen sturen. Mogelijk via Heishamon?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zie zojuist de ongedocumenteerde: mqtt_send_raw_value_topic
C:
1
2
    sprintf(topic, "%s/%s", mqtt_topic_base, mqtt_send_raw_value_topic);
    mqtt_client.subscribe(topic);

https://github.com/Egyras...n/HeishaMon.ino#L139-L141

Mogelijk dat we daarmee zouden kunnen experimenten of is dat af te raden?

Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je de waardes weer terug zet naar default. Bijv. voor DemandControl. Wat is de standaard waarde daarvan? 100%?

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 07-10-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:47:
@Crazy-

Bedankt voor de tips gisteren

vandaag langere run gehad van 10 -16 uur
DT van 2 TA van 25
cop can 7.6 (met dallas en s0 en flow van de pan gemeten)
23 graden was alleen wel erg warm binnen :)
dus morgen ta met graad laten zakken en kijken wat het dag verbruik dan word
@ErikVers wat hebben jullie verstookt vandaag?
Goed om te lezen! Top.
Onderhand loopt het hier nog steeds met Ta 27 met een flow van 12,7l/min (met een shift van -1)

Wel 21,8 in huis - 🥵 - ben nog beetje zoekende naar ideale Ta; maar op korte termijn eerst even de verdeler met pomp weghalen en een pomp-loze kunststof versie ophangen.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Goed om te lezen! Top.
Onderhand loopt het hier nog steeds met Ta 27 met een flow van 12,7l/min (met een shift van -1)

Wel 21,8 in huis - 🥵 - ben nog beetje zoekende naar ideale Ta; maar op korte termijn eerst even de verdeler met pomp weghalen en een pomp-loze kunststof versie ophangen.
I feel you :( Hier is het nu 22 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

I feel you :( Hier is het nu 22 graden.
Het heeft ook voordelen ... WAF *;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:08
Ik heb hier 28mm hoofdleiding naar een splitsing met 22mm voor boven en 15mm voor de vloer beneden. Wou die eerst vervangen, maar dat blijkt nu totaal niet nodig te zijn. Haal max 41 liter per minuut, hij staat op 16L/min en 35 graden verwarmen dV op 4 graden.

Als de vloer compleet koud is haalt hij dat aan het begin niet die dV maar binnen 20min wel.

Laat je niet te bang maken met grote leidingen. Het kan natuurlijk wel zijn dat je pomp harder moet werken en dus meer stroom verbruikt of dat de dV toeneemt door minder stroming maar het is niet alsof je hele WP ineens zinloos is geworden. Plus, je kan natuurlijk ook naderhand dat aanpakken -als- het een probleem blijkt te zijn. Scheelt weer vervangen van spullen die niet vervangen hoeven te worden en dat is tof voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Dylantje2 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:35:
[...]

Hierbij mijn flow met "bijna"alles."

code:
1
[{"id":"b2e48303.56e8a","type":"tab","label":"HeishaMon","disabled":false,"info":""},{"id":"6e02aa86.084cf4","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/sdc/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":140,"y":260,"wires":[["7f464261.6a34ac"]]},{"id":"7f464261.6a34ac","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n    // when sensor is in the global settings \n    msg.sensor = sensor;\n    if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n//        node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n        // add the home automation ID/name \n        msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n        // add type (if it exists):\n        if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n            msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n        }    \n        return msg;\n    }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":260,"wires":[["34e58f38.f27b3"]]},{"id":"4878e4b3.2f90ec","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n  context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"Domoticz, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n        // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n         //                  Dummy IDX              -----    ------     Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units                           \n            //[\"Heatpump_State\",xxxx,\"Switch\"],       \t            //SET1  //  TOP0   x    WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n            [\"Pump_Flow\",12524],                      \t  \t\t            //  TOP1   x    WP: Flow [ NR ] -- Custom Sensor\t-- unit= :L/m \n            //[\"Force_DHW_State\",xxx,\"Switch\"],\t\t                //SET10 //  TOP2   \n            [\"Quiet_Mode_Schedule\",12501],                    \t            //  TOP3   /    WP: Pana Stil ST -- Light/Switch\n            //[\"Operating_Mode_State\",12896,\"Selector Switch\"],     //SET9  //  TOP4   x    NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n            [\"Main_Inlet_Temp\",12494],                                      //  TOP5   x    WP: Instroom [ NR ] [ Retour ] -- Temp\n            [\"Main_Outlet_Temp\",12493],                                     //  TOP6   x    WP: Uitstroom [ NR ] [ Aanvoer] -- Temp\n            [\"Main_Target_Temp\",12898],                                     //  TOP7   x    WP: Stooklijn Water [ NR ] -- Temp\n            [\"Compressor_Freq\",12526],                                      //  TOP8   x    WP: Frequentie [ NR ] -- Custom Sensor -- unit= :Hz\n            //[\"DHW_Target_Temp\", null],                                    //  TOP9   \n            //[\"DHW_Temp\", null],                                           //  TOP10   \n            [\"Operations_Hours\",12499],                                     //  TOP11  x    WP: Bedrijfstijd [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= :Hours \n            [\"Operations_Counter\",12498],                                   //  TOP12  x    WP: Start - Stops [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= x :On / Off\n            [\"Main_Schedule_State\",12899,\"Switch\"],   \t                    //  TOP13  x    WP: Weektimer ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Outside_Temp\",12495],                                         //  TOP14  x    WP: Buiten [ NR ] -- Temp\n            [\"Heat_Energy_Production\",12900],                               //  TOP15  x    WP: Vermogen W [ NR ] -- Usage\n            [\"Heat_Energy_Consumption\",12901],                              //  TOP16  x    WP: Verbruik W [ NR ]\n            [\"Powerful_Mode_Time\",12955,\"Selector Switch\"],         //SET4  //  TOP17  x  idx voor time: 12902 WP: Extra Power ST [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n            [\"Quiet_Mode_Level\",12501,\"Selector Switch\"],                   //  TOP18  x    WP: Pana Stil ST [ NR ]-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  IDX Ook bij andere flow invullen\n            [\"Holiday_Mode_State\",12903,\"Switch\"],                  //SET2  //  TOP19  x    WP: Vakantiemodus ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"ThreeWay_Valve_State\",12904,\"Selector Switch\"],               //  TOP20  x    WP: 3 Weg ST [ NR ]  -- Selector Switch -- make 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n            [\"Outside_Pipe_Temp\",12905],                                    //  TOP21  x    WP: Outside_Pipe_Temp [ NR ] -- Temp\n            //[\"DHW_Heat_Delta\", null],                                     //  TOP22 \n            [\"Heat_Delta\",12906],                 \t                        //  TOP23  x    WP: Cv DT SP [ NR] -- Temp\n            [\"Cool_Delta\",12907],                                           //  TOP24  x    WP: Koel DT SP [ NR ] -- Temp\n            //[\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],                             //  TOP25   \n            [\"Defrosting_State\",12908,\"Switch\"],                            //  TOP26  x    WP: Defrost ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Z1_Heat_Request_Temp\",12961],         \t                    //  TOP27  x    WP: Shift W ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Cool_Request_Temp\",12962],                                 //  TOP28  x    WP: Shift K ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\",12911],                       //  TOP29  x    WP: Curve W Hoog SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\",12912],                        //  TOP30  x    WP: Curve W Laag SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\",12913],                      //  TOP31  x    WP: Curve B Hoog SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\",12914],                       //  TOP32  x    WP: Curve B Laag SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Room_Thermostat_Temp\",12933],                                 //  TOP33  x    WP: Kamerthermostaat ST [ NR ]-- Temp\n            //[\"Z2_Heat_Request_Temp\",null],                                //  TOP34       \n            //[\"Z2_Cool_Request_Temp\",null],                                //  TOP35       \n            //[\"Z1_Water_Temp\",xxxx],                                       //  TOP36  \t\n            //[\"Z2_Water_Temp\",xxxx],                                       //  TOP37      \n\t\t\t[\"Cool_Energy_Production\",12919],                               //  TOP38  x    WP: Power Vermogen K [ NR ] -- Usage\n            [\"Cool_Energy_Consumption\",12920],                              //  TOP39  x    WP: Energie Verbruik K [ NR ] -- Usage\n\t\t\t//[\"DHW_Energy_Production\", null],                              //  TOP40   \n            //[\"DHW_Energy_Consumption\",null],                              //  TOP41  \n            [\"Z1_Water_Target_Temp\",12918],                                 //  TOP42  x\tWP: Z1 Water Doel ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Z2_Water_Target_Temp\",xxxx],                                //  TOP43   \n            [\"Error\",12954],                       \t                        //  TOP44  x\tWP: Error [ NR ] -- Alert\n            [\"Room_Holiday_Shift_Temp\",12926],                              //  TOP45  x\tWP: Vakantie ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Buffer_Temp\", null],                                        //  TOP46   \n            //[\"Solar_Temp\", null],                                         //  TOP47   \n            //[\"Pool_Temp\", null],                                          //  TOP48   \n            [\"Main_Hex_Outlet_Temp\",12927],                                 //  TOP49  x\tWP: Hex ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Discharge_Temp\", 12929],                                      //  TOP50  x    WP: Discharge ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Inside_Pipe_Temp\", 12930],                                    //  TOP51  x\tWP: Inside Pipe ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Defrost_Temp\",],                                            //  TOP52\t    Cut in Pana Mono\n            [\"Eva_Outlet_Temp\",12932],                                      //  TOP53  x\tWP: EvaOutlet ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Bypass Outlet_Temp\",xxxxx],                                 //  TOP54\t   \n            [\"Ipm_Temp\",12934],                                             //  TOP55  x\tWP: IPM ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Temp\",12935],                                              //  TOP56  x    WP: Z1 Actueel ST [ NR ] -- Temp \n            //[\"Z2_Temp\",xxxxx],                                            //  TOP57       \n            //[\"DHW_Heater_State\",xxxxx,\"Switch\"],                          //  TOP58       \n            [\"Room_Heater_State\",12938],                                    //  TOP59  /\tWP: BHeater Toestaan ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Internal_Heater_State\",12587],                                //  TOP60  /    WP: InternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"External_Heater_State\", 12957],                               //  TOP61  /    WP: ExternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Fan1_Motor_Speed\",12940],                                     //  TOP62  x\tWP: Fan Speed [ NR ] -- Custom Sensor\t-- Unit = r/Minute\n            //[\"Fan2 Motor_Speed\", null],                                   //  TOP63  \n            [\"High_Pressure\",12941],                                        //  TOP64  x\tWP: High-Druk [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Pump_Speed\",12942],                                           //  TOP65  x    WP: Pomp Speed [ NR ]  -- Custom Sensor -- Unit = r/min\t\n            [\"Low_Pressure\",12943],                                         //  TOP66  x    WP: Low_Druk [ NR ]\t -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Compressor_Current\",12944],                                   //  TOP67  x    WP: Current [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Ampere\n            [\"Force_Heater_State\",12945],                                   //  TOP68  x    WP: ForceHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            //[\"Sterilization_State\", null],                                //  TOP69\t\n            //[\"Sterilization_Temp\", null],                                 //  TOP70      \n            //[\"Sterilization_Max_Time\", null],                             //  TOP71   \n            [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\",12931],                       //  TOP72  x    WP: Cool curve Target High [ NR ]  --- Temp\t\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\",12988],                        //  TOP73  x    WP: Cool curve Target Low [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\",13213],                      //  TOP74  x    WP: Cool curve Out High [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\",13263],                       //  TOP75  x\tWP: Cool curve Out Low [ NR ]  -- Temp\t\n\t\t\t[\"Heating_Mode\",12960,\"Selector Switch\"],                       //  TOP76  x    WP: Heating_Mode Curve direct [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels - (0=comp heat/direct cool, 10=comp heat+cool, 20=direct heat+cool, 30=direct heat/comp cool)\n\t\t\t[\"Heating_Off_Outdoor_Temp\",13389],  \t\t\t\t            //  TOP77  x    WP: WP Verwarmen uit SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heater_On_Outdoor_Temp\",13390],                   \t        //  TOP78  x    WP: Backupheater Aan SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heat_To_Cool_Temp\",13391],                    \t            //  TOP79  x    WP: Verwarm naar Koelen SP [ NR ] --- Temp\n            [\"Cool_To_Heat_Temp\",13392],                                    //  TOP80  x    WP: Koel naar Verwarm SP [ NR ] --- Temp\n            [\"Cooling_Mode\",13393],                                         //  TOP81  x    WP: Koelmode Curve/Direct ST [ NR ] --- Switch\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\"],                           //  TOP82\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\"],                            //  TOP83\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\"],                          //  TOP84\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\"],                           //  TOP85\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\"],                           //  TOP86\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\"],                            //  TOP87\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\"],                          //  TOP88\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\"],                           //  TOP89\n            [\"Room_Heater_Operations_Hours\",12503],                         //  TOP90   x   WP: Backupheater [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = hour\n            //[\"DHW_Heater_Operations_Hours\"],                              //  TOP91\n    ];\n    \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n    // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n    [\"SetHeatpump\",\"Switch\",13401],                                     //SET1      // TOP0 x   WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n    [\"SetHolidayMode\",\"Switch\",12903],\t\t\t\t\t                //SET2      // TOP19    WP: Vakantiemodus [ NR ]\t -- Light/Switch\n\t[\"SetQuietMode\",\"Selector Switch\",12959],\t\t\t                //SET3                  WP: WP Stil [ NR ] -- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  \n    [\"SetPowerfulMode\",\"Selector Switch\",12955],                        //SET4      // New      WP: Extra Power [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n    [\"SetZ1HeatRequestTemperature\",\"Thermostat\",12956],                 //SET5\t    // TOP27    WP: Shift W [ NR ] -- Thermostat SetPoint\n    [\"SetZ1CoolRequestTemperature\",\"Thermostat\",12948],                 //SET6      // TOP28    WP: Z1 Shift K [ NR ] -- Thermostat\tSetPoint\n    //[\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx],               //SET7      // TOP34    \n    //[\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx],               //SET8      // TOP35    \n    [\"SetOperationMode\",\"Selector Switch\",12896],\t\t\t            //SET9 \t    // TOP4     WP: Mode [ NR ] -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n    //[\"SetForceDHW\",\"Switch\",xxxx],\t\t\t\t                    //SET10\t    // \n    //[\"SetDHWTemp\",\"Thermostat\",xxxx],                                 //SET11     //      \n    [\"SetForceDefrost\",\"Switch\",12958],                                 //SET12     // New      WP: Forceer DF [ NR ] -- Light/Switch\n    //[\"SetForceSterilization\",\"Switch\",xxxxx]                          //SET14     // \n    \n    \n];\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":450,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"e08e8faf.7fd75","type":"inject","z":"b2e48303.56e8a","name":"","topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"x":210,"y":120,"wires":[["4878e4b3.2f90ec"]]},{"id":"34e58f38.f27b3","type":"switch","z":"b2e48303.56e8a","name":"Which HA app ","property":"heishamon.HAapplication","propertyType":"global","rules":[{"t":"cont","v":"Domoticz","vt":"str"},{"t":"cont","v":"HomeAssistant","vt":"str"},{"t":"cont","v":"openHAB","vt":"str"},{"t":"cont","v":"InfluxDB","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":true,"outputs":4,"x":600,"y":300,"wires":[["c233f22c.eefd1"],["e3204d9b.10c3e"],["857a1699.062408"],["ab23be16.6d1a7"]]},{"id":"c233f22c.eefd1","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Prepare Domoticz output","func":"if(msg.HAid !== null){\n    msg1 = {};\n    msg1.payload = {};\n    msg1.payload.idx = msg.HAid; \n    msg1.topic = \"domoticz/in\";\n\n    if(msg.type == \"Selector Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\";\n        msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n        msg1.payload.level = msg.payload * 10;\n    }else if(msg.type == \"Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\"\n        if(msg.payload == 1){ cmd = \"On\"; }else{ cmd=\"Off\"}\n        msg1.payload.switchcmd = cmd;\n    }else{\n        msg1.payload.svalue = msg.payload;\n    }\n    return msg1;\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":810,"y":180,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"621c032a.31eebc","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT publish","topic":"","qos":"1","retain":"","broker":"5f9a258f.e3a78c","x":1020,"y":380,"wires":[]},{"id":"ab23be16.6d1a7","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n    return;\n}else{\n    \n    msg.payload = [{\n        numValue: parseFloat(msg.payload),\n        strValue: msg.sensor\n    },\n    {\n        tag1:msg.sensor\n    }];\n    return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":690,"y":400,"wires":[["3294702d.3f7fc"]]},{"id":"857a1699.062408","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare openHAB output","func":"if(msg.payload.HAid != null){\n    //do something\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":320,"wires":[["621c032a.31eebc"]]},{"id":"e3204d9b.10c3e","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare HomeAssistant output","func":"msg1 = {};\nmsg1.payload = msg.payload;\nmsg1.topic = \"home/\" + msg.HAid; // Example: home/Compressor_Freq (or how it is mentioned in global setup)\nreturn msg1;\n","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":260,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"c15a594e.3f0858","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz Publish","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"153fcf5b.f22d21","x":180,"y":660,"wires":[["dae9e7aa.939bd8"]]},{"id":"ce84fbda.2f7708","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":true,"console":"false","complete":"false","x":1030,"y":620,"wires":[]},{"id":"dae9e7aa.939bd8","type":"json","z":"b2e48303.56e8a","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":390,"y":660,"wires":[["53c08a90.077964"]]},{"id":"53c08a90.077964","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Translate HomeAutomation to Heishamon","func":"//node.warn(msg.payload.idx)\nvar type;\n\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.ActionMapping.length; i++) {\n    if(msg.payload.idx == context.global.heishamon.ActionMapping[i][2]){\n        if(context.global.heishamon.ActionMapping[i][1]){\n            msg.topic = \"panasonic_heat_pump/\" + context.global.heishamon.ActionMapping[i][0];\n            type = context.global.heishamon.ActionMapping[i][1];\n            node.warn(msg.payload);\n            switch(type){\n                case \"Selector Switch\":\n                    msg.payload = (msg.payload.svalue1 / 10);\n                    return msg;\n                case \"Thermostat\":\n                    msg.payload = parseInt(msg.payload.svalue1);\n                    return msg;\n                case \"Switch\":\n                    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n                    return msg;\n            }\n\n        }\n    }\n}\n\n/*\nif (msg.payload.idx===1704) {  // Silent Mode\n    //node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetQuietMode\";\n    msg.payload = msg.payload.svalue1 % 10;\n    return msg;\n\n} else if (msg.payload.idx===1702) {  // TargetTemp\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    var TempInDec = parseInt(msg.payload.svalue1);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = TempInDec;\n    return msg;\n    \n} else if (msg.payload.idx===1703) {      // OnOff\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n    return msg;\n} else {\n //   node.warn(\"other device\")\n}\n*/\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":660,"y":660,"wires":[["ce84fbda.2f7708","57914fbe.193ae"]]},{"id":"57914fbe.193ae","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT Publish Set-command","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"153fcf5b.f22d21","x":1000,"y":760,"wires":[]},{"id":"eff897d7.62a918","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1050,"y":120,"wires":[]},{"id":"34737919.018776","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":160,"y":60,"wires":[]},{"id":"225f81f5.03c9ae","type":"rbe","z":"b2e48303.56e8a","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":310,"y":420,"wires":[[]]},{"id":"6f2e992.1e2b768","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Zorgt voor geen overtollige  niet in gebruik ","info":"","x":400,"y":200,"wires":[]},{"id":"3294702d.3f7fc","type":"influxdb out","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"influxdb":"","name":"","measurement":"heishamon","precision":"","retentionPolicy":"","x":840,"y":460,"wires":[]},{"id":"3ec0f45.d93ed0c","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz test","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":170,"y":740,"wires":[[]]},{"id":"f6628dbd.b9935","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"5f9a258f.e3a78c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"153fcf5b.f22d21","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"}]

[...]
Sorry voor de potentiele domme vraag alvast:
Waar moet ik deze code plaatsen om ervan gebruik te maken?

NB: ik heb Domoticz ingeinstalleerd en ingesteld en is gekoppeld aan de Heishamon mbt HeishamonMQTT. Maar ik zie niet waar ik de code/bestanden zou moeten toevoegen.

In Domoticz zie ik alleen drie devices (WP Heishamon - Heat_Energy_COP; ...Cool..., en ...DHW...). Die overigens nog geen waarden lijken terug te geven.

Ik kan coderen en heb technisch inzicht, maar heb niet eerder met Domotics gewerkt en moet hier een beetje inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

simc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:50:
[...]

NB: ik heb Domoticz ingeinstalleerd en ingesteld en is gekoppeld aan de Heishamon mbt HeishamonMQTT. Maar ik zie niet waar ik de code/bestanden zou moeten toevoegen.

In Domoticz zie ik alleen drie devices (WP Heishamon - Heat_Energy_COP; ...Cool..., en ...DHW...). Die overigens nog geen waarden lijken terug te geven.

Ik kan coderen en heb technisch inzicht, maar heb niet eerder met Domotics gewerkt en moet hier een beetje inkomen.
Heb je wel Mosquito draaien & ingesteld op de Heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:31
Ik ben met mijn installateur bezig om onze warmtepomp beter te laten draaien. Hij gaf nogal veel pendel gedrag. Dit bleek echter aan de thermostaat te liggen die geïnstalleerd was. Deze bleef hele korte schakelmomenten doorsturen.
Echter krijg ik ook van hem prachtige grafieken te zien met hierin vraag, temperatuur, frequentie van de compressor etc. Weten jullie hoe we hier toegang toe kunnen krijgen of zit dit in een afgesloten gedeelte waar alleen de installateur bij kan?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:13:
C:
1
2

Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je de waardes weer terug zet naar default. Bijv. voor DemandControl. Wat is de standaard waarde daarvan? 100%?
Nee de logica van het aansturen van de pompen e.d. kunnen we niet aanpassen. Daarvoor zou je zelf een relais kunnen gebruiken en aansturen. Ik ben wel met een concept bezig om de heishamon uit te breiden met het aansturen van 1 of 2 externe relais.
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:13:
C:
1
2

De sendraw is bedoeld voor ons om de optional PCB te kunnen nabootsen. We kunnen hiermee dus de warmtepomp op 'extra pcb' zetten terwijl die er niet is.
Mbt demand control, daar moeten we nog onderzoek naar doen. De demand control variable hebben we nog niet gevonden (ook niet naar gezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe dat vermogenssignaal wordt doorgegeven.

Ja. Maar die variable hebben we dus nog niet gevonden. Dat vereist iemand met een optionele PCB waar demand control op dat moment van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
EdwinC schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:59:
Ik ben met mijn installateur bezig om onze warmtepomp beter te laten draaien. Hij gaf nogal veel pendel gedrag. Dit bleek echter aan de thermostaat te liggen die geïnstalleerd was. Deze bleef hele korte schakelmomenten doorsturen.
Echter krijg ik ook van hem prachtige grafieken te zien met hierin vraag, temperatuur, frequentie van de compressor etc. Weten jullie hoe we hier toegang toe kunnen krijgen of zit dit in een afgesloten gedeelte waar alleen de installateur bij kan?
Waarschijnlijk bedoel je https://aquarea-service.panasonic.com/
De meesten van ons, voordat ze een heishamon hadden, hadden hun zelf in de service portal gezet en niet een niet-bestaande installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je https://aquarea-service.panasonic.com/
De meesten van ons, voordat ze een heishamon hadden, hadden hun zelf in de service portal gezet en niet een niet-bestaande installateur :)
Ik denk dat ik dat bedoel idd. Kan ik mezelf nog toevoegen hieraan of is dit te laat?
En die Heishamon is dat ook voor iemand die niet te veel IT kennis heeft te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dewim1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:21:
[...]

@thehog
maar zou er geen mogelijkheid zijn om dit digitaal te doen zonder z'n print maar met de heishamon?
ja dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
EdwinC schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:18:
[...]

Ik denk dat ik dat bedoel idd. Kan ik mezelf nog toevoegen hieraan of is dit te laat?
En die Heishamon is dat ook voor iemand die niet te veel IT kennis heeft te doen?
Als @Dylantje2 het is gelukt zou ik zeggen ja :)

Maar vraag eerst je installateur dan even of je toegang kan krijgen tot die portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:20:
[...]

Maar vraag eerst je installateur dan even of je toegang kan krijgen tot die portal.
Die vraag heb ik al gesteld idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Als iemand overigens wil helpen zoeken naar de demand control variable, kom dan even naar het heishamon slack kanaal (link bovenin de readme van de github pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ga vloerverwarming leggen icm een Panasonic Monoblock. Nu moet ik de dikte van de vloerverwarmingsslang bepalen. Je zou zeggen, hoe groter hoe beter ivm de hoeveelheid flow. Maar zijn er (los van de prijs) nog nadelen waar ik aan moet denken? Kan ik bijv beter 20mm nemen ipv 18mm?

En iemand nog tips voor een (kunststof) verdeler voor een goede prijs?

[ Voor 11% gewijzigd door KappuhH op 08-10-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:52:
[...]

Heb je wel Mosquito draaien & ingesteld op de Heishamon?
Nee, Ik heb de HeishamonMQTT gebruikt als verbinding. Ik dacht te begrijpen dat dit de noodzaak van Mosquito vervangt.

Is dat waar je de code anders kwijt zou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

In installer menu.
daar bij pomp oid
systeem op water
dan kun je met hex code je water flow testen [ ff lijstje maken]
[Afbeelding]
Net zo lang testen dat je bij 15.5 in de buurt zit..

Onluchten een keer
na een paar dagen weer checken
systeem aanpssen weer checken
Hierna is de pana echt plug en play
alleen de Dt doet zijn wat anders kloppen hahaha
Dt 2 geeft beste performance vorige winter uit gezocht hier. [ en soms houden die verrekte japanners zich er ook niet aan haha ]
En je sillent kost kost je gewoon geld, dus alleen doen als het echt nodig is.
Kak! Hij slaat direct de instelling op als je hem aan past 😂 waar heb jij hem op staan?

Origineel was volgens mij 0x93 maar 0x95 kan ook haha.

Heb hem nu op 0x63 staan - wilde even zien wat dat gaat doen.

Debiet stand-by is van 9,5 naar 8,13 gegaan

en tijdens werking komt ie niet hoger dan 9,8l/min - oke moet inderdaad even gaan spelen met de hex waarde....

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 08-10-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

simc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Nee, Ik heb de HeishamonMQTT gebruikt als verbinding. Ik dacht te begrijpen dat dit de noodzaak van Mosquito vervangt.

Is dat waar je de code anders kwijt zou?
Je moet wel een Mosquito server hebben draaien; ofwel een MQTT server die de berichten ontvangt en beschikbaar stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 18:56
KappuhH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:34:
Ik ga vloerverwarming leggen icm een Panasonic Monoblock. Nu moet ik de dikte van de vloerverwarmingsslang bepalen. Je zou zeggen, hoe groter hoe beter ivm de hoeveelheid flow. Maar zijn er (los van de prijs) nog nadelen waar ik aan moet denken? Kan ik bijv beter 20mm nemen ipv 18mm?

Groter is eigenlijk beter, alleen als je gaat frezen wordt groter dan 2x16 wel lastig om de juiste spullen te huren. Als je een vloer gaat storten, er moet minimaal 3cm dekvloeroverheen (minimale dikte totale dekvloer 5cm). Dus als je gaat storten niet echt serieuze nadelen. Meer is altijd verder, meer systeeminhoud levert een rustiger systeem op, meer flow een lagere TA. Tegelijkertijd kan er ook maar zoveel warm watert door de hoofdleiding naar je verdeler, dus er zal vast ergens een optimum zijn i.c.m. met de aanvoerleiding naar de verdeler en het vermogen de pomp maar echt te veel kan je volgens mij niet leggen.

Verdelers hebben andere mensen denk ik betere adviezen voor (ik heb Therminion Industrie hangen, niets op aan te merken, maar ik heb hier wel een stuk goedkopere adviezen in het verleden gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Vreemd dat de Panasonic wel aangeeft dat de energieconsumptie 200 watt is. Aangezien dat in grove stappen gaat van volgens mij 200 Watt zou je verbruik dan tussen de 200 en 400 watt moeten liggen. Dat lijkt met deze buitentemperaturen meer voor de hand liggend.
Dat doet hij ook, kijk maar naar je compressorfrequentie. Die toert eerst op naar ongeveer 30-35 Hz, om vervolgens terug te zakken naar 19 Hz om daar te blijven tot hij ziet dat de aanvoertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden boven setpoint of hoger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39
[...]

Zo te zien is dit een Node-Red "flow", dus dit als node in Node-red plakken geeft vast resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Fr33z schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Zo te zien is dit een Node-Red "flow", dus dit als node in Node-red plakken geeft vast resultaten.
Nee; de plug-in van Domoticz praat rechtstreeks met de MQTT Mosquito server. Deze dien je ook in te stellen

@Fr33z wat gebruik, waar je domoticz op draait? Raspberry?

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 08-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ja dikker is eigenlijk altijd beter, echter je moet het nog kunnen buigen. er zijn fabrikanten en instalateurs die niet aan 20mm h.o.h. 100mm willen, omdat je dan eigenlijk elke bocht maximaal moet buigen om het patrooon te kunnen maken.
Als je zelf gaat leggen heb je hier iets minder last van, het kost je vooral extra tijd,je wilt die buis immers niet knikken 16 werkt dus makkelijker dan 20 en 20 geeft meer afgifte dan 16 let daarnaast met name op de groeps lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:13:
[...]

Ja. Maar die variable hebben we dus nog niet gevonden. Dat vereist iemand met een optionele PCB waar demand control op dat moment van toepassing is.
Maar die staat wel gedocumenteerd op de Heishamon github? Hoe zit dat dan?
Ep Woody schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:07:
Vreemd dat de Panasonic wel aangeeft dat de energieconsumptie 200 watt is. Aangezien dat in grove stappen gaat van volgens mij 200 Watt zou je verbruik dan tussen de 200 en 400 watt moeten liggen. Dat lijkt met deze buitentemperaturen meer voor de hand liggend.
Voor mij gaat het ook niet zozeer op het opgenomen vermogen dat de WP communiceert, maar de hoge geproduceerde warmte van ~ 2500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ga nu eens kijken wat er met dit weer gebeurd als ik de WAR los laat en verwarm op ruimtethermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Heb hier in huis van de bouw uit 16x2 liggen welmooi dicht op elkaar (hoh) en goed veel beton er boven zeker 6cm erop

Tip voor verdeler en ook de rest van aansluit materiaal en gereedschap heb ik zeker: super spullen heel goedkoop en makkelijke website:

https://www.heima24.de/in...er-fuer-7-heizkreise.html

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Maar die staat wel gedocumenteerd op de Heishamon github? Hoe zit dat dan?
Ik had het even gemist vanochtend. Nog niet genoeg koffie :) maar blijkt inderdaad dat we hem al hebben.

Ik ben nu met een experimentele versie bezig waarin de heishamon de optionele pcb kan emuleren. Ziet er nu al positief uit maar moeten wat testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:20:
[...]

Nee f en g model is niet instelbaar, zijn zelfs begrenst op dt 5 .
Ik draai dt2 op pomp stand 1
Heb je enig idee wanneer de G afslaat? Ik zit op -10w36 15w28 en de Ta op 28,3 / Tr op 27,5 met een verbruik van 506W.

Ik neem tenminste aan dat WAR stoken niet betekent dat hij 24/7 draait met een frequentie van 19-21 Hz? Of moet ik nog een thermostaat eraan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Vraagje:

Wij hadden voor onze nieuw te bouwen woning eigenlijk een Nefit 9.0 es monoblok in gedachte. Onze installateur gaf aan dat al zijn Nefit installaties tijdens de warme dagen gewoon stopte met (top)koelen.
Het verhaal van Nefit is dat het condensvorming op de afwerk vloer voorkomt.

Onze installateur wil nu liever een ander merk leveren (zoals LG of Panasonic)

Om tot een (merk keuze) beslissing te komen heb ik een aantal vragen:

Vraag 1:
a. Koelde jullie Panasonic wel gewoon door ondanks de hoge temperaturen (30+ graden)?
b. Zo ja: Hadden jullie last van condensvorming op jullie afwerkvloer die het excuus van Nefit bevestigd?

Vraag 2: Hoe tevreden zijn jullie met Panasonic qua:
a. Energie verbruik
b. Praktijk rendement tov Panasonic brochure (COP)
c. Geluidsproductie buiten
d. Geluidsproductie binnen
e. Domotica mogelijkheden

3. Laatste vraag:
Zou je weer voor Panasonic gaan, terugkijkend op eventuele problemen en hoe was de rol van Panasonic hierin.

Ik weet dat het bijna een enquête lijkt, maar de bedragen zijn dusdanig hoog, dat ik vanuit de werkelijkheid wil werken en door het Nefit verhaal, niet meer alleen van cijfertjes in de brochure en (mogelijk commercieel beïnvloed) advies van de installateur.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Kak! Hij slaat direct de instelling op als je hem aan past 😂 waar heb jij hem op staan?

Origineel was volgens mij 0x93 maar 0x95 kan ook haha.

Heb hem nu op 0x63 staan - wilde even zien wat dat gaat doen.

Debiet stand-by is van 9,5 naar 8,13 gegaan

en tijdens werking komt ie niet hoger dan 9,8l/min - oke moet inderdaad even gaan spelen met de hex waarde....
Dit is dus de meest gemaakt denk fout
waar ik sta boeit niet, dis heeft te maken met flow leidingen buffervat enz enz .
Ieder systeem is anders dus zoek de 15.5 en sla hem op

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Dit is dus de meest gemaakt denk fout
waar ik sta boeit niet, dis heeft te maken met flow leidingen buffervat enz enz .
Ieder systeem is anders dus zoek de 15.5 en sla hem op
nee dat is mij helder - maar heb heb nu op 0x85 en dat ligt rond de 15,1l/min. zie nog een uitschieter tijdens starten op 16,2l/min. ik ga dit in de gaten houden

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Gelukt?
ff domoticz wiki raadplegen voor de mqtt
dan is het een flow klopt
deze kun heel simpel inporteren in je node red webui.
Daar eea aanpassen naar jouw idx en broker.
FF leren maar dan :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
SB[NL] schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:28:

Vraag 1:
a. Koelde jullie Panasonic wel gewoon door ondanks de hoge temperaturen (30+ graden)?
b. Zo ja: Hadden jullie last van condensvorming op jullie afwerkvloer die het excuus van Nefit bevestigd?

Vraag 2: Hoe tevreden zijn jullie met Panasonic qua:
a. Energie verbruik
b. Praktijk rendement tov Panasonic brochure (COP)
c. Geluidsproductie buiten
d. Geluidsproductie binnen
e. Domotica mogelijkheden

3. Laatste vraag:
Zou je weer voor Panasonic gaan, terugkijkend op eventuele problemen en hoe was de rol van Panasonic hierin.
1. Dit heeft te maken met het dauwpunt. De panasonic kan niet koelen met koelwater hoger dan 20 graden (wat opzich al best hoog is natuurlijk). Als het dauwpunt dus de 20 graden bereikt dan krijg je met koelwater van 20 graden dauwvorming op je vloer. Dat zal met nefit hetzelfde verhaal zijn (geen idee tot welke temperatuur ze kunnen koelen, wellicht zitten ze lager waardoor ze er eerder last van hebben). Zolang de dauwpunt dus lager is dan je koelwater dan is er geen dauwvorming. Nu is het deze zomer maar een paar keer voorgekomen dat het dauwpunt bij mij zo hoog was hoor. Voordeel tov de Nefit is dat de panasonic gewoon blijft koelen. Als jij dan je vloer even opdroogt is het geen probleem :)

2. Wat dat betreft alleen maar plus punten. Hier allemaal panasonic evangelisten dus niemand zal je hier daar negatief over horen :) En domotica, tja.. heishamon he... Dat zie ik nefit of LG niet nadoen :)

3. Panasonic speelt zelf weinig rol. Hier veel doe het zelfers.

Hoe zit het met je prijs? Een monoblock koop je met subsidie voor bijna zelfde prijs als een CV ketel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

1. Dit heeft te maken met het dauwpunt. De panasonic kan niet koelen met koelwater hoger dan 20 graden (wat opzich al best hoog is natuurlijk). Als het dauwpunt dus de 20 graden bereikt dan krijg je met koelwater van 20 graden dauwvorming op je vloer. Dat zal met nefit hetzelfde verhaal zijn (geen idee tot welke temperatuur ze kunnen koelen, wellicht zitten ze lager waardoor ze er eerder last van hebben). Zolang de dauwpunt dus lager is dan je koelwater dan is er geen dauwvorming. Nu is het deze zomer maar een paar keer voorgekomen dat het dauwpunt bij mij zo hoog was hoor. Voordeel tov de Nefit is dat de panasonic gewoon blijft koelen. Als jij dan je vloer even opdroogt is het geen probleem :)

2. Wat dat betreft alleen maar plus punten. Hier allemaal panasonic evangelisten dus niemand zal je hier daar negatief over horen :) En domotica, tja.. heishamon he... Dat zie ik nefit of LG niet nadoen :)

3. Panasonic speelt zelf weinig rol. Hier veel doe het zelfers.

Hoe zit het met je prijs? Een monoblock koop je met subsidie voor bijna zelfde prijs als een CV ketel hoor.
Ik denk dat @thehog gelijk heeft met dauw... ik zette een tafelventilator op de grond, en dat blaast het vocht eraf..
Mooie wat ik bijna werkend had icm de heisamon en domoticz, als vocht te hoog, andere setting [ maar de badkamer had voorrang dus net te weing tijd ]
Ik zou meteen weer voor ene pana gaan.
Bedrijf doet niet veel voor je als particulier, maar er zullen best officiële verkooppartners zijn.
Tot nu toe voor en redelijk handig persoon icm dit forum best veel zelf te doen.
De prijs, tsja, denk dat pana qua A merk in de goedkopere range zit.
En voor het geld heb je mooi spul

Ik ben zeeer tevreden, maar moet nog ff een strengere winter afwachten of mijn vermogen voldoen is[ maar dat is bijzaak voor mij ]

En tsja de heishamon geeft vrijheid die andere nog niet zomaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:20:
[...]

En tsja ik had hem werkend en heb er nog 1 liggen hahaha

Het kastje hangt in jouw wp...
De installateur heeft zichzelf toegang geven wss
En hij kan jou ook heel simpel een login geven

Maar ik zou de heishamon kopen en die eens erop hangen, als je iets met een domotica systeem kan.
Dan kun je out of panasonic alles regelen en inzien.

Anders je installateur ff op zijn nek zitten ik wil een login

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
[quote]thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
1. [knip][/quote thx voor de uitleg 8) ]
:D Begrijpelijk, ik ben zelf altijd juist kritisch op mijn eigen aanschaffen, omdat ik dat daadwerkelijk kan testen ipv een review op het net. Boeit mij nooit zoveel of ik daarmee "erken" een verkeerde aanschaf heb gedaan als ik er anderen mee kan helpen. Zou niet de eerste keer zijn dat ik iets afbrand wat mij duizenden euro's gekost heeft, want mijn mond houden en snel doorverkopen is niet mijn ding :D Zolang het maar terecht en dus een aantoonbaar probleem is :)
3. Panasonic speelt zelf weinig rol. Hier veel doe het zelfers
Mag ik er van uit gaan dat als er problemen zijn geweest, dat jullie die dan ook zelf hebben kunnen oplossen? Of zijn er belangrijke issues die niet op te lossen zijn?
Voor nieuw te bouwen woning is er geen subsidie meer.

Overheid en Subsidies :( :
Stap 1. Geef mensen een subsidie om vrijwillig te verduurzamen.
Stap 2. Haal de keuze mogelijkheid weg (geen gasaansluiting meer toe staan per juli 2018 voor alle nieuwe bouwvergunning aanvragen. Die van ons werd 5 dagen later ingediend en moest dus ineens herzien worden)
Stap 3. Stop de subsidie voor mensen waarbij we de keuze weggehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

SB[NL] schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:10:
[...]
1. [knip][/quote thx voor de uitleg 8) ]

[...]

:D Begrijpelijk, ik ben zelf altijd juist kritisch op mijn eigen aanschaffen, omdat ik dat daadwerkelijk kan testen ipv een review op het net. Boeit mij nooit zoveel of ik daarmee "erken" een verkeerde aanschaf heb gedaan als ik er anderen mee kan helpen. Zou niet de eerste keer zijn dat ik iets afbrand wat mij duizenden euro's gekost heeft, want mijn mond houden en snel doorverkopen is niet mijn ding :D Zolang het maar terecht en dus een aantoonbaar probleem is :)

[...]

Mag ik er van uit gaan dat als er problemen zijn geweest, dat jullie die dan ook zelf hebben kunnen oplossen? Of zijn er belangrijke issues die niet op te lossen zijn?

[...]
Voor nieuw te bouwen woning is er geen subsidie meer.

Overheid en Subsidies :( :
Stap 1. Geef mensen een subsidie om vrijwillig te verduurzamen.
Stap 2. Haal de keuze mogelijkheid weg (geen gasaansluiting meer toe staan per juli 2018 voor alle nieuwe bouwvergunning aanvragen. Die van ons werd 5 dagen later ingediend en moest dus ineens herzien worden)
Stap 3. Stop de subsidie voor mensen waarbij we de keuze weggehaald hebben.
Dan zit je wat betreft subsidie en keuze echt in naar pakket zeg!

Gelukkig is er ook licht in de tunnel: een nieuwe Nieuwbouw met vloerverwarming en wp is super combi.

Pana kost je €3000,- (5kw) een beetje materiaal WenE max €1000,- dacht nog wel iets minder. En installatie zou je @koevlaas2 bijvoorbeeld pm kunnen sturen, maar bij nieuwbouw ist echt neerzetten stroom erop slangen eraan. Ik heb zelf met 0 wp ervaring in een bestaande woning gedaan. Met wat geduld en hoofdbrekens in de voorbereiding. Voor nieuwbouw zul je nog wel een 300 liter vat nodig hebben voor sww á €500

Heb ik ook icm zonneboiler maar zou zonder subsidie alleen vat pakken met wat extra zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SB[NL] schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Of zijn er belangrijke issues die niet op te lossen zijn?
We zijn tweakers, de problemen die we hebben veroorzaken we 9/10 keer eerst zelf ;)

Te grote wp, te kleine wp, te weinig afgifte, eigenwijs zijn, etc, panasonic heeft daar weinig mee te maken.

eigenlijk kan ik maar 1 echt minpunt verzinnen en dat is het niet nauwkeurig weergeven van verbruiksgegevens, maar daar zijn oplossingen voor.

edit: maar bij nieuwbouw en een instalateur zou ik denk ik gewoon voor een split gaan en niet voor een monoblock.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 08-10-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
bedankt voor je bijdrage 8)
Ik ben zeeer tevreden, maar moet nog ff een strengere winter afwachten of mijn vermogen voldoen is[ maar dat is bijzaak voor mij ]
We hebben alles eerst door laten rekenen (transmissie berekening)
Dus adhv elk gebruikt bouwmateriaal (muurpakket, ramen, en ventilatie) wordt per ruimte berekend hoeveel watt vermogen nodig is om deze op een X temperatuur te houden.

Al deze waarden per ruimte bij elkaar brengen je dan tot een totaal X vermogen. In ons geval 9.2Kw voor een woonoppervlakte van ruim 240 M2. Mja, bij ons staat in de slaapkamers altijd de verwarming uit dus ik hoop dat we in de praktijk minder nodig hebben en dat is bijna 40% van ons woonoppervlak. (screens + groene daken zullen hopelijk ook de koellast waarde in de zomer naar beneden brengen)
En tsja de heishamon geeft vrijheid die andere nog niet zomaar hebben.
Shit, dat word weer verdiepen dus :( :D Dat vond ik vroeger helemaal te gek, maar tegenwoordig ben ik in een fase dat ik gemak prefereer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:18:
[...]
Dan zit je wat betreft subsidie en keuze echt in naar pakket zeg!
Nou ik wilde eigenlijk al gasloos, maar een beetje subsidie om de hogere kosten dragelijk te maken in een sowieso op hol geslagen bouwwereld, had erg fijn geweest. Nu zal ik veel dingen zelf en goedkoper moeten doen om een bed te kunnen kopen hahahaha :D
Pana kost je €3000,- (5kw) een beetje materiaal WenE max €1000,- dacht nog wel iets minder. En installatie zou je @koevlaas2 bijvoorbeeld pm kunnen sturen, maar bij nieuwbouw ist echt neerzetten stroom erop slangen eraan. Ik heb zelf met 0 wp ervaring in een bestaande woning gedaan. Met wat geduld en hoofdbrekens in de voorbereiding. Voor nieuwbouw zul je nog wel een 300 liter vat nodig hebben voor sww á €500
Omdat wij geen gezeur of horror verhalen wilden hebben wij een installateur in de arm genomen die ervaring heeft met warmtepompen. De staartkosten maken het zonder twijfel veel duurder dan zelf doen, maar bij zo'n grote investering wilde we geen ruimte laten voor fouten bij dingen waar ik zelf geen echt verstand van heb (klok + klepel) en waar ervaring het succes of falen kan bepalen. Bij een klus woning zou ik zonder twijfel zelf aan de slag zijn gegaan :)
Heb ik ook icm zonneboiler maar zou zonder subsidie alleen vat pakken met wat extra zonnepanelen
Zonnepanelen komen er zeker, maar ben nog wel aan het uitzoeken wat ik nodig heb om het rendabel te maken. Maar da's weer een ander draadje :D Heb nog getwijfeld aan een zonneboiler. Heb alle dak en muurdoorvoeren nu zo flexibel gemaakt dat ik die achteraf nog zou kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:25:
[...]
We zijn tweakers, de problemen die we hebben veroorzaken we 9/10 keer eerst zelf ;)
HAHAHHA :D
eigenlijk kan ik maar 1 echt minpunt verzinnen en dat is het niet nauwkeurig weergeven van verbruiksgegevens, maar daar zijn oplossingen voor.
die zag ik inderdaad voorbij komen. Bedankt daarvoor 8)
edit: maar bij nieuwbouw en een instalateur zou ik denk ik gewoon voor een split gaan en niet voor een monoblock.
Zij kwamen daar zelf mee. Maar waarom zou je liever Split gebruiken? Is dat ergens beter voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SB[NL] schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:48:

Zij kwamen daar zelf mee. Maar waarom zou je liever Split gebruiken? Is dat ergens beter voor?
voordelen van mono:

geen instalteur nodig, geen ruimte nodig binnen

nadelen :

kan bevriezen, werken met dikke leidingen

Als die instalateur er toch is, en je ruimte genoeg hebt (240m2) zie ik niet in waarom je voor de nadelen zou kiezen ;) van de voordelen maak je immers (bijna) geen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:58:
[...]
Als die instalateur er toch is, en je ruimte genoeg hebt (240m2) zie ik niet in waarom je voor de nadelen zou kiezen ;) van de voordelen maak je immers (bijna) geen gebruik.
Zal eens vragen wat hun overweging is geweest. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:25:
Eindelijk mag ik de popcorn erbij pakken :+

Vanmiddag komt @koevlaas2 langs en ik ben in verwachtingsvolle spanning wat hij uiteindelijk gaat toepassen :)

Als het overigens een kogelkraan wordt, dan graag direct twee. Dan kan ik makkelijker mijn CV weghalen t.z.t.
Leuk! Heb je een overzicht van jou situatie in een tekening? Ik ben erg benieuwd.
Ik probeer de beste man @koevlaas2 te bereiken al een tijdje via hier maar hij is vast druk. Ik wacht geduldig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Dylantje2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Gelukt?
ff domoticz wiki raadplegen voor de mqtt
dan is het een flow klopt
deze kun heel simpel inporteren in je node red webui.
Daar eea aanpassen naar jouw idx en broker.
FF leren maar dan :-)
Nog niet, ik ga later vanmiddag/avond verder.

Dit dacht dat HeishamonMQTT zowel Node-Red als Mosquito verving, maar als ik het bericht van Crazy- goed begrijp, vervangt het niet Mosquito.

Maar ik weet nog niet waar ik de code ed kwijt moet ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:08
Als ik naast een WAR regeling ook een thermostaatfunctie wil op basis van kamer temperatuur, dan zal ik deze pana ruimtesensor nodig hebben?: https://shop.rjtec.eu/de/paw-a2w-tsrt.html

Of is de standaard bedienings unit van de pana voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://shop.rjtec.eu/images/product_images/info_images/CONTROL_HGENERATION%20REMOTE%20CONTROLLER_154_1.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Ik had het even gemist vanochtend. Nog niet genoeg koffie :) maar blijkt inderdaad dat we hem al hebben.

Ik ben nu met een experimentele versie bezig waarin de heishamon de optionele pcb kan emuleren. Ziet er nu al positief uit maar moeten wat testen.
Ik test graag met je mee als je vrijwilligers zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
deheij1 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Leuk! Heb je een overzicht van jou situatie in een tekening? Ik ben erg benieuwd.
Ik probeer de beste man @koevlaas2 te bereiken al een tijdje via hier maar hij is vast druk. Ik wacht geduldig af :)
Oei, ik zal eens zoeken naar je berichten want het zijn er zoveel dat er een hoop naast de wagen vallen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Wat wil je precies weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
vandermark schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:24:
Als ik naast een WAR regeling ook een thermostaatfunctie wil op basis van kamer temperatuur, dan zal ik deze pana ruimtesensor nodig hebben?: https://shop.rjtec.eu/de/paw-a2w-tsrt.html

Of is de standaard bedienings unit van de pana voldoende?

[Afbeelding]
Standaard thermostaat incl. bij je wp is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Ik ben benieuwd naar jou situatie van de panasonic monoblock wellicht heb je een tekening qua overzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

simc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Nog niet, ik ga later vanmiddag/avond verder.

Dit dacht dat HeishamonMQTT zowel Node-Red als Mosquito verving, maar als ik het bericht van Crazy- goed begrijp, vervangt het niet Mosquito.

Maar ik weet nog niet waar ik de code ed kwijt moet ;) .
als je even laat weten waar je Domoticz op hebt draaien (Rasp.Pi, o.i.d.) kan ik je wat stappen aangeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Oei, ik zal eens zoeken naar je berichten want het zijn er zoveel dat er een hoop naast de wagen vallen O-)
Je bent in trek niet geheel onterecht als je installateur bent en op deze plek actief bent.
Ik heb je overigens een bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@twain4me
Voor wat betreft bevriezen;

Ik heb snachts hem uit staan maar als ik het goed heb;
onder bepaalde temp zal pomp aan gaan slaan en nog kouder een verwarmer aanslaan expansie en of backup?; iemand praktijk ervaring mee wat er wanneer gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Standaard thermostaat incl. bij je wp is voldoende
het GROOTSTE nadeel van de standaard Pana module is dat deze geen ruimte temperatuur geeft
met name de vrouw mist het 8)7

ik overweeg meer en meer om toch maar eens een tablet te pakken en daar Grafana dashboard op te gooien, naast de pana module aan de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Ik ben benieuwd naar jou situatie van de panasonic monoblock wellicht heb je een tekening qua overzicht?
Ik denk dat ik wel de laatste persoon ben die je ter inspiratie moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
CurlyMo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat ik wel de laatste persoon ben die je ter inspiratie moet gebruiken.
Ik was gewoon benieuwd niet ter inspiratie en heb je en bijzonder installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

het GROOTSTE nadeel van de standaard Pana module is dat deze geen ruimte temperatuur geeft
met name de vrouw mist het 8)7
Dat doet die wel. Zie de handleiding 5.1:
Instellingen installateur > Zone & Sensor > Sensor > Ruimtethermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
deheij1 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Ik was gewoon benieuwd niet ter inspiratie en heb je en bijzonder installatie?
Een jaren '30 huis met enkel radiatoren waarvan de afgifte op dit moment verre van ideaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Dat doet die wel. Zie de handleiding 5.1:
Instellingen installateur > Zone & Sensor > Sensor > Ruimtethermostaat
hoo! nee dan gaat de WP niet meer conform WAR werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Dat zei je er niet bij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Nee hoor, dat kan prima. Draait hier al meer dan een jaar WAR + thermostaat.

Hij stookt dus volgens stooklijn, maar hij stopt als de ruimtetemperatuur de gewenste waarde bereikt.
Hier stooklijn 24 - 30, thermostaat op 20.
Zorgt bij mij voor langere runs van de Pana dan met alleen WAR.

Mijn enige probleem met de Pana controller als ruimtethermostaat is dat de sensorwaarde per hele graad gaat. Dat is eigenlijk veel te grof. Zou minstens per 0.5 graden moeten zijn!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Hij stookt dus volgens stooklijn, maar hij stopt als de ruimtetemperatuur de gewenste waarde bereikt.

Mijn enige probleem met de Pana controller als ruimtethermostaat is dat de sensorwaarde per hele graad gaat. Dat is eigenlijk veel te grof. Zou minstens per 0.5 graden moeten zijn!
Imho ga je dan weer tegen het WAR principe in - dat is iets wat ik juist niet wil. Maar eerlijk gezegd had ik het niet zo begrepen conform handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Hij bedoelt dat je geen WAR kan draaien icm ruimte temp weergeven op pana display. Vind zelf ook gemis maar heb elders een weerstation met veel info dus voor paar euro opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
koevlaas2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

ik heb je een reminder gestuurd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasmakert
Crazy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Maar eerlijk gezegd had ik het niet zo begrepen conform handleiding?
Welkom bij de club :)
Ik ben er inmiddels redelijk in thuis, maar wat er allemaal schuil gaat voor intelligentie in de WP zelf, daarover verbaas ik me nog steeds. En de handleiding zelf is waardeloos.

Hoe het werkt (corrigeer me aub als ik ernaast zit!):
Bij WAR only stook je op basis van buitentemperatuur. Hij kijkt daarbij naar Retour watertemperatuur.
Bij WAR+thermostaat kijkt hij naar Retour watertemperatuur EN naar de ruimtetemperatuur. Daarmee voorkom je dat het veel te heet wordt als de zon uitkomt (zon maakt kamer warmer, maar vloer niet, Pana gaat toch op tijd uit).

Maar waarom dat er in mijn geval voor zorgt dat de pomp rustiger loopt en langere runs maakt? Geen flauw idee. Dat zou in principe niet uitmaken. Maar dat doet het wel, en ik heb zeer uitgebreid getest.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ook hier is dat de bedoeling, war met de thermostaat voor zone aansturing en als slot op de deur.

war only en een feestje geven kan je volgens mij je lol ook wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Enkel WAR lijkt met niet werken. Ik heb zoveel ramen met zoninstraling. Op bewolkte dag met 10 graden buiten kan de warmtevraag hoger zijn dan op zonnige dag met 3 graden buiten. WAR-only is bij ons geen optie. Dus ben blij met combi mogelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Welkom bij de club :)
Ik ben er inmiddels redelijk in thuis, maar wat er allemaal schuil gaat voor intelligentie in de WP zelf, daarover verbaas ik me nog steeds. En de handleiding zelf is waardeloos.

Hoe het werkt (corrigeer me aub als ik ernaast zit!):
Bij WAR only stook je op basis van buitentemperatuur. Hij kijkt daarbij naar Retour watertemperatuur.
Bij WAR+thermostaat kijkt hij naar Retour watertemperatuur EN naar de ruimtetemperatuur. Daarmee voorkom je dat het veel te heet wordt als de zon uitkomt (zon maakt kamer warmer, maar vloer niet, Pana gaat toch op tijd uit).

Maar waarom dat er in mijn geval voor zorgt dat de pomp rustiger loopt en langere runs maakt? Geen flauw idee. Dat zou in principe niet uitmaken. Maar dat doet het wel, en ik heb zeer uitgebreid getest.
Maar je kiest toch of watertemp of ruimtethermostaat? Combi ben ik niet tegen gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h39sYUY73Fhm_nCuBqj0vSQ0Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHqYuim3S9mxqqB3xW8xLgbm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:05:
Enkel WAR lijkt met niet werken. Ik heb zoveel ramen met zoninstraling. Op bewolkte dag met 10 graden buiten kan de warmtevraag hoger zijn dan op zonnige dag met 3 graden buiten. WAR-only is bij ons geen optie. Dus ben blij met combi mogelijkheid :)
war only kan zeker werken. ook in jouw omschreven geval wel je stooklijn goed instellen.

Is wel een etst geweest war met thermostaat kan je iets verbruik per dag schelen.

Maar er zit ook iets met hystesse oid met aan en uit gaan.

Mooie van heishamon icm domoticz
Als echt te warm dan helemaal uit:-)
Als dan weer aan en gewoon op war
Dus precies wat je graag wilt hebben kamertemp op x
De WP gaat op war only ook gewoon uit als hij de warmte niet kwijt kan

Ook een optie heisamon, als .. dan stooklijn -1 of -2
En daarna als.. dan stooklijn weer naar..

Love @thehog en zijn vrienden _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytTMhbOcp33Fix7OhgS2DeBYnro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bf9FbtZI9vEAdsmG2y3tYMuI.png?f=user_large

Wat vind je van deze truc dan, @Dylantje2. Stooklijn verhogen als er te weinig afgifte is, om de verwarming aan te houden en daarmee verwarmde lucht de kamer in te blazen in plaats van koude lucht. Net even gemaakt en draait dus sinds deze run.

Heb de watersnelheid trouwens ook weer verhoogd, maar dat levert me fors slechtere COP op, aangezien de waterpomp veel meer vermogen vraagt, die wordt dus weer teruggebracht naar 10-11 liter per minuut. Heb nu een verbruik van 300 watt op 17-18 hz in plaats van 210-220 op 17-18 hz.

Edit: Setpoint is ondertussen verhoogd van 26 graden naar 29 graden, maar hij blijft lekker op laag vermogen draaien. Dat is in mijn situatie een enorme verbetering. (30 graden lucht is trouwens wel een stuk comfortabeler dan de 25-26 graden van vanmorgen :$ )

[ Voor 15% gewijzigd door Ep Woody op 08-10-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Dat is vrij eenvoudig uit te leggen. Dat komt omdat er na een overshoot (thermostaat die de warmtepomp uitzet) een langere periode is waarop het systeem (water, radiatoren en warmtepomp) de tijd heeft om af te koelen en vervolgens die langere run weer kan/moet maken om alles op temperatuur te krijgen. Bij pendel gedrag koelt het water minder ver af, tot de warmtepomp weer voldoende ruimte ziet om te gaan verwarmen.

Vandaar die langere run en dus rustiger lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Ep Woody schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Dat is vrij eenvoudig uit te leggen. Dat komt omdat er na een overshoot (thermostaat die de warmtepomp uitzet) een langere periode is waarop het systeem (water, radiatoren en warmtepomp) de tijd heeft om af te koelen en vervolgens die langere run weer kan/moet maken om alles op temperatuur te krijgen. Bij pendel gedrag koelt het water minder ver af, tot de warmtepomp weer voldoende ruimte ziet om te gaan verwarmen.

Vandaar die langere run en dus rustiger lopen.
Als de zon schijnt heb je inderdaad gelijk. Maar ik zie het verschil ook op donkere dagen zoals vandaag.
Met WAR schakelt hij uit als de Tr en Ta te dicht bij elkaar komen.
Met WAR + thermostaat schakelt hij uit als Tr en Ta te dicht bij elkaar komen OF Tbinnen te hoog is.

Dus met WAR + thermostaat zou hij nooit later kunnen uitschakelen dan met WAR only (als de zon niet schijnt), omdat Tr / Ta niet anders is. Toch is het gedrag anders.

Wel leuk bedacht die dynamische stooklijn aanpassing, misschien ook eens mee gaan stoeien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Als de zon schijnt heb je inderdaad gelijk. Maar ik zie het verschil ook op donkere dagen zoals vandaag.
Met WAR schakelt hij uit als de Tr en Ta te dicht bij elkaar komen.
Met WAR + thermostaat schakelt hij uit als Tr en Ta te dicht bij elkaar komen OF Tbinnen te hoog is.

Dus met WAR + thermostaat zou hij nooit later kunnen uitschakelen dan met WAR only (als de zon niet schijnt), omdat Tr / Ta niet anders is. Toch is het gedrag anders.
Als je Tbinnen niet te hoog wordt is er geen verschil tussen WAR only of WAR + thermostaat. Alleen als de thermostaat ingrijpt heeft hij langer de tijd om terug te koelen.

Bij WAR gaat de warmtepomp alleen "uit" als de Ta voor 3 minuten boven de T(war)setpoint zit.
Wel leuk bedacht die dynamische stooklijn aanpassing, misschien ook eens mee gaan stoeien _/-\o_
Uit nood geboren, aangezien mijn luchtverwarming snachts op een lager vermogen draait dan gedurende nacht vanwege de geluidsproductie van de fancoils. Dat betekent een andere stooklijn gedurende de nacht dan overdag. Dan heb ik nog een WPB die er voor zorgt dat er op een lagere temperatuur gestookt kan worden als de boiler op warmt, zeker met dit weer scheelt dat behoorlijk. En dan is er nog een geautomatiseerde ruimtecompensatie mogelijk op de stooklijn. Dat maakt het helemaal leuk. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Ep Woody schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Als je Tbinnen niet te hoog wordt is er geen verschil tussen WAR only of WAR + thermostaat. Alleen als de thermostaat ingrijpt heeft hij langer de tijd om terug te koelen.
[...]
Bedankt, zo had ik er inderdaad nog niet tegenaan gekeken. De thermostaat houdt hem gewoon langer uit, waar hij met WAR alweer aangesprongen zou zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van deltaT..

Alleen: wat is de hysterese van die thermostaat? En hoezeer klopt dat als je alleen per hele graad kunt meten..
Voor zover ik weet kun je die gegevens niet zien/aanpassen, klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
ErikVers schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Maar je kiest toch of watertemp of ruimtethermostaat? Combi ben ik niet tegen gekomen?

[Afbeelding]
De WAR kies je ergens anders, namelijk bij verwarmen direct of stooklijn. De stooklijn is WAR zonder thermostaat. Als je die er nog bij wilt, dan doe je dat met de instelling zoals in je foto.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
kaasmakert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Bedankt, zo had ik er inderdaad nog niet tegenaan gekeken. De thermostaat houdt hem gewoon langer uit, waar hij met WAR alweer aangesprongen zou zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van deltaT..

Alleen: wat is de hysterese van die thermostaat? En hoezeer klopt dat als je alleen per hele graad kunt meten..
Voor zover ik weet kun je die gegevens niet zien/aanpassen, klopt dat?
Je kunt er niets in aanpassen en met die hele graad werkt het ook voor geen meter. Dus als je wat nauwkeuriger wilt werken zal je toch een andere ruimtethermostaat moeten aansluiten. In de discussie over WAR zonder of met thermostaat mis ik dat je manier van verwarmen nogal bepalend is. Met alleen VV is het weinig zinvol om te reageren op snelle temperatuur schommelingen bijvoorbeeld door zoninstraling en kan 24/7 draaien de beste aanpak zijn, dus WAR zonder. Met radiatoren erbij, ligt het wellicht anders. Maar een Wp blijft een lage temperatuursysteem en dat vraagt een andere aanpak dan de 60 graden radiatoren bij gas cv.

De herfst blijft overigens wat lastig. Nu is er nog weinig verschil tussen dag en nacht temperatuur. De stooklijn die prima werkt in de winter, kan nu wat te hoog liggen. Gewoon compensatie -1 of -2 gebruiken zolang het nog niet kouder wordt, werkt dan vaak ook prima. En 24/7 betekent natuurlijk niet dat de Wp niet ook een aantal uren zal uitgaan.. Om 9.00 vanmorgen was het toch echt even klaar met het “naaimachientje”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdERmcPXB64W-Bei2JaAUbbChH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4MClfIRhuRNN2osKACV4jmS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door t.oswald op 08-10-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Panasonic heeft ook een losse kamertemperatuursensor, de PAW-A2W-TSRT. Kost ongeveer 4 tientjes. Ik kan alleen nergens info vinden over of dat ding wel nauwkeuriger meet dan de standaard Pana controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrtlAo5lqrDpp8xluJvhW6sjhIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WhQtZqYorhhOZqYe9Bk3IuxW.png?f=user_large

Om even aan te geven hoeveel weerstand er in mijn radiatoren zit een plaatje wat het kost om op de op 17 l/min of 10 l/min te draaien.

Aangezien mijn systeem maar heel klein is qua radiatoren gebruikt de warmtepomp 120 watt om op 4000 rpm 17 liter per minuut rond te pompen. Laat ik dit terugzakken naar een meer redelijke 2400 rpm pompt hij 10 liter per minuut rond. Die 80 watt die het extra kost om het water rond te krijgen zie ik in extra warmteafgifte helaas niet terug. Wellicht dat als het kouder wordt dat het wel interessant wordt om wat extra water rond te pompen.

Mocht je met een externe kamerthermostaat willen werken is dit een goede optie: Panasonic PAW-A2W
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).

Of je pakt een ESP8266, met een relais en een DS18B20 oid. Dan kun je die gebruiken om de warmtepomp uit te zetten bij overshoot, maar ook via domotica een correctie op de stookcurve te doen. We blijven twaekers B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ter info. Met behulp van wat tips van @Ep Woody heb ik mijn radiatoren door de ClimateBooster calculator gehaald. Dat levert het volgende op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1: T21 / 500H x 2000B / 40 over 38 = 635W
2: T22 / 800H x  500B / 40 over 38 = 322W
3: T22 / 800H x  500B / 40 over 38 = 322W
4: T22 / 700H x  400B / 40 over 38 = 201W
5: T22 / 600H x  480B / 40 over 38 = 215W

6: T20 / 500H x  500B / 40 over 38 = 247W
8: T22 / 600H x  800B / 40 over 38 = 371W
9: T20 / 500H x 2400B / 40 over 38 = 583W

-----
                                     2843W

Oftewel, 40 graden is wel het minimum waarop ik moet draaien omdat ik simpelweg te weinig afgifte heb voor een veel lagere temperatuur. Mede i.c.m. een nog niet waterzijdig ingeregeld systeem. Ik wacht even een 40 graden run af. A.d.v. kan ik kijken of ik naast waterzijdig inregelen niet ook een woonkamer radiator moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Mijn ontwerp komt steeds verder. Ik heb nog enkele vragen. Idee is om vanaf plat dak naar kruipruimte te gaan en daar vandaan naar verdeler BG. Totale leiding circa 9/10 meter. In principe moet dat lukken met aaneengesloten leidingen tussen de WP en verdeler BG. Bochten kunnen worden gebogen en in kruipruimte is voldoende ruimte.

(1) waar breng ik een voorziening aan om systeem leeg te laten lopen wanneer dat nodig mocht zijn? In kruipruimte zou kunnen, grondwater is 7 meter diep en is vrij grof zand. Vraag is of het nodig is en zoja, op laagste punt?

(2) Moet ik een automatische ontluchter op hoogste punt monteren met een drukmeter? Zie bijvoorbeeld deze als voorbeeld? https://www.heima24.de/in...-3-bar-und-manometer.html

(3) Zijn er nog slimme zaken qua kranen om in circuit aan te brengen? Ik heb erg eenvoudig systeem: CV circuit zonder aftakkingen met twee gesloten verdelers op BG en zolder. Bij BG zal via T-stuk aan- en afvoer WP worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
vandermark schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:04:
Mijn ontwerp komt steeds verder. Ik heb nog enkele vragen. Idee is om vanaf plat dak naar kruipruimte te gaan en daar vandaan naar verdeler BG. Totale leiding circa 9/10 meter. In principe moet dat lukken met aaneengesloten leidingen tussen de WP en verdeler BG. Bochten kunnen worden gebogen en in kruipruimte is voldoende ruimte.

(1) waar breng ik een voorziening aan om systeem leeg te laten lopen wanneer dat nodig mocht zijn? In kruipruimte zou kunnen, grondwater is 7 meter diep en is vrij grof zand. Vraag is of het nodig is en zoja, op laagste punt?

(2) Moet ik een automatische ontluchter op hoogste punt monteren met een drukmeter? Zie bijvoorbeeld deze als voorbeeld? https://www.heima24.de/in...-3-bar-und-manometer.html

(3) Zijn er nog slimme zaken qua kranen om in circuit aan te brengen? Ik heb erg eenvoudig systeem: CV circuit zonder aftakkingen met twee gesloten verdelers op BG en zolder. Bij BG zal via T-stuk aan- en afvoer WP worden gemonteerd.
Door het postgeweld van de afgelopen dagen lukt het me even niet je ontwerp terug te vinden. Waarom moet je naar de bg voor de aansluiting, waarom niet op zolder? Excuus als dit een al lang afgehandeld issue is.

Pagina: 1 ... 72 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.