zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb dan toch echt wel hulp nodig van mensen hier, dus wie zich geroepen voelt mag schietenDylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Alleen ik ben geen pro, en de verschillende meningen enz enz
Zou prima kunnen al eerder gezegd via een google doc oid
Of als https://readthedocs.org/
Dus als mensen tijd over hebben.
Ik zet je de linken in de TS..![]()
Ja dat kan wel, alleen moet @Dylantje2 daar wel zin in hebben en toestemming voor geven:Pdeheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:01:
@ All kunnen jullie niet gezamenlijk in de TS werken aan een handleiding voor de meest gebruikelijke installatie? Gewoon in een handleiding. Natuurlijk is inlezen goed, maar om nou 265 pagina's te lezen in dit forum wat ik overigens wel heb gedaan is voor sommige wat voorbarig. Waarom de kennis niet gewoon in een handleiding en iedereen kan zon ding installeren. Er blijft dan nog genoeg over om te praten of afwijkende situaties en specifieke kennis. Er zijn veel mensen die het willen en jullie bezitten enorme dosis aan kennis wat verder gaat dan een installateur. Ik wil erin meehelpen het te ordenen en de stappen per fase te documenteren
Of we moeten een eigen topic starten en komen we bekend te staan als de grote pana-coup van 2020 waarbij @reneeke1970 onbedoeld burgerslachtoffer is geworden.

-Introductie (wat al in de openings post staat van @Dylantje2
-Welk type monoblock kiezen?
-Monoblock geschikt voor het huis?
-Installatie handleiding van a tot z (1 type installatie (mees voorkomend)
-Optimalisatie en tweaks monoblock
Zoiets?
Zijn ook H versie Split en T cap dus mono alleen kan nietdeheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:09:
Idee voor een handleiding zou kunnen zijn:
-Introductie (wat al in de openings post staat van @Dylantje2
-Welk type monoblock kiezen?
-Monoblock geschikt voor het huis?
-Installatie handleiding van a tot z (1 type installatie (mees voorkomend)
-Optimalisatie en tweaks monoblock
Zoiets?
Ik zou eens een start maken in read thedocs [ zet ik hem in ts]
Daar meerdere toestemming geven..
Kijken wat er uit gaat komen
Warmtepomp weetjes erbij halen
Grote topic
En topic H versie
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Count me inDylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Zijn ook H versie Split en T cap dus mono alleen kan niet
Kijken wat er uit gaat komen![]()
Grote topic
En topic H versie
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Weer een externe link lijkt me niet zinnig. Dan ben je de zoekfunctionaliteit van het forum kwijt. De TS opfrissen lijkt me de way to go.Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Zijn ook H versie Split en T cap dus mono alleen kan niet
Kijken wat er uit gaat komen![]()
Grote topic
En topic H versie
Hoe zou het dan moeten volgens jou ?Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:02:
[...]
Ja al eerder gezegd en dit het is het laatste met je.. Je stuiter en doet maar wat je geloof alles en iedereen.
En alle tips sla je in de wind..of begin je ergens anders over.
Wat ik je al eerdere zei als @Ep Woody gelooft, heeft hij ook de oplossing voor je.
Alle tijd hier besteed had je allang geweten of je de cv uit kunt zetten
Als je 1 klep monteert ga je van de winter een probleem krijgen met je df als je ook 1 bij de wp doet, kan hij wss zijn df niet uitvoeren Vandaar mijn popcorn...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb maar 2 Warmtepompen geïnstalleerd jij xxx?
Alles herhalen is zinloos, maar mijn vraag wat doet hij dan bij een df.. blijft staan
Defrosten, want de richting van het water wordt niet omgedraaid. Die blijft in dezelfde richting stromen. Met koelen wordt de stroomrichting toch ook niet gedraaid?Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
Ik heb maar 2 Warmtepompen geïnstalleerd jij xxx?
Alles herhalen is zinloos, maar mijn vraag wat doet hij dan bij een df.. blijft staan
Jij denkt dat beter te kunnen dan panasonic? Niet alleen de kleinejappaners in de monoblock zijn slim. de jappaners buiten de monoblock zijn ook slim.deheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:19:
Eigenlijk zou iedereen na het lezen het zelf moeten kunnen installeren. Gewoon helemaal uitkauwen.
Zelf ben ik gewoon schema's gaan bekijken.. zodra je snapt waarom er een terugslag klep oid wordt geplaatst snap je de basis van de instalatie. de schema's met de CZ-NS4P waren daarin het handigste.
Iedereen heeft zijn eigen learningcurve waar jij het nu over hebt is eigenlijk lesmateriaal ontwikkelen.
Ja zeg, waarom ik nou weer, bemoei ik me er eens een keer niet mee hitwain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:08:
[...]
Ja dat kan wel, alleen moet @Dylantje2 daar wel zin in hebben en toestemming voor geven:P
Of we moeten een eigen topic starten en komen we bekend te staan als de grote pana-coup van 2020 waarbij @reneeke1970 onbedoeld burgerslachtoffer is geworden.
1 PVoutput . Dongen NB
Noem het les materiaal, het maakt niet uit. Het doel is dat iedereen zelf goed aan de slag kan met behulp ven een mooi "lesboek". Iemand moet het je leren. ;-)twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Jij denkt dat beter te kunnen dan panasonic? Niet alleen de kleinejappaners in de monoblock zijn slim. de jappaners buiten de monoblock zijn ook slim.
Zelf ben ik gewoon schema's gaan bekijken.. zodra je snapt waarom er een terugslag klep oid wordt geplaatst snap je de basis van de instalatie. de schema's met de CZ-NS4P waren daarin het handigste.
Iedereen heeft zijn eigen learningcurve waar jij het nu over hebt is eigenlijk lesmateriaal ontwikkelen.
In één klap iedereen opleiden tot installateur, en dan hier vervolgens geen avond vullend leesvoer meer hebben hahadeheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:19:
Eigenlijk zou iedereen na het lezen het zelf moeten kunnen installeren. Gewoon helemaal uitkauwen.
1 PVoutput . Dongen NB
Daar komt het voor 75% op neer en het overige is nog lekker aanvullendreneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
In één klap iedereen opleiden tot installateur, en dan hier vervolgens geen avond vullend leesvoer meer hebben haha
Meerdere zeggen dat het heel simpel is, nou dan is de handleiding nog makkelijker ;-)
[ Voor 11% gewijzigd door deheij1 op 07-10-2020 12:41 ]
Mijn persoonlijk idee...... @CurlyMo gaat toch niet hybride verwarmen, dus zowel bij CV als de wp een kogel kraan in warme leiding en klaar is Kees. Dan is het een keuze of of. Want zolang de CV kan functioneren moet ook de wp beschermd kunnen worden tegen 55+ graden water.
Die kleppen geven alleen maar weerstand en een kraan niet.
Maar dit hoef ik jou niet uit te leggen toch?
1 PVoutput . Dongen NB
uhm, ja maar normaal ga je uit van een bepaald basisnivo aan kennis. als iedereen het allemaal moet kunnen moet je dus beginnen met uitleggen wat een schroevendraaier is.deheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Noem het les materiaal, het maakt niet uit. Het doel is dat iedereen zelf goed aan de slag kan met behulp ven een mooi "lesboek". Iemand moet het je leren. ;-)
En ik weet niet of je kinderen hebt of zelf nog weet hoe les materiaal uit de brugklas in elkaar zat.. maar dan heb je dus een a4tje nodig om uit te leggen wat een kubus is over dat nivo uitleg heb jij het nu
Ik wens je alle succes hoor, maar ik denk niet dat je er mee klaar bent voordat mijn monoblock bij het oud vuil staat
smile...reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
Mijn persoonlijk idee...... @CurlyMo gaat toch niet hybride verwarmen, dus zowel bij CV als de wp een kogel kraan in warme leiding en klaar is Kees. Dan is het een keuze of of. Want zolang de CV kan functioneren moet ook de wp beschermd kunnen worden tegen 55+ graden water.
55+ in de wp hahaaha
En dan nog een antwoord op een df/...
Of voor de niet lezende/onderzoekende... Wat plaatjes en leesvoer..:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
En vooraf ik zeg niet alles 100% die kant op moet. Maar misschien dat hier een klep of een 3weg te vinden is..
Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Uitgangspunt is dan wel de basis kennis in dit geval.twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
uhm, ja maar normaal ga je uit van een bepaald basisnivo aan kennis. als iedereen het allemaal moet kunnen moet je dus beginnen met uitleggen wat een schroevendraaier is.
En ik weet niet of je kinderen hebt of zelf nog weet hoe les materiaal uit de brugklas in elkaar zat.. maar dan heb je dus een a4tje nodig om uit te leggen wat een kubus is over dat nivo uitleg heb jij het nu
Ik wens je alle succes hoor, maar ik denk niet dat je er mee klaar bent voordat mijn monoblock bij het oud vuil staat
Een kraan bij de CV doet niks aan de defrost veranderen toch?Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:47:
[...]
smile...![]()
![]()
![]()
55+ in de wp hahaaha
En dan nog een antwoord op een df/...
Of voor de niet lezende/onderzoekende... Wat plaatjes en leesvoer..:
https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hybride-warmtepomp/
En vooraf ik zeg niet alles 100% die kant op moet. Maar misschien dat hier een klep of een 3weg te vinden is..
En ja een CV kan tot 90 graden produceren en dat is schadelijk voor de wp, dus echt afsluiten met kraan. Of niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zit ie toch ook, ik heb het over één kraan en niet twee. Zo kan de drie weg klep altijd functioneren, circuleren en de expansie blijft intactEp Woody schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:56:
@reneeke1970 als je de CV ketel blijft gebruiken voor SWW moeten de meeste toch aangesloten blijven op het CV netwerk. Dan is een kogelkraan geen optie aangezien hij dan z'n restwarmte niet meer kwijt kan. Ja je moet wel zeker zijn dat de CV functionaliteit uit staat of in ieder geval gelimiteerd is tot een graad of 40-50.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar met 1 kogelkraan is er geen circulatie over het verwarmingsnetwerk meer mogelijk en kan de CV ketel z'n restwarmte niet meer wegpompen het verwarmingscircuit in.reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Dat zit ie toch ook, ik heb het over één kraan en niet twee. Zo kan de drie weg klep altijd functioneren, circuleren en de expansie blijft intact
Vanmiddag komt @koevlaas2 langs en ik ben in verwachtingsvolle spanning wat hij uiteindelijk gaat toepassen
Als het overigens een kogelkraan wordt, dan graag direct twee. Dan kan ik makkelijker mijn CV weghalen t.z.t.
[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 07-10-2020 13:34 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat hoeft ie ook niet ,over zijn interne circuit is voldoendeEp Woody schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Maar met 1 kogelkraan is er geen circulatie over het verwarmingsnetwerk meer mogelijk en kan de CV ketel z'n restwarmte niet meer wegpompen het verwarmingscircuit in.
1 PVoutput . Dongen NB
Die weerstand maakt toch helemaal niet uit, want die zit op de plek waar je je water toch al niet heen wil hebben.reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
Wel aan de wp kantCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:34:
[...]
Die weerstand maakt toch helemaal niet uit, want die zit op de plek waar je je water toch al niet heen wil hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
Aan de WP kant lijkt het me inderdaad ook geen goed plan. Denk ook niet dat die daar nodig is.
Als jij heel zeker weet dat je bij -15 je CV niet aan gaat zetten kun je daar inderdaad 15 euro op besparen. Ik heb sowieso in twee leidingen een kraan zitten. Wp afkoppelen zonder systeem leeg te halen is misschien nog wel eens handig....CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Aan de WP kant lijkt het me inderdaad ook geen goed plan. Denk ook niet dat die daar nodig is.
Kan intussen gewoon mijn hout verbranding het huis warm houden
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou liever elektrisch bij verwarmen aangezien ik anders nooit van het gas af kom met bijbehorende kosten. Je afkoppel voorbeeld is wel handig inderdaad.reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:52:
[...]
Als jij heel zeker weet dat je bij -15 je CV niet aan gaat zetten kun je daar inderdaad 15 euro op besparen. Ik heb sowieso in twee leidingen een kraan zitten. Wp afkoppelen zonder systeem leeg te halen is misschien nog wel eens handig....
Kan intussen gewoon mijn hout verbranding het huis warm houden
Idealiter zit zo'n kraan dan in de unopor leiding buiten zodat ik de kruipruimte niet in hoef. Alleen heb je dan wel weer een stukje blote leiding...
Elektrische kan ook, maar dan wel element in buffer, al die losse kachels pfff.CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:56:
[...]
Ik zou liever elektrisch bij verwarmen aangezien ik anders nooit van het gas af kom met bijbehorende kosten. Je afkoppel voorbeeld is wel handig inderdaad.
Idealiter zit zo'n kraan dan in de unopor leiding buiten zodat ik de kruipruimte niet in hoef. Alleen heb je dan wel weer een stukje blote leiding...
Blote leiding heb ik geen last van, loopt onder keuken blok door en daar zitten de kranen. In huis zit geen isolatie aan de leidingen, zonde van de afgifte
1 PVoutput . Dongen NB
Hier alleen aan het leidingwerk onder de vloer en achter schotten. De rest mag inderdaad weg.reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:01:
[...]
Elektrische kan ook, maar dan wel element in buffer, al die losse kachels pfff.
Blote leiding heb ik geen last van, loopt onder keuken blok door en daar zitten de kranen. In huis zit geen isolatie aan de leidingen, zonde van de afgifte
Ik hoop dat hij gewoon je cv-ketel meeneemtCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:25:
Eindelijk mag ik de popcorn erbij pakken
Vanmiddag komt @koevlaas2 langs en ik ben in verwachtingsvolle spanning wat hij uiteindelijk gaat toepassen
Als het overigens een kogelkraan wordt, dan graag direct twee. Dan kan ik makkelijker mijn CV weghalen t.z.t.
Wat ik gewoon mis is een duidelijke reden waarom die cvketel daar moet zijn, trek dat ding er gewoon tussenuit. te weinig vermogen in de wp= meer isoleren, grotere wp, meer afgifte of electrisch bijverwarmen. (gezien het gependel is die grotere wp nu misschien geen beste optie
Voor warm water zijn weet ik hoeveel goede oplossingen zonder cv ketel in elke prijsklasse.
Gewoon lekker cold turkey gasloos met de winter voor de deur
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 14:26 ]
En dat zegt degene die vooral de WP had staan voor de subsidietwain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:23:
[...]
Voor warm water zijn weet ik hoeveel goede oplossingen zonder cv ketel in elke prijsklasse.
1. De elektrische ketels vind ik onzinnigtwain4me schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:06:
[...]
Dat ding staat hier alleen maar aangesloten omdat ik anders nog geen subsidie kreeg
2. Voor serieuze doorstroomverwarmers heb je drie fase nodig. Heb ik niet (op zolder).
3. De WPB subsidie op de bekende Atlantic is niet meer om naar huis te schrijven, terwijl de Hewalex binnenkort weer meer subsidie krijgt dan die kost (~ € 1300 / € 1600)
Waarom zou ik dan nu extra geld uitgeven aan het alternatief verwarmen van SWW terwijl ik al een SWW verwarming heb hangen?
De Hewalex zou zelfs in de wat warmere herfstdagen mijn huis kunnen verwarmen met zijn 2,5kW vermogen i.p.v. de Panasonic.
Er is nog een gratis optie (zie mijn eerder post over hewalex zonneboiler via DUitsland)CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:29:
[...]
En dat zegt degene die vooral de WP had staan voor de subsidie
[...]
1. De elektrische ketels vind ik onzinnig
2. Voor serieuze doorstroomverwarmers heb je drie fase nodig. Heb ik niet (op zolder).
3. De WPB subsidie op de bekende Atlantic is niet meer om naar huis te schrijven, terwijl de Hewalex binnenkort weer meer subsidie krijgt dan die kost (~ € 1300 / € 1600)
Waarom zou ik dan nu extra geld uitgeven aan het alternatief verwarmen van SWW terwijl ik al een SWW verwarming heb hangen?
De Hewalex zou zelfs in de wat warmere herfstdagen mijn huis kunnen verwarmen met zijn 2,5kW vermogen i.p.v. de Panasonic.
Maar de hewalex warmtepomp kan ook een goede optie zijn maar moet je wel nog een vat bij scoren
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Wel goed zeggen, ik heb hem op deze tijdelijke manier aangesloten zodat ik zekerheid had wat betreft de subsidie. Hij maakt nu gewoon mijn warm water (en is daar vrij rap mee klaar) mijn huis verwarmen wordt gedaan door de L/L wpCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:29:
[...]
En dat zegt degene die vooral de WP had staan voor de subsidie
[...]
Krijgen we een hele koude winter zal ik of een beetje electrisch bijverwarmen of de wp op het bestaande aanluiten, maar in dat laatste heb ik weinig zin in verband met alle stok oude roestige radiatoren in mijn huis.
Ik heb ook nog wel een gasheater en een paar gasflessen. als het echt -20 gaat worden. maar gasloos is dat niet meer te noemen
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 14:41 ]
Eensvandermark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:51:
Ik zou een betere TS erg waarderen.
Werk ook dan bijv. de heishamon uitbreiding beter uit. Als enigzins ervarendomoticz/grafana/influxdb gebruiker kom ik daar echt niet uit, roept vooral vragen op.
@thehog 😋
Als die in een samenvatting in de TS kan trek je mij over de streep om weer eens het platte dak op te gaan

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| [[inputs.mqtt_consumer]] servers = ["tcp://influxdb:1883"] topics = [ "panasonic_heat_pump/sdc/#", "ESP_Easy_woonkamer/CO2/PPM", "ESP_Easy_woonkamer/Env/#", "ESP_Easy_woonkamer/CO2/#", "ESP_Boiler_PV/#", "ventilatie/wtw/#" ] name_override = "mqtt_consumer_floats" data_format = "value" data_type = "float" [[inputs.mqtt_consumer]] servers = ["tcp://influxdb:1883"] topics = [ "panasonic_heat_pump/sdc/#", "ESP_Easy_woonkamer/CO2/PPM", "ESP_Easy_woonkamer/Env/#", "ESP_Easy_woonkamer/CO2/#", "ventilatie/wtw/#" ] name_override = "mqtt_consumer_string" data_format = "value" data_type = "string" # # Read metrics from MQTT topic(s) [[inputs.mqtt_consumer]] # ## MQTT broker URLs to be used. The format should be scheme://host:port, # ## schema can be tcp, ssl, or ws. servers = ["tcp://influxdb:1883"] # # ## Topics that will be subscribed to. topics = [ "panasonic_heat_pump/sdc/#", "ESP_Easy_woonkamer/Env/#", ] data_format = "value" |
Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar dit werkt prima.
De rest loopt nog via Domoticz, OpenHab2 of rechtstreeks de database in.
Zolang het maar een methode is die standalone werkt. Dus zonder heatpipes e.d. en zonder de Panasonic.ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Er is nog een gratis optie (zie mijn eerder post over hewalex zonneboiler via DUitsland)
Maar de hewalex warmtepomp kan ook een goede optie zijn maar moet je wel nog een vat bij scoren
Je ging al boiler bestellen, dus zolang die subsidie nog niet rond is een element erin van 1000 watt. Vast recht gas vergoed die extra stroom wel. Moet je al wel inductie hebben....CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Zolang het maar een methode is die standalone werkt. Dus zonder heatpipes e.d. en zonder de Panasonic.
1 PVoutput . Dongen NB
Bestel hem maar gewoonErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:40:
[...]
Eens
@thehog 😋
Als die in een samenvatting in de TS kan trek je mij over de streep om weer eens het platte dak op te gaan
Hij werkt.
Dan kun je in dit topic al lezen hoe je moet instaleren en een flow oid komt binnenkort in ts als hij stable is
En voor de andere opties van de heisamon is een domoticz plugin
Of een flow op de site van
Gewoon een vat met een electrisch element is ook standalone te gebruiken. zowel in de vorm van een vat met spriraal voor de panna als een ouderwetse Eboiler.CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Zolang het maar een methode is die standalone werkt. Dus zonder heatpipes e.d. en zonder de Panasonic.
Ik heb/had ook gewoon een E Element in mijn SWW vat en dat kan ik ook nog aansturen op Zonnestroom. en daar draai ik afentoe testjes mee voor na salderen. Op dit moment is cop1 verwarmen op die manier niet heel gunstig als je ook een WP hebt staan. maar als de wp stuk is heb ik dus gewoon warm water. en als het element stuk is (zoals nu toevallig, ding ligt nu in duitsland voor reparatie) heb ik warm water via de wp.
trouwens een doorstroom verwarmer hoef je niet op zolder te hangen, er zijn vast plekken waar er een warm en koudwaterleiding is en welke dichterbij de meterkast is. keukenkastje bv
Nog niet eens zo over nagedacht, maar dat is niet eens zo'n slecht ideereneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:05:
[...]
Je ging al boiler bestellen, dus zolang die subsidie nog niet rond is een element erin van 1000 watt. Vast recht gas vergoed die extra stroom wel. Moet je al wel inductie hebben....
Nee, die plek is er niet. In de keuken is alles al elektrisch. Daarom moet dat ding nu op zolder terwijl de WP in de voortuin staat. Bij een toekomstige badkamerverbouwing staat het verleggen van leidingen naar beneden (wat op zich vrij simpel is) wel in de planning. Dan kan de boiler naar de benedenverdieping en aangesloten worden op de WP. Daarom zoek ik ook een boiler onafhankelijk van de WP en is de Hewalex ideaal.twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Op dit moment is cop1 verwarmen op die manier niet heel gunstig als je ook een WP hebt staan. maar als de wp stuk is heb ik dus gewoon warm water. en als het element stuk is (zoals nu toevallig, ding ligt nu in duitsland voor reparatie) heb ik warm water via de wp.
trouwens een doorstroom verwarmer hoef je niet op zolder te hangen, er zijn vast plekken waar er een warm en koudwaterleiding is en welke dichterbij de meterkast is. keukenkastje bv
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
dit staat er sinds vandaag als ik wil reageren haha
Wat zou het voor hun uitmaken als er wel inkoopacties zijn, lekker belangrijk...
[ Voor 48% gewijzigd door deheij1 op 07-10-2020 15:41 ]
duidelijkCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:28:
[...]
Nee, die plek is er niet. In de keuken is alles al elektrisch. Daarom moet dat ding nu op zolder terwijl de WP in de voortuin staat. Bij een toekomstige badkamerverbouwing staat het verleggen van leidingen naar beneden (wat op zich vrij simpel is) wel in de planning. Dan kan de boiler naar de benedenverdieping en aangesloten worden op de WP. Daarom zoek ik ook een boiler onafhankelijk van de WP en is de Hewalex ideaal.
Dan gewoon een E-element zoals ik al zei en @reneeke1970 ookal zegt.
En ook voor dit geld opnieuw, wees eens wat duidelijker, voeg een schema toe, vertel het hele verhaal etc.
Geloof mij, ik zit hier in een verbouwing (schuifpuzzel) waar die van jou bleek van gaat zien, ik heb ongeveer elke tijdelijke/noodoplossing overdacht die er bestaan, maar als ik niet weet dat dit het voornaamste probleem is zal ik je de door mij gevonden oplossingen niet delen.
En om @pleio65 voor te zijn je zoekt nu een specifieke oplossing die helemaal niets te maken heeft met de pana.. misschien is een ander topic (alweer) een beter huis voor je vraag.
zelf heb ik deze overweging ook gehad - voor nu gekozen voor een 80l e-boiler, omdat ik anders 400 liter op 55 graden dien te gaan houden. met een dT van 25 (20 ruimte temperatuur, waar het vat het hele jaar door toch wel op staat) durfde ik het niet aan.CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:24:
[...]
Nog niet eens zo over nagedacht, maar dat is niet eens zo'n slecht ideeDan nog even een goede boiler vinden.
Wellicht was het verstandiger om er een 2kW elec. element in te rammen. Wie zal het zeggen?
als ik dat wil moet het vat wel weer deels leeg

allemaal vragen ...
1) ga ik het 400 liter vat puur voor SWW gebruiken (en dus elec. element)
2) ga ik het vat ook toevoegen aan het CV circuit - maar dan hooguit 25-40 graden vanaf de WP
3) ga ik het vat met een 3-weg klep als SWW vat via de WP opwarmen naar 55 graden met nog enigsinds een COP
in de koudere maanden / minder zon periode daar de zonneboiler te weinig doet (nu ook net 30gr. )
* Crazy- denkt dat de laatste reeks posts te weinig direct met de Pana te maken hebben en imho moeten we daar snel mee ophouden
[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 07-10-2020 15:45 ]
o.a. omdat mensen opgelicht kunnen worden 20+ wp's is serieus geld.deheij1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:40:
Let op:
dit staat er sinds vandaag als ik wil reageren haha
Wat zou het voor hun uitmaken als er wel inkoopacties zijn, lekker belangrijk...
En hoewel tweakers er geheel buiten staat is het wel hun platform waar dan gebruik van wordt gemaakt.
Misschien is het een idee om eens met de crew het volgende te bespreken
Stel we spreken af met bv Robert van RJ tech dat je daar kan aanmelden met een tweakers kortingscode en zodra hij 20 bestellingen heeft gaat leveren. iedreen betaald dus gewoon zelf en via paypall dus bijna geen risico.
Of met robbert gewoon een kortingscode afspreken van 200 euro ofzo als het hier vandaan komt.
is iets minder voordelig dan de inkoopactie maar dan zonder de nadelen van wachten tot 20+ stuks etc..
je weet nu de bandbreedte waar robbert in wil werken, maak daar gebruik van
Voor de duidelijkheid ik snap het verbod heel erg goed. en het wordt heel snel een glijdendeschaal op het moment dat je het her en der wel toelaat. 20 pana's wel en 4000 ipads niet en alles wat daar tussen zit dan? Een harde grens is gewoon veel makkelijker vast te houden.
edit: om het nog wat meer ontopic te houden ( @Crazy-
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 16:06 ]
Jullie geven mij ongevraagd advies, ongeacht of dat gewaardeerd werd of niettwain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:41:
[...]
En ook voor dit geld opnieuw, wees eens wat duidelijker, voeg een schema toe, vertel het hele verhaal etc.
[...]
Je zoekt nu een specifieke oplossing die helemaal niets te maken heeft met de pana.. misschien is een ander topic (alweer) een beter huis voor je vraag.
We (@Ep Woody en ik) zijn bezig met wat dingen verduidelijken voor in de TS om later aan @Dylantje2 te geven (hopelijk wil hij er iets mee) en ben eigenlijk aangekomen bij leidingen, en wil iets schrijven over de selectie van welke diameter buis je kan kiezen. (met name 25/26mm vs 32mm aluplex om de pana aan te sluiten)
Nu heb ik daar maar heel erg weinig kaas van gegeten en is mijn kennis daarin dus heel erg beperkt, is er toevallig iemand die een laagdremelige kort en bondige uitleg heeft, weet of wil schrijven?
Met de nadruk op kort en bondig. leesbaarheid is het belangrijkste. een mooie link is natuurlijk ook prima
even schaamteloos taggen

@koevlaas2 @Oxellaar
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-10-2020 17:01 ]
Maar de inhoud ga ik wel wat aanpassen, met de dingen die discutabel zijn.
maar maken jullie meteen the read the doc?
Ben daar geen expert in maar weet wel dat op dit puntje ik bijna op verkeerde been was gezet door goedbedoelde adviezen op dit forum. Er zijn nogal wat 32mm liefhebbers hiertwain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:57:
even heel erg ontopic
We (@Ep Woody en ik) zijn bezig met wat dingen verduidelijken voor in de TS om later aan @Dylantje2 te geven (hopelijk wil hij er iets mee) en ben eigenlijk aangekomen bij leidingen, en wil iets schrijven over de selectie van welke diameter buis je kan kiezen. (met name 25/26mm vs 32mm aluplex om de pana aan te sluiten)
Nu heb ik daar maar heel erg weinig kaas van gegeten en is mijn kennis daarin dus heel erg beperkt, is er toevallig iemand die een laagdremelige kort en bondige uitleg heeft, weet of wil schrijven?
Met de nadruk op kort en bondig. leesbaarheid is het belangrijkste. een mooie link is natuurlijk ook prima
even schaamteloos taggen![]()
@koevlaas2 @Oxellaar

Groter is niet altijd beter en zeker met de 5kw onnodig. Hier een tevreden gebruiker met 20mm inwendig (26x3)
Groter is bijna altijd wel beter.ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:35:
[...]
Ben daar geen expert in maar weet wel dat op dit puntje ik bijna op verkeerde been was gezet door goedbedoelde adviezen op dit forum. Er zijn nogal wat 32mm liefhebbers hier![]()
Groter is niet altijd beter en zeker met de 5kw onnodig. Hier een tevreden gebruiker met 20mm inwendig (26x3)
alleen werk het met mindere diameter ook.
Haakse bochten wil je eigenlijk niet maar als je weet wat flow doet en je hebt de keuze getrokken bochten ..:-)
Vandaar dat een TS ook een eigen mening kan zijn.
Wensen voorkeuren of moeten en anders werkt "het" niet
Klopt maar we kunnen ook gewoon kijken voor de TS naar benodigde vermogen afgifte icm maximale stroomsnelheid dan kom je gewoon op een exacte binnen diameter Nadeel van 32mm vindt ik met name het verwerken In bestaande woning en de bocht radius. Zal vnvnd die tabel ff zoeken.Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:37:
[...]
Groter is bijna altijd wel beter.
Haakse bochten wil je eigenlijk niet maar als je weet wat flow doet en je hebt de keuze getrokken bochten ..:-)
Bochten buigen eens en als niet anders kan:
T stukken en bepaalde knie (met buitendraad) verminderen doorstroom nauwelijks. Dat kunnen toch praktijk tips zijn?
Hier is dus een hele harde grens tussen wat echt niet kan en wat wenselijk is. Ik ben het echt niet eens met groter is bijna altijd beter. Ik vind juist efficientie belangrijk en wil veel liever kleinere leidingen door mijn huis leggen zolang dat niet het functioneren in de weg zit. De balans tussen stroomsnelheid, weerstand in buis etc. is altijd een zoektocht. daarom stel ik voor de stelregels van bijv. warmtepomp-weetjes als suggestie aan te dragen --> https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameterDylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:37:
[...]
Groter is bijna altijd wel beter.
met daarbij de kanttekening dat aan beide zijdes van het spectrum nog wat ruimte zit. Je WP gaat niet meteen stuk als je een 22mm stalen leiding (dus vaak 19,6 mm intern diameter) gebruikt bijv. maar of het 'optimaal' is is aan iedereen zelf te bepalen.
Lijkt erop dat we het over hetzelfe hebbenFr33z schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Hier is dus een hele harde grens tussen wat echt niet kan en wat wenselijk is. Ik ben het echt niet eens met groter is bijna altijd beter. Ik vind juist efficientie belangrijk en wil veel liever kleinere leidingen door mijn huis leggen zolang dat niet het functioneren in de weg zit. De balans tussen stroomsnelheid, weerstand in buis etc. is altijd een zoektocht. daarom stel ik voor de stelregels van bijv. warmtepomp-weetjes als suggestie aan te dragen --> https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
met daarbij de kanttekening dat aan beide zijdes van het spectrum nog wat ruimte zit. Je WP gaat niet meteen stuk als je een 22mm stalen leiding (dus vaak 19,6 mm intern diameter) gebruikt bijv. maar of het 'optimaal' is is aan iedereen zelf te bepalen.
Die website heb ik uiteindelijk ook gebruikt om zelf de keuze voor kleiner te maken, dus top voorstel!Fr33z schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Hier is dus een hele harde grens tussen wat echt niet kan en wat wenselijk is. Ik ben het echt niet eens met groter is bijna altijd beter. Ik vind juist efficientie belangrijk en wil veel liever kleinere leidingen door mijn huis leggen zolang dat niet het functioneren in de weg zit. De balans tussen stroomsnelheid, weerstand in buis etc. is altijd een zoektocht. daarom stel ik voor de stelregels van bijv. warmtepomp-weetjes als suggestie aan te dragen --> https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
En hou ons niet langer in spanning: klep of kraan? En waar? 😋CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:25:
Eindelijk mag ik de popcorn erbij pakken

En met kunststof ivm geleiding adviseren ze zelfs 16 mm maar inwendig als je uitgaat van de 900 l/u die Pana 5kw wil Dus met 20mm zit je dan prima lijkt me.Fr33z schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
En om dan met 32mm te werken verbaasd me nog steeds dat men dat adviseert. Net zoiets als een 200liter brandstoftank onder een peugeot 308 zo van je kan nooit genoeg bij je hebben? 😋
Ik heb hem standaard op +/- 15L p/min in normale stand, heb van de specialist vernomen dat mijn 12Kw op zn max. of bij boost min 40l p/m moet hebben EN rond de 70hz de pomp moet draaien..
Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
Welke heb je?
En wat zijn je problemen?
En wat is je systeem?
Pana vraagt om 15.5 liter kijk maar op de wp.[ mss iets anders maar de 5h heeft 900liter/uur ] dus gebruken wat er staat
Daar moet je hem op instellen [ volgens sommige en volgens sommige niet :-) ] maar het staat op de pomp dus wie zou het het beste weten..:-)
Mij is juist door de WP-expert verteld dat je iig tot aan het Buffervat de 32mm moet gaan voeren om de maximale flow + aantal Hz van de pomp te kunnen faciliteren. Doe je dit niet ben je de optimum aan het knijpen..
Flow = alles
Fr33z schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
En hou ons niet langer in spanning: klep of kraan? En waar? 😋
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nr0vC37sXdUaw1H2Sr6hkDjp.jpg?f=user_large)
Een klep en volgens mij in de aanvoer. Zoals je ziet werkt het. Enige nadeel blijft dat mijn HTV radiatoren nog niet echt lekker warmte willen afgeven en ik dus ook vrij hoge temperatuur moet verwarmen om de WP niet te laten pendelen. In ieder geval zonder een waterzijdig ingeregeld systeem.
Ik was te lui de temperatuur vierkantjes uit te zetten
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 07-10-2020 19:17 ]
Ik zeg ook niet dat elke wp op 15.5 moet lopenDrDre2002 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:11:
Hi,
Ik heb hem standaard op +/- 15L p/min in normale stand, heb van de specialist vernomen dat mijn 12Kw op zn max. of bij boost min 40l p/m moet hebben EN rond de 70hz de pomp moet draaien..
[...]
Maar op type plaatje van de H staat :-) dus mss bij een 9 wel anders.
Maar denk je dat hij zich hier altijd helemaal aan houd, nee dus het is een flow die gevraagd waardoor de pana weet wat hij doet. [ japanners zijn eiegnwijs :-) ]
Soms peikt hij en soms zakt hij zonder rede.
maar 1 ding mijn systeem kan 35 liter aan en dat was 30 voordat ik eea aanpaste
Ik ben het met je flow is het eens, omdat je 200 in DE op een 4 baansweg
Of op een randstad snelwegetje 200..
Hz boet mij niets doe de pana zalf kun je ook nets op instellen.
Maar ik kan me voorstellen mindere flow, meer hz nodig om ee te bereiken
meer Hz is meer kwh dus duurder..
Zoiets mss voor anderen overtuigender
Best interessant en ook plausibel; echter ik zie nergens de optie om de flow vast te zetten ?Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:24:
[...]
Ik zeg ook niet dat elke wp op 15.5 moet lopen
Maar op type plaatje van de H staat :-) dus mss bij een 9 wel anders.
Maar denk je dat hij zich hier altijd helemaal aan houd, nee dus het is een flow die gevraagd waardoor de pana weet wat hij doet. [ japanners zijn eiegnwijs :-) ]
Soms peikt hij en soms zakt hij zonder rede.
maar 1 ding mijn systeem kan 35 liter aan en dat was 30 voordat ik eea aanpaste
Ik ben het met je flow is het eens, omdat je 200 in DE op een 4 baansweg
Of op een randstad snelwegetje 200..
Hz boet mij niets doe de pana zalf kun je ook nets op instellen.
Maar ik kan me voorstellen mindere flow, meer hz nodig om ee te bereiken
meer Hz is meer kwh dus duurder..
Zoiets mss voor anderen overtuigender
Om het zeker te weten zou je kunnen kijken of hij in de warme of de koudere zit 😋🙈 Als je niet in bad zit uiteraardCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:16:
[...]
[Afbeelding]
Een klep en volgens mij in de aanvoer. Zoals je ziet werkt het. Enige nadeel blijft dat mijn HTV radiatoren nog niet echt lekker warmte willen afgeven en ik dus ook vrij hoge temperatuur moet verwarmen om de WP niet te laten pendelen. In ieder geval zonder een waterzijdig ingeregeld systeem.
Ik was te lui de temperatuur vierkantjes uit te zetten
In installer menu.Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:27:
[...]
Best interessant en ook plausibel; echter ik zie nergens de optie om de flow vast te zetten ?
daar bij pomp oid
systeem op water
dan kun je met hex code je water flow testen [ ff lijstje maken]
/f/image/2GfT7s1pBTyLWSzAa5G7w0Im.png?f=fotoalbum_large)
Net zo lang testen dat je bij 15.5 in de buurt zit..
Onluchten een keer
na een paar dagen weer checken
systeem aanpssen weer checken
Hierna is de pana echt plug en play
alleen de Dt doet zijn wat anders kloppen hahaha
Dt 2 geeft beste performance vorige winter uit gezocht hier. [ en soms houden die verrekte japanners zich er ook niet aan haha ]
En je sillent kost kost je gewoon geld, dus alleen doen als het echt nodig is.
Om het zeker te weten moeten we @koevlaas2 het verlossende antwoord laten geven.ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Om het zeker te weten zou je kunnen kijken of hij in de warme of de koudere zit 😋🙈 Als je niet in bad zit uiteraard
Deels eens maar flow is maar tot je max pomp snelheid beschikbaar dus met de geadviseerde (dacht 15,6) kom je op 900 l/u en uitgaande van 1,5 meter per seconde is 32mm bijna twee keer dikker dan vereist.DrDre2002 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:15:
Ben het grotendeels met je eens, maar ook niet helemaal. Als je WP bij de aansluiting 32mm heeft, en die ga je direct verklinen naar 28 of 22 richting bijvoorbeeld je buffervat ontneem je de Warmtepomp zijn optimum werking.
Mij is juist door de WP-expert verteld dat je iig tot aan het Buffervat de 32mm moet gaan voeren om de maximale flow + aantal Hz van de pomp te kunnen faciliteren. Doe je dit niet ben je de optimum aan het knijpen..
Flow = alles
[...]
N.b.
Diezelfde experts adviseerde mij tussen en 9 en 12 kw te kiezen en zit nu lekker met een 5 die nog net niet gaat pendelen.
#ik ben ook machtig eigenwijs maar wel een leek op dit gebied
Zit in de aanvoer van de cv ketel.CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:36:
[...]
Om het zeker te weten moeten we @koevlaas2 het verlossende antwoord laten geven.
@CurlyMo ontlucht je bovenste radiatoren svp nog even wellicht dat eea niet goed doorloopt door teveel lucht.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heel kort door de bocht... 32 is beter dan 25, met 32 kan je nog wel een paar knietjes gebruiken bij 25 is je flow dan snel omzeep.twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:57:
even heel erg ontopic
even schaamteloos taggen![]()
@koevlaas2 @Oxellaar
De klep zit op een t stuk dat verder de WP niet beinvloed, is bovendien 1" en dient alleen maar als retourstroombeveiliging, voor nu maakt het helemaal 0 uit.reneeke1970 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
alles wat je doet om je flow te verbeteren kun je zien.ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Deels eens maar flow is maar tot je max pomp snelheid beschikbaar dus met de geadviseerde (dacht 15,6) kom je op 900 l/u en uitgaande van 1,5 meter per seconde is 32mm bijna twee keer dikker dan vereist.
N.b.
Diezelfde experts adviseerde mij tussen en 9 en 12 kw te kiezen en zit nu lekker met een 5 die nog net niet gaat pendelen.
#ik ben ook machtig eigenwijs maar wel een leek op dit gebied
Dus alles wat je niet doet lijkt me dan ook.
En 1 ding de pomp van pana is sterk dus ik denk dat je elk systeem wel op 15.5 liter kunt krijgen.
Maar als mij screendump zag, zie je dat dit ook watjjes kost x 24-7 incl slijtage enz enz
Maar soms is het gewoon zoals het is.. ik heb ook slechte stukken in HT systeem zitten die echt niet ga aanpassen
maar alles waar ik wat aan gedaan heb, bochten ipv knie en dikkere leidingen.
En telkens ging flow omhoog, dus heb ik hem naar 15.5 terug gezet..
Met als resultaat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0zffwQNB8E6zzn4rf9VHZPP6.png?f=user_large)
En ik denk dat hier dan bij sommige met een dunner leidingsysteem verschil in gaat zitten
Meer Hz meer verbruik, en lager cop of hogere graaddagen:_)
top! kan het iets specifieker, want dat is wat ik ook altijd zeg, fijn te weten dat het geen BS iskoevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Heel kort door de bocht... 32 is beter dan 25, met 32 kan je nog wel een paar knietjes gebruiken bij 25 is je flow dan snel omzeep.
Kan je mischien iets zeggen over het aantal knietjes bij 25/26mm en bij 32mm?
Natuurlijk zo min mogelijk, maar soms heb je weinig keus voor gebruik van knietjes. heb jij misschien een aantal waar jij in de praktijk persee onder wil blijven?
Gaat hier dan niet de 4 baans snelweg vergelijking mank? : of je nu 4 of 6 baans hebt, een 90graden bocht zorgt voor wrijving in wp verhaal voor ruis in leiding en weerstand. Ongeacht mijn inziens hoe dik ervoor en erna is.twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
top! kan het iets specifieker, want dat is wat ik ook altijd zeg, fijn te weten dat het geen BS is![]()
Kan je mischien iets zeggen over het aantal knietjes bij 25/26mm en bij 32mm?
Natuurlijk zo min mogelijk, maar soms heb je weinig keus voor gebruik van knietjes. heb jij misschien een aantal waar jij in de praktijk persee onder wil blijven?
Denk dat je alleen met een praktijk test hierachter komt maar let vooral op soort knie: al eerder genoemd maar kan 30% verschil in opening zijn tussen de type
Sommige installateurs (@koevlaas2) voeren maar 1 maat waardoor het voor de installateur makkelijk is om niet verschillende maten koppelingen en persbekken te hoeven kopen. Een 16 kW WP zal dus met dezelfde leidingdiameter aangesloten worden als een 5 kW door koevlaas2.
Dat denk ik niet, zelfs ik heb die verschillende maten persbekken en ik ben architect. 32mm neerleggen doe je niet voor je lol als 20 of 26 ook prima is, het spul is ook duurder. moeilijker te leggen en dus ook qua concurentie overwegingen helemaal niet handig. Overal maar 32mm neerleggen omdat je maar 1 persbek hebt is gewoon belachelijk duur. Dat prijs verschil heb je er na 1 klusje al uit.Dre schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:11:
Sommige installateurs (@koevlaas2) voeren maar 1 maat waardoor het voor de installateur makkelijk is om niet verschillende maten koppelingen en persbekken te hoeven kopen. Een 16 kW WP zal dus met dezelfde leidingdiameter aangesloten worden als een 5 kW door koevlaas2.
32mm past als grootste maat ook in de moederbek van de klaukeperstangen, welke veel worden gebruikt, en die insteekschaaltjes kosten daarvoor echt niet zo heel veel. het is eerder een reden om kleiner te gaan dan groter
Punt is natuurlijk dat elk onderdeel (meter buis, knietjes koppeling tstuk etc) zijn eigen weerstand kent en je eigenlijk niets specifieks kan zeggen zonder de tabelen van de fabrikant erbij te pakken. en het syteem gewoon helemaal door te rekenen. Zodra het ook maar een fractie algemener wordt dan dit zal onderbouwing zeer beperkt zijn, want dan is er van alles vanzelfsprekend gebaseerd op aannamens
kreeg hier heel veel commentaar dat ik een knie en een T had gebruikt in mijn 32mm buiskoevlaas2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Heel kort door de bocht... 32 is beter dan 25, met 32 kan je nog wel een paar knietjes gebruiken bij 25 is je flow dan snel omzeep.
Haal nu 36.2 l/min welke meer dan voldoende is
je moet natuurlijk je systeem niet volstoppen met knieën
met 2500kW wordt het ook best warm!CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:34:
Voor de 5kW J serie gebruikers bijv. @Nickkie55. Zouden jullie eens kunnen kijken wat de minimale geproduceerde warmte is die jullie zien? Hier lijkt hij niet lager te gaan dan ~ 2500kW en vraag me af of dat inderdaad het minimum is voor de J serie.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Het lijkt er een beetje op dat de J minder ver kan terug modelleren dan de H.
Ik bedoelde meer op je eenheden fout. 2500kW is 500 keer de max van je PanaCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:37:
[...]
Het lijkt er een beetje op dat de J minder ver kan terug modelleren als de H.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
vandermark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:43:
[...]
Ik bedoelde meer op je eenheden fout. 2500kW is 500 keer de max van je Pana

Bedankt voor de tips gisteren
vandaag langere run gehad van 10 -16 uur
DT van 2 TA van 25
cop can 7.6 (met dallas en s0 en flow van de pan gemeten)
23 graden was alleen wel erg warm binnen
dus morgen ta met graad laten zakken en kijken wat het dag verbruik dan word
@ErikVers wat hebben jullie verstookt vandaag?
Lang verhaal kort: einde van de run al na een uur of 3-4
Net hem nog een keer (dmv verhoging +4 en gelijk weer naar +0) aan laten slaan dus eigenlijk straks twee runs en begint al aardig warmt te worden.
1,6 kwh tot nu toe verbruikt vanaf 00:00 incl standby e.d.
En jij?
Ik kijk nu niet echt naar COP is extreem hoog als je opgewekt (meestal rond 1800 - 2000) vergelijkt met verbruik. Kom vaak tussen de 8 en 10 dus zit wel goed.
Monitor vooral op:
Werkelijk verbruik zo laag mogelijk
Lang mogelijke run (5 6 uur)
Lekkere temp in vloer
Wat is je laagste verbruik? Dacht dat tot 19hZ terug gaat?CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:34:
Voor de 5kW J serie gebruikers bijv. @Nickkie55. Zouden jullie eens kunnen kijken wat de minimale geproduceerde warmte is die jullie zien? Hier lijkt hij niet lager te gaan dan ~ 2500W en vraag me af of dat inderdaad het minimum is voor de J serie.
Zou wel irritant vinden dat minder ver terug moduleert, wellicht nog ergens mee te tweaken??
Mijn dashboard is nog steeds openbaar. Hij gaat wel tot 19Hz terug, maar daarmee genereert die alsnog ~ 2,5kW warmte. Aan een 1kW minder zou ik nu genoeg hebben.ErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:59:
[...]
Wat is je laagste verbruik? Dacht dat tot 19hZ terug gaat?
Zou wel irritant vinden dat minder ver terug moduleert, wellicht nog ergens mee te tweaken??
Ik nu 2,8kwh maar echt veeeel te warm hierErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:57:
@Dewim1 niet echt een vergelijk vandaag, de kids gingen na de kapper vanmiddag onder de douche en de restwarmte CV ging daardoor mee in cv WP circuit (is dan iets van 35graden wat bij 23 gemengd wordt)
Lang verhaal kort: einde van de run al na een uur of 3-4
Net hem nog een keer (dmv verhoging +4 en gelijk weer naar +0) aan laten slaan dus eigenlijk straks twee runs en begint al aardig warmt te worden.
1,6 kwh tot nu toe verbruikt vanaf 00:00 incl standby e.d.
En jij?
Ik kijk nu niet echt naar COP is extreem hoog als je opgewekt (meestal rond 1800 - 2000) vergelijkt met verbruik. Kom vaak tussen de 8 en 10 dus zit wel goed.
Monitor vooral op:
Werkelijk verbruik zo laag mogelijk
Lang mogelijke run (5 6 uur)
Lekkere temp in vloer
hoe bereken jij de cop? uit de panna zelf of met losse sensors
[ Voor 3% gewijzigd door Dewim1 op 07-10-2020 21:11 ]
Opgewekt vermogen uit Pana blijkt reëel te zijn (Tenminste volgens de afgelopen 289 pagina’sDewim1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:09:
[...]
Ik nu 2,8kwh maar echt veeeel te warm hier
hoe bereken jij de cop? uit de panna zelf of met losse sensors

Uiteraard zit er een 20% plus en min in de COP uitkomst omdat er lekker wordt afgerond in de Pana (opwek) dus 1600 opwek kan 1799 zijn of 1401 Werkelijk.
Ik ga dan ook maar vanuit dat een lage cop 20% hoger moet zijn en visa versa
Ik zit met 23 Ta momenteel prima dus kijken hoe het gaat (wel nog ff een keerklep in cv zetten om vroegtijdig afslaan te voorkomen)
Binnenkort Heishamon ertussen om opwek en flow beter te kunnen inzien
dag cop van de panna lijkt aardig af te wijken hierErikVers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:24:
[...]
Opgewekt vermogen uit Pana blijkt reëel te zijn (Tenminste volgens de afgelopen 289 pagina’s) en dat deel ik door werkelijk verbruik (kwh 2x met s0 en domoticz)
Uiteraard zit er een 20% plus en min in de COP uitkomst omdat er lekker wordt afgerond in de Pana (opwek) dus 1600 opwek kan 1799 zijn of 1401 Werkelijk.
Ik ga dan ook maar vanuit dat een lage cop 20% hoger moet zijn en visa versa
Ik zit met 23 Ta momenteel prima dus kijken hoe het gaat (wel nog ff een keerklep in cv zetten om vroegtijdig afslaan te voorkomen)
Binnenkort Heishamon ertussen om opwek en flow beter te kunnen inzien
hij geeft een dag gem COP van 9.6
en met de losse temp sensor en S0 een COP van 7.6
maarja zijn beide niet geijkt...
Daar snap ik echt niks van. Bij mij wil die maar niet lager dan de ~ 600W.Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:19:
[...]
@Ep Woody zover ik weet ligt de J vrijwel gelijk aan de H qua minimaal vermogen. Echter ipv 17Hz heeft ie 19Hz. Qua wattage rond de 225/250.
Correct me if i’m wrong
Dat is wel veel ja. Met 17 Hz?CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:42:
[...]
Daar snap ik echt niks van. Bij mij wil die maar niet lager dan de ~ 600W.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor de duidelijkheid ik kijk 0 naar de COP in de PANA dit omdat die gerust 14 e.d. aan het roepen is.....Dewim1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:39:
[...]
dag cop van de panna lijkt aardig af te wijken hier
hij geeft een dag gem COP van 9.6
en met de losse temp sensor en S0 een COP van 7.6
maarja zijn beide niet geijkt...
En met verbruik 0 en opwek 1400 geeft hij heel wijs geen COP weer.
Maar kijk in PANA alleen naar opwek, en pak vanuit domoticz (of meterkast) het werkelijke verbruik
Werkelijke verbruik is geijkt en de opwek is door vele hier bevestigd daar reëel is.
Excuses. Ik was niet exact genoeg.
Als ik de interne Heat_Energy_Consumption bekijk dan zie ik inderdaad wel 200W. Op de S0 zie ik ook wel waardes onder de 600W. Probleem is alleen dat hij op dit moment 600W blijft verbruiken met ~ 2600W warmteproductie, terwijl dat gewoon veel te veel is voor de warmtebehoefte. Ik weet alleen niet hoe ik dat ding temper om gewoon de ~ 1500W warmte te produceren dat wel aansluit bij mijn behoefte.
Je S0 imp (counters) wel goed staan? 1000 of 2000 vaakCurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Als ik de interne Heat_Energy_Consumption bekijk dan zie ik inderdaad wel 200W. Op de S0 zie ik ook wel waardes onder de 600W. Probleem is alleen dat hij op dit moment 600W blijft verbruiken met ~ 2600W warmteproductie, terwijl dat gewoon veel te veel is voor de warmtebehoefte. Ik weet alleen niet hoe ik dat ding temper om gewoon de ~ 1500W warmte te produceren dat wel aansluit bij mijn behoefte.
600w lijkt mij vraag hoog verbruik voor 19hz?
Opwek is ook vrij hoog dus verbruik zal wel kloppen gok ik.
Persoonlijk geen ervaring met de J maar kan niet voorstellen dat de ondergrens zo ver uit elkaar ligt
Ikzelf had eerst in domoticz ze op 2000 imp/kwh ingesteld terwijl ik 1000 imp/kwh heb in meterkast
Ik kom hier niet boven de 450watt overdag en dan zit hij ergens rond de 25-30 hz?? Hz zal vast niet al het verbruik verklaren want pompsnelheid en de actuele buitentemp maken natuurlijk ook nog
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 07-10-2020 22:05 ]
CurlyMo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Het zijn niet zo zeer de persbekken (die heb ik wel) maar de leidingen die ik niet allemaal inhuis kan hebben, heb gewoon de ruimte er niet voor.Dre schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:11:
Uit discussies over diameters van elektriciteitskabels is mij bijgebleven dat het weinig feitelijk onderbouwd werd op dit forum. Dus spanningsverlies (Volt) en energieverlies (kWh/jaar) ontbraken vaak volledig. Hetzelfde gebrek aan onderbouwing zie ik in leidingdiameters terugkomen.
En liefst sluit ik alles idd met 32mm aan, in sommige installaties komen nogal veel lange leidingen/koppelingen in het werk en met 32 heb je gewoon niet teveel verlies.
Dit topic is gesloten.