Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.220 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FransvWoerkom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Mogelijk. Ik weet niet waar @twain4me zijn buffer heeft zitten, hoe die aan de vv zit en of hij een pomp heeft. Hoe je zo'n thermostatische driewegklep gebruikt hangt van het hydraulische schema af. Maar zo'n driewegklep werkt onafhankelijk van netspanning. Als je niet zeker bent van een driewegklep kun je er achter ook nog een tweewegklep zetten die mee aangestuurd wordt.
Schema staat 2 posts lager, alleen dan zonder alles rond de verdeler, dus met alleen een pomp.
extra 2weg klep is ook te overwegen, tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@twain4me Die thermostatische mixer zou je dus op positie 6 kunnen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Rimco op 05-10-2020 22:47 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@MarFan Je hebt je eerste PR te pakken ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
twain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Schema staat 2 posts lager, alleen dan zonder alles rond de verdeler, dus met alleen een pomp.
extra 2weg klep is ook te overwegen, tnx
Aha, bij deze opstelling is het niet van belang welke temperatuur de buffer krijgt omdat de mengkleppen daarachter de temperatuur van het water naar de vv circuits regelen. Meestal wordt op die buffer dan ook nog een hoge-temperatuur radiatorcircuit aangesloten met alleen een pomp. Maar de buffer op lage temperatuur is ivm de COP natuurlijk interessant als je alleen vloerverwarming hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 06-10-2020 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FransvWoerkom schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 00:07:
[...]

Aha, bij deze opstelling is het niet van belang welke temperatuur de buffer krijgt omdat de mengkleppen daarachter de temperatuur van het water naar de vv circuits regelen. Meestal wordt op die buffer dan ook nog een hoge-temperatuur radiatorcircuit aangesloten met alleen een pomp.
Met alleen met de pompen, de rest zat niet in de planning :P maar ik snap het volledig, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Heb je flow vanaf git? Of welke flow gebruik je voor domoticz?
Ik heb er een hele uitgebreide van
ik ga nog wel verder uitzoeken hoe of wat - momenteel de plugin van @MarFan werkend! Helemaal top.
& het script van @AUijtdehaag nu ook de COP/vermogen zichtbaar

- wel merk ik nu dat de master-Pi meer en meer belast gaat worden; ik ga maar eens een nieuwe Domoticz inrichten op m'n Docker-server en de boel uit elkaar trekken qua NodeRed, Domoticz, Mosquito, Grafana, InfluxDB.

ik loop nu 'teveel risico' dat ik de data kwijt ga raken en het onoverzichtelijk begint te worden.

dus gaat tijd worden om een ontwerpje te maken qua Docker containers/dataopslag & Pi's/Wemosjes :) _/-\o_

@MarFan om het precieze verschil te krijgen dien ik nog even de Dallas sensoren te plaatsen - nu nog ronde cijfers van de Wp zelf |:(

Ik wil aan de HeishaMon nog de Dallas sensoren plaatsen in de WP (Ta/Tr/Tb)
waar plaats ik deze in de WP ? (met name Ta/Tr)?

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 06-10-2020 09:44 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

ik ga nog wel verder uitzoeken hoe of wat - momenteel de plugin van @MarFan werkend! Helemaal top.
& het script van @AUijtdehaag nu ook de COP/vermogen zichtbaar
Leuke is dat je het verschil tussen de Panasonic COP berekening en 'echte' COP/vermogen nu naast elkaar kan zien...
Niet te vergelijken,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Heb ik al ff werkend. Zoveel Dallas als je kunt verzinnen..
Kijk in mijn grafieken.

Crazy kijk naar een n2 maak een aparte domoticz setup mijn n2 kan bijna alles van domoticz aan....

Edit.
Behalve mijn dombo activiteiten soms..

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 06-10-2020 10:48 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Kijk in mijn grafieken.

Crazy kijk naar een n2 maak een aparte domoticz setup mijn n2 kan bijna alles van domoticz aan....

Edit.
ik volg je niet qua N2 ?

Waar heb jij de Dallas hangen in je WP ? toevallig een foto? kan ik straks even knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
Is er al nieuws over de mogelijke tweede collectieve inkoop?

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebok
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Me too

Ik ben ook geinteresseerd in een 7kw j serie

Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DjaRoel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
Is er al nieuws over de mogelijke tweede collectieve inkoop?
Ik wil niet steeds de klojo uithangen, maar waarom doen jullie dit nu steeds hier? Realiseer je nu eens dat het hele topic op het spel wordt gezet voor je eigen gewin.

Samenkoop constructies zijn niet toegestaan op tweakers PUNT. Sluiten van topics is 1 van de manieren hoe gehandhaafd wordt.

Doe het prive, open een eigen topic, zet een advertentie in de krant, schreeuw het van een berg, gebruik rook signialen. weet ik veel, maar hou asjeblieft op met er hier over posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
twain4me schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Doe het prive, open een eigen topic, zet een advertentie in de krant, schreeuw het van een berg, gebruik rook signialen. weet ik veel, maar hou asjeblieft op met er hier over posten.
Als aanvulling. Nog veel simpeler. In plaats van periodiek dit navragen of er al iets is. Begin het zelf en roep één keer dat je naar deelnemers zoekt. En mensen je via de PM mogen benaderen. Klaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Als aanvulling. Nog veel simpeler. In plaats van periodiek dit navragen of er al iets is. Begin het zelf en roep één keer dat je naar deelnemers zoekt. En mensen je via de PM mogen benaderen. Klaar.
Die optie gaf ik, zonder de referentie van deelnemers of collectieve inkoop, al een keer op een presenteerblaadje en valt dit keer onder de optie privee ;)
De vorige keer ging dat prima, geen idee waarom dit nu steeds zo moet, echt heel jammer, je verpest het alleen maar voor alles en iedereen. :(

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 06-10-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Het gaat toch om de collectieve inkoop over Panasonic warmtepompen? Dan lijkt me dit het aangewezen topic, ik heb de vorige gemist alleen zijdelings meegekregen dat dat plaatsgevonden heeft.

Vervolgens is er enige tijd geleden de vraag gesteld of er nog meer mensen interesse hadden dit topic, dat dit niet de bedoeling is heb ik niet meegekregen. Ik snap dus ook niet dat je er zo inhakt @twain4me

Ik ga wel terug proberen te zoeken wie de vraag stelde zodat jij er geen last van hebt 8)7

Er worden hier allerhande discussies gevoerd die wellicht een eigen topic waard zijn, daar zie ik nooit iemand wat van zeggen. Ik was/ben niet op de hoogte dat collectieve inkoop niet toegestaan is, misschien kan iemand dat aanpassen in de reactie template zodat de volgende die een onschuldige vraag stelt niet ook als zondaar aangewezen wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door DjaRoel op 06-10-2020 14:43 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebok
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Excuus, was me niet bewust

Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DjaRoel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:41:
Het gaat toch om de collectieve inkoop over Panasonic warmtepompen? Dan lijkt me dit het aangewezen topic, ik heb de vorige gemist alleen zijdelings meegekregen dat dat plaatsgevonden heeft.

Vervolgens is er enige tijd geleden de vraag gesteld of er nog meer mensen interesse hadden dit topic, dat dit niet de bedoeling is heb ik niet meegekregen. Ik snap dus ook niet dat je er zo inhakt @twain4me

Ik ga wel terug proberen te zoeken wie de vraag stelde zodat jij er geen last van hebt 8)7

Er worden hier allerhande discussies gevoerd die wellicht een eigen topic waard zijn, daar zie ik nooit iemand wat van zeggen. Ik was/ben niet op de hoogte dat collectieve inkoop niet toegestaan is, misschien kan iemand dat aanpassen in de reactie template zodat de volgende die een onschuldige vraag stelt niet ook als zondaar aangewezen wordt.
Het is geen onschuldige vraag, volgens mij leg ik prima uit (voor de 3e keer) wat het probleem is
het mag gewoon niet en als je het daar niet mee eens bent, moet je niet bij mij zijn, het gaat mij niet om het bericht zelf maar om de conceqenties die het kan hebben.

Inkoopacties niet toegestaan

Volgens mij staat het ook in het huisregelement, wat je gewoon gelezen moet hebben, maar ik heb geen zin om dat op te zoeken. Ik wil best vragen of iemand het in de topic warning wil zetten, ik denk alleen dat het gerommel in de schaduw, wat nu overduidelijk door de vingers wordt gezien, vanaf die dag zal moeten worden gehandhaafd. ;)

:(:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Kijk in mijn grafieken.

Edit.
Misschien handig als je erbij zet dat je het over een Odroid N2 hebt, neem ik aan, voordat we het over Distikstof, http://freshmeat.sourceforge.net/projects/n2 of een van de vele N2-wegen gaan hebben.

@Crazy-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Misschien handig als je erbij zet dat je het over een Odroid N2 hebt, neem ik aan, voordat we het over Distikstof, http://freshmeat.sourceforge.net/projects/n2 of een van de vele N2-wegen gaan hebben.

@Crazy-
haha inderdaad, was al aan het zoeken ;-) maar er draait hier al een tijdje een prachtige Asrock (Atom CPU) met Docker. Moet de boel alleen eens gaan inrichten, maar eerst uitzoeken hoe ik de data van de huidige Domoticz omzet naar de nieuwe omgeving om geen history kwijt te raken (backup restore is de eerste stap denk ik wat wel werkt, daarna alles omzetten... wel ff druk mee dus :))

maar volledig offtopic! terug naar de Pana :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 06-10-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Voor de mensen met een J-serie monoblock 5kW. Kan die verder terugmoduleren dan een H-serie 5kW of blijft de minimale afgifte ruim 1200 watt.

Mijn warmtepomp kan niet ver genoeg terug moduleren om het bij deze temperaturen lekker te houden in huis. Lang leve luchtverwarming...

@Crazy- als je echt wilt analyseren en data wil loggen kun je beter kijken naar het opslaan van de data in InfluxDB en vervolgens met Grafana een dashboard maken waarin je echt gedetailleerd informatie met elkaar kan vergelijken.

Domoticz, OpenHab, Homeassistant voor het slim maken van je woning, InfluxDB / Grafana voor het opslaan, analyseren en optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ep Woody schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:45:
Voor de mensen met een J-serie monoblock 5kW. Kan die verder terugmoduleren dan een H-serie 5kW of blijft de minimale afgifte ruim 1200 watt.

Mijn warmtepomp kan niet ver genoeg terug moduleren om het bij deze temperaturen lekker te houden in huis. Lang leve luchtverwarming...

@Crazy- als je echt wilt analyseren en data wil loggen kun je beter kijken naar het opslaan van de data in InfluxDB en vervolgens met Grafana een dashboard maken waarin je echt gedetailleerd informatie met elkaar kan vergelijken.

Domoticz, OpenHab, Homeassistant voor het slim maken van je woning, InfluxDB / Grafana voor het opslaan, analyseren en optimaliseren.
Yes! I know :-) nu eerst bezig met alles voorzien van de nodige sensoren; stapje voor stapje. Maar de basis staat nu! Ik ben al eens bezig geweest met Grafana/Influxdb - die containers draaien zelfs al 😁

@thehog net 3 stuks DS18 sensoren aangesloten - top man! Werkt ook direct ;-) nu moet ik ze nog op de goede plek monteren (...) maar ik weet echt even niet waar.

Kan het wel ongeveer inschatten (de retour is mij wel duidelijk) maar de aanvoer niet waar ik dat het beste kan doen. En ook: hoe!

Ik dacht aan isolatie tape en daarom heen weer buisisolatie. Maar eigenlijk wil je een soort kneedbare paste voor betere geleiding ?

@Ep Woody zover ik weet ligt de J vrijwel gelijk aan de H qua minimaal vermogen. Echter ipv 17Hz heeft ie 19Hz. Qua wattage rond de 225/250.

Correct me if i’m wrong

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 06-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:31
twain4me schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Het is geen onschuldige vraag, volgens mij leg ik prima uit (voor de 3e keer) wat het probleem is
het mag gewoon niet en als je het daar niet mee eens bent, moet je niet bij mij zijn, het gaat mij niet om het bericht zelf maar om de conceqenties die het kan hebben.

Inkoopacties niet toegestaan

Volgens mij staat het ook in het huisregelement, wat je gewoon gelezen moet hebben, maar ik heb geen zin om dat op te zoeken. Ik wil best vragen of iemand het in de topic warning wil zetten, ik denk alleen dat het gerommel in de schaduw, wat nu overduidelijk door de vingers wordt gezien, vanaf die dag zal moeten worden gehandhaafd. ;)

:(:)
Bedankt voor de link, ik heb het al meerdere keren gelezen in dit topic maar nooit ergens een bericht kunnen vinden dat inkoopacties niet mogen (neit in de faq, niet in het regelement etc.).

met @DjaRoel en @Gebok :
Vind het prima dat tweakers regels gebruikt, maar dit is wel erg verstopt en mag echt wel wat duidelijker worden aangegeven ALS het echt zo'n big deal is dat er topics voor op slot moeten etc.

Boodschap is duidelijk, ik PM wel over de niet toegestante IA's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

ik volg je niet qua N2 ?

Waar heb jij de Dallas hangen in je WP ? toevallig een foto? kan ik straks even knutselen :)
Odroid N2, Bizar stukje hardware
Als je daar Domoticz op laat draaien en de rest voor andere dingen gebruikt heb je een goede basis.
Ik heb er zoveel ellende aan hangen, maar hij llopt als een zonnetje

Ik heb dallas nu ff via Heishamon. [ had esp espeasy icm esp ]
Aan en retour [ bijna naast de pana sensoren:-) , in en uit blaas, grind onder de pomp, buiten, e-ruimte waterpompruimte, lekbak van de verdamper, Warme compressor en de koude compressor
\
Heishamon kan ze net niet allemaal trekken, dus mss een esp erbij hangen, Maar ik ben aan testen met the hog, wie weet passen ze er alsnog op. [ anders weer een tijd hebben ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Naar de CV ketel lopen twee leidingen:
code:
1
2
3
4
5
6
                     CV
                    A R
                    | |
                    X |
WP A----------------| (-------------
   R------------------|-------------

Dus op plek X zo dat de flow vanaf de CV naar de WP geblokkeerd wordt?
Ik ben toch nog even naar mijn tekening aan het kijken want ik snap niet helemaal waarom dit nu werkt.

Zit een CV circuit met twee standleidingen nu zo in elkaar?
code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ
   |-----<----------| |-------<-----|
   |                                |
   |----->-------------------->-----|

Of zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ
   |-----<----------|-(------->-----|
   |                  |             |
   |----->------------|-------<-----|

Ik denk dat tweede. Dan zit het nu als volgt in elkaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v
   |--<-|-(->-------|-(------->-----|
   |      |           |             |
   |-->---|-<---------|-------<-----|

Waarom wil je dan de flow vanaf de CV aanvoer richting de WP aanvoer blokkeren? Ik zou het logischer vinden als de keerklep hier zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v
   |      |           x             |

Dus de retour van de CV ketel richting de WP blokkeren. Voordeel is dan ook dat zowel de CV ketel als de WP nu in dit leidingwerk zouden kunnen blijven werken, mocht iemand dat in de toekomst weer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Odroid N2, Bizar stukje hardware
Als je daar Domoticz op laat draaien en de rest voor andere dingen gebruikt heb je een goede basis.
Ik heb er zoveel ellende aan hangen, maar hij llopt als een zonnetje

Ik heb dallas nu ff via Heishamon. [ had esp espeasy icm esp ]
Aan en retour [ bijna naast de pana sensoren:-) , in en uit blaas, grind onder de pomp, buiten, e-ruimte waterpompruimte, lekbak van de verdamper, Warme compressor en de koude compressor
\
Heishamon kan ze net niet allemaal trekken, dus mss een esp erbij hangen, Maar ik ben aan testen met the hog, wie weet passen ze er alsnog op. [ anders weer een tijd hebben ]
Leuk ding die N2 :-)

Je geeft aan “bij de pana sensoren” - ik moet maar eens kijken waar dat dan is 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Ik ben toch nog even naar mijn tekening aan het kijken want ik snap niet helemaal waarom dit nu werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ

Of zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ

code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v

Waarom wil je dan de flow vanaf de CV aanvoer richting de WP aanvoer blokkeren? Ik zou het logischer vinden als de keerklep hier zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v

Dus de retour van de CV ketel richting de WP blokkeren. Voordeel is dan ook dat zowel de CV ketel als de WP nu in dit leidingwerk zouden kunnen blijven werken, mocht iemand dat in de toekomst weer willen.
Je laatste plaatje is wat er nu gebeurt, er gaat water vanaf de aanvoerleiding via de CVKetel naar de retourleiding. Dat is precies wat je wil voorkomen en daarvoor plaats je een terugslagklep in de omgekeerde richting om te voorkomen dat het water die route kan nemen. Als de CVKetel aangaat kan het water wel gewoon van de CV ketel naar de aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ

Of zo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
                     CV
                    A R
                    | |
                    v ʌ

code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v

code:
1
2
3
4
5
6
7
        WP          CV
        A R         A R
        | |         | |
        v ʌ         ʌ v

De keer klep moet tussen de CV en het eerste t-stuk zitten wat ie tegen komt. Dus niet in de ring leiding zelf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Je laatste plaatje is wat er nu gebeurt, er gaat water vanaf de aanvoerleiding via de CVKetel naar de retourleiding. Dat is precies wat je wil voorkomen en daarvoor plaats je een terugslagklep in de omgekeerde richting om te voorkomen dat het water die route kan nemen. Als de CVKetel aangaat kan het water wel gewoon van de CV ketel naar de aanvoerleiding.
En om de CV ketel weer te kunnen gebruiken heb je ook zo'n ding nodig bij de WP? Alleen is daar de schade een stuk minder groot, omdat hij aan het eind van de standleiding is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Leuk ding die N2 :-)

Je geeft aan “bij de pana sensoren” - ik moet maar eens kijken waar dat dan is 🤭
Er zit een dikke pot in de pana onder het e bordje
En er zit een waterpomp[je]

Maar er zit ook een exploded view in je handleiding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@CurlyMo om het netjes te doen hoort er ook een bij de warmtepomp.

Voor de visueel ingestelde, dit is wat er nu gebeurt en wat je met een terugslagklep voorkomt. Deze moet in tegengestelde richting bij de CV ketel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzHx1J67UrrIwBCondgizLjZCqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f9EI3c9IytUNmUhG7UHqkUro.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Ep Woody op 06-10-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

En om de CV ketel weer te kunnen gebruiken heb je ook zo'n ding nodig bij de WP? Alleen is daar de schade een stuk minder groot, omdat hij aan het eind van de standleiding is aangesloten.
Ik heb toch ook maar een paar zakje gekocht.. :*) :*) :*)
En ik kan het niet laten O+ O+

Wat gebeurd als je zo meteen een DF hebt of meerdere in een lastige tijd:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Als je inderdaad van plan bent om zowel WP als CV te gebruiken is het inderdaad het beste om bij beiden een keerklep te monteren. Dit mag in retour of aanvoer, maar bij de CV moet je wel opletten waar de 3-wegklep van SWW zit vanwege expansie. Heel simpel gezegd: De keerklep moet aan dezelfde kant zitten als waar de 3-wegklep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:21:
@CurlyMo Als je inderdaad van plan bent om zowel WP als CV te gebruiken is het inderdaad het beste om bij beiden een keerklep te monteren. Dit mag in retour of aanvoer, maar bij de CV moet je wel opletten waar de 3-wegklep van SWW zit vanwege expansie. Heel simpel gezegd: De keerklep moet aan dezelfde kant zitten als waar de 3-wegklep zit.
Ik wilde het vooral begrijpen. De initiële oplossing die hier werd ondersteund klopte dus niet ;)

Aan @koevlaas2 om hem op de juiste plek te zetten. CV ben ik van plan niet meer te gebruiken voor verwarming. Alleen nog voor SWW totdat ik een WPB oplossing heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Ik wilde het vooral begrijpen. De initiële oplossing die hier werd ondersteund klopte dus niet ;)

Aan @koevlaas2 om hem op de juiste plek te zetten. CV ben ik van plan niet meer te gebruiken voor verwarming. Alleen nog voor SWW totdat ik een WPB oplossing heb staan.
Wat is precies je probleem technisch met het feit dat WP water Ta door je CV heen gaat dan?

Dit gebeurd bij mij ook (heb hem nog hangen totdat ik zin heb om cv van de muur te trekken 8)7 )

Ik heb op CV de verwarmingsfunctie uitstaan alleen desgewenst kan ik SWW met CV pakken. Alleen dan komt er een slok warmer water na de SWW vraag in CV circuit maar is minimaal
Voordeel is nu dat ik nu een heeeeelllleeee dure temperatuur meter op zolder heb hangen :-)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
ErikVers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Wat is precies je probleem technisch met het feit dat WP water Ta door je CV heen gaat dan?

Dit gebeurd bij mij ook (heb hem nog hangen totdat ik zin heb om cv van de muur te trekken 8)7 )

Ik heb op CV de verwarmingsfunctie uitstaan alleen desgewenst kan ik SWW met CV pakken. Alleen dan komt er een slok warmer water na de SWW vraag in CV circuit maar is minimaal
Voordeel is nu dat ik nu een heeeeelllleeee dure temperatuur meter op zolder heb hangen :-)
Het water zoekt de weg van de minste weerstand, als dat de CV ketel is krijg je warmer retour water waarop je warmtepomp wellicht zal gaan pendelen.

Een en ander natuurlijk afhankelijk van de hydraulische situatie. In feite creëer je een bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@ErikVers, bij @CurlyMo zit de CV ketel halverwege het circuit. Doordat er geen terugslagklep tussen zit functioneert de CV ketel als radiator met nagenoeg geen afgifte. Hierdoor komt er nagenoeg geen warm water bij een groot deel van de radiatoren en kan de warmtepomp niet op een lekkere stabiele manier draaien.

Door de CV ketel te blokkeren wordt dit probleem opgelost.

Zie mijn tekening een paar posts terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Er zit een dikke pot in de pana onder het e bordje
En er zit een waterpomp[je]

Maar er zit ook een exploded view in je handleiding O-)
Ah ja, dat... dacht ik al.

Had je de sensoren met koelpasta gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ep Woody schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:59:
@ErikVers, bij @CurlyMo zit de CV ketel halverwege het circuit. Doordat er geen terugslagklep tussen zit functioneert de CV ketel als radiator met nagenoeg geen afgifte. Hierdoor komt er nagenoeg geen warm water bij een groot deel van de radiatoren en kan de warmtepomp niet op een lekkere stabiele manier draaien.

Door de CV ketel te blokkeren wordt dit probleem opgelost.

Zie mijn tekening een paar posts terug.
Ok ja is bij mij ook het geval alleen aangezien ik smoor met gedeelte wat naar boven gaat (ongeveer 10%) geeft dit geen probleem, maar kan er dus wel vanuit gaan als ik de CV zou blokkeren er dus ook meer naar mijn badkamer vloer zal gaan (even er vanuit gaande dat water makkelijker door CV loopt dan door badkamer vloer. Minste weerstand verhaal dus, helder dank voor de uitleg

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

Ah ja, dat... dacht ik al.

Had je de sensoren met koelpasta gemonteerd?
yes en elektra tape erom waar mogelijk
En niet te kort bij andere invloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

In mijn aanvankelijk voorstel stond:
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
Dus op plek X zo dat de flow vanaf de CV naar de WP geblokkeerd wordt?
Dat moet op de plek waar ik de X had staan andersom zijn. Vandaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 12:51
Het gaat nu al drie dagen over een niet goed ingericht cv-systeem. Interessant op zich, maar het gaat niet over de warmtepomp zelf. Deze functioneert het beste als je hem zelf alles laat regelen. Het Japannertje is best wel slim.
Suggestie om een nieuw topic over het niet werkende cv-systeem te starten en verder daar over de over twee warmtebronnen in een circuit en de mogelijke gevolgen daarvan te discussiëren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
heeft er iemand wat verbruiks cijfer van oktober?
Heb geen idee of onderstaande veel of weinig is

liefst iemand met een nieuw huis en 80-100m2 alleen vloer verwarming.
ben mijn stook lijn aan het instellen en nog geen idee wat het praktijk gebruik van mijn woning gaat zijn
mij huis was afgekoeld naar 20 graden voor de vrouw te koud. nu 22 graden met TA van 25 bij TB 14
onderstaande verbruik is wel wat meer dan nodig was. heb hem een paar keer geforceerd laten aanslaanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnOqURmf0P3Uf1vp0_oC4zzPx6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXs58r6CcIkyEFiIGDacsnsR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:34:

ben mijn stook lijn aan het instellen en nog geen idee wat het praktijk gebruik van mijn woning gaat zijn
mij huis was afgekoeld naar 20 graden voor de vrouw te koud. nu 22 graden met TA van 25 bij TB 14
onderstaande verbruik is wel wat meer dan nodig was. heb hem een paar keer geforceerd laten aanslaan[Afbeelding]
Vergelijken is nooit 100% te doen, maar hier iets minder m2 en een Ta van 27 vandaag. Tb was door de dag 11-15, nu 11,3
Binnen temp 21-22 door de dag, nu 22.. lekker warmpjes 😎

Wat zijn je overige instellingen cq gegevens? DeltaT, Hz, flow?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD57LzRs1B0T9JmSOdqfUCU_TG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjFFOWraGMhbdRIPJfbwPvcT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 06-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pleio65 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:23:
Het gaat nu al drie dagen over een niet goed ingericht cv-systeem. Interessant op zich, maar het gaat niet over de warmtepomp zelf. Deze functioneert het beste als je hem zelf alles laat regelen. Het Japannertje is best wel slim.
Suggestie om een nieuw topic over het niet werkende cv-systeem te starten en verder daar over de over twee warmtebronnen in een circuit en de mogelijke gevolgen daarvan te discussiëren.
Terug naar een topic waarin de WP geïnstalleerd wordt en alles direct perfect werkt, de WP ook je SWW perfect doet, en al helemaal niks mis mag gaan anders dan specifiek met de WP zelf. Idealiter heb je de CV ketel al buiten staan voordat de WP wordt geleverd.

Het lijkt me meer dan relevant voor anderen om te lezen dat een enorm pendelende WP zou kunnen liggen aan een bypass ergens in je circuit, en in een hybride opstelling (CV ketel voor SWW) het een extra aandachtspunt is bij installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:49:
[...]

Vergelijken is nooit 100% te doen, maar hier iets minder m2 en een Ta van 27 vandaag. Tb was door de dag 11-15, nu 11,3
Binnen temp 21-22 door de dag, nu 22.. lekker warmpjes 😎

Wat zijn je overige instellingen cq gegevens? DeltaT, Hz, flow?

[Afbeelding]
bedankt. hier een 9KW met een delta T op 5. had hem zaterdag op DT 2 tot 4 gezet met een ta van 24
maar de jappaners werken dan wat onvoorspelbaarder.

hij lijkt een langere run te maken met ta 25 en dt 5
in de nacht staat hij trouwens uit. 10-tot 22 uur staat hij aan

flow is niet gelimiteerd en is 26l/m bij de start van zijn run
hier maar 1 run van 1.337KWh vandaag door de zon. zou zo toch wel moeten aanslaan
hoe zien jou runs eruit? neem aan langer door het min vermogen van de 5KW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxovmgfeY1KHd6YIIRkqjOXviRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnWgwZ3t5URir4WoQEerPAP1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Terug naar een topic waarin de WP geïnstalleerd wordt en alles direct perfect werkt, de WP ook je SWW perfect doet, en al helemaal niks mis mag gaan anders dan specifiek met de WP zelf. Idealiter heb je de CV ketel al buiten staan voordat de WP wordt geleverd.

Het lijkt me meer dan relevant voor anderen om te lezen dat een enorm pendelende WP zou kunnen liggen aan een bypass ergens in je circuit, en in een hybride opstelling (CV ketel voor SWW) het een extra aandachtspunt is bij installatie.
Ach, ik heb inderdaad eerst de gasgeiser eruit gegooid en vervangen door een boiler. Vervolgens de gasketel eruit gegooid en een warmtepomp met nieuwe CV installatie geplaatst. Daarna de boiler vervangen door een WPB op water.

Nu bezig met de laatste stappen voor balans ventilatie met warmteterugwinning en daarna een waterontharder plaatsen.

Altijd leuk een nieuwe eigen woning. Hier in 2 jaar tijd al veel meer gedaan dan in m'n vorige flatje waar ik meer dan 10 jaar heb gewoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW9c2wMMN1yKU7a1KvsSk6VlgYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Byy7BH5jUkms86EPePDE7USE.png?f=fotoalbum_large

@Dewim1 @Crazy-, niet te vergelijken inderdaad. Meer m2 (Gebruiksoppervlakte woonfunctie 126 m2), woning uit 87, stook de woonkamer nu op 21 graden, slaapkamers liften mee op zo'n 19 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBFM
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03-2023
Wanneer spreekt men van pendelen met deze temperaturen?

Kan me voorstellen dat de wp richting het vriespunt langere runs zal maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Jij denkt dat iemand dit ooit nog gaat lezen? _O- Dit soort gesprekken is juist de oorzaak dat een grootdeel van de nieuwkomers het topic niet doorlezen, er is zo geen doorkomen aan.
De afgelopen dagen is met name een prachtig voorbeeld van hoe een simpel schema van de instalatie 3 dagen oeverloosgelul had kunnen voorkomen, maar aan de andere kant, het was best wel weer eens leuk om een bakje verse popcorn te maken. O-)
Ik snap @pleio65 wel, en hij zegt ook specifiek dat we het kunnen hebben over 2 warmtebronnen in 1 systeem, ofwel ook de bypase waar jij het over wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
twain4me schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

Jij denkt dat iemand dit ooit nog gaat lezen? _O- Dit soort gesprekken is juist de oorzaak dat een grootdeel van de nieuwkomers het topic niet doorlezen, er is zo geen doorkomen aan.
De afgelopen dagen is met name een prachtig voorbeeld van hoe een simpel schema van de instalatie 3 dagen oeverloosgelul had kunnen voorkomen, maar aan de andere kant, het was best wel weer eens leuk om een bakje verse popcorn te maken. O-)
Ik snap @pleio65 wel, en hij zegt ook specifiek dat we het kunnen hebben over 2 warmtebronnen in 1 systeem, ofwel ook de bypase waar jij het over wilt hebben ;)
vind het goed dat iedereen hem probeert te helpen maar idd beter in een ander topic.

half jaar geleden begon ik ook met deze hobby en er is bijna geen beginnen aan.
terwijl er toch erg veel nuttige info te vinden is in dit dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

bedankt. hier een 9KW met een delta T op 5. had hem zaterdag op DT 2 tot 4 gezet met een ta van 24
maar de jappaners werken dan wat onvoorspelbaarder.

hij lijkt een langere run te maken met ta 25 en dt 5
in de nacht staat hij trouwens uit. 10-tot 22 uur staat hij aan

flow is niet gelimiteerd en is 26l/m bij de start van zijn run
hier maar 1 run van 1.337KWh vandaag door de zon. zou zo toch wel moeten aanslaan
hoe zien jou runs eruit? neem aan langer door het min vermogen van de 5KW
Let op dat de 9kW minder ver kan moduleren naar beneden - hier pruttelt hij beetje rond de 250Watt door de dag. Begin van een run even 400Watt maar daalt snel

Om een idee te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RUuKrM4zlyRnkaQ_DsbXsymzrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dciku0c3oU9dEbSExTdvKftd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpnSAubAim_Ag_p9RBezJJhyNEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbgxROpQd5hMvmGpPyAwFA2b.png?f=fotoalbum_large

Side note: huis 2015, dus “perfecte” isolatie. Net wel even de Ta een shift van -1 gegeven. Even aanzien komende dagen; maar de Ta 27 was teveel ☺️ Kleding uit doen prima hoor ..... 😅

[ Voor 18% gewijzigd door Crazy- op 06-10-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

Ik heb je verhaal beetje gevolgd; zelf heb ik de ketel losgekoppeld van de CV leidingen; SWW bleef aangesloten.

Waarom kan je dit niet doen? Gooi die ketel los van het hele CV systeem en laat SWW voor nu as is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ik heb je verhaal beetje gevolgd; zelf heb ik de ketel losgekoppeld van de CV leidingen; SWW bleef aangesloten.

Waarom kan je dit niet doen? Gooi die ketel los van het hele CV systeem en laat SWW voor nu as is
Als ik er nog iets over mag zeggen ;)

Eerlijk gezegd weet ik niet of dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Je WP doet je (vloer)verwarming. Je ketel doet werkelijk niets meer tbv je verwarming. Losgooien; hooguit in en uitgaand aan elkaar knopen...

Eerlijk gezegd: geen idee waarom het niet zou kunnen? Het gaf hier geen probleem; hooguit een knipperende melding ivm 0,0bar 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Al paar dagen eerder gezegd.
Bel je fabrikant / merk

En denk nu aub niet dat je het met 1 klep redt.
Dat gaat je ellende opleveren, vandaar de popcorn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Je WP doet je (vloer)verwarming. Je ketel doet werkelijk niets meer tbv je verwarming. Losgooien; hooguit in en uitgaand aan elkaar knopen...

Eerlijk gezegd: geen idee waarom het niet zou kunnen? Het gaf hier geen probleem; hooguit een knipperende melding ivm 0,0bar 😇
@Ep Woody gaf eerder aan dat de CV ketel ook zijn warmte kwijt moet kunnen bij het verwarmen met SWW en dat dat gebeurd in het CV systeem. Als ik dat tenminste goed heb begrepen.
Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
Dat gaat je ellende opleveren, vandaar de popcorn
Fijn dat je het ook onderbouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 06-10-2020 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Kan dus alleen bij een ketel die niet het sww opwarmt via een platenwisselaar (of spiraal) met cv water.
Dat zijn alleen wel 99% van de modellen. Dus werken dus niet zonder cv-water en expansievat voor sww.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 06-10-2020 21:53 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Let op dat de 9kW minder ver kan moduleren naar beneden - hier pruttelt hij beetje rond de 250Watt door de dag. Begin van een run even 400Watt maar daalt snel

Om een idee te krijgen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Side note: huis 2015, dus “perfecte” isolatie. Net wel even de Ta een shift van -1 gegeven. Even aanzien komende dagen; maar de Ta 27 was teveel ☺️ Kleding uit doen prima hoor ..... 😅
Heb jij iets gedaan om het start vermogen/frequentie te beperken?
bij het gebruik van stille stand gaat de koel fan ook langzamer hierdoor word de COP slechter lijkt het.
de cop lijkt er een 0.2 slechter van te worden

Zou het beperken van de flow kunnen zorgen dat hij met lager vermogen start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:52:
Kan dus alleen bij een ketel die niet het sww opwarmt via een platenwisselaar (of spiraal) met cv water.
Dat zijn alleen wel 99% van de modellen. Dus werken dus niet zonder cv-water en expansievat voor sww.
Mijn CV aanvoer temperatuur stijgt in ieder geval mee met de SWW watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even uit interesse, een expansievat heb je normaal toch in het cv circuit en niet bij SWW?
Of gaat het om cvketels met een klein voorraadvat voor SWW?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

@Ep Woody gaf eerder aan dat de CV ketel ook zijn warmte kwijt moet kunnen bij het verwarmen met SWW en dat dat gebeurd in het CV systeem. Als ik dat tenminste goed heb begrepen.

[...]

Fijn dat je het ook onderbouwd.
Ja al eerder gezegd en dit het is het laatste met je.. Je stuiter en doet maar wat je geloof alles en iedereen.
En alle tips sla je in de wind..of begin je ergens anders over.

Wat ik je al eerdere zei als @Ep Woody gelooft, heeft hij ook de oplossing voor je.
Alle tijd hier besteed had je allang geweten of je de cv uit kunt zetten
Als je 1 klep monteert ga je van de winter een probleem krijgen met je df als je ook 1 bij de wp doet, kan hij wss zijn df niet uitvoeren Vandaar mijn popcorn...

Als je uitzoekt of je ketel cv water nodig heeft of niet [ had je nu al kunnen weten ]
Was de simpele tip ff twee schoteltjes op je T stukken leggen. Al de oplossing geweest.
Of ander voor een paar uurtjes je test kunnen zijn.. En daarna verder

Ik dacht dat ik eigenwijs was[ een eigenwijze had] , maar ik leerde snel bij..
Stel je voor dat je de Ketel"bypass" niet was gevonden..

Ik wens je veel succes.

#closeforme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Heb jij iets gedaan om het start vermogen/frequentie te beperken?
bij het gebruik van stille stand gaat de koel fan ook langzamer hierdoor word de COP slechter lijkt het.
de cop lijkt er een 0.2 slechter van te worden

Zou het beperken van de flow kunnen zorgen dat hij met lager vermogen start?
Wat ik gedaan heb:

Stooklijn 35@-15 / 25@15
DeltaT op 2 graden

En... verder niets! Feit is dat jouw 9kW minder naar beneden kan moduleren; dus hogere basis vermogen. Doe je niets aan

Koel fan silence mode; niet aankomen. Pana’s maken geen herrie ;-) is alleen negatief voor je COP.

Mijn devies:

- kleine deltaT
- lekkere flow (dat willen Wps)
- Stooklijn voor vloerverwarming laag aanhouden

Verder let it ... flow! Laat de wp zn werk doen. Niet gaan boosten etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

Even uit interesse, een expansievat heb je normaal toch in het cv circuit en niet bij SWW?
Of gaat het om cvketels met een klein voorraadvat voor SWW?
Klopt, expansie moet in cv-circuit.
SWW expansie kan ook maar hier is doorgaans de inlaatcombinatie voor. Dat de cv-aanvoer warm wordt bij sww-gebruik vind ik vreemd, dat kan eigenlijk alleen maar duiden op een lekkende driewegklep of wat thermodynamische stroming. Kan iig in geen van beide gevallen kwaad als je dit blokkeert.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jim423 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Klopt, expansie moet in cv-circuit.
SWW expansie kan ook maar hier is doorgaans de inlaatcombinatie voor. Dat de cv-aanvoer warm wordt bij sww-gebruik vind ik vreemd, dat kan eigenlijk alleen maar duiden op een lekkende driewegklep of wat thermodynamische stroming. Kan iig in geen van beide gevallen kwaad als je dit blokkeert.
Warm CV water ala de “eerste meter” kan wel: de warmtewisselaar lopen langs elkaar dus geeft warmte af (tenminste dat had ik ook; niks geks)

Echter; zonder CV leidingen aangesloten werkte de ketel prima. Geen lekkage of wat dan ook; SWW expansie inderdaad via inlaatcombi

Nu 6 maanden later ketel van de muur gehaald 🤓 e-boiler als backup; prima voorlopig. WPB zie ik nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:02:
[...]
Ja al eerder gezegd en dit het is het laatste met je.. Je stuiter en doet maar wat je geloof alles en iedereen.
En alle tips sla je in de wind..of begin je ergens anders over.
Ik heb alles wat je heb voorgesteld opgevolgd zover ik je de eerste keer dan wel de tweede keer begreep. Ook in de sessies in de PM. Dat heb ik ook meerdere malen herhaald. Er zijn alleen twee blokkades ontstaan:
1. Het vervolg leunt op waterzijdig inregelen. Daarvoor heb ik sensoren besteld, maar die duren nog even voordat ze binnen zijn. Als die er zijn en ik heb alles kunnen inregelen kom ik met alle liefde bij je terug.
2. Je hebt vastgesteld dat er een bypass zit bij mijn CV. Waarvoor nogmaals dank! Ja echt, heel fijn!. Die moet eerst opgelost worden om daarna te zien hoe mijn WP reageert.
Wat ik je al eerdere zei als @Ep Woody gelooft, heeft hij ook de oplossing voor je.
Welke reden heb ik om jou serieuzer te nemen dan de tips van @Ep Woody of wie dan ook op dit forum? Ik ken jullie niet net zo min als jullie achtergronden. Voor mij zijn jullie allemaal gelijk. Er zijn een aantal tweakers waar ik goede ervaringen mee heb vanuit mijn PV traject en wellicht dat ik hun tips anders lees dan van tweakers die mij niet eerder hebben geholpen.
Alle tijd hier besteed had je allang geweten of je de cv uit kunt zetten
Hier doe je de aanname dat ik dat niet heb gedaan. Toen je het me zondag begin van de avond vroeg heb ik aangegeven dat ik dat later op de avond zou doen. Vervolgens heb je me nog drie keer gevraagd waarom ik dat nog niet heb gedaan. Waarna ik dat vervolgens aan het eind van de avond wel heb gedaan en dat ding een halve dag uit gelaten. Heeft niks geholpen. Ook heb ik geprobeerd om de CV in SWW stand vast te zetten. Hielp ook niet.
Als je 1 klep monteert ga je van de winter een probleem krijgen met je df als je ook 1 bij de wp doet, kan hij wss zijn df niet uitvoeren Vandaar mijn popcorn...
Ik heb helemaal niet gezegd dat ik het bij de WP laat doen. Ik heb gezegd dat je daar iets mee zou moeten wil je in de toekomst nog iets met een CV willen. De klep bij de CV blokkeert het kunnen gebruiken van de CV niet. Zonder aanvullende maatregelen aan de WP kant wel. Maar ik heb daar zelf geen behoefte aan.
Als je uitzoekt of je ketel cv water nodig heeft of niet [ had je nu al kunnen weten ]
Was de simpele tip ff twee schoteltjes op je T stukken leggen. Al de oplossing geweest.
Ik werk gewoon doordeweeks. De CV aanvoer/retour afsluiten als test is misschien voor jou een kleine klus, voor mij niet. Ik heb niet voor niks @koevlaas2 gevraagd me te helpen bij installeren.
Eigenwijs zou ik je niet noemen. Ongeduldig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Wat ik gedaan heb:

Stooklijn 35@-15 / 25@15
DeltaT op 2 graden

En... verder niets! Feit is dat jouw 9kW minder naar beneden kan moduleren; dus hogere basis vermogen. Doe je niets aan

Koel fan silence mode; niet aankomen. Pana’s maken geen herrie ;-) is alleen negatief voor je COP.

Mijn devies:

- kleine deltaT
- lekkere flow (dat willen Wps)
- Stooklijn voor vloerverwarming laag aanhouden

Verder let it ... flow! Laat de wp zn werk doen. Niet gaan boosten etc
weet nog niet of DT van 2 gaat werken voor mij
nu start hij met 30 l/m in plaats van met 25l/m
vermogen uit 8400watt
met dt van 5 was dit 7000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

weet nog niet of DT van 2 gaat werken voor mij
nu start hij met 30 l/m in plaats van met 25l/m
vermogen uit 8400watt
met dt van 5 was dit 7000
Testen :-) niet op 5min afgaan.

Hoger vermogen uit prima; maar wat is electra vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Crazy- schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:37:
[...]

Testen :-) niet op 5min afgaan.

Hoger vermogen uit prima; maar wat is electra vermogen ?
op dt 5 1335 watt
op dt 2 1500 watt
dit is gemeten met SO
wat het echte vermogen uit zal idd op wat langere termijn moeten testen en meten met flow en de dallas sensors

zal hem een dag laten staan zo en kijken wat het effect op de dag cop is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

op dt 5 1335 watt
op dt 2 1500 watt
dit is gemeten met SO
wat het echte vermogen uit zal idd op wat langere termijn moeten testen en meten met flow en de dallas sensors

zal hem een dag laten staan zo en kijken wat het effect op de dag cop is
Start is altijd hoger - aanpassen dT doet een nieuwe start. Inderdaad goed een dagje laten lopen. Daar loop je niet op leeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo Misschien heb ik het gemist, maar wat was het merk/type van je ketel? Volgens mij is Intergas de enige waarbij je SWW kan doen zonder CV water (maar moet je wel even een optie goed zetten). Bij andere ketels is een keerklep de simpelste oplossing als je niet nog een expansievat er bij wilt hebben (en een vulkraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:34:

onderstaande verbruik is wel wat meer dan nodig was. heb hem een paar keer geforceerd laten aanslaan[Afbeelding]
Hier vanaf 1-10 aan staan, met Ta tot zondag van 22 en vanaf zondag naar Ta23 Nu prima binnen rond 20,5 en 21
Mooie lange runs, eigenlijk maar 1 run van 6-10 uur per dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L8o9LoAXJReAIKpkW0dLxVzBE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0A5QG6Q9QclwmGPn7vit3qR.png?f=fotoalbum_large

85m2 vloerverwarming beneden (2onder1kap met 180m2 uit 2012 met extra isolatie bij de bouw en glas ideaal op zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rimco schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:03:
@CurlyMo Misschien heb ik het gemist, maar wat was het merk/type van je ketel? Volgens mij is Intergas de enige waarbij je SWW kan doen zonder CV water (maar moet je wel even een optie goed zetten). Bij andere ketels is een keerklep de simpelste oplossing als je niet nog een expansievat er bij wilt hebben (en een vulkraan).
Nefit Smartline Basic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
ErikVers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:05:
[...]

Hier vanaf 1-10 aan staan, met Ta tot zondag van 22 en vanaf zondag naar Ta23 Nu prima binnen rond 20,5 en 21
Mooie lange runs, eigenlijk maar 1 run van 6-10 uur per dag

[Afbeelding]

85m2 vloerverwarming beneden (2onder1kap met 180m2 uit 2012 met extra isolatie bij de bouw en glas ideaal op zon)
netjes. hier vinden wij (de vrouw :*) )de 21 te koud. dus moest de TA hier omhoog naar 25 en hij slaat bijna niet aan bij een ta 23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@CurlyMo
Het expansievat moet in de retourleiding worden aangesloten.
Indien onder het cv-toestel afsluiters worden toegepast is het
noodzakelijk om het expansievat tussen de afsluiter en het
cv-toestel aan te sluiten. Hierdoor is expansie van het cv-water
ook bij gesloten afsluiters mogelijk.
Ook zag ik iets staan over een platenwisselaar, dus ik verwacht dat je CV water nodig hebt. Verder kon ik niet zo snel zien waar de interne driewegklep zit, dus dat is makkelijker om te bepalen door de kap er af te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

netjes. hier vinden wij (de vrouw :*) )de 21 te koud. dus moest de TA hier omhoog naar 25 en hij slaat bijna niet aan bij een ta 23
Het is ook beetje spelen hoor, kan best dat soms houtkachel erbij aangaat als kouder gaat worden buiten en in het weekend op de bank zit.
Maar als je gewoon actief (jonge kids) in huis bezig bent is voor nu top en comfortabel aan de voeten dus kids en vrouw iig blij met vloer die na 8 jaar voor t eerst wat gaat opwarmen.

On topic: wat een fantastisch apparaat de pana 5kw (H) zoveel mogelijkheden in een compleet basis opstelling. Ooit bij een volgend huis ga ik voor t hele boekje (extra print+buffer+solar+2zone) Buffer vanwege combi houtkachel en vloerverwarming en sww

Maar denk dat ik eerst maar eens van deze set ga genieten _/-\o_ *O* *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Dewim1 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

@ErikVers
@Dewim1

Vorige jaar had ik de TA ook op minimaal 25 staan. Nu gewijzigd naar TA 26. Ik merkte dat bij een buiten temperatuur van 15 graden de wp op evenveel hertz draaide bij beiden TA. De H (5kW) serie moduleert niet verder terug dan 18 hertz (180 Watt). Ook al is dat natuurlijk heel laag. Het is voor mij daarom energiezuiniger om een minimale TA van 26 i.p.v. 25 te hebben.

Ik stook WAR.
TA 26 = TB 15
TA 33 = TB -15

In de herfst en het voorjaar op stille modus 3. Zo krijg ik geen pieken bij opstarten. In de winter geen stille modus, aangezien de BT dan te laag is en de TA dan niet meer gehaald wordt. Apparaat gaat uit mijn hoofd in stille modus 3 tot 40 of 50 hertz.

Apparaat draait in de herfst nu tussen 5:30 uur en 13 uur (7.5 uur). Nacht kamer temperatuur is 20.5 graden en rond 13 uur is het 22.5 graden in de kamer.

Daarnaast laat ik mijn Auer Edel water warmtepomp boiler 's nacht draaien als de Panasonic H uit staat. Dit zorgt ervoor dat de cop van de Pana niet enorm omlaag gaat. Die gaat namelijk een stuk harder draaien als beiden tegelijk aan staan. Klein nadeel is, dat de huiskamer vloer als de wpb draait, in de nacht een beetje meer afkoelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Chris499 op 07-10-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Dylantje2 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Stel je voor dat je de Ketel"bypass" niet was gevonden..

Ik wens je veel succes.

#closeforme
Het zal toch niet zo zijn dat bij een defrost de richting van de circulatiepomp van de pana wordt omgedraaid? Dan komt het vuil uit de filters ook mooi los!

Die tip van die twee schoteltjes was mooi (1 zou genoeg zijn), maar zijn probleem is dat hij sneller met het toetsenbord is dan met een 32mm steeksleutel. Nou ja, sneller? In de installatiemanual van zijn ketel staat op blz. 15

"LET OP!
Er dient altijd watercirculatie over een
cv-toestel mogelijk te zijn. In cv-installaties
waarbij dit niet gegarandeerd kan worden
(bijvoorbeeld indien alleen thermostatische
radiatorkranen worden toegepas, zie afb. 8),
moet een drukverschilregelaar (AVDO) op
minimaal 6 meter vanaf het cv-toestel tussen"
de aanvoer- en de retourleiding worden opgenomen."

Ik denk niet dat dat ook geldt als je verwarmen buiten gebruik stelt en er zal trouwens niks kapot gaan want er zit nog een expansievat en een overdrukventiel aan. Maar misschien gaat hij op tilt zonder stroming.

Ik denk dat 1 keerklep in aanvoer of retour van de ketel een goede oplossing is. Dan wel de goede kant op! Ik denk trouwens ook dat die eventuele bypass door de ketel niets uitmaakt. Tenslotte is nergens in de setup van de pana ingevuld hoeveel en wat voor soort radiatoren en bypasses er hoe ver van de warmtepomp hangen. Die vermeende bypass is alleen van belang als het verderop in huis niet warm wordt.

Al met al zitten die slimme Japanners die de vermeende problemen al lang opgelost hadden zonder alle goede raad vanuit dit forum, duimen te draaien zonder popcorn.

Kom op @CurlyMo hit em up move em out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

pgeene schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:40:
Nu ben ik aan het bekijken wat ik allemaal nodig heb voor de aansluiting en nu werd mij ergens anders verteld dat ik een terugslagklep/keerklep nodig heb bij de cv (zodat de CV geen bypass wordt).

Hier kan ik echter niets over vinden, ook niet in dit forum (wel gezocht).
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 12:20
Nou even paar liter water uit je systeem en blokkeren die leiding, huppekee...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Hier een terugslagklep geinstalleerd bij een van de cv's (er zijn er 2 geinstalleerd in mijn nu vanwege de pana verbonden circuit).
Ik heb uiteindelijk de temperatuur van de leiding bekenen (voor en na de cv ketel).
Dit heeft geresulteerd in een keerklep bij een van de cv's.
De andere cv had uit zichzelf genoeg weerstand bij vol pomp vermogen van de pana.

Uiteindelijk standaard keerklep gekozen ondanks de hogere weerstand bij pompen van de cv. Dit daar het toch de bedoeling is dat de cv niet heel vaak meer aan gaat staan _O-

Op dit moment doet beide cv's niets anders dan warm water maken oOo

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 18:51
Iemand nog interess in een CZ-TAW1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

misschien moet je de rest van mijn bericht ook lezen, dat eerste stukje gaat over 3 dagen overloze gelul, daar kwam geen bypase in voor. dus had hij ze ook niet gevonden, of gelezen ;) ik denk niet dat hij zou hebben gezocht op slimme jappaners of popcorn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

misschien moet je de rest van mijn bericht ook lezen, dat eerste stukje gaat over 3 dagen overloze gelul, daar kwam geen bypase in voor. dus had hij ze ook niet gevonden, of gelezen ;) ik denk niet dat hij zou hebben gezocht op slimme jappaners of popcorn ;)
_O- _O- _O- _O-

inderdaad, had verder terug moeten lezen. ;)

Was er niet aan toegekomen de 59 nieuwe berichten sinds gisteravond door te lezen 8)7

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Ach, tijd dat de topicstart eens een goede makeover krijgt? Daar horen dit soort tips te staan.

Net zoals een simpele stappen die je kan/moet nemen om basisinstellingen te doen. Bijvoorbeeld het volgende:

Wat is een stooklijn en hoe werkt dat:

Een stooklijn bepaalt op basis van de buitentemperatuur hoeveel warmte geproduceerd moet worden om de woning op temperatuur te houden. Dit gebeurt door gebruik te maken van de wetenschap dat een afgifte systeem meer warmte afgeeft bij een hogere watertemperatuur dan bij een lagere watertemperatuur.

Een voorbeeld:
Voor een bepaald afgifte systeem (vloerverwarming of radiatoren) zou het zo kunnen zijn dat een watertemperatuur van 25 graden er 1.5 kW aan warmte wordt afgegeven aan de kamers die verwarmd worden en met een watertemperatuur van 35 graden er 4.5 kW aan warmte wordt afgegeven. Als er bij 8 graden buitentemperatuur een warmteverlies is van 1.5 kW, dan zou de stooklijn bij 8 graden buitentemperatuur een watertemperatuur van 25 graden moeten hebben. Is het warmteverlies bij -10 graden buitentemperatuur 4.5 kW dan wordt het tweede deel van de stooklijn 35 graden bij -10 graden buitentemperatuur. Is het dan buiten 0 graden, dan maakt de warmtepomp water met een temperatuur van 29 graden en produceert daarmee 2.8 kW aan warmte.

Een basis stooklijn bepalen:

- Bepaal bij welke temperatuur je minimale afgifte is bij een warm huis. (In mijn geval 26 graden)
- Bepaal bij welke temperatuur je maximale afgifte is in een warm huis. (In mijn geval 42 graden)
Deze twee waarden zijn redelijk vast. Zodra deze bekend zijn kun je zoeken naar de buitentemperaturen waarop je woning minder warmte nodig heeft dan de minimale hoeveelheid warmte die de warmtepomp kan leveren.
Bij een H-serie 5kW Monoblock is dat ongeveer 1.4 kW warmte.

Dit zou je kunnen doen op basis van gewogen graaddagen. Hoeveel m3 gas heb je per graaddag gebruikt (zie mindergas.nl)
In mijn voorbeeld heb ik voor een stookdag zonder houtkachel ongeveer 0.5m3 per graaddag nodig. Als ik dat * 8 kWh doe (hoge stooktemperatuur van de ketel, slecht rendement) en dat deel door 24 uur kom ik uit op een verbruik per graaddag van 155W/graaddag.

We gaan uit van een stookgrens van 18 graden stookgrens, in overeenkomst met mindergas.
We delen het minimale vermogen van de 5kW monoblock van 1400 Watt door 155W/graaddag = 9 graden. Dat betekend dat mijn bovengrens voor de stooklijn 18-9=9 graden wordt.
Voor de ondergrens doen we hetzelfde maar dan met het maximale vermogen. Ik hou een beetje marge in de afgifte dus ik reken met 4500 Watt maximale afgifte. 4500W / 155W/graaddag = 29 graden onder de stookgrens. 18 graden stookgrens - 29 graden = -11 graden ondergrens.

Een uitgangspunt voor de stooklijn zou dan zijn: Watertemperatuur 26 graden @ 9 graden buitentemperatuur / 42 graden @ -11 graden buitentemperatuur.

Minimale en maximale afgifte bepalen

Om te bepalen wat de laagste en hoogste temperatuur is waarop je warmtepomp zijn warmte nog kwijt kan is het belangrijk om te bepalen wat de afgifte van je verwarmingssysteem is bij verschillende temperaturen.

Een warmtepomp heeft een bereik waarin hij kan werken. Dit heeft een ondergrens, het minimale vermogen, en een bovengrens, het maximale vermogen. Dit vermogen varieert een beetje afhankelijk van de watertemperatuur, hoe lager de watertemperatuur hoe meer vermogen hij kan opwekken. Bij een watertemperatuur van 25 graden kan een 5 kW H-serie ongeveer 1350 Watt opwekken, bij 40 graden is dat 1250 Watt.
Vloerverwarming
Als je bijvoorbeeld vloerverwarming hebt, is dat relatief eenvoudig.
Je bepaalt hoeveel oppervlakte vloerverwarming je hebt en aan wil hebben staan. Als er op slaapkamers niet gestookt hoeft te worden kun je deze uit laten, maar neem je ze ook niet mee in de berekening. Laten we zeggen dat het 50 m2 oppervlakte is die verwarmd wordt.

Daarnaast moet je weten welke maat buizen er in de vloer gelegd zijn. Dit kun je opmeten met een centimeter/schuifmaat bij de vloerverwarming verdeler en als het bekend is ook de afstand tussen de buizen in de vloer. Dit is lastiger te bepalen, als de vloer warm is kun je dit met een (infrarood) thermometer meten of met een warmtebeeldcamera zien. Er ligt 16x2 buis in met een Hart-op-Hart afstand van 150 mm.

Zodra je deze informatie hebt kun je gaan rekenen.
We delen het minimale vermogen van de warmtepomp, 1350 watt in ons geval, door het oppervlakte. Dan krijgen we een vermogen per vierkante meter van 1350 watt / 50 m2 = 27 Watt/m2.

Nu kunnen we naar de volgende site gaan: https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
Hier vullen we in wat de Hart op hart afstand is (150 mm), het type buis (16x2) en de gewenste kamertemperatuur in. We vullen de vloeropbouw goed in. De vloerafwerking/afwerkvloer/dikte van de vloer en isolatie heeft behoorlijk effect op de afgifte.
Met een kamertemperatuur van 21 graden, een Aanvoertemperatuur van 50 en een Retourtemperatuur van 40 graden, een verschil van 10 graden hebben we een afgifte van 124 W/m2. Dat is veel meer dan we minimaal nodig hebben.

We gaan nu de aanvoertemperatuur en retourtemperatuur naar beneden brengen en gaan voor een verschil in aanvoer en retourtemperatuur van 2 graden. Dat zorgt voor een hogere watersnelheid, maar ook voor een gelijker verwarmde vloer.

Bij een Aanvoer van 27 graden Celcius en een retour van 26 graden Celcius zitten we precies qua afgifte precies op het minimale vermogen van een Panasonic H-serie 5kW.

Ook kunnen we op deze manier de maximale afgifte berekenen. De maximale afgifte van deze warmtepomp ligt bij een graad of -10 buiten rond de 4500 watt.
4500 Watt / 50 m2 = 90 W/m2.
90 W/m2 haal je door de aanvoertemperatuur op 40 graden te zetten met een retourtemperatuur van 37 graden.

Door deze berekening te maken heb je een goed uitgangspunt wat jouw vloerverwarming doet en wat een goede uitgangspunt is voor de stooklijn.

Radiatoren
De berekening van radiatoren werkt ongeveer op dezelfde manier, maar dan moeten we iets meer radiatoren berekenen.

Het begint met het opmeten van de radiatoren die de verwarming voor de rekening moeten nemen. Vaak zijn dat alleen de radiatoren in de woonkamer, gang en badkamer.

Climatebooster heeft een tool online staan waarmee voor de meeste radiatoren een berekening gemaakt kan worden hoeveel warmte ze afgeven bij verschillende temperaturen. https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Bereken voor alle radiatoren hoeveel warmte ze afgeven bij een bepaalde temperatuur. Vervolgens kun je een radiator "verzinnen" die qua totale afgifte overeen komt bij diezelfde temperatuur.

Bijvoorbeeld:
In een woning zijn 4 radiatoren van 300x1000mm. Deze geven bij een aanvoertemperatuur van 75 graden, retourtemperatuur van 65 graden en een kamertemperatuur van 20 graden 976 Watt af. Door nu 4x976 te doen kom je op een totaal vermogen aan radiatoren van: 3904 Watt.

Als we nu in de berekentool een radiator maken van 600 mm hoog en 2250 breed, geeft die bij 75/65/20 evenveel warmte af. Als we nu de watertemperatuur verlagen van 75/65 naar 43/41 geven deze radiatoren 1307 Watt af. Wat het minimale is wat de warmtepomp kan afgeven. Verhogen we de watertemperatuur naar 55/53 zien we dat we niet meer warmte de af kunnen geven dan 2332 watt. Als het kouder wordt, en de woning heeft een grotere warmtevraag dan 2332 Watt, zal het dus afkoelen in huis of er zullen meer radiatoren geplaatst moeten worden.

Controleren theorie met de praktijk

Als je op basis van tabellen bepaald hebt wat de afgifte is bij verschillende watertemperaturen wil je ook controleren of dat overeenkomt met wat er in de praktijk gebeurt. Nu kan je dat doen door een warmtemeter te (laten) installeren. Dat is een eenvoudige en betrouwbare manier, maar is relatief duur. Het kan ook een stuk eenvoudiger, zeker als je een CZ-TAW1 of Heishamon hebt, maar het kan ook zonder.

Door de watersnelheid met het temperatuursverschil van water (aanvoer - retour) en de hoeveelheid energie per kg water (4.18) te vermenigvuldigen kun je zien hoeveel warmte er wordt afgegeven aan de woning. Bij een watersnelheid van 15 liter / min, een temperatuursverschil (deltaT of dT) van 2 krijg je dan: (15 / 60) * 2 * 4,187 kJ = 2.09 kW.

Het nadeel bij deze methode is dat de sensoren van de Panasonic op 1 graad nauwkeurig werken, waardoor ze een behoorlijke afwijking hebben in de berekening. Bij 15 liter per minuut is 1 dT 1045 Watt, maar het geeft wel een redelijk beeld. Als je betere thermometers kunt plaatsen, kun je beter meten wat de afgifte is. Hoe goed ze geijkt zijn is niet belangrijk, als ze maar beide even hetzelfde zijn.

Nu je een redelijk beeld hebt van het afgegeven vermogen kun je dat vergelijken met wat je berekend hebt. Als het goed is is de afgifte die je meet hetzelfde als de afgifte die je berekend. Is dat niet het geval, moet je de stooklijn corrigeren op basis van de uitkomsten die je hier ziet.

Bij 10 liter per minuut is het vermogen per graad verschil tussen aanvoer en retour 698 Watt.
Lijkt dit wat?

[ Voor 68% gewijzigd door Ep Woody op 04-12-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Ach, tijd dat de topicstart eens een goede makeover krijgt? Daar horen dit soort tips te staan.
Het lijkt me sowieso goed als bij dit soort algemene topics meerdere mensen mede-auteurs zijn zoals ook in andere algemene topics het geval is, waaronder het algemene L/W WP topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
knipperdeknip

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 07-10-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Net zoals een simpele stappen die je kan/moet nemen om basisinstellingen te doen. Bijvoorbeeld het volgende:

[...]

Lijkt dit wat?
ik ben altijd een voorstander van mooie TS. Het zonnepanelen topic is daar een mooi voorbeeld van.

Eigenlijk hebben we op dit moment een algemeen topic voor algemene dingen en een specifiek topic voor pana specifieke dingen (tip tricks etc) je kan je afvragen of we een deel van die algemene wp kennis ook in dit topic willen of dat je juist bij de pana wilt houden. met een 2e algemeen topic zitten we zo aan deeltje 5 en is het net zo slecht leesbaar als het algemene topic.. just my 2 cents

(dit is geen critiek op jouw stukje tekst, maar meer een algemene opmerking waar ik rekening mee zou houden als we dingen gaan aanpassen/ toevoegen)

mijn bijdrage

Plaatjes zeggen meer dan woorden

Heb je een vraag over (een probleem met) je pana-mono, vergeet dan niet om een schema van jouw situatie te plaatsen, mensen aan de andere kant van de interwebs kunnen niet raden wat jij hebt staan en hoe het is aangesloten. Hoe zorgvuldiger jij bent in de informatieverstrekking hoe eerder en beter je geholpen kan worden.
Dus gebruik de kracht van plaatjes, behalve dat de andere je sneller zal begrijpen, kan de andere ook snel iets aangeven op dat zelfde plaatje en begrijp jij hem ook veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
twain4me schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

ik ben altijd een voorstander van mooie TS. Het zonnepanelen topic is daar een mooi voorbeeld van.

Eigenlijk hebben we op dit moment een algemeen topic voor algemene dingen en een specifiek topic voor pana specifieke dingen (tip tricks etc) je kan je afvragen of we een deel van die algemene wp kennis ook in dit topic willen of dat je juist bij de pana wilt houden. met een 2e algemeen topic zitten we zo aan deeltje 5 en is het net zo slecht leesbaar als het algemene topic.. just my 2 cents

(dit is geen critiek op jouw stukje tekst, maar meer een algemene opmerking waar ik rekening mee zou houden als we dingen gaan aanpassen/ toevoegen)
De vraag is welke doelgroep wil je bereiken met de TS. Mensen die een warmtepomp willen kopen, mensen die een warmtepomp gaan installeren of mensen die op zoek zijn naar tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 18:51
Heb dit topic altijd goed in de gaten gehouden, maar heb ook al de nodige ellende mee gemaakt als het gaat om de aansluiting van een panasonic warmtepomp.

Wat is de max flow per minuut die je op jullie optimum krijgen van de pana? Ben erg benieuwd wat bij jullie de flow-rates zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

[...]

Lijkt dit wat?
Ik weet niet hoe moeilijk je de graaddagen enz berekent.
Een algemene regel die al heel lang besproken is op het grote topic en hier, en daar algemeen geaccepteerd is. 2kwh elektra is vergelijkbaar met 1M³ gas.
Tenminste als je een COP 4 haalt.

Meten naar graaddagen is ook mooi, maar net als met toms lijstje.
Te veel variabelen om echt te vergelijken
De COP race al vaker over gehad, hoogste cop zegt niets over je warmteverlies.
Mijn graadagen zijn over jaren gemiddeld om gerekend met de pellets die stookte en ik kwam ergens op 0,4xx uit en dat haal ik met de WP .. Dus wat anderen zeggen ik ben blij:-)

En voor de rest er zijn toch niet veel mensen die een TS echt lezen.
En de topicstart van het algemene WP is al zo uitgebreid, extreem zelfs..

Dit was de bedoeling als specifiek Pana H topic, en laatst dan aangepast als pana omdat er meerdere H likes zijn.
Som pas ik wat aan.... maar wat ik zeg tijd en te veel meningen dus wat de 1 aankaart als uitgangspunt. is voor de ander juist not done.

Wie weet schep ik een keer orde in de Ts.
Van de andere kant mij crypto is mijn lol hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
DrDre2002 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:25:
Heb dit topic altijd goed in de gaten gehouden, maar heb ook al de nodige ellende mee gemaakt als het gaat om de aansluiting van een panasonic warmtepomp.

Wat is de max flow per minuut die je op jullie optimum krijgen van de pana? Ben erg benieuwd wat bij jullie de flow-rates zijn..
@DrDre2002 Je flowrate is enorm afhankelijk van je afgiftesysteem. Ik draai op 11 liter/min. @Dylantje2 zweert bij 15.5 l/min. Het hangt er gewoon van af hoeveel weerstand in je systeem hebt zitten. In principe wil je die zo hoog mogelijk hebben zonder dat je het water hoort stromen in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
DrDre2002 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:25:

Welke heb je?
En wat zijn je problemen?

En wat is je systeem?
Pana vraagt om 15.5 liter kijk maar op de wp.[ mss iets anders maar de 5h heeft 900liter/uur ] dus gebruken wat er staat
Daar moet je hem op instellen [ volgens sommige en volgens sommige niet :-) ] maar het staat op de pomp dus wie zou het het beste weten..:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ep Woody schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

De vraag is welke doelgroep wil je bereiken met de TS. Mensen die een warmtepomp willen kopen, mensen die een warmtepomp gaan installeren of mensen die op zoek zijn naar tweaks.
klopt, maar die vraag is eigenlijk al beantwoord door @Dylantje2 in de huidige TS. ;)

De start van dit topic/ de afsplisting van het grote topic had/heeft als belangrijk doel, het leesbaar houden
en het delen van tips and tricks. En ik ben daar persoonlijk een groot voorstander van. Ik ben een jaar geleden volledig verdwaald geweest in het grote topic. de oorzaak was naast de slechte TS met name de waterval aan info en puur het aantal berichten in het topic zelf.

Bij het wp topic moet je eigenlijk alles lezen doordat de TS zo slecht was .. (pagina's gelul over een elga die nooit iemand meer zal kopen) Bij de TS van het zonnepanelen topic is die zo goed dat dit echt niet nodig is en je weg komt met een zoekopdracht op wat sleutelwoorden voordat je je vraag stelt (zoals het zou moeten zijn) wellicht is het heel erg compleet maken van de TS wel voldoende.

(ja ik zit op dit moment mijn eigen stoelpoten door te zagen. :F )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dylantje2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

En voor de rest er zijn toch niet veel mensen die een TS echt lezen.
En de topicstart van het algemene WP is al zo uitgebreid, extreem zelfs..
Hier ben ik het niet helemaal over eens, een goede ts wordt wel gelezen. (zie bv zonnepanelen topic) ik ben inmiddels gewend aan jouw manier van schrijven, maar als je dat nog niet bent, kom je ook deze TS echt niet door, ook niet als je dat heel graag zou willen.

Ik wil gerust mede bewaker zijn van jouw gedachte goed, ik waardeer de uitgangspunten echt enorm, maar misschien is het updaten van de TS wel een heel goed idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ep Woody
Ook ik wil graag meehelpen aan het overzichtelijk maken en bijhouden van de TS. We zijn het niet eens en dat geeft niet, maar we kunnen best samen een goed, overzichtelijke topicstart beheren.

De focus moet inderdaad liggen op de panasonic monoblock, maar er zijn gewoon een x-aantal dingen die er naast passen die gewoon erg waardevol zijn, zoals bijvoorbeeld het bepalen van een stooklijn. Het is misschien niet specifiek Panasonic, maar wel erg belangrijk voor Panasonic gebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:02
Ik zou een betere TS erg waarderen.
Werk ook dan bijv. de heishamon uitbreiding beter uit. Als enigzins ervarendomoticz/grafana/influxdb gebruiker kom ik daar echt niet uit, roept vooral vragen op.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:48:
Ook ik wil graag meehelpen aan het overzichtelijk maken en bijhouden van de TS. We zijn het niet eens en dat geeft niet, maar we kunnen best samen een goed, overzichtelijke topicstart beheren.

De focus moet inderdaad liggen op de panasonic monoblock, maar er zijn gewoon een x-aantal dingen die er naast passen die gewoon erg waardevol zijn, zoals bijvoorbeeld het bepalen van een stooklijn. Het is misschien niet specifiek Panasonic, maar wel erg belangrijk voor Panasonic gebruikers.
tsja.
ook dat is weer net niet waar.
zijn er zat die geen stooklijn gebruiken laat staan war only draaien

En niet om het niet eens met je te zijn
Maar juist de stooklijn lijn is zo persoonlijk.
Welke warmteweerstand/verlies heeft je huis.
Wat is je afgifte
Volume van je systeem
Oppervlakte/ruimtes
Meerdere zones
Buffervat of juist weer niet
Dit zijn de de discussies op het grote forum.

Als ik tijd heb zal eea eens wat aanpassen
Tips wat er in kan mag via pm O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:51:
Ik zou een betere TS erg waarderen.
Werk ook dan bijv. de heishamon uitbreiding beter uit. Als enigzins ervarendomoticz/grafana/influxdb gebruiker kom ik daar echt niet uit, roept vooral vragen op.
Tsja wat ik zeg. die heismon is ding op zicht

Moet ik dan ook Ha, pilight,openhab, linux scripts, influx grafana pi of odroid windows enz erin zetten?
TS is voor PANA, en was voor H en loopt soms wat uit.
Juist omdat je pana h hebt is er een verbinding en kun je mss ook geluk hebben dat je samen domoticz gebruikt.
Op tweakers is overal een forum voor te vinden
Dus als je hier grafana uitleg mee kunt pikken omdat je samen een H hebt en toevallig domoticz heb je geluk.

Ik kan ook wel uitleg gaan geven over hoe nodered werkt, maar dat snapte ik eerst zelf helemaal niet

Zie waarom ik zo vaak gemod wordt op andere topics.

Ts lijkt me helder. En mee eens orde in de chaos, en wat erbij.
Maar het zoeken in sommige topics wil men ook niet En lukt niet altijd lekker in tweakers dus ik zoek met een nadere zoekmachine en dan tweakers :-)
Laats nog iemand hier heel trots horen zeggen, haha zie nou wel antwoord zonder te zoeken. 8)7 8)7

Tweakers of een WIKI/how to? Beetje eigen zoekwerk? _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
@ All kunnen jullie niet gezamenlijk in de TS werken aan een handleiding voor de meest gebruikelijke installatie? Gewoon in een handleiding. Natuurlijk is inlezen goed, maar om nou 265 pagina's te lezen in dit forum wat ik overigens wel heb gedaan is voor sommige wat voorbarig. Veel zeggen hier gewoon lezen en je weet het, maar het staat door elkaar en niet alles staat er of is te vinden.
Waarom de kennis niet gewoon in een handleiding en iedereen kan zon ding installeren er zijn veel deze een werkende installatie hebben. Er blijft dan nog genoeg over om te praten of afwijkende situaties en specifieke kennis. Er zijn veel mensen die het willen en jullie bezitten enorme dosis aan kennis wat verder gaat dan een installateur. Ik wil erin meehelpen het te ordenen en de stappen per fase te documenteren. Er zijn hier jongens die veel bijdragen echt heel fijn dat jullie zoveel geduld hebben en uitleg willen geven aan nieuwe mensen of mensen die de kennis nog niet hebben en of ze op weg helpen. Ik zeg dit alleen ter verbetering van dit mooie topic en waarbij we nog meer mensen aan de pana kunnen helpen _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door deheij1 op 07-10-2020 12:06 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.