Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.234 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:20
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Hoe controleer ik dat?

[...]

Morgen dan maar eens 35 graden uitproberen.

[...]

Dan heb ik nog steeds debietregeling / voetventielen nodig ;)
Een tijdelijk paarden middel kan ook zijn je CV ketel continu laten circuleren als dat mogelijk is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Een tijdelijk paarden middel kan ook zijn je CV ketel continu laten circuleren als dat mogelijk is
Een ander paardenmiddel is korte broeken dragen totdat de klep erin zit :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
De aanvoer en retour leiding bij de CV ketel moeten niet even warm zijn. Je kan het vergelijken met het verschil bij de standleiding op zolder aan de andere kant van de woning. Verschil moet ongeveer even groot zijn.

Of je vergelijkt de temperatuur van beide standleidingen op zolder.

Infrarood thermometer doet wonderen, en anders een koortsthermometer, die moet ook een goed beeld geven bij deze stooktemperatuur van 38-40 graden. B-)
[...]

Morgen dan maar eens 35 graden uitproberen.

[...]

Dan heb ik nog steeds debietregeling / voetventielen nodig ;)
Met een radiatorkraan kun je toch ook knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:06:
[...]
Infrarood thermometer doet wonderen, en anders een koortsthermometer, die moet ook een goed beeld geven bij deze stooktemperatuur van 38-40 graden. B-)
Morgen maar weer eens checken met de warmtebeeldcamera 8)
Met een radiatorkraan kun je toch ook knijpen?
Natuurlijk, en dan komen de neefjes en nichtjes langs en die zien weer iets om aan te draaien. Of schoonouders. Voetventielen zijn een stuk meer foolproof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Panasonic WH-MDC05F3E5 pendelen getest met hoge temperatuur en lage temperatuur. Lage temperatuur is een cyclus van 21 minuten. Hoge temperatuur is 19 minuten. Maakt niet zoveel uit dus in pendelfrequentie?

25 liter water en 10 liter waterequivalent in staal. Totaal 35 liter waterequivalent. Wie biedt minder? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r9OuEg3KygwOPk0VIk3YOrD-Pg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6BKtWSH3gYBgpq3Mnhezw01g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:32:
Panasonic WH-MDC05F3E5 pendelen getest met hoge temperatuur en lage temperatuur. Lage temperatuur is een cyclus van 21 minuten. Hoge temperatuur is 19 minuten. Maakt niet zoveel uit dus in pendelfrequentie?
Dus ik ben niet de enige die last heeft van pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@CurlyMo
Mijn warmtepomp doet minimaal 2 a 2,5 kW vermogen op de laagste stand. Pas rond het vriespunt verlies ik dat vermogen in de woonkamer en gaat de warmtepomp constant draaien.

Zolang het minimale vermogen van de warmtepomp boven het warmteverlies van je woning ligt zal je pendelen. CV-ketels hebben dit nog veel meer omdat die al snel iets van 6 kW als minimum vermogen hebben.
  1. Vermogen warmtepomp > verlies_woning = pendelen
  2. Vermogen warmtepomp = verlies_woning = stabiele temperatuur
  3. Vermogen warmtepomp < verlies_woning = afkoelen woning (warmtepomp te klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:42:
@CurlyMo
Mijn warmtepomp doet minimaal 2 a 2,5 kW vermogen op de laagste stand. Pas rond het vriespunt verlies ik dat vermogen in de woonkamer en gaat de warmtepomp constant draaien.
Dus het zou na waterzijdig inregelen en kleppen ook niet aan mijn situatie kunnen liggen, maar dat gewoon de WP voor nu te over gedimensioneerd is. Is het bij jou net zo erg als bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@CurlyMo

Wat me opvalt aan je logging:
  • Logging per 5 minuten is onvoldoende frequent;
  • Frequentie gaat niet lager dan 19 Hz. De F-serie gaat niet lager dan 19 a 20 Hz. De H-serie kan wel lager. Raar dat de J-serie niet lager kan of wil;
  • Hij start altijd met hoge frequentie bij jou. Dat doet mijn F-serie helaas ook vaak. Nu op de logging van mij hierboven niet te zien, maar meestal heb ik een agressieve start. Ik weet niet of dat komt doordat de temperatuur te koud is of dat het druk technisch van het koudemiddel kan zijn.
En sommige Tweakers hebben honderden liter in hun systeem zitten. Ik moet het doen met 35 liter. Meer massa is minder pendelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 04-10-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:56:
@CurlyMo

Wat me opvalt aan je logging:
• Logging per 5 minuten is onvoldoende
Ik log niet per 5 minuten, ik aggregeer op 5 minuten. Wat zou ik volgens jou op een lager aggregatieniveau moeten zien wat we nu niet zien?
• Frequentie gaat niet lager dan 19 Hz. De F-serie gaat niet lager dan 19 a 20 Hz. De H-serie kan wel lager. Raar dat de J-serie niet lager kan of wil.
Zijn er manieren om dat verder uit te zoeken of te forceren? We weten wel dat de J een beter performance heeft op lagere temperaturen dan de H. Misschien dat hij daardoor ook wat minder ver terug kan op hogere temperaturen?

@Nickkie55 Hoe is dat bij jou? Of bij andere J gebruikers?
• Hij start altijd met hoge frequentie bij jou. Dat doet mijn F-serie helaas ook vaak. Nu op de logging van mij hierboven niet te zien, maar meestal heb ik een agressieve start. Ik weet niet of dat komt doordat de temperatuur te koud is of dat het druk technisch van het koudemiddel kan zijn.
Daar kunnen we dan weinig aan veranderen.
En sommige Tweakers hebben honderden liter in hun systeem zitten. Ik moet het doen met 35 liter. Meer massa is minder pendelen.
Alleen al het deel onder het niveau van de hal radiator was al 7,5 liter :) Dat mocht ik van koevlaas2 in twee emmers uit de kruipruimte halen :p

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Ik log niet per 5 minuten, ik aggregeer op 5 minuten. Wat zou ik volgens jou op een lager aggregatieniveau moeten zien wat we nu niet zien?
Vermogen warmtepomp 230 Volt. Eigenlijk alles per minuut zou mooi zijn.
[...]

Zijn er manieren om dat verder uit te zoeken of te forceren? We weten wel dat de J een beter performance heeft op lagere temperaturen dan de H. Misschien dat hij daardoor ook wat minder ver terug kan op hogere temperaturen?

[...]

Daar kunnen we dan weinig aan veranderen.
F-serie forceren op lage frequentie:
Minimaal 60 seconden Ta_gewenst onder Ta_huidige zetten. Warmtepomp gaat uit als Ta gedurende 3 minuten met 2°C boven Ta_gewenst zit. Voor die tijd moet je Ta_gewenst weer bij Ta_huidig brengen. +/- 1°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik bedacht me net dat dat was wat volgens mij @Ep Woody (dacht ik) met de stille stand op 3 wilde proberen. Kijken of die we frequentie omlaag konden brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:43:
[...]

Dus het zou na waterzijdig inregelen en kleppen ook niet aan mijn situatie kunnen liggen, maar dat gewoon de WP voor nu te over gedimensioneerd is. Is het bij jou net zo erg als bij mij?
Ik zie je compressor eigenlijk alleen op 0, 19 en ~30 draaien. Je kamertemperatuur bleef tot vanavond netjes 21 graden. Met de warmte-afgifte van je radiatoren is dus niks mis. Alleen zou hij beter niet van 19 naar 30 gaan. Waarschijnlijk doet hij dat omdat hij anders denkt die 30 graden aanvoertemperatuur niet te halen. Als je die Ta nu eens verlaagt tot 25 of 27, dan blijft hij misschien langer op 19Hz en hoeft hij niet hoger.

Dit experiment kost niks en zit andere instellingen ook niet in de weg.

O ja, waarom ging de buitentemperatuur rond 16:30 ineens naar 20? Staat de zon op je buitensensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dre schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Vermogen warmtepomp 230 Volt. Eigenlijk alles per minuut zou mooi zijn.
Opnieuw, waar zou ik dan specifiek op moeten letten? Trouwens staat het dashboard nu alweer een tijdje op 1 minuut aggregatieniveau. Dus je zou met me mee kunnen kijken?
FransvWoerkom schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:08:
[...]
Ik zie je compressor eigenlijk alleen op 0, 19 en ~30 draaien. Je kamertemperatuur bleef tot vanavond netjes 21 graden. Met de warmte-afgifte van je radiatoren is dus niks mis. Alleen zou hij beter niet van 19 naar 30 gaan. Waarschijnlijk doet hij dat omdat hij anders denkt die 30 graden aanvoertemperatuur niet te halen. Als je die Ta nu eens verlaagt tot 25 of 27, dan blijft hij misschien langer op 19Hz en hoeft hij niet hoger.

Dit experiment kost niks en zit andere instellingen ook niet in de weg.
Kan ik morgen eens proberen. Dan zet ik hem op 25 graden met stille modus op 3.
O ja, waarom ging de buitentemperatuur rond 16:30 ineens naar 20? Staat de zon op je buitensensor?
De WP staat op zuid in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

War kan je helpen..
Zolder ooit een radiator van groot formaat [ brugman lamellen op mp ] heb je geen vvw nodig

Je vroeg iets over een vat
WAR is het al. Radiator ga ik naar kijken. Thanks.

Terugkomend op de WP & hygiënevat.... ik vraag me af of het of verstandig is deze:

1.- via 3-weg klep op te warmen (met name in de winter als de zon het vat niet hoger dan 25/35 gaat krijgen

2.- parallel in het systeem mee laten draaien - dan zal het water altijd 20-25-35 graden zijn (omgevingstemperatuur, Ta CV)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

De oudere modellen waren niet instelbaar voor afwijkende afgifte systemen. Dt van 2/3 is gewoon het beste, hooguit 4 als er veel vermogen gegeven word
Ik zit volgens mij in hetzelfde schuitje als CurlyMo, de wp staat nu 2 dagen voor het eerst echt 'aan'. Zeer leuk om te volgen dus en ik zit zeker met popcorn (nouja, chips ook goed?) te lezen.

Kan je op de G serie ook de Dt instellen? Momenteel zit ik op een dT van max 1 graad met pompsnelheid 2, dit lijkt mij maar een erg lage dT?

Maar goed, ik ben ook druk met Grafana en sensoren om de boel te kunnen monitoren. Ben voorlopig allang blij dat de het hier warm wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

WAR is het al. Radiator ga ik naar kijken. Thanks.

Terugkomend op de WP & hygiënevat.... ik vraag me af of het of verstandig is deze:

1.- via 3-weg klep op te warmen (met name in de winter als de zon het vat niet hoger dan 25/35 gaat krijgen

2.- parallel in het systeem mee laten draaien - dan zal het water altijd 20-25-35 graden zijn (omgevingstemperatuur, Ta CV)
Er zit waarschijnlijk glycol in dat vat. Dat mag ook in een Panasonic. Behalve de gewone driewegklep die warmwater verdeelt tussen vat en verwarmingslichamen, moet er dan waarschijnlijk ook nog een klep of ventiel om te voorkomen dat de warmtepomp de collectoren verwarmt. De Panasonic kan zelf de driewegklep en de temperatuurverhoging regelen. De regelunit van de zonneboiler waarschijnlijk de tweede klep. Een uitdaging om strategisch het optimale verwarmingsbeleid te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

FransvWoerkom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:37:
[...]

Er zit waarschijnlijk glycol in dat vat. Dat mag ook in een Panasonic. Behalve de gewone driewegklep die warmwater verdeelt tussen vat en verwarmingslichamen, moet er dan waarschijnlijk ook nog een klep of ventiel om te voorkomen dat de warmtepomp de collectoren verwarmt. De Panasonic kan zelf de driewegklep en de temperatuurverhoging regelen. De regelunit van de zonneboiler waarschijnlijk de tweede klep. Een uitdaging om strategisch het optimale verwarmingsbeleid te kiezen :)
Nee geen glycol. 400liter glycol zou een beetje zonder zijn ;-). Glycol loopt door een warmtewisselaar. Evenzo het SWW. vat is gevuld met “dood” water.

Het is ook de vraag of het nut heeft; van april tot/met sept trekt de zonneboiler het wel

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 05-10-2020 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:53:
[...]

Nee geen glycol. 400liter glycol zou een beetje zonder zijn ;-). Glycol loopt door een warmtewisselaar. Evenzo het SWW. vat is gevuld met “dood” water.

Het is ook de vraag of het nut heeft; van april tot/met sept trekt de zonneboiler het wel
Zin kan het hebben als je wp water warmer is dan in het vat.
Anders gaat hij je sww water afkoelen.
Dus eigenlijk zul je een domotica moeten gebruiken als dit dan dat.
Als je na verbrander een E boiler is zou ik toch eens kijken naar een WP boiler

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Ik zit volgens mij in hetzelfde schuitje als CurlyMo, de wp staat nu 2 dagen voor het eerst echt 'aan'. Zeer leuk om te volgen dus en ik zit zeker met popcorn (nouja, chips ook goed?) te lezen.

Kan je op de G serie ook de Dt instellen? Momenteel zit ik op een dT van max 1 graad met pompsnelheid 2, dit lijkt mij maar een erg lage dT?

Maar goed, ik ben ook druk met Grafana en sensoren om de boel te kunnen monitoren. Ben voorlopig allang blij dat de het hier warm wordt :+
Nee f en g model is niet instelbaar, zijn zelfs begrenst op dt 5 .
Ik draai dt2 op pomp stand 1

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:58:
[...]

Zin kan het hebben als je wp water warmer is dan in het vat.
Anders gaat hij je sww water afkoelen.
Dus eigenlijk zul je een domotica moeten gebruiken als dit dan dat.
Als je na verbrander een E boiler is zou ik toch eens kijken naar een WP boiler
WPB over nagedacht; maar ook ivm de beperkte ruimte in de CV hoek - niet gedaan. Na de winter ga ik verder oordelen ivm het gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:25:
[...]

WPB over nagedacht; maar ook ivm de beperkte ruimte in de CV hoek - niet gedaan. Na de winter ga ik verder oordelen ivm het gebruik
Je zou het vat kunnen wisselen.
Een WPBoiler van 300liter oid. je huidige vat in de verkoop
En de wpboiler kun je tweaken zodat hij x van de uit staat.
Heb je wss de e boiler ook over, die ook in de verkoop.. je houdt geld over :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

De aanvoer en retour leiding bij de CV ketel moeten niet even warm zijn. Je kan het vergelijken met het verschil bij de standleiding op zolder aan de andere kant van de woning. Verschil moet ongeveer even groot zijn.
Nu bedacht ik me dus gisterenavond dat ik al sinds tijden thermometers aan de aanvoer/retour van de CV heb zitten om te meten of ik klaar zou zijn voor een WP. Die zitten er nog.

De gegevens die deze sensoren uitspugen heb ik aan mijn dashboard toegevoegd onderaan de pagina.

Als ik het goed interpreteer is dat wat jullie bedoelde met gelijke aanvoer/retour. De blauwe lijn pieken is overigens SWW water dat getapt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:11:

[...]

Kan ik morgen eens proberen. Dan zet ik hem op 25 graden met stille modus op 3.
Heeft geen zin, stille modus is alleen voor het opstarten, maar daar zit bij jou het probleem niet. Wat hij bij mij doet is op veel hogere frequentie starten waardoor hij in een keer over de setpoint schiet en de warmtepomp weer uitvalt. Je zal nu echt eerst naar de afgifte moeten kijken. Gewoon een run laten doen en halverwege de run onder andere kijken hoe de temperaturen van de leidingen op zolder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:33:
[...]
Je zou het vat kunnen wisselen.
Een WPBoiler van 300liter oid. je huidige vat in de verkoop
En de wpboiler kun je tweaken zodat hij x van de uit staat.
Heb je wss de e boiler ook over, die ook in de verkoop.. je houdt geld over :-)
eerlijk gezegd geen behoefte om dit vat om te wisselen 😂 ben blij dat ie op zolder staat ... de trap en alles is ook weer netjes.

Wellicht nieuwe set kopen, met een buiten WP apart voor SWW is wel een optie, op het huidige vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:33:
[...]

Nu bedacht ik me dus gisterenavond dat ik al sinds tijden thermometers aan de aanvoer/retour van de CV heb zitten om te meten of ik klaar zou zijn voor een WP. Die zitten er nog.

De gegevens die deze sensoren uitspugen heb ik aan mijn dashboard toegevoegd onderaan de pagina.

Als ik het goed interpreteer is dat wat jullie bedoelde met gelijke aanvoer/retour. De blauwe lijn pieken is overigens SWW water dat getapt wordt.
tsja, wat ik zei er klopt iets totaal niet :-)
Dit verklaart je grafiek dat je tr warmer was dan ta... [ ook in je WP, met al dan niet geijkte sensoren ]
Hier heb je eindelijk wat aan.

Dus sleutelen is eerst je enige optie. Ik zou eens je manual lezen van je cv. [ of remeha bellen ]
Kan hij zonder cv water werken voor sww. [ volgens mij 90% van de cv ketels kunnen dit ]

Als dit kan ff naar de bouwmarkt en wat knel afdek klepjes halen. FF sleutelen
Scheelt @koevlaas2 een rit en jij bent eerder van je pendelen af.

Als je dit probleem hebt opgelost...
Kan de popcorn weer voor de dag komen.

Tot die tijd is al het andere kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Dus sleutelen is eerst je enige optie. Ik zou eens je manual lezen van je cv. [ of remeha bellen ]
Kan hij zonder cv water werken voor sww. [ volgens mij 90% van de cv ketels kunnen dit ]

Als dit kan ff naar de bouwmarkt en wat knel afdek klepjes halen. FF sleutelen
Scheelt @koevlaas2 een rit en jij bent eerder van je pendelen af.

Als je dit probleem hebt opgelost...
Kan de popcorn weer voor de dag komen.

Tot die tijd is al het andere kansloos.
Hier zijn we het wel over eens, dit moet opgelost worden voor dat het goed kan draaien.

Snel naar de bouwmarkt zou ik niet doen, dan moet je het meteen goed oplossen met een terugslagklep.

Je zou wel een klein beetje warm water pakken en de stekker tegelijkertijd uit de CV ketel trekken. Kijken of hij dan in de SWW stand blijft staan.

Edit: Zeker geen kogelkraan oid monteren. De ketel moet z'n restwarmte kwijt als hij gedraaid heeft en dat kan hij niet als het CV circuit afgekoppeld is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ep Woody op 05-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Hier zijn we het wel over eens, dit moet opgelost worden voor dat het goed kan draaien.

Snel naar de bouwmarkt zou ik niet doen, dan moet je het meteen goed oplossen met een terugslagklep.

Je zou wel een klein beetje warm water pakken en de stekker tegelijkertijd uit de CV ketel trekken. Kijken of hij dan in de SWW stand blijft staan.

Edit: Zeker geen kogelkraan oid monteren. De ketel moet z'n restwarmte kwijt als hij gedraaid heeft en dat kan hij niet als het CV circuit afgekoppeld is.
dus jij denkt dat een terugslag klep een goede oplossing is... 8)7

Ik wens jullie succes:-}
Ik bemoei me er maar niet meer mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 05-10-2020 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Ik wens jullie succes:-}
Ik bemoei me er maar niet meer mee.
Dat is precies de functie van een terugslagklep. Zorgen dat het water 1 kant op kan stromen. In dit geval van de CV ketel naar de aanvoerleiding en niet, zoals nu gebeurt, terug van de aanvoerleiding naar de CV ketel. Precies wat Koevlaas2 aangaf en heeft aangegeven te gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

It's the tone that makes the music...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
[...]
Zojuist gedaan. We gaan het volgen.

Toch ook maar goed dat ik niet stel en sprong mijn CV sensoren heb verplaatst naar de WP aanvoer/afvoer.

Updates staan overigens weer op 15 minuten, mochten mensen uit ongeduld blijven verversen.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Als dit niet heeft gewerkt, dan zet ik de WP gewoon twee keer per dag op een 35 / 40 graden run en dan weer uit. Dan is het wel iets warmer, maar dan blijft die warmte wel gewoon even lekker hangen. De WP kan dan even een uurtje knallen.

[ Voor 35% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

eerlijk gezegd geen behoefte om dit vat om te wisselen 😂 ben blij dat ie op zolder staat ... de trap en alles is ook weer netjes.

Wellicht nieuwe set kopen, met een buiten WP apart voor SWW is wel een optie, op het huidige vat.
Misschien moet je even op de hewalex wachten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Dat had ik serieus ook in mijn hoofd zitten als dat pendelen bij mij niet opgelost wordt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

heb even gezocht - ik zie veel - maar waar doel je specifiek op? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

heb even gezocht - ik zie veel - maar waar doel je specifiek op? :+
Ik doel op deze, kun je voor sww gebruiken als je zelf boiler hebt, of je kunt er je huis mee verwarmen, in deze milde dagen een uitstekende oplossing @CurlyMo .
Ze zijn bezig om hem terug op de subsidie lijst te krijgen voor 1600 euro, maar is nog niet rond.

https://zonneboilermagazijn.nl/warmtepomp-30kw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Ik doel op deze, kun je voor sww gebruiken als je zelf boiler hebt, of je kunt er je huis mee verwarmen, in deze milde dagen een uitstekende oplossing @CurlyMo .
Ze zijn bezig om hem terug op de subsidie lijst te krijgen voor 1600 euro, maar is nog niet rond.

aaah ja die heb ik eerder voorbij zien komen! die ga ik even in de gaten houden.

deze kan je dan ophangen ipv de huidige mechanische ventilatie box? of komt ie in serie er achter?

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 05-10-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

aaah ja die heb ik eerder voorbij zien komen! die ga ik even in de gaten houden.

deze kan je dan ophangen ipv de huidige mechanische ventilatie box? of komt ie in serie er achter?
Beide is mogelijk, alleen als je volledig mv vervangt zuigt hij met 360 kuub lucht, als je ze beide plaatst kan hij van buiten bij mengen en blijft het binnen beschaafd met 45 kuub ongeveer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik ben even aan het rekenen geslagen ... puur voor het idee alvast straks als ik alle monitoring klaar heb:

De Pana 5kW geeft een van debiet 17,67 l/min
mijn eigen Ta/Tr sensoren: 26,9 / 24,3
Gegeven : deltaT = 2,6

p = 998 kg/m3
c = 4190 J/kg.k
Qv 0,0002945 = ((17,67 / 60) / 1000)

Qv * (p * c * dT) = vermogen

ofwel:

0,00002945 * 998 * 4190 * 2,6 = 3201,86

3,2kW vermogen

de pomp trekt momenteel 362Watt (0,362kW) en is dus toegevoegd vermogen

3,2 - 0,362 = 2,838kW uit de lucht

3,2 / 2,838 = 1,12 COP

Klopt mijn gedachte en mag/kan ik vertrouwen op de debiet van. de pomp? want dan kan ik eindelijk eens de werkelijk COP uitrekenen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Die COP klopt in ieder geval niet.
Als alle voorgaande getallen kloppen, dan zou het 3200 W / 362 W zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:43:
Ik ben even aan het rekenen geslagen ... puur voor het idee alvast straks als ik alle monitoring klaar heb:

De Pana 5kW geeft een van debiet 17,67 l/min
mijn eigen Ta/Tr sensoren: 26,9 / 24,3
Gegeven : deltaT = 2,6

p = 998 kg/m3
c = 4190 J/kg.k
Qv 0,0002945 = ((17,67 / 60) / 1000)

Qv * (p * c * dT) = vermogen

ofwel:

0,00002945 * 998 * 4190 * 2,6 = 3201,86

3,2kW vermogen

de pomp trekt momenteel 362Watt (0,362kW) en is dus toegevoegd vermogen

3,2 - 0,362 = 2,838kW uit de lucht

3,2 / 2,838 = 1,12 COP

Klopt mijn gedachte en mag/kan ik vertrouwen op de debiet van. de pomp? want dan kan ik eindelijk eens de werkelijk COP uitrekenen ;-)
Waarom doe je 3,2 - 0,362?
Als je gewoon rendement uit/in doet is het 3,2/0,362 = 8,84.

Mijn 5H heeft dit weekend voor12 uur lang vol niet gependeld op 2 T22's met het water op 33 graden.
Zegt meer over de ruimte die hij aan het verwarmen was, dan de WP zelf, maar leuk random feitje voor hier :+ .
(ok ruimte 17 graden en 280m3 met een open doorvoer 200mm naar buiten toe en een dubbelsteens muur van 14 graden binnenzijde :+ )

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

annespruit1980 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:54:
Die COP klopt in ieder geval niet.
Als alle voorgaande getallen kloppen, dan zou het 3200 W / 362 W zijn.
Daar maakte ik de fout inderdaad! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:44

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Interessant, als er nieuws is wil je dat rondgooien?
Ik heb nu hewalex solar met 3 panelen en 300litervat voor zo goed als gratis 😋 en de pana uiteraard.
Maar als deze subsidie rond komt zie ik mogelijkheden om in zomer mee mijn 300liter vat te verwarmen en zolder via mv uitstroom te koelen

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Ik heb afgelopen zomer leidingen voor mijn bestelde pana gelegd en aangesloten op het bestaande cv-circuit. Om te beginnen heb ik de afsluiters (kogelkranen) van mijn Bosch HRC42 uit 2008 dicht gezet en gekeken of het warmwater het dan nog deed. Dat doet het al die tijd nog prima. Hij heeft geen last van restwarmte-obstipatie.

De suggestie om afsluitplaatjes in de knelkoppeling te zetten is redelijk. Dan hoeft alleen het boilervat (en dat van de pana) afgetapt. Maar als je dat toch doet, zet er dan liever meteen kogelafsluiters van 10 euro per stuk in. Die hadden er eigenlijk al lang moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:43:
Hoe koppel jij de waardes goed aan elkaar? De waardes komen asynchroon binnen waardoor op basis van tijd niet altijd een zuivere Watt en Flow koppeling te maken is. Dat is in ieder geval wat ik hier zie gebeuren.

Of slaan jullie alleen de 300 seconde overzichtswaardes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
FransvWoerkom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb afgelopen zomer leidingen voor mijn bestelde pana gelegd en aangesloten op het bestaande cv-circuit. Om te beginnen heb ik de afsluiters (kogelkranen) van mijn Bosch HRC42 uit 2008 dicht gezet en gekeken of het warmwater het dan nog deed. Dat doet het al die tijd nog prima. Hij heeft geen last van restwarmte-obstipatie.

De suggestie om afsluitplaatjes in de knelkoppeling te zetten is redelijk. Dan hoeft alleen het boilervat (en dat van de pana) afgetapt. Maar als je dat toch doet, zet er dan liever meteen kogelafsluiters van 10 euro per stuk in. Die hadden er eigenlijk al lang moeten zitten.
Of totaal afsluiten kan verschilt per merk ketel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Hoe koppel jij de waardes goed aan elkaar? De waardes komen asynchroon binnen waardoor op basis van tijd niet altijd een zuivere Watt en Flow koppeling te maken is. Dat is in ieder geval wat ik hier zie gebeuren.

Of slaan jullie alleen de 300 seconde overzichtswaardes op?
Het debiet trek ik uit de Pana; de Ta/Tr registreer ik live mbv DS18B20 sensoren

Debiet is vrij constant dus dat loopt los ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Het debiet trek ik uit de Pana; de Ta/Tr registreer ik live mbv DS18B20 sensoren

Debiet is vrij constant dus dat loopt los ;-)
Dat snap ik. Maar je zult ze op een of andere manier aan elkaar moeten knopen. Om dat op basis van tijd te doen zal je moeten aggregeren op bijv. minuut omdat die waardes niet allemaal op hetzelfde moment binnenkomen.

Hier levert dat dus soms een COP op van 34 doordat de Watt waardes net niet goed koppelen aan de debiet waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Dat snap ik. Maar je zult ze op een of andere manier aan elkaar moeten knopen. Om dat op basis van tijd te doen zal je moeten aggregeren op bijv. minuut omdat die waardes niet allemaal op hetzelfde moment binnenkomen.

Hier levert dat dus soms een COP op van 34 doordat de Watt waardes net niet goed koppelt aan de debiet waarde.
De kWh meet ik ook realtime via de S0 van een 2000imp kWh meter.

Dus alles is realtime - als dat 1x per minuut doe is het prima en ook met werkelijke data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

De kWh meet ik ook realtime via de S0 van een 2000imp kWh meter.

Dus alles is realtime - als dat 1x per minuut doe is het prima en ook met werkelijke data.
En dan heb je geen outliers? Als ik die outliers erin laat leidt dat tot een COP van gemiddeld 12.6. Als ik zeg dat alles boven de COP 10 als outlier beschouw en dus eruit haal, dan levert dat een COP van 2.3 op.

Als ik zeg dat de Watt / Flow kleiner moet zijn dan 100 dan levert dat een COP van gemiddeld 12.8 op.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

En dan heb je geen outliers? Als ik die outliers erin laat leidt dat tot een COP van gemiddeld 12.6. Als ik zeg dat alles boven de COP 10 als outlier beschouw en dus eruit haal, dan levert dat een COP van 2.3 op.
Gewoon het gemiddelde van een periode bekijken, dat is het enige wat waarde heeft. Dat je een korte periode een COP van 100 haalt of een COP van 1 maakt niet uit. Je wil toch het gemiddelde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Als ik zeg dat de Watt / Flow kleiner moet zijn dan 100 dan levert dat een COP van gemiddeld 12.8 op.
Ik ga het script nog schrijven. De Heisamon moet ik nog aansluiten om het debiet te monitoren ook. Ik heb geen zin om een extra Kamstrup te monteren (en te kopen).

Dus als ik met de Heisamon het debiet kan lezen is het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Het lukt me niet om contact te krijgen met de Heishamon.
Het is goed aangesloten en ik kon de wifi prima instellen. Maar nadat dat opgeslagen was, lukte het niet meer om contact ermee te krijgen, bijv. via:
https://heishamon.local/json
of
http://192.168.4.1/json

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en hoe ik dat kan verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Gewoon het gemiddelde van een periode bekijken, dat is het enige wat waarde heeft. Dat je een korte periode een COP van 100 haalt of een COP van 1 maakt niet uit. Je wil toch het gemiddelde weten.
Ik aggregeer alle waardes naar bijv. 1 minuut. Van al die minuutjes reken in de COP uit. En van al die waardes pak ik weer het gemiddelde.

Owja, alle outliers of rariteiten gooi ik eruit. Bijv. aanvoer < retour.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Eerlijk gezegd vind ik de COP helemaal niet zo interessant. Ik kijk liever naar hoeveel warmte ik geproduceerd heb, hoeveel kWh ik daarvoor gebruikt heb, en hoeveel me dat had gekost als ik dat in m3 gas had moeten afrekenen.

De COP is wel handig om te tweaken, maar uiteindelijk is het een afgeleid getal. Heel veel invloed kun je daar niet op uitoefenen want je kunt toch niet op een andere temperatuur stoken als je afgiftesysteem daar niet mee overweg kan.

Hetzelfde met aan kWh (electra of warmte) per graaddag. Leuk getal, maar dat is iets wat hooguit iets zegt over je warmtebehoefte van je woning. Zeker niet iets om onderling te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:47:
Eerlijk gezegd vind ik de COP helemaal niet zo interessant.
Heb ik net mijn partner weten uit te leggen wat COP is, zeg je dit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
simc schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:33:
Het lukt me niet om contact te krijgen met de Heishamon.
Het is goed aangesloten en ik kon de wifi prima instellen. Maar nadat dat opgeslagen was, lukte het niet meer om contact ermee te krijgen, bijv. via:
https://heishamon.local/json
of
http://192.168.4.1/json

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en hoe ik dat kan verhelpen?
Je weet dat je Heishamon waarschijnlijk een ander ip heeft gekregen vanuit je router en je dus even moet uitzoeken welke dat is. Het kunnen resolven door het gebruik van de hostname duurt vaak even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

Je weet dat je Heishamon waarschijnlijk een ander ip heeft gekregen vanuit je router en je dus even moet uitzoeken welke dat is. Het kunnen resolven door het gebruik van de hostname duurt vaak even.
Aha, en hoe kan ik dat het makkelijkst achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
simc schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Aha, en hoe kan ik dat het makkelijkst achterhalen?
Door in je router in te loggen en naar de DHCP leases te kijken. Dan heeft verder niks met dit topic te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Heb ik net mijn partner weten uit te leggen wat COP is, zeg je dit :+
Graag gedaan :*)

Hier is maar een ding belangrijk. Is het comfortabel in huis. Niet te warm, niet te koud. Voldoe ik aan die eisen dan is de PAF hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ep Woody schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Graag gedaan :*)

Hier is maar een ding belangrijk. Is het comfortabel in huis. Niet te warm, niet te koud. Voldoe ik aan die eisen dan is de PAF hoog.
Hier is zuinigheid ook wel een factor anders is het alsnog niet véél duurzamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Hier is zuinigheid ook wel een factor anders is het alsnog niet véél duurzamer :)
Tuurlijk, maar als alles elektrisch is en je hebt voldoende zonnepanelen op het dak is er niet extreem veel ruimte meer om nog duurzamer te worden en dan wordt comfortabel toch wel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Ik aggregeer alle waardes naar bijv. 1 minuut. Van al die minuutjes reken in de COP uit. En van al die waardes pak ik weer het gemiddelde.

Owja, alle outliers of rariteiten gooi ik eruit. Bijv. aanvoer < retour.
Metingen bij Ta<Tr moet je ook meenemen. Ze worden veroorzaakt door ruis en die zal dus ook zitten bij de andere metingen, ofwel door het looptijdverschil onmiddellijk na het verlagen van Ta waar het bijdraagt aan het rendement door opwarming van de condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Metingen bij Ta<Tr moet je ook meenemen. Ze worden veroorzaakt door ruis en die zal dus ook zitten bij de andere metingen, ofwel door het looptijdverschil onmiddellijk na het verlagen van Ta waar het bijdraagt aan het rendement door opwarming van de condensor.
Dat is niet helemaal waar. Dat zijn allemaal onafhankelijke sensoren. De thermometer kan wel degelijk een andere validiteit hebben dan een flow meter. De kWh meter is sowieso een geheel onafhankelijke meter. Ik kies er dus voor om rare waardes bij zowel de thermometer als bij de flow meter eruit te filteren. Oftewel, de verhouding Ta / Tr en de verhouding Debiet / Watt. Als die laatste boven de 100 komt zie ik die nu ook als verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
thehog schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Tja dat is je keuze :) als je wilt dat je tank direct opwarmt als het kan, dan moet die 8 uur omlaag. Heb je wel de kans dat je huis even geen warmte krijgt als de tank aan het opwarmen is.
Maar doorgaans is het genoeg en is dit dus de verklaring waarom hij vannacht ondanks de -9 niet is gaan opwarmen omdat, ik vermoed, je warmtepomp bezig was je huis nog op temperatuur te krijgen/houden.
Dit verhaal geld dan ook voor het sterilisatie programma? Want die heeft hij vandaag niet uitgevoerd op de tijd die ik ingevoerd had ..

En ik las dat hij bij jouw op 67 graden stond . Ik kan hem niet hoger dan 65 graden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
picardo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Dit verhaal geld dan ook voor het sterilisatie programma? Want die heeft hij vandaag niet uitgevoerd op de tijd die ik ingevoerd had ..

En ik las dat hij bij jouw op 67 graden stond . Ik kan hem niet hoger dan 65 graden instellen.
Ja kan daar ook mee te maken hebben. Sowieso zal hij niet steriliseren binnen 8 uur na een eerdere sterilisatie en zeker ook niet als de warmtepomp niet in tank modus staat (of heat +tank, cool+tank).

Ik geloof dat als je de interne backup heater gebruikt om te steriliseren dat je dan indd max 65gr kan doen. Mijn boiler heeft een eigen heater (en in de pana staat dan 'external backup heater') en dan kom ik tot max 75gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
thehog schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Ja kan daar ook mee te maken hebben. Sowieso zal hij niet steriliseren binnen 8 uur na een eerdere sterilisatie en zeker ook niet als de warmtepomp niet in tank modus staat (of heat +tank, cool+tank).

Ik geloof dat als je de interne backup heater gebruikt om te steriliseren dat je dan indd max 65gr kan doen. Mijn boiler heeft een eigen heater (en in de pana staat dan 'external backup heater') en dan kom ik tot max 75gr.
Ah vandaar .. Ik heb in ieder geval mijn maximale verwarmtijd al 2 uur terug gebracht .. Kijken wat hij doet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een vraag die weer boven komt na de post van @koevlaas2 koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" Hoe werkt dat nu exact.
Stel de 3weg klep is stuk de pana (h) weet dit dan toch niet? De SWW run gaat beginnen en dan?
In mijn geval gaat de panna dan volgens mij straks gewoon het buffervat verwarmen.
Ik was vanplan om direct vanuit het buffervat de VVW te voeden, maar ergens lijkt mij met het oog op een mogelijk veel te hoge temp in het buffervat niet de handigste oplossing.

Ik heb nog geen 3weg klep. is er een simpele oplossing die problemen kan voorkomen, of zie ik allemaal beren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
twain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:55:
Even een vraag die weer boven komt na de post van @koevlaas2 koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" Hoe werkt dat nu exact.
Stel de 3weg klep is stuk de pana (h) weet dit dan toch niet? De SWW run gaat beginnen en dan?
In mijn geval gaat de panna dan volgens mij straks gewoon het buffervat verwarmen.
Ik was vanplan om direct vanuit het buffervat de VVW te voeden, maar ergens lijkt mij met het oog op een mogelijk veel te hoge temp in het buffervat niet de handigste oplossing.

Ik heb nog geen 3weg klep. is er een simpele oplossing die problemen kan voorkomen, of zie ik allemaal beren? :)
De standaard klep die panasonic levert is een klep met een veer. Niet actief gestuurd staat ie dus in een vaste stand (door de veer). Je kan je vaste stand op de SWW zetten. Als ie dan stuk is dan zal voor SWW verwarmen het altijd de juiste kant op gaan. Gaat ie, als ie stuk is, je woning willen verwarmen, dan loopt het water ook door het SWW vat maar daarmee voorkom je dus te warm water in je vloer.
Nadeel is dat ie dan wel bijna altijd de klep staat te bekrachtigen in normaal bedrijf. Kost ietsjes stroom.

Je kan na de buffer ook eventueel een max. temperatuur bypass bouwen waardoor het water boven die max direct de retour in vliegt. Wordt veel gebruikt in combinatie met een zonneboiler als buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

OHw, dat is logisch. misschien toch maar de pana oplossing uit de schema's toepassen voor de vloerverwarming, dan heb ik het probleem ook niet. en kan ik nog wat overschot van de zonnepanelen kwijt in het buffervat. O-) weer stof tot nadenken *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqRVIhj_miTKRpLy57ctGXJGgiQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzTizdtcvYKoJ3Sbekr7gF9M.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Daar maakte ik de fout inderdaad! 👍
Ik heb als je domoticz hebt een script voor je van @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb als je domoticz hebt een script voor je van @AUijtdehaag
top! sta ik voor open :) sharing is caring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:44

ErikVers

e-Duurzaam

Ik heb hem gewoon aangesloten maar inderdaad zit een vaalkans in, heb zelf op 50graden staan voor sww, en dat is wel te warm als je dat max twee uur je vloer in laat gaan. Verwacht niet direct schade maar fijn is het niet. Dus beren; ik vindt het wel goed doorgedacht en zou met een thermostaat bypass oplossen (ga zelf niet meer aanpassen, schat kans nihil dat voorkomt, en vraag me af of hij 50 graden kan aanvoeren met een retour van rond de 25/30?)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Dat zijn allemaal onafhankelijke sensoren. De thermometer kan wel degelijk een andere validiteit hebben dan een flow meter. De kWh meter is sowieso een geheel onafhankelijke meter. Ik kies er dus voor om rare waardes bij zowel de thermometer als bij de flow meter eruit te filteren. Oftewel, de verhouding Ta / Tr en de verhouding Debiet / Watt. Als die laatste boven de 100 komt zie ik die nu ook als verdacht.
Ik heb het alleen over die twee temperatuursensoren die Ta en Tr meten. Ik gaf aan dat er twee oorzaken zijn dat Ta echt kleiner is dan Tr en dus meegenomen moet worden in een COP berekening.

Toevallige fouten, ruis, is duidelijk: bij een afrondingsfout van 0,5 graad kan in een ongelukkig geval Ta-Tr=-1 graad. Maar evengoed kan omgekeerd Ta-Tr=1 graad. Dat middelt over een aantal metingen gewoon uit, tenzij je de eerste niet vertrouwt en weggooit. Dan introduceer je bias.

In een ander geval kan, doordat de Ta verlaagd wordt en de pomp blijft doorlopen, heet water dat nog in het systeem zit bij de retoursensor verschijnen en daar zorgen voor Tr>Ta. Dat zie je in jouw grafieken een paar keer gebeuren. Ook die mag je niet weggooien. Dat hetere retourwater verwarmt de condensor die deze warmte weer aan de pomp en het aanvoerwater doorgeeft. Als je die meting weggooit, de negatieve COP, kom je in je berekening weer op een hogere COP. Weer bias dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:59:

19Hz is het minimum van de J serie, van de H serie is dit 17Hz (verwarming modus heb ik het dan over)

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
lolle1212 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:41:
[...]

Maar heb je nu concreet van EasyHeatPumps gehoord dat ze je J serie kunnen leveren volgende week? of heb je dat gewoon via hun website besteld? (werd me niet helemaal duidelijk uit je bericht)

Gezien de door hun aan mij verstrekte lever indicatie van december 2020 / jan 2021..
Het bedrijf meldt dat panasonic geen voorraad meer heeft en dat levering weer in november van start gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik heb mijn andere dashboard eens aangevuld met het WP verbruik. Deze is niet openbaar want te privacy gevoelig. Je kan er ons leefpatroon uit afleiden. Je ziet welke impact zo'n ding heeft op het totale verbruik wanneer die draait :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL843-WZzWPpXWgYnWqY0b6Kvis=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pchrHOws2NLkFhLbdrfSyUhe.jpg?f=user_large

Ook leuk dat de gas lijn 0 is gebleven :D

Legenda bovenste grafiek (aggregatie niveau 15min):
- Blauwe staaf: Deel van verbruik uit het net
- Orange staaf: Deel van verbruik uit zonnepanelen (direct verbruik)
- Zwarte staaf: Verbruik door PV in verhouding totale verbruik
- Orange lijn: Totaal opgewekte Wh
- Blauwe lijn: Terug geleverde Wh

Een WP slokt toch een aanzienlijk deel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:13:
Ik heb mijn andere dashboard eens aangevuld met het WP verbruik. Deze is niet openbaar want te privacy gevoelig. Je kan er ons leefpatroon uit afleiden. Je ziet welke impact zo'n ding heeft op het totale verbruik wanneer die draait :)

[Afbeelding]

Ook leuk dat de gas lijn 0 is gebleven :D

Legenda bovenste grafiek (aggregatie niveau 15min):
- Blauwe staaf: Deel van verbruik uit het net
- Orange staaf: Deel van verbruik uit zonnepanelen (direct verbruik)
- Zwarte staaf: Verbruik door PV in verhouding totale verbruik
- Orange lijn: Totaal opgewekte Wh
- Blauwe lijn: Terug geleverde Wh

Een WP slokt toch een aanzienlijk deel op.
Dit is nog niks, 25/30 kWh gaat ook nog mee doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag de Heishamon aangelsoten aan de Pana, ging helaas niet helemaal vlekkeloos. Dankzij @thehog snelle support en werkend!

Na het instellen van de Heishamaon (MQQT broker) en NodeRed geinstalleerd een poging gedaan het e.e.a. in Domoticz beschikbaar te krijgen.

Moet maar even goed in NodeRed verdiepen; ik had de MQQT broker ingesteld - en gaf netjes aan connected. Als topic "sdc/Pump_Flow" gekozen

Deze m.b.v. een fucntion naar MQTT topic "domoticz/in/wp_state" en een debug.message

maar helaas - geen resultaat nog... ook geen debug info :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42

Je ziet spoken, je wp is namelijk niet instaat de vloer dusdanig heet te stoken dat er schade optreedt. In mijn geval gaat de vloer pomp niet aan in de sww modus dus alleen de radiatoren boven en het leidingwerk warmt op, ook maar gedeeltelijk want de weg van de minste weerstand is het boiler circuit en het meeste water gaat daar rond.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Dit is nog niks, 25/30 kWh gaat ook nog mee doen
Dan gaat de WP al helemaal 99% van het verbruik opsnoepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:24:
Vandaag de Heishamon aangelsoten aan de Pana, ging helaas niet helemaal vlekkeloos. Dankzij @thehog snelle support en werkend!

Na het instellen van de Heishamaon (MQQT broker) en NodeRed geinstalleerd een poging gedaan het e.e.a. in Domoticz beschikbaar te krijgen.

Moet maar even goed in NodeRed verdiepen; ik had de MQQT broker ingesteld - en gaf netjes aan connected. Als topic "sdc/Pump_Flow" gekozen

Deze m.b.v. een fucntion naar MQTT topic "domoticz/in/wp_state" en een debug.message

maar helaas - geen resultaat nog... ook geen debug info :(
Heb je flow vanaf git? Of welke flow gebruik je voor domoticz?
Ik heb er een hele uitgebreide van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 10:49
Ik ben alvast aan het voorbereiden voor mijn pana 5kW j serie monoblock die de 19e geïnstalleerd word.

Ben alvast aan het kijken wat mijn stooklijn een beetje gaat worden.
Ben nu nog aan het stoken met cv op onderstaande temperaturen. Flow is rond de 550l/per uur volgens boekje cv met een capisteit van ong 7kW(intergas hr 30/36). Kan niet lager stoken anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen.
Heb z'n 50m2 vvw hoh van 10cm met 16mm slangen in 6 groepen. Dus ong 80m per groep. Boven 3 jaga staan van 1,5m in breedste segment.
Je ziet dat hij nu ongeveer om de 2 dagen deze verwarmingscycles laat zien.
Hebben jullie een suggestie waar ik ongeveer mee kan beginnen qua stooklijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ_Mn1Py9jy2NHcdt60ouDBZJ6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIlqKRebw1MFABHSa4JjxWgY.jpg?f=fotoalbum_large

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Temperatuur stijt in deze cyclus van 19,5 naar 21 graden in huis.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Boutersewalter schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:27:
Ik ben alvast aan het voorbereiden voor mijn pana 5kW j serie monoblock die de 19e geïnstalleerd word.

Ben alvast aan het kijken wat mijn stooklijn een beetje gaat worden.
Ben nu nog aan het stoken met cv op onderstaande temperaturen. Flow is rond de 550l/per uur volgens boekje cv met een capisteit van ong 7kW(intergas hr 30/36). Kan niet lager stoken anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen.
Heb z'n 50m2 vvw hoh van 10cm met 16mm slangen in 6 groepen. Dus ong 80m per groep. Boven 3 jaga staan van 1,5m in breedste segment.
Je ziet dat hij nu ongeveer om de 2 dagen deze verwarmingscycles laat zien.
Hebben jullie een suggestie waar ik ongeveer mee kan beginnen qua stooklijn?

[Afbeelding]
Kijk in ts, die is wel redelijk standaard, maar je zult moeten aanpassen mss

En probeer grafana zo in te richten alle aanvoeren ene retouren apart
En mss kun je al alle Tr gelijk proberen te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
Had 1 Tr nog net boven de rest. Op het einde wat aangepast. Zat toen allemaal binnen de 0,5 graden van elkaar af (vind ik denk ik netjes).

Qua stooklijn in ts zie ik dus een stooklijn van Tb van 15 Ta van 25 bij Tb -6 van Ta 39.
Bedoelde je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Boutersewalter schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:40:
Had 1 Tr nog net boven de rest. Op het einde wat aangepast. Zat toen allemaal binnen de 0,5 graden van elkaar af (vind ik denk ik netjes).

Qua stooklijn in ts zie ik dus een stooklijn van Tb van 15 Ta van 25 bij Tb -6 van Ta 39.
Bedoelde je deze?
Ta boeit niet veel per radiator, kun je hier en daar wel meten maar niet belang. Ook bij de je wp of zo dicht mogelijk erbij ta en tr meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Denk dat die 39 mss wat aan de hoge kant. Afgelopen winter trok hij het prima op 35 aanvoer. Dan deed hij op zijn langst 4 uur verwarmen en dat was dan prima voor 24 uur. Dan was hij weer een 1/2 graaf onder setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Ta boeit niet veel per radiator, kun je hier en daar wel meten maar niet belang. Ook bij de je wp of zo dicht mogelijk erbij ta en tr meten
Heb al wat temperatuur sensoren klaarliggen voor de wp inc met heisamon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Ik heb vandaag (eindelijk) de Heishamon plugin voor domoticz op GitHub gezet.
https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT

Veel plezier,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MarFan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:48:

Veel plezier,
MOOI, bedankt voor al je inzet..
Ik zet hem in de TS erbij.

Beetje toelichten?
Maakt hij alle dummys enz enz zelf aan
Kun je hem hardcore in Domoticz krijgen? zou mss mooier zijn als plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Had ik nou goed gelezen dat de stalen dwarsbalken weg zou kunnen als je een derde bigfoot onder de WP zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:46
Dylantje2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:51:
[...]

MOOI, bedankt voor al je inzet..
Ik zet hem in de TS erbij.

Beetje toelichten?
Maakt hij alle dummys enz enz zelf aan
Kun je hem hardcore in Domoticz krijgen? zou mss mooier zijn als plugin.
Ik heb de plugin paar dagen in gebruik, vindt hem geniaal. Met Node-Red lukte het niet maar dit was simpel. Alle dummies worden inderdaad vanzelf aangemaakt, daarna gewoon kiezen wat je in Domoticz wil laten zien en wat je weg wil laten (zwembad, 2e zone en dergelijke heb ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik zal wel weer teveel hebben gezopen, want daar geloof ik niet in, dan is het vast een beter idee als ik er morgen mee veder ga :+
je wp is namelijk niet instaat de vloer dusdanig heet te stoken dat er schade optreedt. In mijn geval gaat de vloer pomp niet aan in de sww modus dus alleen de radiatoren boven en het leidingwerk warmt op, ook maar gedeeltelijk want de weg van de minste weerstand is het boiler circuit en het meeste water gaat daar rond.
Ja dat snap ik opzich. Nu zeg jij dat verwarmen van een buffervat maar gedeeltelijk zal gebeuren en dat geloof ik ook wel, dat denk ik ook. ik vraag mij wel af waar ik dan aan zou moeten denken 50 - 70 liter? in het geval van een 200 liter vat ofzo? even uitgaande dat de vloerpompen op dat moment uit zijn? of is dat nog veel minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

CurlyMo schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:46:
Had ik nou goed gelezen dat de stalen dwarsbalken weg zou kunnen als je een derde bigfoot onder de WP zet?
constuctief is dat een beetje het zelfde effect, het kan dat je iets stijfheid inleverd. qua sterkte zou het moeten kunnen, maar waarom zou je dat doen. gewoon de wp op een paar betonbanden met een paar draadeinde en helemaal geen bigfoot.. heb je denk ik een vergelijkbare hoogte en is veel goedkoper. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 05-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:54:
[...]

constuctief is dat een beetje het zelfde effect, het kan dat je iets stijfheid inleverd. qua sterkte zou het moeten kunnen, maar waarom zou je dat doen. gewoon de wp op een paar betonbanden met een paar draadeinde en helemaal geen bigfoot.. heb je denk ik een vergelijkbare hoogte en is veel goedkoper. O-)
2 Bigfoots zitten er al. De hoogte scheelt net tussen onder het raam of net boven het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

De meeste beveiligingen voor vloerverwarming grijpen in bij 55 of 60 graden, dus het zal niet zo'n vaart lopen. Ze bestaan meestal uit een simpele klixon die bij te hoge temperatuur de circulatiepomp uitschakelt. Maar dat werkt dus alleen met een circulatiepomp. Hoe wilde je de vloerverwarming aan het buffervat aansluiten?

Er zijn ook thermostatische mengkleppen te koop die zorgen voor een maximale temperatuur in je vloerverwarming. Die sluit je aan als bypass van de vloer. Te heet water gaat vanzelf naar de retour en terug naar de warmtepomp.
https://www.bolasystems.c...djustable-range-three-way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@FransvWoerkom Die laatste kan je beter tussen de buffer en de pomp naar de VVW installeren. In plaats van heet water terugsturen zal hij net genoeg water doorlaten om de uitgaande temperatuur constant te houden. De pomp zal dan kouder retourwater aanzuigen als het te heet wordt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Rimco schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:14:
@FransvWoerkom Die laatste kan je beter tussen de buffer en de pomp naar de VVW installeren. In plaats van heet water terugsturen zal hij net genoeg water doorlaten om de uitgaande temperatuur constant te houden. De pomp zal dan kouder retourwater aanzuigen als het te heet wordt.
Mogelijk. Ik weet niet waar @twain4me zijn buffer heeft zitten, hoe die aan de vv zit en of hij een pomp heeft. Hoe je zo'n thermostatische driewegklep gebruikt hangt van het hydraulische schema af. Maar zo'n driewegklep werkt onafhankelijk van netspanning. Als je niet zeker bent van een driewegklep kun je er achter ook nog een tweewegklep zetten die mee aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MarFan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:48:

Veel plezier,
jij... bent goed bezig :) dit scheelt een hoop gedoe met NodeRed! :)

Pagina: 1 ... 69 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.