Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.242 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 10:07
thehog schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:28:
[...]

Kijk even naar je maximale boiler run tijd (per 24 uur). Die staat standaard best laag geloof ik.

edit: toch even de manual ingedoken. Je hebt in de boiler menu de optie 'max floor operation time'. Als deze erg hoog is krijgt de boiler weinig tijd om op te warmen. En je hebt 'tank heat up time', hoe lang mag de warmtepomp bezig zijn om de boiler op te warmen (ik denk dat dat per keer is). Als die te laag is komt je water niet op de gevraagde temperatuur.

Dus ik denk dat misschien je max floor operation time te hoog is?

Mijn boiler staat op 45gr met setpoint -2. En sterilisatie 1 keer peer week naar 67gr. Doorgaans hoeft ie (300l) maar 1x per dag op te warmen om het gezien (4 personen, 2 jonge kinderen) van genoeg warme water te voorzien. Met domotica set ik de tank ook overdag uit als stroomtarieven te hoog zijn. Dus meestal verwarmd hij alleen snachts.
De werkingstijd verwarmen staat op 480 ( standaard ) Heb ik niet aangezeten . Wat is deze functie exact eigenlijk ?
De opwarmtijd staat op 120 . Die stond standaard op 60 en had ik gelijk verdubbeld .

De sterilisatie heb ik ook op 1 k/pw staan op 65 . En dan staat hij op max 10 ( dat is ook nog standard )

[ Voor 5% gewijzigd door picardo op 04-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Even een korte samenvatting van de sessie van @Dylantje2 en mij van gisteren. Als uitgangspunt nemen we even deze reactie, waarin een overzicht zit van de radiatoren.

CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

De WP is aangesloten op de standleidingen in de woonkamer onderaan. Daar zit één grote radiator (woonkamer 1) en een wat kleinere (hal 5) op aangesloten. We vermoeden dat er een kleine aanvoer / retour cirkel wordt gemaakt over alleen die twee radiatoren en het warme water eigenlijk de rest van het huis te weinig bereikt en er dus ook nauwelijks afgifte is. Ja, wel afgifte, maar vooral in de woonkamer waar we overdag lekker zitten (te zweten eerder op de dag :p )

Ik snap het doel van @Dylantje2, wat is om het warme water eerst goed door het huis te laten circuleren. Dat is door het knijpen van deze radiatoren al een stuk beter gelukt, want de WP runs zijn 2x zo lang geworden en ondanks de 30 graden aanvoer is het in de woonkamer niet te warm.

Het is dus nu een beetje behelpen met het open en dichtdraaien van radiatorkranen zonder daadwerkelijke debietregeling en/of voetventielen.

Wat ik nu zie is dat het inregelen al een verbetering heeft gegeven, maar dat het lastig is een radiator goed te knijpen (zonder piepen). Is het dan verstandig om op strategische punten tot voetventielen te gaan plaatsen? In dit geval de hal en de woonkamer naast de WP aanvoer?

Als ik nu bij de thermostaatkranen (op de eerste verdieping) ook voetventielen plaats (2 van de vier radiatoren heeft hem al), dan dwing ik daarmee toch sowieso de maximale flow over die radiator af? Wat de thermostaatkraan dan ook doet, hij kan dan nooit meer flow genereren dan die afgedwongen wordt door het voetventiel. Of is dat te simpel gedacht?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

picardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

De werkingstijd verwarmen staat op 480 ( standaard ) Heb ik niet aangezeten . Wat is deze functie exact eigenlijk ?
De opwarmtijd staat op 120 . Die stond standaard op 60 en had ik gelijk verdubbeld .

De sterilisatie heb ik ook op 1 k/pw staan op 65 . En dan staat hij op max 10 ( dat is ook nog standard )
Staat in je timer programma wel tapwater (tank /sww) bedrijf ingesteld om aan te gaan?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:33:
Even een korte samenvatting van de sessie van @Dylantje2 en mij van gisteren. Als uitgangspunt nemen we even deze reactie, waarin een overzicht zit van de radiatoren.

De WP is aangesloten op de standleidingen in de woonkamer onderaan. Daar zit één grote radiator (woonkamer 1) en een wat kleinere (hal 5) op aangesloten. We vermoeden dat er een kleine aanvoer / retour cirkel wordt gemaakt over alleen die twee radiatoren en het warme water eigenlijk de rest van het huis te weinig bereikt en er dus ook nauwelijks afgifte is. Ja, wel afgifte, maar vooral in de woonkamer waar we overdag lekker zitten (te zweten eerder op de dag :p )

Ik snap het doel van @Dylantje2, wat is om het warme water eerst goed door het huis te laten circuleren. Dat is door het knijpen van deze radiatoren al een stuk beter gelukt, want de WP runs zijn 2x zo lang geworden en ondanks de 30 graden aanvoer is het in de woonkamer niet te warm.

Het is dus nu een beetje behelpen met het open en dichtdraaien van radiatorkranen zonder daadwerkelijke debietregeling en/of voetventielen.

Wat ik nu zie is dat het inregelen al een verbetering heeft gegeven, maar dat het lastig is een radiator goed te knijpen (zonder piepen). Is het dan verstandig om op strategische punten tot voetventielen te gaan plaatsen? In dit geval de hal en de woonkamer naast de WP aanvoer?

Als ik nu bij de thermostaatkranen (op de eerste verdieping) ook voetventielen plaats (2 van de vier radiatoren heeft hem al), dan dwing ik daarmee toch sowieso de maximale flow over die radiator af? Wat de thermostaatkraan dan ook doet, hij kan dan nooit meer flow genereren dan die afgedwongen wordt door het voetventiel. Of is dat te simpel gedacht?
Nee dat is niet te simpel gedacht, dat is ook het doel van voet ventielen. Alleen het probleem van fluiten blijf je houden denk, er zijn speciale begrenzers maar daar weet ik de naam even niet van.
Kun je die twee radiators niet toevallig omleiden naar een te installeren verdeler? Die kun je perfect begrenzen op flow

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
ErikVers schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Staat in je timer programma wel tapwater (tank /sww) bedrijf ingesteld om aan te gaan?
Als de instelling weektimer / vakantietimer bedoeld die staan beide uit . En naar mijn inziens ook niet nodig om aan te staan omdat hij op temp moet aanslaan niet op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:32

ErikVers

e-Duurzaam

picardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Als de instelling weektimer / vakantietimer bedoeld die staan beide uit . En naar mijn inziens ook niet nodig om aan te staan omdat hij op temp moet aanslaan niet op tijd.
Ja die bedoel ik maar jij hebt hem gewoon continue aan staan? Kan natuurlijk ook. Ik werk zelf met tijdblokken waarin hij mag draaien

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Nee dat is niet te simpel gedacht, dat is ook het doel van voet ventielen. Alleen het probleem van fluiten blijf je houden denk, er zijn speciale begrenzers maar daar weet ik de naam even niet van.
Kun je die twee radiators niet toevallig omleiden naar een te installeren verdeler? Die kun je perfect begrenzen op flow
Theoretisch moet dat kunnen, maar dan moet ik onder de vloer het e.e.a aanpassen. Als het met voetventielen kan dan is dat een stuk makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mijn voorstel zou zijn (als @Dylantje2 het daarmee eens is) om binnenkort een CV sessie te gaan houden hier thuis. Dan plaats ik een voetventiel in de woonkamer (radiator 1), hal (radiator 5), slaapkamers (radiator 6 en 9) en de zolder. De rest heeft al een voetventiel of heeft geen voetventiel nodig aangezien ze aan het eindpunt van het leidingwerk zitten.

Dan is waterzijdig inregelen pas echt goed te doen. Voor nu heb ik woonkamer radiator 1 gewoon volledig dichtgedraaid en de hal radiator 5 een pietsje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:33:

Wil me in heel deze discussie niet te veel bemoeien. maar wist je dat je niet altijd een voetventiel nodig hebt voor het inregelen? sommige kranen zijn ook inregelbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J7R2IDo3EUuosJaG5BzO3FlMwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrZYeFYzl94oaKHMIkefqnjt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dewim1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Wil me in heel deze discussie niet te veel bemoeien. maar wist je dat je niet altijd een voetventiel nodig hebt voor het inregelen? sommige kranen zijn ook inregelbaar
[Afbeelding]
Weet ik, maar niet alle thermostaatkranen hier in huis hebben een debietregeling. Daar waar dat wel zo is is dat natuurlijk al voldoende. Woonkamer kranen zijn gewoon domme kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
picardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Als ik het goed begrijp moet dan de warmtepomp minstens 480 minuten (8 uur) achter elkaar (zolang er warmtevraag is) draaien voordat de tank/boiler weer opgewarmd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dank, inmiddels wordt het duidelijk :9

Op deze site https://vscope.at/heizkurve/ kan ik dus twee sets instellingen invoeren, ik neem aan om te kijken wat een eventuele wijziging voor consequenties heeft tegenover de huidige instellingen?

En wat moet ik dan invullen bij SWVerschiebung en Bei Aussentemp ? Zijn dat waardes die ik ook in de Pana invoer en zoja, bij welk menu item?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
thehog schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Als ik het goed begrijp moet dan de warmtepomp minstens 480 minuten (8 uur) achter elkaar (zolang er warmtevraag is) draaien voordat de tank/boiler weer opgewarmd mag worden.
Maar moet ik wat veranderen ? of staan de instellingen goed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Wolly schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Dank, inmiddels wordt het duidelijk :9

Op deze site https://vscope.at/heizkurve/ kan ik dus twee sets instellingen invoeren, ik neem aan om te kijken wat een eventuele wijziging voor consequenties heeft tegenover de huidige instellingen?

En wat moet ik dan invullen bij SWVerschiebung en Bei Aussentemp ? Zijn dat waardes die ik ook in de Pana invoer en zoja, bij welk menu item?
Als je in beiden dezelfde waarden invoert, kan je zien wat een verschuiving van de stooklijn doet met de Ta. Als de pana met WAR zonder thermostaat draait, kan je die verschuiving invoeren in je regelpaneel, -5 tot +5. Dus niet in een menu, maar als correctie op je stooklijn.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
picardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Maar moet ik wat veranderen ? of staan de instellingen goed ?
Tja dat is je keuze :) als je wilt dat je tank direct opwarmt als het kan, dan moet die 8 uur omlaag. Heb je wel de kans dat je huis even geen warmte krijgt als de tank aan het opwarmen is.
Maar doorgaans is het genoeg en is dit dus de verklaring waarom hij vannacht ondanks de -9 niet is gaan opwarmen omdat, ik vermoed, je warmtepomp bezig was je huis nog op temperatuur te krijgen/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
thehog schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Tja dat is je keuze :) als je wilt dat je tank direct opwarmt als het kan, dan moet die 8 uur omlaag. Heb je wel de kans dat je huis even geen warmte krijgt als de tank aan het opwarmen is.
Maar doorgaans is het genoeg en is dit dus de verklaring waarom hij vannacht ondanks de -9 niet is gaan opwarmen omdat, ik vermoed, je warmtepomp bezig was je huis nog op temperatuur te krijgen/houden.
Duidelijk . Ik was in de veronderstelling de tank altijd voorrang krijgt . Ik dacht dat da standaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@CurlyMo heb je de watertemperatuur al verder omhoog gezet? Je zal gemiddeld ongeveer dezelfde hoeveel warmte produceren, maar dan zonder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:26:
@CurlyMo heb je de watertemperatuur al verder omhoog gezet? Je zal gemiddeld ongeveer dezelfde hoeveel warmte produceren, maar dan zonder pendelen.
Zoals gezegd, die noodzaak komt vanzelf, maar ik vind het niet netjes om niet eerst @Dylantje2 zijn proces verder af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Zoals gezegd, die noodzaak komt vanzelf, maar ik vind het niet netjes om niet eerst @Dylantje2 zijn proces verder af te wachten.
Dit is een noodzaak. Er vindt nu extra onnodige slijtage plaats op je warmtepomp.

Het is jouw proces, niet die van Dylantje. Maar het is jouw warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Dit is een noodzaak. Er vindt nu extra onnodige slijtage plaats op je warmtepomp.

Het is jouw proces, niet die van Dylantje. Maar het is jouw warmtepomp.
Ding staat pas twee dagen aan. We moeten ook weer niet overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@CurlyMo Tsjah, zo blijf je dagelijks 50-100 start/stops houden en is je Pana over 3-5 jaar afgeschreven. Hou er ook rekening mee dat dit vaker (kan) gebeuren. Zeker als jouw systeem dat gewoon nodig heeft voor bepaalde perioden. Als je het kan voorkomen moet je dat gewoon altijd als eerste doen!

Ik zie geen ontwikkeling in de runs, het blijft allemaal erg kort en een duidelijk teken van het niet kwijt kunnen van z'n warmte. Wat is er op tegen om even de stooktemperatuur omhoog te doen voor 1 of 2 runs. Dan kun je daarna gaan werken aan een goede balans tussen afgifte van warmte en hoeveelheid warmtebehoefte per zone.

In jouw situatie kun je dat bewust eerst alleen voor de woonkamer doen en hebt je een goede stooklijn voor die woonkamer dan kunnen de slaapkamers daarna meeliften op het stookgedrag van de woonkamer en als het nodig is (<16 graden) even bijverwarmen. Je warmtepomp zal dan gewoon harder gaan werken, doordat er een grotere warmtevraag is en de woonkamer, door dezelfde stooklijn, de zelfde hoeveelheid warmte blijft afnemen. Tenzij je de watersnelheid vast zet in plaats van laat sturen op DeltaT, dan wordt er minder water rondgepompt waardoor er minder afgifte is.

Gemeen he, die andere mening, die haaks staat op wat er eerder geroepen is. Ja het consensus is dat het beter is om je radiatoren altijd aan te houden, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Zolang de warmtepomp altijd z'n warmte maar kwijt kan is het goed.

Eigenlijk is de Panasonic een heel eenvoudig apparaat en hoef je er maar weinig aan te tweaken. Je moet eigenlijk alleen de stooklijn corrigeren op je afgiftesysteem.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 04-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:44:
@CurlyMo Tsjah, zo blijf je dagelijks 50-100 start/stops houden en is je Pana over 3-5 jaar afgeschreven. Hou er ook rekening mee dat dit vaker (kan) gebeuren. Zeker als jouw systeem dat gewoon nodig heeft voor bepaalde perioden. Als je het kan voorkomen moet je dat gewoon altijd als eerste doen!

Ik zie geen ontwikkeling in de runs, het blijft allemaal erg kort en een duidelijk teken van het niet kwijt kunnen van z'n warmte. Wat is er op tegen om even de stooktemperatuur omhoog te doen voor 1 of 2 runs. Dan kun je daarna gaan werken aan een goede balans tussen afgifte van warmte en hoeveelheid warmtebehoefte per zone.

In jouw situatie kun je dat bewust eerst alleen voor de woonkamer doen en hebt je een goede stooklijn voor die woonkamer dan kunnen de slaapkamers daarna meeliften op het stookgedrag van de woonkamer en als het nodig is (<16 graden) even bijverwarmen. Je warmtepomp zal dan gewoon harder gaan werken, doordat er een grotere warmtevraag is en de woonkamer, door dezelfde stooklijn, de zelfde hoeveelheid warmte blijft afnemen. Tenzij je de watersnelheid vast zet in plaats van laat sturen op DeltaT, dan wordt er minder water rondgepompt waardoor er minder afgifte is.

Gemeen he, die andere mening, die haaks staat op wat er eerder geroepen is. Ja het consensus is dat het beter is om je radiatoren altijd aan te houden, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Zolang de warmtepomp altijd z'n warmte maar kwijt kan is het goed.

Eigenlijk is de Panasonic een heel eenvoudig apparaat en hoef je er maar weinig aan te tweaken. Je moet eigenlijk alleen de stooklijn corrigeren op je afgiftesysteem.
En je moet de Panasonic de rest laten regelen. Bijvoorbeeld delta T en flow.

In de grafieken is te zien dat met de opdracht van de thermostaat (21 graden), de opdrachten van @Dylantje2 (15,5L/min en delta T 2 graden), van de stooklijn (Ta 30 graden), de panasonic nog maar één ding kan doen namelijk aan/uit. Bij deze afgifte van de radiatoren en vraag van het huis is dat kennelijk 50 keer per dag aan/uit.

Geef die slimme Japanners ook de kans iets te doen, bijvoorbeeld delta T en flow regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik begrijp overigens wel waarom je @Dylantje2 volgt, aangezien hij de suggestie wekt door z'n vele (veelal ondoorgrondelijke) reacties dat hij de expert is.

Even het effect van gisteravond vergelijken.
Even 2 screenshots vergelijken.

Van 16:00 - 20:00 stooktemperatuur ongeveer 28 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqkxCBWroNvDgrf88q59REqXWy0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6JWpA1ePqLmy0XSxhtEWriBa.png?f=user_large

Van 01:00 tot 05:00 stooktemperatuur ongeveer 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erw1iA25IEv_8ovW5SqY6XlpeI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iCzJXCaysVkfWZKVZBJkY7Kt.png?f=user_large

Je hebt hier duidelijk in beeld wat het effect is van de aanpassingen. Je runs zitten korter op elkaar, oftewel je komt in de buurt van een ondergrens.

Je kan ook goed het effect zien van het ophogen van de watersnelheid. De DeltaT wordt kleiner, doordat er minder tijd is om warmte af te geven aan de radiatoren. Netto misschien een iets grotere afgifte, maar dat verschil is echt marginaal, doordat de DeltaT kleiner wordt.

Het is tijd om de stooklijn nog iets verder op te hogen. Je komt echt in de buurt!

Maar ik snap dat je niets van mij aanneemt, want ik ben geen Karmakeizer Warmtepomp. Zelfs jij hebt meer kennis van warmtepompen dan ik volgens je Karmabadge. ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Pana vraagt on 15.5 liter.
Daarna regelt hij alles zelf
Kijk naar mijn grafieken.

De dt 2 is en setting die betere performance oplevert is vorig jaar gebleken.
En ook daar houd hij zich niet aan.

Als je de grafieken leest zie je dat de afgifte niet klopt.
Hoe kan een ta lager zijn dan dan tr zonder defrost..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:43:
Pana vraagt on 15.5 liter.
Daarna regelt hij alles zelf
Kijk naar mijn grafieken.

De dt 2 is en setting die betere performance oplevert is vorig jaar gebleken.
En ook daar houd hij zich niet aan.
Dit zijn jouw optimalen settings, die zijn niet universeel toepasbaar. Ik kan ook mijn settings geven, maar die slaan ook als een tang op een varken op de installatie van menig andere.
Dat is eenvoudig, het is buiten kouder dan de watertemperatuur, als de warmtepomp alleen water aan het rondpompen is dan MOET het water kouder eruit gaan dan dat het erin komt (er vanuit gaande dat alle restwarmte uit de warmtepomp is). Mogelijk nog iets onnauwkeurigheden in de thermometers van de Pana, maar dat maakt uiteindelijk weinig uit, maar jouw constatering (die ik overigens niet meer terug zie in de grafiek) is niet vreemd.

Voorlopig nog niets zorgwekkends te zien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:43:
....

Simpel. De temperaturen worden gemeten met een resolutie van 1 graad, dus de mogelijke fout is al minstens 0,5 graad. Daar komt nog wat ruis bij en Ta en Tr overlappen elkaar als ze eigenlijk gelijk zijn. Het treedt steeds op als er al 20 minuten geen warmte gepompt wordt, maar de waterpomp nog volop loopt. Dan moeten Ta en Tr gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:41:
Ik begrijp overigens wel waarom je @Dylantje2 volgt, aangezien hij de suggestie wekt door z'n vele (veelal ondoorgrondelijke) reacties dat hij de expert is.

Even het effect van gisteravond vergelijken.
Even 2 screenshots vergelijken.

Van 16:00 - 20:00 stooktemperatuur ongeveer 28 graden.
[Afbeelding]

Van 01:00 tot 05:00 stooktemperatuur ongeveer 30 graden.
[Afbeelding]

Je hebt hier duidelijk in beeld wat het effect is van de aanpassingen. Je runs zitten korter op elkaar, oftewel je komt in de buurt van een ondergrens.

Je kan ook goed het effect zien van het ophogen van de watersnelheid. De DeltaT wordt kleiner, doordat er minder tijd is om warmte af te geven aan de radiatoren. Netto misschien een iets grotere afgifte, maar dat verschil is echt marginaal, doordat de DeltaT kleiner wordt.

Het is tijd om de stooklijn nog iets verder op te hogen. Je komt echt in de buurt!

Maar ik snap dat je niets van mij aanneemt, want ik ben geen Karmakeizer Warmtepomp. Zelfs jij hebt meer kennis van warmtepompen dan ik volgens je Karmabadge. ;) :+
pfff.

Laten we het zo stellen
Ik ben zeker geen karma oid iets....

aangezien mijn karma juist komt doordat ik zoveel gevraagd heb.
En ik ben zeer zeker geen expert.
maar ik zie exact dezelfde fouten als ik met mijn eigenwijze kop maakte vandaar dat ik hulp aanbied..
Expert heb je mij niet horen zeggen, en zo wil ik al helemaal niet gezien worden.
Als jij dat vind mss wel een compliment

Voor mij is alles prima, en de popcorn is al wel op denk ik.
Heb ook nog wel andere zaken te doen.

Maar ik weet toch weer iets wat jij weer niet weet.
In de grafieken waar jij naar verwijst heeft @CurlyMo aanpassingen gedaan.

En tsja een pana is p&p maar waarom werkt hij nu niet dan?

Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jij met zo'n kleine inhoud een 5kw aan de gang houd..
En wat je cop of graaddagen enz enz zijn

Maar om het forum wat prettiger en leesbaar te houden...
#ikgawerken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

En tsja een pana is p&p maar waarom werkt hij nu niet dan?
Heel eenvoudig, omdat de afgifte bij deze stooktemperatuur te klein is.
Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jij met zo'n kleine inhoud een 5kw aan de gang houd..
En wat je cop of graaddagen enz enz zijn
Eenvoudig, je hebt geen inhoud nodig om een warmtepomp te laten draaien. Je hebt afgifte nodig. koevlaas2 heeft dat al eens eerder gedemonstreerd met een warmtepomp, 3 meter leiding en een warmtewisselaar naar een zwembad. Zoek maar eens terug als je geinteresseerd bent.

Ik doe mee met de maandelijkse statistieken van Tomexergie.
Maar om het forum wat prettiger en leesbaar te houden...
#ikgawerken
Werkze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:32:

Ik doe mee met de maandelijkse statistieken van Tomexergie.

[...]

Werkze.
Een zwembad snap ik wel..

Die coprace zegt niets en was geen antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Ep Woody @FransvWoerkom Kunnen jullie concrete voorstellen kunnen doen van wat ik zou moeten proberen qua Tdelta, Flow, Ta en radiatoren?

Ik geloof @Dylantje2 best wel dat het goed is te beginnen met waterzijdig inregelen, maar daarvoor hebben we betrouwbare metingen nodig. Voor die metingen idealiter weer een constante flow en temperatuur. Het is dus nu een beetje kip/ei. Wat ik ga doen is een zooi ESP8266 in huis ophangen met een hele zwik DS18B20 (stuk of 20 :p ) sensoren zodat ik per radiator de aanvoer / retour kan monitoren. Dan kunnen we wat dat betreft loos.

Ik ben het verder wel eens hoor dat we dat pendelen moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:02:
@Ep Woody @FransvWoerkom Kunnen jullie concrete voorstellen kunnen doen van wat ik zou moeten proberen qua Tdelta, Flow, Ta en radiatoren?

Ik geloof @Dylantje2 best wel dat het goed is te beginnen met waterzijdig inregelen, maar daarvoor hebben we betrouwbare metingen nodig. Voor die metingen idealiter weer een constante flow en temperatuur. Het is dus nu een beetje kip/ei. Wat ik ga doen is een zooi ESP8266 in huis ophangen met een hele zwik DS18B20 (stuk of 20 :p ) sensoren zodat ik per radiator de aanvoer / retour kan monitoren. Dan kunnen we wat dat betreft loos.

Ik ben het verder wel eens hoor dat we dat pendelen moeten verhelpen.
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig als je op alle radiators iets zwarts plakt, vervolgens je ta naar 45 zetten, en dan met ir meten of overal wel 45 binnen komt. Weet je gelijk welke nauwelijks mee doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@CurlyMo gewoon je temperatuur verhogen net zo lang tot je een lange run hebt. In welke stappen je dat doet mag je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 kwam nog met een misschien wel interessante theorie en dat is dat de CV de boel verstoord (staat wel uit overigens). Dat de helft van het huis maar gepakt wordt aangezien hij vanaf de CV weer in de retour gaat richting de warmtepomp en dus de tweede standleiding niet wordt gebruikt (6 van de 11 radiatoren).

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:20:
@Dylantje2 kwam nog met een misschien wel interessante theorie en dat is dat de CV de boel verstoord (staat wel uit overigens). Dat de helft van het huis maar gepakt wordt aangezien hij vanaf de CV weer in de retour gaat richting de warmtepomp en dus de tweede standleiding niet wordt gebruikt (6 van de 11 radiatoren).
Een mooie bypass heb je daar ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zou kunnen, maar aangezien hij aan de andere kant van de standleiding zit is zal dat effect wel meevallen. Zeker ook omdat je ziet dat hij beter gaat lopen bij een hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@koevlaas2 Wat denk jij? Hadden we niet iets met die CV moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:31
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:36:
@koevlaas2 Wat denk jij? Hadden we niet iets met die CV moeten doen?
Misschien een keerklep aangezien je er nog op doucht, nu stroomt vrij eenvoudig aanvoerwater van je wp naar de retour.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Moet er dan een kraan in de aanvoer naar CV per standleiding of in de retour?

2x deze dingen?
https://www.warmteservice...0100?origin=-tl001-12-83-

[ Voor 54% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:13:
Moet er dan een kraan in de aanvoer naar CV per standleiding of in de retour?
Nee een klep die het water maar één richting op doorlaat, zodat het water alleen van de CV ketel naar de aanvoerleiding kan lopen in plaats van twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Nee een klep die het water maar één richting op doorlaat, zodat het water alleen van de CV ketel naar de aanvoerleiding kan lopen in plaats van twee kanten op.
Ik weet niet zeker of ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:45:
[...]

Met een keerklep kan je water alleen 1 richting op, deze bijvoorbeeld in de aanvoer dan word deze geblokkeerd als je WP draait want dan is je ketel aanvoer ineens een retour.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:45:
[...]

Het is een onderdeel wat voor eenrichtingsverkeer zorgt.

Zie de link die er onder stond. Anders vraag je bij Warmteservice, die kunnen je op basis van de maten die je hebt een mooie oplossing aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Met een keerklep kan je water alleen 1 richting op, deze bijvoorbeeld in de aanvoer dan word deze geblokkeerd als je WP draait want dan is je ketel aanvoer ineens een retour.
Naar de CV ketel lopen twee leidingen:

code:
1
2
3
4
5
6
                     CV
                    A R
                    | |
                    X |
WP A----------------| (-------------
   R------------------|-------------

Dus op plek X zo dat de flow vanaf de CV naar de WP geblokkeerd wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vandaar dat ik de simpele tip gaf van mijn testje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Naar de CV ketel lopen twee leidingen:

code:
1
2
3
4
5
6
                     CV
                    A R
                    | |
                    X |
WP A----------------| (-------------
   R------------------|-------------

Dus op plek X zo dat de flow vanaf de ketel naar de WP geblokkeerd wordt?
Klopt, daar inderdaad. Maar ook zonder die keerklep moet het je prima lukken om een stabiel draaiende warmtepomp te krijgen. Staat de watertemperatuur al hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even naar 40 graden en alle radiatoren open zodat ik even kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:03:
Veel te heet bij deze buitentemperaturen, met een beetje 'geluk' hou je je tent warm op 35c bij 4c buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:03:
Staat hij daar nu net op? Aangezien hij nog altijd op 30 graden draait op je dashboard. (tot 19:00). Hij heeft alleen even kort op 35 graden gestaan rond kwart voor 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Staat hij daar nu net op? Aangezien hij nog altijd op 30 graden draait op je dashboard. (tot 19:00). Hij heeft alleen even kort op 35 graden gestaan rond kwart voor 5.
Ja nu net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:04:
[...]

Veel te heet bij deze buitentemperaturen, met een beetje 'geluk' hou je je tent warm op 35c bij 4c buiten.
@reneeke1970 stelde voor om even te testen welke radiatoren nu warm worden. Dan moet het wel iets warmer zijn dan handwarm :)

Zodra ik heb gemeten kan ik 35 proberen. Overigens flow weer op dT gezet en deltaT naar 4 graden i.p.v. 2. Daar stond hij ook op.

Dallas sensoren en ESP8266 staan in bestelling zodat ik hoop ik snel aan de slag kan met inregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 04-10-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:08:
[...]

@reneeke1970 stelde voor om even te testen welke radiatoren nu warm worden. Dan moet het wel iets warmer zijn dan handwarm :)

Zodra ik heb gemeten kan ik 35 proberen. Overigens flow weer op dT gezet en deltaT naar 4 graden i.p.v. 2. Daar stond hij ook op.

Dallas sensoren en ESP8266 staan in bestelling zodat ik hoop ik snel aan de slag kan met inregelen.
En mocht er eentje koud blijven, kan het ook lucht zijn....
Als je toch keer klep gaat plaatsen, houd er dan ook rekening mee dat er bij je wp ook eentje moet, mocht je nog als backup met CV gaan verwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:17:
[...]

En mocht er eentje koud blijven, kan het ook lucht zijn....
Als je toch keer klep gaat plaatsen, houd er dan ook rekening mee dat er bij je wp ook eentje moet, mocht je nog als backup met CV gaan verwarmen.
@koevlaas2 komt komende week weer even langs om de kleppen te plaatsen.

Ik heb speedcomforts onder de radiatoren in de woonkamer. Degene bij de standleiding waar de WP op zit staat al een tijdje te draaien. De andere speedcomforts doen (nog) niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Ik heb speedcomforts onder de radiatoren in de woonkamer. Degene bij de standleiding waar de WP op zit staat al een tijdje te draaien. De andere speedcomforts doen (nog) niks.
Er zijn ketels waar je gewoon de sww aan kunt zetten zonder cv..
maar het op afstand inschatten, is erg lastig.

En als je dan toch je systeem leeg haal, maak er iets meer werk van

Dus kleppen? mss is kranen beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Dat laat ik aan @koevlaas2 om in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

@CurlyMo tijd voor een WPB en coldturkey over op WP only _/-\o_
Had dat tussen neus en lippen door al eens geopperd :*)

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 04-10-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Dat laat ik aan @koevlaas2 om in te schatten.
of je spuugt merk en type hier

Maar de stekker er nog niet uit gehad..:-(

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 04-10-2020 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

De sensor er tussenuit en continu laten draaien. Bij mij zijn ze nooit aan gegaan, Flut dingen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

De sensor er tussenuit en continu laten draaien. Bij mij zijn ze nooit aan gegaan, Flut dingen....
Je hebt ze dan verkeerd om aangesloten :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Je hebt ze dan verkeerd om aangesloten :O
Vertel, want in mijn ogen kan maar op één manier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Vertel, want in mijn ogen kan maar op één manier
Volgens mij kan je die zooi ook andersom (verkeerd) aansluiten en dan slaat de boel niet aan.
Is alweer een tijdje geleden dat ik ermee gewerkt heb, dus onder enig voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Volgens mij kan je die zooi ook andersom (verkeerd) aansluiten en dan slaat de boel niet aan.
Is alweer een tijdje geleden dat ik ermee gewerkt heb, dus onder enig voorbehoud.
@CurlyMo is een pilight core..
Dus hij zou heel simpel if this then that kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

@CurlyMo is een pilight core..
Dus hij zou heel simpel if this then that kunnen doen
Je kan ze zelfs via je WP schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

of je spuugt merk en type hier

Maar de stekker er nog niet uit gehad..:-(
Mag iemand ook eerst in bad ;) Ik heb je al drie keer gezegd dat ik dat vanavond doe. Dat staat nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@CurlyMo, hij draait netjes nu hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Een zwembad snap ik wel..

Die coprace zegt niets en was geen antwoord op mijn vraag.
Wat is er mis met de statistieken van Tomexergie?

Wat wil je weten over mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mag iemand ook eerst even in bad :+

Ik kijk later vanavond weer even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Mag iemand ook eerst even in bad :+

Ik kijk later vanavond weer even :)
Zit je er nu nog niet in??? 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Statistieken? Een wijs man zei ooit, je kunt verwarmen met een super cop,zelfs met ramen en deuren open.......

Die vond ik zo geweldig bedacht...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

Hij heeft zijn foon bij hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

Jawel, Ik reageer via mijn mobiel. Maar die grafieken geven alleen maar stress, dus daar kijk ik zo weer naar :p Eerst even ontspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Jawel, Ik reageer via mijn mobiel. Maar die grafieken geven alleen maar stress, dus daar kijk ik zo weer naar :p Eerst even ontspannen.
Wedden dat je er over tien min uit bent en gaat meten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Wedden dat je er over tien min uit bent en gaat meten....
Die ga ik winnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Statistieken? Een wijs man zei ooit, je kunt verwarmen met een super cop,zelfs met ramen en deuren open.......

Die vond ik zo geweldig bedacht...
Maar de waarheid toch.. hahaha
Graaddagen rulen :-)

Maar ja wie was die wijze man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Eric van Wijk.

[ Voor 28% gewijzigd door koevlaas2 op 04-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Maar de waarheid toch.. hahaha
Graaddagen rulen :-)

Dat verklappen we hier niet, dat weten alleen de ouwe rotten van het forum knipoog knipoog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Oei @CurlyMo je gaat het warm krijgen...

Nu is hij wel warmer geworden maar hij doet hetzelfde
@Ep Woody en nu? _/-\o_

Met een verschil je stookt er wat meer Kwh doorheen ... :-( :-(

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 04-10-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Dylantje2 dit is een bruikbare run. Nu kun je rustig kijken wat wel en niet warm wordt.

Dit is in ieder geval een situatie van waaruit je kan gaan zoeken. Zover waren we vanmorgen nog niet.

Oftewel, alle radiatoren die warm zouden moeten worden controleren, kijken of de aanvoer en retour bij de CV ketel heet worden en verder zoeken naar potentiële problemen.

Leuk klusje voor @CurlyMo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:37:
@Dylantje2 dit is een bruikbare run. Nu kun je rustig kijken wat wel en niet warm wordt.

Dit is in ieder geval een situatie van waaruit je kan gaan zoeken. Zover waren we vanmorgen nog niet.

Oftewel, alle radiatoren die warm zouden moeten worden controleren, kijken of de aanvoer en retour bij de CV ketel heet worden en verder zoeken naar potentiële problemen.

Hij blijft zolang in bad liggen dat straks alles weer koud is haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:16:
[...]

Statistieken zijn kansloos omdat er geen gelijke methode is
Een kamstrup en sommige via de pana COP meter, zou beter zijn als er een eenduig meetmethode gebruikt zou worden
Ik wed dat als je op deze manier je stroomfactuur zou moeten betalen..

En ooit zei een wijs man, wat interesseert mij de cop, als je met de ramen open COP 10 haalt.
Moet je toch veel betalen.
Cop kun je beetje zien als hoe loopt hij nu..

En tsja met graaddagen kun je vergelijken wat je echt verbruikt en tov ander systemen enz

En tsja jouw setup ben ik gewoon benieuwd naar omdat je er zo weinig water in hebt
En exotisch systeem enz enz
Hoe je iets meet en wat je cop of graadagen of zijn?
Er zijn mensen met een WP die beter een Gasketel kunnen hebben.
Omdat ze meer stroom verbruiken dan ze ooit met gas hebben gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
wat is eigenlijk de maximale frequentie ?
zit hier nog verschil tussen de 9 en 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Ik stop met me hier druk over maken. Ook al met curly over gehad. als je dit doet zweet je morgen de tent uit.
Ik kan toch ook gewoon een run van 27/30 graden water gebruiken als ik iets meet.

Volgens mij ging het er juist om waarom hij aan en uit gaat.
En dat doet hij nu ook gewoon, dus jouw winst? paar Kwh meer.

Ik ga ook aan de popcorn.. O-)
Kleppen er tussen thermostaatkranen..

Volgens mij heb ik me ooit hier helemaal uit moeten kleden om vol te houden dat ik het mijn systeem ging redden.
Dit systeem is een grotere uitdaging.
Maar je hebt alle vrijheid van me hahahah

Ik heb geduld. O+
Het wordt al warmer volgens de pana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik begrijp niets van je bericht @Dylantje2

We hebben nu iig geconstateerd dat er iets fout is, nu uitzoeken wat. Dat hadden we gisteravond al kunnen weten als jij niet zo had gepusht over de flow en DeltaT en gewoon had geadviseerd de stooktemperatuur omhoog te gooien.

Wat er mis is... We kunnen wel gokken, maar CurlyMo kan een hoop dingen controleren en uitsluiten. Gewoon systematisch werken. Alles controleren en langslopen.

Je kunt waarschijnlijk best zonder verwarming vannacht. Zo koud is het niet, het zal hooguit wat fris zijn morgenochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

@Dylantje2 heb het een beetje gevolgd; had een dT van 5. Deze recent op 2 gezet - moet toegeven dat de WP rustiger zn werk doet; gewoon een flatline op 230Watt en stabielere Ta/Tr!

WAR stooklijn 35@-5 / 25@15

Voorlopig laat ik het zo - komende maanden maar eens kijken. Eerste winter ;-)

Waar ik nog (steeds) mee zit: zou ik mijn ZB hygiënevat (400l) mee laten draaien met het CV circuit of niet?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:21:
@Dylantje2 heb het een beetje gevolgd; had een dT van 5. Deze recent op 2 gezet - moet toegeven dat de WP rustiger zn werk doet; gewoon een flatline op 230Watt en stabielere Ta/Tr!

Waar ik nog (steeds) mee zit: zou ik mijn ZB hygiënevat (400l) mee laten draaien met het CV circuit of niet?
Ik weet niet hoe je temp in huis is
Mss wat met stooklijn spelen..

Ik ken je setup niet
Maar er zijn hele discussie over vaten.

Dus wat doe je met dat vat en hoe zit hij in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oftewel, alle radiatoren die warm zouden moeten worden controleren,
Die zijn nu allemaal warm. De radiatoren van de andere standleiding zijn wel een stuk langzamer warm geworden.
kijken of de aanvoer en retour bij de CV ketel heet worden en verder zoeken naar potentiële problemen.
Die wordt inderdaad ook warm.

Het is in de woonkamer nu 22,3 graden. Niet enorm veel hoger dus, maar wel te warm. De radiatoren van de andere standleiding zijn nu ook warm.
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:53:
Wat er mis is... We kunnen wel gokken, maar CurlyMo kan een hoop dingen controleren en uitsluiten. Gewoon systematisch werken. Alles controleren en langslopen.
Aangezien de route van @Dylantje2 afhankelijk is van mijn DS18B20 meters die nog even gaan duren is de vraag wat de volgende stap zou moeten zijn? De klep komt er aan komende week. Waterzijdig inregelen gaat nog even niet. Wat zou jouw stappenplan zijn nu?

Temperatuur langzaam weer omlaag totdat hij weer gaan pendelen om het huidige minimum te bepalen?
Je kunt waarschijnlijk best zonder verwarming vannacht. Zo koud is het niet, het zal hooguit wat fris zijn morgenochtend.
Of is hier juist je tip de WP tot morgenvroeg even helemaal uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maar voor de mensen die op getallen geilen, @Dylantje2:
Afgelopen jaar 1787 kWh gebruikt voor het verwarmen van m'n hoekwoning uit 1987.
Dat heeft 7416 kWh aan energie m'n woning in getransporteerd, gemeten door een Kamstrup met geijkte sensoren.
Graaddagen: 2670.

Ga jij mijn graaddagen nu vergelijken met jouw graaddagen?

Hoe mijn systeem eruit ziet, heb al een aantal keer uitvoerig uit de voeten gedaan. Mijn woning heeft (hete)luchtverwarming. Toen ik de woning kocht met een Brink SWB HR-D direct gestookte ketel, maar die heeft plaats gemaakt voor een 4-tal biddle kantoor fancoils in een parallel/serie opstelling, die in de bestaande kanalen blazen.

Om het nog leuker te maken, ik heb ook een WPB aangesloten op het waternetwerk. Hoort officieel op een vloerverwarming, maar dit was leuker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Die zijn nu allemaal warm. De radiatoren van de andere standleiding zijn wel een stuk langzamer warm geworden.

[...]

Het is in de woonkamer nu 22,3 graden. Niet enorm veel hoger dus, maar wel te warm. De radiatoren van de andere standleiding zijn nu ook warm.

[...]

Aangezien de route van @Dylantje2 afhankelijk is van mijn DS18B20 meters die nog even gaan duren is de vraag wat de volgende stap zou moeten zijn? De klep komt er aan komende week. Waterzijdig inregelen gaat nog even niet. Wat zou jouw stappenplan zijn nu?

Temperatuur langzaam weer omlaag totdat hij weer gaan pendelen om het huidige minimum te bepalen?

[...]

Gewoon uit zetten, je hebt het morgen zo weer warm. Misschien kun je jou ketel instellen op sww only, dan schakelt misschien de drie weg klep niet om en is CV dus geblokkeerd. Heb je geen klep nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:33:
Maar voor de mensen die op getallen geilen, @Dylantje2:
Afgelopen jaar 1787 kWh gebruikt voor het verwarmen van m'n hoekwoning uit 1987.
Dat heeft 7416 kWh aan energie m'n woning in getransporteerd, gemeten door een Kamstrup met geijkte sensoren.
Graaddagen: 2670.

Ga jij mijn graaddagen nu vergelijken met jouw graaddagen?

Hoe mijn systeem eruit ziet, heb al een aantal keer uitvoerig uit de voeten gedaan. Mijn woning heeft (hete)luchtverwarming. Toen ik de woning kocht met een Brink SWB HR-D direct gestookte ketel, maar die heeft plaats gemaakt voor een 4-tal biddle kantoor fancoils in een parallel/serie opstelling, die in de bestaande kanalen blazen.

Om het nog leuker te maken, ik heb ook een WPB aangesloten op het waternetwerk. Hoort officieel op een vloerverwarming, maar dit was leuker.
was meer benieuwd naar verbruik per graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

Gewoon uit zetten, je hebt het morgen zo weer warm. Misschien kun je jou ketel instellen op sww only, dan schakelt misschien de drie weg klep niet om en is CV dus geblokkeerd. Heb je geen klep nodig
Dat heb ik dus gedaan. Ik heb een Nefit Smartline Basic. Die heeft een SWW temperatuur wiel en een CV temperatuur wiel. De CV temperatuur wiel staat op 0 wat volgens de handleiding uit is.
Afbeeldingslocatie: https://www.geaskb.nl/wp-content/uploads/2019/05/Nefit-SmartLine-Basic-druk-1-1-300x180.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:21:

De oudere modellen waren niet instelbaar voor afwijkende afgifte systemen. Dt van 2/3 is gewoon het beste, hooguit 4 als er veel vermogen gegeven word

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

was meer benieuwd naar verbruik per graaddag
Start -> Rekenmachine -> 1787/2670 = een getal wat per woning anders is en onderling niet te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

[...]

[...]

Ik zou nu eerst proberen uit te zoeken hoe je alle radiatoren min of meer even snel warm kan krijgen.
[...]

https://gathering.tweaker...quote_message/64044970/65

Ik neem aan dat de WP aangesloten is bij radiator 2 of bij radiator 5? Ik zie dat de WP is aangesloten bij radiator 1/5 en dat de standleiding naar de CV ketel loopt en hoogstwaarschijnlijk vervolgens naar de andere standleiding. Door de kortsluiting bij de CV ketel zul je dan inderdaad een hoop van je afgifte missen aan de andere standleiding.

Voor vannacht lekker uitzetten die WP. Het is zo warm buiten dat je het zo weer op temperatuur hebt.

Morgen kijken of je (al dan niet met een truc) de CV ketel kan vergrendelen. In het ergste geval een heel klein beetje warm water laten pakken en dan de CV ketel uit zetten, zodat de klep hopelijk in de SWW stand blijft staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 04-10-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Dat heb ik dus gedaan. Ik heb een Nefit Smartline Basic. Die heeft een SWW temperatuur wiel en een CV temperatuur wiel. De CV temperatuur wiel staat op 0 wat volgens de handleiding uit is.
[Afbeelding]
Ik weet alleen dat remeha blijft staan. Heb je hem net uitgezet of al veel eerder, anders zou hij misschien blijven staan na een keer de kraan open draaien

Sommige kranen lopen dicht op veer druk als ze spanningsloos worden. Er is als eens iemand geweest die had draadjes gewisseld zodat hij altijd onder spanning bleef. Maarja dan moet je ietsje technisch wezen

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 04-10-2020 21:49 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]
De vraag is of CV uit het zelfde is als driewegklep in SWW stand, waardoor de CV doorvoer geblokkeerd is. CV uit is ook niet het starten van de brander bij een warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zou nu eerst proberen uit te zoeken hoe je alle radiatoren min of meer even snel warm kan krijgen.
Waterzijdig inregelen dus ;) Daarvoor heb ik nu een zwik DS18B20 sensoren gekocht. Nu krijg ik dat niet goed gemeten.
Ik neem aan dat de WP aangesloten is bij radiator 2 of bij radiator 5?
De standleiding bij 1 en 5.
dat de standleiding naar de CV ketel loopt en vervolgens naar de andere standleiding.
Klopt
Door de kortsluiting bij de CV ketel zul je dan inderdaad een hoop van je afgifte missen.
Dat is een van de theorieën.
Voor vannacht lekker uitzetten die WP. Het is zo warm buiten dat je het zo weer op temperatuur hebt.
Gedaan
Morgen kijken of je (al dan niet met een truc) de CV ketel kan vergrendelen. In het ergste geval een heel klein beetje warm water laten pakken en dan de CV ketel uit zetten, zodat de klep hopelijk in de SWW stand blijft staan.
Morgen hebben we geen warm water nodig.
reneeke1970 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:42:
[...]

Ik weet alleen dat remeha blijft staan. Heb je hem net uitgezet of al veel eerder, anders zou hij misschien blijven staan na een keer de kraan open draaien
Net uitgezet na het bad.
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:44:
[...]
De vraag is of CV uit het zelfde is als driewegklep in SWW stand, waardoor de CV doorvoer geblokkeerd is. CV uit is ook niet het starten van de brander bij een warmtevraag.
Dat weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet hoe je temp in huis is
Mss wat met stooklijn spelen..

Ik ken je setup niet
Maar er zijn hele discussie over vaten.

Dus wat doe je met dat vat en hoe zit hij in je systeem?
Temp was (23:00 -> 08:00) 22 -> 21,6
Aanvoer continue 28.

Stooklijn vanmorgen gecorrigeerd met -2; was warm zat zo.

Tja setup is KISS:

Zonneboiler (7,5m2) 400 liter vat. Puur SWW nu, backup via e-boiler)

Wp 5kW, BGG vloerverwarming (60m2, 3 groepen, HoH 120 of 100 (kozijnen, deur, gang)). Badkamer met een radiator, zolder met een enkele Jaga.

Verdieping (3 Jaga’s) momenteel NIET - ik moet (zie foto) de 3-weg klep nog vervangen voor een T-stuk.

Oooooit wil ik zolder (werkruimte) & verdieping ook voorzien van VVW - maar ik zie nu echt op tegen het werk. (Alles moet leeg, vloer eruit ... brrrr) Als we een dakkapel gaan plaatsen; pak ik wel de zolder mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 04-10-2020 21:56 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Temp was (23:00 -> 08:00) 22 -> 21,6
Aanvoer continue 28.

Stooklijn vanmorgen gecorrigeerd met -2; was warm zat zo.

Tja setup is KISS:

Wp 5kW, BGG vloerverwarming (60m2, 3 groepen, HoH 120 of 100 (kozijnen, deur, gang)). Badkamer met een radiator, zolder met een enkele Jaga.

Verdieping (3 Jaga’s) momenteel NIET - ik moet (zie foto) de 3-weg klep nog vervangen voor een T-stuk.

Oooooit wil ik zolder (werkruimte) & verdieping ook voorzien van VVW - maar ik zie nu echt op tegen het werk. (Alles moet leeg, vloer eruit ... brrrr) Als we een dakkapel gaan plaatsen; pak ik wel de zolder mee.
War kan je helpen..
Zolder ooit een radiator van groot formaat [ brugman lamellen op mp ] heb je geen vvw nodig

Je vroeg iets over een vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:49:
[...]

Waterzijdig inregelen dus ;) Daarvoor heb ik nu een zwik DS18B20 sensoren gekocht. Nu krijg ik dat niet goed gemeten.
Waterzijdig inregelen is voorlopig niet nodig als alles open staat. Eerst kijken of het probleem inderdaad niet bij de CV ketel zit. Als de Aanvoerleiding en de retourleiding onder de CV ketel even warm zijn, dan zit daar een probleem.
[...]

Morgen hebben we geen warm water nodig.
Top, morgen verder ontdekken. Kijken of het lukt om de CV ketel in SWW stand te vergrendelen, cq te controleren of hij na de aanpassing van net ook daadwerkelijk geblokkeerd is.
[...]

Net uitgezet na het bad.

[...]

Dat weet ik ook niet.
Morgen wat leuks om uit te testen. Je weet nu in ieder geval dat met een Ta van 40 graden je een mooie testrun hebt. Daarmee heb je genoeg tijd om dingen uit te testen/uit te sluiten.

Als de CV ketel een probleem blijkt en dat is opgelost kun je daarna gaan werken aan optimaliseren/balanceren van je systeem en gelijktijdig het zoeken naar een betere stooktemperatuur.

Staar je trouwens niet blind op een perfect waterzijdig ingeregeld systeem. Als je enkele radiatoren hebt die in verhouding te groot zijn, moet je juist niet dezelfde DeltaT hebben, maar die radiator temperen zodat de temperatuurbalans in je woning correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ep Woody schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Top, morgen verder ontdekken. Kijken of het lukt om de CV ketel in SWW stand te vergrendelen, cq te controleren of hij na de aanpassing van net ook daadwerkelijk geblokkeerd is.
Hoe controleer ik dat?
Morgen wat leuks om uit te testen. Je weet nu in ieder geval dat met een Ta van 40 graden je een mooie testrun hebt. Daarmee heb je genoeg tijd om dingen uit te testen/uit te sluiten.
Morgen dan maar eens 35 graden uitproberen.
Staar je trouwens niet blind op een perfect waterzijdig ingeregeld systeem. Als je enkele radiatoren hebt die in verhouding te groot zijn, moet je juist niet dezelfde DeltaT hebben, maar die radiator temperen zodat de temperatuurbalans in je woning correct is.
Dan heb ik nog steeds debietregeling / voetventielen nodig ;)

Pagina: 1 ... 68 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.