3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Je hebt namelijk last van pendelen, waarschijnlijk omdat de temperatuur die je warmtepomp levert te weinig warmte kan afgeven aan de woning. Vandaar dat je op zoek moet naar de temperatuur waarop de radiatoren meer warmte afgeeft aan de woning dan dat de warmtepomp opwekt in de laagste stand. Als je dat weet kun je dat als ondergrens van de stooklijn aanhouden en vervolgens uitzoeken bij welke temperatuur het kantelpunt is waarop je woning niet meer warmer wordt bij die stooktemperatuur.
Rond 15:00 had je wel een redelijke run, waarschijnlijk omdat je toen een iets lagere stooklijntemperatuur had?
volgens mij zeg ik WAR rules. [ zijn andere die er anders over denken ]Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:18:
In principe zijn Dylan en ik het wel eens, met WAR stoken is de beste manier, de reden waarom ik aangeef begin met een directe temperatuur is omdat je dan controle hebt over de temperatuur die je gebruikt om op dit moment te stoken.
Je hebt namelijk last van pendelen, waarschijnlijk omdat de temperatuur die je warmtepomp levert te weinig warmte kan afgeven aan de woning. Vandaar dat je op zoek moet naar de temperatuur waarop de radiatoren meer warmte afgeeft aan de woning dan dat de warmtepomp opwekt in de laagste stand. Als je dat weet kun je dat als ondergrens van de stooklijn aanhouden en vervolgens uitzoeken bij welke temperatuur het kantelpunt is waarop je woning niet meer warmer wordt bij die stooktemperatuur.
Rond 15:00 had je wel een redelijke run, waarschijnlijk omdat je toen een iets lagere stooklijntemperatuur had?
En om hem in te stellen moet je een paar dagen direct instellen
En Curly vroeg vanmorgen ergens welke temp om geen sauna
Daarna ging hij weer terug op war omdat er.....
De popcorn gaat het niet worden wss..
Nu ff tijd tussen door.maar die is snel op hahaha
Maar eerst tr monitoren zij het met IR of anders met sensoren
Tot de tijd..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dus vandaar waterzijdig met gelijke TR en dan kun je daarna van alles doenEp Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:20:
Waterzijdig inregelen zonder stabiel draaiende warmtepomp is lastig trouwens, dus eerst een stabiel draaiende warmtepomp regelen.
Alles daarvoor met Ampere / freq is kansloos.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik ga proberen volgende week eigen dallas te installeren.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:05:
[...]
Om er iets mee te kunnen moeten je sensoren geijkt zijn of je eigen dallas.
Ik zou je Cop die je zo berekent zo ff vergeten.
Ik ga hem op 27 28 (om een buffer te hebben) direct lijn zetten. Dat is wel comfortabel.Volgens mij al over gehad dat om hem in te stellen je paar dagen je Temp direct ff moet gebruiken.
Draai ik ze dicht op de eerste verdiepingAls je de thermostaatkranen erin laat en ze niet helemaal open of dicht zul je weinig goeds gaan bereiken.
Geef mij opnieuw maar weer enkel de schuldEn cryptisch klopt aangezien van alles door elkaar zoekt en gooit, en lezen niet je sterkste kant is.
Toen was die terug gesprongen op 35 graden WAR.Kijk maar eens om 12.30 - 12.45 ergens, wat valt je op?![]()
![]()
[ Ta en Tr ]
Slecht slapen inderdaad.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:12:
@CurlyMo jij kunt met meer dan 16 graden niet slapen, hoe doe je dit in zomer dan?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb jullie al vaker vermaakt denk ik,..:-)reneeke1970 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:11:
[...]
Ja dit worden twee leuke weken, minimaal....
En liever leuk dan saai
Graag, maar dan kom ik toch al snel aan de ondergrens van de WP of niet. Dat was wat @Heronimo suggereerde. Ik had hem op 25 graden, maar dat was pendelen. Of kan ik inderdaad naar zelfs 23 gaan?Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:18:
Je hebt namelijk last van pendelen, waarschijnlijk omdat de temperatuur die je warmtepomp levert te weinig warmte kan afgeven aan de woning. Vandaar dat je op zoek moet naar de temperatuur waarop de radiatoren meer warmte afgeeft aan de woning dan dat de warmtepomp opwekt in de laagste stand.
Dicht of ff de knop eraf. weet je zeker dat hij echt dicht zit.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:26:
[...]
Ik ga proberen volgende week eigen dallas te installeren.
[...]
Ik ga hem op 27 28 (om een buffer te hebben) direct lijn zetten. Dat is wel comfortabel.
[...]
Draai ik ze dicht op de eerste verdieping
[...]
Geef mij opnieuw maar weer enkel de schuld
[...]
Toen was die terug gesprongen op 35 graden WAR.
[...]
Slecht slapen inderdaad.
Lifst als je hem een paar uur op 1 temp heb staan toch ff je met je ir alvast meten, en die noteren. het tweaken kan je dagen duren.Zonde van je tijd als je nu niets doet.
Je tr met ir kan alvast wat schelen.
Zwart tapje erop en een lijstje maken en die hier laten meelezen.
Ik geef je niet de schuld, maar volgens mij stuiter je harder als ik deed paar jaar geleden.
As je dit topic had gelezen wist je veel meer
Op zijn minst de TS
Dan boeit mij niet wat de war deed.
maar wat valt je op rond die tijd..

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 18:34 ]
Niet doen dan aub...CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:30:
[...]
Graag, maar dan kom ik toch al snel aan de ondergrens van de WP of niet. Dat was wat @Heronimo suggereerde. Ik had hem op 25 graden, maar dat was pendelen. Of kan ik inderdaad naar zelfs 23 gaan?
Doe aub wat ik vraag.. anders blijven ze hier lachen hahaha
We maken jou de poster van het jaar haha.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:28:
[...]
Ik heb jullie al vaker vermaakt denk ik,..:-)
En liever leuk dan saai
1 PVoutput . Dongen NB
En dan alle aangesloten radiatoren. Of alleen woonkamer?Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:32:
[...]
Dicht of ff de knop eraf. weet je zeker dat hij echt dicht zit.
Lifst als je hem een paar uur op 1 temp heb staan toch ff je met je ir alvast meten, en die noteren. het tweaken kan je dagen duren.Zonde van je tijd als je nu niets doet.
Je tr met ir kan alvast wat schelen.
Zwart tapje erop en een lijstje maken en die hier laten meelezen.
Leidingen zijn geschilderd dus zwarte tape hoeft niet
Mooi incl mijn graaddagen en COp..:)reneeke1970 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:34:
[...]
We maken jou de poster van het jaar haha.
Toto het hard gaat vriezen want die moeten we nog gaan zien ..
Ik blijf hopen dat Ha jeetje gelijk heeft hahahaha
En anders de pellets liggen er nog steeds
De leidingen van de radiatoren die jij mee wilt laten lopen of de lichamen [ bijv je bovenverdieping als geheel]CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:35:
[...]
En dan alle aangesloten radiatoren. Of alleen woonkamer?
Leidingen zijn geschilderd dus zwarte tape hoeft niet
En ergens bij je hoofdleidingen en net voor je WP. of erin zoals eerder gezegd
En als je opties hebt, in de meerdere ruimte thermostaten als je regelen per ruimte belangrijk vindt
En rust en geduld :-)
Stapje voor stapje..net zoals ik ooit met Pilight moest doen van jou

[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 18:38 ]
Da zou nog eens tof wezen, week lang -10 en halve meter sneeuw, dan gaan we weer popcorn bestellenDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:36:
[...]
Mooi incl mijn graaddagen en COp..:)
Toto het hard gaat vriezen want die moeten we nog gaan zien ..
Ik blijf hopen dat Ha jeetje gelijk heeft hahahaha
En anders de pellets liggen er nog steeds
Zeg, de thermo knoppen eraf is toch helemaal open, bij mij tenminste wel
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 03-10-2020 18:39 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Je bent wel een echte verbinden of nietreneeke1970 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:38:
[...]
Da zou nog eens tof wezen, week lang -10 en halve meter sneeuw, dan gaan we weer popcorn bestellen
Die hoop ik ook mee te maken!!!reneeke1970 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:38:
[...]
Da zou nog eens tof wezen, week lang -10 en halve meter sneeuw, dan gaan we weer popcorn bestellen
En dan hoop ik dat die japanners het goed met me voor hebben..
Als het maar niet TE vochtig wordt heb ik er wel meer vertrouwen in ahaahah
En anders zal mijn T binnen wat gaan dalen hahaha
(Thermostaten)kranen heb ik inderdaadDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:37:
[...]
En als je opties hebt, in de meerdere ruimte thermostaten als je regelen per ruimte belangrijk vind.
Partner vind het geen probleem om thermostaatkranen even helemaal open te gooien in de slaapkamers. Dan doen we dat maar
Ik volg het even, net zo leuk als met de noobs in mijn wpb topic destijds
Daar was @Dylantje2 er een van
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Heb je bovenverdieping met badkamer oid? [ als je lijstje maakt welk ruimte welke afgifte ]CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:44:
[...]
(Thermostaten)kranen heb ik inderdaad
Partner vind het geen probleem om thermostaatkranen even helemaal open te gooien in de slaapkamers. Dan doen we dat maarDe boel staat nu op 28oC. Ik zal morgenvroeg de eerste meting doen van alle retour.
Vloerverwarming?
een beetje een beeld hoe je huis in elkaar zit.
Heb je doorlussyteem in je cv zitten? [ zou een lichaam worden] of alles links rechts aangesloten
Niets veranderen zonder mij te ..:-)
Mooi nu gaan we de popcorn eters verrassen.

Maar antwoord op wat je zag in die Ta en Tr?
WASSpeedy-Andre schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:45:
Een thermostaatknop heeft een vorstbeveiliging stand, dan blijft ie ook dicht
Ik volg het even, net zo leuk als met de noobs in mijn wpb topic destijds![]()
Daar was @Dylantje2 er een van
Maar veel geleerd
Ik heb eerst 1,5 jaar gelezen voordat ik iets kocht..
En de WPB nooit spijt van gehad, op mijn service dingetje na dan..
Maar ik geloof dat ik een oorzaak heb.[ vocht vanuit mijn dakdoorvoer op de wpb
En die druppelt achter het display naar de sensor
Love Tweakers hahaah
Vergeet niet dat ik zelf ook een noob was, wel tof dat de meesten uiteindelijk een expert wordenDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:50:
[...]
WAS
Maar veel geleerd
Ik heb eerst 1,5 jaar gelezen voordat ik iets kocht..
En de WPB nooit spijt van gehad, op mijn service dingetje na dan..
Maar ik geloof dat ik een oorzaak heb.[ vocht vanuit mijn dakdoorvoer op de wpb
En die druppelt achter het display naar de sensor
Love Tweakers hahaah
Dakdoorvoer, is het condens (buis niet geïsoleerd) of vocht van het dak?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Moet nog gaan kijken ff handdoek op liggen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Vergeet niet dat ik zelf ook een noob was, wel tof dat de meesten uiteindelijk een expert worden
Dakdoorvoer, is het condens (buis niet geïsoleerd) of vocht van het dak?
eerst tijd ... En met deze hobby duur dat nog even
Binnenkort als het regent eens kijken..
Met veeel te veeel te gelijk bezig en ook nog drukke baan.
@CurlyMo
Ik zie alles maar tot 16.00 uur?
Dat lijstje had je al gevraagd en had ik in volledigheid gegeven:Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:48:
[...]
Heb je bovenverdieping met badkamer oid? [ als je lijstje maakt welk ruimte welke afgifte ]
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Op de eerste verdieping heb ik alle thermostaatkranen eraf gehaald.
Dat weet ik niet. Hoe moet ik dat zien. Koevlaas heeft alles gewoon op mijn 22mm buis aangesloten. Daar lopen er twee van van onder naar boven aan weerszijde van het huis.Heb je doorlussyteem in je cv zitten?
Een delta van zo goed als 0?Maar antwoord op wat je zag in die Ta en Tr?
De tijd is staat verkeerd. Dat moet +2 uur zijnDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
@CurlyMo
Ik zie alles maar tot 16.00 uur?
Ik zou dus zoeken naar een situatie waarbij het gependel enigszins beperkt is en de temperaturen binnen niet te hard oplopen. Zodra het buiten kouder word heb je hier geen last meer van.
Het is toch echt wat de WP via Heishamon uitspuugt. Volgende week zal ik eigen Dallas eraan knopen.
Die deltaT van 0 vind je verdacht dus?
Ik mag van @Dylantje2 niet meer met vreemde mannen pratenHeronimo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:15:
Ik zou dus zoeken naar een situatie waarbij het gependel enigszins beperkt is en de temperaturen binnen niet te hard oplopen. Zodra het buiten kouder word heb je hier geen last meer van.
Dat is ook de techniek die ik en @reneeke1970 gebruiken. Mijn thermostaat doet zelfs aan bijsturen van de stooklijn om niet direct uit te gaan, dat is niet zo fijn met luchtverwarming.
Ondersteunt de Panasonic dat standaard met de meegeleverde controller? Of heb je een aparte thermostaat gekocht voor de ruimtecompensatie?Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:25:
@CurlyMo @Heronimo war met een thermostaat is een prima oplossing. WAR voor de basis stooklijn en een thermostaat om een overshoot te voorkomen, net zoals een CV ketel deed.
Dat is ook de techniek die ik en @reneeke1970 gebruiken. Mijn thermostaat doet zelfs aan bijsturen van de stooklijn om niet direct uit te gaan, dat is niet zo fijn met luchtverwarming.
Er was een dt van -...CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:21:
[...]
Het is toch echt wat de WP via Heishamon uitspuugt. Volgende week zal ik eigen Dallas eraan knopen.
Die deltaT van 0 vind je verdacht dus?
En dat is not good
Morgen al je tr dan weten we meer.
Als je bang bent voor koude.
Zet je water maar wat hoger. Vanavond dan doen. En niet morgenvroeg en dan je tr meten.
Hij moet paar uurtjes draaien. Voor je gaat meten. En niet op war! Maar direct
Panasonic ondersteunt een externe thermostaat, de ruimte compensatie doe ik via een heishamon, aangestuurd via OpenHab. Sterker nog, mijn stooklijn wordt bepaald door OpenHab omdat ik de thermometer van de warmtepomp niet vertrouw. Dat komt omdat hij rond het middaguur vol in de zon staat.Heronimo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Ondersteunt de Panasonic dat standaard met de meegeleverde controller? Of heb je een aparte thermostaat gekocht voor de ruimtecompensatie?
Waarschijnlijk gewoon niet goed ge-ijkte Ta en Tr sensor van de Pana zelf. In mijn pana onbrak zelf een stukje isolatie om de sensor heen. Dan kan je zo een hogere Tr krijgen dan je TaDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:41:
[...]
Er was een dt van -...
En dat is not good
Die telt alleen de pulses tussen twee mqtt berichten (meestal maar 1 of 2). Je moet hem dus zelf optellen om op je totaal kWh te komen.Dewim1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:01:
@thehog
Wat doe ik verkeerd?
de waardes voor wathour die ik binnen krijg zijn continu 0
[Afbeelding]
Maar ik zie in je grafiek hij altijd 0 is, klopt dat? Of lees je soms json uit ipv mqtt? In json is watthour eigenlijk altijd 0 of je moet net de json uitlezen voordat een mqtt bericht er uit is gestuurd (edit: ik zie je mqtt browser nu
edit2: ik zie ook in die mqtt browser verder op nog twee watthour met rare tekens er achter. Kan te maken hebben met een memory overflow bug die ik al aan het zoeken ben
[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 03-10-2020 20:06 ]
Ja klopt krijg alleen maar 0 binnen. ik lees hem mqtt uit.thehog schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:04:
[...]
Die telt alleen de pulses tussen twee mqtt berichten (meestal maar 1 of 2). Je moet hem dus zelf optellen om op je totaal kWh te komen.
Maar ik zie in je grafiek hij altijd 0 is, klopt dat? Of lees je soms json uit ipv mqtt? In json is watthour eigenlijk altijd 0 of je moet net de json uitlezen voordat een mqtt bericht er uit is gestuurd (edit: ik zie je mqtt browser nu)
:strip_exif()/f/image/iXH3cPZieIRfLsC23GJRBDqO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Dewim1 op 03-10-2020 20:08 ]
Nice! Dus jij stuurt op directe temperatuur en hebt dan zelf een berekening?Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Panasonic ondersteunt een externe thermostaat, de ruimte compensatie doe ik via een heishamon, aangestuurd via OpenHab. Sterker nog, mijn stooklijn wordt bepaald door OpenHab omdat ik de thermometer van de warmtepomp niet vertrouw. Dat komt omdat hij rond het middaguur vol in de zon staat.
Wat is de formule die je hiervoor gebruikt?
Zoals in m'n edit2 stond, ik vermoed een bug gezien je rare waardes een paar regels verder naast Watthour. Ben al een week aan het zoeken naar een S0 bug (memory overflow ergens) voor iemand anders. Denk dat dit dan related is.Dewim1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:06:
[...]
Ja klopt krijg alleen maar 0 binnen. ik lees hem mqtt uit.[Afbeelding]
Stuur me in een PM even je volledig configurate (of en hoeveel dallas sensoren je gebruikt, 1 of 2 kwh meters, welke imp/kwh, of je heishamon ook gebruikt om aan te sturen of dat ie als 'listen only' naast CZ-TAW staat etc)
Is dat anders dan de remote controller van de Panasonic op ruimtethermostaat zetten?Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:52:
[...]
Panasonic ondersteunt een externe thermostaat, de ruimte compensatie doe ik via een heishamon, aangestuurd via OpenHab.
@Dylantje2 Hij staat nu op 30oCEp Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:35:
@CurlyMo Als ik terugkijk naar de watertemperaturen van de afgelopen 24 uur, dan zou ik toch eens even omhooggaan met de temperatuur naar 35 graden. Vrij hoog, maar de moeite waard om te kijken of dat een goede basis geeft.
Kan mijn probleem gerelateerd zijn?thehog schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:14:
[...]
ik vermoed een bug gezien je rare waardes een paar regels verder naast Watthour. Ben al een week aan het zoeken naar een S0 bug (memory overflow ergens) voor iemand anders. Denk dat dit dan related is.
Nee niet perse. Maar als je de heishamon tegelijk wil gebruiken met de CZ-TAW1 dan moet je hem dus in readonly zetten en dan aansluiten op de CN-NMODE aansluiting (en dat is een andere stekkertje).CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:19:
@thehog Klopt het dat de readonly kabel anders is dan de readwrite kabel?
Kan, maar dat uit zich wel anders. Wacht er maar even op dan
Klopt, ik bereken de stooktemperatuur op basis van de buitentemperatuur en stuur die door naar de warmtepomp. Op die manier kan ik ook in de nacht, als de luchtverwarming minder hard blaast een andere stooklijn gebruiken.Heronimo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:08:
[...]
Nice! Dus jij stuurt op directe temperatuur en hebt dan zelf een berekening?
Wat is de formule die je hiervoor gebruikt?
De formule is eenvoudig, gewoon een lineaire verhouding tussen buitentemperatuur en stooklijn.
Stooklijn:
buitentemperaturen van +10 naar -10,
Watertemperaturen van 26 naar 42.
Bij 0 graden krijg je dan 26+(10*(16/20))=34 graden.
Ik heb hem nu op CN-NMODE aangesloten, want die connector is volgens mij breder dan de R/W connector. Dan past het dus niet op die andere.thehog schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:22:
[...]
Nee niet perse. Maar als je de heishamon tegelijk wil gebruiken met de CZ-TAW1 dan moet je hem dus in readonly zetten en dan aansluiten op de CN-NMODE aansluiting (en dat is een andere stekkertje).
Ik bedoel dus dat de connector 5 polig is maar de CN-CNT connector 4 polig. Ik kan hem dus alleen op CN-NMODE aansluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2020 20:36 ]
Nu niets meer veranderen
Ik zie alleen geen verandering in je doel temp op je dash
Dus alles staat zoals afgesproken?
Ook je thermostaat kraan badkamer vol open met je voetventiel ook open.
Kun je de tijd van je site aanpassen? dit is wel lastig
Je doel gaat naar beneden ipv omhoog.
Weet je zeker dat hij op direct staat?
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 20:36 ]
Updates komen elke 15 minutenDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:35:
@CurlyMo
Nu niets meer veranderen
Ik zie alleen geen verandering in je doel temp op je dash
Dus alles staat zoals afgesproken?
Ook je thermostaat kraan badkamer vol open met je voetventiel ook open.
Kun je de tijd van je site aanpassen? dit is wel lastig
1
| TOP7 Main_Target_Temp 30 °C |
Max. Flow 15,5 L p/m
DeltaT 2
Dat was het volgens mij. Ventiel ga ik nu doen (als die er zit).
Tijd is aangepast (bij de volgende update).
Edit: Hoe zet je een voetventiel open
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2020 20:47 ]
CN-CNT en CN-NMODE zijn beiden 4 polig maar van een andere JST variant.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:26:
[...]
Ik heb hem nu op CN-NMODE aangesloten, want die connector is volgens mij breder dan de R/W connector. Dan past het dus niet op die andere.
Ik bedoel dus dat de connector 5 polig is maar de CN-CNT connector 4 polig. Ik kan hem dus alleen op CN-NMODE aansluiten.
CN-CNT is 5 polig en CN-NMODE is 4 polig.
Normaal sluit je hem aan op de CN-CNT maar als je ook de CZ-TAW1 module wil gebruiken (die dan op de CN-CNT zit), kan je heishamon op de CN-NMODE aansluiten (op read only) maar dan moet je zelf een kabeltje maken (die heb ik niet in m'n winkeltje).
[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 03-10-2020 20:51 ]
Je hebt het zelf ook over 4 en 5 polig:thehog schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:45:
[...]
CN-CNT en CN-NMODE zijn beiden 4 polig maar van een andere JST variant.
Normaal sluit je hem aan op de CN-CNT maar als je ook de CZ-TAW1 module wil gebruiken (die dan op de CN-CNT zit), kan je heishamon op de CN-NMODE aansluiten (op read only) maar dan moet je zelf een kabeltje maken (die heb ik niet in m'n winkeltje).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| CN-CNT Pin-out (from top to bottom) 1 - +5V (250mA) 2 - 0-5V TX 3 - 0-5V RX 4 - +12V (250mA) 5 - GND CN-NMODE Pin-out (from left to right) "Warning! As printed on the PCB, the left pin is pin 4 and right pin is pin 1. Do not count 1 to 4 from left! 4 - +5V (250mA) 3 - 0-5V TX 2 - 0-5V RX 1 - GND |
Oeps. je hebt gelijkCurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:48:
[...]
Je hebt het zelf ook over 4 en 5 polig:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 CN-CNT Pin-out (from top to bottom) 1 - +5V (250mA) 2 - 0-5V TX 3 - 0-5V RX 4 - +12V (250mA) 5 - GND CN-NMODE Pin-out (from left to right) "Warning! As printed on the PCB, the left pin is pin 4 and right pin is pin 1. Do not count 1 to 4 from left! 4 - +5V (250mA) 3 - 0-5V TX 2 - 0-5V RX 1 - GND
Maar de 12v van de CN-CNT gebruiken we niet dus uiteindelijk zelfde kabel, andere connector 1 pin minder.
Staat hij wel aan?CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:38:
[...]
Updates komen elke 15 minuten
code:
1 TOP7 Main_Target_Temp 30 °C
Max. Flow 15,5 L p/m
DeltaT 2
Dat was het volgens mij. Ventiel ga ik nu doen (als die er zit).
Tijd is aangepast (bij de volgende update).
Edit: Hoe zet je een voetventiel openGelukt
Als je flow checkt moet hij uit mss vergeten aan te zetten?
Ik zie geen doel van 30 graden?
Ik rolde van mijn bank af, heerlijk is ditCurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:38:
[...]
Edit: Hoe zet je een voetventiel openGelukt

Zo'n grafieken pagina is wel erg mooi, ik moet me behelpen met Grafana wat dat betreft
Grafana rules lijkt me toch wel. eens per 15 minuten is behelpen ..Speedy-Andre schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Ik rolde van mijn bank af, heerlijk is dit![]()
Zo'n grafieken pagina is wel erg mooi, ik moet me behelpen met Grafana wat dat betreft
@CurlyMo
Hij staat nu aan lijkt het:-)
Stond hij uit?
Heb je op de unit je doeltemp ingesteld of via heisha mon?
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 21:14 ]
Ik ga zodra ik met de Dallas aan de slag ga en het los contact van de S0 check even kijken of ik de connector kan omwisselen.thehog schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:51:
[...]
Oeps. je hebt gelijkgeheugen liet me even in de steek.
Maar de 12v van de CN-CNT gebruiken we niet dus uiteindelijk zelfde kabel, andere connector 1 pin minder.
Bewuste keuze om niet mijn zuinige NAS continue bezig te laten zijn om grafiekjes voor tweakers uit te spugen. De aggregatie heb ik zelf dus op 5 minuten gezet. De updates naar extern op 15 minuten. Hier thuis kan ik zo vaak kijken als ik wilDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:05:
[...]
Grafana rules lijkt me toch wel. eens per 15 minuten is behelpen ..
Hij stond steeds aan. Ik heb alle voetventielen open gezet. Bleek dat er drie radiatoren zijn die zo'n ding hebben. Die staan nu allemaal open. Ik zal mijn overzicht bijwerken.Hij staat nu aan lijkt het:-)
Stond hij uit?
@Dylantje2 Er zat een bug in mijn query. De volgende update klopt weer.
Via de remote controller.Heb je op de unit je doeltemp ingesteld of via heisha mon?
[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 03-10-2020 21:33 ]
Kun je doel en aanvoer en retour op of in elkaar zettenCurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:14:
[...]
Ik ga zodra ik met de Dallas aan de slag ga en het los contact van de S0 check even kijken of ik de connector kan omwisselen.
[...]
Bewuste keuze om niet mijn zuinige NAS continue bezig te laten zijn om grafiekjes voor tweakers uit te spugen. De aggregatie heb ik zelf dus op 5 minuten gezet. De updates naar extern op 15 minuten. Hier thuis kan ik zo vaak kijken als ik wil
[...]
Hij stond steeds aan. Ik heb alle voetventielen open gezet. Bleek dat er drie radiatoren zijn die zo'n ding hebben. Die staan nu allemaal open. Ik zal mijn overzicht bijwerken.
@Dylantje2 Er zat een bug in mijn query. De volgende update klopt weer.
[...]
Via de remote controller.
Je verbruik loopt niet?
En waar zaten die Dingen?
Ik zou graag een schemaatje zien waar je alle leidingen in weer geet.
Je wp staat, en je dingen [ voetventielen] zitten.
Je thermostaatkranen en je standleidingen
Please... iets langer..:-)Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:36:
@CurlyMo , volgens mij begin je nu in de buurt te komen. De laatste run was al een leuk stukje langer. Zet hem gerust nog iets warmer. Als hij blijft draaier zet je hem stukje bij beetje terug tot de Panasonic weer uitgaat.
Een run zo zo iets moeten zijn toch?
/f/image/CplZpEecvrOGnHBbtLXPwDf1.png?f=fotoalbum_large)
Ben erg benieuwd naar jouw runs

Hoe bedoel je dat?Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:36:
[...]
Kun je doel en aanvoer en retour op of in elkaar zetten
Wel toch?Je verbruik loopt niet?
Ik heb mijn overzichtsreactie aangepast.En waar zaten die Dingen?
Ik zou graag een schemaatje zien waar je alle leidingen in weer geet.
Je wp staat, en je dingen [ voetventielen] zitten.
Je thermostaatkranen en je standleidingen
Zoals ik al zei, ik volg even jouw verhaal.
In je dashboard zodat overzichtelijk is wat je doel is en je actuele aan en retourCurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:41:
[...]
Hoe bedoel je dat?
[...]
Wel toch?
[...]
Ik heb mijn overzichtsreactie aangepast.
[...]
[...]
Zoals ik al zei, ik volg even jouw verhaal.
Wathour loopt niet
?? // Ik heb mijn overzichtsreactie aangepast. // snap ik niet?
Heb je nadat je dingen open hebt gezet je flow nog gecheckt? in je unit?
Instellen op een waarde en net zolang laten lopen tot je bij de 15.5 zit.
na het aanpassen/ontluchten oid zul je dit regelmatig moeten doen.
Die flow moet 15.5 zijn
Negeer de liters per minuut en zet je doeltemperatuur omhoog. De pana regelt de stroomsnelheid wel. Dat is voorlopig het enige wat effect heeft. Ga gerust naar 35 graden en kijk of hij dan blijft draaien. Als dat lukt kun je daarna verder zoeken en tweaken.
@Dylantje2 mijn runs zijn normaal 24/7. Behalve in dez tijd, dan is het te warm in huis waardoor ik in een half uurtje de toko al te warm heb.
Waarom staat er op de unit van de pana 900liter/uur flow?Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:51:
Ik zag de run van 20:20, die was aardig langer, maar de temperatuur moet echt nog verder omhoog!
Negeer de liters per minuut en zet je doeltemperatuur omhoog. De pana regelt de stroomsnelheid wel. Dat is voorlopig het enige wat effect heeft. Ga gerust naar 35 graden en kijk of hij dan blijft draaien. Als dat lukt kun je daarna verder zoeken en tweaken.
@Dylantje2 mijn runs zijn normaal 24/7. Behalve in dez tijd, dan is het te warm in huis waardoor ik in een half uurtje de toko al te warm heb.
Hier wel eens mee gespeeld?
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
En dan nog een keer zeggen dat flow er niet toe doet..:-
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 21:58 ]
Die staan er letterlijk in? Of wil je een andere grafiek?Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:48:
[...]
In je dashboard zodat overzichtelijk is wat je doel is en je actuele aan en retour
WellusWathour loopt niet
Je hebt me nu elke 5 reacties gevraagd om een overzicht. Elke keer zeg ik dat ik mijn eerste antwoord aanvul zodat we niet tientallen overzichten krijgen. Dus bij deze opnieuw aangevuld:?? // Ik heb mijn overzichtsreactie aangepast. // snap ik niet?
Misschien kan je die reactie even pinnen zodat hij makkelijk terug te vinden is.?
Max flow staat op 15.5 L p/m. Huidige flow kan je zien in het dashboard in de grafiek Flow. Die is nu 12.30L p/m. Als je iets anders bedoeld dan weet ik niet hoe je dat instelt?Heb je nadat je dingen open hebt gezet je flow nog gecheckt? in je unit?
@Dylantje2 Eens met wat @Ep Woody zegt. Temp naar 35?
Mijn doel is het pendelen te stoppen en de oorzaak van het pendelen is een te lage afgifte bij deze watertemperaturen. Dat los je in eerste instantie op door de watertemperatuur te verhogen zodat er meer afgifte is. Als dat werkt heb je een basis van waaruit je verder kan werken.
Stap 1; zorgen voor een niet pendelend systeem
Stap 2; optimaliseren.
Ik kan advies van één iemand volgen. Het blijft lastig als jullie het oneens zijn met elkaar.Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:01:
@Dylantje2 wat is het doel van deze exercitie? De perfecte instellingen vinden of een goede uitgangspositie vinden voor @CurlyMo?
Mijn doel is het pendelen te stoppen en de oorzaak van het pendelen is een te lage afgifte bij deze watertemperaturen. Dat los je in eerste instantie op door de watertemperatuur te verhogen zodat er meer afgifte is. Als dat werkt heb je een basis van waaruit je verder kan werken.
Stap 1; zorgen voor een niet pendelend systeem
Stap 2; optimaliseren.
Zet voor de lol een half uurtje de watertemperatuur op 35 graden, wie houdt je tegen.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:02:
[...]
Ik kan advies van één iemand volgen. Het blijft lastig als jullie het oneens zijn met elkaar.
Ik ben het wel eens dat we eerst dat pendelen moeten stoppen. Maar volgens mij is dat wat @Dylantje2 met zijn stappen ook probeert te bereiken met me.Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:06:
[...]
Zet voor de lol een half uurtje de watertemperatuur op 35 graden, wie houdt je tegen.
Mijn systeem is nog exotischer, want dat zijn radiatoren op luchtkanalen met een enorme luchtverplaatsing. Daar is het watersysteem nog vele malen kleiner. Ik heb amper 30 liter water in mijn gehele systeem.
Mijn advies, watertemperatuur verder de lucht in, net zolang totdat je een continue draaiende warmtepomp houdt.
Ze staan erin.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:59:
[...]
Die staan er letterlijk in? Of wil je een andere grafiek?
[...]
Wellus
[...]
Je hebt me nu elke 5 reacties gevraagd om een overzicht. Elke keer zeg ik dat ik mijn eerste antwoord aanvul zodat we niet tientallen overzichten krijgen. Dus bij deze opnieuw aangevuld:
Misschien kan je die reactie even pinnen zodat hij makkelijk terug te vinden is.?
[...]
Max flow staat op 15.5 L p/m. Huidige flow kan je zien in het dashboard in de grafiek Flow. Die is nu 12.30L p/m. Als je iets anders bedoeld dan weet ik niet hoe je dat instelt?
@Dylantje2 Eens met wat @Ep Woody zegt. Temp naar 35?
maar of in grafiek of korter bij elkaar. nu scrollen om ze te zien.
Mooiste zou zijn van boven naar beneden.
aanvoer retour
doel
verbruik actueel [ apart ipv gedeelde ]
Flow
En de rest eronder
De kwh loopt nu wel zometeen dus niet
Overzicht snapte ik niet nu dus wel hahah
Ik mis de leidingen hoe je van de voorkant naar de achterkant ga.
Ik zie voor en achter standleidingen
Maar loopt er op zolder een ringleiding? en dan naar beneden?
Of loopt er onder de vloer een ring van voor naar achter?
als mogelijk leidingen erbij tekenen hoe en wat eea loopt, waar gaan de leidingen heen
Wss heb je 70er jaren systeem. [ 1 van de eerste] en toen deden ze maar wat hahah
Flow stond op 15.5 voordat je de voetventielen open zette, nadat die je die hebt open gezet nog gekeken?
Als je bang bent voor beetje frisser... en weet zeker dat je tr morgen gaat meten maakt het mij niets uit.
Mij staat hij nu op 28 graden...
Of je meet nu ff snel tr...:-)
Ik denk dat de gang erg opvalt
Graag een foto van je display waar je de flow op 15.5 [ zodicht mogelijk benaderd.]CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:01:
Ik heb hem denk ik gevonden. De Debiet pomp stond op deltaT. Die heb ik nu op Max flow. gezet. Nu is de flow 15.89L p/m.
Lijkt of we naast elkaar heen praten.
nope geen vloerverwarming klein stukje wat eigenlijk niet meer is dan een radiator.Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:11:
Volgens mij heeft Dylantje vloerverwarming, dat heeft een andere dynamiek dan een systeem met radiatoren. Daar hoort ook een andere stooktemperatuur bij.
Mijn systeem is nog exotischer, want dat zijn radiatoren op luchtkanalen met een enorme luchtverplaatsing. Daar is het watersysteem nog vele malen kleiner. Ik heb amper 30 liter water in mijn gehele systeem.
Mijn advies, watertemperatuur verder de lucht in, net zolang totdat je een continue draaiende warmtepomp houdt.
Ik heb ong 150 liter water
Dus ik vrees dat je totaal andere settings hebt
@CurlyMo heeft oud huis, met wat grotere platen..
Dus ...afgifte
Al gespeeld met de flow en vermogens op die site?
@CurlyMo Jij kiest wie je wilt..

ik wil die popcorners ook wat gunnen
We kunnen ook prive, maar dan missen een hoop mensen de clou hahah

Ik zeg niet dat de flow er niet toe doet, dat maak je er zelf van. Ik zeg alleen dat de flow niet de sleutel is. De te kleine afgifte is de sleutel en die vergroten doe je nu eenmaal door het verhogen van je watertemperatuur.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:55:
[...]
Waarom staat er op de unit van de pana 900liter/uur flow?
Hier wel eens mee gespeeld?
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
En dan nog een keer zeggen dat flow er niet toe doet..:-![]()
GedaanDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:11:
[...]
Ze staan erin.
maar of in grafiek of korter bij elkaar. nu scrollen om ze te zien.
Mooiste zou zijn van boven naar beneden.
aanvoer retour
doel
verbruik actueel [ apart ipv gedeelde ]
Flow
En de rest eronder
Die loopt rond onder de vloer en op zolder.Ik mis de leidingen hoe je van de voorkant naar de achterkant ga.
Flow heb ik zojuist gechecked aan getuned.Flow stond op 15.5 voordat je de voetventielen open zette, nadat die je die hebt open gezet nog gekeken?
Laten we nog even afwachten met er met de nieuwe flow gebeurt. Als dat niet opschiet, dan ga ik naar 35oC voor het slapen gaan.Als je bang bent voor beetje frisser... en weet zeker dat je tr morgen gaat meten maakt het mij niets uit.
Mij staat hij nu op 28 graden...
Of je meet nu ff snel tr...:-)
Ik denk dat de gang erg opvalt
Hij staat nu echt goed. Ik wist eerst niet dat dat weer een aparte instelling wasDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
Graag een foto van je display waar je de flow op 15.5 [ zodicht mogelijk benaderd.]
Lijkt of we naast elkaar heen praten.
Mij boeit het niet. Die WP staat hier nog wel even, dus tijd zat om te testen. Ik denk dat jullie beide adviezen te combineren zijn. Dus hogere temperatuur maar wel continu. Dat is jullie beide tevredenDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:18:
[...]
nope geen vloerverwarming klein stukje wat eigenlijk niet meer is dan een radiator.
Ik heb ong 150 liter water
Dus ik vrees dat je totaal andere settings hebt
@CurlyMo heeft oud huis, met wat grotere platen..
Dus ...afgifte
Al gespeeld met de flow en vermogens op die site?
@CurlyMo Jij kiest wie je wilt..![]()
ik wil die popcorners ook wat gunnen![]()
![]()

Ik ken de berekening en ik ken de effecten van hogere Ta/Tr vs kleinere DeltaT. Zie Heronimo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"Al gespeeld met de flow en vermogens op die site?
Hogere Ta levert veel meer op dan een iets kleinere deltaT.
Maar we wachten de resultaten van @CurlyMo af en dan zien we wel wat het beste uitpakt.
Rond onder de vloer en op zolder niet veel aan.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:21:
[...]
Gedaan
[...]
Die loopt rond onder de vloer en op zolder.
[...]
Flow heb ik zojuist gechecked aan getuned.
[...]
Laten we nog even afwachten met er met de nieuwe flow gebeurt. Als dat niet opschiet, dan ga ik naar 35oC voor het slapen gaan.
[...]
Hij staat nu echt goed. Ik wist eerst niet dat dat weer een aparte instelling was
[...]
Mij boeit het niet. Die WP staat hier nog wel even, dus tijd zat om te testen. Ik denk dat jullie beide adviezen te combineren zijn. Dus hogere temperatuur maar wel continu. Dat is jullie beide tevreden
Welke komt waar vandaan?
Komt de standleiding in de keuken vanuit onder?
Of vanaf boven?
En welke op de eerste verdieping komen van onder of van boven/?
Laat hem aub zo staan als je nu zeker weet dat je het goed heb staan anders mss morgen zweten in huis...
35 graden is een waarde in je stooklijn bij -1 of -2 als je dat een nachtje laat draaien duurt het een dag voor je weer wat verder kunt ondernemen
Zou het liefst nu wat tr van je hebben hahaha
Of draai je gang radiator voor 90procent eens dicht

En dT ook op je display ingevuld?
De CV ketel hangt nog boven, dus dat lijkt me logisch vanaf bovenDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:29:
[...]
Welke komt waar vandaan?
Komt de standleiding in de keuken vanuit onder?
Of vanaf boven?
Dat doe ik nu alweer bijnaLaat hem aub zo staan als je nu zeker weet dat je het goed heb staan anders mss morgen zweten in
huis...
Die komt morgen.Zou het liefst nu wat tr van je hebben hahaha
Wat bedoel je?En dT ook op je display ingevuld?
Lijkt me logisch heb je niet veel aan.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:32:
[...]
De CV ketel hangt nog boven, dus dat lijkt me logisch vanaf bovenBeide standleidingen komen oorspronkelijk van boven aangezien daar de CV ketel hangt. De WP is nu aangesloten op de onderste standleiding dus nu met de WP is het onderkant woonkamer van onderen en bovenkant van boven
[...]
Dat doe ik nu alweer bijna
[...]
Die komt morgen.
[...]
Wat bedoel je?
Check je leidingen
Kan ook goed met een dikken naar beneden en dan via daar weer verdelen.
Op je display heb je nu [ eindelijk] je flow ingesteld en daar kun je ook de Dt op 2 zetten heb je dat ook gedaan?
Draai aub die gang bijna dicht
@CurlyMo
En als je warm krijgt ff raampje open voor de testperiode niet zomaar iets aan gaan passen
Probeer je huis zo te hebben zoals je altijd hebt.
Als je gang deur open staat voor 90% laat hem dan ook open enz enz
Hier staat badkamerdeur voor 90% open dus meet ik daarmee
En tsja
Die flow, had vanmorgen al gekund hahaha
[ Voor 17% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 22:39 ]
Ah, ik dacht dat je iets ingewikkelders deed met compensatie voor de binnentemperatuur.Ep Woody schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:23:
[...]
Klopt, ik bereken de stooktemperatuur op basis van de buitentemperatuur en stuur die door naar de warmtepomp. Op die manier kan ik ook in de nacht, als de luchtverwarming minder hard blaast een andere stooklijn gebruiken.
De formule is eenvoudig, gewoon een lineaire verhouding tussen buitentemperatuur en stooklijn.
Stooklijn:
buitentemperaturen van +10 naar -10,
Watertemperaturen van 26 naar 42.
Bij 0 graden krijg je dan 26+(10*(16/20))=34 graden.
Iemand anders die hiervoor compenseert?
Er lopen twee paren 22mm leidingen van helemaal boven naar helemaal beneden. Die zie je op het plaatje. Van daar takken de radiatoren af op 15mm.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Lijkt me logisch heb je niet veel aan.
Check je leidingen
Kan ook goed met een dikken naar beneden en dan via daar weer verdelen.
Dt heb ik op 2 staan ja.Op je display heb je nu [ eindelijk] je flow ingesteld en daar kun je ook de Dt op 2 zetten heb je dat ook gedaan?
Nu bijna 2 dagen een WP. Je moet maar precies alle instellingen kennenDie flow, had vanmorgen al gekund hahaha
Ja dat doe ik ook, bij 0.1C boven setpoint 1C omlaag en dat 2x.Heronimo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:36:
[...]
Ah, ik dacht dat je iets ingewikkelders deed met compensatie voor de binnentemperatuur.
Iemand anders die hiervoor compenseert?
Onder setpoint doe ik het 3 keer.
Dus op zolder gaan ze van voor naar achter, dat zie ik nergens?CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:38:
[...]
Er lopen twee paren 22mm leidingen van helemaal boven naar helemaal beneden. Die zie je op het plaatje. Van daar takken de radiatoren af op 15mm.
[...]
Dt heb ik op 2 staan ja.
[...]
Nu bijna 2 dagen een WP. Je moet maar precies alle instellingen kennen
En je zegt er loopt een ring onder de vloer.
En dan beiden naar beneden?
Vandaar naast elkaar heen praten:-)
Je t binnen is van de pana?
Heb je wat 433 oid wat je mee kunt sturen in je dash?
Liefst kamer keuken en badkamer
Dat is zeker ja. Had ik ook niet getekend. Dacht dat je allen van boven naar beneden wilde.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:42:
[...]
Dus op zolder gaan ze van voor naar achter, dat zie ik nergens?
Weet ik niet zeker. Weet dat niet zeker. Zal wel niet, want is niet echt logisch.En je zegt er loopt een ring onder de vloer.
Dat sowieso wel.En dan beiden naar beneden?
Ja, remote control die binnen hangt.Vandaar naast elkaar heen praten:-)
Je t binnen is van de pana?
Nope.Heb je wat 433 oid wat je mee kunt sturen in je dash?
Liefst kamer keuken en badkamer
Ik heb een aantal ESP8266's met DHT22 die ik kan verplaatsen. Alleen badkamer is klote, want daar heb ik geen handig stopcontact.
Ik meet nu de temperatuur continue in de slaapkamer 3, woonkamer onderste deel en zolder. Remote controller van de pana hangt in ten hoogte van de WC in de woonkamer / keuken.
Die lijn tussen woonkamer en keuken zijn kamer-en-suite deuren. Geen muur. Dat is dus gewoon een open verbinding.
zou mooi zijn de wat ik zeg om te meten.CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:49:
[...]
Dat is zeker ja. Had ik ook niet getekend. Dacht dat je allen van boven naar beneden wilde.
[...]
Weet ik niet zeker. Weet dat niet zeker. Zal wel niet, want is niet echt logisch.
[...]
Dat sowieso wel.
[...]
Ja, remote control die binnen hangt.
[...]
Nope.
Ik heb een aantal ESP8266's met DHT22 die ik kan verplaatsen. Alleen badkamer is klote, want daar heb ik geen handig stopcontact.
Ik meet nu de temperatuur continue in de slaapkamer 3, woonkamer onderste deel en zolder. Remote controller van de pana hangt in ten hoogte van de WC in de woonkamer / keuken.
Die lijn tussen woonkamer en keuken zijn kamer-en-suite deuren. Geen muur. Dat is dus gewoon een open verbinding.
Draai aub voor je gaat slapen de gang op 90 procent en de 1 in je woonkamer op 50% dicht.
En kijk even op zolder hoe je standleidingen lopen.
Heb niets aan denk het of logisch zeker weten telt
Hoe worden je twee standleidingen gevoed, moet je willen weten
Hoe lopen 2 en 3?
GedaanDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:51:
[...]
Draai aub voor je gaat slapen de gang op 90 procent en de 1 in je woonkamer op 50% dicht.
Onder de vloer richting de standleidingen in de keuken.Hoe lopen 2 en 3?
mooiCurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:57:
[...]
Gedaan
[...]
Onder de vloer richting de standleidingen in de keuken.
beiden apart of gelust? dus bij 1 erin en bij de ander eruit?
En 4 ? ook vanaf de standl achterkant maar apart of gaat hij via 2 en 3?
Check je pomp komt bij standleiding naast 1 binnen toch? ik bedoel vanuit de kruipruimte
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 23:01 ]
Dat weet ik niet. Die leidingen zijn volledig ingepakt dus ook lastig te zien.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:59:
[...]
mooi
beiden apart of gelust? dus bij 1 erin en bij de ander eruit?
Dat kan ik al helemaal niet zien. Die leidingen gaan een wandje in en zijn verder niet zichtbaar. Ik weet wel vrijwel zeker ze via het verlaagde keukenplafond naar de keuken standleidingen gaan. Want alle keren dat ik onder de vloer ben geweest op de eerste verdieping heb ik geen CV leidingen zien lopen.En 4 ? ook vanaf de standl achterkant maar apart of gaat hij via 2 en 3?
KloptCheck je pomp komt bij standleiding naast 1 binnen toch?
Onder de vloer op de eerste verdieping is de begane grond....CurlyMo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:02:
[...]
Dat weet ik niet. Die leidingen zijn volledig ingepakt dus ook lastig te zien.
[...]
Dat kan ik al helemaal niet zien. Die leidingen gaan een wandje in en zijn verder niet zichtbaar. Ik weet wel vrijwel zeker ze via het verlaagde keukenplafond naar de keuken standleidingen gaan. Want alle keren dat ik onder de vloer ben geweest op de eerste verdieping heb ik geen CV leidingen zien lopen.
[...]
Klopt
Zou mooi zijn als komt te weten of 2 en 3 gelust zijn.
En of 4 apart van de stand komt
Maar dat kunnen we wel testen tzt Als je gaat meten
Klopt het moment van je flow aanpassing in je dash, met het dichtdraaien van je kranen?
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 03-10-2020 23:11 ]
Plafond begane grond ja.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Onder de vloer op de eerste verdieping is de begane grond....
Zal morgen kijken.Zou mooi zijn als komt te weten of 2 en 3 gelust zijn.
Dat sowieso. Die gaat in ieder geval niet de vloer in.En of 4 apart van de stand komt
Ja, en toen weer bijgesteldDylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Klopt het moment van je flow aanpassing in je dash, met het dichtdraaien van je kranen?
@Dylantje2Dylantje2 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:18:
@CurlyMo Jij kiest wie je wilt..![]()
ik wil die popcorners ook wat gunnen![]()
![]()
@CurlyMo
Misschien om forum beetje leesbaar te houden niet een heel gek idee? 😋🙈
Het is best vermakelijk maar wel erg lang op één specifieke uitdaging. Ikzelf ben gestart met dit project door beide delen helemaal eerst door te lezen voordat je vragen gaat stellen, dat lezen wordt op deze manier voor een starter wel erg saai en veel werk 😋👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Kijk even naar je maximale boiler run tijd (per 24 uur). Die staat standaard best laag geloof ik.picardo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:34:
Ik zit met een dingetje . De wp draait nu een paar dagen en waar ik nu tegen aanloop is dat de boiler niet optijd word verwarmd. Ik heb hem op 54 graden ingesteld met een setpoint van -6 . Gister ging hij pas verwarmen nadat hij 8 graden was gezakt en vannacht was hij al 9 graden gezakt en niet aangeslagen. Ik heb hem nu handmatig aangezet . Mis ik een instelling of waar zou het aan kunnen liggen ?
edit: toch even de manual ingedoken. Je hebt in de boiler menu de optie 'max floor operation time'. Als deze erg hoog is krijgt de boiler weinig tijd om op te warmen. En je hebt 'tank heat up time', hoe lang mag de warmtepomp bezig zijn om de boiler op te warmen (ik denk dat dat per keer is). Als die te laag is komt je water niet op de gevraagde temperatuur.
Dus ik denk dat misschien je max floor operation time te hoog is?
Mijn boiler staat op 45gr met setpoint -2. En sterilisatie 1 keer peer week naar 67gr. Doorgaans hoeft ie (300l) maar 1x per dag op te warmen om het gezien (4 personen, 2 jonge kinderen) van genoeg warme water te voorzien. Met domotica set ik de tank ook overdag uit als stroomtarieven te hoog zijn. Dus meestal verwarmd hij alleen snachts.
[ Voor 38% gewijzigd door thehog op 04-10-2020 08:43 ]
Ik ga 'm binnenkort wel eens een poosje 24u aan laten staan om te zien wat ie dan in een etmaal weg stookt. Nu bereik ik overdag een cop van >7. 14% minder zou een cop van 6 zijn, ik betwijfel of de pana dat 's nachts redt.t.oswald schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:02:
[...]
Hoeveel COP winst heb je dan? Ik heb een dubbele meter en betaal laag 14,24% minder voor de stroom dan voor hoog en de teruglevering gaat, behalve in het weekend, tegen hoog tarief. Zolang we kunnen salderen uiteraard. Volgens mij ben ik dan met in de nacht zo veel mogelijk gebruiken en overdag zo veel mogelijk terugleveren niet zo slecht bezig voor de portemonnee.
Als de Tb straks overdag naar 5 graden daalt gaat de pana het niet meer redden om met 7 uurtjes de toko warm te stoken, dan moet ie teveel hollen en stilstaan en daar is een warmtepomp niet voor gemaakt. Ik vind het leuk om mee te spelen en via de servicecloud kun je alles goed monitoren en bijstellen dus het is een leuke zoektocht naar rendement. Maar voor de doorsnee consument zou ik zeggen: 24 uur draaien op war en niet meer aan zitten...
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.