Valt eigenlijk nog mee. Dan ben je inderdaad snel klaar en zit de isolatie ook goed. 22mm isolatie is op zich al moeilijk te vinden en niet goedkoop. Zelf spuiten wordt niks. De doorlaat is dan 26,2 mm en het drukverlies iets meer dan de helft van het drukverlies bij 28mm Hep2O.hannibal2206 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:34:
[...]
Ik heb nu deze https://www.wildkamp.nl/p...12532c-l-max-100-m/830186 gevonden; wel stuk duurder, maar ben je in 1 keer klaar incl. isolatie denk ik ..
@Heronimo
Dank voor je input.
Ik denk dat mijn ketel aardig regelt, hij kan de temperatuur netjes langdurig op 40 graden houden zonder af te schakelen op de max. ingestelde watertemperatuur, maar het is "krap aan" met de warmteafgiftecapaciteit: als ik de JAGA dicht zet gaat de ketel wel pendelen (de watertemperatuur loopt dan langzaam ca 3-5 graden tot voorbij de ingestelde max. keteltemperatuur en dan slaat de ketel af, koelt af, start en begint van voor af aan).
Ik wil wat meer inzicht in het stookgedrag, vandaar mijn vraag over een betaalbare multi-temperatuurmeting met data-logging.
5 Kw hybride zat ik zelf ook aan te denken, vandaar mijn interesse in de Panasport monoblock; wij wonen aan de kust, dus nooit echt koud de laatste jaren.
Gelijk van het gas af vind ik een te grote stap, als ik mijn watertemperatuur niet laag genoeg kan houden is dat niet rendabel vrees ik.
Dank voor je input.
Ik denk dat mijn ketel aardig regelt, hij kan de temperatuur netjes langdurig op 40 graden houden zonder af te schakelen op de max. ingestelde watertemperatuur, maar het is "krap aan" met de warmteafgiftecapaciteit: als ik de JAGA dicht zet gaat de ketel wel pendelen (de watertemperatuur loopt dan langzaam ca 3-5 graden tot voorbij de ingestelde max. keteltemperatuur en dan slaat de ketel af, koelt af, start en begint van voor af aan).
Ik wil wat meer inzicht in het stookgedrag, vandaar mijn vraag over een betaalbare multi-temperatuurmeting met data-logging.
5 Kw hybride zat ik zelf ook aan te denken, vandaar mijn interesse in de Panasport monoblock; wij wonen aan de kust, dus nooit echt koud de laatste jaren.
Gelijk van het gas af vind ik een te grote stap, als ik mijn watertemperatuur niet laag genoeg kan houden is dat niet rendabel vrees ik.
Nog een vraagje; er is een variant met een 125 mm buis waar beide leidingen in zitten, en een met een 160 mm buis; zo'n 8 euro/mtr meerprijsFransvWoerkom schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:22:
[...]
Valt eigenlijk nog mee. Dan ben je inderdaad snel klaar en zit de isolatie ook goed. 22mm isolatie is op zich al moeilijk te vinden en niet goedkoop. Zelf spuiten wordt niks. De doorlaat is dan 26,2 mm en het drukverlies iets meer dan de helft van het drukverlies bij 28mm Hep2O.
Is dat het waard ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
In het handboek van de fabrikant van Microflex vind ik op blz. 14 een tabel met warmteverliezen van verschillende geïsoleerde pijpen. Die dubbele staat daar niet bij, maar voor enkele pijpen van 125 en 160mm buiten en 50, 63 en 75mm binnendiameter, isolatiedikten van 22, 28 en 34mm, ligt bij een temperatuurverschil van 20 graden (10 in de grond, 30 in de leidingen) het verlies tussen 7 en 9 watt/m.hannibal2206 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:18:
[...]
Nog een vraagje; er is een variant met een 125 mm buis waar beide leidingen in zitten, en een met een 160 mm buis; zo'n 8 euro/mtr meerprijs
Is dat het waard ?
Bij een verpompt vermogen van 5kW lijkt me dat verschil verwaarloosbaar. Eigenlijk is het alleen interessant bij koelleidingen als er kans op bevriezing is.
http://www.wattsindustrie...sch-handboek-2009-web.pdf
Als je naar onderstaande tabel kijkt zie je dat je met de 5kW al een heel eind komt. Met 60% van het volllast opstel-vermogen dek je namelijk al 94% af van de warmtebehoefte. En dus heb je nog maar een klein beetje gas nodig voor het tapwater en de zeer koude dagen.waldi62 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:52:
@Heronimo
Dank voor je input.

even rekenen:FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:20:
[...]
In het handboek van de fabrikant van Microflex vind ik op blz. 14 een tabel met warmteverliezen van verschillende geïsoleerde pijpen. Die dubbele staat daar niet bij, maar voor enkele pijpen van 125 en 160mm buiten en 50, 63 en 75mm binnendiameter, isolatiedikten van 22, 28 en 34mm, ligt bij een temperatuurverschil van 20 graden (10 in de grond, 30 in de leidingen) het verlies tussen 7 en 9 watt/m.
Bij een verpompt vermogen van 5kW lijkt me dat verschil verwaarloosbaar. Eigenlijk is het alleen interessant bij koelleidingen als er kans op bevriezing is.
http://www.wattsindustrie...sch-handboek-2009-web.pdf
dt ipv 20 graden naar 27,5 graden (5 buiten, toevoer 35; 5 buiten, retour 30).
In mijn geval heb ik buiten 2x ~2,5 meter.
(7+9)/2=8watt/m gemiddeld verlies dus. Dit door 20 delen en vermenigvuldigen met 27,5.
8/20*27,5=11 watt/m * 5 = 55 watt.
55*24*180/1000 = 237kWh thermisch. Je mag zelf weten hoeveel je dat vind. Voor de een is het >10% van het jaarbehoefte. Voor de ander misschien 3%
Trouwens, die diameters welke jij daar hebt zijn wel behoorlijk groot, dus dat is het oppervlakte ook heel veel groter, en je warmteverlies dus ook, dus het zal wel meevallen bij 'onze' kleine diameters.
Dikke isolatie wordt trouwens wel snel prijzig. Mijn 32 buis was standaard voorzien van ik geloof 15mm. Hier heb ik zelf nog eens 13 mm aangebracht. In totaal is mijn leiding 86mm dik buiten. Dat is best een dikke buis moet ik zeggen. Maar ik heb ze extra wat ingepakt voor kans op vorst, gezien er geen glycol in zit.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
@alaintje
Ik reageerde op @hannibal die zich afvroeg of een 160mm isolatie om 2 buizen van 32mm veel beter was dan een 125mm isolatie. Ik wilde me niet bemoeien met zijn diameters.
Overigens, bij isolatie is het echt zo dat het verlies minder wordt bij een grotere buitendiameter en oppervlakte en die isolatie zit bij microflex om beide buizen dus dat scheelt weer een factor 2. Aanvoer- en retourtemperatuur hangt van persoonlijke smaak en opbouw van vloerverwarming af en onder de grond wordt het zelden kouder dan 10 graden.
Ik reageerde op @hannibal die zich afvroeg of een 160mm isolatie om 2 buizen van 32mm veel beter was dan een 125mm isolatie. Ik wilde me niet bemoeien met zijn diameters.
Overigens, bij isolatie is het echt zo dat het verlies minder wordt bij een grotere buitendiameter en oppervlakte en die isolatie zit bij microflex om beide buizen dus dat scheelt weer een factor 2. Aanvoer- en retourtemperatuur hangt van persoonlijke smaak en opbouw van vloerverwarming af en onder de grond wordt het zelden kouder dan 10 graden.
Nog een brain-fart ..FransvWoerkom schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:25:
@alaintje
Die 125 mm leiding kan zo ingegraven worden in de grond (volgens Wildkamp); zou het nog zin hebben deze aan zijn buitenkant nog in de PUR te spuiten (dus in de vrije ruimte in de geul) ? Dat kost natuurlijk nauwelijks iets, maar levert het wat op ? En blijft PUR onder de grond gewoon intact ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om een dikke leiding te hebben en wat houd drukval in? Ik lees dit regelmatig, maar ik snap niet waarom dit nodig is.
Ik wil binnenkort een 7kw pana in mijn tuin gaan zetten. Waarom is de leiding tussen de pana en mijn buffervat dan beter 32mm ipv 16mm die ook 7kw aan warmte kan transporteren en een stuk goedkoper is. Kan iemand mij dat uitleggen?
Ik wil binnenkort een 7kw pana in mijn tuin gaan zetten. Waarom is de leiding tussen de pana en mijn buffervat dan beter 32mm ipv 16mm die ook 7kw aan warmte kan transporteren en een stuk goedkoper is. Kan iemand mij dat uitleggen?
Een warmtepomp heeft aardig wat flow nodig om te goed kunnen werken, vandaar de dike leiding.xcode35 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:12:
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om een dikke leiding te hebben en wat houd drukval in? Ik lees dit regelmatig, maar ik snap niet waarom dit nodig is.
@hannibal2206, chemische troep in de grond spuiten omdat je duurzaam wil verwarmen? Dat is geen goed idee.
@xcode35 Een hogere flow is het juiste antwoord. Je wil een klein temperatuurverschil tussen aanvoer en retour (delta T).
@xcode35 Een hogere flow is het juiste antwoord. Je wil een klein temperatuurverschil tussen aanvoer en retour (delta T).
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn 6 kW heeft 28 mm staal op 9 meter afstand van buffer vat. Mijn pomp staat op laagste stand en inderdaad is de flow te hoog.xcode35 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:12:
Dus achteraf had 22 ook prima geweest.
Maar gelukkig is 28 niet veel duurder, moest nu alleen een buig ijzer huren....
1 PVoutput . Dongen NB
@Heronimo
Dank je voor de tabel, dat is een leuke website voor verdieping.
Deze tabel geeft een indicatie voor de dekking van de warmtebehoefte bij een bepaald opgesteld WP vermogen t.o.v. de capaciteit in de warmtetransmissie-berekening.
De tabel houd echter geen rekening met de benodigde water temperatuur. Dus mijn eerste stap blijft meten met welke water temperatuur ik ons huis kan verwarmen de komende winter. Als ik hier goed inzicht in heb, kan ik een goede inschatting maken, voor die tijd is het voor mij lastig.
Als blijkt dat ik het met een grotere WP zonder CV toestel af kan, doe ik dat liever, dan eerst de hybride weg inslaan.
Nu nog op zoek naar een multimeter voor het meten en trenden van de watertemperaturen komende winter, ik heb nog niets kant-en-klaar gevonden. Wie o wie heeft dat uitgedacht zonder dat ik mijzelf moet verdiepen in teveel programmeerwerk, daarin ben ik beperkt,
Deze tabel geeft een indicatie voor de dekking van de warmtebehoefte bij een bepaald opgesteld WP vermogen t.o.v. de capaciteit in de warmtetransmissie-berekening.
De tabel houd echter geen rekening met de benodigde water temperatuur. Dus mijn eerste stap blijft meten met welke water temperatuur ik ons huis kan verwarmen de komende winter. Als ik hier goed inzicht in heb, kan ik een goede inschatting maken, voor die tijd is het voor mij lastig.
Als blijkt dat ik het met een grotere WP zonder CV toestel af kan, doe ik dat liever, dan eerst de hybride weg inslaan.
Nu nog op zoek naar een multimeter voor het meten en trenden van de watertemperaturen komende winter, ik heb nog niets kant-en-klaar gevonden. Wie o wie heeft dat uitgedacht zonder dat ik mijzelf moet verdiepen in teveel programmeerwerk, daarin ben ik beperkt,
In dubio, wel of geen grote 160mm PVC mantelbuis vanuit de technische ruimte naar buiten onder/in de betonvloer meestorten, of twee keer een 32mm buis in z'n eigen mantel in 24cm EPS van de betonvloer en dan de twee meter buiten goed isoleren.
Het leidingverloop zal ongeveer zo zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JCX0MwgrSKSiBse7EBtxowVd.jpg?f=user_large)
Mantelbuis is te groot om in de betonvloer te doen en moet onder de fundering door, das nog wel een gedoe met 160mm PVC, en een mega windtunnel van buiten rechtstreeks de technische ruimte in. Voordeel is wel wat het flexibel is voor de toekomst, maar de 'gewone' waterleiding ligt ook gewoon onder het beton.
Losse buizen is makkelijker naar buiten te brengen en de warmteverliezen eindigen uiteindelijk toch in de betonvloer, waar weer vloerverwarming in komt te zitten. Dan is het alleen het stuk buiten extra goed isoleren per leiding met iets van armaflex oid.
Sowieso komen er twee kleinere mantelbuizen voor elektra/data naar buiten ri wp.
Het leidingverloop zal ongeveer zo zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JCX0MwgrSKSiBse7EBtxowVd.jpg?f=user_large)
Mantelbuis is te groot om in de betonvloer te doen en moet onder de fundering door, das nog wel een gedoe met 160mm PVC, en een mega windtunnel van buiten rechtstreeks de technische ruimte in. Voordeel is wel wat het flexibel is voor de toekomst, maar de 'gewone' waterleiding ligt ook gewoon onder het beton.
Losse buizen is makkelijker naar buiten te brengen en de warmteverliezen eindigen uiteindelijk toch in de betonvloer, waar weer vloerverwarming in komt te zitten. Dan is het alleen het stuk buiten extra goed isoleren per leiding met iets van armaflex oid.
Sowieso komen er twee kleinere mantelbuizen voor elektra/data naar buiten ri wp.
Beetje afhankelijk van wat je wil. Maar het mooist qua oplossing is https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-premium-ii/ met https://emsesp.github.io/docs/#/Home . Dan kan je alle parameters van je ketel uitlezen en aansturen.waldi62 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:25:
@Heronimo
Als je het heel goedkoop en simpel wil zit zoiets aan de andere kant van het spectrum: https://a.aliexpress.com/_BPDUcT
De meeste mensen nemen niet de moeite om het te berekenen. Zelfs installateurs laten dit vaak afweten.xcode35 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:12:
Ik heb zelf 22mm op mijn 5 kW en op de laagste pompstand is dat ruim voldoende.
22 inwendig of 22 staal of 22 meerlagenbuis maakt allemaal wel hoop verschil.Dre schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:24:
[...]
De meeste mensen nemen niet de moeite om het te berekenen. Zelfs installateurs laten dit vaak afweten.
Ik heb zelf 22mm op mijn 5 kW en op de laagste pompstand is dat ruim voldoende.
De 5 kw wil zo een 900 liter kunnen rondpompen en dan heb je ongeveer 20mm inwendig nodig.
@deWit
Voor wat betreft tochtunnel kun je natuurlijk afdekken met wat wol isolatie en dop voor afwerking erop in je technische ruimte.
Ik zou zeker voor de loze pvc gaan als je nog mee kan storten kun je altijd makkelijk ook naar buiten met andere kabels
(Jacuzi zwembad pomp, wifi router buiten enz 😋😋) achteraf had ik voor en achter ook willen hebben, dop erop en grond er tegen aan.
Buis hoeft alleen door fundering en door vloer, stuk in kruip ruimte kun je dan mooi bij.
Die meerlagenbuis 26mm (heima.de) of 32mm zou ik dan onder je vloer in het piepschuim vastmaken en als je later zin hebt kun je altijd nog wat isolatie aan onderkant tegenaan maken.
Doorvoor kun je ook een 160mm laten boren door je fundering wellicht? Kost je 1x geld maar rondom een funderingsbalk graven ben je ook heel wat uren verder.
Hopelijk kun je wat met de tips.
Succes met het verder uitdenken!
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 15-07-2020 08:32 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Als er een kruipruimte was dan was inderdaad de doorvoer door de fundering naar de warmtepomp een goed en makkelijk idee. Het nadeel is alleen, het is een betonvloer op zand, dus alles moet erin/eronder en is niet meer bereikbaar, vandaar dat dan de 160mm PVC van buiten rechtstreeks naar de technische ruimte zou lopen.ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
[...]
Ik zou zeker voor de loze pvc gaan als je nog mee kan storten kun je altijd makkelijk ook naar buiten met andere kabels
(Jacuzi zwembad pomp, wifi router buiten enz 😋😋) achteraf had ik voor en achter ook willen hebben, dop erop en grond er tegen aan.
Buis hoeft alleen door fundering en door vloer, stuk in kruip ruimte kun je dan mooi bij.
In dat geval moet je de leiding alvast leggen, het is een crime om die later in je mantelbuis te krijgen.deWit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:44:
[...]
Als er een kruipruimte was dan was inderdaad de doorvoer door de fundering naar de warmtepomp een goed en makkelijk idee. Het nadeel is alleen, het is een betonvloer op zand, dus alles moet erin/eronder en is niet meer bereikbaar, vandaar dat dan de 160mm PVC van buiten rechtstreeks naar de technische ruimte zou lopen.
Ja maar dan is dus de meerwaarde van een mantelbuis dus erg beperkt als ik het zo lees, en kan ik net zo goed de twee buizen voor de WP in het beton meestorten?
Mantelbuis is altijd handig, maar bij jou gaat het om een aardige lengte met bocht. Voor elektra leidingen of netwerkkabels zou ik het absoluut doen.deWit schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:32:
Ja maar dan is dus de meerwaarde van een mantelbuis dus erg beperkt als ik het zo lees, en kan ik net zo goed de twee buizen voor de WP in het beton meestorten?
Om er op een later tijdstip 2 buizen van 32mm (en dan moet er ook nog isolatie omheen waardoor ze rond de 70mm in diameter zijn) in zo'n buis te trekken is naar mijn idee niet goed te doen. Dan zou het inderdaad verstandiger zijn om die alvast in de bouw mee te nemen.
Ik heb 2 buizen van 32mm (Uponor met 4mm isolatie) achteraf door twee mantelbuizen van 90mm mogen trekken. Over een lengte van ongeveer 12 meter met een flauwe bocht er in.Wolly schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:39:
[...]
Mantelbuis is altijd handig, maar bij jou gaat het om een aardige lengte met bocht. Voor elektra leidingen of netwerkkabels zou ik het absoluut doen.
Om er op een later tijdstip 2 buizen van 32mm (en dan moet er ook nog isolatie omheen waardoor ze rond de 70mm in diameter zijn) in zo'n buis te trekken is naar mijn idee niet goed te doen. Dan zou het inderdaad verstandiger zijn om die alvast in de bouw mee te nemen.
Dit was geen pretje
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
@deWit
Ik mag toch aannemen dat onder dat beton nog een laag isolatieschuim ligt. Bovendien is het onder een huis warmer dan 10 graden. Dan is er amper isolatie van de buizen nodig. In een mantelbuis is geen behoefte aan een aluminium verstevigde buis als Uponor. Ik zou daar in een 110mm rioolbuis gewoon twee 28mm Hep2O buizen trekken. Dan is er nog ruimschoots plek voor voedings- en stuurkabels. Moet er een bocht in, neem dan 15 graden lijmbochten of koop een 90 graden invoerbocht voor stadsverwarming met een buigstraal van > 600mm.
Over het trekken van buizen of kabels in een mantelpijp: Trekken is altijd makkelijker dan duwen; zeker als er een bocht in ligt. Leg dus bij het leggen van de mantelpijp een trekdraad in de pijp en trek bij elke buis of kabel een nieuwe trekdraad mee. Gebruik als trekdraad geen touw. Dat verrot als er water in de pijp komt. Gebruik nylon koord van het ronde gladde soort zodat het geen sleuven schuurt. Ideaal is een gewapende tuinslang. Als je die eruit trekt, is er ruimte voor een nieuwe kabel of slang.
Ik mag toch aannemen dat onder dat beton nog een laag isolatieschuim ligt. Bovendien is het onder een huis warmer dan 10 graden. Dan is er amper isolatie van de buizen nodig. In een mantelbuis is geen behoefte aan een aluminium verstevigde buis als Uponor. Ik zou daar in een 110mm rioolbuis gewoon twee 28mm Hep2O buizen trekken. Dan is er nog ruimschoots plek voor voedings- en stuurkabels. Moet er een bocht in, neem dan 15 graden lijmbochten of koop een 90 graden invoerbocht voor stadsverwarming met een buigstraal van > 600mm.
Over het trekken van buizen of kabels in een mantelpijp: Trekken is altijd makkelijker dan duwen; zeker als er een bocht in ligt. Leg dus bij het leggen van de mantelpijp een trekdraad in de pijp en trek bij elke buis of kabel een nieuwe trekdraad mee. Gebruik als trekdraad geen touw. Dat verrot als er water in de pijp komt. Gebruik nylon koord van het ronde gladde soort zodat het geen sleuven schuurt. Ideaal is een gewapende tuinslang. Als je die eruit trekt, is er ruimte voor een nieuwe kabel of slang.
22mm staal bij 5 stuks 5 kW warmtepompen. Allemaal op de laagste pompstand.ErikVers schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
[...]
22 inwendig of 22 staal of 22 meerlagenbuis maakt allemaal wel hoop verschil.
De 5 kw wil zo een 900 liter kunnen rondpompen en dan heb je ongeveer 20mm inwendig nodig.
[...]
Ja precies, helder, goed om te weten, dan komt ongeveer neer op de binnenmaat van de 26mm meerlagenbuis die ik ga gebruikenDre schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:26:
[...]
22mm staal bij 5 stuks 5 kW warmtepompen. Allemaal op de laagste pompstand.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Misschien al te laatHeronimo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:20:
[...]
Wel een goede suggestie. Op het Duitse forum haustechnick hebben ze een soort van kortingscode afgesproken die je krijgt als je hen noemt bij de bestelling:
http://aquarea.smallsolut...?title=Sammelbestellung_1
Als ik nu tel kom ik al op 8 stuks, en mogelijk zijn er meer geïnteresseerden:
@Nickkie55 @TimoDimo @simc @CurlyMo @Rimco @Follie @j4y @Heronimo

@Barkart Nee zeker niet te laat. Dus mochten er meer geïnteresseerden zijn..
Dank je Heronimo, ik heb BBQKees' zijn spulletjes bekeken, mogelijk loop ik tegen mijn eigen grenzen aan (digibeet), als ik hiermee inderdaad relatief eenvoudig de 2 water temperaturen (aanvoer en retour) van mijn ketel kan uitlezen en trenden is dit een goede stap. Als ik er nog meer metingen "aan kan koppelen" zou dat nog beter zijn. Mijn ketel besturen wil ik niet, ik wil het liefst zeg maar "read-only".Heronimo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:50:
[...]
Beetje afhankelijk van wat je wil. Maar het mooist qua oplossing is https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-premium-ii/ met https://emsesp.github.io/docs/#/Home . Dan kan je alle parameters van je ketel uitlezen en aansturen.
Als je het heel goedkoop en simpel wil zit zoiets aan de andere kant van het spectrum: https://a.aliexpress.com/_BPDUcT
De goedkopere oplossing heeft niet mijn voorkeur, ik wil kunnen loggen.
Ik las ergens een post van iemand die een multi-temperatuurmeting/logger heeft ontwikkeld en deze verkoopt, dat zou ideaal zijn, maar kan het niet meer vinden.
Ja, zeker geïnteresseerd._PloppeR_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:42:
+1. Alvast bedankt!_PloppeR_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:42:
Hallo, heeft iemand ervaring met het oplossen van een foutmelding h62 bij een panasonic h 5 kW monobloc? Op blz 159 van de servicemanual komt de melding terug echter heeft dit geen oplossing geboden in mijn situatie.
Een eerste oplossing is om te kijken of er lekkage is. Maar het systeem blijft op druk. Ik heb ook al de flowsensor van de PCB gehaald door de verbinding los te halen maar ook dit hielp niet. Heeft iemand nog suggesties wat dit waterflow probleem zou kunnen zijn?
Ik ben wat huiverig om de flow sensor te draaien...
Een eerste oplossing is om te kijken of er lekkage is. Maar het systeem blijft op druk. Ik heb ook al de flowsensor van de PCB gehaald door de verbinding los te halen maar ook dit hielp niet. Heeft iemand nog suggesties wat dit waterflow probleem zou kunnen zijn?
@bspans, ik heb veel te maken gehad met een H62. Het probleem was een te lage flow door te dunne leidingen.
Uiteindelijk heb ik de vv-verdeler beneden vervangen voor een pomploze en de leidingen zijn nu 25x2,5 Unipipe.
Wat is jouw configuratie?
Uiteindelijk heb ik de vv-verdeler beneden vervangen voor een pomploze en de leidingen zijn nu 25x2,5 Unipipe.
Wat is jouw configuratie?
[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 21-07-2020 10:46 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb net als hierboven ook al de H62 gezien. Dat was toen ik maar 2 T22 radiatoren open had staan, aangesloten met 12mm staal, en de pomp op ontluchten had staan (vind die ook niet leuk).bspans schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:57:
Hallo, heeft iemand ervaring met het oplossen van een foutmelding h62 bij een panasonic h 5 kW monobloc? Op blz 159 van de servicemanual komt de melding terug echter heeft dit geen oplossing geboden in mijn situatie.
van de week was ik aan het koelen met een vaste TA van 18 en ΔT 5 graden ingesteld. Tijdens de run besloot hij de Main_Target_Temp omlaag te zetten naar 16 graden waardoor de aan voer temp zakte naar 14-15 graden en condens vormde.
Aan het einde van de run gaat hij weer in rust en gaat de Main_Target_Temp weer terug naar 18 wat ik heb ingesteld.
Hebben meer mensen dit?
Aan het einde van de run gaat hij weer in rust en gaat de Main_Target_Temp weer terug naar 18 wat ik heb ingesteld.
Hebben meer mensen dit?
@Dewim1 heeft dit niet te maken met dat je vraag temperatuur veel lager is dan de temperatuur in je kamer? Volgens mij verlaagd de warmtepomp dan je water temperatuur met het verschil in tussen die 2 temperaturen. Dus:
Water temperatuur = Vraag water temperatuur - (Kamer temperatuur - vraagtemperatuur)
Water temperatuur = Vraag water temperatuur - (Kamer temperatuur - vraagtemperatuur)
Volgens mij stel je de retourtemperatuur in bij het koelen. TA is dan de retourtemperatuur minus de deltaT.
Daar lijkt het idd wel op. wat zouden jullie doen dt lager of ta lager?luukske schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:42:
Volgens mij stel je de retourtemperatuur in bij het koelen. TA is dan de retourtemperatuur minus de deltaT.
@alaintje en @timovd ik heb naar de radiatoren op de eerste verdieping een aansluiting van 16mm welke afgetakt is van 20 mm. De vvw zit op 20 mm henco.
Op de begane grond is vvw. De aanvoer heb ik hier met een tsplitsing op de wp aangesloten de leiding naar dit punt is comisa 32mm, ongeveer 8 meter. Naar de retour heb ik op zolder een leiding gelegd 15 meter aan 32mm comisa. De vvw verdeler is een open verdeler.
Goed de leiding naar de 16 mm radiatoren wordt erg moeilijk vervangen omdat dit in de betonvloer ligt.
Op zolder ga ik volgende week wel vvw leggen. Mijn idee was om de bestaande radiator te vervangen. Deze 16 mm aansluiten op de drie groeps open verdeler. Dit kan eventueel nog op 26mm leiding aangesloten kan worden maar dan moet het vvw legplan aangepast worden.
Is dat het advies in deze?
Op de begane grond is vvw. De aanvoer heb ik hier met een tsplitsing op de wp aangesloten de leiding naar dit punt is comisa 32mm, ongeveer 8 meter. Naar de retour heb ik op zolder een leiding gelegd 15 meter aan 32mm comisa. De vvw verdeler is een open verdeler.
Goed de leiding naar de 16 mm radiatoren wordt erg moeilijk vervangen omdat dit in de betonvloer ligt.
Op zolder ga ik volgende week wel vvw leggen. Mijn idee was om de bestaande radiator te vervangen. Deze 16 mm aansluiten op de drie groeps open verdeler. Dit kan eventueel nog op 26mm leiding aangesloten kan worden maar dan moet het vvw legplan aangepast worden.
Is dat het advies in deze?
[ Voor 15% gewijzigd door bspans op 21-07-2020 14:43 ]
@bspans, heb je een pomp op je verdeler en een thermostaatkraan? Zo ja; haal die er eens uit.
Nee er zit niks tussen de vvw verdeler en de leiding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4UMAAmD9PQYMQdbFx2XBGNg.jpg?f=user_large)
Ik heb een dT van 3 en de temperatuur ingesteld op 19grC. Als ik lager ga, heb ik risico op condensvorming bij de collector.Dewim1 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:37:
[...]
Daar lijkt het idd wel op. wat zouden jullie doen dt lager of ta lager?
dan ga ik dat ook proberenluukske schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:13:
[...]
Ik heb een dT van 3 en de temperatuur ingesteld op 19grC. Als ik lager ga, heb ik risico op condensvorming bij de collector.
bedankt
Kwam deze tegen. Iemand interesse? Nog vier uur.
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/49106
goedkoper bij RJtecthehog schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:30:
Kwam deze tegen. Iemand interesse? Nog vier uur.
Heeft iemand interesse in een Panasonic PAW-A2W-TSRT
ruimte temperatuur sensor, een zgn.thermistor.
Deze is beschikbaar i.v.m. een verhuizing.
Inmiddels iemand er blij meegemaakt
ruimte temperatuur sensor, een zgn.thermistor.
Deze is beschikbaar i.v.m. een verhuizing.
Inmiddels iemand er blij meegemaakt
[ Voor 12% gewijzigd door Chip2710 op 25-07-2020 19:40 ]
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
De oplossing door de vloer te spoelen werkte goed. Ik had erg veel lucht in het systeem en heb denk ik wel 40 minuten staan spoelen. Toen wilde ik de leidingen buiten verder gaan isoleren en kreeg ik weer lekkage. Daarom heb ik nu besloten om te stoppen met het eurocono systeem en over te gaan op pers koppelingen. Nou zoals dat gaat dacht ik toen "als ik zo'n pers heb, dan ook door en de rest van de leidingen gaan vervangen en persen immers een grotere diameter leiding maakt het de warmtepomp makkelijker". Nu had ik hier een vraag over. Om de afwerking makkelijker te maken wil ik een stuk (5 meter) op het einde van de retour toch 20 mm behouden. De rest (20 meter) zal dan 26 mm of 32 zijn. Mijn vraag is of je met zo'n vernauwing in het systeem het effect van de verbreding te niet gedaan wordt? Of zal het zeker wel een positieve invloed op de flow gaan hebben.
Ik snap niet wat je bij dit laatste bedoelt.bspans schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:16:
De oplossing door de vloer te spoelen werkte goed. Ik had erg veel lucht in het systeem en heb denk ik wel 40 minuten staan spoelen. Toen wilde ik de leidingen buiten verder gaan isoleren en kreeg ik weer lekkage. Daarom heb ik nu besloten om te stoppen met het eurocono systeem en over te gaan op pers koppelingen. Nou zoals dat gaat dacht ik toen "als ik zo'n pers heb, dan ook door en de rest van de leidingen gaan vervangen en persen immers een grotere diameter leiding maakt het de warmtepomp makkelijker".
Dat laatste. Het gaat om de totale drukverliezen in de leiding, ongeacht waar de leidingen nauw zijn en waar wijd.Nu had ik hier een vraag over. Om de afwerking makkelijker te maken wil ik een stuk (5 meter) op het einde van de retour toch 20 mm behouden. De rest (20 meter) zal dan 26 mm of 32 zijn. Mijn vraag is of je met zo'n vernauwing in het systeem het effect van de verbreding te niet gedaan wordt? Of zal het zeker wel een positieve invloed op de flow gaan hebben.
@TimoDimo Oké ik ben nieuw met de termen en dergelijken; drukverlies wil je niet hebben toch? Of waarom merk je dit op?
Ik zoek eigenlijk een antwoord op de vraag. Is het voordelig voor de warmtepomp als ik een gedeelte breder maak of maakt dit niet uit want dan ga ik niet alle moeite nemen om de leiding te vervangen.
Ik zoek eigenlijk een antwoord op de vraag. Is het voordelig voor de warmtepomp als ik een gedeelte breder maak of maakt dit niet uit want dan ga ik niet alle moeite nemen om de leiding te vervangen.
[ Voor 76% gewijzigd door bspans op 28-07-2020 11:05 ]
Drukverlies is een term vaak gebruikt bij stromende vloeistoffen. Je kunt het ook de "weerstand in de leiding" noemen.bspans schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:48:
@TimoDimo Oké ik ben nieuw met de termen en dergelijken; drukverlies wil je niet hebben toch? Of waarom merk je dit op?
Zoals ik al zei, ja dat maakt uit.Ik zoek eigenlijk een antwoord op de vraag. Is het voordelig voor de warmtepomp als ik een gedeelte breder maak of maakt dit niet uit want dan ga ik niet alle moeite nemen om de leiding te vervangen.
Je kunt ook je hele leidingsysteem en afgiftesysteem eens beschrijven, dan kunnen de experts hier met ervaring misschien zeggen of het nut heeft leidingen te gaan vervangen.
Overigens, wat je bedoelt met dat persen beter is dan knellen, of zoiets, klopt volgens mij niet.
Kleine crosspost uit het algemene LW warmtepompen topic:
Heronimo schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:19:
De J serie monoblocks van Panasonic staan nu ook op de subsidielijst:
Meldcode Merk Type Vermogen [kW] Indicatief subsidiebedrag
KA17458 Panasonic WH-MDC05J3E5 5 € 1.800
KA17459 Panasonic WH-MDC07J3E5 6 € 1.900
KA17460 Panasonic WH-MDC09J3E5 7 € 2.000
https://www.rvo.nl/sites/...armtepompen-30-7-2020.pdf
In vergelijking met de H serie krijgen de 5kW en de 9kW 100 euro meer:
KA11659 Panasonic WH-MDC05H3E5 4 € 1.700
KA11660 Panasonic WH-MDC07H3E5 6 € 1.900
KA11661 Panasonic WH-MDC09H3E5 6 € 1.900
Wat ik gek vind is dat de 5 en 9 kW wel nu in de boeken staan als "5 en 7"
Maar de 7kW als "6"
Kijken ze bij de RVO alleen naar de waarde van 55°C aanvoer?
Je kan hem ook op 60°C maar dan ben je ook mooi mal bezig.
.............................................................................................................J5....................J7....................J9
Verwarmingsvermogen / COP (A +2°C, W 35°C) kW / COP.........5,00/3,57..........7,00/3,40..........7,45/3,13
Verwarmingsvermogen / COP (A +2°C, W 55°C) kW / COP.........5,00/2,27..........6,30/2,16..........7,00/2,12
Verwarmingsvermogen / COP (A -7°C, W 35°C) kW / COP..........5,00/2,78..........6,80/2,81..........7,50/2,63
Verwarmingsvermogen / COP (A -7°C, W 55°C) kW / COP..........5,00/1,85..........6,30/1,86..........7,00/1,80
Maar de 7kW als "6"
Kijken ze bij de RVO alleen naar de waarde van 55°C aanvoer?
Je kan hem ook op 60°C maar dan ben je ook mooi mal bezig.
.............................................................................................................J5....................J7....................J9
Verwarmingsvermogen / COP (A +2°C, W 35°C) kW / COP.........5,00/3,57..........7,00/3,40..........7,45/3,13
Verwarmingsvermogen / COP (A +2°C, W 55°C) kW / COP.........5,00/2,27..........6,30/2,16..........7,00/2,12
Verwarmingsvermogen / COP (A -7°C, W 35°C) kW / COP..........5,00/2,78..........6,80/2,81..........7,50/2,63
Verwarmingsvermogen / COP (A -7°C, W 55°C) kW / COP..........5,00/1,85..........6,30/1,86..........7,00/1,80
[ Voor 30% gewijzigd door Helhond op 30-07-2020 13:35 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
De vloerverwarming zit er in (16x2mm, 7 groepen voor 50m2) dus nu kunnen we eens gaan kijken voor een warmtepomp.
Ik zag op de RVO website: "Laat het apparaat door een deskundige installateur installeren. Dit mag alleen in een huis in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een factuur."
Hoe gaan jullie om met deze factuur? Is dit noodzakelijk om subsidie aan te kunnen vragen?
Ik zag op de RVO website: "Laat het apparaat door een deskundige installateur installeren. Dit mag alleen in een huis in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een factuur."
Hoe gaan jullie om met deze factuur? Is dit noodzakelijk om subsidie aan te kunnen vragen?
@Jack Factuur is een voorbeeld. Hier zijn ook genoeg voorbeelden waarbij foto's en een beschrijving ook voldoende was. Deskundigheid is ook niet erg duidelijk gedefinieerd.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb hem door een bekende E installateur NEN laten keuren voor een paar tienen.Jack schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:29:
De vloerverwarming zit er in (16x2mm, 7 groepen voor 50m2) dus nu kunnen we eens gaan kijken voor een warmtepomp.
Die erbij gedaan, is meteen handig voor je MK. en verzekering later evt..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En ik mag aannemen 2 groepen voor je wpJack schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:20:
@Dylantje2 das wel een goede tip!
Elektricien moet toch nog langs komen voor een nieuw aan te leggen kookgroep.
Of kracht mss
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar wat voor warmtepomp ik zou willen en kunnen aanschaffen.
Ik heb al verschillende offertes (10.000 incl. Installatie)gekregen en al twijfels om een gratis (meeting) warmtepomp aan te schaffen, maar dit lijkt me ook niet alles.
Ik zit er nu aan te denken om de Panasonic WH-MDC09J3E5 7 aan te schaffen en zelf aan te sluiten. Ik zie hier op het forum veel voorbij komen om ook alles te kunnen registreren qua verbruik en dergelijke.
Wat ben ik nu echt nodig als ik deze wp zou kopen. Er zit al een vuilafscheider in, maar het blijkt dan ook nog weer beter om er nog een tussen te zetten.
Ik twijfel ook nog om in 1x met buffervat te installeren.
https://www.immotecshop24...09J3E5-Kompakt-9-kW-Gen-J
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar wat voor warmtepomp ik zou willen en kunnen aanschaffen.
Ik heb al verschillende offertes (10.000 incl. Installatie)gekregen en al twijfels om een gratis (meeting) warmtepomp aan te schaffen, maar dit lijkt me ook niet alles.
Ik zit er nu aan te denken om de Panasonic WH-MDC09J3E5 7 aan te schaffen en zelf aan te sluiten. Ik zie hier op het forum veel voorbij komen om ook alles te kunnen registreren qua verbruik en dergelijke.
Wat ben ik nu echt nodig als ik deze wp zou kopen. Er zit al een vuilafscheider in, maar het blijkt dan ook nog weer beter om er nog een tussen te zetten.
Buffervat kan je altijd later nog installeren als het blijkt dat het nodig is. Probeer eerst zonder.MBFM schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:33:
Hallo,
Je hebt eigenlijk niet meer nodig dan dat je al beschreven hebt. Bedenk wel hoe je je DHW (water voor douchen etc) wil verwarmen. Als je dat ook via de warmtepomp wil doen dan heb je nog een boilertank nodig plus een driewegklep. Anderen raden je hier aan om een losse warmtepompboiler aan te schaffen voor dit doel.
Zelf aansluiten kan prima met juiste kennis en geduld. Lees je even in op de juiste leidingdiktes en bekabeling (stroom, besturing etc) wat je nodig hebt. Besef dat dit een monoblock is die dus buiten staat en je dus een stuk CV leiding (vanaf een hoofdleiding in je huis) naar buiten moeten halen.
Begin ook gewoon eerst even met de topicstarter te lezen. Daar staat al heel veel in.
@MBFM, heb je wel een buffervat nodig? Als je een verdieping met vloerverwarming hebt, is het mijns inziens niet nodig, maar volledig afhankelijk van de situatie.
Of bedoel je soms een SWW-vat?
Of bedoel je soms een SWW-vat?
Ik bedoelde een sww vat.
Ik heb afgelopen winter mijn ketel op 40 graden gezet en kreeg het boven en beneden prima op temperatuur.
Begane grond vloerverwarming. Verdieping radiatoren en de garage vloerverwarming.
Verdelers zijn ltv zonder pomp
Ik heb een overproductie van zonnepanelen van 4500kwh en wil daarom graag verwarmen met een wp.
Ik wil dan vanuit de aanvoer/retour uponor 25mm bij de verdeler in de garage naar het (systeem)plafond naar de andere kant van de garage naar buiten en daar de unit op de grond zetten. Stroom kan ik tot aan de meterkast leggen.:strip_exif()/f/image/bnQ5HWsNk4LnH3ayyFsOoAuN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb afgelopen winter mijn ketel op 40 graden gezet en kreeg het boven en beneden prima op temperatuur.
Begane grond vloerverwarming. Verdieping radiatoren en de garage vloerverwarming.
Verdelers zijn ltv zonder pomp
Ik heb een overproductie van zonnepanelen van 4500kwh en wil daarom graag verwarmen met een wp.
Ik wil dan vanuit de aanvoer/retour uponor 25mm bij de verdeler in de garage naar het (systeem)plafond naar de andere kant van de garage naar buiten en daar de unit op de grond zetten. Stroom kan ik tot aan de meterkast leggen.
:strip_exif()/f/image/bnQ5HWsNk4LnH3ayyFsOoAuN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IGkeksUX5BQdVOWzVE1zvHZC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door MBFM op 06-08-2020 15:26 ]
Eindelijk is het gelukt om mijn warmtepomp aan de praat te krijgen en wordt de vloer heerlijk gekoeld. Ik zit nu uit te vogelen hoe de volgende stap te zetten,
enerzijds het monitoren van het stroomverbruik, anderzijds het monitoren van de temperaturen.
Ik heb een aantal dallas sensoren gekocht en een esp01, echter denk ik dat die laatste niet zo'n juiste was. Wat ik gehoord heb is dat met een utp kabel de dallas sensoren te verbinden zijn met esp8266 (en dan denk ik een andere variant dan de esp01) of met een raspberry pi. Is dit nog op een bijzondere manier te doen? Dus de utp heeft bepaalde aderparen die je wel / of niet gebruikt en verbind je dan meerdere sensoren met elkaar naar 1 utp kabel, nadat je de adressen gevonden hebt?
Verder vroeg ik me nog af wat betreft de energie monitoring. Ik heb begrepen dat je de heisamon (welke ook aangesloten is) informatie kunt geven van de kwh meter. Ik heb mijn meterkast vol zitten. Zijn er ook mensen die een energiemeter in de pana plaatsen of ergens buiten een meterkast een plek gegeven hebben?
enerzijds het monitoren van het stroomverbruik, anderzijds het monitoren van de temperaturen.
Ik heb een aantal dallas sensoren gekocht en een esp01, echter denk ik dat die laatste niet zo'n juiste was. Wat ik gehoord heb is dat met een utp kabel de dallas sensoren te verbinden zijn met esp8266 (en dan denk ik een andere variant dan de esp01) of met een raspberry pi. Is dit nog op een bijzondere manier te doen? Dus de utp heeft bepaalde aderparen die je wel / of niet gebruikt en verbind je dan meerdere sensoren met elkaar naar 1 utp kabel, nadat je de adressen gevonden hebt?
Verder vroeg ik me nog af wat betreft de energie monitoring. Ik heb begrepen dat je de heisamon (welke ook aangesloten is) informatie kunt geven van de kwh meter. Ik heb mijn meterkast vol zitten. Zijn er ook mensen die een energiemeter in de pana plaatsen of ergens buiten een meterkast een plek gegeven hebben?
Afgelopen dagen heeft de wp het huis vrij koel gehouden. Gister heb ik de temperatuur van de vloer gemeten en die was 21 graden. en de instellingen van de wp stonden op bij tb 20 = Ta 20 en Tb 30 = 20 deltaT= 1
Nu dacht ik, het watertemperatuur kan wel wat lager. dus ik heb gisteravond toen de wp aan het draaien was hem uitgezet en de stooklijn koelen veranderd naar tb 20= 18 tb 30= 18 graden. en deltaT=1.
De wp geeft aan dat het buiten inmiddels 25 graden is en de Ta is 22. Waarom start mijn wp niet meer? sinds ik de instellingen heb veranderd blijft het stil.
Nu dacht ik, het watertemperatuur kan wel wat lager. dus ik heb gisteravond toen de wp aan het draaien was hem uitgezet en de stooklijn koelen veranderd naar tb 20= 18 tb 30= 18 graden. en deltaT=1.
De wp geeft aan dat het buiten inmiddels 25 graden is en de Ta is 22. Waarom start mijn wp niet meer? sinds ik de instellingen heb veranderd blijft het stil.
Gasloos sinds 2020.
Is dat onmiddellijk, of wacht je eerst een paar minuten? Niet alle wijzigingen worden namelijk onmiddellijk doorgevoerd, het kan zijn dat de WP pas na een paar minuten reageert (afhankelijk van welke instelling je verandert).
[ Voor 11% gewijzigd door luukske op 08-08-2020 09:39 ]
Heishamon heeft ook mogelijkheid om je dallas sensoren te meten hoorbspans schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:59:
Eindelijk is het gelukt om mijn warmtepomp aan de praat te krijgen en wordt de vloer heerlijk gekoeld. Ik zit nu uit te vogelen hoe de volgende stap te zetten,
Voor het aansluiten heb je dus maar 3 draden nodig en je mag alles zo creatief mogelijk aansluiten (zolang gnd=gnd, 3.3v=3.3v en data=data). Zelf gebruik ik deze dingen (https://nl.aliexpress.com/item/32962897999.html) plus een paar 3.5mm stereo jacks aan de dallas sensoren. Zo bouw je heel snel en makkelijk een dallas sensor netwerk en plug je er zo een paar bij. Maar met een paar kroonsteentjes ben je er ook
De kWh meter kan je prima ergens in de warmtepomp monteren (mits je er ruimte voor hebt)
[ Voor 18% gewijzigd door thehog op 08-08-2020 09:55 ]
Als het een H serie is geldt het volgende:Herkz schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:26:
Afgelopen dagen heeft de wp het huis vrij koel gehouden. Gister heb ik de temperatuur van de vloer gemeten en die was 21 graden. en de instellingen van de wp stonden op bij tb 20 = Ta 20 en Tb 30 = 20 deltaT= 1
/f/image/TiLzvdXVGZWN2TnrwJTf7LZ3.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie inderdaad in de manual dat het 3 minuten duurt voordat de wp weer start, nadat je de wp stop hebt gezet.luukske schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:38:
Is dat onmiddellijk, of wacht je eerst een paar minuten? Niet alle wijzigingen worden namelijk onmiddellijk doorgevoerd, het kan zijn dat de WP pas na een paar minuten reageert (afhankelijk van welke instelling je verandert).
Ik heb gisteravond de instellingen veranderd en tot op heden geen activiteit meer. Hij geeft verder ook geen errors oid. En vlak nadat ik hem aanzet hoor je de pomp even draaien en dan gaat hij uit.
Gezien alle voorwaarden zou je zeggen dat hij nu al hoort te draaien.
@ the moment:
Tb: 26
Ta: 22
[ Voor 7% gewijzigd door Herkz op 08-08-2020 10:10 ]
Gasloos sinds 2020.
Daar wordt vermeld dat hij de compressorfrequentie regelt a.d.h. van de buitentemperatuur.Heronimo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:56:
[...]
Als het een H serie is geldt het volgende:
[Afbeelding]
En dat de regeling begint 1 minuut nadat de compressor is gestart.
Nu moet die van mij eerst nog starten.
Gasloos sinds 2020.
Ik stuur via de thermostaat......ik tik er af een toe een graad af en een graad erbij. Hij staat op 15 graden.
De vloer is 19,2 graden. Heerlijk, maar hou wel in de gaten als het te gek wordt ivm natte vloer.
Kamertemperatuur was 22.4 bij zonsopkomst.
De vloer is 19,2 graden. Heerlijk, maar hou wel in de gaten als het te gek wordt ivm natte vloer.
:strip_exif()/f/image/GvKH6JC0wQ3z4hHI3tAIMzhy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ik heb de stooklijn aangepast:
Tb:20 Ta:19 Tb:25:19
En hij begint nu met koelen. Ik snap er niks van, de andere instellingen voldeden ook aan de startvoorwaarden.
Tb:20 Ta:19 Tb:25:19
En hij begint nu met koelen. Ik snap er niks van, de andere instellingen voldeden ook aan de startvoorwaarden.
Gasloos sinds 2020.
Ik weet het, daarom ben ik met een voorzichtige Ta:20 begonnen. nu rustig verlagen.JoKo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:23:
Ik stuur via de thermostaat......ik tik er af een toe een graad af en een graad erbij. Hij staat op 15 graden.
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2020.
Als je het dauwpunt weet, weet je ook tot hoever je de aanvoertemperatuur kan verlagen voordat er druppels gaan vormen. Dauwpunt is redelijk grof te berekenen als je de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid weet van je woonkamer. Momenteel is die bij mij rond de 16 graden.Herkz schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:42:
[...]
Ik weet het, daarom ben ik met een voorzichtige Ta:20 begonnen. nu rustig verlagen.
En dat loopt snel op. Zit hier al op 18,5 omdat de relatieve luchtvochtigheid door het koelen snel oploopt. Nu al 70%. Dat vind ik ook oncomfortabel, meer nog dan de temperatuur van 24,3. Blij dat binnenkort de airco’s worden geïnstalleerd.thehog schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Als je het dauwpunt weet, weet je ook tot hoever je de aanvoertemperatuur kan verlagen voordat er druppels gaan vormen. Dauwpunt is redelijk grof te berekenen als je de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid weet van je woonkamer. Momenteel is die bij mij rond de 16 graden.
Voor koelen gebruik ik overigens watertemperatuur met temperatuur direct. Zou niet weten waarom een stooklijn of kamerthermostaat te gebruiken. Zie nu in het display de watertemperatuur en de buitentemperatuur en kan de watertemperatuur desgewenst direct wijzigen, bijvoorbeeld tijdelijk even verlagen omdat de Wp te lang op zich laat wachten.
[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 08-08-2020 11:53 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Dauwpunt berekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Grafiek met voorspelde dauwpunten, wijzig als je niet in het zuidwesten woont. Expert aanvinken als het uit staat.
https://www.weerplaza.nl/...type=eps_pluim&r=zuidwest
Grafiek met voorspelde dauwpunten, wijzig als je niet in het zuidwesten woont. Expert aanvinken als het uit staat.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Jij laat airco's installeren terwijl je een warmtepomp hebt die dat voor je kan doen? Een binnenunit die op water werkt en je bent klaar he. En dan je warmtepomp dus echt laten koelen (met 10 graden aanvoer).t.oswald schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:47:
[...]
En dat loopt snel op. Zit hier al op 18,5 omdat de relatieve luchtvochtigheid door het koelen snel oploopt. Nu al 70%. Dat vind ik ook oncomfortabel, meer nog dan de temperatuur van 24,3. Blij dat binnenkort de airco’s worden geïnstalleerd.
Voor koelen gebruik ik overigens watertemperatuur met temperatuur direct. Zou niet weten waarom een stooklijn of kamerthermostaat te gebruiken. Zie nu in het display de watertemperatuur en de buitentemperatuur en kan de watertemperatuur desgewenst direct wijzigen, bijvoorbeeld tijdelijk even verlagen omdat de Wp te lang op zich laat wachten.
En dauwpunt loopt niet op omdat je relatieve luchtvochtigheid door het koelen op loopt. Door het koelen verlaag je de temperatuur en daarmee verhoog je inderdaad de relatieve luchtvochtigheid. Maar omdat je koelt boven het dauwpunt zakt het dauwpunt dus niet (je ontrekt geen water uit de lucht). De dauwpunt stijgt omdat er dus steeds meer water in de lucht komt (er past ook meer in door hogere temperaturen). Enige manier om echt goed te koelen is de luchtvochtigheid omlaag krijgen door kouder te koelen dan de dauwpunt.
[ Voor 22% gewijzigd door thehog op 08-08-2020 13:13 ]
Dauwpunt buiten is wat anders dan dauwpunt binnen (tenzij je alle ramen en deuren op hebtJoKo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:06:
Dauwpunt berekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Je hebt geen idee over wat ik zou moeten investeren met alleen VV om binnenunits te plaatsen waarmee ik het hele huis kan koelen, plus aanpassen verdeler en isoleren leidingen! Een multisplit met twee binnenunits gaat me heel blij maken. Waarschijnlijk ook nog met lager energieverbruik dan nu met koelen van de vloer via de warmtepomp. De airco’s (Daikin lucht/lucht Wp) kunnen ook in de winter tot -15 nog bijspringen.thehog schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Jij laat airco's installeren terwijl je een warmtepomp hebt die dat voor je kan doen? Een binnenunit die op water werkt en je bent klaar he. En dan je warmtepomp dus echt laten koelen (met 10 graden aanvoer).
En dauwpunt loopt niet op omdat je relatieve luchtvochtigheid door het koelen op loopt. Door het koelen verlaag je de temperatuur en daarmee verhoog je inderdaad de relatieve luchtvochtigheid. Maar omdat je koelt boven het dauwpunt zakt het dauwpunt dus niet (je ontrekt geen water uit de lucht). De dauwpunt stijgt omdat er dus steeds meer water in de lucht komt (er past ook meer in door hogere temperaturen). Enige manier om echt goed te koelen is de luchtvochtigheid omlaag krijgen door kouder te koelen dan de dauwpunt.
Huidige situatie is dat ik met een vloertemperatuur van 20 al heel dicht bij water op de vloer zit.
:strip_exif()/f/image/JprFfTEKFA5vaVQ5IfhGcBzK.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ok qua leidingwerk dus onmogelijk? Tja als je alleen VV en op maar twee plekken in de huis een verdeler hebt zitten om die reden dan is dat lastiger ja.t.oswald schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Je hebt geen idee over wat ik zou moeten investeren met alleen VV om binnenunits te plaatsen waarmee ik het hele huis kan koelen, plus aanpassen verdeler en isoleren leidingen! Een multisplit met twee binnenunits gaat me heel blij maken.
Goed punt wat betreft het direct koelen! ik ga ernaar kijken.t.oswald schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:47:
[...]
En dat loopt snel op. Zit hier al op 18,5 omdat de relatieve luchtvochtigheid door het koelen snel oploopt. Nu al 70%. Dat vind ik ook oncomfortabel, meer nog dan de temperatuur van 24,3. Blij dat binnenkort de airco’s worden geïnstalleerd.
Gasloos sinds 2020.
Na een beter berekening gaat het waarschijnlijk niet de j versie worden van 9 kw, maar de Panasonic Aquarea WH-MXC12H9E8 12kw.
Daarop aangesloten een stuk flexibele leiding met een vuil/luchtafscheider spirotrap mb3 28mm. Dan komt er 12meter uponor 32mm buis aan die wordt aangesloten bij de verdeler in de garage 25mm uponor.
Voor sww ga ik op een later moment kijken of het een wpb gaat worden of dat ik op de warmtepomp een vat aansluit.
Het enige waar ik over twijfel is alle extra's voor de panasonic.(domotica)
Lees veel over niet kloppende gegevens en dergelijke.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb trouwens een Nest thermostaat. Kan ik deze blijven gebruiken??
Daarop aangesloten een stuk flexibele leiding met een vuil/luchtafscheider spirotrap mb3 28mm. Dan komt er 12meter uponor 32mm buis aan die wordt aangesloten bij de verdeler in de garage 25mm uponor.
Voor sww ga ik op een later moment kijken of het een wpb gaat worden of dat ik op de warmtepomp een vat aansluit.
Heishamon :-)MBFM schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:22:
En ja nest zou je kunnen gebruiken en dan volg je de 230v aansluitmethode op de heatlink. Die sluit je op 'external thermostat' output aan van de panasonic. De nest schakelt dan de panasonic. Verwacht dan wel veel meer pendelen.
Hoe kom je met de berekening op 12kW?MBFM schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:22:
Na een beter berekening gaat het waarschijnlijk niet de j versie worden van 9 kw, maar de Panasonic Aquarea WH-MXC12H9E8 12kw.
Ik meen me te herinneren uit een eerdere post dat het te verwarmen oppervlakte iets van 200m2 was. Wat is je huidige gasverbruik? En wat is het bouwjaar?
De Heishamon lijkt me een prima alternatief
[ Voor 81% gewijzigd door MBFM op 09-08-2020 15:01 ]
Ik zit op 2750m³ gas.Heronimo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:37:
[...]
Hoe kom je met de berekening op 12kW?
Ik meen me te herinneren uit een eerdere post dat het te verwarmen oppervlakte iets van 200m2 was. Wat is je huidige gasverbruik? En wat is het bouwjaar?
Het is 200m² woonoppervlak + de garage vloerverwarming 65m²
Totaal dus 265m²
Ik zit alleen met het probleem dat er verder geen thermostaat op de verdeler zit van de garage. Het hoeft hier in de winter natuurlijk geen 20 graden zijn. Is het handig om op deze ltv verdeler een thermostaat te zetten of zijn hier betere opties voor. Ik kan wel aanvoer en retour regelen.
[ Voor 4% gewijzigd door MBFM op 09-08-2020 15:03 ]
Kun je hier misschien een voorbeeld van geven?thehog schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:08:
[...]
Jij laat airco's installeren terwijl je een warmtepomp hebt die dat voor je kan doen? Een binnenunit die op water werkt en je bent klaar he. En dan je warmtepomp dus echt laten koelen (met 10 graden aanvoer).
Ik zoek precies zo'n binnenunit om een slaapkamer te gaan koelen icm met mijn Monoblock.
De CV leidingen die ik gebruik voor vloerkoeling lopen er vlak langs.
Ben niet zo thuis in de airco's, als ik rondzoek op binnenunits met een wateraansluiting kom ik niet echt verder.
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Zoiets als deze kan ook:kaasmakert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:06:
[...]
Kun je hier misschien een voorbeeld van geven?
Ik zoek precies zo'n binnenunit om een slaapkamer te gaan koelen icm met mijn Monoblock.
Ben niet zo thuis in de airco's, als ik rondzoek op binnenunits met een wateraansluiting kom ik niet echt verder.
https://www.ebay.nl/itm/223518298139
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Zoek op fancoil of ventilatorconvector. In Nederland verkoopt bijvoorbeeld Vaillant deze tegenwoordig in de Arovair serie.kaasmakert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:06:
[...]
Je moet inderdaad even goed zoeken. In nederland zie je voornamelijk wandunits met dikke en dunne leiding voor directe koelleidingen (voor op een buitenunit). Je moet dus een unit hebben die gewoon wateraansluiting heeft.kaasmakert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:06:
[...]
Ik heb deze in mijn favorieten staan: https://www.airview.nl/pr...ines/elfospace-wall3-cfw/ Ik overweeg zoiets nog een keer aan te schaffen maar het lukt aardig om met alleen de vloer het beneden redelijk koel te houden nu.
Een staand convector zoals hierboven door anderen aangegeven werkt ook. Zo heb ik onlangs deze op mijn werkkamer geplaats: https://www.radiatorxxl.n...-fc75-75-x-61-cm-wit-s600 . Koelen met 15 gr. aanvoer is net genoeg om geen dampvorming te krijgen maar toch de kop van de hitte er uit te halen. Als je goed geisoleerd hebt en de vochtafvoer van de convectoren gebruikt kan je natuurlijk ook lager aanvoer koelen.
[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 09-08-2020 18:52 ]
Kan je die dingen direct aansluiten ter vervanging van één of meer radiatoren in de ruimte of plaats je die aanvullend aan je radiatoren?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Die kunnen het vervangen. Want uiteraard kunnen ze ook verwarmen. En een stuk beter zelfs vanwege actieve ventilatoren
Ik ben zeer tevreden met mijn pana 9H, maar voor koelen ga ik hem uiteindelijk niet gebruiken.
Er zijn voorwaarden met fancoils goed te kunnen koelen. Afgelopen winter heb ik mij daar eens in verdiept.
De warmtepomp moet in de coils zijn minimale koelvermogen kwijt kunnen, anders gaat die pendelen. Dit betekent dat je er meerderen moet hebben of daarbij ook de vloer moet gaan koelen.
In casu zou ik max twee coils nodig hebben, en dan ook een vloer in een ruimte moeten gaan koelen waar we niet komen. Overdag en s avonds zijn we werken en of zitten buiten.
Daarnaast ligt er een prachtige houtenvloer in die we graag willen houden. Condensatie en hout gaan niet samen.
De Ta moet laag (10/13 graden) zijn om er eigenlijk goed mee te kunnen koelen. Eigenlijk zo laag mogelijk. Of een grotere fancoil kopen zodat je met een iets hogere Ta afkan.
Redelijke leidingdiameter naar de coils ivm flow.
Stalen leidingen vervangen ivm condensatie, als je onder het dauwpunt werken gaat. Dit geldt ook voor het vervangen van evt 3-wegkleppen (elektronica).
Ik heb besloten om voor een airco te gaan die meerdere ruimten kan koelen.
Er zijn voorwaarden met fancoils goed te kunnen koelen. Afgelopen winter heb ik mij daar eens in verdiept.
De warmtepomp moet in de coils zijn minimale koelvermogen kwijt kunnen, anders gaat die pendelen. Dit betekent dat je er meerderen moet hebben of daarbij ook de vloer moet gaan koelen.
In casu zou ik max twee coils nodig hebben, en dan ook een vloer in een ruimte moeten gaan koelen waar we niet komen. Overdag en s avonds zijn we werken en of zitten buiten.
Daarnaast ligt er een prachtige houtenvloer in die we graag willen houden. Condensatie en hout gaan niet samen.
De Ta moet laag (10/13 graden) zijn om er eigenlijk goed mee te kunnen koelen. Eigenlijk zo laag mogelijk. Of een grotere fancoil kopen zodat je met een iets hogere Ta afkan.
Stalen leidingen vervangen ivm condensatie, als je onder het dauwpunt werken gaat. Dit geldt ook voor het vervangen van evt 3-wegkleppen (elektronica).
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik ook! Ben nu voor Daikin 2MXM50M9 met FTXM35N en 20N inclusief montage klaar voor 3860 euro. Voor de hardware 2320 euro, rest is montage en dat zal niet zoveel schelen met de prijs van 2 fancoils plus ombouwen van leidingen, isolatie en andere verdeler(s). Heb in de huiskamer ook geen radiator. Geen hoge rlv meer en geen koude poten met de VV.pleio65 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:02:
Ik ben zeer tevreden met mijn pana 9H, maar voor koelen ga ik hem uiteindelijk niet gebruiken.
Ik koel al drie dagen net boven het dauwpunt. Flow is prima en pendelen ook (en dat is niet anders dan in de winter, zelfde eisen).pleio65 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:02:
Door het koelen boven het dauwpunt haal je net de kop van de hitte er af. Je haalt helaas geen vocht uit de lucht. Maar ik ben tevreden.
Hier hetzelfde, hele dag pruttelt de 5H op 25 Hz zonder stops. De temp komt binnen niet boven de 25 graden en moet zeggen dat de koude vloer het lekker fris doet aanvoelen. Ik koel met een Ta van 19 graden, kouder moet ook niet, want de radiatoren op de bovenverdieping krijgen al condens.thehog schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:47:
[...]
Ik koel al drie dagen net boven het dauwpunt. Flow is prima en pendelen ook (en dat is niet anders dan in de winter, zelfde eisen).
Door het koelen boven het dauwpunt haal je net de kop van de hitte er af. Je haalt helaas geen vocht uit de lucht. Maar ik ben tevreden.
Gasloos sinds 2020.
Ep Woody in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"Dookiy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:25:
Het installateursmenu is wel toegankelijk maar ik heb niet de optie om koelen te activeren (WH-MDC05H3E5). Wat doe ik verkeerd?[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5IVqWGjJGplpz557kanRiKm5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door t.oswald op 10-08-2020 11:40 ]
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
pagina 134
edit:/ ah ben al te laat
.
pagina 134
edit:/ ah ben al te laat
[ Voor 17% gewijzigd door alaintje op 10-08-2020 11:38 ]
Danku danku. Ben nogal visueel ingesteld en was gefocust op het stippellijntje rondom de vijf knoppen. Goed lezen is het devies
Ingesteld op temperatuur van 20 graden (is max volgens mij) echter nog steeds condens op de standleiding, vloer is heerlijk koel en (gelukkig wel) droog. Zijn hier nog tips voor?
Welkom bij de club. Bij mij is de kamertemperatuur nu 25,7 en de luchtvochtigheid 73%. Dat geeft een dauwpunt van 20,5 graden. Goed opletten wanneer het gaat onweren. Dan kan je met VV beter de Wp van te voren een paar uur laten verwarmen om water op de vloer voor te zijn. Ben blij dat 20 augustus de airco’s worden geïnstalleerd.Dookiy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:16:
Ingesteld op temperatuur van 20 graden (is max volgens mij) echter nog steeds condens op de standleiding, vloer is heerlijk koel en (gelukkig wel) droog. Zijn hier nog tips voor?
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.