Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje: Als je de pana gebruikt voor koeling moeten de leidingen geisoleerd zijn, anders loop je het risico op corrosie bij met name de (messing) koppelingen. Dit wil ik doen door alle stalen leidingen goed te isoleren met buisisolatie.

Mijn bestaande installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond en de 1e etage heeft plaatradiatoren met thermostaatkranen. Ik denk niet dat die plaatradiatoren erg veel gaan bijdragen met koeling dus die laat ik dichtgedraaid.
De verdeler van de vloerverwarming wil ik vervangen door een RVS model van de vaker genoemde duitse website.

Vanaf de Pana is er een uponor gelegd welke dmv een T splitsing wordt verdeeld naar één aanvoerleiding van de 1e etage en één aanvoerleiding naar de BG.

Nu wil ik mbv een extra afsluiter de verdeler van de 1e etage (die met de radiatoren) in de zomer afsluiten op de aanvoerleiding, om te voorkomen dat er koud water rond wordt gepompt (wat zou kunnen als er ongemerkt een thermostaatkraan niet 100% dicht zit). Door de retour van de 1e etage verdeler niet af te sluiten hoop ik dat eventuele drukverschillen nog gewoon door het (rode) expansievat worden opgelost die immers in de retourleiding zit.

Is dit verstandig? Krijg ik geen rare verschijnselen met de 1e etage radiatoren/leidingen als de Pana lekker gaat koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pgeene schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:37:
[...]

wel wat gevloek gekost (nog 2 kamers te gaan).
Het is niet volgens het boekje maar werkt wel.
Installateur wilde alleen maar kanalen voor en achter, terwijl ik er een midden in de kamer wilde (oud rookkanaal die begint bij de cv en eindigt in de woon kamer)
Tsja, zei hij, anders krijg je koudeval bij de ramen.......dus dat kan ik niet installeren.
Dan maar zelf, en bevalt prima.. kon ook niet anders... houthaard ernaast bevalt ook als die aan staat ;)
Koudeval....nog nooit gemerkt met krypton gevuld hr++ glas en een radiator eronder op LT (35graden).
8)
Daarnaast maar zelf een zone systeem gebouwd om kamers individueel te kunnen verwarmen met regeling op temperatuur. Wilde niet altijd alles of niets verwarmen. Ook dat was volgens die meneer niet mogelijk |:(

blijft moeilijk, een goede meedenkende installateur vinden. :(
Iemand die werk zou doen waar hij zelf niet achter staat is pas een slechte instalateur. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 25-06-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:34
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:55:
Vraagje: Als je de pana gebruikt voor koeling moeten de leidingen geisoleerd zijn, anders loop je het risico op corrosie bij met name de (messing) koppelingen. Dit wil ik doen door alle stalen leidingen goed te isoleren met buisisolatie.

Mijn bestaande installatie bestaat uit vloerverwarming op de begane grond en de 1e etage heeft plaatradiatoren met thermostaatkranen. Ik denk niet dat die plaatradiatoren erg veel gaan bijdragen met koeling dus die laat ik dichtgedraaid.
De verdeler van de vloerverwarming wil ik vervangen door een RVS model van de vaker genoemde duitse website.

Vanaf de Pana is er een uponor gelegd welke dmv een T splitsing wordt verdeeld naar één aanvoerleiding van de 1e etage en één aanvoerleiding naar de BG.

Nu wil ik mbv een extra afsluiter de verdeler van de 1e etage (die met de radiatoren) in de zomer afsluiten op de aanvoerleiding, om te voorkomen dat er koud water rond wordt gepompt (wat zou kunnen als er ongemerkt een thermostaatkraan niet 100% dicht zit). Door de retour van de 1e etage verdeler niet af te sluiten hoop ik dat eventuele drukverschillen nog gewoon door het (rode) expansievat worden opgelost die immers in de retourleiding zit.

Is dit verstandig? Krijg ik geen rare verschijnselen met de 1e etage radiatoren/leidingen als de Pana lekker gaat koelen?
Met welke temperatuur tov het dauwpunt wil je gaan koelen? De corrosie op de messing koppelingen treed toch alleen op als er condens vormt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heronimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:10:
[...]

Met welke temperatuur tov het dauwpunt wil je gaan koelen? De corrosie op de messing koppelingen treed toch alleen op als er condens vormt?
Het liefste een temperatuur waarbij er geen condens op komt, ik weet niet wat gangbaar is? Vandaag was het op de BG best warm en ik hoop dat ik door vloerkoeling een koelere ruimte kan creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Iemand die werk zou doen waar hij zelf niet achter staat is pas een slechte instalateur. ;)
Dat ben ik dan weer volmondig met je eens.

Punt is meer, je kunt de eisen voor een systeem bedoeld voor een nieuwbouwwoning niet op een vooroorlogs huis kopiere.
Hier moet je het doen met wat je hebt. :9

Ze waren vooral bang dat ik zou gaan klagen over het comfort.
Dit terwijl ik heb aangegeven er geen probleem mee te hebben ervoor te tekenen dat ik daar op dat punt geen aanspraak kan maken.
Punt was meer dat ze eigenlijk geen idee hadden waar het vandaan kwam (de eis) alleen dat het zo in de boeken staat.
Was eigenlijk dus mer op zoek naar een installateur die weet waar dingen vandaan komen/waarom ze gedaan worden en bereid is mee te denken ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Het liefste een temperatuur waarbij er geen condens op komt, ik weet niet wat gangbaar is? Vandaag was het op de BG best warm en ik hoop dat ik door vloerkoeling een koelere ruimte kan creëren.
Gangbaar is een temperatuur die in de meeste omstandigheden boven het dauwpunt zit, dus 17 tot 19 graden aanvoer zodat er bovenkant van je vloer boven de 18 graden zit.

Maar als je boven het dauwpunt blijft, waarom laat je dan niet de radiatoren ook mee draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Heronimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Gangbaar is een temperatuur die in de meeste omstandigheden boven het dauwpunt zit, dus 17 tot 19 graden aanvoer zodat er bovenkant van je vloer boven de 18 graden zit.

Maar als je boven het dauwpunt blijft, waarom laat je dan niet de radiatoren ook mee draaien?
Ik betwijfel eerlijk gezegd of een radiator merkbaar verkoeling gaat brengen, het oppervlak is zoveel kleiner dan een vloerverwarming die over de gehele ruimte ligt? Daarnaast hebben mijn radiatoren thermostaatkranen (met standen 1 t/m 5), werkt dat uberhaupt met water van 18 graden?

Links de stand, rechts de referentietemperatuur:
Afbeeldingslocatie: http://www.havacman.be/wp-content/uploads/2015/04/thv-210x300.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Vraagje, in het verleden heb ik hier vermogensgrafieken/tabellen gezien van de H versie. Heeft iemand deze al van de J versie?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Dat ben ik dan weer volmondig met je eens.

Punt is meer, je kunt de eisen voor een systeem bedoeld voor een nieuwbouwwoning niet op een vooroorlogs huis kopiere.
Hier moet je het doen met wat je hebt. :9

Ze waren vooral bang dat ik zou gaan klagen over het comfort.
Dit terwijl ik heb aangegeven er geen probleem mee te hebben ervoor te tekenen dat ik daar op dat punt geen aanspraak kan maken.
Punt was meer dat ze eigenlijk geen idee hadden waar het vandaan kwam (de eis) alleen dat het zo in de boeken staat.
Was eigenlijk dus mer op zoek naar een installateur die weet waar dingen vandaan komen/waarom ze gedaan worden en bereid is mee te denken ;)
Mensen die weten waar dingen vandaan komen hebben het druk met die boeken schrijven en die komen niet bij jou een kanaal aanleggen :+
Het is een vak wat voor 95% in de praktijk wordt geleerd, er is jaren nagenoeg geen scholing voor geweest. de mensen op de vloer doen dingen met vuistregels en oplossingen waarvan ze zeker weten dat ze werken, ze zijn immers verplicht een goed systeem op te leveren. En tweakers willen dat nog wel eens verwarren met het systeem wat hun graag zouden willen ;)
Je kan prima een instalateur krijgen die het echt snapt, en dingen echt kan berekenen, maarja wie wil dat betalen :+ daarnaast is comfort zeer persoonlijk, en dit soort mensen hebben honderden huizen gezien en waarschijnlijk een paar keer hun hoofd gestoten met dingen anders doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Mensen die weten waar dingen vandaan komen hebben het druk met die boeken schrijven en die komen niet bij jou een kanaal aanleggen :+
Het is een vak wat voor 95% in de praktijk wordt geleerd, er is jaren nagenoeg geen scholing voor geweest. de mensen op de vloer doen dingen met vuistregels en oplossingen waarvan ze zeker weten dat ze werken, ze zijn immers verplicht een goed systeem op te leveren. En tweakers willen dat nog wel eens verwarren met het systeem wat hun graag zouden willen ;)
Je kan prima een instalateur krijgen die het echt snapt, en dingen echt kan berekenen, maarja wie wil dat betalen :+ daarnaast is comfort zeer persoonlijk, en dit soort mensen hebben honderden huizen gezien en waarschijnlijk een paar keer hun hoofd gestoten met dingen anders doen. :P
Zeker, eens.
Helaas was het niet het systeem wat ik wilde....maar wat kon.
Had ook liever een inblaaskanaal voorin het huis gehad, maar ja...
Ik heb hier geinstalleerd wat binnen de bebouwing mogelijk was.
Dat is het nadeel van een oud huis :'(

Was wat mij betreft ook niet dat ze er niet aan wilden beginnen, maar meer de toon die erbij kwam ;)
Ja maar...meneertje.....dat kan zo maar niet 8)
en dan de vraag, waarom niet....
reden: regels zijn regels....... 8)7

maar goed, uiteindelijk ook een stuk goedkoper om het zelf te doen en er uiteindelijk weer wat wijzer van geworden/weer wat van geleerd.

Vond het geheel best een leuke ervaring om te doen (uiteindelijk). 8)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
pgeene schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:09:
[...]
Weet niet precies hoe het eruit ziet.
Ik heb het laten installeren en hoor alleen de ventilator lopen.
Maar angezien ik niet weet hoe het origineel was, noch hoe het nu is (heb het geheel niet helemaal opengetrokken), kan ik het niet vergelijken en ook niet staven wat de verbetering is.
Las in D'land wel veel goede berichten erover op fora. Dus voor dat kleine bedrag maar gedaan.
En aangezien ze hem toch open hadden heb ik meteen het drukvat laten afkoppelen.Ik kon de materialen bijna niet kopen voor het bedrag dat ze ervoor vroegen.

gr.

Paul
Vandaag even de unit open geschroefd omdat ik ook van plan ben de compressor extra in te pakken tegen geluid.
Pana heeft de kast aan de binnenkant bekleed met isolerend en dempend materiaal (links). Standaard heeft de compressor een mooi jasje aan en aan de bovenzijde een isolatiedekseltje (midden) en rechts een close-up van de compressor met z'n jas open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynfiJRhuFj7YA8XDqYvf7z9S58o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFlBQXfCXLyADKTpxFkwuerT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgaS8mJUVgmYhzWLwv2iz4EgCeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p27MWvbqTNrDP6epsKhVPfwx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xO1s_t5GmWMJOy3q3M3k_p0e8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW1QGxXNf2e45XGdD9chq9oq.jpg?f=fotoalbum_tile

Het zal wel veel werk zijn (bovenplaat eraf en dan de rechter en middenplaat los) maar ik ben erg benieuwd hoe jouw compressor ingepakt zit @pgeene. Hij kan in ieder geval veel beter ingepakt worden, ik vraag me alleen af of dat kwaad kan voor de compressor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pgeene schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Zeker, eens.

Was wat mij betreft ook niet dat ze er niet aan wilden beginnen, maar meer de toon die erbij kwam ;)

maar goed, uiteindelijk ook een stuk goedkoper om het zelf te doen en er uiteindelijk weer wat wijzer van geworden/weer wat van geleerd.

Ik heb ervaring aan beide kanten van het verhaal. als aannemer tijdens mijn studie dakapellen kozijnen, uitbouw etc.. en ik sta nu aan de kant van de opdrachtgever. Ik kan je vertellen dat het dodelijk irritant is als mensen moeilijke vragen gaan stellen en je wilt gewoon naar huis om met vriendin een filmpje te kijken. dan was bij mij het antwoord ook al snel Ja regels zijn regels, of ja het is gewoon zo.. _O-
Ik heb daar van geleerd, ik vraag nooit om langs te komen aan het einde van de dag, en stuur aan op een oplossing vinden voor een probleem ipv aansturen op een verandering (uitkomst is het zelfde, maar bij de ene manier blijven mensen meer in hun waarde) dan komt de instalateur dus met de sugestie, dan hoef ik alleen nog maar te zeggen, ja zo en dan 50 cm naar links anders staat het stom met de spotjes. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
twain4me schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Ik heb ervaring aan beide kanten van het verhaal. als aannemer tijdens mijn studie dakapellen kozijnen, uitbouw etc.. en ik sta nu aan de kant van de opdrachtgever. Ik kan je vertellen dat het dodelijk irritant is als mensen moeilijke vragen gaan stellen en je wilt gewoon naar huis om met vriendin een filmpje te kijken. dan was bij mij het antwoord ook al snel Ja regels zijn regels, of ja het is gewoon zo.. _O-
Ik heb daar van geleerd, ik vraag nooit om langs te komen aan het einde van de dag, en stuur aan op een oplossing vinden voor een probleem ipv aansturen op een verandering (uitkomst is het zelfde, maar bij de ene manier blijven mensen meer in hun waarde) dan komt de instalateur dus met de sugestie, dan hoef ik alleen nog maar te zeggen, ja zo en dan 50 cm naar links anders staat het stom met de spotjes. _O-
Ik werk ook bij een aannemer.
Maar dan niet in de bouw, echter verder hetzelfde.

Ik snap je punt helemaal, beide kanten van het verhaal. Dit was gewoon de mijne.
Oplossingen zoeken altijd goed, maar deze mensen waren zo stug als beton...... |:(

Maar goed, nu eenmaal zoals het is. zit er nu in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:12
falconz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:10:
[...]

Vandaag even de unit open geschroefd omdat ik ook van plan ben de compressor extra in te pakken tegen geluid.
Pana heeft de kast aan de binnenkant bekleed met isolerend en dempend materiaal (links). Standaard heeft de compressor een mooi jasje aan en aan de bovenzijde een isolatiedekseltje (midden) en rechts een close-up van de compressor met z'n jas open.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het zal wel veel werk zijn (bovenplaat eraf en dan de rechter en middenplaat los) maar ik ben erg benieuwd hoe jouw compressor ingepakt zit @pgeene. Hij kan in ieder geval veel beter ingepakt worden, ik vraag me alleen af of dat kwaad kan voor de compressor...
Mmm. Niet zo slim van me om het isolatiedekseltje er niet even af te halen. Ik zie nu dat er best nog wel wat ruimte tussen de standaard isolatie en de compressor zit waar extra geluiddempend materiaal tussen kan,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGbb4EfM1o8T69SNhuVmPoXONA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZADRz8XpYlRDx7g9bNcfGtqR.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:54
pgeene schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:37:
[...]

wel wat gevloek gekost (nog 2 kamers te gaan).
Het is niet volgens het boekje maar werkt wel.
Installateur wilde alleen maar kanalen voor en achter, terwijl ik er een midden in de kamer wilde (oud rookkanaal die begint bij de cv en eindigt in de woon kamer)
Tsja, zei hij, anders krijg je koudeval bij de ramen.......dus dat kan ik niet installeren.
Dan maar zelf, en bevalt prima.. kon ook niet anders... houthaard ernaast bevalt ook als die aan staat ;)
Koudeval....nog nooit gemerkt met krypton gevuld hr++ glas en een radiator eronder op LT (35graden).
8)
Daarnaast maar zelf een zone systeem gebouwd om kamers individueel te kunnen verwarmen met regeling op temperatuur. Wilde niet altijd alles of niets verwarmen. Ook dat was volgens die meneer niet mogelijk |:(

blijft moeilijk, een goede meedenkende installateur vinden. :(
pgeene schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Zeker, eens.

Officieel mag een open haard of kachel toch helemaal niet als je balansventilatie hebt?

Maar goed opgelost toch lijkt me? Want is het nou zo erg dat het systeem niet helemaal volgens de voorschriften is als je het in een oud huis inbouwt? Een huis waar eerst helemaal nog geen mechanische ventilatie in zit dus?

Dit is geen retorische vraag, ik ben echt benieuwd naar de denkbeelden hier. :D

Misschien dat je in een oud huis al zit met nieuwe kozijnen met roostertjes erboven. Of zelfs nog enkel glas. Is het dan mogelijk om WTW te installeren?

En wat als je het alleen als "bij-ventilatie" hebt? Dus je houdt je roostertjes boven je ramen en dus je normale A-ventilatie intact. Daar bovenop installeer je D-ventilatie met WTW (kun je misschien een paar roostertjes sluiten) om energieefficiënter te zijn.

Dus zeg maar "WTW voor erbij". Kun je ook meteen je WP op een kanaalkoeler aansluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:15
hannibal2206 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:17:
[...]

Welke grondleiding is dat precies ? Ik moet de WP bij mijn dochter verplaatsen van direct achter het huis (met 1mtr flex RVS) naar een meter of 7 verderop (achter in tuin).

Wil leidingen uiteraard ingraven (op 80 cm diep ?)

Heb jij genoeg over daarvoor ? (mag ook via PM)

Iemand anders suggesties ?
Kleine bump ..

Ik heb een keer hier op het forum gelezen over een bedrijf in NL dat geïsoleerde leidingen op juiste lengte met koppeling erop geperst kon leveren .. kan het alleen niet terugvinden .. 8)7

Bedoeling is dus 2 stuks van ca 7 mtr met aan 1 kant passend op WP, en andere kant op 22 mm staal

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:06
Volgens mij is dat deze link

Hoe wil je het verder precies doen?

Ik mooet ook op 22 mm staal kopellen denk aan knellen op 22 mm staal naar meerlagenbuis en aan de WP kant: 5/4 bi knie 90 graden 5/4 bi - 5/4 bu draadfitting verloopring 1 bi, 1 bi naar meerlagenbuis.

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
Follie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:40:

Ik mooet ook op 22 mm staal kopellen denk aan knellen op 22 mm staal naar meerlagenbuis en aan de WP kant: 5/4 bi knie 90 graden 5/4 bi - 5/4 bu draadfitting verloopring 1 bi, 1 bi naar meerlagenbuis.
Ik had een andere link in gedachten, met isolatie er al bij; maar deze zou ook kunnen. Zal ze eens mailen.

Afgelopen jaar stond de WP al direct tegen de achtergevel; verloop van 5/4" naar 1", en dan met 1" RVS flex (van 1 mtr) door de buitenmuur, en daar verloop naar 22 mm knel.

Moet even kijken of ik dat kan/wil hergebruiken, of alleen die nw leiding ertussen, en de RVS weg.

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
TimoDimo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:45:
[...]

[...]

Officieel mag een open haard of kachel toch helemaal niet als je balansventilatie hebt?

Maar goed opgelost toch lijkt me? Want is het nou zo erg dat het systeem niet helemaal volgens de voorschriften is als je het in een oud huis inbouwt? Een huis waar eerst helemaal nog geen mechanische ventilatie in zit dus?

Dit is geen retorische vraag, ik ben echt benieuwd naar de denkbeelden hier. :D

Misschien dat je in een oud huis al zit met nieuwe kozijnen met roostertjes erboven. Of zelfs nog enkel glas. Is het dan mogelijk om WTW te installeren?

En wat als je het alleen als "bij-ventilatie" hebt? Dus je houdt je roostertjes boven je ramen en dus je normale A-ventilatie intact. Daar bovenop installeer je D-ventilatie met WTW (kun je misschien een paar roostertjes sluiten) om energieefficiënter te zijn.

Dus zeg maar "WTW voor erbij". Kun je ook meteen je WP op een kanaalkoeler aansluiten. ;)
Heb hier ook nog roosters voor ventilatie.
Maar die staan nu eigenlijk altijd dicht.
Was vooral verrast van de puin die uit de buitenlucht gefilterd werd.
De hoeveelheid fijnstof die je huis binnenkomt. :(
Hier, regio leiden, veel fijnstof.
Dus vaak vuile filters. Maak ze ondertussen voorzichtig schoon met Dasty, werkt perfect.
Elke keer nieuwe was toch wat prijzig ;)

D ventilatie naast al het andere is prima, alleen is dan al het andere niet meer nodig.
Of dit nu bij enkel glas is of niet, dat maakt niet uit.
Voordeel is dat vocht ook actief afgevoerd wordt in de winter (Of zomer bij koeling daar het vocht al condenseert bij de wtw op de weg naar binnen)

Vraag is meer of je het nog kan. Je moet de leidingen wel kunnen aanleggen.

Wat betreft mijn haard, mijn wtw laat onbalans toe in aan en afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene

Wel gek als ik kijk naar de link, zou toch verwachten dat iemand die leidingen op maat maakt toch wel pers gebruikt en niet knel.
Ik heb mijn 32mm zelf geperst met een hydraulische perstang die ik voor mijn verjaardag heb gekregen :*)
hannibal2206 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:20:
[...]

Kleine bump ..

Ik heb een keer hier op het forum gelezen over een bedrijf in NL dat geïsoleerde leidingen op juiste lengte met koppeling erop geperst kon leveren .. kan het alleen niet terugvinden .. 8)7

Bedoeling is dus 2 stuks van ca 7 mtr met aan 1 kant passend op WP, en andere kant op 22 mm staal
Lengtes die ik had bedacht waren ook niet de lengtes die ik nodig had.
Berekening van de bochten om onder de grond te komen waren niet echt exact.
Volgt toch een beetje de tuin en de diepte en is geen exacte wetenschap. Zit er zo een stukje naast.

Je kunt beter zelf persen (of laten persen) . Bij de warmteservice kun je volgens mij een uponor perstang goedkoop huren als je daar de koppelingen koopt.
Dan kloppen je leidingen tenminste in lengte. ;)
Ik heb trouwens niet gekozen voor uponor. Kwaliteit is niet echt verschillend en prijs wel.
Ik heb gekozen voor multitubo perskoppelingen (die kon ik zelf ook persen) en zijn compatibel met uponor leiding.
Uponor kan theoretisch wel met mijn perstang, maar wordt fromeel niet ondersteund (verschil tussen P en UP persprofiel)
uiteindelijke aansluiting naar WP met: linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene

je kunt het hier mee proberen: linkje
Ik heb hier een maatje groter van geinstalleerd en werkte perfect

zonder perstang kun je dit proberen: linkje

Ik moest zoveel koppelingen aanleggen in mijn huis dat een perstang goedkoper was en vind een perskoppeling wel zo'n prettige gedachte.(vanwege lekkage etc.)

Is 22mm niet een beetje weinig? Kan natuurlijk wel als het niet anders kan, maar vond de snelheid bij max flow en de tegendruk toch al snel wat aan de hoge kant toen ik het uitrekende.
Dit om suizen te verkomen en onnodig pomp vermogen te voorkomen.

Kunt natuurlijk wel de flow op de pana verlagen als het moet.

Waar ik binnenkort een pana ga installeren (schoonvader) komt de leiding binnen bij een grote radiator in de woonkamer.
Ga daarop aansluiten met een t-stuk zodat ik zowel 15 als 22mm direct op 32mm aansluit. Zakt de snelheid meteen in mekaar en dat was toch de belangrijkste radiator om te verwarmen. 8)
Weet niet of dat bij jou kan, maar is maar een idee.

disclaimertje: ben geen sales agent van de website noch promoot ik het kopen daar. Alleen als voorbeeld voor een oplossing,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@hannibal2206, bedoel je zoiets? https://www.ge-wo.nl/inst...ele-buis-geisoleerd-rood/
S4 staat voor 4mm isolatie, je hebt ook dikkere isolatie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
@pgeene Welk t stuk heb jij gebruikt om van 32 naar 22, dan wel 15mm te gaan? Ik ben ook naar zoiets op zoek. Maar dan 32 naar 22mm en 22mm.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
@ijhas

Denk dat je dan een koppeling nodig hebt van 28x22x22 knel en dan een overgang van 28 naar 32.
Geloof niet dat er een koppeling is die pers en knel op die manier combineert in een koppeling.

Je kunt ook op de plaats van de 28mm een schroefkoppeling pakken en dan overgaan naar een schroefbus aansluiting aan de multi layer kant.

Kun je het altijd afkoppelen en afdoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
timovd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:33:
@hannibal2206, bedoel je zoiets? https://www.ge-wo.nl/inst...ele-buis-geisoleerd-rood/
S4 staat voor 4mm isolatie, je hebt ook dikkere isolatie.
@hannibal2206 hier misschien nog wel goedkoper:
https://www.heima24.de/ro...alu-verbundrohr-isoliert/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Volgens mij zijn dat inderdaad de juiste koppelingen. Houd er wel rekening mee dat de 26mm de buitenmaat is. Dus de binnenmaat is maar 20mm. Dat is mogelijk wat aan de krappe kant.

Ze verkopen ook grotere maten, maar dan zonder isolatie. Wellicht zijn grotere maten met isolatie wel ergens anders te vinden.

Aangezien de verdeler bij mij vrij dicht bij de warmtepomp komt te staan dacht ik 1 inch RVS flex te gaan gebruiken. En deze vervolgens met buis isolatie dampdicht in te pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 27-06-2020 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb sinds kort een raar probleem in service cloud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncHJEU0gbdzz3CJXuhbW_CiZJJ8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hc3sIjT2Xs667pShv3UiMjo7.png?f=fotoalbum_medium
Er worden extreme waardes gegeven die totaal niet kloppen. Is dit een probleem met Service Cloud, of is er iets niet in orde in mijn systeem?

De Spirotrap en het interne filter maar schoongemaakt. Er zat niet heel veel vuil in, maar heel even kwam er zwart spul uit. De laatste twee uur lijkt ie weer normaal te draaien.
De stroom is er (uiteraard) ook even af geweest, dus wellicht heeft dat ook geholpen.

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 27-06-2020 13:50 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:06
pgeene schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Ik moest zoveel koppelingen aanleggen in mijn huis dat een perstang goedkoper was en vind een perskoppeling wel zo'n prettige gedachte.(vanwege lekkage etc.)

Is 22mm niet een beetje weinig? Kan natuurlijk wel als het niet anders kan, maar vond de snelheid bij max flow en de tegendruk toch al snel wat aan de hoge kant toen ik het uitrekende.

Waar ik binnenkort een pana ga installeren (schoonvader) komt de leiding binnen bij een grote radiator in de woonkamer.
Ga daarop aansluiten met een t-stuk zodat ik zowel 15 als 22mm direct op 32mm aansluit. Zakt de snelheid meteen in mekaar en dat was toch de belangrijkste radiator om te verwarmen. 8)

disclaimertje: ben geen sales agent van de website noch promoot ik het kopen daar. Alleen als voorbeeld voor een oplossing,
Ik zat zelf aan RTM koppelingen van uponor te denken, deze kan je zonder persgereedschap gebruiken wat mij als hobbyist geschikt lijkt. Bijv. deze om 25mm uponor op 22mm staal te zetten. De 22mm vertakt zich verder na ~1m in 2 keer 22mm voor vloerverwarming boven en beneden welke los geschakeld kunnen worden.

Zijn deze RTM koppelingen betrouwbaar en goed dicht?

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
timovd schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:38:
Ik heb sinds kort een raar probleem in service cloud.
[Afbeelding]
Er worden extreme waardes gegeven die totaal niet kloppen. Is dit een probleem met Service Cloud, of is er iets niet in orde in mijn systeem?

De Spirotrap en het interne filter maar schoongemaakt. Er zat niet heel veel vuil in, maar heel even kwam er zwart spul uit. De laatste twee uur lijkt ie weer normaal te draaien.
De stroom is er (uiteraard) ook even af geweest, dus wellicht heeft dat ook geholpen.
Hier alles normaal in de cloud grafieken

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57
Follie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Ik zat zelf aan RTM koppelingen van uponor te denken, deze kan je zonder persgereedschap gebruiken wat mij als hobbyist geschikt
Waarom geen Hep2O? Daarvoor heb je geen aanvullende tools nodig behalve een ontkoppelsleutel van € 1,- als je je koppelingen weer los wil maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:58

ErikVers

e-Duurzaam

CurlyMo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Waarom geen Hep2O? Daarvoor heb je geen aanvullende tools nodig behalve een ontkoppelsleutel van € 1,- als je je koppelingen weer los wil maken.
@CurlyMo die gaan volgens mij maar tot 22mm? Tenminste wat ik bij de wildkamp zag.
Ik ga zelf voor 26 mm meerlagenbuis via Heima.de
Daar hebben ze ook schroef/klem fittingen met eurcones voor. Alleen kalibreer tool en pijpenkniptang nodig.
En misschien bestel ik nog een uitwendige buigveer mee maar geen idee of ook met een ronde ondergrond uit de hand kan buigen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:46:
[...]

@CurlyMo die gaan volgens mij maar tot 22mm? Tenminste wat ik bij de wildkamp zag.
Gewoon bij Praxis te koop (28 mm):
https://www.praxis.nl/ger...28mm-dd-per-meter/5462463

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ja de buis maar ook de fittingen zonder pers waar het berichtje over ging?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:10:
[...]

Ja de buis maar ook de fittingen zonder pers waar het berichtje over ging?
Bij Praxis heb je ook de 28mm fittingen en verlopen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-02-2024
Een vraagje, wat is de minimum aanvoertemperatuur bij de Panasonic?
Ik stel me voor dat indien het buiten -5 is en de aanvoertemperatuur slechts 5 dat er problemen kunnen komen met het bevriezen van de warmtewisselaar, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:02:
Een vraagje, wat is de minimum aanvoertemperatuur bij de Panasonic?
Ik stel me voor dat indien het buiten -5 is en de aanvoertemperatuur slechts 5 dat er problemen kunnen komen met het bevriezen van de warmtewisselaar, of zie ik dat verkeerd?
Verwarmen start bij een Ta van 20 graden. Koelen tot Ta 5 graden. Met een thermostaat erbij kan je da ruimtetemperatuur zo laag instellen als je wilt, maar als de Wp dan voor verwarmen mag aanslaan van de thermostaat komt er een Ta van minimaal 20 graden. Vorstbescherming zorgt de Wp zelf voor. Daar hoef je geen zorgen over te hebben, tenzij je hem in de winter uitzet. Bij een langdurige stroomstoring kan er eventueel een probleem ontstaan. Een aggregaat lost dan alles op, al komen er waarschijnlijk dan wel buren bij je op bezoek voor warmte en koffie...

[ Voor 36% gewijzigd door t.oswald op 28-06-2020 15:39 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
Ik zal de vraag anders stellen. Bijvoorbeeld is het mogelijk om een buffervat van 20000 liter koud water (2° ?) water op te warmen tot 10° als het buiten 7° is en ook als het buiten -5° is?
Dus hierbij wordt geen thermostaat gebuikt maar enkel een temperatuurmeting in het grote vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:01:
Ik zal de vraag anders stellen. Bijvoorbeeld is het mogelijk om een buffervat van 20000 liter koud water (2° ?) water op te warmen tot 10° als het buiten 7° is en ook als het buiten -5° is?
Dus hierbij wordt geen thermostaat gebuikt maar enkel een temperatuurmeting in het grote vat.
Snap niet waar je heen wilt. Als dat vat heel goed geïsoleerd is kan dat ook met een waterkoker van 1000 Watt. Gaat alleen heel lang duren. Je kiest de Wp op de afgifte nodig voor het verwarmen van je huis en de SWW behoefte. Er is er altijd een die daarvoor het juiste vermogen kan leveren. Water van 55 graden kunnen ze allemaal bij -15.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3S8biLaR42AqxY-QeGoR1A1Q6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0bG3m5Y3ZEdg7vYcDvpnO4V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door t.oswald op 28-06-2020 16:30 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
Mijn vraag gaat niet over het benodigd vermogen of isolatiewaarden. Zelfs niet over het verwarmen van een woning.

Ik zal het nog eens proberen.
Heeft de Luchtwater warmtepomp problemen bij het verwarmen van het water als de aanvoertemperatuur , dus het water naar de warmtepomp bv maar 2°C is bij het opstarten of kan dit niet werken of zelfs niet opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:50:
Mijn vraag gaat niet over het benodigd vermogen of isolatiewaarden. Zelfs niet over het verwarmen van een woning.

Heeft de Luchtwater warmtepomp problemen bij het verwarmen van het water als de aanvoertemperatuur , dus het water naar de warmtepomp bv maar 2°C is bij het opstarten of kan dit niet werken of zelfs niet opstarten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bValdiWdkNx98lpYlXtO6ltRLEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVAiFYNsV6WGvwqb7fCV96mG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
Dus door het gebruik van de anti freezing instelling zou het kunnen, maar dan start de backup heater, indien beschikbaar.
Dan wordt het water toch met cop1 verwarmt en is het zinloos. De bedoeling is het water via de warmtepomp boven de vriestemperatuur te houden, bijvoorbeeld tussen 8 en 12 ° C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:50:

Als je zo een groot vat wil opwarmen buffer of boiler, zou dat denk ik wel goed kunnen werken als je met een spiraal erdoorheen gaat met goede afgifte. Dan blijft wp water mooi op temperatuur en maakt vat temp niks uit voor rendement alleen voor in en uit schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
Ja inderdaad maar bij het opstarten zou de buffer misschien maar 2° zijn en het water in de spiraal ook een tijdje. In geval van een heel groot buffervat zal de wisselspiraal ook best nogal groot moeten zijn nog een goed rendement uit de warmtepomp te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:23:
Ja inderdaad maar bij het opstarten zou de buffer misschien maar 2° zijn en het water in de spiraal ook een tijdje. In geval van een heel groot buffervat zal de wisselspiraal ook best nogal groot moeten zijn nog een goed rendement uit de warmtepomp te halen.
Volgens mij gebruikt @koevlaas2 een warmtepomp met een platenwisselaar om z'n zwembad op te warmen en ging dat prima. Sterker nog, als je maar naar lage temperaturen hoeft op te warmen zou je een best nette COP moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
Een zwembad is inderdaad een beetje vergelijkbaar principe in de wintertijd.
Nadeel bij een platenwisselaar is dat er nog een extra kring nodig is met pomp enz.
Ik denk meer aan warmte uitwisseling via collectoren en PÉ-RT buizen rechtstreeks beneden in het vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:59:
Dus door het gebruik van de anti freezing instelling zou het kunnen, maar dan start de backup heater, indien beschikbaar.
Dan wordt het water toch met cop1 verwarmt en is het zinloos. De bedoeling is het water via de warmtepomp boven de vriestemperatuur te houden, bijvoorbeeld tussen 8 en 12 ° C.
Ik begrijp nog steeds niet wat je wilt. Gewoon kraanwater heeft in de winter een temperatuur rond de 10 graden. Wil je daar 20000 liter van opslaan? Met welk doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
KillerbulldogBE schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:11:
Een zwembad is inderdaad een beetje vergelijkbaar principe in de wintertijd.
Nadeel bij een platenwisselaar is dat er nog een extra kring nodig is met pomp enz.
Ik denk meer aan warmte uitwisseling via collectoren en PÉ-RT buizen rechtstreeks beneden in het vat.
Ik heb hier een 330KW platenwisselaar op een ongeveer 22.000 liter zwembad. Ik wilde verzekerd zijn van een goede warmteoverdracht en ben voor een redelijke grote wisselaar gegaan. In de opwarmfase is een geleverd van vermogen van rond de 8 kW geen probleem. De extra kring is niet meer dan een cv-pompje (42Watt) en een aanvoer- en retourleiding. Zo nu en dan pruttelt de warmtepomp om het op temperatuur te houden.

Ik meen mij te herinneren dat er Tweaker was wiens Panasonic het niet deed omdat de Tr te laag bleek. Er is dus een minimum Tr. Je bent daar niet aangeboden als je een warmtewisselaar gebruikt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
De Panasonics hebben alleen minimum aanvoertemperaturen, 5 graden bij koelen en 20 graden bij verwarmen. Natuurlijk stroomt het water niet als het bevroren is, maar als de retourtemperatuur 2 graden is, zal de warmtepomp dat water opwarmen. Geen kans dat er dan aan de secundaire kant van de warmtepomp iets bevriest en aan de primaire kant, ventilator en verdamper, daar zorgt de vorstbeveiliging voor.

We zijn natuurlijk allemaal vreselijk nieuwsgierig wat je met die 20 kuub opgewarmd water gaat doen, maar voor de werking van de warmtepomp maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbulldogBE
pleio65 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:22:
[...]

Ik heb hier een 330KW platenwisselaar op een ongeveer 22.000 liter zwembad. Ik wilde verzekerd zijn van een goede warmteoverdracht en ben voor een redelijke grote wisselaar gegaan. In de opwarmfase is een geleverd van vermogen van rond de 8 kW geen probleem. De extra kring is niet meer dan een cv-pompje (42Watt) en een aanvoer- en retourleiding. Zo nu en dan pruttelt de warmtepomp om het op temperatuur te houden.

Ik meen mij te herinneren dat er Tweaker was wiens Panasonic het niet deed omdat de Tr te laag bleek. Er is dus een minimum Tr. Je bent daar niet aangeboden als je een warmtewisselaar gebruikt.
Hoe wordt bij u die warmtepomp dan geregeld of gestart, met een digitaal of analoog ingangssignaal in de warmtepomp of rechtstreeks via een temperatuursensor op de thermostaat van de warmtepomp?
Ik heb de temperatuur meting van het water voorzien in een plc zodat ik zelf kan beslissen wanneer het opwarmen start, en wanneer het voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@FransvWoerkom ik denk dat we het nooit zullen weten 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
@KillerbulldogBE

WP staat ingesteld op verwarmen watertemperatuur. In casu heb ik hem op de WAR 32 graden staan (zomer instelling). Directe stooklijn 32 graden is hetzelfde. Deze optie had dus ook gekund. Zwembad water is 27/28.
Ik heb de WP timer zo ingesteld dat die overdag verwarmt. Hogere Tb = betere COP en de zonnepanelen leveren dan ook.Als de WP aangaat, draait ook waterpomp van de WP. WP stopt met verwarmen als Tr hoog genoeg is. (Maw als die zijn warmte niet meer kwijt kan). De waterpomp blijft dan wel continue draaien. Dat moet ook wel want de WP moet de watertemperatuur blijven meten om te weten of die moet gaan verwarmen. In deze situatie verbruikt de WP iets van 32 Watt. Behalve in het secundaire circuit na warmtewisselaar zijn er geen externe sensoren of regelingen.
Kortom : een simpel systeem. In de zomer voor een zwembad en in de winter (WAR instellingen wijzigen en een 3-wegklep omzetten) de woning.

Vraag mijnerzijds. Je vraagt mede Tweakers om advies omdat je iets blijkbaar niet duidelijk is. Prima, daar is dit forum ook voor. Maar om je zo goed mogelijk te kunnen helpen is het wel handig dat anderen weten wat nu precies met de 20.000 liter je bedoeling is. Wellicht krijg je nu niet de juiste en/of onvolledige informatie op iets wat jij realiseren wilt of er zijn hele andere inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Even vraagje off topic, om de Heishamon 2xS0 te voeden vanuit de kwh meters uit de meterkast, kun je daar draadjes 2 setjes van 2 van een utp kapel voor gebruiken. Of is dit te dun of te slecht afgeschermd?

Moet aardig wat kabel trekken dus wil niet te veel buizen moeten leggen... zit nu op:
Power 1 3x1,5mm2
Power 2 3x1,5mm2
3weg 3x1,5mm2
Heater boiler 3x1,5mm2
Pv set voeding 3x1,5mm2
Controller 0,5mm2
Boiler DHW sensor kabel
UTP voor wifi en of pana modul
UTP voor S0 meting 2x kwh vanuit meterkast naar heishamon (of dus nog 2x0,5mm2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
ErikVers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:31:
Even vraagje off topic, om de Heishamon 2xS0 te voeden vanuit de kwh meters uit de meterkast, kun je daar draadjes 2 setjes van 2 van een utp kapel voor gebruiken. Of is dit te dun of te slecht afgeschermd?

Moet aardig wat kabel trekken dus wil niet te veel buizen moeten leggen... zit nu op:
Power 1 3x1,5mm2
Power 2 3x1,5mm2
3weg 3x1,5mm2
Heater boiler 3x1,5mm2
Pv set voeding 3x1,5mm2
Controller 0,5mm2
UTP voor wifi en of pana modul
UTP voor S0 meting 2x kwh vanuit meterkast naar heishamon (of dus nog 2x0,5mm2)
Voordeel dat het twisted is dus dat scheelt al heel wat maar ik ken de afstanden niet. Schat dat het wel een eindje ver kan komen. :-)

Maar waarom plaats je de kwh meters niet in/vlakbij de warmtepomp? En als je zo verder denkt, waarom plaats je geen onderverdeler in/vlakbij je warmtepomp. Dan vervang je al die 3x1.5mm2 (behalve de 3weg natuurljk) door een enkel 3x4mm2 en doe je de onderverdelen van de groepen dus daar en niet in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:37:
[...]

Voordeel dat het twisted is dus dat scheelt al heel wat maar ik ken de afstanden niet. Schat dat het wel een eindje ver kan komen. :-)

Maar waarom plaats je de kwh meters niet in/vlakbij de warmtepomp? En als je zo verder denkt, waarom plaats je geen onderverdeler in/vlakbij je warmtepomp. Dan vervang je al die 3x1.5mm2 (behalve de 3weg natuurljk) door een enkel 3x4mm2 en doe je de onderverdelen van de groepen dus daar en niet in je meterkast.
Help me even, wat is er twisted?

Afstand is 7-8 meter en heb liefst alle groepen en de metertjes van ook twee pv sets in meterkast vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Afstand is 7-8 meter en heb liefst alle groepen en de metertjes van ook twee pv sets in meterkast vandaar.
Had je de heishamon al? Pak dan even een stuk UTP kabel, sluit hem aan op de S0 en gewoon ongeveer elke seconde de eindjes tegen elkaar houden. Dan simuleer je een S0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

thehog schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Had je de heishamon al? Pak dan even een stuk UTP kabel, sluit hem aan op de S0 en gewoon ongeveer elke seconde de eindjes tegen elkaar houden. Dan simuleer je een S0.
Ok tis dus vooral open en gesloten circuit en niet perse die paar V die er overheen gaan.

Je eerste vraag:
Nog niet wilde eerst mijn pi en domoticz draaiend hebben binnen en buiten netwerk, ik had alles draaiend totdat ip adressen om gingen ivm netgear nieuwe switch. Dus ff induiken wat nu misgaat (pi werkt weer en is te benaderen maar domticz niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ErikVers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Ok tis dus vooral open en gesloten circuit en niet perse die paar V die er overheen gaan.
Klopt. Het is gewoon een 3.3v normal high signaal die door het 'kortsluiten' naar GND wordt getrokken (een standaard gpio ingang dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
ErikVers schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:40:
[...]

ik wilde ook de kwh meters in de meterkast hebben
2x S0 over 15m utp werkt bij mij prima

ik heb alleen de S0 nog niet werkend in domoticz de rest komt wel binnen.
heeft er iemand een voorbeeld script node red voor de S0

[ Voor 15% gewijzigd door Dewim1 op 29-06-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
lolle1212 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Is alleen ter controle even openen, kijken of er water uit komt. Verder gewoon weer dicht, even systeem ontluchten en ready to go. (Na ontluchten natuurlijk wel evem drul checken
Is het nog nodig om een apart 3 bar overstort ventiel in je leidingen op te nemen of volstaat de overdrukklep (zo noemen ze het in de installatiehandleiding) in de Panasonic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De prijzen van rjTec zijn direct aangepast naar de nieuwe duitse BTW. De 5kW J versie is nu dus ~ € 75,- goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Hoi, ik heb een vraag over moduleren van de WP.
Ik bedacht me dat ik niet helemaal snap hoe dat gaat en wat de gevolgen zijn.

Ik ga waarschijnlijk een 7kW-J aanschaffen en heb een afgiftecapaciteit in huis van ca. 5kW (bij lage temp met radiatoren). Daarnaast ga ik het ook voor SWW gebruiken.

Terugmodeleren houdt in dat het dus op 80, 70, 60%, ... enz kracht kan werken ipv vol op 100%. Toch!?
Dan zou een 7kW WP op een afgifte van 5kW geen enkel probleem zijn, toch!?
Doet dit iets aanzienlijk met de efficientie (COP) van de WP?

NB: ik twijfel nog voor 5% of ik niet de 5kW WP wil, maar aangezien ik ook SWW ermee wil doen, en niet te dicht op de grenzen wil vliegen (uitgerekend dat ik ca. 5kW aan warmte nodig zou hebben voor mijn huis, dus geen reserve)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
simc schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:22:
Hoi, ik heb een vraag over moduleren van de WP.
Ik bedacht me dat ik niet helemaal snap hoe dat gaat en wat de gevolgen zijn.

Ik ga waarschijnlijk een 7kW-J aanschaffen en heb een afgiftecapaciteit in huis van ca. 5kW (bij lage temp met radiatoren). Daarnaast ga ik het ook voor SWW gebruiken.

Terugmodeleren houdt in dat het dus op 80, 70, 60%, ... enz kracht kan werken ipv vol op 100%. Toch!?
Dan zou een 7kW WP op een afgifte van 5kW geen enkel probleem zijn, toch!?
Doet dit iets aanzienlijk met de efficientie (COP) van de WP?

NB: ik twijfel nog voor 5% of ik niet de 5kW WP wil, maar aangezien ik ook SWW ermee wil doen, en niet te dicht op de grenzen wil vliegen (uitgerekend dat ik ca. 5kW aan warmte nodig zou hebben voor mijn huis, dus geen reserve)
5kW geinstalleerde radiatoren is niet gelijk aan de warmtebehoefte van je woning. Die verschilt immers met de buitentemperatuur. Ik gok even dat die 5kW berekend is op, laten we zeggen, -10 graden buiten. Dan heb je grotendeels van het jaar ruim voldoende aan een 5kW warmtepomp (en dus ook voor je SWW). En die paar dagen dat het echt zo koud is dan is je warmtepomp even druk bezig en kan het even wat kouder worden als ie met de SWW bezig is. Voor zulke momenten kan je extra bijverwarmen met bijv. een IR paneel of gewoon een electrisch kacheltje. Klinkt stom maar echt geen gekke gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@simc hoe ben je ook de 5kW benodigd vermogen gekomen? En bij welke aanvoertemperatuur is dat de afgifte van je radiatoren?

Als aanvulling op de optie die @thehog noemt, je zou ook kunnen kiezen om in het 300l vat een extra element te laten plaatsen. Bij bijvoorbeeld RJtec kost dit als extra optie maar 175 euro. Voor de zeer koude momenten zou je het element dan kunnen gebruiken om SWW mee te maken.

Het nadeel van de zwaardere warmtepomp ga je merken als de buitentemperaturen wat hoger worden en het warmteverlies zakt. Dan zal je eerder gependel krijgen.

@busscherski hoe is jouw ervaring met pendelen met radiatoren en de Panasonic bij hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thehog schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:29:
[...]

5kW geinstalleerde radiatoren is niet gelijk aan de warmtebehoefte van je woning. Die verschilt immers met de buitentemperatuur. Ik gok even dat die 5kW berekend is op, laten we zeggen, -10 graden buiten. Dan heb je grotendeels van het jaar ruim voldoende aan een 5kW warmtepomp (en dus ook voor je SWW). En die paar dagen dat het echt zo koud is dan is je warmtepomp even druk bezig en kan het even wat kouder worden als ie met de SWW bezig is. Voor zulke momenten kan je extra bijverwarmen met bijv. een IR paneel of gewoon een electrisch kacheltje. Klinkt stom maar echt geen gekke gedachte.
Precies hoe ik ook op de keuze voor 5kW ben gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:11
@Heronimo

Ik heb radiatoren en geen thermostaatkranen. Met een WAR regeling heb ik met verwarmen totaal geen pendel gedrag.

Wel zet ik hem soms handmatig gewoon uit als het buiten 15 graden is.

Met koelen krijg ik wel pendel gedrag zodra de buitentemperatuur onder 25 graden komt. Dus ik kan alleen overdag koelen. En dan nog koel ik met aanvoer van 18 graden dus het koelt nauwelijks (een keer 700 W thermisch ofzo)

Let wel op de de 7 kW versie meer zal pendelen vanwege het hogere minimum vermogen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
thehog schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:29:
[...]

- Klopt, ik heb die zelf berekend en ontworpen en idd op -10C. :) - Het was eigenlijk 5.8kW, maar goed. Dat daar gelaten.
- Ik dacht oorspronkelijk aan een IR paneel als back-up het niet zou gaan, dus helemaal geen gekke gedachten.
- Misschien heb ik me gewoon bang laten maken door horror verhalen. Ik heb de hele boel in detail berekend en met 5kW zou ik precies uitkomen. Maar idd, als het warmer is, dan zal het wel meevallen. Maar ik heb geen eerdere WP ervaring.

NB: SWW vat heb ik al in huis, en een aparte element van 3kW heb ik zelf al erin gezet.

@busscherski
Ik neem aan dat je zelf de 5kW hebt dan. Mag ik vragen wat voor woning het betreft (m2, jaar, isolatie, e.d.)?
Dat geeft me wellicht wat meer vertrouwen om het met de 5kW te wagen.

En met pendelen, dat zou toch niet zo snel moeten gebeuren als er gemoduleerd wordt, toch!? Ik neem aan dat de 7kW toch wel terug kan naar zo'n 1-2kW!?
DIt was eigenlijk ook mijn oorspronkelijk vraag: hoe werkt het dan precies met het moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
Trouwens nog een vraag iver iets dat me net opvalt:
Bij de J staat er bij pompsnelheid "Variable speed", terwijl bij de H-serie "Modulerend" staat.
Is hier verschil tussen? Klinkt voo mij als hetzelfde, maar waarom dan iets anders neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@simc

Ja 5 kW maar doe er geen SWW mee. (zie de tekst onder al mijn berichten)

2004, 165 m2 / 560 m3, vrijstaand behalve de garage die we niet verwarmen maar wel vastzit aan de woonkamer van de buurvrouw. Regio Twente.
Eerst verbruikten wij inclusief SWW 1200 m3 gas, de vorige bewoners 1500 m3 maar die waren met meer en stookten de garage.

Bij -10 graden verschilt het vermogen van de 5 en 7 kW versie niet veel meer toch?

Bij een WAR regeling gaat de Panasonic op lager vermogen draaien wanneer het kan. Dat verminderd het aantal defrosts, energieverbruik, geluid etc.
Ook verminderd het aantal aan/uit cycli.

De 5 kW versie wil bij mij terug tot 13 Hz bij koelen (+/- 140 Watt elektrisch) en 17 Hz bij verwarmen (+/- 200 W elektrisch). Maximaal vermogen is ongeveer 5 kW bij ongeveer 80 Hz (ik weet het niet precies)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
thehog schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Dat hangt helemaal van de pomp af. Geen ervaring met CV pompen maar een gewone electra motor (wat een CV pomp eigenlijk is) kan op veel verschillende manier gebouwd zijn en in sommige configuratie kan hij inderdaad bij stilstand blokkeren. En een externe kracht op de pomp zal de levensduur van de pomp ook niet goed doen. Daarnaast levert een stilstaande pomp uiteraard een drukverlies op achter die pomp omdat hij weerstand oplevert (dan wel niet helemaal blokkeert dus).
Hier even een update van mijn verdeler. Deze post is vooral voor degene die met zelfde dilemma zitten als ik.
een LTV verdeler met LTC ventiel welke zorgt dat geen retour water kan bij mengen.
Op advies van een bekende installateur hier thermostaat en retour ventiel(met de muizengaatjes) vervangen voor kogel kranen.
Het resultaat is van 11L/min minuut naar 32L/min met de pomp uit. dit is met de bovenverdieping dicht getest
@Dylantje2 heeft natuurlijk een punt dat een extra pomp die aan staat de flow verstoord en het inregelen moeilijk maakt. vandaar dat ik hem uit gezet heb.
volgens de datasheet is 25.8l/min voldoende voor het 9kw model.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Po_maGGGmfmVtq8JD9QpsgFTpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nOigLLFJZyvOoja5aBQD8qqb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
@simc Het lastige is dat de meeste mensen hier na 2012 begonnen zijn met de warmtepomp. Als je bijvoorbeeld naar de laatste paar jaar kijkt hebben we niet echt veel extreem koude dagen gehad met daggemiddelde temperaturen van -10. Maar dat zegt niet dat die niet meer voor kunnen komen. En pas dan zullen we weten wie te krap zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEGJKd1HWwYvwCKSZ-ly3UHwdMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qGzgQzFJTU2WgI9G4BOKOLYP.png?f=user_large
Bron: https://www.clo.nl/indicatoren/nl058901-temperatuur-extremen

Overigens zou ik het met de 5kW J serie wel aandurven als je bereid bent om als het echt ooit nog eens een keer extreem koud word een klein 2kW kacheltje of element er bij te zetten. Je zou bijvoorbeeld ook zoiets in de belangrijkste radiator in de woonkamer kunnen zetten:
https://www.installatieva...-thermostaat-900w-4396037

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Dylantje2 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:35:
[...]

Daar zit de S0 niet in...

Hierbij mijn flow met "bijna"alles."

code:
1
[{"id":"b2e48303.56e8a","type":"tab","label":"HeishaMon","disabled":false,"info":""},{"id":"6e02aa86.084cf4","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT HeishaSensor","topic":"panasonic_heat_pump/sdc/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":140,"y":260,"wires":[["7f464261.6a34ac"]]},{"id":"7f464261.6a34ac","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Map sensor to ID","func":"// if there's an entry in the global defined variable then \n// the value needs to be saved (send) to next function \nvar sensorsplit = msg.topic.split(\"/\");\nvar sensor = sensorsplit[sensorsplit.length-1];\n \nvar sensorvalue = msg.payload;\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.SensorMapping.length; i++) {\n    // when sensor is in the global settings \n    msg.sensor = sensor;\n    if(sensor == context.global.heishamon.SensorMapping[i][0]){\n//        node.warn(context.global.heishamon.SensorMapping[i]);\n        // add the home automation ID/name \n        msg.HAid = context.global.heishamon.SensorMapping[i][1];\n\n        // add type (if it exists):\n        if(context.global.heishamon.SensorMapping[i][2]){\n            msg.type = context.global.heishamon.SensorMapping[i][2];\n        }    \n        return msg;\n    }\n}\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":390,"y":260,"wires":[["34e58f38.f27b3"]]},{"id":"4878e4b3.2f90ec","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"global setup","func":"if (!context.global.heishamon) {\n  context.global.heishamon = {};\n}\n\n// write down the Home Automation applications used\n// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant\n// comma seperated and case sensitive\ncontext.global.heishamon.HAapplication = \"Domoticz, InfluxDB\";\n\n\n//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system\ncontext.global.heishamon.SensorMapping = [\n        // [\"name of topic\", \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\"]\n         //                  Dummy IDX              -----    ------     Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units                           \n            //[\"Heatpump_State\",xxxx,\"Switch\"],       \t            //SET1  //  TOP0   x    WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n            [\"Pump_Flow\",12524],                      \t  \t\t            //  TOP1   x    WP: Flow [ NR ] -- Custom Sensor\t-- unit= :L/m \n            //[\"Force_DHW_State\",xxx,\"Switch\"],\t\t                //SET10 //  TOP2   \n            [\"Quiet_Mode_Schedule\",12501],                    \t            //  TOP3   /    WP: Pana Stil ST -- Light/Switch\n            //[\"Operating_Mode_State\",12896,\"Selector Switch\"],     //SET9  //  TOP4   x    NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n            [\"Main_Inlet_Temp\",12494],                                      //  TOP5   x    WP: Instroom [ NR ] [ Retour ] -- Temp\n            [\"Main_Outlet_Temp\",12493],                                     //  TOP6   x    WP: Uitstroom [ NR ] [ Aanvoer] -- Temp\n            [\"Main_Target_Temp\",12898],                                     //  TOP7   x    WP: Stooklijn Water [ NR ] -- Temp\n            [\"Compressor_Freq\",12526],                                      //  TOP8   x    WP: Frequentie [ NR ] -- Custom Sensor -- unit= :Hz\n            //[\"DHW_Target_Temp\", null],                                    //  TOP9   \n            //[\"DHW_Temp\", null],                                           //  TOP10   \n            [\"Operations_Hours\",12499],                                     //  TOP11  x    WP: Bedrijfstijd [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= :Hours \n            [\"Operations_Counter\",12498],                                   //  TOP12  x    WP: Start - Stops [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= x :On / Off\n            [\"Main_Schedule_State\",12899,\"Switch\"],   \t                    //  TOP13  x    WP: Weektimer ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Outside_Temp\",12495],                                         //  TOP14  x    WP: Buiten [ NR ] -- Temp\n            [\"Heat_Energy_Production\",12900],                               //  TOP15  x    WP: Vermogen W [ NR ] -- Usage\n            [\"Heat_Energy_Consumption\",12901],                              //  TOP16  x    WP: Verbruik W [ NR ]\n            [\"Powerful_Mode_Time\",12955,\"Selector Switch\"],         //SET4  //  TOP17  x  idx voor time: 12902 WP: Extra Power ST [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n            [\"Quiet_Mode_Level\",12501,\"Selector Switch\"],                   //  TOP18  x    WP: Pana Stil ST [ NR ]-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  IDX Ook bij andere flow invullen\n            [\"Holiday_Mode_State\",12903,\"Switch\"],                  //SET2  //  TOP19  x    WP: Vakantiemodus ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"ThreeWay_Valve_State\",12904,\"Selector Switch\"],               //  TOP20  x    WP: 3 Weg ST [ NR ]  -- Selector Switch -- make 2 levels -- 0=Room, 10=DHW\n            [\"Outside_Pipe_Temp\",12905],                                    //  TOP21  x    WP: Outside_Pipe_Temp [ NR ] -- Temp\n            //[\"DHW_Heat_Delta\", null],                                     //  TOP22 \n            [\"Heat_Delta\",12906],                 \t                        //  TOP23  x    WP: Cv DT SP [ NR] -- Temp\n            [\"Cool_Delta\",12907],                                           //  TOP24  x    WP: Koel DT SP [ NR ] -- Temp\n            //[\"DHW_Holiday_Shift_Temp\", null],                             //  TOP25   \n            [\"Defrosting_State\",12908,\"Switch\"],                            //  TOP26  x    WP: Defrost ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Z1_Heat_Request_Temp\",12961],         \t                    //  TOP27  x    WP: Shift W ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Cool_Request_Temp\",12962],                                 //  TOP28  x    WP: Shift K ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp\",12911],                       //  TOP29  x    WP: Curve W Hoog SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp\",12912],                        //  TOP30  x    WP: Curve W Laag SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp\",12913],                      //  TOP31  x    WP: Curve B Hoog SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\",12914],                       //  TOP32  x    WP: Curve B Laag SP [ NR ] -- Temp\n            [\"Room_Thermostat_Temp\",12933],                                 //  TOP33  x    WP: Kamerthermostaat ST [ NR ]-- Temp\n            //[\"Z2_Heat_Request_Temp\",null],                                //  TOP34       \n            //[\"Z2_Cool_Request_Temp\",null],                                //  TOP35       \n            //[\"Z1_Water_Temp\",xxxx],                                       //  TOP36  \t\n            //[\"Z2_Water_Temp\",xxxx],                                       //  TOP37      \n\t\t\t[\"Cool_Energy_Production\",12919],                               //  TOP38  x    WP: Power Vermogen K [ NR ] -- Usage\n            [\"Cool_Energy_Consumption\",12920],                              //  TOP39  x    WP: Energie Verbruik K [ NR ] -- Usage\n\t\t\t//[\"DHW_Energy_Production\", null],                              //  TOP40   \n            //[\"DHW_Energy_Consumption\",null],                              //  TOP41  \n            [\"Z1_Water_Target_Temp\",12918],                                 //  TOP42  x\tWP: Z1 Water Doel ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Z2_Water_Target_Temp\",xxxx],                                //  TOP43   \n            [\"Error\",12954],                       \t                        //  TOP44  x\tWP: Error [ NR ] -- Alert\n            [\"Room_Holiday_Shift_Temp\",12926],                              //  TOP45  x\tWP: Vakantie ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Buffer_Temp\", null],                                        //  TOP46   \n            //[\"Solar_Temp\", null],                                         //  TOP47   \n            //[\"Pool_Temp\", null],                                          //  TOP48   \n            [\"Main_Hex_Outlet_Temp\",12927],                                 //  TOP49  x\tWP: Hex ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Discharge_Temp\", 12929],                                      //  TOP50  x    WP: Discharge ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Inside_Pipe_Temp\", 12930],                                    //  TOP51  x\tWP: Inside Pipe ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Defrost_Temp\",],                                            //  TOP52\t    Cut in Pana Mono\n            [\"Eva_Outlet_Temp\",12932],                                      //  TOP53  x\tWP: EvaOutlet ST [ NR ] -- Temp\n            //[\"Bypass Outlet_Temp\",xxxxx],                                 //  TOP54\t   \n            [\"Ipm_Temp\",12934],                                             //  TOP55  x\tWP: IPM ST [ NR ] -- Temp\n            [\"Z1_Temp\",12935],                                              //  TOP56  x    WP: Z1 Actueel ST [ NR ] -- Temp \n            //[\"Z2_Temp\",xxxxx],                                            //  TOP57       \n            //[\"DHW_Heater_State\",xxxxx,\"Switch\"],                          //  TOP58       \n            [\"Room_Heater_State\",12938],                                    //  TOP59  /\tWP: BHeater Toestaan ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Internal_Heater_State\",12587],                                //  TOP60  /    WP: InternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"External_Heater_State\", 12957],                               //  TOP61  /    WP: ExternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            [\"Fan1_Motor_Speed\",12940],                                     //  TOP62  x\tWP: Fan Speed [ NR ] -- Custom Sensor\t-- Unit = r/Minute\n            //[\"Fan2 Motor_Speed\", null],                                   //  TOP63  \n            [\"High_Pressure\",12941],                                        //  TOP64  x\tWP: High-Druk [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Pump_Speed\",12942],                                           //  TOP65  x    WP: Pomp Speed [ NR ]  -- Custom Sensor -- Unit = r/min\t\n            [\"Low_Pressure\",12943],                                         //  TOP66  x    WP: Low_Druk [ NR ]\t -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2\n            [\"Compressor_Current\",12944],                                   //  TOP67  x    WP: Current [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Ampere\n            [\"Force_Heater_State\",12945],                                   //  TOP68  x    WP: ForceHeater ST [ NR ] -- Light/Switch\n            //[\"Sterilization_State\", null],                                //  TOP69\t\n            //[\"Sterilization_Temp\", null],                                 //  TOP70      \n            //[\"Sterilization_Max_Time\", null],                             //  TOP71   \n            [\"Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp\",12931],                       //  TOP72  x    WP: Cool curve Target High [ NR ]  --- Temp\t\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp\",12988],                        //  TOP73  x    WP: Cool curve Target Low [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp\",13213],                      //  TOP74  x    WP: Cool curve Out High [ NR ] --- Temp\t\n\t\t\t[\"Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\",13263],                       //  TOP75  x\tWP: Cool curve Out Low [ NR ]  -- Temp\t\n\t\t\t[\"Heating_Mode\",12960,\"Selector Switch\"],                       //  TOP76  x    WP: Heating_Mode Curve direct [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels - (0=comp heat/direct cool, 10=comp heat+cool, 20=direct heat+cool, 30=direct heat/comp cool)\n\t\t\t[\"Heating_Off_Outdoor_Temp\",13389],  \t\t\t\t            //  TOP77  x    WP: WP Verwarmen uit SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heater_On_Outdoor_Temp\",13390],                   \t        //  TOP78  x    WP: Backupheater Aan SP [ NR ] --- Temp\n\t\t\t[\"Heat_To_Cool_Temp\",13391],                    \t            //  TOP79  x    WP: Verwarm naar Koelen SP [ NR ] --- Temp\n            [\"Cool_To_Heat_Temp\",13392],                                    //  TOP80  x    WP: Koel naar Verwarm SP [ NR ] --- Temp\n            [\"Cooling_Mode\",13393],                                         //  TOP81  x    WP: Koelmode Curve/Direct ST [ NR ] --- Switch\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp\"],                           //  TOP82\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp\"],                            //  TOP83\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp\"],                          //  TOP84\n            //[\"Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp\"],                           //  TOP85\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp\"],                           //  TOP86\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp\"],                            //  TOP87\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp\"],                          //  TOP88\n            //[\"Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp\"],                           //  TOP89\n            [\"Room_Heater_Operations_Hours\",12503],                         //  TOP90   x   WP: Backupheater [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = hour\n            //[\"DHW_Heater_Operations_Hours\"],                              //  TOP91\n    ];\n    \ncontext.global.heishamon.ActionMapping = [\n    // actioncommand, type, \"IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??\" \n    [\"SetHeatpump\",\"Switch\",13401],                                     //SET1      // TOP0 x   WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch \n    [\"SetHolidayMode\",\"Switch\",12903],\t\t\t\t\t                //SET2      // TOP19    WP: Vakantiemodus [ NR ]\t -- Light/Switch\n\t[\"SetQuietMode\",\"Selector Switch\",12959],\t\t\t                //SET3                  WP: WP Stil [ NR ] -- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  \n    [\"SetPowerfulMode\",\"Selector Switch\",12955],                        //SET4      // New      WP: Extra Power [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute\n    [\"SetZ1HeatRequestTemperature\",\"Thermostat\",12956],                 //SET5\t    // TOP27    WP: Shift W [ NR ] -- Thermostat SetPoint\n    [\"SetZ1CoolRequestTemperature\",\"Thermostat\",12948],                 //SET6      // TOP28    WP: Z1 Shift K [ NR ] -- Thermostat\tSetPoint\n    //[\"SetZ2HeatRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx],               //SET7      // TOP34    \n    //[\"SetZ2CoolRequestTemperature\", \"Thermostat\",xxxx],               //SET8      // TOP35    \n    [\"SetOperationMode\",\"Selector Switch\",12896],\t\t\t            //SET9 \t    // TOP4     WP: Mode [ NR ] -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)\n    //[\"SetForceDHW\",\"Switch\",xxxx],\t\t\t\t                    //SET10\t    // \n    //[\"SetDHWTemp\",\"Thermostat\",xxxx],                                 //SET11     //      \n    [\"SetForceDefrost\",\"Switch\",12958],                                 //SET12     // New      WP: Forceer DF [ NR ] -- Light/Switch\n    //[\"SetForceSterilization\",\"Switch\",xxxxx]                          //SET14     // \n    \n    \n];\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":450,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"e08e8faf.7fd75","type":"inject","z":"b2e48303.56e8a","name":"","topic":"Startup","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"x":210,"y":120,"wires":[["4878e4b3.2f90ec"]]},{"id":"34e58f38.f27b3","type":"switch","z":"b2e48303.56e8a","name":"Which HA app ","property":"heishamon.HAapplication","propertyType":"global","rules":[{"t":"cont","v":"Domoticz","vt":"str"},{"t":"cont","v":"HomeAssistant","vt":"str"},{"t":"cont","v":"openHAB","vt":"str"},{"t":"cont","v":"InfluxDB","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":true,"outputs":4,"x":600,"y":300,"wires":[["c233f22c.eefd1"],["e3204d9b.10c3e"],["857a1699.062408"],["ab23be16.6d1a7"]]},{"id":"c233f22c.eefd1","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Prepare Domoticz output","func":"if(msg.HAid !== null){\n    msg1 = {};\n    msg1.payload = {};\n    msg1.payload.idx = msg.HAid; \n    msg1.topic = \"domoticz/in\";\n\n    if(msg.type == \"Selector Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\";\n        msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n        msg1.payload.level = msg.payload * 10;\n    }else if(msg.type == \"Switch\"){\n        msg1.payload.command = \"switchlight\"\n        if(msg.payload == 1){ cmd = \"On\"; }else{ cmd=\"Off\"}\n        msg1.payload.switchcmd = cmd;\n    }else{\n        msg1.payload.svalue = msg.payload;\n    }\n    return msg1;\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":810,"y":180,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"621c032a.31eebc","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT publish","topic":"","qos":"1","retain":"","broker":"5f9a258f.e3a78c","x":1020,"y":380,"wires":[]},{"id":"ab23be16.6d1a7","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare InfluxDB output","func":"if(isNaN(parseFloat(msg.payload))){\n    return;\n}else{\n    \n    msg.payload = [{\n        numValue: parseFloat(msg.payload),\n        strValue: msg.sensor\n    },\n    {\n        tag1:msg.sensor\n    }];\n    return msg;\n}","outputs":1,"noerr":0,"x":690,"y":400,"wires":[["3294702d.3f7fc"]]},{"id":"857a1699.062408","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare openHAB output","func":"if(msg.payload.HAid != null){\n    //do something\n}\n\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":320,"wires":[["621c032a.31eebc"]]},{"id":"e3204d9b.10c3e","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Prepare HomeAssistant output","func":"msg1 = {};\nmsg1.payload = msg.payload;\nmsg1.topic = \"home/\" + msg.HAid; // Example: home/Compressor_Freq (or how it is mentioned in global setup)\nreturn msg1;\n","outputs":1,"noerr":0,"x":850,"y":260,"wires":[["621c032a.31eebc","eff897d7.62a918"]]},{"id":"c15a594e.3f0858","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz Publish","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"153fcf5b.f22d21","x":180,"y":660,"wires":[["dae9e7aa.939bd8"]]},{"id":"ce84fbda.2f7708","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":true,"console":"false","complete":"false","x":1030,"y":620,"wires":[]},{"id":"dae9e7aa.939bd8","type":"json","z":"b2e48303.56e8a","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":390,"y":660,"wires":[["53c08a90.077964"]]},{"id":"53c08a90.077964","type":"function","z":"b2e48303.56e8a","name":"Translate HomeAutomation to Heishamon","func":"//node.warn(msg.payload.idx)\nvar type;\n\nfor (i = 0; i < context.global.heishamon.ActionMapping.length; i++) {\n    if(msg.payload.idx == context.global.heishamon.ActionMapping[i][2]){\n        if(context.global.heishamon.ActionMapping[i][1]){\n            msg.topic = \"panasonic_heat_pump/\" + context.global.heishamon.ActionMapping[i][0];\n            type = context.global.heishamon.ActionMapping[i][1];\n            node.warn(msg.payload);\n            switch(type){\n                case \"Selector Switch\":\n                    msg.payload = (msg.payload.svalue1 / 10);\n                    return msg;\n                case \"Thermostat\":\n                    msg.payload = parseInt(msg.payload.svalue1);\n                    return msg;\n                case \"Switch\":\n                    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n                    return msg;\n            }\n\n        }\n    }\n}\n\n/*\nif (msg.payload.idx===1704) {  // Silent Mode\n    //node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetQuietMode\";\n    msg.payload = msg.payload.svalue1 % 10;\n    return msg;\n\n} else if (msg.payload.idx===1702) {  // TargetTemp\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    var TempInDec = parseInt(msg.payload.svalue1);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = TempInDec;\n    return msg;\n    \n} else if (msg.payload.idx===1703) {      // OnOff\n    \n    node.warn(msg.payload);\n    msg.topic = \"panasonic_heat_pump/SetShiftTemperature\";\n    msg.payload = msg.payload.nvalue;\n    return msg;\n} else {\n //   node.warn(\"other device\")\n}\n*/\nreturn;","outputs":1,"noerr":0,"x":660,"y":660,"wires":[["ce84fbda.2f7708","57914fbe.193ae"]]},{"id":"57914fbe.193ae","type":"mqtt out","z":"b2e48303.56e8a","name":"MQTT Publish Set-command","topic":"","qos":"","retain":"","broker":"153fcf5b.f22d21","x":1000,"y":760,"wires":[]},{"id":"eff897d7.62a918","type":"debug","z":"b2e48303.56e8a","name":"","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1050,"y":120,"wires":[]},{"id":"34737919.018776","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Version 02","info":"Only the 'global setup' node needs to be changed (and if you're not running on localhost you need to change those mqtt connection nodes also). ","x":160,"y":60,"wires":[]},{"id":"225f81f5.03c9ae","type":"rbe","z":"b2e48303.56e8a","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":310,"y":420,"wires":[[]]},{"id":"6f2e992.1e2b768","type":"comment","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"name":"Zorgt voor geen overtollige  niet in gebruik ","info":"","x":400,"y":200,"wires":[]},{"id":"3294702d.3f7fc","type":"influxdb out","z":"b2e48303.56e8a","d":true,"influxdb":"","name":"","measurement":"heishamon","precision":"","retentionPolicy":"","x":840,"y":460,"wires":[]},{"id":"3ec0f45.d93ed0c","type":"mqtt in","z":"b2e48303.56e8a","name":"Domoticz test","topic":"domoticz/out/#","qos":"2","datatype":"auto","broker":"f6628dbd.b9935","x":170,"y":740,"wires":[[]]},{"id":"f6628dbd.b9935","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"},{"id":"5f9a258f.e3a78c","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"192.168.5.70","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":"15","cleansession":true,"birthTopic":"Domoticz","birthQos":"2","birthRetain":"true","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"153fcf5b.f22d21","type":"mqtt-broker","broker":"127.0.0.1","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"verifyservercert":true,"compatmode":true,"keepalive":15,"cleansession":true,"birthQos":"0","willQos":"0"}]

Mss hier en daar wat dummys aanmaken en wat idx aanpassen.. 8) [ In de Global setup nodered ]
Ik heb rechtstreeks naar Influx uitstaan en doe dit via Domoticz

Vragen hoor ik het graag..
[ wil hem ook ene keer in TS zetten.

Voor mensen die een s0 kunnen toevoegen in de flow... ..Ik houd me aanbevolen _/-\o_ _/-\o_
had jij de S0 al toegevoegd in node red?
In de manual van heishamon lijkt een foutje te staan
het moet zijn-> panasonic_heat_pump/s0/Watt/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Dewim1 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:33:
[...]

had jij de S0 al toegevoegd in node red?
In de manual van heishamon lijk een foutje te staan
het moet zijn-> panasonic_heat_pump/s0/Watt/1
Nee ik zou hem wel willen hebben.
maar ben ff totaal niet meer bezig met de pana

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dewim1 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Hier even een update van mijn verdeler. Deze post is vooral voor degene die met zelfde dilemma zitten als ik.
een LTV verdeler met LTC ventiel welke zorgt dat geen retour water kan bij mengen.
Op advies van een bekende installateur hier thermostaat en retour ventiel(met de muizengaatjes) vervangen voor kogel kranen.
Het resultaat is van 11L/min minuut naar 32L/min met de pomp uit. dit is met de bovenverdieping dicht getest
@Dylantje2 heeft natuurlijk een punt dat een extra pomp die aan staat de flow verstoord en het inregelen moeilijk maakt. vandaar dat ik hem uit gezet heb.
volgens de datasheet is 25.8l/min voldoende voor het 9kw model.
[Afbeelding]
Gooi die pomp er tussen uit...
En laat de pana alles regelen.
Een goed werkend systeem heeft gewoon een een compleet losse aanvoer en retour.

daarnaast iets om over na te denken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Een ruime bocht zoals we kennen van de een 50 mm pijp heeft een weerstandsfactor van 0,1 a 0,15
Een knietje van deze maat komt al gauw op 0,9
Deze getallen kunnen op elkaar gedeeld worden om de verhouding te bepalen.
Als we uit gaan van 0,15 en 0,9 dan betekent dit dat de knie 6x zoveel weerstand heeft als de lange bocht.

Als de snelheid 2x zo groot wordt dan wordt de weerstand 4x zo hoog.

De oppervlakte van een pijp van stel rond 100 mm is 4x zo groot als die van een pijp van rond 50 mm.
Bij een gelijk volume is dus de snelheid in een pijp van 50 mm is 4x zo groot als die in een pijp van rond 100 mm.

De weerstand is de snelhied in het kwadraat.

Als dus de snelheid 4x zo groot is, dan is de weerstand 4x4 = 16x zo groot.
De prijs van een pijp met een grotere diameter heb je aan stroomverbruik zo terugverdiend.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
@busscherski
Super bedankt!
Dit helpt en geeft wat inzicht.

Wij wonen in 1968, 128m2, hoekwoning, westen. De laatste jaren heb ik flink gewerkt aan de isolatie. Energielabel zal nu ca. B/C moeten zijn. Het verbruik is jarenlang ca. 1000m3 incl. SWW (maar idd geen strenge winters).

Zoals @thehog hierboven aangaf, was ik ook van plan om een IR paneel als back-optie te nemen in de woonkamer op het moment dat het nodig zou blijken te zijn.

Die 5kW gaat dan best ver terug. Bij 17Hz (200W verbruik) zou dan ca. 1-1.5kW warmte zijn (bij 10-15C buiten).
Misschien een domme vraag: maar waar slaat de Hz waarde op? Is dat de pompsnelheid?
Ik neem aan dat de 7kW dan ook best ver terug kan (gokje obv linear pompsnelheid verschil met de 5kW: 30Hz/2-3kW warmte), maar dan zie ik wel in dat het zou kunnen pendelen bij zachter temps als het slechts terug kan tot 2-3kW warmte.

Ik begin zowaar weer voldoende vertrouwen te krijgen om terug te gaan nara mijn oorspronkelijke keuze voor de 5kW. _/-\o_
Helemaal met de J-serie die bij koudere temps zijn vermogen beter vasthoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
simc schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:39:
@busscherski

Die 5kW gaat dan best ver terug. Bij 17Hz (200W verbruik) zou dan ca. 1-1.5kW warmte zijn (bij 10-15C buiten).
Misschien een domme vraag: maar waar slaat de Hz waarde op? Is dat de pompsnelheid?
Ik neem aan dat de 7kW dan ook best ver terug kan (gokje obv linear pompsnelheid verschil met de 5kW: 30Hz/2-3kW warmte), maar dan zie ik wel in dat het zou kunnen pendelen bij zachter temps als het slechts terug kan tot 2-3kW warmte.

Ik begin zowaar weer voldoende vertrouwen te krijgen om terug te gaan nara mijn oorspronkelijke keuze voor de 5kW. _/-\o_
Helemaal met de J-serie die bij koudere temps zijn vermogen beter vasthoud
Hz slaat op de frequentie van de compressor. Bij de 7kw is dat geen 30Hz, maar 19Hz. Overigens klopt je inschatting van 2-3kW wel aardig. (+-2.5kW geloof ik)

Ben zelf ook erg benieuwd naar de J-serie, manual stelt wel dat er flink wat meer herrie afkomt dan de H serie, maar ben benieuwd of dit komt door andere meetmethode, of daadwerkelijke weggelaten isolatie om de compressor o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

lolle1212 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:48:
[...]
Ben zelf ook erg benieuwd naar de J-serie, manual stelt wel dat er flink wat meer herrie afkomt dan de H serie, maar ben benieuwd of dit komt door andere meetmethode, of daadwerkelijke weggelaten isolatie om de compressor o.i.d.
Waar haal je dit weg?

Volgens de brochure is het geluidsvermogen nagenoeg gelijk.(Link)
Op vollast is er 1dB bij of afgegaan. De 5 kW is wel van 55 dB naar 59 dB in Quit mode, maar de rest zat allemaal op 59dB dus dat lijkt eerder gelijk getrokken te zijn, in principe zijn het dezelfde units qua fans, dus lijkt dat ook wel logisch.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Helhond schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Waar haal je dit weg?

Volgens de brochure is het geluidsvermogen nagenoeg gelijk.(Link)
Op vollast is er 1dB bij of afgegaan. De 5 kW is wel van 55 dB naar 59 dB in Quit mode, maar de rest zat allemaal op 59dB dus dat lijkt eerder gelijk getrokken te zijn, in principe zijn het dezelfde units qua fans, dus lijkt dat ook wel logisch.
Excuus, had het in het algemene lucht/water topic gelezen, maar is een scheve vergelijking tussen de db(a) waardes uit de service manual van de H met de DB waardes uit de folder van de J.

Ben wel benieuwd wat minimum zal zijn van de 5kw J, lijkt dat ze net een krachtigere compressor hebben gebruikt, maar hopelijk ook met een bredere range zodat het minimum gelijk blijft, zou het echt een mooi model maken, weet iemand al van een praktijktest met een mono J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

lolle1212 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:32:
[...]

Excuus, had het in het algemene lucht/water topic gelezen, maar is een scheve vergelijking tussen de db(a) waardes uit de service manual van de H met de DB waardes uit de folder van de J.

Ben wel benieuwd wat minimum zal zijn van de 5kw J, lijkt dat ze net een krachtigere compressor hebben gebruikt, maar hopelijk ook met een bredere range zodat het minimum gelijk blijft, zou het echt een mooi model maken, weet iemand al van een praktijktest met een mono J?
Er worden nog al eens onterechte uitspraken of specs verkeerd geinterperteerd in de topics.
Nu dan over de geluidsvermogens, maar ook over het afgifte vermogen van een 7 kW t.o.v. de 5 kW. (H-generatie)
Bij de 5 kW wordt er extra vermogen vanaf (-7°C?) vrij gegeven? Maar in het traject van -7°C tot 2°C graden heeft de 7 kW wel degelijk meer vermogen, alleen wordt er bij de 7 en 9 kW geen extra vermogen vrijgegeven. Met wel rendement de 5 kW dat wel doet bij -10°C is niet echt bekend.

Nu met de J-generatie zakken de vermogens veel minder in elkaar, dus lijkt Panasonic dat beter onder controle te hebben.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
Helhond schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:43:
[...]

Er worden nog al eens onterechte uitspraken of specs verkeerd geinterperteerd in de topics.
Nu dan over de geluidsvermogens, maar ook over het afgifte vermogen van een 7 kW t.o.v. de 5 kW. (H-generatie)
Bij de 5 kW wordt er extra vermogen vanaf (-7°C?) vrij gegeven? Maar in het traject van -7°C tot 2°C graden heeft de 7 kW wel degelijk meer vermogen, alleen wordt er bij de 7 en 9 kW geen extra vermogen vrijgegeven. Met wel rendement de 5 kW dat wel doet bij -10°C is niet echt bekend.

Nu met de J-generatie zakken de vermogens veel minder in elkaar, dus lijkt Panasonic dat beter onder controle te hebben.
Ja eens hoor, de 7kw doet bij 2 graden 32% percent meer qua afgifte (6.6kw ipv 5kw) en ook bij -7 toch nog 17% meer (5.5 vs 4.7)

Dus in NL is het verschil tussen de 5kw en 7kw H in de praktijk wel degelijk flink.

Dat hele verhaal van 'gelijke capaciteit' komt door een marketing truc bij -15, maar dat is ook sigaar uit eigen doos zoals ik al eerder heb aangegeven:

bij -15 en w40 levert een 5kw : 4.875kw met 2385w verbruik (COP 2,04)
Bij -15 en w40 levert een 7kw: 4.600kw met 2105w verbruik (COP 2,19)

Dus je krijgt 275w meer capaciteit met een 5kw bij -15, maar het kost ook 280w extra. Staat dus gewoon gelijk aan puur elektrisch COP1 bijverwarmen.. oftewel die -15 boost capaciteit is niet zoveel waard en je kunt je net zo goed voor die sporadische -15 bijverwarmen met infra paneeltje of backup heater..

(Bron: service manual / https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@simc

Ik weet niet precies hoever de 7 kW versie terug kan moduleren maar het is een stuk minder ver.

Je verbruik inclusief SWW is dus gelijk aan die van ons exclusief SWW, maar de koudste dag van het jaar is bij jou al snel 5 graden warmer dan in Twente.
Ja het aantal Hz is het toerental van de compressor.
Een infrarood paneel als back-up in de woonkamer ga je denk ik niet nodig hebben (tenzij de warmtepomp kapot gaat). Koop dat pas als het noodzakelijk blijkt.
Denk eerder aan IR in slaapkamers oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@simc een ander alternatief voor als het niet genoeg blijkt zou het bij plaatsen van een airco om te koelen en te verwarmen voor de bovenverdieping kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Flow verlagen omdat? En denk ik niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:17:
[...]

Flow verlagen omdat? En denk ik niet wenselijk.
Was een reactie op een eerdere vraag waar iemand 22mm wilde gebruiken.
Ik was hier ook geen voorstander van, zoals je in mijn bericht ook kunt lezen.
Heb zelf 32mm alupex aangelegd (gelijk aan 28mm). :)
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NJ Rijff
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-03-2021
Zijn er mensen die ervaring hebben met een decentrale warmte terugwin unit van Jaga of Climarad in combinatie met een WP. Laat ik me verder verduidelijken, het is dus de panasonic mono die ik er op wil aansluiten 5 Kw, omdat de isolatie straks zo goed is dat ik hier de boel mee warm moet kunnen stoken.
Wat is graag wil weten of er speciale maatregelen genomen moeten worden omdat die WTW zijn eigen vraag creëert op basis van CO2 gehalte en vocht. De vraag naar warmte zal dus fluctueren. Omdat beide units kunnen koelen lijkt me dit een geschikte combo. Ik zal mijn evo home helaas moeten verkopen, nadat ik al het nieuws hier gelezen heb. Hoop dat er iemand is die hiermee ervaring heeft.

[ Voor 70% gewijzigd door NJ Rijff op 04-07-2020 15:53 . Reden: Meer informatie en het hoort bij de Panasonic, dat was niet helemaal duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
NJ Rijff schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:56:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een decentrale warmte terugwin unit van Jaga of Climarad in combinatie met een WP. Laat ik me verder verduidelijken, het is dus de panasonic mono die ik er op wil aansluiten 5 Kw, omdat de isolatie straks zo goed is dat ik hier de boel mee warm moet kunnen stoken.
Wat is graag wil weten of er speciale maatregelen genomen moeten worden omdat die WTW zijn eigen vraag creëert op basis van CO2 gehalte en vocht. De vraag naar warmte zal dus fluctueren. Omdat beide units kunnen koelen lijkt me dit een geschikte combo. Ik zal mijn evo home helaas moeten verkopen, nadat ik al het nieuws hier gelezen heb. Hoop dat er iemand is die hiermee ervaring heeft.
Snap je vraag niet helemaal.
WTW creëert geen warmte vraag. WTW ventileert zonder verlies van warmte (of beter gezegd, minimaal verlies) door ingaande en uitgaande lucht in balans te brengen en de warmte van de uitgaande lucht af te geven aan de ingaande lucht.
WTW kan dus zonder problemen naast een warmtepomp werken.
WTW zorgt er juist voor dat de warmtevraag eerder minder dan meer fluctueert.
Of deze centraal of decentraal is maakt daarvoor niets uit.

Hoop dat dit je verder helpt. Gr. Paul.

[ Voor 3% gewijzigd door pgeene op 04-07-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:35:
[...]

Snap je vraag niet helemaal.
WTW creëert geen warmte vraag. WTW ventileert zonder verlies van warmte (of beter gezegd, minimaal verlies) door ingaande en uitgaande lucht in balans te brengen en de warmte van de uitgaande lucht af te geven aan de ingaande lucht.
WTW kan dus zonder problemen naast een warmtepomp werken.
WTW zorgt er juist voor dat de warmtevraag eerder minder dan meer fluctueert.
Of deze centraal of decentraal is maakt daarvoor niets uit.

Hoop dat dit je verder helpt. Gr. Paul.
Hij heeft het hier over decentrale WTW van Jaga of Climarad. Dat zijn radiatoren met een buis naar de buitenmuur waardoor je ook WTW hebt via de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
NJ Rijff schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:56:
Ik denk dat de antwoord op je vraag is dat je zal moeten ontwerpen naar een continu wisselende flow in je leidingen. Misschien de buffertankopstelling hier het beste? De panasonic houdt dus de buffer op temperatuur. Een extra CV-pomp (proportioneel gestuurd vanwege wijzigende druk/warmtevraag) na de buffer die het water naar de Jaga/Climarad's stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:46:
[...]

Hij heeft het hier over decentrale WTW van Jaga of Climarad. Dat zijn radiatoren met een buis naar de buitenmuur waardoor je ook WTW hebt via de radiator.
Begrepen, bij een wtw denk ik automatisch aan lucht-lucht en dus geen onbalans.
Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
CurlyMo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:13:
[...]

Bij Praxis heb je ook de 28mm fittingen en verlopen ja.
Heb jij dit zelf zo al toegepast, of (nog) niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hannibal2206 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:44:
[...]

Nee, wel de kleinere voor een waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53
hannibal2206 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:44:
[...]
Ik heb het hele huis voorzien van Hep2O in alle maten, dus als je iets wil weten heb je kans dat ik er ervaring mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
llevering schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb het hele huis voorzien van Hep2O in alle maten, dus als je iets wil weten heb je kans dat ik er ervaring mee heb :)
Graag ! Ik zoek het dus omdat de WP verplaatst wordt naar achter in de tuin. Deze zit nu gekoppeld met RVS flex 1" van ca 1 meter aan de bestaande 22mm staal CV leiding.

Als ik het buitendeel door 2 stuks Hep2O kan vervangen (heen en retour) zou dat mooi zijn (ik denk 22 mm). Die isoleren met Armaflex, en dan in een PVC buis zoveel mogelijk vol met PUR en ingraven op ca 60 cm diep.

In huis kan de koppeling direct van 22mm Hep2O naar 22mm staal; bij WP moet ik nog even bekijken hoe ik daar op de 5/4" kom ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Je lastigste overgang is van 22mm staal naar 22mm Hep2o. Vanaf de laatste koppeling waar we overgaan naar een stukje staal een stuk koper gebruikt, dan je 22mm rechte staal koppeling gebruiken. Er zijn vast wel schroeffittingen van 3/4 naar 5/4 dan heb je je overgang. Ook kun je je eventueel aan de Hep2o kant 22mm <> 28mm koppeling doen en dat 28mm schroeffitting doen waar je weer een 1/1 naar 5/4 schroeffitting inzet (maar dan heb je wel veel koppelingen en de koppelingen aan de Hep2o kant krijg je later moeilijk weer los, met eens schroevendraaier gaat het wel). Eventueel kun je nog denken aan 28mm buis, aangezien de binnendiameter van kunststof leidingen iets kleiner is als van staal/koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
llevering schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:22:
Je lastigste overgang is van 22mm staal naar 22mm Hep2o. Vanaf de laatste koppeling waar we overgaan naar een stukje staal een stuk koper gebruikt, dan je 22mm rechte staal koppeling gebruiken.
je mag niet direct van die Hep2O naar staal ? Daar moet eerst stukje koper tussen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
hannibal2206 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:12:
[...]

je mag niet direct van die Hep2O naar staal ? Daar moet eerst stukje koper tussen ?
Volgens de werkinstructie moet het zo, want staal is harder dan koper dan kan het goed afklemmen niet gegarandeerd worden :). Misschien valt het mee misschien niet, als je er goed bij kan dan kan je het proberen een als het later lekt iets anders bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
In het Hep2O handboek staat dat je de plastic koppeling niet op verchroomd koper of rvs mag gebruiken vanwege de oppervlakte-hardheid. Dus of dat ook voor verzinkt staal geldt is niet zeker. Er zijn plastic/messing hulpstukken voor overgang van Hep2O naar messing knelfitting. Er hoeft geen koperen buis tussen.

Ik zou bij verplaatsing van de warmtepomp naar de "andere kant van de tuin" liever 28mm Hep2O gebruiken dan 22mm. Hep2O is al nauwer dan stalen pijp en ik neem aan dat de tuin toch wel enige meters diep is, anders heeft verplaatsen geen zin. Bij een volumestroom van 15 liter per minuut, oftewel 0,25 liter per seconde is de drukval over 2*10 meter buis 0,2bar bij 22mm buis en 0,06bar bij 28mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Een eenvoudige vraag van een nieuwkomer (ik lees al een tijdje mee op dit forum).
Als ik op het verkeerde forum zit, mijn excuses.

Ik overweeg een (monoblock) WP te plaatsen in ons 1976 vrijstaand huis, eventueel als hybride opstelling met mijn bestaande CV.
Situatie:
- Voorzien van goede vloerisolatie (8 cm PIR)
- HR++/Triple glas op de begane grond
- Vloerverwarming begane grond (HOH 150 mm) bij 80% vh oppervlak, 20% dus nog niet, ik zou hier een droog systeem VV kunnen plaatsen met dun parket.
Daarnaast op de BG 2 JAGA radiatoren , waarvan 1 met 6 st. ventilator.
- Op de 1ste verdieping wordt alleen de badkamer verwarmd.
- PV installatie met 1800 kWh "overschot".
- Combiketel Nefit Topline 24 kW/CW4 2006 (brander en wisselaar vernieuwd 2019).
- Huidig verbruik 1700 m3 gas/jaar, hoogste verbruik afgelopen winter 15 m3/dag.
- Hoogste benodigde watertemperatuur deze winter: 55 graden (de vloerverwarming staat natuurlijk wat lager). De ketel draait echter niet continue (maar pendelt niet overdreven, dit komt vooral door overshoot door de trage afgifte van de VV), dus bij continue verwarmen denk ik dat ik met een lagere watertemperatuur uit kan, anders heeft het niet veel zin (want erg lage COP).
Ik denk dat ik eerst beter kan meten wat de warmteafgifte is in de tijd, om een betere inschatting van de minimaal vereiste watertemperatuur te kunnen maken.
Ik wil ca 6-10 locaties meten en trenden, liefst met aflezing op afstand. Ik ben een digisaurus, lees vol bewondering van diverse mensen hier doen met domotica enz., maar dat ik voor mij te hoog gegrepen.
Is er een betaalbare set op de markt die dit kan? Ik kan niets vinden.
Ook las ik dat iemand op dit forum ze zelf bouwt, ook voor anderen; ik kan die post niet meer vinden.
Jullie reacties worden op prijs gesteld.
Waldi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
waldi62 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:26:
Een eenvoudige vraag van een nieuwkomer (ik lees al een tijdje mee op dit forum).
Als ik op het verkeerde forum zit, mijn excuses.

Ik overweeg een (monoblock) WP te plaatsen in ons 1976 vrijstaand huis, eventueel als hybride opstelling met mijn bestaande CV.
Situatie:
- Voorzien van goede vloerisolatie (8 cm PIR)
- HR++/Triple glas op de begane grond
- Vloerverwarming begane grond (HOH 150 mm) bij 80% vh oppervlak, 20% dus nog niet, ik zou hier een droog systeem VV kunnen plaatsen met dun parket.
Daarnaast op de BG 2 JAGA radiatoren , waarvan 1 met 6 st. ventilator.
- Op de 1ste verdieping wordt alleen de badkamer verwarmd.
- PV installatie met 1800 kWh "overschot".
- Combiketel Nefit Topline 24 kW/CW4 2006 (brander en wisselaar vernieuwd 2019).
- Huidig verbruik 1700 m3 gas/jaar, hoogste verbruik afgelopen winter 15 m3/dag.
- Hoogste benodigde watertemperatuur deze winter: 55 graden (de vloerverwarming staat natuurlijk wat lager). De ketel draait echter niet continue (maar pendelt niet overdreven, dit komt vooral door overshoot door de trage afgifte van de VV), dus bij continue verwarmen denk ik dat ik met een lagere watertemperatuur uit kan, anders heeft het niet veel zin (want erg lage COP).
Ik denk dat ik eerst beter kan meten wat de warmteafgifte is in de tijd, om een betere inschatting van de minimaal vereiste watertemperatuur te kunnen maken.
Ik wil ca 6-10 locaties meten en trenden, liefst met aflezing op afstand. Ik ben een digisaurus, lees vol bewondering van diverse mensen hier doen met domotica enz., maar dat ik voor mij te hoog gegrepen.
Is er een betaalbare set op de markt die dit kan? Ik kan niets vinden.
Ook las ik dat iemand op dit forum ze zelf bouwt, ook voor anderen; ik kan die post niet meer vinden.
Jullie reacties worden op prijs gesteld.
Waldi
Paar punten dan alvast:
- het verbaast me dat je bij temperaturen van -5 (veel kouder is het denk ik niet geweest deze winter) een aanvoer van 55 graden nodig hebt gehad voor de vloerverwarming en Jaga's. Weet je zeker dat de temperatuur niet zo oploopt omdat de ketel simpelweg bij lagere temperaturen z'n minimumvermogen niet kwijt kan?
- belangrijke keuze is denk ik of je voor hybride of full electric wilt gaan. In beide gevallen komt je PV overschot wel op. Het belangrijkste verschil is dat je bij de full electric optie ook een boilervat, warmtepompboiler of doorstroomverwarmer nodig hebt voor het tapwater.
- als je voor een hybride opstelling gaat zou ik voor de 5kW gaan, daarmee kan je waarschijnlijk makkelijk 80-90% van je warmtevraag afdekken. Voor de paar echt koude dagen per jaar heb je dan nog de ketel om bij te springen.
- als je voor full electric gaat zou je op basis van de vuistregel en je gasverbruik op zo'n 9kW uitkomen
- in beide gevallen kan je als bonus ook koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
FransvWoerkom schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 02:45:
In het Hep2O handboek staat dat je de plastic koppeling niet op verchroomd koper of rvs mag gebruiken vanwege de oppervlakte-hardheid. Dus of dat ook voor verzinkt staal geldt is niet zeker. Er zijn plastic/messing hulpstukken voor overgang van Hep2O naar messing knelfitting. Er hoeft geen koperen buis tussen.

Ik zou bij verplaatsing van de warmtepomp naar de "andere kant van de tuin" liever 28mm Hep2O gebruiken dan 22mm. Hep2O is al nauwer dan stalen pijp en ik neem aan dat de tuin toch wel enige meters diep is, anders heeft verplaatsen geen zin. Bij een volumestroom van 15 liter per minuut, oftewel 0,25 liter per seconde is de drukval over 2*10 meter buis 0,2bar bij 22mm buis en 0,06bar bij 28mm.
Ik heb nu deze https://www.wildkamp.nl/p...12532c-l-max-100-m/830186 gevonden; wel stuk duurder, maar ben je in 1 keer klaar incl. isolatie denk ik ..

Pagina: 1 ... 56 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.