Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 98 Laatste
Acties:
  • 549.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Cees-JanH schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:22:
Het is een mono 5 H, ik kan m via de servicecloud instellen, heb nu op watertemperatuur gezet, Delta T=3 Ta-5 op 32 en +15 op 22, kijken wat er gaat gebeuren..
Beeld dat je schets had ik ook toen ik met temperatuur direct werkte. Vooral met de zon in de kamer erbij duurde het veel te lang voor er weer warmtevraag kwam. Na het opstarten gelijk vol gas en dan ook weer snel uit (pendelen). Nu met de WAR regeling loopt het perfect. Moduleert lekker terug en blijft bij de huidige buitentemperatuur 24/7 aan. Als je met de stooklijn gaat inregelen kan je door op de afstandsbediening de + of - verschuiving te gebruiken ook al vlot uitvogelen welke kant je op moet. Wordt het niet warm, +2 kijken wat er gebeurt. Niet te snel, maar als je vind dat de WP te lang op zich laat wachten, even +2. Omgekeerd, als het te warm wordt -1 en kijken hoever de WP terug moduleert.
Toen ik nog met CV verwarmde, had ik hetzelfde probleem. Wist direct al dat ik het met WAR moest gaan proberen bij vloerverwarming.
Plaatje huidig gebruik. Ik kan de gegevens alleen per uur tonen, maar live is er ook nauwelijks fluctuatie.

Hoe heb je toegang gekregen tot de service cloud? Komen de daar uitgelezen waarden voor kWh en COP overeen met de waarden welke de afstandsbediening geeft? Die kloppen bij mij voor geen meter. Heb je nog iets aan de Smart cloud?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/unfSqj6riRFLw6EOzdvCNXyB/thumb.jpg
Kamertemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oJT0FqAdJZefs1VecKvynh37/thumb.png

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 21-11-2018 22:56 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Cees-JanH schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:22:
Het is een mono 5 H, ik kan m via de servicecloud instellen, heb nu op watertemperatuur gezet, Delta T=3 Ta-5 op 32 en +15 op 22, kijken wat er gaat gebeuren..
mmm Hoe bevalt die service cloud??

Mag ik je in het lijstje H gebruikers zetten? [ ts ]
Ooit voor later als we elkaar nodig hebben voor onderdelen enz enz :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Service cloud gewoon account aangemaakt en wachtwoord verzonnen, ik ben nu mijn eigen klant...

Ben er mee aan het tweaken, maar alles is wel duidelijk. Ik denk dat de gemeten waardes, als de pana deze al meet, dezelfde zijn als op thermostaat. Je ziet wel duidelijk dat deze thermostaat van 20 naar 21 schiet, hij kan dus geen decimalen zien. Dat gaat de werking niet positief beinvloeden.

Wellicht zou hier een update voor moeten komen, ervan uitgaande dat er een PTC in zit die de meting verricht.

Inderdaad MDC05H gebruiker.

• t.oswald
Nogal saai hier....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hFPeXzMXHYuZg0rm5t9Sql0d/thumb.png

En 12 uur later.... nog even saai! @koevlaas2 Dit bedoelde je zeker met zo constant mogelijk draaien? Twee etmalen Ta 28 uit de WAR stooklijn en permanent ongeveer 0,435 kWh met Tb 4 ( af en toe 6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rjuqoWUvs3csi8vBKi1bW4xc/thumb.png

[ Voor 50% gewijzigd door t.oswald op 23-11-2018 00:31 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:46

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook een Service Cloud (en Smart Cloud) gebruiker. Service Cloud is erg handig om veel gegevens uit te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RN5bxZaNh1PhAr745EQ4iX3Z/medium.png

Nadeel is dat alles in één grafiek moet; je kunt dus niet meerdere grafieken maken. Je kunt wel twee Y-assen (rechts als tweede as) maken. Ook is er geen open-API. Wat ik fijn vind is dat je gemakkelijk gegevens en instellingen kunt uitlezen die op de remote in het installer menu zijn uit te lezen (en je de WP dus moet uitschakelen).
Alleen de watertemperaturen kun je uitlezen per 0,25C. Andere temperaturen gaan per hele graad C.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• t.oswald
timovd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:16:
Hier ook een Service Cloud (en Smart Cloud) gebruiker. Service Cloud is erg handig om veel gegevens uit te lezen:
[Afbeelding]

Nadeel is dat alles in één grafiek moet; je kunt dus niet meerdere grafieken maken. Je kunt wel twee Y-assen (rechts als tweede as) maken. Ook is er geen open-API. Wat ik fijn vind is dat je gemakkelijk gegevens en instellingen kunt uitlezen die op de remote in het installer menu zijn uit te lezen (en je de WP dus moet uitschakelen).
Alleen de watertemperaturen kun je uitlezen per 0,25C. Andere temperaturen gaan per hele graad C.
Waar heb je de CZ-TAW1 gekocht? Idem @Felicia

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
timovd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:16:
[Afbeelding]

1 grafiek vind ik niet zo erg, kan bij de smart cloud het energieverbruik en de buitentemperatuur zien dus als ik bij de servicecloud een ander grafiek zie heeft het al meerwaarde. Wel jammer dat de Panasonic ruimtethermostaat geen kamertemperatuur doorgeeft, dat zou ik veel nuttiger vinden om te linken aan het verbruik (en de afgifte).

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@t.oswald De CZ-TAW1 bestelf bij Coppack (UK). Verzenden duurde een weekje. Installeren een half uurtje (het meeste werk was om de kappen los te schroeven).
@Felicia meten van de binnentemperatuur kan inderdaad niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
t.oswald schreef op donderdag 22 november 2018 @ 11:45:
[...]

Waar heb je de CZ-TAW1 gekocht? Idem @Felicia
De leverancier leverde deze samen met de warmtepomp, is ook geen DIY installatie.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:17:
[...]

De leverancier leverde deze samen met de warmtepomp, is ook geen DIY installatie.
Je kunt er dus niet veel mee regelen?
Meeste uitlezen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:55:
[...]

Je kunt er dus niet veel mee regelen?
Meeste uitlezen?
Omdat ik een ruimtethermostaat heb kan ik het alleen in en uitschakelen (geen temperatuur meegeven). Ik kan ook de Ta zien en het weekschema beheren (daar kan ik alleen aan/uit meegeven, en de koel, verwarm of auto-stand).

In de logging kan ik het verbruik per uur en de buitentemperatuur zien.

• Cees-JanH
Via het de service cloud op de PC kun je alles afstellen, ook de ruimte temperatuur aflezen...

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ruimtetemperatuur kan ik niet uitlezen met remote als compensation curve.

• Cees-JanH
timovd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:59:
Ruimtetemperatuur kan ik niet uitlezen met remote als compensation curve.
Klopt inderdaad.

Ik heb sinds gisteravond de instelling op direct gezet met een temperatuur van 24 graden deltaT 3.
Draait nu met Ta 24 en Tr 22, maar stopt alsnog (Tr te hoog ??) Flow is 17 l min.

Compressor draait nu op 41 Hz, vanochtend ook, om 10,45 ging de compressor uit, draait nu weer 41 Hz.

Ga m eens op 23 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
t.oswald schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:49:
Nogal saai hier....

[Afbeelding]

En 12 uur later.... nog even saai! @koevlaas2 Dit bedoelde je zeker met zo constant mogelijk draaien? Twee etmalen Ta 28 uit de WAR stooklijn en permanent ongeveer 0,435 kWh met Tb 4 ( af en toe 6)

[Afbeelding]
Klopt, maar je word er wel saai van 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cees-JanH schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:16:
[...]

Klopt inderdaad.

Ik heb sinds gisteravond de instelling op direct gezet met een temperatuur van 24 graden deltaT 3.
Draait nu met Ta 24 en Tr 22, maar stopt alsnog (Tr te hoog ??) Flow is 17 l min.

Compressor draait nu op 41 Hz, vanochtend ook, om 10,45 ging de compressor uit, draait nu weer 41 Hz.

Ga m eens op 23 zetten
Dan gaat hij nog eerder stoppen denk ik, Ta moet omhoog, 27-28 is toch vrij normaal, dan blijft hij waarschijnlijk wel netjes laag lopen. Hij gaat uit omdat hij vrij snel zijn Ta bereikt, de lage DT zegt dat ook.
Is het wel warm genoeg in huis? Je moet wel een beetje Dt hebben om warmte af te kunnen geven.

@Dylantje2
Gaat jouw modem uit in de nacht? Je mist elke dag een stuk logging van 0:10 tot 7:00 of zoiets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:34:
[...]

Dan gaat hij nog eerder stoppen denk ik, Ta moet omhoog, 27-28 is toch vrij normaal, dan blijft hij waarschijnlijk wel netjes laag lopen. Hij gaat uit omdat hij vrij snel zijn Ta bereikt, de lage DT zegt dat ook.
Is het wel warm genoeg in huis? Je moet wel een beetje Dt hebben om warmte af te kunnen geven.

@Dylantje2
Gaat jouw modem uit in de nacht? Je mist elke dag een stuk logging van 0:10 tot 7:00 of zoiets.
mmm Thanks dat je ziet zeg...
mmm Ik denk dat het in het script van@AUijtdehaag
zit...
Ik upload ook mijn winddelen met een ander script D.M. Windmolen en die upload wel...
@AUijtdehaag zou je ... Please... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
https://snapshot.raintank...DM1R1k5WB4HVMkOrB3c14JLGh

Alles op 21 graden.:-)
COP begin ik maar niet over....[ interne meting is niks zeggen ze :-)]
WAF blij, niet koud,.. IKKE ook wel blij.

Wat kan ik nu gaan tunen?

kwh of 12.. voor de hele nacht.. 150M³ uit de early nineties warm houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarmee meet je de warmtepomp?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Ik zou daar eens mee beginnen te onderzoeken... (wifi ofzo wat uitschakelt voor dat device?)
(pas op ik ben service engineer en los dingen op, die andere verkloot hebben ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 11:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:11:
[...]

Waarmee meet je de warmtepomp?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Ik zou daar eens mee beginnen te onderzoeken... (wifi ofzo wat uitschakelt voor dat device?)
(pas op ik ben service engineer en los dingen op, die andere verkloot hebben ;) )
mmm ZWave
Sorry ,,,
Heb hem gevonden denk ik...
https://drive.google.com/...Z-1y3JRWx0ap7RCIqgwEtwF5E
Setting in Pvo....

@Rol-Co Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:11:
https://snapshot.raintank...DM1R1k5WB4HVMkOrB3c14JLGh

Alles op 21 graden.:-)
COP begin ik maar niet over....[ interne meting is niks zeggen ze :-)]
WAF blij, niet koud,.. IKKE ook wel blij.

Wat kan ik nu gaan tunen?

kwh of 12.. voor de hele nacht.. 150M³ uit de early nineties warm houden..
Wat verwacht je dat je jaar verbruik gaat zijn? Van hoeveel gas kom je af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:15:
[...]

Wat verwacht je dat je jaar verbruik gaat zijn? Van hoeveel gas kom je af?
Jaarverbuik uhmm ? Jij een idee?

Gas rond de 1000M3 incl pellets [ die we nu niet doen ivm inregelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
[quote]Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:34:
[...]

Nu even 27 gradenDT3 ingesteld. De temperatuur is wel netjes 21 graden.

Wel om de twee uur een defrost, warmtepomp gaat ook langdurig uit, waarbij de kamerthermostaat wel op 21 graden blijft. Dat doet hij denk omdat hij alles afrond naar hele getallen, maw het is 21.4 en hij gaat uit, systeem wordt weer opgestart bij 20.5. Dat is niet comfortabel.

Ik denk dat het afgifte systeem in combinatie met warmtebehoefte en isolatie er voor zorgt dat ik met een watertemperatuur van rond de 23 al op temperatuur blijf bij buitentemperatuur van 3graden.

Hoe zou ik dan een stooklijn in stellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:40
Hier een nieuwe WH-MDC07H3E5 gebruiker. Door installateur in nieuw huis geplaatst. Huis is een sustainer (houtskeletbouw met houten vloer) met 212 m2 oppervlakte waar combinatie van muurpanelen (18m2) en warmtewisselaars achter de WTW is geplaatst waardoor er een soort hybride luchtverwarming ontstaat. De woning is zwaar geisoleerd (triple glas en flinke woning isolatie) en er is dus vrijwel geen warmteopslag in de muren of vloer. Tot op heden veel problemen met het fatsoenlijk warm krijgen van de woning, waardoor nogal vreemde keuzes zijn gemaakt door installateur (onder andere de watertemperatuur op 55 graden, waardoor mijn COP rampzalig is). Ik heb zelf het vermoeden dat er veel te weinig warmte kan worden afgegeven door de panelen en wisselaars. De muurpanelen zitten achter clickwall waardoor ze feitelijk geïsoleerd zijn. Ik ben nog maar net begonnen met kennis opdoen van het systeem en wil dus nog niet gaan tweaken aan de installatie, maar heb over 3 dagen wel een bijeenkomst waar zowel panasonic als installateur bij zijn om meerdere mensen die deze woning hebben uit te leggen hoe het systeem zou moeten werken. Ik lees dus vooral voorlopig mee. WAF heeft ernstige problemen met kou in de woning, dus tweaken kan niet al te radicaal. De T op de controller staat op 23 graden continue.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:40:
Hier een nieuwe WH-MDC07H3E5 gebruiker. Door installateur in nieuw huis geplaatst. Huis is een sustainer (houtskeletbouw met houten vloer) met 212 m2 oppervlakte waar combinatie van muurpanelen (18m2) en warmtewisselaars achter de WTW is geplaatst waardoor er een soort hybride luchtverwarming ontstaat. De woning is zwaar geisoleerd (triple glas en flinke woning isolatie) en er is dus vrijwel geen warmteopslag in de muren of vloer. Tot op heden veel problemen met het fatsoenlijk warm krijgen van de woning, waardoor nogal vreemde keuzes zijn gemaakt door installateur (onder andere de watertemperatuur op 55 graden, waardoor mijn COP rampzalig is). Ik heb zelf het vermoeden dat er veel te weinig warmte kan worden afgegeven door de panelen en wisselaars. De muurpanelen zitten achter clickwall waardoor ze feitelijk geïsoleerd zijn. Ik ben nog maar net begonnen met kennis opdoen van het systeem en wil dus nog niet gaan tweaken aan de installatie, maar heb over 3 dagen wel een bijeenkomst waar zowel panasonic als installateur bij zijn om meerdere mensen die deze woning hebben uit te leggen hoe het systeem zou moeten werken. Ik lees dus vooral voorlopig mee. WAF heeft ernstige problemen met kou in de woning, dus tweaken kan niet al te radicaal. De T op de controller staat op 23 graden continue.
Een WTW heeft toch al ~>90% efficientie??
Vanwaar dan de wisselaars (is dan een kanaalfancoil neem ik aan?)
Door het beperkte debiet kan je sowieso al weinig energie terugvoeren, laat staan toevoegen.
Het is niet voor niets dat een L/L WP een paar honderd m3/u kan verzetten,
Enige nut van wisselaars op WTW is dat je er in de zomer een beetje mee kan koelen, mits de leidingen ed daarop voorbereid zijn ivm condensatie.

Wat moet ik mee voorstellen bij die muurpanelen?
18m2 lijkt me heel weinig, zeker bij 212m2 woonoppervlak verwacht je 'normaal' toch ook >100m2 vloerverwarming op BG.

Wat voor WTW systeem heb je en op welke stand draait die?

Heb je iets van logging omtrent de WP?

Is de installateur van de WP ook verantwoordelijk voor de keus van de rest van de installatie?
Dan zou hij toch iets doorgerekend moeten hebben, en over het algemeen zijn die modellen nogal pessimistisch, waardoor je eerder met een te grote WP en teveel afgifte komt te zitten, dan te weinig.

55gr aanvoer in een moderne woning is gewoonweg belachelijk, daar gaat iets grof mis.

Misschien goed om hier een eigen topic voor te beginnen? Want heb het idee dat dit wat breder ligt dan enkel de WP.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-11-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Cees-JanH schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:31:
Ik denk dat het afgifte systeem in combinatie met warmtebehoefte en isolatie er voor zorgt dat ik met een watertemperatuur van rond de 23 al op temperatuur blijf bij buitentemperatuur van 3graden.

Hoe zou ik dan een stooklijn in stellen ?
Je hebt minimaal 2 temperaturen nodig om een stooklijn te bepalen. Pak een papier, teken een grafiek met de horizontale as de Ta (watertemperatuur warmtepomp) en de verticale as de Tb (buiten temperatuur). Vervolgens kijk je hoeveel graden je bij 5 graden nodig hebt, of bij 0 en die lijn kan je redelijk recht doortrekken (loopt iets harder omhoog naarmate de buiten temperatuur zakt dus wellicht bij -10 een graadje of 2 meer pakken). Vervolgens weet je welke waarde je ongeveer voor -10 moet aanhouden en bij +10.

Ik vind het overigens wel raar dat je concludeert dat 23 genoeg is als je warmtepomp bij 21,4 stopt bij Ta 27. Hoe lang doet je systeem erover om van 20,5 naar 21,4 te gaan? Ik zou juist 1 graad omlaag gaan en kijken wat hij dan doet i.p.v. meteen 4 graden eraf.
javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:40:
Kan aan mij liggen maar dit vind ik een hele rare setup.

Als je zegt problemen om de woning warm te krijgen, merk je dan wel dat er uit de plafond elementen van je WTW wel warmere lucht komt? Hoe warm is die dan?

Heeft de bouwer ook iets verteld over droogstoken? Normaal is dat een nieuwe woning het eerste jaar flink meer energie kwijt is om droog te stoken maar ik weet niet of dat ook (of maar in beperkte mate) geld voor houtskeletbouw.

Vervolgens, zet je 's avonds de verwarming ook lager? Bij de meeste warmtepompen is dat not-done en als ik jouw setup inschat heeft die er waarschijnlijk nog veel meer last van.

Weet je ook wat het verbruik van je WP nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
De warmtewisselaar zit op de uitgaande luchtstroom van de WTW om de uitstromende lucht uit het plafond naar een graad of 35 te krijgen.

Droogstoken niet aan de orde, woning is zonder "natte" materialen gebouwd. De woning is extreem geisoleerd waardoor er feitelijk teveel verwarm capaciteit zou moeten zijn (praktijk is anders). Voor de problemen in de woning zal ik tzt een ander topic openen, thanks voor de suggestie.

Voor nu ben ik bezig om me nog in te lezen in de WP en ben nog druk bezig om allerlei sensoren te regelen om alles te kunnen meten. Eerste stap voor nu is een kwh meter tussen de WP te plaatsen om te kunnen loggen en ik zat te kijken naar de CZ-TAW1 om meer vat te krijgen op de WP qua logging. Ik kom er nog wel op terug wat het gaat worden, voor nu zal ik eerst eens kijken hoe die WP zelf onder de knie te krijgen.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:47:
De warmtewisselaar zit op de uitgaande luchtstroom van de WTW om de uitstromende lucht uit het plafond naar een graad of 35 te krijgen.

Droogstoken niet aan de orde, woning is zonder "natte" materialen gebouwd. De woning is extreem geisoleerd waardoor er feitelijk teveel verwarm capaciteit zou moeten zijn (praktijk is anders). Voor de problemen in de woning zal ik tzt een ander topic openen, thanks voor de suggestie.

Voor nu ben ik bezig om me nog in te lezen in de WP en ben nog druk bezig om allerlei sensoren te regelen om alles te kunnen meten. Eerste stap voor nu is een kwh meter tussen de WP te plaatsen om te kunnen loggen en ik zat te kijken naar de CZ-TAW1 om meer vat te krijgen op de WP qua logging. Ik kom er nog wel op terug wat het gaat worden, voor nu zal ik eerst eens kijken hoe die WP zelf onder de knie te krijgen.
Met een extreem goed geïsoleerd huis lijkt mij 35 graden al veel te warm, dit zou ergens tussen de 27-30 moeten liggen, 27 nodig en 30 om iets te "voelen" , op die temperaturen voel je weinig meer maar word wel warm in huis door lang draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:55:
[...]

Met een extreem goed geïsoleerd huis lijkt mij 35 graden al veel te warm, dit zou ergens tussen de 27-30 moeten liggen, 27 nodig en 30 om iets te "voelen" , op die temperaturen voel je weinig meer maar word wel warm in huis door lang draaien.
Ja, dat idee heb ik dus ook. Ik denk alleen dat ik volstrekt onvoldoende mogelijkheden heb om de warmte uit de leidingen de woning in te krijgen. de 28ste eerst maar eens met panasonic en installateur praten, dan verder kijken :-)

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:01:
[...]

Ja, dat idee heb ik dus ook. Ik denk alleen dat ik volstrekt onvoldoende mogelijkheden heb om de warmte uit de leidingen de woning in te krijgen. de 28ste eerst maar eens met panasonic en installateur praten, dan verder kijken :-)
Scenario
Een warmtepomp is geen cv en de meesten beginnen ermee als een cv, 1 graad verhogen is al een hele toer met een normaal gedimensioneerde warmtepomp.
Dus een installateur heeft dat ding misschien neer geplant en klaar, je moet een stooklijn instellen, flow controleren (is het een pana H ? Die regelt de flow zelf lees ik) en dan beginnen met alles een klein beetje open zetten, niet alles vol open.
Dat kan je dan langzaam opvoeren tot je buiten unit netjes loopt en niet te hard met veel defrosts. Je kan het niet zien nu maar ik vermoed dat hij pendelt, of veel defrost heeft waardoor hij zo slecht presteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
Temperatuur even verhogen is inderdaad geen synoniem voor een warmtepomp. Elga staat al anderhalve dag te ploeteren om het 2 graden omhoog te krijgen. Lastig met een (te) ver afgekoelde vloer .. ;)

Ja de Elga doet het weer. Fingers crossed..

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 25-11-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:13:
[...]

Scenario
Een warmtepomp is geen cv en de meesten beginnen ermee als een cv, 1 graad verhogen is al een hele toer met een normaal gedimensioneerde warmtepomp.
Dus een installateur heeft dat ding misschien neer geplant en klaar, je moet een stooklijn instellen, flow controleren (is het een pana H ? Die regelt de flow zelf lees ik) en dan beginnen met alles een klein beetje open zetten, niet alles vol open.
Dat kan je dan langzaam opvoeren tot je buiten unit netjes loopt en niet te hard met veel defrosts. Je kan het niet zien nu maar ik vermoed dat hij pendelt, of veel defrost heeft waardoor hij zo slecht presteert.
Dank je, dat is nuttig advies. Ja het is een H.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:20:
Temperatuur even verhogen is inderdaad geen synoniem voor een warmtepomp. Elga staat al anderhalve dag te ploeteren om het 2 graden omhoog te krijgen. Lastig met zo ver afgekoelde vloer .. ;)
Ik heb geen vloermassa om te verwarmen, De setup is dusdanig dat er vrij snel een wisseling in temperatuur van de radiatoren en luchtwisselaars valt te bereiken.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:37:
[...]

Je hebt minimaal 2 temperaturen nodig om een stooklijn te bepalen. Pak een papier, teken een grafiek met de horizontale as de Ta (watertemperatuur warmtepomp) en de verticale as de Tb (buiten temperatuur). Vervolgens kijk je hoeveel graden je bij 5 graden nodig hebt, of bij 0 en die lijn kan je redelijk recht doortrekken (loopt iets harder omhoog naarmate de buiten temperatuur zakt dus wellicht bij -10 een graadje of 2 meer pakken). Vervolgens weet je welke waarde je ongeveer voor -10 moet aanhouden en bij +10.

Ik vind het overigens wel raar dat je concludeert dat 23 genoeg is als je warmtepomp bij 21,4 stopt bij Ta 27. Hoe lang doet je systeem erover om van 20,5 naar 21,4 te gaan? Ik zou juist 1 graad omlaag gaan en kijken wat hij dan doet i.p.v. meteen 4 graden eraf.

[...]
Kan aan mij liggen maar dit vind ik een hele rare setup.

Als je zegt problemen om de woning warm te krijgen, merk je dan wel dat er uit de plafond elementen van je WTW wel warmere lucht komt? Hoe warm is die dan?

Heeft de bouwer ook iets verteld over droogstoken? Normaal is dat een nieuwe woning het eerste jaar flink meer energie kwijt is om droog te stoken maar ik weet niet of dat ook (of maar in beperkte mate) geld voor houtskeletbouw.

Vervolgens, zet je 's avonds de verwarming ook lager? Bij de meeste warmtepompen is dat not-done en als ik jouw setup inschat heeft die er waarschijnlijk nog veel meer last van.

Weet je ook wat het verbruik van je WP nu is?
Als je dan toch met pana om de tafel zit...
kun je niet eens aangeven dat de interne metingen totaal ruk zijn.
En je dus een duur machientje hebt, waarmee je op het display dus niets uit kunt lezen.
Vooral COP werkt niet...
En wat meet de pana om aan de cop te komen. het totaal verbruik van alles?
Of allen het verbruik wat in de leidingen gaat?

Zou hier misschien wat verheldering kunnen geven..

En natuurlijk succes...
Misschien het grote topic eens doorlezen.
En dan sensoren op je aan en afvoer zetten.

Ik ben er ook nog lang niet.
https://snapshot.raintank...Nh1zoqWj2b4GcUkrCzcG0cuYG
maar mijn pomp loopt in iedere geval nu redelijk stabiel, terwijl hij eerst alle kanten uitvloog..
Waterzijdig inregelen..had ik niet gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:37:
[...]

Heeft niemand dit in excel oid?
Is er website?
Zijn we duurzaam bezig, en gaat er toch weer veel papier doorheen hahahaha

Geintje
Ik zou ook wel een stooklijn inzichtelijk willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:20:
[...]

En je dus een duur machientje hebt, waarmee je op het display dus niets uit kunt lezen.
Vooral COP werkt niet...
Ik zit nu tegen een COP van 0.7 tot 0.85 aan te kijken, |:( Zal ze er eens over aanspreken :)

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:47:
[...]

Ik zit nu tegen een COP van 0.7 tot 0.85 aan te kijken, |:( Zal ze er eens over aanspreken :)
Zou leuk zijn.
Maar pas op dat ze dan niet zeggen, ligt aan je systeem.
In het grote forum zijn mensen die meten met een kamstrup warmtemeter, en die daardoor het verschil aan toen. Dus die toen aan dat de interen meter niet goed werkt.

Mijn cop 1.3 dus winnaar. hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
Is die kamstrup eenvoudig toe te voegen aan het systeem en makkelijk uit te lezen?

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
javaboon schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:51:
Is die kamstrup eenvoudig toe te voegen aan het systeem en makkelijk uit te lezen?
Oei.
Die vraag is niet zo simpel.
Zelf als je handig bent kost het minder.
Als je het moet laten doen.

Als hij er eenmaal in zit... lijkt het me makkelijk, manueel.
Als je hem in Domoticz wilt hebben, zal iets meer moeten spelen...
Ik ben me aan het orienteren.
Wss na het voorjaar sleutel ik hem er tussen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
ik draai openhab, maar dat is niet het grootste probleem :)

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
@javaboon Er is ook een kamstrup (Multical 302) topic met een aantal wetenswaardigheden en
een hands-on benadering. @AUijtdehaag en anderen hebben het e.e.a. i.c.m. domoticz uitgezocht,
maar dat is voor jou niet het grootste probleem.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@javaboon
Hier staat ook een stukje over M-bus. Zo ben ik ermee begonnen. (libmbus)
http://domoticx.com/io-interface/
Maar nu wordt ik nieuwsgierig.. wat is het grootste probleem dan?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 17:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:43:
[...]

Heeft niemand dit in excel oid?
Is er website?
Zijn we duurzaam bezig, en gaat er toch weer veel papier doorheen hahahaha

Geintje
Ik zou ook wel een stooklijn inzichtelijk willen hebben.
Wat wil je er inzichtelijk aan hebben dan?
Verschillende mensen hebben het al aan je uitgelegd, veel inzichtelijker wordt het niet vrees ik.

Over dat duurzaam bezig zijn, jouw settings kunnen nog wel wat duurzamer lijkt me zo (maar goed, als je 23c wenst kom je er niet onderuit heel veel kWh's er doorheen te jagen).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thido schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:04:
[...]

Verschillende mensen hebben het al aan je uitgelegd, veel inzichtelijker wordt het niet vrees ik.

Over dat duurzaam bezig zijn, jouw settings kunnen nog wel wat duurzamer lijkt me zo (maar goed, als je 23c wenst kom je er niet onderuit heel veel kWh's er doorheen te jagen).
Lijkt me dat er in excel iets mogelijk is van, als je binnen en buiten met elkaar vergelijkt.. dat je dan een aanname kunt doen qua instellingen.
En daardoor zou je een betere stooklijn kunnen krijgen, leek me..
Zoiets:
https://www.bouwinfo.be/f...trotronic-stooklijnen-xls
Eigenlijk bedoel ik, bijna alle tweakers hebben bijna alles al uitgevonden.. [ meestal is het zoeken waar het staat]
Maar dat is voor nu ff latere zorg

Er wordt hier geklaagd dat het heet, terwijl buiten 3 graden is
Ik nu aan het testen, en kijken waar wat op reageert.
Dit zijn toch wel dagen dat ik kan kijken of ik het red...

En ja testen kost wat..

En dat papier, was lol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:14:
@javaboon
Hier staat ook een stukje over M-bus. Zo ben ik ermee begonnen. (libmbus)
http://domoticx.com/io-interface/
Maar nu wordt ik nieuwsgierig.. wat is het grootste probleem dan?
het plaatsen van de meter is voor mij meer een uitdaging denk ik. Laat ik de installateur wel doen.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Ik heb vandaag enkele uren kunnen draaien op een Dt van 1gr C en een Ta van 23,25 met een buitentemp van 4. Dat ging met compressor op 48 Hz. Was al stuk beter.

Nu stooklijn getekend op papier, vanaf punt 21,21 naar 4,23.

Dus instelling in Pana op -12, 25 graden en 15, 22 gezet, nu even kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
thido schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:04:
[...]

Wij moeten @Dylan de kans moet geven om te leren kruipen, daarna lopen, om uiteindelijk te kunnen rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:19
@javaboon Persoonlijk vind ik het echt enorm jammer dat ze dan niet voor vloerverwarming zijn gegaan. Dit is vaak een veel aangename verwarming dan ventilatie verwarming omdat warmte graag stijgt. Vooral omdat de combinatie warmtepomp met vloerverwarming vaak enorm goed samen gaan.

Waarschijnlijk kan je je temperatuur wel verlagen maar dan zal je meer fancoils moeten installeren om meer vermogen te creëren. Ik ben heel benieuwd wat Panasonic ervan vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
rjd22 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:59:
@javaboon Persoonlijk vind ik het echt enorm jammer dat ze dan niet voor vloerverwarming zijn gegaan. Dit is vaak een veel aangename verwarming dan ventilatie verwarming omdat warmte graag stijgt. Vooral omdat de combinatie warmtepomp met vloerverwarming vaak enorm goed samen gaan.

Waarschijnlijk kan je je temperatuur wel verlagen maar dan zal je meer fancoils moeten installeren om meer vermogen te creëren. Ik ben heel benieuwd wat Panasonic ervan vindt.
Tsja, de vloer is van hout, dus wat lastig met vloerverwarming. Ik ben ook heel benieuwd wat het antwoord gaat worden en laat uiteraard even weten hoe of wat.

Ondertussen ben ik wat aan het grasduinen geweest in het installatiedeel, er stond een stookcurve die lineair was op 55 graden. Die heb ik direct aangepast naar 45 graden bij -15 tot 35 graden bij 15. De temperatuur in huis blijft goed.

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
zandstraat schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:16:
[...]

Wij moeten @Dylan de kans moet geven om te leren kruipen, daarna lopen, om uiteindelijk te kunnen rennen.
Dank...

Mijn curves..
https://snapshot.raintank...7as2M3TqCr4U9ylSAwnhTH6dK

Hij lijkt al iets beter toch??
Geen enkele defrost, dipje was een setting aanpassing.
Wat ik wel een nadeel vind. Belangrijke settings alleen aan te passen als hij uit staat..
Maar het zal ene reden hebben van die Japanners.

Mijn verbruik loopt ook terug:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=15798
Ik denk niet dat ik in een paar uur er 16Kwh doorheen krijg,,

En de temp blijft nog rond de 22..:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
Dylantje: zie deze periode maar als een investering, vergelijk je huidige verbruik maar eens met het gas dat je bespaart.
succes

[ Voor 4% gewijzigd door zandstraat op 26-11-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Sorry, dubbele post

[ Voor 86% gewijzigd door zandstraat op 26-11-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dylantje2

Het is ook een stukje warmer buiten vandaag, dus geen defrosts en minder verbruik lijkt me dan normaal, dat hebben we allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Rol-Co schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:09:
@Dylantje2

Het is ook een stukje warmer buiten vandaag, dus geen defrosts en minder verbruik lijkt me dan normaal, dat hebben we allemaal.
Klopt maar dan toch helemaal geen defrost..
En ik zie toch sommige met andere pompen wel.

En ik ben nu aan mijn war aan sleutelen.
Omgerekend naar gas zit ik nog wel te hoog.
Maar geen pellets erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:12:
[...]

En ik ben nu aan mijn war aan sleutelen.
Omgerekend naar gas zit ik nog wel te hoog.
Maar geen pellets erbij.
Dylan: Je hebt bewezen dat als het moet, jij het gehele huis met je WP kan verwarmen, nu wordt het tijd om iets te gaan doen aan de belabberde COP.
Je zou in deze komende minder koude periode een test kunnen doen door enkele dagen lang alleen de benedenverdieping met de WP te verwarmen, en zien wat dat doet met je rendement.

Indien na enkele dagen blijkt dat het rendement je tot vreugde stemt, ga je moeten overwegen wat je verder kan doen.
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
zandstraat schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:56:
[...]

Dylan: Je hebt bewezen dat als het moet, jij het gehele huis met je WP kan verwarmen, nu wordt het tijd om iets te gaan doen aan de belabberde COP.
Je zou in deze komende minder koude periode een test kunnen doen door enkele dagen lang alleen de benedenverdieping met de WP te verwarmen, en zien wat dat doet met je rendement.

Indien na enkele dagen blijkt dat het rendement je tot vreugde stemt, ga je moeten overwegen wat je verder kan doen.
succes
Oke.. Thanks..

Maar hoe hé.:-)
Kan ik mijn cop verbeteren..?

Is DE vraag natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:17:
[...]

Oke.. Thanks..

Maar hoe hé.:-)
Kan ik mijn cop verbeteren..?

Is DE vraag natuurlijk
Tuurlijk kan jij de Cop verbeteren, je moet de pomp enkel dagen verwennen. Ik ga ervan uit dat jij beneden vloerverwarming hebt en boven radiatoren.

Boven alle kranen dicht draaien.
Daarna, paar dagen alleen beneden stoken, totdat jij een bevredigende COP waarneemt.
Vervolgens geleidelijk de boven radiatoren één voor één mee laten draaien, hiermee stoppen als de COP weer minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Mannen.
Ik vind het een heel leerzaam forum met heel veel informatie wat mij zeker verder helpt in mijn te maken keuzes.

Waar ik soms gek van wordt zijn de afkortingen. Als je niet weet wat het betekend weet je wat je leest maar begrijp je het niet altijd.

WAF in de vrouw des huizes begrijp ik maar waar de afkorting vandaan komt?
WAR regeling ben ik nog niet uit. Wat wordt hier bedoeld?

Wie heeft zijn PANA op een meurbeugel staan? en waar heb je die gekocht?
Is topaircon.eu een goede partij om mijn PANA te kopen? Iemand ervaring met deze club? De prijzen lijken mij prima te zijn.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Me Albert schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:55:
Volgens mij: Wife/Woman Acceptance Factor: de vrouw des huizes is namelijk meer dan vaak niet erg gecharmeerd van grote units aan de muur binnen en/of een koude douche of tenen 8)
WeersAfhankelijkeRegeling: Verwarmen met bepaalde instellingen die automatisch aangepast worden aan de buitentemperatuur. Ook bij CV-ketels is dit vaak mogelijk maar wordt weinig gebruikt. Bij WP verbetert dit het rendement flink.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Mannen.
Ik vind het een heel leerzaam forum met heel veel informatie wat mij zeker verder helpt in mijn te maken keuzes.

Waar ik soms gek van wordt zijn de afkortingen. Als je niet weet wat het betekend weet je wat je leest maar begrijp je het niet altijd.

Wie heeft zijn PANA op een meurbeugel staan? en waar heb je die gekocht?
Is topaircon.eu een goede partij om mijn PANA te kopen? Iemand ervaring met deze club? De prijzen lijken mij prima te zijn.
WAR = weers-afhankelijke-regeling. oftewel, de aanvoerwater temperatuur, (Ta) is afhankelijk van de buitentemperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Iemand mijn verbruik gezien :-)
En 21 Graden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:41:
Iemand mijn verbruik gezien :-)
En 21 Graden :-)
Gaat de goede kant op man :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Jim423 en @ zandstraat Dank voor de uitleg. Was er niet opgekomen omdat mijn vrouw er volledig achter staat. Is ook getrouwd met een technicus dat helpt.

Het is mij wel duidelijk dat ik ook met een WAR ga stoken zodra de PANA is geïnstalleerd.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Ik heb mijn Panasonic WH-MXC09H3E8 met wat toebehoren laatst bij Topaircon besteld . Vrachtwagen stond zonder aankondiging voor de deur, maar toevallig was ik thuis. Er ontbraken 2 toebehoren (uitbreidingsprint en een sensor), maar die zijn netjes nageleverd.
Mijn ervaring is dus best goed. Hij pruttelt nu mooi.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Me Albert schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:01:
@Jim423 en @ zandstraat Dank voor de uitleg. Was er niet opgekomen omdat mijn vrouw er volledig achter staat. Is ook getrouwd met een technicus dat helpt.

Het is mij wel duidelijk dat ik ook met een WAR ga stoken zodra de PANA is geïnstalleerd.
Het kan zo:
https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=15798

Voor en NA het inregelen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
ik zit je op pvoutput te kijken en zie dat hij vaak uit en aan gaat.

wat heb je ingeregeld? na mijn idee is dit namelijk ook niet goed.
ter vergelijking, mijn 7kw is vanmorgen om 5 uur aan gegaan en is geen elke keer uit gegaan. draait heel de tijd op 400-600 watt. tot nu toe 6 kwh verbruikt.

ik denk dat je je radiatoren nu te veel heb geknepen. hij zou het zelf moeten kunnen regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
jeroenvervuren schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:25:
[...]

ik zit je op pvoutput te kijken en zie dat hij vaak uit en aan gaat.

wat heb je ingeregeld? na mijn idee is dit namelijk ook niet goed.
ter vergelijking, mijn 7kw is vanmorgen om 5 uur aan gegaan en is geen elke keer uit gegaan. draait heel de tijd op 400-600 watt. tot nu toe 6 kwh verbruikt.

ik denk dat je je radiatoren nu te veel heb geknepen. hij zou het zelf moeten kunnen regelen
MMm hij is 1 x uit gegaan half 2, toen ik wat verander heb..
De rest loopt hij zooo rustig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Typisch Tb 7 dagje. Kan nu het verbruik per seconde loggen. Hij knort echt zonder stoppen en zit nu op de laagste stand met moduleren. Ta 26 en Tr 25. Kamertemperatuur 20,8 en compressor 22 Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hT0b9aGHIyem6LPiPWtSIGd0/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Hoe heb jij je stooklijn staan?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:37
Ik was even na het opgenomen vermogen van de 5kw en 7kw variant aan het kijken.
Ik zie voor de 5kw 19.5a en voor de 7kw 20.5a
En bij allebei een element van 13a(3kw)

Als ik bij jullie in de grafieken kijken zie ik een max van 2kw niet 4.5kw zoals in de handleiding?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tunda schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:15:

Als ik bij jullie in de grafieken kijken zie ik een max van 2kw niet 4.5kw zoals in de handleiding?
MMM
Het schijnt dat de specs van een 5 en 7 hier in NL wat uitmaken.
Dus een 5 zou beter werken dan een 7, is mij verteld..
Vandaar dat ik in een early ninties huis een 5 heb staan, en nog niet koud gehad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Lurge schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:44:
[...]

Hoe heb jij je stooklijn staan?
inregelen...stooklijn staat normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Tunda schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:15:

Die max van 4,5kW kan goed pas aan de orde zijn wanneer je bij -15 op 100% vermogen draait incl. Pomp op hoogste snelheid e.d. en je element aan om te defrosten. Mijn 9kW is ook op 3x16A afgezekerd en op de unit staat maximaal opgenomen vermogen 6800W (en het element heeft een eigen 3kW stekker en groep) maar ik heb 'm hier nog niet boven de 3kW uit zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:44:
[...]

Die max van 4,5kW kan goed pas aan de orde zijn wanneer je bij -15 op 100% vermogen draait incl. Pomp op hoogste snelheid e.d. en je element aan om te defrosten. Mijn 9kW is ook op 3x16A afgezekerd en op de unit staat maximaal opgenomen vermogen 6800W (en het element heeft een eigen 3kW stekker en groep) maar ik heb 'm hier nog niet boven de 3kW uit zien komen.
Dus voor die week of x per jaar heb je een te zware unit?
Mijn 5 heeft het van de week gered..[ gelukkig ]
En mijn element niet gebruikt..

edit..
Maar het is nog geen min 10..

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 28-11-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:24:
[...]

Dus voor die week of x per jaar heb je een te zware unit?
Mijn 5 heeft het van de week gered..[ gelukkig ]
En mijn element niet gebruikt..

edit..
Maar het is nog geen min 10..
Volgens mij heeft jou 5kw al een paar keer 100% gedraaid toch?
En trok toen max. 2kw?

Ik vind 4.5kw + 3kw element wel veel van het goede kan me dit bijna niet voorstellen dat met -15 een 5kw, 7.5kw per uur trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Tunda schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:57:
[...]

En trok toen max. 2kw?

Ik vind 4.5kw + 3kw element wel veel van het goede kan me dit bijna niet voorstellen dat met -15 een 5kw, 7.5kw per uur trekt?
De mijne heeft ook al een paar keer 100% gedraaid, voor 20 minuten na 6 uur uit te staan snachts :P

@Dylantje2, ik heb deze unit gekozen zodat ik bij -20 nog steeds 60 graden door mijn leidingen krijg omdat ik geen vloerverwarming heb en onduidelijk was of ik het met 35 à 40 graden ging redden... Maar dat wist je wel want dat heb ik al 3x gezegd ;)
In de offerte werd een 7kW aangeboden en die had het ook makkelijk.kunnen doen. Voordeel is nu dat ik zonder problemen de temperatuur kan aanpassen en een uurtje later is ie klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
Felicia schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:06:
[...]

De mijne heeft ook al een paar keer 100% gedraaid, voor 20 minuten na 6 uur uit te staan snachts :P

@Dylantje2, ik heb deze unit gekozen zodat ik bij -20 nog steeds 60 graden door mijn leidingen krijg omdat ik geen vloerverwarming heb en onduidelijk was of ik het met 35 à 40 graden ging redden... Maar dat wist je wel want dat heb ik al 3x gezegd ;)
In de offerte werd een 7kW aangeboden en die had het ook makkelijk.kunnen doen. Voordeel is nu dat ik zonder problemen de temperatuur kan aanpassen en een uurtje later is ie klaar ;)
En dat met 100% vermogen was met een opgenomen vermogen van 6.8kw?

#edit ik lees 3kw vermogen in je vorige post.

Blijf ik me dan toch afvragen waarom de vermogens zo hoog staan in de specs.

[ Voor 8% gewijzigd door Tunda op 28-11-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Tunda schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:08:
[...]

En dat met 100% vermogen was met een opgenomen vermogen van 6.8kw?

#edit ik lees 3kw vermogen in je vorige post.

Blijf ik me dan toch afvragen waarom de vermogens zo hoog staan in de specs.
6,8kw is de binnen en buitenunit (gaan via 1 kabel) dus theoretisch kan hij 10+kw totaal trekken met element erbij.

Bij 0 graden, wat een beetje het laagste was wat mijn WP tot nu toe heeft gedaan, hoeft ie bij mij nog niet veel te doen. Even het buffervat op temperatuur brengen en dan gaat ie alweer richting de 1kw.
Soms is hij op 1,5kw blijven steken omdat de buitenunit dicht aan het vriezen was, dus toen kwam er een defrost. Pas 2x gezien tot nu toe, maar dat is vooral omdat die van mij relatief weinig werk heeft. Die van Dylan zal veel meer defrosts hebben omdat die veel meer moet werken (en mijn buitenunit heeft 2 fans en die van @Dylantje2 maar 1 gok ik dus veel minder verdamper oppervlakte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javaboon
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:20:
[...]

Vooral COP werkt niet...

Zou hier misschien wat verheldering kunnen geven..
Volgens distributeur meet ie Tin, Tout en flow. Maar de realtime COP was idd totaal onbetrouwbaar, de dagwaarden moeten wel kloppen.

duh, electrons are life

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
javaboon schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:47:
[...]

Volgens distributeur meet ie Tin, Tout en flow. Maar de realtime COP was idd totaal onbetrouwbaar, de dagwaarden moeten wel kloppen.
Dagwaardes.... En er zijn er die zeggen dat die ook niet kloppen?
En waar hebben ze service, te vinden voor particulieren?

Misschien wel het belangrijkste....
Is er wat uitgekomen?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:18:
[...]

6,8kw is de binnen en buitenunit (gaan via 1 kabel) dus theoretisch kan hij 10+kw totaal trekken met element erbij.

Bij 0 graden, wat een beetje het laagste was wat mijn WP tot nu toe heeft gedaan, hoeft ie bij mij nog niet veel te doen. Even het buffervat op temperatuur brengen en dan gaat ie alweer richting de 1kw.
Soms is hij op 1,5kw blijven steken omdat de buitenunit dicht aan het vriezen was, dus toen kwam er een defrost. Pas 2x gezien tot nu toe, maar dat is vooral omdat die van mij relatief weinig werk heeft. Die van Dylan zal veel meer defrosts hebben omdat die veel meer moet werken (en mijn buitenunit heeft 2 fans en die van @Dylantje2 maar 1 gok ik dus veel minder verdamper oppervlakte).
Mijn CV was ook over gedimensioneerd allen voor Warmwater.
Was geen probleem zeiden ZE altijd..
Maar toen kostte het gas nog 15 florijn cent..
@Felicia ik zou je rendement wel eens willen weten.
Ik kan met een ferrari ook 50Km net als mijn S60 ook in de stad kan rijden.
Maar rendabel is hij pas echt als ik er mee naar Z France rijd.
In de stand is hij zoooo duur in het verbruik.
@Felicia Misschien beter moeten oriënteren hier voordat je een Kanon koopt waar je het zeker warm mee kunt krijgen..

Maar warm is warm

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tunda schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:57:
[...]

En trok toen max. 2kw?

Komt wss goed ..
https://snapshot.raintank...2Usrp1XZuWX71sGBX6IuVp9T5

Leergeld kost soms wat

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:39:
[...]

Mijn CV was ook over gedimensioneerd allen voor Warmwater.
Was geen probleem zeiden ZE altijd..
Maar toen kostte het gas nog 15 florijn cent..
@Felicia ik zou je rendement wel eens willen weten.
Ik kan met een ferrari ook 50Km net als mijn S60 ook in de stad kan rijden.
Maar rendabel is hij pas echt als ik er mee naar Z France rijd.
In de stand is hij zoooo duur in het verbruik.
@Felicia Misschien beter moeten oriënteren hier voordat je een Kanon koopt waar je het zeker warm mee kunt krijgen..

Maar warm is warm
Ja, lekker kort door de bocht zeg :P Ik was gebonden aan stadsverwarming, ik kon dus geen verschillende aanvoertemperaturen gebruiken om te experimenteren. Vervolgens was de stadsverwarming al opgezegd en moest de WP er komen voor de winter maar zat ik met een hersenschudding waardoor ik simpelweg de keuze heb gemaakt om de prioriteiten elders hebt gelegd.

En leuk dat je de autovergelijking doet maar dat is meer dat jij een Toyota Aygo hebt voor 500km/dag terwijl ik een Prius heb voor stadsverkeer. Mijn unit houdt het huis prima warm op een manier die ik fijn vind, dat jij jou huis warm krijgt op jouw manier is ook super en daar hoeven we geen discussie over te voeren 8) Vooral omdat onze CV's verschillend zijn evenals het soort huis dat we hebben.

Achteraf gezien was het waarschijnlijk beter om het bij de 7kW te houden maar je weet wat ze zeggen, achteraf wist ik alles beter. Het systeem nu werkt, ik hoef geen bijzonderheden toe te passen en mochten we ooit een aanbouw erbij zetten weet ik dat het huidige systeem dat nog steeds prima aan kan.

Ps. doe jij ook muurtjes metselen, ik wil m'n fietsenhok dichtmaken zodat ik meer werkplaatsruimte heb :*)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:48:
[...]

Ja, lekker kort door de bocht zeg :P Ik was gebonden aan stadsverwarming, ik kon dus geen verschillende aanvoertemperaturen gebruiken om te experimenteren. Vervolgens was de stadsverwarming al opgezegd en moest de WP er komen voor de winter maar zat ik met een hersenschudding waardoor ik simpelweg de keuze heb gemaakt om de prioriteiten elders hebt gelegd.

En leuk dat je de autovergelijking doet maar dat is meer dat jij een Toyota Aygo hebt voor 500km/dag terwijl ik een Prius heb voor stadsverkeer. Mijn unit houdt het huis prima warm op een manier die ik fijn vind, dat jij jou huis warm krijgt op jouw manier is ook super en daar hoeven we geen discussie over te voeren 8) Vooral omdat onze CV's verschillend zijn evenals het soort huis dat we hebben.

Achteraf gezien was het waarschijnlijk beter om het bij de 7kW te houden maar je weet wat ze zeggen, achteraf wist ik alles beter. Het systeem nu werkt, ik hoef geen bijzonderheden toe te passen en mochten we ooit een aanbouw erbij zetten weet ik dat het huidige systeem dat nog steeds prima aan kan.

Ps. doe jij ook muurtjes metselen, ik wil m'n fietsenhok dichtmaken zodat ik meer werkplaatsruimte heb :*)
Discussie ben ik zeker niet op uit.
Maar je vergelijk is precies wat ik bedoel. Jij had die Ygo moeten en ik een Kanon..
Mijn huis uit de early nineties [ met de Rc van toen ] en jouw huis.
Keuzes moet je maken, maar je had veel geld kunnen besparen in de aanschaf en wss ook in het verbruik.

En ja muurtjes zijn mijn ding...
Alleen zeker geen tijd om zomaar overal te gaan stapelen..
Te druk met inregelen en snappen hoe een WP werkt. _/-\o_ .

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:53:
[...]
Keuzes moet je maken, maar je had veel geld kunnen besparen in de aanschaf en wss ook in het verbruik.
Geld besparen was mijn kleinste zorg en zoals het nu gaat ben ik nog steeds veel goedkoper uit als met stadsverwarming. Verder was het 7KW model ook niet heel goedkoop, 10k Vs de 9kw 12k, die 2 extra was toch al begroot voor verduurzaming dus maakt niet uit.

Mijn huis is ook early nineties, welliswaar met wat extra isolatie en hr++ glas.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Felicia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:59:
[...]
10k Vs de 9kw 12k, die 2 extra was toch al begroot voor verduurzaming dus maakt niet uit.
Mijn huis is ook early nineties, welliswaar met wat extra isolatie en hr++ glas.
Stadsverwarming uit begin 90.. mmm hadden ze die toen ook al?

2K maakt niet uit...pffff
Rij je ook in een Rols
En als nu je verbruik de rest van de levensduur van je Pana ook op het niveau van een Rols blijft..?

Kun je monitoren wat je doet?

• Felicia
Dylantje2 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:02:
[...]

Stadsverwarming uit begin 90.. mmm hadden ze die toen ook al?

2K maakt niet uit...pffff
Rij je ook in een Rols
En als nu je verbruik de rest van de levensduur van je Pana ook op het niveau van een Rols blijft..?

Kun je monitoren wat je doet?
Joh, stadsverwarming hwbben ze in de Reeshof al aangelegd, begin jaren 70 meen ik.

En nee, ik rij een Hyundai :P maar we hadden de hypotheek verhoogd dus het geld stond op de spaarrekening.

En hoezo verbruik van een rols? Mijn verbruik ligt vrij laag, 247Kwh in november tot nu toe! Zelfs mijn gehele elektra rekening van november is tot nu toe zo'n 390kwh (inclusief SWW op COP=1).

• Rol-Co

Rol-Co

Moduleren die H versie zover terug of is dat meetfout? Is er iemand die daar een antwoord op kan geven?
Van 300 naar 1800W?

• Felicia
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:44:
Moduleren die H versie zover terug of is dat meetfout? Is er iemand die daar een antwoord op kan geven?
Van 300 naar 1800W?
Mijn 9kw gaat terug tot 1000W (800 ook gezien maar dan stopt ie er vlug mee) en geeft dan een output van 2,6kw tot 4kw dus waarschijnlijk doet ie ook iets met de waterflow over de buffer.

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:56:
[...]

Mijn 9kw gaat terug tot 1000W (800 ook gezien maar dan stopt ie er vlug mee) en geeft dan een output van 2,6kw tot 4kw dus waarschijnlijk doet ie ook iets met de waterflow over de buffer.
Ja mijn non pana ging van de week ook naar een nog nooit gezien 680W, en gaf bij 750W ook 4,5kW op de warmtemeter....

Maar ik was niet duidelijk, de 5kW pana H versie kan naar 270 (kwam al eerder voorbij) en 330W?

• pokkie78
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 20:58
De 12kW T-cap H hier gaat terug tot 800W opgenomen electrisch vermogen.

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Na een wijziging van de instelling (watertemp -> direct) draait de Pana H 9kW zo nu en dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z5uLfnw.png

Lager dan 400W/ 19Hz gaat geloof ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door JvdW op 29-11-2018 18:45 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Van 300 naar 1800W?
Draai hier op dit moment constant op een frequentie van 17/18Hz en verbruik van 280Watt.
@Rol-Co Ta 37, Tr 35 en Tb 10 graden. @Rol-Co 1,4kW.

[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 29-11-2018 20:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• t.oswald
Van 300 naar 1800W?
Hier al sinds 14.00 uur 208 W en 17 Hz, gemeten op het stopcontact met PLC Voltcraft
25Ta 11Tb, kamer 21,1

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 29-11-2018 19:05 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Dat gaat met de 5 wel, de 9 zal dat niet halen :)

• Simply_jeroen
De 7 draait heel de dag al Op 400. Zijn laagst volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@BenEco
Dan kunnen die mooi laag zeg, wat geef je af met deze temperaturen?

@t.oswald
208 lijkt me heel laag, zit daar een meetfoutje in.

@jeroenvervuren

Beetje jalours, zou hier al voldoende zijn met 2-2,4kW thermisch. Doe nu 4-4,5 minimaal.

• Felicia
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:26:
Beetje jalours, zou hier al voldoende zijn met 2-2,4kW thermisch. Doe nu 4-4,5 minimaal.
Hier ook, behalve als de buitenunit bijna dichtvriest dan komt er zo'n 2,5kW uit en dan loopt ie dus vlot 3 uur met dT van 2 op 20Hz en gelijkblijvende temperatuur :D

• Rol-Co

Rol-Co

@BenEco

Ik bedoelde eigenlijk in kW

@Felicia
Invriest? Met 10-11 graden buiten? Nou hij vriest hier niet in hoor.
Zoiets? Dit was gisteren op 25Hz (laagste) met 753Wac

YouTube: Warmtepomp ks70

• Felicia
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:02:
@BenEco

Ik bedoelde eigenlijk in kW

@Felicia
Invriest? Met 10-11 graden buiten? Nou hij vriest hier niet in hoor.
Zoiets? Dit was gisteren op 25Hz (laagste) met 753Wac

YouTube: Warmtepomp ks70
Toen het buiten 1 graad was bij mij wel.

Pagina: 1 ... 6 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.