Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 98 Laatste
Acties:
  • 546.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-07-2024
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:48:
[...]

Die Ta is wel heel laag laag. Kijk eens hoeveel uur de backup heater heeft gedraaid. Volgens de handleiding zou de Wp nu opstarten met de BH omdat de Ta onder de 20 graden ligt. Discussie is nog hoelang dat mag zonder dat de BH erbij komt. Ik zoek de discussie op het andere forum nog even op.
Hij heeft de hele dag uit gestaan dus vind het niet zo vreemd dat hij zo laag is. Hij is nu aan het opwarmen (COP op de foto is 3.0 maar staat nu weer op 0.75...). Opgenomen vermogen wijkt niet extreem veel af van wat da Panasonic aangeeft,voor zover ik het kan uitlezen. Backup heater heeft nog niet bijzonder veel gedaan (of moet ik die ergens anders uitlezen)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hm9ZCRP/IMG-20191213-205142.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M63F9qC/IMG-20191213-205151.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ngRht9Z/IMG-20191213-205221.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cJWjDYZ/IMG-20191213-205230.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nzgf2XL/IMG-20191213-205410.jpg
Met deze tamelijk hoge stooklijn zou je geen WAR zonder thermostaat kunnen draaien, dus snap ik wel dat je de thermostaat nodig hebt om het niet te warm te krijgen. Heb je al eens geprobeerd een wat betere stooklijn te krijgen met WAR zonder thermostaat? En dan later de thermostaat daarop loslaten, zodat ie onder normale omstandigheden zelden zal hoeven bij te regelen? Ik weet natuurlijk niet of je maar een paar uur per dag je huis verwarmt of 24/7. Ook daar ligt nog wel een vraag.
Ik begrijp uit je verhaal dat je een stooklijn kan laten genereren? Ik heb nu eea handmatig ingesteld.

Op zich ben ik niet ontevreden over de performance, vloer en ruimtes worden goed warm alleen die COP kan ik niet thuis brengen. Is er een setje basis instellingen waarmee de Panasonic redelijk zou moeten draaien? Dan kan ik van daaruit eens verder kijken in plaats van wild aan alle knoppen draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door Onepl op 13-12-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:28
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:48:
[...]

Die Ta is wel heel laag laag. Kijk eens hoeveel uur de backup heater heeft gedraaid. Volgens de handleiding zou de Wp nu opstarten met de BH omdat de Ta onder de 20 graden ligt. Discussie is nog hoelang dat mag zonder dat de BH erbij komt. Ik zoek de discussie op het andere forum nog even op.
Zie @JvdW discussie in dit forum!
Inderdaad. Op 1 van de foto’s zie je dat het opgenomen en opgewekte vermogen respectievelijk 0,8 en 0,6 KW zijn. Dit beeld zie je bij een defrost moment. En kan de BH aan zijn,

Overigens heb ik nooit COPs van boven de 6 gezien.
Momenteel opgenomen vermogen hier is volgens S0 meter 495 Watt. Pana display 400 Watt.
Afgegeven vermogen Pana display 2,2 kW.
COP is respectievelijk 4,4 en 5,5. De Pana geeft het vermogen in stappen van 200 Watt weer. Dus wat zegt 2,2 KW en de COP?

Tr26 Ta30 Tb5 20 Hz

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:45
Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:59:
[...]

Hij heeft de hele dag uit gestaan dus vind het niet zo vreemd dat hij zo laag is. Hij is nu aan het opwarmen (COP op de foto is 3.0 maar staat nu weer op 0.75...). Opgenomen vermogen wijkt niet extreem veel af van wat da Panasonic aangeeft,voor zover ik het kan uitlezen. Backup heater heeft nog niet bijzonder veel gedaan (of moet ik die ergens anders uitlezen)

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Jij hebt er niets aan, maar dit slecht wel die andere discussie met @JPvA . De pana kan dus wel degelijk van heel lage Ta aanvliegen zonder de BH te gebruiken.
Ik geef het op, geen idee meer verder. Misschien toch gewoon het langdurig uit zijn van de Wp waardoor abnormale gebruikswaarden ontstaan?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:59:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

[...]

Ik begrijp uit je verhaal dat je een stooklijn kan laten genereren? Ik heb nu eea handmatig ingesteld.

Op zich ben ik niet ontevreden over de performance, vloer en ruimtes worden goed warm alleen die COP kan ik niet thuis brengen. Is er een setje basis instellingen waarmee de Panasonic redelijk zou moeten draaien? Dan kan ik van daaruit eens verder kijken in plaats van wild aan alle knoppen draaien.
Op 1 foto zijn Ta en Tr beide 16. Dan levert WP geen vermogen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
pleio65 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:06:
[...]

Inderdaad. Op 1 van de foto’s zie je dat het opgenomen en opgewekte vermogen respectievelijk 0,8 en 0,6 KW zijn. Dit beeld zie je bij een defrost moment. En kan de BH aan zijn,

Overigens heb ik nooit COPs van boven de 6 gezien.
Momenteel opgenomen vermogen hier is volgens S0 meter 495 Watt. Pana display 400 Watt.
Afgegeven vermogen Pana display 2,2 kW.
COP is respectievelijk 4,4 en 5,5. De Pana geeft het vermogen in stappen van 200 Watt weer. Dus wat zegt 2,2 KW en de COP?

Tr26 Ta30 Tb5 20 Hz
Wat ik zeg is dat als je de afgifte OVER EEN MAAND van de pana combineert met de werkelijke gemeten opname, er een redelijk realistische COP uitkomt. Is vorig jaar geverifieerd met een gebruiker die meet met een Kamstrup, ben even kwijt wie.
Mijn zo berekende COP ligt in lijn met die van @jaari

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:09:
[...]

Jij hebt er niets aan, maar dit slecht wel die andere discussie met @JPvA . De pana kan dus wel degelijk van heel lage Ta aanvliegen zonder de BH te gebruiken.
Ik geef het op, geen idee meer verder. Misschien toch gewoon het langdurig uit zijn van de Wp waardoor abnormale gebruikswaarden ontstaan?
Dank in ieder geval. Wellicht dat iemand anders nog een briljante ingeving heeft. :)

Inmiddels heeft hij de temperatuur bereikt. Dwz, het 50l buffervaatje. Vloerverwarming verdeler kan ik nu niet uitlezen ivm teveel rommel ervoor.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WyXKXsG/IMG-20191213-211158.jpg

Ik check morgen nog wel een paar basale dingen en anders eens kijken hoe ik eea extern kan monitoren als dat niet teveel moeite gaat kosten. Hassio had ik eigenlijk pas voor later op de agenda staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
pleio65 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:16:
[...]

Op 1 foto zijn Ta en Tr beide 16. Dan levert WP geen vermogen.
Raar, maar hij heeft volgens mij de sensoren nog niet geijkt. Als de Ta 1 te laag en de Tr 1 te hoog is? Over het algemeen kloppen de sensoren in de 5H voor geen meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Onepl
Waarom is er gekozen voor een VV-verdeler met een pomp. Zo te zien is het gelukkig geen mengverdeler, maar die pomp zou ik er uithalen..
Oh, je hebt een buffervat. Pana H 5 kW heeft geen buffervat nodig. Als het mijn installatie was ging het buffervat eruit en de pomp in de verdeler eruit. WP direct aansluiten waar nu de pomp zit (=vaak grotere doorlaat).

Tja, en de Panasonic en metingen, het blijft triest de onnauwkeurigheid die ze verkopen.

@Diff_Angle @Dylantje2
Zie edit. Ik bedoelde het koellichaam waarom warmte ontrokken wordt. In de airco branche noemen ze het de de verdamper, maar technisch is het de condensor tijdens verwarming van je huis :X. My bad.

Hoe meer sensoren op allerlei persgasleidingen en ventilator toerentallen enzo, hoe beter :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 13-12-2019 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:16:
[...]

Wat ik zeg is dat als je de afgifte OVER EEN MAAND van de pana combineert met de werkelijke gemeten opname, er een redelijk realistische COP uitkomt. Is vorig jaar geverifieerd met een gebruiker die meet met een Kamstrup, ben even kwijt wie.
Mijn zo berekende COP ligt in lijn met die van @jaari
Heb ik gelezen herinner ik me nu. Afgegeven vermogen kwam wel redelijk met de Kamstrup overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:19:
[...]

Raar, maar hij heeft volgens mij de sensoren nog niet geijkt. Als de Ta 1 te laag en de Tr 1 te hoog is? Over het algemeen kloppen de sensoren in de 5H voor geen meter....
Klopt, is uit de doos aangezet en enkel instellingen aangepast. Ik heb niet echt spullen om eea goed te kalibreren. Eens verder zoeken hoe dat evt kan. Wellicht toch een ir thermometer en op werk eens kijken hoe nauwkeurig zo'n ding is voordat ik de boel hier om zeep help :+
Waarom is er gekozen voor een VV-verdeler met een pomp. Zo te zien is het gelukkig geen mengverdeler, maar die pomp zou ik er uithalen.
Setup is op aanraden van de verkoper en staat ook zo als optie beschreven in de installatie handleiding van Panasonic (maar dan met een temperatuur sensor in de buffer en de zone, en met aansturing van de externe pomp door de Panasonic. Heb de spullen liggen incl. uitbreidings PCB maar nog niet aangesloten). Plan is om er later nog radiatoren op aan te sluiten als tweede zone en los van elkaar te kunnen regelen. Maar first things first, simpel beginnen en het goed aan het lopen krijgen. In principe hoeft hij nu alleen een buffervaatje op te warmen waarvan hij denkt dat het vloerverwarming is.

Als ik de reacties nu zo'n beetje samenvat lijkt het op een combi van sensoren die wat anders dan de werkelijkheid weergeven.

[ Voor 12% gewijzigd door Onepl op 13-12-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Onepl
4 VV-groepen is misschien wat weinig als je maar 2l/min/groep haalt. Zou dan eerder een extra radiator open zetten in plaats van nu buffer + extra pomp. Ik draai hier over 1 radiator met 35 liter water equivalent en de F-serie 5 kW :) Wat voor lengte hebben je VV-groepen? En 16mm?

Zet de deltaT van Panasonic op 15 in plaats van 2. De pomp hoeft minder hard te werken en de meting wordt nauwkeuriger. Pana kan sowieso niet rekenen met komma getallen heb ik de indruk.

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 13-12-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:56
Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:41:
Thermostaat staat standaard ingesteld op 18 graden. Vandaag heeft hij uit gestaan. Zondag stond hij op 21, dan heeft ie wel even tijd nodig om daar te komen maar haalt dat eind van de dag wel zonder pellet kachel.

Ik heb ook niet het idee dat hij echt te weinig vermogen afgeeft. Aanvoer en retour temperatuur halen ook de 30 graden. Heb het net weer aan gezet, even kijken hoe lang het duurt om op te warmen:

[Afbeelding]

Waterzijdig ingeregeld is een groot woord. Er gaat circa 2 liter water per minuut door elke groep van de vloerverwarming.(nu 4 aangesloten).

[Afbeelding]

Ik ga nog even naar de reactie van t.oswald kijken en houd in de gaten hoe lang het duurt voordat eea nu warm is..
Zo zou ik het nooit aansluiten, je buffervat is prima maar dan hang je een pomp achter het buffervat.
Je dient een vloerverwarmings verdeler te nemen zonder pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
Ramon_1984 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:39:
[...]

Zo zou ik het nooit aansluiten, je buffervat is prima maar dan hang je een pomp achter het buffervat.
Je dient een vloerverwarmings verdeler te nemen zonder pomp
Dit is de setup, of moet het in ieder geval worden.:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yh2NtWj/image.jpg

Ik vond het wel aardig bedacht zodat de Panasonic zelf zijn flow kan bepalen door het vat en niet afhankelijk is van instellingen/ vraag van de vloerverwarming. Werkt nu dus nog niet zoals bedacht ivm ontbreken sensoren maar over de temperatuur/ comfort is nu geen klagen. Alleen over de vreemde COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:56
Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik vond het wel aardig bedacht zodat de Panasonic zelf zijn flow kan bepalen door het vat en niet afhankelijk is van instellingen/ vraag van de vloerverwarming. Werkt nu dus nog niet zoals bedacht ivm ontbreken sensoren maar over de temperatuur/ comfort is nu geen klagen. Alleen over de vreemde COP.
@Onepl
Zo heb jij het niet. :)
Je vloerverwarming is ontworpen voor een cv ketel, waarbij de pomp van de CV ketel de vloerverwarming verdeler voedt met vers warm water, de pomp op de verdeler zorgt voor flow over de vloerverwarming.

In je huidige situatie komt er geen water vanuit je buffervat naar de vloerverwarming.

Wat je kan gaan doen, en dat mag je helemaal zelf weten of je dat wil gaan doen is het volgende.
Verdeler eraf slopen en deze terug plaatsen:
https://www.google.com/se...sivn#imgrc=hRd241CoIE-CEM

Je radiatoren voorzien van dynamische thermostaat kranen.

Je buffervat voorzien van een auto adapt pomp en je kan je installatie prachtig mooi waterzijdig inregelen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ramon_1984 op 13-12-2019 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onepl
Wat mist er bij mij dan? De verdeler is hydraulisch actief ingesteld dus hij zuigt aan uit het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Bij deze setup kan je het buffervat alleen verwarmen met een directe stooklijn. Als het buffervat onder de ingestelde temperatuur komt gaat de pomp heel fors draaien en weer uit als de die ingesteld max temperatuur heeft bereikt. Deze manier van verwarmen vond ik te onrustig en ben uiteindelijk naar de war overgegaan. Ik heb het over een buffer van 2000 liter. Jij wilt een buffer van 50 liter met een directe stooklijn gaan verwarmen. Dat gaat niet werken. Je pomp gaat vreselijk pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
BH discussie; waar kan ik nu precies zien wanneer de BH aan gaat? Ik maak gebruik van https://aquarea-service.p...taller/functionStatistics. En in die grafiek zie ik de volgende instellingen;
- Energieverbruik verwarmingsmodule [kW]
- Amperage buiten [A]

Is energieverbruik de stroomopnamen van de BH? En Amperage buiten van de warmtepomp?

Wel een schat aan informatie via deze service!

Even een andere idee. De BH gaat aan als Ta of Tr onder de 20C is, als ik nu de sensoren ga ijken dmv van een paar graden erbij te zetten. Dan bereik ik dat de BH pas aangaat bij een lagere temperatuur. Is deze aanname correct?

[ Voor 22% gewijzigd door JPvA op 14-12-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewalt
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-01-2021
@JPvA
Ik denk dat je eerst moet nagaan hoeveel energie je nodig hebt om je werkplaats op temperatuur, 10 oC, te houden. Als de WP op zijn laagst vermogen niet teveel leverd, zou 24/7 stoken met WAR een optie zijn. Geen gedoe meer met de thermostaat. En zoals eerder gezegd, zou de stooklijn dan te laag uitkomen, en daardoor weer backup heater problemen, kan altijd nog een klein buffervat op hogere temperatuur, waaruit de schuur over thermostaatklep aangestuurd word, een oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Ewalt schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:51:
@JPvA
Ik denk dat je eerst moet nagaan hoeveel energie je nodig hebt om je werkplaats op temperatuur, 10 oC, te houden. Als de WP op zijn laagst vermogen niet teveel leverd, zou 24/7 stoken met WAR een optie zijn. Geen gedoe meer met de thermostaat. En zoals eerder gezegd, zou de stooklijn dan te laag uitkomen, en daardoor weer backup heater problemen, kan altijd nog een klein buffervat op hogere temperatuur, waaruit de schuur over thermostaatklep aangestuurd word, een oplossing bieden.
Ja...misschien ook wel een idee. Voorlopig maar diverse dingen proberen. Met de Panasonic kan je in ieder geval mooi zien wat er allemaal gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:31
Defrost bij 3 en 4 graden....

Vanmorgen om 10:00 uur bij 4 graden een defrost en net
om 20:00 uur bij 3 graden ook weer eentje....is dat normaal?

De Pana 7kW draait rustig met ongeveer 700Hz.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Chip2710 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:02:

Dat is een normaal patroon. Vanavond Om 17:15 en 18:30. De uitgeblazen lucht was ongeveer -1,3 graden. Tb4. Afgegeven vermogen rondom de 800 Wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
pleio65 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:26:
[...]

Dat is een normaal patroon. Vanavond Om 17:15 en 18:30. De uitgeblazen lucht was ongeveer -1,3 graden. Tb4. Afgegeven vermogen rondom de 800 Wat
Bedankt voor je reactie!
PS zit jij ook in het noord/oosten?
Okay niets aan de hand, dus.
Kan het zijn dat de Pana het preventief doet? Ik kon het
niet direct controleren echter volgens mij was er nog geen ijsafzetting op het moment van de defrost.... Net ff gekeken
20:40 uur 2.9 gr. maar nog geen ijsafzetting te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Chip2710 op 14-12-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Chip2710 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:41:
[...]

Bedankt voor je reactie!
PS zit jij ook in het noord/oosten?
Okay niets aan de hand, dus.
Kan het zijn dan de Pana het preventief doet? Ik kon het
niet direct controleren echter volgens mij was er nog geen ijsafzetting op het moment van de defrost.... Net ff gekeken
20:40 uur 2.9 gr. maar nog geen ijsafzetting te zien.
Niet preventief. Bij deze temperaturen en vanaf een bepaalde luchtvochtigheid ontstaat ijsafzetting. Een tweaker heeft dat laatst met een grafiek inzichtelijk gemaakt. Ik heb hier geen defrost meer gehad. Tb is wel dalende. Zit Noord-Veluwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

Chip2710 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:02:

Ik mag hopen dat dat 700 rpm is.
700 Hz = 42000 rpm !     Dat gaat niet goed komen !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
FD2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:33:
[...]

Ik mag hopen dat dat 700 rpm is.
700 Hz = 42000 rpm !     Dat gaat niet goed komen !
Sorry, 700 Watt verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 22:01
baobab schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:43:
Ik heb momenteel last van een COP van 0.6 bij de 5kw versie en heb blijkbaar het systeem nog niet helemaal door :)

Onlangs heb ik de WH-MDC05H3E5 uit Duitsland besteld (Ebay/RJTec.eu, 2480€ binnen een week stond ie voor de deur) en deze gisteravond aangesloten. Na wat ontluchtingsperiekelen de boel draaiend, Op 20graden gezet, Ta 16, Tr 12, COP 4.5 bij een buitentemperatuur van 4, hopatee en het nest in!
Nu schets mijn verbazing als ik vanochtend de statistieken bekijk dat ik een gemiddelde COP van 0.6 heb en het huidig verbruik bij 3.0kw 1.6kw oplevert. Lekker is dat.

Mijn situatie is iets anders dan gemiddeld: Geïsoleerd bijgebouw (Garage/Kantoor voor 1 dag per week). 50m2 met 4 groepen vloerverwarming in beton hoh 15cm. Ik had begrepen dat hoe lager de temperatuur en Delta T hoe beter, dus deze maar op 20 graden bij een delta T van 2 gezet. Nu is het hok met gemiddeld 10cm PIR aardig geïsoleerd en is bijna vloertemperatuur=watertemperatuur=omgevingstemperatuur.
Ergens heb ik het idee dat het element constant wordt gebruikt en lees ik net dat deze bij Ta van 26 bij defrosten aan staat. Echter slingert de warmtepomp zelf vervolgens eigenlijk überhaupt niet aan (0 uren compressortijd :S )

Wat mis ik hier? Als test heb ik de deltaT op de pana op 6 graden gezet en raar genoeg draait hij nu wel. Valt er ergens iets in te stellen qua minimum temperatuur voor de compressor?

Of is het in het geval van 'bijverwarming' waarbij 15 graden om te sleutelen prima is (leek mij handig icm infraroodpaneeltje voor die ene kantoordag per week) het handiger om alleen een paar uurtjes per bij de hoogste buitentemperatuur het beton kort op te stoken?

Ik zal in ieder geval het element eens van de printplaat trekken zoals hier eerder werd gesuggereerd, maar dit lijkt me wel een vreemde oplossing.
][
Hoe was jouw ervaring met RJTec? Ik zit er namelijk aan te denken er een bij hen te bestellen. Ging het makkelijk met de subsidieaanvraag op basis van hun factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:47:
[...]

Hoe was jouw ervaring met RJTec? Ik zit er namelijk aan te denken er een bij hen te bestellen. Ging het makkelijk met de subsidieaanvraag op basis van hun factuur?
Maakt niet uit waar ie vandaan komt.
Om in aanmerking te komen voor de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) voor particulieren moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

U heeft een geldig burgerservicenummer (BSN).
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft. Met de aanschafdatum bedoelen wij de datum waarop de koopovereenkomst is gesloten en niet de datum van de betaling.
U heeft binnen 6 maanden na de installatie van het apparaat een subsidieaanvraag ingediend.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij de aanvraag van de subsidie al is betaald en geïnstalleerd.
Het apparaat is nieuw aangeschaft. U heeft een bewijs van aanschaf en u heeft een betaalbewijs.
Het apparaat is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
Een apparaat voor een nieuwbouwwoning komt niet voor subsidie in aanmerking als dit apparaat nodig is om aan de wettelijke EPC-eis te voldoen; zie ook de veelgestelde vraag Hoe zit het met de ISDE en de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC)-berekening?
Uw subsidieaanvraag valt onder de voorwaarden die gelden op het moment dat u uw subsidieaanvraag indient.
U mag het apparaat niet verwijderen binnen een jaar na de datum van de beslissing over uw subsidie.
U kunt een bewijs aanleveren dat een deskundige installateur de apparaten geïnstalleerd heeft. Dit kan bijvoorbeeld een factuur zijn van de installateur of de aannemer.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:10
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:47:
[...]

Ging prima, reageerde snel, kreeg meteen het serienummer van de WP die hij voor me reserveerde en apparaat stond binnen 5 dagen op mijn stoep. Kreeg niet meteen een verzendingbevestiging/traceernummer na betaling maar ik geloof dat door de expediteur kwam.

Paar weken geleden subsidie aangevraagd met de factuur, zou niet weten waarom dat niet goed zou gaan. Werkte ook prima bij een pelletkachel via Ebay.it

Denk er zelf overigens over om nog een 5kw bij hem te bestellen voor de woning (de huidige draait voor de garage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 20:10
Dre schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:20:
@Onepl
[s]
Tja, en de Panasonic en metingen, het blijft triest de onnauwkeurigheid die ze verkopen.
Die ervaring heb ik ook. Heb er toch maar eens een kwh-meter tussen gezet. Pana zegt 2.4kwh, mijn meter 8.4 ! Op zijn laagste stand rond de Pana 0,355kw af naar 0.2kw en doet hij dat keer 12 ipv 24 uur.
Het vervelende is nu wel dat ik moet gaan zien of dezelfde afwijking ook speelt bij hogere vermogens, in elk geval kan ik wel weer de boel opnieuw gaan tunen en experimenteren wat voor mij de efficiente instelling is.

@JP12 Inderdaad, voor die 30 tientjes meer bij RJTec.eu inclusief verzendkosten ten opzichte van ImmoTec kon ik niet heen en weer rijden (en dan woon ik op de grens). Zit ik ook niet te kloten met karretjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
baobab schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:16:
[...]

Die ervaring heb ik ook. Heb er toch maar eens een kwh-meter tussen gezet. Pana zegt 2.4kwh, mijn meter 8.4 ! Op zijn laagste stand rond de Pana 0,355kw af naar 0.2kw en doet hij dat keer 12 ipv 24 uur.
Het vervelende is nu wel dat ik moet gaan zien of dezelfde afwijking ook speelt bij hogere vermogens, in elk geval kan ik wel weer de boel opnieuw gaan tunen en experimenteren wat voor mij de efficiente instelling is.

@JP12 Inderdaad, voor die 30 tientjes meer bij RJTec.eu inclusief verzendkosten ten opzichte van ImmoTec kon ik niet heen en weer rijden (en dan woon ik op de grens). Zit ik ook niet te kloten met karretjes e.d.
Dank voor je reactie! Ik had even via de mail contact met hem opgenomen. Hij vraag 2300 EUR voor de 5kW monoblock en 120 euro voor verzending (ik woon in de buurt van Rotterdam). Met 2420 inclusief verzending dan zelfs dus nog goedkoper dan bij Immotec24 :9

Daarnaast stuurde hij deze link:
https://www.ebay-kleinanz...iste.html?userId=45154207
Daar staan alle andere items die hij ook verkoopt. Had jij er nog een filter of een bigfoot steun bij genomen? Of staat hij bij jou direct op de tegels of het grind?

@Dylantje2 Wellicht RJTec.eu met bovenstaande link ook in de topicstart zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 15-12-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
baobab schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:16:
[...]

Dat kan je hier toch overal lezen. En je moet ook je sensoren ijken, anders kan je nog een keer opnieuw beginnen. Bij hogere vermogens wordt de afwijking minder, maar hij blijft ook daar bestaan. De combinatie van kWh meten en combineren met de door de pana getoonde opbrengst, mits over een langere periode b.v. een maand gerekend, levert als tussenoplossing nog wel een realistische COP. Laatst had iemand een Ta die gelijk was aan de Tr terwijl de pana wel lekker bezig was. Kan zo maar met een Ta sensor die 1 te laag is en een Tr sensor die 1 te hoog is. Je snapt dat tunen dan nogal moeizaam wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik ben voornemens om de 5kW panasonic monobloc te bestellen bij RJtec. Ik lees hier vaak over het uitlezen van verschillende eigenschappen van de pomp. Welke optionele onderdelen zijn daarvoor benodigd?

Ik ben vooral geïnteresseerd in het monitoren van temperaturen, Ta,Tr,Tb enz. Is dat deze module?

Ik trek er sowieso een ethernet kabel heen voor eventueel monitoren.

Verder nog adviezen voor het aanschaffen van onderdelen?

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
MK1o2 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:36:
Ik ben voornemens om de 5kW panasonic monobloc te bestellen bij RJtec. Ik lees hier vaak over het uitlezen van verschillende eigenschappen van de pomp. Welke optionele onderdelen zijn daarvoor benodigd?

Ik ben vooral geïnteresseerd in het monitoren van temperaturen, Ta,Tr,Tb enz. Is dat deze module?

De CZ-TAW1 is inderdaad de module die je zoekt om verbinding te kunnen maken met de service cloud, om zo van afstand de Panasonic te monitoren / bedienen.

Overige onderdelen: Zie openingspost en de handleiding. Het hangt heel erg af van je situatie wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo

Als je een beetje handig bent met elektronica dan is dit ook nog wel een interessante optie:
https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea
Nog wel volop in ontwikkeling. Maar ook een stuk goedkopere oplossing dan de Panasonic module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
Hallo Warmtepomp-experts...

Ik zit momenteel midden in de renovatie van ons nieuwe huis. bouwjaar 1938, 170 m2; ongeveer 500 m3 inhoud; tussenwoning.

Deze willen we van het gas halen en wel op de volgende wijze: volledige isolatie (dak, schuimbeton, spouw, HR++ glas, kieren dichten, venilatie met WTW); bijverwarming met een 7 kW pelletkachel in de woonkamer en open keuken; en een warmtepomp. Qua vermogen kom ik uit op 12kW of 16 kW.

Ons oog is gevallen op de Panasonic T-Cap reeks met als gedachte: doordat deze volledig vermogen houdt tot hele lage temperaturen hoeft die minder hard te draaien en dus minder geluid. Ik zou voor de Ultra Silent willen gaan of een Monoblock.

Ik ben al een tijd op zoek naar een installateur die dit kan regelen, maar die geven niet echt thuis. Veel koudwatervrees en onbekendheid met warmtepompen. Het begint nu wel te dringen, want 13 januari gaat de schuimbetonvloer gestort worden en dan moet het leidingwerk er liggen.

Voor nu dus de volgende vragen, waarvan ik hoop dat jullie experts hier een antwoord kunnen geven:

- Split of Monobloc
Bij Split is F-gassen installateur nodig; bij Monobloc niet, maar heb je warmteverlies tussen WP en woning. Ik kan in de documentatie bij Panasonic niet vinden hoe lang die afstand maximaal kan zijn tussen een Monobloc en het huis.

- All-in-One vs losse Boiler
De all-in-one binnenunit zou ik in de keuken in kunnen bouwen, maar dat heeft niet de voorkeur.

Alternatief is een losse binnenunit of in de trapkast en dan een boilervat voor tapwater in de keuken of naar zolder.

Heeft iemand ervaring met de All-in-One? Zijn er nog nadelen aan verbonden?

- Buitenunit in Voortuin of Achtertuin of dak van aanbouw:
Voortuin zou volgens mij de minste geluidsproblemen opleveren (maar is gezien de omvang van de unit vergunningsplichtig?).

Dak van de aanbouw neem de unit geen extra ruimte in, maar staat dan wel dicht bij de slaapkamer (max. 2,5m vanaf de gevel). Is dit zinnig?

In de achtertuin kan de buitenunit op ongeveer 5-6 meter van de achtergevel komen en de luchtin-/uitlaat kan dan parallel aan de achtergevel. OK qua geluid, maar wel een groot apparaat in de tuin.

Levering door Tpoaircon.eu:
Ik heb een offerte van ongeveer 19.500 (16kW niet ultra stil) en een offerte voor 14.500 (12 kW, niet ultrastil). De units zijn bij Topaircon veel goedkoper. Zij kunnen de F-gassen installatie doen (voor zover ik begreep), maar dan heb ik een gewone loodgieter/installateur nodig voor het aansluiten op cv en boiler.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

Ik hoop op jullie expertise te kunnen rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Met deze module lees je heel veel uit, maar het zijn wel de waarden welke de pana produceert en die kloppen zoals je vast al wel hebt gelezen voor geen meter. Met name het verbruik en de opbrengst zal je extern moeten meten en de sensoren voor Ta, Tr en Tb zal je eerst moeten ijken. Verder is de vraag wat je met alle gegevens wilt doen. Dat is uiteraard persoonlijk, maar tunen laat de 5 zich niet tot nauwelijks. De hier al vaak genoemde “kaboutertjes” in de 5H weten alles beter en wellicht is daar ook wel wat voor te zeggen. Het is hoogstens wat makkelijker om instellingen te maken in de cloud dan op het display, maar ook dat went en gaat prima zonder app. Dit is mijn mening, er zullen vast andere meningen zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 11:19
t.oswald schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
[...]

Met deze module lees je heel veel uit, maar het zijn wel de waarden welke de pana produceert en die kloppen zoals je vast al wel hebt gelezen voor geen meter. Met name het verbruik en de opbrengst zal je extern moeten meten en de sensoren voor Ta, Tr en Tb zal je eerst moeten ijken. Verder is de vraag wat je met alle gegevens wilt doen. Dat is uiteraard persoonlijk, maar tunen laat de 5 zich niet tot nauwelijks. De hier al vaak genoemde “kaboutertjes” in de 5H weten alles beter en wellicht is daar ook wel wat voor te zeggen. Het is hoogstens wat makkelijker om instellingen te maken in de cloud dan op het display, maar ook dat went en gaat prima zonder app. Dit is mijn mening, er zullen vast andere meningen zijn.....
Ben ik het niet met je eens. Bij mij is de module onmisbaar voor een goede sturing van de warmtepomp. Doordat ik luchtverwarming heb, heb ik een enorm snel systeem, dat ook nog eens een gedeelte van de dag op een lager vermogen draait, om zo de geluidsproductie in de nacht te reduceren. Hierdoor moet ik 2x per dag mijn stooklijn aanpassen. Daarnaast wil ik dat de warmtepomp, als het kouder is, blijft draaien, ook als de kamertemperatuur boven de setpoint komt, maar dan op een lager vermogen. Ook het dynamisch aanpassen van de stilte modus is een gemis. Dus ja, ik ben erg blij met de internetmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
t.oswald schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
[...]

Het gaat inderdaad vooral om uitlezen temperaturen en die weergeven op een dashboard, zodat bijvoorbeeld relatie Tb en geleverde vermogen inzichtelijk worden. En gewoon omdat ik het leuk vind :+ Stroomverbruik wil ik apart monitoren, eventueel ook de geleverde kWh met een Kamstrup.

Tunen ben ik zeker niet van plan.
Ep Woody schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:50:
[...]

Ben ik het niet met je eens. Bij mij is de module onmisbaar voor een goede sturing van de warmtepomp. Doordat ik luchtverwarming heb, heb ik een enorm snel systeem, dat ook nog eens een gedeelte van de dag op een lager vermogen draait, om zo de geluidsproductie in de nacht te reduceren. Hierdoor moet ik 2x per dag mijn stooklijn aanpassen. Daarnaast wil ik dat de warmtepomp, als het kouder is, blijft draaien, ook als de kamertemperatuur boven de setpoint komt, maar dan op een lager vermogen. Ook het dynamisch aanpassen van de stilte modus is een gemis. Dus ja, ik ben erg blij met de internetmodule.
Zoals hierboven gezegd, ben ik vooral geïnteresseerd in de temperaturen van aanvoer/retour en buiten. Ik zal er niet mee gaan sturen. Pomp zal op WAR gaan staan.
JP12 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:18:
[...]

Als je een beetje handig bent met elektronica dan is dit ook nog wel een interessante optie:
Nog wel volop in ontwikkeling. Maar ook een stuk goedkopere oplossing dan de Panasonic module.
Ik zie dat je hiermee ook de gewenste waardes kan uitlezen. Ben geen programmeur, maar dit lukt mij nog wel. Ga hier maar eerst mee aan de slag, mocht dat niet werken kan ik altijd nog module bestellen.

Thanx!

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
MK1o2 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:03:
[...]

Het gaat inderdaad vooral om uitlezen temperaturen en die weergeven op een dashboard, zodat bijvoorbeeld relatie Tb en geleverde vermogen inzichtelijk worden. En gewoon omdat ik het leuk vind :+ Stroomverbruik wil ik apart monitoren, eventueel ook de geleverde kWh met een Kamstrup.

Tunen ben ik zeker niet van plan.

[...]

Zoals hierboven gezegd, ben ik vooral geïnteresseerd in de temperaturen van aanvoer/retour en buiten. Ik zal er niet mee gaan sturen. Pomp zal op WAR gaan staan.
[...]

Ik zie dat je hiermee ook de gewenste waardes kan uitlezen. Ben geen programmeur, maar dit lukt mij nog wel. Ga hier maar eerst mee aan de slag, mocht dat niet werken kan ik altijd nog module bestellen.

Thanx!
Dit bedrijf levert de module overigens wel spot goedkoop. 150 Euro zag ik? Alles in één keer bestellen heeft uiteraard ook voordelen 8) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:20
bilgy_no1 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:25:
Hallo Warmtepomp-experts...

Ik zit momenteel midden in de renovatie van ons nieuwe huis. bouwjaar 1938, 170 m2; ongeveer 500 m3 inhoud; tussenwoning.

Deze willen we van het gas halen en wel op de volgende wijze: volledige isolatie (dak, schuimbeton, spouw, HR++ glas, kieren dichten, venilatie met WTW); bijverwarming met een 7 kW pelletkachel in de woonkamer en open keuken; en een warmtepomp. Qua vermogen kom ik uit op 12kW of 16 kW.

Ons oog is gevallen op de Panasonic T-Cap reeks met als gedachte: doordat deze volledig vermogen houdt tot hele lage temperaturen hoeft die minder hard te draaien en dus minder geluid. Ik zou voor de Ultra Silent willen gaan of een Monoblock.

Ik ben al een tijd op zoek naar een installateur die dit kan regelen, maar die geven niet echt thuis. Veel koudwatervrees en onbekendheid met warmtepompen. Het begint nu wel te dringen, want 13 januari gaat de schuimbetonvloer gestort worden en dan moet het leidingwerk er liggen.

Voor nu dus de volgende vragen, waarvan ik hoop dat jullie experts hier een antwoord kunnen geven:

- Split of Monobloc
Bij Split is F-gassen installateur nodig; bij Monobloc niet, maar heb je warmteverlies tussen WP en woning. Ik kan in de documentatie bij Panasonic niet vinden hoe lang die afstand maximaal kan zijn tussen een Monobloc en het huis.

- All-in-One vs losse Boiler
De all-in-one binnenunit zou ik in de keuken in kunnen bouwen, maar dat heeft niet de voorkeur.

Alternatief is een losse binnenunit of in de trapkast en dan een boilervat voor tapwater in de keuken of naar zolder.

Heeft iemand ervaring met de All-in-One? Zijn er nog nadelen aan verbonden?

- Buitenunit in Voortuin of Achtertuin of dak van aanbouw:
Voortuin zou volgens mij de minste geluidsproblemen opleveren (maar is gezien de omvang van de unit vergunningsplichtig?).

Dak van de aanbouw neem de unit geen extra ruimte in, maar staat dan wel dicht bij de slaapkamer (max. 2,5m vanaf de gevel). Is dit zinnig?

In de achtertuin kan de buitenunit op ongeveer 5-6 meter van de achtergevel komen en de luchtin-/uitlaat kan dan parallel aan de achtergevel. OK qua geluid, maar wel een groot apparaat in de tuin.

Levering door Tpoaircon.eu:
Ik heb een offerte van ongeveer 19.500 (16kW niet ultra stil) en een offerte voor 14.500 (12 kW, niet ultrastil). De units zijn bij Topaircon veel goedkoper. Zij kunnen de F-gassen installatie doen (voor zover ik begreep), maar dan heb ik een gewone loodgieter/installateur nodig voor het aansluiten op cv en boiler.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?

Ik hoop op jullie expertise te kunnen rekenen...
Hoe kom je op een 12 of 16 kW warmtepomp? Dat lijkt me extreem groot... hoeveel gasverbruik wil je gaan afdekken? zeker icm de isolatie & een pellet kachel moet dat waarschijnlijk een stuk minder kunnen.

vwb. de overige vragen het warmteverlies tussen monoblock en binnen zal minimaal zijn doordat je de buizen isoleert. een all in one zou ik niet zo snel binnen in de leefruimte zetten, ik denk dat je de compressor toch vrij goed gaat horen. Dan kan je beter (en goedkoper) een losse WPB nemen op zolder icm een monoblock/split unit. het monteren op een dak wordt altijd afgeraden ivm mogelijke trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
Gamer dénis schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:08:
[...]

Hoe kom je op een 12 of 16 kW warmtepomp? Dat lijkt me extreem groot... hoeveel gasverbruik wil je gaan afdekken? zeker icm de isolatie & een pellet kachel moet dat waarschijnlijk een stuk minder kunnen.

vwb. de overige vragen het warmteverlies tussen monoblock en binnen zal minimaal zijn doordat je de buizen isoleert. een all in one zou ik niet zo snel binnen in de leefruimte zetten, ik denk dat je de compressor toch vrij goed gaat horen. Dan kan je beter (en goedkoper) een losse WPB nemen op zolder icm een monoblock/split unit. het monteren op een dak wordt altijd afgeraden ivm mogelijke trillingen.
Dank voor je input. Krijg inderdaad vanuit meerdere hoeken te horen dat het vermogen veel lager zou moeten kunnen. Grondwater warmtepomp zou ook een optie kunnen zijn zonder lawaaiige buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
t.oswald schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:08:
[...]

Dit bedrijf levert de module overigens wel spot goedkoop. 150 Euro zag ik? Alles in één keer bestellen heeft uiteraard ook voordelen 8) _/-\o_
Inderdaad 150,-, met verzending voor €161,50 in huis.
Snel geholpen en verzonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe hebben jullie de 1 fase 9kw afgezekerd (en op welke grote hoofdzekering) @JvdW @pleio65
Hoewel ik een 3fase aansluiting heb gaat mijn voorkeur toch uit naar de 1 fase mede omdat hij laag genoeg is om mogelijk vergunningsvrij te plaatsen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-06 23:19
De 30A wordt gewoon voor alle modellen opgegeven. Dat is toch ook vreemd.
De 9kW zal nooit boven de 20A komen denk ik? In ons klimaat. De hoofdaansluiting is afhankelijk van wat je voor de rest nog in huis hebt staan, als je die fase heel licht belast verder (alleen wat verlichtingsgroepen bijv) kun je denk ik wel wegkomen met 3x25A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
twain4me schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:52:
Hoe hebben jullie de 1 fase 9kw afgezekerd (en op welke grote hoofdzekering) @JvdW @pleio65
Hoewel ik een 3fase aansluiting heb gaat mijn voorkeur toch uit naar de 1 fase mede omdat hij laag genoeg is om mogelijk vergunningsvrij te plaatsen. O-)
Heb 3-fase in huis. 3-fase gebruikers zijn de doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en oven. Wellicht in de toekomst ook een laadaansluiting voor een elektrische auto. WP zit op een aparte groep gezekerd en komt op 1 van de fases uit. Backupheater eveneens op een aparte groep. Zit op een andere fase dacht ik. Zonnepanelen en nog wat andere gebruikers zitten weer op een andere fase. De installateur heeft iom mij de verschillende gebruikersgroepen -waar mogelijk- over de drie fases verdeeld. De 9KW trekt echt niet veel stroom. Bij forse koude een keer 2,5KW. Backupheater (3KW) en 2,5KW zijn nooit tegelijk. 1-fase kan prima. Je zou kunnen uitzoeken op welke fases de grote gebruikers zoals een oven, magnetron, vaatwasmachine etc zich bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:28
twain4me schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:52:
Kennelijk vergelijk je de 1-fase 9kW MDC09H3E5 met de 3-fase MXC09H5E8. De laatste is inderdaad 34 centimeter hoger. Ik zou eerst eens informeren of het hogere model op omgevingsbezwaren stuit. Het hogere model is T-Cap. Dat betekent dat die 9kW ook beschikbaar is als het buiten echt koud is. Bovendien is de COP hoger. Het zou me niet verbazen als de twee ventilatoren van de MXC ook minder geluid maken dan die ene van de MDC bij terugmoduleren.

Ik denk dat de 23A maximale stroom de aanloopstroom van de compressor is en niet afhankelijk van het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43
FransvWoerkom schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:43:
[...]

Kennelijk vergelijk je de 1-fase 9kW MDC09H3E5 met de 3-fase MXC09H5E8. De laatste is inderdaad 34 centimeter hoger. Ik zou eerst eens informeren of het hogere model op omgevingsbezwaren stuit. Het hogere model is T-Cap. Dat betekent dat die 9kW ook beschikbaar is als het buiten echt koud is. Bovendien is de COP hoger. Het zou me niet verbazen als de twee ventilatoren van de MXC ook minder geluid maken dan die ene van de MDC bij terugmoduleren.

Ik denk dat de 23A maximale stroom de aanloopstroom van de compressor is en niet afhankelijk van het klimaat.
Je hebt ook de 9kW 3 fase High Performance die geen T-Cap is. Al kan ik mijn T-Cap wel eens opmeten als iemand dat wil weten, ik heb wel de split voor het geval dit relevant is..

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:19
JP12 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:18:
[...]

We (ik ben een van de ontwikkelaars) zijn druk bezig en nog redelijk in alpha status maar de volgende batch aan PCB's zijn onderweg. Hopelijk werken die vlekkeloos en daarna kan de hardware design wat mij betreft naar beta. De software mag nog wel wat opschoning gebruiken.

Ben wel benieuwd wat voor de mensen hier de belangrijkste opties zijn die gebruikt worden via de internetmodule/node-red nu? Dan kunnen we die meenemen in code.

Ik ben overigens van plan om gewoon de boel gesoldeerd en al te leveren voor een klein bedrag (zit nu aan 15 euro te denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
thehog schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:18:
[...]

We (ik ben een van de ontwikkelaars) zijn druk bezig en nog redelijk in alpha status maar de volgende batch aan PCB's zijn onderweg. Hopelijk werken die vlekkeloos en daarna kan de hardware design wat mij betreft naar beta. De software mag nog wel wat opschoning gebruiken.

Ben wel benieuwd wat voor de mensen hier de belangrijkste opties zijn die gebruikt worden via de internetmodule/node-red nu? Dan kunnen we die meenemen in code.

Ik ben overigens van plan om gewoon de boel gesoldeerd en al te leveren voor een klein bedrag (zit nu aan 15 euro te denken).
Echt heel tof project! _/-\o_

Ik heb nog geen Panasonic Monoblock staan, overweeg wel om er in dit voorjaar een neer te gaan zetten. Dus je mag mij vast op de lijst zetten ;)

Zaken die ik interessant zou vinden:
- koppeling met Home Assistant via hun API zoals dat kan bij ESPHome
- schakelen van kamerthermostaat contact zodat je zelf een aansturing kan maken op basis van warmtevraag in verschillende zones
- mogelijkheid om twee kWh meters (pomp + element) op basis van pulsenteller uit te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
- koppeling met Home Assistant via hun API zoals dat kan bij ESPHome
- schakelen van kamerthermostaat contact zodat je zelf een aansturing kan maken op basis van warmtevraag in verschillende zones
- mogelijkheid om twee kWh meters (pomp + element) op basis van pulsenteller uit te lezen
We doen nu MQTT en dat moet vast ook wel werken met home assistant.
Betreft de relais contact van de kamerthermostaat - dat gebruik ik zelf nu al met een andere esp8266. Ik ben wel van plan om die code er bij in te migreren als extra optie. Ook wil ik 1wire toevoegen als optie zodat je (net als ik nu al doe) met een paar simpele DS18b20 sensoren allerlei CV leidingen om je warmtepomp kan meten.
Pulsenteller is een goed idee. Die neem ik even mee. Begint de aantal GPIO's op de esp8266 wel op te raken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
thehog schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 18:24:
[...]

We doen nu MQTT en dat moet vast ook wel werken met home assistant.
Betreft de relais contact van de kamerthermostaat - dat gebruik ik zelf nu al met een andere esp8266. Ik ben wel van plan om die code er bij in te migreren als extra optie. Ook wil ik 1wire toevoegen als optie zodat je (net als ik nu al doe) met een paar simpele DS18b20 sensoren allerlei CV leidingen om je warmtepomp kan meten.
Pulsenteller is een goed idee. Die neem ik even mee. Begint de aantal GPIO's op de esp8266 wel op te raken :-)
MQTT kan ook inderdaad en is een wat meer universele optie.

Toevoegen van 1wire is een goed idee. Denk dat er velen zijn die nu al een ESP gebruiken om op verschillende punten in het apparaat metingen te doen.

Wellicht zou je er voor kunnen kiezen om over te stappen naar een ESP32 mocht je adressen te kort komen. Op de totale kosten valt die meerprijs wel mee.

Word het bordje gevoed door de warmtepomp zelf? Of heb je er nog een aparte USB voeding in hangen?

Zou het mogelijk zijn de tanksensor te simuleren? Dat is wellicht handig als je buffer of DHW tank een heel eind weg staat van de warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 21-12-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Felicia schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:00:
[...]

Je hebt ook de 9kW 3 fase High Performance die geen T-Cap is. Al kan ik mijn T-Cap wel eens opmeten als iemand dat wil weten, ik heb wel de split voor het geval dit relevant is..
Ik zie die High Performance alleen in de Nederlandse catalogus van 2017. Het gaat daar om bi-blocks met LT warmtepompen (SDC09 en UD09). Geen monoblocks. In de Design Manual worden ze niet speciaal genoemd. Wel de HT types (High Temperature), maar die zijn even hoog als de T-Caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:43
@FransvWoerkom, de SDC split is inderdaad wat ze mij destijds aangeboden hebben ja.
Volgens mij is die nog steeds op de markt: https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09h3e8-400v

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Felicia schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:42:
@FransvWoerkom, de SDC split is inderdaad wat ze mij destijds aangeboden hebben ja.
Volgens mij is die nog steeds op de markt: https://www.topaircon.eu/...ormance-kit-wc09h3e8-400v
Of hier
https://www.immotecshop24...?qs=KIT-WC09H3E8+&search=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Wellicht zou je er voor kunnen kiezen om over te stappen naar een ESP32 mocht je adressen te kort komen. Op de totale kosten valt die meerprijs wel mee.

Word het bordje gevoed door de warmtepomp zelf? Of heb je er nog een aparte USB voeding in hangen?

Zou het mogelijk zijn de tanksensor te simuleren? Dat is wellicht handig als je buffer of DHW tank een heel eind weg staat van de warmtepomp.
Of gewoon een extra gpio bord toevoegen via i2c. Maar wellicht helpt de extra snelheid van een ESP32 ook wel. Ik neem dat even mee in overweging.

Ja voeding krijgt ie via de CN-CNT connector, net als de CZ-TAW1 dus.

Thermistor simuleren hadden we het al kort over gehad. Dat kan de tanksensor zijn maar ook de thermostaat thermistor. Ik neem hem mee in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 15:20
Zag toevallig in de handleiding dat er een extern filter is wat jaarlijks gereinigd moet worden.
Ow.and ervaring mee en waar zit die?
Heb een wh mdc 09g3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
schemert schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:43:
Zag toevallig in de handleiding dat er een extern filter is wat jaarlijks gereinigd moet worden.
Ow.and ervaring mee en waar zit die?
Heb een wh mdc 09g3e5
Het is een metaalgaas filter in de aansluitwartel van de retourleiding. Zie blz 87 van de service manual:

https://www.climamarket.b...ds/SM-WH-MDC06-09G3E5.pdf

Er staat bij "field supply", dus zit hij er niet van fabriekswege in. Bij de H-generatie zit er achter een luikje een waterfilter tussen twee afsluiters. Meestal wordt aangeraden in de retourleiding tussen verwarmingstoestellen en warmtepomp een magnetisch filter te zetten dat voorkomt dat er metaaldeeltjes in de waterpomp komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Ik ziet in de service manaul te kijken, https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf en op pagina lees ik dit;12.23

External Compressor Switch (Optional PCB)
External compressor switch port can have two purpose of control as below:
 Heat source ON/OFF function (Dip switch Pin 3 on PCB "OFF")
 Heater ON/OFF function (Dip switch Pin 3 on PCB "ON")
 Heat source ON/OFF function
Purpose:
 Heat pump ON/OFF function is use to turn OFF the high power consumption device (Heat pump, & Heater) when
there is energy or electric current limitation. Other optional function still can be operate under heat pump and
heater OFF condition.
Control Detail:
 This External Compressor Switch is possible to connect to Optional PCB only.
 Once the remocon select External Compressor Switch connection "YES", & Dip Switch on PCB "OFF"
This heat pump ON/OFF function will activate
 The ON/OFF signal of this External Compressor Switch is same as External Switch.
 When the External Compressor Switch is ON:
o Heat pump system operate normally
 When the External Compressor Switch is OFF:
o Heat pump, Indoor water pump & Heater ( Booster heater & Backup Heater ) need to turn OFF
o Solar, Boiler and zone control can be operate follow normal control condition.
* pump delay OFF also included in this control
(There is NO pop up screen like External Switch when this External Compressor Switch is OFF.)
 Heater ON/OFF function
Purpose:
 Heater ON/OFF function is use to turn OFF the heater (backup heater & booster heater) when there is energy or
electric current limitation. Heat pump and other optional function still can operate.
Control detail:
 This External Compressor Switch is possible to connect to Optional PCB only.
 Once the remocon select External Compressor Switch connection "YES", & Dip Switch on PCB "ON"
This heater ON/OFF function will activate
 When the External Compressor Switch is ON:
o Heat pump and heater operate normally
 When the External Compressor Switch is OFF:
o Backup heater and booster heater cannot operate even heater request is ON.
o Heat pump and option function (Solar, Boiler and zone control) can be operate follow normal control
condition.
(There is NO pop up screen like External Switch when this External Compressor Switch is OFF.)

Dit valt mij op;
• Heater ON/OFF function
Purpose:
• Heater ON/OFF function is use to turn OFF the heater (backup heater & booster heater) when there is energy or electric current limitation. Heat pump and other optional function still can operate.

Houdt dit in dat je met de optionele PCB je toch de backup heater kan uitschakelenb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
JPvA schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:25:
...
Dit valt mij op;
• Heater ON/OFF function
Purpose:
• Heater ON/OFF function is use to turn OFF the heater (backup heater & booster heater) when there is energy or electric current limitation. Heat pump and other optional function still can operate.

Houdt dit in dat je met de optionele PCB je toch de backup heater kan uitschakelenb?
In Nederland alleen toegepast voor heel grote energieverbruikers, bijvoorbeeld de elektrische gietijzer oven van Remeha. In veel buitenlanden moet je toestemming hebben van de netbeheerder om een veelverbruikend apparaat te mogen aansluiten. Daar wordt dan een signaal op de lijn gezet dat het net overbelast raakt. Dat signaal wordt dan gedecodeerd om de energiebesparingsfunctie in te schakelen. Maar het staat je natuurlijk vrij die functie van de warmtepomp ook in huis te gebruiken. Bijvoorbeeld de hele pomp of alleen de backup-heater uit te schakelen als je je inductiefornuis aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 00:41
Semi offtopic, maar naar aanleiding van hierboven.
Espeasy op een Nodemcu naar een raspberry met Home Assistsnt via mqtt heb ik zo 1,2,3 nog niet werkend gekregen helaas.
Als mensen daar wel een goede guide voor hebben?
Ik hoef niet per se HA te draaien, maar vind hass.io bv makkelijker werken dan domoticz.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
En weer even een update:
De twee pompen heb ik nu allebei aan het cv systeem aangesloten.
De ene aan de ene kant ( dus zeg maar over de laatste radiator ) van het leidingen systeem.
En de andere aan de andere kant ( dus over de cv ketel ).
Ik dacht eerst dat ik er twee gescheiden systemen van moest maken ( dus halverwege de kranen dicht ), maar dat is niet nodig.
Wat niet ging was om twee pompen parallel te zetten aan de ene kant, bij het opstarten ging er dan altijd een in storing ( ze keken allebei of ze genoeg water konden pompen, en een van de twee verloor dus altijd ).

Overigens, is het zo dat als je de tijd en datum hebt ingesteld, je het hele systeem moet resetten om die te kunnen veranderen?
Of kijk ik weer niet goed.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
alaintje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:03:
Semi offtopic, maar naar aanleiding van hierboven.
Espeasy op een Nodemcu naar een raspberry met Home Assistsnt via mqtt heb ik zo 1,2,3 nog niet werkend gekregen helaas.
Als mensen daar wel een goede guide voor hebben?
Ik hoef niet per se HA te draaien, maar vind hass.io bv makkelijker werken dan domoticz.
Twee offtopic tips:
- zet je vraag in het Home Assistant topic
- kijk even naar ESPHome.io, dat integreert een heel stuk makkelijker met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
JP12 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:01:
[...]

Twee offtopic tips:
- zet je vraag in het Home Assistant topic
- kijk even naar ESPHome.io, dat integreert een heel stuk makkelijker met Home Assistant
Dankjewel, ik was natuurlijk vergeten de respoistory toe te voegen voor ESPHome.io
En nu lukt de verbinding, ik moest blijkbaar per se een gebruiker en password hebben |:( .

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:10:
En weer even een update:
De twee pompen heb ik nu allebei aan het cv systeem aangesloten.
De ene aan de ene kant ( dus zeg maar over de laatste radiator ) van het leidingen systeem.
En de andere aan de andere kant ( dus over de cv ketel ).
Ik dacht eerst dat ik er twee gescheiden systemen van moest maken ( dus halverwege de kranen dicht ), maar dat is niet nodig.
Wat niet ging was om twee pompen parallel te zetten aan de ene kant, bij het opstarten ging er dan altijd een in storing ( ze keken allebei of ze genoeg water konden pompen, en een van de twee verloor dus altijd ).

Overigens, is het zo dat als je de tijd en datum hebt ingesteld, je het hele systeem moet resetten om die te kunnen veranderen?
Of kijk ik weer niet goed.......
Gewoon hoofdmenu persoonlijke instellingen. Kan je nog eens uitleggen waarom je, zeker bij de huidige Tb, twee warmtepompen aan het draaien hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 17:03:
[...]

Gewoon hoofdmenu persoonlijke instellingen. Kan je nog eens uitleggen waarom je, zeker bij de huidige Tb, twee warmtepompen aan het draaien hebt?
Ok, dus weer niet goed gekeken.
Kon het me ook niet voorstellen, maar kon het ook niet zo snel vinden.
Ik was iets te snel toen ik de tweede aansloot, en drukte op enter na het jaar ingesteld te hebben.
En ik wordt oud of zo........

Ik heb een tweede draaien om het te proberen nu het niet zo erg is als er weer een probleem komt.
Kort bij elkaar met korte slangen werkte niet, en dan valt er in ieder geval een in storing.
Nu er iets van 30 meter buis tussen zit in ieder geval wel.
Verder, wat ik hoop is dat als het kouder wordt, de backup heater niet meer inschakelt, doordat de tweede zorgt voor voldoende aanvoer van warm water. ( moeten ze uiteraard niet allebei tegelijk een defrost gaan uitvoeren ).
Plus dat als er een uitvalt, het simpel overgenomen kan worden door de tweede.
Kortom, niet nodig nu, maar meer om klaar te zijn als het koud gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-06 10:45
@annespruit1980

Jij bent alvast voorbereid om met warmtepompen en al naar Siberië te verhuizen. Vraag is alleen nog of je je huis ook mee kunt verhuizen, dat zal lastig worden.

Verder wel een leuk project met vast een mooie installatie! Heb je er ook foto's van?

[ Voor 25% gewijzigd door Chris499 op 24-12-2019 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 13:34
@annespruit1980 heb je bij eentje de aanvoer en retour gewisseld zodat ze elkaar helpen te circuleren?
Of alle twee drukkend en zuigend zoals normaal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:33:
@annespruit1980 heb je bij eentje de aanvoer en retour gewisseld zodat ze elkaar helpen te circuleren?
Of alle twee drukkend en zuigend zoals normaal?
Allebei normaal. Dus als er een uitvalt werkt de ander gewoon door. Of het zo is dat de ene de andere helpt bij het defrosten weet ik nog niet, ga ik maar eens uitproberen deze dagen.
Ze zitten elkaar niet in de weg bij het opstarten, zoals ik een maand of zo geleden had. Ze halen nu allebei een waterflow die ze voldoende vinden om verder werken.
Chris499 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:25:
@annespruit1980

Jij bent alvast voorbereid om met warmtepompen en al naar Siberië te verhuizen. Vraag is alleen nog of je je huis ook mee kunt verhuizen, dat zal lastig worden.

Verder wel een leuk project met vast een mooie installatie! Heb je er ook foto's van?
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken. Al zal daar niet zoveel op te zien zijn. Twee Panasonics die naast elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
annespruit1980 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:19:
[...]

Allebei normaal. Dus als er een uitvalt werkt de ander gewoon door. Of het zo is dat de ene de andere helpt bij het defrosten weet ik nog niet, ga ik maar eens uitproberen deze dagen.
Ze zitten elkaar niet in de weg bij het opstarten, zoals ik een maand of zo geleden had. Ze halen nu allebei een waterflow die ze voldoende vinden om verder werken.

[...]

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken. Al zal daar niet zoveel op te zien zijn. Twee Panasonics die naast elkaar staan.
Toch wel slim maar eigenlijk heel simpel bedacht. Eentje links en eentje rechts op je CV systeem. Leuke manier van out of the box denken.
Als je er eentje uitzet gaat er waarschijnlijk ook gewoon flow doorheen net als een radiator en word hij nog warm gehouden ook...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
reneeke1970 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:40:
[...]

Toch wel slim maar eigenlijk heel simpel bedacht. Eentje links en eentje rechts op je CV systeem. Leuke manier van out of the box denken.
Als je er eentje uitzet gaat er waarschijnlijk ook gewoon flow doorheen net als een radiator en word hij nog warm gehouden ook...
Simpel inderdaad. Als het moet kan ik wat kranen half dicht draaien zodat de flow minder word. En als ik iets moet doen aan een pomp draai ik de kranen aan die kant dicht. Dan kan ik hem afkoppelen zonder dat het huis koud wordt. Totaal heb ik er 7 kranen in zitten ( extra dus ). ( 1 naar cv ketel, 2 aan iedere kant, en 2 in het midden van de leidingen ).

Edit:

Ik heb nu wel het probleem dat ik de tweede pomp niet op de juiste buitentemperatuur kan krijgen.
Het is 7 graden buiten ( dat zegt de eerste ook ), maar volgens de tweede is dat 11.
En ik kan de sensor maar 2 graden naar beneden zetten, dus het is nu 9 graden volgens die pomp.
Voor een goede werking wil dat toch wel redelijk gelijk hebben, dus ik zal nu die sensor moeten zoeken en wat aanpassen met een weerstand.
Of zie ik het alweer fout? ( ben oud ja ).

De sensor van de eerste pomp omhoog zetten zodat die ook denkt dat het 9 graden is kan, maar is niet echt een mooie oplossing. Meer een noodoplossing als het niet anders kan.

[ Voor 30% gewijzigd door annespruit1980 op 25-12-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:51

Crazy-

Best life ever

Volgende maand wil ik de Pana 5kW H serie bestellen; deze gaat de CV ketel vervangen

- huis volledig vloerverwarming
- 400 liter buffer tbv SWW incl. 3 zonnecollectoren

Als ik de handleiding zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/78uLRtRYwckbQCf60VXjcQWv/medium.png

Hoe ga ik dit zo regelen?

- warmtepomp aansluiten op de vloerverwarming
- warmtepomp aansluiten op het buffervat (gesloten circuit met glycol zoals ook de zonnecollectoren?)

Het vat heeft:

- 1x spiraal tbv collectoren
- 1x SWW hygiëne spiraal
- inhoud is gebruikt afgelopen 2 jaar CV water

Wie o wie helpt mij? :-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:57:
Volgende maand wil ik de Pana 5kW H serie bestellen; deze gaat de CV ketel vervangen

[Afbeelding]

- warmtepomp aansluiten op het buffervat (gesloten circuit met glycol zoals ook de zonnecollectoren?)

Het vat heeft:

- 1x SWW hygiëne spiraal

Het plaatje klopt perfect dus wat snap je er niet van?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Crazy- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:57:

[Afbeelding]

Het vat heeft:

- 1x SWW hygiëne spiraal

Van Harte, als je hem hebt, graag je gegevens zet ik je in TS erbij.
.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:45:
[...]

Simpel inderdaad. Als het moet kan ik wat kranen half dicht draaien zodat de flow minder word. En als ik iets moet doen aan een pomp draai ik de kranen aan die kant dicht. Dan kan ik hem afkoppelen zonder dat het huis koud wordt. Totaal heb ik er 7 kranen in zitten ( extra dus ). ( 1 naar cv ketel, 2 aan iedere kant, en 2 in het midden van de leidingen ).

Edit:

Ik heb nu wel het probleem dat ik de tweede pomp niet op de juiste buitentemperatuur kan krijgen.
Het is 7 graden buiten ( dat zegt de eerste ook ), maar volgens de tweede is dat 11.
En ik kan de sensor maar 2 graden naar beneden zetten, dus het is nu 9 graden volgens die pomp.
Voor een goede werking wil dat toch wel redelijk gelijk hebben, dus ik zal nu die sensor moeten zoeken en wat aanpassen met een weerstand.
Of zie ik het alweer fout? ( ben oud ja ).

De sensor van de eerste pomp omhoog zetten zodat die ook denkt dat het 9 graden is kan, maar is niet echt een mooie oplossing. Meer een noodoplossing als het niet anders kan.
Hoe staan die twee WP’s ten opzichte van elkaar? Staat de ene wellicht in de koude uitvoer van de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

reneeke1970 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:01:
[...]

Het plaatje klopt perfect dus wat snap je er niet van?
Dus de leidingen vanaf de WP gaan rechtstreeks naar mijn buffervat?

Dat gaat niet lukken; want dan kan de VV niet meer aansluiten.

Volgens mij (..) dien ik een 3-weg klep te schakelen :

1 naar vloerverwarming
2 naar buffervat

En deze dient dan gestuurd te worden door de PCB van de pana.

Afhankelijk tijd/temperatuur; vb.:
- ga vat opwarmen naar 60 graden indien lager dan 50 & pas na 16:00 s middags

Meer zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cg2pROUpVd2FcIsSLUCgroXB/medium.png

Daar zie je een 3-weg klep

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 25-12-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:10:
[...]

Hoe staan die twee WP’s ten opzichte van elkaar? Staat de ene wellicht in de koude uitvoer van de andere?
Nee, naast elkaar, beide dezelfde kant op met aan en afvoer. Ook geen zon of zo. Die sensors zijn gewoon waardeloos eigenlijk. En ik wist dat op zich al, maar deze twee wijken dus 4 graden af ( of eigenlijk de tweede pomp, de eerste doet het wel goed ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
FransvWoerkom schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:42:
[...]

In Nederland alleen toegepast voor heel grote energieverbruikers, bijvoorbeeld de elektrische gietijzer oven van Remeha. In veel buitenlanden moet je toestemming hebben van de netbeheerder om een veelverbruikend apparaat te mogen aansluiten. Daar wordt dan een signaal op de lijn gezet dat het net overbelast raakt. Dat signaal wordt dan gedecodeerd om de energiebesparingsfunctie in te schakelen. Maar het staat je natuurlijk vrij die functie van de warmtepomp ook in huis te gebruiken. Bijvoorbeeld de hele pomp of alleen de backup-heater uit te schakelen als je je inductiefornuis aanzet.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de back up heater toch uitschakelen als ik de externe optionele PCB erop aansluit? Wel een beetje zonde om alleen hiervoor de externe PCB te kopen. Is er geen andere workaround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-06 00:57
@Crazy- Hoe wil je je SWW gaan regelen? Met hygienespiraal gaat dat niet lukken zonder naverwarmer, want de warmtepomp en zonnecollector gaan je vat nooit warm genoeg krijgen in de winter (toch niet op een efficiente manier). Of ga je het huidig vat als boiler blijven gebruiken? Dan moet je zien dat de spiraal voor de warmtepomp groot genoeg is voor de warmteoverdracht naar het vat.
Ik heb op dit moment een systeem met boiler en de warmtepomp zorgt hier voor vloerverwarming en bijverwarmen van de boiler met spiraal. Hier is inderdaad een driewegklep voor nodig. Deze wordt direct gestuurd door de WP.

[ Voor 22% gewijzigd door luukske op 25-12-2019 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, hier hopelijk een bijgewerkte foto van de twee pompen.
Ik heb ze nu gedwongen allebei te draaien doordat ik de middelste kraan heb gesloten.
Dus het huis heeft nu twee circuits die onafhankelijk van elkaar werken.
Misschien dat de sensors dan hetzelfde aan temperatuur gaan zien.
Al denk ik dat dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/74vlmOln9PIHbqorSXvcQQFJ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

luukske schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:46:
@Crazy- Hoe wil je je SWW gaan regelen? Met hygienespiraal gaat dat niet lukken zonder naverwarmer, want de warmtepomp en zonnecollector gaan je vat nooit warm genoeg krijgen in de winter (toch niet op een efficiente manier). Of ga je het huidig vat als boiler blijven gebruiken? Dan moet je zien dat de spiraal voor de warmtepomp groot genoeg is voor de warmteoverdracht naar het vat.
Ik heb op dit moment een systeem met boiler en de warmtepomp zorgt hier voor vloerverwarming en bijverwarmen van de boiler met spiraal. Hier is inderdaad een driewegklep voor nodig. Deze wordt direct gestuurd door de WP.
De warmtepomp zal het vat opwarmen; ik wil dus het vat gaan vullen met het vuile CV water met een 3-weg klep. Dus gehele vat (400 liter) zal verwarmd worden indien nodig.

De WP kan dan het vat gaan opwarmen naar 60 graden; dat is afdoende. Naverwarming is niet nodig dan.

Zoiets:

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 25-12-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
annespruit1980 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:51:
Ik heb ze nu gedwongen allebei te draaien doordat ik de middelste kraan heb gesloten.
Al denk ik dat dus niet.

[Afbeelding]
Heerlijk zo'n tweaker set-up met een uber-tweak niveau in deze.
Grootste modulatiebereik op de markt denk ik zo :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
@Crazy- Ik vrees dat de 60 graden te hoog gaat zijn zonder elektrische bijverwarming. In de specificatie van de 5kW WP staat een maximumtemperatuur van 55 graden Celsius en dat is dan nog bij positieve buitentemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Al denk ik dat dus niet.

[Afbeelding]
Je kunt natuurlijk ook een externe buitensensor nemen, AW-A2W-TSOD. Weet hier iemand of je één sensor op twee Wp’s tegelijk kunt aansluiten @koevlaas2?
Voor de zekerheid zou je ook buiten nog eens kunnen meten of de temperaturen buiten bij de sensoren echt gelijk zijn. Welke van de twee sensoren is lager, links of rechts op de foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Crazy- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:11:
[...]

Dus de leidingen vanaf de WP gaan rechtstreeks naar mijn buffervat?

Dat gaat niet lukken; want dan kan de VV niet meer aansluiten.

Volgens mij (..) dien ik een 3-weg klep te schakelen :

1 naar vloerverwarming
2 naar buffervat

En deze dient dan gestuurd te worden door de PCB van de pana.

Meer zoiets:

[Afbeelding]

Daar zie je een 3-weg klep
Denk dat jij buffer vat en boiler aan het verwisselen bent?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:38:
[...]

Je kunt natuurlijk ook een externe buitensensor nemen, AW-A2W-TSOD. Weet hier iemand of je één sensor op twee Wp’s tegelijk kunt aansluiten @koevlaas2?
Voor de zekerheid zou je ook buiten nog eens kunnen meten of de temperaturen buiten bij de sensoren echt gelijk zijn. Welke van de twee sensoren is lager, links of rechts op de foto?
De rechter is de tweede pomp die ik er later bij heb gezet. En die geeft dus 4 graden meer aan dan de eerste, die links op de foto staat.

Als ik goeie schema's had van die pompen had ik kunnen zien of ik die twee ingangen van de sensors aan elkaar zou kunnen zetten. Dus dat ze dan samen inderdaad maar een sensor hebben. Of wellicht de ene pomp met wat hoogohmige weerstanden aan de andere vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog

[Afbeelding]
Dit plaatje gaat over een buffervat inderdaad en niet over een boiler tank.Theoretisch kan je een boilertank ook als buffer gebruiken maar dat is heel slecht voor je rendement (SWW wil je op 50-60 graden hebben, voor je warmtepomp veel te warm).

Je zult het moeten aansluiten zoals in het plaatje met die drieweg-klep. In de zomer verwarmt je collector de boilertank en in de winter de warmtepomp (plus electrische spiraal als backup).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Al denk ik dat dus niet.

[Afbeelding]
Mss iets meer foto's hoe en wat je waar hebt aangesloten...

Ik denk dat het weer en de inzuig/uitblaas je temp sensoren beïnvloeden
Ik zou eens een redelijke plaat tussen beiden zetten en dan eens kijken welke invloed dat heeft.
Ik kan me voorstellen de toch best wel koude lucht die de 1 uit blaast :? , en door omgeving gaat deze naar de naar de andere pomp, en daardoor je graden verschil..

En een eigen temp sensor ergens hangen om te kijken wat de echte waarde is..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
thehog schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:20:
[...]

Dit plaatje gaat over een buffervat inderdaad en niet over een boiler tank.Theoretisch kan je een boilertank ook als buffer gebruiken maar dat is heel slecht voor je rendement (SWW wil je op 50-60 graden hebben, voor je warmtepomp veel te warm).

Je zult het moeten aansluiten zoals in het plaatje met die drieweg-klep. In de zomer verwarmt je collector de boilertank en in de winter de warmtepomp (plus electrische spiraal als backup).
Wat je overigens wellicht wel zou kunnen doen is hem zoals het plaatje aansluiten en hem dus als buffer gebruiken. In de zomer is de buffer door de collectoeren warm genoeg voor je SWW. In de winter laat je de warmtepomp draaien op de buffer van zeg 35 graden en dan installeer je direct na de hygiene spiraal nog een electrische naverwarmer (om van 35 zo'n 45 tot 50 graden te krijgen).

In het hele verhaal is de CV gewoon aangesloten zoals in het plaatje. Dus een tweede pomp en een bypass om de temperatuur richting je CV laag genoeg te houden.

edit: stuk over legionella verwijderd, dat was onzin :-)

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 25-12-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Dylantje2 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:38:
[...]

Mss iets meer foto's hoe en wat je waar hebt aangesloten...

Ik denk dat het weer en de inzuig/uitblaas je temp sensoren beïnvloeden
Ik zou eens een redelijke plaat tussen beiden zetten en dan eens kijken welke invloed dat heeft.
Ik kan me voorstellen de toch best wel koude lucht die de 1 uit blaast :? , en door omgeving gaat deze naar de naar de andere pomp, en daardoor je graden verschil..

En een eigen temp sensor ergens hangen om te kijken wat de echte waarde is..
De temperatuur buiten weet ik, van een aantal andere sensoren. Die van de linker pomp klopt, die van de rechter dus niet. En de uitblaaszijde is helemaal open. Dus die sensor zou geen last moeten hebben van de andere pomp. Als dat zo zou zijn dan geeft dat meerdere problemen.
1) dan werkt de stooklijn dus nooit, want als de ene pomp door de andere beinvloed wordt, dan gebeurd dat ook bij zichzelf.....
2) de temperatuur die de tweede pomp ziet is 4 graden HOGER dan de echte waarde vanochtend. En dat kan dus niet, als hij uitgeblazen lucht van de andere pomp binnenkrijgt moet die waarde lager liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
thehog schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:54:
[...]

Wat je overigens wellicht wel zou kunnen doen is hem zoals het plaatje aansluiten en hem dus als buffer gebruiken. In de zomer is de buffer door de collectoeren warm genoeg voor je SWW. In de winter laat je de warmtepomp draaien op de buffer van zeg 35 graden en dan installeer je direct na de hygiene spiraal nog een electrische naverwarmer (om van 35 zo'n 45 tot 50 graden te krijgen). Enige waar je dan wel mee zit in je wekelijkse legionela preventie. Je moet dan de SWW stoken tot zo'n 65 graden. Je zult dan een electrische naverwarmer moeten hebben die dus van 35 graden 65 graden kan maken (en dat is geen kleintje). Of heeft je buffervat zelf al een electrische verwarming om eens per week het water op te stoken?

In het hele verhaal is de CV gewoon aangesloten zoals in het plaatje. Dus een tweede pomp en een bypass om de temperatuur richting je CV laag genoeg te houden.
De legionellapreventie hoeft in dit geval niet, want in het vat zit cv-water, geen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[...]

Wat je overigens wellicht wel zou kunnen doen is hem zoals het plaatje aansluiten en hem dus als buffer gebruiken. In de zomer is de buffer door de collectoeren warm genoeg voor je SWW. In de winter laat je de warmtepomp draaien op de buffer van zeg 35 graden en dan installeer je direct na de hygiene spiraal nog een electrische naverwarmer (om van 35 zo'n 45 tot 50 graden te krijgen). Enige waar je dan wel mee zit in je wekelijkse legionela preventie. Je moet dan de SWW stoken tot zo'n 65 graden. Je zult dan een electrische naverwarmer moeten hebben die dus van 35 graden 65 graden kan maken (en dat is geen kleintje). Of heeft je buffervat zelf al een electrische verwarming om eens per week het water op te stoken?

Hm interessant! Gelukkig heb ik nog even de tijd :-)

Een doorstromer of naververwarmer. Beide een optie.
Ga dat even uitzoeken !

Ik kom uit op een delta van 20-30 graden:

Vat is minimaal 20-25 graden (ervaring laatste jaar, ook bij koude dagen door cv rest warmte). Eventueel met dr WP is dit goed te verhogen naar 30-40.

Dat betekend een deltaT van 10-30 graden.
Een 11kW zal afdoende moeten zijn dan. Eventueel een 3-fase model om lagere afzekering te hebben.

Legionella is inderdaad niet zozeer een issue; het is een “korte” spiraal dus dagelijkse spoeling met douchen.

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 25-12-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:16:
[...]

De rechter is de tweede pomp die ik er later bij heb gezet. En die geeft dus 4 graden meer aan dan de eerste, die links op de foto staat.

Als ik goeie schema's had van die pompen had ik kunnen zien of ik die twee ingangen van de sensors aan elkaar zou kunnen zetten. Dus dat ze dan samen inderdaad maar een sensor hebben. Of wellicht de ene pomp met wat hoogohmige weerstanden aan de andere vastzetten.
Die schema’s staan in de uitgebreide handleiding te vinden in de openingspost, https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Als je het pdf opslaat kan je het doorzoeken. De standaard outdoor sensor zit op CN-TH1. Als je daarop zoekt kom je de aansluiting in schema’s en foto’s tegen. Zelf zou ik daar niet mee willen rommelen, maar je vroeg naar goede schema’s.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Een hygiëne spiraal heeft geen legionella preventie nodig. Is alleen met boilers. Verders prima tip van je, eigenlijk dacht ik ook dat hij het zo ging maken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op woensdag 25 december 2019 @ 16:52:
[...]

Die schema’s staan in de uitgebreide handleiding te vinden in de openingspost, https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
Als je het pdf opslaat kan je het doorzoeken. De standaard outdoor sensor zit op CN-TH1. Als je daarop zoekt kom je de aansluiting in schema’s en foto’s tegen. Zelf zou ik daar niet mee willen rommelen, maar je vroeg naar goede schema’s.......
Ja, die schema's had ik gevonden. Probleem is alleen dat daar nogal wat dingen worden weggelaten. Zoals er b.v. staat RECTIFICATIONCIRCUIT en NOISE FILTERCIRCUIT.
Daar kan ik helaas niets mee, want ik weet dus niet of die voeding ( +5V ) gescheiden is.
M.a.w. als ik de twee sensoren keihard met twee draden aan elkaar zet gaat dat dan goed?
Ik denk het niet, dus ga ik het niet proberen voordat ik een compleet schema heb.

Morgen ga ik eens experimenteren met die sensor, en waarschijnlijk zet ik een weerstand van 3k3 er mee in serie. Dat is ongeveer wat die tekort kom als ik de grafieken bekijk ( 4 graden teveel bij 7 was het ).

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
annespruit1980 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:51:
[...]

Ja, die schema's had ik gevonden. Probleem is alleen dat daar nogal wat dingen worden weggelaten. Zoals er b.v. staat RECTIFICATIONCIRCUIT en NOISE FILTERCIRCUIT.
Daar kan ik helaas niets mee, want ik weet dus niet of die voeding ( +5V ) gescheiden is.
M.a.w. als ik de twee sensoren keihard met twee draden aan elkaar zet gaat dat dan goed?
Ik denk het niet, dus ga ik het niet proberen voordat ik een compleet schema heb.

Morgen ga ik eens experimenteren met die sensor, en waarschijnlijk zet ik een weerstand van 3k3 er mee in serie. Dat is ongeveer wat die tekort kom als ik de grafieken bekijk ( 4 graden teveel bij 7 was het ).

Bedankt in ieder geval.
Ik dacht meer aan één sensor op twee WP’s. Maar je hebt er gelukkig meer verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
t.oswald schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:11:
[...]

Ik dacht meer aan één sensor op twee WP’s. Maar je hebt er gelukkig meer verstand van.
Een enkele sensor zou ook kunnen, maar dan moet ik op dat board in ieder geval wat weerstanden los maken. En dat gaat nog verder dan die pompen aan elkaar zetten.
Schema's die kompleet zijn zal ik wel niet krijgen, ik denk dat Panasonic daar wel voor zorgt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
reneeke1970 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:25:
[...]

Een hygiëne spiraal heeft geen legionella preventie nodig. Is alleen met boilers. Verders prima tip van je, eigenlijk dacht ik ook dat hij het zo ging maken....
Jullie hebben gelijk :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
[...]

Wat je overigens wellicht wel zou kunnen doen is hem zoals het plaatje aansluiten en hem dus als buffer gebruiken. In de zomer is de buffer door de collectoeren warm genoeg voor je SWW. In de winter laat je de warmtepomp draaien op de buffer van zeg 35 graden en dan installeer je direct na de hygiene spiraal nog een electrische naverwarmer (om van 35 zo'n 45 tot 50 graden te krijgen).

edit: stuk over legionella verwijderd, dat was onzin :-)
@Crazy-

Ook hier wordt op deze wijze het sww verwarmd. Buffer dient als hydraulische ontkoppeling en tegelijk als sww opslag. Achter de buffer bevindt zich een doorstroomverwarmer. In de zomer de zonnecollectoren en in de winter de warmtepomp en cv houtkachel. Een apart cv-pompje is voor het cv circuit. Deze configuratie draait nu 10 jaar. Warmtepomp en doorstroomverwarmer zijn er vorig jaar bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
pleio65 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:04:
[...]

@Crazy-

Ook hier wordt op deze wijze het sww verwarmd. Buffer dient als hydraulische ontkoppeling en tegelijk als sww opslag. Achter de buffer bevindt zich een doorstroomverwarmer. In de zomer de zonnecollectoren en in de winter de warmtepomp en cv houtkachel. Een apart cv-pompje is voor het cv circuit. Deze configuratie draait nu 10 jaar. Warmtepomp en doorstroomverwarmer zijn er vorig jaar bij gekomen.
Maar dan kan je dus niet koelen in de zomer, tenzij je een bypass voor koelen maakt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• pleio65
koevlaas2 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:47:
[...]

Maar dan kan je dus niet koelen in de zomer, tenzij je een bypass voor koelen maakt.
Klopt, dat zou een nadeel zijn. Maar vanwege een houten vloer is koelen helaas geen optie. Anders plaatste ik ook een simpele manuele driewegklep.

Pagina: 1 ... 41 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.