zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
SDM120 met RS485 uitlezing en ja, er zit ook een CZ-TAW1 in de unit, aangesloten via ethernet.Dylantje2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:11:
[...]
Mag ik vragen waarmee jij meet dan?
En heb je ook de lanbox er aan hangen?
@Dylantje2 Je hebt het altijd over een Zwave meter, wat voor meter is dat precies?
[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 10-12-2019 08:54 ]
Gemeten met tussenstekker meter Voltcraft Energylogger 4000.De volgende verbruiken heb ik gemeten van de complete warmtepomp:
• Pomp 7 94 Watt
• Pomp 5 77 Watt
• Pomp 3 55 Watt
• Pomp 2 45 Watt
• Pomp 1 34 Watt
• Uit/standby 10 Watt
De F-serie werkt met vaste pompstanden. Afhankelijk van je CV-circuit kan dit andere vermogens geven.
Die mijn pakt op pomp stand 1 48wattDre schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:38:
Panasonic F-serie slurpt ook stroom in standby:
[...]
Gemeten met tussenstekker meter Voltcraft Energylogger 4000.
De F-serie werkt met vaste pompstanden. Afhankelijk van je CV-circuit kan dit andere vermogens geven.
Formule Dre is m3 gas CV × 8 / 2000 = kW warmtepomp
Formule koevlaas2 is gas CV + SWW × 8 / 1650 = kW warmtepomp
Heb je een idee van je aandeel SWW. Waarop zou je uitkomen qua kW met bovenstaande twee formules?
Hij doet SWW met een WP-Boiler. WP is verwarmen-only.Dre schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:45:
@Dylantje2
Formule Dre is m3 gas CV × 8 / 2000 = kW warmtepomp
Formule koevlaas2 is gas CV + SWW × 8 / 1650 = kW warmtepomp
Heb je een idee van je aandeel SWW. Waarop zou je uitkomen qua kW met bovenstaande twee formules?
Zijn huidige, niet 1:1 te vergelijken met zijn oorspronkelijke situatie, periode 01-12-18 - 30-11-19 is 2658.9kWh / 2 , aannemende een sCOP=4, 1329,47 m3, oorspronkelijke was het gemiddeld over een aantal jaren 1380m3 gas equivalent ivm pellets maar weer wel incl. SWW.
Volgens Dre formule 10636 / 2000 = 5,3kW
Volgens Dre 1% formule, 8, 8,8 of 9,768 wordt het 4,4, 4.87 of 5,41kW
Volgens Koevlaas2 10636 / 1650 = 6,4kW
[ Voor 34% gewijzigd door Diff_Angle op 10-12-2019 15:12 ]
Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp
De warmte die uit een ruimte gehaald wordt moet toch ook weer aangevuld worden?Diff_Angle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:47:
[...]
Hij doet SWW met een WP-Boiler. WP is verwarmen-only.
Correct, gratis warmte bestaat niet, behalve als deze uit de buitenlucht gehaald kan worden of de zolderT > kamerT.Ep Woody schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:52:
[...]
De warmte die uit een ruimte gehaald wordt moet toch ook weer aangevuld worden?
EDIT: Temperatuur van 'dooi'water wat van de condensor komt bij een defrost.

[ Voor 18% gewijzigd door Diff_Angle op 10-12-2019 17:05 ]
Anoniem: 347967
De tip van wauske had ik nog niet geprobeerd. Mijn deltaT bleef ongewijzigd, wat ik ook invoerde (dacht ik). Lager dan deltaT 3 was ik alleen nog niet geweest. Gisteren deltaT op 2 gezet en zowaar!.., flow is enorm toegenomen, waardoor mijn maximum Ta nog steeds niet hoger dan 30 graden komt, maar de Tr is wel hoger gekomen, waardoor ik de T van mijn vloeroppervlakte dus wel hoger kan krijgen dan voorheen!
Ik ben even benieuwd hoe de kamerT t.o.v. oppervlakteT zich ontwikkeld t.o.v. afgelopen periode t.o.v. huidige en de komende x-dagen. Wat is je huidige Ta Tr cq. de deltaT ?Anoniem: 347967 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:08:
@Felicia @Diff_Angle
De tip van wauske had ik nog niet geprobeerd. Mijn deltaT bleef ongewijzigd, wat ik ook invoerde (dacht ik). Lager dan deltaT 3 was ik alleen nog niet geweest. Gisteren deltaT op 2 gezet en zowaar!.., flow is enorm toegenomen, waardoor mijn maximum Ta nog steeds niet hoger dan 30 graden komt, maar de Tr is wel hoger gekomen, waardoor ik de T van mijn vloeroppervlakte dus wel hoger kan krijgen dan voorheen!
2 weken terug nog contact gehad met Logicool, (leverancier van o.a. PMcoppack, maar je kunt bij hun ook direct zelf kopen tegen zeer scherpe prijzen)rolandmegens schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:37:
Is er al meer bekend over de release van de nieuwe Panasonic warmtepompen? Het enige wat ik kan vinden zijn berichten van half jaar geleden dat ze er komen, maar verder nergens dat ze beschikbaar zijn.
Ze konden nog niet aangeven wanneer de J serie (R32) monoblocs leverbaar werden in 2020. Dus ik vrees dat het nog wel wat maandjes kan duren.
Anoniem: 347967
Ik ook, en ik ben ook benieuwd naar het verbruikDiff_Angle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:12:
[...]
Ik ben even benieuwd hoe de kamerT t.o.v. oppervlakteT zich ontwikkeld t.o.v. afgelopen periode t.o.v. huidige en de komende x-dagen. Wat is je huidige Ta Tr cq. de deltaT ?
Huidige deltaT is zoals ingesteld 2.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 347967 op 10-12-2019 17:43 ]
=====
Heeft hij geprobeerd, totaal in termen van verbruik vs opbrengst geen meetbaar effect, lager gezet i.v.m. radiator gesuis. Je krijgt de afweging meer waterpomp verbruik t.o.v. mogelijk iets betere compressor performance i.v.m. kleinere deltaT, in de metingen vielen die 2 kennelijk tegen elkaar weg.Chris499 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:47:
[...]
Dank voor het doorgeven. Waarom niet naar bijvoorbeeld 20 l/min of hoger? Te weinig afgifte zou de reden zijn. Is dit al door iemand getest?
[ Voor 104% gewijzigd door Diff_Angle op 10-12-2019 18:53 ]
Dank voor het doorgeven. Waarom niet naar bijvoorbeeld 20 l/min of hoger? Te weinig afgifte zou de reden zijn. Is dit al door iemand getest?Diff_Angle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:38:
@Dylantje2 heeft 15l/m ingesteld, de Japanse kaboutertjes maken er ongeveer 16l/m van en ingestelde deltaT=2 is in de werkelijkheid ongeveer 2,7 gemiddeld de afgelopen 3 dagen.
Hij heeft suizende buizen....Chris499 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:47:
[...]
Dank voor het doorgeven. Waarom niet naar bijvoorbeeld 20 l/min of hoger? Te weinig afgifte zou de reden zijn. Is dit al door iemand getest?
1 PVoutput . Dongen NB
Oja, dat had ik eerder hier gelezen.
Dt omhoog gooien net voordat je suizende buizen hebt, zou dus een instelling kunnen zijn.
Nog meer nadelen behalve mogelijk suizende buizen bij een hogere pompsnelheid?
Hogere pomp snelheid geeft een lagere aanvoer temperatuur bij het zelfde opgenomen vermogen.Diff_Angle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:38:
@Dylantje2 heeft 15l/m ingesteld, de Japanse kaboutertjes maken er ongeveer 16l/m van en ingestelde deltaT=2 is in de werkelijkheid ongeveer 2,7 gemiddeld de afgelopen 3 dagen.
=====
[...]
Heeft hij geprobeerd, totaal in termen van verbruik vs opbrengst geen meetbaar effect, lager gezet i.v.m. radiator gesuis. Je krijgt de afweging meer waterpomp verbruik t.o.v. mogelijk iets betere compressor performance i.v.m. kleinere deltaT, in de metingen vielen die 2 kennelijk tegen elkaar weg.
Dit is bij de F serie zo, en daarom staat bij mijn de pomp op stand 1.
Hogere pompsnelheid resulteert altijd in meer opgenomen vermogen zie Dre in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:00:
[...]
Hogere pomp snelheid geeft een lagere aanvoer temperatuur bij het zelfde opgenomen vermogen.
Dit is bij de F serie zo, en daarom staat bij mijn de pomp op stand 1.
Ik denk het niet, de Ta blijft hetzelfde deze wordt bepaald door je stooklijn, de Tr wordt hoger doordat het water korter in het systeem zit om af te kunnen koelen en weer opgewarmd wordt. Het gemiddelde (Ta + Tr) / 2 gaat iets omhoog en daardoor zou je, in theorie, een iets hogere afgifte moeten hebben, maar het verschil was bij @Dylantje2 zoals gezegd niet te meten.
[ Voor 11% gewijzigd door Diff_Angle op 10-12-2019 19:22 ]
Zwave soort van PRO protocol..Ep Woody schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:39:
[...]
SDM120 met RS485 uitlezing en ja, er zit ook een CZ-TAW1 in de unit, aangesloten via ethernet.
@Dylantje2 Je hebt het altijd over een Zwave meter, wat voor meter is dat precies?
https://www.domoticz.com/wiki/Zwave
Lees je de modbus ook uit dan?
@Ep Woody
Gratis warmte voor SWW is mijn zolder icm de buitenlucht..
Zit een klep die en beetje van binnen pakt en de rest van buiten
@Chris499 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:47:
[...]
Hij heeft suizende buizen....
Ik zou wel tot de 18 kunnen gaan..En buizen is een groot woord... Toilet is een lastige om onder controle te krijgen, Suist wel te.
Maar pana geeft ook een advies van 900l/uur, waarom doen ze dat?
@reneeke1970 en @Ep Woody en @lolle1212
Goh en @Dylantje2 rapporteerd 22 watt, das vreemd...
Je zou haast denken dat er iets mis is met onze meting...

Wat me heel vaak opvalt hier is dat als je eea open stelt....
Zonder te zeggen dat mijn systeem perfect is, wordt er altijd/heel vaak getwijfeld aan,,,,,
Vooral als er iets uit blijkt dat afwijkt...
Toen mijn verbruik de pan uit vloog hoorde je niemand over de twijfel van mijn meetsysteem.
Nu eea mede dankzij tweakers hier anders loopt dan extreem verbruik, wordt heel vaak eea ter discussie gesteld.
Nogmaals ik zeg niet dat ik alles perfect heb....
Maar er zijn sommige mensen die data analyseren, en dan conclusies treken.
Ik kan dat niet, maar ik geniet er van dat er over mijn systeem zoveel gezegd en nagedacht wordt.
Het kan allemaal niet....en het klopt niet, en er is van alles mis
Maar een script wat ik deel, geen reactie, want het klopt dan niet, terwijl er mij is uitgelegd, dat hij naast een kamstrupp gelijk loopt.
Een pvo en een grafana...
Niemand deelt zoveel als ik doe....
Ik ben eerlijk, terwijl er mensen hier ook zeggen dat ze 21 graden terwijl....
En de data die naar COP race gestuurd wordt klopt ook altijd perfect?
Is er niets anders heilig dan een kamstrupp?
Of wat zoeken we nog meer.
Spijkers in laag water?
Een F of een J is toch geen H....
Doe met mijn data wat je dunkt..
Maar stop aub eens met alles zonder reden onderuithalen...
Of geef aan wat er mis is, en evt anders zou kunnen.
Ik sta overal voor open..
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2019 19:37 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je dient de monoblock gewoon op de flow in te stellen die opgegeven wordt door de fabrikant, dit is bij een F / G serie niet anders.Diff_Angle schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:07:
[...]
Hogere pompsnelheid resulteert altijd in meer opgenomen vermogen zie Dre in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Ik denk het niet, de Ta blijft hetzelfde deze wordt bepaald door je stooklijn, de Tr wordt hoger doordat het water korter in het systeem zit om af te kunnen koelen en weer opgewarmd wordt. Het gemiddelde (Ta + Tr) / 2 gaat iets omhoog en daardoor zou je, in theorie, een iets hogere afgifte moeten hebben, maar het verschil was bij @Dylantje2 zoals gezegd niet te meten.
Domba heeft in het verleden hier wat over geschreven.
Ik citeer:
Vooraf, mijn ervaring is gebaseerd op G-serie 6&9kW.
Voor verwarmingsbedrijf ben ik niet zoweg om meer dan plus of min 100l/h af te wijken van de advies flow die op de rechter zijkant van de monoblock staat.
Voor SWW gebruik en zeker als je geen koperen boiler hebt is de UWP bremse, zeker handig om meer af te wijken.
Daar zit je met de warmteoverdracht en korte verblijf tijd van het water in het boiler spiraal, waardoor er een groter temperatuurverschil kan ontstaan tussen Tr en boiler temperatuur.
Zeker bij een hogere boiler temperatuur setting >52-54C, regelt de Pana mono niet meer op basis van Ta NTC-sensor, maar op basis van de Tr NTC-sensor, als ook condensatie van koelgas en benodigde druk afhankelijk is van de Tr temperatuur
Een aanzienlijk lagere flow -20 tot -30% betekent daar een veel kleinere temperatuur verschil tussen Tr en boiler-SWW temperatuur, wat een aanzienlijk efficiëntere SWW-bereiding geeft
Voorverwarmingbedrijf, de 6kW's G-serie die ik heb laten zich maar moeilijk verleiden tot een hogere dT dan 5,5C.
Dan haal je met >100l/h minder dan de adviesflow van 1000l/h, niet meer het maximale vermogen van de unit.
Te hoge flow heb je eerder last van ruizen, maar ook regelgedrag wordt ook beinvloed, hoe is me nog steeds niet exact duidelijk, dat ik het kan samenvatten in een boolean, voor mijn verdere sturing
Maar regelgedrag is veel sterker afhankelijk van schommeling in Tr dan de hogere flow.
Als Tr vrij frequent ipv langzame golvend schommelt met abrupte temperatuur veranderingen van paar tiende graad. Dan loopt compressor vrijwel continue op of iets boven [Tadoel+2C] en daarmee loopt compressor een deellast hoger dan nodig en geeft dat een lagere momentane COP wat op kan lopen tot zelf wel 1,5 lagere momentane COP.
[ Voor 18% gewijzigd door Chris499 op 10-12-2019 20:44 ]
Wij halen jou niet onderuit, wij vragen ons alleen af waarom jij als enigste een 22 watt kan meten en andere h gebruikers niet.Dylantje2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:13:
[...]
Zwave soort van PRO protocol..
@Ep Woody
[...]
Ik zou wel tot de 18 kunnen gaan..En buizen is een groot woord... Toilet is een lastige om onder controle te krijgen, Suist wel te.
Zonder te zeggen dat mijn systeem perfect is, wordt er altijd/heel vaak getwijfeld aan,,,,,
Toen mijn verbruik de pan uit vloog hoorde je niemand over de twijfel van mijn meetsysteem.
Nu eea mede dankzij tweakers hier anders loopt dan extreem verbruik, wordt heel vaak eea ter discussie gesteld.
Ik kan dat niet, maar ik geniet er van dat er over mijn systeem zoveel gezegd en nagedacht wordt.
Maar een script wat ik deel, geen reactie, want het klopt dan niet, terwijl er mij is uitgelegd, dat hij naast een kamstrupp gelijk loopt.
Spijkers in laag water?
Je hoge vermogens geloof ik wel omdat daar ook de max Hz bij hoort.
En ik heb je al eerder gezegd dat cop mij totaal niet interesseert, de maandelijkse lijst kijk ik niet eens in. Ik volg alleen dag verbruiken en probeer weer omstandigheden in te schatten.
En ik vind het nu mooi dat jij dt zelf meet en pomp snelheid registreerde. En tot nu toe vind ik het raar en jammer dat het blijkbaar allemaal geen bal uitmaakt.
1 PVoutput . Dongen NB
Regelgedrag bij de F-serie 5 kW wordt bij lagere flow juist beter omdat gewenste Ta eerder bereikt en er dan nog ruimte (lees: deltaT) is om terug te moduleren. Panasonic heeft een minuut vertraging ingebouwd waardoor ik, met weinig massa, snel een overshoot heb op de Ta.
Heb hier ook ruime overcapaciteit waardoor ik >95% van het jaar op minimum vermogen draai van de 5 kW pana. Te weinig vermogen doordat pompdebiet te laag is geloof ik in mijn situatie niet in. Pana H heeft hier een mooiere, maar niet te begrijpen, regeling in. Met variabel debiet.
Het ging niet zozeer over zwave, dat is alleen de het protocol en zegt eigenlijk niets over de 'meter'. Is het bijvoorbeeld zo'n consumer 'slimme stekker' plug (die heb je o.a. met zwave, zigbee of wifi) of gaat het om een meer industrieel/zakelijke stroommeter met zwave? Dat zal nogal verschil maken bijvoorbeeld. (Al zullen die vaker modbus achtige protecollen gebruiken.)Dylantje2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:13:
[...]
Het gaat overigens ook niet iets of iemand onderuit halen hoor. Het is enkel dat het verbinden van conclusies aan relatief onbetrouwbare meetwaarde mensen op een verkeerd been kan zetten.
Bijv. je flow is gemeten door de pana (niet heel nauwkeurig, en nogal fluctuerende afwijkingen, en geen constant meetinterval) dus zelfs al zou je de aanvoer en retour temperatuur 100% perfect meten (onwaarschijnlijk) dan zal je nooit betrouwbaar kunnen bepalen wat je warmte-opbrengst is.
Daarnaast lijkt het zeer aannemelijk dat er een behoorlijk variërende betrouwbaarheid zit in de meting van verbruik. (Zie bijv. de 22watt vs 35-40 van eigenlijk alle andere metingen op dezelfde pompsnelheid)
Dat scriptje gebruikt dus 2 relatief onbetrouwbare gegevens en kan dan ook nooit een betrouwbare COP leveren.
Voorbeeld die eerder genoemde 200 watt die zou resulteren in 1400KW warmte.. Grote kans dat dit bijvoorbeeld 220watt was ipv 200 en 1000kw warmte leverde ipv 1400. (Dan is met hetzelfde berekeningetje COP 4,54 ipv 7) maar dat zullen we nooit weten.
Ik wil dus ook niet bashen op iemands methode of iets dergelijks, maar ik denk wel dat we als forum moeten waken dat mensen niet blind dingen gaan zien als harde waarheid, en dus bijvoorbeeld gaan denken dat een warmtepomp, zeker sterk terugmodulerende als een 5kw pana H, erg efficiënt zullen zijn op hun allerlaagste vermogen. (mijn schatting van 50watt puur overhead was klaarblijkelijk fout voor de laagste pompstand/rpm, maar met 38 wordt het verhaal niet veel anders, het overhead aandeel stijgt significant bij zeer lage deellast)
Ja, ik lees de modbus iedere 10 seconden uit. Dat geeft een mooi beeld van wat de warmtepomp doet. Overigens met 2 verschillende KWH meters, zodat ik ook het gebruik van de backup heater goed kan zien. Doordat ik op een hogere stooklijn verwarm, gebruik ik de backup heater veel minder.Dylantje2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:13:
[...]
@Ep Woody
[...]
Spijkers in laag water?
Je moet niet alles als een aanval zien. Er zijn verschillen, die vallen op, vooral omdat op meerdere momenten afwijkt. Jouw meting van je stroomgebruik is daar een van. Dan zoek je naar vergelijkingsmateriaal, om te kijken waar er een verschil zit, en uiteraard kijk je eerst naar jezelf.
Ik ga er vanuit dat mijn gegevens ook niet 100% accuraat zijn, maar dat hoeft ook niet. Het gaat om een zo goed mogelijke weergave van de werking van het systeem.
Voor het meten van de warmte die de woning ingaat gebruik ik trouwens een gebruikte Sensus Pollucom met mbus module. Vond 60 euro voor een warmtemeter, voor een vrij goede meting van de warmte meer dan genoeg. Het is tenslotte niet zo dat de meter gebruikt hoeft te worden voor het opstellen van een factuur.
Ep Woody schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:31:
[...]
Ja, ik lees de modbus iedere 10 seconden uit. Dat geeft een mooi beeld van wat de warmtepomp doet. Overigens met 2 verschillende KWH meters, zodat ik ook het gebruik van de backup heater goed kan zien. Doordat ik op een hogere stooklijn verwarm, gebruik ik de backup heater veel minder.
Je moet niet alles als een aanval zien. Er zijn verschillen, die vallen op, vooral omdat op meerdere momenten afwijkt. Jouw meting van je stroomgebruik is daar een van. Dan zoek je naar vergelijkingsmateriaal, om te kijken waar er een verschil zit, en uiteraard kijk je eerst naar jezelf.
Voor het meten van de warmte die de woning ingaat gebruik ik trouwens een gebruikte Sensus Pollucom met mbus module. Vond 60 euro voor een warmtemeter, voor een vrij goede meting van de warmte meer dan genoeg. Het is tenslotte niet zo dat de meter gebruikt hoeft te worden voor het opstellen van een factuur.
Denk ik ook zo over, vandaar mijn uitleg...Ik ga er vanuit dat mijn gegevens ook niet 100% accuraat zijn, maar dat hoeft ook niet. Het gaat om een zo goed mogelijke weergave van de werking van het systeem.
Doe een aanname met een evt afwijking die je wilt,
Iets van grafana?
Zet hem een online dan..
Ik wil wel eens zien wat die Backupheater verbruikt..
Want ik vrees deze winter geen S0 voor mij
Dylantje2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:27:
Want ik vrees deze winter geen S0 voor mij
Heb je de kWh meter al aangesloten dan, en wat voor S0 heb je dan?
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik wil al een klein jaartje een S0 tussen mijn backupheater...Felicia schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:32:
[...]
Heb je de kWh meter al aangesloten dan, en wat voor S0 heb je dan?
Maar een vriendendienst kun je niet claimen..
Je hebt toch je tweakers vrienden, foto's plaatsen en wij helpen jeDylantje2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:52:
[...]
Ik wil al een klein jaartje een S0 tussen mijn backupheater...
Maar een vriendendienst kun je niet claimen..
mwhaa..Ramon_1984 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:55:
[...]
Je hebt toch je tweakers vrienden, foto's plaatsen en wij helpen je
Mijn vriend heeft de hele MK omgebouwd en gekeurd enz
Hij baalt er ook wel van aangezien het K$t klusjes is wat hij moet gaan doen, vandaar mss ook de wachttijd..
Maar hij vind het zeker niet prettig als ik "zijn" kast ga vern$$ken..
En heel eerlijk ik zie de uren nu dat de backupheater gelopen en dat x 3Kw...
Maar het zou voor het complete beeld mooi[er] zijn.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
@lolle1212Je moet niet alles als een aanval zien. Er zijn verschillen, die vallen op, vooral omdat op meerdere momenten afwijkt. Jouw meting van je stroomgebruik is daar een van. Dan zoek je naar vergelijkingsmateriaal, om te kijken waar er een verschil zit, en uiteraard kijk je eerst naar jezelf.
Inderdaad, we zitten op dit gedeelte van het forum om wat van elkaar te leren, de Panasonic warmtepomp is voor de meesten nieuw hier. (ik zelf ook, een 5 kW versie sinds begin oktober)Het gaat overigens ook niet iets of iemand onderuit halen hoor. Het is enkel dat het verbinden van conclusies aan relatief onbetrouwbare meetwaarde mensen op een verkeerd been kan zetten.
Iedere dag kijk ik weer of er weer berichten zijn, heerlijk al die berichten van bijvoorbeeld @Dylantje2
Je kunt tenslotte enkel maar van elkaar leren.
Ik reageer hier niet zoveel, hij draait als een zonnetje.....goed geïsoleerd huis, vloerverwarming, gemiddeld 21,5 graad, en verbruik tussen de 8 en 13 kWh per dag in december, cop is rond de 5.....wat wil je nog meer.
https://pvoutput.org/intr...91209&gs=0&da=1&dxa=1&m=1
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Backup heater valt wel wat te tweaken voor de tweaker. F-serie vind een voedingsspanning van ~45 Volt voldoende, of anders het uitschakelen voor 58 seconden en 1 seconde inschakelen is ook al voldoende om de WP te foppen. Sonoff ertussen geeft wel mogelijkheden.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een bh er in zit om schade aan eea te voorkomen.Dre schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:53:
De backup heater zit aan de uitgang van de warmtepomp: lijkt me niet handig bij een defrost. Vraag me af of het tijdens een defrost dan überhaupt zinvol is om de backup heater in te schakelen. Wat voor bijdrage heeft die 3 kW nou ten opzichte van de bulk energie die opgeslagen zit in je systeem.
Backup heater valt wel wat te tweaken voor de tweaker. F-serie vind een voedingsspanning van ~45 Volt voldoende, of anders het uitschakelen voor 58 seconden en 1 seconde inschakelen is ook al voldoende om de WP te foppen. Sonoff ertussen geeft wel mogelijkheden.
Dus ik denk niet dat ik voor die Kwh verdienen de schade aan mijn wp wil hebben
@Diff_Angle bij mij gaat het om de heater tijdens de defrost. De Ta is vlot weer op niveau na een defrost.
[ Voor 33% gewijzigd door Diff_Angle op 11-12-2019 22:42 ]
is het niet zo dat tijdens defrost de pomprichting wordt omgedraaid? Dan heeft de backup heater op die plek wél zin.Dre schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:53:
De backup heater zit aan de uitgang van de warmtepomp: lijkt me niet handig bij een defrost. Vraag me af of het tijdens een defrost dan überhaupt zinvol is om de backup heater in te schakelen. Wat voor bijdrage heeft die 3 kW nou ten opzichte van de bulk energie die opgeslagen zit in je systeem.
(…)
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Klopt, zelfde heater, maar andere functie dan jij beschrijft.Diff_Angle schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:41:
@Ep Woody Dat is dezelfde heater, volgens mij is er maar 1 element.
Als de Ta (uit mijn hoofd) onder de 26.75 komt, dan schakelt de backup heater in.
De andere functie is tijdens normaal bedrijf waar de vloer nog te koud is, waardoor de Te te laag blijft.
[ Voor 17% gewijzigd door Diff_Angle op 11-12-2019 22:52 ]
Dat klopt, als het maar boven 27 graden blijftannespruit1980 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:38:
Wat de backupheater betreft, ik heb gemerkt dat bij een defrost hij de warmte uit het systeem gebruikt om te ontdooien. En als de temperatuur van de retour ( of afgifte ) te laag wordt, gebruikt hij de verwarming om het water weer op temperatuur te brengen. Ik heb gekeken wat er gebeurd als ik de flow van het water omhoog breng ( door de pomp een lage deltaT te geven ), en dan schakelt de verwarming korter in ( er zit ook meer warmte in het water, dus logisch ). Ik denk dat een grotere hoeveelheid water de backupheater dus uit kan laten blijven. Dat is mijn idee, hoeft dus weer niet te kloppen.
1 PVoutput . Dongen NB
Jij schrijft: "Als de Ta (uit mijn hoofd) onder de 26.75 komt, dan schakelt de backup heater in."Ep Woody schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:33:
@Diff_Angle ik begrijp niet goed wat je hiermee aan wil geven. Kun je het toelichten misschien?
Ik reageer daar op door er op te wijzen dat er aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden zoals buitenT < XC Ta niet bereikt voor periode Y, je dus niet kunt stellen dat onder Ta=26.75 de backup heater in komt.
Of ik begrijp helemaal verkeerd wat je bedoelt te zeggen.
Zoiets zal het zijn ja. Dat zou dus betekenen dat ik als ik b.v. grotere radiatoren ( met meer water inhoud ) neem, ik dat inschakelen van die heater kan voorkomen. Niet dat ik de het geld voor die backupheater erg vindt, maar ik heb hier nu 3 warmtepompen, en hoe minder die aan maximale stroom trekken, hoe makkelijker het is voor de zekeringen...... ( elektrisch wordt er ook globaal 300 km per dag gereden, dus stroomverbruik is aardig hoog ). En ineens 4 kW is dan toch echt teveel. Wel paar minuten, maar kan in de winter teveel worden.reneeke1970 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
[...]
Dat klopt, als het maar boven 27 graden blijft
Ja ik heb wat ervaringen met de backup heater. Maar ik wil dit topic over de H-serie niet te veel vervuilen met details van de F-serie. Want volgens mij zit er verschil in de aansturing tussen de series.Diff_Angle schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:49:
Dan moet je eens aan @jaari vragen, die stookt met 28C bij buitenT=2 hoe hij dat doet als het buitenT=10 of meer is, dat doet hij gegarandeerd niet op de manier zoals jij beschrijft. @reneeke1970 heeft het onlangs nog beschreven, iets met -10C buiten en ...
We hebben het toch over het defrosten, niet over normaal stookgedrag?Diff_Angle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:53:
[...]
Jij schrijft: "Als de Ta (uit mijn hoofd) onder de 26.75 komt, dan schakelt de backup heater in."
Ik reageer daar op door er op te wijzen dat er aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden zoals buitenT < XC Ta niet bereikt voor periode Y, je dus niet kunt stellen dat onder Ta=26.75 de backup heater in komt.
Of ik begrijp helemaal verkeerd wat je bedoelt te zeggen.
Er zijn inderdaad een aantal voorwaarden zoals @Diff_Angle omschrijft, alleen die zijn niet en /en maar of /of ,dus jij hebt gelijk, onder 26.75 is klik aan element.Ep Woody schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:31:
[...]
We hebben het toch over het defrosten, niet over normaal stookgedrag?
1 PVoutput . Dongen NB
- Tr < 27°C
- Ta < 10°C
- Tb < -10°C
"Ik heb wel eens ergens gelezen" >>> waar?
Je wilt de retour verwarmen en niet de aanvoer. Er zijn mensen bij met een 500 liter buffervat en dan gaat die 3 kW echt niet helpen. Met weinig massa, zie hieronder, is de backup heater wel handig.
@Ep Woody
Idem hier bij mij thuis. 35 liter water equivalent doet de Tr soms onder de 27°C brengen tijdens een defrost.
Indien heater aan is gegaan tijdens een defrost blijft deze aan totdat Ta weer binnen 8°C is van Ta_gewenst.
@jaari
Nee, pomp kan niet andersom.
Volgens mij zit er betreffende defrosts weinig verschil met de F-serie. Gaat bij jou ook altijd de backup heater aan omdat je Tr eigenlijk altijd kleiner dan <27°C is?
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-12-2019 17:35 ]
Ik heb gelezen dat de BH aan gaat als er een Df is, om te zorgen dat eea niet krom trekt.Dre schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:30:
Backup heater voorwaarden staan in de Service manual pagina 101@Dylantje2
- Tr < 27°C
- Ta < 10°C
- Tb < -10°C
"Ik heb wel eens ergens gelezen" >>> waar?
Je wilt de retour verwarmen en niet de aanvoer. Er zijn mensen bij met een 500 liter buffervat en dan gaat die 3 kW echt niet helpen. Met weinig massa, zie hieronder, is de backup heater wel handig.
@Ep Woody
Idem hier bij mij thuis. 35 liter water equivalent doet de Tr soms onder de 27°C brengen tijdens een defrost.
Indien heater aan is gegaan tijdens een defrost blijft deze aan totdat Ta weer binnen 8°C is van Ta_gewenst.
@jaari
Nee, pomp kan niet andersom.
Volgens mij zit er betreffende defrosts weinig verschil met de F-serie. Gaat bij jou ook altijd de backup heater aan omdat je Tr eigenlijk altijd kleiner dan <27°C is?
Daarnaast ook als een Tr trigger gehaald wordt.
Dus wat je zegt tegen @jaari klopt niet.
Kijk maar 4 december om 14.30
Tr bij mij is niet onder 30
En toch gaat BH aan.
Zoals ik hem zie, gaat de BH al aan voordat hij echt in een DF is of komt.
Maar kan hem niet goed meten..

[ Voor 38% gewijzigd door Diff_Angle op 12-12-2019 18:55 ]
mmmDiff_Angle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:48:
@Dylantje2 Het lijkt wel te kloppen, althans defrost en Ta ~ / < 27C
[Afbeelding]
Kijk eens naar het moment dat de BH aan gaat?
Leek mij dat hij eerst aangaat en dat dan de temp lager wordt.
Dus hij weet volgens mij wat er komen gaat.
Het is dacht ik niet zo dat hij koud is en dan aangaat
Is het belangrijk ? Naar mijn idee een non-item. Je had pas onlangs de teller op 1kWh staan en al zou het 1 uur zijn dan gaat het over 3kWh in meer dan een jaar.Dylantje2 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:02:
[...]
mmm
Kijk eens naar het moment dat de BH aan gaat?
Leek mij dat hij eerst aangaat en dat dan de temp lager wordt.
Dus hij weet volgens mij wat er komen gaat.
Het is dacht ik niet zo dat hij koud is en dan aangaat
Kwam eigenlijk door @Dre aan @jaari ik vind alles best, zoals je bijna al wel weet hahahaDiff_Angle schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:06:
[...]
Is het belangrijk ? Naar mijn idee een non-item. Je had pas onlangs de teller op 1kWh staan en al zou het 1 uur zijn dan gaat het over 3kWh in meer dan een jaar.
De backup heater gaat inderdaad altijd aan en mijn Tr is altijd (ook eind februari 2018) <27oC.Dre schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:30:
Backup heater voorwaarden staan in de Service manual pagina 101
@jaari
(…)
Maar het eerste stookseizoen (winter '16-'17) had ik de backup heater niet aangesloten. De F-serie kan gewoon defrosten zonder aangesloten heater (en de H-serie niet als ik jou goed begrijp).
Ik heb na het eerste seizoen toch de backup heater aangesloten omdat bij de opstart van de WP, de Tr binnen een half uur boven de 20oC moet zijn. Zo niet, dan gaat de backup heater aan. In voor- en naseizoen (als de WP bijvoorbeeld een dag uitgeweest is), is de Tr niet snel genoeg boven de 20 graden en dan gaat de WP in storing als de heater niet aangesloten is. Ik dacht dat deze regeling voor Tr bij de H-serie ook anders was.
Bij mij slaat de backupheater ook aan. Ook omdat mijn Ta maar 29graden is, dus de retour ligt altijd lager als 27graden.
Maar het mooie van de pana is dat hij zelfs het element ‘moduleert’. Ik heb vaak dat hij defrost met 8Kw aan backupheater, vandaag 1 defrost en dit was aan 6Kw backupheater.
Ik heb ook al vaak gehad dat deze aan 3Kw defrost, dit is wanneer het buiten zeer koud is en er veel temperatuur in de vloer is opgeslagen. Op dat moment neemt hij eerst de warmte uit de vloer tot dat de Tr lager als 27gaat, dan schakelt hij de backup in naargelang dit nog nodig is, bij koude temperaturen is dit eerder 3Kw, bij warme temperaturen is dit tot 8Kw...

Heb je daar al eens over gedacht?
1 PVoutput . Dongen NB
Als jij het niet als probleem ziet moet je er geen aandacht aan besteden....Diff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:47:
@reneeke1970 Welk probleem los je op, kamerT blijft op gewenst niveau. Volgens https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html zal de Ta met 0,46C omhoog gaan, het verbruik in de periode van de 5 defrosts, gaat het verbruik van gemiddeld 941.9W en een output van 4,1kW, dus COP=3,7, met 09:45 - 02:00 = 7:45 * 500W = 3.8kWh omhoog. Primair verbruik stijgt van 7:45 * 941 = 7.3kWh naar 11.1kWh is 52% meer verbruik terwijl de kamerT niet hoger hoeft.
1 PVoutput . Dongen NB
Je hoeft ook niet alles te snappenDiff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:08:
@reneeke1970 Als jouw idee om 52% meer energieverbruik en daarmee de opbrengst met (4,1 + 0.5) / 4.1 - 1 = 12% wilt verhogen een plan lijkt om in overweging te nemen kan ik me niet beheersen, sorry.
1 PVoutput . Dongen NB
Op aanraden van T.Oswald had ik de stooklijn aangepast op 30C/-5C en 28C/15C, dus WAR met thermostaat.
Wat kan ik nu doen om de warmtepomp gewoon rustig te laten draaien om een minimale temperatuur vast te houden van 10C zonder de back up heater?
@reneeke1970reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:50:
@Dylantje2 ik heb het gevoel dat als je ta boven de 33 moet komen dat je wp het zwaar heeft, verhoudingsgewijs loopt het totaal verbruik dan ook aardig op. Ik zou persoonlijk nieuwsgierig zijn wat er gebeurt als je hem ondersteunt met een 250/500 watt element ergens in je systeem. Je cop is nu toch op zijn laagst dus je verliest er nooit niet veel mee. Als je er een paar df mee kunt besparen levert het misschien wel winst op.
Heb je daar al eens over gedacht?
Sorry
Ik snap je echt niet.
Kun je aangeven wat je "ziet"...
Ik zie eigenlijk nog niet echt op welke momenten.
De meeste koude dagen, waren ook erg vochtig. dus ook DF time
Ik heb niet zomaar iets om bij te zetten in cv leiding bedoel dan wss.. [ 1 ton pellets wel :-) ]
Cop op zijn laagst?
Als ik dan een beetje kijk naar de berekeningen van @Diff_Angle wat de DF en vebruik/vermogen aan gaat.
Ben ik wel heel erg benieuwd hoe ik met 500W per uur een Df of aantal df minder kan hebben?
Want een Df kost me minder denk ik dan een 500watt
Wat denk je echt op te lossen
En wat is de waarde van je ta die je ziet?JPvA schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:39:
Er wordt veel geschreven over de backup heater. Mijn doel is om mijn schuur met zo'n 10C warm te houden als vaste minimale temperatuur. Handmatig heb ik de thermostaat nu van 10C op 14C gezet om te zien wat er nu precies gebeurt, Tb is 4C. De pomt gaait direct draaien, ik zie dat de Ta en Tr stijgt, echter de Fan draait niet! Dus de temperatuurstijging komt alleen door de BH
Op aanraden van T.Oswald had ik de stooklijn aangepast op 30C/-5C en 28C/15C, dus WAR met thermostaat.
Wat kan ik nu doen om de warmtepomp gewoon rustig te laten draaien om een minimale temperatuur vast te houden van 10C zonder de back up heater?
Verwarmen met temperaturen in het gebied van koeling is best lastig....
1 PVoutput . Dongen NB
Wat ik denk op te lossen is een vermogen stijging van 600 naar 1400 watt te voorkomen of te minderen. Want dat gebeurt bij jou met een buiten temp daling . Maar je hebt geen mogelijkheden tot inbouw dus dan laat maar.Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:02:
[...]
@reneeke1970
Sorry
Ik snap je echt niet.
Kun je aangeven wat je "ziet"...
Ik zie eigenlijk nog niet echt op welke momenten.
De meeste koude dagen, waren ook erg vochtig. dus ook DF time
Ik heb niet zomaar iets om bij te zetten in cv leiding bedoel dan wss.. [ 1 ton pellets wel :-) ]
Cop op zijn laagst?
Als ik dan een beetje kijk naar de berekeningen van @Diff_Angle wat de DF en vebruik/vermogen aan gaat.
Ben ik wel heel erg benieuwd hoe ik met 500W per uur een Df of aantal df minder kan hebben?
Want een Df kost me minder denk ik dan een 500watt
Wat denk je echt op te lossen
1 PVoutput . Dongen NB
Reneekereneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:16:
[...]
Wat ik denk op te lossen is een vermogen stijging van 600 naar 1400 watt te voorkomen of te minderen. Want dat gebeurt bij jou met een buiten temp daling . Maar je hebt geen mogelijkheden tot inbouw dus dan laat maar.
Ik weet dat ik niet de slimste ben
Maar een bouwvakker..
Ik heb een WP met een COP 4 [ over het jaar gezien ]
Wat kan een COP 1 heater doen, in het rendement?
Dan kan ik mijn Backupheater toch ook aan zetten [ als dat zou kunnen ]
Goede suggestie. Echter wat ik zie is dat bij mijn situatie eerst de pomp gaat draaien dan de backup heater direct aan gaat en waarschijnlijk als de Tr hoog genoeg is gaat de warmtepomp aan. Dus dat houdt in dat het systeem er vanuit gaat dat Tr altijd een minimale waarde moet hebben om de backup heater niet aan te laten gaan. Oftewel er moet een klein parallel hydraulisch circuit zijn dat altijd een bepaalde minimale temperatuur moeten hebben. Dit lijkt me toch ook niet heel erg energie efficient.Ewalt schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:57:
Ik denk dat je kunt proberen de pomp in een gesloten leiding water van voldoend hoge temperatuur rond te laten pompen, en van deze leiding, bv. door een thermostatische kraan gestuurd, warm water in het systeem van je schuur te leiden. De Tr zal dan hoog genoeg blijven om backup heater problemen te voorkomen.
Nee de heater kun je niet zelf als ondersteuning inzetten.Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:12:
[...]
Reneeke
Ik weet dat ik niet de slimste ben
Maar een bouwvakker..
Ik heb een WP met een COP 4 [ over het jaar gezien ]
Wat kan een COP 1 heater doen, in het rendement?
Dan kan ik mijn Backupheater toch ook aan zetten [ als dat zou kunnen ]
Bij een dalende buiten temp berekend je wp een nieuwe ta wat betekend dat hij twee of drie graden moet stijgen. Dus vanuit deel last pruttelen gaat hij naar volle bak stampen, telkens bevriezen waardoor hij ta niet haalt. En zodra hij er eindelijk is stijgt de buiten temp weer waardoor ta moet zakken en gaat hij ineens terug naar 300 watt....
Toen zat ik te lezen over hybride auto, een 60 kW benzine word ondersteund door 10 kW elektro en geeft brandstof besparing van dertig procent. Dit vanwege dat een brandstof motor wel zuinig kan cruisen maar niet accellereren.
En precies op dat moment komt elektro bij en geeft dus grote besparing.
Dus toen kreeg ik de gedachte, stel dat 250 watt in de retour leiding een besparing op je wp geeft van 400 watt of meer, dat zou toch top zijn? Dit omdat hij dan makkelijker de ta haalt. Jij kunt dit met je domotica inschakelen zodra je wp 1250 watt of meer trekt wat aangeeft dat hij tegen limiet loopt.
Op Hz kan ook, boven 70 Hz is element aan.
Op dat stamp moment draait je wp toch maar cop 2.5 dus veel gaat er niet verloren met zon klein element erbij
1 PVoutput . Dongen NB
Wat worden je Ta en Tr dan? Zodra die boven de 20 graden komen zou de BH er mee moeten ophouden. Blijkbaar lukt dat nog steeds niet binnen de 30 minuten. Je moet dus de Wp wel de tijd geven die Ta te realiseren. Wat gebeurt er als je start met de thermostaat op 20? En pas terug naar 10 als die Ta van boven de 20 is gehaald?JPvA schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:39:
Er wordt veel geschreven over de backup heater. Mijn doel is om mijn schuur met zo'n 10C warm te houden als vaste minimale temperatuur. Handmatig heb ik de thermostaat nu van 10C op 14C gezet om te zien wat er nu precies gebeurt, Tb is 4C. De pomt gaait direct draaien, ik zie dat de Ta en Tr stijgt, echter de Fan draait niet! Dus de temperatuurstijging komt alleen door de BH
Mijn idee was niet om uiteindelijk de Wp rustig te laten draaien bij een ruimtetemperatuur van 10. Dat gaat niet lukken zonder BH, ik dacht dat we het daarover eens waren. Het idee was om zodra de ruimtetemperatuur onder het gewenste minimum komt, de Wp vol gas te laten geven gedurende enige tijd en dan met de vertraging van de kamerthermostaat bij 11 tot 12 graden weer te laten uitgaan tot de ruimtetemperatuur weer onder de 10 gezakt is.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 13-12-2019 16:11 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
mmmreneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:55:
[...]
Nee de heater kun je niet zelf als ondersteuning inzetten.
Bij een dalende buiten temp berekend je wp een nieuwe ta wat betekend dat hij twee of drie graden moet stijgen. Dus vanuit deel last pruttelen gaat hij naar volle bak stampen, telkens bevriezen waardoor hij ta niet haalt. En zodra hij er eindelijk is stijgt de buiten temp weer waardoor ta moet zakken en gaat hij ineens terug naar 300 watt....
Toen zat ik te lezen over hybride auto, een 60 kW benzine word ondersteund door 10 kW elektro en geeft brandstof besparing van dertig procent. Dit vanwege dat een brandstof motor wel zuinig kan cruisen maar niet accellereren.
En precies op dat moment komt elektro bij en geeft dus grote besparing.
Dus toen kreeg ik de gedachte, stel dat 250 watt in de retour leiding een besparing op je wp geeft van 400 watt of meer, dat zou toch top zijn? Dit omdat hij dan makkelijker de ta haalt. Jij kunt dit met je domotica inschakelen zodra je wp 1250 watt of meer trekt wat aangeeft dat hij tegen limiet loopt.
Op Hz kan ook, boven 70 Hz is element aan.
Op dat stamp moment draait je wp toch maar cop 2.5 dus veel gaat er niet verloren met zon klein element erbij
Maar als ik de auto voor ogen neem.
Als ik veel accelereer...Gaat mijn verbruik toch ook gewoon mee omhoog?
En is de extra investering van ene hybrid het dan wel echt waard?
Als auto weg gegooid geld haha maar een element van twintig euro ach.....Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:08:
[...]
mmm
Maar als ik de auto voor ogen neem.
Als ik veel accelereer...Gaat mijn verbruik toch ook gewoon mee omhoog?
En is de extra investering van ene hybrid het dan wel echt waard?
Maar dat element moet enkel bij acceleratie inkomen, bij een constante flow niet meer, cruisen kan je wp perfect
1 PVoutput . Dongen NB
mm ik sleutel er niet veel meer aan..reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:19:
[...]
Als auto weg gegooid geld haha maar een element van twintig euro ach.....
Maar dat element moet enkel bij acceleratie inkomen, bij een constante flow niet meer, cruisen kan je wp perfect
Maar als je een voorbeeld hebt van iets wat je bedoelt... Wie weet als ik er 1 tegen het lijf loopt...
Bedoel je mss zoiets.

Zoiets wel eens gehad bij mijn zwembad voor de kids. 3Kw...

Maar TRAAG
Dus ik bedenk me nu dat je idee wel ij een auto kan werken, DIRECT als nodig..
Maar een 3Kw heater duurt ech ff voordat hij warm is. dus een 500W?
dus moet hij eerder aan en mss wel langer.
Klopt je idee dan nog?
Een wijze uit...
Gaf me ook wel eens de tip om rest warmte vanuit de wp voor de verdamper langs te laten stromen.
Waardoor de warmere lucht het rijp van de verdamper haalt..
Lijkt me mss wel beter..
Auto 1:20 (10kWh per liter) = 500Wh vs 200Wh/km voor een Tesla of 165Wh/km voor een Nissan Leaf
[ Voor 17% gewijzigd door Diff_Angle op 13-12-2019 16:40 ]
Ja zoiets inderdaad, of als je radiator een afsluit dop over heeft kun je hem daar in schroeven. Maar die zijn wel wat duurder vanwege smalle bouw. Als die 500 watt je retour maar één graad omhoog trekt krijgt wp gelijk meer ruimte. Weet ook niet zeker of het werkt maar ik persoonlijk zou het proberen als ik tegen max aan liep. En ik weet inmiddels wel dat een ta stijging of tr daling funest zijn voor wp. Continuïteit is sleutel woord.Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:25:
[...]
mm ik sleutel er niet veel meer aan..
Maar als je een voorbeeld hebt van iets wat je bedoelt... Wie weet als ik er 1 tegen het lijf loopt...
Bedoel je mss zoiets.
[Afbeelding]
Zoiets wel eens gehad bij mijn zwembad voor de kids. 3Kw...![]()
![]()
Maar TRAAG
Dus ik bedenk me nu dat je idee wel ij een auto kan werken, DIRECT als nodig..
Maar een 3Kw heater duurt ech ff voordat hij warm is. dus een 500W?
dus moet hij eerder aan en mss wel langer.
Klopt je idee dan nog?
Een wijze uit...
Gaf me ook wel eens de tip om rest warmte vanuit de wp voor de verdamper langs te laten stromen.
Waardoor de warmere lucht het rijp van de verdamper haalt..
Lijkt me mss wel beter..
En warme lucht langs je wp blazen geeft beter rendement ja, maar hoe je dat simpel kan maken geen idee....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik praat niet over rendement, ik praat over verhouding 10/60 kW en dat is geen 30 procent. En ik praat ook niet over stekker auto maar een hybride zonder stekker, motor laad elektro op. En de remmen....Diff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:35:
@reneeke1970 Een benzineauto heeft een rendement van 20% een electromotor > 90%, gevolg relatief veel besparing, bij inzet electro-element vs efficiente compressor heb je het omgekeerde, efficiente WP met COP=1 ondersteunen.
Auto 1:20 (10kWh per liter) = 500Wh vs 200Wh/km voor een Tesla of 165Wh/km voor een Nissan Leaf
1 PVoutput . Dongen NB
minder dan een halve graadreneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:40:
[...]
Ja zoiets inderdaad, of als je radiator een afsluit dop over heeft kun je hem daar in schroeven. Maar die zijn wel wat duurder vanwege smalle bouw. Als die 500 watt je retour maar één graad omhoog trekt krijgt wp gelijk meer ruimte.

Is toch 25 procent van de benodigde stijging die de wp zelf niet voor elkaar krijgt....Diff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:44:
[...]
minder dan een halve graad
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
60kW is het maximum vermogen van die motor bij pakweg 5500rpm, als je 80 of 100 rijdt wordt er waarschijnlijk minder dan de helft gebruikt, 25-30kW, als hij daar 10kW van die electromotor bijkrijgt is dat ongeveer 30%reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:44:
[...]
Ik praat niet over rendement, ik praat over verhouding 10/60 kW en dat is geen 30 procent. En ik praat ook niet over stekker auto maar een hybride zonder stekker, motor laad elektro op. En de remmen....
Daarnaast is die 60kW alleen van belang voor de topsnelheid, het koppel is voor versnellen de bepalende factor, vandaar ook dat die grotere Tesla's sneller accelereren dan bijv. een Porsche.
[ Voor 14% gewijzigd door Diff_Angle op 13-12-2019 17:04 ]
Maar wat ik zeg..reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:49:
[...]
Is toch 25 procent van de benodigde stijging die de wp zelf niet voor elkaar krijgt....
Ik heb zo'n ding echt een poosje gehad..
Maar voordat hij het warm heeft...[ zij eigen huis ]
En dan zeg je dus eigenlijk hij moet langer [ of vroeg genoeg van te voren ] aan staan, om in een DF periode een "rampje" voor te zijn?
Hoe kun je nou "rampje" zeggen, dat kost wel 500Wh per keer johDylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:52:
[...]
Maar wat ik zeg..
En dan zeg je dus eigenlijk hij moet langer [ of vroeg genoeg van te voren ] aan staan, om in een DF periode een "rampje" voor te zijn?
Hij hoeft geen huis op te warmen, alleen de wp in een beter werk gebied brengen. En als die verwarming in retour zit zie je dat gelijk terug. Duurt geen vijf min. En al duurt het wel langer, je wp staat uren te hikken dus.....Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:52:
[...]
Maar wat ik zeg..
1 PVoutput . Dongen NB
Ik geloof overigens niet dat met COP=1 bij te stoken het totale verwarmingssysteem efficiënter gaat worden.
*=Dat koellichaam wat de buitenlucht kouder maakt bedoel ik
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 13-12-2019 21:06 ]
Heb jij toevallig wel eens een indruk gekregen hoe warm de buitenkant van de compressor wordt als die een beetje stevig aan het werk is ?Dre schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:10:
Gewoon een ondergrondse wateropvang maken en dan met een klein pompje het relatief warme water over je condensor heen pompen. Een soort van "hybride" tussen L/W WP en een W/W WP.
Ik geloof overigens niet dat met COP=1 bij te stoken het totale verwarmingssysteem efficiënter gaat worden.
Als ik hem open sleutel [ moet het beetje weer zijn ] ga ik kijken of ik er een sensor aan kan knopen:-)Diff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:13:
[...]
Heb jij toevallig wel eens een indruk gekregen hoe warm de buitenkant van de compressor wordt als die een beetje stevig aan het werk is ?
Het is vandaag een beetje ... weer, dus een beetje weer, hup aan de slag.Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:14:
[...]
Als ik hem open sleutel [ moet het beetje weer zijn ] ga ik kijken of ik er een sensor aan kan knopen:-)
De Ta en Tr is bij thermostaatinstelling van 10C rond dezelfde temperatuur. Wat ik zie is dat de BH direct aan gaat als de thermostaat signaal afgeeft om te gaan verwarmen. Dus volgens mij is het regime; thermostaat geeft signaal af om te verwarmen, de Ta en Tr is te laag (onder de 20C?) dus de BH gaat gelijk aan. Pas wanneer de Ta of Tr boven de 20C komt gaat de BH uit en neemt de warmtepomp het over. Een relatie met 30 minuten zie ik niet. Of de BH is voor max 30 min aan en dan neemt de warmtepomp het over?t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:07:
[...]
Wat worden je Ta en Tr dan? Zodra die boven de 20 graden komen zou de BH er mee moeten ophouden. Blijkbaar lukt dat nog steeds niet binnen de 30 minuten. Je moet dus de Wp wel de tijd geven die Ta te realiseren. Wat gebeurt er als je start met de thermostaat op 20? En pas terug naar 10 als die Ta van boven de 20 is gehaald?
Mijn idee was niet om uiteindelijk de Wp rustig te laten draaien bij een ruimtetemperatuur van 10. Dat gaat niet lukken zonder BH, ik dacht dat we het daarover eens waren. Het idee was om zodra de ruimtetemperatuur onder het gewenste minimum komt, de Wp vol gas te laten geven gedurende enige tijd en dan met de vertraging van de kamerthermostaat bij 11 tot 12 graden weer te laten uitgaan tot de ruimtetemperatuur weer onder de 10 gezakt is.
[Afbeelding]
Ik dacht dat jij het weer ook kon "zien"Diff_Angle schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:17:
[...]
Het is vandaag een beetje ... weer, dus een beetje weer, hup aan de slag.Bij voorbaat mijn hartelijke dank als je dat t.z.t. zou willen doen.
Regent bakken hier...
En ik sta al de hele dag buiten :-)
En hoelang duurt dat dan voordat de Ta boven de 20 komt, m.a.w. hoelang draait de BH? En hoe verloopt je ruimtetemperatuur? Hoelang duurt het om de ruimte van 10 naar 12 te krijgen? En hoelang duurt het dan weer om onder de 10 te komen en hoe laag is dan de Ta? Ik heb nog geen idee hoe de cyclus in de tijd verloopt, hoe snel of langzaam de opwarming en afkoeling van je ruimte gaat. Is er een ruimtetemperatuur onder de 20 graden te verzinnen waarbij het probleem niet meer optreed. Het water in de vv zal als de Wp uitgaat, toch niet helemaal naar 10 graden afkoelen voordat de ruimtetemperatuur 10 graden wordt?JPvA schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:09:
[...]
De Ta en Tr is bij thermostaatinstelling van 10C rond dezelfde temperatuur. Wat ik zie is dat de BH direct aan gaat als de thermostaat signaal afgeeft om te gaan verwarmen. Dus volgens mij is het regime; thermostaat geeft signaal af om te verwarmen, de Ta en Tr is te laag (onder de 20C?) dus de BH gaat gelijk aan. Pas wanneer de Ta of Tr boven de 20C komt gaat de BH uit en neemt de warmtepomp het over. Een relatie met 30 minuten zie ik niet. Of de BH is voor max 30 min aan en dan neemt de warmtepomp het over?
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Halverwege vorig jaar sleutel gekregen van een jaren ' 30 woning met, in makelaars taal, originele details. Eerste bewoner was er net uit. Hardstikke leuk allemaal, aannemer erin, oude troep eruit, stuk uitgebouwd, dakopbouw erop en de boel weer leefbaar gemaakt.
We houden wel van een uitdaging, dus besloten om ook gasloos te gaan. CV ketel kwam uit het jaar kruik en de installatie zag er niet uit dus moest sowieso nieuw. Twee groepen elektra op porselein waren ook aan een upgrade toe. Elektra aanpassen naar 3 fasen viel wel mee. Om bij Stedin van het gas af te komen is een klein drama maar ook gelukt. Er hangt inmiddels een mooi hangslot aan de meter
Warm water was een no-brainer, warmtepompboiler is met subsidie bijna gratis. Deze draait prima en verbruik valt mee.
Verder op zolder een Mitsubishi inverter airco en eerste verdieping is voorbereid op radiatoren maar nog niks aangesloten behalve de elektrische deken
In de woonkamer, keuken, hal en badkamer ligt ca. 50m2 vloerverwarming. Hiervoor een 5kW Panasonic monoblock aangeschaft in Duitsland. Eea is aangesloten maar werkt nog niet lekker. De Panasonic zit op advies van Christian met een aangesloten op een 50 liter buffervat, waar de vloerverwarming met een eigen pomp uit aftapt dus twee gescheiden circuits. Er zitten nog geen sensoren in het vat of de vloerverwarming, dus de warmtepomp meet alleen aan- en afvoer temperatuur. Heb wel een uitbreidings PCB om de vloerverwarmings pomp los aan te kunnen sturen en een tank- en zone sensor aan te kunnen sluiten.
Probleem is dat de COP van de warmtepomp belabberd is, met een beetje geluk 1,5. Heb al verschillende instellingen en stooklijnen geprobeerd maar wordt niet beter. Zie pics voor instellingen. Enige wat ik nog kan verzinnen is de waterdruk in het systeem, die check ik van het weekend even.

Iemand enig idee of richting waar te zoeken?
[ Voor 13% gewijzigd door Onepl op 13-12-2019 19:09 ]
De waarden van de pana hebben heel weinig waarde. Die kloppen voor geen meter. Je zult minstens het verbruik van de pana apart moeten meten. Bij mij kon dat simpel, pana zit in het stopcontact. Dat samen met de opbrengst waarde die de pana zelf geeft over bijvoorbeeld een maand, geeft een redelijk realistische COP zolang je de opbrengst niet professioneel kan of wilt meten.Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:57:
Ook maar eens een post hier.
Halverwege vorig jaar sleutel gekregen van een jaren ' 30 woning met, in makelaars taal, originele details. Eerste bewoner was er net uit. Hardstikke leuk allemaal, aannemer erin, oude troep eruit, stuk uitgebouwd, dakopbouw erop en de boel weer leefbaar gemaakt.
We houden wel van een uitdaging, dus besloten om ook gasloos te gaan. CV ketel kwam uit het jaar kruik en de installatie zag er niet uit dus moest sowieso nieuw. Twee groepen elektra op porselein waren ook aan een upgrade toe. Elektra aanpassen naar 3 fasen viel wel mee. Om bij Stedin van het gas af te komen is een klein drama maar ook gelukt. Er hangt inmiddels een mooi hangslot aan de meter![]()
Warm water was een no-brainer, warmtepompboiler is met subsidie bijna gratis. Deze draait prima en verbruik valt mee.
Verder op zolder een Mitsubishi inverter airco en eerste verdieping is voorbereid op radiatoren maar nog niks aangesloten behalve de elektrische deken. In de woonkamer/ keuken staat een pelletkachel om snel te kunnen verwarmen. Zonder water aansluiting om het simpel te houden. Ja hij helpt wel de regeling van de vloerverwarming om zeep maar dat is latere zorg.
In de woonkamer, keuken, hal en badkamer ligt ca. 50m2 vloerverwarming. Hiervoor een 5kW Panasonic monoblock aangeschaft in Duitsland. Eea is aangesloten maar werkt nog niet lekker. De Panasonic zit op advies van Christian met een aangesloten op een 50 liter buffervat, waar de vloerverwarming met een eigen pomp uit aftapt dus twee gescheiden circuits. Er zitten nog geen sensoren in het vat of de vloerverwarming, dus de warmtepomp meet alleen aan- en afvoer temperatuur. Heb wel een uitbreidings PCB om de vloerverwarmings pomp los aan te kunnen sturen en een tank- en zone sensor aan te kunnen sluiten.
Probleem is dat de COP van de warmtepomp belabberd is, met een beetje geluk 1,5. Heb al verschillende instellingen en stooklijnen geprobeerd maar wordt niet beter. Zie pics voor instellingen. Enige wat ik nog kan verzinnen is de waterdruk in het systeem, die check ik van het weekend even.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het ijken van de sensoren is ook een must. Ook daar klopt regelmatig weinig van.
Ik zie dat je nu WAR met ruimtethermostaat draait. Ik ga nog even beter naar je foto’s kijken. Ik pas de reactie nog aan.
Je ruimtethermostaat staat nu op 17 graden en je stooklijn op minimaal 28. Wat zijn daarbij de Ta en Tr? Er is hier op het forum iemand waarbij de BH steeds aanslaat omdat de Ta onder de 20 graden blijft.
Met deze tamelijk hoge stooklijn zou je geen WAR zonder thermostaat kunnen draaien, dus snap ik wel dat je de thermostaat nodig hebt om het niet te warm te krijgen. Heb je al eens geprobeerd een wat betere stooklijn te krijgen met WAR zonder thermostaat? En dan later de thermostaat daarop loslaten, zodat ie onder normale omstandigheden zelden zal hoeven bij te regelen? Ik weet natuurlijk niet of je maar een paar uur per dag je huis verwarmt of 24/7. Ook daar ligt nog wel een vraag.
Bizar is wel dat bij mijn weten bij alle forumleden met een 5H de pana juist een belachelijk hoge COP geeft op het display, waarden van een rond de 10...... omdat hij het stroomverbruik faliekant onjuist meet. Bij mij nu een te laag verbruik van 0,2 en een redelijk kloppende opbrengst van (afgerond) 2. Daarom wel de opbrengst nemen over een langere periode, anders klopt er nog een hout van!
Mijn gemeten verbruik is nu 274 Wh, de Ta is 26 de Tr is 23 en de Tb 7. De ruimtetemperatuur is nu 20,8 gemeten met Tado.
[ Voor 15% gewijzigd door t.oswald op 13-12-2019 20:02 ]
Ik kan mij niet voorstellen dat je met deze COP waarden je huis goed warm krijgt. Je schrijft niet over koude voeten. Dit zou betekenen dat de WP voldoende vermogen afgeeft.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Alles waterzijdig ingeregeld?Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:57:
Ook maar eens een post hier.
We houden wel van een uitdaging, dus besloten om ook gasloos te gaan. CV ketel kwam uit het jaar kruik en de installatie zag er niet uit dus moest sowieso nieuw. Twee groepen elektra op porselein waren ook aan een upgrade toe. Elektra aanpassen naar 3 fasen viel wel mee. Om bij Stedin van het gas af te komen is een klein drama maar ook gelukt. Er hangt inmiddels een mooi hangslot aan de meter![]()
Verder op zolder een Mitsubishi inverter airco en eerste verdieping is voorbereid op radiatoren maar nog niks aangesloten behalve de elektrische deken. In de woonkamer/ keuken staat een pelletkachel om snel te kunnen verwarmen. Zonder water aansluiting om het simpel te houden. Ja hij helpt wel de regeling van de vloerverwarming om zeep maar dat is latere zorg.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb ook niet het idee dat hij echt te weinig vermogen afgeeft. Aanvoer en retour temperatuur halen ook de 30 graden. Heb het net weer aan gezet, even kijken hoe lang het duurt om op te warmen:

Waterzijdig ingeregeld is een groot woord. Er gaat circa 2 liter water per minuut door elke groep van de vloerverwarming.(nu 4 aangesloten).

Ik ga nog even naar de reactie van t.oswald kijken en houd in de gaten hoe lang het duurt voordat eea nu warm is..
Ik zou toch eens een Ir meter kopen en kijken of alles wel loopt zoals het zou moeten..Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:41:
Thermostaat staat standaard ingesteld op 18 graden. Vandaag heeft hij uit gestaan. Zondag stond hij op 21, dan heeft ie wel even tijd nodig om daar te komen maar haalt dat eind van de dag wel zonder pellet kachel.
Ik heb ook niet het idee dat hij echt te weinig vermogen afgeeft. Aanvoer en retour temperatuur halen ook de 30 graden. Heb het net weer aan gezet, even kijken hoe lang het duurt om op te warmen:
[Afbeelding]
Waterzijdig ingeregeld is een groot woord. Er gaat circa 2 liter water per minuut door elke groep van de vloerverwarming.(nu 4 aangesloten).
[Afbeelding]
Ik ga nog even naar de reactie van t.oswald kijken en houd in de gaten hoe lang het duurt voordat eea nu warm is..
Die Ta is wel heel laag laag. Kijk eens hoeveel uur de backup heater heeft gedraaid. Volgens de handleiding zou de Wp nu opstarten met de BH omdat de Ta onder de 20 graden ligt. Discussie is nog hoelang dat mag zonder dat de BH erbij komt. Ik zoek de discussie op het andere forum nog even op.Onepl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:41:
Thermostaat staat standaard ingesteld op 18 graden. Vandaag heeft hij uit gestaan. Zondag stond hij op 21, dan heeft ie wel even tijd nodig om daar te komen maar haalt dat eind van de dag wel zonder pellet kachel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie @JPvA discussie in dit forum!
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.