Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 98 Laatste
Acties:
  • 546.648 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:59
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:56:
[...]

Hoe staat je Outdoor temp. for heater on ingesteld? ( Ned. Vrijgave buitentemperatuur).
Wat bedoel je precies met de temperatuur staat op minimaal 10 graden ingesteld?
Voor defrosts laat de pana zich niet bijsturen, maar voor regulier gebruik volgens mij wel.
Waar jij over spreekt is de bh gebruiken voor verwarming.
Indien een te koude tr gaat bh ook aan, maar dan als een soort veilgheid zeg maar. Net als df is dat niet instelbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Felicia schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:51:
[...]

Waar heb je de sensor hangen dan en welke watertemperatuur moet de WP gebruiken? Als de sensor op 1,5 meter zit dan moet je toch wel die 3 meter erboven flink opwarmen voordat het op 1,5 meter 10 graden is.

[...]

Dat is inderdaad erg veel. Via Installateursmenu, bedrijfs instellingen ergens. Ik kan 'm online aanpassen dus ik kijk niet vanaf de afstandsbediening (en ben nu op kantoor).
Hij zit op 1,5m hoogte. Goed punt, had ik ook al bedacht, dan moet hij de ruimte daarboven ook opwarmen. Dus dan kan ik de sensor beter veel hoger ophangen. Hoe kom ik in het installateursmenu? Ik heb ook de internetaansluiting werken echter daar zie ik nergens dat je het op afstand kan aanpassen. In ieder geval nu is het doel om de schuur vorstvrij te houden, het mag gerust nog wel iets lager zijn dan 10oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 17:50
JPvA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:34:
[...]

Waar kan ik dat vinden?

Ik heb de ruimte op 10oC gezet. Ondanks deze lage waarde heb ik (volgens mij) toch wel een hoog verbruik.
Installateursmenu bedrijfsinstellingen verwarmen vrijgave buitentemperatuur

Bij systeem check verwarmer kan je zien hoeveel uur de backup heater gedraaid heeft, inclusief defrosts.

[ Voor 14% gewijzigd door t.oswald op 06-12-2019 16:50 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:01:
[...]

Waar jij over spreekt is de bh gebruiken voor verwarming.
Indien een te koude tr gaat bh ook aan, maar dan als een soort veilgheid zeg maar. Net als df is dat niet instelbaar.
Kan in de handleiding die temperatuur niet vinden. Waar staat dat?
De temp voor verwarmen met de backup heater staat dacht ik standaard op 0 graden, dus.....

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 06-12-2019 16:54 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:47:
[...]

Installateursmenu bedrijfsinstellingen verwarmen vrijgave buitentemperatuur

Bij systeem check verwarmer kan je zien hoeveel uur de backup heater gedraaid heeft, inclusief defrosts.
Volgens mij is er een code nodig om in het installateursmenu te komen. Wie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JPvA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:05:
[...]

Volgens mij is er een code nodig om in het installateursmenu te komen. Wie heeft?
Gewoon naar beneden scrollen op je display. Wp uit en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Yep, gevonden. Verder stond er geen defrost in maar wel dat de heater al 55h heeft gedraaid. Dus daar zal het verbruik wel van komen. Dus hoe kan ik de instellingen zo doen dat de pomp al gaat draaien bij lage watertemperatuur. Doel is alleen om het vorstvrij te houden. ALs ik er in wil werken dan weet ik dat wel een dag van te voren, dus dan zet ik het handmatig wel een dagje eerder op een hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:52:
[...]

Kan in de handleiding die temperatuur niet vinden. Waar staat dat?
De temp voor verwarmen met de backup heater staat dacht ik standaard op 0 graden, dus.....
Die instelling is voor verwarmen als hij ta niet haalt na twintig min. En 8 graden onder gewenste ta blijft.

Een veiligheid is na twintig tr onder 18 graden het element erbij. Kan zijn dat het iets hogere waarde is want mijn geheugen gaat niet zo heel ver terug...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:21:
[...]

Die instelling is voor verwarmen als hij ta niet haalt na twintig min. En 8 graden onder gewenste ta blijft.

Een veiligheid is na twintig tr onder 18 graden het element erbij. Kan zijn dat het iets hogere waarde is want mijn geheugen gaat niet zo heel ver terug...
Bij mij stond de WP op 45/55 qua stooklijn. Als die nog steeds staat kan ik me wel voorstellen dat die Ta so ver achterblijft.

@JVpa, welke stooklijn staat er onder bedrijfs8nstellingen?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Felicia schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:32:
[...]

Bij mij stond de WP op 45/55 qua stooklijn. Als die nog steeds staat kan ik me wel voorstellen dat die Ta so ver achterblijft.

@JVpa, welke stooklijn staat er onder bedrijfs8nstellingen?
Links vertikaal staat 35oC (vet gedrukt) en 22oC, horizontaal -5oC en 15oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
JPvA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:41:
[...]

En waar stook je mee? Vloerverwarming, radiatoren, wandverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Felicia schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:51:
[...]

En waar stook je mee? Vloerverwarming, radiatoren, wandverwarming?
Alleen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JPvA schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:41:
[...]

Ik weet niet precies hoe je momenteel verwarmt, maar ik denk niet dat het WAR plus thermostaat is. Daarvoor moet je in ieder geval verder in de handleiding gekomen zijn, dan dat ik uit je vragen denk op te kunnen maken.....

Ik denk dat je het kunt oplossen met WAR plus thermostaat. Stel dat de thermostaat op 10 graden staat en de ruimtetemperatuur komt daaronder, dan zal de Wp aangaan en volgens de stooklijn gaan verwarmen. Door nu de stooklijn bij 15 hoger te zetten, bijvoorbeeld 28 weet je zeker dat de Wp gaat verwarmen zodra de ruimtethermostaat onder de 10 graden meet. Bij de huidige buitentemperatuur zal er dan een Ta tussen de 28 en de 30 worden gerealiseerd. Normaal bedrijf zonder heater. Zodra dan de ruimtetemperatuur dankzij die Ta van 28 weer boven de 10 graden komt, stopt de thermostaat de Wp. @reneeke1970?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:55:
[...]

Ik weet niet precies hoe je momenteel verwarmt, maar ik denk niet dat het WAR plus thermostaat is. Daarvoor moet je in ieder geval verder in de handleiding gekomen zijn, dan dat ik uit je vragen denk op te kunnen maken.....

Ik denk dat je het kunt oplossen met WAR plus thermostaat. Stel dat de thermostaat op 10 graden staat en de ruimtetemperatuur komt daaronder, dan zal de Wp aangaan en volgens de stooklijn gaan verwarmen. Door nu de stooklijn bij 15 hoger te zetten, bijvoorbeeld 28 weet je zeker dat de Wp gaat verwarmen zodra de ruimtethermostaat onder de 10 graden meet. Bij de huidige buitentemperatuur zal er dan een Ta tussen de 28 en de 30 worden gerealiseerd. Normaal bedrijf zonder heater. Zodra dan de ruimtetemperatuur dankzij die Ta van 28 weer boven de 10 graden komt, stopt de thermostaat de Wp. @reneeke1970?
Ik denk dat de hoge ta niet gehaald word. Hij verwarmt te kort om dat te halen.
Indien hij daar 8 graden onder blijft komt element in, dus hij moet wel instellen dat die pas mee mag doen vanaf 15 graden buiten temperatuur.
Maar hij zal inderdaad zo moeten gaan werken met een thermostaat want zo een lage binnen temperatuur is onmogelijk met war, of hij moet drie ramen open zetten haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@JvdW WAR met thermostaat doe je met installateursmenu systeeminstellingen zone en sensor. Sensor ruimtethermostaat.
En de WAR zelf bij installateursmenu bedrijfsinstellingen verw. Watertemperatuur stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:02:
[...]

Ik denk dat de hoge ta niet gehaald word. Hij verwarmt te kort om dat te halen.
Indien hij daar 8 graden onder blijft komt element in, dus hij moet wel instellen dat die pas mee mag doen vanaf 15 graden buiten temperatuur.
Maar hij zal inderdaad zo moeten gaan werken met een thermostaat want zo een lage binnen temperatuur is onmogelijk met war, of hij moet drie ramen open zetten haha
Dat denk ik niet. De Ta gaat snel omhoog maar het zal echt wel even duren voor de vv de ruimtetemperatuur omhoog krijgt. De pana heeft met thermostaat de neiging om er met veel vermogen in te gaan! Voor mij de reden om deze methode alleen in voor en najaar te gebruiken en in de winter te werken met WAR zonder thermostaat 24/7.
Als @JvdW nog niet wist hoe in het installateursmenu te komen, wat was dan die 10 graden instelling? Snap ik niet, ik dacht dat de pana zelf niet lager dan 20 kan worden ingesteld bij temp. direct of stooklijn.

[ Voor 11% gewijzigd door t.oswald op 06-12-2019 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:07:
[...]

Dat denk ik niet. De Ta gaat snel omhoog maar het zal echt wel even duren voor de vv de ruimtetemperatuur omhoog krijgt. De pana heeft met thermostaat de neiging om er met veel vermogen in te gaan! Voor mij de reden om deze methode alleen in voor en najaar te gebruiken en in de winter te werken met WAR zonder thermostaat 24/7.
Als @JvdW nog niet wist hoe in het installateursmenu te komen, wat was dan die 10 graden instelling? Snap ik niet, ik dacht dat de pana zelf niet lager dan 20 kan worden ingesteld bij temp. direct of stooklijn.
Ta snel omhoog in vloer??? Ik denk als zijn ta naar 15 gaat dat het binnen al tien graden is en dat dan de wp al weer uit gaat. Als de ta dan bv ingesteld is als 24 dan komt dus het element in. Dat zal hij dus uit moeten schakelen. Jij weet waar in menu?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:28:
[...]

Ta snel omhoog in vloer??? Ik denk als zijn ta naar 15 gaat dat het binnen al tien graden is en dat dan de wp al weer uit gaat. Als de ta dan bv ingesteld is als 24 dan komt dus het element in. Dat zal hij dus uit moeten schakelen. Jij weet waar in menu?
De Ta gaat snel omhoog maar dat betekent niet dat de vloer snel warm wordt, de Tr gaat veel sneller mee omhoog dan de vloertemperatuur. Met een dT van 5 komt dat best wel goed.
En volgens mij moet die Ta ook aanzienlijk hoger worden ingesteld in de stooklijn dan 24. Je pompt veel warmwater door de vloer en die neemt dat echt niet direct op.
Ik zie dat zelf bij mijn VV ook. Als de Wp een tijdje uit wordt gezet, daalt de Ta naar 22. Zodra de Wp aangaat is de Ta binnen een minuut terug op de waarde van de stooklijn, nu 28 en de Tr al snel weer 24. Maar voordat de ruimte warmer wordt, zijn we wel een uurtje verder. Ik heb nu een gesloten verdeler, maar toen ik vorig seizoen nog met een open verdeler werkte, duurde het oplopen van de ruimtetemperatuur nog veel langer door het mengen van aanvoer en retour in de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
t.oswald schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:31:
[...]

De Ta gaat snel omhoog maar dat betekent niet dat de vloer snel warm wordt, de Tr gaat veel sneller mee omhoog dan de vloertemperatuur. Met een dT van 5 komt dat best wel goed.
En volgens mij moet die Ta ook aanzienlijk hoger worden ingesteld in de stooklijn dan 24. Je pompt veel warmwater door de vloer en die neemt dat echt niet direct op.
Ik zie dat zelf bij mijn VV ook. Als de Wp een tijdje uit wordt gezet, daalt de Ta naar 22. Zodra de Wp aangaat is de Ta binnen een minuut terug op de waarde van de stooklijn, nu 28 en de Tr al snel weer 24. Maar voordat de ruimte warmer wordt, zijn we wel een uurtje verder. Ik heb nu een gesloten verdeler, maar toen ik vorig seizoen nog met een open verdeler werkte, duurde het oplopen van de ruimtetemperatuur nog veel langer door het mengen van aanvoer en retour in de verdeler.
Heb je onderstaande tekst gelezen in het andere forum van @Oxellaar ,die is koude huizen aan het opwarmen met 5 kW

in principe loopt het ongeveer hetzelfde als bij normale temperatuur.
Alleen krijgt de compressor de drukken niet op normaal nivo. Die blijven veel te laag.
Ivm de vloerverwarming duurt het erg lang eer de retour wat gaat stijgen, minimaal 24 uur.
De massa moet op gang komen van zo'n vloer.
Je krijgt niet direct de juiste dT. Je begint ongeveer met 3K. En het E element schakel je natuurlijk in, die doet er nog een graadje bovenop.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Dylantje2 mooi moment.... Jij pruttelt nu geweldig op laag vermogen en hebt 3.8 kWh verbruikt.
Ik draai op 500/600 watt met aan uit gedrag vanwege overschoot ,maar heb toch nog maar 4.3 kWh gebruikt.
Dus de winst van het laag moduleren is toch niet zo heel schrikbarend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:10:
@Dylantje2 mooi moment.... Jij pruttelt nu geweldig op laag vermogen en hebt 3.8 kWh verbruikt.
Ik draai op 500/600 watt met aan uit gedrag vanwege overschoot ,maar heb toch nog maar 4.3 kWh gebruikt.
Dus de winst van het laag moduleren is toch niet zo heel schrikbarend
Klopt..
Ik snap alleen niet helemaal waar je heen wilt...
Ik snap dat jouwe anders de F meer verdamper oppervalk, mijn moduleert iets verder terug.
Jouw wss iets beter, bij lastige periodes, dus mijn verbruik meer.

Jouw F en mijn H verschillende machines?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:26:
[...]

Klopt..
Ik snap alleen niet helemaal waar je heen wilt...
Ik snap dat jouwe anders de F meer verdamper oppervalk, mijn moduleert iets verder terug.
Jouw wss iets beter, bij lastige periodes, dus mijn verbruik meer.

Jouw F en mijn H verschillende machines?
Heb g en ja zijn andere machines.
Wil maar aangegeven dat het terug moduleren niet zon heel groot pluspunt is als dat jij altijd iedereen probeert te overtuigen.
En ik had ook gedacht dat het verschil groter was, maar blijkt nu van niet. Ook heel toevallig dat dit precies een punt is waarbij de jouwe blijft draaien en mijne niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:55:
[...]

Heb g en ja zijn andere machines.
Wil maar aangegeven dat het terug moduleren niet zon heel groot pluspunt is als dat jij altijd iedereen probeert te overtuigen.
En ik had ook gedacht dat het verschil groter was, maar blijkt nu van niet. Ook heel toevallig dat dit precies een punt is waarbij de jouwe blijft draaien en mijne niet.
tsja
Iedereen probeert te overtuigen... 8)7
Ik heb wat ik heb een H die dingen nu eenmaal doet

Ik denk dat er hier anderen zijn die vergelijken met een ander merk, die anders moduleert...
Pana en Pana of een mitsu

Maar ik ben slecht in rekenen.
Als hij 80% van een bepaald verschil heeft omdat hij verder terug gaat.[ 5-600 watt of 2.5-300 watt..] toch een verschil van x en dat keer X tijd enz enz
En in 10% zijn we gelijk
En in 10% verbruik ik iets meer.

Zul je ergens op uit kunnen komen, qua verschil, en dat x levensduur..
Als we ook nog zelfde Tbinnen hebben enz enz enz

Ik dacht dat blanco vergelijken bij newbies hoorde

Maar wat ik zei.. Ik ben nog steeds blij met mijn pomp..
En dat ik bewust heb gewacht op de H...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
is Dylantje2 13% goedkoper uit. Best een groot verschil.
Bij mij was het verbruik tot 12:55 3,34. Pruttelt lekker op 200 watt en is lekker warm in de kamer.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Me Albert schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:03:
is Dylantje2 13% goedkoper uit. Best een groot verschil.
Bij mij was het verbruik tot 12:55 3,34. Pruttelt lekker op 200 watt en is lekker warm in de kamer.
Individuele cijfers zeggen weinig, er zijn zo ontzettend veel factoren van toepassing dat vergelijken van verbruik nagenoeg nutteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
reneeke1970 begon met een vergelijking en daar reageren Dylantje2 en ik op.
Jij doet ook niet mee met het aanleveren van data voor het grote WP overzichtssheet?
Daar wordt ook een WP in het oosten vergeleken met een WP aan de kust.
Toch zegt dat wel degelijk wat.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Felicia schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:46:
[...]

Individuele cijfers zeggen weinig, er zijn zo ontzettend veel factoren van toepassing dat vergelijken van verbruik nagenoeg nutteloos is.
Het gaat hier niet om vergelijken totaal verbruiken of wie het grootste huis heeft of wie het warmste zit binnen.
Dit ging om vergelijk tussen in één strakke lijn op 300 watt. Of op een aan uit gedrag danwel pendelen met 500 watt omdat ik niet lager kan. Vier keer overschoot gehad en na herstart met kouder water even naar 800 watt trekken en dan weer terug naar 500.
En tot mijn verbazing scheeld dit op periode van tien uur slechts een 0.5 kWh.
Dus is mijn conclusie dat heel ver terug moduleren nou geen schokkend voordeel is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Ik heb de stooklijn nu aangepast naar 40oC en 20oC, daarnaast vond ik een instelling onder Bedrijfsinstellingen --> Heater AAN: Buitentemp tussen -15oC en 20oC. Die stond op 0oC, die heb ik nu naar -5oC gezet. Echter nu opeens krijg ik een H67 error, fout external sensor 1. Wat is dit nu weer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
@JPvA H67 lucht in je afgiftesysteem

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Fout in externe sensor zou ik zeggen dat het met de aansluiting van de temperatuursensor zou. Maar Ok als lucht in mijn afgiftesysteem is.., hoe ga ik dit eruit krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
JPvA schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:18:
Ik heb de stooklijn nu aangepast naar 40oC en 20oC, daarnaast vond ik een instelling onder Bedrijfsinstellingen --> Heater AAN: Buitentemp tussen -15oC en 20oC. Die stond op 0oC, die heb ik nu naar -5oC gezet. Echter nu opeens krijg ik een H67 error, fout external sensor 1. Wat is dit nu weer???
Dan ga je het anders proberen dan ik geadviseerd heb of ik snap je niet. WAR met thermostaat (dat kan de ingebouwde thermostaat in de controller zijn) en dan een voor jouw ruimte te hoge stooklijn bij -5 en bij 15, dus 30 bij -5 en 28 bij 15. Juist die 28 bij 15 buiten is de crux. Je weet met die lijn zeker dat de Wp aanslaat en je kapt hem dan af op de ingestelde ruimtetemperatuur. Dus zodra de ruimte onder de ingestelde 10 graden komt, gaat de Wp stevig aan de slag. Dan duurt het best nog even voor de thermostaat de dalende tendens ziet veranderen in een stijgende lijn en de Wp weer uitschakelt.
De H67 oplossing moet ik even opzoeken.

NIKS MET LUCHT, GEWOON VERKEERDE THERMOSTAAT GESELECTEERD.

H67 is Room temperaturen Zone 1 sensor. Daar heb je dan wellicht de verkeerde geselecteerd! Gebruik de ruimtethermostaat en niet de ruimtesensor. En dan ruimtethermostaat intern, er vanuit gaande dat je geen externe thermostaat of zoiets hebt aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 07-12-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
@JPvA De uitgebreide handleiding staat in de openingspost. Even laden als pdf en dan gewoon zoeken naar H67
Als je wel een externe thermostaat hebt aangesloten, dan zit daar de fout. Even overstappen op de interne thermostaat van de controller. Die voldoet best wel voor jouw situatie.
Hoe je dat moet doen stond in mijn eerdere bericht voor WAR met thermostaat. Je moet op twee plaatsen in het installateursmenu wat instellen. Bij Zone en sensor en bij verwarmen met stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6s6UbpaYnRPE8ri6do7DSpJn/thumb.png
Zone en sensor
Watertemperatuur is WAR zonder thermostaat, en dat is voor jouw niet bruikbaar. Optie twee moet je hebben en dan vervolgens intern
Op de controller kan je dan de ruimtetemperatuur instellen.

[ Voor 96% gewijzigd door t.oswald op 07-12-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:56
H67 : de Pana verwacht een externe ruimtetemperatuur sensor (thermistor), maar die is niet (goed) aangesloten.

(En een ander was me voor :) )

[ Voor 13% gewijzigd door Fullpower op 07-12-2019 17:47 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
t.oswald schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:07:
@JPvA De uitgebreide handleiding staat in de openingspost. Even laden als pdf en dan gewoon zoeken naar H67
Als je wel een externe thermostaat hebt aangesloten, dan zit daar de fout. Even overstappen op de interne thermostaat van de controller. Die voldoet best wel voor jouw situatie.
Hoe je dat moet doen stond in mijn eerdere bericht voor WAR met thermostaat. Je moet op twee plaatsen in het installateursmenu wat instellen. Bij Zone en sensor en bij verwarmen met stooklijn.
[Afbeelding]
Zone en sensor
Watertemperatuur is WAR zonder thermostaat, en dat is voor jouw niet bruikbaar. Optie twee moet je hebben en dan vervolgens intern
Op de controller kan je dan de ruimtetemperatuur instellen.
Ja zoiets moet het zijn. Dank voor je suggestie! Nu donker, morgen maar weer even kijken.

Al doende leer je... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
@t.oswald

Inderdaad, dit was de fout. Ik had de verkeerder sensor gekozen. Zoals het ook werkt in het display kies je een optie en ik zie in het scherm (wanneer je de keuze hebt gemaakt) niet een bevestiging van je keuze. In ieder het staat nu zoals je suggeerde; stooklijn 28oC bij 15oC en verder regelend op de thermostaat. Nu maar zien wat de uitkomst wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
JPvA schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:45:
[...]

Fout in externe sensor zou ik zeggen dat het met de aansluiting van de temperatuursensor zou. Maar Ok als lucht in mijn afgiftesysteem is.., hoe ga ik dit eruit krijgen?
Sorry inderdaad verkeerde code, onbetrouwbaar geheugen in dit geval

[ Voor 5% gewijzigd door Diff_Angle op 07-12-2019 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347967

We hebben een Pana 5kW, direct aangesloten op vloerverwarming zonder buffervat. Apparaat werkt eigenlijk prima.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de aanvoer temperatuur boven de 30 gr. uit te laten komen. Dat is tot nu toe eigenlijk niet zo erg geweest, ivm redelijk milde temperaturen, maar ik ben bang dat als het buiten echt gaat vriezen, het toch fijn is als dit iets hoger kan.

Ik heb het geprobeerd door stooklijn of direct. Instellen van watertemperatuur vs. kamerthermostaat. Aanpassen van dT. Zelfs geprobeerd met stand "beton drogen", maar ook dit zonder resultaat.

Aanvoer temperatuur komt in alle geprobeerde scenario's binnen enkele minuten op 30o, en blijft daar ook zeer constant op draaien, maar weigert om warmer te worden. Het lijkt wel of er ergens een beveiliging of zo ingeschakeld is....

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Anoniem: 347967 De Ta komt niet boven 30C zeg je maar wat is de Tr ? Hoe lang is de WP actief/in gebruik geweest, dagen/weken/maanden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 00:52:
@Anoniem: 347967 De Ta komt niet boven 30C zeg je maar wat is de Tr ? Hoe lang is de WP actief/in gebruik geweest, dagen/weken/maanden ?
Tr is 25C, eigenlijk ongeacht wat ik zelf instel bij dT. Apparaat is nu een week of zes in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:33:
[...]

Tr is 25C, eigenlijk ongeacht wat ik zelf instel bij dT. Apparaat is nu een week of zes in gebruik.
Wat voor verdeler heb je er tussen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:40
Draait de warmtepomp in een stille stand?

Op welke compressorfrequenties draait de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Felicia schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:04:
[...]

Wat voor verdeler heb je er tussen hangen?
Een Therminon, 10 groepen, composiet industrie. Aangesloten op 90m2, 18mm vloerverwarming buizen. Leidingen tussen WP en verdeler zijn 32mm. Ca. 2mtr lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 08:33:
[...]

En je draait 24/24 ? Wat is je verbruik per dag ? Wat is de flow / pompsnelheid ? OppervlakteT van je vloer ?

[ Voor 4% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:27:
[...]

Een Therminon, 10 groepen, composiet industrie. Aangesloten op 90m2, 18mm vloerverwarming buizen. Leidingen tussen WP en verdeler zijn 32mm. Ca. 2mtr lang.
En wat voor vermogen trekt ie? Misschien heeft ie gewoon niet meer in huis...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:20:
[...]

En je draait 24/24 ? Wat is je verbruik per dag ? Wat is de flow / pompsnelheid ? OppervlakteT van je vloer ?
Pompsnelheid kan / mag maximaal. (ca. 34lt/min dacht ik). Tvloer is 25,8 graden. Verbruik is ook niets geks aan te zien volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PD7ySx1nSGEOCy2PbRCOoZOI/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:25
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:34:
[...]

Pompsnelheid kan / mag maximaal. (ca. 34lt/min dacht ik). Tvloer is 25,8 graden. Verbruik is ook niets geks aan te zien volgens mij.

[Afbeelding]
Waarom staat je pomp zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
[...]

[Afbeelding]
Q=m*c*deltaT. Q-capaciteit die is bij jou 5kW. Stel een COP=4. Hoeveel energie produceert jouw WP bij ongeveer 32-35kWh per dag ?
@Anoniem: 347967 Jouw 25,8C oppervlakteT zit maar 0,2C af van wat de ARBO als maximumgrens stelt voor de temperatuur van 'een werkvloer'. Het reageren van je systeem lijkt op de 'standaard' regeling van een Pana bij WAR-only werking en/of aangevuld met het ingrijpen van een ruimtethermostaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramon_1984 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:38:
[...]

Waarom staat je pomp zo hoog?
Ik wil graag temperatuur in mn vloer krijgen, dus ik wilde de Pana wel de gelegenheid geven dat ie dat ook kan.
Dat de pomp zo hoog staat zegt niets over de daadwerkelijke pompsnelheid volgens mij, maar is een ingave van de maximale pompsnelheid. (ik hoor het graag als het niet zo is..)

Ik wilde dat dat in ieder geval geen belemmering zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:48:
[...]

Q=m*c*deltaT. Q-capaciteit die is bij jou 5kW. Stel een COP=4. Hoeveel energie produceert jouw WP bij ongeveer 32-35kWh per dag ?
@Anoniem: 347967 Jouw 25,8C oppervlakteT zit maar 0,2C af van wat de ARBO als maximumgrens stelt voor de temperatuur van 'een werkvloer'. Het reageren van je systeem lijkt op de 'standaard' regeling van een Pana bij WAR-only werking en/of aangevuld met het ingrijpen van een ruimtethermostaat.
De oppervlaktetemperatuur van de vloer mag natuurlijk wel hoger dan die 26 graden. Parketvloer tot 27 - 28 graden en beton of PVC mag volgens mij zelfs tot 35 graden.

Maar het lijkt inderdaad wel of er "iets" ingrijpt en belemmert dat de Ta warmer wordt dan 30 graden.. maar wat???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:25:
[...]

De oppervlaktetemperatuur van de vloer mag natuurlijk wel hoger dan die 26 graden. Parketvloer tot 27 - 28 graden en beton of PVC mag volgens mij zelfs tot 35 graden.

Maar het lijkt inderdaad wel of er "iets" ingrijpt en belemmert dat de Ta warmer wordt dan 30 graden.. maar wat???
Ik noemde de ARBO wetgeving, die heeft als taak de gezondheid / veiligheid van mensen in de gaten te houden. Het materiaal kan het prima aan, maar voor ons mensen is het niet wenselijk.
@Anoniem: 347967 Vanuit een andere hoek bekeken. Je hebt 90m2 vvw met een oppervlakteT van 25,8C. Met 25,6C bereik je volgens https://wth.tools/afgiftetabel/# een afgifte van 57W/m2 bij een ruimteT van 20C. 90 * 57W/m2 = 5,13kW. Bijna precies het maximum vermogen dat je WP kan leveren op die VVW en bij 'gezonde' temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/um6x3w.36.20.png

[ Voor 30% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Diff_Angle
Dat is wel een interessante, ik heb er eigenlijk nooit erover nagedacht of het misschien aan de capaciteit lag..
Zelf nooit het rekensommetje gemaakt, aangezien twee verschillende installateurs me verzekerden, dat 5kW ruim voldoende zou zijn voor onze situatie.
Maar als je dit zo ziet, volgens het tooltje, dan klinkt het heel logisch. Zou ook verklaren waarom mn deltaT onveranderd op 5 graden bllijft staan, wat ik ook invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:35:
@Diff_Angle
Dat is wel een interessante, ik heb er eigenlijk nooit erover nagedacht of het misschien aan de capaciteit lag..
Zelf nooit het rekensommetje gemaakt, aangezien twee verschillende installateurs me verzekerden, dat 5kW ruim voldoende zou zijn voor onze situatie.
Maar als je dit zo ziet, volgens het tooltje, dan klinkt het heel logisch. Zou ook verklaren waarom mn deltaT onveranderd op 5 graden bllijft staan, wat ik ook invoer.
Pas je de delta dan omhoog aan of heb je 'm ook op bijvoorbeeld 3 gehad?

En die delta kan ook door de verdeler veroorzaakt worden. Zit er een bypass op, of een thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Felicia

Ik heb de delta inderdaad ook op 3 gehad, maar dat veranderde niets.
Verdeler is heel basic, zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ouBS8eMrUU3ivQWxYGS9KGTM/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diff_Angle
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:52:
@Felicia

[Afbeelding]
Gemeten op de slangen v.d. retour, eerst PVC-tape op plakken, met een IR-thermometer gecontroleerd of alle waardes identiek zijn ? M.a.w. is alles waterzijdig correct ingeregeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-06 23:53
@Diff_Angle

De arbo kan zoveel zeggen.
Als je je daar aan houdt, dan kun je je huis als het buiten -10 is met alleen vloerverwarming niet meer warm houden.

Heb je een link waar die ARBO wetgeving van de maximale vloer temperatuur is uitgeschreven?

[ Voor 31% gewijzigd door Chris499 op 09-12-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:52:
@Felicia

[Afbeelding]
Ik zou eens kijken wat @Diff_Angle zegt...
Ga je retouren eens goed meten of mss mooier met Dallas oid..
Je hebt ene lanbox? mss ook uitlezen via @Lurge zijn node red, icm Domoticz

Inzichten zijn beter als je ziet wat je doet..

@Chris499
Arbo is toch iets anders, dan wenselijke temp... Als je weet wat aan te warme voeten over kunt houden.....
Of ben je tmss werkgever? O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:57:
[...]

Gemeten op de slangen v.d. retour, eerst PVC-tape op plakken, met een IR-thermometer gecontroleerd of alle waardes identiek zijn ? M.a.w. is alles waterzijdig correct ingeregeld ?
Analoge waardes komen overeen met die van de controller, dus ik ga ervan uit dat die goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 15:23
@Dylantje2 Hoeveel gas verbruikte jij nou vroeger per jaar ?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Dylantje2
De stelling ging er over dat je je aan de ARBO wetgeving gaat houden. Ik weet ook wel dat ARBO alleen voor werkgevers is en niet voor particulieren.

In de praktijk kan een particulier bij -10 en alleen vloerverwarming hier zich niet aan houden. Als je je er zorgen om maakt, dan trek je toch iets aan je voeten aan. Dan loop je ook geen risico die 1 of 2 keer per jaar dat de t van je vloer boven de 26 graden komt.

Ik ben benieuwd naar die link van de ARBO waar de wetgeving in staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:16:
@Dylantje2 Hoeveel gas verbruikte jij nou vroeger per jaar ?
Vroegah

Uhm ik kwam van 1100M³ ongeveer.. Dacht ik ooit, en daar kocht ik de WP op.
Maar nooit rekening gehouden met SWW en mijn pellet verbruik, want die wou ik er gewoon bij houden..

Waarbij ik na de aankoop van de wp, er achter kwam dat ik ook nog pellets verstookte :-)

Maar hierbij mijn berekening van het "echte" gas.

Dus zeg maar de berekening met mijn verbruikte pellets, gemiddeld over een aantal jaren.
Omgerekend naar "gas"

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xnfltpa.png

https://www.mupload.nl/img/xnfltpa.png

Hier daar wat verschilletjes ivm wat kleine missende gegevens

En om mezelf niet meteen rijk te rekenen.
Komt mijn verbruik eigenlijk uit op 0.51-0.55m³ per graaddag.

En om me weer niet rijk te rekenen. Voor ik bij mindergas 2Kwh voor 1M³ gas in..

Dus eigenlijk 1380m³

Dus eigenlijk klopt er iets niets als je goed rekent...
Maar huis is warm WAF is blij en ik heb wat te spelen..

Maar mooier ik ben nog steeds erg tevreden..!!!

[ Voor 33% gewijzigd door Dylantje2 op 09-12-2019 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diff_Angle
Chris499 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:13:
@Diff_Angle

De arbo kan zoveel zeggen.
Als je je daar aan houdt, dan kun je je huis als het buiten -10 is met alleen vloerverwarming niet meer warm houden.

Heb je een link waar die ARBO wetgeving van de maximale vloer temperatuur is uitgeschreven?
Als je het mogelijk verhoogde risico op bloedsomloop stoornissen minder belangrijk vindt dan een adequaat afgifte systeem mag je daar binnen je eigen 4-muren zelf voor kiezen, een werkgever mag die keuze niet maken t.a.v. zijn personeel.
quote]Chris499 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:24:
@Dylantje2
De stelling ging er over dat je je aan de ARBO wetgeving gaat houden. Ik weet ook wel dat ARBO alleen voor werkgevers is en niet voor particulieren.

In de praktijk kan een particulier bij -10 en alleen vloerverwarming hier zich niet aan houden. Als je je er zorgen om maakt, dan trek je toch iets aan je voeten aan. Dan loop je ook geen risico die 1 of 2 keer per jaar dat de t van je vloer boven de 26 graden komt.

Ik ben benieuwd naar die link van de ARBO waar de wetgeving in staat....
[/quote]
@Chris499 http://www.arbokennisnet....ermisch_binnenklimaat.pdf
@Dylantje2 @Nickkie55 en kwam uit op 0,499m3/ggd of 0,998kWh/ggd, periode 01-10-2108 - 30-09-2019
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ztrq1mkvahda4.51.05.png

[ Voor 42% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:35:
[...]

Als je het mogelijk verhoogde risico op bloedsomloop stoornissen minder belangrijk vindt dan een adequaat afgifte systeem mag je daar binnen je eigen 4-muren zelf voor kiezen, een werkgever mag die keuze niet maken t.a.v. zijn personeel.
Menig werkgever zal zich pas in deze regels verdiepen als er een klacht of casus voordoet. Ik weet dat ze bij ons ook ontzettend lopen te klungelen met vloerverwarming waar de verdeler in een andere (afgesloten) ruimte zit. Daar zitten ze vervolgens met de thermostaat tussen 2 en 4 te draaien, 3 en 2,5 hebben ze nooit van gehoord.

Gevolg, een vergaderruimte waar het 30 graden is of 15 maar niets er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Felicia En het begrip van massatraagheid van VVW is ze waarschijnlijk al helemaal niet bekend. Ligt er een mooie taak voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
@Diff_Angle

Als het buiten 25 graden is, dan mag de vloer temperatuur 31 graden zijn. Zal wel met verschil in overgang te maken hebben. Buiten temperatuur van 10 graden of lager mag de vloer opeens nog maar 26 graden maximaal zijn. Als je warme schoenen aan trekt en naar buiten gaat, dan is het temperatuur verschil ook klein.

Ik vind je stelling om mensen op het forum hiervoor te waarschuwen niet nodig. @Anoniem: 347967 wil gewoon zijn vloer opstoken. Daar zal hij die paar keer per jaar niet ziek van worden. ARBO regels zijn vaak wat overdreven om ver van de grenze vandaan te blijven, zodat risico's zijn uitgesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Chris499 op 09-12-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@Chris499 Fijn dat we verschillende meningen over iets mogen hebben, vrijheid blijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:09:
@Chris499 Fijn dat we verschillende meningen over iets mogen hebben, vrijheid blijheid.
Je moet het niet te zwart wit zien.

Als je vaak van een buiten temperatuur van 10 graden of lager naar een binnen vloer temperatuur van 30 graden gaat, dan onstaan er risico's. Menig particulier met een warmtepomp en vloerverwarming zal hier geen last van hebben. Behalve als de ijstijd komt en je continu op een Ta van 35 stookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:04:
@Felicia En het begrip van massatraagheid van VVW is ze waarschijnlijk al helemaal niet bekend. Ligt er een mooie taak voor je.
Neuh, zolang de voeler in een afgesloten ruimte zit is er geen enkele setting die hierbij goed gaat werken. Daarnaast speelt dit probleem al zeker 15 jaar en de gebouwbeheerders hebben er de ballen verstand van. Ik zit hooguit een uur of 2 per maand in die ruimte dus ze zoeken het maar uit.

Ik gok ook dat we er niet lang meer zitten, ze zijn nu aan 't kijken naar andere huisvesting waar de belangrijkste kantoorpersoneel samengevoegd wordt en dat gaat never-nooit niet passen in dit pand. Zelfs met een grondige verbouwing en een extra verdieping hebben ze tekort :P

@Chris499, de Arbo regels zijn vaak wat voorzichtig maar dat is primair omdat ze vaak pas aan bod komen als er al klachten zijn. Ik ken geen enkele werkgever die een gebouw inricht in samenspraak met de arbo. Bij ons was wel een klankbordgroep maar die werd gemakshalve genegeerd zodra er kritische geluiden kwamen. En dan achteraf "daar herkennen wij ons niet in" als er over van alles en nogwat geklaagd wordt, wat ook door de klankbordgroep is aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:27:
[...]

Vroegah

Uhm ik kwam van 1100M³ ongeveer.. Dacht ik ooit, en daar kocht ik de WP op.
Maar nooit rekening gehouden met SWW en mijn pellet verbruik, want die wou ik er gewoon bij houden..

Waarbij ik na de aankoop van de wp, er achter kwam dat ik ook nog pellets verstookte :-)

Maar hierbij mijn berekening van het "echte" gas.

Dus zeg maar de berekening met mijn verbruikte pellets, gemiddeld over een aantal jaren.
Omgerekend naar "gas"

[Afbeelding]

https://www.mupload.nl/img/xnfltpa.png

Hier daar wat verschilletjes ivm wat kleine missende gegevens

En om mezelf niet meteen rijk te rekenen.
Komt mijn verbruik eigenlijk uit op 0.51-0.55m³ per graaddag.

En om me weer niet rijk te rekenen. Voor ik bij mindergas 2Kwh voor 1M³ gas in..

Dus eigenlijk 1380m³

Dus eigenlijk klopt er iets niets als je goed rekent...
Maar huis is warm WAF is blij en ik heb wat te spelen..

Maar mooier ik ben nog steeds erg tevreden..!!!
En daar draait het om, als de WAF maar tevreden is :)
Heb je het bij koudere temperaturen richting de -7 het huis ook nog warm kunnen houden met jou WP?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
2 maal identieke nominaal 5kWers met evenveel warmteverlies, de een met radiatoren, relatief hogere Ta, de ander met zeer ruime VVW en zeer lage Ta. De een komt 'in de problemen' v.a. ongeveer -4C en de ander bij -7C, waarbij het electrisch element bijgeschakeld moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m391ou.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2x56agdq.png

[ Voor 3% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:27:
[...]

En daar draait het om, als de WAF maar tevreden is :)
Heb je het bij koudere temperaturen richting de -7 het huis ook nog warm kunnen houden met jou WP?
Ik denk dat ik het meest transparant ben van allemaal hier..
Daardoor mss ook wereld[ahum]beroemd..[ hier dan 8) ]

Tot nu toe nog geen dag koud gehad...
En ja soms liep Tbinnen wat terug, had meerdere redenen..[ ook de WAR niet aangepast ]
Defrosts, hoge RV en verkeerde settings..

Ik hoop dus ook dat we een weekje matige vorst hebben
En wat uitschieters richting streng

Dan zullen we het voor eens en altijd weten
Heeft Dylantje2 het koud of niet O-) O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 09-12-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
[...]

[Afbeelding]
Het plaatje is me niet helemaal duidelijk. Als ik het goed begrijp realiseer je aan het einde van de week een ruimtetemperatuur van 25 graden met een verbruik van 12 kWh per dag? Dus dan draait de Wp ongeveer op 1/3 van maximaal?

Ik begrijp je goed dat als je temperatuur direct op 50 graden zet de Ta op 30 blijft zonder dat er nog ergens een thermostaat lager is ingesteld, dus op je display staat dan ook een temperatuur van 50?
En als je WAR draait met een stooklijn die van 15 tot -5 op 50 50 staat, dus horizontaal, dat dan ook de Ta niet boven de 30 komt, zonder ingestelde ruimtethermostaat?
Heb je ook nog even een foto van het display? Dan kunnen we de instellingen zien die je gebruikt.
Bij WAR zonder thermostaat zou je zoiets moeten zien in het display, met in het midden onder de Ta het ikoontje voor WAR zonder thermostaat en rechts de Tb. En als je klikt op de Ta een correctie van 0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XF31bfKi7ZNeXXaWUb1Nsa9C/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xx9EFXbZkZa4wfNDDXF4OxoA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
@t.oswald Zijn verbruik is 173kWh in 1 week, rechtsonderin de afbeelding, dus 24,7kWh gemiddeld per dag volgens mij en 2 dagen een verbruik van ongeveer 33kWh. Die 25.8C betreft de oppervlakteT van de vloer, niet de kamerT.

[ Voor 15% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:59:
[...]

Ik denk dat het meest transparant bent van allemaal hier..
Daardoor mss ook wereld beroemd..[ hier dan 8) ]

Tot nu toe nog geen dag koud gehad...
En ja soms sliep het wat terug, had meerdere redenen..
Defrosts, hoge RV en verkeerde settings..

Ik hoop dus ook dat we een weekje matige vorst hebben
En wat uitschieters richting streng

Dan zullen we het voor eens en altijd weten
Heeft Dylantje2 het koud of niet O-) O-)
Probleem is:
hier is het verbruik +/- 1350 to 1500m³ per jaar incl SWW, nu schommelt de keuze tussen een 5 of 7kW. Hebben jullie een idee hoe ver de 7kW terug kan moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:21:
[...]

Probleem is:
hier is het verbruik +/- 1350 to 1500m³ per jaar incl SWW, nu schommelt de keuze tussen een 5 of 7kW. Hebben jullie een idee hoe ver de 7kW terug kan moduleren?
Heb je evt maandelijks gasverbruik??
Kun je optellen en eraf halen toch?

Evt dat alvast bij mindergas invoeren

Zijn er hier die een 7 hebben ik een 5 hahaha
Maar ligt ook aan een je afgifte enz enz

Ik heb nog steeds ruim 1 ton pellets liggen dus als dan kan ik..

Eerlijk zijnde had ik geen rekening gehouden met de pellets die ik verstook.
Nu leuk project waar sommige van zeggen dat mijn pomp TE klein is.Maar nog steeds warm binnen de graaddagen die ik had met gas en pellets..
En als ik met pellets had gerekend, moest ik mss ook wel aan een 7
Maar de 5 volstaat nog

En als je goed wilt rekenen en de ruimte hebt..
Zou ik gana oor 2 gescheiden systemen
Een WPboiler voor SWW
en een wp voor cv.
Ik vrees als je alles telt, je qua geld net veel verschil zult hebben.
maar qua comfort denk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:21:
[...]

Probleem is:
7kw gebruiker hier, die gaat tot 19hz (maar compressor is groter dan die van de 5kw met min van 17hz)

Totale verbruik van de WP nooit onder de +-460 gezien. (Veel lager zal ook niet efficiënt zijn, daar bijv standaard zeg 50watt wordt gebruikt voor overige zaken en rondpompen water. Dat aandeel blijft bij een 5kw gelijk, en dan is 250 wat verbruik dus maar voor 80% voor verwarmen, rest overige.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:27:
[...]

7kw gebruiker hier, die gaat tot 19hz (maar compressor is groter dan die van de 5kw met min van 17hz)

Totale verbruik van de WP nooit onder de +-460 gezien. (Veel lager zal ook niet efficiënt zijn, daar bijv standaard zeg 50watt wordt gebruikt voor overige zaken en rondpompen water. Dat aandeel blijft bij een 5kw gelijk, en dan is 250 wat verbruik dus maar voor 80% voor verwarmen, rest overige.)
mijne heeft de 180 watt aangetikt...
Incl ALLES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:29:
[...]

Incl ALLES
Ja dat is een bijzondere prestatie die alleen de 5kw modellen kunnen.

Echter kun je sterk twijfels zetten met hoe blij je hiervan moet worden. Het is natuurlijk natuurkundig onmogelijk dat hij bij 180 watt nog efficiënt bezig is. Tenminste 50watt van die 180 is namelijk voor het rondpompen van water, en een beetje elektronica. Dus zelfs in die vrij zuinig geschatte setting is slechts 72,2 %(130 van 180watt) van de input gebruikt voor verwarming.

Stel je zou met die 130 watt wel een super goede COP halen van 5.. dan is dat in werkelijkheid dus maar 3.6 (72%x5) (En ja dit is een grove benadering, geen exact getal)

Terwijl als de WP harder gaat werken, die 50Watt aan overhead wegvalt, dat maakt ook dat fabrikanten niet met de COP op laaglast lopen te pronken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:31:
@t.oswald Zijn verbruik is 173kWh in 1 week, rechtsonderin de afbeelding, dus 24,7kWh gemiddeld per dag volgens mij en 2 dagen een verbruik van ongeveer 33kWh. Die 25.8C betreft de oppervlakteT van de vloer, niet de kamerT.
Daarom vraag ik ook uitleg. Die grafiek lijkt nogal op mijn totale energie verbruik, was bij mij op donderdag ook 28 kWh. Dus was de vraag, wat wordt er gemeten? Ik had 125 kWh totaal verbruik, waarvan 68 van de Wp plus nog wat voor defrosts. En ik ben toch wel heel benieuwd naar de ruimtetemperatuur als het vloeroppervlakt 24 uur op 26 graden wordt gebracht. Mijn 5H probeert overigens eerst de dT lager te laten worden voordat de Ta verder verhoogd wordt. Dus Ta 30 Tr 25 moet bij mij als ik zover zou willen opstoken, eerst Ta 30 Tr 28 worden voordat de Ta naar 31 gaat. Ik blijf dus erg benieuwd wat er gebeurt als @Anoniem: 347967 24/7 de temperatuur direct op 50 graden zet.
In de lijst van Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" is er één iemand met een 12kW tCap die er 700 kWh in een maand door jaagt, de rest komt tot de helft.

[ Voor 36% gewijzigd door t.oswald op 09-12-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:43:
[...]

Echter kun je sterk twijfels zetten met hoe blij je hiervan moet worden. Het is natuurlijk natuurkundig onmogelijk dat hij bij 180 watt nog efficiënt bezig is. Tenminste 50watt van die 180 is namelijk voor het rondpompen van water, en een beetje elektronica. Dus zelfs in die vrij zuinig geschatte setting is slechts 72,2 %(130 van 180watt) van de input gebruikt voor verwarming.

Stel je zou met die 130 watt wel een super goede COP halen van 5.. dan is dat in werkelijkheid dus maar 3.6 (72%x5) (En ja dit is een grove benadering, geen exact getal)

Terwijl als de WP harder gaat werken, die 50Watt aan overhead wegvalt, dat maakt ook dat fabrikanten niet met de COP op laaglast lopen te pronken..
Ik ben zeer geen data analist.
Ik meet alleen wel ALLES dus niet wat pana opgeeft. [ nu ook incl Lanbox verbruik 8-10 watt]
er zit een Zwave tussen.
En tsja cop... Ik heb gene kamstrupp maar wel een script van Alfons...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:43:
[...]

Met 180-200W input realiseert @Dylantje2 1.2-1.4kWthermisch, de WP is dus in die situatie echt supereffcient Het standby verbruik incl. draaiende waterpomp is ook minder dan jij verwacht, slechts 22W op 23-09-2019 rond 10:00

[ Voor 7% gewijzigd door Diff_Angle op 09-12-2019 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:29:
[...]

Incl ALLES
180 watt, continue? De mijne draait toch echt minimaal op 230 watt, bij 17-18 Hz compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:27:
[...]

Heb je evt maandelijks gasverbruik??
Kun je optellen en eraf halen toch?

Evt dat alvast bij mindergas invoeren

Zijn er hier die een 7 hebben ik een 5 hahaha
Maar ligt ook aan een je afgifte enz enz

Ik heb nog steeds ruim 1 ton pellets liggen dus als dan kan ik..

Eerlijk zijnde had ik geen rekening gehouden met de pellets die ik verstook.
Nu leuk project waar sommige van zeggen dat mijn pomp TE klein is.Maar nog steeds warm binnen de graaddagen die ik had met gas en pellets..
En als ik met pellets had gerekend, moest ik mss ook wel aan een 7
Maar de 5 volstaat nog

En als je goed wilt rekenen en de ruimte hebt..
Zou ik gana oor 2 gescheiden systemen
Een WPboiler voor SWW
en een wp voor cv.
Ik vrees als je alles telt, je qua geld net veel verschil zult hebben.
maar qua comfort denk meer.
Dit gaat over 2019
Maart 213m³
April 91m³
Mei 66m³
Juni 22m³
Juli 13m³
Aug 13m³
Sept 13m³
Okt 84m³
Nov 231m³
Dec tot 8-12 88m³

Circa 90m² vloerverwarming hoh 10cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:59:
[...]

Met 180-200W input realiseert @Dylantje2 1.2-1.4kWthermisch, de WP is dus in die situatie echt supereffcient Het stanby verbruik incl. draaiende waterpomp is ook minder dan jij verwacht.
Dat is COP 7(bijna 10 zonder waterpomp), als dat ding dat daadwerkelijk had gekund, was het wereldnieuws en had Panasonic het van de daken geschreeuwd.

Hier even gemeten met een 7kw (zelfde waterpomp)

Als ik die op 3450rpm laat draaien, (bij mij zo'n 17l/min) gebruikt de WP 94 Watt. (service menu > pomp aan)

Dus stel zijn afgifte circuit heeft véél minder weerstand en draait met een lagere pompsnelheid.. onder de 50 watt gaat ie never nooit niet komen. (waarschijnlijk niet eens onder de 60)

Ik snap het enthousiasme, maar dit zijn gewoon meetfouten. Die pana Monoblocks zijn mooie dingen, zelf nu 3 geïnstalleerd(1x 5kw, 2x 7kw), maar ze gaan echt geen natuurkundige wonderen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:11:
[...]

Dit gaat over 2019
Maart 213m³
April 91m³
Mei 66m³
Juni 22m³
Juli 13m³
Aug 13m³
Sept 13m³
Okt 84m³
Nov 231m³
Dec tot 8-12 88m³

Uhm ik bedoel...
Als je dit invoert bij mindergas en je zet je cv periode aan en uit goed..
Zie je wat je jaarverbruik is...voor CV

En als je dan 2 aparte systemen neemt, loopt je wp voor CV alleen voor CV en dat scheelt ellende

het KAN ook met 1 WP... maar mss zou je kunnen overwegen om 2 machientjes te kopen..

@lolle1212

Ik heb dit ooit gemeten bij PVoutput icm zwave:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rl7vowcv03y.png

waarbij 30-49 watt de grenzen waren afhankelijk van de setting
En nu staat hij op 16L

Ik wil geen strijd voeren..
Maar ik meet en jullie trekken conclusies..
Maar de jouwe klopt dus niet altijd. 35watt is geen 90watt
Hoe eea natuurkundig en pana COP enz boeit mij niet echt meer.
Meten is weten...
Allen mijn Zwave wordt ter discussie gesteld, dus ik hoop dat mijn S0 er oit nog tussen komt...

[ Voor 29% gewijzigd door Dylantje2 op 09-12-2019 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:22:
[...]

Uhm ik bedoel...
Als je dit invoert bij mindergas en je zet je cv periode aan en uit goed..
Zie je wat je jaarverbruik is...voor CV

En als je dan 2 aparte systemen neemt, loopt je wp voor CV alleen voor CV en dat scheelt ellende

het KAN ook met 1 WP... maar mss zou je kunnen overwegen om 2 machientjes te kopen..
Ja de bedoeling is dat hij alleen CV gaat verwarmen. Als ik het uitreken met de graaddagen van deze periode kom ik uit op 4.25kW bij -5 en 5.18kW bij -10

Het is allemaal net kritisch zat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:25:
[...]

Ja de bedoeling is dat hij alleen CV gaat verwarmen. Als ik het uitreken met de graaddagen van deze periode kom ik uit op 4.25kW bij -5 en 5.18kW bij -10

Het is allemaal net kritisch zat :*)
Tsja een wijze uit ....
Zei ooit tegen me.
Je vreest enz enz

Maar hoeveel dagen per jaar ben je bang voor.
Heb je een backup, of evt een E kacheltje voor de extreme dagen..

Ergens hier in dit topic iemand die mij vergeleek met een ander, en dat kon toch 10% per dag schelen...
Verder terug moduleren of net niet..:-)
En mss de koude nachten icm global warming? Afgelopen 10 jaar aan koude dagen..
Een e kachel kost x dagen x 500 of 1000 Watt, mss wel goedkoper dan de extra kosten van een & met het verschil van niet verder terug moduleren..

Daarnaast weet ik niet welke ruimtes je nu war stookt, maar dat zou je mss ook nog hier en daar aan kunnen passen..:-) Maar dat is eigenlijk beetje vals spelen.

Ik koos mss niet helemaal bewust [ ivm verkeerde data ], maar nog steeds geen spijt.

Dus succes met kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:16:
[...]

Dat is COP 7(bijna 10 zonder waterpomp), als dat ding dat daadwerkelijk had gekund, was het wereldnieuws en had Panasonic het van de daken geschreeuwd.

Als ik die op 3450rpm laat draaien, (bij mij zo'n 17l/min) gebruikt de WP 94 Watt. (service menu > pomp aan)

Dus stel zijn afgifte circuit heeft véél minder weerstand en draait met een lagere pompsnelheid.. onder de 50 watt gaat ie never nooit niet komen. (waarschijnlijk niet eens onder de 60)

Ik snap het enthousiasme, maar dit zijn gewoon meetfouten. Die pana Monoblocks zijn mooie dingen, zelf nu 3 geïnstalleerd(1x 5kw, 2x 7kw), maar ze gaan echt geen natuurkundige wonderen verrichten.
Log even in op http://143.176.124.13:3000 Piet Piet selecteer als datum 23-09-2019 en kijk naar de verbruikswaardes standby zonder pomp 10,6W en met pomp op ongeveer 10l/m ongeveer 22.5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@lolle1212

Als je feedback op of aanmerkingen hebt op het scrip van Alfonds:
Als je zegt eea klopt niet..
Ik meet zwave wat toch geen hobby is.
Ik meet de waardes uit de pomp via node red.
Ik meet waarde met dallas, die ik in kokend en smeltend ijs heb gehad.. waarbij de afwijking erg klein was, alles binnen 0.3

Ik ben overal voor in...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
return {

on = {
        devices = { 
                   11919    -- IDX PowerHeatpump 'Z: WP Tot'
                  }
         },
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug
        marker = "D.M.: WP-COP"
               },    

execute = function(domoticz, item)

-- devices
        --local flowinstValue = domoticz.devices(12496).rawData[1]           -- Flow L/min [ is % device ]
        local flowinstValue = domoticz.devices(12524).rawData[1]             -- Flow custom sensor ivm liters /minuut     
        --local flowinstValue = 16                                           -- Flow L/min  (fixed value)
        local tempoutValue = domoticz.devices(12257).rawData[1]              -- Temperature Heatpump out
        local tempreturnValue = domoticz.devices(12258).rawData[1]           -- Temperature Heatpump return
        local powerHeatpump = domoticz.devices(11919).rawData[1]             -- HEatpump power adsorbed in watt
        local frequentie = domoticz.devices(12526).rawData[1]                -- HEatpump frquentie in Herz
        local sCOP = domoticz.devices(12514)                                 -- Cop (dummy- custom sensor W/W )

-- calculation
        local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 16 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80

--if tonumber(powerHeatpump) > 175 and COP_calculated < 24 and tonumber(flowinstValue) < 15  and tonumber(frequentie) > 1 then -- was 11 maar geeft vertekent beeld in grafana  -- DIT ERBIJ???:  and tonumber(frequentie) > 80
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)    --Power_dummy
        else 
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12514'..'&nvalue=0&svalue=0') --COP_dummy
        domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=12513'..'&nvalue=0&svalue=0') --Power_dummy
        end     

end

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:16:
[...]

Als carter verwarming en expansie vat verwarming uit blijft trekt mijne op laagste pomp stand 38 watt.
Ik heb de 6 kW

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:25
Nickkie55 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:11:
[...]

Dit gaat over 2019
Maart 213m³
April 91m³
Mei 66m³
Juni 22m³
Juli 13m³
Aug 13m³
Sept 13m³
Okt 84m³
Nov 231m³
Dec tot 8-12 88m³

Hoe diep liggen de slangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Diff_Angle schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:34:
[...]

Log even in op http://143.176.124.13:3000 Piet Piet selecteer als datum 23-09-2019 en kijk naar de verbruikswaardes standby zonder pomp 10,6W en met pomp op ongeveer 10l/m ongeveer 22.5W.
waarbij zonder pomp het verbruik, de lanbox is [ zit op het moederbord geplugd] , en het verbruik van het moederbord.

En als je mijn PVO volgt
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Waarbij volt COP is en waarbij Power used juist de opbrengst is....
Temp is de buiten temp

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 09-12-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t.oswald schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:47:
[...]

Daarom vraag ik ook uitleg. Die grafiek lijkt nogal op mijn totale energie verbruik, was bij mij op donderdag ook 28 kWh. Dus was de vraag, wat wordt er gemeten? Ik had 125 kWh totaal verbruik, waarvan 68 van de Wp plus nog wat voor defrosts. En ik ben toch wel heel benieuwd naar de ruimtetemperatuur als het vloeroppervlakt 24 uur op 26 graden wordt gebracht. Mijn 5H probeert overigens eerst de dT lager te laten worden voordat de Ta verder verhoogd wordt. Dus Ta 30 Tr 25 moet bij mij als ik zover zou willen opstoken, eerst Ta 30 Tr 28 worden voordat de Ta naar 31 gaat. Ik blijf dus erg benieuwd wat er gebeurt als @Anoniem: 347967 24/7 de temperatuur direct op 50 graden zet.
In de lijst van Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" is er één iemand met een 12kW tCap die er 700 kWh in een maand door jaagt, de rest komt tot de helft.
De groene lijn is de kamertemperatuur. Maar het is inderdaad opvallend dat Panasonic mijn temperatuur van gisteren (zondag) opgeeft als 25 graden. Dat is ie namelijk zeker niet geweest.

Als ik de watertemperatuur gewoon "vast" zet op 50 graden, ook 24 lang, met verschillende delta T, dan nog komt de Ta niet boven de 30 graden uit. Ik heb echt al allerlei scenario's geprobeerd, maar 30 graden is de max.
Daarom vraag ik me af, ook omdat jij dat nu lijkt te zeggen, of dat er een soort grens is bij 30 graden?? (..."eerst Ta 30 Tr 28 worden voordat...")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Anoniem: 347967 schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:10:
[...]

De groene lijn is de kamertemperatuur. Maar het is inderdaad opvallend dat Panasonic mijn temperatuur van gisteren (zondag) opgeeft als 25 graden. Dat is ie namelijk zeker niet geweest.

Als ik de watertemperatuur gewoon "vast" zet op 50 graden, ook 24 lang, met verschillende delta T, dan nog komt de Ta niet boven de 30 graden uit. Ik heb echt al allerlei scenario's geprobeerd, maar 30 graden is de max.
Daarom vraag ik me af, ook omdat jij dat nu lijkt te zeggen, of dat er een soort grens is bij 30 graden?? (..."eerst Ta 30 Tr 28 worden voordat...")
Wat ik zeg is dat In mijn waarneming de 5H eerst de dT kleiner laat worden voordat de Ta verhoogd wordt op weg naar het setpoint. Heb je een foto van je display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:13:
[...]

Wat ik zeg is dat In mijn waarneming de 5H eerst de dT kleiner laat worden voordat de Ta verhoogd wordt op weg naar het setpoint. Heb je een foto van je display?
die zou je bij gezien moeten kunnen hebben
Ik heb hem heel lang op dt 15 staan gehad.
Nu laatste tijd op dt 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:14:
[...]

die zou je bij gezien moeten kunnen hebben
Ik heb hem heel lang op dt 15 staan gehad.
Nu laatste tijd op dt 2
Ingesteld is één ding, maar werd de dT dan ook echt 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diff_Angle
t.oswald schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:15:
[...]

Ingesteld is één ding, maar werd de dT dan ook echt 15?
Nee, 5 was de 'normaal' situatie, dan kiest de 5kW-H-serie voor ongeveer 10l/m, om de flow te verhogen wat standaard niet lukte, maar door een tip van @Felicia lukt dat flow-verhogen en daarmee deltaT verlagen wel als je de deltaT op 2 zet, dan nog wordt geen 2 aangehouden maar gaat de flow wel omhoog en daardoor wordt de deltaT verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:40:
[...]

Als carter verwarming en expansie vat verwarming uit blijft trekt mijne op laagste pomp stand 38 watt.
Ik heb de 6 kW
5H heeft bij mij ook 10 watt standby en 38 Watt met pomp aan op 2400 r/min en 10 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:30:
[...]

5H heeft bij mij ook 10 watt standby en 38 Watt met pomp aan op 2400 r/min en 10 l/min.
Goh en @Dylantje2 rapporteerd 22 watt, das vreemd...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 04:49:
[...]

Goh en @Dylantje2 rapporteerd 22 watt, das vreemd...
Je zou haast denken dat er iets mis is met onze meting... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
xx

[ Voor 99% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2019 07:11 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 98 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.