zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ok, hij gaat overdag nog wel uit dus, vroeg mij af of hij de hele dag zo door ging.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:10:
[...]
https://snapshot.raintank...tcKbQyzKdzCIARorWvPUwdoKR
Of welke zoek je?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heb mijn unit als kamerthermostaat ingesteld...op 22 graden..Rol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:37:
[...]
Ok, hij gaat overdag nog wel uit dus, vroeg mij af of hij de hele dag zo door ging.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Maar je grafana zegt kamer 20.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:38:
[...]
Heb mijn unit als kamerthermostaat ingesteld...op 22 graden..
klopt thermostaat tegen inpandige binnenmuur en op 160 hoog
sensor tegen buitengevel en op 85 cm 3 m van thermostaat.
Maar als ik ze op elkaar zet, klopt het precies...
Kijk nu eens naar mijn run:
https://snapshot.raintank...WCMqPup63MJlPY2NFwPWMPDGT
Extra opgestaan:-)
Zo vroeg uit de veren, maar met zulke mooie strakke lijntjes is het de moeite waard. proficiat.Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 02:14:
[...]
klopt thermostaat tegen inpandige binnenmuur en op 160 hoog
sensor tegen buitengevel en op 85 cm 3 m van thermostaat.
Maar als ik ze op elkaar zet, klopt het precies...
Kijk nu eens naar mijn run:
https://snapshot.raintank...WCMqPup63MJlPY2NFwPWMPDGT
Extra opgestaan:-)
Wat ik dan wel vreemd vind...zandstraat schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:06:
[...]
Zo vroeg uit de veren, maar met zulke mooie strakke lijntjes is het de moeite waard. proficiat.
Er zou toch een defrost plaats moeten vinden als ik de meeste geloof?
Watertemp vannacht was rond de 37 graden..:-) met een retour van 33
En het was erg vochtig dus een COP van 2.1 zal best aardig zijn lijkt me?
Ik zie buitentemperatuur (terras) boven de 4 graden dus ik verwacht geen defrost.Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:01:
[...]
Wat ik dan wel vreemd vind...
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Nee omdat:Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:01:
[...]
Wat ik dan wel vreemd vind...
Watertemp vannacht was rond de 37 graden..:-) met een retour van 33
En het was erg vochtig dus een COP van 2.1 zal best aardig zijn lijkt me?
1) de buitentemperatuur is een graad of 5 hoger
2) je draait nu veel lager toeren met 1000W
Dus zoals we je al vertelde, dat zijn 2 dingen die defrost gevoelig zijn
Ps
Wat ik me nog afvraag is, heb je nu een 5 of 6kW pana? Je handtekening zegt 5kW, pvoutput zegt 6kW.
mm je let wel heeel erg goed zeg!Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:51:
[...]
Nee omdat:
1) de buitentemperatuur is een graad of 5 hoger
2) je draait nu veel lager toeren met 1000W
Dus zoals we je al vertelde, dat zijn 2 dingen die defrost gevoelig zijn![]()
Ps
Wat ik me nog afvraag is, heb je nu een 5 of 6kW pana? Je handtekening zegt 5kW, pvoutput zegt 6kW.
5Kw ff aangepast in pvo..

Maar hoe was mijn run afgelopen nacht?
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 05-11-2018 19:28 ]
Uponor met isolatie er omheen.B-lex schreef op maandag 5 november 2018 @ 17:39:
Welke geïsoleerde mantelbuizen worden hier door de meesten zoal gebruikt? Even los van de zelfbouw pur-creaties.
In een pvc mantelbuis, zonder pur.
Stilstaande lucht is ook wat isolatie..
Pur in een mantelbuis vind ik geen pro optie...
Prima, was het ook warm? Heb jij hem gestopt of de wp zelf?Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:26:
[...]
mm je let wel heeel erg goed zeg!![]()
5Kw ff aangepast in pvo..![]()
Maar hoe was mijn run afgelopen nacht?
7:15 gestopt, nu is het 20:00 en nog niet aan, is het dan nog warm in huis of draait de pelletkachel of zo? Dat is heel lang zonder verwarming toch?
Pur is inderdaad geen optie.Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:27:
[...]
Uponor met isolatie er omheen.
In een pvc mantelbuis, zonder pur.
Stilstaande lucht is ook wat isolatie..
Pur in een mantelbuis vind ik geen pro optie...
What about thermaflex flexalen geïsoleerde mantelbuis? Is dat nou veel beter dan bijvoorbeeld uponor met armaflex eromheen?
22 graden...24/7 [ tot het min 10 gaat worden :-) ]Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:11:
[...]
Prima, was het ook warm? Heb jij hem gestopt of de wp zelf?
7:15 gestopt, nu is het 20:00 en nog niet aan, is het dan nog warm in huis of draait de pelletkachel of zo? Dat is heel lang zonder verwarming toch?
Hij ging vannacht aan en vanmorgen weer vanzelf uit.
Vanmorgen ging de pelletkachel aan.
Warm in huis door de invallende zon en de pelletkachel.
Vanmiddag ging de pelletkachel weer aan.
Nu nog 23 graden... Dus vannacht zal hij wel weer ergens starten
En ja het was warm in huis dus de WAF is blij..

Er zal ergens een Rd of Rc te vinden zijn..B-lex schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:15:
[...]
Pur is inderdaad geen optie.
What about thermaflex flexalen geïsoleerde mantelbuis? Is dat nou veel beter dan bijvoorbeeld uponor met armaflex eromheen?
Maar het zal ook prijstechnisch anders zijn.
Een pvc van 160 kost in DE minder als een 125 hier..
In die buis zit alles, 2x grondkabel, 2x uponor 32mm met isolatie, 2x lan, 2x stroomkabeltje voor unit, extra grondkabel voor buiten groep..
En nog ruimte over:-)
Heb je een surinaamse vrouw of zo?Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:23:
[...]
22 graden...24/7 [ tot het min 10 gaat worden :-) ]
Hij ging vannacht aan en vanmorgen weer vanzelf uit.![]()
En ja het was warm in huis dus de WAF is blij..![]()
[ tot nu toe dan he ..
]
Persoonlijk zou ik die pellet even uit laten, die gooit roet in je eten, je kan nu beter even kijken om de wp goed in te stellen zodat je het snapt en er iets mee kan, als het echt koud word ben je te laat.
Probeer hem eens nog lager te krijgen en langer lopen of stukken van een paar uur over de dag.
Ik heb alleen iets dedicated voor een monoblock nodig. Tuin/netwerk e.d. is niet interessant/nodig.Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:27:
[...]
Er zal ergens een Rd of Rc te vinden zijn..
Maar het zal ook prijstechnisch anders zijn.
Een pvc van 160 kost in DE minder als een 125 hier..
In die buis zit alles, 2x grondkabel, 2x uponor 32mm met isolatie, 2x lan, 2x stroomkabeltje voor unit, extra grondkabel voor buiten groep..
En nog ruimte over:-)
Zelf neig ik toch naar die flexalen 600 met 2x32mm leiding. De buitendiameter is dan ook 160, genoeg isolatie lijkt me

Je bedoelt met lager...Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:42:
[...]
Heb je een surinaamse vrouw of zo?![]()
Persoonlijk zou ik die pellet even uit laten, die gooit roet in je eten, je kan nu beter even kijken om de wp goed in te stellen zodat je het snapt en er iets mee kan, als het echt koud word ben je te laat.
Probeer hem eens nog lager te krijgen en langer lopen of stukken van een paar uur over de dag.
De Ta ?
Of het verbruik.
Alleen blijf ik het lastig vinden waar te starten. aan en retour radiator instellen op 5 verschil.
Ta pomp..
Maar wat kan ik nog meer?
En tsja geen Surinaamse, maar wel een ergere koukleum...
Die pelletkachel is wel een dingetje en ik snap wat je bedoel.. Maar die WAF zeg ik warm en jij je ding..
22 graden in huis, zonder pelletkachel, en dan de vraag, hoe warm is het..:-)
Maar ik ga hem morgen maar eens wat storing laten hebben
Lager bedoel ik in toeren van de wp, een 5kW kan terug tot 550W of zo, jij doet nog het dubbele. Als hij langer loopt en alles warm is, kamer ook stijgt de retour en zou hij nog verder terug toeren.Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:52:
[...]
Je bedoelt met lager...
De Ta ?
Of het verbruik.
Alleen blijf ik het lastig vinden waar te starten. aan en retour radiator instellen op 5 verschil.
Ta pomp..
Maar wat kan ik nog meer?
En tsja geen Surinaamse, maar wel een ergere koukleum...
Die pelletkachel is wel een dingetje en ik snap wat je bedoel.. Maar die WAF zeg ik warm en jij je ding..
22 graden in huis, zonder pelletkachel, en dan de vraag, hoe warm is het..:-)
Maar ik ga hem morgen maar eens wat storing laten hebben[ Zet hem maar eens uit:-) ]
Onthoud 1 ding, bij een wp t.o.v cv of andere kachels gaat het om warm houden i.p.v maken.
pelletkachel uit kamer op thermostaat op 22 graden..Rol-Co schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:21:
[...]
Lager bedoel ik in toeren van de wp, een 5kW kan terug tot 550W of zo, jij doet nog het dubbele. Als hij langer loopt en alles warm is, kamer ook stijgt de retour en zou hij nog verder terug toeren.
Onthoud 1 ding, bij een wp t.o.v cv of andere kachels gaat het om warm houden i.p.v maken.
we gaan het beleven morgen :-)
Of hij wil moduleren bedoel je dus..
Verder terug ja, en doe eens 21,5 stiekumDylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:22:
[...]
pelletkachel uit kamer op thermostaat op 22 graden..
we gaan het beleven morgen :-)
Of hij wil moduleren bedoel je dus..
Ik heb hier ook gekozen voor 32mm leiding (Uponor, met isolatiemantel van 6mm). Om de geisoleerde Uponor komt nog 9mm buisisolatie. Dit is 42-9 buisisolatie (9mm dik dus) met een lijmrandje. Alle naden afgetaped met alu tape. Dit pakket past mooi in een dikwandige 75mm PVC rioolbuis. Totale isolatie dus 15mm. Niet superdik, wel simpel, goedkoop, stevig ( Dikte is belangrijk want moet in betonvloer gestort worden). Deze leiding loopt alleen binnenshuis door onverwarmde betonvloer. Als ik hem in de tuin had moeten leggen was er meer isolatie omheen gekomen. Dikke buizen=veel oppervlak en elke Watt in de grond gaat niet m'n huis in.B-lex schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:45:
[...]
Ik heb alleen iets dedicated voor een monoblock nodig. Tuin/netwerk e.d. is niet interessant/nodig.
Zelf neig ik toch naar die flexalen 600 met 2x32mm leiding. De buitendiameter is dan ook 160, genoeg isolatie lijkt me. Dan leg ik er wel een mantelbuisje van 50 naast voor de voeding en wat communicatie. Stop het 60cm onder het maaiveld en het zou redelijk vorst-proof moeten zijn mocht er weer eens een verdwaalde helikopterpiloot hier in de regio z’n Apache parkeren.
Waar de Uponor bovengronds komt heb ik de China Armaflex die Dylantje2 gebruikt heeft gepakt. Is mooi spul, goede tip @Dylantje2 !
Hiervan heb ik de 20mm dikke variant genomen, een kleine en grote diameter van besteld, zodat er twee lagen over elkaar gaan voor in totaal 46mm isolatie. Panasonic raadt aan minimaal 40mm dikke isolatie te gebruiken voor leidingen in buitenlucht.
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Om verwarring te voorkomen, die 40mm is de totale dikte? (dus een isolatie laag van 20mm)kaasmakert schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:42:
[...]
Ik heb hier ook gekozen voor 32mm leiding (Uponor, met isolatiemantel van 6mm). Om de geisoleerde Uponor komt nog 9mm buisisolatie. Dit is 42-9 buisisolatie (9mm dik dus) met een lijmrandje. Alle naden afgetaped met alu tape. Dit pakket past mooi in een dikwandige 75mm PVC rioolbuis. Totale isolatie dus 15mm. Niet superdik, wel simpel, goedkoop, stevig ( Dikte is belangrijk want moet in betonvloer gestort worden). Deze leiding loopt alleen binnenshuis door onverwarmde betonvloer. Als ik hem in de tuin had moeten leggen was er meer isolatie omheen gekomen. Dikke buizen=veel oppervlak en elke Watt in de grond gaat niet m'n huis in.
Waar de Uponor bovengronds komt heb ik de China Armaflex die Dylantje2 gebruikt heeft gepakt. Is mooi spul, goede tip @Dylantje2 !
Hiervan heb ik de 20mm dikke variant genomen, een kleine en grote diameter van besteld, zodat er twee lagen over elkaar gaan voor in totaal 46mm isolatie. Panasonic raadt aan minimaal 40mm dikke isolatie te gebruiken voor leidingen in buitenlucht.
https://www.manualslib.co...Wh-Mdc05f3e5.html?page=33Make sure to insulate the water circuit piping (insulator thickness : 20 mm or more) to prevent condensationduring cooling operation (cooling model only) and reduction of heating capacity, as well as avoid freezing of theoutdoor water circuit piping during winter season
Heb je linkjes van die China Armaflex artikelen die je hebt gekocht
[...]
Om verwarring te voorkomen, die 40mm is de totale dikte? (dus een isolatie laag van 20mm)
[...]
[/quote]
Ok, nu wordt het leuk
Uit de Pana Monoblock ontwerp handleiding:
Volgens Panasonic dus minimaal 40mm dikte van de isolatielaag ("Dämmschicht" in EnEnv) bij een λ van 0.035. Dikte is altijd gegeven per kant. Totale diameter van geïsoleerde leiding = diameter leiding + 2x isolatiedikte.The water pipes between the monobloc unit and the building are heat
distribution pipes that are laid directly adjacent to the outdoor air. Accord-
ing to the current energy-saving directive (EnEV 2014), these pipes are
to be thermally insulated with a least twice the minimum thickness as per
Annex 5, Table 1, Lines 1 to 4, but with a thickness of at least 40 mm,
based on a thermal conductivity of 0.035 W / (m × K).
Maar we graven verder:
Gelukkig is EnEv2014 openbaar beschikbaar, kijk hierin in Annex 5 tabel 1 dan zie je:
Dat bij een leiding van 22-35mm binnendiameter (De standaard 28mm stalen CV leiding zowel als Uponor 32mm vallen hieronder) je 30mm isolatiedikte nodig hebt.
Alleen, als je kijkt naar de eerste opmerking bij die tabel staat er een uitzondering: wanneer leidingen aan de buitenlucht grenzen, je de dubbele dikte uit Tabel 1 moet nemen.
Dit is de " Twice the minimum thickness" waar Panasonic het over heeft.
Dus 60mm in het geval van leidingen 22 tot 35mm binnendiameter.
De waarde van 40mm waar Panasonic over spreekt is dus 2x (want grenst aan buitenlucht) x20mm, maar dit geldt alleen bij binnendiameter tot 22mm. Dat is vrij klein voor een warmtepomp. Volgens mij een foutje van Panasonic.
Als je aan de EnEnv regels wil voldoen EN een fatsoenlijke maat leiding neemt, zou je dus je monoblock leidingen isoleren met 60mm bij een λ van 0.035.
Dit is een typische waarde voor glas/steenwol. De standaard isolatie van PE schuim heeft meestal een iets hogere lamdba. Dus zou je nog dikker moeten gaan.
Dat vond ik zelf ook overdreven en wordt voor de doe het zelver praktisch ook lastig (duur). Vandaar dat ik vrede heb met 46mm dikte voor dat korte stukje (in mijn geval <1m buiten het huis).
Linkje lukt niet echt. Bij Aliexpress zoeken naar:
Black 20/25/32/40/43/48/50/60/63/75/76/89/90/110mm ID x 20mm Thick Flexible Foam Pipe Hose Insulation for Home Air Conditioner
[ Voor 4% gewijzigd door kaasmakert op 06-11-2018 09:42 . Reden: linkje ]
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Interessant! Ik was het design handbook helemaal vergeten maar daar staat inderdaad ook het nodige in.kaasmakert schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 09:30:
quote]Wolly schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:45:
[...]
Dat bij een leiding van 22-35mm binnendiameter (De standaard 28mm stalen CV leiding zowel als Uponor 32mm vallen hieronder) je 30mm isolatiedikte nodig hebt.
Alleen, als je kijkt naar de eerste opmerking bij die tabel staat er een uitzondering: wanneer leidingen aan de buitenlucht grenzen, je de dubbele dikte uit Tabel 1 moet nemen.
Dit is de " Twice the minimum thickness" waar Panasonic het over heeft.
Dus 60mm in het geval van leidingen 22 tot 35mm binnendiameter.
....
Als je aan de EnEnv regels wil voldoen EN een fatsoenlijke maat leiding neemt, zou je dus je monoblock leidingen isoleren met 60mm bij een λ van 0.035.
Dit is een typische waarde voor glas/steenwol. De standaard isolatie van PE schuim heeft meestal een iets hogere lamdba. Dus zou je nog dikker moeten gaan.
Dat vond ik zelf ook overdreven en wordt voor de doe het zelver praktisch ook lastig (duur). Vandaar dat ik vrede heb met 46mm dikte voor dat korte stukje (in mijn geval <1m buiten het huis).
Linkje lukt niet echt. Bij Aliexpress zoeken naar:
Black 20/25/32/40/43/48/50/60/63/75/76/89/90/110mm ID x 20mm Thick Flexible Foam Pipe Hose Insulation for Home Air Conditioner
Dus als je 28mm dunwandig CV buis gebruikt, dan isoleren met 32x20mm en daarop weer 50x20mm, dan heb je 40mm isolatie (?).
Als mijn rekenskills mij niet in de steek laten krijg je dan dus een buis met een radius van 14+20+20 = 54 en een diameter van 108mm.
Nu nog iets fatsoenlijks zoeken om twee van die buizen in te stoppen ter bescherming van neerslag, ongedierte etc.
Waarom zou je nog willen stoken op (stinkende en dure) pellets met zo'n fraai monoblock?Dylantje2 schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:23:
[...]
22 graden...24/7 [ tot het min 10 gaat worden :-) ]
Hij ging vannacht aan en vanmorgen weer vanzelf uit.![]()
En ja het was warm in huis dus de WAF is blij..![]()
[ tot nu toe dan he ..
]
32-20 om 28mm buis is prima, maar de buitenkant daarvan is 32+20+20 = 72mm. De buitenste laag isolatie zou ik dus 75-20 pakken. Dan heb je inderdaad 40mm isolatie. Totale pakket is dan 115mm diameter. 2 van deze leidingen samen ergens in verpakken wordt lastig. Zou het gewoon netjes aftapen.Wolly schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:10:
[...]
Dus als je 28mm dunwandig CV buis gebruikt, dan isoleren met 32x20mm en daarop weer 50x20mm, dan heb je 40mm isolatie (?).
Als mijn rekenskills mij niet in de steek laten krijg je dan dus een buis met een radius van 14+20+20 = 54 en een diameter van 108mm.
Nu nog iets fatsoenlijks zoeken om twee van die buizen in te stoppen ter bescherming van neerslag, ongedierte etc.
Een afdakje tegen de zon/regen, een hond/kat tegen het ongedierte
Stinken doen ze niiet, als het eenmaal brand geen brandlucht te ruiken in de buurt.Noord27 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:13:
[...]
Waarom zou je nog willen stoken op (stinkende en dure) pellets met zo'n fraai monoblock?
Duur is relatief, als je het vlammetje en de andere warmte ook lekker vindt.
En fraai monoblock heeft geen evt. cv ondersteuning, aangezien gas eruit is...
Daarnaast krijg ik volgens sommige kenners hier niet warm in huis als het er om gaat spannen..
En als laatste hij was er al voordat ik een Wp kocht :-)
Pellets , beter dan, gas
Bij -7 is het maar de vraag of je het verschil tussen 4500 en 5150W gaat merken?
7kW model heeft bij +2 minder capaciteit als bij -7 graden?
+7 / W35: 5kW versus 7kW
+2 / W35: 4.8kW versus 5kW
-7 / W35: 4.5kW versus 5,15kW
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 06-11-2018 11:56 ]
Dat was voor mij een advies, van iemand hier.Noord27 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:53:
Wat mij op valt aan de H-serie monoblok is dat de 7kW variant (op papier) sneller in kakt als de temperatuur zakt ten opzichte van het 5kW model. COP is ook wat beter van de 5.
Bij -7 is het maar de vraag of je het verschil tussen 4500 en 5150W gaat merken?
7kW model heeft bij +2 minder capaciteit als bij -7 graden?
+7 / W35: 5kW versus 7kW
+2 / W35: 4.8kW versus 5kW
-7 / W35: 4.5kW versus 5,15kW
Beter een 5 dan een 7 in ons klimaat
Ben erg benieuwd of iemand dit uit kan leggen?
edit: heeft er deels natuurlijk mee te maken dat de 7kW eigenlijk de nieuwe naam is van wat eerst de 6kW was. Maar dat verklaart niet waarom het vermogen bij -7 hoger is dan bij +2.
Misschien gewoon een beperking in software van de 7kW om de COP bij +2 wat hoger te houden?
[ Voor 59% gewijzigd door kaasmakert op 06-11-2018 12:04 ]
https://snapshot.raintank...chASLmoGZSE1z8V046UmXVyb5
Mooie run...
[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 06-11-2018 12:01 ]
Klimaat zegt niets, wat je warmte-vraag van de woning is wel. Ik opteer voor een 7kW, maar zie nu pas dus dat die eigenlijk vrijwel niet beter presteert als een 5kW bij de temperaturen wanneer het er 'op aan komt'. En de 5kW heeft betere COP plus lagere aanschafkosten (met hetzelfde subsidie bedrag).Dylantje2 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:57:
[...]
Dat was voor mij een advies, van iemand hier.
Beter een 5 dan een 7 in ons klimaat
Dus was het advies hier koop een 5 ipv een 7...Noord27 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:15:
[...]
Klimaat zegt niets, wat je warmte-vraag van de woning is wel. Ik opteer voor een 7kW, maar zie nu pas dus dat die eigenlijk vrijwel niet beter presteert als een 5kW bij de temperaturen wanneer het er 'op aan komt'. En de 5kW heeft betere COP plus lagere aanschafkosten (met hetzelfde subsidie bedrag).
Alleen nu zijn er hier die zeggen, je gaat het koud krijgen hahahah
Kan nie wachten op koude..
Ik ben die hitte echt spuug zat, buiten het stoken van energie om dan.
Ik hoop op een echte NL winter..
Weet ik meteen waar ik sta met mijn WP:-)
Dat is met een 5kW unit bij -7 meer dan 60% extra power.
He da was nie ut plan waor....kaasmakert schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:26:
Over koud krijgen gesproken, je kunt toch altijd de 3kW heater bijschakelen op extreme dagen?
Dat is met een 5kW unit bij -7 meer dan 60% extra power.
Geen 1:1 erin..
Dan liever pellets..
Maar al die bangmakerij over koude voeten is daarmee beetje onzin, voor die paar dagen per jaar dat het extreem koud is heb je nog altijd 3kW reserve (wat vergeleken met de WP zelf echt veel 'reserve' vermogen is).
Als je het met WP + 3kW element niet warm krijgt dan gaan er zowieso serieus dingen fout bij het uitzoeken van de WP.
22 graden
en vannacht een COp van :-)
https://drive.google.com/...DaTU2OEJCRnVGZXJfY011Y3Bn
Pellet kachel heeft storing..

En ik heb het te druk om te maken...

Alles hier op de bank met een dekentje :-) 21-22 graden ....
https://snapshot.raintank...6IdbUbh00hzmQUAEwC6lm2Hkd
[ Voor 28% gewijzigd door Dylantje2 op 07-11-2018 18:22 ]
21.5 is toch nog warm zat?Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:21:
[...]
22 graden
Pellet kachel heeft storing..![]()
![]()
En ik heb het te druk om te maken...![]()
@Dylantje2
Ik wilde net roepen dat je stand-by verbruik ook aardig richting de 10% gaat maar je hebt het al opgelost zie ik.
@kaasmakert
De vroegere 6 was een terug getunde 9kW heeft iemand eens uitgevonden (domba dacht ik) , dus dan zal de 7 dat waarschijnlijk ook zijn waardoor er zwaardere spullen gebruikt worden op een lager pitje, dat zal efficiëntie kosten.
[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 07-11-2018 19:17 ]
Standby Kan ik niets aan regelen..Rol-Co schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:38:
![]()
[...]
21.5 is toch nog warm zat?
@Dylantje2
Ik wilde net roepen dat je stand-by verbruik ook aardig richting de 10% gaat maar je hebt het al opgelost zie ik.![]()
@kaasmakert
De vroegere 6 was een terug getunde 9kW heeft iemand eens uitgevonden (domba dacht ik) , dus dan zal de 7 dat waarschijnlijk ook zijn waardoor er zwaardere spullen gebruikt worden op een lager pitje, dat zal efficiëntie kosten.
Alleen lijkt het wel of hij een sleep modus heeft met weinig vebruik en een actuele stand..
Denk dat dan de vloeistofpomp draait.
Ik wil met een WAR gaan experimenteren. Hoeveel sensoren heb ik precies nodig?
Op dit moment zit 1 sensor in een buffervat. Deze sensor wil ik in het buffervat laten zitten en deze bij instellingen als functie ruimtesensor toekennen.
Heb ik ook een buiten temperatuur sensor nodig? Ik vraag dit, omdat de controller display ook een ‘buiten’ temperatuur aangeeft.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ja die gebruikt hij als hij op war draait, de Ta word dan aangepast adh van de buitentemperatuur en volgt een stooklijn of curve.pleio65 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:57:
WAR hoeveel sensoren nodig?
Ik wil met een WAR gaan experimenteren. Hoeveel sensoren heb ik precies nodig?
Op dit moment zit 1 sensor in een buffervat. Deze sensor wil ik in het buffervat laten zitten en deze bij instellingen als functie ruimtesensor toekennen.
Heb ik ook een buiten temperatuur sensor nodig? Ik vraag dit, omdat de controller display ook een ‘buiten’ temperatuur aangeeft.
Top. Ik heb zaterdag een klusjeRol-Co schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:59:
[...]
Ja die gebruikt hij als hij op war draait, de Ta word dan aangepast adh van de buitentemperatuur en volgt een stooklijn of curve.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Interessant! Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat de H-serie 7kW en 9kW qua hardware gelijk aan elkaar zijn.Rol-Co schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:38:
Zo'n vermoeden kreeg ik al toen ik de keuze tussen deze twee moest maken. Als je de specificatie lijst naast elkaar legt dan lijken ze verdacht veel op elkaar, oa:
- Exact hetzelfde gewicht,
- zelfde fanvermogen
- zelfde compressorvermogen (!)
- Exact evenveel koudemiddel
Tussen de 5kW en 7kW of de 9kW en 12kW zit er in al deze dingen grote verschillen.
Het enige echte verschil dat ik heb kunnen vinden:
- De 9 heeft een iets sterkere circulatiepomp (57W tov 42W)
- De 9 heeft een iets hogere max. fan speed bij heating. (650 rpm, de 7 heeft 580 rpm)
Dit alles doet sterk vermoeden dat verschil tussen 7 en 9 alleen in de software zit, waarschijnlijk zelfs gewoon simpelweg begrenzing aan het max. opgenomen compressor vermogen?
Samen met een iets hogere fan speed en iets hogere flow heb je het verschil denk ik al te pakken.
Die fan speed is ook gewoon een software begrenzing, beide fans zijn 60W. Geen reden dat de fan van de 7kW niet op 650 rpm kan draaien.
Dit zou dus wel eens een mooie upgrade kunnen zijn als het lukt om de 7kW voor de gek te houden...
Vaak is dit zo bij producten omdat dit goedkoper is dan meerdere modellen produceren. Het kan wel zijn dat alleen de printplaat iets anders is het hoeft namelijk geen softwarematige veranderingen te zijn.kaasmakert schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:40:
[...]
Interessant! Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat de H-serie 7kW en 9kW qua hardware gelijk aan elkaar zijn.
Zo'n vermoeden kreeg ik al toen ik de keuze tussen deze twee moest maken. Als je de specificatie lijst naast elkaar legt dan lijken ze verdacht veel op elkaar, oa:
- Exact hetzelfde gewicht,
- zelfde fanvermogen
- zelfde compressorvermogen (!)
- Exact evenveel koudemiddel
Tussen de 5kW en 7kW of de 9kW en 12kW zit er in al deze dingen grote verschillen.
Het enige echte verschil dat ik heb kunnen vinden:
- De 9 heeft een iets sterkere circulatiepomp (57W tov 42W)
- De 9 heeft een iets hogere max. fan speed bij heating. (650 rpm, de 7 heeft 580 rpm)
Dit alles doet sterk vermoeden dat verschil tussen 7 en 9 alleen in de software zit, waarschijnlijk zelfs gewoon simpelweg begrenzing aan het max. opgenomen compressor vermogen?
Samen met een iets hogere fan speed en iets hogere flow heb je het verschil denk ik al te pakken.
Die fan speed is ook gewoon een software begrenzing, beide fans zijn 60W. Geen reden dat de fan van de 7kW niet op 650 rpm kan draaien.
Dit zou dus wel eens een mooie upgrade kunnen zijn als het lukt om de 7kW voor de gek te houden...
Ik zelf heb de 7kw maar voor mij betekent dat inderdaad dat mijne heel rustig draait als geeft hij 7kw af. Iedergeval voor mijn gevoel is hij zelfs als hij hard draait erg stil.
Dylan: nu de eerste testperiode redelijk succesvol en probleemloos schijnt te verlopen, wordt het zoetjesaan tijd om de "H'' te onderwerpen aan een onafgebroken 24/7 duurte-test, de lakmoesproef..Dylantje2 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:21:
[...]
22 graden
Pellet kachel heeft storing..![]()
![]()
En ik heb het te druk om te maken...![]()
Binnen enkele weken kan het klimaat plots veranderen, daar moet jij klaar voor zijn.
Vooral gezien het feit dat je geen CV meer hebt en die pellet stoof er zomaar de brui aan kan geven..
MMMzandstraat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:29:
[...]
Dylan: nu de eerste testperiode redelijk succesvol en probleemloos schijnt te verlopen, wordt het zoetjesaan tijd om de "H'' te onderwerpen aan een onafgebroken 24/7 duurte-test, de lakmoesproef..
Binnen enkele weken kan het klimaat plots veranderen, daar moet jij klaar voor zijn.
Vooral gezien het feit dat je geen CV meer hebt en die pellet stoof er zomaar de brui aan kan geven..
Ik doe dit eigenlijk al..
Heb nog steeds 24/7 thermostaat op 22 staan.
De lakmoesproef. moest hem goochelen, maar die is leuk.:-)
Zeg me maar wat ik moet doen..?
Om je Wp klaar te maken voor het echte werk, moet je minstens beginnen met de pellet kachel enkele dagen niet te stoken. en het echte werk dan aan de "H" overlaten, gewoon enkele dagen nonstop zijn plan laten trekken.Dylantje2 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:34:
[...]
MMM
Ik doe dit eigenlijk al..
Heb nog steeds 24/7 thermostaat op 22 staan.
De lakmoesproef. moest hem goochelen, maar die is leuk.:-)
Zeg me maar wat ik moet doen..?
Indien jij koukleumen in huis hebt, stuur jij die gewoon een weekje naar de Bahama's

mee bezig...zandstraat schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:33:
[...]
Om je Wp klaar te maken voor het echte werk, moet je minstens beginnen met de pellet kachel enkele dagen niet te stoken. en het echte werk dan aan de "H" overlaten, gewoon enkele dagen nonstop zijn plan laten trekken.
Indien jij koukleumen in huis hebt, stuur jij die gewoon een weekje naar de Bahama's
Je hebt volledig gelijk, een week lang winterweer zou zeker bevorderlijk zijn voor @Dylantjes uitgebreide WP test.Rol-Co schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:38:
gaat niet lukken met deze temperaturen en zon op de ramen in een redelijk geïsoleerde woning, dan moet het wel een paar dagen onder 0 zijn.
Echter, je hebt het niet voor het zeggen, vroeger was november koud en mistig.
Als ik eerlijk mag zijn gaat mijn voorkeur naar dit zacht november weertje, bespaart nog stookkosten ook.
Zal best eerst ff kouder moeten worden..zandstraat schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:00:
[...]
Je hebt volledig gelijk, een week lang winterweer zou zeker bevorderlijk zijn voor @Dylantjes uitgebreide WP test.
Echter, je hebt het niet voor het zeggen, vroeger was november koud en mistig.
Als ik eerlijk mag zijn gaat mijn voorkeur naar dit zacht november weertje, bespaart nog stookkosten ook.
Nu gaat hij gewoon uit overdag.. Zon op de zuidelijke ramenpartij..
Maar het zal een keer kouder worden lijkt me:-)
Nu ff Druk met een nieuwe PLi ontvanger uitzoeken.. WAF heeft geen tv das nog erger dan koud :-)
Mijn ET9000 is ff overleden.. Mutant 4K here whe come..
Open Pli, komt bekent voor, ik gebruik een SAB Alpha triple HD Sat. decoderDylantje2 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:41:
[...]
Zal best eerst ff kouder moeten worden..
Nu gaat hij gewoon uit overdag.. Zon op de zuidelijke ramenpartij..
Maar het zal een keer kouder worden lijkt me:-)
Nu ff Druk met een nieuwe PLi ontvanger uitzoeken.. WAF heeft geen tv das nog erger dan koud :-)
Mijn ET9000 is ff overleden.. Mutant 4K here whe come..
succes, als het niet lukt en je buiten moet slapen, ik heb nog een spare bed in het schuurtje.
Maar vannacht een cop 4.5:zandstraat schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:09:
[...]
Open Pli, komt bekent voor, ik gebruik een SAB Alpha triple HD Sat. decoder
succes, als het niet lukt en je buiten moet slapen, ik heb nog een spare bed in het schuurtje.
https://drive.google.com/...6V1J0S2VNU29uQzdJRFdFZ0JN
Maar goed van de week ook een 2.5 gehad.. dus kijken wat het deze maand gaat worden
Bij ons draait de Daikin Mono continue, dag en nacht, met uitzondering van 4-11-2018 te warm.Dylantje2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:24:
[...]
Maar vannacht een cop 4.5:
Maar goed van de week ook een 2.5 gehad.. dus kijken wat het deze maand gaat worden
hieronder een fotootje van de Excel file.
Je moet alleen naar kolom ''D'' en "E" kijken Cop en verbruik

Die mooie Cop-tabel, die ik je heb laten zien, bewijst niet zo heel veel, hecht er niet teveel waarde aan, wat wel van belang is, is wat de warmtepomp effectief aan nuttige warmte oplevert, en.. hoeveel KWh je daarvoor nodig had... bagger de Cop..Dylantje2 schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:24:
[...]
Maar vannacht een cop 4.5:
Voorbeeld: afgelopen jaar had ik een vreselijke Cop, één maand lang zelfs Cop 2.9. dramatisch...
Maar... op het einde van mijn energie-afrekening op 31 oktober 2018, had de WP toch mooi 1530 M³ gas bespaard.
Dat kan je omzetten naar muntjes...
Mijn advies, ga rustig op je eigen manier door het WP leerproces, alles zal op zijn pootjes terecht komen
Boeiend is al te zien dat de H5 rond de 27W gebruikt als hij uit is

De WP geeft voor gisteren een verbruik van 2,4 kWh aan, de Voltcraft 5,6 kWh. De WP geeft een onzinnige COP van 9,6. Op basis van gewogen graaddagen 8 en 0,4 m3/graaddag (historisch gegeven van mijn woning) zou ik voor gisteren met een natte vinger berekening op een COP van 5,5 komen. Ik ga geen warmtemeter aanschaffen, dus veel nauwkeuriger wordt het niet, maar de WP verkoopt momenteel lariekoek. Wellicht dat het bij lagere temperaturen wat meer in de richting komt.
[ Voor 30% gewijzigd door t.oswald op 12-11-2018 12:51 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Jammer dat in de komende 4 maanden de zonne-opbrengst sterk vermindert, precies in de periode dat wij veel elektriciteit verbruiken.
Ons totaal verbruik vorige jaar incl.12 maanden warmtepomp, lag rond de 5000KWh, dit werd volledig gedekt door onze zonnepanelen, mede dankzij de zeldzaam mooie zomer, die ongeveer 1000KWh meer produceerde dan normaal.
Staat uit, zonneboiler heeft het vandaag overgenomen.t.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:23:
Wat draait de WP fantastisch! Zonnetje op het dak, WP draait op 216 Watt en de zonnepanelen houden netto nog 1420 Watt over.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 15-11-2018 17:58 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Heb er in het WP draadje ook al naar gevraagd maar daar heb je niet op gereageerd.t.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:23:
Wat draait de WP fantastisch! Zonnetje op het dak, WP draait op 216 Watt en de zonnepanelen houden netto nog 1420 Watt over.
Hoe lees jij dat verbruik precies uit?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de pana zover terug kan moduleren en dan nog rond de 20Hz draait.
Zijn er andere H serie gebruikers die dat kunnen bevestigen?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Bij mij verbruikt bij minimaal 400 watt (500 en een beetje in het echt) . En draait dan op 20 Hz minimaalthido schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:02:
[...]
Heb er in het WP draadje ook al naar gevraagd maar daar heb je niet op gereageerd.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de pana zover terug kan moduleren en dan nog rond de 20Hz draait.
Dat vraag ik mij ook af.thido schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:02:
[...]
Heb er in het WP draadje ook al naar gevraagd maar daar heb je niet op gereageerd.
Ik begrijp? dat de WP met WAR zich wel verder terug regelen.
Zegt niet zoveel toch? Het was hier 730W in de warmtepomp en nog 2300 netto over.t.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:23:
Dat zie je toch al op de foto’s. De pana zit met een stekker in een stopcontact en daar zit een Voltcraft sem6000 tussen, een datalogger die via Bluetooth met mijn telefoon communiceert. Zie bij Conrad als je meer wilt weten.thido schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:02:
[...]
Nog maar eens, kijk even in het exelsheet tussen 10.00 en 12.00 vanmorgen. Ik heb vanmorgen nog even gekeken, de pana zelf geeft dan 17 Hz aan
Je boft datalogger 20.33 pana 20.38

[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2018 20:39 ]
Is een average per uur begrijp ik, dat is dus geen 216W maar 216Wh.t.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:27:
[...]
Dat zie je toch al op de foto’s. De pana zit met een stekker in een stopcontact en daar zit een Voltcraft sem6000 tussen, een datalogger die via Bluetooth met mijn telefoon communiceert. Zie bij Conrad als je meer wilt weten.
Nog maar eens, kijk even in het exelsheet tussen 10.00 en 12.00 vanmorgen. Ik heb vanmorgen nog even gekeken, de pana zelf geeft dan 17 Hz aan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie foto van de app! WATTS EN ALS DAT EEN UUR ZO DOORGAAT KWH...... IN HET EXEL BESTANDRol-Co schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:35:
[...]
Is een average per uur begrijp ik, dat is dus geen 216W maar 216Wh.
@t.oswaldt.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:27:
[...]
Dat zie je toch al op de foto’s. De pana zit met een stekker in een stopcontact en daar zit een Voltcraft sem6000 tussen, een datalogger die via Bluetooth met mijn telefoon communiceert. Zie bij Conrad als je meer wilt weten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Draait de WP op een WAR?
Draait WAR. Gebruik hem alleen voor de vloerverwarming in de huiskamer. CV levert nog warm tapwater en twee infrarood panelen draaien naar behoefte in bad- en werkkamer. Met kamerthermostaat en temperatuur direct was waardeloos zowel bij de WP als bij het comfort. Starten op vol vermogen en pendelen, reageren op zon in de huiskamer, leuk voor hoge temperatuur systemen maar niet voor vloerverwarming.
Ja, dat is precies de reden dat ik het vraag.t.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:27:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die excel sheet is een uur gemiddelde, dat kan inderdaad 216W continu zijn maar ook de +/- 500W die alle andere pana bezitters hebben waarbij hij in dat uur dus in- en uitschakelt.
Ik heb verder nog nergens gezien/gelezen dat de pana zo ver terug kan moduleren.
Oprechte vraag/interesse dus.
Had volgens mij wel gelezen dat jij met extreem lage temperaturen werkt maar bij 17Hz verwacht ik toch het dubbele aan opgenomen vermogen dat dit.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
IK KIJK IN HET EXEL BESTANDt.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:41:
Zie
[...]
Zie foto van de app! WATTS EN ALS DAT EEN UUR ZO DOORGAAT KWH...... IN HET EXEL BESTAND
Ik heb nog geen pana gezien die op 216W draait, de waterpomp is al 40W.
@t.oswaldt.oswald schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:52:
[...]
Draait WAR. Gebruik hem alleen voor de vloerverwarming in de huiskamer. CV levert nog warm tapwater en twee infrarood panelen draaien naar behoefte in bad- en werkkamer. Met kamerthermostaat en temperatuur direct was waardeloos zowel bij de WP als bij het comfort. Starten op vol vermogen en pendelen, reageren op zon in de huiskamer, leuk voor hoge temperatuur systemen maar niet voor vloerverwarming.
Waar heb jij de war sensoren? Meet je de ruimte temperatuur? Of de water retour temperatuur van de vloerverwarming?
Ik kan moeilijk een filmpje sturen van mijn datalogger. Die komt iedere drie seconden met een actuele waarde. De telefoon ligt hier op tafel en er zitten 0.00000 hogere waarden in. Is nu 293.52 292.55 293.81 en dat gaat uren door, totdat het buiten kouder wordt, dan gaan we in het 400 Watt regime komen. De pana schakelt niet aan en uit. Zie foto afstandsbediening, teller staat op 288, 692 uur aan. Ik heb nog een foto van 30 oktober, toen stond de teller op 268, 416 uur aanthido schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:53:
[...]
Ja, dat is precies de reden dat ik het vraag.
Die excel sheet is een uur gemiddelde, dat kan inderdaad 216W continu zijn maar ook de +/- 500W die alle andere pana bezitters hebben waarbij hij in dat uur dus in- en uitschakelt.
Ik heb verder nog nergens gezien/gelezen dat de pana zo ver terug kan moduleren.
Oprechte vraag/interesse dus.
Had volgens mij wel gelezen dat jij met extreem lage temperaturen werkt maar bij 17Hz verwacht ik toch het dubbele aan opgenomen vermogen dat dit.
De WP zelf meet de buitentemperatuur. Ervaring leert dat die opvallend goed klopt. Met de pana is het of WAR of temperatuur direct met thermostaat. Kan niet beide, het is of/of. De WP meet Ta enTr, deltaT staat op 3 graden ingesteldpleio65 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:01:
[...]
@t.oswald
Waar heb jij de war sensoren? Meet je de ruimte temperatuur? Of de water retour temperatuur van de vloerverwarming?
[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 15-11-2018 21:09 ]
Ik kan moeilijk een filmpje sturen van mijn datalogger. Die komt iedere drie seconden met een actuele waarde. De telefoon ligt hier op tafel en er zitten 0.00000 hogere waarden in. Is nu 293.52 292.55 293.81 en dat gaat uren door, totdat het buiten kouder wordt, dan gaan we in het 400 Watt regime komen. De pana schakelt niet aan en uit. Zie foto afstandsbediening, teller staat op 288, 692 uur aan. Ik heb nog een foto van 30 oktober, toen stond de teller op 268, 416 uur aanRol-Co schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:59:
[...]
IK KIJK IN HET EXEL BESTAND, en als hij daar nou een half uur op 432W gedraait heeft en een half uur uit, dan heb je 216Wh !
Ik heb nog geen pana gezien die op 216W draait, de waterpomp is al 40W.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Nog eentje dan. Dit plaatje geeft mijn totale energiegebruik rond 21.00 uur vanavond. Ik zit gezellig TV te kijken, lampjes aan, kamer lekker op 20,8 graden (gemeten met Tado, restant van voor de WP). De totale energiemeting wordt gemaakt met mijn Beeclear welke direct is gekoppeld aan mijn slimmemeter, De WP zorgt voor een Ta van 26 graden bij een buitentemperatuur van 7 graden, de watertemperatuur van de vloer is 23 graden, de Tr is 25 graden (ik heb nog een standaard Robot verdeler welke aanvoer en retour mix, zie hiervoor de discussie met mijn installateur koevlaas2 elders op het hoofdforum). Naast me ligt mijn mobiel waarop de stroommeting van het stopcontact waarop de WP draait gemeten met de Voltcraft sem6000 te zien is: 293.85 Watt. Deze waarde is de gehele weergegeven meetperiode max 3 Watt fluctuerend. Dus 560 totaal min 294 WP geeft 266 voor alle andere stroomvreters...... Dat je jouw pana nog nooit minder dan 480 W hebt zien gebruiken kan, maar je conclusie dat de 240 onmogelijk is klopt niet! Je ziet overigens dat het bij 7 graden iets meer is: 294. De buitentemperatuur is inmiddels 5 graden volgens de WP. Het verbruik is nu 304 W, WAR.PeterZ(on) schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:51:
Ik heb mijn Pana nog nooit minder dan ongeveer een 480W zien gebruiken, en minder dan de helft daarvan lijkt mij onmogelijk.
Het gemeten stroomverbruik van de WP voor de hele donderdag is uitgekomen op 6,293 kWh, dus gemiddeld 262 W per uur

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-11-2018 00:34 ]
Waar kan ik die discussie vinden?t.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:29:
[...]
(ik heb nog een standaard Robot verdeler welke aanvoer en retour mix, zie hiervoor de discussie met mijn installateur koevlaas2 elders op het hoofdforum)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn runs...
Voor de pro's...
Lijkt dit een mooie grafiek? [ @AUijtdehaag
Mijn eerste defrost gezien vanmorgen...
Stoom in de tuin echt prachtig om te zien
Cop is wat minder, maar door het vochtige weer lijkt me dat bijna weer logisch..:-)
Is er iemand die een H heeft en een kamstrup?
Over de interne mete van Pana wordt zoveel gezegd, maar iemadn die beide heeft zou kunnen meten en weten of eea klopt..
MM dit is toch de discussiet.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:29:
[...]
Nog eentje dan. Dit plaatje geeft mijn totale energiegebruik rond 21.00 uur vanavond. Ik zit gezellig TV te kijken, lampjes aan, kamer lekker op 20,8 graden (gemeten met Tado, restant van voor de WP). De totale energiemeting wordt gemaakt met mijn Beeclear welke direct is gekoppeld aan mijn slimmemeter, De WP zorgt voor een Ta van 26 graden bij een buitentemperatuur van 7 graden, de watertemperatuur van de vloer is 23 graden, de Tr is 25 graden (ik heb nog een standaard Robot verdeler welke aanvoer en retour mix, zie hiervoor de discussie met mijn installateur koevlaas2 elders op het hoofdforum). Naast me ligt mijn mobiel waarop de stroommeting van het stopcontact waarop de WP draait gemeten met de Voltcraft sem6000 te zien is: 293.85 Watt. Deze waarde is de gehele weergegeven meetperiode max 3 Watt fluctuerend. Dus 560 totaal min 294 WP geeft 266 voor alle andere stroomvreters...... Dat je jouw pana nog nooit minder dan 480 W hebt zien gebruiken kan, maar je conclusie dat de 240 onmogelijk is klopt niet! Je ziet overigens dat het bij 7 graden iets meer is: 294. De buitentemperatuur is inmiddels 5 graden volgens de WP. Het verbruik is nu 304 W, WAR.
Het gemeten stroomverbruik van de WP voor de hele donderdag is uitgekomen op 6,293 kWh, dus gemiddeld 262 W per uur
[Afbeelding]
Welk verbruik je meet je?
Alles wat de wp maar verbruikt of alleen wat pana doet, het verbruik voor de te maken warmte...
De mijn moduleerd niet echt.. als hij op 40 graden water staat..[ mijn test is eerst 2 of 3 maanden op 40 graden. daarna ga ik spelen.]
Alhoewel ik gister overdag toch een soort van moduleren vond...
https://pvoutput.org/intr...321&sid=15798&dt=20181115
Ja, heb beide. Vergeet de interne meting van de Pana maar.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:37:
Over de interne mete van Pana wordt zoveel gezegd, maar iemadn die beide heeft zou kunnen meten en weten of eea klopt..
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Waar woon je? Volgens mij heel dicht bij.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:37:
https://snapshot.raintank...4lLvioWAhdHIzUoqKijObcBPk
Mijn runs...
Voor de pro's...
Cop is wat minder, maar door het vochtige weer lijkt me dat bijna weer logisch..:-)
Dat zeggen ze allemaal.BenEco schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:05:
[...]
Ja, heb beide. Vergeet de interne meting van de Pana maar.
Maar kun je aangeven wat de verschillen zijn?
Ik heb al geconstateerd dat mijn Zwave meer meet dan de interne
Dat is denk ik te verklaren omdat pana misschien wel anders dan een kamstrup..
Wat zijn de afwijkingen en zijn die echt niet te verklaren?
Lijkt me toch dat als iemand een pana kopt van €5-6-7 K er toch best een degelijke meting in zit.
Pana is toch geen C merk..
Op het grote forum ook al eens over gehad. aar kan het niet dat Pana op een andere manier meet dan een kamstrup?
KAN gebied...:-)jeroenvervuren schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:09:
[...]
Waar woon je? Volgens mij heel dicht bij.
En jij?
En waarom denk je dat? Heb je mijn rookpluimen gezien:-)
Enkele jaren data met een Multical /kWh meter en daarnaast eigen interne meting Pana gaven mij de conclusie zonder verder in detail te gaan:Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:09:
[...]
Dat zeggen ze allemaal.
Maar kun je aangeven wat de verschillen zijn?
Ik heb al geconstateerd dat mijn Zwave meer meet dan de interne
Dat is denk ik te verklaren omdat pana misschien wel anders dan een kamstrup..
Wat zijn de afwijkingen en zijn die echt niet te verklaren?
Lijkt me toch dat als iemand een pana kopt van €5-6-7 K er toch best een degelijke meting in zit.
Pana is toch geen C merk..
Op het grote forum ook al eens over gehad. aar kan het niet dat Pana op een andere manier meet dan een kamstrup?
de Pana is veel te optimistisch in z'n cijfers: COP. verbruik en opwekking.
Ik meet alles. De stekker van de WP gaat via de Voltcraftsem6000 het stopcontact in.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:45:
[...]
MM dit is toch de discussie
Welk verbruik je meet je?
Alles wat de wp maar verbruikt of alleen wat pana doet, het verbruik voor de te maken warmte...
De mijn moduleerd niet echt.. als hij op 40 graden water staat..[ mijn test is eerst 2 of 3 maanden op 40 graden. daarna ga ik spelen.]
Alhoewel ik gister overdag toch een soort van moduleren vond...
https://pvoutput.org/intr...321&sid=15798&dt=20181115
Heb vanmorgen ook staan kijken naar een defrost. Beetje verknipt zijn we wel hè?
Moduleren doet ie sinds ik WAR gebruik, daarvoor alleen maar hoge pieken en pendelen (buitentemperatuur was toen nog hoog).
Maar dat is toch juist de discussie...BenEco schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:16:
[...]
Enkele jaren data met een Multical /kWh meter en daarnaast eigen interne meting Pana gaven mij de conclusie zonder verder in detail te gaan:
de Pana is veel te optimistisch in z'n cijfers: COP. verbruik en opwekking.
Wat meet je.. alles of alleen wat je wilt meten
Met een Kwh meter weet ik ook wel dat er verschillen zitten, tussen de interne meting en je kwh meter. dat heb ik nu ook.
Maar wat zijn de verschillen tussen een kamstrup en de interne meting, die lijkt me relevant.
Want ook in het grote forum zegt iedereen alleen maar het klopt niet.
Maar het kan toch heel simpel dat pana anders meet dan de LG of mitsi...
Niemand kan helder uitleg geven over een norm oid.
Of verklaren waar de verschillen zitten..?
Omgekeerd kan ik ook zeggen Pana meet beter dan kamstrup, zeg ik van pana-wceend
t.oswald in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
https://energiepionier.nl...vloerverwarming-verdeler/
[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 16-11-2018 10:23 ]
hahah yep hier in boxer buiten staan kijken :-)t.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:19:
[...]
Ik meet alles. De stekker van de WP gaat via de Voltcraftsem6000 het stopcontact in.
Heb vanmorgen ook staan kijken naar een defrost. Beetje verknipt zijn we wel hè?
Moduleren doet ie sinds ik WAR gebruik, daarvoor alleen maar hoge pieken en pendelen (buitentemperatuur was toen nog hoog).
Dus mijn pieken en dalen zijn door de directe invoer temp. War moduleert mooier dus? [ komt nog ]]
Meet alles is de je total stroom verbruik.
Dat doe ik ook, en als ik die vergelijk met de interen heb ik altijd verschil.
Dus in mijn ogen de interen meet anders dan een KWh meter.
Maar wat meet de kamstrup tov ee pana..
Ik zie dat je de weerdata van Oosterhout gebruikt. Daar woon ik dusDylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:11:
[...]
KAN gebied...:-)
En jij?
En waarom denk je dat? Heb je mijn rookpluimen gezien:-)
mmm spannend...jeroenvervuren schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:23:
[...]
Ik zie dat je de weerdata van Oosterhout gebruikt. Daar woon ik dus
Waalsprong?
Voor mij maakt het niet zo uit wat de pana meet en wat onder Tweakers de afspraken zijn. Het gaat mij om wat ik moet aftikken voor een comfortabel verwarmde huiskamer. Over een maand vergelijk ik op basis van gewogen graaddagen, mijn met de Voltcraft gemeten verbruik en mijn historisch gasverbruik de COP die voor mij geld(t)Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:21:
[...]
Maar dat is toch juist de discussie...
Wat meet je.. alles of alleen wat je wilt meten
Met een Kwh meter weet ik ook wel dat er verschillen zitten, tussen de interne meting en je kwh meter. dat heb ik nu ook.
Maar wat zijn de verschillen tussen een kamstrup en de interne meting, die lijkt me relevant.
Want ook in het grote forum zegt iedereen alleen maar het klopt niet.
Maar het kan toch heel simpel dat pana anders meet dan de LG of mitsi...
Niemand kan helder uitleg geven over een norm oid.
Of verklaren waar de verschillen zitten..?
Omgekeerd kan ik ook zeggen Pana meet beter dan kamstrup, zeg ik van pana-wceend
Dat doe ik ook..t.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:30:
[...]
Voor mij maakt het niet zo uit wat de pana meet en wat onder Tweakers de afspraken zijn. Het gaat mij om wat ik moet aftikken voor een comfortabel verwarmde huiskamer. Over een maand vergelijk ik op basis van gewogen graaddagen, mijn met de Voltcraft gemeten verbruik en mijn historisch gasverbruik de COP die voor mij geld(t)
COP enz kan best wel gestolen worden..
Maar toch blijft mijn interesse in de manier van meten.
Iedereen kan wel zeggen pana klopt niet...
Maar er zijn er ook veel die zeggen dat je niet zonder buffervat enz kunt..
Dus ik zou graag zoals zoveel hier op tweakers uitgelegd zien dat de pana meting niet werkt..
maar er nog niemand die mij echt overtuigde heeft.

En tsja als jij ze beiden hebt.
Een H en kamstrup....
Zou daar toch wat uit te halen moeten zijn
Verder sluit ik me aan bij de vorige post van @t.oswald , Het gaat mij om wat ik moet aftikken voor een comfortabel verwarmde woning.
2018 Pana | verbruik kWh | opwek kWh |
januari | 296 | 1440 |
februari | 417 | 1389 |
maart | 266 | 1083 |
april | 40 | 258 |
mei | 6 | 35 |
juni | 0 | 0 |
juli | 0 | 0 |
augustus | 0 | 0 |
september | 2 | 27 |
oktober | 30 | 234 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
2018 kamstrup | dinrail kWh | opwek kWh |
januari | 427 | 1371 |
februari | 517 | 1299 |
maart | 386 | 1034 |
april | 91 | 257 |
mei | 2 | 40 |
juni | 29 | 0 |
juli | 9 | 0 |
augustus | 19 | 0 |
september | 8 | 28 |
oktober | 82 | 235 |
november | 0 | 0 |
december | 0 | 0 |
Dit is inclusief verbruik extra CV pomp (zit op dezelfde groep / kWh meter.).
Misschien dat defrosts de Kamstrup beinvloeden en dan komt de opwek van Pana/Kamstrup wel redelijk overeen.
[ Voor 2% gewijzigd door BenEco op 16-11-2018 12:43 . Reden: Cijfers november nog niet compleet ]
Ik zei daarom, lijkt, niet dat het zo is.t.oswald schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:29:
[...]
Nog eentje dan. Dit plaatje geeft mijn totale energiegebruik rond 21.00 uur vanavond. Ik zit gezellig TV te kijken, lampjes aan, kamer lekker op 20,8 graden (gemeten met Tado, restant van voor de WP). De totale energiemeting wordt gemaakt met mijn Beeclear welke direct is gekoppeld aan mijn slimmemeter, De WP zorgt voor een Ta van 26 graden bij een buitentemperatuur van 7 graden, de watertemperatuur van de vloer is 23 graden, de Tr is 25 graden (ik heb nog een standaard Robot verdeler welke aanvoer en retour mix, zie hiervoor de discussie met mijn installateur koevlaas2 elders op het hoofdforum). Naast me ligt mijn mobiel waarop de stroommeting van het stopcontact waarop de WP draait gemeten met de Voltcraft sem6000 te zien is: 293.85 Watt. Deze waarde is de gehele weergegeven meetperiode max 3 Watt fluctuerend. Dus 560 totaal min 294 WP geeft 266 voor alle andere stroomvreters...... Dat je jouw pana nog nooit minder dan 480 W hebt zien gebruiken kan, maar je conclusie dat de 240 onmogelijk is klopt niet! Je ziet overigens dat het bij 7 graden iets meer is: 294. De buitentemperatuur is inmiddels 5 graden volgens de WP. Het verbruik is nu 304 W, WAR.
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Defrosts (of eigenlijk de ontrokken warmte) worden in de Kamstrup apart geregistreerd en zitten dus niet in de geproduceerde warmte (E1) die je in het eerste menu vindt.BenEco schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:08:
(…)
Dit is inclusief verbruik extra CV pomp (zit op dezelfde groep / kWh meter.).
Misschien dat defrosts de Kamstrup beinvloeden en dan komt de opwek van Pana/Kamstrup wel redelijk overeen.
Onttrokken warmte (E2) vind je in het tweede menu (tech): daarin kom je door het bedieningsknopje 5 seconden ingedrukt te houden. Dan zie je eerst "1-user" en dan "2-tech". Dan laat je het knopje los en kun je (weer met hetzelfde knopje) het menu doorbladeren.
De geleverde warmte is dus E1-E2.
Moest ik ook op dit forum lezen, want in de bijgeleverde instructie heb ik het niet gevonden.
[ Voor 8% gewijzigd door jaari op 16-11-2018 14:56 ]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dit is een pana die op zijn max zit.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:37:
https://snapshot.raintank...4lLvioWAhdHIzUoqKijObcBPk
Mijn runs...
Voor de pro's...
Welke Ta haal je hierbij nog?
Houd er rekening mee dat er nu nog warmte in de stenen zit. De komende weken wordt het al wat serieuzer, overdag en in de nacht rond het vriespunt. Je kunt echt beter stoppen met die Ta=40c setting en nu gaan zoeken naar een betere stooklijn. Anders wordt het straks alleen maar defrosten en koud binnen.
Edit: is die "X: Seizoen op radiator" jouw Ta? 32c daarop gemeten dus? Zal dan een graad hoger uit de WP zijn denk ik. Dan heb je nog een klein beetje marge als je hem gewoon op 30c laat lopen.
[ Voor 8% gewijzigd door thido op 16-11-2018 19:55 ]
Die X: seizoen is een temp sensor die op mijn eerste radiator ligt. ongeveer 5 meter van mijn WP af[ tijdgebrek, heb 2 sonoffs liggen met iedere 10 sensoren 1 voor de WP en 1 voor de wbp kom er niet aan toe grrr ]thido schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:30:
[...]
Dit is een pana die op zijn max zit.
Welke Ta haal je hierbij nog?
Houd er rekening mee dat er nu nog warmte in de stenen zit. De komende weken wordt het al wat serieuzer, overdag en in de nacht rond het vriespunt. Je kunt echt beter stoppen met die Ta=40c setting en nu gaan zoeken naar een betere stooklijn. Anders wordt het straks alleen maar defrosten en koud binnen.
Edit: is die "X: Seizoen op radiator" jouw Ta? 32c daarop gemeten dus? Zal dan een graad hoger uit de WP zijn denk ik. Dan heb je nog een klein beetje marge als je hem gewoon op 30c laat lopen.
Ta is 33-37 graden. Met een watertemp direct op 40 graden...
December stap ik een maandje over op 35 graden.
75-80 Hz zie ik, hoe moet ik die eigenlijk zien?
En tsja die max... heb ik vaker gehoord, maar tot nu toe nog warm hier..
Wat kan ik veranderen dan?
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 16-11-2018 23:17 ]
Dit topic is gesloten.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.