Hier ook nog steeds het probleem dat de delta T maar 2 graden is. Pomp draait bijna niet, COP is redelijk laag.
@Dylantje: een Wp inregelen is gecompliceerde materie, daar zijn wij, en vele anderen reeds eerder achter gekomen.
Indien jij de WP met de circulatiepomp op maximum toeren start, stuurt hij met grote snelheid een slok ijskoud water door jouw verwarmingssysteem.
De pomp kan beter met relatief lage toeren de boel opwarmen, en daarna beginnen met moduleren, klinkt dit logisch?
Indien ik het handboek goed lees wordt de circulatiepomp gestuurd, gestart, en gestopt door de thermostaat.
Mijn advies is dan ook om overal af te blijven, wel zorgen dat de thermostaat voldoende hoog ingesteld staat, zodat de circulatiepomp kort na het opstarten van de WP (70 seconden) begint te draaien.
Het toerental L/Min wordt daarna afhankelijk van de warmtevraag, automatisch geregeld.
Je moet de WP wel de tijd geven om te stabiliseren aan de warmtevraag.
Indien jij de WP met de circulatiepomp op maximum toeren start, stuurt hij met grote snelheid een slok ijskoud water door jouw verwarmingssysteem.
De pomp kan beter met relatief lage toeren de boel opwarmen, en daarna beginnen met moduleren, klinkt dit logisch?
Indien ik het handboek goed lees wordt de circulatiepomp gestuurd, gestart, en gestopt door de thermostaat.
Mijn advies is dan ook om overal af te blijven, wel zorgen dat de thermostaat voldoende hoog ingesteld staat, zodat de circulatiepomp kort na het opstarten van de WP (70 seconden) begint te draaien.
Het toerental L/Min wordt daarna afhankelijk van de warmtevraag, automatisch geregeld.
[ Voor 13% gewijzigd door zandstraat op 29-10-2018 12:06 ]
Dat het complex is snap ik wel hoor,,,zandstraat schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:31:
@Dylantje: een Wp inregelen is gecompliceerde materie, daar zijn wij, en vele anderen reeds eerder achter gekomen.
Vandaar tweakers...
Maar anders gevraagd.. Wat zou dan de max setting zijn in de Range die pana aangeeft.
Ik zie nu met de 16L/minuut een veel rustiger verloop dan mijn 30 liter per minuut setting.
Wat ik nu ook heb is dat het gat tussen aan en retour ook beter uit komt bij de ingestelde 5 graden.
Opvallend is dat de max temperatuur [ mijn setting is directe invoer. ] nog gehaald is door de WP.
Maar koud is het ook niet in huis..
De opstart kan ik niet veel aan doen. Maar die lijkt mooi rustig op te starten.
Alleen wat ik me afvraag..
Moet ik nu EN in de voetventielen EN in de settings spelen.
Of is er een start optie qua afstellen, dus eerst de wp en dan cv?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Antwoord....t.oswald schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:23:
Weet iemand of IntensisHome ook beschikbaar komt voor de H generatie? Het lukt me niet daar informatie over te vinden. In de handleiding sluiten ze hem aan met de kabel die nu naar het bedieningspaneel gaat en komt er een kabel daarvandaan naar de IntensisHome. Lijkt me eenvoudiger dan de Panasonic CZ-TAW1.
[Afbeelding]
Is er ook al bekend of het lukt bij Panasonic om als eindgebruiker van een CZ-TAW1 toegang te krijgen tot de Service-Cloud? Bij aanmelding wordt gevraagd naar een bedrijfsnaam, maar wordt die ook gecontroleerd??? Met de gegevens die je dan te zien krijgt heb je iets. De Smart-Cloud voegt volgens mij niet veel toe voor de eindgebruiker.
Het lijkt erop...Thanks for contacting us.
Unit is supported by our IntesisHome product PA-AW-WIFI-1 https://www.intesishome.c...asonic/#1432572437970-2-2
Unfortunately, I have no manual explaining its features. I recommend you download IntesisHome app, and choose to see the example. There you have multiple IntesisHome devices integrated, one of them being an air-to-water unit (sky resort).
As for the API end, it's intended for professional use, and mainly offers functionality for our AC (not air-to-water) devices. Most normal integration level for third-party applications our customers use is the IFTTT end of our devices (https://ifttt.com/intesishome).
If you can tell us more about your intention with the API, we can study your case.
----
Josep Jorba
Technical Support Team / IntesisBox - IntesisHome - Houseinhand
En zelfs is er een opening voor een Api...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Had je bij de CV ketel dan geen ingeregeld systeem? lijkt mij toch de eerste vereiste bij een warmtepomp met lagere temperatuur water, of praat ik nu onzin?Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:51:
[...]
Dat het complex is snap ik wel hoor,,,
Vandaar tweakers...
Maar anders gevraagd.. Wat zou dan de max setting zijn in de Range die pana aangeeft.
Ik zie nu met de 16L/minuut een veel rustiger verloop dan mijn 30 liter per minuut setting.
Wat ik nu ook heb is dat het gat tussen aan en retour ook beter uit komt bij de ingestelde 5 graden.
Opvallend is dat de max temperatuur [ mijn setting is directe invoer. ] nog gehaald is door de WP.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb geen LTV systeem gehad.klump4u schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:39:
[...]
Had je bij de CV ketel dan geen ingeregeld systeem? lijkt mij toch de eerste vereiste bij een warmtepomp met lagere temperatuur water, of praat ik nu onzin?
Alleen had ik mijn CV water al jaren op 40 graden staan.
Nu moet ik wel iets inregelen..
Toen had ik gewoon warmwater wat rondgepompt werd..
Je moet beginnen bij de radiatoren, overigens ook bij de vloerverwarming, meet bij elke radiator de inlaat en uitlaat temperatuur, gebruik bij voorkeur een Infrarood temperatuurmeter, €20.0 bij Lidl.Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:51:
[...]
Dat het complex is snap ik wel hoor,,,
Vandaar tweakers...
Het temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat temperatuur mag ongeveer 6 graden zijn, indien het verschil aanmerkelijk hoger is kan je de flow knijpen met het voetventiel.
Op de plek van de meting heb ik een klein beetje verf verwijderd, dit maakt de meting nauwkeuriger.
Bij mijn vloerverwarming meet ik bij alle lussen inlaat 35, retour 28 graden. Delta T, 7graden
succes
LTV of hoge temperatuur systeem, inregelen is toch wel een eerste vereiste om zo optimaal te stoken lijkt mij, nu moet je daar eerst mee beginnen.Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:43:
[...]
Ik heb geen LTV systeem gehad.
Alleen had ik mijn CV water al jaren op 40 graden staan.
Nu moet ik wel iets inregelen..
Toen had ik gewoon warmwater wat rondgepompt werd..
Nu wordt er toch ook gewoon warm water rond gepompt?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
In mijn bouwtijd werd een Cv ketel ALTIJD over gedimensioneerd voor SWW...[ tegen het pisstraaltje warmwater ]klump4u schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:22:
[...]
LTV of hoge temperatuur systeem, inregelen is toch wel een eerste vereiste om zo optimaal te stoken lijkt mij, nu moet je daar eerst mee beginnen.
Nu wordt er toch ook gewoon warm water rond gepompt?
Dus van inregelen was nooit sprake.
Dan heb je dus jaren gas voor de vogels verstookt.Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:24:
[...]
In mijn bouwtijd werd een Cv ketel ALTIJD over gedimensioneerd voor SWW...[ tegen het pisstraaltje warmwater ]
Dus van inregelen was nooit sprake.
Klopt net als de rest van NL...klump4u schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:33:
[...]
Dan heb je dus jaren gas voor de vogels verstookt.

Maar ik had mijn systeem nog op 40 graden wat echt hoog rendement is. [ dus heb nog zeker veel bespaard ]
Maar 80% van alle toenmalige systemen, staat gewoon op 85-90 graden
Op een AAN/UIT thermostaat...
Ik heb er nog een module in gebouwd om mijn modulerende thermostaat te kunnen gebruiken..
Erger nog, op dit moment worden er nog steeds gasgestookte cv met 90 graden geïnstalleerd..
Niet doen! Blank metaal kan je met een IR-thermometer niet goed meten, heel lage emissiviteit.zandstraat schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
Op de plek van de meting heb ik een klein beetje verf verwijderd, dit maakt de meting nauwkeuriger.
Google op "emissiviteit materialen".
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dus een stipje op de verf die erop zit?dunklefaser schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:48:
[...]
Niet doen! Blank metaal kan je met een IR-thermometer niet goed meten, heel lage emissiviteit.
Of kun je niet meten met verf erop?
Suggestie: https://nl.aliexpress.com...-4953-bc59-6eba912f4350-3zandstraat schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
Je moet beginnen bij de radiatoren, overigens ook bij de vloerverwarming, meet bij elke radiator de inlaat en uitlaat temperatuur, gebruik bij voorkeur een Infrarood temperatuurmeter, €20.0 bij Lidl.
Het temperatuurverschil tussen inlaat en uitlaat temperatuur mag ongeveer 6 graden zijn, indien het verschil aanmerkelijk hoger is kan je de flow knijpen met het voetventiel.
Bij mijn vloerverwarming meet ik bij alle lussen inlaat 35, retour 28 graden. Delta T, 7graden
succes
In 1 string heb ik 3 grote radiatoren parallel staan, Het afstellen op elkaar duurde al met al even, De temperatuur sensoren waren voor deze klus onmisbaar. Ze zitten nog steeds op de retour. Binnenkort gaan er Dallas sensoren op. Meten is weten.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
@Dunklefaser, leuke reactie.dunklefaser schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:48:
[...]
Niet doen! Blank metaal kan je met een IR-thermometer niet goed meten, heel lage emissiviteit.
Jullie hebben tegenwoordig allemaal mooie glimmende verwarmingsbuizen, soms zelfs van koper, ik spreek in mijn geval van nog gewalste of getrokken buizen, die glimmen niet, die hebben meerdere lagen verf.
Daarbij, ons huis incl. verwarmingssysteem is van 1972, aangezien het huis van Dylantje2 ook uit die periode stamt zal het daar niet anders zijn.
ir-thermometer tegen de bovenkant bij de ingang van de radiator houden en tegen de onderkant waar de retour leiding zit geeft hetzelfde resultaat.
Haha Thanks voor je tip...pleio65 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:02:
[...]
Suggestie: https://nl.aliexpress.com...-4953-bc59-6eba912f4350-3
In 1 string heb ik 3 grote radiatoren parallel staan, Het afstellen op elkaar duurde al met al even, De temperatuur sensoren waren voor deze klus onmisbaar. Ze zitten nog steeds op de retour. Binnenkort gaan er Dallas sensoren op. Meten is weten.
ik heb mijn hele huis vol zitten met sensoren..
Maar de tijd ontbreekt me.
Ik had mijn WPboiler en de WP afgelopen week vol willen hangen met dallas, die in een proefopstelling staan..
maar ja een gezin met 2 kids.
Fiets kapot voetballen hockey vrouw lek waterbed. klusjes in huis...
Familiedingen verjaardagen...
Dus tijd te kort
Dus mijn proefopstelling staat er niog steeds werkend en wel [ 1 sonoff met 12 sensoren :-) ]
Elke radiator krijgt een dallas op zijn aanvoer en retour.
Alleen zit ik nog even of ik mijn aansluitblokken blijf houden
Of dat ik elke radiator links rechts ga aansluiten [ links boven aanvoer, rechtsonder retour, net als vroegurh ]
Beetje afhankelijk van deze winter of alles gaat werken ..
Meten aan de bovenzijde van de radiator is inderdaad een prima advies, maar aan de uitlaatzijde moet je in geval van een voetventiel na het voetventiel op de leiding meten.klump4u schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:09:
ir-thermometer tegen de bovenkant bij de ingang van de radiator houden en tegen de onderkant waar de retour leiding zit geeft hetzelfde resultaat.
Herkenbaar. Daarom trek ik er een paar weken voor uit. Langzaam wordt enige voorgang geboekt.Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:25:
[...]
Haha Thanks voor je tip...
ik heb mijn hele huis vol zitten met sensoren..
Maar de tijd ontbreekt me.
Ik had mijn WPboiler en de WP afgelopen week vol willen hangen met dallas, die in een proefopstelling staan..
maar ja een gezin met 2 kids.
Fiets kapot voetballen hockey vrouw lek waterbed. klusjes in huis...
Familiedingen verjaardagen...
Dus tijd te kort
Dus mijn proefopstelling staat er niog steeds werkend en wel [ 1 sonoff met 12 sensoren :-) ]
Elke radiator krijgt een dallas op zijn aanvoer en retour.
Alleen zit ik nog even of ik mijn aansluitblokken blijf houden
Of dat ik elke radiator links rechts ga aansluiten [ links boven aanvoer, rechtsonder retour, net als vroegurh ]
Beetje afhankelijk van deze winter of alles gaat werken ..

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Dit gaat pas werken denk ik na een nachtje slapen als de WP een hele dag werkt...En de radiatoren opgewarmd enz enz en zijn toch?zandstraat schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
Je moet beginnen bij de radiatoren, overigens ook bij de vloerverwarming, meet bij elke radiator de inlaat en uitlaat temperatuur, gebruik bij voorkeur een Infrarood temperatuurmeter, €20.0 bij Lidl.
succes
Ik neem dan ook aan, zat als ik mijn watertemp op 40 graden heb staan, het aanvoerwater in elke radiator in die geest moet zitten?
Maar dan komt de Dombo71 vraag, wat als ik niet in de buurt kom van die temperatuur?
Dus mijn aanvoer blijft ver achter bij de ingestelde aanvoer temp..
Vannacht goed aangestaan, hele huis lekker warm WAF lacht...[ pfff gelukkig ]
Dylan: maak je geen zorgen om die 40 graden ik stook niet hoger dan 36 graden aanvoerwater temperatuur in ons jaren 70 huis, wel weersafhankelijk, 24/7. Daikin 7Kw. WP pomp draait continue.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:21:
[...]
Dit gaat pas werken denk ik na een nachtje slapen als de WP een hele dag werkt...En de radiatoren opgewarmd enz enz en zijn toch?
Ik neem dan ook aan, zat als ik mijn watertemp op 40 graden heb staan, het aanvoerwater in elke radiator in die geest moet zitten?
Maar dan komt de Dombo71 vraag, wat als ik niet in de buurt kom van die temperatuur?
Dus mijn aanvoer blijft ver achter bij de ingestelde aanvoer temp..
Vannacht goed aangestaan, hele huis lekker warm WAF lacht...[ pfff gelukkig ]
Tijdens die strenge vorst periode vorig jaar met verwarming aan op de bovenverdieping, is de CV een week lang moeten bijspringen.
Jij moet nu met dit koude weer geen hogere aanvoer Ta verwachten van jouw 6Kw Panasonic.
Daarbij, indien jouw huis redelijk geïsoleerd is, is 40 graden aanvoertemperatuur energie verspillend.
Mijn kamethermostaat staat de gehele winter permanent op 22.5 graden, dit zorgt ervoor dat de WP continue blijft draaien.
Rendement: Cop nu 4.0 . afgelopen winter aanmerkelijk minder.
Stroomverbruik?? 26 panelen op dak en achtertuin die klagen niet, ik speel kit.
Dylantje, wees geduldig, het gaat jouw ook lukken om een fijne balans te verkrijgen, het heeft mij een jaar geleden ook matige stress gekost, ik geraakte bijna aan de drank..
Op de bijgevoegde fotootjes kan je zien hoe mijn weersafhankelijke instellingen zijn, tevens wat mijn WP kamerdisplay weergeeft.
succes

Dus bij de Daikin werken stooklijn en kamerthermostaat tegelijk? Hoe werkt dat? Bij de Panasonic is het of stooklijn of direct met thermostaat.zandstraat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
Dylan: maak je geen zorgen om die 40 graden ik stook niet hoger dan 36 graden aanvoerwater temperatuur in ons jaren 70 huis, wel weersafhankelijk, 24/7. Daikin 7Kw. WP pomp draait continue.
Tijdens die strenge vorst periode vorig jaar met verwarming aan op de bovenverdieping, is de CV een week lang moeten bijspringen.
Jij moet nu met dit koude weer geen hogere aanvoer Ta verwachten van jouw 6Kw Panasonic.
Daarbij, indien jouw huis redelijk geïsoleerd is, is 40 graden aanvoertemperatuur energie verspillend.
Mijn kamethermostaat staat de gehele winter permanent op 22.5 graden, dit zorgt ervoor dat de WP continue blijft draaien.
Dylantje, wees geduldig, het gaat jouw ook lukken om een fijne balans te verkrijgen, het heeft mij een jaar geleden ook matige stress gekost, ik geraakte bijna aan de drank..
Op de bijgevoegde fotootjes kan je zien hoe mijn weersafhankelijke instellingen zijn, tevens wat mijn WP kamerdisplay weergeeft.
succes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hoe het precies werkt weet ik niet, ik heb de Daikin twee weken geleden weer opgestart, met dezelfde setting waarmee ik na de winter gestopt ben.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:20:
[...]
Dus bij de Daikin werken stooklijn en kamerthermostaat tegelijk? Hoe werkt dat? Bij de Panasonic is het of stooklijn of direct met thermostaat.
Indien gewenst kan ik de weersafhankelijke parameters probleemloos wijzigen, daarna vraagt de Daikin wel om een herstart om de nieuwe setting op te slaan.
Om de boel op te starten en te zorgen dat de WP 24/7 continue blijft draaien moet ik wel de kamerthermostaat hoger instellen.
Helder, dan gebruik je de kamerthermostaat dus defacto niet. De stooklijn bepaalt de temperatuur en alleen als het boven de 22,5 zou komen, stopt de WP.zandstraat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:22:
[...]
Hoe het precies werkt weet ik niet, ik heb de Daikin twee weken geleden weer opgestart, met dezelfde setting waarmee ik na de winter gestopt ben.
Indien gewenst kan ik de weersafhankelijke parameters probleemloos wijzigen, daarna vraagt de Daikin wel om een herstart om de nieuwe setting op te slaan.
Om de boel op te starten en te zorgen dat de WP 24/7 continue blijft draaien moet ik wel de kamerthermostaat hoger instellen.
De bijna zonloze dagen zijn super voor het instellen van de stooklijn. Mijn kamertemperatuur schommelt nu netjes ronde de 20,5 graden. De watertemperatuur van de retour uit de vloer is constant 23,5 graden en de WP draait continu met gisteren een gemiddelde COP van 7,0 en een verbruik van in totaal 2,8 kWh. De variatie in temperatuur van de kamer wordt vooral bepaald door het aantal aanwezige personen en of er gekookt wordt. Ben hier super tevreden mee. Als de zon doorbreekt loopt de temperatuur in de kamer sowieso een paar graden op, maar mijn vloerverwarming reageert daar nu niet meer op en dat was precies de bedoeling.

De slaapkamers verwarm ik niet. De badkamer en een werkkamer hebben een infrarood paneel en die verwarmen alleen als nodig bij aanwezigheid. Voor tapwater heb ik nog ongeveer 100 tot 120 m3 gas nodig. Daar ben ik nog niet uit. Een doorstroom boiler lijkt het beste, maar dan moet mijn meterkast worden aangepast. Een warmtepomp boiler is bij zo weinig gasgebruik wellicht minder voordelig en ik ben bang voor het geluid (hij moet op zolder naast een kamer waar ook geslapen wordt).
[ Voor 13% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2018 12:53 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Als ik vragen mag, ik heb dezelfde pomp als jij, op welke stand heb jij je circulatiepomp staan?Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:21:
[...]
Ik heb hem op stand 3, ik heb de out temp op 30 graden. De in temp is dan 26 a 27 graden bij een buiten temp van 5 a 6 graden.
[ Voor 21% gewijzigd door Willie Wortel op 30-10-2018 13:26 ]
Prachtig, een cop van 7.0, daar kan ik slechts van dromen met ons jaren 70 huis.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:45:
[...]
Helder, dan gebruik je de kamerthermostaat dus defacto niet. De stooklijn bepaalt de temperatuur en alleen als het boven de 22,5 zou komen, stopt de WP.
De bijna zonloze dagen zijn super voor het instellen van de stooklijn. Mijn kamertemperatuur schommelt nu netjes ronde de 20,5 graden. De watertemperatuur van de retour uit de vloer is constant 23,5 graden en de WP draait continu met gisteren een gemiddelde COP van 7,0 en een verbruik van in totaal 2,8 kWh. De variatie in temperatuur van de kamer wordt vooral bepaald door het aantal aanwezige personen en of er gekookt wordt. Ben hier super tevreden mee. Als de zon doorbreekt loopt de temperatuur in de kamer sowieso een paar graden op, maar mijn vloerverwarming reageert daar nu niet meer op en dat was precies de bedoeling.
[Afbeelding]
De slaapkamers verwarm ik niet. De badkamer en een werkkamer hebben een infrarood paneel en die verwarmen alleen als nodig bij aanwezigheid. Voor tapwater heb ik nog ongeveer 100 tot 120 m3 gas nodig. Daar ben ik nog niet uit. Een doorstroom boiler lijkt het beste, maar dan moet mijn meterkast worden aangepast. Een warmtepomp boiler is bij zo weinig gasgebruik wellicht minder voordelig en ik ben bang voor het geluid (hij moet op zolder naast een kamer waar ook geslapen wordt).
Maar wij zijn al van heel ver gekomen tot waar wij nu zijn.
Kan men zich tegenwoordig niet meer voorstellen, jaren 70 een vrijstaand huis bouwen, toentertijd de enige isolatie ging onder de vloer in verband met onze vloerverwarming.
Veel grote ramen was toen het ding, geen dubbelglas, niks isolatie nergens.. gasverbruik 3000M³
Pas na de oliecrisis werd iedereen wakker, ook wij, ons huis was amper 2 jaar oud.
1978 spouwmuurisolatie, 1982 dubbelglas, 1990 Hoog rendement CV.
2010 dakisolatie.
Een gemiddelde cop van 4.0 is voor ons het maximaal haalbare.
Maar ondanks dat, toch zeer happy.
Daar zou ik echt wel intresse in hebben, al is het maar een read-only api...Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:39:
[...]
Antwoord....
[...]
Het lijkt erop...
En zelfs is er een opening voor een Api...
Als zou het instellen van de temperatuur wel intressant zijn
Neemt iemand hier actie in, ik ben beschikbaar om daarna een domoticz plug-in te maken.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Reuze benieuwd hoe je die cop meet, 7 lijkt me onwaarschijnlijk als ik vergelijk met anderen.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:45:
[...]
Helder, dan gebruik je de kamerthermostaat dus defacto niet. De stooklijn bepaalt de temperatuur en alleen als het boven de 22,5 zou komen, stopt de WP.
[Afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:55:
[...]
Reuze benieuwd hoe je die cop meet, 7 lijkt me onwaarschijnlijk als ik vergelijk met anderen.

Aanvoer 26-27 graden, vloer wordt 23,5, kamertemperatuur rond de 20,5
Volgens de specificatie is de COP bij +7 graden en watertemperatuur +35 graden 5,08, dus zo raar is het nu ook weer niet.
[ Voor 21% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2018 17:18 ]
De door de Panasonics aangegeven interne cop waarden zijn discutabel leid ik uit verschillende forum berichten af.
Achter de komma vast en zeker, zie ook mijn opmerking over de watertemperatuur.pleio65 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:18:
[...]
De door de Panasonics aangegeven interne cop waarden zijn discutabel leid ik uit verschillende forum berichten af.
Door het 24 uur per dag draaien komt het systeem steeds meer tot rust. De frequentie van de compressor daalt tot rond de 20 Hz.
Toen ik nog niet met een stooklijn werkte, was de cop veel lager en draaide de WP steeds op vol vermogen om dan weer een tijd uit te gaan. Per etmaal gebruikte ik ook veel meer stroom. Toen ik net de foto maakte heb ik per abuis de WP uitgezet. Nu duurt het een paar uur voor ik weer bij de 20Hz kom, het is nu 37Hz
Hier nog even mijn totale energiegebruik gemeten met Beeclear direct van de slimmemeter. Om 16.00 gaan de zonnepanelen voor vandaag op 0, wat rest is alles verder in huis inclusief de WP

[ Voor 18% gewijzigd door t.oswald op 30-10-2018 17:47 ]
Mooi verhaal maar toch is het gokken, als ik dan de lijst van tox pak is er niemand die ook maar enigzins in die buurt komt.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:30:
[...]
Achter de komma vast en zeker, zie ook mijn opmerking over de watertemperatuur.
Door het 24 uur per dag draaien komt het systeem steeds meer tot rust. De frequentie van de compressor daalt tot rond de 20 Hz.
Toen ik nog niet met een stooklijn werkte, was de cop veel lager en draaide de WP steeds op vol vermogen om dan weer een tijd uit te gaan. Per etmaal gebruikte ik ook veel meer stroom. Toen ik net de foto maakte heb ik per abuis de WP uitgezet. Nu duurt het een paar uur voor ik weer bij de 20Hz kom, het is nu 37Hz
Hier nog even mijn totale energiegebruik gemeten met Beeclear direct van de slimmemeter. Om 16.00 gaan de zonnepanelen voor vandaag op 0, wat rest is alles verder in huis inclusief de WP
[Afbeelding]
Je weet gewoon niet hoeveel warmte je maakt zonder warmtemeter.
Iedereen z’n eigen hobby. Voor mij volstaat een kamer die gelijkmatig op een heerlijke temperatuur blijft en een laag stroomverbruik.Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:56:
[...]
Mooi verhaal maar toch is het gokken, als ik dan de lijst van tox pak is er niemand die ook maar enigzins in die buurt komt.
Je weet gewoon niet hoeveel warmte je maakt zonder warmtemeter.
De frequentie zegt niet zo veel over de cop. Als mijn Pana "tot rust is gekomen" is de cop veel lager dan wanneer die op een hogere frequentie draait want ook het vermogen is dan veel lager. Alleen meten is weten, met een warmtemeter dus.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:30:
[...]
Achter de komma vast en zeker, zie ook mijn opmerking over de watertemperatuur.
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Is geen hobby maar een must om de wp goed af te stellen imho, warm word die kamer overal wel en of het verbruik laag is weet je pas als je weet hoeveel warmte je maakt.t.oswald schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:11:
[...]
Iedereen z’n eigen hobby. Voor mij volstaat een kamer die gelijkmatig op een heerlijke temperatuur blijft en een laag stroomverbruik.
Ik heb geen circulatiepomp...Willie Wortel schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:14:
[...]
Als ik vragen mag, ik heb dezelfde pomp als jij, op welke stand heb jij je circulatiepomp staan?
Ik heb hem op stand 3, ik heb de out temp op 30 graden. De in temp is dan 26 a 27 graden bij een buiten temp van 5 a 6 graden.
Mijn systeem zit rechtstreeks op de oude cv leidingen
Welke actie?MarFan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:54:
[...]
Daar zou ik echt wel intresse in hebben, al is het maar een read-only api...
Als zou het instellen van de temperatuur wel intressant zijn
Neemt iemand hier actie in, ik ben beschikbaar om daarna een domoticz plug-in te maken.
Ik zit ff te dubben om zoiets te kopen..
Alleen ben ik er niet uit welke waardes ik kan instellen en aflezen...
Zou het mooi vinden om toch iets te kunnen regelen en COP af te kunnen lezen.
Heb daarvoor een vraag uit staan, bij de fabrikant..
Kun je ech een plugin schrijven mmmm
Anders met de Pana Api?
Die moet er ook zijn.
Druk mee bezig...Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:20:
[...]
Is geen hobby maar een must om de wp goed af te stellen imho, warm word die kamer overal wel en of het verbruik laag is weet je pas als je weet hoeveel warmte je maakt.
Maar dan moet je wel weten hoe en waar je moet starten...
Voetventielen, pomp, enz en zen z
En langere runs hebben dan met deze herfst... om 11 uur huis warm...
Maar gaat goe komen hier..
Thanks... voor je lieve geruststellende woorden hahahahzandstraat schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
Dylan: maak je geen zorgen om die 40 graden ik stook niet hoger dan 36 graden aanvoerwater temperatuur in ons jaren 70 huis, wel weersafhankelijk, 24/7. Daikin 7Kw. WP pomp draait continue.
succes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een pelletkachel die ook op domoticz werkt..
Dus koud hebben zal een groot woord zijn:-)
Maar nu nog op COP 3.1....[ voor de maand, met heel weinig lange runs.. en het spelen met settings enz ] best tevreden,,,,
En al hoewel ik niet echt wakker lig van de maximale cop, aangezien mijn systeem niet voldoet aan de meeste perfecte voorwaarden..
Hoop ik dat ik hem wat tweaken op termijn beter kan krijgen..
bij mij zit de wp ook op de oude leidingen en ja je hebt een circulatiepomp om het cv water door de leidingen te pompen. Wat mij opviel bij jou is waarom je zo een hoge temperatuur aanhoudt.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:51:
[...]
Ik heb geen circulatiepomp...
Mijn systeem zit rechtstreeks op de oude cv leidingen
Als je te weinig warmte afgifte met je bestaande system hebt (radiatoren) kan je overwegen om verticaal muurverwarming te hatseflatsen. Is niet duur en zo gemaakt.
hier een foto op klikken:

eindresultaat

en uitlezen van de wp etc doe ik met een raspberry en door een aantal Tweakers (Klump, Rolco, Gé, Willie, Hans en anderen) ontwikkelde software welke gratis te downloaden is.

[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 31-10-2018 09:35 . Reden: juiste plaatje ]
@Dylantje: Wat het rendement betreft: cop 3.0 is lang niet slecht tijdens het leerproces vooral in deze koude periode.
Op het Daikin kamerdisplay kan ik op elk moment van de dag het verbruik in KWh. zien, ook de warmte opbrengst in KWh.
Deze week met nogal lage temperaturen is mijn cop 3.8
Als het overdag blijft vriezen zitten wij rond 2.9 a 3.0.
Je moet niet alles geloven wat hier voorbijkomt over het rendement, je hoort dezelfde verhalen als het over benzineverbruik gaat.
Op het Daikin kamerdisplay kan ik op elk moment van de dag het verbruik in KWh. zien, ook de warmte opbrengst in KWh.
Deze week met nogal lage temperaturen is mijn cop 3.8
Als het overdag blijft vriezen zitten wij rond 2.9 a 3.0.
Je moet niet alles geloven wat hier voorbijkomt over het rendement, je hoort dezelfde verhalen als het over benzineverbruik gaat.
Met actie bedoelde ik, api verzoek. Dus wat willen kunnen vragen aan de WP (en indien mogelijk aansturen)Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:53:
[...]
Welke actie?
Ik zit ff te dubben om zoiets te kopen..
Alleen ben ik er niet uit welke waardes ik kan instellen en aflezen...
Zou het mooi vinden om toch iets te kunnen regelen en COP af te kunnen lezen.
Heb daarvoor een vraag uit staan, bij de fabrikant..
Kun je ech een plugin schrijven mmmm
Anders met de Pana Api?
Die moet er ook zijn.
Is er een Pana Api ? heb je daar meer info over ?
Lees je een Panasonic uit ? Waar is meer info te vinden ?Willie Wortel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:22:
[...]
en uitlezen van de wp etc doe ik met een raspberry en door een aantal Tweakers (Klump, Rolco, Gé, Willie, Hans en anderen) ontwikkelde software welke gratis te downloaden is.
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door MarFan op 31-10-2018 15:37 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
MMWillie Wortel schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:22:
[...]
bij mij zit de wp ook op de oude leidingen en ja je hebt een circulatiepomp om het cv water door de leidingen te pompen. Wat mij opviel bij jou is waarom je zo een hoge temperatuur aanhoudt.
Als je te weinig warmte afgifte met je bestaande system hebt (radiatoren) kan je overwegen om verticaal muurverwarming te hatseflatsen. Is niet duur en zo gemaakt.
hier een foto op klikken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
eindresultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd of je een Pana echt uitleest ook met Cop enz enz Zonder kamstrup....
En dan toch vraag ik me af.
Stand 3 van mijn Pana 5 H versie? Waar vind jij stand 3??
Kan ik je hier toevoegen als pana gebruiker? Wat info dan? waar gekocht enz
Crosspost 
Vandaag de langste run ooit tot nu toe na gisteravond wat instellingen te hebben veranderd.
Pomp is om 04:30 gestart en is sindsdien niet meer uit geweest.
Tussen 14:00 en 15:00 nog even SWW gemaakt voor de tank.

COP verwarming vandaag 3,4
Deze was zondag nog 2, maandag 2,3 en gisteren 2,4.
Lijkt de goede kant op te gaan.
Ben hier wel blij mee, blijkbaar een stuk zuiniger dan de voorgaande dagen.
Alleen de stooklijn veranderd (minder steil)
Vandaag de langste run ooit tot nu toe na gisteravond wat instellingen te hebben veranderd.
Pomp is om 04:30 gestart en is sindsdien niet meer uit geweest.
Tussen 14:00 en 15:00 nog even SWW gemaakt voor de tank.

COP verwarming vandaag 3,4
Deze was zondag nog 2, maandag 2,3 en gisteren 2,4.
Lijkt de goede kant op te gaan.
Ben hier wel blij mee, blijkbaar een stuk zuiniger dan de voorgaande dagen.
Alleen de stooklijn veranderd (minder steil)
Ik heb even op de factuur van mij gekeken en heb een MDC05F3E5 gekocht in 2016. Daardoor zal je waarschijnlijk andere instel mogelijkheden hebben.Dylantje2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:38:
[...]
MM
Ben wel benieuwd of je een Pana echt uitleest ook met Cop enz enz Zonder kamstrup....
En dan toch vraag ik me af.
Stand 3 van mijn Pana 5 H versie? Waar vind jij stand 3??
Kan ik je hier toevoegen als pana gebruiker? Wat info dan? waar gekocht enz
De pomp lees ik uit met verschillende sensoren die ik aangebracht heb, 5 ds18b20 temperatuur sensoren en een kwh meter. Je moet dus een en ander doen en de kosten totaal minder dan 100 euro. De kamstrup ….. heeft niet de mogelijkheden die de DaL software heeft.
Heb mijn pomp aangezet en even een uitlees draadje aangemaakt op Ubidots, kan je live zien wat mijn pomp doet.
Hoe moet ik lezen dat je 'De pomp uitleest ' ? je kan toch niet de flow meten met een ds18b20 ?Willie Wortel schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:37:
[...]
De pomp lees ik uit met verschillende sensoren die ik aangebracht heb, 5 ds18b20 temperatuur sensoren en een kwh meter. Je moet dus een en ander doen en de kosten totaal minder dan 100 euro. De kamstrup ….. heeft niet de mogelijkheden die de DaL software heeft.
Je gebruikt dus externe meting ? geen api naar het apparaat zelf ?
Andere vraag, kan je een vergelijk maken met je stroom verbruik op je kwh-meter en wat de panasonic aangeeft voor oktober? Ik heb een verschil van 40-50% tussen deze 2 (zie deze post)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Hallo marfan, ik kan wel per dag de kwh meten want ik heb het niet bijgehouden. Vandaag verbruik met mijn meter 5.9 kwh. De Pana geeft aan 9. Mijn so meter klopt. De Pana geeft onzin.
De flow, ik heb vorig jaar lange tijd een flowmeter ertussen gehad. Deze is echter kapot gegaan, maar de flowmeter gaf nagenoeg de flow in de specs aan. In de software zo gemaakt dat je ook een fictieve flow in kan voeren, maar ook een meter, vandaar.
De flow, ik heb vorig jaar lange tijd een flowmeter ertussen gehad. Deze is echter kapot gegaan, maar de flowmeter gaf nagenoeg de flow in de specs aan. In de software zo gemaakt dat je ook een fictieve flow in kan voeren, maar ook een meter, vandaar.
Hebben jullie de Pana's uit de UK geïmporteerd? De nieuwe H-serie is daar toch helaas een stukje duurder geworden. Confort-market (Frans) is dan zelfs met verzending stuk goedkoper?
Ik heb zelf mijn Panasonic 7kw mono bij Confort market vandaan. Werdt gewoon netjes op de stoep afgeleverd in 4 weken.
Let wel op dat Confort-market alleen de monobloc verstuurd. Voor de split moet je een f-gas certificaat laten zien anders sturen ze hem niet op.
Zie https://www.confort-marke...ales-de-vente-pxl-13.html
Let wel op dat Confort-market alleen de monobloc verstuurd. Voor de split moet je een f-gas certificaat laten zien anders sturen ze hem niet op.
Zie https://www.confort-marke...ales-de-vente-pxl-13.html
[ Voor 52% gewijzigd door rjd22 op 01-11-2018 15:08 ]
Dus als ik het goed begrijp, geeft jou Pana meer aan dan de werkelijkheid? Vreemde software zit erin...Willie Wortel schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:41:
Hallo marfan, ik kan wel per dag de kwh meten want ik heb het niet bijgehouden. Vandaag verbruik met mijn meter 5.9 kwh. De Pana geeft aan 9. Mijn so meter klopt. De Pana geeft onzin.
Hoe is je opbrengst/COP tov werkelijkheid ?
Mijn pomp loopt niet constant op de zelfde flow. Die moduleert, dus kan geen vaste waarde aanhouden. Is dat anders bij een mono ? (ik heb een split)
Pana WC12H9E8 / 1000L
UhmNoord27 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:48:
Hebben jullie de Pana's uit de UK geïmporteerd? De nieuwe H-serie is daar toch helaas een stukje duurder geworden. Confort-market (Frans) is dan zelfs met verzending stuk goedkoper?
Ik zou een op het grote forum zoeken naar die fransman
Heel veel problemen mee
Slechte levering
Coppack verzekerd verzenden..
Je kan ook via Confort-market gewoon verzekerd verzenden door je WP via creditcard te versturen. Dan als hij niet aankomt kan je je geld gewoon terugvragen.Dylantje2 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:13:
[...]
Uhm
Ik zou een op het grote forum zoeken naar die fransman
Heel veel problemen mee
Slechte levering
Coppack verzekerd verzenden..
Ook vind ik "heel veel problemen mee" een erg overdreven uitspraak. Ik heb tot nu toe van 1 of 2 cases gehoord dat hij niet leek aangekomen te zijn. Heel veel anderen hebben de warmtepomp wel netjes gekregen. Hierin mag je echt wel een beetje leren je woorden te zouten.
Ik heb hem netjes op de stoep gekregen dus ze versturen de warmtepomp wel. Ook zit er heel netjes een indicator op geplakt of hij te hard geschud is of niet.
[ Voor 18% gewijzigd door rjd22 op 01-11-2018 17:49 ]
Dat is ook mijn positieve ervaring,rjd22 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:47:
[...]
Je kan ook via Confort-market gewoon verzekerd verzenden door je WP via creditcard te versturen. Dan als hij niet aankomt kan je je geld gewoon terugvragen.
Ik heb hem netjes op de stoep gekregen dus ze versturen de warmtepomp wel. Ook zit er heel netjes een indicator op geplakt of hij te hard geschud is of niet.
Na het onderhandelen was Pm coppack bij mij goedkoper en sneller
Door de wat stroeve communicatie met CM wilde ik de Pana toen bij PMCoppack bestellen maar lukte niet doordat ik niet met de creditcard kon betalen, is voor mij een voorwaarde. Dus is het toch CM geworden en betaald met creditcard.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@Noord27 Welk model zoek je?
Ik heb mijn T-cap 9kW mono H-versie laatst bij Topaircon.eu besteld. Scherpe prijs en binnen 1,5 week geleverd. Komt uit Letland.
Ik heb mijn T-cap 9kW mono H-versie laatst bij Topaircon.eu besteld. Scherpe prijs en binnen 1,5 week geleverd. Komt uit Letland.
8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW
Letland? Hmm..
Ga eens ff onderhandelen met PM Coppack voor een 7kW monoblok H versie.
Ga eens ff onderhandelen met PM Coppack voor een 7kW monoblok H versie.
[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 01-11-2018 20:37 ]
Waarom kon je niet met je creditcard betalen dan? Ik heb die van mij gekwoon met creditcard betaald. En ik neem aan dat ik noet de enige ben.PeterZ(on) schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:42:
Door de wat stroeve communicatie met CM wilde ik de Pana toen bij PMCoppack bestellen maar lukte niet doordat ik niet met de creditcard kon betalen, is voor mij een voorwaarde. Dus is het toch CM geworden en betaald met creditcard.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het bedrijf wat voor PMCoppack de online betalingen deed kon toen niet de buitenlandse creditcard betalingen verwerken en daarna een heel gedoe om die claim weer van mijn creditcard te verwijderen. Zulke bedragen gewoon overmaken is voor mij een no-go. Met Mark heb ik wel een prettig en intensief mailcontact gehad waar ik ook een goed gevoel bij had, maar omdat ik niet met mijn creditcard kon betalen heb ik toch bij CM gekocht.thido schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:16:
[...]
Waarom kon je niet met je creditcard betalen dan? Ik heb die van mij gekwoon met creditcard betaald. En ik neem aan dat ik noet de enige ben.
Op dit moment zou ik weer hetzelfde doen, eerst PMCompack die wel duurder is maar betere communicatie en als tweede CM omdat die goedkoper is maar wel allemaal wat waziger, zeg maar op z'n Frans.
CC even je limiet verhogen..En dan is hij 180 dage verzekerdthido schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:16:
[...]
Waarom kon je niet met je creditcard betalen dan? Ik heb die van mij gekwoon met creditcard betaald. En ik neem aan dat ik noet de enige ben.
Denk dat je de verkeerde geqoute hebt, maar snap wat je bedoeld ;-)Dylantje2 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:09:
[...]
CC even je limiet verhogen..En dan is hij 180 dage verzekerd
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Even cross-post
Iemand een idee hoe je een andere thermostaat aansluit ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
FF wat anders...
Laatst is de klok een uur verzet....
Ben ik gek of gaat de pana niet vanzelf mee?
Zag net dat hij nog een uur voor loopt..
Lees dat je een Honeywell thermostaat gebruikt, welk type? Zit zelf te denken aan een t4.MarFan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:25:
Even cross-post
Begrijp het verschil tussen die external control en thermostaat aansluitingen niet helemaal. Waarom welke aansluiting?
Waar zou die de tijd vandaan moeten halen? Zelfs die van mij die een Smart Cloud module heeft, moest ik de klok van aanpassen.Dylantje2 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:07:
FF wat anders...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zoek de Nederlandse installatie beschrijving van Panasonic 3 fase 9Kw T-Cap, ik heb wel de Engelse versie.
Op de Panasonic website moet ik hiervoor inloggen door compleet mijn woonadres in te vullen
Ik heb belangstelling voor deze WP en zoek technische details, geen flyers met mooie vrouwen erop
Op de Panasonic website moet ik hiervoor inloggen door compleet mijn woonadres in te vullen

Ik heb belangstelling voor deze WP en zoek technische details, geen flyers met mooie vrouwen erop
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Een chip die geprogrammeerd is voor de levensduur ...timovd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:22:
[...]
Waar zou die de tijd vandaan moeten halen? Zelfs die van mij die een Smart Cloud module heeft, moest ik de klok van aanpassen.
Maar ik bedenk me nu dat de zomer en wintertijd ter discussie staan..
Dus misschien achteraf toch maar beter van niet...
Dylantje2: mooi hé, vandaag is jouw grootste zorg of de wintertijd voor je Panaatje relevant is...
Bedenk, minder dan een week geleden, met bijna? slapeloze nachten of jij die Pana ooit zou kunnen temmen.
Bedenk, minder dan een week geleden, met bijna? slapeloze nachten of jij die Pana ooit zou kunnen temmen.
Kan je wat posten over de Smart Cloud? Krijg je ook info als je met een stooklijn werkt? Heb je ook toegang gekregen tot de Service Cloud?timovd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:22:
[...]
Waar zou die de tijd vandaan moeten halen? Zelfs die van mij die een Smart Cloud module heeft, moest ik de klok van aanpassen.
@zandstraat doe een @ en selecteer mij uit de lijst krijg ik een melding.....zandstraat schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 09:52:
Dylantje2: mooi hé, vandaag is jouw grootste zorg of de wintertijd voor je Panaatje relevant is...
Nou ik kom misschien over dat ik me erg druk maak...
Maar ik lees:
https://www.telegraaf.nl/...-koude-winter-in-aantocht
Ik heb 1.2 ton pellets liggen
En een WP vol met glycol.
Dus echt druk maak ik me niet.. [ of de stroom moet uitvallen mmm das wel een probleem hahaha]
Maar tijd was een dingetje is zag zondag al een cop van 3.0 dacht mm dat klopt niet toen pas zag ik de tijd.
De hele tijd gefocust op cop en settings ipv dagen tijd ..:-)
Alleen ik ben een beetje perfectionistisch...
En lees hier op tweakers zoveel van de "echte" experts..
Dat ik daarom hier specifieker op Pana ben in gegeaan. aangezie er op het grote forum ok zoveel ruis zit.
En ik ben wel achter dat de settings bepalen hoe een wp werkt.
Daarnaast was/is mij het niet helemaal duidelijk waar je moet starten met het inregelen..
Maar dan zij @zandstraat lijkt het mij wat beter te behappen
Waar ik nu al achter ben is dat een boven-onder aangesloten radiator beter funtioneert als een aansluitblok.
Dat ik misschien toch niet voor allemaal Jaga's ga...
Ik of mijn huidige radiatoren links-rechts ga aansluiten. [ begane grond dan alleen ]
Of misschien toch naar lamellen over ga, en die link-rechts aan ga sluiten..
Dat alles na dit stookseizoen..
Of als dit seizoen me geen problemen oplevert, als maar laat zoals het is..:-)
Het tweaken, wil ik graag nog leren.. Zodat hij beter bllijft werken
Verschillen tussen directe stooklijn en war
En die pomp snelheid
Gat tussen aan en retour temp.
Ben er ook achter dat dit niet in weekje/seizoen gaat lukken.
Maar het is het proberen waard:-)
Vooral met 2 zwagers [ die installateur zijn ] en een paar vrienden die zeggen dat ik dat oude huis niet warm krijg met een WP...
Vandaag een leuke stook lijn:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798
Unit als kamerthermostaat.
Die 24/7 op 22 staat voor de WAF...
Geen discussie over koud of warm 22 is 22 graden, zijn we overeengekomen :-)
@t.oswald Cloud Service werkt ook met stooklijn. Voor service cloud moet je even apart registreren. Je kunt met service cloud vrijwel alles uitlezen; Temperaturen, flows, etc.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
22°C is schijnbaar de norm voor onze geliefden.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:11:
[...]
@zandstraat doe een @ en selecteer mij uit de lijst krijg ik een melding.....
Unit als kamerthermostaat.
Die 24/7 op 22 staat voor de WAF...
Geen discussie over koud of warm 22 is 22 graden, zijn we overeengekomen :-)

En nu maar hopen dat de wp deze winter goed gedrag laten zien...zandstraat schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:58:
[...]
22°C is schijnbaar de norm voor onze geliefden.
[Afbeelding]
Vorige winter, gedurende die -8 a -10 graden periode, werd ik verrast door die plotse koude, en reageerde nogal laat, te lang gewacht met het opendraaien van de verwarmingen op de bovenverdieping.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:18:
[...]
En nu maar hopen dat de wp deze winter goed gedrag vertoont...
Dit veroorzaakte een koude-shock in mijn warmtepomp.
Die kon het amper bolwerken en schakelde vervolgens de CV bij, maar... ik had die CV ketel onvoldoende voorbereid op deze samenwerking.
Wat was het geval: tussen de WP en de CV zit een open verdeler, (warmtewisselaar).
De CV verwarmt zijn deel van de openverdeler tot 70 graden of hoger, het warmtepompwater dat aan de andere zijde stroomt wordt hierdoor snel tot een veel hogere temperatuur opgewarmd.
Prima, maar.. ik had de watertemperatuur op de CV ketel instelling slechts op 40 graden ingesteld, dus het werkte voor geen meter.
Na het ontdekken van dit falen, kreeg ik wel ferme commentaren van de "Kapitein", zij was niet gecharmeerd van mijn uitleg en excuusjes.
*Volgende keer moet ik buitenslapen*..
Dat probleem kan ik niet hebben...zandstraat schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:21:
[...]
Vorige winter, gedurende die -8 a -10 graden periode, werd ik verrast door die plotse koude, en reageerde nogal laat, te lang gewacht met het opendraaien van de verwarmingen op de bovenverdieping.
Dit veroorzaakte een koude-shock in mijn warmtepomp.
Die kon het amper bolwerken en schakelde vervolgens de CV bij, maar... ik had die CV ketel onvoldoende voorbereid op deze samenwerking.
Wat was het geval: tussen de WP en de CV zit een open verdeler, (warmtewisselaar).
De CV verwarmt zijn deel van de openverdeler tot 70 graden of hoger, het warmtepompwater dat aan de andere zijde stroomt wordt hierdoor snel tot een veel hogere temperatuur opgewarmd.
Prima, maar.. ik had de watertemperatuur op de CV ketel instelling slechts op 40 graden ingesteld, dus het werkte voor geen meter.
Na het ontdekken van dit falen, kreeg ik wel ferme commentaren van de "Kapitein", zij was niet gecharmeerd van mijn uitleg en excuusjes.
*Volgende keer moet ik buitenslapen*..
De CV is er tussen uit..

Dus wat dat betreft gaat het goed komen.

Ik heb eerder ook overwogen om de CV ketel te schrappen en een Warmtepompboiler aan te schaffen.Dylantje2 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:47:
[...]
Dat probleem kan ik niet hebben...
De CV is er tussen uit..![]()
Dus wat dat betreft gaat het goed komen.
Maar na die koude winter van vorig jaar heb ik me bedacht, de CV is naast de warmtepomp onze enige betrouwbare warmtebron en warmwaterbereider.
Dat herinnert mij eraan, ik heb mijn instellingen van de warmtepomp dit jaar veranderd, sedert oktober stook ik weersafhankelijk, vorig jaar had ik de gehele winter zo'n slechte Cop, dat ik dit jaar beslist heb om een weersafhankelijke regeling te proberen.
Ik krijg de indruk dat velen overtuigd zijn dat weersafhankelijk stoken een lager rendement tot gevolg heeft.
Over enkele maanden weet ik of dat inderdaad zo is.
Komen er ook nog historische gegevens uit, of beginnen de grafieken op de dag van ingebruikname van de cz-taw1?timovd schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:36:
@t.oswald Cloud Service werkt ook met stooklijn. Voor service cloud moet je even apart registreren. Je kunt met service cloud vrijwel alles uitlezen; Temperaturen, flows, etc.
@t.oswald hij houdt het bij als je verbinding hebt. Als je geen netwerkverbinding hebt, wordt er niet gelogd. Ik heb alleen geen idee hoe lang de gegevens bewaard worden.
Volgens mij heeft weersafhankelijk stoken juist een hoger rendementzandstraat schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:50:
[...]
Ik krijg de indruk dat velen overtuigd zijn dat weersafhankelijk stoken een lager rendement tot gevolg heeft.
Over enkele maanden weet ik of dat inderdaad zo is.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Hierbij een grafana...
https://snapshot.raintank...pAfqzcfthH7vnPMet90dqwKjK
Het lijkt dat ik ups en downs heb:-)[ moduleren:-) of...]
Pas twee of drie dagen langere runs..
Ik heb het idee dat ik defrosts heb, maar ik hem niet betrappen.
Wat kan ik doen aan die dipjes?
Mijn Delta vergroten of verkleinen?
@zandstraat
De wpb is een koopje..
En die werkt bijna out of the box..
Nu kost je sww nog veel gas in de zomer terwijl je dan zonnestroom genoeg hebt.
edit:
Aanvoer 37 en retour 33 dus iets te kort bij elkaar denk..
Dt stond op 5, maar vergroot naar 8 ..
Nu maar eens een uurtje of wat kijken..
Cop 1.2 :-)
https://snapshot.raintank...pAfqzcfthH7vnPMet90dqwKjK
@zandstraat
De wpb is een koopje..
edit:
[ Voor 49% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2018 19:41 ]
Hoop dat jij gelijk hebt.jaari schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:42:
[...]
Volgens mij heeft weersafhankelijk stoken juist een hoger rendement
Mijn instellingen onlangs op weersafhankelijk stoken aangepast, tot nu toe schijnt het redelijk stabiel te werken.
Zoals de Engelse zeggen: "the proof of the pudding is tasting it" eerst proberen pas daarna een conclusie..
Mooie grafiek, aangezien ik geen Pana-H specialist ben, kan ik er niet meer overzeggen dan dat het er mooi uitziet, die dipjes zijn geen De-Frosts, mogelijk moet de Pana even in zijn handen spugen, klaar voor de volgende run, die term komt jouw in de bouw bekend voor.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:29:
Hierbij een grafana...
Edit : grrrr krijg hem ff niet direct hier..
Plaatje dan maar.
https://drive.google.com/...qtp1uW_d/view?usp=sharing
@zandstraat
De wpb is een koopje..
edit:
maar een cop van 1.2 ...zandstraat schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:55:
[...]
Mooie grafiek, aangezien ik weinig tot geen Pana-H specialist ben, kan ik er niet meer overzeggen dan dat het er mooi uitziet, die dipjes zijn geen De-Frosts, mogelijk moet de Pana even in zijn handen spugen, klaar voor de volgende run, die term komt jouw in de bouw bekend voor.

Noem dat maar leergeld.. komt allemaal goed.
Neem ik ook aan hoor...zandstraat schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:00:
[...]
Noem dat maar leergeld.. komt allemaal goed.
Maar toch loopt jou mitsi ook al redelijk volle bak?
Hoe dan ook 22 graden hier
Ik heb vannacht geen nachtverlaging toegepast, temperatuur staat nu vast op 21 graden. Nog geen apart metertje voor de Pana (ga ik waarschijnlijk vandaag installeren), dus volgend plaatje is mijn totale verbruik van de laatste nacht:

De pieken lijken me defrosts te zijn. In de instellingen (en met error codes
) heb ik gezien dat dan het 3kW element wordt ingeschakeld.
Aanvoertemperatuur water ligt nu rond de 24 graden (afhankelijk van buitentemperatuur), zelfde stooklijn als bij de CV-ketel vroeger.

De pieken lijken me defrosts te zijn. In de instellingen (en met error codes
Aanvoertemperatuur water ligt nu rond de 24 graden (afhankelijk van buitentemperatuur), zelfde stooklijn als bij de CV-ketel vroeger.
Thermostaat onder en boven... kan dat met een Panasonic T-Cap?
Ik heb via Google oude installatie boeken gevonden (2014) maar geen woord over dubbele thermostaten
Ik heb via Google oude installatie boeken gevonden (2014) maar geen woord over dubbele thermostaten
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Onze Daikin-Mono heeft er afgelopen nacht de zweep over gelegd, aanvoer 35°C retour 29°C.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:01:
[...]
Neem ik ook aan hoor...
Maar toch loopt jou mitsi ook al redelijk volle bak?
Hoe dan ook 22 graden hier![]()
Mijn kamertemperatuur instelling is /was 22°C, mogelijk wat hoog.
Cop 3.6.
Ik zit momenteel in het weersafhankelijk leerproces.
Heb de kamertemp. inmiddels aangepast naar 21.0°C.
Defrosts...zandstraat schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:55:
[...]
Mooie grafiek, aangezien ik geen Pana-H specialist ben, kan ik er niet meer overzeggen dan dat het er mooi uitziet, die dipjes zijn geen De-Frosts, mogelijk moet de Pana even in zijn handen spugen, klaar voor de volgende run, die term komt jouw in de bouw bekend voor.
Zie je wel dat IK er niets van begrijp..
Daarom heb Ik zoveel bewondering voor de oude wijzen hier.
En denk aan Robert Aschman die zegt: "Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen''
maar moet er ijs op zitten of kan het ook zonder ijs??
Wat is het werkelijke nut van een defrost?
En dit kost COP toch?
Er zijn ook mensen die bijna geen defrost hebben, hoe kan dat dan?
Lezen, het is je al verteld.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:13:
[...]
maar moet er ijs op zitten of kan het ook zonder ijs??
Wat is het werkelijke nut van een defrost?
En dit kost COP toch?
Er zijn ook mensen die bijna geen defrost hebben, hoe kan dat dan?
Meestal ijs er op, maar bij de pana niet altijd, die heeft ook droog defrosts.
Kost COP ja, je wp werkt immers even andersom
Nee, iedereen heeft defrosts en vaak van +5 tot -3 ongeveer, kouder heb je weinig vocht dus ook weinig defrosts, laag toeren draaien heb je ook minder defrosts, met mist of sneeuw weer veel.
@Rol-Co
Wat als mijn normale radiatoren niet helemaal warm worden..
Ik weet dat LTV buffervat enz enz maar dat heb ik niet.
Ik sommige met een voetventiel die wel helemaal warm worden en sommige niet..
Voetventiel staat bijna helemaal open.
Kan er toch niet meer van maken dan?
Meer? Nee meer niet, maar een graad op je kamertemp doet al veel, deze jongen had het zelfde beeld, gewoon te licht.Dylantje2 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:29:
@Rol-Co
maartenmoerman in "Panasonic Warmtepomp problematiek"
Normale radiatoren zijn toch altijd klote, niet gemaakt voor lage temperaturen maar 70 graden, dat hij niet helemaal warm word kan ook door verkeerde stroming of vuil.
Ik hoor wel eens dat ze een pijpje in de aanvoer in de radiator leggen zodat de stroming eerst achter begint, afkoelt en onder weer terug stroomt. Betere verdeling van de warmte op de radiator als alleen het begin warm word.
overgedimensioneerde radiatoren werken ook . En kruislings aansluiten.Rol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:40:
[...]
Meer? Nee meer niet, maar een graad op je kamertemp doet al veel, deze jongen had het zelfde beeld, gewoon te licht.
maartenmoerman in "Panasonic Warmtepomp problematiek"
Normale radiatoren zijn toch altijd klote, niet gemaakt voor lage temperaturen maar 70 graden, dat hij niet helemaal warm word kan ook door verkeerde stroming of vuil.
Ik hoor wel eens dat ze een pijpje in de aanvoer in de radiator leggen zodat de stroming eerst achter begint, afkoelt en onder weer terug stroomt. Betere verdeling van de warmte op de radiator als alleen het begin warm word.
Yep, maar veel meer werk.pleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:50:
[...]
overgedimensioneerde radiatoren werken ook . En kruislings aansluiten.
Dat word stap 2 denk ik.. voetventielen er tussenuit en rechts-links aansluiten.pleio65 schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:50:
[...]
overgedimensioneerde radiatoren werken ook . En kruislings aansluiten.
Maar ja deze winter dus met voetventielen..[ spannend hahahah ]
Dan moet ik in de kruipruimte mijn verdeler afkoppelen en nieuwe slangen naar de radiatoren leggen.
En ik dacht dat ik eerst zeker wist dat ik over zou stappen naar jaga's...
Maar daar twijfel ik toch weer ernstig over. DBE zijn stofzuigers.
Daarnaast kapot duur. En als ik mijn lamelradiator voel, die gaat als de brandweer.
En ik dacht misschien hebben de tweakers en ervaringsdeskundige hier wel tips..
Edit:
@Rol-Co
Te licht bedoel je mee de radiatoren of de Wp?
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2018 15:57 ]
https://snapshot.raintank...tcKbQyzKdzCIARorWvPUwdoKRRol-Co schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:06:
@Dylantje2
De Wp, of te warm in huisheb je ook een grafiekje van de dag ?
Of welke zoek je?
[ Voor 38% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2018 16:24 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.
geen inkoopacties/interessepeilingen via tweakers.