Allemaal leuk en aardig die korting in Duitsland, maar wat heb je aan korting als ze geen auto’s kunnen leveren? Je kan in Nederland vast ook korting krijgen in 2020.BOBERJAN schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:17:
[...]
Ik denk dat je dan beter naar Duitsland kan gaan. Daar wordt al veel korting op Kona EV's gegeven. Misschien moet je met een groep meerdere nieuwe Kona's of Niro's kopen in Duitsland. Er is gewoon EU garantie. Dat moet niets uitmaken
Zie hieronder prijzen op www.mobile.de met daarbij de afgeprijsde adviesprijzen voor Kona EV's. Er komt soms nog wel ca € 750 bij voor afleveringskosten en ca. € 600 aan extra BTW bij invoer naar NL.
Trend, 204 PK, 64 kW € 34985, incl. 19% BTW, adviesprijs € 39.000
Style, 204 PK, 64 kW €37985, incl. 19% BTW, adviesprijs € 42500
Premium, 204 PK, 64 kW €40485, incl. 19% BTW, adviesprijs € 45600,
De Trend-versie heeft geen warmtepomp. Ik heb enig tijd geleden berekend op basis van ervaringen in een Ioniq met en zonder warmtepomp, dat in de winter het rijden zonder warmtepomp kan leiden tot een verlies van actieradius van ca. 40-50 km bij een 64.kWh accupakket tov het rijden met een versie met warmtepomp.
De extra stroomkosten bij regulier verwarmen tov verwarming met warmtepomp zijn bij ca 25000 km / jaar ca € 70 - €80 / jaar.
Adviesprijzen E-Niro in Duitsland bekend:
KIA e-Niro 39kWh 64kWh
Edition 7 €34.290 - €38.090
Vision €37.290 - €41.790
Spirit €40.290 - €44.790
De Edition 7 heeft geen warmtepomp. Bij de 64kWh is dit wel leverbaar tegenen meerprijs van € 1290,-
Ik krijg net bericht dat er ook al afgeprijsde E-niros zijn bij Autohaus am Damm GmbH
e-Niro mit...
39,2 kWh Batterie in Ausstattung Edition 7: 30.994,- €**
39,2 kWh Batterie in Ausstattung Vision: 33.992,- €**
39,2 kWh Batterie in Ausstattung Spirit: 36.647,- €**
64 kWh Batterie in Ausstattung Edition 7: 34.700,- €**
64 kWh Batterie in Ausstattung Vision: 37.974,- €**
64 kWh Batterie in Ausstattung Spirit: 40.629,- €**
**Alle prijzen inclusief 19% BTW en afleveringskosten. Zie ook:
https://www.goingelectric...se-05-12-2018-t36756.html
2 dingen zijn opvallend:
1) De Duitse adviesprijs van de Niro is iets lager dan die van de Kona.
2) Zowel Kona EV's asl Eniro's zijn in Duitsland al leverbaar met forse kortingen terwijl er in Nederland geen Euro korting te krijgen is op zowel een Kona EV als een E-Niro. Dit lijkt op verboden prijsafspraken, maar bewijs het maar eens.
Bovendien blijkt uit de forse Duitse kortingen dat het bullshitt dat ze niets zouden verdienen op EV's.
Wat betreft de voeten onder de voorstoelen in de e-Niro:
De voorstoel kan zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de zitting in hoogte versteld worden.
Bij de Kona wordt de zitting in hoogte versteld maar niet de stoel, bij de e-Niro wordt de gehele stoel in hoogte versteld.
Door de stoel hoger in te stellen kan je de voeten onder de voorstoel plaatsen, maar daardoor krijg je wel sneller te maken met de lage voorruit.
De voorstoel kan zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de zitting in hoogte versteld worden.
Bij de Kona wordt de zitting in hoogte versteld maar niet de stoel, bij de e-Niro wordt de gehele stoel in hoogte versteld.
Door de stoel hoger in te stellen kan je de voeten onder de voorstoel plaatsen, maar daardoor krijg je wel sneller te maken met de lage voorruit.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Een open stopcontact is natuurlijk wel even iets anders dan een (gesloten) laadunit... welke ook nog eens onder een afdak hangt.daemonix schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:05:
Dat zegt niets, zoekactie op 'minimale hoogte buiten stopcontact' levert voldoende op.Bijvoorbeeld: http://www.tuinverlichtin...hoogte-buitenstopcontact/
En dat is niet de enige.
Volgens mij ook nergens voorgeschreven in de NEN 1010. Bijvoorbeeld ook het geval bij stopcontacten voor marktkramen die weg zakken in de bestrating. Daarnaast is het inderdaad niet een "open" stopcontact maar een spatwater dichte behuizing. 30cm wordt wel aangeraden.smoken schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:39:
[...]
Een open stopcontact is natuurlijk wel even iets anders dan een (gesloten) laadunit... welke ook nog eens onder een afdak hangt.
Voor de gemoedsrust was het achteraf gezien wellicht handiger geweest hem 5-10cm hoger te hangen. De aanvoerkabel komt namelijk op 20-25cm hoogte door de muur. Gezien de overkapping en het feit dat het straatniveau een stukje lager is denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.Guia schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:22:
[...]
Volgens mij ook nergens voorgeschreven in de NEN 1010. Bijvoorbeeld ook het geval bij stopcontacten voor marktkramen die weg zakken in de bestrating. Daarnaast is het inderdaad niet een "open" stopcontact maar een spatwater dichte behuizing. 30cm wordt wel aangeraden.
Ook een andere elektricien zag stroom technisch gezien geen enkel probleem.
Enige wat zou kunnen, en dat gaf de verkoper ook aan, is dat hij te laag hangt als je kijkt naar het risico dat je er tegenaan zou kunnen rijden. Gelukkig staat er een paal voor welke je dan eerst omver moet rijden, en als je dat doet stort de overkapping in ... dus dan is de schade aan die unit een relatief klein probleem ;-)
Succes! Ik vind het van mijn huidige Golf GTE naar de Kona al teruggaan in luxe en gemak; laat staan van een XC90...Gerry1982 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:23:
Vandaag ook een proefrit gemaakt in de e-Niro hier even mijn bevindingen:
Tevreden:
Veel opties
Prima stoelen
Snel zat
Hoge zit
Best ruim van binnen
Minder tevreden:
Geen onder voetruimte op de achterbank.
Interieur afwerking kan beter vooral glimmende zwarte delen.
Lage voorruit wat lastig is als je voor hoge stoplichten staat.
Stoel had een iets lagere stand mogen hebben.
Wat zijn die blauwe elementen in de voorbumber LELIJK is zelfs een turquoise kleur.
Ik ben vrij lang namelijk 1,95m en rijd momenteel nog een Volvo XC90 T8 dus een flinke stap terug.
Echter bespaar ik ruim 500 euro per maand met deze overstap. En ik rij slechts 10000km per jaar....dus leek me dit een nobrainer....
De levertijd van Kona EV's en E-Niro's in Duitsland is even lang als voor niet gereserveerde Kona EV's en E-Niro's in Nederland. Ca. 9-12 maanden.Z___Z schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:23:
[...]
Allemaal leuk en aardig die korting in Duitsland, maar wat heb je aan korting als ze geen auto’s kunnen leveren? Je kan in Nederland vast ook korting krijgen in 2020.
Valt mee, het scheelt dat de stoelen goed zijn in de e-niro, dat is vaak de grootste stap terug vanuit een Volvo.JDFS schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:05:
[...]
Succes! Ik vind het van mijn huidige Golf GTE naar de Kona al teruggaan in luxe en gemak; laat staan van een XC90...
<off-topic>vind ik toch behoorlijk lange voetenSnirpo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:42: maar ik heb dan ook maar kleine voeten (1.70 lang).
Ik wist dat die zou komen, maar je snapt wat ik bedoel3_s schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:57:
[...]
<off-topic>vind ik toch behoorlijk lange voeten
Ik heb niet het idee dat de Niro een stap terug is vanuit er. Golf. Over de Kona denk ik ook dat het een stap terug is. Overigens zie ik dat voor de meesten in dit topic geldt dat de Niro een stap omhoog is. Ik kom zelf uit een C-Klasse, dus wel een stap terug qua auto, maar ook een stap vooruit qua aandrijflijn. Over het algemeen vind ik de Kia prima afgewerkt. Niet significant slechter dan de Mercedes. Alleen ergonomisch, onderstel en besturing is de Mercedes wel veel beter. Maar alles went, denk (hoop) ik.JDFS schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:05:
[...]
Succes! Ik vind het van mijn huidige Golf GTE naar de Kona al teruggaan in luxe en gemak; laat staan van een XC90...
Voor de XC90 had ik een Kia Sportage 2011 altijd een geweldig goede auto gevonden. Had ook het idee dat de afwerking hierin iets hoger lag dan bij de e-Niro maar kan me ook vergissen.
Bij de proefrit van de e-Niro viel met name de binnenkant van de deuren wat tegen. Erg veel hard plastic en dat oogt wat goedkoop. Lijkt wel of de zogenaamde “premium” merken dit beter voor elkaar hebben door een zachter rubberachtig plastic te gebruiken en dat lijkt me toch niet heel veel meer te hoeven kosten...voor Kia.
Bij de proefrit van de e-Niro viel met name de binnenkant van de deuren wat tegen. Erg veel hard plastic en dat oogt wat goedkoop. Lijkt wel of de zogenaamde “premium” merken dit beter voor elkaar hebben door een zachter rubberachtig plastic te gebruiken en dat lijkt me toch niet heel veel meer te hoeven kosten...voor Kia.
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Mijn verkoper zei letterlijk “vanuit Kia is afgesproken dat we helemaal geen kortingen geven, dat heb ik nog nooit meegemaakt”. Dus prijsafspraken zijn er zeker, maar of het ook verboden is, dat is de vraag. Niet alle prijsafspraken zijn namelijk verboden...BOBERJAN schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:17:
[...]
2) Zowel Kona EV's asl Eniro's zijn in Duitsland al leverbaar met forse kortingen terwijl er in Nederland geen Euro korting te krijgen is op zowel een Kona EV als een E-Niro. Dit lijkt op verboden prijsafspraken, maar bewijs het maar eens.
Bovendien blijkt uit de forse Duitse kortingen dat het bullshitt dat ze niets zouden verdienen op EV's.
Overigens zijn de prijzen in Duitsland niet echt veel goedkoper. Voor die paar honderd tot duizend euro ga je toch niet zoveel gezeik op je dak halen. Uiteindelijk is een niet geïmporteerd model waarschijnlijk tweedehands ook nog meer waard... Enkel wanneer je specifiek graag een kleinere accu wil kan ik het voorstellen, maar wie wil dat nu?
De Sportage is weer een segmentje hoger. Als ze alles in een C segment auto stoppen, wie koopt er dan nog een D segment auto. En deze e-Niro gaat als een warm broodje, dus waarom daar als fabrikant nu nog veel extra in stoppen. Wellicht komt dat alsnog later als de concurrentie qua elektrische autos groter wordt...Bij de proefrit van de e-Niro viel met name de binnenkant van de deuren wat tegen. Erg veel hard plastic en dat oogt wat goedkoop. Lijkt wel of de zogenaamde “premium” merken dit beter voor elkaar hebben door een zachter rubberachtig plastic te gebruiken en dat lijkt me toch niet heel veel meer te hoeven kosten...voor Kia.
[ Voor 41% gewijzigd door Gemeni op 23-12-2018 14:57 ]
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Prijsafspraken tussen concurrenten is verboden, maar dit is 1 bedrijf met meerdere dealers.
Probeer maar eens een Apple product met een goede korting te krijgen, zelfde verhaal.
Probeer maar eens een Apple product met een goede korting te krijgen, zelfde verhaal.
Nee, prijsafspraken met dealers zijn ook verboden, maar er is een sluipweggetje omheen. Zie bijvoorbeeld:
https://www.emerce.nl/ach...pricing-kunnen-benvloeden
Indertijd heeft Philips hiermee te maken gehad, die probeerden ook een vaste verkoopprijs op te leggen (mooie naam: adviesprijs, jaja). Dat werd toen ook door de rechter verboden.
Indertijd heeft Philips hiermee te maken gehad, die probeerden ook een vaste verkoopprijs op te leggen (mooie naam: adviesprijs, jaja). Dat werd toen ook door de rechter verboden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wat ik zo 123 niet kon vinden, komt de Kona met een granny charger? Ik moet wellicht als de Kona er is naar een bruiloft in the middle of nowhere in Duitsland, wel fijn als ik weer thuis kan komen
Ja die zit er bij (volgens mij)
Yep, die zit zeker weten bij, in ieder geval bij mij. Er was iemand in België die er geen granny charger bij gekregen had (zie eerder in dit topic), maar verder heeft iedereen 2 kabels bij hun Kona gekregen.
[ Voor 87% gewijzigd door canth op 23-12-2018 21:13 ]
Granny charger is ca 2 kWh per uur
Dus waarschijnlijk verstandig om op de terugweg een snellader te bezoeken
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Of lang uitslapen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik, dus.canth schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:10:
Yep, die zit zeker weten bij, in ieder geval bij mij. Er was iemand in België die er geen granny charger bij gekregen had (zie eerder in dit topic), maar verder heeft iedereen 2 kabels bij hun Kona gekregen.
Wel granny, geen laadkabel.
Heb je wel eens gereclameerd over het ontbreken van de laadkabel? Die is duur genoeg om te gaan zeuren tenslotte, en volgens mij hoort hij bij de leveromvang.
Was toevallig bij Kia vrijdag voor een vriend. Ze gaven aan dat de plugins sowieso aankomend jaar niet te leveren zijn. Af en toe schijnt er een gaatje te vallen, maar minimaal. Bestelproces zit helemaal vol zei die. Ook de testauto die ze hadden moest elke dag meermaals worden opgeladen, zoveel interesse (het was ook serieus druk!)
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
240 euro, gewoon terugvragen en elders kopen als ze hem niet meegeven, bij mij zat 'ie netjes in een ronde grijze tas, niet dat ik 'm gebruik...daemonix schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:55:
Heb je wel eens gereclameerd over het ontbreken van de laadkabel? Die is duur genoeg om te gaan zeuren tenslotte, en volgens mij hoort hij bij de leveromvang.
Het is gelukkig een bruiloft met overnachting, 's ochtends aankomen, de dag erna weer weg :-)BarryH schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:12:
Granny charger is ca 2 kWh per uur
Qua laden moet ik me nog eens gaan verdiepen in hoe ik in het buitenland zou kunnen laden (company policy is alleen in NL / new motion plus) maar het is nogal ondoorzichtig met alle laadpassen enz
Gewoon paar extra pasjes nemen ,
Ben net voor 30-40 EUR naar Oostenrijk gereden,
Kijk eens in het ev laadpaal topic
Ben net voor 30-40 EUR naar Oostenrijk gereden,
Kijk eens in het ev laadpaal topic
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Afgelopen weekend even wezen kijken bij een E-Niro. Conclusie, prachtige auto maar zeer arrogante verkoper. We mochten nog net in de buurt van de auto komen maar proefrijden was onmogelijk, pas na reservering.
Wie had dat ooit gedacht dat Kia een levertijd van ruim een jaar heeft op een auto en geen stuiver marge weggeeft.
Wie had dat ooit gedacht dat Kia een levertijd van ruim een jaar heeft op een auto en geen stuiver marge weggeeft.
Ja, zowel bij dealer als bij importeur.daemonix schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:55:
Is zo in BE, blijkbaar.
Ik denk de meesten die sinds begin dit jaar de Kona en e-Niro al aan zagen komen en in het algemeen iedereen die een beetje volgt hoe EVs in de markt gezet worden.RonaldPr schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:03:
Als er dan een betaalbare auto komt met een geweldige range die niet met duizenden per week wordt geproduceerd, en hebt gezien hoe de Kona al meteen “uitverkocht” raakte, dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om lange levertijden en een slechte onderhandelingspositie te voorspellen
Natuurlijk snap ik dat, maar ze maken wel degelijk mis(ge)bruik van de situatie en een kopje koffie kan er zelfs niet meer van af.
Iets verkopen waar heel veel mensen geïnteresseerd in zijn en dus geen korting geven is normaal zaken doen.
Mensen ongeïnteresseerd behandelen heb ik bij meerdere autodealers gezien, alsof je een potlood komt kopen. Meteen vertrekken en naar een andere dealer.
Mensen ongeïnteresseerd behandelen heb ik bij meerdere autodealers gezien, alsof je een potlood komt kopen. Meteen vertrekken en naar een andere dealer.
Hoe komen we ( voor de mensen die er net als ik een besteld hebben??) aan de UVO app, niet te downloaden in Nederland, maar via een VPN wel op je telefoon te krijgen..!! Maar is het ook mogelijk om van de opties gebruik te maken? Is het kopellen met je auto mogelijk? ( Kia zegt dat elk model gekoppeld kan worden na 2017....???) Ik bedoel , in de gaten houden hoe het laadproces verloopt en hoe vol je accu is lijkt mij een uitkomst vanuit me bed....
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Verwijderd
zeker ga je het pas weten zodra een tweaker er een geleverd heeft gekregen...marc4547 schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:31:
Hoe komen we ( voor de mensen die er net als ik een besteld hebben??) aan de UVO app, niet te downloaden in Nederland, maar via een VPN wel op je telefoon te krijgen..!! Maar is het ook mogelijk om van de opties gebruik te maken? Is het kopellen met je auto mogelijk? ( Kia zegt dat elk model gekoppeld kan worden na 2017....???) Ik bedoel , in de gaten houden hoe het laadproces verloopt en hoe vol je accu is lijkt mij een uitkomst vanuit me bed....
misschien is het zo simpel als app en auto activeren via vpn...... misschien is de hardware in de auto anders/afwezig..... werkt de UVO app op een USA auto ook in het buitenland? Dat kun je een amerikaan vragen die met zijn kia naar mexico is geweest? misschien mischien....
wordt iig interessant...
@marc4547 er is in NL (of Europa) geen UVO app, is al meerdere keren besproken hier.. de module is anders en al heb je de app, dan nog werkt het niet want je hebt geen account.
We hebben Kia Connected Services, en de app heet MijnKia, en de laadstatus uitlezen kan daarmee ook gewoon.
CyBeRSPiN in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"
We hebben Kia Connected Services, en de app heet MijnKia, en de laadstatus uitlezen kan daarmee ook gewoon.
CyBeRSPiN in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-12-2018 13:38 ]
Ik weet niet of het in dit topic al is behandeld (hij is erg lang..), maar ik wil me goed voorbereiden op electrisch rijden, ook qua batterij-management. Volgens mij is dit een goede strategie:
- Liever vaker en shallow laden dan minder vaak en diep laden.
- Liever langzaam dan snel-laden.
- Het beste tussen de 80% en 20% van de accu gebruiken, daarboven of onder alleen als het nodig is.
- Nooit op 100% lange tijd laten staan, als je 100% nodig hebt: zorgen dat de accu net voordat je gaat vol is.
- Nooit op (bijna) 0% laten staan.
- Bij lange tijd ongebruik: 40% laadcapaciteit (daar komen Lion accu's ook altijd mee geleverd, en dat is niet zomaar...)
Wat ik nog niet weet bij 'onze' 64kWh accu:
- Wat is optimaal: 80%-20%, 70%-30%, 70%-20% of 80%-30% procent gebruiksgebied?
- Stel je normale afstand kost 25%. Iedere dag laden tot +- 70% (45%->70%) of om de dag (20%->70%)
- Bij vorst: Liever binnen parkeren?
- In de winter: wanneer aangesloten op de lader, zorgt de auto dan zelf voor een warme accu?
- Degradeert de accu in winterse omstandigheden, of heeft de kou geen permanent nadelig effect?
- Het beste tussen de 80% en 20% van de accu gebruiken, daarboven of onder alleen als het nodig is.
- Nooit op 100% lange tijd laten staan, als je 100% nodig hebt: zorgen dat de accu net voordat je gaat vol is.
- Bij lange tijd ongebruik: 40% laadcapaciteit (daar komen Lion accu's ook altijd mee geleverd, en dat is niet zomaar...)
- Stel je normale afstand kost 25%. Iedere dag laden tot +- 70% (45%->70%) of om de dag (20%->70%)
- In de winter: wanneer aangesloten op de lader, zorgt de auto dan zelf voor een warme accu?
- Degradeert de accu in winterse omstandigheden, of heeft de kou geen permanent nadelig effect?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Oh, hierbij de Belgische prijslijst:
https://drive.google.com/...BUC0tUklwaXdQTnEtZ1hPQkxB
Hier veel info over li-ion cellen.JvdBosch schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:51:
Ik weet niet of het in dit topic al is behandeld (hij is erg lang..), maar ik wil me goed voorbereiden op electrisch rijden, ook qua batterij-management. Volgens mij is dit een goede strategie:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Kan je bij de kona / Niro instellen tot hoe veel % de auto geladen mag worden?
Bedankt!JvdBosch schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:53:
Dan zijn de prijzen die ik hier voorbij zag komen uit Duitsland (autohaus am damm) toch veel interessanter. Zeker aangezien ze daar nog korting geven en je ook in aanmerking komt voor de vlaamse premie zero emissie voertuig.
Ik twijfel serieus om er eentje in Duitsland te bestellen.
Verschil in goedkoopste 64kw versie:
Duitsland: 34.700€ (en kom je in aanmerking voor 3500€ premie)
Belgie: 41590€ (en kom je in aanmerking voor 2500€ premie)
7890€ verschil dus (excl verschil in btw, en de kosten om hem in belgie te krijgen)
[ Voor 4% gewijzigd door SN3 op 24-12-2018 14:58 ]
Vergelijk ook goed de verschillen in uitvoering. En ik zou even bellen met die Duitse dealer, voor je jezelf rijk rekent. Klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn... Zeker qua eventueel meegerekende subsidies e.d..
In België is ook wel wat te handelen hoor, maar wees snel, voordat ze ook daar richting de jaar levertijd gaan! De mijne komt over 6 maanden, maar de dealer zei dat als ik in januari was het zo richting de 9 a 12 maanden zou gaan. België krijgt er 300 of zo in 2018...
In België is ook wel wat te handelen hoor, maar wees snel, voordat ze ook daar richting de jaar levertijd gaan! De mijne komt over 6 maanden, maar de dealer zei dat als ik in januari was het zo richting de 9 a 12 maanden zou gaan. België krijgt er 300 of zo in 2018...
Ja, je kan dit instellen voor DC and AC ladenDacuuu schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:53:
[...]
Hier veel info over li-ion cellen.
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Kan je bij de kona / Niro instellen tot hoe veel % de auto geladen mag worden?
Dat is mooi, ik zelf zit niet in de E-auto's, wel in de E-fietsen, de grote merken daar laten je gewoon tot 100% (4.2v) laden, met als gevolg rappe degradatie van je cellen.Him_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:13:
[...]
Ja, je kan dit instellen voor DC and AC laden
Een "echt" merk heeft daar geen last van : Flyer. Onze fietsen uit 2011 hebben nauwelijks accuverlies (Samsung 750AH), bijna 14000km mee gefietst.
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Staat een berg kona's op de haven (2 boten)...... ze hebben allemaal vertraging om ze bij de dealers te krijgen (te weinig capaciteit).....maar ze komen eraan.
Als ze er maar aan komen. 2 boten zou zo'n 600 Kona's betekenen.prettig schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:44:
Staat een berg kona's op de haven (2 boten)...... ze hebben allemaal vertraging om ze bij de dealers te krijgen (te weinig capaciteit).....maar ze komen eraan.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ja net de dealer gesproken en wacht al ruim een week op een hele reeks.......... van rond 13 december.
Verwerkingscapaciteit is bottleneck, maar ja dat hadden ze toch van te voren kunnen weten zou je zeggen
Verwerkingscapaciteit is bottleneck, maar ja dat hadden ze toch van te voren kunnen weten zou je zeggen
Nog niet zo erg gehad, maar wel vaker dat verkopers:RonaldPr schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:03:
Afgelopen weekend even wezen kijken bij een E-Niro. Conclusie, prachtige auto maar zeer arrogante verkoper. We mochten nog net in de buurt van de auto komen maar proefrijden was onmogelijk, pas na reservering.
1. Niet van elektrische autos houden en inderdaad erg weinig moeite doen voor een product van 45.000 euro
2. Liever oude grijze klanten helpen dan een dertiger op gympies, soms krijg je het gevoel alsof ze denken dat je er toch geen 1 koopt....
Gelukkig was de verkoper bij de dealer waar ik gereserveerd had wel heel aardig, hij wist niet veel van EV rijden, maar nam wel moeite...
Enige uitzondering was trouwens het bekijken van de BMW i3, daar was een speciale verkoper voor de i3, type rechtstreeks uit de AppleStore geplukt, ook als enige BMW verkoper zonder pak. Hij wist alle ins en outs van elektrisch rijden. Echt een enorm verschil...
Toch is het niet zo simpel, er zijn diverse uitzonderingsgronden. Zie ook https://www.ondernemerspl...l/kartels-en-mededinging/daemonix schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:23:
Nee, prijsafspraken met dealers zijn ook verboden, maar er is een sluipweggetje omheen. Zie bijvoorbeeld:
Om een voorbeeld te noemen, als je minder dan 10% van de markt hebt mag je afspraken maken, in dit geval is de vraag, welke markt. De EV markt, de auto markt of “de EVs onder de 50k en meer dan 400km range markt”.
Wellicht mag het, wellicht mag het niet, maar bewijs het maar eens...
Aan de andere kant is de marge van de verkoper ook redelijk klein te noemen. De meeste kortingen die ze kunnen geven zijn kortingen die ze vanuit de importeur krijgen. Als die zelf al geen kortingen geeft op de wagens wordt het natuurlijk zeer moeilijk om te gaan concureren. En als je dan toch zelf je eigen marge weggeeft tegen de wens van de importeur in moet je ook niet verbaasd zijn wanneer je daarna wat langer moet wachten of net minder kortingen krijgt op de rest van het gamma of wat dacht je van bonussen die importeuts wel eens kunnen geven? Die kan je dan ook wel vergeten. Er zijn zovele manieren om dealers netjes in de pas te laten lopen zonder hen te verplichten een bepaalde prijs te hanteren.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Vind sommige prijsverschillen toch opvallend, zo snap ik niet dat metallic lak (aka metaalkleur, heerlijk dat Vlaams) in België 600 euro kost en in Nederland 795. Dat is ruim 32% prijsverschil.JvdBosch schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:53:
Aan de andere kant lijkt de ExecutiveLine in Nederland, inclusief lederen bekleding goedkoper dan de More variant in België met het extra luxe pakket om onder andere lederen bekleding te krijgen.
Kan me nauwelijks indenken dat de behoefte aan bepaalde zaken in België sterk afwijkt van Nederland, zullen ze de naamgeving met eventuele opties dan gewoon bewust anders maken om prijsvergelijk moeilijker te maken?
Zelfde ervaring hier met mijn Flyer fietsen.nessio schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:43:
Een "echt" merk heeft daar geen last van : Flyer. Onze fietsen uit 2011 hebben nauwelijks accuverlies (Samsung 750AH), bijna 14000km mee gefietst.
Er is veel ruis over laden van accu's. Ik zou zeggen: lees de handleiding van de e-Niro. Die heeft iemand al gepost.
Maar om de gebroerders Tinbergen te parafraseren: als de ruis niet overeenstemt met de feiten, gaan mensen de feiten ter discussie stellen.
Over de verschillen met België in prijzen: Ik vond het ook raar... gelukkig heb je niet die 1000 euro afleverkosten, dus dat trekt het verschil weer een beetje recht. En er is dus meer te regelen in België, dus al met al ben ik goedkoper uit en heb ik hem eerder... En dus met Smokey Grey interieur (niet leverbaar in Nederland, geen idee waarom).
[ Voor 6% gewijzigd door JvdBosch op 24-12-2018 21:39 ]
Ik had die ervaring bij het bestellen van de Kona EV: vreselijke dealer die geen enkel initiatief nam en zelfs niet belde ondanks dat ik had gereserveerd. Heb uiteindelijk de order geannuleerd, daarover een e-mail gestuurd, gevraagd om een bevestiging, gebeld, maar nog steeds geen officiële reactie ontvangen.RonaldPr schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:03:
Hoe anders was dat met de KIA dealer: enthousiast, mededeelzaam, betrokken etc. En ze zitten hier maar 100 meter van elkaar!
Ik heb mijn dealer gevraagd of hij nog wat verdiende aan de e-Niro. Hij zei dat de marge 4% was, maar dat is op een veel hogere prijs dan bij andere auto's (geen BPM). Hij leek er niet ontevreden mee.Blokker_1999 schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:02:
Aan de andere kant is de marge van de verkoper ook redelijk klein te noemen. De meeste kortingen die ze kunnen geven zijn kortingen die ze vanuit de importeur krijgen. Als die zelf al geen kortingen geeft op de wagens wordt het natuurlijk zeer moeilijk om te gaan concureren. En als je dan toch zelf je eigen marge weggeeft tegen de wens van de importeur in moet je ook niet verbaasd zijn wanneer je daarna wat langer moet wachten of net minder kortingen krijgt op de rest van het gamma of wat dacht je van bonussen die importeuts wel eens kunnen geven? Die kan je dan ook wel vergeten. Er zijn zovele manieren om dealers netjes in de pas te laten lopen zonder hen te verplichten een bepaalde prijs te hanteren.
Ik voelde me niet echt serieus genomen toen ik bij Tesla binnenliep in mijn werkkleding. En hoe mooi ik de auto ook vind, die gaat het niet worden (zal qua prijs die volgens mij nog steeds niet bekend is waarschijnlijk toch niet lukken), alleen al door de manier waarop het ging.Gemeni schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:47:
[...]
Nog niet zo erg gehad, maar wel vaker dat verkopers:
1. Niet van elektrische autos houden en inderdaad erg weinig moeite doen voor een product van 45.000 euro
2. Liever oude grijze klanten helpen dan een dertiger op gympies, soms krijg je het gevoel alsof ze denken dat je er toch geen 1 koopt....
De verkopers bij Hyundai en Kia waren wel heel aardig, boden koffie aan en namen alle tijd voor me. Maar misschien komt het omdat ik een 40er ben hahaha
Paar maanden geleden in Londen een Tesla centrum in een (duur) winkelcentrum (Canary Wharf) bezocht. Vanaf moment 1 duidelijk gemaakt dat we er geen gingen kopen, toch vol enthousiaste verkoper die op alle vragen antwoord gaf, en uit zichzelf veel vertelde en daarbij alle tijd nam. Ook de Tesla batterij hing aan de muur, waar hij ook veel over vertelde.
Het kan dus wel... en geeft dan een heel goede indruk van een bedrijf.
Prijs van een Tesla Model 3 is overigens inmiddels al wel een tijdje bekend hoor, begint bij 58.800 euro.
Het kan dus wel... en geeft dan een heel goede indruk van een bedrijf.
Prijs van een Tesla Model 3 is overigens inmiddels al wel een tijdje bekend hoor, begint bij 58.800 euro.
Moet je trouwens eens uitrekenen hoe veel/weinig dat dat eigenlijk is. Zoals je al aangeeft is het 1 van de duurdere modellen en dan komt zijn marge op nog geen 1500 euro uit. Natuurlijk is hij daar tevreden mee want op andere wagens zal het percentage niet veel hoger zijn. De echte winst van een dealer/garagist zit daarom nog altijd in de verkoop van accesoires en dealer options aan de ene kant en onderhoud aan de andere kant. Als ze ook nog eens verkoop doen van tweedehandsvoertuigen dan hebben ze pas echt een goede manier om geld te verdienen.Harvest2002 schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:55:
[...]
Ik heb mijn dealer gevraagd of hij nog wat verdiende aan de e-Niro. Hij zei dat de marge 4% was, maar dat is op een veel hogere prijs dan bij andere auto's (geen BPM). Hij leek er niet ontevreden mee.
En een verkoper die open kaart speelt, daar heb ik nog altijd een goed gevoel bij
Wat dacht je van honderden nieuwe klanten (van ander merk die die anders nooit zou krijgen) die 3-5 jaar klant zijn en die wellicht nog andere auto's kopen (bv. kleintje erbij).
Nieuwe klanten is goud waard in elke business.
Nieuwe klanten is goud waard in elke business.
Hallo Cyberspin,
Ik zag op pagina 144 dat je de mijn KIa app liet zien...
Ik zie de mijn Kia app niet in de appstore van apple.....of.... moet ik een Android phone regelen hiervoor?
Ik zie de mijn Kia app niet in de appstore van apple.....of.... moet ik een Android phone regelen hiervoor?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Op android is die inderdaad gewoon beschikbaar.
Ik heb zelf een iPhone en de MijnKia staat gewoon in de store: https://itunes.apple.com/nl/app/mijnkia/id1085651703marc4547 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:44:
Hallo Cyberspin,
Grappig dat mensen echt geloven dat dealers maar 4% marge maken op een nieuwe autoBlokker_1999 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:00:
[...]
Moet je trouwens eens uitrekenen hoe veel/weinig dat dat eigenlijk is. Zoals je al aangeeft is het 1 van de duurdere modellen en dan komt zijn marge op nog geen 1500 euro uit. Natuurlijk is hij daar tevreden mee want op andere wagens zal het percentage niet veel hoger zijn. De echte winst van een dealer/garagist zit daarom nog altijd in de verkoop van accesoires en dealer options aan de ene kant en onderhoud aan de andere kant. Als ze ook nog eens verkoop doen van tweedehandsvoertuigen dan hebben ze pas echt een goede manier om geld te verdienen.
En een verkoper die open kaart speelt, daar heb ik nog altijd een goed gevoel bij. Ik heb zo 1 dealer, maar spijtig genoeg heb ik mijn Ioniq daar niet besteld omdat de andere een veel betere aanbieding had.
Zat in de e-Niro handleiding te zoeken naar maximale dakbelasting ivm skikoffer en vond dit (5-18) 
WAARSCHUWING
Uitlaatgas
Als u met een geopende achterklep rijdt, worden gevaarlijke uitlaatgassen in het interieur gezogen, wat kan leiden tot ernstig of dodelijk letsel van de inzittenden.
Wanneer u met een geopende achterklep moet rijden, houd dan de uit‐ stroomopeningen en alle ruiten open, zodat extra frisse lucht het interieur in komt.”
Misschien 4% pure winst na aftrek van alle kosten en verkopersbonussenZ___Z schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:51:
[...]
Grappig dat mensen echt geloven dat dealers maar 4% marge maken op een nieuwe auto
Wat is dan wel een reële marge volgens jouw? Want als ik naar de financiële cijfers van mijn dealers kijk dan besef ik zelf maar al te goed dat autoverkoop echt geen vetpot is hoor. Het is ook niet omdat een dealer zomaar even 10 of 15% korting geeft op catalogusprijs dat zijn marge ook maar ineens 20% bedraagt.Z___Z schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:51:
[...]
Grappig dat mensen echt geloven dat dealers maar 4% marge maken op een nieuwe auto
[ Voor 14% gewijzigd door Blokker_1999 op 25-12-2018 13:17 ]
Ligt eraan of je het over bruto of netto marge hebt. Maar bruto marge zal wel tussen de 10% en 20% liggen (op de cataloguswaarde). Maar het is niet zo simpel. Fabrikanten en importeurs geven staffelkortingen, verkoopbonussen etc. Je kan daarom eind van het jaar als je goed zoekt mooie kortingen krijgen als een dealer dichtbij de volgende staffel zit.
Speciale lease uitvoeringen hebben ook minder marge. Dealers en importeurs leveren hierbij beide marge in om een lagere cataloguswaarde. Die marge zouden ze sowieso ingeleverd hebben aan de LM inkopers.
Speciale lease uitvoeringen hebben ook minder marge. Dealers en importeurs leveren hierbij beide marge in om een lagere cataloguswaarde. Die marge zouden ze sowieso ingeleverd hebben aan de LM inkopers.
https://mijn.bovag.nl/act...n-dealerrendement-gedaald
Zo'n vetpot lijkt het me gemiddeld niet, maar ik ben geen kenner van de autobranche.
Overigens schijnt de verkoop van de e-Niro (vooralsnog) niet mee te tellen voor bonussen.
Zo'n vetpot lijkt het me gemiddeld niet, maar ik ben geen kenner van de autobranche.
Overigens schijnt de verkoop van de e-Niro (vooralsnog) niet mee te tellen voor bonussen.
Weet iemand hoe de stoelbekleding is op de Dynamicline (DL)? Op internet zijn eigenlijk alleen maar foto's te zien van de Executiveline (EL). Ik vraag me af of dat op de DL ook met die blauwe strepen is.

Additionele vraag: denkt er iemand van jullie eraan om de DL-variant te kopen en daar een hoop opties op te zetten (zo blijft de bijtelling laag)? Volgens mij moet je de extra opties dan tijdens je leasetermijn volledige afkopen dus is het niet per se voordeliger.
PS. fijne kerstdagen trouwens

Additionele vraag: denkt er iemand van jullie eraan om de DL-variant te kopen en daar een hoop opties op te zetten (zo blijft de bijtelling laag)? Volgens mij moet je de extra opties dan tijdens je leasetermijn volledige afkopen dus is het niet per se voordeliger.
[ Voor 7% gewijzigd door Strijpje op 25-12-2018 15:11 ]
Tja, ik denk dat er vooral veel geld gaat zitten in de voorraad en het pand. Kan me voorstellen dat cijfers soms ook vertekend raken doordat garages de auto voorraad in 2018 op kenteken zetten, zodat de BPM lager blijft.Harvest2002 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:48:
https://mijn.bovag.nl/act...n-dealerrendement-gedaald
Voor de e-Niro hoeft de dealer eigenlijk weinig te doen. Een proefritje, een kopje koffie en er is 45000 omzet + 900 afleverkosten. Natuurlijk als je alle kosten daaraf trekt is de marge laag, maar ik denk dat een dealer nog nooit zo makkelijk zulke dure autos heeft verkocht.
Ik kan je vragen niet beantwoorden, maar groot nadeel is dat levertijd van de dynamicline nog langer is. Voorlopig worden eerst alleen executiveline versies uitgeleverd...[b]
En op 4 procent bijtelling besparen tikt niet heel hard aan
Over opties af fabriek betaal je bijtelling, over accessoires betaal je geen bijtelling. Leer achteraf in bouwen is een veel afgenomen accessoire.Additionele vraag: denkt er iemand van jullie eraan om de DL-variant te kopen en daar een hoop opties op te zetten (zo blijft de bijtelling laag)? Volgens mij moet je de extra opties dan tijdens je leasetermijn volledige afkopen dus is het niet per se voordeliger.
Als ik mij goed herinner is er eerder een foto van een dynamic line geplaatst. Ik weet dat er bij de dealer in Zwaag een Dynamic Line staat. Ik kan me niet meer heugen of die een bies heeft. De bies in de Executive Line is in ieder geval wit in NL, ook de randjes rondom de luchtroosters
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Het luxe interieur in België was precies hetzelfde als dat van ons volgens mij. Ik heb ze beide binnen 2 dagen gezien. Als de goedkopere versie ook hetzelfde is kun je hier interieurplaatjes vinden:
https://www.kia.com/conte...rochure-NL-December19.pdf
Let wel, in België was meer mogelijk met het interieur, zoals de Smokey Grey die ik heb gekozen, dus geen garantie dat de DL een interieur heeft uit deze pdf...
https://www.kia.com/conte...rochure-NL-December19.pdf
Let wel, in België was meer mogelijk met het interieur, zoals de Smokey Grey die ik heb gekozen, dus geen garantie dat de DL een interieur heeft uit deze pdf...
bedankt voor de info! Ik vermoed in dat geval dat de basis-interieur (dus zonder opties) van de DL gelijk is aan die van de EL, wat je ook op de foto ziet.
@YStunnenberg : de dealer vertelde me dat alle opties die je online ziet niet bij de bijtelling meegerekend wordt. Je betaalt dus alleen bijtelling over de 42.510 (DL) / 45.510 (EL).
@YStunnenberg : de dealer vertelde me dat alle opties die je online ziet niet bij de bijtelling meegerekend wordt. Je betaalt dus alleen bijtelling over de 42.510 (DL) / 45.510 (EL).
Grappig, bij mij was het andersom. De Hyundai dealer was erg enthousiast, terwijl ik nog geen enkel telefoontje van de Kia dealer heb gekregen na mijn bezoek. Reserveren van de e-Niro kon niet, “maar ik kan u wel op onze lijst zetten, dan nemen wij contact op als het zover is”. Nadat de prijzen van de e-Niro bekend gemaakt werden heb ik 1 mailtje gehad, maar zonder reservering zou het een gebed zonder eind worden, dus ik was blij met de reservering van de Kona (nee, die heb ik nog niet, nog heel even geduld).Harvest2002 schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:46:
[...]
Ik had die ervaring bij het bestellen van de Kona EV: vreselijke dealer die geen enkel initiatief nam en zelfs niet belde ondanks dat ik had gereserveerd. Heb uiteindelijk de order geannuleerd, daarover een e-mail gestuurd, gevraagd om een bevestiging, gebeld, maar nog steeds geen officiële reactie ontvangen.
Hoe anders was dat met de KIA dealer: enthousiast, mededeelzaam, betrokken etc. En ze zitten hier maar 100 meter van elkaar!
Hyundai en Kia zitten hier gezellig 25 meter van elkaar.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Cyberspin bedankt voor de info, ik heb de app gedownload alleen....... NU nog even wachten op de gegevens van mijn toekomstige auto, je moet chassisnummer invullen , kenteken etc,,,,, maar geduld is een schone zaak..... IK heb nu 2 x met de E- NIro gereden en vind het super rijden...!! Ik kreeg vannochtend bericht dat mijn led lamp kit voor de Niro in nederland geariveerd is. Ik schiet een foto in als het er is.
Bij de specificaties van de LED lap kit zag ik dat ze weerstanden toepassen om geen problemen op de CAN bus te genereren. Dus ze zullen niet efficiënter zijn, alleen een ander kleur denk ik...marc4547 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:29:
Cyberspin bedankt voor de info, ik heb de app gedownload alleen....... NU nog even wachten op de gegevens van mijn toekomstige auto, je moet chassisnummer invullen , kenteken etc,,,,, maar geduld is een schone zaak..... IK heb nu 2 x met de E- NIro gereden en vind het super rijden...!! Ik kreeg vannochtend bericht dat mijn led lamp kit voor de Niro in nederland geariveerd is. Ik schiet een foto in als het er is.
Het gaat mij niet om de efficiëntie, ik vind wit led licht mooier als een gloeilampje.
Zijn dat niet gewoon voorschakel weerstanden zoals je die bij elke led toepast? Die hoeven echt niet het vermogen van een gloeilamp te trekken.
Heeft iemand toevallig al een kostenoverzicht gezien voor het onderhoud van de e-Niro ?
Nee, maar op basis van de Niro kun je een goed beeld krijgen: https://www.autohaagzeeuw...derhoudstarieven-2017.pdf (pagina 26).Ben1987 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:05:
Heeft iemand toevallig al een kostenoverzicht gezien voor het onderhoud van de e-Niro ?
Haal alle ICE gerelateerde zaken weg, dan blijft er nog wel wat over: interieurfilter, airco, remmen (maar veeeeel minder slijtage ivm regeneratie), checks van de systemen.
En ik vermoed (hoop) dat er het nodige aan software updates uitgevoerd kan gaan worden bij elke beurt.
Maar veel zal het niet kosten..
Weet iemand ook met zekerheid te zeggen of de e-Niro's wel of niet met deze paal GOED te laden zijn ? Dus zeg maar op de max voor een AC punt ? https://www.tesla.com/nl_...ome-charging-installation Deze hangt namelijk al bij ons op de zaak. En anders denken wij erover om deze erbij te laten zetten: https://www.laadpunt.nl/laadpaal/icu-eve/ aangezien dit er meteen 2 zijn. Of heeft iemand een betere tips ?
Qua laadpassen hadden we NewMotion in gedachten ivm de goede Europese dekking.
Onderstaande prijzen zijn incl. BTW.Ben1987 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:05:
Kleine beurt: (€75,50)
- Ruitenwisservloeistof (€3,65)
- Klein Materiaal (€4,24)
- Milieubijdrage (€4,24)
- Arbeid (€63,53)
Grote beurt: (€129)
- Ruitenwisservloeistof (€3,65)
- Klein Materiaal (€6,05)
- Gebruik testapparatuur (€7,62)
- Milieubijdrage (€6,05)
- Arbeid (€105,88)
Extra vervangingen: (€194,91)
- Interieurfilter (€35,28)
- Koelvloeistof (€72,52)
- Remvloeistof (€6,64)
- Arbeid (€80,47)
En dit zijn de service-intervallen:

Hier past je vraag beter: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassenBen1987 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:49:
Weet iemand ook met zekerheid te zeggen of de e-Niro's wel of niet met deze paal GOED te laden zijn ? Dus zeg maar op de max voor een AC punt ? https://www.tesla.com/nl_...ome-charging-installation Deze hangt namelijk al bij ons op de zaak. En anders denken wij erover om deze erbij te laten zetten: https://www.laadpunt.nl/laadpaal/icu-eve/ aangezien dit er meteen 2 zijn. Of heeft iemand een betere tips ?
de tesla wall connector ondersteund 32A mits deze is aangesloten op 32A, hiermee kan je dan de niro op de max snelheid die de auto ondersteund opladen.Ben1987 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:49:
Inmiddels staat de Kia e-Niro ook zoals verwacht op de positieve lijst voor de MIA.
Verkoopcijfers november (productiecijfers) en vorige maand van de Kona EV
Zuid Korea - 2.906 (2.473)
Internationaal - 2.502 (2.144)
[ Voor 7% gewijzigd door Trackerfire op 27-12-2018 22:01 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Van koffiekopjes?Trackerfire schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:00:
Verkoopcijfers november (productiecijfers) en vorige maand
Tsja dat is nog steeds een aannameCyBeRSPiN schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:46:
[...]
Hint: kijk naar de topic titel en naar zn signature.
Fixed, gaat hier om Kona's_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:50:
[...]
Tsja dat is nog steeds een aanname
Waar haal je die cijfers vandaan? En zijn die ook voor de E-Niro te vinden?
https://www.hyundai.com/w...ivities/sales-performancePierik schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:18:
Waar haal je die cijfers vandaan? En zijn die ook voor de E-Niro te vinden?
En nee, helaas, niks van Kia zover ik weet.
Gister even bij de Kia dealer geweest, de e-Niro 40kWh schijnt Q4 2019 geleverd te gaan worden.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vandaag een proefrit gemaakt in de e-niro bij de lokale dealer. Wat een auto! Mijn ervaring is dat hij zeer soepel rijdt en bloedsnel is vergeleken met onze tamme diesel. Regeneratief rijden is erg aangenaam en raakte ik vrij snel aan gewend. De zit voorin is erg ruim, achterin daarentegen is de zit een stuk krapper. Ik ben 1,85 m lang en zat al met mijn haar tegen het dak. Ook is de vloer erg hoog vergeleken met wat ik nu gewend ben, waardoor de zitpositie erg laag voelt. Niet comfortabel voor lange afstanden.
De verkoper vertelde ook dat de motor van de e-niro gemaakt is door Tesla, iemand die dit kan bevestigen?
De verkoper vertelde ook dat de motor van de e-niro gemaakt is door Tesla, iemand die dit kan bevestigen?
Bij mij thuis op 1-fase 20A afgezekerd geen probleem.Ben1987 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:49:
€375 voor "nieuw in doos" referral reward black signature wall connector. 100€ voor 4x6mm^2 YMVK-as (brandvertragend) + M32 wartel + nieuwe groep + wat klemmetjes = €500 laadpaal met ~4.5kW
Komt nog ~€60 bij voor een MID gecertificeerde kWh teller zodat ik een declaratie naar de zaak kan doen
Jij hebt een zilveren hangen, dat kan een oude of de "nieuwe" High Powered Wall Connector (22kW, 2016) zijn. Ik weet niet of er nog verschil daar tussen zit.
Wellicht in het Tesla topic vragen?
[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 25-01-2019 21:01 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Vreemd, ik ben 1,83m en kon prima achter mezelf zitten en hield achter nog een vuist over tussen mijn hoofd en het dak.dikkewalrus schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:19:
De zit voorin is erg ruim, achterin daarentegen is de zit een stuk krapper. Ik ben 1,85 m lang en zat al met mijn haar tegen het dak. Ook is de vloer erg hoog vergeleken met wat ik nu gewend ben, waardoor de zitpositie erg laag voelt. Niet comfortabel voor lange afstanden.
Lijkt me overigens sterk dat Tesla motoren voor concurenten maakt... AFAIK is de motor van de KIA e-Niro door Hyundai ontwikkeld.
Hangt ook af van je verhouding bovenlichaam en benenconnos schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:47:
[...]
Vreemd, ik ben 1,83m en kon prima achter mezelf zitten en hield achter nog een vuist over tussen mijn hoofd en het dak.
Lijkt me overigens sterk dat Tesla motoren voor concurenten maakt... AFAIK is de motor van de KIA e-Niro door Hyundai ontwikkeld.
Dat klopt. Ik vergat nog te vermelden dat ik een vrij lange romp heb en wat kortere benen.Jhb62 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:51:
[...]
Hangt oom af van je verhouding bovenlichaam en benen
Ik zit met 1.80m toch echt met m’n hoofd tegen het dak aan op achterbank als ik rechtop zit. Dus de E-Niro is echt wel laag achter voor een cross-over. Een Golf Hatchback heeft meer hoofdruimte, om maar een vergelijking te maken. Heb zelf overigens altijd in D segment auto’s gereden, waar je achterin over het algemeen beter zit.
Dit topic is gesloten.
![]()