• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:16:
Ik zit met 1.80m toch echt met m’n hoofd tegen het dak aan op achterbank als ik rechtop zit. Dus de E-Niro is echt wel laag achter voor een cross-over. Een Golf Hatchback heeft meer hoofdruimte, om maar een vergelijking te maken. Heb zelf overigens altijd in D segment auto’s gereden, waar je achterin over het algemeen beter zit.
Het heeft inderdaad te maken met de lichaamsbouw.
Ik ben ook 1,80mtr, qua hoofdruimte is het "net aan voldoende", dus prima, maar ik vind de vloer inderdaad erg hoog (of de bank erg laag), dat zit achterin niet fijn met de benen boven de bank.
Gelukkig zitten hier meestal mijn kinderen, dus het gaf voor mij niet de doorslag.

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-10 00:23
dikkewalrus schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:19:
...
De verkoper vertelde ook dat de motor van de e-niro gemaakt is door Tesla, iemand die dit kan bevestigen?
Wat slecht dat zo’n verkoper zulke onzin verkoopt.

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Update over de boten vanuit Korea:
Morning Lucy - aangekomen op 28-12-2018
Morning Capo - verwachte aankomst 12-01-2019
Morning Lady - verwachte aankomst 26-01-2019
Tomar - verwachte aankomst 12-02-2019

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26
YStunnenberg schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 07:53:
Wat bekend over de aantallen?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• hantheman
Vandaag ook eindelijk een proefritje gemaakt: ontzettend blij met mijn bestelling :)

Een minpunt welke ik hier nog niet had gelezen:
Tijdens het cruisen op de snelweg heb ik mijn handen meestal op 7:20 (onderaan het stuur) en dan geeft de rijbaanassistentie aan dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.
Daar moet ik denk ik wel aan wennen.

Ik sta op plaats 20 bij mijn dealer en hij verwacht mijn auto rond April te kunnen leveren.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 20:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

hantheman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:34:
Vandaag ook eindelijk een proefritje gemaakt: ontzettend blij met mijn bestelling :)

Tijdens het cruisen op de snelweg heb ik mijn handen meestal op 7:20 (onderaan het stuur) en dan geeft de rijbaanassistentie aan dat ik mijn handen aan het stuur moet houden.

Ik sta op plaats 20 bij mijn dealer en hij verwacht mijn auto rond April te kunnen leveren.
Kona of Niro? Ik gok Niro?
Maar bij beiden: je moet het stuur stevig vasthouden en weerstand bieden zodat het systeem merkt dat je in control bent. De plek waar je je hand(en) op het stuur zet maakt niet uit.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
YStunnenberg schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 07:53:
Leuk maar wat zit erin ? (ze verkopen meer modellen)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:06:
[...]

Leuk maar wat zit erin ? (ze verkopen meer modellen)
Een boel auto’s van verschillende merken die naar verschillende bestemmingen gaan ;)

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:09
hantheman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:34:

Veel (goedkopere) auto's hebben geen sensor in het stuur, maar kijken of er sprake is van stuurinput. Dus op een rechte weg, waar je niet hoeft te corrigeren......daar gaat ie zeuren....ondanks het feit dat je handen gewoon aan het stuur zitten.

Jammer dat ze blijkbaar voor de goedkope oplossing hebben gekozen..

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

wowter1976 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:51:
[...]

Veel (goedkopere) auto's hebben geen sensor in het stuur, maar kijken of er sprake is van stuurinput. Dus op een rechte weg, waar je niet hoeft te corrigeren......daar gaat ie zeuren....ondanks het feit dat je handen gewoon aan het stuur zitten.

Heb jij dit al zo ervaren dat dit zo werkt?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wowter1976 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:51:
[...]

Gewoon een gevulde dopperfles met haak aan je stuur hangen, hoef je ook je handen niet meer aan het stuur te houden :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• marc4547
  • Laatst online: 11-11 06:58
Hallo "Prettig" je hebt de informatie over de carcarriers die uit Korea komen, maar zoals Cyberspin zegt, om hoeveel NIro EV gaat het en misschien wel om Kona's?

Dat is waarschijnlijk moeilijk te achterhalen?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Zojuist m'n Kona EV opgehaald. Ik mis de app, daar moet ik me nog even in inlezen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• prettig
SunshineCompany schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:10:
Zojuist m'n Kona EV opgehaald. Ik mis de app, daar moet ik me nog even in inlezen.
kunnen we kort over zijn: geen app

• marc4547
Ik heb even naar de lijst met schepen van "Prettig" gekeken en als je op de maritime site kijkt kun je precies zien waar de schepen zich bevinden. Nu keek ik naar het laatste schip , de Tomar, en die ligt te laden in de haven van Huwasing. Als je even deze link kopieert kun je zien wat er een berg auto's in de haven staan daar.

https://www.marinetraffic...37/centery:36.974/zoom:17

Zou mijn blauwe Niro al op de kade staan??? Wat een auto's !!!!!

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-11 19:56
marc4547 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:30:
Ik heb even naar de lijst met schepen van "Prettig" gekeken en als je op de maritime site kijkt kun je precies zien waar de schepen zich bevinden. Nu keek ik naar het laatste schip , de Tomar, en die ligt te laden in de haven van Huwasing. Als je even deze link kopieert kun je zien wat er een berg auto's in de haven staan daar.

https://www.marinetraffic...37/centery:36.974/zoom:17

Zou mijn blauwe Niro al op de kade staan??? Wat een auto's !!!!!
ik zie niks op je link behalve wat je normaal gesproken ziet op martinetraffic

• marc4547
Jammer Tomas,

Als ik er op klik zie ik honderden auto's staan.......... Lijkt wel of iedereen een witte koopt......

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:43
tomas123 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:16:
[...]

ik zie niks op je link behalve wat je normaal gesproken ziet op martinetraffic
Je moet even bij "Map Type" op sattelite map drukken. Of dat helemaal live is of een momentopname eerder weet ik niet.

Edit: Ik weet wel zeker dat het niet live is, want anders zou je het schip op de map moeten zien liggen >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 29-12-2018 14:30 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• hantheman
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:41:
[...]

Kona of Niro? Ik gok Niro?
Maar bij beiden: je moet het stuur stevig vasthouden en weerstand bieden zodat het systeem merkt dat je in control bent. De plek waar je je hand(en) op het stuur zet maakt niet uit.
Ah ok, daar moet ik dan gewoon aan wennen ik heb mijn arm vaak rustig op de middenarmsteun en blijkbaar houdt ik het stuur dan niet stevig genoeg vast.

• Trackerfire
Trackerfire schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:18:
Tot vandaag 49 kona's op kenteken gezet in december, waarvan 34 gisteren en eergisteren. 25 daarvan grijs, populair kleurtje of een boot vol grijze Kona's :P

Totaal aantal dit jaar komt hiermee op 460 stuks.

Bron: Opendata RDW
Kleine update. Tot nu toe 147 gekentekend in december. Totaal komt nu op 541 stuks. Verwacht voor januari een explosie aan kentekens daar er naar speculatie zo'n 600 staan te wachten in Rotterdam of klaargemaakt worden bij de dealers omdat van de leasemaatschappij auto in 2019 pas gekentekend mag worden :D

[ Voor 9% gewijzigd door Trackerfire op 29-12-2018 14:36 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• marc4547
Trackerfire, je had gelijk dat je het beeld even bij Map op Satalite map moet zetten... het lijkt live te zijn, want als je je muis op de Tomar houd, geeft hij de positie aan aan de kade van een paar minuten geleden... Afijn genoeg erover..... :) maar wel heel veel witte auto's te zien

[ Voor 13% gewijzigd door marc4547 op 29-12-2018 14:44 ]

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 19:48
Hoewel in veel landen wit en zwarte autos in de meerderheid zijn, zie je op de sateliet niet de auto kleur. Logischer is het dat de auto voorzien zijn van witte beschermfolie.

Dat is ook goed te zien op deze foto:
http://res.heraldm.com/ph...16%2F20160616001236_0.jpg

Bron: http://m.theinvestor.co.kr/view.php?ud=20160927000306

Goed te zien is dat autos van boven wit zijn, maar een andere kleur hebben...

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• prettig
Trackerfire schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:22:
[...]

Je moet even bij "Map Type" op sattelite map drukken. Of dat helemaal live is of een momentopname eerder weet ik niet.

Edit: Ik weet wel zeker dat het niet live is, want anders zou je het schip op de map moeten zien liggen >:)
.... wat denk je..... live satelliet stream 8)7
Gewoon google earth data.

De "live" data is de locatie van de schepen.

• swaluw2
  • Laatst online: 26-10-2022
Heb eerder hele goede ervaringen gehad met de Kona dealer (Amsterdam Westpoort). Met Kia dealer veel minder, nauwelijks tijd, geen reacties na telefoontjes, etc. Maar vond de Kia E-Niro toch vanwege ruimte achterin en kofferbak ruimte net wat aantrekkelijker.

Heb direct na de mail van Kia op 25 juli over de reserveringslijst mijn reservering gedaan. Na de bekendmaking van de prijzen mijn dealer gebeld, maar die gaf aan dat ik "te laat was" en het nog wel een jaar zou duren. Via een andere dealer Kia Nederland laten bellen, die gaven aan dat ik bovenaan de lijst zelfs stond en toch mijn lokale dealer moest benaderen. Daar na vele telefoontjes en bezoeken gelukt om per email de E-Niro te bestellen begin december. Gisteren heb ik ze gebeld, de bestelling was nog niet naar de importeur doorgegeven, de order ligt nog "bij de directie" (die eigenaar zijn van meerdere dealers) waarbij ze het als 1 geheel nog gaan doorgeven aan de importeur. Hopelijk vertraagt dat de levertijd van mijn auto niet.

Er is ook nog geen enkele indicatie volgens mijn dealer wat de levertijden zouden zijn. Ik moest vooral niet afgaan op het forum waar al boten leveringen gekoppeld worden aan indicatieve levertijden. Dat klopte volgens mijn dealer totaal niet. Ben benieuwd, tot dusver heb ik meer vertrouwen in het Tweakers forum dan in mijn dealer. ;)

Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

swaluw2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:24:
Heb eerder hele goede ervaringen gehad met de Kona dealer (Amsterdam Westpoort). Met Kia dealer veel minder, nauwelijks tijd, geen reacties na telefoontjes, etc. Maar vond de Kia E-Niro toch vanwege ruimte achterin en kofferbak ruimte net wat aantrekkelijker.

Heb direct na de mail van Kia op 25 juli over de reserveringslijst mijn reservering gedaan. Na de bekendmaking van de prijzen mijn dealer gebeld, maar die gaf aan dat ik "te laat was" en het nog wel een jaar zou duren. Via een andere dealer Kia Nederland laten bellen, die gaven aan dat ik bovenaan de lijst zelfs stond en toch mijn lokale dealer moest benaderen. Daar na vele telefoontjes en bezoeken gelukt om per email de E-Niro te bestellen begin december. Gisteren heb ik ze gebeld, de bestelling was nog niet naar de importeur doorgegeven, de order ligt nog "bij de directie" (die eigenaar zijn van meerdere dealers) waarbij ze het als 1 geheel nog gaan doorgeven aan de importeur. Hopelijk vertraagt dat de levertijd van mijn auto niet.

Er is ook nog geen enkele indicatie volgens mijn dealer wat de levertijden zouden zijn. Ik moest vooral niet afgaan op het forum waar al boten leveringen gekoppeld worden aan indicatieve levertijden. Dat klopte volgens mijn dealer totaal niet. Ben benieuwd, tot dusver heb ik meer vertrouwen in het Tweakers forum dan in mijn dealer. ;)
Als je nr1 op de lijst staat dan is het vreemd dat hij nog niet besteld is.
Op de dag van bestelling kreeg is dezelfde dag bericht dat order was goedgekeurd door kia.
Levering januari.

e-niro en e-kona

• bomajo
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik heb zelf op 22/11 een e-Niro besteld bij dealer in Amsterdam. In juli op reserveringslijst gezet. Na ondertekening contract niets meer vernomen. Geen wltp brief en geen bevestiging van Kia zoals hierboven beschreven staat.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:55
swaluw2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:24:

Bizar. Heel anders dan wat ik en anderen ervaren. Spierballen van dealers in Amsterdam versus KIA NL? Ik hoop voor jou en KIA dat KIA NL wint.

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-11 19:05

frG

Waar kan je momenteel een proefrit met de e-Niro maken? Is dat bij alle KIA dealers, of heeft bijna niemand er 1 staan?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

frG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:04:
Waar kan je momenteel een proefrit met de e-Niro maken? Is dat bij alle KIA dealers, of heeft bijna niemand er 1 staan?
Bij veel dealers staat er wel 1 (en vaak ook een showroommodel), even bellen dus.

• YStunnenberg
frG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:04:
Als ik zo de reacties op het forum zie worden er door heel Nederland proefritten gemaakt met de e-Niro.
Ik vermoed dat dit alleen Exctutive Line uitvoeringen zijn, de Dynamic Line staat niet bij iedere dealer.
Zelf heb ik in de e-Niro gereden van de dealer in Purmerend (Witte) en Zwaag (Gravity Blue).

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-11 19:05

frG

Thanks, maandag maar eens even bellen, ziet er goed uit.

Wat zijn volgens jullie de grootste minpunten? Laadtijd was niet supersnel toch? Op de website zie ik 220km in 30 min.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

frG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:25:
Thanks, maandag maar eens even bellen, ziet er goed uit.

Wat zijn volgens jullie de grootste minpunten? Laadtijd was niet supersnel toch? Op de website zie ik 220km in 30 min.
Wat ie niet heeft maar mi wel zou moeten hebben: CyBeRSPiN in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
juptache schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:34:
[...]

Er is een app waar al een aantal genoemde functies (laadstatus, accustatus, voorverwarmen (wel alleen aan de paal waarschijnlijk)) inzitten: YouTube: Kia Niro EV mobile app support
Volgende vraag is natuurlijk of die ook hier beschikbaar komt, maar volgens mijn dealer wel.
Kan beter wat tijd investeren om evnotify en de datafeed naar abetterrouteplanner in te regelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
bomajo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:30:
Ik heb zelf op 22/11 een e-Niro besteld bij dealer in Amsterdam. In juli op reserveringslijst gezet. Na ondertekening contract niets meer vernomen. Geen wltp brief en geen bevestiging van Kia zoals hierboven beschreven staat.
Het ligt er een beetje aan voor wanneer je besteld hebt. Als het z.s.m is dan zou je al bevestiging gehad moeten hebben. Als je ivm een nog lopende lease later wilt hebben dan wordt de auto pas een paar weken/maanden voor leverdatum besteld ( gaf mijn dealer aan)

• Remco20
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 11:51
harw schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:57:
[...]

Het ligt er een beetje aan voor wanneer je besteld hebt. Als het z.s.m is dan zou je al bevestiging gehad moeten hebben. Als je ivm een nog lopende lease later wilt hebben dan wordt de auto pas een paar weken/maanden voor leverdatum besteld ( gaf mijn dealer aan)
Bij zowel Directlease als Leaseplan gaven ze aan meteen te bestellen met als leverdatum einde van huidig leasecontract.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-10 22:04
Weet iemand hoe het bij de Niro zit met de App? Er zijn dealers die beweren dat je met de App, als je verbonden bent met een laadpaal, de verwarming kunt aanzetten. Het eerste jaar is dat gratis, daarna moet je per maand betalen voor de dienst. Ik lees ook dat je niets naar de auto kunt versturen maar alleen zaken als SOC kunt uitlezen. Hoe zit dit nu echt?

Het op afstand aanzetten van de verwarming is een fijne optie die ik al had bij de Outlander, al 5 jaar niet meer bekrabt in de winter. Ook de Leaf kende dit truukje.

• DSmarty
  • Niet online
Sigmasailor schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:32:
Weet iemand hoe het bij de Niro zit met de App? Er zijn dealers die beweren dat je met de App, als je verbonden bent met een laadpaal, de verwarming kunt aanzetten. Het eerste jaar is dat gratis, daarna moet je per maand betalen voor de dienst. Ik lees ook dat je niets naar de auto kunt versturen maar alleen zaken als SOC kunt uitlezen. Hoe zit dit nu echt?

Het op afstand aanzetten van de verwarming is een fijne optie die ik al had bij de Outlander, al 5 jaar niet meer bekrabt in de winter. Ook de Leaf kende dit truukje.
Ik zou die functionaliteit wel het "minimum" vinden voor een EV-voertuig anno 2019....
Echter ben ik bang dat je alleen zaken kunt uitlezen en niets kunt "zenden", zie de brochure van Kia Connected Services:
https://www.kia.com/conte...vices-brochure-juni18.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qWNqwy7sZjB4wn5QCAuNylJF/full.png
Als ik het goed lees dan is bijvoorbeeld die functie "Deuren op slot" niet een functie om de auto te kunnen vergrendelen, maar puur het uitlezen van de status. (Men heeft het in de brochure over "Op je smartphone kun je zien of je Kia op slot staat")
Vind die functionaliteit erg karig voor 3,99 per maand...

[ Voor 16% gewijzigd door DSmarty op 30-12-2018 10:52 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sigmasailor met alle info die er nu is lijkt het remote bedienen van de kachel niet te kunnen, maar wordt dan afwachten op de eerste rijder. Of zou de dealer zelf ook de app al kunnen gebruiken?

Hoop vooral ook dat de eis om aan een paal te hangen gedropt kan, nergens voor nodig met 64kWh.

@DSmarty dat is die voor de standaard Kia auto’s, deze is voor de e-Niro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uRixDOd59oL4PR88lznUZbEp/full.jpg
Maar idd, karig. Al is notificatie wel prettig.
Zou dan ook graag zien of de verwarming ingepland is en voor hoelaat.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2018 10:55 ]

• DSmarty
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:50:
@Sigmasailor met alle info die er nu is lijkt het remote bedienen van de kachel niet te kunnen, maar wordt dan afwachten op de eerste rijder. Of zou de dealer zelf ook de app al kunnen gebruiken?

Hoop vooral ook dat de eis om aan een paal te hangen gedropt kan, nergens voor nodig met 64kWh.

[Afbeelding]
Ahh, die had ik zo niet gevonden.
Maar op de vertaalslag ICE <> EV na zijn de features helaas gelijk.
Vind ze dusdanig karig dat ze er naar mijn mening geen geld voor mogen vragen...

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:50:

[Afbeelding]
Ja zware misser (kona en niro), kan de bmw i3 verwarmen met de afstandsbediening zonder dat die aan de lader hangt. En ook verwarmen, laden en accu voorverwarmen bedienen via de app en dat was al in 2013. Outlander (wel via wifi) en ampera ook al in 2013.

Is een functie die inmiddels heel normaal is voor een EV..... al jaren, wie dat bedacht heeft daar moeten ze eruit gooien.

• Sigmasailor
Juist in die folder zit misschien de verwarring. De folder heeft het over de Niro (dus niet de e-Niro).
Ah, tweede is wel specifiek voor e-Niro ;( .

Afgaande op ervaringen uit het verleden (Outlander, Leaf) mag je toch verwachten dat zoiets basaals als de verwarming (bij een EV) aanzetten op afstand tot de mogelijkheden behoort?

Moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat het met de brakke Wifi verbinding van de Outlander en de waardeloze (traag, als het al werkt) App met Japanse server van Nissan ook niet allemaal koek en ei was.

Kans voor Kia (en Hyundai) om te demonstreren hoe het wel moet!?

[ Voor 4% gewijzigd door Sigmasailor op 30-12-2018 12:24 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sigmasailor schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:18:
Juist in die folder zit misschien de verwarring. De folder heeft het over de Niro (dus niet de e-Niro).

Afgaande op ervaringen uit het verleden (Outlander, Leaf) mag je toch verwachten dat zoiets basaals als de verwarming (bij een EV) aanzetten op afstand tot de mogelijkheden behoort?

Moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat het met de brakke Wifi verbinding van de Outlander en de waardeloze (traag, als het al werkt) App met Japanse server van Nissan ook niet allemaal koek en ei was.

Zie mijn plaatje, die is wel van de e-Niro. Komt uit een brochure die ik van mijn dealer kreeg.
En vooralsnog wijst niets erop dat je ook maar 1 ding kunt bedienen via de app. En zie dat ook niet gebeuren omdat dan de hele infrastructuur van de app en ook de aansturing in de auto op de schop moet.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-12-2018 12:26 ]

• prettig
Sigmasailor schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:18:

Hoe het moet weten we al (doen al meerdere merken), hoe het beter kan aub.

Nu is het: zo moet het in ieder geval niet (gewoon 5 jaar terug in de tijd). Zit zelfs al standaard op veel ICE's.

Wordt tijd dat ze boel daar eens opschonen (de directeur hyundai in NL is al "plots" vertrokken).

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 30-12-2018 12:28 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
In de Duitse review wordt over het verwarmen / app gesproken

YouTube: KIA Niro EV 64kWh - DER TODESSTOSS FÜR VERBRENNER?

- Niet remote aan- of uit te zetten
- Wel programmeerbaar op tijden, MITS ie aan een laadpaal zit.

Maar idd, als je accu vol is met 64kWh dan heb je zat capaciteit om ff te voorverwarmen.
Ik weet niet wat de reden hierachter is. Als ze de volledige capaciteit van de kachel (en voorverwarming) dan uit het net willen halen hoop ik dat je aan 10A of 16A voldoende hebt. Anders ben je verplicht als je pech hebt om een 32A aansluiting te hebben voordat ie wil voorverwarmen :X

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DJSmiley schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:31:
Als ze de volledige capaciteit van de kachel (en voorverwarming) dan uit het net willen halen hoop ik dat je aan 10A of 16A voldoende hebt. Anders ben je verplicht als je pech hebt om een 32A aansluiting te hebben voordat ie wil voorverwarmen :X
Kan zelfs met de Granny charger (10A) al, dus met 16A geen enkel probleem. Vermoed dat die kachel/warmtepomp niet meer dan 2kW verbruikt.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 10:02
De verwarming is inderdaad 2kw. Ik verwacht dat de Niro en Kona veel op elkaar lijken.
Bron: https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• swaluw2
Harvest2002 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:29:
[...]

Bizar. Heel anders dan wat ik en anderen ervaren. Spierballen van dealers in Amsterdam versus KIA NL? Ik hoop voor jou en KIA dat KIA NL wint.
Ja, het blijft raar dat de ene persoon direct te horen krijgt wanneer het indicatief geleverd gaat worden, en anderen helemaal niets horen.

Ik ga eind volgende week (volgens mijn dealer had het geen zin om voor 5 januari te bellen) nog eens vragen wat de status is en of mijn order van op dat moment bijna een maand geleden eindelijk bij de importeur ligt. Als deze bestelling nog steeds niet verstuurd is, dien ik een officiele klacht in bij KIA NL. Bovenaan de lijst van de dealer, en (vrijwel) bovenaan de lijst voor heel Nederland mag je toch verwachten dat je bij de 1e leveringen zit. |:(

• YStunnenberg
swaluw2 schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:59:
[...]

Ja, het blijft raar dat de ene persoon direct te horen krijgt wanneer het indicatief geleverd gaat worden, en anderen helemaal niets horen.

Ik ga eind volgende week (volgens mijn dealer had het geen zin om voor 5 januari te bellen) nog eens vragen wat de status is en of mijn order van op dat moment bijna een maand geleden eindelijk bij de importeur ligt. Als deze bestelling nog steeds niet verstuurd is, dien ik een officiele klacht in bij KIA NL. Bovenaan de lijst van de dealer, en (vrijwel) bovenaan de lijst voor heel Nederland mag je toch verwachten dat je bij de 1e leveringen zit. |:(
Ik ben wel heel benieuwd bij welke dealer jij besteld hebt en wanneer je de auto mag gaan rijden van de lease maatschappij.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

prettig schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:20:
[...]

kunnen we kort over zijn: geen app
Wat ik begreep, is dat er wel een app is, maar niet voor EU?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• prettig
SunshineCompany schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:44:
[...]

Wat ik begreep, is dat er wel een app is, maar niet voor EU?
Klopt, usa krijgt een vol werkende. Maar hebben we hier niks aan.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Baal ik wel erg van. Zijn er geen omwegen, of beloftes dat het in de toekomst geregeld wordt? Ik wil m'n auto lekker kunnen voorverwarmen..

En waarom werkt de app in de EU niet? Is er een punt waar we met z'n allen kunnen zeuren over het feit dat we de app niet hebben?

• prettig
dat doen we al sinds de introductie !

Is een Hyundai EU probleem, daar zit stelletje opa's en oma's die er niks van snappen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

JvdBosch schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:15:
De verwarming is inderdaad 2kw. Ik verwacht dat de Niro en Kona veel op elkaar lijken.
Bron: https://electricrevs.com/...hermal-management-design/
Leuk artikel, maar die 2kW is dan alleen voor het verwarmen van de batterij en niet voor de cabine. Is daar ergens nog info over?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nouja, wel blij met m'n Kona. Niet zo comfy als m'n Ampera was. Beetje hoog, stug, stuiterig. Wel snel, luxe. Beetje onoverzichtelijk qua optie's, tot op heden. Stuur voelt heel glad aan.

En laden met 7kW, thuis. Dat in combi met Maxem, ter bescherming van m'n hoofdzekering van 40A.

Beetje stom alleen dat ik 10kW aan omvormers heb hangen voor mijn zonnepanelen, en een 7kW omvormer in de auto heb. En dat het van AC naar DC naar AC gaat. Maargoed, dat is nu eenmaal zo.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
SunshineCompany schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:59:
Nouja, wel blij met m'n Kona. Niet zo comfy als m'n Ampera was. Beetje hoog, stug, stuiterig. Wel snel, luxe. Beetje onoverzichtelijk qua optie's, tot op heden. Stuur voelt heel glad aan.

En laden met 7kW, thuis. Dat in combi met Maxem, ter bescherming van m'n hoofdzekering van 40A.

Beetje stom alleen dat ik 10kW aan omvormers heb hangen voor mijn zonnepanelen, en een 7kW omvormer in de auto heb. En dat het van AC naar DC naar AC gaat. Maargoed, dat is nu eenmaal zo.
ioniq geprobeerd?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-11 10:02
CyBeRSPiN schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:55:
[...]

Leuk artikel, maar die 2kW is dan alleen voor het verwarmen van de batterij en niet voor de cabine. Is daar ergens nog info over?
De comments in het artikel spreken over een 5.5kW PTC weerstand, maar dat is het model zonder warmtepomp volgens mij.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

JvdBosch schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:36:
[...]

De comments in het artikel spreken over een 5.5kW PTC weerstand, maar dat is het model zonder warmtepomp volgens mij.
Ja precies, ben wel benieuwd hoeveel stroom onze versie trekt bij het preheaten.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, te weinig range.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
https://www.cda.nl/omtzig...s-voor-elektrische-autos/

Kamervragen. Als ik volgende maand teken en de auto over een jaar geleverd krijg, zou ik dus in theorie een hogere bijtelling kunnen krijgen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wackmack schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:23:

Kamervragen. Als ik volgende maand teken en de auto over een jaar geleverd krijg, zou ik dus in theorie een hogere bijtelling kunnen krijgen?
Man, wat kost het vervolgens wel niet om al die suggestieve vragen te beantwoorden?
Beetje zure vragen gesteld voor de achterban. Dat de 4% bijtelling na 2020 verdwijnt is al lang bekend.
Dus nee, levering in 2020 is geen probleem.

• prettig
Wackmack schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:23:

Kamervragen zijn geen wet hoor..... autobrief ligt vast tot 2020, wat daarna komt..... geen idee. Wellicht dat re nog wat bij komt (subsidie ev's).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
In het klimaataccoord staat al wel wat over de bijtellingsregels na 2020.

Afbeeldingslocatie: https://www.djsmiley.com/got/pics/bijtelling_klimaataccoord.png

Als je 'm dus in 2021 geleverd zou krijgen dan zul je 8% bijtelling betalen, zoals de plannen er nu liggen.

Prijstechnisch dus nog altijd interessant om m dan te nemen (of blijven rijden). Ook moeten ze in Den Haag wel zoiets, want anders gaat iedereen tegen die tijd weer (terug) naar een fossiele auto. Immers, waarom zou je bijtelling over een (dure) EV nemen als je voor minder geld een normale auto rijd.

Dat zag je bij de Mitsubshi Outlander bv. Die dingen werden na 5 jaar massaal gedumpt omdat ze toen ineens te duur werden om prive te rijden.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En de Ampera's.. met pijn in m'n hart.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:10
SunshineCompany schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:59:

Andersom, DC uit de panelen, ac uit de omvormer en in de auto weer naar dc de accu's in

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:09
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:41:
[...]

Andersom, DC uit de panelen, ac uit de omvormer en in de auto weer naar dc de accu's in
En niet te vergeten van DC uit de accu's weer naar AC voor de motor.

• raugustijn
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05-2021
Vraagje: Heeft iemand al ervaring met Leafspy i.c.m. Kona/e-Niro?
http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/leaf-spy-pro/

Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line

• swaluw2
YStunnenberg schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:14:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd bij welke dealer jij besteld hebt en wanneer je de auto mag gaan rijden van de lease maatschappij.
Bij een dealer in Noord Holland besteld die onderdeel uitmaakt van meerdere dealers. Maar het is niet via lease maatschappij en op mijn 1-manszaak. Omdat mijn vorige auto (Outlander Phev) vanaf heden na 5 jaar in de 25% bijtelling zit op aanschafwaarde, zou ik de E-Niro zo snel mogelijk geleverd willen hebben en niet door nalatigheid van dealer(s) dat het maanden later wordt. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om na bijna 4 weken een formuliertje door te faxen naar de importeur :?

[ Voor 0% gewijzigd door swaluw2 op 31-12-2018 09:56 . Reden: spelling fout ]

• Pevano
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 06:59
swaluw2 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:55:
[...]

Bij een dealer in Noord Holland besteld die onderdeel uitmaakt van meerdere dealers. Maar het is niet via lease maatschappij en op mijn 1-manszaak. Omdat mijn vorige auto (Outlander Phev) vanaf heden na 5 jaar in de 25% bijtelling zit op aanschafwaarde, zou ik de E-Niro zo snel mogelijk geleverd willen hebben en niet door nalatigheid van dealer(s) dat het maanden later wordt. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om na bijna 4 weken een formuliertje door te faxen naar de importeur :?
Ik heb vorige week ook contact gehad met de dealer en hij kon ook nog geen leverdatum melden omdat 'de toewijzing van de importeur nog niet binnen was' (nr 2 op de reserveringslijst). De leverdatum die vermeld werd door de leasemaatschappij was niet gebaseerd op enige info van de dealer.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Er zijn al goede ontwikkelingen om de PIDs op de OBD in kaart te brengen voor beiden: https://github.com/JejuSo...V%20%26%20Kia%20Niro%20EV en die kun je dan met de app Torque Pro icm de ELM dongle uitlezen.
Leafspy is specifiek voor Nissan dacht ik? Maar EvNotify is vergelijkbaar en wordt al gebruikt icm de Kona:

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10 20:53
prettig schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:39:
[...]

Kamervragen zijn geen wet hoor..... autobrief ligt vast tot 2020, wat daarna komt..... geen idee. Wellicht dat re nog wat bij komt (subsidie ev's).
Lijkt mij sterk dat ze adhv deze kamervragen de bijtelling van 2019-2020 ineens gaan bijsturen en gaan afwijken van de eerdere autobrief. Overheid heeft vaak al een naam onbetrouwbaar te zijn en de spelregels tijdens de wedstrijd te veranderen.
Echter als ze dit toch weer zouden veranderen voortijdig dan verwacht ik dat ze wederom naast het net zullen vissen en dat er massaal weer brieven richting belastingdienst gaan om de auto,s uit de bijtelling te halen. en dan zijn de inkomsten helemaal nul plus een ernstig verstoorde markt.

Uiteindelijk loopt het met die kona en niro niet zo'n vaart qua aantallen. Tegen de tijd dat de productie op stoom is voor deze auto,s loopt de huidige autobrief af en zitten we in een nieuwe werkelijkheid.

Daarbij komt ook nog de negatieve connotatie dat de overheid dan ingrijpt op elektrische auto,s terwijl men juist nu de hele samenleving naar elektrisch wil duwen. Hoe gaat dat dan weer gedraaid 8)7 worden?

Everything has Pro's & Con's.....

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

Wat betreft levering ev's verloopt het moeizaam, maar jaguar heeft het toch voor elkaar gekregen om in 3 maanden tijd 3400 i-pace,s te leveren volgens de afspraak.

e-niro en e-kona

• Trackerfire
rob313 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:16:
Wat betreft levering ev's verloopt het moeizaam, maar jaguar heeft het toch voor elkaar gekregen om in 3 maanden tijd 3400 i-pace,s te leveren volgens de afspraak.
Bizar inderdaad. 3.431 geleverd (gekentekend) tot vandaag!!

Nu moet ik er wel bij opmerken dat hier de nood natuurlijk ook erg hoog was, daar de bijtelling van 4% > 50.000 alleen nog dit jaar geldt. Bij de Kona is deze druk er natuurlijk niet :)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:32
swaluw2 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:55:
[...]

Je kiest zelf voor een auto die nog niet geleverd wordt. Dat moment heb je ook 5 jaar lang zien aankomen. Beetje belasting betalen doet echt geen pijn. Je kan daarna weer 5 jaar genieten van een zeer rijkelijke 4% regeling.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 09:57
DJSmiley schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:56:
In het klimaataccoord staat al wel wat over de bijtellingsregels na 2020.

[Afbeelding]

Als je 'm dus in 2021 geleverd zou krijgen dan zul je 8% bijtelling betalen, zoals de plannen er nu liggen.

Prijstechnisch dus nog altijd interessant om m dan te nemen (of blijven rijden). Ook moeten ze in Den Haag wel zoiets, want anders gaat iedereen tegen die tijd weer (terug) naar een fossiele auto. Immers, waarom zou je bijtelling over een (dure) EV nemen als je voor minder geld een normale auto rijd.

Dat zag je bij de Mitsubshi Outlander bv. Die dingen werden na 5 jaar massaal gedumpt omdat ze toen ineens te duur werden om prive te rijden.
Volgens RTL-Z is de klimaatakkoord kansloos. Ik zou maar niet teveel rekenen op beleid na 2020.

YouTube: Klimaatakkoord is nu al kansloos - RTL Z NIEUWS

[ Voor 9% gewijzigd door CheapTweak op 31-12-2018 14:06 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Niet allemaal uitgeleverd nog volgens mij, maar in elk geval wel op kenteken gezet.

• R.W.
  • Laatst online: 14-03-2023
2008-0475 is vanochtend voor de deur afgeleverd. De afleveradviseur (Goed initiatief bij zo'n gadget op wielen.!!) nam ruim de tijd om alles uit te leggen. Fantastische auto! :)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Stomme vraag misschien, maar is een reservering vrijblijvend?
Nu steeds meer duidelijk wordt dat je als particulier €6000 aanschaf subsidie krijgt voor een nieuwe EV, ik nog zeker 3 jaar kinderwagen gebonden ben (en dus de grand Scenic niet wil weg doen), zou ik in 2021 wel willen instappen.

Maar gezien de levertijden en de run op EV's als er echt subsidie komt, kan ik misschien beter binnenkort reserveren

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er is nog niets zeker over die subsidie! Een reservering is vrijblijvend voor zover ik weet, maar vraag het gewoon bij de dealer na.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sigmasailor
Een reservering is vrijblijvend. De dealer zal de reservering willen omzetten in een (niet vrijblijvende) order. Wil je dat niet wordt je naar de onderkant van de lijst verplaatst en ben je je gereserveerde plekje kwijt. Ik hoop dat er veel reserveerders afhaken; dan komt de mijne weer wat eerder.

• daemonix
  • Niet online
Het is helemaal niet zeker dat een reservering vrijblijvend is. Eerst bij de voorwaarden kijken.

https://blog.iusmentis.co...ing-nu-juridisch-bindend/

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2qso5j9.jpg
@daemonix Zie punt 2.2:

Verwijderd

greatgonzo schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:36:
Nu steeds meer duidelijk wordt dat je als particulier €6000 aanschaf subsidie krijgt voor een nieuwe EV, ik nog zeker 3 jaar kinderwagen gebonden ben (en dus de grand Scenic niet wil weg doen), zou ik in 2021 wel willen instappen.

Maar gezien de levertijden en de run op EV's als er echt subsidie komt, kan ik misschien beter binnenkort reserveren
Ik snap werkelijk niet waarom die subsidie pas in 2021 van kracht komt. Volgens mij moeten we zo snel mogelijk aan de elektrische auto en nu stimuleert de overheid ons om te wachten?

Daarbij is de € 6.000,-, hoewel ik er graag gebruik van maak, vrij veel te noemen. Vergeleken met € 4.000,- in Belgie, € 4.000,- in Duitsland en 4.500 pond in de UK (nu allemaal al van kracht).

• Sigmasailor
Als de subsidie er volgend jaar komt wordt er geen EV extra door verkocht ben ik bang. De enige echt praktische toepasbare en vooral ook redelijk betaalbare EV's zijn allemaal al verkocht voor 2019. Zouden er in 2020 veel meer komen dan 2019? Die zullen (ook zonder subsidie) toch wel als warme broodjes over de toonbank gaan.

• nessio
  • Nu online
Hoeveel 2e en 1e kamerleden zouden een E-Niro of Kona-EV hebben gekocht?
Ze hebben het woord groen voor in de mond maar nu nog doen.
Of wachten ze op die subsidie _/-\o_
Als er maar 1 een gekocht heeft neem ik mijn opmerking terug

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 31-12-2018 18:59 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-11 10:39
nessio schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:58:
Hoeveel 2e en 1e kamerleden zouden een E-Niro of Kona-EV hebben gekocht?
Ze hebben het woord groen voor in de mond maar nu nog doen.
Of wachten ze op die subsidie _/-\o_
Als er maar 1 een gekocht heeft neem ik mijn opmerking terug
Dan zullen ze vast in een Tesla gaan rijden lijkt me

• Sigmasailor
Had Klaas Dijkhoff (VVD) er niet eentje besteld?

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

renem schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:18:
[...]

Dan zullen ze vast in een Tesla gaan rijden lijkt me
Waarom? Ze krijgen wel een redelijk salaris, maar het zijn nog steeds dure auto's om als particulier te kopen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• daemonix
  • Niet online
Tweede Kamer leden krijgen een heel behoorlijke schadeloos stelling. Iets van 3x modaal of zo... (107.000 euro/jaar, exclusief de neveninkomsten en onkostenvergoedingen). Ik vind dat iets meer dan 'redelijk', het is gewoon hoog.

• Gemeni
greatgonzo schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:36:

Welke auto wil je reserveren? Reserveringen zijn enkel voor auto’s die nog niet op de markt zijn. De e-niro of kona kun je nu niet meer reserveren, alleen kopen. De toekomstige modellen als de Soul EV wellicht wel...

• Gemeni
De bottleneck zijn de accus. Al jaren geleden moeten autodealers een deal hebben gesloten met een accu leverancier. Die zitten nu helemaal vol met orders. Gaat daar iets mis, dan loopt ook de productie vertraging op.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat was de reservering voordat de auto bij de dealers besteld kon worden. Je kunt niet meer reserveren bij Kia NL. Dus hangt er vanaf wat je kunt afspreken met een dealer. 2021 is nog ver weg, dus lijkt me lastig.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:17
qadn schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 12:35:
[...]

Waarom? Ze krijgen wel een redelijk salaris, maar het zijn nog steeds dure auto's om als particulier te kopen.
De dienstauto's kunnen ze wel switchen naar Tesla toch? :+

• Vaevictis_
  • Laatst online: 17:34
BOBERJAN schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:06:
Ik sta voor een Niro hoog op de lijst bij mijn plaatselijke dealer.
Kan ik hem echter op basis van die lijst bij een ander dealer bestellen? Ik heb de laatste weken alleen maar slechte ervaringen met deze plaatselijke dealer en ik eigenlijk wil niet meer bij hem bestellen.
Nee dat kan niet, ik kreeg bijna een ruzie tussen twee dealers. Blijkbaar had ik een andere dealer als voorkeursdealer opgegeven. Met tussenkomst van KIA NL moest de voorkeursdealer van de voorinschrijving deze auto leveren.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Een Kona reserveren is echt niet meer vrijblijvend, bovendien is de prijs met 600 EUR omhoog gegaan volgend jaar. 'Gewoon', omdat het kan, aldus de dealer..

• Gemeni
Ik merk nu bij het indienen van de MIA aanvraag dat de MIA in 2019 ook naar beneden is. Naar 27% tot 40.000. In 2018 was dit nog 36%. Dus een klein voordeel dat ik mijn bestelling nog in 2018 heb geplaatst :) .

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 22:00
Gemeni schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:02:
Ik merk nu bij het indienen van de MIA aanvraag dat de MIA in 2019 ook naar beneden is. Naar 27% tot 40.000. In 2018 was dit nog 36%. Dus een klein voordeel dat ik mijn bestelling nog in 2018 heb geplaatst :) .
Ben ik eens benieuwd welke invloed dit op de lease gaat hebben.
Ik heb nog in 2018 besteld, maar toen konden ze nog niet aangeven wat de verrekening voor het "MIA deel" precies zou zijn, ze hebben toen € 57 per maand als indicatie gegeven maar het contract is getekend zonder MIA verrekening.

Geen idee of de € 57,- op 36% of 27% was gebaseerd en welk % van toepassing is op een bestelling die in 2018 geplaatst is.

[ Voor 13% gewijzigd door smoken op 02-01-2019 12:26 ]

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Scheelt toch weer tot 1.700 euro netto (bij aankoop door ZZP-er).

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31
beschuit schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:17:
Scheelt toch weer tot 1.700 euro netto (bij aankoop door ZZP-er).
Vooraf had ik niet verwacht dat het zou aangepast worden. Ben blij dat ik dit topic volg waar iemand aangaf om de MIA aanvraag nog in 2018 te doen.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 17:34
Ranja3000 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Vooraf had ik niet verwacht dat het zou aangepast worden. Ben blij dat ik dit topic volg waar iemand aangaf om de MIA aanvraag nog in 2018 te doen.
Yup, heb dat hier aangegeven en zelf ook een e-Niro besteld. Omdat ik fan ben van elektrisch rijden (heb al een Leaf 40kWh) en een mooie manier om de fiscale winst te drukken.

• Harvest2002
  • Laatst online: 07:55
Als je de auto hebt gekocht in 2018 maar hij wordt pas in 2019 geleverd, kun je nog steeds gebruik maken van de regeling die voor 2018 geldt. Je moet de MIA indienen binnen 3 maanden nadat je de verplichting tot koop bent aangegaan. Het is dus niet nodig dat je ook de MIA al in 2018 hebt aangevraagd.
Pagina: 1 ... 38 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.