• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-11 06:58
Tjomo , op google kun je zien dat hij nu in Ankera haven vaart....

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Electrons Je hoeft de soep niet zo heet te eten :)

De zwaardere netaansluiting is zelden nodig, de 18 kW die je uit een 3x25A aansluiting kan trekken is voor mij (inductie, EV, volgend jaar warmtepomp) plenty genoeg.
De Kona heeft aan 1x16A genoeg voor nachtladen van mijn usecase, met loadbalancing is 1x25A zeker goed te doen. Een inductieplaat heeft een hoog piekvermogen, maar wordt (iig bij mij) nooit meer dan een kwartier op vol vermogen gebruikt, het pruttelen daarna gebruikt maar ~3A.
Overigens zijn de meeste inductieplaten 2x16A, dus kan de laadpaal op de overgebleven fase. Een beetje elektricien zal dit vanzelf wel doen.

Je huidige setup met loadbalancing is dus prima toekomstbestendig en een vastrechtverhoging is voorlopig niet nodig.
Al kan het geen kwaad om bij de overheid aan te geven dat bij hun transitieplan (belasting van stroom naar gas overhevelen) ook een grotere aansluitwaarde hoort.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je 400 volt aansluiting gebruikt, gaat er per definitie op 2 fases evenveel Ampere, want de stroom loopt van de ene fase naar de andere fase.

Ik ga gewoon voor een 1x16A laadpaal. Daarmee krijg ik denk ik wel genoeg stroom voor m'n normale vervoersbehoefte. Het duurt dan 18 uur om van 0% naar 100% te laden. Aangezien je nooit met 0% aankomt en ik niet verwacht dat als ik de vorige dag zoveel heb gereden dat ik de volgende dag weer 300+ km moet rijden, zie ik geen probleem in deze laadsnelheid. 1 nachtje slapen heb je minimaal 50% accu, dus zelfs in de winter wel 150+ km range.

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-11 12:48
marc4547 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:38:
MMM , ik sta in de voorinschrijving op 27 september, heeft iemand een idee wat ik me dan voor moet stellen, hoeveel zouden er besteld zijn tussen 24 juni en 27 september, En zou ik dan moeten denken aan iets van februari of maart, ofzo ??
Ik denk het niet :) ik heb half oktober op de lijst ingeschreven en dealer geeft september aan :) ik ga morgen even met hem babbelen want volgens mij als je nu besteld zonder reservering komt je ook al ergens vanaf sep tot dec uit.
Maar ik denk dat je in je handjes mag knijpen als het april word.

Zeekr X Long range Mist Grey

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tjomo schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:36:
[...]

Nee, volgens mij op 1 augustus. Stonden wel als 2e op de lijst bij de dealer en aankoop gedaan op 30-11.
Ok, dan is het dus idd zo dat je mazzel moet hebben met je gekozen/toegewezen dealer. Zit je in een regio met veel e-Niro reserveerders dan ben je soms later aan de beurt ook al had je een eerdere reserveringsdatum. Want elke dealer krijgt maar 1-5 e-Niro's per maand / 2 maanden.
Heb het vermoeden dat die van mij dan op 27 januari aankomt met de "Morning Lady", aangezien ik de week erna had doorgekregen als week waarin de dealer de e-Niro zou ontvangen.

@marc4547 je moet dus er achter zien te komen op welke positie je bij je dealer ingedeeld staat en hoeveel e-Niro's je dealer per maand kan bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2018 10:55 ]

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-11 18:28
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:53:
[...]

Ok, dan is het dus idd zo dat je mazzel moet hebben met je gekozen/toegewezen dealer. Zit je in een regio met veel e-Niro reserveerders dan ben je soms later aan de beurt ook al had je een eerdere reserveringsdatum. Want elke dealer krijgt maar 1-5 e-Niro's per maand / 2 maanden.
Heb het vermoeden dat die van mij dan op 27 januari aankomt met de "Morning Lady", aangezien ik de week erna had doorgekregen als week waarin de dealer de e-Niro zou ontvangen.

@marc4547 je moet dus er achter zien te komen op welke positie je bij je dealer ingedeeld staat en hoeveel e-Niro's je dealer per maand kan bestellen.
Volgens mij klopt dit dan ook niet. Ik sta op #1 bij mijn dealer en heb ook de eind januari datum. Gok dat de dealer toch wel per maand meer dan 0 krijgt :9

Ergo misschien komt ie dus wel eerder >:) (wishfull thinking)

Maar eerder denk ik dat 'grote' dealers eerder wat krijgen omdat ze een langere lijst hebben af te werken

[ Voor 5% gewijzigd door rlp.jaspers op 14-12-2018 11:08 ]

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-11 15:17
Elmar1982 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:49:
[...]

Ik denk het niet :) ik heb half oktober op de lijst ingeschreven en dealer geeft september aan :) ik ga morgen even met hem babbelen want volgens mij als je nu besteld zonder reservering komt je ook al ergens vanaf sep tot dec uit.
Maar ik denk dat je in je handjes mag knijpen als het april word.
ja ik denk ook dat ze het zelf niet weten/willen weten. En dat de dealers zo maar iets roepen. Hier heeft wagenparkbeheer te horen gekregen dat het levering laatste kwartaal 2019 zal worden, maar als ik zelf ga tellen dan komt de auto pas begin 2021........ kan ie wel lekker de dan waarschijnlijke ingevoerde subsidie meepikken....lol... maar als dat echt zo gaat zijn dan is een annulering door wagenparkbeheer waarschijnlijker.....

(aannames: dealer van gemiddelde grootte krijgt: 30 autos in 2019, 60 in 2020, 90 in 2021. Onze plek op "de lijst": .... 100 en nogwat .....bestelling door wagenparkbeheer 1,5 week na bekendmaking prijzen)

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Volgens mij worden de Kia's in Pyeongtaek op de boot geladen,
Zie Eurkor vervolgens Korea als departure haven invoeren en Rotterdam als Arrival haven.
Klik op E achter Pyeontaek en je zie daar Kia staan.

Er zijn momenteel 4 schepen onderweg naar Rotterdandie Pyeongtaek hebben aangedaan.
Morning Compass op 14-12-2018
Morning Lucy op 28-12-2018
Morning Capo op 13-01-2019
Morning Lady op 27-01-2019

Al deze schepen hebben ook Ulsan aangedaan wat volgens mij de haven is voor Hyundai.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

rlp.jaspers schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:06:
[...]

Gok dat de dealer toch wel per maand meer dan 0 krijgt :9
Nee, collega zit bij andere dealer en die krijgt niet elke maand. 2 in januari, 0 in februari, en dan weer 2-3 in maart ofzo.
Geen idee hoe het allemaal verdeeld wordt.. Zal wel een flinke puzzel voor de importeur zijn om het allemaal eerlijk te houden en rekening te houden met volgorde en ingangsdata voor leaserijders (je kon de startdatum voor je nieuwe contract doorgeven bij reserveren).

@YStunnenberg ja zo had ik het laatst ook al beredeneerd. Is overigens een route met meerdere stops, dus je kunt net zo goed Ulsan aanhouden als start (daar komt ie dan 3 dagen later aan).

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2018 11:14 ]

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-11 18:28
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:12:
[...]

Nee, collega zit bij andere dealer en die krijgt niet elke maand. 2 in januari, 0 in februari, en dan weer 2-3 in maart ofzo.
Geen idee hoe het allemaal verdeeld wordt.. Zal wel een flinke puzzel voor de importeur zijn om het allemaal eerlijk te houden en rekening te houden met volgorde en ingangsdata voor leaserijders (je kon de startdatum voor je nieuwe contract doorgeven bij reserveren).

@YStunnenberg ja zo had ik het laatst ook al beredeneerd. Is overigens een route met meerdere stops, dus je kunt net zo goed Ulsan aanhouden als start (daar komt ie dan 3 dagen later aan).
Hmm, dat klinkt inderdaad als een ingewikkelde puzzel. Wel overigens vreemd dat mijn order op 6-12 al de status 'On sea shipping' (volgens mij alias voor onderweg met het bootje) had; dan zou die op een boot eerder staat (Morning Capo) ipv Morning Lucy.

Overigens niet dat het echt veel uitmaakt maar eerder is beter :Y en wachten is lame :O

• Tjomo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-11 15:42
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:53:
[...]

Had ook wel te maken met kleur volgens mij. Wij krijgen een zwarte, daar stonden er al veel van op de boot!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-11 22:35

3_s

Ranja3000 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:08:
[...]
ik schaf hem niet privé aan, maar op de zaak. Ik reken met een fikse afschrijving (ongeveer 8k na 5 jaar). Ik gok dat er de komende 5 jaar meer keuze is in betaalbare elektrische auto's met nieuwere technieken.
Persoonlijk vind ik een afschrijving van 8k na vijf jaar niet fors.
Integendeel, zelfs.
(of bedoel je 8k overhouden na 5 jaar, dat is dan wel weer fors :))
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:12:
[...]
Zal wel een flinke puzzel voor de importeur zijn om het allemaal eerlijk te houden en rekening te houden met volgorde en ingangsdata voor leaserijders (je kon de startdatum voor je nieuwe contract doorgeven bij reserveren).
Lijkt me niet zo moeilijk.
Je sorteert alle reserveringen op datum en gaat het lijstje af. Zo maak je de koper leidend en niet de dealer. Is er dan iemand die hem te vroeg krijgt, zet je hem 50 plaatsen achteruit en ga je door met de volgende.

Maar ik zal wel te simpel denken :P .

• wowter1976
gezien de levertijden van de Niro.....:

heeft iemand al gevraagd aan zijn dealer wanneer de inschrijvingen voor de nieuwe Soul EV 64kwh beginnen? (er vanuit gaande dat ze het op dezelfde manier aanpakken...)

Misschien is een soul reserveren sneller dan wachten op een Niro......

hij mag dan spuuglelijk zijn......zelfde ruimte van binnen....zelfde range....zelfde bijtelling.......en van binnen zie je toch niet dat ie zo lelijk is.

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ranja3000 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:08:
[...]

ik schaf hem niet privé aan, maar op de zaak. Ik reken met een fikse afschrijving (ongeveer 8k na 5 jaar). Ik gok dat er de komende 5 jaar meer keuze is in betaalbare elektrische auto's met nieuwere technieken.
Doe maar 3-4K afschrijving per jaar (excl. btw), stuk reëler (anders loop je jezelf rijk te rekenen en valt het vies tegen na 5 jaar).

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:51

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik dacht dat Ranja3000 restwaarde 8K na 5 jaar bedoelde. De auto is dan technisch waarschijnlijk links en rechts door de massa ingehaald.

Verwijderd

mijn eniro is ook al een tijdje besteld. Dit zegt mijn dealer nu: De auto is besteld inmiddels het is nu nog even afwachten tot de auto een bestelnummer krijgt.

• Ranja3000
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-11 20:13
Twiek-San schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:34:
Ik dacht dat Ranja3000 restwaarde 8K na 5 jaar bedoelde. De auto is dan technisch waarschijnlijk links en rechts door de massa ingehaald.
exact, dat is wat ik bedoelde.

wellicht valt het mee. In dat geval krijg ik meer voor de auto terug, maar moet ik de voorgestelde afschrijving wel terugbetalen aan de belastingdienst als ik mij het goed herinner
.

Net bij de dealer geweest, hij verwacht mijn auto 28 januari, paar dagen later zou ik hem kunnen rijden. Hij gaf ook aan dat Kia nog met een optie komt om met laadpaal aan te schaffen, maar die optie komt te laat voor mij

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-10 22:04
De Outlander PHEVs schrijven zo'n 40k af in 5 jaar (er lopen er nu, in twee maanden, zo'n 20.000 uit de 0%). Prettig voor degenen die hem van BV naar privé zetten en er nog een tijd langer mee gaan doen. Als er niet zo'n goed voordeel (2013 was een topjaar) geweest was had het echt pijn gedaan. Heb zelf 33k afgeschreven na 4,5 jaar (en lach nog steeds).

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-11 19:48
Volgens mij werkt het qua eNiro zo:
- Lokale dealers mogen per dealer 5 eNiros per maand bestellen
- Ze hanteren daarbij de volgorde van reserveringsnummer
- Heb je geen reservering, dan ga je achteraan. Het moment van bestellen/tekenen is dan leidend.
- Reserveringsnummers verlopen wel, meestal moet je voor eind december beslissen of je ook koopt.

Wel raar systeem, houd dus in dat wanneer ik bij mijn reservering een niet zon populaire dealer had geselecteerd, ik mijn auto eerder zou hebben...

Bij mijn dealer waren zon 200 reserveringen, maar tot nu toe een tiental verkopen...

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• Gemeni
wowter1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:51:
gezien de levertijden van de Niro.....:

heeft iemand al gevraagd aan zijn dealer wanneer de inschrijvingen voor de nieuwe Soul EV 64kwh beginnen? (er vanuit gaande dat ze het op dezelfde manier aanpakken...)

Misschien is een soul reserveren sneller dan wachten op een Niro......

hij mag dan spuuglelijk zijn......zelfde ruimte van binnen....zelfde range....zelfde bijtelling.......en van binnen zie je toch niet dat ie zo lelijk is.
Nadeel is wel dat ik had vernomen dat het accupakket de bottleneck is. Accus zijn schaars en worden in steeds meer producten toegepast. Gezien zowel de Soul, Kona als eNiro een identiek accupakket hebben, zal deze wel uit dezelfde fabriek komen. Dus of dat sneller gaat?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ranja3000 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:44:
[...]

exact, dat is wat ik bedoelde.

wellicht valt het mee. In dat geval krijg ik meer voor de auto terug, maar moet ik de voorgestelde afschrijving wel terugbetalen aan de belastingdienst als ik mij het goed herinner
.

Net bij de dealer geweest, hij verwacht mijn auto 28 januari, paar dagen later zou ik hem kunnen rijden. Hij gaf ook aan dat Kia nog met een optie komt om met laadpaal aan te schaffen, maar die optie komt te laat voor mij
Als jij verkoopt boven de dan geldende boekhoudkundige waarde (dus nieuwprijs exbtw - afschrijving tot dan toe), wordt dat door de belastingdienst gewoon als winst gezien. Dus je zou hem dan op papier voor zo min mogelijk, maar voor een nog wel geloofwaardig bedrag, moeten verkopen O-)

Dat betekent, stam + t .

• wowter1976
Gemeni schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:58:
[...]

. Gezien zowel de Soul, Kona als eNiro een identiek accupakket hebben, zal deze wel uit dezelfde fabriek komen. Dus of dat sneller gaat?
Dat klopt uiteraard, maar voor Nederland zullen er in 2019 náást de eNiro ook een aantal nieuwe Souls worden uitgeleverd. Als je nu nog een eNiro moet bestellen, dan krijg je die pas in 2020. Als je in januari als een van de eersten een Soul reserveert, dan krijg je die zeker nog wel in 2019.

Ik bedoel dus sneller voor mensen die géén eNiro hebben gereserveerd voor 21 november 2018.

• Z___Z
  • Niet online
Soul is niet alleen van buiten lelijker, het interieur is IMHO ook lelijker.
https://www.2020kias.com/...-KIA-Soul-EV-Interior.jpg

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:28:
Soul is niet alleen van buiten lelijker, het interieur is IMHO ook lelijker.
https://www.2020kias.com/...-KIA-Soul-EV-Interior.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30usrhk.jpg
Valt best mee op deze foto https://www.kia.com/us/en...ing-vehicles/2020-soul-ev, ziet er iets anders uit als jou geplaatste foto trouwens.
En ter vergelijk, de Kia E-Niro:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28clw6h.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 14-12-2018 16:54 ]

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Gemeni schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:54:
Volgens mij werkt het qua eNiro zo:
- Lokale dealers mogen per dealer 5 eNiros per maand bestellen
- Ze hanteren daarbij de volgorde van reserveringsnummer
- Heb je geen reservering, dan ga je achteraan. Het moment van bestellen/tekenen is dan leidend.
- Reserveringsnummers verlopen wel, meestal moet je voor eind december beslissen of je ook koopt.

Wel raar systeem, houd dus in dat wanneer ik bij mijn reservering een niet zon populaire dealer had geselecteerd, ik mijn auto eerder zou hebben...

Bij mijn dealer waren zon 200 reserveringen, maar tot nu toe een tiental verkopen...
Klopt bijna, op het aantal Niro's per dealer na, dat aantal is niet voor iedereen 5 per rmaand. Mijn dealer schijnt toch wel populair te zijn (veel inschrijvingen) maar hij krijgt maar weinig auto's (25 in 2019). Met mijn inschrijving begin september sta ik al redelijk achteraan en is levering in september 2019 verwacht. Terwijl een collega van mij een week voor mij reserveerde en op plek 2 bij zijn dealer staat en zijn wagen dus al onderweg is. Het systeem is zeker 100% beter dan bij de Kona's maar het is toch niet helemaal in evenwicht.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

tyson69 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:44:
[...]

Klopt bijna, op het aantal Niro's per dealer na, dat aantal is niet voor iedereen 5 per rmaand. Mijn dealer schijnt toch wel populair te zijn (veel inschrijvingen) maar hij krijgt maar weinig auto's (25 in 2019). Met mijn inschrijving begin september sta ik al redelijk achteraan en is levering in september 2019 verwacht. Terwijl een collega van mij een week voor mij reserveerde en op plek 2 bij zijn dealer staat en zijn wagen dus al onderweg is. Het systeem is zeker 100% beter dan bij de Kona's maar het is toch niet helemaal in evenwicht.
Er is blijkbaar ook nog geprobeerd om een evenwicht voor de dealers te realiseren. Zodat een dealer in Schubbekutteveen ook nog wat e-Niro’s krijgt en niet alles naar de grote dealers in de Randstad gaat.
Maar de kleuren spelen ook mee, daar kun je ook mazzel mee hebben.

• tyson69
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:09:
[...]

Er is blijkbaar ook nog geprobeerd om een evenwicht voor de dealers te realiseren. Zodat een dealer in Schubbekutteveen ook nog wat e-Niro’s krijgt en niet alles naar de grote dealers in de Randstad gaat.
Maar de kleuren spelen ook mee, daar kun je ook mazzel mee hebben.
Klopt maar toch is het bij mijn dealer zo 'scheef' dat hij meer aanvragen heeft staan dan dat hij auto's in 2019 mag leveren. Ik had verwacht dat als een dealer in een populaire EV regio zit, hij dan ook meer auto's krijgt, ongeacht de omvang van zijn dealerschap

• Blokker_1999
  • Laatst online: 07:30
En waarom zou die voorrang moeten krijgen op andere dealers in minder populaire regios? Is het niet eerlijker wanneer het gewoon gaat op moment van aanmelding bij Hyundai NL?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• tyson69
Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:20:
En waarom zou die voorrang moeten krijgen op andere dealers in minder populaire regios? Is het niet eerlijker wanneer het gewoon gaat op moment van aanmelding bij Hyundai NL?
Precies wat ik bedoel, dat heb je nu niet helemaal. Een inschrijving op bijvoorbeeld 1 sept kan bij een minder populaire dealer resulteren in levering in Q1 2019 en bij een populaire dealer (met lage dealerstatus) tot levering in Q4 2019. Hier had ik wel meer gelijkheid in verwacht en dat is niet het geval.
Maar het gereguleerd toestaan van bestellingen is beter dan bij de Kona

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:55
tyson69 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:25:
[...]

Precies wat ik bedoel, dat heb je nu niet helemaal. Een inschrijving op bijvoorbeeld 1 sept kan bij een minder populaire dealer resulteren in levering in Q1 2019 en bij een populaire dealer (met lage dealerstatus) tot levering in Q4 2019. Hier had ik wel meer gelijkheid in verwacht en dat is niet het geval.
Maar het gereguleerd toestaan van bestellingen is beter dan bij de Kona
Het begint wel een beetje een ouwewijven = ouwelullenforum te worden. Veel gespeculeer, weinig echte informatie.

Mijn speculatie, gebaseerd op de informatie van mijn eigen dealer en de analyse van de berichten op dit forum is dat datum van reservering leidend is,dat vervolgens beschikbaarheid op kleur leidend is en dat de vraag wie je dealer is, er niet toe doet.

Verder zorgen de mensen die de auto niet kopen maar leasen voor veel ruis. Mijn speculatie is dat het niet uitmaakt.

Kortom: reservering is leidend, dealer is volgend en niet andersom.

Zo zou ik het in ieder geval doen, en ik denk dat KIA net zo intelligent is als ik 8)

• Tjomo
Harvest2002 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:44:
[...]

Het begint wel een beetje een ouwewijven = ouwelullenforum te worden. Veel gespeculeer, weinig echte informatie.

Mijn speculatie, gebaseerd op de informatie van mijn eigen dealer en de analyse van de berichten op dit forum is dat datum van reservering leidend is,dat vervolgens beschikbaarheid op kleur leidend is en dat de vraag wie je dealer is, er niet toe doet.

Verder zorgen de mensen die de auto niet kopen maar leasen voor veel ruis. Mijn speculatie is dat het niet uitmaakt.

Zo zou ik het in ieder geval doen, en ik denk dat KIA net zo intelligent is als ik 8)
Check. Dus nu weer echt belangrijke zaken. Iemand tips hoe ik straks van die blauwe accenten afkom? :)
Ik zat te denken om een reclamebureau te vragen om het te wrappen, maar wellicht heeft iemand een beter idee?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tjomo schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:19:
[...]

Check. Dus nu weer echt belangrijke zaken. Iemand tips hoe ik straks van die blauwe accenten afkom? :)
Ik zat te denken om een reclamebureau te vragen om het te wrappen, maar wellicht heeft iemand een beter idee?
Plastidip is hier al eens geopperd.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-12-2018 21:23 ]

• Tjomo
Ziet er best aardig uit. Thanks. Zal eens gaan zoeken!

• wowter1976
iemand plannen om de hele grille van de niro zwart te spuiten/wrappen, zodat ie meer lijkt op een "gewone" niro?

• Z___Z
  • Niet online
Ben ik de enige die de blauwe accenten wel mooi vind 😀

Mijn leverdatum voor de e-Niro is bevestigd midden februari :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:58:
Ben ik de enige die de blauwe accenten wel mooi vind 😀
Nee, vind het ook mooi, maar heb een blauwe besteld. Bij grijs vind ik het ook stoer staan.
Als ik noodgedwongen een rode of bruine had moeten rijden dan had ik ook naar mogelijkheden gezocht om het weg te werken ;)

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Nee niet de enige vind het blauwe ook wel mooi. Mijn Niro is besteld zou eerst in april komen maar heb hen pas in juli nodig dus nog ff wachten. Maar volg het op devoet alle revieuws en weetjes zijn leuk om te lezen.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-11 22:35

3_s

Blokker_1999 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:20:
Waarom krijgt NL voorrang op BE? Is ook niet eerlijk, in een eengemaakt Europa.

kwestie van een beetje te stoken >:)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Omdat Nederland groter is? :)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-11 18:23
Komt nog bij dat de KONA EV €3000 duurder is in BE dan NL.

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

wowter1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:54:
iemand plannen om de hele grille van de niro zwart te spuiten/wrappen, zodat ie meer lijkt op een "gewone" niro?
ja laat de gril zwart wrappen, zowel op de kona als de niro, zal in januari worden.
heb al een bewerkte foto kan hem alleen niet plaatsen. :'(

Boot morning compass is vannacht binnen gekomen, dus lossen naar de dealer en januari afleveren

[ Voor 6% gewijzigd door rob313 op 15-12-2018 10:37 ]

e-niro en e-kona

• wowter1976
ningalloon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:43:
Komt nog bij dat de KONA EV €3000 duurder is in BE dan NL.
grappig! was de EV subsidie voor 2018 in Belgie niet ook 3000 euro?

Snap eigenlijk niet dat Kia de eNiro niet gewoon duurder maakt. 50k voor de executiveline was ook geen probleem geweest. Dan waren er net zoveel verkocht.

Of het moet zo zijn dat de hele auto een grote PR stunt is. Ze komen mooi in het nieuws, merkwaarde stijgt. En het kost ze bijna niks, omdat ze toch maar een paar eNiro's kunnen leveren.....

Nadat Opel de prijzen van de Ampera met 6000 euro verhoogde ging de wachttijd van 1,5 naar 0,5 jaar...... Misschien toch maar doen Kia?

(en ja, ik begrijp dat het verhaal achter de Ampera ingewikkelder is dan dat)

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-11 10:39
wowter1976 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:52:
[...]

grappig! was de EV subsidie voor 2018 in Belgie niet ook 3000 euro?

Snap eigenlijk niet dat Kia de eNiro niet gewoon duurder maakt. 50k voor de executiveline was ook geen probleem geweest. Dan waren er net zoveel verkocht.

Of het moet zo zijn dat de hele auto een grote PR stunt is. Ze komen mooi in het nieuws, merkwaarde stijgt. En het kost ze bijna niks, omdat ze toch maar een paar eNiro's kunnen leveren.....

Nadat Opel de prijzen van de Ampera met 6000 euro verhoogde ging de wachttijd van 1,5 naar 0,5 jaar...... Misschien toch maar doen Kia?

(en ja, ik begrijp dat het verhaal achter de Ampera ingewikkelder is dan dat)
Goh, zou het dan niet zo kunnen zijn dat door die prijsstijging ineens veel minder mensen deze auto konden kopen en dat daardoor de wachttijd van 1,5 naar een half jaar ging? Dat strookt dus niet met wat je zegt dat er dan net zoveel zouden worden verkocht.

Ik ben blij dat ie geen 50k kost want dan had ik hem niet kunnen kopen en nu waarschijnlijk wel.

Ja tuurlijk gaat de wachttijd naar beneden als de auto duurder wordt, en dat is juist omdat er dan NIET zoveel worden verkocht lijkt me.

• wowter1976
renem schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:30:
[...]

Goh, zou het dan niet zo kunnen zijn dat door die prijsstijging ineens veel minder mensen deze auto konden kopen en dat daardoor de wachttijd van 1,5 naar een half jaar ging? Dat strookt dus niet met wat je zegt dat er dan net zoveel zouden worden verkocht.

Ik ben blij dat ie geen 50k kost want dan had ik hem niet kunnen kopen en nu waarschijnlijk wel.

Ja tuurlijk gaat de wachttijd naar beneden als de auto duurder wordt, en dat is juist omdat er dan NIET zoveel worden verkocht lijkt me.
Bij een onbeperkt aanbod heb je natuurlijk gelijk. Het aanbod is echter zeer beperkt. Ze verkopen nu nog steeds alle ampera's die ze kunnen krijgen..... Alle eNiro's voor 2019 waren nu al bij voorinschrijving verkocht. Mijn inschatting is dat dat voor 50k niet anders was geweest.

• Elmar1982
  • Laatst online: 11-11 12:48
Net proefrit gehad met de e-niro. Gewoon hele comfortabele en fijne auto!

Zeekr X Long range Mist Grey

• Z___Z
  • Niet online
wowter1976 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:40:
[...]

Bij een onbeperkt aanbod heb je natuurlijk gelijk. Het aanbod is echter zeer beperkt. Ze verkopen nu nog steeds alle ampera's die ze kunnen krijgen..... Alle eNiro's voor 2019 waren nu al bij voorinschrijving verkocht. Mijn inschatting is dat dat voor 50k niet anders was geweest.
Dit dus. Je hebt nu mensen die afhaken door de levertijd die hem wel gekocht/leased hebben als de levertijd korter was. Ik vind het verder prima, gezien de levertijd bij 50k voor mij niet anders was geworden :) 5k minder cataloguswaarde is toch weer een tientje per maand minder bijtelling. Ik krijg zelf geen geld toe van mijn werkgever als ik onder budget lease. Heb daarom gekozen voor een korte looptijd van 24 maanden. Even kijken of ik in 2021 de auto kan overnemen met 6k overheidssubsidie op 2e hands EVs. En anders zijn er in 2021 vast betere EVs beschikbaar.

• Gemeni
Harvest2002 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:44:
[...]

Hoezo speculeer? Ik ben bij twee dealers geweest en heb nagevraagd hoe het systeem werkt.

Beide dealers mochten 5 autos per maand bestellen... De datum van reservering was leidend voor hun lokale reserveringen, maar daarmee maakt het dus gewoon uit bij welke dealer je gereserveerd hebt en is je reserveerdatum landelijk niet leidend.

Logisch vanuit KIA gezien, als 1 dealers 300 ouders mag verkopen en een ander geen, worden de dealers kwaad. Zo verdelen ze winst/omzet over de KIA dealers...

• Z___Z
  • Niet online
Gemeni schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:07:
[...]

Hoezo speculeer? Ik ben bij twee dealers geweest en heb nagevraagd hoe het systeem werkt.

Beide dealers mochten 5 autos per maand bestellen... De datum van reservering was leidend voor hun lokale reserveringen, maar daarmee maakt het dus gewoon uit bij welke dealer je gereserveerd hebt en is je reserveerdatum landelijk niet leidend.

Logisch vanuit KIA gezien, als 1 dealers 300 ouders mag verkopen en een ander geen, worden de dealers kwaad. Zo verdelen ze winst/omzet over de KIA dealers...
Lijkt me dat een grotere dealer met meer reserveringen ook gewoon meer auto’s krijgt. Misschien niet helemaal volgens de reserveringslijst, maar wel grotendeels. Als een dealer 300 reserveringen heeft en een andere 1 zal die van 300 wel in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag zitten en die van 1 in Lutjebroek. Die grote dealers nemen ook meer van de andere modellen af en hebben meer aflevetcapacitiet en krijgen dus ook meer Niro’s.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:55
Gemeni schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:07:
[...]

Klopt niet. Ik had helemaal niet bij een lokale dealer gereserveerd maar op de landelijke site. Ben pas veel later naar de lokale dealer gegaan (als ik me goed herinner ergens in oktober). Toch sta ik bij mijn dealer op nummer 3 (hij heeft in totaal 150 reserveringen voor de e-Niro) en dat is op basis van de reservering op de landelijke site. Als jouw theorie klopt, moeten de laatsten die bij mijn dealer hebben gereserveerd 30 maanden wachten voordat zij aan de beurt zijn, En doe je er inderdaad zeer verstandig aan om de dealer in Lutjebroek op te zoeken en daar te bestellen. Verder zijn er een aantal mensen ivm hun lease aan het schuiven geweest met hun voorkeursdealer. Als ik bij die dealer op 5 stond en ik ga als gevolg van dat schuiven naar plaats 6, dan zou ik daar grote problemen mee hebben en mijn dealer ook.

Dat er in eerste instantie gemiddeld ongeveer 5 auto's per maand per (grotere) dealer uitgeleverd worden, geloof ik wel.

Maar we zullen zien. Ik verwacht eind deze maand, als de 14 dagen bedenktijd ivm het bijstellen van de WLTP-range voorbij zijn, meer info.

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-11 18:22
Er is geen Kia dealer in Lutjebroek, wel in Zwaag. Naar aanleiding van de opgegeven voorkeur bij de landelijke reservering werd ik hier op de lijst gezet. Volgens de verkoper is dit een 1% locatie wat inhoudt dat hij de beschikking krijgt over 30 e-niros

• eltron
  • Laatst online: 07:47
Gezien het locale gedoe met wachtlijsten etc. + specs in Europa minder dan in Korea (o.a. connectivity en stopcontact achterin) begin ik te overwegen om daar één aan te schaffen en zelf te importeren.

Zijn er wellicht anderen die dat ook overwegen?

Kunnen we wellicht samen reizen en daar nog wat plezier maken.

en wat zou het kosten om een Niro per luchtvracht te versturen?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@eltron :')

Die app kun je shaken hier. En zelf een omvormer inbouwen is goedkoper dan een auto importeren en gekeurd krijgen.

[ Voor 107% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-12-2018 17:18 ]

• daemonix
  • Niet online
@eltron
Per luchtvracht? Net zo veel als de auto, helft van de prijs van een auto? Dan ben je goedkoper uit met een Tesla. Je gaat ongetwijfeld naast het gewicht ook voor het volume betalen. Net als voor de export, import, transportverzekering en de BTW.

Stopcontact hier laten inbouwen is stukken goedkoper. En waarom denk je dat je daar niet op een wachtlijst terecht komt?

• eltron
wat ik met wat googelen zie is een luchtvrachtprijs rond de €2/kg, dus ongeveer 3.500.
als de basisprijs ook nog wat lager is ( ca. 40K voor executiveline) en de MIA 20% meebetaalt zit dat wel goed.
en zeevracht kan uiteraard ook voor de helft of minder of zo.

• prettig
eltron schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:06:
Gezien het locale gedoe met wachtlijsten etc. + specs in Europa minder dan in Korea (o.a. connectivity en stopcontact achterin) begin ik te overwegen om daar één aan te schaffen en zelf te importeren.

Zijn er wellicht anderen die dat ook overwegen?

Kunnen we wellicht samen reizen en daar nog wat plezier maken.

en wat zou het kosten om een Niro per luchtvracht te versturen?
Moet je mij eens uitleggen waarom je een stopcontact wil van max 200w (dat is die namelijk) ?
Meeste apparaten die je meesleept kunnen op 12v of usb.

Als die nu paar kw was (sono sion), dan heb je er wat aan (en dan nog, bijna overal is een stopcontact).

Die app..... dat is zinvol, stopcontact (voor 1% van de klanten wellicht).

• Z___Z
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:47:
wat ik met wat googelen zie is een luchtvrachtprijs rond de €2/kg, dus ongeveer 3.500.
als de basisprijs ook nog wat lager is ( ca. 40K voor executiveline) en de MIA 20% meebetaalt zit dat wel goed.
Je moet ook Hazmat transporteur vinden, aangezien er een dikke lithium accu in zit. Dus denk niet dat je hem voor een acceptabele prijs met luchtvracht hierheen kan krijgen.

• eltron
de extra features zijn voor mij niet het issue, maar als het wachtlijstgedoe gehalveerd kan worden door direct zelf in Korea te kopen dan kan dat interessant zijn.
en 10 of 20K meerkosten lig ik ook nog niet direct wakker van.

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 15-12-2018 19:38 ]

• Sigmasailor
Voor die 20k (of meer?) kan je vast wel iemand vinden die hem in januari krijgt en die hem wil doorverkopen? Als je 20k over hebt voor halveren heb je waarschijnlijk 45k over voor januari?

• brink101
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-11 09:34
Op basis van de offerte van de lokale Kia dealer (toegewezen dealer bij de voorinschrijving op 4 november obv woonplaats) is na goedkeuring van de wagenparkbeheerder op 12 december de order getekend bij de leasmaatschappij ingeleverd. Van de Kia dealer moest op de offerte/bestelling de naam van berijder (ik dus) en het reserveringsnummer vermeld worden omdat dit moest matchen met de voorinschrijving o.i.d.

Ik stond bij de voorinschrijving op plek 24 bij de lokale dealer wat naar verwachting juni rijden zou betekenen. Maar er waren allerlei wijzigingen en afvallers. Mijn gewenste ingangsdatum ligt op 17 januari omdat m'n huidige auto dan uit het contract loopt. Ik hoor binnenkort hoever ik omhoog geschoven ben maar ze durven nog geen uitspraken te doen omdat ze de werkelijke bestellingen tot kerst inzichtelijk moeten zijn voordat ze een werkelijke aflever planning mogen maken. Dus na kerst 'weten we het zeker'.

Ik krijg de indruk dat de lokale dealer zelf de volgorde van afleveren mag beïnvloeden en dat dit niet door KIA NL bepaald wordt.

So now we wait!

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Op de Facebook "UK Kona Electric Group" staat een inzending waarin de plaatser omschrijft een tegemoetkoming te hebben gekregen voor de verkeerd opgegeven actieradius van de Kona Electric. Het kwam erop neer dat ze een dakkoffer van 399 pond had kunnen krijgen en ze uiteindelijk (na wat onderhandelen) hebben gekozen voor gratis onderhoud t.w.v. ruim 700 pond.

Heeft een van de lezers hier al contact hierover gehad met de dealer of Hyundai NL?

• Z___Z
  • Niet online
@eltron voor 20k extra mag je de mijne wel hebben 😎

[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 15-12-2018 22:41 ]

• wowter1976
je kunt natuurlijk wel kijken of dealers in een ander europees land de auto vlot kunnen leveren. Binnen europa is het relatief eenvoudig om de auto te importeren. BPM is 0 dus dat moet ook geen probleem zijn.

Uiteraard alleen deze moeite nemen als je de auto zelf zo cash kunt kopen. Een importauto leasen kun je wel vergeten, daar begint geen enkele leasemij aan. (tegen een normaal tarief dan).

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:27:
[...]

Je moet ook Hazmat transporteur vinden, aangezien er een dikke lithium accu in zit. Dus denk niet dat je hem voor een acceptabele prijs met luchtvracht hierheen kan krijgen.
Ik had de Hazmat nog buiten beschouwing gelaten inderdaad, maar al wel het volume meegerekend. Je bent veel goedkoper uit met een Tesla. Een dure Tesla, wel te verstaan.

Ik neem aan dat je wel een aanbieder hier vindt voor de 20k extra zoals Z___Z. :)

PS Grote accu's zoals die van de Niro mogen echt niet per luchtvracht. Met de kleintjes zijn al heel grote ongelukken gebeurd, dat risico gaan ze niet nemen. Accu's van 10.000 mAh mogen al niet in het vrachtruim, laat staan 64 kWh

[ Voor 18% gewijzigd door daemonix op 15-12-2018 23:04 ]

• wowter1976
maareh..... die reserveringen staan dus op naam. En zijn ECHT niet overdraagbaar?

Anders heb ik (en velen met mij denk ik) wel een paar honderd tot duizend over voor mooi plekje op "de lijst"........

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 21:33
(Uitgebreide) Duitse review van Car Mania

YouTube: KIA Niro EV 64kWh - DER TODESSTOSS FÜR VERBRENNER?

Conclusies
- een 100kW DC lader kun je niet helemaal maximaal benutten, 'maar' met 75kW ongeveer max
- 1-fase 32A laden is niet handig voor de Europese markt (maar dat was al bekend....)
- Via de app kun je 'm niet remote laten (voor)verwarmen. Je kan m wel (voorprogrammeren) om te voorverwarmen maar dan moet ie aan 'het net' hangen
- Trekhaak is (vooralsnog) geen optie

(In theorie kan er natuurlijk verschil zitten tussen een model voor de Duitse en de NL markt...)

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

wowter1976 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:05:
maareh..... die reserveringen staan dus op naam. En zijn ECHT niet overdraagbaar?

Anders heb ik (en velen met mij denk ik) wel een paar honderd tot duizend over voor mooi plekje op "de lijst"........
maar je kan hem direct na afleveren wel gelijk verkopen, alleen mis je mia.
en je bent dan 2e eigenaar.

ik hou hem wel zelf, ev rijden is veel te leuk

e-niro en e-kona

• Z___Z
  • Niet online
rob313 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:11:
[...]

maar je kan hem direct na afleveren wel gelijk verkopen, alleen mis je mia.
en je bent dan 2e eigenaar.

ik hou hem wel zelf, ev rijden is veel te leuk
Als je bij dezelfde leasemaatschappij blijft kan je wel je contract laten overnemen door iemand. Is waarschijnlijk voordeliger dan kopen.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-11 11:46
eltron schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:47:
€2 per kilo? :P (Prijs zou dan al €4.100 moeten zijn) vanuit welke luchthaven dan? Prijs ligt wel hoger, DG fee + screening fee, levering aan afhandelaar magazijn, uithaalfee Amsterdam, afbreken, douanerechten

En batterijen van die grootte mogen wel op het vliegtuig ;) de airline moet daarvoor gewoon wel de correcte certificering hebben (op ons vliegtuig zat soms vol batterijen lithium...). En zelfs dan leggen sommige airlines zich interne max. regels op (maar de correcte prijs betalen helpt wel) -> ik spreek over cargomaatschappijen

[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 15-12-2018 23:31 ]

• daemonix
  • Niet online
Je herinnert je de brand aan boord van de 787 dreamliner die werd veroorzaakt door de Li-ion batterij van Boeing zelf? Dat was maar een kleintje! 32V was de maximaal toegelaten spanning. Bij mijn weten heeft dat een no-go opgeleverd, zeker voor grote hoeveelheden energie en zal een 64 kWh batterij niet meer worden toegelaten op een vlucht volgens FAA regels. De 64kWh accu heeft een veel hogere werkspanning.

• prettig
beetje zinloze discussie...... niemand vervoerd auto's per vliegtuig (muv de miljardairs), altijd boot en dan kost het 1,5-2K.

• Kona EV
  • Laatst online: 04-10-2020
Iemand anders met negatieve ervaringen met de onboard navigatie? Gisteren/ eergisteren 2 keer vol de file ingestuurd terwijl waze iets heel anders aan gaf en het zelfs op de radio werd vermeld! Heeft me 2 keer ruim een uur aan vertraging gescheeld (a16/ a15 bij rotterdam op vrijdag en zaterdag, ongelukken/ wegwerkzaamheden icm drukte uit Dordrecht/ Rotterdam ivm kerstmarkt en Blof concert). Ik vertrouw niet (meer) op de onboard navigatie en gebruik apple carplay inmiddels bij alles.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kona EV schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:44:
Iemand anders met negatieve ervaringen met de onboard navigatie? Gisteren/ eergisteren 2 keer vol de file ingestuurd terwijl waze iets heel anders aan gaf en het zelfs op de radio werd vermeld! Heeft me 2 keer ruim een uur aan vertraging gescheeld (a16/ a15 bij rotterdam op vrijdag en zaterdag, ongelukken/ wegwerkzaamheden icm drukte uit Dordrecht/ Rotterdam ivm kerstmarkt en Blof concert). Ik vertrouw niet (meer) op de onboard navigatie en gebruik apple carplay inmiddels bij alles.
Had me zeer verbaasd als onboard navi in de buurt van Waze zou kunnen komen qua file ontwijkende routes.
Heeft de Kona ook TomTom live? Of is dat alleen voor de e-Niro?

• daemonix
  • Niet online
prettig schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:25:
beetje zinloze discussie...... niemand vervoerd auto's per vliegtuig (muv de miljardairs), altijd boot en dan kost het 1,5-2K.
Het is ook geen discussie. EV's mogen niet per vliegtuig en het is aanmerkelijk duurder dan per boot om überhaupt je auto per vliegtuig te vervoeren. Een Ferrari e.d. kan ik me voorstellen, een redelijk goedkope middenklasser niet. Dat is wensdromen van iemand die er totaal geen ervaring mee heeft.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met enkelfase laden van mijn Kona. Ben ook benieuwd of EVBox nog wat zinvolle laadpalen (x2 voor de Ioniq en de Kona, liefst ieder op 1 fase) heeft.

De onboard navigatie heeft toch geen online koppeling?

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 16-12-2018 12:37 ]

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

CyBeRSPiN schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:04:
[...]

Had me zeer verbaasd als onboard navi in de buurt van Waze zou kunnen komen qua file ontwijkende routes.
De Kona heeft ook live

• Kona EV
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:04:
[...]

Hij heeft 7 jaar tomtom live inderdaad, maar dat werkt dus voor geen meter.

... Hyundai biedt kosteloos een 7-jarig abonnement op LIVE Services, met realtime verkeersinformatie, weersverwachting, snelheidscontroles* en interessante informatie over de omgeving. ...

* De waarschuwing voor flitscamera’s bij snelheidscontroles is niet in alle landen leverbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Kona EV op 16-12-2018 12:52 ]

• daemonix
  • Niet online
Dat is dan heel bijzonder, ik heb een losse Tomtom live, en die functioneert uitstekend. Je moet dan zeker bij de Kona via je telefoon verbinden?

• Kona EV
daemonix schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:02:
Dat is dan heel bijzonder, ik heb een losse Tomtom live, en die functioneert uitstekend. Je moet dan zeker bij de Kona via je telefoon verbinden?
Nee hij doet het zonder hotspot of apple car play ook al, zie het live logootje.
Ik heb nu 2 keer gehad dat ik een volgens tom tom live vertraging van 5 minuten in reed, op waze was zichtbaar dat het 60+ minuten was. Werd ook op de radio omgeroepen, ik vind het een slecht systeem :X

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

8-inch navigatiesysteem
De KONA Electric biedt de naadloze connectiviteit die je verwacht en de innovatieve technologie die het leven makkelijker maakt. De optionele 8-inch touchscreen integreert 3D-navigatie, media en connectiviteitsdiensten. Hyundai biedt kosteloos een 7-jarig abonnement op LIVE Services, met realtime verkeersinformatie, weersverwachting, snelheidscontroles* en interessante informatie over de omgeving. Het is eveneens compatible met Apple CarPlayTM en Android AutoTM, zodat je alle functies van je smartphone plus je apps op het scherm ziet

• daemonix
  • Niet online
Nou was ik toch al van plan om Android Auto daarvoor te gaan gebruiken... Nog meer reden dus.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
Kona EV schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:17:
[...]

Nee hij doet het zonder hotspot of apple car play ook al, zie het live logootje.
Ik heb nu 2 keer gehad dat ik een volgens tom tom live vertraging van 5 minuten in reed, op waze was zichtbaar dat het 60+ minuten was. Werd ook op de radio omgeroepen, ik vind het een slecht systeem :X
Mijn ervaring in de ioniq is dat je altijd tmc achtingen info krijgt en met je telefoon als wifi-hotspot er betere info doorkomt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• daemonix
  • Niet online
TMC is waardeloos ten opzichte van echte live updates. Ik vermoed dat inderdaad TMC wordt gebruikt, anders had er een sim in de auto moeten zitten, en dan was het aanbieden van een App niet zo'n drama geweest.

• nessio
  • Laatst online: 22:55
TMC is in Nederland waardeloos. Soms oude info en bij veel files wordt het express niet bijgewerkt.
In Duitsland werkt het perfect, echt up to date info.
En inderdaad zonder SIM geen real-time info mogelijk.
En dat gratis, is dus onzin. Want TMC is gratis.
Maar ja, importeurs en dealers hebben de ballen verstand wat er nu precies aan techniek in de navigatie zit.
Dus alle info in brochures moet je met een korreltje zou nemen

[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 16-12-2018 15:49 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• daemonix
  • Niet online
TMC heeft de grote beperking dat het alleen de grote wegen (en in NL alleen de snelwegen) bijhoudt, met een vertraging van minstens 30 minuten, waar Tomtom live precies dat is: live, en op de binnenwegen en in de stad. Ook in Duitsland, Noorwegen, Zweden, etc. Daar kan geen TMC tegen op.

• Sigmasailor
En dat is nu juist het fijne van Carplay of de Android variant. je hebt nu de keuze tussen het gebruiken van je phone of de door de fabrikant geleverde navi. Voor mij een absolute 'no brainer'; 4 jaar geleden al besloten dat 'fantastische' (want Japanse logica) MMCS uit de Outlander PHEV te slopen en te vervangen door Pioneer met Carplay (sinds IOS 12 helemaal super). Nog even wachten tot TomTom weer bij is met Waze of Google maps.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sigmasailor schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:31:
Voor mij een absolute 'no brainer'; 4 jaar geleden al besloten dat 'fantastische' (want Japanse logica) MMCS uit de Outlander PHEV te slopen en te vervangen door Pioneer met Carplay (sinds IOS 12 helemaal super).
Kan dat met Kia Niro/e-Niro ook? Ik heb ook liever een third party navi/entertainment dingetje.

• Gemeni
Heel wat anders, zit er bij de aankoop van een Kia eNiro ook een standaard laadpas? Ik vermoed van niet ;).

Is er al ergens een topic over laadpassen? Wat raden jullie aan voor iemand die een beperkt aantal km rijd?

En als je thuis laad, kun je die kosten dan doorberekenen naar zakelijk?

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 22:00
Gemeni schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:44:
Heel wat anders, zit er bij de aankoop van een Kia eNiro ook een standaard laadpas? Ik vermoed van niet ;).

Is er al ergens een topic over laadpassen? Wat raden jullie aan voor iemand die een beperkt aantal km rijd?

En als je thuis laad, kun je die kosten dan doorberekenen naar zakelijk?
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

• Guia
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
Kona EV schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:17:
[...]

Hmm, bij mij moet ik wel mijn hotspot aanzetten. Heb er een losse tomtom naast gehouden de eerste 400 kilometer (met dus dezelfde traffic info) en maar 1x een andere keuze t.o.v. de losse tomtom. Naar Utrecht via A27 of A1/A9/A2. Scheelde 1 minuut. Verder met regelmaat een snellere route i.v.m. files. Heb de losse tomtom er nu uit gehaald.

Denk dat je nog even moet testen met je hotspot aan. Rij al jaren met tomtom traffic, ook waze of google maps er naast getest om het verschil te zien en tomtom is wat mij betreft onovertroffen!

• jgkt
Kona EV schreef op zondag 16 december 2018 @ 10:44:
Iemand anders met negatieve ervaringen met de onboard navigatie?
Mijn ervaring is dat de kaart zwaar verouderd is. De afslag (A1 oostwaarts) naar Almere is al begin dit jaar verandert en de Kona navigatie stuurt je echt de verkeerde kant uit. Ook de N18 (Enschede-Groenlo) is al een tijdje open en staat er niet op. Onlangs nog nagevraagd, ik heb echt de nieuwste kaart. Waarbij 'nieuwste' dus behoorlijk relatief is. :-(

• nessio
Dat is vast het verschil. Hotspot op iphone aan = wel live. anders TMC

• nessio
De centrale as ( verlengde n356) ten oosten van Leeuwarden staat ook niet op de nieuwste kaarten.
De aanpassing van A27 naar de A6, dus nu rechts aanhouden ipv links kun je ook schudden.

• Electrons
  • Laatst online: 12-10 20:53
prettig schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:17:
[...]

Moet je mij eens uitleggen waarom je een stopcontact wil van max 200w (dat is die namelijk) ?
Meeste apparaten die je meesleept kunnen op 12v of usb.

Als die nu paar kw was (sono sion), dan heb je er wat aan (en dan nog, bijna overal is een stopcontact).

Die app..... dat is zinvol, stopcontact (voor 1% van de klanten wellicht).
Ik heb al tijden een zuivere sinus omvormer in de auto en deze gaat ook weer de kona in, in het vakje onder de middenconsole. De reden is ondanks dat er van alles op usb werkt ik toch teveel weer geneuzel hoor van de achterbank dat er iets niet wil laden omdat het aangesloten apparaat kieskeurig is aangaande de USB charge poort en de originele lader wil zien.
Met een 230v stekker blokje op de omvormer kunnen alle originele opladers mee.

Everything has Pro's & Con's.....

• Sigmasailor
mrmrmr schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:44:
[...]
Kan dat met Kia Niro/e-Niro ook? Ik heb ook liever een third party navi/entertainment dingetje.
Jazeker, nog veel makkelijker dan destijds bij de PHEV Outlander. Het infotainment systeem komt gewoon met Carplay: dus gewoon je telefoon inpluggen in de USB en je bent al klaar. Ik ga de mijne een mooie houder naast het display geven. Waze werkt mooi samen tussen je telefoon en het display van de auto. Ik moet nog even uitvinden of het ook draadloos gaat werken; geen groot probleem; die houder verbindt gewoon de USB dus goede verbinding en altijd een opgeladen telefoon. Carplay is wat mij betreft top. Je kunt apps gebruiken en bent niet afhankelijk van autofabrikanten.

• smoken
Sigmasailor schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:33:
[...]
Ik ga de mijne een mooie houder naast het display geven.
Welke houder heb je hiervoor in gedachten?
Ik heb nu een vrij minimalistische houder welke in het luchtrooster kan, maar naast het scherm lijkt me oom wel mooi!

• Electrons
  • Laatst online: 12-10 20:53
Weet iemand of de 12volt binnenin de kona op spanning blijft als deze aan de lader hangt en tweede vraag is blijft gedurende de hele laadcyclus op het dashboard zichtbaar hoe het er voor staat qua kW en de SOC of valt dit weg als je de auto afsluit.
Ik zou graag het laadproces kunnen willen volgen via een 4G smartphone die ik remote kan bereiken die op het dashboard gericht staat.
Zie in diverse youtube filmpjes helaas nog te vaak gebeuren dat een openbare lader ermee ophoudt om wat voor reden dan ook en dan kom je terug in de hoop dat die vol is en dan hangt de boel in een error.

Everything has Pro's & Con's.....

• jgkt
smoken schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:56:
[...]
Welke houder heb je hiervoor in gedachten?
Ik heb nu een vrij minimalistische houder welke in het luchtrooster kan, maar naast het scherm lijkt me oom wel mooi!
Ik heb de Brodit actieve houder voor m'n (niet al te grote) iPhone 6S met proclip voor het luchtrooster links-midden zitten. Heb er weinig last van maar overweeg nog wel hem voor het rechter rooster te zetten. De kabel heb ik net zo vaak om de steun gewikkeld dat het overgebleven stukje tot de aansluiting komt waarmee hij 'naar Carplay luistert'. Bevalt prima en het klepje kan nog gewoon dicht.

• Sigmasailor
Ik zit ook aan zo'n Brodit houder te denken (maar dan gewoon stevig en goed vastgeschroefd). Ik heb nog een universele clip (ex Leaf) liggen met Brodit houder (verstelbaar, dus voor diverse IPhones geschikt); die laat er ik er weer in schroeven. Voordeel is dat je het kabeltje echt netjes kan wegwerken en er dan ook helemaal geen last van hebt.

• smoken
@jgkt @Sigmasailor tx voor de reacties!

• jgkt
Sigmasailor schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:45:
Ik zit ook aan zo'n Brodit houder te denken (maar dan gewoon stevig en goed vastgeschroefd). Ik heb nog een universele clip (ex Leaf) liggen met Brodit houder (verstelbaar, dus voor diverse IPhones geschikt); die laat er ik er weer in schroeven. Voordeel is dat je het kabeltje echt netjes kan wegwerken en er dan ook helemaal geen last van hebt.
Ik zie graag een foto als het erin zit, ben heel benieuwd!

• Sigmasailor
Nog even geduld,.....sta helaas nogal aan de onderkant van de lijst.
Pagina: 1 ... 34 ... 57 Laatste

Dit topic is gesloten.