e-niro en e-kona
Wij zijn van plan om een E-niro te kopen of te leasen. Verder staan we 2de op de lijst bij de plaatselijke Kia dealer.
Het betreft een DynamicLine uitvoering van afgerond € 43500,--. inclusief BTW
Ik schat de restwaarde na 5 jaar en 125000 km in op € 16000,-- . Kortom € 27500,-- afschrijving.
Daarbij komt nog ca € 4000 incl BTW voor verzekering en onderhoud.
Totaal kosten voor 5 jaar bedraagt dan (ex stroom) € 27500 + € 4000 = € 31500, -- inc BTW
Leasen van deze auto kost mij € 720,-- incl BTW per maand exclusief stroomkosten of wel € 43200,-- inclusief BTW en dit is € 11700,-- meer dan zelf kopen.
Dat verschil is erg groot. Schat ik de afschrijving te laag in? Of zie ik iets anders over het hoofd?
[ Voor 101% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:20 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Kona ook. En gaan open als je in de buurt komt.rob313 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:59:
weet iemand of de spiegels automatisch inklappen bij het op slotzetten van de auto.
vraag is voor de e-kona en de e-niro
Nee geen KIA alleen MIA waarschijnlijk. Lijst voor 2019 moet nog worden vastgesteld. Op meest recente lijst van RVO staat KIA e-Niro nog niet, maar die dateert nog van 7 november.Sigmasailor schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:00:
Is de KIA weer terug op auto's?
https://www.rvo.nl/subsid...ositieve-lijsten-miavamil
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als privé koop interessanter is dan lease, waarom zou dat zakelijk niet zo zijn? Zijn er fiscale verschillen tussen zakelijke koop en zakelijke lease (4% bijtelling, MIA)?_eLMo_ schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:35:
Let wel op dat een dynamicline niet snel geleverd zal worden! Er wordt nu alleen nog executive geleverd.
Tevens is 4000€ voor verzekering en onderhoud best laag. 66 euro / maand. Dat wordt WA + beperkt casco verzekeren en geen onderhoud / banden?
Voor de rest: nee, inderdaad, leasen is best duur als particulier. Zakelijk is het interessant vanwege bruto/netto voordeel in combinatie met lage bijtelling (En MIA/KIA als je ondernemer bent)
Voor mij valt koop zakelijk veel voordeliger uit dan lease zakelijk, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Moet je geld lenen om de auto te kopen, wat is je winst uit onderneming etc.? BV, eenmanszaak, VOF, maatschap?
[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:20 ]
Zakelijk koop is bijna altijd goedkoper dan lease, scheelt flink wat.Harvest2002 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:18:
[...]
Als privé koop interessanter is dan lease, waarom zou dat zakelijk niet zo zijn? Zijn er fiscale verschillen tussen zakelijke koop en zakelijke lease (4% bijtelling, MIA)?
Voor mij valt koop zakelijk veel voordeliger uit dan lease zakelijk, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Moet je geld lenen om de auto te kopen, wat is je winst uit onderneming etc.? BV, eenmanszaak, VOF, maatschap?
Dynamicline zou maart of april 2019 leverbaar zijn en ik sta heel hoog op de lijst.et wel op dat een dynamicline niet snel geleverd zal worden! Er wordt nu alleen nog executive geleverd.
Tevens is 4000€ voor verzekering en onderhoud best laag. 66 euro / maand. Dat wordt WA + beperkt casco verzekeren en geen onderhoud / banden?
Voor de rest: nee, inderdaad, leasen is best duur als particulier. Zakelijk is het interessant vanwege bruto/netto voordeel in combinatie met lage bijtelling (En MIA/KIA als je ondernemer bent)
Verzekering kost me € 51,50 / maand, dit is ca. € 3100,-- / 5 jaar en dan blijft er ca € 900,-- over voor onderhoud en banden. Dat is inderdaad te krap. Daar moet ca. € 600,-- euro bij.
Maar dan nog is leasen in 5 jaar ca € 11000,-- incl. BTW duurder op basis van de door mijn gehanteerde afschrijving.
Voor de goede orde ik ze deze auto op mijn zaak.
Trekhaak voor aanhangertjerob313 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:47:
Welke optie,s zouden de e-niro nog verder kunnen verfraaien?
panoramadak
360 graden camera
skiluik
Voorverwarmen zonder laadpaal
App die dit kan aansturen
3 fase lader
Wireless CarPlay
OTA updates met grote verbeteringen
Ik heb de Kona besteld en rijd nu tijdelijk in een eGolf. Als newbie EV-rijder denk ik nu al dat ik de app en verwarmen zonder laadpaal enorm ga missen straks. Ik vind het zelf belangrijk om de auto van de laadpaal te halen zodat anderen weer kunnen laden, met een app weet je hoe ver het staat. Daarnaast kreeg ik gisteren bijvoorbeeld een pop-up dat de stekker niet goed zat, je zal anders maar 9 uur later terugkomen en ontdekken dat het laden mislukt is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:17:
[...]
Trekhaak voor aanhangertje
Voorverwarmen zonder laadpaal
App die dit kan aansturen
3 fase lader
Wireless CarPlay
OTA updates met grote verbeteringen
Vraag is hoe we Hyundai en Kia bewegen om onze auto's die vanaf januari aankomen hiervan (achteraf) te voorzien.....? Heeft iemand al een poging gedaan om dit bij de dealer / importeur aan te zwengelen?
Er is een app waar al een aantal genoemde functies (laadstatus, accustatus, voorverwarmen (wel alleen aan de paal waarschijnlijk)) inzitten: YouTube: Kia Niro EV mobile app supportMarko72 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:19:
[...]
Ik heb de Kona besteld en rijd nu tijdelijk in een eGolf. Als newbie EV-rijder denk ik nu al dat ik de app en verwarmen zonder laadpaal enorm ga missen straks. Ik vind het zelf belangrijk om de auto van de laadpaal te halen zodat anderen weer kunnen laden, met een app weet je hoe ver het staat. Daarnaast kreeg ik gisteren bijvoorbeeld een pop-up dat de stekker niet goed zat, je zal anders maar 9 uur later terugkomen en ontdekken dat het laden mislukt is.
Vraag is hoe we Hyundai en Kia bewegen om onze auto's die vanaf januari aankomen hiervan (achteraf) te voorzien.....? Heeft iemand al een poging gedaan om dit bij de dealer / importeur aan te zwengelen?
Volgende vraag is natuurlijk of die ook hier beschikbaar komt, maar volgens mijn dealer wel.
Volgens mijn dealer niet. Hij is nu ook nog niet beschikbaar in de AppStore in Nederland, dus ik zou er niet te hard op rekenen.juptache schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:34:
[...]
Er is een app waar al een aantal genoemde functies (laadstatus, accustatus, voorverwarmen (wel alleen aan de paal waarschijnlijk)) inzitten: YouTube: Kia Niro EV mobile app support
Volgende vraag is natuurlijk of die ook hier beschikbaar komt, maar volgens mijn dealer wel.
KIA CONNECTED SERVICES
- IS DAT VEILIG?
Deze slimme nieuwe dienst is volledig veilig. Je Kia kan namelijk niet draadloos data ontvangen maar alleen versturen. Je Kia kan dus niet op afstand gestart of ontgrendeld worden. Je gegevens worden altijd beveiligd en versleuteld opgeslagen en verwerkt volgens Wet bescherming persoonsgegevens en het Privacy Statement Kia Connected Services. Kia verwerkt jouw persoonsgegevens om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, en de Kia Connected Services en overige producten en diensten zo goed mogelijk op jouw voorkeuren aan te passen.
[ Voor 67% gewijzigd door Him_ op 12-12-2018 11:04 ]
Waar heb je deze info vandaan?BOBERJAN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:04:
[...]
Dynamicline zou maart of april 2019 leverbaar zijn en ik sta heel hoog op de lijst.
Verzekering kost me € 51,50 / maand, dit is ca. € 3100,-- / 5 jaar en dan blijft er ca € 900,-- over voor onderhoud en banden. Dat is inderdaad te krap. Daar moet ca. € 600,-- euro bij.
Maar dan nog is leasen in 5 jaar ca € 11000,-- incl. BTW duurder op basis van de door mijn gehanteerde afschrijving.
Van de dealer begrepen dat productie van de Dynamic Line dan pas start.
Ik ben ook in de markt voor een dynamic line, maar het wachten duurt dan wel erg lang
Totaal aantal dit jaar komt hiermee op 460 stuks.
Bron: Opendata RDW
[ Voor 18% gewijzigd door Trackerfire op 12-12-2018 12:19 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Is er wel toch: MijnKia_eLMo_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:49:
[...]
Volgens mijn dealer niet. Hij is nu ook nog niet beschikbaar in de AppStore in Nederland, dus ik zou er niet te hard op rekenen.
Of is dat wat anders?
Maar vrees ook dat je hier als simpele consument niks teweeg gaat brengen bij Kia/Hyundai, ze verkopen alles wat geleverd kan worden dus waarom zouden ze luisteren..
Het enige wat steekt is dat Kia in USA en Korea wel een veel beter systeem heeft:
UVO, de vraag is echt waarom dat in NL/Europa niet kan. Daarmee kun je wel dingen op afstand regelen (slot, airco, verwarming).
Nevermind, wat @juptache bedoelde was die UVO app, en NEE die komt niet naar Europa. We moeten het doen met een slap aftreksel dat 'Kia Connected Services' heet.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-12-2018 12:43 ]
denk dat dit kia connected services app is, zie mijn post eerder vandaagCyBeRSPiN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:32:
[...]
Is er wel toch: MijnKia
Of is dat wat anders?
Miss weer een lease aanbiedingTrackerfire schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:18:
Tot vandaag 49 kona's op kenteken gezet in december, waarvan 34 gisteren en eergisteren. 25 daarvan grijs, populair kleurtje of een boot vol grijze Kona's![]()
Maar er staan wel zenders aan in de auto, en dat is in principe niet veilig of privacy-vriendelijk. Oudere versies van Bluetooth bijvoorbeeld zenden een statisch MAC adres uit en dat wordt opgevangen langs de weg door bedrijven die deze tracking data gebruiken om te profileren en bijvoorbeeld files te detecteren. Zoals dat ook gebeurt in winkelcentra (waar dat niet eigenlijk niet mag van de Autoriteit Persoonsgegevens) met WiFi, Bluetooth of andere zendmethoden.Him_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:57:
er komt een app voor KIA, staat op de prijslijst maar lijkt erop dat die alleen status opvragen support en niet aanzetten van laden, verwarming etc
KIA CONNECTED SERVICES
- IS DAT VEILIG?
Deze slimme nieuwe dienst is volledig veilig. Je Kia kan namelijk niet draadloos data ontvangen maar alleen versturen. Je Kia kan dus niet op afstand gestart of ontgrendeld worden. Je gegevens worden altijd beveiligd en versleuteld opgeslagen en verwerkt volgens Wet bescherming persoonsgegevens en het Privacy Statement Kia Connected Services. Kia verwerkt jouw persoonsgegevens om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, en de Kia Connected Services en overige producten en diensten zo goed mogelijk op jouw voorkeuren aan te passen.
Bluetooth kun je niet uitzetten op de e-Niro. Dus het is helaas niet "zo goed mogelijk op jouw voorkeuren aan te passen".
Als je echt iets veilig en privacyvriendelijk wilt doen verdienen kabeltjes of andere contactsystemen de voorkeur en dan moeten zenders ook uit te zetten zijn.
In principe is koop voordeliger dan lease al was het alleen al vanwege het simpele feit dat leasemaatschappijen ook winst willen behalen en iemand die winst moet ophoesten. Leasemaatschappijen hebben inkoopkracht en voor sommige auto's kunnen en willen ze een deel daarvan wel doorgeven aan hun klanten. Of dit voor bijvoorbeeld de Kona EV en de KIA e-Niro het geval is, waag ik te betwijfelen: de dealers kunnen de vraag niet aan en de leasemaatschappijen kunnen de vraag niet aan, dus er zijn aan beide kanten weinig prikkels.BOBERJAN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:04:
[...]
Dynamicline zou maart of april 2019 leverbaar zijn en ik sta heel hoog op de lijst.
Maar dat betekent niet dat het voor iedereen ook verstandig is om te kopen en niet te leasen. Bij lease neemt de leasemaatschappij een aantal risico's over, maar dat berekenen ze uiteraard door in hun tarieven. Wil je die risico's niet zelf lopen bijvoorbeeld omdat je je dat niet kunt veroorloven, kan lease een goed alternatief zijn. Het hangt dus heel erg van je persoonlijke omstandigheden af wat de beste keuze is. Maak zelf de berekening of vraag het je accountant of belastingconsulent wat uiteindelijk de netto kosten privé zijn als je zakelijk koopt of als je zakelijk leaset. Op een internetforum als dit kun je wellicht wat algemene ideeën opdoen en adviezen vragen, maar ik zou er niet te zeer op vertrouwen dat je op die wijze een gedegen financieel en fiscaal advies krijgt.
Just my 2 cents.
Zijn er echt bedrijven die zenders naast de weg zetten?mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:43:
[...]
Maar er staan wel zenders aan in de auto, en dat is in principe niet veilig of privacy-vriendelijk. Oudere versies van Bluetooth bijvoorbeeld zenden een statisch MAC adres uit en dat wordt opgevangen langs de weg door bedrijven die deze tracking data gebruiken om te profileren en bijvoorbeeld files te detecteren. Zoals dat ook gebeurt in winkelcentra (waar dat niet eigenlijk niet mag van de Autoriteit Persoonsgegevens) met WiFi, Bluetooth of andere zendmethoden.
Bluetooth kun je niet uitzetten op de e-Niro. Dus het is helaas niet "zo goed mogelijk op jouw voorkeuren aan te passen".
Als je echt iets veilig en privacyvriendelijk wilt doen verdienen kabeltjes of andere contactsystemen de voorkeur en dan moeten zenders ook uit te zetten zijn.
En wat voor files kunnen er gedetecteerd worden?
Kan de bluetooth bij de Kona ook niet uitgezet worden?
Vernomen van de dealer. bovendien staat er daar een Dynamic Line in de showroom.Waar heb je deze info vandaan?
Van de dealer begrepen dat productie van de Dynamic Line dan pas start.
Ik ben ook in de markt voor een dynamic line, maar het wachten duurt dan wel erg lang
Dat klopt dat er een Dynamic Line in de showroom staat. Dit is vooral om te voorkomen dat deze verkocht wordt.BOBERJAN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:42:
[...]
Vernomen van de dealer. bovendien staat er daar een Dynamic Line in de showroom.
Ik vrees dat mijn dealer dat inderdaad ook bedoelde toen ‘ie zei dat er wel een app beschikbaar komt. Helaas..CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:32:
[...]
Nevermind, wat @juptache bedoelde was die UVO app, en NEE die komt niet naar Europa. We moeten het doen met een slap aftreksel dat 'Kia Connected Services' heet.
Zodra ik m’n e-Niro heb (verwachting 2e week januari) ga ik uiteraard meteen uitzoeken wat er mogelijk is!
Het zijn vooral ontvangers, het idee is al ouder dan 10 jaar. geenfile gebruikte het.Yoade75 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:26:
Zijn er echt bedrijven die zenders naast de weg zetten?
De VID doet het ook, maar ze zijn volgens eigen zeggen wat privacyvriendelijker.
Het bedrijf inmoves houdt zich ermee bezig.
Natuurlijk zijn privacy clubs niet blij met tracking.
https://www.bitsoffreedom.nl/tag/wifi-en-bluetooth-tracking/ en https://www.privacynieuws...t-bluetooth-tracking.html
Wat je maar wilt. Ze kunnen zien hoe snel een voertuig rijdt, de richting en de route.En wat voor files kunnen er gedetecteerd worden?
Ik vermoed van niet, het is waarschijnlijk hetzelfde systeem als bij de e-Niro, je kunt het navragen.Kan de bluetooth bij de Kona ook niet uitgezet worden?
[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 12-12-2018 14:13 ]
Verwijderd
Vandaag van Dealer gehoord dat de auto al in NL is maar dat de dealer 'm nog niet heeft. Nu afspraak gemaakt voor uitlevering op 7-jan-2019. Reden voor januari is inderdaad de LM die 'm op 2019 wil hebben. Werd bevestigd door de dealer._eLMo_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:24:
Ja, maar dat is omdat de LM hem in 2019 wil hebben ivm nieuwe bouwjaar en dus restwaarde. Maar waarschijnlijk is hij al in 2018 in NL (Rotterdam), vanaf dat moment mag hij ook op naam gezet worden (Daarvoor hoeft hij niet bij de dealer te zijn).
Ik bekijk het maar van de positieve kant... de auto is er nu bijna en met oud & nieuw komen er bij mij voor de deur geen vuurpijlen op de nieuwe auto terecht.
Klopt allemaal wel, maar het kan en zat andere bedrijven die het wel doen. keuze is aan de klant (de bmw i3 heeft het al sinds 2013 en kan het uit of aan zetten en nog aardig veilig ook). Wil je het allemaal niet zet je het toch gewoon allemaal uit (bij de outlander gedaan, die is zo lek als een mandje).mrmrmr schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:43:
[...]
Maar er staan wel zenders aan in de auto, en dat is in principe niet veilig of privacy-vriendelijk. Oudere versies van Bluetooth bijvoorbeeld zenden een statisch MAC adres uit en dat wordt opgevangen langs de weg door bedrijven die deze tracking data gebruiken om te profileren en bijvoorbeeld files te detecteren. Zoals dat ook gebeurt in winkelcentra (waar dat niet eigenlijk niet mag van de Autoriteit Persoonsgegevens) met WiFi, Bluetooth of andere zendmethoden.
Het "verschuilen" van kia/hyundai achter blabla argumenten (veiligheid, privacy, etc ...) allemaal onzin:
- gewoon te lui om in de EU een systeem op te zetten (nul prioriteit).
en de volgende boot ligt op dit moment in Tilbury (UK), en zou morgen aan moeten komen in Rotterdam. Ook daar heb je natuurlijk weer te maken met transport van de haven naar de dealers en het rijklaar maken etc.Trackerfire schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:18:
Tot vandaag 49 kona's op kenteken gezet in december, waarvan 34 gisteren en eergisteren. 25 daarvan grijs, populair kleurtje of een boot vol grijze Kona's![]()
Heeft iemand wellicht een goede foto kunnen vinden van de kleuren:
- Moss gray
- Platinum graphite
Die art impressions zien er toch altijd anders uit dan een echt foto
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ja, vroeger kon je het wel makkelijk uitzetten. Tegenwoordig moet het zo probleemloos mogelijk, dus je moet vooral niet per ongeluk iets kunnen uitzetten en daarna de helpdesk bellen dat het niet meer werkt.prettig schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:03:
Klopt allemaal wel, maar het kan en zat andere bedrijven die het wel doen. keuze is aan de klant (de bmw i3 heeft het al sinds 2013 en kan het uit of aan zetten en nog aardig veilig ook). Wil je het allemaal niet zet je het toch gewoon allemaal uit (bij de outlander gedaan, die is zo lek als een mandje).
Merkwaardig is dat de handleiding zegt dat als er een connectie probleem is, Bluetooth op de telefoon maar uit en aan moet worden gezet. Tja, en wat als het probleem nu echt in de auto zit? Moet je dan eerst uitstappen, afsluiten en weer terug instappen of op de start/stop knop drukken?
Ze denken waarschijnlijk: "het verkoopt toch wel".Het "verschuilen" van kia/hyundai achter blabla argumenten (veiligheid, privacy, etc ...) allemaal onzin: - gewoon te lui om in de EU een systeem op te zetten (nul prioriteit).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mijn grijze staat nog steeds in RotterdamTrackerfire schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:18:
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Wel opvallend, een product van 45.000 verkopen, maar er de ballen verstand van hebben...
[ Voor 13% gewijzigd door Gemeni op 12-12-2018 18:16 ]
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Op facebook zijn goede foto's te vinden._-= Erikje =-_ schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:16:
Heeft iemand al goede foto's van een acid yellow? Ben benieuwd
https://www.facebook.com/...3418&type=3&theater&ifg=1
Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd
Leuk van de lokale dealer, maar ik denk (ervaring) dat het gros van de leaseauto's helemaal niet door die lokale dealer geleverd wordt, maar centraal. Die centrale dealer laat het wel uit zijn hoofd om particulieren voor te laten gaan, daarvoor is de afzet veel te groot. Tevens krijgt die centrale dealer veel meer auto's toegewezen.styno schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:17:
Mijn lokale Kia dealer hield een verhaal dat particuliere kopers voorgaan op de lease omdat particulieren veelal lokale klanten zijn en meestal ook het onderhoud bij dezelfde dealer doen terwijl lease rijders overal kunnen zitten. Is dit op waarheid gebaseerd of bepaald de importeurs code je lek in de wachtrij?
Broodje aap dus denk ik.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dit verhaal klopt, de eerste e-nro auto,s die uitgeleverd gaan worden gaan volgens de reserveringslijst.styno schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:17:
Mijn lokale Kia dealer hield een verhaal dat particuliere kopers voorgaan op de lease omdat particulieren veelal lokale klanten zijn en meestal ook het onderhoud bij dezelfde dealer doen terwijl lease rijders overal kunnen zitten. Is dit op waarheid gebaseerd of bepaald de importeurs code je lek in de wachtrij?
Heb je niet gereserveerd dan sta je achter in de rij. Met deze reservering kan je wel bij de leasemaatschappij betellen,
Bij Hyundai hebben de lease maatschappijen de voorraad weggekaapt en sta je als klant achteraan de rij.
Deze Kona dealers zijn nu ongeveer met de klanten bestellingen begonnen met uitleveren
e-niro en e-kona
beter: stoelventilatie optie,
de info op het display dat je de accu tot 90% kan laden
altijd de snelheid als getal (ipv wijzer)
hoofdruimte
Vergelijkbaar:
beenruimte
bagageruimte (nagemeten: breed 1040/ diep 750/550 hoog 400 tot deck /650 tot dak. met 150 ruimte aan de onderkant erbij door de vloerplaat etc te verwijderen)
de ioniq is vergelijkbaar: breed 1000/diep 905/805 / hoog 400 tot deck / 450-760 tot dak
de ruimte onder de ioniq bagagevloer is redelijk vergelijkbaar met de ruimte voor het reservewiel/laadkabel die de e-niro heeft
Kortom: ik ga eerst met de ioniq op wintersport. Als ik dan leer dat regelmatig (80-120km) naar snellader irritant is, ga ik wel een offerte voor e-niro opvragen. en dan moet ik 20% minder km bereik per minuut laden auto voor lief nemen.
.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja afgelopen zaterdag aangetekend ontvangen, alleen de brief die er inzat had een andere te tenaamstelling, klantnaam en dealer. Maar ja is om te annuleren en dat ga ik toch niet doen.bomajo schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:22:
Hebben de Kia e-Niro bestellers inmiddels een brief gehad omtrent wltp bijstelling? Zelf heb ik een e-Niro besteld op 26/11, zakelijke koop. Maar heb nog geen brief ontvangen.
e-niro en e-kona
Nessio kan goed kloppen ik heb nr 2018-1888 en komt volgens plan op 1 juni 2019nessio schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:33:
kona : mijn nummer is 2018-2107 - levering augustus 2019 (zal wel 2 maanden later zijn = geen probleem)
Ik heb 2018 1975 stond voor 14 april is 14 juni 2019 geworden kan aardig kloppennessio schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:33:
kona : mijn nummer is 2018-2107 - levering augustus 2019 (zal wel 2 maanden later zijn = geen probleem)
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik heb ook op 26/11 de koopovereenkomst voor zakelijke koop getekend, maar nog geen brief gezien.bomajo schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:22:
Hebben de Kia e-Niro bestellers inmiddels een brief gehad omtrent wltp bijstelling? Zelf heb ik een e-Niro besteld op 26/11, zakelijke koop. Maar heb nog geen brief ontvangen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat is wensdenken, maar hier spelen 2 groepen leaserijders door elkaar.styno schreef op woensdag 12 december 2018 @ 18:17:
1. Leaserijders die (persoonlijk) ingeschreven hebben en dealer hebben gekozen (de LM kon hier ook al worden doorgegeven)
2. Leaserijders die via de LM proberen te bestellen en niet zelf hadden gereserveerd (of een regeling hebben waarbij ze geen eigen dealerkeuze hebben)
@1 is de grootste groep en gaat idd op volgorde van de importeur, tegen het zere been van de dealer die een lokale klant tevreden wil stellen die te laat was met reserveren bij de importeur.
@2 staan achteraan in de rij omdat de importeur de reserveringslijst aanhoudt en bulkorders van LMs nog even niet toestaan.
Er zijn ook nog mensen die gereserveerd hebben met als voorkeur de lokale dealer en vervolgens bij en LM besteld hebben onder voorwaarde dat deze zou bestellen bij de lokale dealer ;-)CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:26:
[...]
Dat is wensdenken, maar hier spelen 2 groepen leaserijders door elkaar.
1. Leaserijders die (persoonlijk) ingeschreven hebben en dealer hebben gekozen (de LM kon hier ook al worden doorgegeven)
2. Leaserijders die via de LM proberen te bestellen en niet zelf hadden gereserveerd (of een regeling hebben waarbij ze geen eigen dealerkeuze hebben)
@1 is de grootste groep en gaat idd op volgorde van de importeur, tegen het zere been van de dealer die een lokale klant tevreden wil stellen die te laat was met reserveren bij de importeur.
@2 staan achteraan in de rij omdat de importeur de reserveringslijst aanhoudt en bulkorders van LMs nog even niet toestaan.
win-win
Vandaag als voorlopige levertijd eind januari begin februari doorgekregen.
Ja die bedoelde ik als groep 1, idem hiersmoken schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:57:
[...]
Er zijn ook nog mensen die gereserveerd hebben met als voorkeur de lokale dealer en vervolgens bij en LM besteld hebben onder voorwaarde dat deze zou bestellen bij de lokale dealer ;-)
win-win
Nog officieel iets gehoord over Wireless CarPlay?
Van de dealer? Levertijden zijn toch nog niet bekend?smoken schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:57:
[...]
Zeekr X Long range Mist Grey
Op mijn vraag m.b.t. draadloze CarPlay kreeg ik helaas als antwoord dat dit niet mogelijk is momenteel.
Maar ik heb besloten dat ik gewoon blijf hopen ;-)
@Elmar1982 Dit kreeg ik inderdaad van de dealer door. Maar zijn wellicht een schatting zijn.
Wel voor de eerste lichting (eerste week februari kreeg ik door), voor daarna houden ze nog een slag om de arm ivm mogelijke verschuivingen op de wachtlijsten denk ik (mensen met een optie die contract nog rond moeten krijgen, mensen die pas later in 2019 geleverd willen maar nu wel bovenaan staan, etc). Kreeg het idee dat ze alleen een datum noemen als ze 100% zekerheid hebben om geen valse beloftes te doen.Elmar1982 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 23:09:
[...]
Van de dealer? Levertijden zijn toch nog niet bekend?
Leuk om eens naar te kijken volgens mij slaat die reviewer de plank aardig mis
[ Voor 17% gewijzigd door hantheman op 13-12-2018 08:43 ]
Komt wel overeen met mijn proefrit. Het is niet zozeer dat je als een coureur moet rijden, maar als je een beetje vlot door aan het rijden bent, is het wel fijn om te weten wat er gebeurt onder de wielen. Door de enorme stuurbekrachtiging is dat in de e-Niro niet, wat heel irritant is, als je wel goed stuurgedrag gewend bent. Dit terwijl het onderstel prima is en veel aankan.hantheman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:42:
Ik kwam de eerste Meh review tegen over de e-niro: https://www.irishtimes.co...ars-on-the-road-1.3727580
Leuk om eens naar te kijken volgens mij slaat die reviewer de plank aardig mishet lijkt wel of hij denkt dat iedereen een auto koopt om mee over het circuit te rossen
Wanneer ik mijn proefrit heb zal ik hier zeker ook even op letten.
https://www.autobahn.eu/1...p-dankzij-fiscaal-trucje/
Everything has Pro's & Con's.....
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens een review (weet even niet meer welke) was de mate van stuurbekrachtiging ook afhankelijk van de modus waarin je reed. Sport zou directer reageren dan b.v. EcoZ___Z schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:22:
[...]
Komt wel overeen met mijn proefrit. Het is niet zozeer dat je als een coureur moet rijden, maar als je een beetje vlot door aan het rijden bent, is het wel fijn om te weten wat er gebeurt onder de wielen. Door de enorme stuurbekrachtiging is dat in de e-Niro niet, wat heel irritant is, als je wel goed stuurgedrag gewend bent. Dit terwijl het onderstel prima is en veel aankan.
Ja klopt, in sport is het wel iets zwaarder, maar nog steeds heel licht. Ik heb niet gekeken, maar hoop dat er ook een individual stand is, waar je zelf kan kiezen. Sport stand heeft hele directe gas response, wat ik niet zo nodig vind, maar ik hou wel van wat zwaarder sturen. Allemaal geen showstoppers en het went vast wel, dus ik vind het verder allemaal prima.Henry65 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:23:
[...]
Volgens een review (weet even niet meer welke) was de mate van stuurbekrachtiging ook afhankelijk van de modus waarin je reed. Sport zou directer reageren dan b.v. Eco
Heb ik idd ook gehoord in een review. Sport zou iets zwaarder gaanHenry65 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:23:
[...]
Volgens een review (weet even niet meer welke) was de mate van stuurbekrachtiging ook afhankelijk van de modus waarin je reed. Sport zou directer reageren dan b.v. Eco
Is niet echt een review te noemen, meer een promo filmpje
Ja klopt.sinovenator schreef op donderdag 13 december 2018 @ 14:08:
[...]
Is niet echt een review te noemen, meer een promo filmpje
Ze zeggen dat er een app is om voor te verwarmen op de e-niro en laadstatus te bekijken, had ik nog niet meegekregen dus of het waar is
e-niro en e-kona
Het lijkt mij dat een optie niet te verplichten is.ningalloon schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:47:
Heeft iemand de e-niro kunnen bestellen zonder de KIA afleverpakket optie? Heb ik niet nodig, maar ben wel verplicht het te nemen als ik de auto wil.
Maar dan breng je het toch na aflevering terug.
Auto gaat niet maar een losse ongebruikte optie wel.
Mag je als klant toch terugbrengen binnen x aantal dagen.
e-niro en e-kona
heeft iemand de e-niro kunnen bestellen zonder de KIA afleverpakket optie? Heb ik niet nodig, maar ben wel verplicht het te nemen als ik de auto wil.
[quote]
KIA verkoopvoorwaarden:
Afleverpakket (optioneel)
Elke Kia kan optioneel worden afgeleverd met een afleverpakket. Het afleverpakket bestaat uit: een gevarendriehoek, EHBO-set, twee veiligheidsvestjes (conform regionale Europese wetgeving) een opbergtas en een map voor boorddocumentatie. Genoemde bedragen voor het afleverpakket zijn inclusief BTW.
Het is dus optioneel en kost € 45,--
Jaloers! Wanneer had je gereserveerd?kv83 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:53:
Ik heb net gehoord dat mijn Kona maandag verwacht wordt bij de dealerNog even dakje spuiten en dan hopelijk nog op tijd om hem dit jaar op kenteken te knallen.
Oh Kona niet Niro 😅
[ Voor 4% gewijzigd door Z___Z op 13-12-2018 18:58 ]
Er zijn weer een paar e-Niro's op kenteken gezet.Z___Z schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:51:
[...]
Jaloers! Wanneer had je gereserveerd?
Oh Kona niet Niro 😅
https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data
en dan E11DZ1 in zoekvenster ingeven.
Ik heb al wel een chassisnummer maar nog geen exacte leverdatum. Iemand al een definitieve leverdatum?
Heb je geld teveel (of van je baas) ? Gewoon oplichterij. Gewoon niet betaald.Sigmasailor schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:27:
Ik zou het er lekker in laten zitten. Op zich snap ik het principe best maar,..... nieuwe auto, dus nieuwe (verplichte) spulletjes is toch prima? En we hebben het wel over een promille ofzo.
Laat ze maar uitsplitsen per item, ben je er zo uit met ze. Heel normale vraag: "en wat zit er dan precies in" en dan wat kost nou z'n ehbo doos, etc ......
Je hebt dan wel een speciale lader met transformator nodig. Ik heb die van ratio besteld via jk evsolutions.
https://www.ratio.nl/nl/c...7300/groups/g+c+a+nr+view
Ja, daar zit een ouderwetse transformator met heel veel koper in.
Nadelen zijn er natuurlijk ook: groot, zwaar (50kg) en lelijk ding. Daarnaast zal de trafo voor 1-5% laadverlies zorgen. Bovendien is ie een stuk duurder dan een gewone lader (rond 1500 Euro ex BTW). Voordeel is dat je je aansluiting niet hoeft te verzwaren en dat scheelt bij mij iets van 100Euro per maand.
Overigens kan ik iedereen die nog een laadstation moet bestellen aanraden een met vaste kabel te kiezen. Elke keer dat je thuis komt grabbelen in de kofferbak naar de kabel gaat op den duur vervelen.
(ik heb geen belangen bij Ratio of JK, maar heb 5 jaar geleden wel naar tevredenheid een lader voor de ZOE bij hen gekocht)
[ Voor 3% gewijzigd door Zbygniew P op 13-12-2018 21:40 ]
Op 11-12-18: 1x zwart, 1x blauw en ....... 1x wit!Harvest2002 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:41:
[...]
Er zijn weer een paar e-Niro's op kenteken gezet.
https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data
en dan E11DZ1 in zoekvenster ingeven.
Ik heb al wel een chassisnummer maar nog geen exacte leverdatum. Iemand al een definitieve leverdatum?
Zou het de mijne zijn? 😂😂
Helaas hebben veel auto's 1-fase 32A laders, die voor de Nederlandse markt weer onhandig zijn aangezien we hier lage aansluitwaardes hebben. Eigenlijk is 2x16A veel praktischer.
1-fase is vaak 35 of 40A. In combinatie met een 1-fase lader is het houden van een 1-fase aansluiting bijna interessanter dan een 3x25A aansluiting, aangezien je dan tenminste die 32A kan laden. Je houd alleen weinig over voor andere verbruikers.
Persoonlijk zou ik eerder voor een smartevse oid kiezen met een current monitor, en die op 24A begrenzen. Dan kom je ook op een 3x25A toch nog redeljik uit kwa laadtijd
Voordeel van zo'n trafo is wel weer dat je de 32A uit alle fases haalt, waardoor je belasting per fase laag is en je dus meestal wel de 32A kan gebruiken.
Wel slim om zo'n oplossing aan te bieden. Leuke marge iig als je 'm voor 1700+ eur verkoopt
Ik gok dat zo'n trafo een 600 eur kost, en dan nog een 400 eur aan overig spul.
[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 13-12-2018 22:08 ]
Ik ga voor de magnum smart charger, is met 19kg portable en ook bruikbaar op vakantie en bijvoorbeeld met verloopkabel om bij 11kw laadpaal met 7,4kw te ladenZbygniew P schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:31:
Ik ben het volgens mij nog niet eerder in dit topic tegen gekomen. Je kan een kona, niro of I-pace prima laden op 7 Kw op een gewone huisaansluiting (3x25A). Een huisaansluiting kan immers makkelijk 7Kw leveren.
Je hebt dan wel een speciale lader met transformator nodig. Ik heb die van ratio besteld via jk evsolutions.
Nadelen zijn er natuurlijk ook: groot, zwaar (50kg) en lelijk ding. Daarnaast zal de trafo voor 1-5% laadverlies zorgen. Bovendien is ie een stuk duurder dan een gewone lader (rond 1500 Euro ex BTW). Voordeel is dat je je aansluiting niet hoeft te verzwaren en dat scheelt bij mij iets van 100Euro per maand.
Overigens kan ik iedereen die nog een laadstation moet bestellen aanraden een met vaste kabel te kiezen. Elke keer dat je thuis komt grabbelen in de kofferbak naar de kabel gaat op den duur vervelen.
(ik heb geen belangen bij Ratio of JK, maar heb 5 jaar geleden wel naar tevredenheid een lader voor de ZOE bij hen gekocht)
https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
In mijn geval is het nog iets moeilijker omdat de Niro die we besteld hebben niet in de plaats komt van de ZOE, maar de citroen C5 vervangt. Ik moet dus ook nog gaan balancen tussen twee auto's. ZOE lader is inmiddels voorzien van smartevse, en ik hoop dat ook de "trafo lader" van smartevse kan worden voorzien. Dan kan ik een beetje slim gaan balancen.
De magnum smart charger lijkt mij ongeveer hetzelfde. Het gewicht van 19 Kg geeft in elk geval aan dat er ook gebruik wordt gemaakt van een trafo en niet van een schakelende voeding (het alternatief). (eeh, ik ben it'er en geen elekra nerd, dus als ik fout zit laat het weten). Welke efficienter is weet ik echt niet. Als ik eenmaal aan het laden ben (KWH meter voor de lader) zal ik laten weten wat mijn bevindingen zijn.
https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Goed zoooooooprettig schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:35:
[...]
Heb je geld teveel (of van je baas) ? Gewoon oplichterij. Gewoon niet betaald.
Laat ze maar uitsplitsen per item, ben je er zo uit met ze. Heel normale vraag: "en wat zit er dan precies in" en dan wat kost nou z'n ehbo doos, etc ......
Ben je toch iets te laat meeMarko72 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:30:
Voor de kerst, 572 pagina’s voorpret aan Kona manual:
https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:15:
Voor de liefhebbers alvast de Engelstalige handleiding: https://issuu.com/hyundai...na_ev?e=27541921/63555412
Ik vond de (private) lease indicatie ook wel heel erg hoog. Misschien schat je de verzekering in jouw geval ook iets lager in dan voor de gemiddelde consument?BOBERJAN schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:23:
Kopen of leasen van E-Niro en hoogte afschrijving
Wij zijn van plan om een E-niro te kopen of te leasen. Verder staan we 2de op de lijst bij de plaatselijke Kia dealer.
Het betreft een DynamicLine uitvoering van afgerond € 43500,--. inclusief BTW
Ik schat de restwaarde na 5 jaar en 125000 km in op € 16000,-- . Kortom € 27500,-- afschrijving.
Daarbij komt nog ca € 4000 incl BTW voor verzekering en onderhoud.
Totaal kosten voor 5 jaar bedraagt dan (ex stroom) € 27500 + € 4000 = € 31500, -- inc BTW
Leasen van deze auto kost mij € 720,-- incl BTW per maand exclusief stroomkosten of wel € 43200,-- inclusief BTW en dit is € 11700,-- meer dan zelf kopen.
Dat verschil is erg groot. Schat ik de afschrijving te laag in? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Maar deze hele hoge lease prijs geeft mij gelijk ook een slechter gevoel over de Total Cost of Ownership bij de gewone aanschaf van de auto. Voor ruim 700 euro exclusief stroom is elektrisch helemaal niet zo voordelig. En meestal zou de TCO bij lease en bij koop voor een particulier toch wel enigszins bij elkaar in de buurt moeten zitten.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Als de prijzen van EV's de komende jaren sterk gaan dalen, en er is ook nog sprake van subsidie, dan zal de restwaarde van een nu aangekochte Niro aardig tegenvallen. Misschien kun je over 5 jaar wel een vergelijkbare niro nieuw kopen voor 25k of minder? Dan zal een 5 jaar oude misschien niet meer dan 12k opbrengen.
Mocht het allemaal niet zo'n vaart lopen met de prijsdalingen, en blijft de subsidie beperkt dan zou ie over 5 jaar wel eens 20k kunnen opbrengen.
Waar gaan de privekopers hier op tweakers vanuit? en waar baseren jullie dat op?
ik schaf hem niet privé aan, maar op de zaak. Ik reken met een fikse afschrijving (ongeveer 8k na 5 jaar). Ik gok dat er de komende 5 jaar meer keuze is in betaalbare elektrische auto's met nieuwere technieken.wowter1976 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:58:
De sterk uiteenlopende leasetarieven zullen vooral veroorzaakt worden door onzekerheid over de restwaarde.
Als de prijzen van EV's de komende jaren sterk gaan dalen, en er is ook nog sprake van subsidie, dan zal de restwaarde van een nu aangekochte Niro aardig tegenvallen. Misschien kun je over 5 jaar wel een vergelijkbare niro nieuw kopen voor 25k of minder? Dan zal een 5 jaar oude misschien niet meer dan 12k opbrengen.
Mocht het allemaal niet zo'n vaart lopen met de prijsdalingen, en blijft de subsidie beperkt dan zou ie over 5 jaar wel eens 20k kunnen opbrengen.
Waar gaan de privekopers hier op tweakers vanuit? en waar baseren jullie dat op?
Iemand al een goed idee om de blauwe accenten te spuiten of stappen in het zwart?
[ Voor 27% gewijzigd door Tjomo op 14-12-2018 10:15 ]
Heel Nederland moet van gas af en van alles elektrisch gaan doen(waaronder de auto) en daar past dus een zwaardere netaansluiting bij.Zbygniew P schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:31:
Ik ben het volgens mij nog niet eerder in dit topic tegen gekomen. Je kan een kona, niro of I-pace prima laden op 7 Kw op een gewone huisaansluiting (3x25A). Een huisaansluiting kan immers makkelijk 7Kw leveren.
Die 100 euro extra vastrecht per maand is mijn gehele aandeel in gasprijs op dit moment per maand. Geeft maar weer eens aan dat de groene wereld ambities weer niet in de pas lopen met de hindernissen die je in de praktijk tegenkomt.
Ik kies zelf nu om op 1 fase te blijven met load balancing (kona in aantocht). Maar mocht er ooit een 3 fasen auto of warmtepomp en inductie koken aankomen dan gaat het allemaal niet uitkomen en moet er met veel kosten weer aanpassingen op worden gemaakt.
Wordt er voor de gemiddelde burger niet makkelijker op strategisch te plannen op het gebied van energie installaties.
Everything has Pro's & Con's.....
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ben wel jaloers op jou en anderen met een dealer die wél dit soort details communiceert.Tjomo schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:11:
Onze e-Niro staat op de Morning Lucy, aankomst rond Kerst. Dealer verwacht m op 9 januari te kunnen afleveren!
Iemand al een goed idee om de blauwe accenten te spuiten of stappen in het zwart?
Wanneer had je gereserveerd? Ook 24 juli al?
Enige alternatief voor binnensteden is eigenlijk stadsverwarming. Maar gezien de huidige tarieven van wijken met stadsverwarming zou ik dat persoonlijk zo veel mogelijk vermijden.
On Topic
Qua restwaarde verwacht ik niet dat de e-Niro minder waard wordt dan de Hybride Niro. Dus er is wel een ondermarge die de LM kan nemen. Qua accuprijzen zal het toch koffiedik kijken blijven.
Aan de andere kant - midden in de nacht sta je niet zo vaak te koken. :-)
Als je 3x25A hebt, gebruikt de lader daar 16A van op 2 fasen. Als je dan op bv een 3- fase warmtepomp hebt, loopt je gemiddelde laadsnelheid flink terug.
De kale laad-techniek van beide 32A laders zal erg op elkaar lijken. De Ratio heeft een stalen kast van ± 15kg en 5 meter kabel vast er aan. Dat weegt ook nog wel wat.
Deze claim van de Ratio: "To prevent unbalanced load charging (all power on 1 phase) it is
recommended to convert the 3 phase supply equally into single phase", kunnen ze volgens mij niet waar maken met een 1-fase trafo in de kast. Ze gebruiken dan 2 fasen en geen 3.
Aan de andere kant: als je het strikt leest, raden ze alleen aan om het vermogen gelijk over de fasen te verdelen. Ze schrijven niet, dat ze dat doen. Ze suggereren het alleen...
@Zbygniew P : als je de lader binnen hebt, kun je dan de afmetingen van het blikpakket van de trafo eens opmeten?
[ Voor 0% gewijzigd door Twiek-San op 14-12-2018 10:34 . Reden: typo ]
Tijdje terug stond in dit topic een link naar https://www.eukor.com/ek/...vice/portSchedule.do#nonemarc4547 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:29:
Tjomo hoe weet jij op welke boot jouw E-Niro staat?
Departure port Ulsan en Arrival Port Rotterdam invullen. En de dealer had als losdatum 24-12 aangegeven, dat was de Morning Lucy. Is inmiddels via 27-12 naar 28-12 gegaan.
Nee, volgens mij op 1 augustus. Stonden wel als 2e op de lijst bij de dealer en aankoop gedaan op 30-11.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:30:
[...]
Ben wel jaloers op jou en anderen met een dealer die wél dit soort details communiceert.
Wanneer had je gereserveerd? Ook 24 juli al?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Dit topic is gesloten.
![]()