• MikeyC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

Vandaag ben ik even langs AHZ in Leiderdorp gereden. Buiten stond een ExecutiveLine versie (voor proefritten) en binnen een DynamicLine.

Zie hier de foto's: Google Photos

Je ziet dat de bagagevloer niet extra verlaagd is zoals in de Noorse e-Niro te zien is.
Ik vind de uitschuifbare 'hoedenplank' wel een goede feature. Je kunt hem er ook helemaal afhalen.

Dat de stoelen niet superver naar beneden kunnen, viel mij ook op. Daardoor moet je waarschijnlijk iets naar voren om de verkeerslichten goed te zien. Dit mankement komt denk ik meer doordat de voorruit niet zo ver naar achter loopt, dan dat er iets mis is met de stoelen. Je moet tenslotte nog wel over de motorkap kunnen kijken. Een iets hogere stoelpositie is in het algemeen ook wat beter voor de doorbloeding van je bovenbenen (tenzij je de hoek van de zitting kunt verstellen).

Het onbreken van een transmissietunnel is een verademing als je in het midden op de achterbank moet zitten. De middelste gordel is ook eventueel te verwijderen. Wel jammer dat ze geen skiluik gemaakt hebben, aangezien er wel een armsteun met bekerhouders is. Ook ontbrak de 230V aansluiting achterin, maar zit er wel ventilatie.
Qua hoofdruimte heb ik (1.92m) zowel voor als achter niets te klagen.

Volgende week proefrit, dus misschien dat ik nog wat nieuwe ervaringen opdoe.

Ze zeiden tegen me dat er 400 naar de LM gaan komend jaar en de rest naar dealers.

<insert sig here>

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:35

3_s

Niki-nl schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:48:
Ik ben benieuwd wat KIA zou doen als je een aangetekende brief terug stuurt naar ze met daarin een ingebrekestelling en een verzoek tot nakoming van de overeenkomst voor de levering van een auto met de het overeengekomen WLTP bereik.
Volgens mij uw reservering annuleren en u de kleine lettertjes laten lezen waarin staat dat dit bij reserveringen gewoon mag.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Helaas heeft onze NL e-Niro dan ineens weer een hoge laadvloer, net als in Korea.
Echt bizar al die kleine verschillen per land..
In ons geval moet je zelf wat klussen en een plastic bak losschroeven om dit resultaat te evenaren.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2018 15:37 ]

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:10
Niki-nl schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:48:
Ik ben benieuwd wat KIA zou doen als je een aangetekende brief terug stuurt naar ze met daarin een ingebrekestelling en een verzoek tot nakoming van de overeenkomst voor de levering van een auto met de het overeengekomen WLTP bereik.
Nakoming is niet mogelijk dus kun je alleen ontbinding vorderen met schadevergoeding.

Succes met het aantonen van schade in dit soort gevallen..

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 22:00
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:36:
[...]

Helaas heeft onze NL e-Niro dan ineens weer een hoge laadvloer, net als in Korea.
Echt bizar al die kleine verschillen per land..
In ons geval moet je zelf wat klussen en een plastic bak losschroeven om dit resultaat te evenaren.
Al moet ik zeggen dat de kabel onder de verhoogde vloer wel netjes opgeborgen ligt en er nog wat ruimte is om spul kwijt te kunnen.

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Harvest2002 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:19:
KIA neemt verlaging van WLTP-test van 485 naar 455 km

Iemand anders een zelfde brief gehad?
Yep vanochtend!

[ Voor 55% gewijzigd door giancarlo_f op 08-12-2018 16:42 ]

• smoken
Zit even de e-Niro handleiding te lezen, er staan bij erg veel dingen “indien van toepassing” en zo ook bij Forward Collision Alert.

Dit systeem zou dus moeten waarschuwen bij een mogelijke botsing en herkent zelfs voetgangers. Ook benoemd in een van de filmpjes van RTL Autowereld als ik me niet vergis.

Ik zie dit systeem echter niet benoemd op de prijslijst.... zou het er nu wel/niet in zitten?

Edit: zoals ik nu kan zien ook alleen bekabelde Apple CarPlay en niet draadloos. Best apart aangezien je wel draadloos kunt laden.

[ Voor 14% gewijzigd door smoken op 08-12-2018 17:47 . Reden: e-Niro benoemt en toevoeging Apple CarPlay ]

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 14:53
smoken schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:07:
Zit even de handleiding te lezen, er staan bij erg veel dingen “indien van toepassing” en zo ook bij Forward Collision Alert.

Dit systeem zou dus moeten waarschuwen bij een mogelijke botsing en herkent zelfs voetgangers. Ook benoemd in een van de filmpjes van RTL Autowereld als ik me niet vergis.

Ik zie dit systeem echter niet benoemd op de prijslijst.... zou het er nu wel/niet in zitten?
Het is wellicht handig om blijven te herhalen over welke auto je het hebt... er is voor een of andere vage reden gekozen dat we twee auto's in dezelfde topic hebben omdat ze dezelfde aandrijflijn hebben. Dus duidelijkheid is belangrijk :)

Weet niet of deze al langs is gekomen in het topic, maar bij deze;
YouTube: ANWB Dubbeltest Hyundai Kona electric vs. Opel Ampera-e 2018 (MEER B...

[ Voor 17% gewijzigd door kv83 op 08-12-2018 17:26 ]

• smoken
@kv83 excuses, helemaal gelijk in.
Mijn vraag/opmerking gaat over de Kia e-Niro.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:41
Iemand al de afmetingen van de kofferbak van de e-Niro opgemeten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• rob313
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-05-2021

rob313

e-niro en e-kona geleverd

Edit: zoals ik nu kan zien ook alleen bekabelde Apple CarPlay en niet draadloos. Best apart aangezien je wel draadloos kunt laden.

android auto en apple carplay is altijd bekabeld

e-niro en e-kona

• rob313

rob313

smoken schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:07:
Zit even de e-Niro handleiding te lezen, er staan bij erg veel dingen “indien van toepassing” en zo ook bij Forward Collision Alert.

Forward Collision zit standaard in het duurste model

e-niro en e-kona

• smoken
rob313 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:18:
[...]

Forward Collision zit standaard in het duurste model
En welke versie is het duurste model dan? Op dit moment gaat het niet hoger dan de Executive Line en daar zit het volgens de prijslijst niet in. Althans. Het staat niet benoemd terwijl alle andere dingen wel benoemd worden.
rob313 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:16:

android auto en apple carplay is altijd bekabeld
Volgens de website van Apple is het ook draadloos mogelijk. Ik heb er geen ervaring mee, dus ging uit van de info die daar staat.

[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 08-12-2018 19:04 ]

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
e-niro op 18" velgen:

https://imgur.com/a/RfNnKg3

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@kv83 Stukje van ANWB. Wat een flutverhaal. Ze kennen niet eens de mogelijkheid om met de flipper te remmen (het is niet alleen het instellen van het regeneratie niveau).

Ook het gebruik van Android Auto of Apple Car blijkt onbekend. Ampera E is geen Duitse auto, maar een Amerikaanse auto met Opel label.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Elmar1982
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-11 12:48

Zeekr X Long range Mist Grey

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48

PeaceNlove

Deugleuter

Standaard velgen van de e-Niro zijn nog mooier dan ik nu onder mijn Octavia heb zitten, dus daar hoef ik niks meer aan te doen :')

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10 20:53
daemonix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 11:10:
Gelukkig is het nog steeds een niet zo hoog nummer voor 2019.
Ik heb bestelling begin september gedaan. Nummer 2019-1134. Stond eerst op December 2019 maar dit bleek na foutje in het doorgeven uiteindelijk November 2019 te zijn.
Echter dit is dan de bijgestelde maand want direct na de bestelling in sept stond het initieel op Juli 2019 maar dat is ondertussen aantal malen opgeschoven.
Pulse Red overigens als kleur. Krijg niet het idee dat die kleur een hardloper is.
Ik ga het niet redden met de huidige lease die loopt in september uit de 60 maanden en gaat dan uit de 14%. Maar ik denk voordat dit gebeurt ik nog aan een tussentijdse voorloop auto moet. Ben blij dat de werkgever een groene gedachte nastreeft dat ik met dit soort levertijden nog wegkom. Anders had ik op een e-golf (meehhh qua range) terecht gekomen of weer een fossiele bak.

Everything has Pro's & Con's.....

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 14:53
daemonix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:01:
@kv83 Stukje van ANWB. Wat een flutverhaal. Ze kennen niet eens de mogelijkheid om met de flipper te remmen (het is niet alleen het instellen van het regeneratie niveau).

Ook het gebruik van Android Auto of Apple Car blijkt onbekend. Ampera E is geen Duitse auto, maar een Amerikaanse auto met Opel label.
Je hebt helemaal gelijk. Ik vond het ook een vrij matig filmpje. Zelfs voor ANWB standaarden.

• MikeyC
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

Ampera E is geen Duitse auto, maar een Amerikaanse auto met Opel label.
Dat weten ze wel, aangezien ze General Motors als moederbedrijf noemen

<insert sig here>

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:20
Vandaag maar eens even bij de lokale Kia dealer (waar we al klant zijn) langsgereden.

Ik had nog niets gehoord ondanks mijn reservering en ik hem al eerder persoonlijk had gemeld dat ie me moest bellen als ie informati had.

Hij kijken, “oh, ja je staat idd op de lijst en je bent idd niet gebeld.”.
A.s. Dinsdag proefrit. En dan maar eens kijken of ik het ook wil en de baas ook nog mee wil werken.

[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 08-12-2018 22:56 ]

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
E-NIRO
smoken schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:38:
[...]

En welke versie is het duurste model dan? Op dit moment gaat het niet hoger dan de Executive Line en daar zit het volgens de prijslijst niet in. Althans. Het staat niet benoemd terwijl alle andere dingen wel benoemd worden.
FCA - forward collision avoidance
Is dit in de E-Niro niet gewoon de "autonome noodremassistent" AEB.

Dit staat in de prijslijst en volgens de filmpjes van KIA op het internet reageert dit zowel op voertuigen als personen..

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
ArieL schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:01:
E-NIRO

[...]

Dit staat in de prijslijst en volgens de filmpjes van KIA op het internet reageert dit zowel op voertuigen als personen..
is toch niet helemaal hetzelfde Afbeeldingslocatie: https://www.designnews.com/sites/default/files/01-autonomous-car-sensors_TI.png

• rob313

rob313

ArieL schreef op zondag 9 december 2018 @ 01:01:
E-NIRO

[...]

Klopt op de eerste pagina van het forum staan deze filmpjes ook.

De dealers hebben het op de instructiedag ook uitgetest met poppen en het bleek te werken.
Dus ja het zit op de Niroe Executive line.

Met de proefrit ook leuk dat als je de cruise control aanzet in de stad de auto afremt als de auto voor je afremt en ook volledig tot stilstand komt als hij stopt, trekt hij binnen 3 seconden weer op dan gaat de auto weer optrekken. Werkte goed. Na die 3 seconden moet je de resume knop indrukken en gaat hij weer optrekken.

e-niro en e-kona

• ArieL
Vaevictis_ schreef op zondag 9 december 2018 @ 05:50:
[...]

is toch niet helemaal hetzelfde [Afbeelding]
Ik kan het niet helemaal volgen.. dit plaatje laat toch enkel zien welke sensoren waarvoor gebruikt worden?

Als je kijkt op kia.com bij drive wise zie je dezelfde dingen als op de nl site, maar daar gebruiken ze termen als fcw en fca..

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind het ook niet echt duidelijk. Zit er wel een camera aan de voorkant? Bij de proefrit niet opgevallen dat verkeersborden herkend werden, bij de Kona zag ik dat wel gebeuren.
Kia Oostenrijk noemt expliciet ‘voetgangersherkenning’ in combinatie met automatische noodrem, overigens voor alle uitvoeringen:
“Autonomes Notbremssystem inkl. Fußgängererkennung”

Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) zoals de Kona heeft zie ik ook niet staan, denk dus dat er geen camera zit enkel een radar.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2018 13:44 ]

• smoken
CyBeRSPiN schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:14:
Ik vind het ook niet echt duidelijk. Zit er wel een camera aan de voorkant? Bij de proefrit niet opgevallen dat verkeersborden herkend werden, bij de Kona zag ik dat wel gebeuren.
Kia Oostenrijk noemt expliciet ‘voetgangersherkenning’ in combinatie met automatische noodrem, overigens voor alle uitvoeringen:
“Autonomes Notbremssystem inkl. Fußgängererkennung”

Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) zoals de Kona heeft zie ik ook niet staan.
Dit zijn alle systemen zoals ze in het boekje staan.
De camera aan de voorkant is inderdaad nodig voor de herkenning, maar geen idee of deze er nu wel niet in zit.

Blz 2

Blz 1

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

smoken schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:46:
[...]

De camera aan de voorkant is inderdaad nodig voor de herkenning, maar geen idee of deze er nu wel niet in zit.

[Afbeelding: Blz 2]

[Afbeelding: Blz 1]
Nice :)
Staat er nog wat specifieks over het autonome noodremsysteem?

• rob313

rob313

smoken schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding: Blz 2]

[Afbeelding: Blz 1]
verkeersbord herkenning zit er ook op,wordt getoont op het navi scherm :)

e-niro en e-kona

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

rob313 schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:49:
[...]

Zeker weten? Navi toont sowieso wat volgens de kaart de max. snelheid is. Bij de Kona werkt het ook als je langs wegwerkzaamheden rijdt en daar een tijdelijk bord met lagere maximumsnelheid staat.

• smoken
rob313 schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:49:
[...]

Maar is dat op basis van herkenning of gewoon op basis van GPS/Navi?
Ik bedoel, bij mijn Octavia krijg ik dat ook in beeld in het nav. scherm maar dat is echt geen herkenning.

edit: zoals @CyBeRSPiN zegt inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door smoken op 09-12-2018 13:57 ]

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
smoken schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:57:
[...]

Maar is dat op basis van herkenning of gewoon op basis van GPS/Navi?
Ik bedoel, bij mijn Octavia krijg ik dat ook in beeld in het nav. scherm maar dat is echt geen herkenning.

edit: zoals @CyBeRSPiN zegt inderdaad.
Neem aan dat de borden met de camera's herkend worden (doet de i3 ook in combinatie met de navi data).

• smoken
CyBeRSPiN schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:49:
[...]

Nice :)
Staat er nog wat specifieks over het autonome noodremsysteem?
De afkorting zoals hij in de prijslijst staat (AEB) kom ik in het boekje niet tegen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

smoken schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:14:
[...]

De afkorting zoals hij in de prijslijst staat (AEB) kom ik in het boekje niet tegen.
Hier wordt het uitgelegd (door irritant persoon met nep smile):

De vraag is of dat Lane Departure Warning System LDWS (waar dan dus een front facing camera bij zit) ook in onze e-Niro zit? Zie ook dat begrip nergens opduiken..
Of zijn LKAS en LFA de nieuwere technieken hiervoor? Voor LFA is sowieso een camera nodig bedenk ik me nu, om de wegbelijning te zien.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-12-2018 14:52 ]

• smoken
Misschien kan iemand die deze week een proefrit heeft het even testen.
Ik heb tijdens de proefrit in het menu gekeken en toen kwam ik eigenlijk maar weinig opties tegen, maar misschien zit e.e.a nog dieper verstopt.

Tijdens de proefrit gaf iemand me geen voorrang, die kwam akelig dicht in de buurt van mijn voorkant .. er ging toen geen alarm af en ook werd er niet ingegrepen.

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-10 22:04
Heeft iemand al een downloadbare PDF van het Manual (gebruikershandleiding) voor de Kia e-Niro gevonden? Voor de gewone Niro staat het gewoon online; voor de 'e' versie kan ik niets vinden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sigmasailor schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:05:
Heeft iemand al een downloadbare PDF van het Manual (gebruikershandleiding) voor de Kia e-Niro gevonden? Voor de gewone Niro staat het gewoon online; voor de 'e' versie kan ik niets vinden.
Nee, alleen @smoken heeft een papieren versie te leen.

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10-11 20:44
smoken schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:13:
Misschien kan iemand die deze week een proefrit heeft het even testen.
Ik heb tijdens de proefrit in het menu gekeken en toen kwam ik eigenlijk maar weinig opties tegen, maar misschien zit e.e.a nog dieper verstopt.

Tijdens de proefrit gaf iemand me geen voorrang, die kwam akelig dicht in de buurt van mijn voorkant .. er ging toen geen alarm af en ook werd er niet ingegrepen.
De Ioniq waar ik even tijdelijk in rij doet dat wel, maar dat was ook een instelling die de dealer aanzette bij aflevering. Er brand een geel auto symbool tussen beide tellers en ik gok dat dat deze optie is. De functie gaat ook af als je te hard op een stel stilstaande autos aan komt rijden. Begint eerst te piepen, maar als je daarna nog niet remt, dan remt de auto heel hard voor je.

Gevonden:
https://carmanuals2.com/g...c-2017-handleiding-104350

Pagina 5-50 en 5-51

[ Voor 5% gewijzigd door GAEvakYD op 09-12-2018 20:38 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• daemonix
  • Niet online
In de handleiding van de Kona staat dat je het niet moet proberen. :) Kan ernstig misgaan.

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10-11 20:44
daemonix schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:37:
In de handleiding van de Kona staat dat je het niet moet proberen. :) Kan ernstig misgaan.
Haha ik heb al twee keer gehad in 4 weken tijd. Beide keren als ik wat enthousiast bij de stoplichten aankom, wel afrem, maar blijkbaar niet zo snel als hij verwacht. Voor ik dan net helemaal stil sta uit mijzelf, helpt de auto mij een handje. :-p

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• daemonix
  • Niet online
Kun je beter maar heel voorzichtig mee zijn als de weg glad is. :)

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Wie weet wat over de kleur van de stiksels in de executive line zijn ze wit of blauw

• bomajo
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10-2022
In Nederland zijn de stiksel in het wit.

Verwijderd

Trackerfire schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:42:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57232249

De lijst is inmiddels ook open voor Kia e-Niro bestellers. Wil je erbij, stuur dan even een DM om het overzichtelijk te houden.
Ik heb een executive line besteld, auroa black, 28-2-2019 verwacht de dealer

• Elmar1982
Executive line graphite platinum 15-10-18 gereserveerd dealer zegt dat importeur nog geen levertijd afgeeft. Maar indicatie september.

Verwijderd

Mijn LM schijnt ook afspraken gemaakt te hebben met Kia Nederland over de levertijden. Max 9 maanden geloof ik.
Ik heb begin oktober gereserveerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2018 08:49 ]

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25
Dit zegt Kia zelf over autonoom level 2
YouTube: Kia e-Niro | Zelfstandig rijden | Kia Motors Nederland

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
En nog maar eens een positieve review van e-Niro:

Ik wist niet dat je met linker paddle ook een standje 'automatisch' kon kiezen voor het regeneratief remmen (20'25" in de video) Kan iemand dat bevestigen?

[ Voor 32% gewijzigd door connos op 10-12-2018 11:10 ]

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
7 januari mag ik dan eindelijk mijn Kona in ontvangst nemen!!! Kan niet wachten _/-\o_ !

[ Voor 4% gewijzigd door JDFS op 10-12-2018 11:32 ]

• prettig
connos schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:07:
[YouTube: Kia e-Niro FULL REVIEW compact EV test - Autogefühl]

Ik wist niet dat je met linker paddle ook een standje 'automatisch' kon kiezen voor het regeneratief remmen (20'25" in de video) Kan iemand dat bevestigen?
Ja zit op kona en niro en al in meer video's voorbij gekomen. Net als stoppen met je gaspedaal (hold en peddel), net als forward collison warning, net als .....etc.....

Kortom niet persoonlijk maar aan een ieder: ga de vele video's eerst bekijken (dan weet je 99%).

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
connos schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:07:
[YouTube: Kia e-Niro FULL REVIEW compact EV test - Autogefühl]

dat klopt, in stand auto wordt de regen automatisch ingesteld en afhankelijk of er een auto voor je rijd zal de regen meer of minder worden.

• smoken
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:50:
[...]

Ja zit op kona en niro en al in meer video's voorbij gekomen. Net als stoppen met je gaspedaal (hold en peddel), net als forward collison warning, net als .....etc.....

Kortom niet persoonlijk maar aan een ieder: ga de vele video's eerst bekijken (dan weet je 99%).
Alleen lijkt het er op dat er verschillende opties zijn voor verschillende markten. Zoals bijvoorbeeld de RVS pedalen en de stroom aansluiting achterin. Die zijn wel te vinden in sommige video’s, maar in de test auto kwam ik ze niet tegen.

En als dan in het boekje een afkorting staat voor het “forward collision gebeuren” die op de prijslijst niet voorkomt, dan vraag ik me af of het er in zit. Ook omdat ik het bij de test niet direct in het menu tegenkwam.

Maar ik hoop natuurlijk dat alles er gewoon op zit en eigenlijk verwacht ik ook wel dat dit zo zal zijn..

• styno
  • Laatst online: 20:40

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

daemonix schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:01:
De twee verkopers die ik bij de dealer gesproken heb wisten dat ook niet en die hadden beide trainng/kennismaking met de e-niro gehad.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• prettig
styno schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:32:
[...]

De twee verkopers die ik bij de dealer gesproken heb wisten dat ook niet en die hadden beide trainng/kennismaking met de e-niro gehad.
Voor 99%: Kona is Niro voor al deze systemen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Weet iemand of de e-Niro ook V2H of V2G ondersteuning heeft? Wil volgend jaar een DC laadpunt aan huis laten plaatsen voor bidirectioneel laden.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@prettig klopt, maar toch blijft het knagen of alles wat je ziet ook van toepassing is op het NL model. Elk land heeft zo zijn 'First Edition' ingevuld door de plaatselijke importeur. Laten we hopen dat al die autonome systemen voor elk land identiek zijn.

• Elmar1982
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:55:
@prettig klopt, maar toch blijft het knagen of alles wat je ziet ook van toepassing is op het NL model. Elk land heeft zo zijn 'First Edition' ingevuld door de plaatselijke importeur. Laten we hopen dat al die autonome systemen voor elk land identiek zijn.
Ik denk dat de techniek gewoon zelfde is, maar het meer mooimakerij aan de auto is wat verschilt.

• prettig
Inderdaad, volgens mij is techniek en systemen 100% hetzelfde (maar 99% is dan safe !), rest is cosmetisch gedoe en maatvoering.

• prettig
Deze vraag even uitstaan ivm de verzekering van de kona/niro:

“op dit moment bij de meeste verzekeraars: de auto moet zijn voorzien van een VbV-SCM startonderbreker met eigen autorisatie (voorheen SCM Klasse 1)”

Iemand dit al uitgezocht ? (benieuwd wat de LM er standaard inzet of dat ze het zo laten)

• Grijze Ridder
  • Laatst online: 12-10-2024
JDFS schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:31:
7 januari mag ik dan eindelijk mijn Kona in ontvangst nemen!!! Kan niet wachten _/-\o_ !
Welk res. Nummer heb je..2018-____

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:28
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:53:
Deze vraag even uitstaan ivm de verzekering van de kona/niro:

“op dit moment bij de meeste verzekeraars: de auto moet zijn voorzien van een VbV-SCM startonderbreker met eigen autorisatie (voorheen SCM Klasse 1)”

Iemand dit al uitgezocht ? (benieuwd wat de LM er standaard inzet of dat ze het zo laten)
SCM klasse 1 is standaard op auto's vanaf 1998...dus dat zou betekenen geen alarmplicht zoals op de Outlander nodig was (minimaal klasse 3).

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Grijze Ridder schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:59:
[...]

Welk res. Nummer heb je..2018-____
Geen flauw idee! Gaat via Alphabet, ik kreeg ook een random dealer en niet mijn voorkeursdealer.

• prettig
rlp.jaspers schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:22:
[...]

SCM klasse 1 is standaard op auto's vanaf 1998...dus dat zou betekenen geen alarmplicht zoals op de Outlander nodig was (minimaal klasse 3).
Ok wist ik niet (overigens de outlander heeft geen klasse 3 en gewoon all-risk verzekerd).

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:28
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:09:
[...]

Ok wist ik niet (overigens de outlander heeft geen klasse 3 en gewoon all-risk verzekerd).
Zie https://scmklasse.nl/welke-beveiligingsklasse-auto/ voor de SCM klassen.

Mijn verzekeraar stelde toendertijd (2014) wel SCM klasse 3 verplicht vanwege potentieel hacken van de CAN-bus en Allsecur durfde hem daarom niet eens te verzekeren |:( .

• prettig
rlp.jaspers schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:13:
[...]

Zie https://scmklasse.nl/welke-beveiligingsklasse-auto/ voor de SCM klassen.

Mijn verzekeraar stelde toendertijd (2014) wel SCM klasse 3 verplicht vanwege potentieel hacken van de CAN-bus en Allsecur durfde hem daarom niet eens te verzekeren |:( .
Die snap ik wel... ding is echt heel makkelijk mee te nemen (bij ons allemaal: wifi uit en sleutels verplicht in metalen bakje/doosje, dan sluit je hoop uit).

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10 20:53
prettig schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:16:
[...]

Die snap ik wel... ding is echt heel makkelijk mee te nemen (bij ons allemaal: wifi uit en sleutels verplicht in metalen bakje/doosje, dan sluit je hoop uit).
Zit redelijk ver van openbare weg in huis met tuinpoort die het perceel afsluit. Dus ff makkelijk het signaal boosten dichtbij de gevel ligt hier wat gecompliceerder. Maar de oude metalen koek trommels van oma gaan weer populair worden dus.

Everything has Pro's & Con's.....

• ArieL
Nu we het toch over alarmen en startonderbrekingen hebben.. de e-niro heeft als optie een "alarm klasse 3, digital bedienbaar via de originele afstandsbediening". Weet iemand toevallig of het alarm alleen in/uitgeschakeld kan worden via de knoppen op de ab, of dat het ook in/uit geschakeld wordt door de keyless entry? De dealer kon me dit niet vertellen..

• smoken
Even aan het chatten met Kia en gevraagd waarom Forward Collision Alert wel overal genoemd wordt maar niet in de prijslijst:

"De e-Niro beschikt inderdaad over de Forward Collision Alert.
Dit wordt niet vermeld omdat het een onderdeel is van een andere veiligheidssysteem."

Dus dat is goed nieuws!

RVS pedalen kan hij niet beantwoorden, moet ik navragen bij de dealer. Die laatste gaf dus aan dat ze er niet in komen, want voor de testrit is een Executive Line beschikbaar en daar zitten ze ook niet in.

Apple CarPlay alleen de eerste keer kabel nodig om auto en telefoon aan elkaar voor te stellen.
Daarna draadloos.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info ;-)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

smoken schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:21:
Even aan het chatten met Kia en gevraagd waarom Forward Collision Alert wel overal genoemd wordt maar niet in de prijslijst:

"De e-Niro beschikt inderdaad over de Forward Collision Alert.
Dit wordt niet vermeld omdat het een onderdeel is van een andere veiligheidssysteem."

Dus dat is goed nieuws!

RVS pedalen kan hij niet beantwoorden, moet ik navragen bij de dealer. Die laatste gaf dus aan dat ze er niet in komen, want voor de testrit is een Executive Line beschikbaar en daar zitten ze ook niet in.

Apple CarPlay alleen de eerste keer kabel nodig om auto en telefoon aan elkaar voor te stellen.
Daarna draadloos.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info ;-)
Ja dat FCA onderdeel is van AEB bleek uit het hier vandaag gelinkte filmpje (rond minuut 9).
Draadloos CarPlay wist ik niet dat dat kon bij de e-Niro, super! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-12-2018 21:30 ]

• bomajo
Dank voor de info! De aluminium pedalen wil ik dan als extra accessoire laten monteren, Het is voor mij ook nog steeds onduidelijk waarom het Design Pack (Chromen strip op deuren en achterklep) niet als optie/accessoire op de e-Niro wordt aangeboden en wel voor de overige Niro's. Deuren en achterklep zijn bij alle Niro's toch hetzelfde?

• smoken
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:29:
[...]

Ja dat FCA onderdeel is van AEB bleek uit het hier vandaag gelinkte filmpje (rond minuut 9).
Zou het kunnen dat bij de dealer voor de proefrit bepaalde opties uitgezet zijn?
Want dat menu wat rond de 9 minuten zichtbaar is heb ik ook bekeken. Maar bij mij waren alleen de eerste twee opties zichtbaar.
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:29:
[...]

Draadloos CarPlay wist ik niet dat dat kon bij de e-Niro, super! _/-\o_
Ja, dat is wel echt top inderdaad!
Toch zonde om de iPhone aan een kabel te hebben voor CarPlay terwijl hij draadloos ligt te laden 😂😂

[ Voor 42% gewijzigd door smoken op 10-12-2018 21:34 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

bomajo schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:29:
Dank voor de info! De aluminium pedalen wil ik dan als extra accessoire laten monteren, Het is voor mij ook nog steeds onduidelijk waarom het Design Pack (Chromen strip op deuren en achterklep) niet als optie/accessoire op de e-Niro wordt aangeboden en wel voor de overige Niro's. Deuren en achterklep zijn bij alle Niro's toch hetzelfde?
Ja, ben alle andere landen met e-Niro langsgegaan, staat daar ook niet als optie of opties zijn nog helemaal niet beschikbaar op hun site.

• Elmar1982
bomajo schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:29:
RVS Pedalen kan achteraf alleen de footrest niet. Is nergens te verkrijgen

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Daarna draadloos.
Dan loopt de e-Niro daarmee voor op de Kona Electric, daar is Apple Car[play alleen bedraad. :-(

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:41
jgkt schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:01:
[...]

Dan loopt de e-Niro daarmee voor op de Kona Electric, daar is Apple Car[play alleen bedraad. :-(
kortom: even testen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• smoken
Bij zowel de Kona als de e-Niro ;-)

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11 13:51
smoken schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:40:
[...]

Bij zowel de Kona als de e-Niro ;-)
Geldt ook voor Android auto of niet bekend?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik hoop het van harte, maar eerlijk gezegd lijkt het me vrij sterk. Gezien het aantal auto’s dat momenteel draadloos CarPlay ondersteund en het feit dat daarvoor niet eerst een kabel nodig is (koppeling is ook gewoon draadloos), vrees ik dat iemand bij de Kia chat iets te enthousiast is over de e-Niro.

• Trackerfire
  • Laatst online: 11-11 13:51
juptache schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:54:
[...]

Ik hoop het van harte, maar eerlijk gezegd lijkt het me vrij sterk. Gezien het aantal auto’s dat momenteel draadloos CarPlay ondersteund en het feit dat daarvoor niet eerst een kabel nodig is (koppeling is ook gewoon draadloos), vrees ik dat iemand bij de Kia chat iets te enthousiast is over de e-Niro.
Feit is wel dat Kia/Hyundai al sinds het begin voorop lopen met goede implementatie van zowel AA als CP ;)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
na ik deze review heb gezien moet ik zeggen dat ik de Niro in het zilver ook wel mooi vind.

YouTube: KIA Niro EV 64kWh - DER TODESSTOSS FÜR VERBRENNER?

Video is wel mooi geschoten moet ik zeggen met goed weer. Heeft ook wel effect waarschijnlijk.

• smoken
[...]

Ik rij woensdag wel even naar de dealer. Moet het boekje toch terugbrengen, vraag ik het dan meteen. Hij heeft zelf ook een iPhone en die was verbonden met de e-Niro.

• Jhb62
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-04-2024

Jhb62

Kona 14/06/2019

Trackerfire schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:50:
[...]

Geldt ook voor Android auto of niet bekend?
Moet je een google telefoon hebben

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Vrees dat je gelijk hebt. Als je idd ziet hoe Wireless CarPlay gekoppeld moet worden: de telefoon moet dan zowel met Bluetooth als met WiFi aan de auto kunnen koppelen. En heb nog nergens gezien dat de e-Niro een eigen WiFi kan opzetten, maar wie weet..

• rob313

rob313

innova58 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:08:
na ik deze review heb gezien moet ik zeggen dat ik de Niro in het zilver ook wel mooi vind.

Video is wel mooi geschoten moet ik zeggen met goed weer. Heeft ook wel effect waarschijnlijk.
Mooie kleur hoop hem 2e week januari op te halen.

e-niro en e-kona

• JeroenV_
  • Laatst online: 11-11 16:20
Elmar1982 schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:37:
[...]

RVS Pedalen kan achteraf alleen de footrest niet. Is nergens te verkrijgen
Ik heb in mijn normale Niro deze gezet
Is iets kleiner dan het rubber dan er nu zit, maar niet storend.
Past ook goed bij de rvs pedalen, die je ook stukken goedkoper via Ebay kunt krijgen dan bij de dealer.

• prettig
innova58 schreef op maandag 10 december 2018 @ 23:08:

Video is ook als review zeer postitief.

• macfocus
Vandaag proefgereden. Een uur lang een executive line uitgeprobeerd.
Wireless apple Carplay werkt niet. Zodra de kabel eruit is, geen carplay meer.

Rijdt verder prima, is retesnel als je het pedaal vloert.
Adaptive cruisecontrol is heerlijk, heeft wel als nadeel dat je soms veel lamgzamer rijdt als je verwacht.
Nadeel, niet vergeten te remmen voor een rood maar verder leeg stoplicht.....

Remmen tot stilstand, ja dat werkt.

Vol regeneratief rijden rijdt oncomfortabel, maar dat is de prijs die je betaald.

Verder een prima auto, nog wat luxer als onze Picanto GTline, maar verder gelijk.
En zoals elke moderne auto, je ziet geen zak door de schuine A- stijlen.

Ik zie mezelf er wel in rijden. Door onvoorziene persoonlijke omstandigheden is het niet zeker of ik binnenkort de offerte mag en wil indienen bij de baas voor de lease. Dealer gaf aan dat ik toch wel in december moet beslissen om mij voorkeurslijst plek te gebruiken, anders wordt het gewoon achteraan aansluiten en dus einde 2019 of zo.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

macfocus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:32:
Had je de telefoon ook via Bluetooth gepaired? Anders werkt het sowieso niet.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kunt sowieso je eigen Bluetooth systeem installeren. Ik vind het wel nogal een dom idee om zoiets wat erg tijdgebonden is, vast in een auto te monteren die 15 jaar mee moet kunnen gaan. Terwijl de apparaten waar mee moet worden geconnect een supportlevensduur hebben van ~3 jaar, zoals bij iPhone.
Er zijn altijd mensen die problemen hebben met een Bluetooth in een auto, ook in een Kia (e-)Niro. Ook kun je Bluetooth niet uitzetten.

Misschien moeten we maar eens terug naar zoiets als het oude autoradioslot waar je aftermarket zelf kunt upgraden naar eigen smaak. Dan moet er wel een standaard format komen voor connectoren en beeldschermen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
macfocus schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:32:

Rijdt verder prima, is retesnel als je het pedaal vloert.
Adaptive cruisecontrol is heerlijk, heeft wel als nadeel dat je soms veel lamgzamer rijdt als je verwacht.
Nadeel, niet vergeten te remmen voor een rood maar verder leeg stoplicht.....

Remmen tot stilstand, ja dat werkt.

Vol regeneratief rijden rijdt oncomfortabel, maar dat is de prijs die je betaald.

Verder een prima auto, nog wat luxer als onze Picanto GTline, maar verder gelijk.
En zoals elke moderne auto, je ziet geen zak door de schuine A- stijlen.

Ik zie mezelf er wel in rijden. Door onvoorziene persoonlijke omstandigheden is het niet zeker of ik binnenkort de offerte mag en wil indienen bij de baas voor de lease. Dealer gaf aan dat ik toch wel in december moet beslissen om mij voorkeurslijst plek te gebruiken, anders wordt het gewoon achteraan aansluiten en dus einde 2019 of zo.
Vanaf een Picanto is natuurlijk bijna elke auto beter :D

Ben wel benieuwd of wireless Carplay werkt, maar ik denk dat het wishful thinking is.

• hantheman
  • Laatst online: 30-10 00:23
Volgens mij is het systeem in de e-niro zo goed als gelijk aan die van de hybrid versie en daar kun je alleen wired apple carplay gebruiken.
Echt zonde van het draadloos opladen dat ga ik dan waarschijnlijk veel minder gebruiken.

• macfocus
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:42:
[...]

Had je de telefoon ook via Bluetooth gepaired? Anders werkt het sowieso niet.
Yep

• macfocus
Z___Z schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:02:
[...]

Vanaf een Picanto is natuurlijk bijna elke auto beter :D

Ben wel benieuwd of wireless Carplay werkt, maar ik denk dat het wishful thinking is.
Natuurlijk is er verschil aangezien er ruim € 25K verschil tussen zit, maar ik vermoed dat je nog nooit in een nieuwe Picanto GT line gereden hebt ;)

Luxe compleet, retesnel en met afstand de beste/meest complete auto in zijn klasse.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ok, dan is het bij deze dan duidelijk. Helaas.. -O-
Dat draadloos opladen is dan echt compleet nutteloos voor mensen die apps onderweg gebruiken, want dan heb je toch die kabel nodig om op te laden en beeld te hebben (via CarPlay of in een losse houder). Heb zelf altijd Waze en Flitsmeister aan.
Kans dat een toekomstige software update het toe gaat voegen lijkt me nihil aangezien er dus een wifispot nodig is waarvoor dan ook hardware aanwezig moet zijn.

We moeten ons maar troosten met de gedachte dat een Tesla überhaupt geen CarPlay / Android Auto mogelijkheid heeft ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2018 14:19 ]

• macfocus
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:16:
[...]

Ok, dan is het bij deze dan duidelijk. Helaas.. -O-
Dat draadloos opladen is dan echt compleet nutteloos voor mensen die apps onderweg gebruiken, want dan heb je toch die kabel nodig om op te laden en beeld te hebben (via CarPlay of in een losse houder). Heb zelf altijd Waze en Flitsmeister aan.
Een beetje Googlen geeft deze lijst. Amerikaans, dus geheel niet representatief voor NL, maar de Niro staat er wel tussen...

Maar zoals gezegd, het leek niet te werken draadloos.

Ben het met je eens, dat het nergens op slaat, draadloos kunnen laden, maar de kabel moeten gebruiken voor overige functionaliteit.
Mar goed het slaat ook nergens op dat we allemaal een duur navigatie systeem met altijd verouderde kaarten moeten kopen (want standaard in de auto), terwijl je telefoon alles biedt wat je nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door macfocus op 11-12-2018 14:27 ]

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-11 22:48
[message]Frieslandlease[/message]:
[...]
Goedemiddag,

Vooralsnog kunnen wij helaas geen uitspraak doen over levertijden van de Kona. We hadden de hoop (en eigenlijk de toezegging) dat ze eind dit jaar uiterlijk geleverd zouden worden, maar inmiddels hebben we ook al te horen gekregen dat er wat leverproblemen zijn bij de importeur.

Hierdoor hopen we dan ook dat we spoedig bericht krijgen, maar ook de dealers zelf lopen tegen de muur wanneer ze vragen naar de levertijden voor deze auto’s, helaas.

Op dit moment blijven we dan ook een antwoord schuldig aan jullie voor deze auto’s. Echter, zodra we wat weten, zullen we iedereen per direct op de hoogte brengen van de status.

Erop vertrouwende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Poep. Mij was verzekerd dat er een Kona gereserveerd was en snel leverbaar. Nu blijkbaar toch niet. Ik heb een reserveringsnummer opgevraagd, wellicht krijg ik daarmee een schatting van de daadwerkelijke levertijd. ;(

Iemand overigens bekend met een voorraadnummer? 8241 / 2

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:35

3_s

https://www.vroom.be/nl/t...rdt-het-interessant-21090

Nog een positieve test van de e-Niro.

• rob313

rob313

weet iemand of de spiegels automatisch inklappen bij het op slotzetten van de auto.

vraag is voor de e-kona en de e-niro

[ Voor 20% gewijzigd door rob313 op 11-12-2018 18:01 ]

e-niro en e-kona

• bomajo
Ja die van de e-Niro klappen in.

• Elmar1982

Pagina: 1 ... 32 ... 57 Laatste