Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Denk je dat de e-Niro achterin ruimer is dan de ioniq? (dit ivm mijn 2 tieners van 1.8m)?GAEvakYD schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:24:
[...]
Ik rijd nu een paar weken in een Ioniq en vandaag een proefrit in de e-Niro. Duidelijk dat de e-Niro een stapje hoger in zijn klasse is. Voelt veel rustiger en stiller aan in de auto en het verschil in hoogte is ook erg prettig. Ik kom van een Outlander af, die ik vorige maand moest inleveren en dan is de Ioniq wel een gat waar je instapt.
Rijervaring is dat de eNiro veel beter grip heeft. Met de Ioniq moet ik in de bocht niet te snel op het gas want dan krijg ik onderstuur en beginnen de voorbanden door te glijden. Met de e-Niro had ik daar totaal geen last van. Wel viel me op dat het leek alsof de e-Niro minder snel oppakt in de bochten als je het gas helemaal los hebt. Bijvoorbeeld wanneer je het gas los laat en regeneratief remmen maximaal hebt staan en dan weer op het gas gaat, dan lijkt er een kleine vertraging te zijn. Byfar niet zo erg als een good old Turbo gat dat we vroeger hadden op de Ice auto's, maar toch wel merkbaar.
Al met al een super fijne auto die ik zeker ga bestellen. Ik heb wel een luxe want ik sta ergens in de top 5 bij de dealer, maar heb de auto pas in maart nodig omdat de short lease nog doorloopt. Eigenlijk loopt die tot mei, maar zo lang wil ik niet wachten, die maandjes koop ik dan wel af.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb het niet opgemeten maar voor mijn gevoel is de e-Niro idd ruimer. Als je het zeker wilt weten moet je ff een proefrit maken en de tieners op de achterbank zetten.BarryH schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:46:
[...]
Denk je dat de e-Niro achterin ruimer is dan de ioniq? (dit ivm mijn 2 tieners van 1.8m)?
Voor mij is de e-Niro ruim genoeg en ik ben 2m03 lang en ik heb kids van 7 en 10 jaar. Dat past prima.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Ik ook! Zeker vergeleken met het Discovery Pro-systeem van VW.kv83 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:43:
[...]
Wat vind jij traag? Ik vond hem best goed tijdens de proefrit
De Niro is zeker ruimer achterin. Ik ben 1.78 en heb in beide achterin gezeten. De ruimte achterin de Ioniq was een dealbreaker ( te krap) en mijn zoons zijn nog net iets langer zijn dan ik. Ik de Niro kon ik achterin riant zitten, zowel hoofd als knie ruimte hield ik ruim over. Ook redelijk grote kids kunnen hier dus prima zitten.GAEvakYD schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:
[...]
Ik heb het niet opgemeten maar voor mijn gevoel is de e-Niro idd ruimer. Als je het zeker wilt weten moet je ff een proefrit maken en de tieners op de achterbank zetten.
Voor mij is de e-Niro ruim genoeg en ik ben 2m03 lang en ik heb kids van 7 en 10 jaar. Dat past prima.
Ik hoop de Niro deze week te bestellen. Sta twee op de lijst, levering rond februari.
Ik heb het even nagevraagd.. de "dikte van de hemel" van de niro zelf is al ongeveer 3 cm..bij inbouw van een "over het dak" oplossing raak je daardoor effectief maar ongeveer 1 cm hoofdruimte kwijt waar het dakje je zit. Bij de onder het dak oplossing raak je effectief ongeveer 2cm kwijt, tot een stuk over de achterbank maar niet meer waar de achterpassagier met zijn hoofd zit.. Pin me er niet op vast.. ik heb dit ook maar gehoord maar wel van iemand die weet waar hij over praat..tyson69 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:34:
[...]
Weet iemand toevallig of bij achteraf inbouwen van een schuif kantel dak ook de binnenhoogte kleiner wordt? Met mijn 1,99 heb ik weinig speling, vandaar.
Volgens mij zijn er veel mensen die gravity blue bestellen en deze opties kiezen (mij inclusief)bomajo schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:07:
Vorige week ook een e-Niro in Gravity Blue besteld. Met als opties led instapverlichting voor, led voetverlichting voor/achter en led upgrade (hierdoor allemaal dezelfde lichtkleur in de auto). Komt ergens in Q1-2019 als het goed is.
Nu hopen dat er ook een hoop blauwe deze kant op komen
Ben blij dat ik mijn reservering in elk geval in het eerste uur heb gedaan toendertijd
[ Voor 8% gewijzigd door rlp.jaspers op 03-12-2018 09:22 ]
Ja dat is ook een erg mooie kleur... ik hoop dat iedereen alleen maar die kleur besteldrlp.jaspers schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:20:
[...]
Volgens mij zijn er veel mensen die gravity blue bestellen en deze opties kiezen (mij inclusief)![]()
Ben blij dat ik mijn reservering in elk geval in het eerste uur heb gedaan toendertijd
De verschillende rij modi ECO en Sport gebruikt en dit is van rustig en beschaafd naar zenuwachtiger en krachtig en dat zenuwachtiger dan wel op een goede manier. Reactie is direct en krachtig als je het gas aanraakt.
Ook wat gespeeld met het regeneratief remmen en dat verhoudt zich in mijn ogen naar:
3:wat gewoon je rem indrukken is
2: teruggeschakeld naar lagere versnelling op motor remmen
1: in versnelling houden op motor remmen
0: geen regeneratie en met je koppeling ingedrukt laten uitrollen.
Stand 1 en 2 voelden "natuurlijk"
De hoge zit was wel weer prettig want heb ooit een Seat Altea gereden en dit kwam daar wel in de buurt.
Ik mis inderdaad wel de stekker achterin. In de console zit wel een enkele USB aansluiting, maar dat is niet zo handig. De zitruimte achterin is erg goed.
Het is een no-brainer om hem te willen rijden
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Haha, hier ook. Wordt nog lastig om je eigen e-Niro op een parkeerterrein te vinden dan straksrlp.jaspers schreef op maandag 3 december 2018 @ 09:20:
[...]
Volgens mij zijn er veel mensen die gravity blue bestellen en deze opties kiezen (mij inclusief)![]()
Doordat iedereen vanaf eind juli al zn reservering heeft kunnen doorgeven inclusief kleur, weten ze in Korea al lang dat de meesten hier de blauwe willen en zullen die dan ook in grotere getalen hierheen verschepen.
[ Voor 112% gewijzigd door _eLMo_ op 04-12-2018 13:34 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik zat trouwens net op de kia site te kijken en ik zie dat daar de E-Niro niet meer tussen de modellen staat. Je zou bijna denken dat de vraag een stuk groter is dan het aanbod en dat ze nu even niet zitten te wachten op nog meer vraag.
Als je tikt, duurt het toch tweetal tellen voor hij reageert.JDFS schreef op maandag 3 december 2018 @ 07:48:
[...]
Ik ook! Zeker vergeleken met het Discovery Pro-systeem van VW.
Dat is in de Tiguan van m'n vrouw wel anders (maar geen idee welk systeem daar in zit, is het laatste model).
Kona - Premium - 5 jaar, 30k km per jaar, all season banden, vervangend vervoer, metallic lak en laadpakket 7,4kw incl. basis installatie. € 835,00 zonder electra incl. pas, € 875 inclusief electra, incl. pas.
40 euro/maand lijkt me wat laag voor 30k km/jaar? Je kan vergelijken op directlease of leaseplandirect. Mijn offerte zit daar iets boven, maar niet veel. Komt door wat contractopties die ik niet kan kiezen op deze sites denk ik.NL_Scratch schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:25:
Hier een offerte liggen van een lokale LM, voor mijn gevoel de prijs aan de hoge kant, wat denken jullie:
Kona - Premium - 5 jaar, 30k km per jaar, all season banden, vervangend vervoer, metallic lak en laadpakket 7,4kw incl. basis installatie. € 835,00 zonder electra incl. pas, € 875 inclusief electra, incl. pas.
https://www.kia.com/nl/mo...ellen/hybride-elektrisch/Pierik schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:08:
Ik zat trouwens net op de kia site te kijken en ik zie dat daar de E-Niro niet meer tussen de modellen staat. Je zou bijna denken dat de vraag een stuk groter is dan het aanbod en dat ze nu even niet zitten te wachten op nog meer vraag.
Zeekr X Long range Mist Grey
Komt overeen met mijn aanbod. Niet de goedkoopste maar ook niet te duur.NL_Scratch schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:25:
Hier een offerte liggen van een lokale LM, voor mijn gevoel de prijs aan de hoge kant, wat denken jullie:
O oeps, dacht dat het om de e-Niro ging.
@Z___Z het gaat vermoedelijk om een thuislaadpaal aanleggen, niet om een laadpas, die zat ook al in de 835 opgenomen.
@Pierik ze zijn de site waarschijnlijk anders aan het indelen, de e-Niro stond op “verwacht” maar is inmiddels gearriveerd
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2018 14:56 ]
Heb ook gelijk maar een publieke paal aangevraagd omdat er in de buurt nog geen is
Als iedereen zijn kleur van de reservering behoudt, dan zou dat zeker goed moeten gaanCyBeRSPiN schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:20:
[...]
Haha, hier ook. Wordt nog lastig om je eigen e-Niro op een parkeerterrein te vinden dan straks![]()
Doordat iedereen vanaf eind juli al zn reservering heeft kunnen doorgeven inclusief kleur, weten ze in Korea al lang dat de meesten hier de blauwe willen en zullen die dan ook in grotere getalen hierheen verschepen.
Graag, een maand geleden kwamen ze nog vrolijk met een mooie 22% diesel als voorloperTrackerfire schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:24:
[...]
Ik heb precies dit toevallig vrijdag ingeschoten bij de leasemaatschappij. Die is nu in gesprek met de dealer. Houd jullie op de hoogte hiervan.
ja nou laten jullie mij twijfelen. In de showroom stonden namelijk zowel de zwarte als de blauwe. De blauwe was ook wel mooi idd en ook een keer iets anders dan het zwart wat ik altijd neem. Mmmmm keuzesrlp.jaspers schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:58:
[...]
Als iedereen zijn kleur van de reservering behoudt, dan zou dat zeker goed moeten gaan
Had dezelfde ervaring, en LM vond dat mijn probleem. Hoezo MVO?Banjy schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:06:
[...]
Graag, een maand geleden kwamen ze nog vrolijk met een mooie 22% diesel als voorloper
De blauwe vind ik persoonlijk te donker. Zit tegen zwart aan als de zon niet schijnt.
Nog een paar weken wachten
e-niro en e-kona
Weet je welke zilvere van de 2 het was en waar staat deze ? (Silky Silver of Aluminum Silver)rob313 schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:17:
Vandaag naar de kia e-niro in het zilver wezen kijken. Was een frisse kleur met de blauwe accenten.
De blauwe vind ik persoonlijk te donker. Zit tegen zwart aan als de zon niet schijnt.
Nog een paar weken wachten
Als het goed is wordt de auto morgen, uiterlijk woensdag, besteld bij de lokale dealer.
Vrijdagmiddag staat de proefrit van (max.) een uur gepland.
dit is neem ik aan de prijs incl. btw?NL_Scratch schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:25:
dan is het nl vergelijkbaar met mijn leaseprijs, al is dat voor 25k km en 5 jaar + zomer/winterbanden. En bij mij is het dan zonder laadpaal, maar dan ook 25 euro goedkoper. Voor 60 x 25 lijkt me een redelijke prijs voor een laadpaal + installatie
Daar staat de silky zilver in de showroom bij ahz kerketuinen den haag.sinovenator schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:21:
[...]
Weet je welke zilvere van de 2 het was en waar staat deze ? (Silky Silver of Aluminum Silver)
e-niro en e-kona
Mail van Kia NL:
Kosteloos annuleren, dat is het dan ter compensatie voor minder range..Alle nieuwe auto’s in de Europese Unie zijn onderworpen aan tests volgens de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure), een gestandaardiseerde testprocedure onder officieel toezicht. Voor de nieuwe e-Niro heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. De e-Niro is te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model.
Berekend volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer. Kia gaf tot op heden aan dat de gecombineerde actieradius volgens de WLTP 485 kilometer bedraagt voor de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 312 kilometer voor de versie met 39,2 kWh-batterij.
Wanneer je inmiddels een Kia e-Niro bij je Kia-dealer besteld hebt, zul je binnenkort door je Kia-dealer benaderd worden met de vraag of je op basis van deze nieuwe gegevens de order wilt behouden of kosteloos wilt annuleren.
Met vriendelijke groet,
Kia Motors Nederland B.V.
Benieuwd of de demo auto’s nu een nieuwe sticker krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2018 18:44 ]
Wel jammer dat de WLTP range nu naar beneden is bijgesteld, hopelijk zijn er daardoor wel wat opzeggingen bij de dealer waar ik wil gaan bestellen..
Heb1keer meegemaakt dat Toyota compenseerde voor het verbruik dacht iets van 24 maanden.
e-niro en e-kona
Zou dit ook van toepassing zijn op de Kona?CyBeRSPiN schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:07:
nieuws: Kia stelt opgegeven actieradius van elektrische e-Niro-auto naar bene...
Mail van Kia NL:
[...]
Kosteloos annuleren, dat is het dan ter compensatie voor minder range..
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nee hoezo? Ze zijn beide los van elkaar getest. Ik had ook verwacht hebben dat de Niro minder ver komt dan de Kona omdat ie net wat groter en zwaarder is: CyBeRSPiN in "Hyundai Kona / Kia e-Niro"zonoskar schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:57:
[...]
Zou dit ook van toepassing zijn op de Kona?
Vind het wel bizar dat bij zo’n belangrijke test zo’n lullige fout mogelijk is, zoiets test je toch ff een paar keer om tot een gemiddelde te komen?
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2018 20:00 ]
Ik las het vorige week inderdaad, ik verwacht trouwens niet dat er veel mensen zullen annuleren om enkel die 30KM minder WLTP range. Het is onbekend of bijvoorbeeld voor de Kona dezelfde fout is gemaakt.CyBeRSPiN schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:07:
nieuws: Kia stelt opgegeven actieradius van elektrische e-Niro-auto naar bene...
Mail van Kia NL:
[...]
Kosteloos annuleren, dat is het dan ter compensatie voor minder range..
Verwijderd
Ziet er van binnen beter uit dan de kona en veel beter dan de ampera-e.
Een actie radius van ‘maar’ 450 km? Heb zelf een van de 1e E-Golf gehad met een actie radius van maar liefst 180 km waar in de praktijk maar 120 van te halen was (als het niet te koud was) Maak mij er dan ook niet zo druk over, zal daarnaast ook sterk afhangen hoe goed je je rechtervoet
Ik ga hem zeker niet annuleren en kan niet wachten!
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2018 21:20 . Reden: Fout ]
Dat de best presterende run een verkeerd snelheidsprofiel had, is niemand opgevallen (tot nu toe dan).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Aparte manier van rijden.
Ben je daar zeker van? Ik probeer er achter te komen, maar lijkt nog steeds op een rollenbank plaats te vinden echter met meer realistischer (grilliger) verloop van snelheden?Proton_ schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:29:
@CyBeRSPiN Wellicht ligt daar juist de oorzaak: uit een aantal runs is de best presterende gekozen. Het is immers geen geautomatiseerde test op een rollenbank maar mensenwerk op een testbaan.
Op een testbaan is het namelijk weer lastig vergelijken door o.a. weersinvloeden en de zwaarte van de voet van de tester.De afkorting WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicle Test Procedure en is een testcyclus waarbij de verbruiks- en emissiewaarden van een auto op een rollenbank worden gemeten. De WLTP wordt vanaf 1 september 2017 geleidelijk ingevoerd als vervanging van de NEDC-testcyclus. Vanwege het dynamisch karakter van de WLTP geeft deze nieuwe testcyclus een realistischer beeld dan de vorige procedure.De WLTP kenmerkt zich door duidelijk hogere acceleraties en een wezenlijk dynamischer rijprofiel. De topsnelheid is verhoogd naar 131 km/h, terwijl de gemiddelde snelheid 47 km/h bedraagt.
Als iemand een goede uitleg van de procedure weet te vinden houd ik me aanbevolen! Ben benieuwd hoe bijv de regeneratie gemeten is, zouden ze gas en rem geautomatiseerd aansturen?
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-12-2018 21:10 ]
Het enige waar de buitenwereld aan te pas komt is de instelling van de rollenbank.
In het geval van de e-Niro is dus gewoon het verkeerde profiel ingeladen.
https://www.rdw.nl/-/medi...ag/tno-rapport-310513.pdf pagina 11Road load of weerstandscurve
Tijdens de typekeuring wordt het voertuig getest op een rollenbank. Op een rollenbank staat het
voertuig zelf stil en draaien er rollen onder de aangedreven wielen. Deze rollen simuleren de massa
en rijweerstanden van de auto. Om de rollenbanktest te kunnen uitvoeren moet deze worden
‘gevoed’ met de gegevens over rij- en rolweerstand van het betreffende voertuig (de zogenaamde
weerstandscurve of road load curve in het Engels).
Om de road load curve te bepalen (road load determination), wordt het voertuig op een testbaan op
snelheid gebracht en laat men het voertuig vervolgens uitrollen. Tijdens het uitrollen wordt de
weerstandscurve gemeten. Binnen de huidige voorgeschreven testcondities, waaronder de
weerstandscurve wordt bepaald, bestaan veel marges en zijn bepaalde zaken niet of onvoldoende
gespecificeerd. Zo kunnen banden worden geprepareerd en onrealistisch hard worden opgepompt,
kunnen er speciale aerodynamische maatregelen worden genomen en kunnen remmen en
wiellagers worden geoptimaliseerd. Bovendien kan de test bij gunstige (warme)
weersomstandigheden worden uitgevoerd en op wegdekken met een lage rolweerstand. Uit TNO-
onderzoek in opdracht van het Ministerie van IenM en de European Climate Foundation is gebleken
dat een emissietest met realistisch ingestelde rijweerstandscurve resulteert in gemiddeld 12%
hogere CO2-emissies dan wanneer de test wordt uitgevoerd met de instellingen die zijn gebruikt bij
de typegoedkeuringstest [Kadijk en Ligterink 2012]. Op basis van onder meer dit soort onderzoeken,
zet Nederland in het WLTP-overleg sterk in op een verbeterde procedure voor bepaling van de
weerstandscurve. Dit heeft ertoe geleid dat de bandencondities zijn aangescherpt. Zo mag de
profieldiepte niet minder dan 80% bedragen en mogen de banden niet meer speciaal worden
geprepareerd (verhard) of in een speciaal loopvlakprofiel worden geslepen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
e-niro en e-kona
Bron; https://www.ad.nl/auto/fo...-plaats-van-485~a723011b/
Toch een slordige fout als je het mij vraagt.
Ach, dat kan gebeuren, het is wel belangrijk het te herstellen en eerlijk te zijn over de feiten.Landon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:48:
Toch een slordige fout als je het mij vraagt.
In het artikel wordt gesteld "Kia neemt contact op met klanten die een e-Niro hebben besteld om het verschil in actieradius toe te lichten. Indien gewenst kan de bestelling kosteloos worden geannuleerd, schrijft de importeur. Het gaat hierbij naar verluidt om meer dan 3.000 mensen."
Dat is vermoedelijk incorrect, die 3000 mensen hebben niet allemaal besteld maar hebben een reservering gedaan. Ik heb zelf ook het email bericht gehad.
Interessant is dat Kia erachter kwam bij een test van een andere auto. Dat zou wel eens de nieuwe Kia Soul kunnen zijn. Die krijgt dezelfde 64kWh batterypack en is waarschijnlijk grotendeels gelijk aan de e-Niro.
De nieuwe Soul EV is gepresenteerd op een beurs in de VS. Daar is de Soul populair. Als je kijkt naar hoe praktisch hij is (hoekig, veel ruimte) begrijp ik dat wel.
Het feit dat de Kona en Niro dezelfde aandrijf-lijn hebben en dezelfde body (SUV-achtig), maar de Niro een stuk groter is, gaf natuurlijk menig persoon te denken hoe het kon zijn dat ze dezelfde WLTP bereik hadden. Uit de praktijk testen is er ook geen enige indicatie dat de WLTP cijfers voor Kona niet zouden kloppen.zerocool82 schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:23:
[...]
Ik las het vorige week inderdaad, ik verwacht trouwens niet dat er veel mensen zullen annuleren om enkel die 30KM minder WLTP range. Het is onbekend of bijvoorbeeld voor de Kona dezelfde fout is gemaakt.
[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:41 ]
Wat betreft WLTP denk ik dat iedereen verbaasd was over de gelijke afstand t.o.v. de Kona; voor mij in elk geval geen deal-breaker.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
De efficiency van de Kona was al wonderbaarlijk, maar is een feit.kv83 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:14:
[...]
Het feit dat de Kona en Niro dezelfde aandrijf-lijn hebben en dezelfde body (SUV-achtig), maar de Niro een stuk groter is, gaf natuurlijk menig persoon te denken hoe het kon zijn dat ze dezelfde WLTP bereik hadden. Uit de praktijk testen is er ook geen enige indicatie dat de WLTP cijfers voor Kona niet zouden kloppen.
Prima gedaan van Kia en Hyundai.
Driver only verwarming, standaard stuur- en stoelverwarming. Koeling en verwarming seperaat in- en uitschakelbaar. Allemaal prima keuzes voor een geweldig bereik.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Verwijderd
De dealer verwacht dat uw nieuwe leaseauto in de week van 28 februari 2019 geleverd kan worden. Graag
willen wij u erop attent maken dat het hier om een voorlopige afleverdatum gaat. Deze datum kan dus
wijzigen gedurende de periode dat de auto in bestelling staat.
ik hou rekening met nog 2 levertijd maanden erbij
Heb nu een pool auto dus kan er zo mee rijden als hij er is.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 11:12 ]
Helaas niet!Togt schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:43:
@Trackerfire Weet je misschien ook wanneer het bootje aankomt, of is ie al aangekomen. Ik heb nog steeds de illusie dat ik dit jaar mijn auto krijg!
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ik loop nog tegen twee problemen op:
1. Lader thuis schiet regelmatig (op dit moment 2 van de 3 keer) in een foutmodus. Dit gebeurd over het algemeen tussen de 1 en 2 uur na aansluiten. Erg irritant, want het is niet fijn om 's ochtends te zien dat je maar 38% lading hebt (en meer dan 160km te rijden die dag). Volgens New Motion moet ik de paal resetten, dat gaan we dus vanavond maar eens doen.
2. Ik weet niet precies hoe ik de laadkabel van mijn thuislader loskrijg. Ik houd mijn kaart tegen de paal, waarbij het licht op de paal veranderd van blauw (laden) naar geel (kabel aangesloten). Aan de kant van de auto knippert het laadlicht groen. Ik kan nu de kabel niet verwijderen (de auto is NIET op slot). Net even in de handleiding gekeken, het knipperen betekent dat ik een 'scheduled charge' heb gezet. Klopt ook wel, ik heb gezegd dat ik om 6:30 vertrek. De auto wordt dan vanaf 6:00 voorverwarmd. Betekent dit dan dat ik niet kan loskoppelen voor 6:30? Ik hoop van niet!
Overigens ging de laadkabel uiteindelijk wel los (rond 6:25), maar ik heb geen idee wat ik gedaan heb om dat voor elkaar te krijgen.
Al met al gematigd tevreden, en mocht ik deze twee puntjes opgelost krijgen zal ik zelfs heel tevreden zijn!
[ Voor 3% gewijzigd door canth op 04-12-2018 11:45 . Reden: extra informatie ]
1. Welke laadpaal heb jij? Ik krijg half januari een Kona en NewMotion Home Advanced. Zou jammer vinden als ik hetzelfde euvel ga ervaren.canth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:38:
1. Lader thuis schiet regelmatig (op dit moment 2 van de 3 keer) in een foutmodus. Dit gebeurd over het algemeen tussen de 1 en 2 uur na aansluiten. Erg irritant, want het is niet fijn om 's ochtends te zien dat je maar 38% lading hebt (en meer dan 160km te rijden die dag). Volgens New Motion moet ik de paal resetten, dat gaan we dus vanavond maar eens doen.
2. ...
Overigens ging de laadkabel uiteindelijk wel los, maar ik heb geen idee wat ik gedaan heb om dat voor elkaar te krijgen.
2.
Precies die ja. Home Advanced. Aangesloten op één fase (wel voorbereid voor 3 fase laden).1. Welke laadpaal heb jij? Ik krijg half januari een Kona en NewMotion Home Advanced. Zou jammer vinden als ik hetzelfde euvel ga ervaren.
2.![]()
![]()
ja kan de laadkabel losmaken door de auto op slot te doen en dan weer open, heb je een aantal seconden waarin je de kabel kan verwijderen.canth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:38:
Ben nu een aantal dagen met de Kona aan het rijden. Het verbruik valt me erg mee. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik niet harder dan 110 km/u rijdt en waar mogelijk middels SCC achter andere voertuigen aanrijdt. Hiermee haal ik gemiddeld toch zo'n 14/15 KWh/100km. Dit levert meer dan 400km actieradius op.
Ik loop nog tegen twee problemen op:
2. Ik weet niet precies hoe ik de laadkabel van mijn thuislader loskrijg. Ik houd mijn kaart tegen de paal, waarbij het licht op de paal veranderd van blauw (laden) naar geel (kabel aangesloten). Aan de kant van de auto knippert het laadlicht groen. Ik kan nu de kabel niet verwijderen (de auto is NIET op slot). Net even in de handleiding gekeken, het knipperen betekent dat ik een 'scheduled charge' heb gezet. Klopt ook wel, ik heb gezegd dat ik om 6:30 vertrek. De auto wordt dan vanaf 6:00 voorverwarmd. Betekent dit dan dat ik niet kan loskoppelen voor 6:30? Ik hoop van niet!
Overigens ging de laadkabel uiteindelijk wel los (rond 6:25), maar ik heb geen idee wat ik gedaan heb om dat voor elkaar te krijgen.
Al met al gematigd tevreden, en mocht ik deze twee puntjes opgelost krijgen zal ik zelfs heel tevreden zijn!
Andere optie is om op het knopje links van het stuur op auto te zetten, zodra het laden dan klaar is kan de kabel verwijderd worden. Wel opletten bij openbare laadpaal dat de kabel dan alleen aan de laadpaal kant vast staat als het laden klaar is.
Precies te reden dat ik mijn laadpaal door mijn electricien heb laten maken voor 17,-. Zelfde geldt bij onze collega's thuis overigens.canth schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:38:
Iedereen gebruikt dezelfde opstelling, deze op een houten paaltje:

Ik zie niet zo in waarom je laadpaal slim zou moeten zijn, de auto handelt het wel af. Je creëert alleen een extra storingsbron (Tesla levert zelf een documentje voor je elektricien met de specs om dit te doen).
Allemaal imho
Dan heb ik het wel over 3-fase laden natuurlijk. Voor een 3.7Kwh aansluiting is een echt laadpaal gewoon onzinnig.
[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 04-12-2018 12:30 ]
Voor een Kona/Kia zeker geen handige oplossing omdat het laden dan wel heel lang gaat duren. Je hebt een lader met loadbalancing nodig wil je met 1 fase in een redelijke tijd (10 uur) volladen.
PWM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
[...]
Precies te reden dat ik mijn laadpaal door mijn electricien heb laten maken voor 17,-. Zelfde geldt bij onze collega's thuis overigens.
[Afbeelding]
Ik zie niet zo in waarom je laadpaal slim zou moeten zijn, de auto handelt het wel af. Je creëert alleen een extra storingsbron (Tesla levert zelf een documentje voor je elektricien met de specs om dit te doen).
Allemaal imho
Dan heb ik het wel over 3-fase laden natuurlijk. Voor een 3.7Kwh aansluiting is een echt laadpaal gewoon onzinnig.
[ Voor 118% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:42 ]
[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:42 ]
Lijkt er dus wel op...zonoskar schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:57:
[...]
Zou dit ook van toepassing zijn op de Kona?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
evnotify is de app die hyundai eigenlijk zou moeten uitbrengen, samen met een supercheap ($4) odb2 stekker en een Android telefoon in de auto kan je je laadtoestand op afstand uitlezen.
Het is opensource en er wordt al gewerkt aan een pi zero oplossing. De ontwikkelaar is superactief en er komen steeds leukere dingen..
Valt me op dat de UK spec versie halogeen koplampen heeft.Elmar1982 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:34:
Leuke video over de e-Niro
YouTube: KIA e-Niro | Fully Charged
miles, niet kilometers ;-)zonoskar schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:34:
@rlp.jaspers Ik had al zo'n vermoedenZelfde techniek, zelfde keuring waarschijnlijk. En zelfde fout dus. Gelukkig is de impact bij de Kona niet zo heel groot, 20Km er af.
..en zelfs niet als optie. Is de NL-versie (tenminste de executive-line) toch beterElmar1982 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:44:
[...]
Valt me op dat de UK spec versie halogeen koplampen heeft.
JA snap dat eigenlijk niet... rare keuzes.. maar blij dat die blauwe accenten niet van binnen zijn gebleven.rlp.jaspers schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:00:
[...]
..en zelfs niet als optie. Is de NL-versie (tenminste de executive-line) toch beter
Heb je daar linkje van ?PWM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
[...]
Precies te reden dat ik mijn laadpaal door mijn electricien heb laten maken voor 17,-. Zelfde geldt bij onze collega's thuis overigens.
Er is een uitgebreidere van, maar die heb ik ergens van hen opgestuurd gekregen. Deze staat in ieder geval online: https://www.tesla.com/sit...n_guide_umc_red_Jan15.pdf
ok, die snap ik.....zit nog steeds een laadunit tussen van tesla (de laadpaal zeg maar), die heb je nog steeds.PWM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:06:
[...]
Er is een uitgebreidere van, maar die heb ik ergens van hen opgestuurd gekregen. Deze staat in ieder geval online: https://www.tesla.com/sit...n_guide_umc_red_Jan15.pdf
Hoort eigenlijk in het laadpalen topic thuis hePWM schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
[...]
[Afbeelding]
Allemaal imho
Maar ik denk dat veel mensen behoefte hebben aan:
-verrekening van gebruikte kWh's (kan soms met een aparte meter maar kost geld en komt dan niet automatisch in een backend terecht)
-dynamic load balancing, want niet iedereen heeft 32A of 3x16A (op alle groepen) vrij om zonder risico op overbelasting te kunnen laden
[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:42 ]
Zijn hier ook andere zakelijke kopers van de e-niro? Ik zie met name veel leaserijder reacties.
Toch wel het gevalkv83 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:14:
[...]
Het feit dat de Kona en Niro dezelfde aandrijf-lijn hebben en dezelfde body (SUV-achtig), maar de Niro een stuk groter is, gaf natuurlijk menig persoon te denken hoe het kon zijn dat ze dezelfde WLTP bereik hadden. Uit de praktijk testen is er ook geen enige indicatie dat de WLTP cijfers voor Kona niet zouden kloppen.
Zelfbouw Laadpaal ervaringenprettig schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:22:
[...]
ok, die snap ik.....zit nog steeds een laadunit tussen van tesla (de laadpaal zeg maar), die heb je nog steeds.
https://www.openevse.com/
Er zijn opensource laadcontrollers die de vereiste PWM kunnen genereren voor je zodat je zelfs een dynamische of traploos instelbare lader in elkaar kan schroeven met wat handigheid. Ik heb zelf niet de mogelijkheid te laden op eigen terrein dus voor mij maakt het niet uit :-) (en m'n werkgever heeft gewoon zo'n EVbox oplossing)
bomajo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:59:
@innova58 : hier ook een zakelijke koper. Wacht op aanbod van Kia voor laadvoorziening. Kan ik deze naast offerte van newmotion leggen. Hierna alles in 1 keer indienen voor Mia.
Weet een huidige kona gebruiker of de 12v binnenin de auto ook stroom blijft leveren met het contact uit. Dit ivm met de android telefoon die dan onder power kan blijven als deze in verbinding staat met evnotify.JoebarRC schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:36:
Sinds vanochtend heeft evnotify (evnotify.de) support voor de kona. Het is baic support, alleen de SOC maar de rest komt vanzelf.
evnotify is de app die hyundai eigenlijk zou moeten uitbrengen, samen met een supercheap ($4) odb2 stekker en een Android telefoon in de auto kan je je laadtoestand op afstand uitlezen.
Het is opensource en er wordt al gewerkt aan een pi zero oplossing. De ontwikkelaar is superactief en er komen steeds leukere dingen..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Everything has Pro's & Con's.....
Hoe zit het verder met MIA, maakt het veel uit om het in 2018 of 2019 af te trekken?
Nice!
BTW waarom wis jij al je voorgaande berichtjes in dit topic (﴾͡๏̯͡๏﴿)? Wilde even checken wanneer jij gereserveerd had. O wacht, je verwijdert gewoon AL je berichten na xx dagen?
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-12-2018 15:13 ]
Volgens mij niet alleen handig. MIA heeft een drempel van 2500....dus samen met de auto indienen. Of je moet een hele luxe laadpaal willeninnova58 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:05:
Goed punt voor de aanvraag van de Mia is het handig om het in 1x te doen!
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Ranja3000 op 04-12-2018 15:22 ]
de MIA lijst wordt jaarlijks opnieuw bepaald. Voor 2019 is de lijst nog niet bekend volgens mij. Dus geen zekerheid dat EV's dan ook op de lijst staan.
Eigenlijk moet ik kijken naar een totaaloplossing thuis. Incl. zonnepanelen, laadpaal etc. opdezon.nl zou totaaloplossingen leveren. iemand ervaring hier met opdezon.nl?
superduke990 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:10:
@innova58 : hier ook een zakelijke koper. Ik sta niet op de reserveringslijst, maar toch denkt de dealer hem mei 2019 te kunnen leveren. Wat denken jullie, is dit echt wel haalbaar?![]()
Hoe zit het verder met MIA, maakt het veel uit om het in 2018 of 2019 af te trekken?
lol!
[ Voor 33% gewijzigd door kv83 op 04-12-2018 15:37 ]
[ Voor 77% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:43 ]
[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:43 ]
Ok
Dan heb je mazzel met je regio/dealer denk ik. Zelf 24 juli als early-nieuwsbrief-inschrijver gereserveerd en wordt het begin februari zoals het er nu naar uit ziet. Heb geen order- of chassisnummer gekregen.
Het aftellen kan beginnen!
Er staat overigens een foutje in dat artikel: er wordt gesproken over 'and the 64kWh model has a range of 282 miles rather than 201 miles' maar dat moet volgens mij 301 miles zijn
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:43 ]
Helaas niet nee, ben ook nog even aan het denken. In de specs van de odbii stekker staat wel een permanente 12v en dat is ook te zien, de stekker blijft actief. Dus dan een 12v->5v USB moet kunnen.Electrons schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:06:
[...]
Weet een huidige kona gebruiker of de 12v binnenin de auto ook stroom blijft leveren met het contact uit. Dit ivm met de android telefoon die dan onder power kan blijven als deze in verbinding staat met evnotify.
Vandaag wel voor het eerst de melding gekregen na een aantal uur parkeren dat de Aux battery (de 12v accu dus) was bijgeladen door de drive battery.
Moet iets slims mee gaan doen, in het evnotify forum denken zo ook mee.
BTW, de app is dus ook voor de e-Niro geschikt
Maar niet nodig omdat die wél met een app komtJoebarRC schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:43:
[...]
BTW, de app is dus ook voor de e-Niro geschikt
Wat me opviel tijdens de proefrit: Vrij veel buiten geluid van banden en ander verkeer op de snelweg vergeleken met mijn Octavia. Kan misschien ook met de banden te maken hebben. Vind de auto aan de buitenkant niet heul sexy, staat wat hoog op de poten en die turqoise accenten zijn wat truttig. Voor de rest niets dan lof; comfortabele stoelen, plenty ruimte voor én achterin, zeer compleet uitgerust en niet te vergeten dat heerlijk EV koppel.
De dealer vertelde me dat ze zoveel mogelijk volgorde van intekening aanhouden van de reserveringslijst. Maar als je besteld en op de lijst staat wordt je ingepland. Januari, februari en maart zitten al vol, dus bij deze dealer wordt het voor mij april.
Ik heb ook serieus een Nissan Leaf 2.0 Tekna overwogen, maar deze viel af door een wat minder ruim en minder mooi afgewerkt interieur, niet in hoogte verstelbaar stuur, raar kort armsteuntje en natuurlijk niet in de laatste plaats de beperkte actieradius en rapidgate.
Nog even een fotootje van de zwarte demo versie voor de liefhebbers:
[ Voor 14% gewijzigd door connos op 05-12-2018 10:55 ]
Ben ook zakelijke koper. had helaas niet gereserveerd maar ging 24/11 langs bij dealer om eens te informeren wanneer de e-niro leverbaar zou zijn. Toen me duidelijk werd hoe het zat heb ik gelijk de koopovereenkomst getekend. Met uiteraard levertijd onbekend. Ik hoop dat er nog wat reserveringen afvallen zodat het nog 2019 wordt. In elk geval moet het mogelijk zijn om in 2018 al de MIA mee te nemen.innova58 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:47:
Ook ik heb de bestelling doorgezet. Hoop op levering in feb/maart. Nog geen bevesteging ontvangen van de dealer.
Zijn hier ook andere zakelijke kopers van de e-niro? Ik zie met name veel leaserijder reacties.
Ik heb ook geen bijzondere haast omdat huidige auto nog geen 3 jaar oud is, maar binnen jaar elektrisch gaan rijden is wel van belang ook omdat bijtelling dan fors lager wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 04-12-2018 17:37 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
“Kijk ik meteen voor u na meneer! Uhm,.... heeft u een momentje?”
Blijkt iets mis gegaan te zijn, vandaag wel besteld bij de dealer maar leek niet helemaal goed te zijn gaan. Ze gingen het uitzoeken en ik zou teruggebeld worden..
Hopelijk valt het allemaal mee 🤷🏻
(niet dat jullie er iets mee kunnen, maar wou het toch even delen ;-) )
Ik noem dat zakelijk gewoon oerdom..... stelletje klunzen.
Dit topic is gesloten.
![]()