[ Voor 85% gewijzigd door Trackerfire op 04-12-2018 19:05 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De Britse website whatcar.com heeft ook een lijstje van EV's getest met rangeresultaten:
Hyundai Kona Electric 64kWh - 259 miles
Jaguar I-Pace - 253 miles
Kia e-Niro 64kWh - 253 miles
Tesla Model S 75D - 204 miles
Hyundai Kona Electric 39kWh - 158 miles
Renault Zoe R110 - 146 miles
Nissan Leaf - 128 miles
BMW i3 94Ah - 121 miles
Volkswagen e-Golf - 117 miles
Hyundai Ioniq Electric -117 miles
Smart Fortwo EQ - 59 miles
Smart Fourfour EQ - 57 miles
Bron: https://www.express.co.uk...nge-how-much-costs-charge
[ Voor 3% gewijzigd door CheapTweak op 04-12-2018 19:28 ]
Dat winter verwar je met zomer denk ik?prettig schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:02:
WLTP is al beter, maar blijft vaag. Iemand die dagelijks snelweg rijdt komt op 400km in de winter als die niet te gek doet met een Kona. Iemand die dagelijks binnendoor naar zijn werk rijdt met de kona zal zomaar de 500km voorbij kunnen gaan in de winter.
Winters bereik is lager dan zomers bereik, en die 400 km in de winter op de snelweg is niet realistisch denk ik. (Tenzij je voorverwarmd en 90 rijdt ofzo)
Niet zelf opgemeten, maar op deze pagina heeft iemand de afmetingen van de normale Kona opgemeten. Misschien heb je er iets aan: https://ohmersimpson.wordpress.com/kona-ev/JSSL schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:27:
Heeft iemand de kofferbak al opgemeten van de Kona?
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2018 21:43 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Accu voorverwarmen scheelt idd een hoop. Als ik van Maarssen via de A2 => A9 => A1 => A6 naar huis rij, dan is dat ongeveer 150km. Heen is het verbruik beter vanwege voorverwarming. Ik laadt niet in Maarssenprettig schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:12:
nee denk het niet (lees maar eens hier, 400km is haalbaar), ga wel uit van accu voorverwarmen en dan niet 99% 130kmh rijden.
Idem hier: geen order- of chassisnummer, maar levering staat nog steeds voor januari 2019 (eerste lichting).CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:04:
[...]
Ok
Dan heb je mazzel met je regio/dealer denk ik. Zelf 24 juli als early-nieuwsbrief-inschrijver gereserveerd en wordt het begin februari zoals het er nu naar uit ziet. Heb geen order- of chassisnummer gekregen.
Het aftellen kan beginnen!
Volgens dealer gaan bestellingen per mail
@CyBeRSPiN toevallig dezelfde dealer
[ Voor 22% gewijzigd door rlp.jaspers op 05-12-2018 07:02 ]
Wat mij door de dealer is verteld is dat de batterij onderop de auto is "geplakt", daardoor moet de auto hoger op de wielen komen. Voordeel is wel dat je niet met de knieen in je nek zit achterin, zoals wel een beetje zo is bij een Tesla Model 3 die een lage achterbank heeft.connos schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:51:
Wat me opviel tijdens de proefrit: Vrij veel buiten geluid van banden en ander verkeer op de snelweg vergeleken met mijn Octavia. Kan misschien ook met de banden te maken hebben. Vind de auto aan de buitenkant niet heul sexy, staat wat hoog op de poten en die turqoise accenten zijn wat truttig. Voor de rest niets dan lof; comfortabele stoelen, plenty ruimte voor én achterin, zeer compleet uitgerust en niet te vergeten dat heerlijk EV koppel.
Zoals Jonny Smith (FullyCharged) al opmerkte: achterin is veel hoofdruimte, en hij is 1.90m. Ook een punt waar ze bij Tesla mee worstelen. Met een glazen dak is daar de hoofdruimte groter.
Ik zou eerst afwachten totdat er daadwerkelijjk geleverd gaat worden. Dan kan je pas echt oordelen of de communicatie beter is.prettig schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:52:
een ding valt wel op, Kia regelt het gewoon netjes en doen echt hun best om het goed en eerlijk te doen. Hyundai heeft er een zooitje van gemaakt (en de dealers zijn daar niet blij mee........weet van de dealer dat mensen de Kona al afgezegd hebben voor de Niro.......als ze tenminste beide hadden gereserveerd).
Ik noem dat zakelijk gewoon oerdom..... stelletje klunzen.
Als je niet al te gek doet dan zijn dat echt wel haalbare getallen. Vanochtend 50km naar mijn werk gereden via A1/A10 (H'sum --> Hoofdorp), met de CC op 100 en veel rijden achter andere auto's heb ik nu iets minder dan 14KWh/100km. Dat vertaald zich in ~450km range.J8S schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:06:
[...]
Dat winter verwar je met zomer denk ik?
Winters bereik is lager dan zomers bereik, en die 400 km in de winter op de snelweg is niet realistisch denk ik. (Tenzij je voorverwarmd en 90 rijdt ofzo)
[ Voor 38% gewijzigd door canth op 05-12-2018 08:29 ]
Klopt helemaal. Een 1,95m lange collega die met mij mee reed vond dat 'ie ruimer zat achterin de e-Niro dan in de Octavia. Sowieso een zeer overtuigende review van FullyChargedmrmrmr schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:46:
[...]
Wat mij door de dealer is verteld is dat de batterij onderop de auto is "geplakt", daardoor moet de auto hoger op de wielen komen. Voordeel is wel dat je niet met de knieen in je nek zit achterin, zoals wel een beetje zo is bij een Tesla Model 3 die een lage achterbank heeft.
Zoals Jonny Smith (FullyCharged) al opmerkte: achterin is veel hoofdruimte, en hij is 1.90m. Ook een punt waar ze bij Tesla mee worstelen. Met een glazen dak is daar de hoofdruimte groter.
Vraag me wel af hoe kwetsbaar een op die plek geplaatst batterijpakket is bij een (kleine) aanrijding.
[ Voor 6% gewijzigd door connos op 05-12-2018 08:22 ]
Hmmm rumoeriger dan een Octavia klinkt niet echt positiefconnos schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:51:
Nou dan zal ik ook mijn duit in het zakje doen. Vandaag proefrit gemaakt in een e-Niro bij Kia Kooijman in Naarden. Ik was na het zien van de YT filmpjes van Bjorn Nyland al enthousiast geworden. Maar na de proefrit was ik overtuigd. Via de huidige LM DirectLease waar ik mijn 14% Octavia lease, is de bestelling voor de e-Niro geplaatst (60 maanden 15K €588 ex BTW). Had gelukkig eind september een reservering gedaan, anders zou ik pas op z'n vroegst eind 2019 aan de beurt zijn. Nu wordt de e-Niro in de kleur 'Platinum Graphite' medio april 2019 afgeleverd.
Wat me opviel tijdens de proefrit: Vrij veel buiten geluid van banden en ander verkeer op de snelweg vergeleken met mijn Octavia. Kan misschien ook met de banden te maken hebben. Vind de auto aan de buitenkant niet heul sexy, staat wat hoog op de poten en die turqoise accenten zijn wat truttig. Voor de rest niets dan lof; comfortabele stoelen, plenty ruimte voor én achterin, zeer compleet uitgerust en niet te vergeten dat heerlijk EV koppel.
De dealer vertelde me dat ze zoveel mogelijk volgorde van intekening aanhouden van de reserveringslijst. Maar als je besteld en op de lijst staat wordt je ingepland. Januari, februari en maart zitten al vol, dus bij deze dealer wordt het voor mij april.
Ik heb ook serieus een Nissan Leaf 2.0 Tekna overwogen, maar deze viel af door een wat minder ruim en minder mooi afgewerkt interieur, niet in hoogte verstelbaar stuur, raar kort armsteuntje en natuurlijk niet in de laatste plaats de beperkte actieradius en rapidgate.
Nog even een fotootje van de zwarte demo versie voor de liefhebbers:
[Afbeelding]
Daar heb je zeker een punt. Het toerental van de dieselmotor in die 14% Octavia is relatief laag. Op een gegeven moment hoor je de lage bromtoon die de motor voortbrengt niet meer. Maar die bromtoon verhuld wel veel geluid wat er wel degelijk is. Kortom: De e-Niro is een stille auto waardoor je inderdaad weer moet wennen aan alle andere geluiden die rijden op de snelweg met zich meebrengen.daemonix schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:57:
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Elektrische auto's zijn veel stiller dan ICE auto's, daardoor vallen andere dingen veel eerder op.
Juist omdat je een hele stille auto verwacht ga je meer op het geluid letten, waardoor alles wat je hoort meer is dan je "verwacht". Band en wind geruis is normaal niveau in mijn ogen in de e-Niro.
Wat wel lekker is, is het gebrek aan trillen als je stil staat bijvoorbeeld, onopvallend en toch heel fijn (ik heb de motor van de Octavia nooit uit als ik stil sta bij een stoplicht bijvoorbeeld).
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Ga offerte aanvragen voor 30k km / 48 maanden met winterbanden, budget vervangend en internationale laadpas.
Alphabet, Direct Lease & Arval.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
[ Voor 6% gewijzigd door connos op 05-12-2018 11:35 ]
UK: halogeen koplampen, geen led (WTF?)
Oostenrijk: wel een 220V aansluiting in de middenconsole
Noorwegen: geen app
waar een wil is is een weg .. dat dak komt er inZ___Z schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:34:
Denk dat we in NL dan niet zo slecht wegkomen met de Premium versie. Alleen jammer van het missen van het panoramadak/schuifdak.
even bij Webasto langs rijden.ArieL schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:40:
[...]
waar een wil is is een weg .. dat dak komt er in
Die had ik ff niet zien aankomen. Stond op #26 op de lijst
[ Voor 25% gewijzigd door Elmar1982 op 05-12-2018 13:45 ]
Zeekr X Long range Mist Grey
Is de auto wel besteld bij de dealer waar je op de reserveringslijst stond?Elmar1982 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:29:
Mijn Niro is besteld, helaas geeft Arval aan levering in de week van 30 oktober 2019. pff
Die had ik ff niet zien aankomen. Stond op #26 op de lijst
Krijg net van de dealer:
"Ik krijg vanmiddag de bestelling door.
Er worden geen levertijden bekend gemaakt door importeur, enige wat ze nu doen is de reserveringslijst afwerken. Iedere reservering die vervalt betekent dat de levering opschuift."
[ Voor 30% gewijzigd door Elmar1982 op 05-12-2018 14:14 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Elmar1982 op 05-12-2018 14:15 ]
Hangt van de grootte van de dealer af. Sommigen krijgen er 80, sommigen 30.Elmar1982 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:09:
[...]
Raar dat ik ook een levertijd van eind oktober heb terwijl ik #26 sta
Ze krijgen er hoe dan ook maar enkelen per maand, geen tientallen.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Yep, de Kia-dealer hier in de buurt mag er 4 per maand uitleveren. We hebben er 1 besteld voor ons wagenpark, stonden nummer 2 op de reserveringslijst maar er ging helaas ruim een week overheen voordat de lease-offerte rond was. Ik ben benieuwd naar de leverdatum ... dealer kon nog geen uitsluitsel geven.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:15:
[...]
Hangt van de grootte van de dealer af. Sommigen krijgen er 80, sommigen 30.
Ze krijgen er hoe dan ook maar enkelen per maand, geen tientallen.
Helaas is alles van de site af rondom reserveringen, maar meen me te herinneren dat er stond dat de reservering overdraagbaar was. Alleen de vraag is hoe je het regelt, misschien even bellen met de klantenservice?DarkFire1985 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:54:
Helaas werkt mijn werkgever niet mee. Hopelijk kan mijn vader de reservering nog overnemen, hij wilt er graag 1 bestellen, maar de dealer klonk niet hoopgevend dat dit van Kia mag.
[ Voor 99% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:19 ]
Nee graphite platinum.[b]marowi schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:03
Heb je een niet courante uitvoering / kleur besteld?
Ik heb al het chassisnummer van mijn auto na bestelling, ik stond 5 van de 80 bij de dealer. Die krijgt er 5 per maand volgens hem.
Maar importeur kan nog geen Leveringsinfo geven dus gewoon afwachten.
Arval rekent extra tijd in geval dat.....Elmar1982 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:25:
dealer: Gezien de reservering en de plek waar je staat zou dit september zijn. Maar er vallen er uiteraard reserveringen uit wat het proces gaat versnellen.
We gaan het gewoon proberen, wie weet wat er mogelijk is.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:21:
[...]
Helaas is alles van de site af rondom reserveringen, maar meen me te herinneren dat er stond dat de reservering overdraagbaar was. Alleen de vraag is hoe je het regelt, misschien even bellen met de klantenservice?
De site kan ik niet meer nalezen maar als ik deze reactie mag geloven dan is het niet mogelijk: kv83 in "Elektrische auto's - Deel 3"
Punt 5: niet overdraagbaar.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:21:
[...]
Helaas is alles van de site af rondom reserveringen, maar meen me te herinneren dat er stond dat de reservering overdraagbaar was. Alleen de vraag is hoe je het regelt, misschien even bellen met de klantenservice?
Vind het echt een hele gave EV, maar is me nu gewoon te duur in vergelijking met de e-Niro. Het is ook wel een totaal andere auto met lage instap. Jammer wel dat je met een leasebak zolang moet doen (5 jaar in mijn geval en dat is een eeuwigheid voor snel evoluerende EV's)
Denk dat ik voorlopig maar geen testritten in een Tesla ga maken om teleurstelling te voorkomen, want heb veel zin om vanaf volgend jaar de e-Niro te gaan rijden
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-12-2018 17:48 ]
Vanmiddag om 1630 werd ik gebeld door de dealer dat ze een correct controleformulier(kleur en accesoires) gekregen hebben en daarop akkoord gegeven hebben. Dus morgen zou dan, hopelijk, de bestelling daadwerkelijk geplaatst kunnen worden.
Al met al blij dat ik gisteren even zelf naar de leasemaatschappij gebeld heb (i.p.v. naar intermediar) want daardoor kwamen ze er achter dat er iets mis gegaan was.
Wel erg jammer dat dit de bestelling met twee dagen heeft vertraagd tot nog toe
Ik heb de vraag uit staan bij de lm en bij de dealer. Lm is in onderhandeling met Hyundai was het antwoord. Dealer heeft nog niet geantwoord.
5 jaar zitten slapen ? Denk zelf dat je op dit moment bij Nissan sneller aan de beurt bent. Of hebben ze Ioniq op voorraad ?JopieZoe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:10:
Beste mensen. Een collega van mij wil zijn hybride wagen zsm inruilen vanwege de fiscus. Nu is hij geïnteresseerd in de Hyundai Kona maar de levertijd is heel lang. Nu heb ik begrepen dat er een oplossing is ter overbrugging waarbij in de wachttijd een Ionic wordt geleast. Heeft een van jullie ervaring of kennis van deze constructie?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
-Standaard witte lak ziet er nog best ok uit, en iedereen gaat gravity blue rijden, dus misschien doe ik dat wit, die blauwe accenten kunnen ook prima met wit.
-Elektrische verstelbare stoel zit goed, hooguit mag de zitting nog net wat verder zakken achter. Ik had net net weinig steun onder mijn bovenbenen.
-Hoofdruimte gaat net met 1,98, zitpositie lijkt me voor mij goed. Blij dat dat schuifdak er niet inzit. Verkeerslichten blijft kin op het stuur leggen...
-minpunt lijkt de armsteun rechts, die kan niet in hoogte versteld worden
-Adaptive cruiscontrol werkt fijn, maar zelfs met 1 blokje houd die nog best veel afstand (of ik kleef teveel en te vaak bumper)
-Lane assist is leuk op de snelweg, maar binnendoor met een paar goede bochten merkte ik het wel. De 60 weggetjes met de lijnen ver naar binnen voor fietsstrook snapt lane assist niet.
- ik ga alvast sparen voor de boetepot. Binnen no- time rijd je te hard. Snelheidsbeleving is heel anders in vergelijking met mijn 1.6 diesel Octavia
-1 Pedal drive is wennen, tikje op de rem, CC er af en dan gaspedaal in moeten drukken omdat je te hard remt voelt vreemd, maar zal vanzelf wel wennen.
-bij een oneffen weg merk je het gewicht wel.
-Ik was achteraf licht wagenziek, de auto doet veel meer naar eigen inzicht met remmen, optrekken en Lane Assist en daardoor corresponderen mijn acties niet altijd met wat ik verwacht dat de auto doet. Was vroeger als kind ook altijd aan het kotsen in de auto en de bus, dus zo vreemd is het voor mij niet.
Kortom hebben! Helaas malen de molens langzaam in mijn situatie
Tja. de collega wordt pas wakker tegen de tijd dat hij een nieuwe auto gaat kopen. Was ook totaal niet EV-minded. Ik help hem een beetje op gang. De Ionic is inderdaad op voorraad. Hyundai geeft in de media aan een overbruggingsregeling te hebben waarbij de Ionic direct geleverd wordt middels een leaseconstructie terwijl je dus de Kona hebt besteld. Nu wil ik graag weten wat daar de mogelijkheden zijn.kdeboois schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:31:
[...]
5 jaar zitten slapen ? Denk zelf dat je op dit moment bij Nissan sneller aan de beurt bent. Of hebben ze Ioniq op voorraad ?
Zie ook dit bericht:
https://e-drivers.com/hyu...eradius-bij-na-wltp-fout/
Vraag me af of dat inderdaad van de hulpmiddelen komt.
Damn ik vindt het best balen dat de Model 3 nu echt leverbaar begint te worden net nu ik de Niro heb besteld.
Maargoed wasrschijnlijk qua familieauto is de Niro wat praktischer.
Marketing-klucht van Hyundai, kreeg een quote van euro 780,-/maand voor short lease.JopieZoe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:43:
[...]
Tja. de collega wordt pas wakker tegen de tijd dat hij een nieuwe auto gaat kopen. Was ook totaal niet EV-minded. Ik help hem een beetje op gang. De Ionic is inderdaad op voorraad. Hyundai geeft in de media aan een overbruggingsregeling te hebben waarbij de Ionic direct geleverd wordt middels een leaseconstructie terwijl je dus de Kona hebt besteld. Nu wil ik graag weten wat daar de mogelijkheden zijn.
Zie ook dit bericht:
https://e-drivers.com/hyu...eradius-bij-na-wltp-fout/
Niks overbruggen, gewoon duur leasen. Heb je niks aan.
Let wel op dat wit volgens mij beperkte vooraad is.. ik weet niet hoe hoog je in de reserveringen staat...en hoe meer gravity blue hoe beter want dat is niet de kleur die op mijn order staatPeaceNlove schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:35:
-Standaard witte lak ziet er nog best ok uit, en iedereen gaat gravity blue rijden, dus misschien doe ik dat wit, die blauwe accenten kunnen ook prima met wit.
-Adaptive cruiscontrol werkt fijn, maar zelfs met 1 blokje houd die nog best veel afstand (of ik kleef teveel en te vaak bumper)![]()
-Lane assist is leuk op de snelweg, maar binnendoor met een paar goede bochten merkte ik het wel. De 60 weggetjes met de lijnen ver naar binnen voor fietsstrook snapt lane assist niet.
Adaptive cruise control is inderdaad erg voorzichtig.. bij afslaande autos voor je, blijft de auto wachten terwijl je er wel langs kunt, je ziet de mensen achter je kijken..
De lane assist raakt binnen de bebouwde kom met wegen met in het midden wel/geen vluchtheuvels ("slalommen") de kluts inderdaad wel eens kwijt als de strepen van de lijnen wat ver uit elkaar staan, dan stuurt hij de ene keer wel andere niet. Maar er zijn ook hele stukken waar het practisch van zelf gaat. Ben beniewd hoe het gaat op spitsstroken waar zo'n lijn schuin overloopt..
Bij spitsstroken moet je zeker je handen aan het stuur houden, de auto stuurde naar links omdat er lijnen liepen van het invoervak.
Zodra je een vrachtwagen nadert met 130km/u dan remt de auto vanzelf, wanneer er weer ruimte is en je gaat naar links dan duurt het even voor de auto snelheid maakt. Het is dan beter om zelf het pedaal in te trappen.
Zodra je een vrachtwagen nadert en je gaat niet op tijd naar links, dan remt de auto en dat kan een rare situatie opleveren.
De LM heeft mijn auto vorige week dinsdag besteld, ik had op 15 oktober een reservering geplaatst via de LM. De dealer gaf aan dat er geen reservering was omdat KIA heeft aangegeven dat LMen geen recht hebben op een e-Niro als er geen berijder is. Gelukkig was er wel een reservering op een naam van een werknemer van de LM gemaakt (dealer heeft mijn gegevens niet opgevraagd). Zelf heb ik ook een reservering geplaatst dara heb ik een reserveringsnummer van maar ik ben ingedeeld bij een andere dealer. Even kijken wat ik daar mee ga doen. Ordernummer o.i.d. is nog niet bekend, leverdatum ergens in april maar kan ook juli worden. Heel onduidelijk allemaal.
[ Voor 7% gewijzigd door YStunnenberg op 05-12-2018 21:51 ]
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
steek is hetzelfde 5x114
e-niro en e-kona
rob313 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:07:
Weet iemand of ik de winterbanden met velgen van een mitsubishi phev onder de e-niro kunnen/mogen.
steek is hetzelfde 5x114
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Is er wat op tegen om de auto op naam zoon aan te schaffen en dan direct over te dragen aan zijn vader? De reservering is niet overdraagbaar maar over de overdracht van de auto zelf, gaat KIA niet.
Congrats!!Harvest2002 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:48:
Ik heb inmiddels ook een chassisnummer gekregen. Auto zou volgens dealer al in NL moeten zijn. Wanneer die daadwerkelijk geleverd wordt, is nog onbekend. Kleur Silky Silver. Ingeschreven op 26 juli om 21:00 uur.
[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 05-12-2018 22:57 ]
De mdoel 3 is toch flink duurder dan de e-Niro. Met autopilot is het verschil bijna 20k!hantheman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:13:
@PeaceNlove interessant, ik ben ook vaak wagenziek maar nooit wanneer ik zelf rijd.
Damn ik vindt het best balen dat de Model 3 nu echt leverbaar begint te worden net nu ik de Niro heb besteld.
Precies en ACC, wat je vooral wilt hebben, zit er dus niet standaard op, kost je 5400 euro extra. (Maar dan je wel wel ook het meest geavanceerde systeem dat continue geüpdatet wordt).innova58 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:00:
[...]
De mdoel 3 is toch flink duurder dan de e-Niro. Met autopilot is het verschil bijna 20k!
Zat wat meer over LKAS te lezen van de Kona/e-Niro, maar echt automatisch sturen is het dus niet, meer pingpongen tussen de lijntjes?
Bij de ioniq kan je het goed configureren, net als de ACCCyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:06:
[...]
Precies en ACC, wat je vooral wilt hebben, zit er dus niet standaard op, kost je 5400 euro extra. (Maar dan je wel wel ook het meest geavanceerde systeem dat continue geüpdatet wordt).
Zat wat meer over LKAS te lezen van de Kona/e-Niro, maar echt automatisch sturen is het dus niet, meer pingpongen tussen de lijntjes?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank.
Dank.
Als ik alle discussies rond de e-Niro en de Kona zie, vraag ik mij in hoeverre het feit dat velen deze auto's leasen een probleem oplevert. Ik schaf de e-Niro zakelijk aan. Ik had zelf ook de Kona gereserveerd, heb dat (achteraf gezien wat laat) op 1 juni 2018 gedaan en heb me eerlijk gezegd geërgerd aan het feit dat een aantal mensen hun lease auto eerder (zouden) krijgen dan ik, hoewel ze veel later dan ik bij de LM hun bestelling hebben ingelegd. Simpelweg vanwege het feit dat een aantal LM een flink aantal bestellingen had ingelegd en Hyundai dat heeft gehonoreerd. KIA heeft dat m.i. terecht anders aangepakt: alleen de orders van LM waar al een bestelling (reservering) tegenover stond, zijn geaccepteerd.
Nu alleen hopen dat mijn LM morgen ook écht die bestelling in orde maakt en ik nog bij de eerste batch zit. Eigenlijk had hij gisteren al besteld moeten zijn maar dat ging dus mis
Zit mogelijk nog wel op dealer/regio niveau wat verschillen in de volgorde, doordat ze (denk ik) ook de dealers eerlijk hebben willen behandelen en de buit ook in gelijke porties over het land spreiden en niet enkel op die plaatsen in de randstad waar de meeste leaserijders wonen. Las hier eerder dat er een dealer in Zwolle is die 500 Kona's aan het klaarmaken was? Das mooi balen dan voor de kleinere dealer die ook een graantje had willen meepikken.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-12-2018 23:40 ]
de Niro en Kona hebben LFA on top off LKAS. LFA werkt echt veel beter. Ik heb bu een Ioniq en de LKAS staat uit. Heel irritant systeem. Maar LFA tijdens de testrit met de Niro was beter op de snelweg.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:06:
[...]
Precies en ACC, wat je vooral wilt hebben, zit er dus niet standaard op, kost je 5400 euro extra. (Maar dan je wel wel ook het meest geavanceerde systeem dat continue geüpdatet wordt).
Ok, heel benieuwd hoe mij dat gaat bevallen. Had laatst een paar dagen een nieuwe Golf te leen en dat ACC systeem werkte vrij aardig, al herken ik wel het 'wagenziekte' verhaal wat hier eerder genoemd is doordat de auto anders beweegt dan je zelf gewend bent.innova58 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:42:
[...]
de Niro en Kona hebben LFA on top off LKAS. LFA werkt echt veel beter. Ik heb bu een Ioniq en de LKAS staat uit. Heel irritant systeem. Maar LFA tijdens de testrit met de Niro was beter op de snelweg.
ACC + LFA lijkt me echt ideaal in de file, even aanhaken en 30km verderop weer uitvoegen
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-12-2018 23:45 ]
Dat zou een laatste optie kunnen zijn, moeten alleen zeker weten dat dit toelaatbaar is binnen de MIA voorwaarden. Zoals ik lees wel, de auto dient nieuw te zijn volgens belastingdienst normen (< 6 maanden, < 6k KM) maar better safe than sorry.Harvest2002 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:43:
[...]
Is er wat op tegen om de auto op naam zoon aan te schaffen en dan direct over te dragen aan zijn vader? De reservering is niet overdraagbaar maar over de overdracht van de auto zelf, gaat KIA niet.
Goed punt. Ik maakte uit het oorspronkelijke bericht niet direct op dat zijn vader de auto zakelijk wil aanschaffen maar als dat de bedoeling is moet hij hier wel naar kijken.DarkFire1985 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 06:46:
[...]
Dat zou een laatste optie kunnen zijn, moeten alleen zeker weten dat dit toelaatbaar is binnen de MIA voorwaarden. Zoals ik lees wel, de auto dient nieuw te zijn volgens belastingdienst normen (< 6 maanden, < 6k KM) maar better safe than sorry.
Echt sturen doet het wel, de 80 weg van Woerden naar Montfoort heeft een paar goede bochten er in zitten met duidelijke belijning en de auto bleef daar netjes tussen, ook in de bocht.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:06:
[...]
Snelweg pingpongen heb ik weinig van gemerkt, het bleef gevoelsmatig netjes op het midden rijden.
Ja, kwam deze review nog tegen: https://fealey.co.uk/ev-t...la-owner-reviews-the-kona LFA is dus goed spul, zat eerst op LKAS te zoeken, maar dat is een eenvoudiger systeemPeaceNlove schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:07:
[...]
Echt sturen doet het wel, de 80 weg van Woerden naar Montfoort heeft een paar goede bochten er in zitten met duidelijke belijning en de auto bleef daar netjes tussen, ook in de bocht.
Snelweg pingpongen heb ik weinig van gemerkt, het bleef gevoelsmatig netjes op het midden rijden.
Kleine update over het loskoppelen van de Kona. Bovenstaande tip werkt. Dus als je laadaansluiting groen blijft (of groen knippert), terwijl je je al hebt afgemeld op de laadpaal dan werkt bovenstaande tip.ja kan de laadkabel losmaken door de auto op slot te doen en dan weer open, heb je een aantal seconden waarin je de kabel kan verwijderen.
RTFM is old-school bro .....daemonix schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:47:
Die 'tip' is dan ook precies wat in de handleiding staat. Gevalletje RTFM?
Heb je een paginanummer? Pagina H18 vind ik niet echt duidelijk genoeg.daemonix schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:47:
Die 'tip' is dan ook precies wat in de handleiding staat. Gevalletje RTFM?
Niks old school, het is nog steeds gebruikelijk om de fine manual niet te readen.
Ik lees die altijd wel even door terwijl ik wacht op levering.
[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-12-2018 11:07 ]
Yes, dat zou leuk zijn!CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:07:
Over fine manuals gesproken, is er al een PDF opgedoken van de e-Niro manual?
Ik lees die altijd wel even door terwijl ik wacht op levering.
Ik zal de dealer eens vragen ;-)
't staat er toch vrij duidelijk?canth schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:53:
[...]
Heb je een paginanummer? Pagina H18 vind ik niet echt duidelijk genoeg.
`if the charging connector is unlocked when all doors are unlocked, but the charging cable is not disconnected within 15 seconds, the connector will be automatically locked again`
Ik zou de auto zelf eigenlijk nooit op AUTO zetten voor de connector, beetje mazzel stopt iemand 'm in z'n eigen EV en klik, dag kabel
Wat een goed idee, hier is die van de KonaCyBeRSPiN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:07:
Over fine manuals gesproken, is er al een PDF opgedoken van de e-Niro . . . .
Je hebt gelijk. Mijn initieele aanname (jaja, ik weet het) was dat het locken van de aansluiting wordt geregeld met je pas. Dus aanzetten van laden = locken, uitzetten van laden = unlocken._-= Erikje =-_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:14:
[...]
't staat er toch vrij duidelijk?
`if the charging connector is unlocked when all doors are unlocked, but the charging cable is not disconnected within 15 seconds, the connector will be automatically locked again`
Ik zou de auto zelf eigenlijk nooit op AUTO zetten voor de connector, beetje mazzel stopt iemand 'm in z'n eigen EV en klik, dag kabel
In de handleiding staat niets over het lock gedrag van de AC palen die je kan gebruiken.
Ik zal eens proberen of ik ook kan unlocken als de wagen nog in laadmodus op de paal staat. Mijn verwachting/aanname (jaja, ik weet het) is dat ik zowel de pas moet afmelden als de wagen van het slot moet halen.
Vraag: wat zou er móeten gebeuren als ik op die knop van de afstandsbediening druk? Alleen ontgrendelen of moet de klep ook echt omhoog gaan?
Ik zou daar niet te erg van balen. Sinds vandaag zijn de prijzen van de Model 3 bekend. En de prijs is extreem veel hoger dan de aanvankelijk beloofde 35000 door Tesla, namelijk bijna 59000 euro voor het eenvoudigste model en bijna 70000 euro voor de Model 3 performance.hantheman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:13:
@PeaceNlove interessant, ik ben ook vaak wagenziek maar nooit wanneer ik zelf rijd.
Ik voorspel jullie: Tesla gaat een zware pijp roken in de komende jaren
Nee je hebt niet goed door wat voor uitvoeringen van de Model3 er uiteindelijk komen. 59k is voor de Long Range, de Mid-Range en Standard-Range (de $35k versie) kunnen pas later besteld worden. Die worden qua prijs concurrerend.Volodos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:28:
[...]
Ik zou daar niet te erg van balen. Sinds vandaag zijn de prijzen van de Model 3 bekend. En de prijs is extreem veel hoger dan de aanvankelijk beloofde 35000 door Tesla, namelijk bijna 59000 euro voor het eenvoudigste model en bijna 70000 euro voor de Model 3 performance.
Wel is de prijs heel fors als je een range vergelijkbaar met de Kona/e-Niro wilt en ook ACC / LFA wilt (want dan heb je de LR versie en de 5400 euro optie 'enhanced autopilot' nodig).
Het is niet het eenvoudigste model, maar juist de Long Range versie met All Wheel Drive en Premium Interieur. Het klopt dat hij dan nog steeds bijna 20k duurder is dan de Niro.Volodos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:28:
[...]
Ik zou daar niet te erg van balen. Sinds vandaag zijn de prijzen van de Model 3 bekend. En de prijs is extreem veel hoger dan de aanvankelijk beloofde 35000 door Tesla, namelijk bijna 59000 euro voor het eenvoudigste model en bijna 70000 euro voor de Model 3 performance.
Ik kan sinds vandaag de m3 configureren zie ik. Voor de zakelijke rijder die financial lease overweegt is het goed te doen. Kia is veel duurder met financial lease vanwege de bizar hoge rentepercentage van Kia. Maar ik ga voor zakelijke aanschaf dus die 20k extra voel je direkt. Kia is veel beter betaalbaar.
We hebben het nu net over RTFM..Volodos schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:25:
Vraag: wat zou er móeten gebeuren als ik op die knop van de afstandsbediening druk? Alleen ontgrendelen of moet de klep ook echt omhoog gaan?
3-31..
"Press and hold the button to open the tailgate..."
Bij m'n Altea was hetCyBeRSPiN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:43:
[...]
We hebben het nu net over RTFM..![]()
3-31..
1x klikken achterklep ontgrendeld
vasthouden
achterklep ontgrendeld en duwt 'm er een paar cm uit
@CyBeRSPiN Ik heb hem ingedrukt gehouden maar dan doet hij het nog steeds nietCyBeRSPiN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:43:
[...]
We hebben het nu net over RTFM..![]()
3-31..
Toch maar even langs de dealer denk ik dan!
Excuses, ik heb me inderdaad niet goed uitgedrukt. Ik bedoelde met eenvoudigste versie die vanaf februari verkrijgbaar is, niet de eenvoudigste versie die Tesla nog van de Model 3 gaat maken want die komt weer laterCyBeRSPiN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:36:
[...]
Nee je hebt niet goed door wat voor uitvoeringen van de Model3 er uiteindelijk komen. 59k is voor de Long Range, de Mid-Range en Standard-Range (de $35k versie) kunnen pas later besteld worden. Die worden qua prijs concurrerend.
Wel is de prijs heel fors als je een range vergelijkbaar met de Kona/e-Niro wilt en ook ACC / LFA wilt (want dan heb je de LR versie en de 5400 euro optie 'enhanced autopilot' nodig).
Hmm net even een kort proefritje gemaakt in de e-Niro. Merk toch ook dat ik er wagenziek van wordt tijdens het rijden. Weet niet zeker waar dit door komt.CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:44:
[...]
Ok, heel benieuwd hoe mij dat gaat bevallen. Had laatst een paar dagen een nieuwe Golf te leen en dat ACC systeem werkte vrij aardig, al herken ik wel het 'wagenziekte' verhaal wat hier eerder genoemd is doordat de auto anders beweegt dan je zelf gewend bent.
ACC + LFA lijkt me echt ideaal in de file, even aanhaken en 30km verderop weer uitvoegenDie laatste km's stuur ik dan zelf wel
Ervaringen:
Het is een zeer vlotte auto, niet voluit geprobeerd, want het is nat buiten, maar zeker een snelle auto. Ik vond wel dat het gaspedaal erg gevoelig is. Persoonlijk zou ik liever hebben dat het gaspedaal exponentieel gemapt is dan lineair. Weinig gas geven was lastig te doseren.
Sturen is enorm gevoelloos. Je hebt geen flauw idee wat er onder je gebeurt. De stuurbekrachtiging is veel te sterk. Sturen lijkt net een speelgoedauto....
De laagste stand van de stoel is hoger dan in de gewone Niro. Je houdt genoeg hoofdruimte over, maar ik zou toch liever iets lager zitten. Gevolg is dat de armsteunen voor mij eigenlijk iets te laag zijn. Dit is op te lossen door het stuur nog wat lager te zetten, maar dan kan ik het bovenste deel van het instrumentarium niet meer zien.
Achterin zit ik met 1.80m met m'n hoofd tegen het dak aan, dus gelukkig was het schuifdak geen optie. Zou denk ik dan niet meer achterin kunnen zitten.
Op de snelweg ben je zo op de 150 en dan is het nog steeds aangenaam stil in de auto, zelfs met het slechte weer van vandaag. Dus kan me niet voorstellen dat een Octavia stiller is. Ik denk dat de C-Klasse nog wel iets stiller is van binnen, maar het niveau is alles zins acceptabel.
Interieur zag er prima uit, niet zo mooi als een Duits premium product, maar doet zeker niet onder voor een Golf. Ik heb niet echt met het infotainment gespeeld en met de vele knopjes op het stuur, dus kan niet niet veel zeggen over de ergonomie.
Er stonden allerlei rijassistenties aan geloof ik. Heb ik allemaal nooit gehad, dus zal wel even wennen zijn. Zolang alles uit te zetten is, ga ik het wel zien wat ik wel of niet prettig vind. Merkte in ieder geval dat de auto zichzelf afremt als je achter iemand aanrijdt en die langzamer dan jou rijdt en blind spot assist in de spiegels.
Conclusie, ben nog wel blij met m'n bestelling, maar ik zou er als particulier geen 45k voor over gehad hebben. Maar de 300-400 euro bijtelling die deze auto gaat besparen op een vergelijkbaar uitgeruste C-Klasse moet veel goed maken toch
Verwijderd
https://automotive-manage...m_campaign=newsletter_942
Hele verhaal over de range en WLTP vind ik niet zo heel spannend. Maar de volgende zin viel mij vooral op: "Er rijden momenteel 400 Kona’s EV rond, en er worden er dit jaar nog 250 uitgeleverd."
In RDW open data is nu terug te vinden dat er op dit moment 416 Hyundai Kona electrics zijn geregistreerd. Lijkt me sterk dat er in 2018 nog zo'n 250 extra worden uitgeleverd... maar wie weet. Voor mij heeft de LM de leverdatum gisterenavond naar januari gezet (2018-0545).
[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2018 23:20 ]
Er is recent een boot aangekomen in rotterdam waarvan volgens mij nog niet veel auto's zijn uitgeleverd (Hyundai rapporteerde die 400 al een tijd geleden), en er zijn er nog 4 onderweg, waarvan er 2 nog in 2018 aankomen.Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:50:
Voor de Kona wachters...
https://automotive-manage...m_campaign=newsletter_942
Hele verhaal over de range en WLTP vind ik niet zo heel spannend. Maar de volgende zin viel mij vooral op: "Er rijden momenteel 400 Kona’s EV rond, en er worden er dit jaar nog 250 uitgeleverd."
In RDW open data is nu terug te vinden dat er op dit moment 416 Hyundai Kona electrics zijn geregistreerd. Lijkt me sterk dat er in 2018 nog zo'n 250 extra worden uitgeleverd... maar wie weet. Voor mij heeft de LM de leverdatum gisterenavond naar januari gezet (2018-0545).
https://www.eukor.com/ek/...ngService/portSchedule.do
Ulsan -> Rotterdam
Ik verwacht dat van de boot die op 13-12-2018 aankomt er nog wel een aantal uitgeleverd gaan worden. E.e.a. zal afhangen van hoeveel Kona's er in NL afgezet worden, en hoe lang het transport naar de dealers duurt.
[ Voor 4% gewijzigd door IVIaarten op 06-12-2018 16:25 ]
Dit topic is gesloten.
![]()