Ook slimme zet.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:27:
[...]
Mwah, heb t al in maart gelapt, jaar over afgeschreven, op 31-12-2018 naar privé overhevelen, op 1-1-2019 eenmanszaak opheffen en op 1-1-2019 inbrengen in BV die niet op mijn naam staat voor nieuwwaarde
Over het bereik op de andere velgen kan ik na 1 rit met best ook flink wat 130 nog niet al te veel zeggen, vrees ik.
Op de site van Hyuandai staan de 17” en 18” velgen als optie. Ik heb 17” 20-spaaks op de winter en de 18” op de zomerset.
Op de site van Hyuandai staan de 17” en 18” velgen als optie. Ik heb 17” 20-spaaks op de winter en de 18” op de zomerset.
Via Hyundai.nl Accessoires :Jhb62 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:26:
Net even langs de dealer geweest, er is een trekhaak beschikbaar voor een fietsenrek en bagagedoos. Is ca. €500
Uebler Fietsendrager I21 € 599,-
Fietsdrager Montageb. Kona Ev € 549,-
Ik ben er blij mee, gemartel met die fietsen op dak...
Verwijderd
Mijne (2018-0545) ook volgens H-Point, ook zelfde kleur. Afgelopen vrijdag gesproken met dealer en toen gaven ze ook midden december aan. Was eerst 30 sep en daarna 10 dec. Blijft spannend, ook of LM Alphabet mee gaat werken om ‘m nog op kenteken te zetten in 2018. Dealer zei dat LM dit misschien wel doet voor elektrische auto’s. “Rustig” afwachten.miele-nl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:50:
De mijne staat op de boot (naast die van ehubers, zelfde kleur ook !). Hij mag tm 12-12 op kenteken gezet worden, dus dat gaat erom spannen.
In elk geval fijn om te weten dat hij uiterlijk in januari echt geleverd gaat worden zonder verdere vertraging

Klinkt al beter dan de €898,- die ik in eerste instantie doorkreeg (voor de alleen de haak)Waiting schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:14:
[...]
Via Hyundai.nl Accessoires :
Uebler Fietsendrager I21 € 599,-
Fietsdrager Montageb. Kona Ev € 549,-
Ik ben er blij mee, gemartel met die fietsen op dak...
[ Voor 3% gewijzigd door mjdvandenberg op 15-11-2018 09:54 . Reden: Verduidelijkt dat de 898,- alleen de haak betrof ]
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik sta (gelukkig) sinds begin september op de lijst, de dealers hebben trouwens hierover (nog) geen enkele informatie.tescione schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:33:
Van de Kia website:
"Per 12 november 2018 is wegens overweldigende belangstelling, de mogelijkheid om een plek op de e-Niro wachtlijst te reserveren beëindigd.
De Kia e-Niro 64 kWh, met slechts 4% bijtelling voor zakelijke rijders, arriveert eind 2018 in Nederland. "
Het wordt waarschijnlijk handig (voor het overzicht), als de e-Niro besteld en uitgeleverd kan gaan worden eind dit jaar om in de posts aan te gaan geven of het om de Kona of e-Niro gaat
Ik sta, als het goed is, sinds eind juli op die lijst. Benieuwd of dat ook nog echt iets uit maakt...
En als het iets uitmaakt, dan hoop ik dat ik mijn plekje op de lijst mag overdragen aan de Lease Maatschappij (als hun plekje niet beter is tenminste ;-) )
En als het iets uitmaakt, dan hoop ik dat ik mijn plekje op de lijst mag overdragen aan de Lease Maatschappij (als hun plekje niet beter is tenminste ;-) )
Ik weet niet, 599,- + 549,- gaat daar aardig overheen lijkt me.mjdvandenberg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:08:
[...]
Klinkt al beter dan de €898,- die ik in eerste instantie doorkreeg
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@zonoskar die €898,- ging alleen over de haak inclusief montage, dus zonder fietsendrager.
Ik heb m'n post ff aangepast.
Ik heb m'n post ff aangepast.
Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Ik heb in de reservering ook aangegeven bij welke LM im de Niro zou willen leasen.smoken schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:34:
Ik sta, als het goed is, sinds eind juli op die lijst. Benieuwd of dat ook nog echt iets uit maakt...
Nu ben ik benieuwd of ze een crosscheck doen met de reserveringen van de LM.
Ach zolang ik maar een EV heb voordat mijn huidige leasebak niet meer verlengd kan worden vind ik het goed.
Ik denk dat ik de verkeerde LM aangegeven heb ;-)hantheman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:10:
[...]
Ik heb in de reservering ook aangegeven bij welke LM im de Niro zou willen leasen.
Nu ben ik benieuwd of ze een crosscheck doen met de reserveringen van de LM.
Ach zolang ik maar een EV heb voordat mijn huidige leasebak niet meer verlengd kan worden vind ik het goed.
Dus ik hoop dat ze daar niet teveel naar kijken 😂😂
Ik had eergisteren met de eigenaar van een Kia dealership gesproken en die gaf zoals eerder al aangegeven was aan dat er 3000 e-Niro's naar NL komen. Geen idee of dit over het hele jaar 2019 gaat zijn ofzo maar toch, die aantallen kende we. Hij gaf aan dat een 500 stuks van die 3000 naar een of meerdere leasemaatschappijen gaat maar de rest toch voor de dealers moet zijn. Hij had nog geen weet van de reeds op kenteken gezette Kia's met de eerder gemelde kentekens dus dat was wel een grappig gezicht.
3 medewerkers die een kenteken bekeken bij het RDW terwijl ze twee seconden ervoor nog aangaven dat er 100% nog geen typegoedkeuring bekend was bij het RDW en het dus onmogelijk was!:)
Vervolgens een goed gesprek gehad hoe het ook voor hen de omgekeerde wereld is rondom deze auto's.
Nu is het zo dat het laatste weekend van november de dealers een training krijgen en dat de eerste week december de demo modellen volgen en hopelijk kort daarna de volgende uit te leveren e-Niro's.(afhankelijk van de aantallen op de boten en verdeling die er vanuit Kia NL blijkbaar nog gemaakt moet worden)
Hij gaf aan dat KIA NL wel de reserveringslijst aan gaat houden (waarschijnlijk obv first come first serve) en deze per regio gaat verdelen richting de dealers. De dealers worden op hun beurt weer ingedeeld tov een aantal kenmerken en worden zo gekoppeld aan reserveringen en dan zit je natuurlijk nog met je preffered partnerships met leasemaatschappijen als het om een zakelijke afname gaat.
Vervolgens is het aan de dealers hoe ze invulling geven aan de acties er na.
Wat ik begreep zijn er dealers die een event willen organiseren maar zijn er ook dealers die snappen dat de potentiële koper eigenlijk alles al weet en gewoon asap de auto wilt en dus over gaan tot het zsm omzetten van een reservering naar een order.
Een reden waarom hij aangaf dat zaken lang duren is dat KIA NL en de dealers ook nog laadpaal voorzieningen moeten regelen bij de dealers en dat ze graag ook een compleet product willen kunnen bieden waarbij je dus bij de Kia e-Niro ook de laadpaal via KIA afneemt. Dat is er (nog) niet maar is wel een wens van Kia.
Ze stonden wel echt te kijken van de hoeveelheid info die ik van hier wist tov de beperkte info die zelfs de Kia NL Directeur wist of wilde geven.
Mijn hoop voor mijn lokale dealer is dan ook dat ze na de training en het ontvangen van de reserveringen me gewoon als eerste bellen en de eerst mogelijke e-Niro uit leveren
Ben wel blij dat Kia niet net als bij de Kona van die exotische kleuren hanteert waardoor het eigenlijk altijd wel een prima kleur is welke op de boot mee komt. (Kon bij de Kona kiezen tussen 14 maanden levertijd of 1,5 maand en dan dat (in mijn ogen) lelijke geel).
3 medewerkers die een kenteken bekeken bij het RDW terwijl ze twee seconden ervoor nog aangaven dat er 100% nog geen typegoedkeuring bekend was bij het RDW en het dus onmogelijk was!:)
Vervolgens een goed gesprek gehad hoe het ook voor hen de omgekeerde wereld is rondom deze auto's.
Nu is het zo dat het laatste weekend van november de dealers een training krijgen en dat de eerste week december de demo modellen volgen en hopelijk kort daarna de volgende uit te leveren e-Niro's.(afhankelijk van de aantallen op de boten en verdeling die er vanuit Kia NL blijkbaar nog gemaakt moet worden)
Hij gaf aan dat KIA NL wel de reserveringslijst aan gaat houden (waarschijnlijk obv first come first serve) en deze per regio gaat verdelen richting de dealers. De dealers worden op hun beurt weer ingedeeld tov een aantal kenmerken en worden zo gekoppeld aan reserveringen en dan zit je natuurlijk nog met je preffered partnerships met leasemaatschappijen als het om een zakelijke afname gaat.
Vervolgens is het aan de dealers hoe ze invulling geven aan de acties er na.
Wat ik begreep zijn er dealers die een event willen organiseren maar zijn er ook dealers die snappen dat de potentiële koper eigenlijk alles al weet en gewoon asap de auto wilt en dus over gaan tot het zsm omzetten van een reservering naar een order.
Een reden waarom hij aangaf dat zaken lang duren is dat KIA NL en de dealers ook nog laadpaal voorzieningen moeten regelen bij de dealers en dat ze graag ook een compleet product willen kunnen bieden waarbij je dus bij de Kia e-Niro ook de laadpaal via KIA afneemt. Dat is er (nog) niet maar is wel een wens van Kia.
Ze stonden wel echt te kijken van de hoeveelheid info die ik van hier wist tov de beperkte info die zelfs de Kia NL Directeur wist of wilde geven.
Mijn hoop voor mijn lokale dealer is dan ook dat ze na de training en het ontvangen van de reserveringen me gewoon als eerste bellen en de eerst mogelijke e-Niro uit leveren
Ben wel blij dat Kia niet net als bij de Kona van die exotische kleuren hanteert waardoor het eigenlijk altijd wel een prima kleur is welke op de boot mee komt. (Kon bij de Kona kiezen tussen 14 maanden levertijd of 1,5 maand en dan dat (in mijn ogen) lelijke geel).
Ik heb zojuist even contact gehad via de Kia chat hoe het gaat indien ik inderdaad een verkeerde LM aangegeven heb bij mijn reservering: blijkbaar krijgen we nog een mail waarin we voorkeuren kunnen aangeven etc.
Super slecht gemaakt deze, maar wel duidelijk dat de blauwe accenten er nog zijn: YouTube: Kia e-Niro EV Review. Nov 2018 Norway. Please Subscribe to my YOUTUB...
En een reclame filmpje: YouTube: KIA e-Niro
Bij deze zie je op 0:49 ook de blauwe accenten in de zijpanelen van de deur: YouTube: KIA e-Niro
Super slecht gemaakt deze, maar wel duidelijk dat de blauwe accenten er nog zijn: YouTube: Kia e-Niro EV Review. Nov 2018 Norway. Please Subscribe to my YOUTUB...
En een reclame filmpje: YouTube: KIA e-Niro
Bij deze zie je op 0:49 ook de blauwe accenten in de zijpanelen van de deur: YouTube: KIA e-Niro
Zelfde heb ik aangezien ik uit 3 LMs kan kiezen. Contact met Kia gehad, dit maakt niet uit volgens hen.smoken schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:13:
[...]
Ik denk dat ik de verkeerde LM aangegeven heb ;-)
Dus ik hoop dat ze daar niet teveel naar kijken 😂😂
[ Voor 0% gewijzigd door tyson69 op 15-11-2018 19:45 . Reden: typo ]
Deze verhouding lijkt me toch wel sterk. Volgens mij is deze auto vooral aantrekkelijk voor de leaserijders, zie ook de interesse hier, het merendeel wil hem toch via een lm. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er zoveel particulieren/ bedrijven die een dergelijk bedrag zelf willen ophoesten voor een auto waarvoor een nogal goedkoper ice alternatief is.Randeazy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:24:
Hij gaf aan dat een 500 stuks van die 3000 naar een of meerdere leasemaatschappijen gaat maar de rest toch voor de dealers moet zijn.
Is bekend van de kona wat deze verhouding is?
Maar we hebben geen reserveringsnummers? Maar ik hoop dat het klopt.Randeazy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:24:
Hij gaf aan dat KIA NL wel de reserveringslijst aan gaat houden (waarschijnlijk obv first come first serve)
Als hij toegewezen wordt aan een dealer, kan hij nog steeds verkocht worden aan een leasemaatschappij. Ik denk dat de 500 direct zijn besteld door de lease maatschappijen en de 2500 de reserveringen zijn van de toekomstige berijders, die waarschijnlijk ook naar lease maatschappijen gaan (of zakelijk gekocht worden).DonChaot schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:02:
[...]
Deze verhouding lijkt me toch wel sterk. Volgens mij is deze auto vooral aantrekkelijk voor de leaserijders, zie ook de interesse hier, het merendeel wil hem toch via een lm. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er zoveel particulieren/ bedrijven die een dergelijk bedrag zelf willen ophoesten voor een auto waarvoor een nogal goedkoper ice alternatief is.
Is bekend van de kona wat deze verhouding is?
[...]
Maar we hebben geen reserveringsnummers? Maar ik hoop dat het klopt.
Ik denk dat bedoeld wordt dat de individuele geïnteresseerden voorrang krijgen boven de bulkinkopen van de LMs. Zelf sta ik ook op die wachtlijst, maar heb daar wel mijn LM (en voorkeursdealer) opgegeven. Ik ga er vanuit dat ik gezien word als iemand die bij een dealer het contract tekent tov een indirecte aankoop via de LM.DonChaot schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:02:
[...]
Deze verhouding lijkt me toch wel sterk. Volgens mij is deze auto vooral aantrekkelijk voor de leaserijders, zie ook de interesse hier, het merendeel wil hem toch via een lm. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat er zoveel particulieren/ bedrijven die een dergelijk bedrag zelf willen ophoesten voor een auto waarvoor een nogal goedkoper ice alternatief is.
Moet je overigens wel in de luxepositie zitten dat je van de werkgever een regeling hebt dat je vrije dealerkeuze hebt, niet iedereen heeft dat.
Nee, sorry voor de onduidelijkheid. Hij bedoelde inderdaad wat @Z___Z aangaf. 500 stuks van de 3000 direct naar een of meerdere grote leasemaatschappijen en de overige via de dealers naar zowel particulieren als (de kleinere) leasemaatschappijen.
Over voorrang van indivuele boven zakelijke rijders heb ik niets vernomen.
Over voorrang van indivuele boven zakelijke rijders heb ik niets vernomen.
Sinds gisteren is mijn Hyundai Kona voorzien van winterbanden (extra set originele velgen + goodyear winterbanden: 1560,00 EUR incl. BTW). Niet goedkoop maar goed, over een paar jaar verkoop je ze misschien voor de helft dus zoveel schrijf je er nu ook weer niet op af.
Maarrr... het is nu zoveel stiller aan boord! Ik dacht dat die Nexen-banden achteraf toch wel meevielen met afrolgeluid. Nou, vergeleken met de Goodyear banden absoluut niet. Ik vind het echt een wereld van verschil (merkte het direct aan de volumestand van mijn radio, die staat nu een paar standen lager)!
In het voorjaar ga ik de dealer bij de bandenwissel dan ook vragen om de nexen banden van de velg te halen en er iets anders onder te zetten. Nog even kijken wat ;-)
Maarrr... het is nu zoveel stiller aan boord! Ik dacht dat die Nexen-banden achteraf toch wel meevielen met afrolgeluid. Nou, vergeleken met de Goodyear banden absoluut niet. Ik vind het echt een wereld van verschil (merkte het direct aan de volumestand van mijn radio, die staat nu een paar standen lager)!
In het voorjaar ga ik de dealer bij de bandenwissel dan ook vragen om de nexen banden van de velg te halen en er iets anders onder te zetten. Nog even kijken wat ;-)
Verwijderd
@Randeazy 500 LM 2500 dealer lijkt me niet op gaan.
Denk eerder 2500 LM, 500 dealer, dat is al veel.
LM worden decentraal geleverd door Kia (en Hyundai) dus denk dat het een communicatiefoutje is met degene die je gesproken hebt.
Ik heb doorgekregen dat ik in december mijn auto krijg, of het 1 december of 31 december is, wist ie niet. Maar aangezien de demo's in de week van 1-12 proef te rijden zijn, ga ik uit van 1-12.
Denk eerder 2500 LM, 500 dealer, dat is al veel.
LM worden decentraal geleverd door Kia (en Hyundai) dus denk dat het een communicatiefoutje is met degene die je gesproken hebt.
Ik heb doorgekregen dat ik in december mijn auto krijg, of het 1 december of 31 december is, wist ie niet. Maar aangezien de demo's in de week van 1-12 proef te rijden zijn, ga ik uit van 1-12.
Extra set velgen? Waarom zou je dat doen? Die bandenboeren draaien hun hand niet om om even wat banden op een bestaande velg te wisselen.. ~80 euro ex btw per keer inclusief opslag van de andere set.Volodos schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:24:
Sinds gisteren is mijn Hyundai Kona voorzien van winterbanden (extra set originele velgen + goodyear winterbanden: 1560,00 EUR incl. BTW). Niet goedkoop maar goed, over een paar jaar verkoop je ze misschien voor de helft dus zoveel schrijf je er nu ook weer niet op af.
En de banden van een EV slijten volgens mij toch al zo snel (dankzij het koppel bij het optrekken) dat ze dan toch al bij de wissel door nieuwe vervangen worden.
@possimpible ik teken het verkoopcontract zeer waarschijnlijk bij de dealer (tenzij mn LM zelf sneller kan leveren via hun eigen voorkeursdealer), maar ga leasen. Val ik dan onder LM of dealer? In mijn optiek dealer, want de transactie loopt direct via die dealer en niet achterom via de LM.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-11-2018 12:55 ]
Was een impulsieve actie van me en dan is het maar klaarCyBeRSPiN schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:51:
[...]
Extra set velgen? Waarom zou je dat doen? Die bandenboeren draaien hun hand niet om om even wat banden op een bestaande velg te wisselen.. ~80 euro ex btw per keer inclusief opslag van de andere set.
En de banden van een EV slijten volgens mij toch al zo snel (dankzij het koppel bij het optrekken) dat ze dan toch al bij de wissel door nieuwe vervangen worden.
Verwijderd
Je LM kan wss sneller leveren, maar als jij een koopcontract tekent bij de dealer dan valt het onder de dealer idd. Knappe LM heb je dan, dat zij jou het koopcontract laten tekenen...CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:51:
[...]
Extra set velgen? Waarom zou je dat doen? Die bandenboeren draaien hun hand niet om om even wat banden op een bestaande velg te wisselen.. ~80 euro ex btw per keer inclusief opslag van de andere set.
@possimpible ik teken het verkoopcontract zeer waarschijnlijk bij de dealer (tenzij mn LM zelf sneller kan leveren via hun eigen voorkeursdealer), maar ga leasen. Val ik dan onder LM of dealer? In mijn optiek dealer, want de transactie loopt direct via die dealer en niet achterom via de LM.
Weten jullie of twee mountainbikes (bredere banden) passen op die fietsendrager van de Kona?
Nou ok, inderdaad niet formeel het koopcontract, maar een op maat gemaakte offerte die de LM dan accordeert en levering vindt dan via die dealer plaats i.p.v. die van de LM.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:26:
[...]
Je LM kan wss sneller leveren, maar als jij een koopcontract tekent bij de dealer dan valt het onder de dealer idd. Knappe LM heb je dan, dat zij jou het koopcontract laten tekenen...
Al gelukt?boefje79 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:01:
[...]
Morgen mag ik mijne ophalen in Zwolle.
Zal wat foto’s maken een dezer dagen zonder die bestickering zoals eerder voorbij is gekomen.
Alleen hoe ik die hier kan posten is voor mij even de vraag (is daar vanaf smartphone een handige manier voor?)...
Jazeker, twee pagina’s terug een linkje naar album geplaatst. Nu pas twee foto’s geplaatst, maar verzoekjes zijn welkom!
Heb net de accessoire bestelling aangepast via LM. Had eerst dakdragers ook. Nu omgezet naar Trekhaak(fietsendrager montagebeugel genoemd 549 eurie), kabelset voor haak(349 eurie) en (speciale) fietsendrager van uebler(f22 type eurie 499) samen 1397 euries.mjdvandenberg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:08:
[...]
Klinkt al beter dan de €898,- die ik in eerste instantie doorkreeg (voor de alleen de haak)
Heb me laten vertellen dat het combinatie vormt en je er een bestaande fietsendrager voor een gewone kogel niet op kan zetten.
Everything has Pro's & Con's.....
Ah, die kabelset had ik even gemist. Jammer dat die bijna net zo duur is als de haakElectrons schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:26:
[...]
Heb net de accessoire bestelling aangepast via LM. Had eerst dakdragers ook. Nu omgezet naar Trekhaak(fietsendrager montagebeugel genoemd 549 eurie), kabelset voor haak(349 eurie) en (speciale) fietsendrager van uebler(f22 type eurie 499) samen 1397 euries.
Heb me laten vertellen dat het combinatie vormt en je er een bestaande fietsendrager voor een gewone kogel niet op kan zetten.

Er steekt een soort stiftje uit de kogel (tussen kogen en bumper zeg maar), vandaar dat niet alle fietsendragers zullen passen (de kom die over de kogel valt moet een opening hebben waar die stift doorheen kan. Tegenwoordig zijn die wel vrij makkelijk te krijgen. De dragers die Hyundai aanbiedt zijn 'standaard' dragers uit het duurdere prijssegment.
Slijptol doet wonderenElectrons schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:26:
[...]
Heb net de accessoire bestelling aangepast via LM. Had eerst dakdragers ook. Nu omgezet naar Trekhaak(fietsendrager montagebeugel genoemd 549 eurie), kabelset voor haak(349 eurie) en (speciale) fietsendrager van uebler(f22 type eurie 499) samen 1397 euries.
Het houdt niet op... Vandaag mail van Athlon:
"Voor u is een nieuwe Hyundai Kona door ons besteld. De verwachte leverdatum is gewijzigd naar 14 januari 2019. Het transport van uw voertuig naar de dealer is namelijk vertraagd.
Zodra het voertuig gereed is voor aflevering, neemt de dealer contact met u op om een afspraak te maken.
...
Heeft u nog vragen?
Voor eventuele details over de bestelling kunt u contact opnemen met H-Point"
referentie: 2018-0475...
"Voor u is een nieuwe Hyundai Kona door ons besteld. De verwachte leverdatum is gewijzigd naar 14 januari 2019. Het transport van uw voertuig naar de dealer is namelijk vertraagd.
Zodra het voertuig gereed is voor aflevering, neemt de dealer contact met u op om een afspraak te maken.
...
Heeft u nog vragen?
Die heb ik liggen echter om dit op een lease auto toe te passen vergt weer een hoop uitleg bij later inleveren. Die 4% bijtelling over een extra fietsendrager gaat uiteindelijk nergens over qua maandbedrag.
Is er een plaatje van beschikbaar van hoe dit in de praktijk eruit ziet?mjdvandenberg schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:44:
[...]
Ah, die kabelset had ik even gemist. Jammer dat die bijna net zo duur is als de haak![]()
Er steekt een soort stiftje uit de kogel (tussen kogen en bumper zeg maar), vandaar dat niet alle fietsendragers zullen passen (de kom die over de kogel valt moet een opening hebben waar die stift doorheen kan. Tegenwoordig zijn die wel vrij makkelijk te krijgen. De dragers die Hyundai aanbiedt zijn 'standaard' dragers uit het duurdere prijssegment.
Ik denk dat de trekhaak niet in de bijtelling zit, komt niet uit de fabriek en wordt in nl er onder gezetElectrons schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:49:
[...]
Die heb ik liggen echter om dit op een lease auto toe te passen vergt weer een hoop uitleg bij later inleveren. Die 4% bijtelling over een extra fietsendrager gaat uiteindelijk nergens over qua maandbedrag.
Tussen de kogel en bumper zit een pen gelast op de kogelElectrons schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:53:
[...]
Is er een plaatje van beschikbaar van hoe dit in de praktijk eruit ziet?
Ja dat is waar ook. Dat zal het het leasebedrag enigszins verhogen. Maar die ruimte heb ik wel in het max maandbedrag beschikbaar.Jhb62 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:54:
[...]
Ik denk dat de trekhaak niet in de bijtelling zit, komt niet uit de fabriek en wordt in nl er onder gezet
Ik snap het. Een normale aanhangerkoppeling valt dan niet geheel over de kogel heen.Jhb62 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:56:
[...]
Tussen de kogel en bumper zit een pen gelast op de kogel
Ik laat het narekenen bij de lmElectrons schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:56:
[...]
Ja dat is waar ook. Dat zal het het leasebedrag enigszins verhogen. Maar die ruimte heb ik wel in het max maandbedrag beschikbaar.
Oeps. Zitten toch nog wat hickups ergens dan lijkt het aangezien in een eerder bericht van @possimpible het aantal dit jaar op zo'n 1.000 zou moeten komen. Misschien gewoon pech in dit geval.R.W. schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:37:
Het houdt niet op... Vandaag mail van Athlon:
...
Heeft u nog vragen?
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
ga maar uit van totale kosten incl. btw gedeeld door de looptijd. Dan zit je er meestal niet ver naast.
Als je dan nog de marktconforme rente mee neemt dan zie je het exacte bedrag.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Voor de Belgen (zoals mij): vandaag het nieuws gekregen dat we de Kona EV kunnen bestellen.
Wel is de catalogusprijs gestegen met 3000€
voor de 39kWh nu dus (vanaf) 37.999€
voor de 64kWh nu (vanaf) 44.999€
Normaal ging ik meteen bestellen, maar door de prijsstijging ga ik toch weer afwachten
Normaal ging ik meteen bestellen, maar door de prijsstijging ga ik toch weer afwachten
Ik denk dat haak en drager samen ongeveer 22 euro extra maandlease oplevert bij 5 jaars looptijd.jgkt schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:53:
[...]
ga maar uit van totale kosten incl. btw gedeeld door de looptijd. Dan zit je er meestal niet ver naast.
Vraag voor KONA-eigenaren cq kenners. Ik heb op dit moment een issue dat bij maximaal laden aan onze thuislader de aardlekschakelaar van de groep waarin de paal zit eruit vliegt. Dit zou niet moeten kunnen volgens mij, aangezien ik een actieve loadbalancer heb laten installeren (via Van de bron). Het issue is gemeld en er wordt naar gekeken...
Gelukkig biedt de KONA de optie om de laadsnelheid in te stellen aan de kant van de auto. Je kan in het EV menu de standaard instelling (Maximum) aanpassen naar Verlaagd of Minimum (dit kan voor zowel overal laden als op een specifieke locatie, wat ik nu gebruik om alleen thuis te 'knijpen'). Echter, noch in de auto, noch in de handleiding noch in mijn zoektocht op Internet kan ik vinden wat deze instellingen concreet betekenen. Als ik op het display van de auto kijk tijdens het laden, lijkt Maximum 7,4kW te zijn, Verlaagd: +/-5,2 en Minimum +/-3,2. Op minimum gaat het tot op heden altijd goed, op Verlaagd is hij er wel eens uitgeklapt, maar als het rustig in huis is qua stroomverbruik, lijkt het goed te gaan nu. Op Maximum gaat het 10-15 minuten goed, dan klapt de aardlek eruit.
Is er ergens een exacte specificatie van deze instelling?
Gelukkig biedt de KONA de optie om de laadsnelheid in te stellen aan de kant van de auto. Je kan in het EV menu de standaard instelling (Maximum) aanpassen naar Verlaagd of Minimum (dit kan voor zowel overal laden als op een specifieke locatie, wat ik nu gebruik om alleen thuis te 'knijpen'). Echter, noch in de auto, noch in de handleiding noch in mijn zoektocht op Internet kan ik vinden wat deze instellingen concreet betekenen. Als ik op het display van de auto kijk tijdens het laden, lijkt Maximum 7,4kW te zijn, Verlaagd: +/-5,2 en Minimum +/-3,2. Op minimum gaat het tot op heden altijd goed, op Verlaagd is hij er wel eens uitgeklapt, maar als het rustig in huis is qua stroomverbruik, lijkt het goed te gaan nu. Op Maximum gaat het 10-15 minuten goed, dan klapt de aardlek eruit.
Is er een aparte aardlekschakelaar voor alleen de laadpaal groep of beschermd deze meer groepen?RobertdeBruin schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:53:
Vraag voor KONA-eigenaren cq kenners. Ik heb op dit moment een issue dat bij maximaal laden aan onze thuislader de aardlekschakelaar van de groep waarin de paal zit eruit vliegt. Dit zou niet moeten kunnen volgens mij, aangezien ik een actieve loadbalancer heb laten installeren (via Van de bron). Het issue is gemeld en er wordt naar gekeken...
Bij de ioniq is het 90 en 60 procent.RobertdeBruin schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:53:
En je kan het terugrekenen met de laadduurindicatie
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op een groep kan je max 230x16= 3700 watt trekken kom je er boven dan vliegt de aardlek eruitRobertdeBruin schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:53:
Bijna goed...Jhb62 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:45:
[...]
Op een groep kan je max 230x16= 3700 watt trekken kom je er boven dan vliegt de aardlek eruit
Een aardlekschakelaar bekijkt de stromen door de fasedraad (draden bij 3 fase) en nuldraad. Zodra daar een verschil tussen zit loopt er blijkbaar stroom via een onbedoelde weg (mens?) naar aarde en zal de aardlekschakelaar de stroom afschakelen.
Als je een groep overbelast, dus meer dan 16A op een normale groep, dan zal de zekering eruit klappen. Dat kan een installatieautomaat zijn, of een ouderwetse smeltzekering. Zo'n installatieautomaat kan je met de schakelaar weer aanzetten.
@Jhb62 Ik mag hopen dat de aardlek niet bedoeld is als zekering voor te grote stromen, maar als zekering tegen wat de naam zegt: lekstromen naar aarde. Een veiligheidsmaatregel tegen te grote stromen door het lichaam van een mens dus. De afzekering voor te grote stromen dient op een andere manier plaats te vinden (maar ook niet door de keuze voor een actieve loadbalancer!).
Wat zijn de waardes die je hebt in je zekeringkast? Is de aardlek gedeeld met andere gebruikers (zoals al door @Electrons werd gevraagd? Hoe is je groepenkast ingedeeld? Zit het wel op een eigen groep? Heb je het als doe-het-zelver aangesloten of is het door een elektricien gedaan?
Wat zijn de waardes die je hebt in je zekeringkast? Is de aardlek gedeeld met andere gebruikers (zoals al door @Electrons werd gevraagd? Hoe is je groepenkast ingedeeld? Zit het wel op een eigen groep? Heb je het als doe-het-zelver aangesloten of is het door een elektricien gedaan?
[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 16-11-2018 08:15 ]
Dan weet je weer waar de vlaamse premie voor elektrische voertuigen naartoe gaat. Rechtstreeks naar de dealersSN3 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:53:
Voor de Belgen (zoals mij): vandaag het nieuws gekregen dat we de Kona EV kunnen bestellen.

Kabeldikte tussen de meterkast en laadpunt? Moet minimaal 6mm zijn op 1 fase om 7.4kW langdurig te kunnen laden. Gezekerd op 32ARobertdeBruin schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:53:
Een te dunne kabel heeft alleen maar een hogere weerstand waardoor die warm wordt. Daarvan gaat de aardlek of zekering er niet uit..internet4me schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:23:
[...]
Kabeldikte tussen de meterkast en laadpunt? Moet minimaal 6mm zijn op 1 fase om 7.4kW langdurig te kunnen laden.
Kona Electric met reserveringsnummer 2018-1216 die op 15 maart 2019 is geleverd
Kijk maar eens in de diverse fora’s, zeker wel..
Eerst wordt het warm en daarna gaat er iets fout, waardoor de zekeringen in werking treden.
Eerst wordt het warm en daarna gaat er iets fout, waardoor de zekeringen in werking treden.
[ Voor 46% gewijzigd door internet4me op 16-11-2018 08:35 ]
Ik hoor graag de elektrotechnische onderbouwing.internet4me schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:32:
Kijk maar eens in de diverse fora’s, zeker wel..
Kijk maar bij een willekeurige kabel boer. Wat je benodigd hebt.
http://www.ikabelberechnung.de/Kabel_nl_5.php
http://www.ikabelberechnung.de/Kabel_nl_5.php
Goede info over kabeldiktes, etc: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Uiteraard moet je de minimaal vereiste kabeldikte toepassen maar dat een zekering er door een te dunne kabel uit gaat is niet zo. Dat kan wel bij aanloopstromen maar dat is bij laden niet het geval.
Het is wel degelijk de aardlekschakelaar van die groep. Ik kan die wel weer gewoon aanzetten, omdat de paal op dat moment niet meer laad, tot ik een nieuwe sessie start. We hebben een 3x25A aansluiting. Ik heb het laten installeren door een erkende monteur via de leverancier van de laadpaal (supportvraag staat zoals gezegd uit, maar soms weten Tweakers meer ;-) ). Er is een volgens ons ongebruikte groep gebruikt.daemonix schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:52:
@Jhb62 Ik mag hopen dat de aardlek niet bedoeld is als zekering voor te grote stromen, maar als zekering tegen wat de naam zegt: lekstromen naar aarde. Een veiligheidsmaatregel tegen te grote stromen door het lichaam van een mens dus. De afzekering voor te grote stromen dient op een andere manier plaats te vinden (maar ook niet door de keuze voor een actieve loadbalancer!).
Gisteravond de auto ingesteld op "verlaagd" verbruik, waardoor de auto met +/- 5,1kW oplaadde. Op onze TOON zag ik dat het huis 7582 Watt totaal verbruikte (waarbij we gemiddeld genomen 400 Watt gebruiken als de auto niet laad). Dit heeft half uurtje goed gedraaid, toen ging de zekering er weer uit. De auto laadt nu op de "minimale" stand (+/- 3,1kW) en het huis verbruikt nu 4890 Watt. Dit lijkt telkens wel goed te gaan.
Ik ben zelf niet electrotechnisch ingewijd, maar als ik de formules check, lijkt het ook logisch: Ik heb 3x25A aansluiting, waarbij ik maar 1 fase kan opladen (beperking van de auto en de lader). Dus maximaal kan ik 230x25 = 5750 trekken op 1 fase. Afhankelijk van de installatie in de meterkast zal een aantal groepen op dezelfde fase zitten. Als ik 7582 Watt trek waarvan 400 regulier huisgebruik, dus 7100 watt... dan zal dat de grens van wat kan overstijgen. Die load balancer zou de paal moeten beperken tot maximaal 5750 en dan nog lager als het meet dat op dezelfde fase nog meer verbruikt wordt...
Is het zo simpel: de paal / de auto trekt teveel en moet geknepen worden?
Standaard werd de installatie geleverd met een kabeldikte van 2x2,5mm, ik heb dat geupgrade naar een 3-fasen 2x4mm kabel. Dacht daardoor wel safe te zitten qua kabeldikte... en voorbereid te zijn voor de toekomst (als er ooit een auto in huis komt die wel 3-fasen kan laden).internet4me schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:23:
[...]
Kabeldikte tussen de meterkast en laadpunt? Moet minimaal 6mm zijn op 1 fase om 7.4kW langdurig te kunnen laden. Gezekerd op 32A
[ Voor 10% gewijzigd door RobertdeBruin op 16-11-2018 08:52 ]
aardlek --> aarde en lekRobertdeBruin schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:49:
[...]
Het is wel degelijk de aardlekschakelaar van die groep. Ik kan die wel weer gewoon aanzetten, omdat de paal op dat moment niet meer laad, tot ik een nieuwe sessie start. We hebben een 3x25A aansluiting. Ik heb het laten installeren door een erkende monteur via de leverancier van de laadpaal (supportvraag staat zoals gezegd uit, maar soms weten Tweakers meer ;-) ). Er is een volgens ons ongebruikte groep gebruikt.
Gisteravond de auto ingesteld op "verlaagd" verbruik, waardoor de auto met +/- 5,1kW oplaadde. Op onze TOON zag ik dat het huis 7582 Watt totaal verbruikte (waarbij we gemiddeld genomen 400 Watt gebruiken als de auto niet laad). Dit heeft half uurtje goed gedraaid, toen ging de zekering er weer uit. De auto laadt nu op de "minimale" stand (+/- 3,1kW) en het huis verbruikt nu 4890 Watt. Dit lijkt telkens wel goed te gaan.
Ik ben zelf niet electrotechnisch ingewijd, maar als ik de formules check, lijkt het ook logisch: Ik heb 3x25A aansluiting, waarbij ik maar 1 fase kan opladen (beperking van de auto en de lader). Dus maximaal kan ik 230x25 = 5750 trekken op 1 fase. Afhankelijk van de installatie in de meterkast zal een aantal groepen op dezelfde fase zitten. Als ik 7582 Watt trek waarvan 400 regulier huisgebruik, dus 7100 watt... dan zal dat de grens van wat kan overstijgen. Die load balancer zou de paal moeten beperken tot maximaal 5750 en dan nog lager als het meet dat op dezelfde fase nog meer verbruikt wordt...
Is het zo simpel: de paal / de auto trekt teveel en moet geknepen worden?
Hij vliegt ruit omdat er een LEK-stroom ontstaat naar aarde, schijnbaar bij lagere stromen niet.
Aardlek: kijken naar je aarde en isolatie (condens kan bv. een aardlek eruit laten klappen).
Maar zou me niks verbazen als je de verkeerde hebt: welke karakteristiek heb je hangen (A of B ) ?
Laadpaal moet andere aardlek hebben.
Foto zegt meer dan 1.000 woorden :-), helpt dit?prettig schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:03:
[...]
aardlek --> aarde en lek
Hij vliegt ruit omdat er een LEK-stroom ontstaat naar aarde, schijnbaar bij lagere stromen niet.
Aardlek: kijken naar je aarde en isolatie (condens kan bv. een aardlek eruit laten klappen).
Maar zou me niks verbazen als je de verkeerde hebt: welke karakteristiek heb je hangen (A of B ) ?
Laadpaal moet andere aardlek hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertdeBruin op 16-11-2018 09:28 ]
Als je standaard verbruik 400W is, en totaal 7500W als de auto oplaadt, dan zou er grofweg 7100W naar de auto gaan. Dat is 30A, ver boven wat mag op 1 fase bij een 25A aansluiting. Ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat je ook andere gebruikers hebt gehad op dat moment. Maar ook 5750W op 1 fase mag niet! 16A is in principe het maximum per groep. Zie elders in deze thread. Je gebruikt de loadbalancing oneigenlijk.
Dit is volgens mij geen aardlekschakelaar, maar een aardlekautomaat. Een aardlekautomaat is een beveiliging die reageert op lekstroom, kortsluiting en overstroom die ontstaat bij overbelasting. (Dus eigenlijk een zekering en aardlek in 1).RobertdeBruin schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:24:
[...]
Foto zegt meer dan 1.000 woorden :-), helpt dit?
[Afbeelding]
De "zekering" in deze automaat is 20A, dus als je gedurende een langere tijd 20A verbruikt zal hij ook uitschakelen (of nog sneller indien > 20A)..
Volgens mij is dan de conclusie dat je met deze setup maar max 16A kunt laden ...
Correct me if im wrong...
we wijken wel wat af van het originele thema.. maar het is wel een punt welke we allemaal tegen gaan komen als we onze e-niro of kona ev willen gaan laden..kv83 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:46:
Zit ik nog in het Hyundai Kona topic?
Dat deze auto's slechts op 1 fase laden met max 32A match niet echt geweldig met de in Nederland aanwezige elektrische installaties in huizen. Ook niet echt met de openbare laadpalen, die weliswaar met 11kW kunnen laden, maar alleen over 3 fasen.. Veel mensen hebben dit niet echt in de gaten omdat dit niet 1,2,3 te doorgronden is..
Point taken... het begon met de vraag wat de waarden zijn die bij de KONA-EV instellingen hoorde. Ik heb even genoeg info over mijn persoonlijke situatie en hoop later vandaag met de leverancier te kunnen overleggen. Fijn om wel alle info gehad te hebben.kv83 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:46:
Zit ik nog in het Hyundai Kona topic?
Klopt maar dan kijken we allemaal in het laadpalen topicArieL schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:56:
[...]
we wijken wel wat af van het originele thema.. maar het is wel een punt welke we allemaal tegen gaan komen als we onze e-niro of kona ev willen gaan laden..
Inderdaad, voor de prijs van de 39kWh heb je in NL al haast de 64kWh.gerre1 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:12:
[...]
Dan weet je weer waar de vlaamse premie voor elektrische voertuigen naartoe gaat. Rechtstreeks naar de dealers
Het zal, voor mij, uitkijken worden naar de prijszetting van de e-niro.
Verwijderd
Prijs van de Kona in NL gaat ook omhoog met 3-4000 euro verwacht ik. Ze kunnen de vraag niet aan, waarom zouden ze nog orders met een 'lage' marge nemen?
Vanmorgen in m'n e-niro gezeten, mocht er niet in rijden (uiteraard wel ff gedaan: ff zonder kentekenplaten 10 km gaan rijden: jaja, je bent niet verzekerd, ok ok). Auto voelt iets gladder/ wiebeliger aan dan de Kona, denk omdat die achterkant langer of zwaarder is. Wielbasis scheelt wel een centimeter of 5 a 10 als ik het zo zie. Let wel op: ik reed zonder winterbanden in de e-niro bij behoorlijk koud weer rond de 3 graden om 8u, onder m'n Kona zitten al winterbanden: kan het verschil zijn.
Stiksels van de stoelen zijn zwart, gelukkig. Interieur verlichting laat ik aanpassen, is te wit (heb het liever geel) en die blauw ledring enzo wordt onklaar gemaakt (ik vind het kitcherig).
Ze hebben me laten zien hoe de auto er zonder wrap uit zag, je hebt van die (stomme) blauwe accenten, ongeacht welke kleur je neemt. Die dingen zijn wel te wrappen (maar dat ziet er niet uit) dus hebben ze het zwart gespoten.Verder bevat de voorkant veel 'in your face' plastic, valt meer op dan bij de Kona: denk vanwege de lakdikte en het 'schitter' gehalte van de lak. Ze hebben de plastic delen (en die radar onderin) geairbrushed in dezelfde stijl als de wrap, dat ziet er wel mooi uit. Denk dat ik dat bij de Kona ook ga laten doen (daar is alles nu zwart). Andere optie was een soort lederlook wrap op die delen, maar dat vond ik iets te extreem. Ze zijn de puntjes op de i aan het zetten, zijn er al 3 dagen mee bezig (gelukkig vaste prijs afspraak), dan gaat de auto terug naar mijn contactpersoon en hoop ik 'm snel op kenteken te kunnen laten zetten en 1-12 uiterlijk te gaan rijden.
Vanmorgen in m'n e-niro gezeten, mocht er niet in rijden (uiteraard wel ff gedaan: ff zonder kentekenplaten 10 km gaan rijden: jaja, je bent niet verzekerd, ok ok). Auto voelt iets gladder/ wiebeliger aan dan de Kona, denk omdat die achterkant langer of zwaarder is. Wielbasis scheelt wel een centimeter of 5 a 10 als ik het zo zie. Let wel op: ik reed zonder winterbanden in de e-niro bij behoorlijk koud weer rond de 3 graden om 8u, onder m'n Kona zitten al winterbanden: kan het verschil zijn.
Stiksels van de stoelen zijn zwart, gelukkig. Interieur verlichting laat ik aanpassen, is te wit (heb het liever geel) en die blauw ledring enzo wordt onklaar gemaakt (ik vind het kitcherig).
Ze hebben me laten zien hoe de auto er zonder wrap uit zag, je hebt van die (stomme) blauwe accenten, ongeacht welke kleur je neemt. Die dingen zijn wel te wrappen (maar dat ziet er niet uit) dus hebben ze het zwart gespoten.Verder bevat de voorkant veel 'in your face' plastic, valt meer op dan bij de Kona: denk vanwege de lakdikte en het 'schitter' gehalte van de lak. Ze hebben de plastic delen (en die radar onderin) geairbrushed in dezelfde stijl als de wrap, dat ziet er wel mooi uit. Denk dat ik dat bij de Kona ook ga laten doen (daar is alles nu zwart). Andere optie was een soort lederlook wrap op die delen, maar dat vond ik iets te extreem. Ze zijn de puntjes op de i aan het zetten, zijn er al 3 dagen mee bezig (gelukkig vaste prijs afspraak), dan gaat de auto terug naar mijn contactpersoon en hoop ik 'm snel op kenteken te kunnen laten zetten en 1-12 uiterlijk te gaan rijden.
Ten eerste is daar een apart forum voor: gaat alleen over laadpalen en laden.ArieL schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:56:
[...]
we wijken wel wat af van het originele thema.. maar het is wel een punt welke we allemaal tegen gaan komen als we onze e-niro of kona ev willen gaan laden..
Dat deze auto's slechts op 1 fase laden met max 32A match niet echt geweldig met de in Nederland aanwezige elektrische installaties in huizen. Ook niet echt met de openbare laadpalen, die weliswaar met 11kW kunnen laden, maar alleen over 3 fasen.. Veel mensen hebben dit niet echt in de gaten omdat dit niet 1,2,3 te doorgronden is..
Daar vindt je zat oplossingen aangezien er al zat EV's zijn die maar 1-fase kunnen laden op 7,2 kw.
En als je dat forum leest dan kom je tot de conclusie: bergen oplossingen en als leek wordt je daar niet veel wijzer van........
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877683
p.s. die eaton is een 20A aardlek automaat die vliegt er dus uit bij 20A (4,6kw laden is max)
[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 16-11-2018 11:06 ]
Super cool! Kan me voorstellen dat je hem nu ook zsm wilt hebben ;-)Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:45:
Prijs van de Kona in NL gaat ook omhoog met 3-4000 euro verwacht ik. Ze kunnen de vraag niet aan, waarom zouden ze nog orders met een 'lage' marge nemen?
Drie vragen:
- zat er nu een schuifdak in? Neem aan standaard niet.
- hoe lang ben jij en wat vond je van de zithoogte? In het filmpje van Bjørn gaf iemand van 1.83mtr aan dat hij niet helemaal lekker zat en eigenlijk een paar CM omlaag zou moeten. Deze had wel een schuifdak, dus misschien maakt dat het verschil.
- foto's? 😬
Verwijderd
@smoken schuifdak zit er niet standaard in, is een optie. Ik ben 187 en zat er prima in, hij is ruimer dan de Kona. Bjorn zal wel een groot bovenlijf hebben? Mijn benen zijn redelijk lang
Foto's heb ik niet gemaakt, binnenkant kan ik wel maken als ik hem heb, buitenkant deel ik liever niet (wie leest er mee?)
Maar terug naar de Kona Electric .......de wielen.... wordt beetje technisch nu, maar geeft je heel veel velgen keus !
De Kona Electric heeft dezelfde wielnaven als de Kona ICE's:
5 x 114,3 (5 boutjes in bepaalde straal)
Wielnaaf: 67,1 mm (diameter gat in velg)
--> elke velg die dat heeft past erop (in principe !)
Bijvoorbeeld:
235/45R18 7.5Jx18 ET52 (kan op de gewone kona, dus 235 band kan!)
205/60R16 6.5Jx16 ET44
215/55R17 7Jx17 ET50 --> de standaard velg zoals geleverd op de electric
ET: einpress tiefe --> hoever de velg naar binnen gaat
7J: de J is de breedte van de velg.
Belangrijk is nu:
- Totale diameter moet nagenoeg gelijk blijven (anders krijg je teveel afwijking in bv. snelheid)
- Velg willen we niet te ver naar binnen of naar buiten hebben en centrum wiel precies op dezelfde plek als de originele band (ivm sporen/sturen)
- En te brede velg (J) willen we ook niet, want gaat niet passen.
https://www.willtheyfit.c...&wheel_width=7&offset2=50
--> kun je precies zien wat past
Conclusie:
- 5 x 114,3 met Wielnaaf: 67,1 mm --> heel veel japanse auto hebben die maat..... enorm veel keus dus.
(kia, mazda, etc .....heel veel hebben deze maat), maar let vooral op de ET waarde en breedte (J). ET mag iets meer of minder zijn (is in mm), dus een ET30 gaat echt niet werken.
- 19 Inch: 235/40R19 (velg ET50 en J7,5) banden/wielen passen perfect op een Kona electric (zullen iets naar buiten komen, maakt hem dikker), nagenoeg geen verschil in diameter (je gaat wel meer verbruiken).
De Kona Electric heeft dezelfde wielnaven als de Kona ICE's:
5 x 114,3 (5 boutjes in bepaalde straal)
Wielnaaf: 67,1 mm (diameter gat in velg)
--> elke velg die dat heeft past erop (in principe !)
Bijvoorbeeld:
235/45R18 7.5Jx18 ET52 (kan op de gewone kona, dus 235 band kan!)
205/60R16 6.5Jx16 ET44
215/55R17 7Jx17 ET50 --> de standaard velg zoals geleverd op de electric
ET: einpress tiefe --> hoever de velg naar binnen gaat
7J: de J is de breedte van de velg.
Belangrijk is nu:
- Totale diameter moet nagenoeg gelijk blijven (anders krijg je teveel afwijking in bv. snelheid)
- Velg willen we niet te ver naar binnen of naar buiten hebben en centrum wiel precies op dezelfde plek als de originele band (ivm sporen/sturen)
- En te brede velg (J) willen we ook niet, want gaat niet passen.
https://www.willtheyfit.c...&wheel_width=7&offset2=50
--> kun je precies zien wat past
Conclusie:
- 5 x 114,3 met Wielnaaf: 67,1 mm --> heel veel japanse auto hebben die maat..... enorm veel keus dus.
(kia, mazda, etc .....heel veel hebben deze maat), maar let vooral op de ET waarde en breedte (J). ET mag iets meer of minder zijn (is in mm), dus een ET30 gaat echt niet werken.
- 19 Inch: 235/40R19 (velg ET50 en J7,5) banden/wielen passen perfect op een Kona electric (zullen iets naar buiten komen, maakt hem dikker), nagenoeg geen verschil in diameter (je gaat wel meer verbruiken).
https://www.hyundai.com/w...ivities/sales-performance
Ik heb eens gekeken naar productiecijfers Kona EV. Die gaan behoorlijk omhoog. Daarentegen zie je de export naar West-Europa halveren............hopen dat ze de komende maanden ook aan ons gaan denken.....
Ik heb eens gekeken naar productiecijfers Kona EV. Die gaan behoorlijk omhoog. Daarentegen zie je de export naar West-Europa halveren............hopen dat ze de komende maanden ook aan ons gaan denken.....
Wat bedoel je hiermee? Rijd het als een dwijl zoals oude Hyundai's (Sonata bijvoorbeeld)?Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:45:
..
...
Tx voor je reactie!Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:30:
@smoken schuifdak zit er niet standaard in, is een optie. Ik ben 187 en zat er prima in, hij is ruimer dan de Kona. Bjorn zal wel een groot bovenlijf hebben? Mijn benen zijn redelijk langFoto's heb ik niet gemaakt, binnenkant kan ik wel maken als ik hem heb, buitenkant deel ik liever niet (wie leest er mee?)
Mooi, dan moet ik het ook redden met mijn 1.86mtr! ;-)
En foto's buitenkant kan ik begrijpen. Ben wel heel benieuwd naar het interieur zonder de blauwe accenten.
Is ook niet nodig als leek. Altijd een installateur laten doen. Voor je eigen veiligheid. Die kan het je ook allemaal uitleggen.prettig schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:01:
[...]
bergen oplossingen en als leek wordt je daar niet veel wijzer van....
Is er verder al iets van de Kia reserveringen bekend ?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Yep!kdeboois schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:58:
[...]
Is er verder al iets van de Kia reserveringen bekend ?
Kan nog niet ...
Verwijderd
Geen idee, geen ervaring met oude Hyundai's.Z___Z schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:46:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Rijd het als een dwijl zoals oude Hyundai's (Sonata bijvoorbeeld)?
Het voelde alsof je met een logge auto op pad bent die 4 wiel aandrijving nodig heeft, maar het niet heeft.
Komt denk ik ook gewoon omdat ik inmiddels (te) gewend ben aan de Kona, die is wat strakker en compacter, hele andere wegligging.
Om het goed te testen zou ik met een niro hybrid gaan proefrijden, die rijdt volgens mij vergelijkbaar. Toen ik daar in proefreed (had toen mn eigen SUV nog) had ik dat gevoel niet, dus zal wel prima zijn. Of de eniro wijkt echt af (zou ik moeten testen met een hybrid variant).
Hij valt dus een beetje tegen?Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:11:
[...]
Geen idee, geen ervaring met oude Hyundai's.
Het voelde alsof je met een logge auto op pad bent die 4 wiel aandrijving nodig heeft, maar het niet heeft.
Komt denk ik ook gewoon omdat ik inmiddels (te) gewend ben aan de Kona, die is wat strakker en compacter, hele andere wegligging.
Om het goed te testen zou ik met een niro hybrid gaan proefrijden, die rijdt volgens mij vergelijkbaar. Toen ik daar in proefreed (had toen mn eigen SUV nog) had ik dat gevoel niet, dus zal wel prima zijn. Of de eniro wijkt echt af (zou ik moeten testen met een hybrid variant).
Zeekr X Long range Mist Grey
Verwijderd
Qua ruimte is hij ideaal, qua rij eigenschappen vond ik hem een beetje saai. De Kona is een leuker scheurijzer om het maar zo te stellen

Jammer want ik ging er een beetje vanuit dat hij zoals de kona zou rijden.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:17:
[...]
Qua ruimte is hij ideaal, qua rij eigenschappen vond ik hem een beetje saai. De Kona is een leuker scheurijzer om het maar zo te stelleneNiro is echt een gezinsauto
Zeekr X Long range Mist Grey
Verwijderd
Doet 'ie ook redelijk, qua aandrijflijn etc. Maar hij glijdt meer over de voorwielen heen, het is gewoon een iets loggere auto. De Kona vond ik op het randje van comfortabel met zo'n zwaar ding met FWD kunnen rijden, de niro gaat er m.i. net overheen. Verder wel lekker bakkieElmar1982 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:20:
[...]
Jammer want ik ging er een beetje vanuit dat hij zoals de kona zou rijden.
Misschien moeten we Ronald Dubbelman ook een retourtje Seoul aanbieden?Notopic schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:29:
Wat moeten we hier nu weer van denken?
https://insideevs.com/hyundai-kona-electric-u-s-demand/amp/
The news comes on the heels of a trip to South Korea by Michael O’Brien, Hyundai Motor America’s vice president for product, corporate and digital planning. Apparently, he took the case for greater U.S. allocation direct to his Asian bosses and appears to have had some success. After being told, “We’re going to make sure you have enough,” the executive was confident enough to declare “So we’re going to be all-in on the Kona EV.”
Van de week voor het eerst in de elektrische Kona gereden en wat was dat een verademing. Zo'n elektrische auto is toch wel erg interresant als volgende lease auto.
Productie gaat idd omhoog maar levering aan west Europa omlaag.....afwachten voor de volgende maand maar weerVerwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:59:
Cijfers periode 10 van de Kona EV zijn bekend.
Gaat steeds rapper...
[Afbeelding]
Grafiekje met bestellingen er naast en je kan zien of de achterstand groter wordt, of ingelopen wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:59:
Cijfers periode 10 van de Kona EV zijn bekend.
Gaat steeds rapper...
[Afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Hoe staan die banden niet bol?
215/55 past, 245/45 lijkt me sterk
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2018 15:16 ]
Verwijderd
@prettig gefeliciteerd, je bent de eerste die de nieuwe velg van de facelift Tucson heeft gevonden. Volgens mij gaat dit niet goed onder je ev passen....
Is inderdaad de Tucson 2019 velg, daar past 235/40 op (R19) en dan staat die niet bol (kijk even terug hier, vanochtend de complete uitleg gepost: hoe je dat moet bepalen).
Tuscon velg heeft de juste ET waarde en J-waarde.
Komt 1cm naar buiten en 1 cm naar binnen.
De 2018 past ook (daar heb ik de waardes van).
De huidige kona velg is dan leuk voor de winterbanden.
[ Voor 14% gewijzigd door prettig op 16-11-2018 15:50 ]
Verwijderd
Ben benieuwd, post je een update als je de setup hebt?prettig schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:48:
Is inderdaad de Tucson 2019 velg, daar past 235/40 op (R19) en dan staat die niet bol (kijk even terug hier, vanochtend de complete uitleg gepost: hoe je dat moet bepalen).
Yep, is namelijk makkelijk te testen bij de dealer als die een hyundai Tuscon 2019 heeft staan (is dan wel 245/45... dus te hoge band, maar je ziet gelijk of het past). En dan zie je ook gelijk of het mooi is.
Even wachten tot ik de juiste waarde van die 2019 velgen heb (maar denk zelfde als 2018, tenzij het onderstel is aangepast).
Even wachten tot ik de juiste waarde van die 2019 velgen heb (maar denk zelfde als 2018, tenzij het onderstel is aangepast).
[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 16-11-2018 16:42 ]
Hebben jullie de foto van mijn wintervelgen (17”) gezien, op de Kona?
De 18” liggen met de zomerbanden al in de opslag voor komend voorjaar...😊
Ja ook mooi, maar was aan het kijken of 19" of 20" ook kan. 19" is er zat te vinden, 20" eigenlijk niet (behalve aftermarket, dan kun je alles laten maken).boefje79 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:58:
Hebben jullie de foto van mijn wintervelgen (17”) gezien, op de Kona?
[...]
Qua ruimte is hij ideaal, qua rij eigenschappen vond ik hem een beetje saai. De Kona is een leuker scheurijzer om het maar zo te stellen
eNiro is echt een gezinsauto 
[/quote]
Dan heb ik de juiste keus genaakt, lekker rijden voor mezelf. De rest van het gezin gaat maar af en toe mee, dan schikken we wel een beetje in......
De bestelde Kona heeft wel een panoramadak, met 1,87 nog wel een puntje waar ik niet helemaal zeker over ben, hoop dat dat past. Had nog10cm over bij in eentje zonder zondak.

[/quote]
Dan heb ik de juiste keus genaakt, lekker rijden voor mezelf. De rest van het gezin gaat maar af en toe mee, dan schikken we wel een beetje in......
De bestelde Kona heeft wel een panoramadak, met 1,87 nog wel een puntje waar ik niet helemaal zeker over ben, hoop dat dat past. Had nog10cm over bij in eentje zonder zondak.
Kom deze auto overal online tegen, goeie marketing. Laatst gekeken voor de nieuwe ceed maar misschien is deze wel interessanter. Als je kijkt hoeveel bijtelling het scheelt. Verder voorstander van elektrisch rijden. Grootste uitdaging, is waarschijnlijk de levertijd. 2019 november mag ik de nieuwe lease auto ontvangen.
Deze week kwam een update dat ze verwachten de auto op 21 januari (pas) uit te kunnen leveren.ehubers schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:13:
Via LM Athlon is een bestelling geplaatst (voor de Kona) in augustus van dit jaar, Aldus Athlon had ik geluk omdat ze nog een pre-order open hadden staan in mijn gewenste kleur (Galaxy grey, of zoals LM schrijft, Galactic gray).
De eerste verwachtte levertijd was week 40, daarna is deze verschoven naar begin november met de boot in Nederland,eind november geleverd door de dealer (H-Point in Dordrecht).
Vandaag contact opgenomen om een update te krijgen. De auto heeft reserveringsnummer 2018-0485.
Deze zou nu onderweg zijn met de boot en ze verwachten hem midden december uit te kunnen leveren. Echter zet mijn werkgever in de maand december geen auto's meer op naam, dus zal dit begin januari worden (als er niets anders meer tegen zit).
Dit topic is gesloten.