Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Atlas schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Zonder hitte schild verbrand je pizza, je hebt dus echt indirecte hitte naar je pizza steen nodig :)
Dat ja, door de straling van je kolen wordt je pizzasteen gewoon warmer dan die 350C.

Ik bak mijn pizza's eerlijk gezegd altijd in een uuni. Mijn BGE gaat denk ik best wel veel brandstof slurpen als ik hem een paar uur op 400C ga houden. Maatje van me zweer er overigens bij.

Wellicht binnenkort maar eens met cheap-ass houtskool toch maar proberen. Conveggtor erin, en dan pizzasteen op het rooster.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:57

fxs81

Julianadorp

greatgonzo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:33:
OK.. Kom ik terug op mijn vraag.. Vier cm speling aan elke kant of twee
Ik heb even gemeten voor je, in mijn KamadoJoe is er 1,5 cm afstand als de deflector erin ligt. Ik zou dus voor de 2 cm gaan.
Qua stralingswarmte valt het wel mee hoor met low en slow op 110, wil je wat hoger in temperatuur indirect dan is wat zand erin een prima optie.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja als je er water in gooit krijg je een plafond rond de 100 graden (het proces van verdampen kost heel veel energie).... en moet je er rekening mee houden dat de thermische capaciteit (en dus overdracht) van stoom veel groter is dan van droge lucht. Je product wordt dus veel sneller warm, de stoom condenseert immer weer en dan komt die energie beschikbaar.

Kan gewenst zijn (stoomoven) maar soms ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 08-07-2020 16:03 ]

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 15:17

Saffie_time

Why use this? 42!

Je kan de pulled pork ook vacuüm trekken en au Bain marie warmen op locatie

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:25
Zijn er hier mensen die al eens geëxperimenteerd hebben met een Heat deflector op een Weber ?

Werkt eigenlijk net als bij een Egg. Onderop de kolen of briketten, daarboven dmv een rekje bv je pizzasteen en dan op je rooster van de Weber je vlees voor het low en slow.

Ik wil dit binnenkort gaan testen en was op zoek naar tips / ervaringen.

https://www.bbqgenootscha...lector-weber-47-cm.21837/

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-11 23:34

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

p.d.akkerman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:57:
Zijn er hier mensen die al eens geëxperimenteerd hebben met een Heat deflector op een Weber ?

Werkt eigenlijk net als bij een Egg. Onderop de kolen of briketten, daarboven dmv een rekje bv je pizzasteen en dan op je rooster van de Weber je vlees voor het low en slow.

Ik wil dit binnenkort gaan testen en was op zoek naar tips / ervaringen.

https://www.bbqgenootscha...lector-weber-47-cm.21837/
Kan je niet gewoon een brikettenbakje gebruiken om de kolen aan een bepaalde kant te leggen en dan je vlees aan de andere kant?

Reden voor deflectors in Eggs is toch omdat dat hele ding vol gaat?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:25
MrVegeta schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Kan je niet gewoon een brikettenbakje gebruiken om de kolen aan een bepaalde kant te leggen en dan je vlees aan de andere kant?

Reden voor deflectors in Eggs is toch omdat dat hele ding vol gaat?
Ik doe eigenlijk altijd een splittgrill, met aan de ene kant de kolen / briketten en de andere kant een bak met water.
Met de deflector heb ik naar mijn idee ook weer meer ruimte voor bv spareribs.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vraagje, is er veel verschil tussen briketten/kolen op een Weber 57cm? Ik ben bijna door mijn briketten heen en ik ben daar over het algemeen erg tevreden over.

Zo ver ik weet zijn briketten stabieler, aan de ene kant makkelijker om een constante temperatuur te behalen en langer te grillen maar wat lastiger om de boel goed op te stoken voor bv grill marks. Kolen zullen meer reageren als er meer lucht bijkomt, dus misschien handig om op het einde van een stuk vlees de de searing grill nog even goed op te stoken om die grill marks er in te krijgen.

Mijn grillsessies zijn ongeveer 1-3 uur. Met dingen als varkenshaas/steak/picanha/hele kip. Dus ik neig er naar om eens over te stappen naar kolen om te zien hoe dat gaat.

Oh ja, een ander verschil is natuurlijk dat briketten (of iig Ecobrasa) veel minder roken dan (de meeste?) kolen.

Zijn er nog suggesties voor merken houtskool? Ik hoorde altijd dat Dammers populair zijn, maar er zal wel wat zijn verandert afgelopen jaren. Ik denk zelf dat ik geen quebracho hoef. Dezen zullen qua werking veel op ecobras briketten lijken denk ik. Ik neig naar Marabu/Acacia type in ieder geval.

https://houtskool.nl/flam...ol-verschillende-soorten/ hier wordt wel aardig uitgelegd wat de verschillen zijn met soorten houtskool. Dit is ook wel interessant https://kokenmetvuur.nl/info/houtskool-overzicht/

Denk dat ik voor deze ga > https://houtskool.nl/prod...ur-aziatische-eucalyptus/

[ Voor 42% gewijzigd door MrVegeta op 09-07-2020 09:33 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15
Ik gebruikte op de Weber ook alleen maar kolen. Op zijn minst het proberen waard.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:58

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb eens wat 321 Sparerib recepten bekeken voor als de zomer begint..🙄 ⛈🌦🌧🌧🌧 en ik vroeg me een paar dingetjes af.
Op welke kerntemp is fase 1 afgegrond?
En fase 2? ( korter is more bite dus 1 uur is steviger.
Fase 3 was 95 tot 98 graden celcius dat las ik wel
(raar dat alles meestal is gebasseerd op KernTemp en dit op tijd.)

Ik heb een rekje gekocht omdat een compact weinig ruimte heeft en dan past er net wat meer op.
Heeft dit nog effect op hoe ik ze moet behandelen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• 418O2
Bij ribs zijn kerntemperaturen niet interessant. Het is klaar als het vlees zich terugtrekt en de botten uitsteken.

3-2-1 is overigens voor buikribs. Bij de Nederlandse baby back ribs (de smalle) is 2-1-0.5 vaak al genoeg

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fase 1 is enkel om kleur en bark te vormen. Als de kruiden vast zitten is het goed. Niet te lang want anders drogen ze uit als het geen vette ribben zijn.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
Ik heb eens wat 321 Sparerib recepten bekeken voor als de zomer begint..🙄 ⛈🌦🌧🌧🌧 en ik vroeg me een paar dingetjes af.

Ik heb een rekje gekocht omdat een compact weinig ruimte heeft en dan past er net wat meer op.
Er is gewoon te weinig vlees om echt een betrouwbare meting te doen
Zoals @Chevy454 aangeeft, ligt het aan het model/grootte van de ribben
de eerste sessie na een uurtje even controleren, dan om het half uur kijken hoe het eruitziet ( kruiden/rub lekker stevig )
Dan inpakken, hoogstens uurtje - dit is meer voor de (stoom) garing, nu wordt het malser.
Bij het uitpakken netjes wegleggen, en de temperatuur kan omhoog ( 120/140 ) en in de gaten houden qua kleuring ( garing is al 90% voor elkaar nu )
Wil je krokant of fall off bone, dat is de temperatuur.
Ik zit er persoonlijk het liefste tussenin, botjes nog wel 'vast' en de randjes een beetje krokant

Dan de glaze, om de 10 minuten dunne laag, en laten caramelliseren ....

Totale tijd is hier rond de 4 á 5 uur

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik heb van de week een stuk schweinebauch met bot gekocht van 1,3 kilo. Dit wil ik binnenkort bereiden op de Q. Moet ik de botten vooraf verwijderen of is dat niet nodig? Qua recept heb ik zoiets in gedachten: Pork belly van BBQ Pitmaster X. Als iemand nog andere suggesties heeft hou ik me graag aanbevolen :) Ook tips zijn van harte welkom.

YouTube: Sweet Smokey Pork Belly Roast ... even better than char siu !!!!

De wijzen komen uit het Oosten!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@418O2 ;@Chevy454 ;@FreshMaker ,

Thanks voor de uitleg. Gaan we binnekort eens maken. 😊

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

copykat schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:

Wat ik vaak doe is de Q op 110 graden en de ribs indirect totdat het vlees een plateau bereikt (meestal zo rond de 65 graden) en dan pak ik ze in voor fase 2, totdat ik de 90 graden bereik. Meestal laat ik ze dan ingepakt een tijd liggen, want dit doe ik in de ochtend / middag voordat er een BBQ sessie gepland staat.

Het aflakken en opwarmen naar eettemperatuur is iets wat ik meer op zicht doe, aantal keer lakken en draaien totdat er een mooi laagje op zit.

De ribs hangen zo op het randje van bot valt van het vlees versus een bite.
Als je van steviger houdt, korter inpakken / sneller afkoelen (mijn methode gaart nog lang door).

Tijd heb ik in het gebruikt als variabele, maar net als hierboven, was erg onbetrouwbaar. Een kernthermometer in het dikste stuk vlees bleek beter resultaat te geven voor mij. Moet erbij zeggen dat het ook enigszins aangepast is op de eigen smaak; mijn vrouw heeft de ribben liever wat aan de zachte kant, wat het makkelijkste in fase 2 te regelen is naar mijn mening.

Deze methode heb ik toegepast met 1 rack ribs en met 6 racks ribs in een large BGE, dat maakte geen verschil. Ik zag in ieder geval geen groot verschil in temperatuur. Een kleine bbq met minder kolen zal naar mijn mening wellicht iets meer van een schommeling in temperatuur geven, waardoor fase 1 & 2 relatief iets langer duren met meer ribs. Als je op kerntemperatuur stuurt, is dat naar mijn mening niet zo'n groot probleem.
NoepZor schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:15:
Ik heb van de week een stuk schweinebauch met bot gekocht van 1,3 kilo. Dit wil ik binnenkort bereiden op de Q. Moet ik de botten vooraf verwijderen of is dat niet nodig? Qua recept heb ik zoiets in gedachten: Pork belly van BBQ Pitmaster X. Als iemand nog andere suggesties heeft hou ik me graag aanbevolen :) Ook tips zijn van harte welkom.

YouTube: Sweet Smokey Pork Belly Roast ... even better than char siu !!!!
Zeker weten dat het buik is met een bot? Welk bot zit er in een buik?

[ Voor 13% gewijzigd door Paitor op 09-07-2020 14:22 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46
Paitor schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Zeker weten dat het buik is met een bot? Welk bot zit er in een buik?
Waarschijnlijk dezelfde als in spareribs.

De wijzen komen uit het Oosten!

• greatgonzo
  • Laatst online: 21:24

greatgonzo

schit-te-rend!

via marktplaats uiteindelijk een Ikea keukeneiland op de kop getikt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/npz30baf0.jpg

Ik moet hem nog ophalen, maar ik denk dat ik de middenplank moet ophogen om de gewenste hoogte te bereiken voor mijn 15" kamado.

Zou hij het gewicht aankunnen? Ik denk dat de kwaliteit vergelijkbaar is met de Bekvam tafeltjes die je vaker langs ziet komen. Hebben degene die zo'n kastje hebben omgebouwd extra balken geplaatst? En zou een dwarsbalk van pak hem beet 5 cm extra ondersteuning genoeg zijn?

Hij lijkt echter ook al balken te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c3csc3g2tepe.jpg

De vraag is dus, is standaard voldoende, of een twee extra draagbalken (rood)
Of zelfs diagonaal (groen)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6oj6dlha4g.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door greatgonzo op 09-07-2020 15:28 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@greatgonzo
Als je moet verhogen is het simpel.
Maak een H (zie t op zn kant) constructie met een extra H onder de plank.

Of hoeklijnen onder de huidige bovenste plank tegen doorbuigen waar je nieuwe plank met een T op rust. Heb je meteen twee vakken voor spullen.
Of nog steviger: Je zou de hoeklijnen aan de poten kunnen bevestigen waar je de plank inlegt. In de lengte schroef je er een U of koker profiel aan de onderkant tegen door buigen. Dan is de bovenste plank super sterk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TisiF-fo5w2P1ga4_iR5QNyKArg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml6phvYjQOpJ4chDbtaOmUXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 09-07-2020 16:36 ]

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
@greatgonzo ik heb mijn Bekvam niet extra verstevigd, lijkt me ook niet nodig bij deze. Zo zwaar is een 15" niet, en ook zo'n tafeltje moet wel iets van gewicht kunnen dragen. Ik zou hier met mijn 76 kilo gewoon op durven te gaan staan hoor..dan moet die een 15"ook wel houden lijkt me.. Hoogstens die onderste plank verhogen. Bij mijn Bekvam heb ik die gewoon hoger geplaatst en vastgeschroefd, voor de rest niets bijzonders

Hi Ha Hopjesvla

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

Vandaag me inkbird ibt-2x binnen gekregen, gelukkig geen extra douane geld en schandalige afhandelingskosten hoeven betalen. In kokend water netjes 100C. Over een tijd maar eens testen voorlopig geen tijd.

• ChugginViking
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-11 16:04
Hopjesvla79 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:44:
@greatgonzo ik heb mijn Bekvam niet extra verstevigd, lijkt me ook niet nodig bij deze. Zo zwaar is een 15" niet, en ook zo'n tafeltje moet wel iets van gewicht kunnen dragen. Ik zou hier met mijn 76 kilo gewoon op durven te gaan staan hoor..dan moet die een 15"ook wel houden lijkt me.. Hoogstens die onderste plank verhogen. Bij mijn Bekvam heb ik die gewoon hoger geplaatst en vastgeschroefd, voor de rest niets bijzonders
Ik ben geïnteresseerd in het aanpassen van de Bekvam om een 15" in te passen. @Hopjesvla79, zou jij een foto willen delen van jou set up?

Alvast bedankt.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
ChugginViking schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:19:
[...]

Ik ben geïnteresseerd in het aanpassen van de Bekvam om een 15" in te passen. @Hopjesvla79, zou jij een foto willen delen van jou set up?

Alvast bedankt.
ah ik moest even rekenen, maar mijn lidl ei is kleiner dan 15" (12 "ongeveer) Goed, nog steeds verwacht ik dat je een 15" zonder problemen in je tafel kan zetten zonder gewichtsproblemen. Zoek even in dit topic op Bekvam, komen genoeg foto's/voorbeelden voorbij.

Hi Ha Hopjesvla

• 418O2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ALK14YzsxRCFVfQjV0J21lDUG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxUy2C0xJvXZazkkrXBmLkhU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twNuMUSyeAyo_JXQjsA0okvln4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFNuBm68PGZeN8UgzjucJk9z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZxL6cKpKenaHDTxtaY45mV0TEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gcm2FyO22MKxfpji1Oyw9P59.jpg?f=fotoalbum_large
Hoisin als bindmiddel, pork rub er op. Nu twee dagen op 68c sous vide en dan afroken en afgaren/aflakken

Dit zijn de cutoffs van de babybackribs. Zit een klap meer vlees aan en ze zijn goedkoper. Worden op sommige plekken vleesribben genoemd en wordt voor krabbetjes gebruikt. Deze stukken lijken wat groter, zijn ongeveer een halve kilo het stuk

[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 09-07-2020 18:16 ]

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 07:53

Apie!

Newer, better & confusinger

@418O2 doet de hoisin saus nog wat qua smaak? Nooit aan gedacht eigenlijk. Ik gebruik altijd worstershiresauce of mosterd, en daarvan heb ik niet het idee dat het veel uitmaakt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• 418O2
Apie! schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:18:
@418O2 doet de hoisin saus nog wat qua smaak? Nooit aan gedacht eigenlijk. Ik gebruik altijd worstershiresauce of mosterd, en daarvan heb ik niet het idee dat het veel uitmaakt.
Ja dat trekt er wel in. Heb er nu een dun laagje op gedaan. Zal het wel even laten weten

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

copykat schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:28:
@greatgonzo
Als je moet verhogen is het simpel.
Maak een H (zie t op zn kant) constructie met een extra H onder de plank.

Of hoeklijnen onder de huidige bovenste plank tegen doorbuigen waar je nieuwe plank met een T op rust. Heb je meteen twee vakken voor spullen.
Of nog steviger: Je zou de hoeklijnen aan de poten kunnen bevestigen waar je de plank inlegt. In de lengte schroef je er een U of koker profiel aan de onderkant tegen door buigen. Dan is de bovenste plank super sterk.[Afbeelding]
Dank voor de tip en tekening!

Ik ben niet te technisch.. Zou je de balken vastschroeven, of inboren en met bouten vastzetten? Of zelfs ikea way.. Deuveltje erbij naast

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@greatgonzo ; balken zijn "lomp" qua uiterlijk.

https://www.hornbach.nl/s...0-cm/6069587/artikel.html
Als je deze neemt en zoals het nu getekend is opstaand, zaag je de horizontale zijde zover in dat je de vertikale zijde vast kan zetten met twee houtschroeven aan de staanders/poten. doe dit op alle zijde en je hebt en verstevigd frame én je hebt ondersteuning voor de bestaande bovenste legplank(middelste van de drie) tegelijkertijd.

Maak een nieuwe plank (18mm plaat watervast hechthout maranti bijv.) https://www.hornbach.nl/s...8-mm/8492342/artikel.html
en ondersteun die op de zelfde manier met hoeklijnen en met de middelste vertikale plank tot op de hoeklijnen van de middelste plank .

Zaag de top plank in voor je kamado klaar.

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 09-07-2020 22:16 ]

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCmtsBvSnuq_Ra9LPVUcSAtroBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGOTsvfWxXp0tf4Z4sUTYNGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zkxMLjzAiWvRXBdvMXiSQf8dz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiKT21uDVOfuQmP3WQi6ApUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol77qQczBPFXIR9HdaMnhxUspu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqEF9Q9nJiBB62J3Y8agIFWL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik mijn Grill Guru Medium in een Bekvam tafeltje geperst. Met een extra latje ter versteviging van de uitgeholde plankjes.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Alles hangt af van hoe stevig de planken bevestigd zijn aan de frame vd trolly.(die zorgen voor de stabiliteit bh frame.)
Al hij buiten staat in weer en wind is wat extra stevigheid niet verkeerd.
Je kan ook 25x25mm hoeklijn gebruiken als je 40x40 te zwaar vind.
Aluminium lijnen met de RVS topbladen staat ook netjes.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@coinman63 kom5 nu je kamado niet tegen het hout aan?

• coinman63
Daar zit vilt op geplakt en het frame zorgt nog voor een paar mm speling.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Waar heb je het vilt gehaald? Daar wil ik het ook nog mee afwerken

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb nog een stuk Ibérico varkenshaas liggen en die wil ik zondag op mijn nieuwe Flames en Flavour kolen bereiden. Nu ben ik bezig met een maaltijd samen te stellen. Normaal maak ik varkenshaas met champignonsaus maar wil nu wat anders proberen.

https://varkenshaas.org/varkenshaasje-aardbeien-portsaus/

Dit leek mij wel interessant. Maar dan de varkenshaas gewoon in zijn geheel op de grill. Als ik deze op de reverse sear manier wil doen zal ik dan de varkenshaas eerst indirect tot een graad of 50 doen, barbecue ongeveer op 140 graden. Dan het vlees even laten rusten terwijl ik de barbecue helemaal op stook, wanneer die gloeiend heet is de varkenshaas er weer op om af te grillen tot een graad of 58 en dan er weer af om verder te laten rusten tot 63 graden.

Er bij wilde ik dan zoete aardappel (poffen?) en iets van wortels grillen. Zou dat wat zijn of zou dat misschien te zoet worden allemaal? Als dessert de Rolo banaan...

[ Voor 24% gewijzigd door MrVegeta op 10-07-2020 15:20 ]

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-11 20:42
MrVegeta schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:40:
Ik heb nog een stuk Ibérico varkenshaas liggen en die wil ik zondag op mijn nieuwe Flames en Flavour kolen bereiden. Nu ben ik bezig met een maaltijd samen te stellen. Normaal maak ik varkenshaas met champignonsaus maar wil nu wat anders proberen.

https://varkenshaas.org/varkenshaasje-aardbeien-portsaus/

Dit leek mij wel interessant. Maar dan de varkenshaas gewoon in zijn geheel op de grill. Als ik deze op de reverse sear manier wil doen zal ik dan de varkenshaas eerst indirect tot een graad of 50 doen, barbecue ongeveer op 140 graden. Dan het vlees even laten rusten terwijl ik de barbecue helemaal op stook, wanneer die gloeiend heet is de varkenshaas er weer op om af te grillen tot een graad of 58 en dan er weer af om verder te laten rusten tot 63 graden.

Er bij wilde ik dan zoete aardappel (poffen?) en iets van wortels grillen. Zou dat wat zijn of zou dat misschien te zoet worden allemaal? Als dessert de Rolo banaan...
Klinkt mij erg zoet allemaal idd. Je hebt al een zoete saus over het vlees. Ik zou kiezen voor een notige aardappel. (Die kan je prima poffen) en misschien iets van snijbonen of sperziebonen.
De sperziebonen zou je kort kunnen koken, omwikkelen met spek en dan afgrillen op de bbq.

• 418O2
Je zou ook een zoete aardappel kunnen gebruiken. Eten wij hier steeds vaker, stuk lekkerder dan een aardappel en minder koolhydraten (kan een overweging zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 10-07-2020 15:36 ]

• coinman63
greatgonzo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:19:
Waar heb je het vilt gehaald? Daar wil ik het ook nog mee afwerken
Dat is hetzelfde vilt als op de kamado. Ik heb het gekocht bij houtskool.nl, maar het is op vele plekken verkrijgbaar.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

418O2 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:36:
Je zou ook een zoete aardappel kunnen gebruiken. Eten wij hier steeds vaker, stuk lekkerder dan een aardappel en minder koolhydraten (kan een overweging zijn)
Als je mij bedoelde... Die heb ik er al tussen. Misschien de wortel vervangen voor groene bonen inderdaad.

Verwijderd

Kan je een kamado gebruiken zonder je vlees te roken eigenlijk? Mijn vlees is altijd gerookt gewoon puur door de houtskool die gebruikt wordt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:59:
Kan je een kamado gebruiken zonder je vlees te roken eigenlijk? Mijn vlees is altijd gerookt gewoon puur door de houtskool die gebruikt wordt.
Dan gebruik je de verkeerde type houtskool. 8)
goed houtskool is reukloos indien op temperatuur.
en er zijn houtskool types die juist een bepaalde geur afgeven die je wilt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat is het idee van een barbecue lijkt mij. Je kan nog experimenteren met verschillende soorten brandstof.
copykat schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:05:
[...]

Ligt aan het je voorkeur natuurlijk. Er zijn goede soorten houtskool waar alsnog een smaakje aanzit

[ Voor 65% gewijzigd door MrVegeta op 10-07-2020 19:06 ]

Verwijderd

copykat schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:05:
[...]

Is restaurant grade houtskool (acacia hout).
Men houtskool aan de zijkant blijft ook altijd zwart als ik op lage temperaturen grill. Enkel middelste wordt wit.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:23:
[...]

Is restaurant grade houtskool (acacia hout).
kan zijn dat Acacia hout minder geschikt is voor low and slow of een eigen smaak heeft. snelle google heeft geen uitsluitsel gegeven. heb je wel eens een andere kwaliteits houtkool geprobeerd?
Men houtskool aan de zijkant blijft ook altijd zwart als ik op lage temperaturen grill. Enkel middelste wordt wit.
Dit zou airflow issues betekenen. ongelijkmatige zuurstof aanvoer.
alles zou gelijkmatig moeten opbranden als het actief is. dat kan ook je "rooksmaak" creëren : stikkend vuur.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

MrVegeta schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:05:
Dat is het idee van een barbecue lijkt mij. Je kan nog experimenteren met verschillende soorten brandstof.

[...]

Ligt aan het je voorkeur natuurlijk. Er zijn goede soorten houtskool waar alsnog een smaakje aanzit
sorry dat bedoelde ik ook. stond een beetje krom.
je kan kiezen voor juist een rooksmaak of juist een neutrale smaak. als een type niet bevalt heb je de verkeerde besteld.
hier word best goed uitgelegd wat te kiezen

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Naast een dure looftlighter gebruiken mensen ook een elektrische onkruidbrander als aansteker.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/286/670/DV_8_6583463_03_4c_DE_20171214195654.jpg

Maar is die niet te lang? Of kun je ze nog flink inkorten?

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 09:52
gisteren 1.6 kg braziliaanse runderhaas gekocht bij de makro, wat ik vandaag voor 4 personen moet klaar maken.
Heeft er iemand nog een link met een lekker recept? misschien is het hele stuk wel iets te veel. maar ik zoek een methode, kruidentips en de juiste temperaturen om 4 personen lekker te laten genieten.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-11 20:50
(jarig!)
remcoXP schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:58:
gisteren 1.6 kg braziliaanse runderhaas gekocht bij de makro, wat ik vandaag voor 4 personen moet klaar maken.
Heeft er iemand nog een link met een lekker recept? misschien is het hele stuk wel iets te veel. maar ik zoek een methode, kruidentips en de juiste temperaturen om 4 personen lekker te laten genieten.
Misschien wel leuk om hem op te delen en verschillende bereidingen te maken?

Dingen die zo snel in me opkomen.
*beef tataki
*lomo al trapo (in een theedoek gedrenkt in rode wijn, zoutkorst met verse kruiden)
*carpaccio

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
greatgonzo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:19:
Naast een dure looftlighter gebruiken mensen ook een elektrische onkruidbrander als aansteker.

[Afbeelding]

Uit ervaring kan ik melden dat die niet hetzelfde werken ;)
Na 2 of 3x stopt hij gewoon met werken, het is niet gemaakt om lang op één plek te verhitten.

Maar voor de lengte, het achterste deel ( aluminium steel ) is afschroefbaar.
remcoXP schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:58:
Zoals alle topics op Tweakers, wat meer info is wel handig ....

Nu lees ik het als 'ik heb iets gekocht, maar géén idee wat ik er mee moet aanvangen'

Je zal vast een reden hebben gehad, en een idee ?
Dan kunnen we daar op verder borduren

[ Voor 34% gewijzigd door FreshMaker op 11-07-2020 11:20 ]

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-11 12:50

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

En verfbranders/hete lucht pistool? Gaat dat een beetje?

• 418O2
Apie! schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:18:
Nou, ze zijn uit de sous vide en die je proeft het zeker wel terug.

Heb een saus opstaan van de sappen uit de sous vide zakken, hoisin, ketjap, mirin, honing en basterdsuiker. Straks op de q

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2020 11:27 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

IdieEasy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:19:
Niet heet genoeg.

Verwijderd

Als ik pulled pork maak dan zet ik een aluminium bakje eronder, het vet wat dan van mijn procureur komt valt daarin, maar wordt steeds zwart en opgedroogd.
Op YouTube zie ik vaak dat de bakjes vol met vocht zitten en niets aangebrand is in het bakje. Doe ik iets verkeerd? Dome temperatuur staat op 110 graden.

• 418O2
Zo duur is een looflighter ook weer niet?

Wat bij mij een verschil maakte is toen ik ging beseffen wat ik aan vlees uitgeef. Dan is een investering van 50 euro voor iets dat dat vlees kan verbeteren ineens niet meer zo'n groot bedrag

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:21:
Als ik pulled pork maak dan zet ik een aluminium bakje eronder, het vet wat dan van mijn procureur komt valt daarin, maar wordt steeds zwart en opgedroogd.
Op YouTube zie ik vaak dat de bakjes vol met vocht zitten en niets aangebrand is in het bakje. Doe ik iets verkeerd? Dome temperatuur staat op 110 graden.
Laagje water in t bakje misschien?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• IdieEasy

IdieEasy

418O2 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:23:
Zo duur is een looflighter ook weer niet?

Wat bij mij een verschil maakte is toen ik ging beseffen wat ik aan vlees uitgeef. Dan is een investering van 50 euro voor iets dat dat vlees kan verbeteren ineens niet meer zo'n groot bedrag
Mwaah, Dat is even duur als mijn kamado... Hoor ook net teveel verhalen dat hij met 2 jaar stuk is.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:21

The Executer

Lekker belangrijk!

Zag bij de Aldi in Roden nog barbecuelighters liggen, stuk of 6, prijs €20 (Was €29).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-10 15:34

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Als er gevraagd wordt de BBQ op te stoken tot 160 graden, waar moet dan het eikpunt zitten? In de koepel is weer anders dan achterin de BBQ ter hoogte van het rooster als ik indirect grill. Of moet m'n probe boven de kooltjes hangen? Wat is gangbaar?

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
IdieEasy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:19:
Verfbrander kan een prima alternatief zijn hoor.
Mijn brandervermogen is 2300W Dat is meer vermogen dan een looftlighter of onkruidbrander.
Ik heb het met een onkruidbrander en een geleende looftlighter geprobeerd, maar dat duurde langer (1800W).

Bij veel looftlighters moet je het knopje ingedrukt houden en kan je niet even weglopen. Dat vind ik een nadeel.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Dat heeft natuurlijk te maken met stukje veiligheid.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

apNia schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:15:
Als er gevraagd wordt de BBQ op te stoken tot 160 graden, waar moet dan het eikpunt zitten? In de koepel is weer anders dan achterin de BBQ ter hoogte van het rooster als ik indirect grill. Of moet m'n probe boven de kooltjes hangen? Wat is gangbaar?
Dat is vaak voor indirect, dus rondom het vlees. Ik zet de meter dan op het indirecte gedeelte van het rooster. Bij het vlees. Kan het mis hebben.

• Nogne
  • Laatst online: 23:52

Nogne

>.<

IdieEasy schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Mwaah, Dat is even duur als mijn kamado... Hoor ook net teveel verhalen dat hij met 2 jaar stuk is.
En even duur als een goed stuk vlees, neemt niet weg dat het geen geld is voor het gemak. En kosten technisch heb je hem ook er snel uit, de Q gaat hier elk weekend wel minimaal 1x aan en heb de lighter nu net 4 jaar. Dus al 4 jaar heb ik geen extra spullen nodig om mijn Q aan te steken.

PS/XBL: Nogne

• Jorizzz
  • Laatst online: 21:00
Een probe op roosterhoogte (1cm erboven), met een grill clip of gewoon door een aardappel of kurk heen steken. Ik positioneer altijd de punt van de probe in het midden van de indirecte zone die ik gebruik om mijn eten te bereiden. Qua afstand van de hittebron dan. Wel naar de zijkant van het rooster toe, want anders past er geen homp vlees meer in ;) Een tweede probe in je vlees en een kind kan de was doen :)
Enige waar je even op moet letten is dat je de probe een paar cm van je vlees af houdt, er hangt een kleine 'koude' zone om je vlees en dat kan je meting beïnvloeden.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorizzz op 11-07-2020 14:19 ]

• 418O2
Op het rooster bij het vlees. De temperatuur die wordt geadviseerd is om het vlees te garen, dus je moet ongeveer weten hoe warm het bij het vlees is.

Dat gezegd hebbende; het komt niet op een paar graden

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 21:15
Vandaag maken we pulled pork met een procureur van net geen 3 kilo.

De procureur ligt er ondertussen een paar uurtjes op, gisteren avond rijkelijk voorzien van SPG rub en vanochtend ook nog een keer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ti7O0D2.jpg

Kokosbriketten met de snake methode en appelhout afgewisseld met kersenhout:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u9Nmglh.jpg

En daar ging het varkentje dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xZXsbhO.jpg

Ondertussen kan ik alles in de gaten houden via de Weber app:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qf1OTdF.jpg

Hij mag erop liggen tot kerntemperatuur @ 74 graden of 5 uur, daarna een glaze eroverheen van bbq saus, honing en appelazijn en dan weer een uur of 2 erop.
Daarna inpakken met alufolie en dan erop tot kerntemperatuur @ 88 graden.

Ben erg benieuwd :)

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• 418O2
Temperatuur kan wel een graad of 20-30 omhoog zonder dat het uitmaakt. Anders gaat het echt lang duren

• -Junkiexp-
@418O2

Ik had net het deksel eraf gehad, maar de temperatuur zit rond de 115 graden steady.
Overigens heb ik absoluut geen haast, dit is het eten voor morgen.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Chevy454
  • Niet online
Zo, terwijl de F1 qualification is uitgesteld de Fornetto schoongemaakt. Eerst lading ecobrasa erin en heet stoken tot 300F voor 2 uurtjes. Daarna alles eraf. De midden sectie met warm water en zeep schoongemaakt. Daarna nieuwe lading ecobrasa erin en nu droog stoken.

Vanavond Parijs spek op de Fornetto maken.

Maar wat me opviel, wat ruiken briketten tov houtskool. En dit zijn dan rook arme Ecobrasa!

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag weer aanwezig geweest bij de Smoke&BBQ workshop worst maken.
Was weer een leuke dag. Respect voor de slager die gewoon even een half varken staat uit te benen.
Tijdens de verdere uitleg zijn wij aan de gang gegaan om reeds gemaakt verse bbq worst voor de deelnemers te grillen, hiervoor stond een pelletsmoker voor ons klaar.
Was even wennen, maar stelt geen bal voor. Mistte een beetje klooien met vuur en roetvegen op mijn voorhoofd :+
Alle deelnemers gingen weer met een volle buik en een voorraad zelfgemaakte verse worst naar huis :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY1-j3L5NuGSfm3mur5ayPFtbiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p35XXAHt2jHWe2iPnO7uGfNn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u8Il3qKfDlgrCuZGGSWg6csUVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGpNEkU5eMEX7gqSUmL0XgWy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ5uw0ZeVBX-g8DXVMQLW77T9Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0kY1i2lWY7F9BA84voZkfQj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcJ9sudl-eP9_pPeJ6UmggpFnZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIGDQswVx0rc7roAYQbDVr6b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1KZHRetyO4Xmbc-qjT8-X27H98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNyKwpZGQjtjUDZVeuYdLu00.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK5Bt71lDoAD9TGi9Bw5GEcxJaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPoPZmaXdbiYpI5ewpExeEAQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llXN8fRZqNv6gMWLWM4Ct-Iy4Zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nnz9pf6VD4sjwRdm52bFyp7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxxy770IiC155DCEKEumiL_jJ7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjoJTNrT2ZVWsl3dkct6zucg.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

• Apie!

Apie!

Mooi rood is niet lelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKwU_ggmMbw5juUN0paknazBwnw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lH3oRZLiDCWfXZ4NB93ljWN.jpg?f=fotoalbum_small

Een stukje buikspek 24 uur ge-dry brined en daarna gemarineerd met Lobo Red roast pork voor de luie mensch, 5-spice, knoflook, gula djawa en zwarte peper.

Deze heb ik een half uurtje @150C gegaard, maar toen was de buitenkant nog niet gecaramelliseerd. Dus daarna nog een half uurtje @200C gedaan en vergeten foto’s te maken van het eindresultaat :+

@418O2 thanks, de volgende ribs ga ik ook eens met hoisin proberen.

Blown past falling sands

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 15:17

Saffie_time

Why use this? 42!

Vandaag per toeval langs een biologische boerderij winkel gekomen. Dus natuurlijk even naar binnen gelopen om te zien wat ze hadden.
Alle rund kwam van eigen koeien waar je ook gewoon een kijkje kon gaan nemen, naast de moestuin waar ze ook vanalles van verkochten.
Uiteindelijk naar huis gegaan met een prachtig uitziend stukje ribeye.
Morgen maar eens reverse gaan bereiden en kijken of the lady of the house dit beter kan waarderen dan een bavette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjeFbgHvqNe3A00f7voJOUn7tVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fz2mHg4FGgzRhZsNl1bILsaB.jpg?f=fotoalbum_large

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• -Junkiexp-
De procureur was na 9 uur en 27 minuten op 88 graden en ik kon er makkelijk een satepriker in steken dus die is wel gaar.
Ligt nu even uit te dampen, straks nog een uurtje in de folie en dan pullen.

Vond het best een vrij simpel gerecht om te maken voor de eerste keer, weinig omkijken naar :)
Heb nog wel een tijdje in ''de zone'' gehangen maar dat had ik al ergens gelezen dat dit kon gebeuren.
Kerntemperatuur liep zelfs 2 graden terug maar met geduld is dat ook weer goed gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eswHMZz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/03umTUh.jpg

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ariemaiden schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Verfbrander kan een prima alternatief zijn hoor.
Mijn brandervermogen is 2300W Dat is meer vermogen dan een looftlighter of onkruidbrander.
Ik heb het met een onkruidbrander en een geleende looftlighter geprobeerd, maar dat duurde langer (1800W).

Bij veel looftlighters moet je het knopje ingedrukt houden en kan je niet even weglopen. Dat vind ik een nadeel.
Welke heb je? En is dat hetzelfde als een hetelucht pistool?

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-11 11:37
Er passen best veel spareribs op een black bastard. 11 stuks deze keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmaZUL_kQhy9nmlcrEneN4ExmWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMnUEVU42IDYOAm8FE0Ry4Nm.jpg?f=fotoalbum_large

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Korte grill sessie gehad. Maaltijd voor 2 gemaakt. Wat nieuwe dingen geprobeerd. Gepofte aardappel, gegrilde wortel en banaan waren nieuw. De wortelen waren erg goed, de gepofte aardappel had ik er ongeveer 70 minuten op maar die kon nog wel langer. Of misschien dichterbij de kolen. Ik had de aardappelen in olijfolie met wat zout in aluminiumfolie gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hARe0z7K87KH2VPsKDlSRwriXRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl9lRc0y2lxC2VkC2M428q2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRn7ZKc-H7b37_iIthB1h4DOgK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJKl31v8CcZJPWM9tmLMnHCh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zlKjTqj_uh1QR22da8Hh69E5Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yH6T1wK8GwvrcTnpEaUH3hq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pDjNG9sM4o5ydF0Ji3zEL8sXCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToGumvRdKq0h3Cv464DcISE8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmriM3INUgz8X54u89JazT6gNlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZjBC8RVWIl2eYJphE7HQXtU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13RqrCDWWPnsPrW9WjBq34KlsuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XW5Oo1ChsGL4EBC3k8WbYkF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7VCTQCuvn4eYOuw8vhzKacFo2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ2jOZpT6vIJrIURZEfZksRr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het vlees reverse sear geprobeerd. De grill op ongeveer 160 graden en het vlees indirect er op voor ongeveer 20 minuten. Bij 50 graden heb ik de kolen nog eens goed opgestoken met de looflighter en daarna het vlees boven de gloeiende kolen gedaan tot 60 graden. Daarna het vlees van de grill gehaald en laten rusten.

Het was best lekker maar ik denk dat de buitenkant van het vlees te warm was geworden. Was een klein beetje taai en leek ook een beetje grijzig. Ik had het ongeveer 90 seconden en beide kanten afgerold. Denk dat dat wat te lang was.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

greatgonzo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:19:

[Afbeelding]

https://www.action.com/nl-nl/p/kinzo-onkruidbrander-/ werkt ook :) gasbusje kost 2,50

deze https://nl.aliexpress.com/item/33011381860.html besteld (paar jaar terug) .. en werkte goed..

nadeel is dat de busjes "scherp" zijn en dus het plastic stuk maken 2 van die branders ipv 1 bestellen is wel te adviseren ..

Maar je kan ook simpel van een 1 of 2 conserven blikjes een "vuur starter" maken .. zeker als je weinig kolen nodig hebt .. zolang je maar een schoorsteen hebt .. aluminium smelt bij 500/600 graden .. dus dat zou ik niet doen .. zolang je er 1 gebruikt als kolen houder kan je een 2de als "vuurpot" gebruiken ..
voorbeeld:
- normale "knakworst" blik en grote "fruitcocktail" .. (beide "leeg") maar met bodem
- de normale halveer je (vuurpot) en een 'raam" zolang de bodem en de rest v.d wanden en bovenin maar 1 a 2cm rondom "heel blijft" .
- teken op het grote blik op de bodem de afmeting van het kleine blik in het midden ..
- ga los met een boor in die cirkel (niet erbuiten)
gebruik .. leg kolen in het grote blik .. vuur in het onderste blik plaats ze op elkaar en "aansteken" .. wacht totdat het vuur uit is .. voel aan de bovenkant of het "resultaat heeft" .. en doe je ding ..

met 1 conserven blik .. (+gasbrander)
- boor 1 groot gat in de wand net boven de bodem
2 of 3 grote bouten (afstandhouder) .. op de bodem neerleggen kolen erboven op ..
gebruik: brander door het gat totdat je kool roodgloeiend is .. brander weghalen en wachten totdat de kolen smeulen .. (door het gat word lucht gezogen .)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:39:
Korte grill sessie gehad. Maaltijd voor 2 gemaakt. Wat nieuwe dingen geprobeerd. Gepofte aardappel, gegrilde wortel en banaan waren nieuw. De wortelen waren erg goed, de gepofte aardappel had ik er ongeveer 70 minuten op maar die kon nog wel langer. Of misschien dichterbij de kolen. Ik had de aardappelen in olijfolie met wat zout in aluminiumfolie gedaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had het vlees reverse sear geprobeerd. De grill op ongeveer 160 graden en het vlees indirect er op voor ongeveer 20 minuten. Bij 50 graden heb ik de kolen nog eens goed opgestoken met de looflighter en daarna het vlees boven de gloeiende kolen gedaan tot 60 graden. Daarna het vlees van de grill gehaald en laten rusten.

Het was best lekker maar ik denk dat de buitenkant van het vlees te warm was geworden. Was een klein beetje taai en leek ook een beetje grijzig. Ik had het ongeveer 90 seconden en beide kanten afgerold. Denk dat dat wat te lang was.
ipv chocolade of met kan je ook shotje "43" er mikken ;) of appel ontkernen en kaneel + suiker ipv de kern

Tja vanalles

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

vso schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:44:
[...]

ipv chocolade of met kan je ook shotje "43" er mikken ;) of appel ontkernen en kaneel + suiker ipv de kern
Ja dat zat er ook door :), desert was erg lekker! Ik had gewoon wat simpel melkchocola met hazelnoot en rozijnen gedaan. Ging er prima in!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:46
Tja met “43” wordt alles lekker 😋

• -Junkiexp-
@MrVegeta

Die aardappelen moet altijd erg lang op de BBQ, heb ik ook altijd.
Ik snij ze met schil doormidden, hol ze een beetje uit en dan iets van roomkaas erin, zeezout rozemarijn en olijfolie.
Dan de helften weer tegen elkaar en in aluminiumfolie in de buurt van de kolen leggen.

Groente op de bbq ben ik verder niet zo'n fan van, heb sowieso al wat moeite met groente in het algemeen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrVegeta schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Ja dat zat er ook door :), desert was erg lekker! Ik had gewoon wat simpel melkchocola met hazelnoot en rozijnen gedaan. Ging er prima in!
:) wat ook erg lekker is ..

tortilia fruit "rolletje" met chocolade ..

smeer 1 kant van de tortilia in met een 1:1 mix van sojasaus,wustischer.housain+ketchup (eetlepel is genoeg per tortillia) ketchup is "verdikker" ..
- leg er fruit in .. (any will do ... exotische vruchten erbij is lekkerder) ..
- strooi chocolade eroverheen ..
in alufolie oid .. 10/15 min laten garen ..

Het zoutemixje weegt goed op tegen de fruit + chocolade ..
je zou het ook met bladerdeeg kunnen doen .. ..

Tja vanalles

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

-Junkiexp- schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:54:
@MrVegeta

Die aardappelen moet altijd erg lang op de BBQ, heb ik ook altijd.
Ik snij ze met schil doormidden, hol ze een beetje uit en dan iets van roomkaas erin, zeezout rozemarijn en olijfolie.
Dan de helften weer tegen elkaar en in aluminiumfolie in de buurt van de kolen leggen.

Groente op de bbq ben ik verder niet zo'n fan van, heb sowieso al wat moeite met groente in het algemeen.
Zal wel wat experimenteren komende week. Een met aluminiumfolie, 1 zonder, de ene wat dichterbij de kolen etc. Zoveel kosten die aardappelen ook weer niet.

Moet trouwens zeggen dat het grillen op houtskool mij erg goed beviel! Kon de temperatuur behoorlijk goed regelen en veel minder as dan de Ecobrasa briketten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gewoon ff lekker gerommeld achter de braai vandaag :Y) <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3g2Cf7f0CXEhtdOai_PJGTpKYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dnhPrnw2RXgTP7rPVAQpjLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOnHvrmB3a6UpisaIQhbZcZyUEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pRpMmou9iym9wKMextU5bLN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd_EaDeDJ0-N2Om25QUGVfc6gUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyMGkfjGc8B8U4R6UFsmtwjh.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor een nieuwe sig..

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@MrVegeta heb je ook wel eens grote zoete rode aardappels geprobeerd?
ik leg ze altijd gewoon op het grill ijzer totdat ze een zwarte korst hebben.
indirect 180 graden minuutje of 80. (perfecte manier om je keramiek op te warmen LOL)
Daarna doorsnijden en leeg lepelen in een kom. Dan mengen met zwarte peper en zout en strooi er een beetje bieslook met feta over. heerlijke aardappelpuree.

Ze blijven lang warm maar ik stook vaak wat hout in een alles brander (hebben de kids ook wat te doen . ;-) en leg ze aan de zijkant naast het vuur terwijl ik het vlees klaar maak met de groente...

@Koffie bekent pannetje, ik heb t steeltje er afgeslepen past ie precies in mn compact.
morgen is het hopelijk lekker weer voor een sessie.
pannetje seasonnen en eens gebruiken voor een masalakerrie kippetje paar hamburgers als tussendoortje.

low enslow vlees is op. :'(

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 12-07-2020 22:51 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo was weer een geslaagd weekend :) lekker de Q aan, voornamelijk hamburgers en hotdogs dit weekend omdat we een verjaardag feestje hadden.

Ondertussen zag ik in verschillende groepen ook voorbij komen dat de eerste Masterbuilts zijn opgehaald dit weekend, de container is Vrijdag aangekomen en zijn Zaterdag richting verschillende leveranciers gegaan.Erg benieuwd wanneer de mijne dus geleverd gaat worden.

Zijn er hier al mensen die de masterbuilt geleverd hebben gekregen ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• IdieEasy

IdieEasy

Gisteren geprobeerd om wat gerookt buikspek te maken.
Ging niet helemaal fantastisch, kamadootje wilde niet warmer worden toen ik dat wilde, roken ging maar wat matigjes, maar het smaakte uiteindelijk nog best lekker!

Buikspek op de kamado:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB0HT2MrBozGREYu00WklwdQYVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rP4koaA7RJLCGYqMliJQi6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de kern temp 80 graden was eraf gehaald, kwartiertje laten rusten, in plakken gesneden en nog even afgegrild:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYLaa9qkQ0KiAZpE6pqz8Bg430s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJRiCinbcFvpPEtf0fvF0tEl.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat ik mijn pannetje toch wat wil verhogen, zodat de airflow wat beter wordt. Ik had de hele sessie (~2,5 uur) de schuif onderin helemaal open staan, en de dome thermometer wilde niet meer dan 100 graden aangeven.
Met afgrillen de deksel nog even open gezet, pannetje eruit en binnen 10-15 minuten was hij op 250 graden.
Mogelijk moet ik iets langer wachten voordat ik hem voor het eerst dicht doe, zodat er meer houtskool brand.
Ik ging uit van opstoken is makkelijker dan smoren/afkoelen, maar misschien moet ik dat eens andersom aanpakken.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:46
De meeste groenten en aardappels blancheer ik meestal een paar minuten (mais wat langer) alvorens ze op de bbq gaan.

@-Junkiexp- Neem eens wortelen en doe die in een alu bakje. Eetlepel bruine suiker en een eetlepel honing erbij en indirect. Evt als ze bijna gaar zijn nog even afgrillen.

Of meng blokjes courgette, aubergine paprika en feta met een beetje olijfolie in een alu bak en zit die een tijdje indirect.

een beetje meer najaar misschien maar wortels (of winterpeen) met paprika en rode ui en verse tijm en (flinke schuit) olijfolie. Dit is helemaal lekker met kipfilet ingekerfd en ingesmeerd met (zelfgemaakte) pesto en serveren met tagliatelle

• Jorizzz
Aardappels om te poffen op de BBQ doe ik tegenwoordig eerst een paar minuten in de magnetron. Klinkt raar, werkt perfect. Ze hoeven daarna nog maar een minuut of twintig op de BBQ.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 13:23
Inmiddels is er een nieuwe (zie robkrekel in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4") aangeschaft, en ben nu weer op zoek naar een deflector. Is het pannetje voor een mini ei nog ergens verkrijgbaar?

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Jorizzz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
Aardappels om te poffen op de BBQ doe ik tegenwoordig eerst een paar minuten in de magnetron. Klinkt raar, werkt perfect. Ze hoeven daarna nog maar een minuut of twintig op de BBQ.
Heb je nog een beetje meer info? Paar minuten, welke stand?

• Jorizzz
MrVegeta schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Heb je nog een beetje meer info? Paar minuten, welke stand?
Ik heb de laatste keer twee keer drie flinke aardappelen tegelijk zo los in de magnetron op het draaiplateau gelegd, vijf minuten volle kracht. Ze komen er echt heet uit dan, maar nog niet gaar. Daarna verder op de BBQ.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Jorizzz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:05:
Dit werkt met alle aardappelen (geen diepvries), ook bijvoorbeeld schijfjes die je normaal in de pan bakt.
Eerst vrijwel gaar in de magnetron, dan afmaken in de pan/bbq.

• Tommie12
  • Laatst online: 22:30
Ik stoom of kook aardappelen in de schil altijd gaar op voorhand.
Dan doormidden, en inwrijven met een mix van olijfolie en kruiden en peper en zout. Dat kan een paar uur op voorhand.
En dan leg ik die indirect op de Q, en die mogen gerust een half uurtje liggen. Dan nog effe op gietijzer voor een streepje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Naar aanleiding van de discussie die we hier in het verleden al eens gevoerd hebben over de beschikbaarheid van de Masterbuilt Kamado, beginnen nu ook de eerste leveranciers te melden dat hij in ieder geval na 2020 niet meer geleverd gaat worden:
Helaas gaat deze kamado uit assortiment bij Masterbuilt, de leverancier heeft ons nog één keer in de gelegenheid gesteld deze TOP KAMADO te bestellen. We krijgen er echter voor het eind van het jaar nog een aantal binnen.
Bron: BBQ Shop Limburg (Official Reseller) & Link 2 op BBQ Genootschap

Jammer genoeg nog niks vernomen van V&R aangaande de levering, Vrijdag was er daar nog niks bekend.

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowBumble op 13-07-2020 15:32 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ShadowBumble schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:31:
Naar aanleiding van de discussie die we hier in het verleden al eens gevoerd hebben over de beschikbaarheid van de Masterbuilt Kamado, beginnen nu ook de eerste leveranciers te melden dat hij in ieder geval na 2020 niet meer geleverd gaat worden:

[...]

Bron: BBQ Shop Limburg (Official Reseller) & Link 2 op BBQ Genootschap

Jammer genoeg nog niks vernomen van V&R aangaande de levering, Vrijdag was er daar nog niks bekend.
Das K.t, dit zou nu net iets zijn waar ik voor zou gaan als mn habibabi tuincentrum kamado uit gewerkt is.

divide system er bij klaar.

ik ga nu nog niet door investeren dus helaas. Edit, als zij de enige zijn die importeren dan is masterbuild kamado niet meer een optie.

Jammer is het wel, 800 900 euro voor een large met d&c en zo zijn er niet veel die kwaliteit leveren en voldoende accesiores die passen en jaren leverbaar zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 13-07-2020 23:27 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-11 11:47

PnD

like in Pinda ^_^

Vandaag bavette volgens deze methode: https://www.bbq-nl.com/sous-vide-steak-van-de-barbecue/

Was nog even paar tandjes malser dan bavette gewoon afgrillen.

Alleen de foto's vergeten. Het was snel op 😋

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik benieuwd naar ervaringen met de Napoleon gasbbq's. Ik sta op het punt er een aan 't schaffen en met wel gecharmeerd van dit merk. Ik twijfel een beetje tussen de types met een infrarood en die met een gewone zijbrander.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• Apie!

Apie!

@Bjorn180179 ik heb de Napoleon Prestige Pro 500. Wat wil je weten?

Blown past falling sands

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-11 13:26
Apie! schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:27:
@Bjorn180179 ik heb de Napoleon Prestige Pro 500. Wat wil je weten?
Ik zit meer te denken aan de Rogue serie en dan het type 425. Ben wel benieuwd of iemand die met sizzle zone heeft en hoe dat bevalt.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 21:49
Bjorn180179 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:17:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik benieuwd naar ervaringen met de Napoleon gasbbq's. Ik sta op het punt er een aan 't schaffen en met wel gecharmeerd van dit merk. Ik twijfel een beetje tussen de types met een infrarood en die met een gewone zijbrander.
Heb sinds dit jaar ook een gasbbq, Cadac Meridian inbouw. Voordeel t.o.v. kolenbbq is dat je hem snel aanzet en minder onderhoud/schoonmaken. Kolenbbq heeft naar mijn idee wel meer sfeer.

Om toch maar mee te praten in dit topic een aantal foto's van de afgelopen BBQ sessies.
Eerste foto: Dunne lende.
2de foto: aangesneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrlXyYmI3vC8-SStI_nqF7JomFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqmbMyL2ObodNg46HbCkpfJY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJF_-O_T76py_IfgoKA00CDrvIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZZjjiimrxtiax5GuBKDPnQc.jpg?f=fotoalbum_large

Ossenhaas spiesjes gemaakt van restjes ossenhaas. Verschillende marinades geprobeerd. Heerlijk mals.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5giPl8tBFrgXJU0yyzRtprZMJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkU9sdGtBiQXhaUAvaIs6WQP.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste keer staartstuk bereid. Volgende keer wellicht op 2 punten temperatuur meten om het net nog iets beter klaar te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwEkr6MZ1GldUv8vkC9Z8KiwsPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45YNRd1z3LQN9oIQUDkzbICX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Purehz op 13-07-2020 21:33 ]

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:28
Van het weekend voor 25 man bbq regelen.
Nu hebben we een x budget voor de bbq.

Waar halen jullie het vlees als het niet van de slager komt ?

Zelf vind ik de lidl wel het lekkerste bbq vlees hebben wat is jullie keuze daarin?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Pagina: 1 ... 99 ... 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism