copykat schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
Ik heb eens wat 321 Sparerib recepten bekeken voor als de zomer begint..🙄 ⛈🌦🌧🌧🌧 en ik vroeg me een paar dingetjes af.
Op welke kerntemp is fase 1 afgegrond?
En fase 2? ( korter is more bite dus 1 uur is steviger.
Fase 3 was 95 tot 98 graden celcius dat las ik wel
(raar dat alles meestal is gebasseerd op KernTemp en dit op tijd.)
Ik heb een rekje gekocht omdat een compact weinig ruimte heeft en dan past er net wat meer op.
Heeft dit nog effect op hoe ik ze moet behandelen?
Wat ik vaak doe is de Q op 110 graden en de ribs indirect totdat het vlees een plateau bereikt (meestal zo rond de 65 graden) en dan pak ik ze in voor fase 2, totdat ik de 90 graden bereik. Meestal laat ik ze dan ingepakt een tijd liggen, want dit doe ik in de ochtend / middag voordat er een BBQ sessie gepland staat.
Het aflakken en opwarmen naar eettemperatuur is iets wat ik meer op zicht doe, aantal keer lakken en draaien totdat er een mooi laagje op zit.
De ribs hangen zo op het randje van bot valt van het vlees versus een bite.
Als je van steviger houdt, korter inpakken / sneller afkoelen (mijn methode gaart nog lang door).
Tijd heb ik in het gebruikt als variabele, maar net als hierboven, was erg onbetrouwbaar. Een kernthermometer in het dikste stuk vlees bleek beter resultaat te geven voor mij. Moet erbij zeggen dat het ook enigszins aangepast is op de eigen smaak; mijn vrouw heeft de ribben liever wat aan de zachte kant, wat het makkelijkste in fase 2 te regelen is naar mijn mening.
Deze methode heb ik toegepast met 1 rack ribs en met 6 racks ribs in een large BGE, dat maakte geen verschil. Ik zag in ieder geval geen groot verschil in temperatuur. Een kleine bbq met minder kolen zal naar mijn mening wellicht iets meer van een schommeling in temperatuur geven, waardoor fase 1 & 2 relatief iets langer duren met meer ribs. Als je op kerntemperatuur stuurt, is dat naar mijn mening niet zo'n groot probleem.
Zeker weten dat het buik is met een bot? Welk bot zit er in een buik?
[
Voor 13% gewijzigd door
Paitor op 09-07-2020 14:22
]