Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:31

ShadowBumble

Professioneel Prutser

freakstar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:36:
@ShadowBumble ben je een beetje tevreden over de Grilleye? Ik heb hem nu een paar maanden in gebruik maar de laatste tijd werkt hij helaas niet zo goed meer.
Heb contact gehad met support en instructie voor volledig resetten gekregen dus dat ga ik maar eens proberen.

Bereik wifi is matig en app stopt soms met updaten. En gebruikt enorm veel batterij. Biedt mij tot nu toe niet het gemak wat ik had gehoopt.
Ik heb er nog geen goede lange sessies mee gedaan, enige waar ik mij aan stoorde waren de notificaties die " vertraagd" binnen kwamen maar dat was met alles dus niet enkel bij GrillEye maar bij iedere app notificatie, dus dat zal daar niet aan gelegen hebben.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:47

copykat

Good copy isn't bad

Jorizzz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:02:
Mijn zwager heeft ook zo'n Meater, maar wat is dat ding enorm dik zeg! Ik snap dat ze de elektronica ergens moeten laten, maar zo'n groot gat in je vlees vind ik niks...
Dat heeft de cookperfect ook een beetje, 3,5mm denk ik. In iedergeval dikker dan de standaard probe.
Werkt wel erg makkelijk. Veel extra "hulp info" wat ik fijn vind want mn braadboekje is nog niet dik. 😋
Die dikte is een dingetje qua gewicht en zo met een moinkball en kleine dingen dus daar gebruikte ik de thermopen voor maar je ben snel te laat met prikken en dan over shoot je de kerntemp.
Vandaar dat ik voor kleinere stukken een simpelere dunne probe neig te aanschaffen.
Die ikea dingen zijn dan prima.
Inkbird 2 zo ook kunnen maar nog een app vind ik wat overdreven als tuin gezinkoker...😁

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:26:

Daarnaast gebruiken we hem in de keuken ook veel, even een kipfilet meten, of je gehaktballetje.. Gevolg, sappiger vlees omdat de vrouw het niet meer te lang laat bakken.. dus win-win...
Hmm zal hem eens laten liggen bij dd gasplaat,, ik eet vaak schoenzool als schnitzel...
Mn vrouw laat mn dochter vaak koken, die vind het nog wel leuk😉, zal haar eens uitleggen hoe die werkt..... O-) :+

Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 12:23
@copykat, bij kleine stukjes vlees is een probe niet echt handig..
Gewoon vaker bbq'en dan krijg je wel een indruk van tijdsverloop..
Bijvoorbeeld moinkballs zijn gaar na 40-50 minuten, maar het maakt niet zo heel veel uit als die 10 graden naar boven schieten,

Maar bij mager vlees zoals snitzels is het gewoon vaak prikken tot je de garing hebt die je wilt..

Steaks (rond de 400gr) reverse sear, om de 5 minuten even checken, kom je in de buurt van de 40 graden dan sear ik hem al af en leg ik hem te rusten..

Bij hele dikke steaks (dikker dan een duim) zoals een tomahawk of een picanha steek ik wel een probe in.

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 03-07 13:26
ethereal81 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Idem, sinds vorige week, ook bij Amazon vandaan. Werkt perfect. Enige nadeel dat ik heb ondervonden is dat ‘ie alle grafieken etc reset als ‘ie de verbinding even kwijt is. Hopelijk lossen ze dat in een software-update nog eens op.

Verder meer dan prima apparaat, zeker voor dat geld. Deed het hiervoor met een draadloze unit van de Aldi met een bereik van 4 centimeter ongeveer. Nu kan ik met low n slow rustig binnen gaan zitten en de boel in de gaten houden.

Edit: viel me van het weekend op dat er een barstje in een pootje van de heat deflector van mijn nieuwe Auplex Kamado zat. Even gebeld met Buitenkado en zonder vragen en moeilijk doen direct een nieuwe opgestuurd. Keurig.

Behandel dat ding alsof het een kristallen vaas is, hehe, dus aan mij heeft dat niet gelegen. Wel prettig dan, zo’n klantenservice.
Dat heb ik hier inderdaad ook, zodra je de app afsluit dan is het grafiekje gereset. Best jammer om je 5 uur grafiek weg te zien vloeien haha. Van het weekend had ik ook mijn eerste freeze met dit product ook dit maal na de 5 uur grens.

Ik was bezig met een pulled pork en wilde deze gaan inpakken en toen zag ik het basisstation niet meer switchen tussen probe 1 / 2 en temperatuur bleef hetzelfde ook toen deze van het rooster af was en uit het vlees. Simpel batterij ffkes los maken en probleem was al wel weer opgelost.

Nu is die probe op het rooster al geheel bruin geworden van de temperatuur en waarschijnlijk de rook sessies, maken jullie deze nog wel eens schoon als dat uberhaupt mogelijk is of is dit jullie kenmerk voor de rooster probe? :+

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verstappen33
Salv schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Nu is die probe op het rooster al geheel bruin geworden van de temperatuur en waarschijnlijk de rook sessies, maken jullie deze nog wel eens schoon als dat uberhaupt mogelijk is of is dit jullie kenmerk voor de rooster probe? :+
Met een wondersponsje van de action met alleen water veeg je hem zo schoon..
Ook de kabel zelf kun je goed schoonmaken met dit sponsje..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bootje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:22
Afgelopen zaterdag (voor de 2e keer) thuis een workshop gehad van een BBQ master. Ik kan ondertussen al heel wat op de BBQ, maar dit soort sessies zijn toch wel een heel erg goede inspiratie om nieuwe dingen te proberen en ideeën op te doen. Het was met 2 vrienden en we hadden vooraf aangegeven wat we al wel en niet konden.

Het resultaat:

U ziet:
- Knoflookbroodjes uit een gietijzeren muffin/poffertjespan
- Japanse warm gerookte zalmbonbons
- Gegrilde kreeft met Oosterse sinaasappel mayonaise of kruidenolie (met zwarte knoflook)
- Bavette met gesmolten Gorgonzola dolce en gegrilde venkel
- Clafoutis (met kersen)

Het was heel tof om een keer met kreeft te werken. De chef nam de (diervriendelijke) slacht honneurs voor zijn rekening omdat we ze uiteraard een pijnloze dood gunden. Daarna werden ze op 2 manieren gegrild (met/zonder olie) en hadden we 3 varianten om ze te nuttigen (alleen peper/zout, de sinaasappel mayo of de kruidenolie). Heerlijk, maar wel veel handenarbeid voor relatief weinig vlees.

Het was werkelijk waar smullen! :9

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

verstappen33 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Met een wondersponsje van de action met alleen water veeg je hem zo schoon..
Ook de kabel zelf kun je goed schoonmaken met dit sponsje..

Metalenspons is voor mn rvs wok te reinigen , witte is is de wonderspons.
Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:04
grote_oever schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:11:
[...]

De HerQs zou ik dus afraden. De app is echt zo ontzettend buggy, tenminste voor de iPhone. Voor de rest doet hij waar hij voor bedoelt is. Maar door de inkbird aanbieding op Amazon is dat duidelijk een betere deal.
Ik ben wel tevreden met die thermometer.

Het enige wat me in het begin stoorde was dat je grafiekjes onderbroken worden als je verbinding verliest. Nu trek ik me niks meer aan van die grafiekjes.

Ding werkt perfect.

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 30-06 13:58
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Het enige wat me in het begin stoorde was dat je grafiekjes onderbroken worden als je verbinding verliest. Nu trek ik me niks meer aan van die grafiekjes.

Ding werkt perfect.
Same.. Ik kijk niet naar de grafiek. De temperatuur meten doet hij goed.

• Moosjes
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13:51
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Ding werkt perfect.
Die grafiekjes, dat gebeurt bij de bluetooth versie van inkbird ook. De wifi versie van inkbird slaat de gegevens op in de cloud en daardoor onthoud hij het.

• Tommie12
Bootje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:25:
Afgelopen zaterdag (voor de 2e keer) thuis een workshop gehad van een BBQ master. Ik kan ondertussen al heel wat op de BBQ, maar dit soort sessies zijn toch wel een heel erg goede inspiratie om nieuwe dingen te proberen en ideeën op te doen. Het was met 2 vrienden en we hadden vooraf aangegeven wat we al wel en niet konden.

Het resultaat:
[Afbeelding]

U ziet:
- Knoflookbroodjes uit een gietijzeren muffin/poffertjespan
- Japanse warm gerookte zalmbonbons
- Gegrilde kreeft met Oosterse sinaasappel mayonaise of kruidenolie (met zwarte knoflook)
- Bavette met gesmolten Gorgonzola dolce en gegrilde venkel
- Clafoutis (met kersen)

Het was heel tof om een keer met kreeft te werken. De chef nam de (diervriendelijke) slacht honneurs voor zijn rekening omdat we ze uiteraard een pijnloze dood gunden. Daarna werden ze op 2 manieren gegrild (met/zonder olie) en hadden we 3 varianten om ze te nuttigen (alleen peper/zout, de sinaasappel mayo of de kruidenolie). Heerlijk, maar wel veel handenarbeid voor relatief weinig vlees.

Het was werkelijk waar smullen! :9
Kreeft op de BBQ heb ik nog niet gedaan, maar wil het wel eens proberen.
Op welke manier heeft de chef bij jullie de kreeft dan gedood?

• Tommie12
Moosjes schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Die grafiekjes, dat gebeurt bij de bluetooth versie van inkbird ook. De wifi versie van inkbird slaat de gegevens op in de cloud en daardoor onthoud hij het.
Tja... dat gaat dan toch een stap te ver vind ik. Mooi als het werkt, maar niks om over wakker te liggen.

• Bootje
  • Laatst online: 16:22
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Kreeft op de BBQ heb ik nog niet gedaan, maar wil het wel eens proberen.
Op welke manier heeft de chef bij jullie de kreeft dan gedood?
Ze zaten in een bak met koelelementen waardoor ze 'sliepen'. Gelijk na het uit de bak halen heeft hij met een koksmes in één vloeiende beweging in de plek tussen de kop en de nek (achter de ogen) gestoken en gelijk het mes dwars door de kop naar beneden gekliefd.

• Tommie12
Bootje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Ze zaten in een bak met koelelementen waardoor ze 'sliepen'. Gelijk na het uit de bak halen heeft hij met een koksmes in één vloeiende beweging in de plek tussen de kop en de nek (achter de ogen) gestoken en gelijk het mes dwars door de kop naar beneden gekliefd.
Dat lijkt op dezelfde manier als wat ik doe nadat ze gekookt zijn.
Ik doe ze wel levend het kokend water in, maar dan komen ze ook uit een koelbox.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 19:03
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:38:
[...]

Dat lijkt op dezelfde manier als wat ik doe nadat ze gekookt zijn.
Ik doe ze wel levend het kokend water in, maar dan komen ze ook uit een koelbox.
Dat klinkt toch als een vreselijke dood, als ik eerlijk ben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:06
In de aanbieding bij de AH.

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• koen3950
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 10:51
grote_oever schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Geen idee of iedereen hier last van heeft, maar de app werkt niet op de achtergrond. Dus als ik setpoint heb gehaald gaat de app niet af als scherm uit staat (gevoelsmatig denk ik dat dit probleem is met verbinding). Ook is de grafiek zeer buggy, want de as ververst niet. Dus als maximale as 100 graden is dan zie je alles boven de 100 graden niet meer. Zelf heb ik meerdere apps uit de AppStore gebruikt, maar allemaal hebben het probleem. Ik gebruik hier een iphone.

Ps ik weet niet of deze aanbieding aanleiding is voor de discussie, maar ik post hem toch even:

https://nl.pepper.com/aan...ter-met-35-korting-151296
Ik gebruik de herqs app ook op de iPhone en herken dit niet. Zeker dat je niet ergens een instelling verkeerd hebt staan?

• Tommie12
Jorizzz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Ten eerste heeft een kreeft geen centraal zenuwstelsel, dus het is niet zeker of ze uberhaupt pijn voelen.
Ten tweede, het gaat heel snel.

Hoe zou jij het doen? Ken je een betere methode?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Jorizzz schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Zijn ze gewend :+
Ohw, wacht :|

Levend koken is de 'oude' manier, pré 2000 zeg maar
Sinds die jaren wordt in de opleiding de nadruk gelegd op de genoemde manier .

Als is die net zo dieronvriendelijk als koken, alleen gevoelsmatig 'fijner' ( voor de kok )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Boudewijn

omdat het kan

De kogel is door de kerk, ik heb net de BGE mates toch maar gekocht. Damn wat een berg geld voor een paar plankjes en stukje RVS O-)

Gezien het hetzelfde effect voor het dier geeft knal ik kreeften gewoon levend het water in.

[Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2020 19:50]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
koen3950 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Ik gebruik de herqs app ook op de iPhone en herken dit niet. Zeker dat je niet ergens een instelling verkeerd hebt staan?
als je me verteld waar de instellen staan daarvoor :+ Maar was voor mij zo frustrerend dat ik de inkbird heb gekocht laatst bij de Amazon aanbieding. Ik vermoed dat het komt door de slechte verbinding, waardoor ik eigenlijk alleen maar "eerichtingsverkeer" heb. Ik ben namelijk iemand die veel waarde hecht aan de trendlijn om te zien of mijn trend naar beneden of naar boven gaat. Laatste paar keer reset de app continu waardoor ik elke keer naar een leeg grafiek kijk.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Wat is de diameter vh pannetje?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:00:
[...]

Wat is de diameter vh pannetje?
Ik meen dezelfde als ik, zo'n 5 a 6 cm
Ideaal als saus-verwarmpannetje op het rooster ;)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:07

Boudewijn

omdat het kan

Ja het zijn prima sauspannetjes, ik heb er 6 meegenomen bij de AH maandag. Mooi schenktuitje en ze passen prima in elkaar. Let wel op dat ze niet ideaal zijn voor zure saus zoals tomatensaus ;)

[Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 30-06-2020 20:05]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Enige ervaring met deze?
https://www.ah.nl/product...ll-guru-dutch-oven-medium

Lijkt me een mooi sudder pannetje voor natte gerechten. Ook gewoon op fornuis te gebruiken vermoed ik.

• Therealzyper
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 02-07 08:35
Dag allemaal,
Ik ben een beginnende bbqer en heb enkele vragen. Het zou fijn zijn om jullie expertise hierover aan te horen.
- Ze zeggen altijd dat er op de houtskool een aslaag moet zijn om veilig te bbqen (grijze kolen), hoe komt dat dit niet het geval is bij een kamado? Hier wordt namelijk een houtwokkel ingegooid en na 15 min ready to go, maar de houtskool ziet nog zwart?
- onderstaande creatie ziet er beetje rood uit aan buitenkant, is dit het gevolg van smoken? Dit is enkel met houtskool bereid voor 45 minuutjes.
- bij het vlees op het vuur leggen werd dit ook direct zwart op het begin en bleef aan de grill hangen, hoe valt dit op te lossen?

Alvast bedankt.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Therealzyper schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:45:
Dag allemaal,
Ik ben een beginnende bbqer en heb enkele vragen. Het zou fijn zijn om jullie expertise hierover aan te horen.
- Ze zeggen altijd dat er op de houtskool een aslaag moet zijn om veilig te bbqen (grijze kolen), hoe komt dat dit niet het geval is bij een kamado? Hier wordt namelijk een houtwokkel ingegooid en na 15 min ready to go, maar de houtskool ziet nog zwart?
Juist niet 15 min ready to go.
Keramiek heeft langer nodig om op te warmen en stabiel te worden. Als de wokkel uitgaat (vlammen gaan uit) zet je de grilplaat en of deflector er in en doe je te klep dicht met de schuiven open. De eerste Dome temp is van de vlammen in de tweede status zal je zien dat hij langzaam klimt naar bedrijfs temp. Afhankelijk wat je wilt maar ga eerst gecontroleerd naar je gewenste temp en kijk even of je mooi gloeiende kooltjes hebt en regel de lucht inlaat en top vent om te stabiliseren. Pas als hij stabiel is je vlees er op leggen. ( Als de keramiek nog te koud is zal de temp te veel in kakken bij openen en koud materiaal er inleggen.
- onderstaande creatie ziet er beetje rood uit aan buitenkant, is dit het gevolg van smoken? Dit is enkel met houtskool bereid voor 45 minuutjes.
- bij het vlees op het vuur leggen werd dit ook direct zwart op het begin en bleef aan de grill hangen, hoe valt dit op te lossen?

Alvast bedankt.[Afbeelding]
Ik zou eerst op kern temperatuur werken op lagere temp en dan achteraf searen op hogere temp 200-250 dometemp. Voor het korstje. Dat is makkelijker met een kamado dan andersom.
Hitte blijft lang hangen in het keramiek.

Wat voor kamadomaat heb je eigenlijk?

[Voor 3% gewijzigd door copykat op 30-06-2020 21:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:41

immetjes

HIER is BERN-E

MrVegeta schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:53:
Iemand hier ervaring met een 57cm kogel barbecue zijtafel/werkblad? Zijn niet zoveel van op de markt en stabiliteit lijkt mij niet heel hoog. Maar het gemak wel.
Toen ik m’n weber 57 nog niet ingebouwd had had ik deze tafel. Hij is ook te gebruiken met Een 47cm weber. Handig stabiel ding met best nog redelijk wat ruimte. Geen hout te onderhouden en van aluminium. Roest niet.

https://www.tuingerei.nl/...style-barbecue-side-table

• Therealzyper
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Keramiek heeft langer nodig om op te warmen en stabiel te worden. Als de wokkel uitgaat (vlammen gaan uit) zet je de grilplaat en of deflector er in en doe je te klep dicht met de schuiven open. De eerste Dome temp is van de vlammen in de tweede status zal je zien dat hij langzaam klimt naar bedrijfs temp. Afhankelijk wat je wilt maar ga eerst gecontroleerd naar je gewenste temp en kijk even of je mooi gloeiende kooltjes hebt en regel de lucht inlaat en top vent om te stabiliseren. Pas als hij stabiel is je vlees er op leggen. ( Als de keramiek nog te koud is zal de temp te veel in kakken bij openen en koud materiaal er inleggen.

[...]

Ik zou eerst op kern temperatuur werken op lagere temp en dan achteraf searen op hogere temp 200-250 dometemp. Voor het korstje. Dat is makkelijker met een kamado dan andersom.
Hitte blijft lang hangen in het keramiek.

Wat voor kamadomaat heb je eigenlijk?
Heb ik allemaal gedaan, dome temperatuur ging zelfs even naar 300, maar de houtskool was nog steeds voor het grootste deel zwart na een halfuur. Enkel in het midden waren er grijze delen op houtskool (zeker niet volledig grijs zelfs) . Maar kan het kwaad in een kamado dat uw houtskool nog zwart is?

Het searen heb ik voor 5 minuten gedaan op een grill op kamertemperatuur rond de 230, maar op begin zwart en voor de rest vrij weinig korst. En kan het roze dus van de smoke van houtskool zijn?

Ik heb de kamado joe classic 1, is 46 cm grilloppervlakte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dat grijze laagje waar je over praat is vooral met brikketten.
Daar moet je wachten op t grijze laagje. Niet met houtskool die moeten alleen gloeien en rode vlammen geen gele dat is je aanmaak wokkel.

Bij een kamado gaat het om temperatuur en stabiliteit daarvan.
heb je een kern temperatuur meter?
Zo'n pen om in het vlees te steken?
Rood vlees is met 45-50 graden celcius klaar om te searen afgrillen. Daarna op de grill hoge temp even laten liggen zeg 1min kwartslag draaien. 1min omdraaien en weer 1 min 1 min.
Er af halen even in de folie of onder een bord laten rusten. 5 minutjes.
Dan zal het beter gaan.

• Qplate
  • Registratie: juni 2018
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Keramiek heeft langer nodig om op te warmen en stabiel te worden. Als de wokkel uitgaat (vlammen gaan uit) zet je de grilplaat en of deflector er in en doe je te klep dicht met de schuiven open.
Doen jullie de deflector er niet pas in wanneer de kamado al flink opgewarmd is, en ongeveer 20 graden onder doeltemperatuur is, er pas in? Zo heb ik het ergens gelezen volgens mij, bij direct plaatsen van deflector zou het langer duren voordat kamado op temp is.

Morgen beenham op joetisserie (KJC2). Onder de joetisserie wil ik de normale roosters op de aluminium schijf van de vuurbox leggen, en daarop een lekbak onder de beenham en daar wat voorgekookte krieltjes erin. Op de rest van rooster wat bloemkoolschijven grillen, dit zou moeten kunnen zonder problemen toch, of is het niet gebruikelijk om roosters(geen deflectors) bij een joetisserie te plaatsen. Doeltemp ongeveer 150 graden.

• Therealzyper
Qplate schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Doen jullie de deflector er niet pas in wanneer de kamado al flink opgewarmd is, en ongeveer 20 graden onder doeltemperatuur is, er pas in? Zo heb ik het ergens gelezen volgens mij, bij direct plaatsen van deflector zou het langer duren voordat kamado op temp is.

Morgen beenham op joetisserie (KJC2). Onder de joetisserie wil ik de normale roosters op de aluminium schijf van de vuurbox leggen, en daarop een lekbak onder de beenham en daar wat voorgekookte krieltjes erin. Op de rest van rooster wat bloemkoolschijven grillen, dit zou moeten kunnen zonder problemen toch, of is het niet gebruikelijk om roosters(geen deflectors) bij een joetisserie te plaatsen. Doeltemp ongeveer 150 graden.
Als je 20 onder de doeltemperatuur uw deflector gaat leggen, dan moet je ze toch bijna direct erop gaan leggen als je wilt slow cooken? Ik deed wokkel erin en liet 5 minuutjes branden tot het uit was en dan dome dicht en ging bijna direct naar 100 terwijl ik ervoor stond. Wat is dan de juiste techniek of tactiek om tot 100 te brengen?

• Therealzyper
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:33:
Dat grijze laagje waar je over praat is vooral met brikketten.
Daar moet je wachten op t grijze laagje. Niet met houtskool die moeten alleen gloeien en rode vlammen geen gele dat is je aanmaak wokkel.

Bij een kamado gaat het om temperatuur en stabiliteit daarvan.
heb je een kern temperatuur meter?
Zo'n pen om in het vlees te steken?
Rood vlees is met 45-50 graden celcius klaar om te searen afgrillen. Daarna op de grill hoge temp even laten liggen zeg 1min kwartslag draaien. 1min omdraaien en weer 1 min 1 min.
Er af halen even in de folie of onder een bord laten rusten. 5 minutjes.
Dan zal het beter gaan.
Ah bij houtskool kan het dus geen kwaad? En de wokkels moeten vanboven gelegd worden en niet vanonder? Ja alles ging vrij goed, had eerder moeite om het laag te houden de dome temp., is uiteindelijk rond 130 blijven hangen met minieme openingen in topven en schuifluik. Op kwartier zat ik al aan 180 ofzo vandaar dat ik niet precies weet hoe ge het dan moet aanpakken om trager naar uwe juiste dome temp. te gaan.

Ik heb een instant thermometer. En heb het vlees zoals je zei gebakken. Op zich was de cuisson ook goed, alleen het searen was niet zo krokant geworden, eerder direct zwarte strepen. Wordt er geseared met dome open of dicht?

Thx alvast, wordt al veel wijzer.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Qplate schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Zie dit:
YouTube: YouTube
je wilt toch dat alles lekker op temperatuur komt?
Als je alles open zet gaat de warmte meteen de topvent uit.
Zodra de kooltjes gloeien kan het er op. Warmte bouwt dan onder de deflector op en met de hot airflow ook de rest. Meer gelijkmatige opwarming en niet alleen de bovenzijde vd kamado.

@Therealzyper
You tube is een top informatie medium. Kijk wat kamado joe instructie video's dan krijg je meer gevoel in het temperatuur regelen van je kamado. Dat is het begin van een goed resultaat. 🙂

[Voor 12% gewijzigd door copykat op 30-06-2020 22:19]

• Therealzyper
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Zie dit:
Zodra de kooltjes gloeien kan het er op. Warmte bouwt dan onder de deflector op en met de hot airflow ook de rest. Meer gelijkmatige opwarming en niet alleen de bovenzijde vd kamado.

@Therealzyper
You tube is een top informatie medium. Kijk wat kamado joe instructie video's dan krijg je meer gevoel in het temperatuur regelen van je kamado. Dat is het begin van een goed resultaat. 🙂
Ja ik heb al enorm veel filmpjes gekeken vooraleer ik men kamado had. Als je hem dan effectief zelf moet gebruiken is het toch weer wat anders haha :D op YouTube zie ik wel bijna altijd dat ze die vrij zwart searen, kan toch niet de bedoeling zijn?

• H_H
  • Registratie: april 2005

H_H

'Tis but a scratch!

Heeft iemand ervaring met Binchotan houtskool? Ik zie op houtskool.nl een niet gespecifieerde soort, Eucalyptus en Tamarind. Ben benieuwd welke het beste zou zijn voor yakatori e.d.

En mocht er iemand andere aanbieders weten, dan ben ik ook wel geinteresseerd. Best prijzig dat spul.

• Swaxie
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 03-07 11:18
copykat schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:15:
[...]

Zie dit:
Toen ik mijn kamado net had, plaatste ik inderdaad 1 wokkel erin. liet die uitbranden en dan de deflector erin en liet ik mijn kamado rustig naar 100/120 graden lopen. Dit duurde best lang op sommige momenten(zeker gezien het toen buiten ook koud was(Winter)).
Tegenwoordig gooi ik een wokkel in de kamado, laat ik de kamado openstaan als de wokkel opgebrand is om zo de kolen goed aan het branden te krijgen, en gaat dan de deflector erin en dan de deksel dicht. Dan schiet hij qua temperatuur net wat sneller omhoog dan hem meteen zodra de wokkel uit is, dicht te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Nu online
ik gebruik meestal 3 wokkels in mijn large kamado. Als die uitgebrand zijn, dan gaat de deflector er in (als ik die ga gebruiken) en dan gaat de boel dicht, met de luchttoevoer open, tot hij bijna op het punt is dat ik wil en dan zet ik de schuiven zo dat hij op de juiste temperatuur zou moeten zijn. Duurt soms wel even, maar ik warm hem liever wat gelijkmatiger op.

Denk dat het nogal scheelt hoe groot je kamado is, 100kg aan steen opwarmen duurt nu eenmaal even.

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-07 14:30
Voor low en slow in de kamado 21 inch doe ik altijd maar 1 aanmaakblokje, als die uit is deksel dicht, en afhankelijk van mijn haast (sloooooow) doe ik de schuiven al dan niet helemaal open. Ik verwarm meestal ook heel langzaam. Mijn idee is dat in 10 minuten naar 250 graden stoken terwijl het keramiek nog niet op temperatuur is totaal geen zin heeft, en zelfs zonde van de hitte die vol gas door de margrietschijf naar buiten wordt geblazen.

Liever in een half uur naar 120, dan is alles mooi langzaam opgewarmd, en heb ik in dat half uur meestal de overige voorbereidingen wel voor elkaar.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kan inderdaad schelen welk formaat je hebt. Kijk simpel gesproken is als de vlammen vd wokkel of houtsnippers uitzijn kan de klep dicht. Als je dan de vent volledig open zet en de schuif onder ook zal het enorm gaan trekken wat de kolen verder aanwakkeren. Vandaar je snelle dome temperatuursensor stijging.
Maar doordat de hete lucht vrijwel meteen je vent verlaat verwarm je je keramiek minder.
Dat moet je dus weer doen als je de boel klaar maakt voor bbq'en later.
Maakt verder niet uit de eerste ( laat opbouwen) kost meer kolen maar ze zijn sneller allemaal "aan" en de tweede methode, sneller deflector er in, heeft meer tijd nodig maar gebruikt de vrijgekomen warmte effectiever.
Tis maar wat je op dat moment nodig hebt.

Ik steek hem vaak aan en doe ondertussen nog wat voorbereidingen. Zit niet in het vuur te staren zeg maar 😁 dus de langzamere methode is prima voor mij. En ik heb een 16" dus die is zoizo sneller opgewarmt.

• Count_B
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:10
Iemand nog interesse in een Fireboard? -> https://www.marktplaats.n...previousAction=syiSuccess

• verstappen33
Belangrijkste is hitte in je keramiek krijgen..
Daarom alle schuvien open wanneer de wokkel brand en gelijk de dome dicht doen..

Na 15-20 minuten geeft je dome thermometer 110-130graden aan, dan plaats je je deflectors en zet je de schuiven bijna dicht, (bij een KJ onder 1 vinger open, boven een half streepje)
Dan laat je hem even een 15-20 minuten stabiliseren en je dome is ondertussen goed opgewarmt...
Bij mij stabiliseert deze rond de 110-115 graden.. Wanneer je dan je vlees erop legt zakt de temp vaak nog 3-5 graden en zit je precies goed..

Als je gelijk je deflectors plaatst hou je de warmte onderin juist vast, en de dome warmt maar langzaam op, wanneer je dan eindelijk op 110 graden in je dome zit, dan heb je een behoorlijk vuur onder je deflectors en zul je vaak een overshoot hebben..
Daarom even een paar minuten de vlammen je dome in laten gaan zonder deflectors, dan is je temperatuur beter verdeelt en heb je minder kans op een overshoot..

[Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 01-07-2020 10:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 18:31
H_H schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 23:15:
Heeft iemand ervaring met Binchotan houtskool? Ik zie op houtskool.nl een niet gespecifieerde soort, Eucalyptus en Tamarind. Ben benieuwd welke het beste zou zijn voor yakatori e.d.

En mocht er iemand andere aanbieders weten, dan ben ik ook wel geinteresseerd. Best prijzig dat spul.
Ik heb deze toevallig afgelopen weekend getest van deze leverancier :)
Het is een zeer harde houtskool wat ervoor zorgt dat deze extreem lang kan branden (ik heb op mijn houtskool overzicht een nieuw record van 18 uur met 1kg boven de 50c gehaald met deze houtskool). En de subtiele smaakbeleving is echt anders met eucalyptus hout.

kokenmetvuur.nl

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:12

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Is zo'n Meater block de moeite waard? Ik heb eigenlijk nooit meer dan 2 probes nodig, dus dat zou de helft schelen. Gebruik voor mijn iGrill2 altijd de telefoon en dat bevalt prima, maar ben die kabeltjes nu wel beetje beu dus denk er over om over te stappen de iGrill2 voor een laag prijsje weg te doen.

[Voor 25% gewijzigd door MrVegeta op 01-07-2020 11:27]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Betere uitleg, ik doe inderdaad ongeveer het zelfde.
Ik sluit de dome na de ergste vlammen en open de top zodat ik naar binnen kan kijken naar de gloei vd kolen.
Als de dome temp boven de 100 is ergens onder 150 dan gaat mijn setup er in en knijp ik de onderste en sluit de daisywheel top een beetje (half) maar wel open holes.
En laat hem naar mijn gewenste temp kruipen.
Overshooting heb ik eigenlijk alleen als ik vergeet te kijken na 15min na plaatsen deflector. Zet vaak een timer ter herinnering als ik met andere dingen bezig ben.

Heb mn tweede deflector set up binnen als gril verhoger.

Meer airflow en minder blokking voor gewoon grillen en toch 5 cm hoger.
De firebox was verkeerd gemaakt waardoor ik 5 cm te kort kwam in hoogte maar een extra fire ring werd weer te hoog.

Alleen nog een rvs of gietijzeren drippan van 23/25cm doorsnede om dat aluminium te vervangen.

• Hari-Bo
@MrVegeta Ik gebruik zelf maar maximaal 1 of 2 probes maximaal eigenlijk. Als ik weer eens voor een grote groep BBQ dan is het wel handig denk ik, maar enkel voor thuis gebruik vraag ik het me af. Vond het persoonlijk ook teveel, maar het was of 2 losse probes voor 180 euro of het block met een aanbieding voor 200 :)

kokenmetvuur.nl

• Catch22
  • Nu online
Hari-Bo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:36:
@MrVegeta Ik gebruik zelf maar maximaal 1 of 2 probes maximaal eigenlijk. Als ik weer eens voor een grote groep BBQ dan is het wel handig denk ik, maar enkel voor thuis gebruik vraag ik het me af. Vond het persoonlijk ook teveel, maar het was of 2 losse probes voor 180 euro of het block met een aanbieding voor 200 :)
Zelfde hier. het is even geld, maar het werkt wel gewoon heel erg fijn. Wel even een aanbieding afwachten, want dat scheelt nogal.

• uniquorn
  • Laatst online: 03-07 10:33

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Catch22 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Zelfde hier. het is even geld, maar het werkt wel gewoon heel erg fijn. Wel even een aanbieding afwachten, want dat scheelt nogal.
Ben wel benieuwd waar deze voor 200 in de aanbieding geweest is dan? dan houd ik dat in de gaten (hoewel ik 200 nog steeds erg veel vind :o)

It's just a donkey

• Catch22
  • Nu online
uniquorn schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Ben wel benieuwd waar deze voor 200 in de aanbieding geweest is dan? dan houd ik dat in de gaten (hoewel ik 200 nog steeds erg veel vind :o)
Ik heb destijds 229 betaald voor het block, met een code via hun site

[Voor 4% gewijzigd door Catch22 op 01-07-2020 12:33]

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 14:02
Ik vind die meater een leuk concept, maar wifi op een makkelijke manier ontbreekt. Vandaar dat ik zelf naar een inkbird ben overgestapt. Altijd WIFI, waterdicht en nog geen €70,-.

Met gestrekt been.

• Catch22
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:34:
Ik vind die meater een leuk concept, maar wifi op een makkelijke manier ontbreekt. Vandaar dat ik zelf naar een inkbird ben overgestapt. Altijd WIFI, waterdicht en nog geen €70,-.
Hoezo ontbreekt dat? Ik heb hem 1x geconnect met wifi en als ik hem nu aanzet heb ik een goede wifi verbinding. Block naast de Q en heb verder geen problemen

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hari-Bo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:36:
Dan is de keuze inderdaad wel makkelijk. Maar ik snap niet helemaal wat het block doet. Een wifi repeater? Waar heb je dat voor nodig, alles werkt toch gewoon op BT?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 14:02
Catch22 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Hoezo ontbreekt dat? Ik heb hem 1x geconnect met wifi en als ik hem nu aanzet heb ik een goede wifi verbinding. Block naast de Q en heb verder geen problemen
Je moet dat ding toch connecten met een telefoon die via bluetooth in de buurt blijft?

Met gestrekt been.

• Hari-Bo
@MrVegeta Je kan via Bluetooth verbinden alleen is Bluetooth LE beperkt qua bereik. Zelf heb ik het Meater block verbonden met de WiFi. En als je de cloud functie inschakelt dan kan je overal de status uitlezen en anders alleen in je lokale netwerk.

Het Meater block moet wel dicht bij de probes blijven omdat deze alleen Bluetooth LE gebruiken.

[Voor 23% gewijzigd door Hari-Bo op 01-07-2020 13:02]

kokenmetvuur.nl

• Catch22
  • Nu online
Artbij schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Je moet dat ding toch connecten met een telefoon die via bluetooth in de buurt blijft?
Nee, het block kan via wifi verbinden. Dan kan je overal ter wereld met de app zien wat je q doet :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hari-Bo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:59:
@MrVegeta Je kan via Bluetooth verbinden alleen is Bluetooth LE beperkt qua bereik. Zelf heb ik het Meater block verbonden met de WiFi. En als je de cloud functie inschakelt dan kan je overal de status uitlezen en anders alleen in je lokale netwerk.

Het Meater block moet wel dicht bij de probes blijven omdat deze alleen Bluetooth LE gebruiken.
Hm, als je lang gerechten gaard is het wel handig dat je er niet bij hoeft te blijven. Lijkt er op dat je het block ook niet ergens los kan kopen. Misschien dan maar doen, nog ff over nadenken :).

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03-07 11:20

Ik ben helaas (nog) niet zo handig en heb een BBQ tafel besteld.
Duurt 8 weken en dan heb je dit :)

Dat zeggende heb ik zijtafels en een onderstel over voor de Bastard Large.
Voor een paar euro's mag je deze ophalen in Alkmaar. DM voor intresse

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Quadradial heb je alles compleet besteld incl bbq?
Lokale timmerman of webshop?

• Quadradial
Dennis1812 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:56:
@Quadradial heb je alles compleet besteld incl bbq?
Lokale timmerman of webshop?
Nee alleen de tafel. Heb bij verschillende timmerlieden gevraagd wat de levertijd zou zijn maar de meeste konden pas september/oktober leveren.

Via kookgekfilip.nl besteld en deze had een levertijd van 8 weken.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• ShadowBumble
  • Laatst online: 12:31

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Quadradial schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:46:
[Afbeelding]
Ik ben helaas (nog) niet zo handig en heb een BBQ tafel besteld.
Ik kreeg als antwoord toen ik zoiets voorstelde "en als je het niet probeert wordt je ook niet handig" :) Super netjes hoor je zal er sowieso veel plezier aan beleven.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• verstappen33
Mooie tafel, maar voor dat geld had ik het toch zelf geprobeerd..
Een goede zaagtafel huren en goed alles uit tekenen dan moet je een heel eind komen..

Hier staat eerst nog een keuken/woonkamer renovatie op de planning (eind volgend jaar), daarna is de tuin aan de beurt en komt er ook een bbq hoek, een overkapping met een buitenkeuken + bartafel voor 4-6 personen en een lounge gedeelte voor 4-6 personen..

Ik heb een oppervlakte van 6m breed x 4m diep meter toegewezen gekregen van mijn vrouw waar ik me mag uitleven.. Ik heb al de wildste plannen O-)

Zo moet er stroom naar toe voor koelkast, televisie/audio installatie, verlichting etc
.
Het moet een fijne plek worden om lekker in de avond uren te chillen met de familie en vrienden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@verstappen33 Als ik 4 bij 6m claim moet ik de schuur slopen anders is mijn tuin te klein.... :+

En voor de minder handigen onder ons er zijn vast hout bewerkings bedrijven in de buurt.
Ik heb ooit een bovendeel van een dressoir gemaakt met schuif deuren. Uiteraard meer dan dit verbouwd 😉
Heb geen zaagtafel maar wel een goed houtbewerkings bedrijf om de hoek.
Schetsje gemaakt maten bedacht en in samenspraak de verhoudingen en constructie op getekend.
Hij zaagt alles op maat neem de planken ed mee naar huis, potlood de onderdelen op nummer en begin met bouwen.
Soort zelfbedachte ikea dus.

T zagen kost geld maar in elkaar zetten en afwerken nog meer en dat kan je dan terugverdienen met zelf doen. 😎

• verstappen33
copykat schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:03:
@verstappen33 Als ik 4 bij 6m claim moet ik de schuur slopen anders is mijn tuin te klein.... :+
Mijn schuur zit aan de voorkant van het huis, de achtertuin is ongeveer 6 x 18 meter diep, dus ik heb genoeg ruimte. :)

Er zijn gelukkig veel tekeningen online te vinden van bijvoorbeeld overkappingen en meubels..
Zoals deze: https://gadero.nl/zelf-ov...-plat-dak-lariks-douglas/

Enige vereiste is dat je het wel durft om je handen uit te steken, met logisch nadenken en rustig werken kom je een heel eind, meeste fouten worden gemaakt door haastig te werken en niet goed uit te meten..
En ja, ook dan zal je misschien een plankje verkeerd zagen, maar je leert er zoveel van en de voldoening is des te groter als het eenmaal in elkaar zit.

En qua kosten kun je echt honderden euro's en misschien zoals in mijn project wel 2000-3000 euro besparen..
Daar kun je wel 2-3 plankjes mee verkeerd zagen.. :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

Ik ben zelf op dit moment ook bezig met twee meubels voor mijn bbq hobby. Vanwege mijn gebrek aan ervaring gelukkig geholpen door mijn handige buurman. Het wordt een (hoek)meubel waarin mijn BGE komt te staan, met ernaast een stukje werkruimte (of plek waar de WGA of mini-egg kan staan) en onder dat plekje een kast voor BGE-accessoires e.d. Daarnaast komt een kast met bovenop een werkblad en eronder gewoon een opbergruimte. Als het (ooit) af is, zal ik foto's plaatsen.

Het wordt allemaal niet heel goedkoop, want goede schroeven en goed hout zijn prijzig, maar een stuk steviger dan de twee meubels die ik had van greeneggtotaal. Die zakten binnen een jaar in elkaar. Mijn vriendin heeft daar nu een houten rek met plantenbakken voor aan de schuur van gemaakt.

Persoonlijk detail: mijn vader heeft niet lang meer te leven en heeft wat gereedschap, zoals decoupeerzaag, schuurmachine, etc. aan ons gegeven. Hij is ontzettend trots dat wij (met name mijn vriendin) zijn spullen gebruiken. Maakt het toch nog extra mooi om zelf aan het bouwen te zijn.

• dimmak
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 08:59
Ik wil zelf ook graag een meubel maken want ik erger mij dood aan de geringe ruimte. Ik zit echter met het probleem dat ik hoop te verhuizen binnen 2 jaar waardoor ik mijn meubel tegen die tijd te klein is of juist te groot. ;( Misschien toch maar door blijven kloten de komende paar jaar.

• cossy nl
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 14:21
Of een modulair / koppelbare tuinmeubel zodat de BBQ in 1 blok zit en je werkblad in een volgende. Zodat je altijd kan uitbeiden of verkleinen?

Edit: zo iets zeg maar: https://www.bbqshoplimbur...-trolley-excl-kamado.html

[Voor 27% gewijzigd door cossy nl op 02-07-2020 11:03. Reden: linkje naar idee]

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

cossy nl schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:02:
Of een modulair / koppelbare tuinmeubel zodat de BBQ in 1 blok zit en je werkblad in een volgende. Zodat je altijd kan uitbeiden of verkleinen?
Dat is exact wat ik aan het maken ben. En ook nog eens op wieltjes. Dus volledig flexibel. Niet vanwege verhuisplannen, maar om te kunnen verplaatsen om schoon te maken, op andere plekken in de tuin te barbecueën, enz.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@H_H
Was t van steigerplanken gemaakt?
Het grootste probleem van de steigerplanken tuinmeubels is dat vaak gemaakt is van nieuw gezaagd steiger plank die nog nooit een steiger van dichtbij gezien heeft. Of tewel gewoon vuren dik gezaagt.
Wat erg gevoelig is voor vocht. Beitsen helpt maar voorkomt niet.

Steigerhout is oud en heeft enige tijd impregnatie gehad van metselspecie en regenwater en modder enzo.
Oude echt gebruikte steigerplanken zijn harder en meer duurzamer dan de bouwmarkt nieuwe versie.
Tegenwoordig vind je bijna geen afgedankte steiger planken meer voor een koopje, het is geld geworden.
Ze worden ontdaan van ijzer en geschaaft en verkocht als meubelhout.

Douglas heeft net als grenen een meer "vettige" hout structuur en is daardoor beter tegen weersinvloeden bestand.

Als je helemaal weersbestendige meubels wilt maken moet je okoumé gebruiken. Dat heeft een hoge weerbaarheid van zichzelf en is niet echt hardhout maar sterkgenoeg.

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

@copykat , nee, het was douglas. Maar zeer slecht qua montage. Overigens moet ik wel zeggen dat ze de eerste tafel kostenloos hebben vervangen door het tweede. Maar die tweede was vanaf het begin als scheef. Ik was er daarna klaar mee.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 32% gewijzigd door H_H op 02-07-2020 11:33]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik denk dat ik hier wel aan het goede adres ben voor een klein advies:
Collega van me gaat het bedrijf verlaten en we hebben een euro of 150 voor een afscheidscadeau. Nu houdt de collega van een goede wijn, uit eten gaan en barbecueën. Een goed flesje wijn gaan we sowieso voor hem halen. Uit eten gaan wordt snel een Diner Cheque en dat vind ik wat te makkelijk dus ik wil graag wat proberen met zijn ander hobby te doen: barbecue.

Iemand een tip wat een leuke accessoire is om te kopen voor zo iemand? Hij is niet van een lederen schort, dat had ik eerst bedacht. Nu zit ik te kijken naar een "Meater Draadloze thermometer" zodat hij vanuit zijn luie stoel de temperatuur van zijn short ribs in de gaten kan houden. Is dat een aanrader of juist echt helemaal niet? Ik zie het device zelf hier in het topic vaker terugkomen. Werkt zoiets ook goed als de deksel van de barbecue gesloten is? Mogelijk is het ook een idee om wat meer budget naar het cadeau te doen en de Meater+ versie te kopen.

Ander idee is mogelijk een BBQ Workshop maar ik geef hem graag iets tastbaars.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 17:03
FeaR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:09:
Collega van me gaat het bedrijf verlaten en we hebben een euro of 150 voor een afscheidscadeau. Nu houdt de collega van een goede wijn, uit eten gaan en barbecueën. Een goed flesje wijn gaan we sowieso voor hem halen. Uit eten gaan wordt snel een Diner Cheque en dat vind ik wat te makkelijk dus ik wil graag wat proberen met zijn ander hobby te doen: barbecue.

Iemand een tip wat een leuke accessoire is om te kopen voor zo iemand? Hij is niet van een lederen schort, dat had ik eerst bedacht. Nu zit ik te kijken naar een "Meater Draadloze thermometer" zodat hij vanuit zijn luie stoel de temperatuur van zijn short ribs in de gaten kan houden. Is dat een aanrader of juist echt helemaal niet? Ik zie het device zelf hier in het topic vaker terugkomen. Werkt zoiets ook goed als de deksel van de barbecue gesloten is? Mogelijk is het ook een idee om wat meer budget naar het cadeau te doen en de Meater+ versie te kopen.

Beetje lastig misschien, maar weet je wat je college voor bbq heeft? en wat hij mogelijk al heeft aan accesoires? Beetje zonde om hem een thermometer te geven als die er al 1 heeft bijvoorbeeld.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Martinusz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Beetje lastig misschien, maar weet je wat je college voor bbq heeft? en wat hij mogelijk al heeft aan accesoires? Beetje zonde om hem een thermometer te geven als die er al 1 heeft bijvoorbeeld.
Hij heeft een Big Green Egg afstammeling, geen idee of het een Black Basterd is of een andere versie. Hij reageerde positief op mijn iGrill (Tweakers Kerstpakket O+ ) toen ik die aanhaalde. Vandaar dat ik naar zoiets zat te kijken.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ssstefke
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:20

Iemand een tip wat een leuke accessoire is om te kopen voor zo iemand?
Gewoon een mooi stuk vlees?

Basterd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Voor 150 euro koop je een paar stuks ossehaas, entrecote, kalfsribeye en bavette bij Beimer meat.

Daar zou je mij meer plezier mee doen dan wat accessoires kopen die hij zelf misschien wel nooit zou kopen. Tenzij je specifiek weet wat hij wil hebben natuurlijk.

• haborym
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:18
Vandaag bij de Welkoop geweest in Bunschoten. Geen kokosbriquetten meer. Gaven aan dat ze leveringsproblemen hadden omdat de grondstoffen moeilijk te krijgen zijn.

Iemand nog een adresje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
haborym schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:39:
Vandaag bij de Welkoop geweest in Bunschoten. Geen kokosbriquetten meer. Gaven aan dat ze leveringsproblemen hadden omdat de grondstoffen moeilijk te krijgen zijn.

Iemand nog een adresje?
Ik heb vorige week bij de Hornbach kokosbriketten gekocht, die hadden ze daar ook ineens. €6,95 per 5 kg, dus heel goedkoop. Ik heb ze nog niet gebruikt, dus weet niet wat de kwaliteit is. Ze staan nu ook op hun website:
https://www.hornbach.nl/s...-kg/10212036/artikel.html

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 03-07 13:14
Ik heb eigenlijk alleen nog maar houtskool maar als ik briketten haal dan heb ik altijd deze: https://www.bakkerbrandst...uct/kokosbriketten-10-kg/

WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr homemade 80cm | JoyStove Large | Diverse gietijzeren speeltjese

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Catch22
  • Nu online
FeaR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:19:
[...]

Hij heeft een Big Green Egg afstammeling, geen idee of het een Black Basterd is of een andere versie. Hij reageerde positief op mijn iGrill (Tweakers Kerstpakket O+ ) toen ik die aanhaalde. Vandaar dat ik naar zoiets zat te kijken.
https://www.thermoworks.com/Thermapen-Mk4

dat is ook wel een aanrader als kado. In de vorm van: iets dat je graag wil, maar je niet snel zelf koopt. Ik zou er ook graag 1 hebben, maar hij is me eigenlijk net te duur. Wel veruit de snelste en beste die er is

[Voor 9% gewijzigd door Catch22 op 02-07-2020 13:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

@FeaR , als hij nog geen (goede) thermometer heeft, zou ik een Grilleye Pro+ eerder aanraden. Een draadloze (Meater) is vooral handig als je met een rotisserie werkt. Verder is een kabel geen probleem. De Grilleye Pro+ heeft standaard al meerdere sensoren (zelfs uit te breiden naar 8 stuks meen ik), terwijl je bij de Meater+ dan een duopak of het blok (à 300,- ) moet kopen.

Verder ook volledig eens met @Catch22. Zo'n thermapen is ideaal, maar ook voor mij te duur om 'zomaar' te kopen. Gelukkig zijn er tegenwoordig meerdere goedkopere alternatieven die dicht in de buurt komen.

[Voor 3% gewijzigd door H_H op 02-07-2020 14:00]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ssstefke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:34:
[...]
Gewoon een mooi stuk vlees?
ciris schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:38:
[...]
Voor 150 euro koop je een paar stuks ossehaas, entrecote, kalfsribeye en bavette bij Beimer meat.

Daar zou je mij meer plezier mee doen dan wat accessoires kopen die hij zelf misschien wel nooit zou kopen. Tenzij je specifiek weet wat hij wil hebben natuurlijk.
Vlees hebben we zeker aan gedacht maar we hebben graag iets wat meer tastbaars. Dat in combinatie met zijn reactie op mijn draadloze thermometer leidde mij richting zo'n device.
H_H schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:59:
@FeaR , als hij nog geen (goede) thermometer heeft, zou ik een Grilleye Pro+ eerder aanraden. Een draadloze (Meater) is vooral handig als je met een rotisserie werkt. Verder is een kabel geen probleem. De Grilleye Pro+ heeft standaard al meerdere sensoren (zelfs uit te breiden naar 8 stuks meen ik), terwijl je bij de Meater+ dan een duopak of het blok (à 300,- ) moet kopen.
GrillEye Pro+ gaat op het lijstje. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met de meerwaarde van één of meer dan één sensor. Dat er vraag naar is had ik gezien, het Meater Block had ik gezien en sprak me zeker aan, al was het maar voor de looks maar qua budget gaat het hem niet worden.

Edit:
Ik ben er trouwens achter dat hij een Kamado heeft en een gewone Weber.

• Quadradial
Catch22 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:23:
[...]

https://www.thermoworks.com/Thermapen-Mk4

dat is ook wel een aanrader als kado. In de vorm van: iets dat je graag wil, maar je niet snel zelf koopt. Ik zou er ook graag 1 hebben, maar hij is me eigenlijk net te duur. Wel veruit de snelste en beste die er is
Thanks voor de tip! Heb een goedkopere en dat duurt soms erg lang voordat hij de temp aangeeft.

Hij is trouwens ook in NL verkrijgbaar :)
https://www.thermapen.nl

De standaard https://www.thermapen.nl/thermapen-zwart is 69,95
De MK4 https://www.thermapen.nl/thermapenmk4-zwart is 89,95

[Voor 9% gewijzigd door Quadradial op 02-07-2020 14:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• H_H

H_H

'Tis but a scratch!

FeaR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:06:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben met de meerwaarde van één of meer dan één sensor.
No worries. Jij vertelt ons genoeg over elektronica. Blij dat de rollen eens omgedraaid zijn... ;-)

In mijn ogen wil je altijd twee sensoren: één op het rooster voor de temperatuur van de bbq, en één in het (dikste deel van) het vlees voor de temperatuur van het vlees, zodat je weet wanneer het klaar is. En soms gebruik ik een derde voor grote stukken vlees, zodat ik op twee plekken de temp kan meten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:19

Aanmaakblokjes / wokkels
Bbq handschoenen thermisch
Thermapen
Rookhout
Cambro Competition Rub Shaker
Diverse stukken vlees

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:58

Een spit voor in zijn kamado? Bv deze van Letzq: https://www.greeneggtotaa...big-green-egg-spit-large/ maar je hebt ze ook van “Spit On Fire”. Wel wat boven budget maar wellicht kan je ergens een goede deal vinden.

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ik ga een overkapping bouwen van 5,5 x 3,5 meter waaronder een zitgedeelte en een buitenkeuken/bbq plek komt.
Het dak is een soort zadeldak en de muren worden aan 2 korte en 1 lange volledig dicht gemaakt.

Waar ik nog niet uit ben is hoe ik voorkom dat de bbq (nu weber, later een kamado erbij) de zithoek blauw
zet van de rook. Maak ik me hierover te veel druk of is het beter om bv een rook-opvang-bak ala motorloze afzuigkap te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verstappen33
TheoQ schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:11:
Ik ga een overkapping bouwen van 5,5 x 3,5 meter waaronder een zitgedeelte en een buitenkeuken/bbq plek komt.
Het dak is een soort zadeldak en de muren worden aan 2 korte en 1 lange volledig dicht gemaakt.

Waar ik nog niet uit ben is hoe ik voorkom dat de bbq (nu weber, later een kamado erbij) de zithoek blauw
zet van de rook. Maak ik me hierover te veel druk of is het beter om bv een rook-opvang-bak ala motorloze afzuigkap te maken?
Zie: vso in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Ik zou dit dan wel uitbreiden/tweaken naar een kap boven je bbq, met een ventilator erin die voor trek zorgt..

Acties:
  • +8Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18:29
Ben inmiddels ook bezig een eigen buitenkeuken in elkaar te timmeren. Progress so far:

Ik twijfel nog een beetje of ik m'n lidl ei er ook in ga zetten, of dat ik een soort bijzet tafel maak aan de rechter kant waar hij op kan.
Komt uiteindelijk nog een zonnescherm met waterproof doek boven, zodat ik droog sta als het regent :)

Moet nog even op zoek naar een zaak waar ik goedkoop een composiet blad kan regelen, dan komt er aan de linkerkant een mooi werkblad op.

• NoE
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:34

NoE

Que?

ik heb zo'n Tenergy Solis Thermometer via Amazon, 6 probes, en via BT op goede afstand (15m) af te lezen. Weet iemand toevallig of dit soort BT meters ook uit te lezen zijn via een 3rd party stuk software? c.q. Home Assistant / Hassio

We love the smell of innovation in the morning

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

chevsticks schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:32:
Ik twijfel nog een beetje of ik m'n lidl ei er ook in ga zetten, of dat ik een soort bijzet tafel maak aan de rechter kant waar hij op kan.
Komt uiteindelijk nog een zonnescherm met waterproof doek boven, zodat ik droog sta als het regent :)
Ik denk er over om de Deze te gebruiken als snijtafel en opberg kar voor de spullen.
Wat popnagels, hoekjes en okoumé plaat of aluminiumplaat, vier scharnieren en een hangslotje heb ik een klein movable bijzet tafel die in de buitenlucht kan staan zonder te roesten.

Je zou deze kar , frame, ook kunnen gebruiken om je liddle ei te plaatsen.
Koop alleen t frame maak een box die in de kar hangt, zet daar je mini ei in en je hebt een vrij verrijdbare sate hamburger rooster terwijl je met de andere het serieuze werk doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Treur
  • Laatst online: 03-07 12:05
chevsticks schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:32:
Ben inmiddels ook bezig een eigen buitenkeuken in elkaar te timmeren. Progress so far:
[Afbeelding]

Moet nog even op zoek naar een zaak waar ik goedkoop een composiet blad kan regelen, dan komt er aan de linkerkant een mooi werkblad op.
Ziet er strak uit _/-\o_
Mocht je nog een bouwtekening / schets hebben dan hou ik me aanbevolen O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-07 16:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gisteren voor het eerst m'n rotisary uit China gebruikt op m'n kleine smoker. Ik had een picanha gehaalt van een dubbelkoe, Angus was mij toch iets te duur en het volgende receptje gebruikt:

YouTube: Picanha aan het spit met zelfgemaakte chimichurri saus!

Overigens met zout en peper (zoals op de site) en niet met de steak rub die hij gebruikt en holy hot damn wat was het lekker. Een stuk te zout omdat ik iets te ruim gezout had, maar zelfs met die "fout" was het nog echt heel heel heel lekker. Geen sausje nodig terwijl ik die wel erbij had gemaakt.

blup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18:29
Treur schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Ziet er strak uit _/-\o_
Mocht je nog een bouwtekening / schets hebben dan hou ik me aanbevolen O-)
Ik ben wel begonnen met het tekenen in sketchup, maar uiteindelijk ben ik vooral uit m'n hoofd gaan bouwen.

https://imgur.com/a/N4T8vTJ
https://imgur.com/a/iVfmGTF

Mocht je nog meer foto's van details willen hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 06:25

Kraz

What does this button do?

Ik ben bezig wat kip te garen voor een tortilla
Ik heb mn nieuw gekochte Kamado Joe houtskool erin gegooid, maar dat is geen succes; rook, rook, rook :(
En het ruikt ook een beetje chemisch.

De buurvrouw kwam al kijken of alles goed ging :D

Meestal is het na een 15min wel weg omdat alles dan op temperatuur komt, maar dit keer blijft er maar een blauwe walm vanaf komen.
Ben ik de enige met deze ervaring?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Nu online
Wanneer doe je de klep dicht? Als het vuur uit is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Catch22 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:59:
Wanneer doe je de klep dicht? Als het vuur uit is?
Om eerlijk te zijn was dit na 20 min. Meestal is de rook dan stukken minder / niet meer aanwezig, maar nu bleef het maar roken.
Ik houd die klep altijd open tot ~150 graden. Daarna doe ik m 'dicht' en zet het schuifje op de juiste stand.

We zijn inmiddels een klein uurtje verder en de rook is minder, maar nog zeker aanwezig.
Dat was met de Dammers houtskool niet. Die gaf ~10min rook en daarna niets meer.

[Voor 17% gewijzigd door Kraz op 03-07-2020 16:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:01

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Je zegt "nieuwe gekochte", is dit ook daadwerkelijk de allereerste keer dat je 'm aan hebt? Is het dan sowieso niet aangeraden om hem een poosje (zonder vlees) goed op temperatuur te brengen om evt. olie en andere restjes van productie weg te branden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 03-07 16:24
Orion84 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:19:
Je zegt "nieuwe gekochte", is dit ook daadwerkelijk de allereerste keer dat je 'm aan hebt? Is het dan sowieso niet aangeraden om hem een poosje (zonder vlees) goed op temperatuur te brengen om evt. olie en andere restjes van productie weg te branden?
Volgens mij zegt hij nieuw gekochte Kamado Joe houtskool. Er staat ook ongeveer zo'n zak bij:
https://www.coolblue.nl/p...2WpQEvEAQYASABEgJYjPD_BwE

Dus ik denk dat de houtskool nieuw is. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:01

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ah, right, ik las die zin inderdaad verkeerd zo te zien :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Orion84 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:19:
Het is nieuw gekochte houtskool idd.
De BBQ is al een jaar of 2 in gebruik :9

Heb al een keer die Black Ranch gehad, maar vond ik ook teveel roken.
Daarna eigenlijk alleen maar Dammers.

Nu een keer voor Kamado Joe gekozen ivm een Bol.com tegoedbon die ik op moest maken voor datum X. Maar dat is dus niet echt voor herhaling vatbaar.

Had gehoopt dat anderen ook zouden zeggen; JA!, Had ik ook!
Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True